Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.377.454 views

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
Toppe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Als je die sproeicomputer goed gemonteerd hebt zou er niet zo snel wat gebeuren, die schroef verbindingen blijken als tientallen jaren aardig betrouwbaar. Enige punt waar hij op zou kunnen gaan lekken is dan de klep zelf en die kunnen ook bij een klep van €100 kapot gaan.

Enige manier om dit goed op te lossen is een servo op de hoofd aansluiting van je water te zetten. Een verbruikssensor op de watermeter en buiten een opvangbak met een watersensor;

Watersensor detecteert water: buiten klep dicht. Verbruikssensor monitoren. Na 2 minuten nog steeds verbruik? Hoofd aansluiting dicht.

Zwak punt blijft nog steeds stroom. Als je dat zou willen oplossen dan moet je wel naar een 230v klep achter de kraan zelf. Als je dan een altijd gesloten versie neemt dan klapt hij dicht zodra er geen stroom meer op staat. Maar goed, in theorie als je die weg bewandeld heb je ook buiten geen losse sproei computer nodig.

En zeker bij nieuwbouw huizen kan dit niet altijd omdat die kranen in de spouw verwerkt zitten.
De sproeicomputer vertrouw ik wel, maar mijn HA install en programmeer skills wat minder :')

Dat is deels te ondervangen door te testen, maar wat als HA (of ZigBee) weg valt precies tussen het aan en uitzetten van de sproeiers... Of er toch iets misgaat in de automation en hij aan blijft staan.

Ik heb een schakelaar liggen voor de hoofdkraan, maar nog niet geïnstalleerd. Ooit lekkage gehad dus daarom toen gekocht. Alleen nog niet aan toe gekomen om te installeren :')

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
kepler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:52:
[...]
De sproeicomputer vertrouw ik wel, maar mijn HA install en programmeer skills wat minder :')

Dat is deels te ondervangen door te testen, maar wat als HA (of ZigBee) weg valt precies tussen het aan en uitzetten van de sproeiers... Of er toch iets misgaat in de automation en hij aan blijft staan.

Ik heb een schakelaar liggen voor de hoofdkraan, maar nog niet geïnstalleerd. Ooit lekkage gehad dus daarom toen gekocht. Alleen nog niet aan toe gekomen om te installeren :')
Als je zigbee uitvalt duurt het sowieso weer even voordat hij online kan komen.

En let even op, bij mij is ie waardeloos omdat de kraan blijft druppelen zodra hij open blijft staan :( enige oplossing lijkt het dicht lassen van de beluchter of volledig vervangen van de kraan.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 28-06-2022 12:57 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
oltk schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Zou dit kunnen werken? Nu ben ik geen Ali-fan, maar dit is ook niet heel duur. En dan als flow > x m3 de boel dichtzetten.

edit: ze hebben iets dergelijks (en goedkoper) ook bij SOS solutions. Deze moet je wel tussen je hoofdaansluiting en leiding naar tuin plaatsen.
Werkt prima voor z’n doel (y)

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
kepler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Ik heb dezelfde overwegingen gehad sinds ik automatisch beregen.
ZIjn een paar scenarios m.i.
1) Automation/programmering is niet goed zodat de beregening niet stopt als het zou moeten;
2) Magneetventielen (icm shelly schakelaars) reageren niet meer nadat ze open zijn gezet.
3) HA gaat onderuit als de beregening aan staat.

1) kan je oplossen door veel te testen en voldoende tijd te nemen voordat je daadwerkelijk op vakantie gaat
2) backup regelen middels automatisering ofwel andere aansturing als backup (1 via wifi en 1 via zigbee bijv.)
3) fysiek ondervangen.

in mijn situatie heb ik redelijk wat getest, dus ben er vrij zeker van dat de automatisering alles ondervangt. Daarnaast heb ik wel een backup dat als er veel water (10min continue) wordt verbruikt, wat ik uitlees via een watermeter sensor, terwijl de beregening uit zou moeten staan, nogmaals alle schakelaars uitgezet worden.

Ik heb geen backup als mijn wifi uitvalt, dan kan ik enkel de stroom eraf halen, zodat de shelly's uit gaan (en bij opstarten standaard uit staan).

Als ultimo backup heb ik de buitenkraan laten zitten, dus kan ik fysiek de kraan dicht draaien, of de buren indien wij niet thuis zijn.

Ik ga met een redelijk gerust gevoel op vakantie

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:22

Vos

AFCA

SonnyBBQ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Ik draai HA op een DS220+ in een VM en dit gaat eenvoudig en perfect. Wou nog even meegeven, dat het USB probleem bij mij niet voorkomt. Ik heb een Zigbee stick aan de Synology hangen en die wordt gewoon weer herkend na een heropstart. Of dit nu na een update van de Synology is, of na een stroompanne, het werkt gewoon.
Ik heb HA nu geïnstalleerd in een VM. Echter als ik de VM wil starten krijg ik een melding "Failed to find a host available for powering on the virtual machine Home Assistant".

