Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.589 views

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 12:27
htca schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Hoe ziet je ESPhome schema eruit en hoe is je relais aangesloten?

In feite moet je de voeding en de dingdong aan de relais koppelen en moet je de knop ergens op de esp (wemos vermoed ik) aansluiten. Sluit in ieder geval niet je voeding op de ESP zelf aan, want dan is-ie daarna rijp voor de sloop.
Het schema dat @RudolfR aangeeft dat ook zo aan. De blauwe en de rode schoentjes hebben een pin die ze met elkaar verbinden. De relais zit sluit die stroom kring als dat wordt gevraagd door de esp. De druk knoop maakt een sluiting op een digitale pin van de wemos zelf
precies zoals op die website. Ik heb dat setje kant en klaar besteld.

Water-Escape

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
water_escape schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Klopt die kit heb ik gekocht.
Maar nu is het niet duidelijk hoe de kabels moeten. Zie mijn bovenstaande foto.

daar lijken er 2 van de trafo te komen. Bij mij komt er 1 vandaan en 1 naartoe...
Dat had ik ook, maar één van de aders van beide kabels wordt bij de trafo aan elkaar gekoppeld, en zijn dus de connectie tussen de drukker en de gong.

Home Assistant configuratie

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niet zo heel blij met de laatste versie, gezien nu alle Mi Flora’s niet meer werken…

En een extra bridge zoals een esphome ik gewoon niet wil gaan gebruiken als in mijn systeem gewoon Bluetooth (LE) verwerkt zit.

• water_escape
TheFes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Dat had ik ook, maar één van de aders van beide kabels wordt bij de trafo aan elkaar gekoppeld, en zijn dus de connectie tussen de drukker en de gong.
Hoe bedoel je dit? Kan jij mij op weg helpen nav mijn foto hierboven?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72072156

[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 08-07-2022 08:41 ]

Water-Escape

• TheFes
Vorkie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:36:
Niet zo heel blij met de laatste versie, gezien nu alle Mi Flora’s niet meer werken…

En een extra bridge zoals een esphome ik gewoon niet wil gaan gebruiken als in mijn systeem gewoon Bluetooth (LE) verwerkt zit.
Stond nochtans in de breaking changes vermeld. De integration zal aangepast moeten worden zodat bleak ondersteund wordt.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:12
Goed, 2 dagen voor vakantie heeft de baas besloten dat het toch wel handig is om automatisch de tuin te kunnen sproeien. :/

Ik lees in het topic goede ervaringen met de Parkside besproeiingscomputer (https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100348186 ). Maar die lijkt het niet te doen met ZHA als ik de verhalen zo lees. De "oude" versie ( https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG08675.html ) zou wel compatible moeten zijn, maar die is niet meer te krijgen.

In het verleden pogingen gedaan om over te stappen naar Z2M maar dat bleek geen succes. Ik kreeg het in elk geval niet lekker werkend.

Iemand suggesties voor een besproeiingscomputer die het gegarandeerd (gezien de korte tijd) doet met ZHA?

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:58
2022.7.1:
  • Bump deCONZ dependency to v96 (@Kane610 - #74460) (deconz docs)
  • Bump satel_integra to 0.3.7 to fix compat with python 3.10 (@c-soft - #74543) (satel_integra docs)
  • fjaraskupan: Make sure we stop bleak on home assistant stop (@elupus - #74545) (fjaraskupan docs)
  • Minimize Sonos media_player.unjoin timeout (@jjlawren - #74549) (sonos docs)
  • Bump aioskybell to 22.7.0 (@tkdrob - #74559) (skybell docs)
  • Bump pyenvisalink version to 4.6 (@ufodone - #74561) (envisalink docs)
  • ElkM1 bump lib to support Python 3.10 SSL (@gwww - #74569) (elkm1 docs)
  • Fix openweathermap hourly forecast (@emontnemery - #74578) (openweathermap docs)
  • Fix mix of aiohttp and requests in Bloomsky (@frenck - #74598) (bloomsky docs)
  • Update aiokafka to 0.7.2 (@frenck - #74601) (apache_kafka docs)
  • Poll cast groups when media player is added or reconnected (@emontnemery - #74610) (cast docs)
  • Ikea Starkvind support all models (@arnemauer - #74615) (zha docs)
  • Update frontend to 20220707.0 (@bramkragten - #74625) (frontend docs)
  • Fix mix of aiohttp and requests in ZAMG (@frenck - #74628) (zamg docs)
  • Fix smart energy polling for Tuya plugs (@TheJulianJES - #74640) (zha docs)
  • Fix exception in doorbird logbook during startup (@bdraco - #74649) (doorbird docs)
  • Update kaiterra-async-client to 1.0.0 (@Michsior14 - #74677) (kaiterra docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@water_escape Jij hebt twee drukknoppen? Anders zie ik geen reden voor meer dan twee aansluitingen via de UTP.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-11 14:35
AW_Bos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 02:39:
[...]

Ik ben er ook nog niet uit. Ik ga morgen nog wat proberen. Maar ik ben bang dat Eneco iets verneukt heeft in hun API. Of is het jou inmiddels gelukt?
nog niet.. maar ik heb daarnaast ook problemen met mijn Toon.. (die zegt dat er geen internet is.... na de update van 607)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

MAdD schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:24:
[...]

nog niet.. maar ik heb daarnaast ook problemen met mijn Toon.. (die zegt dat er geen internet is.... na de update van 607)
Had ik ook, ging vanzelf weer over. Anders even Toon herstarten.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• MAdD
AW_Bos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Had ik ook, ging vanzelf weer over. Anders even Toon herstarten.
helaas bij mij niet... heb zelfs een nieuwe toon ontvangen....
ik krijg het werkend door een factory reset uit te voeren.
Dan heb ik voor ongeveer 30-60 minuten verbinding met het ServiceCenter en daarna krijg ik de foutmelding dat Toon niet verbonden is met het internet.... terwijl ik wel gewoon DNS requests zie vanaf Toon naar Internet (via Pi-Hole, dat Toon niet blokkeert)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:24:
@water_escape Jij hebt twee drukknoppen? Anders zie ik geen reden voor meer dan twee aansluitingen via de UTP.
Nee 1. Vroeger waren het er 2, maar die is weg gehaald.
Dus wat op de foto en beschrijving staat is voor 1 travo, 1 belknop en de dingdong in de hal :).

De UTP kabel is de kabel tussen de dingdong en de meterkast. En daar zit die gekoppeld aan de trafo en belknop.

Water-Escape

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-11 15:02
Eigenlijk zou er een soort van waarschuwingsysteem moeten komen die een melding geeft bij een upgrade als er een integratie met een breaking change in de update zit.

Zou toch moeten kunnen?

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:02
maxoss schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:55:
Eigenlijk zou er een soort van waarschuwingsysteem moeten komen die een melding geeft bij een upgrade als er een integratie met een breaking change in de update zit.

Zou toch moeten kunnen?
Dat doen ze al en noemen ze "release notes" ;)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Hmmbob
maxoss schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:55:

Zou toch moeten kunnen?
Jep:
https://community.home-as...t-breaking-changes/110455

Maare, veel 'breaking changes' zijn voor componenten waarvan de configuratie vanuit YAML naar UI is verplaatst, en waar de YAML optie verwijderd wordt. Dat is vaak pas na 3 releases waarin je steeds waarschuwingen hebt gehad, dus de vraag is hoe breaking deze changes zijn (als in: veel mensen gaan er 0 van merken).

Zorgt er wel voor dat die lijst met breaking changes erg lang wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 08-07-2022 11:03 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 10:14
Rouwette schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb het geïnstalleerd, valt me een beetje tegen, al krijg je wel info door.
Ik kan berichten naar PC sturen, leuk voor als deurbel enzo. Ik zie info in HA, maar lang niet alles van wat mogelijk is.
'Laatst opgestart' bijvoorbeeld krijg ik niet door in HA.
Hier werkt die. Heb als test al een automation gemaakt dat die zodra ik Discord open heb, dat de WLED-lampjes aangaan. En dat werkt. Zodra ik iets anders aanklik dan Discord gaan ze weer uit.

Idee is om iets te verzinnen om bij bepaalde apps (zoals VLC) de lampen te dimmen bijvoorbeeld.

"LaatsOpgestart" is in het engels LastBoot. Dus weet niet wat je exact verwachtte van die functie. Maar het is niet de laatst opgestarte software ofzo. Enkel de laatste opstart. En er staat bij dat die functie niet werkt bij het gebruik van Fastboot omdat dat een soort van Hibernation is.

Notifcations is het vooral handig voor bij mij. Maar die extra features helpen wel.

• Septillion
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Nee 1. Vroeger waren het er 2, maar die is weg gehaald.
Dus wat op de foto en beschrijving staat is voor 1 travo, 1 belknop en de dingdong in de hal :).

De UTP kabel is de kabel tussen de dingdong en de meterkast. En daar zit die gekoppeld aan de trafo en belknop.
Nee, want daarvoor heb je dus een draad te veel :+ Gokje, de groene UTP gaat nergens heen. Of, je gebruikt deze hele blauw-rood kabel niet meer en de nieuwe knop zit bij de gong aangesloten. Denk tijd om wat los te halen :)

• Waah
  • Laatst online: 10-11 10:14
Kenhas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Dat doen ze al en noemen ze "release notes" ;)
Dat zou les in moeten zijn in alle HA tutorials, videos etc.

"You know those Release Notes that nobody cares about in every software package? Well, here they f*cking matter! So you'd better read them every release!"

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

MAdD schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:52:
[...]

helaas bij mij niet... heb zelfs een nieuwe toon ontvangen....
ik krijg het werkend door een factory reset uit te voeren.
Dan heb ik voor ongeveer 30-60 minuten verbinding met het ServiceCenter en daarna krijg ik de foutmelding dat Toon niet verbonden is met het internet.... terwijl ik wel gewoon DNS requests zie vanaf Toon naar Internet (via Pi-Hole, dat Toon niet blokkeert)
Heb je Toon 1? Want die heeft inderdaad problemen met nieuwe updates als die niet tijdig geüpdated is. Dat komt door een verlopen certificaat. Ikzelf heb nu Toon 2 aan de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 08-07-2022 11:15 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
Hmmbob schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Jep:
https://community.home-as...t-breaking-changes/110455

Maare, veel 'breaking changes' zijn voor componenten waarvan de configuratie vanuit YAML naar UI is verplaatst, en waar de YAML optie verwijderd wordt. Dat is vaak pas na 3 releases waarin je steeds waarschuwingen hebt gehad, dus de vraag is hoe breaking deze changes zijn (als in: veel mensen gaan er 0 van merken).

