De sproeicomputer vertrouw ik wel, maar mijn HA install en programmeer skills wat minderToppe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:00:
[...]
Als je die sproeicomputer goed gemonteerd hebt zou er niet zo snel wat gebeuren, die schroef verbindingen blijken als tientallen jaren aardig betrouwbaar. Enige punt waar hij op zou kunnen gaan lekken is dan de klep zelf en die kunnen ook bij een klep van €100 kapot gaan.
Enige manier om dit goed op te lossen is een servo op de hoofd aansluiting van je water te zetten. Een verbruikssensor op de watermeter en buiten een opvangbak met een watersensor;
Watersensor detecteert water: buiten klep dicht. Verbruikssensor monitoren. Na 2 minuten nog steeds verbruik? Hoofd aansluiting dicht.
Zwak punt blijft nog steeds stroom. Als je dat zou willen oplossen dan moet je wel naar een 230v klep achter de kraan zelf. Als je dan een altijd gesloten versie neemt dan klapt hij dicht zodra er geen stroom meer op staat. Maar goed, in theorie als je die weg bewandeld heb je ook buiten geen losse sproei computer nodig.
En zeker bij nieuwbouw huizen kan dit niet altijd omdat die kranen in de spouw verwerkt zitten.
Dat is deels te ondervangen door te testen, maar wat als HA (of ZigBee) weg valt precies tussen het aan en uitzetten van de sproeiers... Of er toch iets misgaat in de automation en hij aan blijft staan.
Ik heb een schakelaar liggen voor de hoofdkraan, maar nog niet geïnstalleerd. Ooit lekkage gehad dus daarom toen gekocht. Alleen nog niet aan toe gekomen om te installeren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrVdY0fFyuS5q45vt5TMnyDZ.jpg?f=user_large)
/f/image/dIEKR5QNV3cnPYhzY5FTlu99.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RQ1QMiKrh4xaO7WKYzsllJ6K.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7icpbddE6WquKAgO8Qo0FmEU.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/mDafPJqqClFFc0UpknqPHUku.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vj6uoPyaEjoiPdJIFRGamlmQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fw3MrghI8zgxLTOs470B5aYN.png?f=user_large)