Als ik een host wil selecteren heb ik één host, daar is 512MB geheugen beschikbaar. Daar staat bij note ook Insufficient memory.

Als in de VMM kijk bij Cluster zie ik dat er 1.5/2GB gebruikt wordt. Dat lijkt mij beetje veel?

Iemand een idee hoe dit te fixen?

Net gekeken bij Resource Manager. Daar staat dat ik 180MB vrij heb. Er wordt veel gecached.

[edit] heb zojuist wat geheugen bijbesteld, kon sowieso geen kwaad :)

[ Voor 8% gewijzigd door Vos op 29-06-2022 07:20 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
Pazo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Oke, maar als ik wel de juiste tijd wil hebben moet dus ik een andere grafiek / card gaan gebruiken. Die ik nu gebruik is volgens mij gewoon standaard uit HA. Ik heb HACS geïnstalleerd staan, dus wellicht dat ik daar iets anders vandaan kan halen wat wel de juiste tijd weergeeft.
Nee, je moet zorgen dat de tijden op de y-as in je grafiek in de lokale tijd weergegeven worden, en niet in UTC.

Welke grafiek gebruik je nu eigenlijk? Hij ziet er niet zo standaard uit met twee waardes in één grafiek.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 28-06-2022 22:31 ]

Home Assistant configuratie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
Is het iemand gelukt om een template sensor aan te maken waarbij er dependencies zijn tussen attributen en de state zelf ook een dependency heeft op (een van de) attributen?

Als ik this.attributes of states.sensor.<sensor name>.attributes gebruik met een attribuut naam erachter geplakt middels .<attribute name> dan krijg ik nog wel eens een error. Gek genoeg kan attribuut A niet attribuut B lezen via deze weg als B een datetime object bevat bijvoorbeeld, maar via ['<attribute name>'] werkt het weer wel, of ja, dat levert dan weer de string op waarop een |as_datetime gedaan kan worden. Maar in de template debugger kan ik vrolijk states.sensor.<entity name>.attributes.B doen en dat levert dan de datetime instance op (en dus noch een error m.b.t. niet bestaande key in ReadOnlyDict, noch een string).
En daar waar ik wél een attribuut C kan maken dat met een van beide varianten (this vs states...) attribuut A kan uitlezen, kan ik niet exact hetzelfde doen voor de state zelf. Dan stort het hele kaartenhuis in elkaar en werkt geen enkele referentie naar welk attribuut dan ook niet.

• Melantrix
  • Laatst online: 16-12 11:20
Ik zie hier een aantal mensen reageren hoe ze hun bewatering kunnen ondervangen bij een failure op verschillende plekken..

Ik ben er toevallig zelf ook mee bezig en had dezelfde vraag. Ik heb het ondervangen met dit:
https://www.hornbach.nl/s...raad/5007231/artikel.html

Kwestie van je script zo afstellen dat het in hoeveelheden sproeit dat het de mechaniek niet activeert. Blijft ie langer aan (en is er dus iets misgegaan) dan slaat de mechaniek dicht. Dat kan je dan alleen handmatig resetten, maar in dit geval vind ik dat juiste prettig.

Next step is voor mij dan weer automaseren icm het weer enzo, bedankt voor jullie inzichten, die ga ik zeker gebruiken!

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-12 09:18
Vos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Ik heb HA nu geïnstalleerd in een VM. Echter als ik de VM wil starten krijg ik een melding "Failed to find a host available for powering on the virtual machine Home Assistant".

Als ik een host wil selecteren heb ik één host, daar is 512MB geheugen beschikbaar. Daar staat bij note ook Insufficient memory.

Als in de VMM kijk bij Cluster zie ik dat er 1.5/2GB gebruikt wordt. Dat lijkt mij beetje veel?

Net gekeken bij Resource Manager. Daar staat dat ik 180MB vrij heb. Er wordt veel gecached.

VMM vraagt helaas redelijk veel geheugen, in mijn DS1515+ zat 6GB ram en na aanzetten VMM en het toewijzen van 3GB ram aan HA een geheugen verbruik van 95%.

HA heeft in een VMM minimaal 2 GB ram nodig, het liefst 3 en als het kan 4.
Ik heb nu 16 GB in mijn Synology zitten hahaha, draait perfect 👍🏻

• Toppe
Melantrix schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:12:
Ik zie hier een aantal mensen reageren hoe ze hun bewatering kunnen ondervangen bij een failure op verschillende plekken..