Zorgt er wel voor dat die lijst met breaking changes erg lang wordt.
Ik denk niet dat deze gaat werken. "At the time of archiving the integration has not worked in over a year." staat in de GitHub.

• MAdD
AW_Bos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Heb je Toon 1? Want die heeft inderdaad problemen met nieuwe updates als die niet tijdig geüpdated is. Dat komt door een verlopen certificaat. Ikzelf heb nu Toon 2 aan de muur.
het is een Toon2

• Vorkie
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Stond nochtans in de breaking changes vermeld. De integration zal aangepast moeten worden zodat bleak ondersteund wordt.
Ja? Dat weet ik toch.

Ik zeg dat ik niet erg blij ben met de laatste versie, niet dat ik geen release notes had gelezen.

Ik weet vanuit dit topic, maar ook vele andere topics dat die MiFlora behoorlijk veel gebruikt wordt, het was dan ook netter geweest als ze eerst de Mi Flora platform hadden geschikt gemaakt - gezien deze van hunzelf is.

• TheFes
Vorkie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Ja? Dat weet ik toch.

Ik zeg dat ik niet erg blij ben met de laatste versie, niet dat ik geen release notes had gelezen.

Ik weet vanuit dit topic, maar ook vele andere topics dat die MiFlora behoorlijk veel gebruikt wordt, het was dan ook netter geweest als ze eerst de Mi Flora platform hadden geschikt gemaakt - gezien deze van hunzelf is.
Je bent natuurlijk niet verplicht om te updaten, dus als je afhankelijk bent van de MiFlora integratie, dan blijf je nog even op 2022.6. Ik begreep uit jouw post dat je nu 2022.7 draaide en met niet werkende MiFloras zat.

• Vorkie
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Je bent natuurlijk niet verplicht om te updaten, dus als je afhankelijk bent van de MiFlora integratie, dan blijf je nog even op 2022.6. Ik begreep uit jouw post dat je nu 2022.7 draaide en met niet werkende MiFloras zat.
Je blijft het punt missen wat ik hiermee aanhaal, als je een foolproof Homeautomation partij wilt worden moet je interne zaken die al jaren werken niet ineens slopen bij een update.

Dat je niet verplicht om te updaten strookt in tegen het beleid van, update al je apparaten, wat uitgedragen wordt. Op deze manier zet je Home Assistant dus verkeerd in de markt en zal je, naast ineens die hogere kosten van de web (wat ook anders kan en niet verplicht is), juist klanten/gebruikers gaan wegjagen.

Ik heb maar 8 Miflora's die nu niet werken en ben inderdaad maar even terug gegaan, als IT'er weet je dat te vinden, als simpele eindgebruiker dus niet.

• Septillion
  • Nu online
Ik ben het er ook wel mee eens dat meegeleverde integraties niet zou mogen breaken met een update. De breaking changes had ik ook alleen gelezen als in voor externe integraties / HACS. Dus nee, netjes vind ik dit dan ook niet nee.

• TheFes
Vorkie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Je blijft het punt missen wat ik hiermee aanhaal, als je een foolproof Homeautomation partij wilt worden moet je interne zaken die al jaren werken niet ineens slopen bij een update.

Dat je niet verplicht om te updaten strookt in tegen het beleid van, update al je apparaten, wat uitgedragen wordt. Op deze manier zet je Home Assistant dus verkeerd in de markt en zal je, naast ineens die hogere kosten van de web (wat ook anders kan en niet verplicht is), juist klanten/gebruikers gaan wegjagen.

Ik heb maar 8 Miflora's die nu niet werken en ben inderdaad maar even terug gegaan, als IT'er weet je dat te vinden, als simpele eindgebruiker dus niet.
Dat punt is eerlijk gezegd ook lastig te halen uit een bericht als "ik ben niet blij met de nieuwe update".
Met bovenstaande ben ik het verder op zich ook best wel eens, ik weet niet of er urgente redenen waren om nu te updaten naar python 3.10, welke niet konden wachten tot de integraties die BT gebruiken aangepast zijn.

Ik heb wel al begrepen dat de effecten van de python upgrade wat onderschat waren, en ook niet allemaal in de beta naar boven gekomen zijn. Dus ik denk wel dat er hard gewerkt wordt om dit in de komende maand wat glad te strijken.

En het blijft natuurlijk een open source project, waarbij er je afhankelijk bent van een groot aantal ontwikkelaars, die niet altijd even beschikbaar en bereikbaar zijn.

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Nee, want daarvoor heb je dus een draad te veel :+ Gokje, de groene UTP gaat nergens heen. Of, je gebruikt deze hele blauw-rood kabel niet meer en de nieuwe knop zit bij de gong aangesloten. Denk tijd om wat los te halen :)
Zonder groen (dingdong naar belknop connectie)), werkt de originele setup niet.

dus gokje: (en hopen dat er niks opgeblazen wordt)

Donker blauw van voeding naar AC/DC aansluiting
NIeuwe kabel van voeding naar AC/DC aansluiting (wat nu de lichtblauwe utp is)

blauw van de belknop naar belknop aansluiting
rood van de belknop naar belknop aansluiting

oranje van dingdong naar doorbell aansluiting
blauwe van dingdong naar doorbell aansluiting

(groen vervalt dan idd)

Maar hoe wie ik welke kabel links of rechts in het board moet?

Water-Escape

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-11 09:26
water_escape schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:16:
[...]

precies zoals op die website. Ik heb dat setje kant en klaar besteld.
Maar dan staat toch op de PCB hoe je moet aansluiten? polariteit maakt niet uit.
blauw naar je dingdong
zwart naar je knopje
rood naar je beltrafo
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.zuidwijk.com/wp-content/uploads/2021/04/IMG_1103-scaled.jpeg?strip=info&w=1920&ssl=1
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.zuidwijk.com/wp-content/uploads/2021/04/IMG_1105-scaled.jpeg?strip=info&w=2000&ssl=1

• water_escape
htca schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Maar dan staat toch op de PCB hoe je moet aansluiten? polariteit maakt niet uit.
blauw naar je dingdong
zwart naar je knopje
rood naar je beltrafo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, maar overal gaan 2 kabels in? En die heb ik vanuit de trafo niet bijvoorbeeld.
Zie mijn foto met de kabels die ik heb. Of ziet ik gewoon iets heel simpels over het hoofd?

Water-Escape

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 23:03
water_escape schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Klopt, maar overal gaan 2 kabels in? En die heb ik vanuit de trafo niet bijvoorbeeld.
Zie mijn foto met de kabels die ik heb. Of ziet ik gewoon iets heel simpels over het hoofd?
Het lijkt me dat je in beginsel overal 2 kabeltjes aan hebt zitten:
+/-, In / Out, Rood / Zwart, L/N, etc, etc
Dat ze nu (waarschijnlijk?) in een kringetje lopen zou daar niets aan af moeten doen.
Dus 2 kabels vanaf de trafo aansluiten op de AC/DC in, de 2 kabels van de drukknop aansluiten op de aansluiting daarvoor en de 2 kabels van je bel aansluiten op de daarvoor bestemde aansluiting.

• Septillion
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:50:
Hoezo niet? Je trafo heeft toch gewoon twee klemmen in gebruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtU0gVqQ-c-9Gn64AVcbQiifbek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JuqJCOyKQdbkpieFuZO59mBV.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, als groen afkoppelen er nu voor zorgt dat de boel niet werkt is dan is die nodig. Dat zou dan betekenen dat je de rood-blauwe kabel nu gewoon kunt afkoppelen en dat die naar de oude knop liep.

Immers, stroom moet in een rondje. Dus AC2/UTP-blauw loopt of naar de schakelaar of naar de ding-dong. Zelfde geldt voor AC1/UTP-groen. Maar, UTP-oranje hangt via de rood-blauw kabel ook aan AC1 dus dat zou een alternatief kunnen zijn. Maar dan zou het gewoon werken met UTP-groen los. Als ze UTP-blauw en UTP-groen beide naar de ding-dong zouden gaat dan ging hij altijd af :+ Ofwel, de de knop zit aan de andere kant van de UTP.

OF, je hebt een bijzonder ding-dong die ook altijd spanning wil. Kan je die eens open maken en kijken (/foto) wat daar aangesloten zit?

offtopic:
Grom, schijnbaar probeert Tweakers te detecteren of een plaatje al bestaat bij uploaden en gebruikt dan die. Had 3 podingen nodig voordat hij het werkelijk als ander plaatje zag...

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11 19:35
Iemand problemen met localtuya en die fahrenheit <> celsius conversie?

[ Voor 83% gewijzigd door barrymossel op 08-07-2022 18:03 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of je via MQTT auto discovery sensors automatisch aan een ruimte en/of groep kunt laten toevoegen? Google leverde alleen iemand met dezelfde vraag op

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
Vraagje over MQTT. Ik probeer mijn poort te automatiseren middels een ESP bordje dat ik verbind met Wifi. (Ik volg trouwens deze guide: https://www.instructables...er-Using-ESP8266-Wemos-D/).

Echter zie ik dat het ESP bordje verbonden is met Wifi, de cover.garage entity wordt ook netjes aangemaakt, echter blijft de status unknown. Als ik de status in MQTT Explorer controleer is hij wel verbonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfcqxYI5HhO7wWcML1t5KebleLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2i1W0kOO7meCJLCaf4to8oiV.png?f=user_large

De config in de configuration.yaml is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  cover:
    - name: "garage"
    - state_topic: "garage-cover/door/status"
    - command_topic: "garage-cover/door/action"
    - availability_topic: "garage-cover/availability"

Iemand die me op weg kan helpen? :)

• TravockMD
  • Laatst online: 05-11 23:03
Thoit schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:11:
Vraagje over MQTT. Ik probeer mijn poort te automatiseren middels een ESP bordje dat ik verbind met Wifi. (Ik volg trouwens deze guide: https://www.instructables...er-Using-ESP8266-Wemos-D/).

