Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.359.285 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-05 21:26
Ik heb begin vorige maand mn energy dashboard geconfigureerd alleen krijg ik sinds een paar dagen niks meer door.
Ik gebruik marcel zuidwijk z'n slimmelezer+, als ik de webinterface daarvan bekijk gaat alles nog goed, ook de logs van de esp zie ik geen vreemde dingen in.
In mn Home assistant wordt niks meer geregistreerd. Het gekke is dat ook mn Innr smart. plug die ik had toegevoegd ook geen verbruik meer ziet, aan/uit en voltage doen het nog wel.

Ik gebruik Home Assistant 2021.12.8 heb al een tijdje geen update gedaan dus ga dat maar eens als eerste doen

[ Voor 11% gewijzigd door HF5236 op 04-07-2022 13:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:39
Zojuist een mail ontvangen over het nieuwe jaarabonnement voor Home Assistant Cloud.

Een hoop blabla over local currency en VAT, maar het komt er op neer dat het vanaf 1 augustus 7,50 euro per maand gaat kosten (of jaarlijks 75 euro). Ik betaal nu ongeveer 4,80 per maand (afhankelijk van de dollar-euro-koers). Kennelijk ging daar nog geen VAT overheen, maar dan nog vind ik het een stevige prijsstijging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-04 12:38
maartenpols schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:33:
Zojuist een mail ontvangen over het nieuwe jaarabonnement voor Home Assistant Cloud.

Een hoop blabla over local currency en VAT, maar het komt er op neer dat het vanaf 1 augustus 7,50 euro per maand gaat kosten (of jaarlijks 75 euro). Ik betaal nu ongeveer 4,80 per maand (afhankelijk van de dollar-euro-koers). Kennelijk ging daar nog geen VAT overheen, maar dan nog vind ik het een stevige prijsstijging...
Ik lees de mail ook net. Nu kwam het de afgelopen 2 maanden op ongeveer €6,40 uit door de gestegen dollar, maar het is wel een flinke prijsstijging...

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maartenpols schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:33:

Hier ook. Maar dit is ook wel belangrijk:
The price of the monthly plan for new subscribers will increase to $6.50 per month starting today (February 1, 2022). This is our first price increase since we launched Home Assistant Cloud more than three years ago. The price increase will be used to cover inflation and further building out Home Assistant, ESPHome and the open home. Any accounts subscribed prior to February 1 will not be affected by the price increase for 3 months.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00
maartenpols schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:33: Kennelijk ging daar nog geen VAT overheen, maar dan nog vind ik het een stevige prijsstijging...
Ik had hetzelfde.. 5 euro plus 21% is iets meer 6 euro, geen 7.50
Ik betaal dus liever het USD bedrag, eventueel met NL BTW erbij, ben ik nog steeds goedkoper uit.

Maar een 50% kosten stijging is 'nieuws' waardig op de frontpage, gewoon teveel. Zeker voor wat je ervoor krijgt, integratie met slimme dingen als Google (misschien wel meer, maar dat was voor mij de enige reden om het af te nemen).

Ik betaal dus nog 5 dollar per maand, dat was afgelopen maand dus 4.96 euro

[ Voor 6% gewijzigd door badnews.nl op 04-07-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
smesjz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:37:
[...]

Hier ook. Maar dit is ook wel belangrijk:

[...]
Ik betaalde al die $6.50, dus dat maakt voor mij niet per sé veel uit.

Maar dan nog: van 6,50 naar 7,50 (wisselkoers uitgesloten) is gewoon een stijging van 15,4%.
En dat vind ik stevig.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
badnews.nl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:40:
[...]
Zeker voor wat je ervoor krijgt, integratie met slimme dingen als Google (misschien wel meer, maar dat was voor mij de enige reden om het af te nemen).
Ja, Google Assistant is het enige waar ik het eigenlijk voor heb... Even gaan afvragen of met het dat nog wel waard is, gezien hoe weinig ik dat eigenlijk gebruik...

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
Ben.Hahlen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:45:
[...]

Ja, Google Assistant is het enige waar ik het eigenlijk voor heb... Even gaan afvragen of met het dat nog wel waard is, gezien hoe weinig ik dat eigenlijk gebruik...
Ik zat er al naar te kijken, misschien via homebridge naar google home..
Het is bijna goedkoper een commercieel product af te nemen, zonder abo kosten, en mijn pi4 met 8gb voor (veel geld) te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
badnews.nl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Ik zat er al naar te kijken, misschien via homebridge naar google home..
Het is bijna goedkoper een commercieel product af te nemen, zonder abo kosten, en mijn pi4 met 8gb voor (veel geld) te verkopen.
De Google Assistant integratie kan ook zonder Nabu Casa, blijkbaar: https://www.home-assistan...e_assistant/#manual-setup

Maar eens even rustig induiken over de komende dagen...

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27
[...]

Ik betaal dus liever het USD bedrag, eventueel met NL BTW erbij, ben ik nog steeds goedkoper uit.

Maar een 50% kosten stijging is 'nieuws' waardig op de frontpage, gewoon teveel. Zeker voor wat je ervoor krijgt, integratie met slimme dingen als Google (misschien wel meer, maar dat was voor mij de enige reden om het af te nemen).

Maar de prijs is dus geen 5 USD meer, maar 6.5 USD.
Als je dat omrekent naar EUR en er 21% BTW bij optelt, is het 7.52 EUR, dus dat klopt wel met 7.50

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:51:
[...]

De Google Assistant integratie kan ook zonder Nabu Casa, blijkbaar: https://www.home-assistan...e_assistant/#manual-setup

Maar eens even rustig induiken over de komende dagen...
Zo heb ik het al jaren draaien, even goed lezen en stappen volgen, en dan werkt het als een zonnetje.
Wel externe toegang naar HA via SSL verbinding voor nodig. Dat heb ik via een eigen (sub)domein en reverse proxy via Nginx Proxy Manager opgezet, het kan ook gratis via DuckDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Ik betaalde al die $6.50, dus dat maakt voor mij niet per sé veel uit.

Maar dan nog: van 6,50 naar 7,50 (wisselkoers uitgesloten) is gewoon een stijging van 15,4%.
En dat vind ik stevig.
Ik vind het vooral raar dat er afgelopen jaren dus geen BTW is afgedragen. Maar qua boekhouding lijkt dit dus wel correcter te zijn dan eerst
[...]

Ik vind remote toegang zonder gedoe met proxy, firewalls etc ook wel een groot voordeel.

[ Voor 6% gewijzigd door smesjz op 04-07-2022 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badnews.nl
smesjz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:54:
Ik vind remote toegang zonder gedoe met proxy, firewalls etc ook wel een groot voordeel.
Gewoon een simpel VPN naar huis, een keer op een knopje drukken (als het al niet aanstaat) en ik kan overal bij. Voor mij geen andere dingen open naar huis, alleen VPN is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Zo heb ik het al jaren draaien, even goed lezen en stappen volgen, en dan werkt het als een zonnetje.
Wel externe toegang naar HA via SSL verbinding voor nodig. Dat heb ik via een eigen (sub)domein en reverse proxy via Nginx Proxy Manager opgezet, het kan ook gratis via DuckDNS.
Eigen subdomein met revers proxy (Traefik) heb ik ook al, dus dat is in place.
Maar goed om te horen dat het goed werkt, dat scheelt weer kosten.

TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:52:

[...]
Maar de prijs is dus geen 5 USD meer, maar 6.5 USD.
Als je dat omrekent naar EUR en er 21% BTW bij optelt, is het 7.52 EUR, dus dat klopt wel met 7.50
Ja, maar let wel: de VAT werkt in de US (waar Nabu Casa gevestigd is) héél anders dan in NL.
In sommige staten heb je op dergelijke subscriptions geen VAT en dús is de prijs $6.50 (wat ik ook betaalde).
[...]
Ik vind het vooral raar dat er afgelopen jaren dus geen BTW is afgedragen. Maar qua boekhouding lijkt dit dus wel correcter te zijn dan eerst
Zie boven, volgens mij is de $6.50 gewoon de prijs die je betaalde, anders klopt het sowieso van geen kant.
[...]
True, maar het meest van dat heb ik al in place, dus dat scheelt ook weer.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:58:
Ja, maar let wel: de VAT werkt in de US (waar Nabu Casa gevestigd is) héél anders dan in NL.
In sommige staten heb je op dergelijke subscriptions geen VAT en dús is de prijs $6.50 (wat ik ook betaalde).
Dat klopt, maar nu krijg je dus een officiële betalingsmethode voor EU, waardoor je dus ook de Nederlandse BTW moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Melantrix schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Hoe heb je die setpoint gedaan? In de formules die je hier deelt is bij mij bij een hogere setpoint, de sproeitijd korter en bij een lagere setpoint langer terwijl je in je intiele post zegt dat een hogere setpoint 'warmer' is en dus langer zou moeten sproeien. :?
Ik zeg precies het tegenovergestelde. Hogere temperatuur (bijv 25 graden) dan het setpoint (bijv. 20 graden) betekent dat er langer gesproeid wordt dan dat "standaard" zou gebeuren als het buiten 20 graden wordt. Dit is ook logisch: hoe warmer het is, hoe meer water je moet sproeien.

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 04-07-2022 14:39 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 16:07
tobiasvs schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Ik zeg precies het tegenovergestelde. Hogere temperatuur (bijv 25 graden) dan het setpoint (bijv. 20 graden) betekent dat er langer gesproeid wordt dan dat "standaard" zou gebeuren als het buiten 20 graden wordt. Dit is ook logisch: hoe warmer het is, hoe meer water je moet sproeien.
Ah, die heb ik dus verkeerd geinterpreterd. je setpoint is dus je threshold, Als huidige temperatuur eroverheen gaat, wordt er langer gesproeid en er onder is korter.

Thanks!

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

feenstn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Deze integratie berekent alleen de waterbehoefte op basis van de verschillende weer sensoren, blijft theoretisch, maar wel met wetenschappelijke onderbouwing.
Op basis van deze output dien je zelf acties te maken, dus bij mij gaan de sproeiers aan, maar kan net zo goed een notificatie zijn.
Zoiets zou wel werken voor een gazon bijvoorbeeld.
Maar heb ook een olijfboom in een pot staan.
Dit zal een ander patroon volgen dan bijvoorbeeld het gras.

Wil ze niet beide in hetzelfde ritme duwen en de één te weinig water krijgt en de ander uitdroogt.
Toen ik net was begonnen met werken zei één van die ouwe knarren altijd: Meten is weten.

Heb nu een Xiaomi Plant Sensor max gekocht. Bestemd voor grote bloempotten en buitenplanten ivm langere sensoren. Zijn wel 39 euro per stuk.

Mocht dit werken dan kan ik best eens gaan nadenken over een irrigatie systeem wat sproeit op basis van de behoefte. Als je het verder door wil trekken, dan zou je bijvoorbeeld kunnen stellen dat je gazon aan de zuidzijde minder water nodig heeft dan de noordzijde.

Aan de zuidkant staat vaak bebouwing/erfafscheiding en is er meer schaduw. Ga je dat steeds nat maken, dan krijg je weer veel mos tussen je gras enz enz. Maar goed, dan moet je weer on/off kleppen gaan monteren. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Is er hier iemand die de 'My' position van een Somfy motor welke via een RFXCOM aangestuurd wordt vanuit HA aan te roepen? De software bij de RFXCOM heeft de mogelijkheid een commando voor deze My position te sturen, maar in HA lijkt deze te ontbreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS ja, dat is 'stop'. Er is geen apart commando voor My voor zover ik weet. Op de afstandsbediening is My en stop ook letterlijk dezelfde knop. Het is afhankelijk van of het rolgordijn aan het bewegen is of niet of het respectievelijk als stop of my wordt geïnterpreteerd.

Om mijn gordijnen met een automation eerst half te sluiten (My) stuur ik een stop en een half uur later stuur ik een close om 'm helemaal te sluiten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26
verstappen33 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:05:
Hoi,

Newbie hier.
Ik betrek eind dit jaar een andere woning, en wil het 1 en ander flink "smarter" maken..

Stap 1 is het volgende:
- Verlichting door het gehele huis
- Brandmelders smart maken
- Verwarming
- Airco
- Zonnewering (screens)
- Energie meting (verbruik als ook opwek)
- Video deurbel
- Enkele (3 a 4) camera's
- Aan/Afwezigheids detectie

Misschien nog enkele andere leuke projectjes waar ik zo nog niet aan denk,,

Zal ik dit redden met een Raspberry Pi 4B met 8GB geheugen en 64GB SD kaartje? Of kan ik beter voor iets zwaarders gaan?
De camera's (opslag beelden) gaan wel het verschil maken. Ik zou hoe dan ook kijken voor een iets krachtigere oplossing zoals bijvoorbeeld een Intel nuc met i5 cpu en een SSD. Je begint met home assistent en dan komt daar node-red bij en vervolgens wil je toch je camera beelden erop opslaan en misschien dingen in containers gaan draaien en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja, het is niet dat Nederlanders bekend staan dat ze niet op de kleintjes letten ofzo :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
TheFes schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:21:
[...]

[sarcasm]Veel positieve reacties daar[/sarcasm]
Ik zie juist veel mensen die het oude bedrag zagen als 'sponsoring' voor het project en de wat Nabu Casa doet.
Wat ik ervoor krijg is een google API, meer gebruik ik niet, en was te lui om het zelf op te zetten.

Ik zou met alle liefde blijven sponsoren, maar een verhoging is dan soms wat zuur, van $5 in een half jaar naar euro 7.50. Dan ga je nadenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
Vis ZHA integration kan je Groups aanmaken voor groepen lampen.
Dit werkt veel beter wanneer je bijvoorbeeld 10 lampen tegelijk wil aanroepen.

Voordat ik een groep had gemaakt ging ze niet tegelijk aan, en soms ging er random een paar niet aan. door middel van die Group werkt het perfect.

Nu heb ik 12 lampen aan de Hue bridge toegevoegd, maar deze gaan ook niet gelijk aan of soms 1 niet.
Maar bij ZHA Groups zie ik alleen lampen die direct via ZHA toegevoegd zijn.

