Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.521 views

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Hoe zou je deze anders willen verbinden met Home Assistant? Via een Zigbee stick en Zigbee2MQTT integratie?
Ik zou altijd via Hue zelf aanraden. Dan werkt de besturing ook nog als Home Assistant er even uit ligt om wat voor reden.

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 12:12
TheFes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:01:
[...]

Dat zal helaas niet gaan, de statistics data wordt opgebouwd uit live data
Spijtig, ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt. En die data is gewoon aanwezig op de servers van Growatt.
Ik zal nog eens verder zoeken, misschien een feature request indienen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
The__Virus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:00:
Hoe zou je deze anders willen verbinden met Home Assistant? Via een Zigbee stick en Zigbee2MQTT integratie?
Ik zou altijd via Hue zelf aanraden. Dan werkt de besturing ook nog als Home Assistant er even uit ligt om wat voor reden.
Het mooie van Zigbee is dat je ze koppelt in een groep.

Alle lampen hier blijven bestuurbaar zonder HA/Conbee online met de Zigbee schakelaars.

(Ikea / Philips gemengd)

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-11 13:18
Wat is de beste manier om om te gaan met wijzigen van energie contract en dus nieuwe tarieven (of uberhaupt wijzigen tarieven gedurende contract)?

Tot nu toe had ik een statische prijs gezet in het Energie dashboard van HA, maar sinds paar dagen over naar nieuwe leverancier. Hoe gaat HA om met een wijziging van deze waarde, want wil ik natuurlijk niet dat nieuwe tarieven worden gebruikt voor de gegevens uit het verleden. Is het dan beter om een losse entity aan te maken met huidige prijs (optie use entity with current price)?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
fweijers schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Spijtig, ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt. En die data is gewoon aanwezig op de servers van Growatt.
Ik zal nog eens verder zoeken, misschien een feature request indienen.
HA kijkt naar ‘live’ verbruik en slaat die data op, een feature request kan je indienen maar geef het weinig kans van slagen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
  • Nu online
Ik ben nu bezig met het scrape’n van brug informatie. Nu hebben we hier een aantal bruggen en daarmee zou je dus de vaar route moeten kunnen bepalen, iemand al eens met dit idee gespeeld?

• The__Virus
  • Nu online
CuttingStorm schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:31:
Wat is de beste manier om om te gaan met wijzigen van energie contract en dus nieuwe tarieven (of uberhaupt wijzigen tarieven gedurende contract)?

Tot nu toe had ik een statische prijs gezet in het Energie dashboard van HA, maar sinds paar dagen over naar nieuwe leverancier. Hoe gaat HA om met een wijziging van deze waarde, want wil ik natuurlijk niet dat nieuwe tarieven worden gebruikt voor de gegevens uit het verleden. Is het dan beter om een losse entity aan te maken met huidige prijs (optie use entity with current price)?
Ik had hiervoor variabele tarieven. Ik haalde de data via HACS integratie Nordpool op en had de berekening naar nettoprijs gemaakt (dus opslag leverancier, belasting, BTW, etc.). En die kun je weer als sensor aan de energiedashboard koppelen, werkte prima. (Gebruik je de optie 'Een entiteit met de huidige prijs gebruiken').
Inmiddels heb ik weer vast tarief, dat was goedkoper laatste tijd ;).

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 01-07-2022 09:47 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CuttingStorm HA rekent met de nieuwe prijs vanaf het moment dat je die invoert. Aan data uit het verleden wordt niks veranderd.

Dus simpelweg je nieuwe prijs invoeren, verder hoef je niets te doen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:38
CuttingStorm schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:31:

Ik heb zelf een dynamisch energiecontract waarbij stroomprijzen elk uur verschillen. Daar heb ik ook een sensor voor die elk uur de huidige stroomprijs weergeeft, en die sensor gebruik ik ook voor het Energy dashboard. Dat gaat helemaal goed, er wordt gewoon keurig per uur gerekend met de stroomprijs van dat uur. Data uit het verleden wordt ook niet gewijzigd, zelfs niet van een uur eerder bijvoorbeeld.
Als het al goed gaat met prijzen die per uur wijzigen, dan verwacht ik dat het ook goed gaat als je de prijzen handmatig wijzigt. Als het goed is zal HA alleen toekomstig verbruik gaan verrekenen met de nieuwe prijs, dus die kan je rustig veranderen.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:41
Hoe / waar kan je deze prijzen invoeren?
Ik wist eerlijk gezegd niet van dat bestaan af dus ik ben even aan het zoeken geslagen, ik heb een slimmelezer (van marcel zuidwijk). Maar binnen dat device kan ik nergens een contract waarde instellen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:21

D4NG3R

kiwi

:)

prekz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:36:
Ik wist eerlijk gezegd niet van dat bestaan af dus ik ben even aan het zoeken geslagen, ik heb een slimmelezer (van marcel zuidwijk). Maar binnen dat device kan ik nergens een contract waarde instellen.
Bij het energiedashboard (/config/energy) kan je bij netverbruik en teruglevering op de sensoren wat keuzes maken m.b.t. de prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJsEcslBhCHEw83jMs9aQtiTsg8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZuUD6EChTSBRtINLwfVjlGFZ.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Sicco92
prekz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:36:
Dit gaat over het Energy dashboard. Instellingen daarvoor kan je vinden in Setting -> Dashboards -> Energy.

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:41
Dankje!

Mooi moment om direct aan te passen met de nieuwe tarieven van vandaag

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09
Weet iemand of ik ergens binnen Home Assistant iets kan aanroepen om oude backups te verwijderen?
Er is een service die ik kan aanroepen met een automation om een backup te maken, te restoren, maar niet om ze te verwijderen?

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Reden waarom ik dit vraag: ik heb niet zo veel backups nodig.
Ik backup elke nacht die backup folder al naar een offsite locatie en daar bewaar ik ze dan voor langere tijd.
Dit backup script backupt de hele map maar neemt nu wel de nodige ruimte in.
Ik kan natuurlijk het script aanpassen zodat alleen de laatste backup file wordt opgepakt, maar dat wil ik niet :)

• Magic
  • Niet online
Flappie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:47:
Weet iemand of ik ergens binnen Home Assistant iets kan aanroepen om oude backups te verwijderen?
Er is een service die ik kan aanroepen met een automation om een backup te maken, te restoren, maar niet om ze te verwijderen?

Reden waarom ik dit vraag: ik heb niet zo veel backups nodig.
Ik backup elke nacht die backup folder al naar een offsite locatie en daar bewaar ik ze dan voor langere tijd.
Dit backup script backupt de hele map maar neemt nu wel de nodige ruimte in.
Ik kan natuurlijk het script aanpassen zodat alleen de laatste backup file wordt opgepakt, maar dat wil ik niet :)
Er zijn diverse backup addons die eigenlijk allemaal een maximaal aantal backups (of maximaal retentie) instelbaar hebben. Zowel voor de lokale als de remote kopie.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:38
Mijn Shelly 2.5 is gesneuveld en daar heb ik een nieuwe voor besteld. Ik wil echter deze graag als vervanging inzetten en ervoor zorgen dat de energy data weer netjes in 't verlengde van de originele in 't energy dashboard blijft. Wat is dan de beste route zonder dat ik mijn historie kwijtraak?