Ik ben er toevallig zelf ook mee bezig en had dezelfde vraag. Ik heb het ondervangen met dit:
https://www.hornbach.nl/s...raad/5007231/artikel.html

Kwestie van je script zo afstellen dat het in hoeveelheden sproeit dat het de mechaniek niet activeert. Blijft ie langer aan (en is er dus iets misgegaan) dan slaat de mechaniek dicht. Dat kan je dan alleen handmatig resetten, maar in dit geval vind ik dat juiste prettig.

Next step is voor mij dan weer automaseren icm het weer enzo, bedankt voor jullie inzichten, die ga ik zeker gebruiken!
Een waterslot laat maximaal 45 liter per cyclus door. Dat is voor mij veel te weinig.

• TheFes
RobertMe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:35:
Is het iemand gelukt om een template sensor aan te maken waarbij er dependencies zijn tussen attributen en de state zelf ook een dependency heeft op (een van de) attributen?

Als ik this.attributes of states.sensor.<sensor name>.attributes gebruik met een attribuut naam erachter geplakt middels .<attribute name> dan krijg ik nog wel eens een error. Gek genoeg kan attribuut A niet attribuut B lezen via deze weg als B een datetime object bevat bijvoorbeeld, maar via ['<attribute name>'] werkt het weer wel, of ja, dat levert dan weer de string op waarop een |as_datetime gedaan kan worden. Maar in de template debugger kan ik vrolijk states.sensor.<entity name>.attributes.B doen en dat levert dan de datetime instance op (en dus noch een error m.b.t. niet bestaande key in ReadOnlyDict, noch een string).
En daar waar ik wél een attribuut C kan maken dat met een van beide varianten (this vs states...) attribuut A kan uitlezen, kan ik niet exact hetzelfde doen voor de state zelf. Dan stort het hele kaartenhuis in elkaar en werkt geen enkele referentie naar welk attribuut dan ook niet.
Je moet dat afvangen in het template.
Iets als:
Django/Jinja:
1
{% set voorbeeld = this.atrributes.voorbeeld if this.attributes.voorbeeld is defined else 0 %}

Of, wat compacter:
Django/Jinja:
1
{% set voorbeeld = this.atrributes.get('voorbeeld', 0)  %}

Let wel, als je iets als this.attributes.extra.voorbeeld nodig hebt, moet je eerst testen of extra bestaat, en dan voorbeeld. Dat kan eventueel zo met get:
Django/Jinja:
1
{% set voorbeeld = this.atrributes.get('extra', {}).get('voorbeeld', 0)  %}

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:39:
[...]

Een waterslot laat maximaal 45 liter per cyclus door. Dat is voor mij veel te weinig.
Ik weet niet of dat in jouw situatie opgaat, maar een waterslot reset in een paar seconden, als je dus meerdere cycli inprogrammeert met een paar seconden er tussen dan zou dat kunnen werken.

Daarnaast heb je ook electronische watersloten met een voelertje, is ook heel situatieafhankelijk of dat kan, maar als je een plek hebt die als eerste overloopt (misschien een tegel die wat lager ligt oid) zonder dat het dan al écht veel te veel water is dan zou je daar de sensor kunnen plaatsen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Toppe
Magic schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet of dat in jouw situatie opgaat, maar een waterslot reset in een paar seconden, als je dus meerdere cycli inprogrammeert met een paar seconden er tussen dan zou dat kunnen werken.

Daarnaast heb je ook electronische watersloten met een voelertje, is ook heel situatieafhankelijk of dat kan, maar als je een plek hebt die als eerste overloopt (misschien een tegel die wat lager ligt oid) zonder dat het dan al écht veel te veel water is dan zou je daar de sensor kunnen plaatsen.
Het is bij mij niet van toepassing, reageerde alleen.

Tuurlijk reset zo’n ding zichzelf maar je haalt je zelf wel vrij veel werk op je nek als je het mij vraagt.

• RobertMe
TheFes schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Je moet dat afvangen in het template.
Iets als:
Django/Jinja:
1
{% set voorbeeld = this.atrributes.voorbeeld if this.attributes.voorbeeld is defined else 0 %}

Of, wat compacter:
Django/Jinja:
1
{% set voorbeeld = this.atrributes.get('voorbeeld', 0)  %}

Let wel, als je iets als this.attributes.extra.voorbeeld nodig hebt, moet je eerst testen of extra bestaat, en dan voorbeeld. Dat kan eventueel zo met get:
Django/Jinja:
1
{% set voorbeeld = this.atrributes.get('extra', {}).get('voorbeeld', 0)  %}
Ik wil niet testen of het bestaat, het moet bestaan (/zou moeten bestaan), en bestaat "daarna" ook, maar tijdens het renderen zegt die dat het niet bestaat (waardoor potentieel de hele keten omvalt). Beetje apart dus.
Ik zal later vandaag (/vanavond) even proberen een testcase op te zetten.