Bestaat er in de Hue bridge ook een "truc" om dit soepel te laten lopen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 13:51
water_escape schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:42:
Vis ZHA integration kan je Groups aanmaken voor groepen lampen.
Dit werkt veel beter wanneer je bijvoorbeeld 10 lampen tegelijk wil aanroepen.

Voordat ik een groep had gemaakt ging ze niet tegelijk aan, en soms ging er random een paar niet aan. door middel van die Group werkt het perfect.

Nu heb ik 12 lampen aan de Hue bridge toegevoegd, maar deze gaan ook niet gelijk aan of soms 1 niet.
Maar bij ZHA Groups zie ik alleen lampen die direct via ZHA toegevoegd zijn.

Bestaat er in de Hue bridge ook een "truc" om dit soepel te laten lopen?
Dit zijn Zigbee groups. Binnen Hue zitten deze verpakt in ik meen kamers. Dus de lampen in één kamer bevinden zich in dezelfde Zigbee group. In Home Assistant, bij de Hue integratie, is er IIRC een optie om één enkele lamp aan te maken per group/kamer, die dan de Zigbee group aanstuurt zeg maar. In automations etc moet je dan dus die lamp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RobertMe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:03:
[...]

Dit zijn Zigbee groups. Binnen Hue zitten deze verpakt in ik meen kamers. Dus de lampen in één kamer bevinden zich in dezelfde Zigbee group. In Home Assistant, bij de Hue integratie, is er IIRC een optie om één enkele lamp aan te maken per group/kamer, die dan de Zigbee group aanstuurt zeg maar. In automations etc moet je dan dus die lamp gebruiken.
Dank.

Klopt. de 12 lampen zit in 1 kamer (vide) in Hue.
In HA zie ik idd light.vide (dit is de kamer uit Hue)

Toch gaan deze 12 lampen niet mooie tegelijk aan. En soms zelfs sommige helemaal niet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
water_escape schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Dank.

Toch gaan deze 12 lampen niet mooie tegelijk aan. En soms zelfs sommige helemaal niet.
En via Hue direct (Hue app) werkt het wel goed? Ik vind het persoonlijk eerder klinken als bereik issue dan. Maar dan werkt het via bv de Hue app dus ook niet goed.

Het aansturen van groepen gaain ieder geval via een multicast / broadcast bericht. I.p.v. dat de Zigbee coördinator een singlecast bericht geadresseerd aan de ene lamp stuurt, stuurt de coördinator dus een broadcast met bv "groep 3 ga aan". En bij het configureren van de groepen / kamers is de lamp zelf dus ingesteld op dat deze zich dus in groep 3 bevindt. Dus de lamp ziet dan dat broadcast bericht langs komen, ziet dat die onderdeel van de gevraagde groep is, en handelt daar naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RobertMe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:16:
[...]

En via Hue direct (Hue app) werkt het wel goed? Ik vind het persoonlijk eerder klinken als bereik issue dan. Maar dan werkt het via bv de Hue app dus ook niet goed.

Het aansturen van groepen gaain ieder geval via een multicast / broadcast bericht. I.p.v. dat de Zigbee coördinator een singlecast bericht geadresseerd aan de ene lamp stuurt, stuurt de coördinator dus een broadcast met bv "groep 3 ga aan". En bij het configureren van de groepen / kamers is de lamp zelf dus ingesteld op dat deze zich dus in groep 3 bevindt. Dus de lamp ziet dan dat broadcast bericht langs komen, ziet dat die onderdeel van de gevraagde groep is, en handelt daar naar.
Wat meer getest.

De lampen zitten in de Hue bridge en de Hue schakelaar ook.
Hue en ZHA zitten beide 3 meter van deze lampen af.

- Via hue schakelaar heb ik vertraging en gaan alle lampen een voor een aan en soms niet aan.
- Via HA (light.vide) gaat alles soepel en snel..

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52
@water_escape Die Hue schakelaar aan de Hue verbonden, niet aan ZHA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:24:
@water_escape Die Hue schakelaar aan de Hue verbonden, niet aan ZHA?
Hue wall switch en de 12 lampen zijn via de Hue bridge verbonden idd.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Dank.

In de Hue app kun je volgens mij ook groepen aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:03:
[...]

In de Hue app kun je volgens mij ook groepen aanmaken.
Dat antwoord had ik al gegeven, en noemt (/noemde?) Hue gewoon "Kamers". Alle lampen in een kamer worden on dezelfde Zigbee group geplaatst. Uiteraard kun je de groepen zelf niet letterlijk beheren omdat dat niet gebruikersvriendelijk is.

Maar als @water_escape aangeeft dat het via de Hue integratie in HA wel goed gaat maar via de Hue Wall Switch, gekoppeld aan de bridge, niet dan lijkt mij dat de fout daar ergens zit. Mogelijk dat de Wall Switch wel singlecast gebruikt om de lampen in te stellen? Of dat het via een roundtrip langs de bridge gaat en de bridge de lampen een vooteen aanstuurt i.p.v. een scene of iets dergelijks. Lijkt mij in ieder geval uitgesloten dan dat het probleem in HA zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RobertMe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Dat antwoord had ik al gegeven, en noemt (/noemde?) Hue gewoon "Kamers". Alle lampen in een kamer worden on dezelfde Zigbee group geplaatst. Uiteraard kun je de groepen zelf niet letterlijk beheren omdat dat niet gebruikersvriendelijk is.

Maar als @water_escape aangeeft dat het via de Hue integratie in HA wel goed gaat maar via de Hue Wall Switch, gekoppeld aan de bridge, niet dan lijkt mij dat de fout daar ergens zit. Mogelijk dat de Wall Switch wel singlecast gebruikt om de lampen in te stellen? Of dat het via een roundtrip langs de bridge gaat en de bridge de lampen een vooteen aanstuurt i.p.v. een scene of iets dergelijks. Lijkt mij in ieder geval uitgesloten dan dat het probleem in HA zit.
Klopt. via HA gaat het goed. Ik zal dus verder moeten zoeken tussen wallswitch en hue. dank.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 15:42
Mich schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:11:
[...]

De camera's (opslag beelden) gaan wel het verschil maken. Ik zou hoe dan ook kijken voor een iets krachtigere oplossing zoals bijvoorbeeld een Intel nuc met i5 cpu en een SSD. Je begint met home assistent en dan komt daar node-red bij en vervolgens wil je toch je camera beelden erop opslaan en misschien dingen in containers gaan draaien en ga zo maar door.
Ik heb een tijdje geleden HA op een Pi4 met 8Gb ram laten draaien -> met ssd als boot en opslag.
Als je per sé er camera's er bij wil zou ik een Google Coral met Frigate aanraden, werkte hier perfect voor 2 tot 3 streams. (Full HD, geen 4K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 20:11
torretje2012 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:08:
Ik ga van het weekend aan de slag met mijn installatie, kan ik het beste home assistant op m'n nas draaien (DS412+) of op een RPi 3?
Welke van de 2 zal het beter op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 19:45

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

torretje2012 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Welke van de 2 zal het beter op draaien?
Ik weet niet wat je toekomst plannen zijn of wat je naast ha nog meer te draaien hebt, maar het houd allemaal niet echt over. Vaak heb je ook extra zaken als mqtt, Zigbee2mqtt of andere containers nodig. De sd card in een raspberry kan soms wel issues geven als je veel logging doet of data wegschrijft, sommige hebben dit opgelost door usb storage te gebruiken. Voor de nas kun je geen docker gebruiken want dit wordt niet ondersteund op dat model, dus houdt je slechts package over. Ook dit is niet echt ideaal. Ik zou zelf een nuc kopen en hier wat leuks op doen, maar dat is mijn keus.

