water_escape schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:31:
[...]
Via HA is via conbee idd. Dan heeft Hue geen weet van dit device. Maar kan dit? Ik kan nergens vinden hoe je deze moet koppelen,
In Hue kan ik hem uiteraard koppelen, maar ziet HA hem dan ook? En kan ik er dan lampen via HA aan koppelen?
Via Zigbee2MQTT kun je de Conbee stick gebruiken:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended
Dan kun je alles via Zigbee2MQTT in de webUI regelen met koppelen.
Maar ook via Hue komt alles gewoon in Home Assistant terecht, op precies dezelfde manier aan te sturen (vanuit gebruikersperspectief).
Ik gebruik beide oplossingen (alleen met een simpele CC2531 Zigbee stick), omdat niet al mijn Zigbee devices met Hue praten.
Er zijn twee zaken waar je rekening mee kunt houden:
de grootte van je Zigbee netwerk: het is een mesh netwerk. Heb je voldoende apparaten op netstroom om een goed dekkend netwerk te maken? Zitten die op Hue of Conbee?
Ik heb daarnaast bewust zoveel mogelijk verlichting op Hue aangesloten: ik kan alles via Home Assistant bedienen, maar indien de server crasht blijven alle lampen gewoon werken via de Hue app. Ik vond het een must om zo'n backup te hebben. Hue is 100% stabiel, Home Assistant hooguit 99% uit eigen ervaring. Voordeel van Home Assistant is wel dat je van je Zigbee configuratie een backup kunt maken, dus je hoeft nooit zorgen te maken dat alles opnieuw moet koppelen indien je bridge overlijdt. Zo'n backup mechanisme heeft Hue helaas (nog steeds) niet, die kan wel migreren naar een nieuwe bridge maar dan moet de oude nog werken. Maar de Hue bridge heeft me al 3 jaar lang geen één keer in de steek gelaten. Home Assistant is veel uitgebreider en daarom ook kwetsbaarder, daar al gehad dat het eventjes niet meer werkte. Dan is het vervelend als je uren danwel dagen in het donker zou moeten zitten.