Echter zie ik dat het ESP bordje verbonden is met Wifi, de cover.garage entity wordt ook netjes aangemaakt, echter blijft de status unknown. Als ik de status in MQTT Explorer controleer is hij wel verbonden:

[Afbeelding]

De config in de configuration.yaml is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  cover:
    - state_topic: "garage-cover/door/status"
    - command_topic: "garage-cover/door/action"
    - availability_topic: "garage-cover/availability"

Iemand die me op weg kan helpen? :)
Volgens mij zijn in ieder geval al die streepjes teveel?

YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  cover:
      state_topic: "garage-cover/door/status"
      command_topic: "garage-cover/door/action"
      availability_topic: "garage-cover/availability"

• water_escape
Septillion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Hoezo niet? Je trafo heeft toch gewoon twee klemmen in gebruik?

[Afbeelding]

Maar goed, als groen afkoppelen er nu voor zorgt dat de boel niet werkt is dan is die nodig. Dat zou dan betekenen dat je de rood-blauwe kabel nu gewoon kunt afkoppelen en dat die naar de oude knop liep.

Immers, stroom moet in een rondje. Dus AC2/UTP-blauw loopt of naar de schakelaar of naar de ding-dong. Zelfde geldt voor AC1/UTP-groen. Maar, UTP-oranje hangt via de rood-blauw kabel ook aan AC1 dus dat zou een alternatief kunnen zijn. Maar dan zou het gewoon werken met UTP-groen los. Als ze UTP-blauw en UTP-groen beide naar de ding-dong zouden gaat dan ging hij altijd af :+ Ofwel, de de knop zit aan de andere kant van de UTP.

OF, je hebt een bijzonder ding-dong die ook altijd spanning wil. Kan je die eens open maken en kijken (/foto) wat daar aangesloten zit?

offtopic:
Grom, schijnbaar probeert Tweakers te detecteren of een plaatje al bestaat bij uploaden en gebruikt dan die. Had 3 podingen nodig voordat hij het werkelijk als ander plaatje zag...
Nee de oude belknop heeft hier niks meer mee te maken. Die kabel zit afgeknipt ernaast.

De tweede kabel (AC2) is de utp aansluiting naar de dingdong. AC1 is de blauwe naar de belknop.
En om een vreemde reden moet daar de groene (van de dingdong) naar de blauw (van de belknop/AC2) gekoppeld zitten.

De knop zit aan de andere kant van de rood/blauwe kabel (de dikke grijze). De UTP gaat naar de dingdong en daar kom ik moeilijk bij (hoog) maar het is deze: https://www.elektrobode.n...zjiAWu-J55JG558ECVOlou49A

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 08-07-2022 19:53 ]

Water-Escape

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
TravockMD schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Volgens mij zijn in ieder geval al die streepjes teveel?

YAML:
1
2
3
4
5
6
mqtt:
  cover:
      state_topic: "garage-cover/door/status"
      command_topic: "garage-cover/door/action"
      availability_topic: "garage-cover/availability"
Het kan soms zo makkelijk zijn. Dat was hem 8)7 Heel erg bedankt!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-11 00:11
Ik vind dit een heel bijzonder gebruik van een UTP-kabel, maar goed - het werkt blijkbaar :P

Wat ik nu niet snap is hoe het nu helemaal aangesloten zit, vooral niet omdat die groen/witte aders gekoppeld zijn op de blauwe kabels. Heb je misschien nog een foto hoe die kabel uitkomt bij de dingdong? Misschien dat dit het nog wat helderder maakt.

Voor de rest denk ik het volgende:

AC1 naar AD/DC
AC2 naar AD/DC
Rood (beldrukker) naar Switch
Blauw (beldrukker) naar Switch
Oranje/Wit (UTP) naar Doorbell
Blauw/Wit (UTP) naar Doorbell

Groen/Wit (UTP) niet gebruiken

Let op: het lijkt mij de meest logische oplossing, maar je set-up is niet 100% duidelijk, dus ga het vooral zelf na.

• Bockelaar
  • Laatst online: 10-11 18:16
geeft deze trafo nu 4, 8 of 12V op elk van de verschillende klemmen? Dan kun je op de 4V wel een ESP voeden denk ik, dan is het een kwestie van de rest aansluiten en gaan toch?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• htca
water_escape schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Nee de oude belknop heeft hier niks meer mee te maken. Die kabel zit afgeknipt ernaast.

De tweede kabel (AC2) is de utp aansluiting naar de dingdong. AC1 is de blauwe naar de belknop.
En om een vreemde reden moet daar de groene (van de dingdong) naar de blauw (van de belknop/AC2) gekoppeld zitten.

De knop zit aan de andere kant van de rood/blauwe kabel (de dikke grijze). De UTP gaat naar de dingdong en daar kom ik moeilijk bij (hoog) maar het is deze: https://www.elektrobode.n...zjiAWu-J55JG558ECVOlou49A
Worden niet gewoon 2 aders voor dezelfde richting gebruikt?
Het moet rond lopen. Even zonder esp werkt het zo:
Je hebt in feite 3 draden nodig;
1 van de trafo naar de dingdong
1 van de andere aansluiting van de dingdong naar de bel
1 van de andere aansluiting naar de trafo
Als je op de drukker drukt, sluit je het circuit en krijgt je dingdong prik en kun je pakje aannemen of koffie zetten voor je schoonmoeder, lees de bel gaat.

Met esp wordt de drukker vervangen door de relais. Als de esp een seintje geeft sluit de stroomkring van de trafo en de dingdong.
De drukker sluit 2 pennen op de esp zelf zodat je die kunt gebruiken als trigger voor ha en voor het relais.

Klim even op een trapje en kijk hoe je dingdong is aangesloten, bijna zeker heb je 2 aansluitklemmen (en geen utp aansluiting op de dingdong) en wordt er misschien maar 1 van de 2 gebruikt.
Bockelaar schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:47:
geeft deze trafo nu 4, 8 of 12V op elk van de verschillende klemmen? Dan kun je op de 4V wel een ESP voeden denk ik, dan is het een kwestie van de rest aansluiten en gaan toch?
Volgens mij rekent de slimme deurbel op mag je tot 40v AC/DC aansluiten (als ik de website lees) meeste beltrafos geven 8v wisselspanning, maar ook 4v wissel zou ik niet aansluiten op de wemos

[ Voor 12% gewijzigd door htca op 08-07-2022 20:59 ]

• Mee_
  • Laatst online: 03-11 13:46
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met HA: wat een systeem! We hebben hier een Loxone domoticasysteem draaien maar dat valt mijn inziens toch wel serieus achter qua visualisatie van allerlei zaken. De verbinding tussen Loxone en HA was snel gelegd en nu kan ik mooi alles bedienen/bekijken via HA, inclusief plattegronden met alle temperatuursensoren die in de Loxone Tree-schakelaars zitten. Mooi!

Voorts heb ik ook mijn YouLess meter (verbonden met P1 van digitale meter) en SunnyBoy mooi kunnen importeren in HA, maar daar loopt het wat fout. Ik zou namelijk graag mijn netto verbruik zien als de zonnepanelen aan het terugleveren zijn. Stel dat die 4000W aan het leveren zijn en Youless geeft een momentaan verbruik van -3500W aan, dan weet ik dat ik momenteel 500W aan het verbruiken ben.
Maar die 'netto' verbruikwaarde heb ik dus niet. Mede daardoor denk ik ook dat HA mijn verbruik niet mooi bij houdt, ik krijg zo een grafiek na een zonnige dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8UBMplmzixtLcvrxusWKcFbF6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DwbDDqO787aS5sksOTikc3m.png?f=fotoalbum_large

Hoe lossen jullie dit op?

Alvast bedankt!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 15:21
Mee_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:20:

Voorts heb ik ook mijn YouLess meter (verbonden met P1 van digitale meter) en SunnyBoy mooi kunnen importeren in HA, maar daar loopt het wat fout. Ik zou namelijk graag mijn netto verbruik zien als de zonnepanelen aan het terugleveren zijn. Stel dat die 4000W aan het leveren zijn en Youless geeft een momentaan verbruik van -3500W aan, dan weet ik dat ik momenteel 500W aan het verbruiken ben.
Maar die 'netto' verbruikwaarde heb ik dus niet. Mede daardoor denk ik ook dat HA mijn verbruik niet mooi bij houdt, ik krijg zo een grafiek na een zonnige dag:
[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Ik ken het zonnepanelensysteem niet, maar heb een 'domme' omvormer en die heb ik slim(mer) gemaakt door een kwhmeter in de meterkast te plaatsen tussen de zonnepanelengroep en aardlekschakelaar (ja, moest eigenlijk tussen de zonnepanelen en de groep in de meterkast maar draadtechnisch was dat minder praktisch.
Hierdoor kan ik de opbrengst meten en krijg ik ook netjes in mijn overzicht hoeveel van de opgewekte zonne-energie ik zelf gebruik.
Andere optie is misschien idd via een sensor en dan rekenen. Die sensor heb ik ook voor mijn Grafana-dashboard en weet ik precies hoeveel energie er daadwerkelijk op elk moment gebruikt wordt.

YAML:
1
2
3
4
5
  - sensor:                                                                                              
      - name: 'Actueel stroom verbruik'                                                
        unit_of_measurement : "W"
        state: "{{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(default=0)  - states('sensor.kwh_meter_zonnepanelen_active_power') | float(default=0)) }}"
        icon: mdi:flash

aka pluim003

• Septillion
  • Nu online
@water_escape Probeer ook alleen maar op afstand te bedenken hoe-wat-waar :)

@tagican Dat gaat dus niet werken want zonder groen doet hij niets...

Maar nu je de bel gepost hebt zie ik dat het een "nep" ding-dong ofwel elektronische ding-dong is. Zou mij niets verbazen als deze permanent spanning nodig heeft. Immers kan een elektronische ding-dong niet mechanisch nagalmen / dong'en.

Dan wordt het wel even belangrijk welk van de twee 'doorbell' uitgangen de geschakelde is en welk niet. Gelukkig geeft dit plaatje dat weg:
Afbeeldingslocatie: https://www.zuidwijk.com/wp-content/uploads/2021/04/IMG_1676-scaled.jpeg
De onderste 'AC/DC in' zit on-onderbroken vast aan de onderste 'Doorbell'. Als ik over onder en boven spreek doel ik dan ook op deze orientatie van het bord ('Switch' terminal aan de bovenzijde).