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 05-07-2022 19:48 ]

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 20:11
martinvdm schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Ik weet niet wat je toekomst plannen zijn of wat je naast ha nog meer te draaien hebt, maar het houd allemaal niet echt over. Vaak heb je ook extra zaken als mqtt, Zigbee2mqtt of andere containers nodig. De sd card in een raspberry kan soms wel issues geven als je veel logging doet of data wegschrijft, sommige hebben dit opgelost door usb storage te gebruiken. Voor de nas kun je geen docker gebruiken want dit wordt niet ondersteund op dat model, dus houdt je slechts package over. Ook dit is niet echt ideaal. Ik zou zelf een nuc kopen en hier wat leuks op doen, maar dat is mijn keus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMC9cUC6YckYE-HWKYhDzdX00rc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QwnjRBDqwO3CPRKq3yw6jKp.png?f=fotoalbum_large

Docker werkt op de ds412+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-04 15:42
Voor wie graag in het Raspberry ecosysteem blijft gooi ik deze even hier:

https://www.home-assistan...13/home-assistant-yellow/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 01-05 19:45

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Right. Ja idd. Ik zie het. Dat opent iig een hoop perspectief. Zijn er genoeg die ha zo draaien.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Kan iemand mij helpen met een TOON inetgratie

Ik ben zo dom geweest om mijn oude API key te verwijderen en een nieuwe aan te maken!

In de API configuratie heb ik mijn lokale adres staan 192.168.x.x:8123 ipv https://my.home-assistant.io/redirect/oauth

De gegevens heb ik netjes in configuration.yaml verwerkt, maar als ik nu op configureren klik, krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
6
Developer hint:
The requested redirect_uri does not match any of the whitelisted redirect_uris on the Toon developer page.

Make sure to allow the requested redirect_uri on your registered Toon app in the developer pages

Multiple redirect_uris can be used, separated by a comma.

waarbij mijn url het volgende is:
code:
1
https://api.toon.eu/authorize?response_type=code&client_id=mijngeheimecodeuitdeapi&redirect_uri=https://my.home-assistant.io/redirect/oauth&state=eencodegegenereerddoordeapizelfvolgensmij&tenant_id=eneco&issuer=identity.toon.eu.

indien ik https://my.home-assistant.io vervang door http://192.168.x.x:8123 dan krijg ik wel een Eneco login scherm. Als ik dan inlog krijg ik een 404 melding:

code:
1
404: Not Found

iemand een idee hoe op te lossen?

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
MAdD schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:35:

Ik ben zo dom geweest om mijn oude API key te verwijderen en een nieuwe aan te maken!

In de API configuratie heb ik mijn lokale adres staan 192.168.x.x:8123 ipv https://my.home-assistant.io/redirect/oauth

De gegevens heb ik netjes in configuration.yaml verwerkt, maar als ik nu op configureren klik, krijg ik de volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
6
Developer hint:
The requested redirect_uri does not match any of the whitelisted redirect_uris on the Toon developer page.

Make sure to allow the requested redirect_uri on your registered Toon app in the developer pages

code:
1
https://api.toon.eu/authorize?response_type=code&client_id=mijngeheimecodeuitdeapi&redirect_uri=https://my.home-assistant.io/redirect/oauth&state=eencodegegenereerddoordeapizelfvolgensmij&tenant_id=eneco&issuer=identity.toon.eu.

indien ik https://my.home-assistant.io vervang door http://192.168.x.x:8123 dan krijg ik wel een Eneco login scherm. Als ik dan inlog krijg ik een 404 melding:

code:
1

Als ik de foutmelding lees, moet je de gebruikte redirect_uri ergens in de Toon developersomgeving nog toevoegen aan een whitelist bij je aangemaakte app. Ik heb geen idee hoe of waar, want ik gebruik Toon zelf verder niet, maar volgens mij is de Developer hint vrij duidelijk.

Volgens mij zat @AW_Bos hier ook mee te stoeien. Misschien dat hij/zij ondertussen al een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 12:53
Ik probeer Nuki te installeren, maar krijg deze melding, iemand een idee??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlWhnb9eWdw-16dOq9Re3yroUGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZXuNi5ug1pHg1iaQ0ihGjXA.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:44
Toppe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:58:
Ik probeer Nuki te installeren, maar krijg deze melding, iemand een idee??
[Afbeelding]
De officiële Nuki integratie heb je vrij weinig aan! Ik gebruik deze via HACS daarmee kan je alles zoals het slot ook openen, extra sensoren etc.

https://github.com/kvj/hass_nuki_ng

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-04 10:53
Vraagje. Momenteel gebruik ik HA in storage mode. Dat definieer ik nergens. Op basis van @Hmmbob zn config heb ik ooit de default-config eruit gegooid dus ook daar komt het niet uit. T werkt prima. Daarnaast heb ik UI Minimalist geïnstalleerd. Dat is yaml mode. Dat werkt ook. Maar die voegt vanuit de custom component dat yaml dash toe.

Weet iemand of je nu straffeloos Lovelace alsnog als storagemode kunt definiëren in je configuration.yaml om zo handmatig de Swiss Army Knife in yaml-mode toe te voegen zonder ofwel mijn storages dashes of UI Minimalist om zeep te helpen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:35

Rianata

Have you played Atari today?

Koepert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:26:
Vraagje. Momenteel gebruik ik HA in storage mode. Dat definieer ik nergens. Op basis van @Hmmbob zn config heb ik ooit de default-config eruit gegooid dus ook daar komt het niet uit. T werkt prima. Daarnaast heb ik UI Minimalist geïnstalleerd. Dat is yaml mode. Dat werkt ook. Maar die voegt vanuit de custom component dat yaml dash toe.

Weet iemand of je nu straffeloos Lovelace alsnog als storagemode kunt definiëren in je configuration.yaml om zo handmatig de Swiss Army Knife in yaml-mode toe te voegen zonder ofwel mijn storages dashes of UI Minimalist om zeep te helpen?!
Heb je niet een testomgeving waar je even een backup van je huidige setup kunt plaatsen om te zien wat er gebeurt?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:12
De Nuki intergratie niet gebruiken maar de Nuki Home via HACS. Die werkt hier probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
robbinonline schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:21:
[...]

De officiële Nuki integratie heb je vrij weinig aan! Ik gebruik deze via HACS daarmee kan je alles zoals het slot ook openen, extra sensoren etc.

https://github.com/kvj/hass_nuki_ng
Ik doe een poging die te installeren maar krijg foutmelding dat hij niet met de bridge kan communiceren, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:00

-CJ

Not remastered

Ik heb een corrupte database binnen HA waardoor ik mijn energiedata kwijt ben. Is het mogelijk om deze uit de oude DB te halen en in de huidige te stoppen?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 13:44
Ik zag in mijn Grafana dashboard dat mijn energie-data niet meer geupdate werd. En het blijkt dat sinds iets na half 3 vanmiddag zowel de P1-meter als Kwh-meter niet meer beschikbaar zijn in HomeAssistant. In de Homewizard Energy app geven ze nog wel recente data en ze zijn ook 'gewoon' online.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? En hebben meerdere mensen hier problemen mee?