• TheFes
RobertMe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Ik wil niet testen of het bestaat, het moet bestaan (/zou moeten bestaan), en bestaat "daarna" ook, maar tijdens het renderen zegt die dat het niet bestaat (waardoor potentieel de hele keten omvalt). Beetje apart dus.
Ik zal later vandaag (/vanavond) even proberen een testcase op te zetten.
Ze worden niet allemaal tegelijk gerenderd, dus je zult toch moeten afvangen dat je een attribute gebruikt wat nog niet bestaat

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:44

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben bezig met een rtl_433 dongle en het is gelukt om een Hideki-TS04 gister uit te lezen

De Hideki heb ik in HA gekregen
(in mqtt.yaml)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - name: "Hideki-hum"
    state_topic: "rtl_433/Hideki-TS04/15"
    device_class: humidity
    value_template: '{{ value_json.humidity }}'
    json_attributes_topic: "rtl_433/Hideki-TS04/15"

- name: "Hideki-temp"
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: '°C'
    value_template: '{{ value_json.temperature_C }}'
    state_topic: "rtl_433/Hideki-TS04/15"
    json_attributes_topic: "rtl_433/Hideki-TS04/15"

Kreeg de waardes mooi in HA, echter vandaag niet meer :s

Als ik in Mosquitto luister naar
rtl_433/#
Krijg ik mooi regels binnen, bijvoorbeeld
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Bericht 546 ontvangen op rtl_433/9b13b3f4-rtl433/events om 9:29:
{
    "time": "2022-06-29 09:29:53",
    "model": "Hideki-TS04",
    "id": 15,
    "channel": 1,
    "battery_ok": 1,
    "temperature_C": 26.1,
    "humidity": 49,
    "mic": "CRC"
}
QoS: 0 - Retain: false

Maar in HA wordt het niet meer bijgewerkt. ;(
Wat doe ik fout?
(ik heb de rtl_433 addon, https://github.com/pbkhrv...-addons/tree/main/rtl_433)

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-06-2022 10:24 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]

https://www.rouwette.com/

• RobertMe
TheFes schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Ze worden niet allemaal tegelijk gerenderd, dus je zult toch moeten afvangen dat je een attribute gebruikt wat nog niet bestaat
Hmm, doh. Gekke is dat die met attributes.keys()|list ze wel laat zien. Maar dat kan / zal natuurlijk zijn omdat ze wel uit de YAML geplukt zijn. Maar dan dus nog niet gerenderd. En dat bij het renderen dan iets mis gaat (omdat het attribuut dat die wilt lezen nog niet gerenderd is) en dat tot een beetje vage "bestaat niet" leidt.

Hopelijk dat ik het dan inderdaad met een defined test of get met fallback kan oplossen. Ik kom hier later vandaag dus nog even op terug.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:31
ik zit met een klein noob vraagje want ik zie het even niet en begrijp het niet hoe dit aan te passen na vele zoeken zijn zoveel cards en opties.

Met de horizontal-stack komen de cards in juiste lijn te liggen alleen schaalt HA deze zelf naar grote.
Als ik er 3 naast elkaar heb is dit perfect maar bij 1,2 of 4 en meer dan is het of te klein of te groot.
Nu ga ik 4 of meer niet gebruiken maar wil ik dat bij 1 en 2 cards deze de zelfde grote hebben als bij 3 cards.

voorbeeld juiste grote 3 cards
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y22-TVLXA3EUlmtFmRnJdT4DiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrVdY0fFyuS5q45vt5TMnyDZ.jpg?f=user_large

na aanpassing met extra horizontal-stack schaalt HA dit te groot. ( ik weet dat dit standaard is)
maar ben benieuwd hoe ik dit kan oplossen.
code van de cards zitten in een lovelace.ui yaml.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm-IpjizMCmejFiQmXsNjcpMfgo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EXYlUlVyZiUuzHZ3IrzsEQic.jpg?f=user_large

• Hmmbob
  • Laatst online: 25-12 21:18
remcoXP schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:04:
Vandaag weer een nieuwe beta + blog :)
Vandaag wel dus :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 16:56

Koppensneller

winterrrrrr

d-vine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:41:
ik zit met een klein noob vraagje want ik zie het even niet en begrijp het niet hoe dit aan te passen na vele zoeken zijn zoveel cards en opties.