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:27

-CJ

Not remastered

Daar ben ik ook wel benieuwd naar aangezien ik nog steeds een groot deel van de sensordata kwijt ben en deze niet wil verliezen.

All I had to do was follow the damn train.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:27
The__Virus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:00:
Via HA is via conbee idd. Dan heeft Hue geen weet van dit device. Maar kan dit? Ik kan nergens vinden hoe je deze moet koppelen,

In Hue kan ik hem uiteraard koppelen, maar ziet HA hem dan ook? En kan ik er dan lampen via HA aan koppelen?

Water-Escape

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Flappie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:47:
Met Home Assistant Google Drive Backup:
Features Overview

Creates backups on a configurable schedule.
Uploads backups to Drive, even the ones it didn't create.
Clean up old backups in Home Assistant and Google Drive, so you don't run out of space.
Lots of options for customization, but never requires you to write a yaml file.
Restore from a fresh install or recover quickly from disaster by uploading your backups directly from Google Drive.
Integrates with Home Assistant Notifications and provides sensors you can trigger off of.
Notifies you when something goes wrong with your backups.
Super easy installation and configuration.
Privacy-centric design philosophy.
Comprehensive documentation.
Most certainly doesn't mine bitcoin on your home automation server. Definitely no. Or does it?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• The__Virus
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:31:
[...]

Via HA is via conbee idd. Dan heeft Hue geen weet van dit device. Maar kan dit? Ik kan nergens vinden hoe je deze moet koppelen,

In Hue kan ik hem uiteraard koppelen, maar ziet HA hem dan ook? En kan ik er dan lampen via HA aan koppelen?
Via Zigbee2MQTT kun je de Conbee stick gebruiken:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Dan kun je alles via Zigbee2MQTT in de webUI regelen met koppelen.

Maar ook via Hue komt alles gewoon in Home Assistant terecht, op precies dezelfde manier aan te sturen (vanuit gebruikersperspectief).

Ik gebruik beide oplossingen (alleen met een simpele CC2531 Zigbee stick), omdat niet al mijn Zigbee devices met Hue praten.

Er zijn twee zaken waar je rekening mee kunt houden:
de grootte van je Zigbee netwerk: het is een mesh netwerk. Heb je voldoende apparaten op netstroom om een goed dekkend netwerk te maken? Zitten die op Hue of Conbee?
Ik heb daarnaast bewust zoveel mogelijk verlichting op Hue aangesloten: ik kan alles via Home Assistant bedienen, maar indien de server crasht blijven alle lampen gewoon werken via de Hue app. Ik vond het een must om zo'n backup te hebben. Hue is 100% stabiel, Home Assistant hooguit 99% uit eigen ervaring. Voordeel van Home Assistant is wel dat je van je Zigbee configuratie een backup kunt maken, dus je hoeft nooit zorgen te maken dat alles opnieuw moet koppelen indien je bridge overlijdt. Zo'n backup mechanisme heeft Hue helaas (nog steeds) niet, die kan wel migreren naar een nieuwe bridge maar dan moet de oude nog werken. Maar de Hue bridge heeft me al 3 jaar lang geen één keer in de steek gelaten. Home Assistant is veel uitgebreider en daarom ook kwetsbaarder, daar al gehad dat het eventjes niet meer werkte. Dan is het vervelend als je uren danwel dagen in het donker zou moeten zitten.

• Magic
  • Niet online
I-King schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:13:
Mijn Shelly 2.5 is gesneuveld en daar heb ik een nieuwe voor besteld. Ik wil echter deze graag als vervanging inzetten en ervoor zorgen dat de energy data weer netjes in 't verlengde van de originele in 't energy dashboard blijft. Wat is dan de beste route zonder dat ik mijn historie kwijtraak?
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken, maar naar precies het omgekeerde. ik heb een tasmota energiemeter (volgens mij precies hetzelfde als shelly), maar ik wil juist een bestaande meter verplaatsen en daarmee een nieuwe entity maken, en de oude in history houden. Tot nu toe heb ik daar geen oplossing voor.

• Flappie
Ja, ik zag allerlei addons. Maar kan ik dan ook een maximum instellen zonder het "Google Drive" gedeelte te gebruiken?

• water_escape
The__Virus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Via Zigbee2MQTT kun je de Conbee stick gebruiken:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Dan kun je alles via Zigbee2MQTT in de webUI regelen met koppelen.

Maar ook via Hue komt alles gewoon in Home Assistant terecht, op precies dezelfde manier aan te sturen (vanuit gebruikersperspectief).

Ik gebruik beide oplossingen (alleen met een simpele CC2531 Zigbee stick), omdat niet al mijn Zigbee devices met Hue praten.

Er zijn twee zaken waar je rekening mee kunt houden:
de grootte van je Zigbee netwerk: het is een mesh netwerk. Heb je voldoende apparaten op netstroom om een goed dekkend netwerk te maken? Zitten die op Hue of Conbee?
Ik heb daarnaast bewust zoveel mogelijk verlichting op Hue aangesloten: ik kan alles via Home Assistant bedienen, maar indien de server crasht blijven alle lampen gewoon werken via de Hue app. Ik vond het een must om zo'n backup te hebben. Hue is 100% stabiel, Home Assistant hooguit 99% uit eigen ervaring. Voordeel van Home Assistant is wel dat je van je Zigbee configuratie een backup kunt maken, dus je hoeft nooit zorgen te maken dat alles opnieuw moet koppelen indien je bridge overlijdt. Zo'n backup mechanisme heeft Hue helaas (nog steeds) niet, die kan wel migreren naar een nieuwe bridge maar dan moet de oude nog werken. Maar de Hue bridge heeft me al 3 jaar lang geen één keer in de steek gelaten. Home Assistant is veel uitgebreider en daarom ook kwetsbaarder, daar al gehad dat het eventjes niet meer werkte. Dan is het vervelend als je uren danwel dagen in het donker zou moeten zitten.
Ik heb een combinatie. Ik heb 2 Hue bridges (maar wil er niet nog meer bij hebben) en veel lampen direct via Conbee stick.

Op de conbee zitten idd ook veel powered devices (lampen of stopcontacten).

Mijn vraag gaat vooral specifiek over de Hue Wallswitch. Ik kan vooral vinden dat HA die niet ondersteund (maar dat zijn oudere berichten).

En ik wil ze het liefst aan Conbee hebben om de Hue bridge niet vol te krijgen (dit is weer een setje van 12 lampen en die wallswitch)

Ik heb al een Hue wallswitch via Hue gekoppeld, en deze zie ik niet in HA terug namelijk.

Water-Escape

• Toppe
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Ik heb een combinatie. Ik heb 2 Hue bridges (maar wil er niet nog meer bij hebben) en veel lampen direct via Conbee stick.

Op de conbee zitten idd ook veel powered devices (lampen of stopcontacten).