Aansluiten is dan als volgt:
  1. Rood aan 'Switch'
  2. Blauw aan 'Switch'
  3. UTP-blauw aan de onderste 'Doorbell'
  4. UTP-oranje aan de bovenste 'Doorbell'
  5. AC1 (trafo) aan onderste 'AC/DC in'
  6. AC2 (trafo) aan de bovenste 'AC/DC in' en aan UTP groen
Laatste zou ik dan niet meer in mid-air doen maar ze beide onder de trafo of 'AC/DC in' klem doen.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-11 19:26

-CJ

Not remastered

-CJ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:46:
Ik heb een corrupte database binnen HA waardoor ik mijn energiedata kwijt ben. Is het mogelijk om deze uit de oude DB te halen en in de huidige te stoppen?
Iemand suggesties? Of kansloze missie?

All I had to do was follow the damn train.

• Septillion
  • Nu online
Bockelaar schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:47:
geeft deze trafo nu 4, 8 of 12V op tussen elk van de verschillende klemmen? Dan kun je op de 4V wel een ESP voeden denk ik, dan is het een kwestie van de rest aansluiten en gaan toch?
Fixed :)

Maar is allemaal geen ding voor de 'ESPHome based doorbell'. Die dient aangesloten te worden op de spanning van de deurbel (hier 8Vac) met een max van 40V. Helaas meldt het niet wat minimum is maar gezien een 5V relais + gelijkrichter + DCDC zal minimale spanning iets van 7Vdc en 5-5,5Vac zijn.

• Septillion
  • Nu online
@Mee_ Nee, dat is geen issue. Daar gaat HA zelfs vanuit. Maar schijnbaar heb je nu iets niet goed staan nee. Bij 'Grid consumption' wil je van de P1 meter de levering hebben staan. Waarschijnlijk twee entiteiten, één voor hoog tarief, één voor laag tarief. Bij 'Return to grid' vul je [b]terug[b]leveren entiteiten in (ook weer hoog en laag). En bij 'olar production' vul je 'SMA total_yield' in.

• Septillion
  • Nu online
@-CJ Volgens mij moet het wel kunnen als je zelf de juist export en import op de DB weet te draaien. Ik heb alleen geeeeeeeen idee welke tabellen je zou moeten hebben.

• Melantrix
  • Laatst online: 21:14
new_guy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:47:
Goed, 2 dagen voor vakantie heeft de baas besloten dat het toch wel handig is om automatisch de tuin te kunnen sproeien. :/

Ik lees in het topic goede ervaringen met de Parkside besproeiingscomputer (https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100348186 ). Maar die lijkt het niet te doen met ZHA als ik de verhalen zo lees. De "oude" versie ( https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG08675.html ) zou wel compatible moeten zijn, maar die is niet meer te krijgen.

In het verleden pogingen gedaan om over te stappen naar Z2M maar dat bleek geen succes. Ik kreeg het in elk geval niet lekker werkend.

Iemand suggesties voor een besproeiingscomputer die het gegarandeerd (gezien de korte tijd) doet met ZHA?
Ik heb zelf recent de Woox R7060 en die doet het perfect. Heb wel af en toe dat hij geen verbinding heeft, maar dat is een issue van mijn situatie.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/R7060.html

Of die leverbaar op korte termijn is durf ik niet te zeggen.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-11 00:09

Illusion

(the art of)

Mee_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:20:
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met HA: wat een systeem! We hebben hier een Loxone domoticasysteem draaien maar dat valt mijn inziens toch wel serieus achter qua visualisatie van allerlei zaken. De verbinding tussen Loxone en HA was snel gelegd en nu kan ik mooi alles bedienen/bekijken via HA, inclusief plattegronden met alle temperatuursensoren die in de Loxone Tree-schakelaars zitten. Mooi!

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Heb je in het energy panel zowel:
-energy consumption onder “grid consumption”
-energy production onder “return to grid”
-today’s PV generation onder “solar panels”
Geconfigureerd? Dan zou het vanzelf goed moeten gaan.

Plaats anders even een screenshotje van je energy config

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Melantrix schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Ik heb zelf recent de Woox R7060 en die doet het perfect. Heb wel af en toe dat hij geen verbinding heeft, maar dat is een issue van mijn situatie.

@new_guy Ik zie bij Hornbach ook een Gardena "smart" beregeningssysteem op 868 MHz. Met Gardena gateway (voor 220,-). In HACS zit een Gardena integratie. Dus dat zou je zelfs nog als noodoplossing erin kunnen gooien (geen idee of `Hornbach het in de fysieke winkel heeft liggen overigens). Ook heb ik geen idee wat je met dat ding kan :)
https://www.hornbach.nl/s...-set/5977134/artikel.html

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Lijkt prima op voorraad: pricewatch: Woox R7060 Smart Garden Irrigation Control

@new_guy Overigens zou ik nooit kleppen installeren en dan direct op vakantie gaan. Er zou maar een fabricagefout in je klep zitten waardoor hij na een of twee dagen onder waterdruk flink begint te lekken. Heb je iemand die de eerste week dagelijks gaat kijken of de boel nog werkt zoals je hoopt? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 09-07-2022 12:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• water_escape
tagican schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:12:
Ik vind dit een heel bijzonder gebruik van een UTP-kabel, maar goed - het werkt blijkbaar :P

Wat ik nu niet snap is hoe het nu helemaal aangesloten zit, vooral niet omdat die groen/witte aders gekoppeld zijn op de blauwe kabels. Heb je misschien nog een foto hoe die kabel uitkomt bij de dingdong? Misschien dat dit het nog wat helderder maakt.

Voor de rest denk ik het volgende:

AC1 naar AD/DC
AC2 naar AD/DC
Rood (beldrukker) naar Switch
Blauw (beldrukker) naar Switch
Oranje/Wit (UTP) naar Doorbell
Blauw/Wit (UTP) naar Doorbell

Groen/Wit (UTP) niet gebruiken

Let op: het lijkt mij de meest logische oplossing, maar je set-up is niet 100% duidelijk, dus ga het vooral zelf na.
@tagican UTP is krachtig genoeg voor deze zwakstroom, en voor de zekerheid 2 kabels per aansluiting gebruikt (oranje + oranjewit ipv alleen oranje bijvoorbeeld).

FYI @htca
@Septillion misschien begrijp ik je aansluit verhaal nog niet helemaal :). Welke aansluiting nu precies boven . onder is.

Voor de veiligheid en zekerheid even naar boven geklommen, en zo zit het in de dingdong aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKPGG4xDOTXNmWiYuOB8DPUy7Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEuzNSLm8FNl1KfJR2CHHpAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Septillion
  • Nu online
@water_escape Yep, heeft dus permanent spanning nodig.

En voor onder en boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDinZiZiZPFxizY16MkscDjwLHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7PjcyMm0DepCX7voj0P5JwMG.png?f=fotoalbum_large

Of andere kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7-yrbg1Qr9VBTUT1cvQ0F0UlJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ESbLIYDncKJKseykC1QLpULB.png?f=user_large

• water_escape
Septillion schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:54:

En voor onder en boven:
[Afbeelding]

Of andere kant:
[Afbeelding]
Nu zie ik wel, dat ik een nieuwe versie heb..en er geen boven onder is, maar links rechts denk ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4AZ4kbmVWb0yukTFGrWH9UKJPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SgtNP7jeXi26OuxXgnVhrUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu3WplxiZON5qLb1sP1xsPa9aMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1Tvwnp10r5Bd1YPKPm09i3o.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53
Vorkie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:36:
Voor de mensen die de MHI MQTT module gebruiken (MHI-AC-Ctrl).

Gezien de breaking change dat Climate en MQTT in hun eigen stukje moeten komen, dient daar wel wat aandacht aan gegeven te worden. Mijn module heet MHI-AC-Zolder, pas deze aan naar je eigen natuurlijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
mqtt:
  climate:
    - name: MHI-AC-Zolder
      initial: 22
      min_temp: 18
      max_temp: 30
      temp_step: 0.5 
      modes:
        - "auto"
        - "dry"
        - "cool"
        - "fan_only"
        - "heat"
        - "off"
      swing_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "swing"
      fan_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
      mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Mode"
      mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Mode"
      temperature_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Tsetpoint"
      temperature_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Tsetpoint"
      fan_mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Fan"
      fan_mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Fan"
      swing_mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Vanes"
      swing_mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Vanes"
      current_temperature_topic: "MHI-AC-Zolder/Troom"
  sensor:  ## MHI AC CTRL connection status to broker
    - name: "MHI-AC-Zolder - connected"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/connected"
## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - RSSI"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/RSSI"
      unit_of_measurement: "dBm"
## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - fSCK"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/fSCK"
      unit_of_measurement: "Hz"
## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - fMOSI"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/fMOSI"
## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - fMISO"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/fMISO"
## Current operation mode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Mode"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Mode"
## Current power mode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Power"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Power"
## Fan level
    - name: "MHI-AC-Zolder - Fan"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Fan"
## Vanes up/down position
    - name: "MHI-AC-Zolder - Vanes"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Vanes"
## Room temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Troom"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Troom"
      unit_of_measurement: "°C"
## Target room temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Tsetpoint"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Tsetpoint"
## Errorcode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Errorcode"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Errorcode"    
## Current operation mode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - Mode"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/Mode"
## Set temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - Tsetpoint"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/Tsetpoint"
## Return air sensor temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - RETURN-AIR"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/RETURN-AIR"
## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R1"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R1"
## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R2"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R2"
## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R3"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R3"
## Indoor unit - Fanspeed
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - IU-FANSPEED"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/IU-FANSPEED"
## Outdoor air temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OUTDOOR"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OUTDOOR"
## Compressor frequency (Hz)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - COMP"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/COMP"
## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THO-R1"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THO-R1"
## Discharge Pipe Temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TD"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TD"
## Current (Amp)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - CT"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/CT"
      unit_of_measurement: "A"
## Protection state number of the compressor
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - PROTECTION-NO"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/PROTECTION-NO"
## Outdoor unit fan speed
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OU-FANSPEED"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OU-FANSPEED"
## Defrost control on/off
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - DEFROST"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/DEFROST"
## Total running hours of compressor (Hr)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TOTAL-COMP-RUN"
      unit_of_measurement: "hours"
## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OU-EEV1"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OU-EEV1"    
## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TDSH"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TDSH"
Ik doe vast iets fout maar krijg hem niet werkend. Heb in de configuration.yaml de huidige code verwijdert en de nieuwe code terug gezet met daarbij de naamaanpassing naar MHI-AC-Ctrl-Zolder want zo heet die bij mij. Na herstarten van Home Assistant zie ik ineens in onder entiteiten climate.mhi_ac_ctrl_zolder met integratie MQTT en climate.mhi_ac_ctrl_zolder met integratie Klimaat, welke ik ook selecteer ik kan de airco niet aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN3xI1M5_IBBxc_fBZHo_xpUQjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tGpIWSCmyJShXq5SbaZZdxH.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout?