Met de horizontal-stack komen de cards in juiste lijn te liggen alleen schaalt HA deze zelf naar grote.
Als ik er 3 naast elkaar heb is dit perfect maar bij 1,2 of 4 en meer dan is het of te klein of te groot.
Nu ga ik 4 of meer niet gebruiken maar wil ik dat bij 1 en 2 cards deze de zelfde grote hebben als bij 3 cards.

voorbeeld juiste grote 3 cards
[Afbeelding]

na aanpassing met extra horizontal-stack schaalt HA dit te groot. ( ik weet dat dit standaard is)
maar ben benieuwd hoe ik dit kan oplossen.
code van de cards zitten in een lovelace.ui yaml.

[Afbeelding]
Je zou een grid card kunnen gebruiken.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:42
Waar kan ik die blog vinden?

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:52
Vos schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Ah ja, mijn DS220+ heeft wel extra geheugen (10GB totaal). Had ik even moeten vermelden |:( De HA VM heeft momenteel beschikking tot 4GB, wat nog meer dan genoeg over laat voor de rest. Ik gebruik tegelijk nog surveillance met 2 camera's, data back-up, moments en heb een 6-tal docker containers draaien.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:09
@Rouwette Ik je config zie ik een compleet ander topic dan ik in je MQTT grab zie...

• Hmmbob
  • Laatst online: 25-12 21:18
ChrisM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Waar kan ik die blog vinden?
Zodra de beta gereleased is (vaak pas in de avond) op https://rc.home-assistant.io

Sometimes you need to plan for coincidence

• Vos

Vos

AFCA

SonnyBBQ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Ah ja, mijn DS220+ heeft wel extra geheugen (10GB totaal). Had ik even moeten vermelden |:( De HA VM heeft momenteel beschikking tot 4GB, wat nog meer dan genoeg over laat voor de rest. Ik gebruik tegelijk nog surveillance met 2 camera's, data back-up, moments en heb een 6-tal docker containers draaien.
OK thnx :) er is nu 8GB onderweg.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:39:
@Rouwette Ik je config zie ik een compleet ander topic dan ik in je MQTT grab zie...
Je bedoeld denk ik rtl_433/9b13b3f4-rtl433 ?

Dat negeerde ik gister ook en werkte "rtl_433[/model][/id]" gewoon

• Septillion
@Rouwette Ja, gewoon negeren heeft natuurlijk geen zin :+ Dan zal je moeten kijken of je op het andere topic ook de info krijgt. Magische topics bestaan niet. Zelf vind ik MQTT Explorer wat makkelijker daarvoor dan HA zelf.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:51:
@Rouwette Ja, gewoon negeren heeft natuurlijk geen zin :+ Dan zal je moeten kijken of je op het andere topic ook de info krijgt. Magische topics bestaan niet. Zelf vind ik MQTT Explorer wat makkelijker daarvoor dan HA zelf.
Ik heb het in de yaml aangepast en herstart maar er komt nog niets binnen.
Ik heb het nu maar opgelost door de RTL_433 auto Discovery te gebruiken.
Nu uitzoeken hoe ik de 433 deurbel toegevoegd krijg :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 29-06-2022 11:29 ]

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Pazo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:35:
[...]

De tijdzone staat op GMT +01:00 Amsterdam.
Zet ik die op een andere, bijv +02:00, dan verandert er niets in de grafiek.
Als ik krijg in de YAML dan zie ik als grafiektype type: history-graph staan. Maar het lijkt er dus op dat die geen tijdzone instellingen accepteert zoals jij zegt.

[...]

Maar wel gek / jammer dat het niet in de grafiek wordt overgenomen.

Ik zie het volgende in mijn logboek terug:

[Afbeelding]

Date&Time(ISO) en Time klopt,
Date&Time(UTC) en Time(UTC) klopt niet.
Die laatste wordt dus weergegeven in de grafiek kennelijk.
(eigenlijk best bizar dat elke minuut in het logboek wordt weergeven?)

[...]

- entity: sensor.envoy_<envoyID>_current_energy_production
- entity: sensor.envoy_<envoyID>_current_energy_consumption
Ah dat is een envoy sensor? Ik dacht dat je het direct uit de slimme meter pakte. Dat kan bij Domoticz wel maar zie ik niet in HA. Of kijk ik met mijn neus?

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 16:33
Toppe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Werkt prima voor z’n doel (y)
Heb je deze zelf ook in gebruik? Zo ja, hoe heb je die aan HomeAssistant hangen?

Mijn advertenties op V&A

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12 21:05
@Boinkie Via de DSRM integratie (DSRM versie 4.x) kan ik wel gebruik maken van Power Consumption. Alleen ik zie daar over de gehele dag gekke spikes die ik nog niet helemaal kan thuis brengen en kan relateren aan gebruikte energie

• Toppe
DaLass schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Heb je deze zelf ook in gebruik? Zo ja, hoe heb je die aan HomeAssistant hangen?
Nope. Maar je kan gewoon een ESP8266 hiervoor gebruiken, afhankelijk van je exacte sensor versie heb je misschien een weerstandje nodig.