Mijn vraag gaat vooral specifiek over de Hue Wallswitch. Ik kan vooral vinden dat HA die niet ondersteund (maar dat zijn oudere berichten).

En ik wil ze het liefst aan Conbee hebben om de Hue bridge niet vol te krijgen (dit is weer een setje van 12 lampen en die wallswitch)

Ik heb al een Hue wallswitch via Hue gekoppeld, en deze zie ik niet in HA terug namelijk.
Zie je hem ook niet onder je Hue intergratie dan? Daar staan ze bij mij namelijk ook allemaal. Zowel FoH als Hue schakelaars

• water_escape
Toppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Zie je hem ook niet onder je Hue intergratie dan? Daar staan ze bij mij namelijk ook allemaal. Zowel FoH als Hue schakelaars
Ja sorry, daar staat hij wel tussen. Maar ik kan er niks mee doen...

Hier zou ik dezelfde "settings" als in de Hue app verwachten. Het koppelen aan de lampen en scenes om te toggelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_tkwLpKl2tqzGZJ8gx_iSd3WCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hSIuNolOrNxhJ85HlHAfMwlp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0WDbIEz_qRqnDmD--iy0Nr_Ioo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3et4IInC9dKGmF2E6IFBvM2d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 01-07-2022 12:28 ]

Water-Escape

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Flappie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Ja, ik zag allerlei addons. Maar kan ik dan ook een maximum instellen zonder het "Google Drive" gedeelte te gebruiken?
Bij deze niet, maar wel als je een andere add-on pakt. Bijvoorbeeld Auto Backup.

Als je zoekt in HACS zoekt op backup kom je van alles tegen :)

• Toppe
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Ja sorry, daar staat hij wel tussen. Maar ik kan er niks mee doen...

Hier zou ik dezelfde "settings" als in de Hue app verwachten. Het koppelen aan de lampen en scenes om te toggelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rechts op het plusje bij automatiseringen klikken, dan krijg je wel wat opties :)

• Flappie
Gizz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Bij deze niet, maar wel als je een andere add-on pakt. Bijvoorbeeld Auto Backup.

Als je zoekt in HACS zoekt op backup kom je van alles tegen :)
Thanks :> . Hier kan ik wel wat mee. Ga me er even in verdiepen

• water_escape
Toppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Rechts op het plusje bij automatiseringen klikken, dan krijg je wel wat opties :)
Klopt, die werken goed bij een zigbee schakelaar. Maar niet bij de wallswitch helaas.
Het gaat om dit apparaat: https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/issues/858 / https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

Water-Escape

• Toppe
  • Nu online
water_escape schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Klopt, die werken goed bij een zigbee schakelaar. Maar niet bij de wallswitch helaas.
Het gaat om dit apparaat: https://github.com/zigpy/zha-device-handlers/issues/858 / https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045
Ah sorry! Dacht dat je een andere schakelaar had, ben het bestaan van deze module een beetje vergeten :(

• water_escape
Toppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Ah sorry! Dacht dat je een andere schakelaar had, ben het bestaan van deze module een beetje vergeten :(
Ik denk voor nu veiligste optie om aan een hue bridge koppelen. Kijken welke het gaat trekken want beide al 50+ devices.

Water-Escape

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Bij zowel mezelf als bij mijn vrouw gebruik ik zowel Google Maps als de HA Companion App (Android) om de locatie vast te leggen.
Sinds een paar dagen zie ik dat de locatie van de HA app niet wordt bijgewerkt, en van Google maps wel.
De sensoren van de HA app staan gewoon ingesteld met high precision.

Is dit een bug in de laatste HA versie? Meer mensen hier last van?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
CAP-Team schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:18:
Bij zowel mezelf als bij mijn vrouw gebruik ik zowel Google Maps als de HA Companion App (Android) om de locatie vast te leggen.
Sinds een paar dagen zie ik dat de locatie van de HA app niet wordt bijgewerkt, en van Google maps wel.

Ik had een tijdje geleden iets soortgelijks: mijn Android Companion App gaf alsmaar aan dat ik bij mijn schoonmoeder zat. Dan werken je home/away automations toch een stuk minder goed :+

Kijk even of je telefoon de location permissions niet heeft uitgezet (sommige telefoons doen dat nu gewoon :( ) en controleer ook even of de Companion app de background location optie aan heeft staan.

Bij mij stond die dus ineens uit, blijkbaar na een update oid. Ik heb high precision niet aan staan en dat werkt nu prima.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-10 12:51
water_escape schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Ik denk voor nu veiligste optie om aan een hue bridge koppelen. Kijken welke het gaat trekken want beide al 50+ devices.
Ik heb deze in gebruik via zigbee2mqtt met een zzh! stick. Op deze manier kan ik hem gebruiken in HA dmv AppDaemon/ControllerX. Zeer tevreden mee. Hiermee kan je behoorlijk wat custom actions maken. Ik kwam hierop door de duidelijke en uitgebreide review van Tweaker JDFS. ControllerX heeft erg goede documentatie dus daar zou je een eind mee moeten komen.

• Hmmbob
  • Laatst online: 07:33
CAP-Team schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:18:

Heej, nu je het zegt.... Bij alles behalve de mijne is dit inderdaad het geval.

Sometimes you need to plan for coincidence

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:14
Ik ga van het weekend aan de slag met mijn installatie, kan ik het beste home assistant op m'n nas draaien (DS412+) of op een RPi 3?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 22:13
I-King schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:13:
Volgens mij zou dat vanzelf goed moeten gaan als je de nieuwe energy sensor hetzelfde entity_id geeft als de oude.

Home Assistant configuratie

• Magic
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Volgens mij zou dat vanzelf goed moeten gaan als je de nieuwe energy sensor hetzelfde entity_id geeft als de oude.
Helaas is dat niet zo, dan krijgt hij inderdaad dezelfde naam, maar onder water is het een nieuwe entity omdat de "unique ID" bij elk apparaat anders is. En deze kun je niet aanpassen.

De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is als je er van tevoren rekening mee had gehouden, en de sensor in een nieuwe template sensor kopieert, waarvan je wél zelf de Unique ID kan aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door Magic op 01-07-2022 14:16 ]

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:37
D4NG3R schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Bij het energiedashboard (/config/energy) kan je bij netverbruik en teruglevering op de sensoren wat keuzes maken m.b.t. de prijzen:

[Afbeelding]
Ik heb gisteren nog eens met dat dashboard zitten worstelen omdat mijn energietarieven per 1 juli gewijzigd zijn.

Ik snap teruglevering alleen niet zo goed. Essent saldeert tot aan je verbruik, alles erbovenop levert 5.5 cent per kWh op. Ik had eerst bij het dashboard voor de teruglevering de volle prijs staan, maar dat levert een veel te hoge opbrengst op. De maandoverzichten van HA kloppen daardoor niet met die van Essent. Is er een manier om HA op de correcte manier met de terugleververgoeding te laten rekenen?