Update: ik zie in HACS dat er een verwijderde integratie is omdat ie in de core zit. Vreemd dat ie dan vanmiddag uitvalt terwijl ik gisteren of eergisteren de HA had geupdate.

In de integratie staat:

Opnieuw proberen in te stellen: Error occurred while communicating with the HomeWizard Energy device

En als ik hem handmatig wil toevoegen meldt ie 'Onverwachte fout' en de lokale API stond/staat aan in de Homewizard Energy app.

Volgende stap: verwijderd uit HA en opnieuw proberen toe te voegen. Ik gebruik core 2022.6.7. Geeft ook weer de onverwachte fout.

En een poging met de laatste dev 2022.8.iets levert ook geen verbetering. Ik ben nu totally lost. :-(

En ook 2022.7 levert geen soelaas.
Ik ga eens kijken of ik uit 'oude' backup de gegevens kan vissen.
Maar, ben ik de enige met problemen met Homewizard Energy in HA?

[ Voor 59% gewijzigd door DikkieDick op 06-07-2022 22:47 . Reden: nieuwe upgrade ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Rianata schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:52:
[...]

Heb je niet een testomgeving waar je even een backup van je huidige setup kunt plaatsen om te zien wat er gebeurt?
Op dit moment niet helaas. Daarom hoopte ik dat iemand t wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:47
Mooie setups zie ik hier voorbij komen! Zelf zit ik nog te twijfelen of ik een heel mooi dahsboard in elkaar wil zetten. Ik merk dat ik eigenlijk alles zo veel mogelijk automatisch wil doen. Dus lampen op basis van lux, beweging. En verder dingen als muziek of tv aanzetten via google home. Ik gebruik nu gewoon het dashboard van homekit maar merk dat ik eigenlijk er haast nooit naar kijk of dingen erop aanzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jeej, 2022.7 is er!

https://www.home-assistant.io/blog/2022/07/06/release-20227/

Kan ff duren voor hij beschikbaar is natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 13:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Beter filteren in de history! Dat is zeer welkom.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik wil voor mijn ouders een ha systeem maken voornamelijk om het stroom gebruik uit te lezen, ik heb hiervoor een Dell wyse 5070 gevonden.
Deze heeft een 16Gb emmc, maar aangezien emmc wat ik lees toch redelijk snel kan verslijten heb ik nog een wd green m2 Ssd erbij gekocht.
Nu mijn vraag zou je het emmc gebruiken zoals hier beschreven:
https://www.home-assistan...#using-external-data-disk
Dus op emmc het os read only en dan op de m2 ssd de data partitie?
Of toch gewoon gelijk booten vanaf de m2 ssd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:13
Eindelijk z-wave FW upgrade vanuit de interface 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Laatst online: 01-05 18:34

Thomg

Aww yiss

Avond allemaal!

Ik heb een prolinx nxt ketel en wel deze gaan aansturen via opentherm en het liefst laten interfacen met home assistant. Graag wil ik ook mijn antieke thermostaat vervangen (honeywell round).

Een opentherm gateway is interessant, maar deze heeft geen thermostaat en dus blijf ik zitten met een round op de muur.

Wat me mogelijk wel interessant lijkt is een gerootte eneco toon, deze kosten vrijwel niks (<50 op marktplaats) en kunnen direct interfacen met home assistant.

Zijn er toevallig nog wat andere opties die ik over het hoofd zie?

Op dit moment heb ik vattenfall als energie- en gasleverancier (als dat uitmaakt).

Ik ben specifiek geinteresseerd in het aan en uit kunnen zetten van het verwarmen van de leidingwater. Dit in verband met aansluiting warme leiding op vaatwasser ivm legionella.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 06-07-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 18:23
codeweb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:40:
Lees al tijden mee, mooi om inspiratie op te doen. Nu tijd om ook maar eens mijn setup te delen. Een project dat een aantal jaar geleden begon met een robotstofzuiger, toen Home Assistant op een Pi met een paar lampjes en uiteindelijk op onderstaande is uitgekomen. Vrijwel het hele huis, de tuin en mijn schuurtje is al voorzien van de nodige slimme upgrades. Ik noem het maar een uit de hand gelopen hobby ;).

Software

• Unraid 6.10.3
  • Home Asisstant 2022.6.7
  • Zigbee2MQTT
  • NodeRed
  • ESPHome
  • DSMR Reader
  • En nog een heel aantal andere docker containers (van MSSQL db tot Unifi controller tot PiHole tot Authelia)

Hardware

Recent overgestapt van een NUC naar onderstaande setup;
  • Zelfbouw 4u server, Ryzen 5600X, 64 GB RAM, 20TB opslag, GTX1070 voor VM en Plex
  • 3x Ubiquiti UAP-AC-LR
  • 2x Ubiquiti UAP-AC-LR
  • Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE 8-poorts
  • Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1
  • 9x Hue white ambiance E27
  • 8x Hue Filament Standard A60
  • 14x Hue white ambiance GU10
  • 3x Hue white ambiance E14
  • 7x Hue White ambiance Milliskin
  • 2x Hue white Filament bulb G93
  • 9x ROBB schakelaar (variërend tussen 2 tot 8 knoppen)
  • 7x Xiaomi light intensity sensor
  • 15x Xiaomi human body movement sensor
  • 7x Xiaomi temperature & humidity sensor
  • 3x Xiaomi door & window contact sensor
  • 1x Xiaomi Aqara water leak sensor
  • 5x BlitzWolf BW-SHP13
  • 4x Gledopto 7W garden lamp RGB+CCT (pro) (in de pergola)
  • 1x Smart+ gardenpole 8.7W RGBW
  • 2x HEIMAN Smoke detector
  • Watermeter via ESPHome
  • Mechanische ventilatie via ESPHome
  • Ring deurbel
  • Skoda Enyaq integratie
  • Tado slimme radiatorknoppen in elke ruimte
  • Vloerverwarming in keuken via Tuya device
  • Sure Petcare kattenluik
  • Samsung Smart TV
  • Roborock S5 Max
  • Somfy bestuurde screens aan buitenzijde huis
  • Somfy gordijnrails
  • 1x Google Nest Hub
  • 1x Google Nest mini
  • Sonos speakers
  • 2x airco unit