Ben vooral benieuwd, wat wil je hiermee meten?

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 16:33
Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Nope. Maar je kan gewoon een ESP8266 hiervoor gebruiken, afhankelijk van je exacte sensor versie heb je misschien een weerstandje nodig.

Ben vooral benieuwd, wat wil je hiermee meten?
Ik heb de bewatering in mijn achtertuin in 2 gesplitst:
- Popup sproeier voor het gazon
- Druppelslang voor de rest van de tuin.

Voor elk circuit heb ik een electronische klep ertussen zitten, die weer hangen aan een Zigbee relay. Zo kan ik ze bedienen vanuit HA.

Wat ik met deze oplossing zou willen meten is of en hoeveel water er door elk systeem (popup of druppelslang) heen gaat. Ik heb ook wel een sensor op mijn watermeter zitten, maar er zijn natuurlijk meer watergebruikers in huis.

Mijn advertenties op V&A

• d-vine
  • Laatst online: 19:31
was even proberen en testen ermee maar het is gelukt.
Soms zit je moeilijk te denken terwijl het eenvoudig kan ;)

• Toppe
DaLass schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb de bewatering in mijn achtertuin in 2 gesplitst:
- Popup sproeier voor het gazon
- Druppelslang voor de rest van de tuin.

Voor elk circuit heb ik een electronische klep ertussen zitten, die weer hangen aan een Zigbee relay. Zo kan ik ze bedienen vanuit HA.

Wat ik met deze oplossing zou willen meten is of en hoeveel water er door elk systeem (popup of druppelslang) heen gaat. Ik heb ook wel een sensor op mijn watermeter zitten, maar er zijn natuurlijk meer watergebruikers in huis.
Ja, voor dat doel is het prima.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:15

-CJ

Not remastered

CuttingStorm schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:48:
@Boinkie Via de DSRM integratie (DSRM versie 4.x) kan ik wel gebruik maken van Power Consumption. Alleen ik zie daar over de gehele dag gekke spikes die ik nog niet helemaal kan thuis brengen en kan relateren aan gebruikte energie
Spikes van een paar kw kan bijvoorbeeld een elektrische boiler zijn.

All I had to do was follow the damn train.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

-CJ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Spikes van een paar kw kan bijvoorbeeld een elektrische boiler zijn.
Bij mij is het de Quooker inderdaad die dit soort gedrag vertoont.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• CuttingStorm
Quooker heb ik op een aparte plug, dus daarvan kan ik inderdaad de spikes zien en relateren.

Spikes gaan de gehele dag door, ook als er energie wordt opgewekt door de panelen. Dan zie je dat er zowel kort hoge vraag (energy consumption wordt uitgelezen via P1) als dat er wordt geproduceerd (P1 registreert teruglevering). Mogelijk zou dit nog te maken kunnen hebben met vraag op andere fase dan op de fase waarop de meeste opwek is (panelen zijn op 3 fase aangesloten, in 3 groepen van ongelijke aantallen en andere exposities (oost-zuid-west)). Je ziet namelijk wel een dip vanaf uur of 2 ontstaan waarbij de regelmatige power vraag lager wordt in vergelijking met periode daarvoor. Mogelijk zit de quooker dus inderdaad op de fase van de panelen op west en zorgt die toch voor deze spikes. Al zie ik veel minder spikes in de data van Quooker zelf. Niet het volledige plaatje dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIWJQK6ayBqu3tq1Hw7Wlx85Rjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIEKR5QNV3cnPYhzY5FTlu99.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CuttingStorm op 29-06-2022 14:29 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:46
CuttingStorm schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:26:
Quooker heb ik op een aparte plug, dus daarvan kan ik inderdaad de spikes zien en relateren.

Spikes gaan de gehele dag door, ook als er energie wordt opgewekt door de panelen. Dan zie je dat er zowel kort hoge vraag (energy consumption wordt uitgelezen via P1) als dat er wordt geproduceerd (P1 registreert teruglevering). Mogelijk zou dit nog te maken kunnen hebben met vraag op andere fase dan op de fase waarop de meeste opwek is (panelen zijn op 3 fase aangesloten, in 3 groepen van ongelijke aantallen en andere exposities (oost-zuid-west)). Je ziet namelijk wel een dip vanaf uur of 2 ontstaan waarbij de regelmatige power vraag lager wordt in vergelijking met periode daarvoor. Mogelijk zit de quooker dus inderdaad op de fase van de panelen op west en zorgt die toch voor deze spikes

[Afbeelding]
Dit is wel beroerd. Heb zelf een close in boiler en deze gaat nu vanaf 21 tot 7 uur uit.