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3URC7HL084bIsFaupolBv34nejk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41WH1XgzLAUTrTaL7U4cakfn.jpg?f=fotoalbum_large

Maar daarnaast zijn ook mijn tabs soms ‘kapot’ waarbij ze niet klikbaar zijn en zonder layout zijn. Alleen 12345 bij editen gridcard en alle iconen van de tabs van m’n dash zijn ‘op elkaar gepropt’.

EDIT: Blijkbaar is AnthonMS zijn MyCardBundle iets te vluchtig aan t updaten. In de laatste dagen al VEEL updates van die bundle gehad, nu net ook, met herladen waren de pagina's weer ok. Dus OF het Herladen heeft het gefixt of de bundle was buggy..

[ Voor 39% gewijzigd door Koepert op 01-07-2022 15:29 ]

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:04
Koepert schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:21:
[...]

K heb bij mijn vrouw (beide iPhone trouwens) ook n paar keer de location weer moeten uit/aan zetten. Maar momenteel (in de hoek geografische) heb ik dit bij elke (ook browser_mod pop-up met een card er in, maar ook reguliere map cards) hetgeen waar leaflet staat.

[Afbeelding]

Maar daarnaast zijn ook mijn tabs soms ‘kapot’ waarbij ze niet klikbaar zijn en zonder layout zijn. Alleen 12345 bij editen gridcard en alle iconen van de tabs van m’n dash zijn ‘op elkaar gepropt’.
Misschien je plaatje wat beter censureren, we kunnen er doorheen lezen 😅

• TheFes
[...]

K heb bij mijn vrouw (beide iPhone trouwens) ook n paar keer de location weer moeten uit/aan zetten. Maar momenteel (in de hoek geografische) heb ik dit bij elke (ook browser_mod pop-up met een card er in, maar ook reguliere map cards) hetgeen waar leaflet staat.

[Afbeelding]

Heb even bij mezelf gecheckt, maar de locatie vanuit de HA-app werkt voor mezelf (Android 13 beta) en mijn vriendin (iPhone) prima.

HA versie is 2022.7.0b1 en de app versie beta-2432-4a59a20d-full

• Koepert
Darkwings schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Misschien je plaatje wat beter censureren, we kunnen er doorheen lezen 😅
Ja k zag t ook.. Was ff snel op mn GSM.. Daar was t wel goed :P

Maar ach.. zo'n probleem is t nou ook weer niet.. Ziet er nu alleen wat kansloos uit..

• Koepert
TheFes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Heb even bij mezelf gecheckt, maar de locatie vanuit de HA-app werkt voor mezelf (Android 13 beta) en mijn vriendin (iPhone) prima.

HA versie is 2022.7.0b1 en de app versie beta-2432-4a59a20d-full
Vandaag gaat het wel beter idd, dus k zal t even in de gaten houden (Draai geen beta's)..

• Sicco92
EDIT: Blijkbaar is AnthonMS zijn MyCardBundle iets te vluchtig aan t updaten. In de laatste dagen al VEEL updates van die bundle gehad, nu net ook, met herladen waren de pagina's weer ok. Dus OF het Herladen heeft het gefixt of de bundle was buggy..
De bundle was/is erg buggy inderdaad. Ik had ook allerlei rare problemen die allemaal weg zijn sinds ik MyCardsBundle weg heb gegooid.

• Koepert
Sicco92 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:27:
[...]

De bundle was/is erg buggy inderdaad. Ik had ook allerlei rare problemen die allemaal weg zijn sinds ik MyCardsBundle weg heb gegooid.
Ik kijk t nog ff aan. Meende dat t requirement was voor Minimalist UI..

• Sicco92
Koepert schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Ik kijk t nog ff aan. Meende dat t requirement was voor Minimalist UI..
Klopt. De vele requirements waren voor mij een van de redenen om toch voor Mushroom cards te gaan i.p.v. Minimalist UI. Die staan helemaal op zichzelf namelijk.
Het lijkt erop dat de issues nog niet gefixt zijn, maar dat er wel commits tussen zitten die bepaalde problemen oplossen. Als je nu toevallig op een commit zit waarmee je geen problemen hebt, dan zou ik nog even niet updaten totdat dit issue op GitHub (en evt. andere issues) niet meer openstaat: https://github.com/AnthonMS/my-cards/issues/25

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11 10:14
Ik zie vaak dat jullie de slimme meter uitlezen met een P1 monitor apparaatje en die dan koppelen aan HA, heeft dat nog voordelen ten opzichte van een P1 naar USB kabel?
Ik heb momenteel die P1 kabel aan mn Raspberry Pi zitten en dat werkt opzich prima.
Mijn SolarEdge omvormer lees ik nog uit met de site token, ik heb echter al ondervonden dat dit enkel om de 5minuten data geeft.
Ik lees ook wat over Modbus uitlezen echter was mij niet helemaal duidelijk of dat met mijn omvormer ook kan (ik heb een SolarEdge 6k zonder display met app) en of je zowel dan de site van SolarEdge en de Modbus tegelijk kunt gebruiken.

• Toppe
  • Nu online
Marsman83 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:55:
Ik zie vaak dat jullie de slimme meter uitlezen met een P1 monitor apparaatje en die dan koppelen aan HA, heeft dat nog voordelen ten opzichte van een P1 naar USB kabel?
Ik heb momenteel die P1 kabel aan mn Raspberry Pi zitten en dat werkt opzich prima.
Mijn SolarEdge omvormer lees ik nog uit met de site token, ik heb echter al ondervonden dat dit enkel om de 5minuten data geeft.
Ik lees ook wat over Modbus uitlezen echter was mij niet helemaal duidelijk of dat met mijn omvormer ook kan (ik heb een SolarEdge 6k zonder display met app) en of je zowel dan de site van SolarEdge en de Modbus tegelijk kunt gebruiken.
Mijn server, qua kabellengte, 30 meter verderop. Heb een SlimmeLezer aangesloten op UTP en word gevoed via de P1 poort.

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Mijn server, qua kabellengte, 30 meter verderop. Heb een SlimmeLezer aangesloten op UTP en word gevoed via de P1 poort.
Zelfde reden hier, mijn server met HA-VM staat op zolder, dat is onhandig met een P1-kabel vanuit de meterkast

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-11 10:18

Rouwette

Rouwette.com

Eff wat hulp met een npn sensor

Ik heb hem werkend maar:

Led gaat mooi branden bij aanraking van metaal, maar waarde komt niet meteen in de log. Die komt er wel als ik met bv een schaar de grond aan raak komt de data door.