Automations

Ik gebruik NodeRed om alles te automatiseren. Heb heel veel zaken die al genoeg langskomen (verlichting obv beweging en lux, vakantiemodus etc). Hieronder nog een aantal die ik wel leuk vindt:
  • Auto gaat bij voorkeur laden tijdens het daltarief (na 23u), sluit je hem daarvoor aan stop Home Assistant het automatisch. Via een Telegram een bericht met de verwachtte laadtijd en een optie om laden in daltarief te overrulen. Daarnaast ook een reminder als ’s avonds de auto onder een bepaald % is en de kabel niet is aangesloten (wens: nog koppelen aan mijn zakelijke agenda om in te schatten of het nodig is ;)).
  • Dmv een slim relais de mechanische ventilatie geautomatiseerd. Gaat automatisch aan voor 15 minuten als in de ochtend beweging in de badkamer wordt geregistreerd. Daarbuiten ‘handmatig’ te activeren via slimme schakelaar.
  • Telegrammelding als het gaat regenen en screens naar beneden zijn.
  • Telegrammelding als het rond het avondeten op de kamer van mijn dochter boven een bepaalde temperatuur is met opties om de airco direct of uitgesteld te starten
  • Ik heb een regenton met daarin een ‘water leak sensor’ die een signaaltje geeft als de regenton vol zit. Tja..
  • Op de kamer van mijn dochter de enige RGB lamp in het huis. Zo gemaakt dat ze met de slimme schakelaar door diverse kleuren van de lamp heen kan loopen om het zo naar wens te krijgen
  • Totaal onnodig en nutteloos, maar wel leuk: het bijhouden hoe vaak een schakelaar wordt gebruikt. Conclusie is dat de hierboven benoemde automatisering vrij in trek is :)

Interface

We hebben al veel dashboards en thema’s gehad maar degene die ik nu heb draaien ben ik zeer tevreden over. Makkelijk in het gebruik, ziet er strak uit op desktop en mobiel en alles vrij snel binnen bereik.

De basis is UI-Lovelace-Minimalist. Maar ik heb het nu zo gebouwd dat ik één YAML configuratiebestand heb waarin ik verdiepingen -> kamers -> onderdeel definieer. Op basis van het configuratiebestand loopt HA er doorheen en krijg ik mijn dashboard. Daarnaast nog wat een tweetal specifieke voor de auto en ook voor instellingen/totaaloverzichten.

Verdieping:
Per verdieping geeft dit alle kamers weer, de kleine rondjes lichten op als er activiteit is (beweging, lamp aan etc). Daarnaast zijn deze ook klikbaar: voor verlichting een toggle, voor beweging meer informatie.

Per ruimte:
Alle onderdelen inhoudelijk weergegeven en aanstuurbaar. Bovenin zijn de kleine rondjes de ruimte op die betreffende verdieping om snel naar een andere ruimte te schakelen. Daaronder nog wat kenmerken van die betreffende ruimte.

Auto:
Informatie over de auto, aantal knoppen om acties te triggeren.

Overig – instellingen en overzichten:
Mn. de LUX vraagt nogal wat vaker fijn-afstelling, daarom hier instelbaar. Daarnaast voor een aantal elementen (verlichting, verwarming en screens) totaaloverzichten voor het hele huis.

Media:
Ik heb de Nest Hub bij onze TV staan. Daarop cast ik het onderstaande dashboard waarmee de TV (plus gekoppelde PC – die moet ik nog omzetten naar een VM) bestuurd kunnen worden.
De room cards zien er tof uit! Heb je toevallig de code voor mij ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gebruikt iemand hier toevallig en verjaardags counter icm een automation?

Ik heb nu deze geinstalleerd:

https://github.com/Miicroo/ha-birthdays

Maar nu moet ik denk ik wachten tot het 0:00 is om te zien of de automation werkt? (ik heb een naam ingevoerd met als datum 07-07-2022

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Thomg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:08:
Avond allemaal!

Ik heb een prolinx nxt ketel en wel deze gaan aansturen via opentherm en het liefst laten interfacen met home assistant. Graag wil ik ook mijn antieke thermostaat vervangen (honeywell round).

Een opentherm gateway is interessant, maar deze heeft geen thermostaat en dus blijf ik zitten met een round op de muur.

Wat me mogelijk wel interessant lijkt is een gerootte eneco toon, deze kosten vrijwel niks (<50 op marktplaats) en kunnen direct interfacen met home assistant.

Zijn er toevallig nog wat andere opties die ik over het hoofd zie?

Op dit moment heb ik vattenfall als energie- en gasleverancier (als dat uitmaakt).

Ik ben specifiek geinteresseerd in het aan en uit kunnen zetten van het verwarmen van de leidingwater. Dit in verband met aansluiting warme leiding op vaatwasser ivm legionella.
Ik heb zelf een Honeywell Lyric T6 en is ook geïntegreerd in de HomeAssistant. Maar of je hem alleen aan kan zetten voor verwarmen leidingwater durf ik niet te zeggen. Ik gebruik hem alleen maar om hem uit en aan te zetten (al dan niet geprogrammeerd). Energieleverancier hoeft niet uit te maken (dunkt me)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

DikkieDick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Ik heb zelf een Honeywell Lyric T6 en is ook geïntegreerd in de HomeAssistant. Maar of je hem alleen aan kan zetten voor verwarmen leidingwater durf ik niet te zeggen. Ik gebruik hem alleen maar om hem uit en aan te zetten (al dan niet geprogrammeerd). Energieleverancier hoeft niet uit te maken (dunkt me)
Ik zie in de handleiding vermeldingen staan van "Overriding the hot water schedule", dat is precies wat ik zoek. Ik wil dan "ik ga douchen dus komende uur heet water aan", dat kan ik prima regelen met HA.

Thermostaat is ook mooi, dus +je voor dat ook.

https://www.home-assistant.io/integrations/lyric/

Cloud polling is dan wel weer een bummer...

Kan je wel controleren of je dit aan kan sturen in HA? Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 06-07-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
De Lyric-integratie is altijd een drama geweest en staat nu ook op error. Via de integratie Homekit controller is mijn T6 bekend (als TSTAT_huppeldepup). Iets beperkter nog dan met de Lyric-integratie maar dat heb ik eigenlijk opgegeven.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

DikkieDick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:39:
De Lyric-integratie is altijd een drama geweest en staat nu ook op error. Via de integratie Homekit controller is mijn T6 bekend (als TSTAT_huppeldepup). Iets beperkter nog dan met de Lyric-integratie maar dat heb ik eigenlijk opgegeven.
Oef, dan ga ik toch kijken naar een andere.
Eigenlijk helemaal de plugwise anna vergeten, die doet ook wat ik wil.

Twijfel twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeweb
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 15:03
laurens362 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:13:
[...]

De room cards zien er tof uit! Heb je toevallig de code voor mij ? :)
Ik heb hem niet zelf gemaakt, hij is onderdeel van UI-Lovelace-Minmalist en dan specifiek deze card. Je zou wellicht op die manier de button template kunnen achterhalen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:44
Toppe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:02:
[...]

Ik doe een poging die te installeren maar krijg foutmelding dat hij niet met de bridge kan communiceren, enig idee?
Staat volgens mij bij de issues, las iets over via private browsing gebruiken.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Na een hele tijd frutten is het gelukt (met hulp van de auteur voor de Homewizard-integratie) de p1meter weer tot leven te wekken. Even helemaal losgekoppeld. Eens zien hoe ik dat voor de kwhmeter ga doen. Vrees dat dat het uitzetten van de stroom is.

Update: kwhmeter ook weer bekend in HA. Vertelde de kwhmeter dat ik hem wilde koppelen aan een andere wifi en koos voor dezelfde. En dat was afdoende.

[ Voor 23% gewijzigd door DikkieDick op 07-07-2022 00:01 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Op dit moment niet helaas. Daarom hoopte ik dat iemand t wist.
Het kan dus gewoon. Vanochtend na een verse Back-Up gewoon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:26:

Je kunt een tweede dashboard aanmaken en die asl default instellen zodra die af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
robbinonline schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:28:
[...]