• CuttingStorm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kem64z4tb8XtFUfaKFdBxP-cD-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQ1QMiKrh4xaO7WKYzsllJ6K.png?f=fotoalbum_large

Ter referentie zelfde periode voor de Quooker plug. Dit is dus zeker niet de aanstichter van de spikes in de power consumption uit de P1..

[ Voor 3% gewijzigd door CuttingStorm op 29-06-2022 14:33 ]

• Septillion
@CuttingStorm Je meter zou nooit tegelijk verbruik en terugleveren mogen registreren. Is dat wel zo dan heb je misschien een van de meters uit een foute batch (of een config verkeerd). Maar in je plaatje zie ik het niet terug. Wel kan het zijn dat dus in spikes een quooker meer vraagt dan je opwekt en dus als nog spikes in levering hebt.

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12 15:22
Hier ook even een Noob-vraag:

Ik heb doorheen het huis een aantal smartplugs om het elektriciteistverbruik van verschillende toestellen te kunnen bijhouden.

ik ben dus zeer blij met de helpers van het type Utility meter die je via de GUI kan instellen om bvb. Dailmy, Monthly en Yearly condumption bij te houden. Dit werkt perfect.

Het issue waar ik tegenaanloop is dat ik enkele Tuya plugs heb (3 uit een batch van 5) die de consumption met een factor 10 onderrapporteren. (100W verbruik gedurende 1 uur resulteert in 0,01 kWh.)

Na wat geklungel dacht ik dat als volgt opgelost te hebben door een "Corrected " sensor aan te maken in m'n configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
 name: Consumption CV-Ketel Corrected
      unit_of_measurement: kWh
      device_class: energy
      state_class: total_increasing
      state: >
        {{ states('sensor.consumption_31') | float(default=0.00) | multiply(10) | round(2) }}

en deze dan als input te nemen voor m'n helpers.

Waar ik nu echter tegenaanloop is dat wanneer zo'n plug even unavailable wordt (Even verplaatsen, hoofdschakelaar uit, of even geen verbinding) m'n sensor dit dus ziet als "0", en als er dan weer verbinding is het hele verbruik ooit gemeten met de sensor als delta ziet.
Hierdoor is het Daily/Monthly/yearly verbruik dus instant om zeep.

Iemand een tip hoe ik dit gedrag kan voorkomen?

• CuttingStorm
@Septillion

Even in Grafana P1 power consumption en production gecombineerd. Production is dus wat mijn meter voorbij ziet komen vanuit de panelen (= daadwerkelijk productie - direct gebruik).

Hier zie je duidelijk teruglevering terug lopen (drops) terwijl er ook nog vraag is spike (tussen 12.00 en 16.00). Verder zie je dat het gister in de ochtend heel bewolkt was, waardoor er zeer sterke schommeling was in productie.

Toch maar even van paar verbruikers de stekker uit het stopcontact trekken om te zien of ik het probleem kan isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_edliqj90QYuOFHYGDWofgnFCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7icpbddE6WquKAgO8Qo0FmEU.png?f=fotoalbum_large

• Septillion
@CuttingStorm Maar ik zie mooi constra-spikes in de levering. Ofwel, je hebt gewoon spikes die meer zijn dan je productie. Tijdens een spike is je teruglevering dus 0. Maar door resolutie van je grafiek en/of de tijd in de meter (want de spike is korter dan het P1 pakket interval) kan het zijn dat je niet echt 0 ziet. Meter lijkt me te kloppen dus.

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-12 08:32
Void

[ Voor 98% gewijzigd door ajaxalex op 12-07-2022 14:15 ]

• Septillion
@FORZAM Ook even een availability toevoegen:

YAML:
1
availability: '{{ states('sensor.consumption_31')|is_number }}'

Daarmee is hij ook netjes unavailable en snapt de utility meter wat hij er mee moet.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 29-06-2022 15:45 ]

• CuttingStorm
@Septillion Daar heb je een goed punt inderdaad. De P1 poort met minimum van 5 seconden uitgelezen (volgens mij is dat de default waarde in DSRM addon).

Maar ik ga gewoon eens even zoeken waar t m in kan zitten. Als ik inzoom kennen deze spikes een frequentie van +- 30 minuten

• FORZAM
CuttingStorm schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:06:
@Septillion Daar heb je een goed punt inderdaad. De P1 poort met minimum van 5 seconden uitgelezen (volgens mij is dat de default waarde in DSRM addon).

Maar ik ga gewoon eens even zoeken waar t m in kan zitten. Als ik inzoom kennen deze spikes een frequentie van +- 30 minuten
Om de 30 minuten doet mij denken aan de aanloopstroom van een belast opstartende compressor van een koelkast.
Deze pieken duren echt maar heel even...