Is de 10k weerstand tussen data en 5v kapot?

https://www.rouwette.com/

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-10 17:18
Aaargh... Kan iemand mij uitleggen wat ik hier verkeerd doe.
Probeer mijn dsmr via mqtt uit te lezen, aangezien de telnet verbinding niet geheel stabiel is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtobjwSHKts-BCf3C-oCCUErd2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9WKeikCB6Kq6BFIvyMAdnkZ.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: mqtt
    sensor:
      - state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"
        name: "Current Electricity Usage"
        unit_of_measurement: 'W'
        icon: 'mdi:power-plug'

Dit heb ik in een aparte sensor.yaml om mijn config overzichtelijk te houden.
Maar ik snap echt niet waarom studio code server blijft klagen, heb het idee dat ik alle combinaties al getest heb.
Duwtje in de juiste richting zou fijn zijn.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

kweetnie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:47:
Probeer mijn dsmr via mqtt uit te lezen, aangezien de telnet verbinding niet geheel stabiel is.[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
    sensor:
      - state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"

Maar ik snap echt niet waarom studio code server blijft klagen, heb het idee dat ik alle combinaties al getest heb.
Zonder platform? https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-11 10:18

Rouwette

Rouwette.com

Kan niet als het in een sensor.yaml staat.
Platform staat in de configuratie.yaml met het pad naar sensor.yaml

https://www.rouwette.com/

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:25
Is er iets verandert op de 16e juni waardoor SolarEdge niet meer wordt uitgelezen in de Energie module van HA?

Tot die datum werkt het prima, maar sinds die datum wordt niets meer opgehaald van de omvormers. Ik kan verder prima in de SolarEdge app zelf kijken en daar staat elke dag er netjes in.

Ik heb HA net geüpdatet naar de meest recente versie maar het werkte dus ook al op de versie die ik hiervoor had niet meer.

Och ja, je moet toch wat he.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
kweetnie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:47:

Je mixed het oude en nieuwe format volgens mij door elkaar.

YAML:
1
2
3
4
5
  state_topic: "dsmr/reading/electricity_currently_delivered"

Maar let op:
The old format that places configurations under the sensor platform key should no longer be used and is deprecated.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Ik had een tijdje geleden iets soortgelijks: mijn Android Companion App gaf alsmaar aan dat ik bij mijn schoonmoeder zat. Dan werken je home/away automations toch een stuk minder goed :+

Kijk even of je telefoon de location permissions niet heeft uitgezet (sommige telefoons doen dat nu gewoon :( ) en controleer ook even of de Companion app de background location optie aan heeft staan.

Bij mij stond die dus ineens uit, blijkbaar na een update oid. Ik heb high precision niet aan staan en dat werkt nu prima.
De rechten op locatie intrekken en opnieuw instellen lijkt te helpen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-10 15:38
Hoi,

Kan iemand me misschien verder helpen met mijn modbus configuratie van mijn General warmtepomp? Ik probeer een switch of device of thermostaat in home assistant (core) te krijgen maar als ik onderstaande in mijn configuration.yaml file toevoeg en de home-assistant.service herstart, ga ik zoeken in devices/entities en what not, maar ik vind nergens iets met de naam "airco-living-aan-uit", noch "Airco-living".

De modbus adressen heb ik uit de manual/modbus specs van de general/fujitsu warmtepomp. Die zouden moeten kloppen (met mbpoll commando's kan ik onze airco wel bedienen).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
modbus:
  - name: modbusairco
    type: serial
    baudrate: 9600
    bytesize: 8
    method: rtu
    parity: E
    port: /dev/ttyUSB2
    stopbits: 1
    switches:
      - name: "airco-living-aan-uit"
        slave: 2
        address: 3
        command_on: 1
        command_off: 2
        scan_interval: 5
        verify:

climates:
      - name: "Airco-Living"
        slave: 2
        address: 58  # current temperature
        input_type: holding
        count: 1
        data_type: custom
        max_temp: 30
        min_temp: 16
        offset: 0
        precision: 2
        scale: 4
          #structure: ">f"
        structure: ">xxH"
        target_temp_register: 4
        temp_step: 0.5
        temperature_unit: C

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 20:48
Ik heb momenteel HAOS draaien in een VM op Truenas. Werkt allemaal prima, alleen USB passthrough schijnt een ingewikkeld verhaal te zijn waardoor een Zigbee USB stick dus lastig is (of gewoon niet gaat werken). Ik wil hier wel Zigbee gaan gebruiken, maar de vraag is nu een beetje was wijsheid is. Werkt een willekeurige gateway van Philips/Ikea/whatever als goed alternatief? Zijn er open alternatieven zonder irritante apps en cloud oplossingen? Zijn er ethernet based gateways (liefst met PoE?). Ik zie door de bomen het bos niet meer dus advies is welkom :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@TigerXtrm Van wat ik er van weet is dat je alleen op controller niveau kan passthrough'en, probeer een USB kaartje met meerdere controllers te vinden. Om LTT's oplossing (voor een ander doel) als voorbeeld te nemen: https://www.sonnettech.co...-usbc-8port/overview.html maar dan een USB2 variant. Deze USB-C kaart is compleet overkill voor zoiets als Zigbee-stickjes :P , maar het geeft je iets om op te zoeken :)

Er is wel een wifi based optie, kwam een tijd terug https://slsys.github.io/Gateway/ tegen, heb alle componenten en pcb's er voor liggen, moet alleen nog in elkaar. Heb al eens een wat minder nette oplossing getest door een Zigbee-stickje aan een ESP32 te knopen en dat werkt, ESP32 gedraagt zich als controller en kan gekoppeld worden aan smart home systemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 03-07-2022 00:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Mich
  • Laatst online: 09-11 16:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlM_6KMaB-a6TdME-V8mD3BmYTs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gLSCuMM9RhxtcHmyNqE0m4rq.gif?f=fotoalbum_large

Vandaag eens werk gemaakt van het plan om een 3d floorplan maken. Ik wilde dit al een tijd maar vond eigenlijk nooit de juiste guide om dit te doen. Aan de hand van dit filmpje heb ik het gemaakt:

YouTube: How To: 3D Floorplan in Home Assistant

Het is helaas niet ingesproken maar het is goed te volgen.

Het werkt zonder enige plugin met behulp van de picture element card.

De woonkamer is getekend in https://www.sweethome3d.com/nl/.
Vervolgens maak je per lamp een plaatje die je verder bewerkt via https://www.gimp.org/
Vervolgens in Home Assistant een kaart aanmaken met https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-elements/ de picture elemt card.

In het voorbeeld filmpje heeft elke kamer 1 lamp. Om het mogelijk te maken om meerdere lampen in 1 kamer apart zichtbaar te maken maak ik gebruik van de mixed-blend-mode. Hierdoor vloeien de plaatjes in elkaar over.

Hieronder mijn code van 1 afbeelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: picture-elements
image: /local/pictures/floorplan/basis.png
elements:
  - type: image
    entity: light.lamp_tv
    state_image:
      'on': /local/pictures/floorplan/lamp_tv.png
      'off': /local/pictures/floorplan/transparant.png
    style:
      left: 50%
      top: 50%
      width: 100%
      pointer-events: none
      mix-blend-mode: lighten

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:02
Mich schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:02:
[Afbeelding]

Vandaag eens werk gemaakt van het plan om een 3d floorplan maken. Ik wilde dit al een tijd maar vond eigenlijk nooit de juiste guide om dit te doen. Aan de hand van dit filmpje heb ik het gemaakt:

YouTube: How To: 3D Floorplan in Home Assistant

Het is helaas niet ingesproken maar het is goed te volgen.

Het werkt zonder enige plugin met behulp van de picture element card.