Staat volgens mij bij de issues, las iets over via private browsing gebruiken.
Kreeg hem maar niet werkend. Net. Nuki Web geactiveerd en daar werkte het meteen mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-04 15:42
Marsman83 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:55:
Ik zie vaak dat jullie de slimme meter uitlezen met een P1 monitor apparaatje en die dan koppelen aan HA, heeft dat nog voordelen ten opzichte van een P1 naar USB kabel?
Ik heb momenteel die P1 kabel aan mn Raspberry Pi zitten en dat werkt opzich prima.
Mijn SolarEdge omvormer lees ik nog uit met de site token, ik heb echter al ondervonden dat dit enkel om de 5minuten data geeft.
Ik lees ook wat over Modbus uitlezen echter was mij niet helemaal duidelijk of dat met mijn omvormer ook kan (ik heb een SolarEdge 6k zonder display met app) en of je zowel dan de site van SolarEdge en de Modbus tegelijk kunt gebruiken.
Weet niet of je er al achter was inmiddels.. Maar ik lees hier via de modbus mijn solaredge omvormer uit. Wel via UTP-kabel, via WIFI kan niet meer (is dicht gezet :X ). Juist deze methode gekozen zodat de portal het nog gewoon blijft doen.

Je moet de modbus wel activeren, maar dat is via die setapp goed te doen en de kabel zelf er in doen ging ook redelijk makkelijk, goed het boekje volgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 13:33
Kwam deze tegen in mijn Youtube feed vanochtend

PC bedienen met Home assistant. En de PC info laten terugsturen naar HA zoals welk scherm er nu actief is, welke er actief was etc.

Iemand hier al ervaring mee? Klinkt wel erg leuk. En zou voor mij best leuk zijn voor automatiseringen. Bijvoorbeeld als ik een film kijk via de PC op de beamer, dan alle lichten dimmen. Dat soort dingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 24-04 20:59
ProudElm schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Weet niet of je er al achter was inmiddels.. Maar ik lees hier via de modbus mijn solaredge omvormer uit. Wel via UTP-kabel, via WIFI kan niet meer (is dicht gezet :X ). Juist deze methode gekozen zodat de portal het nog gewoon blijft doen.

Je moet de modbus wel activeren, maar dat is via die setapp goed te doen en de kabel zelf er in doen ging ook redelijk makkelijk, goed het boekje volgen 8)
Thanks! Ik was er nog niet achter idd.
Ik heb de omvormer al bedraad aangesloten dus dat is alvast goed.
Die setapp heb ik al een paar keer geprobeerd te verbinden maar blijft steeds hangen nadat die verbinding heeft gemaakt...
Zo nog maar eens een poging doen.
Fijn dat de site zo ook blijft werken, heb ik die iig als Backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 01-05 21:38
d-vine schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Eindelijk z-wave FW upgrade vanuit de interface 8)
best leuk, en ik ben een groot Z-Wave fan, maar leveranciers stellen 0 firmwares beschikbaar, dus of ik die feature nu echt ga gebruiken ,... (aeontec, fibaro, quibino ... allemaal 0, niks, nada, noppes)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Bockelaar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:14:
[...]

best leuk, en ik ben een groot Z-Wave fan, maar leveranciers stellen 0 firmwares beschikbaar, dus of ik die feature nu echt ga gebruiken ,... (aeontec, fibaro, quibino ... allemaal 0, niks, nada, noppes)
Mogelijk gaan ze die nu wél aanbieden omdat er een eenvoudige weg is (en grote user base) om nieuwe FW op een apparaten te zetten.

Andere kant, het blijft altijd een risico omdat je niet even een apparaat met een mislukte FW upgrade eenvoudig herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Mogelijk gaan ze die nu wél aanbieden omdat er een eenvoudige weg is (en grote user base) om nieuwe FW op een apparaten te zetten.

Andere kant, het blijft altijd een risico omdat je niet even een apparaat met een mislukte FW upgrade eenvoudig herstelt.
Waarom zouden ze? Je gebruikt niet de fabrikant zijn bridge dus ze hebben er 0 belang bij om dit te faciliteren. Hue doet het voor Zigbee namelijk ook niet en komt er ook mee weg.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Mimiix schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Waarom zouden ze? Je gebruikt niet de fabrikant zijn bridge dus ze hebben er 0 belang bij om dit te faciliteren. Hue doet het voor Zigbee namelijk ook niet en komt er ook mee weg.
Maakt toch niet uit of je hun bridge wel of niet gebruikt? Er zijn nou eenmaal weinig FW updates voor Zwave apparaten. Anders is het eenvoudig via wireshark kijken waar hij het bestand weg haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
Hoe doen jullie zelf met updates? Momenteel draait Home Assistant gewoon lekker stabiel en alles werkt, maar ondertussen zijn er wel nieuwe updates beschikbaar van Home Assistant, Zigbee, etc. If it ain't broke, don't fix it of updaten jullie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:40
vinom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:57:
Hoe doen jullie zelf met updates? Momenteel draait Home Assistant gewoon lekker stabiel en alles werkt, maar ondertussen zijn er wel nieuwe updates beschikbaar van Home Assistant, Zigbee, etc. If it ain't broke, don't fix it of updaten jullie wel?
Ja dat kan natuurlijk. Maar als je eenmaal wel wil updaten maak je dat lastig. Als je regelmatig update is het simpel om breaking changes te lezen. Als er iets kapot gaat zijn er maakt beperkt aantal wijzigingen die dat kunnen veroorzaken. Als je in 1 x diverse versies omhoog gaan dan kan het troubleshooten nog wel eens lastig worden. En als er een beveiligingsissue is dan zou je semi gedwongen kunnen worden om te updaten.

Conclusie; kan, maar wel met nodige risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ikzelf (maar dat zou ik niet per se aanraden) ga meestal over naar de nieuwe versie vanaf beta 0. Dat doe ik inmiddels al enige tijd, en heb eigenlijk nog geen enkele keer grote issues gehad (grootste issue was denk ik dat een keer het energy panel het niet deed, wat uiteindelijk na een paar dagen gefixed was. Dat was ook toen het energy panel nog heel nieuw was).

Ik kan zelf niet programmeren (op jinja templates na) en dit is ook voor mij een mogelijkheid om een steentje bij te dragen. Ik heb dagelijkse backups en mocht er echt iets mis zijn, kan ik altijd terug naar de vorige versie.

Verder zijn er een hoop prestatieverbeteringen doorgevoerd in de laatste releases, die je mist als je niet upgrade. Het werkt wel, maar langzamer. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat er iets veranderd in een core integratie (bijvoorbeeld een API die gewijzigd wordt omdat de oude API uit de lucht gehaald wordt). Dan zit je op een oude versie ineens met een niet werkende integratie, en dat wordt het wel een issue als je ineens 6 versies tegelijk moet gaan upgraden.