• htca
Septillion schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:54:

En voor onder en boven:
[Afbeelding]

Of andere kant:
[Afbeelding]
Volgens mij heeft ie alleen permanent stroom nodig als je een verlichte drukker hebt. Verder zijn er 2 drukkers ondersteund:
https://support.resideo.c...tDocuments?language=nl_NL

Op je slimmedeurbel; punt 1 en 3 (2 en 3) van je Honeywell op de Bell, de drukker op de switch en de voeding op de ac. Alles is wisselstroom, polariteit maakt niet uit.

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Doorheen het huis heb ik verschillende ‘alarm kabels’ die (tijdens de ruwbouw) getrokken zijn om in de toekomst sensoren voor een alarmcentrale op aan te sluiten. Een alarm is echt niet meer nodig, dus deze kabels zijn ongebruikt.

Kan ik deze kabels gebruiken voor bepaalde sensoren, in plaats van sensoren op batterij? Of zijn er andere zaken die ik hier mee kan die
?

Bedankt!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 19:13
Shattering schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:26:
Kan ik deze kabels gebruiken voor bepaalde sensoren, in plaats van sensoren op batterij? Of zijn er andere zaken die ik hier mee kan die
?
Ligt eraan wat je wil meten. Als het geluidsniveau of de temperatuur binnen in je muren je interesseert kun je ze zeker voor een sensor gebruiken :+

Is, zonder dollen, allemaal heel erg afhankelijk van wat je wil doen natuurlijk. Bedrade sensoren bestaan, maar het idee in de meeste smarthome netwerken is toch wel om zo veel mogelijk draadloos te doen om plaatsing makkelijk te maken.

Als ik jou was zou ik niet te veel met die leidingen bezig zijn. Handig om te weten natuurlijk, mocht je in de toekomst aan een project beginnen waarbij het handig uitkomt om kabels te trekken. In de regel gaat alle device data zsm vanuit het device het netwerk op, danwel Zigbee/Zwave/consorten, danwel via (W)LAN. Stroom zul je op de meeste plekken in je huis al hebben, dus daar hoef je die leidingen niet voor te gebruiken. Blijft LAN over, mocht je huis niet zo recent zijn en er ligt nog geen UTP door: trek dat er eens doorheen. Access points aan zetten, overal top WiFi en je kunt betrouwbaar werken met cheape WiFi lampjes :D

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• water_escape
htca schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Volgens mij heeft ie alleen permanent stroom nodig als je een verlichte drukker hebt. Verder zijn er 2 drukkers ondersteund:
https://support.resideo.c...tDocuments?language=nl_NL

Op je slimmedeurbel; punt 1 en 3 (2 en 3) van je Honeywell op de Bell, de drukker op de switch en de voeding op de ac. Alles is wisselstroom, polariteit maakt niet uit.
Ik volg je even niet.
Ik heb buiten een ouderwetse drukknop, niet iets wat bij de Honeywell zat.

Water-Escape

• new_guy
  • Laatst online: 06:12
[...]

Thanks voor het mee denken! Deze heb ik inderdaad vrijdagochtend besteld, in de avond al in huis. Helaas had ik niet de juiste aansluiting liggen.
oltk schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:01:
[...]

@new_guy Ik zie bij Hornbach ook een Gardena "smart" beregeningssysteem op 868 MHz. Met Gardena gateway (voor 220,-). In HACS zit een Gardena integratie. Dus dat zou je zelfs nog als noodoplossing erin kunnen gooien (geen idee of `Hornbach het in de fysieke winkel heeft liggen overigens). Ook heb ik geen idee wat je met dat ding kan :)
https://www.hornbach.nl/s...-set/5977134/artikel.html
Dank voor het mee denken!
Gizz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Lijkt prima op voorraad: pricewatch: Woox R7060 Smart Garden Irrigation Control

@new_guy Overigens zou ik nooit kleppen installeren en dan direct op vakantie gaan. Er zou maar een fabricagefout in je klep zitten waardoor hij na een of twee dagen onder waterdruk flink begint te lekken. Heb je iemand die de eerste week dagelijks gaat kijken of de boel nog werkt zoals je hoopt? :P
Daar zit hem inderdaad helaas een kleine uitdaging. Doordat de verkoop niet optimaal is druppelt deze iets. Als in een paar kleine druppels in een uur. Er staat nu een bakje onder zodat ik het morgen kan bepalen of ik de gok durf te nemen. Plan is sowieso om er een camera op te richten, eens in de week komt er iemand om planten binnen te doen, dus als het te gek gaat worden kan de kraan dicht gedraaid worden. Bij nood uiteraard eerder.

Voor nu ook weinig slims gedaan vanuit HA. Er zijn een aantal componenten om het bewateren automatisch te laten doen, deze zijn echter te ingewikkeld om even te fixen. :+

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er is vast iemand anders met een Alfen laadpaal (en daar ook een ethernet kabeltje in heeft geprikt).
Je hebt het IP van de lader nodig, en het admin wachtwoord voor de laadpaal.
Deze is te achterhalen door de ACE Service Installer te gebruiken en met Wireshark het verkeer even te monitoren, mij is niet bekend of het wachtwoord uniek is voor elke laadpaal. Voor het gebruik van de ACE Service Installer is hier een user aan te vragen: https://aftersales.alfen.com/plugins/servlet/desk/portal/5

Onderstaande is wat complex maar heeft te maken met eerst moeten inloggen om een cookie te krijgen voor de API aan te kunnen spreken en daarnaast meerdere waarden in 1x te kunnen parsen. (gevalletje goed gejat: https://community.home-as...value-for-sensor/350417/8 )

Onderstaande laat 2 binary sensors zien, eentje voor de laadkabel is aangesloten, eentje voor de laadpaal is aan het laden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- platform: command_line
name: laadpaal
command: |- 
  data='{"username":"admin","password":"PASSWORDHERE"}'; ip='http://IPOFCHARGERHERE:80';\
  c=$(curl -H 'Content-Type: application/json' -d $data -ksc - $ip/api/login -o /dev/null);\
  echo "${c}" | curl -ksb - $ip/api/prop?cat=states
value_template: |-
  {{ value_json["socket1_StateMain"]["value"] }}|
  {{ value_json["socket1_StateLeds"]["value"] }}|
  {{ value_json["socket1_StateSocket"]["value"] }}          
scan_interval: 60

- sensor:
- unique_id: LaadpaalStateMain
  icon: mdi:chip
  state: >
    {{ states('sensor.laadpaal').split('|\n')[0] | float }}
  attributes:
    friendly_name: "Laadpaal Main State"

- binary_sensor:
- unique_id: LaadpaalConnectedBinary
  device_class: plug
    {% if states('sensor.template_laadpaalstatemain') | float < 3 %}
        off
    {% else %}
        on
    {% endif %}
  attributes:
    friendly_name: "Laadpaal Stekker"

- binary_sensor:
- unique_id: LaadpaalChargingBinary
  device_class: battery_charging
    {% if states('sensor.template_laadpaalstatemain') | float == 14 %}
        on
    {% else %}
        off
    {% endif %}
  attributes:
    friendly_name: "Laadpaal Laden"

Er kan nog veel meer met die API overigens ;)
Interessant zijn bijvoorbeeld:

/api/prop?cat=states
/api/prop?cat=generic
/api/prop?cat=generic2
/api/prop?cat=temp
/api/prop?cat=meter1
/api/prop?cat=meter4

om een specifieke ID op te halen: /api/prop?ids=2137_0

En logging van de paal lijkt op te halen met:
/api/log?offset=480 maar is even uitzoeken wat er moet die offset met gebeuren.

Idem voor:
/api/transactions?offset=546

Dat lijkt de laadfactuur te zijn ;)

<edit>Ik zie dat mijn paal nog een 4.x firmware heeft en lees ook dat de firmware 5.x nieuwe wachtwoord functionaliteit heeft, wellicht is de ervaring met een 5.x firmware dus anders. Mijn laadpaal is overigens pas een maandje oud, lijkt er op dat in elk geval alego dus palen met oude firmware plaatst.</edit>

[ Voor 13% gewijzigd door itsme op 10-07-2022 19:33 ]

Nothing to see here

• Mee_
  • Laatst online: 03-11 13:46
Illusion schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Heb je in het energy panel zowel:
-energy consumption onder “grid consumption”
-energy production onder “return to grid”
-today’s PV generation onder “solar panels”
Geconfigureerd? Dan zou het vanzelf goed moeten gaan.

Plaats anders even een screenshotje van je energy config
Dat was het, ziet er veel beter uit nu. Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJXyqf3EKRp0EFEJCW6r9AdB6u0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/trR1ryslZkAG1NHG3zLpFOvP.png?f=fotoalbum_large

• htca
water_escape schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Ik volg je even niet.
Ik heb buiten een ouderwetse drukknop, niet iets wat bij de Honeywell zat.
Er bestaan drukkers met een lampje erin. Die worden ondersteund door je dingdong. Als je die dus niet hebt kun je dat ook negeren en heeft je dingdong geen permanente spanning nodig.
Ik meen me te herinneren dat je 2 knoppen had? Maar maar 1 wil overhouden?

Anyway, check even het schema in de link die postte; daar staat het aansluit schema voor je dingdong in (onderste plaatje).
De twee draden van de drukker gaan op de switch aansluiting van de slimme deurbel
De twee draden van de voeding op AC van de slimmedeurbel
En twee draden van de dingdong gaan naar de Bell van de slimme deurbel

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb de Xiaomi flower care max in een pot met ene olijfboom geprikt. Alleen is het bluetooth bereik echt drastischaag van die sensor.