De woonkamer is getekend in https://www.sweethome3d.com/nl/.
Vervolgens maak je per lamp een plaatje die je verder bewerkt via https://www.gimp.org/
Vervolgens in Home Assistant een kaart aanmaken met https://www.home-assistant.io/dashboards/picture-elements/ de picture elemt card.

In het voorbeeld filmpje heeft elke kamer 1 lamp. Om het mogelijk te maken om meerdere lampen in 1 kamer apart zichtbaar te maken maak ik gebruik van de mixed-blend-mode. Hierdoor vloeien de plaatjes in elkaar over.

Hieronder mijn code van 1 afbeelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: picture-elements
image: /local/pictures/floorplan/basis.png
elements:
  - type: image
    entity: light.lamp_tv
    state_image:
      'on': /local/pictures/floorplan/lamp_tv.png
      'off': /local/pictures/floorplan/transparant.png
    style:
      left: 50%
      top: 50%
      width: 100%
      pointer-events: none
      mix-blend-mode: lighten
Dank je wel, daar gaan mijn vrije avonden komende weken 😅

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
tobiasvs schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Tuurlijk.
Dashboard
code:
1

Het zal vast netter geprogrammeerd kunnen worden, maar goed, dit werkt :)
Hoe heb je die setpoint gedaan? In de formules die je hier deelt is bij mij bij een hogere setpoint, de sproeitijd korter en bij een lagere setpoint langer terwijl je in je intiele post zegt dat een hogere setpoint 'warmer' is en dus langer zou moeten sproeien. :?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:32

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Iemand hier zichzelf wel eens verdiept in smart gardening?

Zag dat Gardena van die mooie sensoren hebben die temperatuur, vochtigheid etc meten in de grond.

Gezien wij plantenbakken in de voortuin hebben met boompjes erin. Achter olijfboompje, gazon etc. Zullen niet allemaal op hetzelfde moment water moeten hebben en ben dus op zoek naar een zigbee oplossing hiervoor.

Zie wel van Xiaomi van die sensoren voor binnen. En evt de sensoren van Ecowitt.

Alleen de vraag of er ook zoiets is wat zigbee ondersteunt. Zelf nu echt al een tijdje aan het zoeken, maar voor outdoor is er weinig tot niets te vinden.

Alleen een DIY indoor sensor waar je een 3d kapje omheen kan printen en vullen met gel om waterdicht te maken.

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
AndereKoekoek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:27:

Zag dat Gardena van die mooie sensoren hebben die temperatuur, vochtigheid etc meten in de grond.

Gezien wij plantenbakken in de voortuin hebben met boompjes erin. Achter olijfboompje, gazon etc. Zullen niet allemaal op hetzelfde moment water moeten hebben en ben dus op zoek naar een zigbee oplossing hiervoor.

Zie wel van Xiaomi van die sensoren voor binnen. En evt de sensoren van Ecowitt.

Alleen de vraag of er ook zoiets is wat zigbee ondersteunt. Zelf nu echt al een tijdje aan het zoeken, maar voor outdoor is er weinig tot niets te vinden.

Alleen een DIY indoor sensor waar je een 3d kapje omheen kan printen en vullen met gel om waterdicht te maken.
Kijk even een paar pagina's terug discussie over HA smart irrigation. Zonder sensoren, maar wel automatische smart beregening.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

feenstn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:50:
[...]
Kijk even een paar pagina's terug discussie over HA smart irrigation. Zonder sensoren, maar wel automatische smart beregening.
Thx had het gelezen, maar ben niet echt op zoek naar automatische irrigatie. Het lukt niet om een waterleiding naar alle plaatsen(gazon wel, maar plantenbakken niet) te leggen.

Een appje/notificatie is eigenlijk waar ik naar op zoek ben. En ben pak ik zelf de gieter of zet de sproeier wel aan.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AndereKoekoek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Thx had het gelezen, maar ben niet echt op zoek naar automatische irrigatie. Het lukt niet om een waterleiding naar alle plaatsen(gazon wel, maar plantenbakken niet) te leggen.

Een appje/notificatie is eigenlijk waar ik naar op zoek ben. En ben pak ik zelf de gieter of zet de sproeier wel aan.
Ik vond dit topic https://community.home-as...rature-humidity/272803/77 maar de sensors die geschikt lijken komen uit Rusland.... :-(

• Mich
AndereKoekoek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:27:

Ik heb dit projectie wel eens gevolgd maar is al lang geleden. https://mudpi.app/

En je hebt wel een aantal kleppen beschikbaar om aan te sluiten op je waterleiding en op die manier je sproei installatie aan of uit te sturen. Je zou ook zelf een logaritme kunnen maken op basis van zonkracht / zon / bewolking en regen. Of gewoon bij geen regen in mei tot en met september om de 2 dagen ff sproeien.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Beekforel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:21:
[...]Ik vond dit topic https://community.home-as...rature-humidity/272803/77 maar de sensors die geschikt lijken komen uit Rusland.... :-(
Dan heb je binnen 3 dagen een kruisraket in je tuin waarschijnlijk.

Heb gezien dat deze Xiaomi sensoren tegenwoordig ip5 (ip4 voorheen) zijn, dus die zouden tegen wat regen moeten kunnen. Helaas gaan ze niet zo diep de grond in, maar ga er wel even wat mee experimenteren.

Zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 12:12
Toppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:42:
[...]

HA kijkt naar ‘live’ verbruik en slaat die data op, een feature request kan je indienen maar geef het weinig kans van slagen.
Inderdaad weinig kans. Het lijkt tegen een principe in te gaan om historische data van een server te importeren in HA.

Anyway hier het feature request voor diegene die hierin geïnteresseerd is.

https://community.home-as...cal-data-retrieval/436340

[ Voor 8% gewijzigd door fweijers op 03-07-2022 22:58 ]

• Mich
B-Force schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Dank je wel, daar gaan mijn vrije avonden komende weken 😅
Ach ja. Je hebt het zelf in de hand hoe nauwkeurig en gedetailleerd je het wil maken in Sweet home 3d. Hoe meer je er mee werkt en erachter komt wat mogelijk is des te meer je er in mee getrokken wordt. Het ontwerp kost verreweg het meeste tijd, maar moet wel in 1x goed zijn, omdat je anders veel opnieuw moet doen. De overige stappen zijn zo gedaan.

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-10 11:08
Ik heb een vraag over een button card.
Ik heb een button card welke een switch schakelt en ook het verbruik weergeeft.
Werkt allemaal top, ik zou alleen graag willen dat de kleur van de button verandert als deze aan of uit staat.
Kan dit met z'n button card?
Met
code:
1
state_color: true
werkt het niet.
Of kan dit alleen met custom button card, maar dan kan ik geen tweede entiteit toevoegen volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXmcHX4mxYeLpK4UnoqUvRhDoVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Egh3qMqnaRQz4GkaTM004V9.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door RoTeK70 op 04-07-2022 08:20 ]

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
AndereKoekoek schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Deze integratie berekent alleen de waterbehoefte op basis van de verschillende weer sensoren, blijft theoretisch, maar wel met wetenschappelijke onderbouwing.
Op basis van deze output dien je zelf acties te maken, dus bij mij gaan de sproeiers aan, maar kan net zo goed een notificatie zijn.