[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 07-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Mimiix schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Hoeveel geld verdiend Signify dan met het verkopen van Hue Bridges? Dat is juist een eenmalige aankoop van ~€50 eens in de 5 tot 10 jaar. Lampen zullen ze er veel meer van verkopen (meeste huizen hebben meer dan een lamp :+). Goede support, inclusief firmware updates, kan dus zeker bijdragen aan meer verkopen genereren en dus hogere inkomsten. Als Signify de firmware updates wel vrijgeeft kan dat dus een unique selling point zijn / worden waardoor ze wel extra inkomsten genereren. En die bridge die in allemaal bundles vrijwel gratis verkocht wordt is dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 16:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Met de 2022.7 update naar Python 3.1 heb ik twee custom integraties die het niet meer doen.
De Nefit Easy en de Samsung Tizen integratie.
Dus ik ben maar even weer teruggegaan naar 2022.6.7

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:14
Ik heb de automatische updates uitstaan en neem af en toe een uurtje om alle updates te checken voor breaking changes en dan uit te voeren. Voor de HA update wacht ik meestal tot de .1 of .2 versie, zodat de grootste eventuele bugs eruit zijn.
Wel zorg ik dat ik nog een uur vrij heb daarna, mocht het toch mis gaan heb ik de tijd om het te fixen. Maar eigenlijk nog nooit grote problemen gehad, zolang je de breaking changes goed doorneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-03 17:25
Is het mogelijk om in een script de gebruiker mee op te nemen als condition? Ik zou een bepaald script (dat achter een knop hangt) enkel willen laten werken als de gebruiker die op de knop drukt thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Shattering schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:42:
Is het mogelijk om in een script de gebruiker mee op te nemen als condition? Ik zou een bepaald script (dat achter een knop hangt) enkel willen laten werken als de gebruiker die op de knop drukt thuis is.
Je kunt uit het context variable halen welke user op de knop heeft gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 23:45

Rouwette

Rouwette.com

Waah schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:08:
Kwam deze tegen in mijn Youtube feed vanochtend
[YouTube: Control Your Windows PC With Home Assistant!]
PC bedienen met Home assistant. En de PC info laten terugsturen naar HA zoals welk scherm er nu actief is, welke er actief was etc.

Iemand hier al ervaring mee? Klinkt wel erg leuk. En zou voor mij best leuk zijn voor automatiseringen. Bijvoorbeeld als ik een film kijk via de PC op de beamer, dan alle lichten dimmen. Dat soort dingetjes.
Ik heb het geïnstalleerd, valt me een beetje tegen, al krijg je wel info door.
Ik kan berichten naar PC sturen, leuk voor als deurbel enzo. Ik zie info in HA, maar lang niet alles van wat mogelijk is.
'Laatst opgestart' bijvoorbeeld krijg ik niet door in HA.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouwette schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb het geïnstalleerd, .
Heb je admin privileges nodig voor de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai altijd de nieuwste release versie, inclusief de beta-versies. Met die beta versies help ik actief mee om fouten te vinden, rapporteren en de fixes te testen. Er zijn nu eenmaal veel verschillende gebruiksomgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Hmmbob schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Heb je admin privileges nodig voor de installatie?
Ja, je hebt op de PC admin nodig ja, de laptop van m'n werk lukt dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouwette schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Ja, je hebt op de PC admin nodig ja, de laptop van m'n werk lukt dus niet ;)
Precies de reden van de vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Op mijn werk mag iedereen nog local admin zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Grr door update 2022.7 werken Smartthings, Nefit Easy en Samsung TV smart niet meer :(
Backup maar weer terug zetten :P
en wachten op een fix

[ Voor 9% gewijzigd door Rouwette op 07-07-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Voordat ik iets fout connect. Voor de mensen die ESPHome als deurbel hebben. Hoe moet dit aangesloten worden?

Op de afbeelding op https://www.zuidwijk.com/esphome-based-doorbell/ zie ik dat er 2 kabels van de voeding naar esp gaan.

Echter lopen er bij maar geen 2 maar 1 kabel als voeding en 1 kabel komt van de "dingdong" af naar de voeding toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wU6AI-0GXuldzZ-fww7F3-y4FA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3ynQaAGZhESLpuecsFdSQrg.jpg?f=fotoalbum_large

- de donkerblauwe komt van de blauwe drukknop buiten naar de voeding en zit gekoppeld aan de utp groenwit naar de dingdong
- de utp blauw wit gaat van de voeding naar de "dingdong"
- de utp oranje wit zit aan de rode van de drukknop buiten

Hoe weet ik nu zeker welke kabel waar moet in de ESPhome tekening?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48
water_escape schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:59:
Voordat ik iets fout connect. Voor de mensen die ESPHome als deurbel hebben. Hoe moet dit aangesloten worden?

Op de afbeelding op https://www.zuidwijk.com/esphome-based-doorbell/ zie ik dat er 2 kabels van de voeding naar esp gaan.

Echter lopen er bij maar geen 2 maar 1 kabel als voeding en 1 kabel komt van de "dingdong" af naar de voeding toe.

[Afbeelding]

- de donkerblauwe komt van de blauwe drukknop buiten naar de voeding en zit gekoppeld aan de utp groenwit naar de dingdong
- de utp blauw wit gaat van de voeding naar de "dingdong"
- de utp oranje wit zit aan de rode van de drukknop buiten

Hoe weet ik nu zeker welke kabel waar moet in de ESPhome tekening?
Hoe ziet je ESPhome schema eruit en hoe is je relais aangesloten?

In feite moet je de voeding en de dingdong aan de relais koppelen en moet je de knop ergens op de esp (wemos vermoed ik) aansluiten. Sluit in ieder geval niet je voeding op de ESP zelf aan, want dan is-ie daarna rijp voor de sloop.
Het schema dat @RudolfR aangeeft dat ook zo aan. De blauwe en de rode schoentjes hebben een pin die ze met elkaar verbinden. De relais zit sluit die stroom kring als dat wordt gevraagd door de esp. De druk knoop maakt een sluiting op een digitale pin van de wemos zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 01-05 21:38
die wemos krijgt toch ook de voeding van de trafo?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

MAdD schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:35:

code:
1
2
3
4
5
6
Developer hint:

code:
1

code:
1

Ik ben er ook nog niet uit. Ik ga morgen nog wat proberen. Maar ik ben bang dat Eneco iets verneukt heeft in hun API. Of is het jou inmiddels gelukt?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48
Bockelaar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:10:
die wemos krijgt toch ook de voeding van de trafo?
Moet je wel de wisselspanning omzetten naar gelijkspanning en omlaag brengen. En zorgen dat de wemos stroom houdt als de bel wordt ingedrukt. Ik was te lui dat uit te denken, bij mij hang de wemos aan een usb lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Klopt die kit heb ik gekocht.
Maar nu is het niet duidelijk hoe de kabels moeten. Zie mijn bovenstaande foto.

daar lijken er 2 van de trafo te komen. Bij mij komt er 1 vandaan en 1 naartoe...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
htca schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 05:45:
[...]

Moet je wel de wisselspanning omzetten naar gelijkspanning en omlaag brengen. En zorgen dat de wemos stroom houdt als de bel wordt ingedrukt. Ik was te lui dat uit te denken, bij mij hang de wemos aan een usb lader.
dat zit toch al in deze kit? Dus trafo mag er direct aan? iig zo begrijp ik het van de website?

Water-Escape

Pagina: 1 ... 165 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.