Zijn er meer mensen die bluetooth koppeling gebruiken en ook over een bepaalde afstand (5 meter hemelsbreed)?
Hoe hebben jullie dit opgelost? Als ik online zoek kom ik voornamelijk artikelen tegen ui 2019 die het over Esphome hebben enz. Maar vraag mezelf af of er in de tussentijd niet een betere oplossing is?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

AndereKoekoek schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:30:
Heb de Xiaomi flower care max in een pot met ene olijfboom geprikt. Alleen is het bluetooth bereik echt drastischaag van die sensor.

Zijn er meer mensen die bluetooth koppeling gebruiken en ook over een bepaalde afstand (5 meter hemelsbreed)?
Hoe hebben jullie dit opgelost? Als ik online zoek kom ik voornamelijk artikelen tegen ui 2019 die het over Esphome hebben enz. Maar vraag mezelf af of er in de tussentijd niet een betere oplossing is?
Ja, en inderdaad met ESPHome op een ESP32.
Wat zou er beter moeten zijn?

• Vorkie
  • Niet online
ngommers schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Ik doe vast iets fout maar krijg hem niet werkend. Heb in de configuration.yaml de huidige code verwijdert en de nieuwe code terug gezet met daarbij de naamaanpassing naar MHI-AC-Ctrl-Zolder want zo heet die bij mij. Na herstarten van Home Assistant zie ik ineens in onder entiteiten climate.mhi_ac_ctrl_zolder met integratie MQTT en climate.mhi_ac_ctrl_zolder met integratie Klimaat, welke ik ook selecteer ik kan de airco niet aansturen.
[Afbeelding]

Wat doe ik fout?
Heb je met mqtt explorer gecheckt of de MHI inderdaad onder deze topics praat?

Connect naar je mqtt broker.

• Septillion
  • Nu online
@htca Dan had hij nu dus prima gewerkt met UTP-groen niet aangesloten... Dat is niet het geval.

En zoals gezegd is het voor een elektronische ding-dong ook wel logisch. Waar een mechanische gewoon de dong kan laten horen als de zuiger weer uit de magneet komt heeft de elektronische wel een uitdaging zonder permanente spanning. Zou je aardige condensator voor nodig hebben met alle oplaad gedoe van die.

@water_escape Ah, die had ik wel gezien maar door de hier geplaatste plaatjes ging ik van de oude uit. Ik kan op de nieuwe niet exact de sporen zien maar kan denk ik wel uit gaan dat ook hier de - de niet onderbroken draad is.

Het wordt dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN0eEaM1sQBkO-qGZQrdrgl-KZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAw9jTcJCYoBVC5e5oyLJJio.png?f=fotoalbum_large

Met
  1. Rood aan 'Switch'
  2. Blauw aan 'Switch'
  3. UTP-blauw aan de B 'Doorbell' / 'Bell'
  4. UTP-oranje aan de A 'Doorbell' / 'Bell'
  5. AC1 (trafo) aan A 'AC/DC in' / 'AC'
  6. AC2 (trafo) aan de B 'AC/DC in' / 'AC' en aan UTP groen

• water_escape
htca schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Er bestaan drukkers met een lampje erin. Die worden ondersteund door je dingdong. Als je die dus niet hebt kun je dat ook negeren en heeft je dingdong geen permanente spanning nodig.
Ik meen me te herinneren dat je 2 knoppen had? Maar maar 1 wil overhouden?

Anyway, check even het schema in de link die postte; daar staat het aansluit schema voor je dingdong in (onderste plaatje).
De twee draden van de drukker gaan op de switch aansluiting van de slimme deurbel
De twee draden van de voeding op AC van de slimmedeurbel
En twee draden van de dingdong gaan naar de Bell van de slimme deurbel
Klopt. volgens die handleiding heb ik de dingdong aangesloten vroeger.
Note: ik heb 1 belknop en dat blijft zo.

De groene utp kabel heeft dus spanning nodig zoals @Septillion omschreef. Zonder die werkt niks.
Maar ik weet nu nog niet hoe het op mijn ESP aangesloten moeten worden omdat deze anders is dan de afbeelding van @Septillion

EDIT: ik post tegelijk met @Septillion :) Als je op mijn foto van de achterkant inzoomt, zie je de sporen. Maar vanaf de ac/dc zitten geen sporen....

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 10-07-2022 09:05 ]

Water-Escape

• breinonline
  • Laatst online: 06:51

breinonline

Are you afraid to be known?

Hoe werkt het tegenwoordig met het energy dashboard? Ik heb een ESPhome sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    ## Energy used heating 
  - platform: template
    id: mitsubishi_energy_used_heating
    name: "Energy used heating"
    icon: mdi:heat-wave
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    unit_of_measurement: "kWh"
    accuracy_decimals: 3
    lambda: |-
      return id(mitsubishi_heating_kwh).state + (id(mitsubishi_heating_wh).state/100);
    update_interval: 60s  

Die geeft keurig iedere 24 uur een waarde. Maar als ik hem aan het energy dashboard toevoeg krijg ik ook negatieve waardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGdlXPYJpHlPIi6Elw5MtIqJ8oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fb8MBQ658xxGNsGa9KtcSVAh.png?f=fotoalbum_large

De laatste waarde is lager dan de voorlaatste waarde, waardoor dit veroorzaakt wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU3xVbwoqB0A5G0YGWjQ9cevEPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kg6uzZCdigMAfrcyoKKL43RG.png?f=user_large

In het verleden heb ik dit wel eens opgelost met customize zaken, maar dat schijnt niet meer zo te werken. Maar hoe werkt het nu dan wel? Hoe krijg ik voor elkaar dat iedere nieuwe waarde gewoon wordt opgeteld?

Op basis van wat ik nu kon vinden gok ik dit, maar kan iemand dat bevestigen? :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: Warmtepomp verwarming energie
        state: "{{ (states('sensor.energy_used_heating')|float )}}"
        availability_template: "{{ states('sensor.energy_used_heating') not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
        unit_of_measurement: kWh  

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• breinonline
  • Laatst online: 06:51

breinonline

Are you afraid to be known?

water_escape schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Klopt. volgens die handleiding heb ik de dingdong aangesloten vroeger.
Note: ik heb 1 belknop en dat blijft zo.

De groene utp kabel heeft dus spanning nodig zoals @Septillion omschreef. Zonder die werkt niks.
Maar ik weet nu nog niet hoe het op mijn ESP aangesloten moeten worden omdat deze anders is dan de afbeelding van @Septillion

EDIT: ik post tegelijk met @Septillion :) Als je op mijn foto van de achterkant inzoomt, zie je de sporen. Maar vanaf de ac/dc zitten geen sporen....
Is het niet handiger om met Marcel Zuidwijk contact op te nemen? Hij weet heel goed hoe het printje in elkaar zit en hier zit iedereen maar te raden. En inmiddels wordt er zoveel over gesproken dat het eigenlijk wel een eigen topic verdiend inmiddels :D

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:28
Ik lees via rest de waardes van mijn zonnepanelen uit, nu als de omvormer snachts uit gaat gaat de waarde naar 0 en hierdoor wordt de volledige waarde aan het begin van de dag op het energy dashboard gezet.
Dit is denk ik op te lossen met een availability optie in een template sensor.
Klopt het als ik dit zo oplos:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
 template:
  - sensor:
      - name: "Total Energy Tuin available"
        state: "{{ states('sensor.total_energy_tuin') }}"
        availability: "{{ states('sensor.total_energy_tuin') | float > 0 }}"

of moet de float > 0 misschien int > 0 zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door TheMystery op 10-07-2022 09:50 ]

• oltk
TheMystery schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:41:
Ik lees via rest de waardes van mijn zonnepanelen uit, nu als de omvormer snachts uit gaat gaat de waarde naar 0 en hierdoor wordt de volledige waarde aan het begin van de dag op het energy dashboard gezet.
Dit is denk ik op te lossen met een availability optie in een template sensor.
Klopt het als ik dit zo oplos:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
 template:
  - sensor:
      - name: "Total Energy Tuin available"
        state: "{{ states('sensor.total_energy_tuin') }}"
        availability: "{{ states('sensor.total_energy_tuin') | float > 0 }}"

of moet de float > 0 misschien int > 0 zijn?
Zover ik weet moet je een Max formule toepassen. Als je in dit forum zoekt wordt dit vaker uitgelegd (ik dacht @TheFes nog laatst op 9 juni). dan wordt het iets als: {{ [ 0, template_result ] | max }}

• Septillion
  • Nu online
water_escape schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:03:
Maar vanaf de ac/dc zitten geen sporen....
Dan zitten ze aan de andere kant :)

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:28
oltk schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Zover ik weet moet je een Max formule toepassen. Als je in dit forum zoekt wordt dit vaker uitgelegd (ik dacht @TheFes nog laatst op 9 juni). dan wordt het iets als: {{ [ 0, template_result ] | max }}
Ik heb in dit topic gekeken maar kom bij availability eigenlijk alleen is_number tegen.
De Max zie ik eigenlijk alleen bij state, dus het is me niet helemaal duidelijk.
Deze heb ik na wat zoeken op ha forum gemaakt maar daar vond ik ook geen 1 op 1 voorbeeld.

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53
Vorkie schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Heb je met mqtt explorer gecheckt of de MHI inderdaad onder deze topics praat?

Connect naar je mqtt broker.
Dank hij bleek in een subtopic te zitten.

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-11 14:20
Vraagje: Ik heb het energie dashboard al een tijd draaien, maar krijg geen waarde in 'zelf verbruikte zonne-energie'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP-A5dq_Z9PYuaJTEOmHd0dGbL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6A1dYZsnjrEdwyozUDNDOmM.png?f=fotoalbum_large

Heb de volgende entiteiten ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4sdE2GryFdgNl3bbL530p8FMcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WR7903pgxSJIwbVX9m4iOn6J.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dit kan komen?

• htca
Septillion schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:03:
@htca Dan had hij nu dus prima gewerkt met UTP-groen niet aangesloten... Dat is niet het geval.

En zoals gezegd is het voor een elektronische ding-dong ook wel logisch. Waar een mechanische gewoon de dong kan laten horen als de zuiger weer uit de magneet komt heeft de elektronische wel een uitdaging zonder permanente spanning. Zou je aardige condensator voor nodig hebben met alle oplaad gedoe van die.