• Hmmbob
RoTeK70 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:06:
Ik heb een vraag over een button card.
Ik heb een button card welke een switch schakelt en ook het verbruik weergeeft.
Werkt allemaal top, ik zou alleen graag willen dat de kleur van de button verandert als deze aan of uit staat.
Kan dit met z'n button card?
Met
code:
1
state_color: true
werkt het niet.
Of kan dit alleen met custom button card, maar dan kan ik geen tweede entiteit toevoegen volgens mij.

[Afbeelding]
Dat is wel een van de configuratie opties van die card. Ik denk dat je iets verkeerd doet, ergens.

• RoTeK70
Inderdaad wel een optie maar deze hoort bij de entiteit van de sensor ben ik bang en niet van de switch.

• TheFes
RoTeK70 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Inderdaad wel een optie maar deze hoort bij de entiteit van de sensor ben ik bang en niet van de switch.
Plaats de gehele config van je kaart eens.

• RoTeK70
TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Plaats de gehele config van je kaart eens.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: call-service
  service: switch.toggle
  data: {}
  target:
    entity_id: switch.2_pomp_uv_lamp_channel_2
entity: sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power
name: Vijverpomp
show_state: true
icon_height: 40px
icon: mdi:pump
theme: iOS Dark Mode

• TheFes
RoTeK70 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:05:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: call-service
  service: switch.toggle
  data: {}
  target:
    entity_id: switch.2_pomp_uv_lamp_channel_2
entity: sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power
name: Vijverpomp
show_state: true
icon_height: 40px
theme: iOS Dark Mode
Je hebt hier nu toch helemaal geen state_color: true in staan?

Maar het probleem is vermoed ik dat je een sensor als entity_id opgegeven hebt, en dat HA niet weet wat de actieve state daarvan is. Als je hem wil laten meekleuren met de de state van de switch, zul je die als entity_id op moeten geven.

[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 04-07-2022 09:09 ]

• RoTeK70
TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:06:
[...]

Je hebt hier nu toch helemaal geen state_color: true in staan?
Dat klopt, maar waar ik hem ook plaats ik krijg overal:

Visual editor is not supported for this configuration:
Key 'state_color' is not expected or not supported by the visual editor.
You can still edit your config in YAML.

En Icon veranderd niet van kleur bij in of uitschakelen.

• TheFes
RoTeK70 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Dat klopt, maar waar ik hem ook plaats ik krijg overal:

Visual editor is not supported for this configuration:
Key 'state_color' is not expected or not supported by the visual editor.
You can still edit your config in YAML.

En Icon veranderd niet van kleur bij in of uitschakelen.
Zie mijn edit op de post hierboven, dat komt omdat je een sensor als entity_id opgegeven hebt.

• RoTeK70
TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:11:
[...]

Zie mijn edit op de post hierboven, dat komt omdat je een sensor als entity_id opgegeven hebt.
Dit snap ik niet?

Maar het probleem is vermoed ik dat je een sensor als entity_id opgegeven hebt, en dat HA niet weet wat de actieve state daarvan is. Als je hem wil laten meekleuren met de de state van de switch, zul je die als entity_id op moeten geven.

• Hmmbob
Anders gezegd: je wil een state_color van een switch laten zien -dan moet je die switch ook als entity_id opgeven, niet een sensor.

Je gaat dan dus je power info missen. Met https://github.com/custom-cards/button-card kun je die er wel weer infietsen met wat trucjes.

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 04-07-2022 09:22 ]

• TheFes
RoTeK70 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Dit snap ik niet?

Een switch (maar ook een light, input_boolean, etc) heeft een actieve state (on) en een inactieve state (off). De kleur van het icoon wordt gebaseerd op die state als je state_color: true gebruikt.

Een sensor heeft geen actieve state, de button card heeft dus geen manier om te bepalen welke kleur gebruikt moet worden.

Je gebruikt nu de switch in de tap_action, maar als entity_id voor je card heb je sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power opgegeven.
Als je hem wil mee laten kleuren moet je dus de switch als entity_id opgeven, maar dan krijg je dus niet het stroomgebruik in je button card te zien.

Als je wil bereiken wat jij lijkt te willen, zul je toch een andere card moeten gebruiken. Met custom:button-card kan dat vast wel (heb er zelf geen ervaring mee).

• RoTeK70
Hmmbob schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:18:
Anders gezegd: je wil een state_color van een switch laten zien -dan moet je die switch ook als entity_id opgeven, niet een sensor.

Je gaat dan dus je power info missen.
Op zich klinkt dat logisch en werkt, maar dan kan ik in de button toch niet de state - power meer laten zien.

• RoTeK70
TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Een switch (maar ook een light, input_boolean, etc) heeft een actieve state (on) en een inactieve state (off). De kleur van het icoon wordt gebaseerd op die state als je state_color: true gebruikt.

Een sensor heeft geen actieve state, de button card heeft dus geen manier om te bepalen welke kleur gebruikt moet worden.

Je gebruikt nu de switch in de tap_action, maar als entity_id voor je card heb je sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power opgegeven.
Als je hem wil mee laten kleuren moet je dus de switch als entity_id opgeven, maar dan krijg je dus niet het stroomgebruik in je button card te zien.

Als je wil bereiken wat jij lijkt te willen, zul je toch een andere card moeten gebruiken. Met custom:button-card kan dat vast wel (heb er zelf geen ervaring mee).
Dat dacht ik al. Jammer!
Bedankt.

• RoTeK70
TheFes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Ik ben een stuk verder nu met custom button-card.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T5a7yN0s4bhNacYlTYnLLCc_sE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5IMB1U1GT3e0xMuNO5bGZ3dt.png?f=user_large

Ik wil dan alleen nog 'watt' achter het vermogen gebruik nu de label maar dat is niet goed. Hoe krijg ik die eenheid achter de waarde? Het is al gelukt. bedankt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: custom:button-card
color_type: icon
size: 60%
entity: switch.2_pomp_uv_lamp_channel_2
label: |
  [[[
     return 'Watt: ' + states['sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power'].state;
   ]]]
show_label: true
name: Pomp
styles:
  card:
    - font-size: 15px
    - font-weight: bold
    - color: rgb(255,250,240)
    - height: 85px
    - width: 90px
    - color: rgb(169,169,169)

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:27

-CJ

Not remastered

Is het mogelijk om energie-data uit een corrupte database te halen en over te zetten naar een nieuwe DB? Welk programma werkt in jullie ervaring het beste hiervoor?

All I had to do was follow the damn train.

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Heb een tijd terug een zonnepanelen besteld maar door leverproblemen van de omvormer zijn deze nog niet geplaatst.

Nu stellen ze een ander model voor dat wel direct leverbaar is.
Origineel besteld:
GOODWE 6K-DT G2
Voorstel:
HUAWEI SUN2000-6KTL-M1

Ik heb in eerste instantie voor de Goodwe gekozen omdat deze eenvoudig te intigreren is in HA, bij de HUAWEI lijkt dit niet mogelijk, klopt dit?
Of toch niet zonder de extra kost van bv een Homewizard kWh meter.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• TheFes
RoTeK70 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Ik ben een stuk verder nu met custom button-card.