@water_escape Ah, die had ik wel gezien maar door de hier geplaatste plaatjes ging ik van de oude uit. Ik kan op de nieuwe niet exact de sporen zien maar kan denk ik wel uit gaan dat ook hier de - de niet onderbroken draad is.

Het wordt dan
[Afbeelding]

Met
  1. Rood aan 'Switch'
  2. Blauw aan 'Switch'
  3. UTP-blauw aan de B 'Doorbell' / 'Bell'
  4. UTP-oranje aan de A 'Doorbell' / 'Bell'
  5. AC1 (trafo) aan A 'AC/DC in' / 'AC'
  6. AC2 (trafo) aan de B 'AC/DC in' / 'AC' en aan UTP groen
Let op... de nummering op de tekening is anders dan je denkt (namelijk omgekeerd niet van links naar rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7VKgYBsJHXNZx_3f4vYwtfMLRo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nh97a7ryQVoJxl78xLtxwZMU.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmim4dVXRg_F1B_3zMOvqbxdGH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e9sYQvkqgjG6OKruEdL92pYw.png?f=user_large
Ik verwacht dat klem 3 en 4 van dit schema gelijk zijn (lees effectief dezelfde aansluiting zijn).
Dat de bel niet werkt als je groen niet aansluit is logisch; daarmee wordt het circuit gesloten.

De dingdong op de "Bell" aansluiten met een draad op de meest rechtse (of de tweede van rechts) en de middelste klem. (niet mechanische bellen kunnen ook op die manier werken ;-)). Ik denk ook dat het geen mechanische dingdong is maar een "speakertje" (dat ook op de foto staat). Ik twijfel een beetje of je dan 4-5 nog moet aansluiten of niet. Je zou dat even kunnen testen (eerst zonder ESP eraan). Het aansluitschema lijkt te zeggen dat je dan 3AA moet plaatsen, maar is daar niet echt duidelijk in (want waarom zou je de drukker dan nog met 8VAC voeden namelijk als je alleen hoeft te sluiten).

Test om dat te checken:
Beltrafo 1 naar klem 3 van de dingdong
Beltrafo 2 naar deurdrukker
Andere draad van de deurdrukker naar klem 1 (meest rechts)
Als dat werkt, kun je de ESP ertussen zetten (en vergeet de rest hieronder).

Als dat niet werkt:
Beltrafo 1 naar klem 3 van de dingdong + naar klem 4 van de dingdong
Beltrafo 2 naar deurdrukker + naar klem 5 van de dingdong
Andere draad van de deurdrukker naar klem 1 (meest rechts)
En dan nog eens testen.

[ Voor 15% gewijzigd door htca op 10-07-2022 14:42 ]

• Gizz
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Villager de namen die je in dat scherm ziet heb je zelf ingevuld, dus het is niet helemaal duidelijk wat er precies achter zit.

Wat mij wel direct opvalt is dat bij je zonnepanelen en teruglevering nu dezelfde namen staan. Als dit ook op de achtergrond dezelfde entiteiten zijn, dan heb je een probleem. Je hebt namelijk 3 waardes nodig (maal 2 als je met hoog en laag tarief werkt):
  1. Bij je meter (P1 of op een andere wijze): import vanuit het net
  2. Bij je meter (P1 of op een andere wijze): export naar het net
  3. De directe opwek van je zonnepanelen, los
Het lijkt erop dat jij zowel bij teruglevering (waarde 2 uit bovenstaand lijstje) als bij zonnepanelen (3 uit het lijstje) nu hetzelfde gebruikt. Dus 2x de waarde van 2, of 2x de waarde van 3. Klopt mijn aanname?

Wat je namelijk ziet is dat je vanaf een uur of 12:00 alleen maar teruglevert en je huis 0,0 verbruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 10-07-2022 14:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Eraser127
  • Laatst online: 22:24

Eraser127

Nijkerk

Heeft iemand ervaring met missende device trackers? Ik gebruik sinds kort een Galaxy S20 Enterprise van de baas, maar nu krijgt deze geen device-tracker via m'n Unifi netwerk in Home Assistant. Hierdoor mis ook verschillende meldingen omdat de status niet op Home staat, omdat die device tracker niet aanwezig is.

De andere telefoons zijn gewoon aanwezig. Ik kan me ook niet herinneren dat hier iets aan veranderd is.

[ Voor 14% gewijzigd door Eraser127 op 10-07-2022 16:21 ]

My Discogs

• KerstmanSint
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-10 18:37
Weten jullie toevallig of het mogelijk is om rolluiken / schermen op zonne-energie te automatiseren binnen Home Assistant? Wij zijn nu bezig met de elektra van onze nieuwbouw woning, maar ik weet niet goed of ik bij alle kozijnen loze leidingen moet gaan toevoegen of dat het vrij eenvoudig is om rolluiken op zonne-energie te koppelen aan HA.

Het lieft uiteraard ook gewoon lokaal, zonder achter een API te zitten van Somfy, etc..

Alle tips worden gewaardeerd!

• Bockelaar
  • Laatst online: 10-11 18:16
of de stroom nu van de zonne-energie komt of uit de muur, je zal toch ergens die electromotor van de shutter aan moeten sturen. Als je daar een zigbee of zwave controller voorzet kun je dat ding vanuit HA aansturen, daar maakt zonne-energie toch geen verschil in?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:09
Eraser127 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:34:
Heeft iemand ervaring met missende device trackers? Ik gebruik sinds kort een Galaxy S20 Enterprise van de baas, maar nu krijgt deze geen device-tracker via m'n Unifi netwerk in Home Assistant. Hierdoor mis ook verschillende meldingen omdat de status niet op Home staat, omdat die device tracker niet aanwezig is.

De andere telefoons zijn gewoon aanwezig. Ik kan me ook niet herinneren dat hier iets aan veranderd is.
Mogelijk dat je werkgever dit blokkeert?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• CyberThijs
  • Nu online
@KerstmanSint ik zou 5g2.5 kabels trekken van je rolluiken naar je meterkast. Je hebt dan alle flexibiliteit om te kiezen welke modules je plaatst in je meterkast voor de eigenlijke bediening.

Ik heb zelf gekozen voor een Velbus domotica-systeem in mijn huis omdat ik ervan overtuigd ben dat een huis meer waard is als het in basis ook volledig functioneel is zonder iets als Home Assistant. Voor een gemiddelde potentiële koper is een domotica-systeem toch eerder een "risico" ipv een meerwaarde. Ik zou dus zeggen: kies iets dat ook netjes via graceful degradation werkt zonder HA. Wel zo fijn dat je je rolluiken/lichten nog kan bedienen als je HA kapot is.

Gelijkaardige opties met gemakkelijk te monteren modules in de meterkast zijn vb. Niko Home Control of Fibaro.

Bijkomend voordeel van de eigenlijke bediening in de meterkast te doen is dat je later altijd nog van Domotica-systeem kan veranderen zonder breekwerk aan je rolluiken: enkel wat aanpassen in de meterkast volstaat.

• Septillion
  • Nu online
@htca Grappig, dat plaatje heb ik niet gevonden. Dat 3 en 4 aan elkaar zit had ik inderdaad ook bedacht. Maar grap is dat op de manier zoals in je plaatje de knopjes precies naar de andere trafo pool gaan dan nu aangesloten en in de quick start. Zou je kunnen proberen inderdaad. Maar moet de ding-dong aardig wat power bufferen voor de dong.

Aan de andere kant, alle draden liggen er al. Als je het aan sluit zoals ik had geschets is het 100% zoals nu maar dan de ESPhome doorbell in de plaats van de drukknop.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
KerstmanSint schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:49:
Weten jullie toevallig of het mogelijk is om rolluiken / schermen op zonne-energie te automatiseren binnen Home Assistant? Wij zijn nu bezig met de elektra van onze nieuwbouw woning, maar ik weet niet goed of ik bij alle kozijnen loze leidingen moet gaan toevoegen of dat het vrij eenvoudig is om rolluiken op zonne-energie te koppelen aan HA.

Het lieft uiteraard ook gewoon lokaal, zonder achter een API te zitten van Somfy, etc..

Alle tips worden gewaardeerd!
Tip: niet doen. Permanente dingen aan permanente stroom, gewoon een kabeltje leggen, zeker nu je er vooraf aan denkt.

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:04
Zijn er hier mensen die Home assistant (supervised) hebben draaien op een android telefoon?
Aangezien dit ideaal (batterij, zuinig,...) leek voor HA op te draaien blijkt dit toch geen ding te zijn.

Ik kwam oa wel dit tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=0N_587XCWd0
https://community.home-as...-android-tablet/250174/83

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Rianata
  • Laatst online: 19:51

Rianata

Have you played Atari today?

vanpeers schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:34:
Zijn er hier mensen die Home assistant (supervised) hebben draaien op een android telefoon?
Aangezien dit ideaal (batterij, zuinig,...) leek voor HA op te draaien blijkt dit toch geen ding te zijn.

Dan zou ik voor een oude laptop met werkende batterij, 4GB geheugen, x64 proc en EUFI bios gaan.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• TheFes
vanpeers schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:34:

Je kunt docker draaien op Android (leert een snelle Google my). Dus HA draaien in docker zou wellicht wel moeten kunnen. Supervised zou ik niet aan beginnen, dat is alleen ondersteund onder Debian.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
AndereKoekoek schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:30:

Ik gebruik deze ook, de oplossing is een extra ESP32 te gebruiken en hopen dat WiFi verbinding wel stabiel is. Anders kun je een ESP32-CAM pakken en een externe antenne gebruiken. @AndereKoekoek

• Hmmbob

Ik ken de Unify integratie niet, moet je daar nog iets in doen wellicht? Kan me voorstellen dat niet alle nieuwe WiFi devices automatisch als device_tracker in HA geïmporteerd worden (hallo printer!)

Daarnaast: kijk in je S20 even bij de WiFi instellingen van je netwerk en zorg dat je "telefoon MAC" in plaats van "willekeurig MAC" hebt geselecteerd. Anders meldt je telefoon zich steeds aan met een ander MAC adres en heeft Unify dus geen idee dat het steeds om dezelfde telefoon gaat.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik zie dat men druk doende is om alle entiteiten van een nieuwe naamgeving te voorzien:

https://github.com/home-a...ew+entity+naming+style%22

Dat wordt dus bij de volgende release wat aanpassen :D
Of zou het hernoemen van alle kaarten automagisch gaan?