[Afbeelding]

Ik wil dan alleen nog 'watt' achter het vermogen gebruik nu de label maar dat is niet goed. Hoe krijg ik die eenheid achter de waarde? Het is al gelukt. bedankt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  [[[
     return 'Watt: ' + states['sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power'].state;
   ]]]
styles:
  card:
Javascript templates zijn niet mijn expertise, maar gebaseerd op wat je al hebt gok ik dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  [[[
     return 'Watt: ' + states['sensor.2_pomp_uv_lamp_channel_2_power'].state + ' W';
   ]]]
styles:
  card:

• TheFes
vanpeers schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:20:
Heb een tijd terug een zonnepanelen besteld maar door leverproblemen van de omvormer zijn deze nog niet geplaatst.

Nu stellen ze een ander model voor dat wel direct leverbaar is.
Origineel besteld:
GOODWE 6K-DT G2
Voorstel:
HUAWEI SUN2000-6KTL-M1

Ik heb in eerste instantie voor de Goodwe gekozen omdat deze eenvoudig te intigreren is in HA, bij de HUAWEI lijkt dit niet mogelijk, klopt dit?
Of toch niet zonder de extra kost van bv een Homewizard kWh meter.
Wellicht via dit custom component

• I-King
Magic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Helaas is dat niet zo, dan krijgt hij inderdaad dezelfde naam, maar onder water is het een nieuwe entity omdat de "unique ID" bij elk apparaat anders is. En deze kun je niet aanpassen.

De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is als je er van tevoren rekening mee had gehouden, en de sensor in een nieuwe template sensor kopieert, waarvan je wél zelf de Unique ID kan aanpassen.
@TheFes
Ik heb de oude sensor hernoemd, de nieuwe shelly energy sensor de oude entity ID gegeven en de energy dashboard statistics zijn er iig nog. Short term statistics weet ik even niet zeker. Maar dat ging dus vrij eenvoudig.

• TheFes
I-King schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:36:
[...]

@TheFes
Ik heb de oude sensor hernoemd, de nieuwe shelly energy sensor de oude entity ID gegeven en de energy dashboard statistics zijn er iig nog. Short term statistics weet ik even niet zeker. Maar dat ging dus vrij eenvoudig.
Komt er ook nieuwe data bij? Of is dit nog geen 2 uur geleden?

• Magic
  • Niet online
I-King schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:36:
[...]

@TheFes
Je zou nog even kunnen checken of je dan geen fout krijgt in developer-tools/statistics voor de zekerheid, maar als dat werkt is dat mooi :)

Helaas gaat die vlieger niet voor mij op, als ik mijn entity ID hernoem, dan wordt alle history ook hernoemd.

• I-King
@TheFes @Magic @-CJ

De data komt ook netjes het Energy Dashboard binnen. Heb de oude device nog niet verwijderd, maar lijkt mij safe.
In de dev tools/statistics staat alleen de nieuwe shelly energy ID die ik dus hernoemd heb als 'fix issue'. Dus dat is kloppend met mijn wensen.

Ik heb nu echter nóg een puntje, ik heb een energy sensor komende vanuit MQTT/yaml en die wil ik graag een andere naam geven met behoud van historie. Ik kan die niet gewoon in het dashboard hernoemen, dat was ook prima geweest.
Echter denk ik dat ik deze gewoon moet hernoemen, dan in de database de oude ID moet vervangen door de nieuw aangemaakte ID in de statistics database. Als er betere ideeën zijn hoor ik 't graag.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-11 14:58
Snel vraagje..

2vCPU
2 GB RAM
32 GB Storage

zijn die min specs realistische spec of doe ik liefst wat exta cores/cpu/disk/... ?
Wat zijn realistische specs voor een ova HAOS?

• Magic
  • Niet online
witchdoc schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:43:
Snel vraagje..

2vCPU
2 GB RAM
32 GB Storage

zijn die min specs realistische spec of doe ik liefst wat exta cores/cpu/disk/... ?
Wat zijn realistische specs voor een ova HAOS?
ligt er aan wat je wilt doen natuurlijk. maar ik zou zelf 4GB geheugen aanraden. 2GB kan wel, maar dan wordt er snel geswapped. Als je niet een te lange retentie instelt dan is 32GB storage prima, en qua CPU heb je niet zo heel veel nodig, 2 cores is prima.

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Iemand die weet heeft van een robotmaaier die mooie/uitgebreide integratie met Home Assistant heeft? Thx!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:08
Hoi,

Newbie hier.
Ik betrek eind dit jaar een andere woning, en wil het 1 en ander flink "smarter" maken..

Stap 1 is het volgende:
- Verlichting door het gehele huis
- Brandmelders smart maken
- Verwarming
- Airco
- Zonnewering (screens)
- Energie meting (verbruik als ook opwek)
- Video deurbel
- Enkele (3 a 4) camera's
- Aan/Afwezigheids detectie

Misschien nog enkele andere leuke projectjes waar ik zo nog niet aan denk,,

Zal ik dit redden met een Raspberry Pi 4B met 8GB geheugen en 64GB SD kaartje? Of kan ik beter voor iets zwaarders gaan?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Magic
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:05:
Hoi,

Newbie hier.
Ik betrek eind dit jaar een andere woning, en wil het 1 en ander flink "smarter" maken..

Stap 1 is het volgende:
- Verlichting door het gehele huis
- Brandmelders smart maken
- Verwarming
- Airco
- Zonnewering (screens)
- Energie meting (verbruik als ook opwek)
- Video deurbel
- Enkele (3 a 4) camera's
- Aan/Afwezigheids detectie

Misschien nog enkele andere leuke projectjes waar ik zo nog niet aan denk,,

Zal ik dit redden met een Raspberry Pi 4B met 8GB geheugen en 64GB SD kaartje? Of kan ik beter voor iets zwaarders gaan?
Dat ligt er aan wat je met die camera's wil doen, enkel tonen dan trekt een Pi 4 dat prima. Wil je ook bewegingsdetectie of zelfs gezichts/persoonsherkenning doen, dan moet je wel naar wat zwaarders of een losse AI-module. Ik zou daarnaast zelf geen SD kaart aanraden ivm slijtage.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:08
Magic schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Dat ligt er aan wat je met die camera's wil doen, enkel tonen dan trekt een Pi 4 dat prima. Wil je ook bewegingsdetectie of zelfs gezichts/persoonsherkenning doen, dan moet je wel naar wat zwaarders of een losse AI-module. Ik zou daarnaast zelf geen SD kaart aanraden ivm slijtage.
SD kaart is alleen nodig voor het OS, logging en videobeelden opslaan wil ik op een externe disk doen..
Qua beelden wil ik het alleen tonen via dashboard en in geval van beweging ook opslaan (retentie 14-21 dagen).

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Pagina: 1 ... 164 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.