Achtergrond: https://developers.home-a...2022/07/10/entity_naming/

[ Voor 11% gewijzigd door Mars Warrior op 11-07-2022 09:42 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Magic
  • Niet online

De unifi integratie importeert standaard elke nieuwe device die in het netwerk aangetroffen wordt en maakt daar een device tracker van. Meestal wil je dat niet, daarom is er een optie om niet automatisch nieuwe entities toe te voegen. Waarschijnlijk staat die uit. Deze staat echter niet in de normale configuratie, maar die staat bij de integratie onder de 3 puntjes en "system options".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BfSX1ACA0POSFFHf9GnxNpXsUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SGTA4VGRwMI9UFCL6qrcrYHl.png?f=user_large
(die moet je dan even tijdelijk weer aanzetten)

en vergeet ook voor je netwerk niet Mac-Adress randomization uit te zetten, anders maakt hij voor elke willekeurig gegenereerd mac adress een nieuwe entity.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 11-07-2022 09:45 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• TheFes
Mars Warrior schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:33:
Ik zie dat men druk doende is om alle entiteiten van een nieuwe naamgeving te voorzien:

https://github.com/home-a...ew+entity+naming+style%22

Dat wordt dus bij de volgende release wat aanpassen :D
Of zou het hernoemen van alle kaarten automagisch gaan?

Achtergrond: https://developers.home-a...2022/07/10/entity_naming/
Ik verwacht dat dit alleen voor nieuwe entities gaat gelden, en dat bestaande entities niet renamed zullen wroden.

Even gecheckt:
Huidige entity_id's en names staan vast in de entity registry, die zullen dus niet veranderen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 11-07-2022 10:28 ]

• DikkieDick
  • Laatst online: 03-11 15:21
Villager schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:22:
Vraagje: Ik heb het energie dashboard al een tijd draaien, maar krijg geen waarde in 'zelf verbruikte zonne-energie'

[Afbeelding]

Heb de volgende entiteiten ingevuld:

[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe dit kan komen?
Ik zie dat je bij zowel de teruglevering als zonnepanelen dezelfde entiteit hebt. Bij mij ziet dat er anders uit. Ik heb overigens een 'domme' omvormer die ik middels een kwhmeter slimmer heb gemaakt.

Bij mij ziet het dashboard er sindsdien zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVXWb875wBZzTmYAvj5ZZgu_ZBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/546GD7joqPduemsKSyqquKoy.png?f=fotoalbum_large

De instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB2TOKYOkQ-Vgq1-jO9P4HgLz9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ej229GprNgUxJiscQWm7r6FN.png?f=user_large

Als ik in je grafiek kijk lijkt het ook wel of roze gelijk is aan het geeloranje. En dat valt wel te verklaren vanuit de instellingen. Moet je voor de zonnepanelen niet andere entiteiten hebben?
Overigens een vraagje: ik zie bij jou 2 lijnen voor de voorspelling. Overigens merk ik dat die voorspelling voor mijn adres amper overeen komt. Meestal is ie te negatief.

Note: ik heb de namen van die entiteiten niet (meer) gewijzigd. Moest onlangs ze weer opnieuw toevoegen en had geen zin in dat gedoe. Maar netjes is anders. :-)

Note 2: Grappig, ik reageerde ook al vrijdag op een bericht en die grafieken terugkijkend lijkt het er ook op dat deze persoon ook zelfde waardes in het roze en geeloranje had. Lees ook dat het was opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door DikkieDick op 11-07-2022 10:51 ]

aka pluim003

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
BeefHazard schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Ligt eraan wat je wil meten. Als het geluidsniveau of de temperatuur binnen in je muren je interesseert kun je ze zeker voor een sensor gebruiken :+

Is, zonder dollen, allemaal heel erg afhankelijk van wat je wil doen natuurlijk. Bedrade sensoren bestaan, maar het idee in de meeste smarthome netwerken is toch wel om zo veel mogelijk draadloos te doen om plaatsing makkelijk te maken.

Als ik jou was zou ik niet te veel met die leidingen bezig zijn. Handig om te weten natuurlijk, mocht je in de toekomst aan een project beginnen waarbij het handig uitkomt om kabels te trekken. In de regel gaat alle device data zsm vanuit het device het netwerk op, danwel Zigbee/Zwave/consorten, danwel via (W)LAN. Stroom zul je op de meeste plekken in je huis al hebben, dus daar hoef je die leidingen niet voor te gebruiken. Blijft LAN over, mocht je huis niet zo recent zijn en er ligt nog geen UTP door: trek dat er eens doorheen. Access points aan zetten, overal top WiFi en je kunt betrouwbaar werken met cheape WiFi lampjes :D
Het is een nieuwbouw, dus het meeste is voorzien. Voldoende stroom & overal mesh WiFi (via Unify), dus dat zit wel goed :) .

Het enige wat ik mis, op sommige locaties, is een bewegingsdetector OF er is wel een bewegingsdetector maar die houdt geen rekening met de huidige lichtsterkte. Een sensor die meet hoeveel licht er is (en of hij al dan niet het licht moet aandoen) zou dus gemakkelijk zijn.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:23
TheFes schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Je kunt docker draaien op Android (leert een snelle Google my). Dus HA draaien in docker zou wellicht wel moeten kunnen. Supervised zou ik niet aan beginnen, dat is alleen ondersteund onder Debian.
Wat is eigenlijk wel aan te raden? Ik heb momenteel debian een HA Supervised versie draaien op een HP Prodesk 600 g2, maar ondervind daar toch problemen mee (partitionering, /var die vol loopt).

Ik zou namelijk wel graag de officiële add-on store ook beschikbaar willen blijven houden. Is dit dan toch HAOS versie die je vanaf een boot medium naar de SSD schrijft? Bijvoorbeeld booten met live Ubuntu en dan HAOS naar de SSD schrijven?

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 11-07-2022 12:21 ]

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-11 09:29
Hmm, raar ik zag in de logging het volgende staan:
Manually configured MQTT sensor(s) found under platform key 'sensor', please move to the mqtt integration key, see https://www.home-assistan...s/sensor.mqtt/#new_format
Nu dacht ik dat los ik wel even op door al mijn DSMR entities om te zetten naar het nieuwe formaat.
Wanneer ik de volgende entry toevoeg aan mijn configuration.yaml
YAML:
1
mqtt: !include mqtt.yaml 

en een mqtt.yaml in de root van de config zet neemt HA de gedefinieerde entities op in het lijst met entities.
Wanneer ik hetzelfde bestandje in de config/manual_mqtt_entities/ map zet en de volgende entry toevoeg aan de configuration.yaml
YAML:
1
 mqtt: !include_dir_merge_list manual_mqtt_entities/ 

werkt het niet.
Hetzelfde doe ik eigenlijk al voor bijvoorbeeld mijn sensoren, daar werkt het als een zonnetje.
Wat doe ik nou verkeerd?

De inhoud van de mqtt.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - name: "TestMqqtSensor"
    state_topic: "DSMR-API/energy_delivered_tariff1"
    value_template: "{{ value_json.energy_delivered_tariff1[0].value | round(3) }}" 

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
Ik ben een aantal template-sensors aan het maken waarbij ik gebruik maak van een list die ik zelf genereer. Uit die list wil ik dan een aantal attributen halen op basis van gesorteerde waarden. So far so good.
Nu wil ik graag die list (als list type) hergebruiken in andere template-sensors. Ik dacht dat te kunnen bereiken door de list als attribute (iets als 'raw_list') toe te voegen en die dan via state_attr('sensor.entity', 'raw_list') op te halen om te gebruiken in andere templates. Dit werkt alleen niet goed, want zo krijg ik de list steeds terug als string type en niet als kant-en-klare list type. Strings werken niet goed omdat ik dan elke keer als ik de list nodig heb, deze weer opnieuw moet aanmaken met split()s en/of join()s. Dan kan ik net zo goed de hele logica van het opbouwen van de list hergebruiken, en dat wil ik nou juist vermijden.

Weet iemand of er bij template-sensors een manier is om data als list type op te slaan/op te halen ipv een string type? Of heeft iemand een ander trucje waarmee je een list kunt opslaan voor hergebruik in andere template-sensors?

Edit:
Oh, ik heb al gevonden waarom het bij mij niet werkte. Een van de waarden die ik probeerde op te slaan in de list was een datetime type. Blijkbaar is dat niet serializable, waardoor alles als string wordt opgeslagen ipv een list. Als ik de datetime converteer naar een timestamp, dan wordt de list wel keurig als list type opgeslagen.
Stom dat je daar zo 2 dagen mee aan het klooien kan zijn en dan een paar minuten na een hulpvraag gewoon het antwoord vindt 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Sicco92 op 11-07-2022 12:45 ]

• water_escape
Septillion schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:23:
@htca Grappig, dat plaatje heb ik niet gevonden. Dat 3 en 4 aan elkaar zit had ik inderdaad ook bedacht. Maar grap is dat op de manier zoals in je plaatje de knopjes precies naar de andere trafo pool gaan dan nu aangesloten en in de quick start. Zou je kunnen proberen inderdaad. Maar moet de ding-dong aardig wat power bufferen voor de dong.

Aan de andere kant, alle draden liggen er al. Als je het aan sluit zoals ik had geschets is het 100% zoals nu maar dan de ESPhome doorbell in de plaats van de drukknop.
Dit is helemaal gelukt nu. Mijn dank. De ESP zit ertussen en de bel doet het nog :).
Ik heb deESP yaml gebruikt dat hij 3x af gaat nu.

Ik kan niet vinden wat ik in HA in de configuration.yaml moet toevoegen om aan de deurbel automations te gaan koppelen. Ik zie alle ESPupdate entity. Is hier een manual-ish van of kan je mij op weg helpen?

Water-Escape

• oltk
Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Wat is eigenlijk wel aan te raden? Ik heb momenteel debian een HA Supervised versie draaien op een HP Prodesk 600 g2, maar ondervind daar toch problemen mee (partitionering, /var die vol loopt).

Ik zou namelijk wel graag de officiële add-on store ook beschikbaar willen blijven houden. Is dit dan toch HAOS versie die je vanaf een boot medium naar de SSD schrijft? Bijvoorbeeld booten met live Ubuntu en dan HAOS naar de SSD schrijven?
@vanpeers: En wat zou er gebeuren als je Debian op je mobieltje zet?
Pagina: 1 ... 166 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.