Dit zou makkelijk te zien moeten zijn als je even inzoomt op een periode van 2 pieken 's nachts, dan zou na de piek even het standbyverbruik hoger moeten liggen dan voor de piek voor de periode dat je koelkastcompressor aan staat.

Heb je een bijkomede simpele barkoelkast of iets dergelijks?

[ Voor 5% gewijzigd door FORZAM op 29-06-2022 16:23 ]

• FORZAM
Septillion schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:37:
@FORZAM Ook even een availability toevoegen:

YAML:
1
availability: '{{ states('sensor.consumption_31')|is_number }}'

Daarmee is hij ook netjes unavailable en snapt de utility meter wat hij er mee moet.
Hartelijk dank om me op de goede weg te helpen, maar ik krijg dit dus niet aan de praat. (configuration.yaml niet valid te krijgen...)

Klopt het dat de online documentatie niet echt actueel is, en nog verwijst naar een ouder type sensor template dat nu niet meer in gebruik is?

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:36
Aanstaande donderdag wil ik overstappen van Home Assistant Supervised naar Home Assistant Operating System wat op zich niet zo probleem hoeft te zijn. Ik zit alleen met dsmr reader die nu in docker draait, hier staat 3 jaar gegevens in die ik liever niet wil verliezen.
Hoe kan ik die gegevens in de nieuwe Add-ons dsmr reader krijgen.
Zijn er tweaker die hiermee ervaring hebben ?
Op het internet kan hierover weinig vinden.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
FORZAM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:00:
[...]

Hartelijk dank om me op de goede weg te helpen, maar ik krijg dit dus niet aan de praat. (configuration.yaml niet valid te krijgen...)

Klopt het dat de online documentatie niet echt actueel is, en nog verwijst naar een ouder type sensor template dat nu niet meer in gebruik is?
Er is inderdaad een oud legacy format, en een nieuw modern format. In het oude format gebruik je availability_template.
Maar in de documentatie staan beide formats wel beschreven.

• FORZAM
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:01:
[...]

Er is inderdaad een oud legacy format, en een nieuw modern format. In het oude format gebruik je availability_template.
Maar in de documentatie staan beide formats wel beschreven.
blijft toch wat prutsen voor me, maar ik denk dat het als volgt nu gelukt is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
    - name: Consumption Airco Multi Corrected
      unit_of_measurement: kWh
      device_class: energy
      state_class: total_increasing
      availability: "{{ states('sensor.consumption_69')|is_number }}" 
      state: "{{ states('sensor.consumption_69') | float(default=0.00) | multiply(10) | round(2) }}" 

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:23
Even een vraag over een stukje automatisering.
Ik heb wat sensoren die onregelmatig over de dag van de status false naar true gaan.
Dat is ook de bedoeling.
Als dit gebeurt wil ik graag een melding op mijn iPhone krijgen.
Dit werkt ook.
Nu wil ik het aanpassen zodat ik ook selectief van één (of meerdere sensoren) een melding krijgen als de status verandert.
Op het Dashboard heb ik een paar Schakelaars (Boolean) gemaakt, per sensor één.
Deze staat dus off of on.

Nu wil ik dus alleen een iPhone notificatie krijgen als van één (of meerdere) schakelaars deze op on staat èn de status naar true gaat.
Gaat er een andere sensor van false naar true dan wil ik geen notificatie melding krijgen.

Het stukje automatisering ziet er zo uit.
De sensoren en schakelaars maar even nummer1 enz. genoemd voor de duidelijkheid in werkelijkheid heten ze anders maar dat maakt niet uit.
Even twee conditions hieronder maar dat zullen er even veel zijn als er sensoren en schakelaars zijn.

Kortom, stel dat ik alleen schakelaar 1 op on zet (input_boolean.nummer1) en de sensoren nummer 1 en 2 gaan op true dan wil ik alleen een melding zien van nummer 1.

Is deze manier goed of juist niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Notification (TEST!!!)
description: Stuur een bericht naar de iPhone
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.nummer1
      - sensor.nummer2
      - sensor.nummer3
    attribute: stock_available
    from: false
    to: true
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.nummer1
    state: 'on'
  - condition: and
    conditions:
        entity_id: sensor.nummer1
        state: 'true'
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: input_boolean.nummer2
        state: 'on '
        entity_id: sensor.nummer2
        state: 'true'
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_hoppyf
    data:
      title: titelregel
      data:
        hierwatdata
        push:
          sound: alarm.wav
mode: parallel
max: 10

• The Hive
  • Laatst online: 15:38
_Mitchie_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:46:
Aanstaande donderdag wil ik overstappen van Home Assistant Supervised naar Home Assistant Operating System wat op zich niet zo probleem hoeft te zijn. Ik zit alleen met dsmr reader die nu in docker draait, hier staat 3 jaar gegevens in die ik liever niet wil verliezen.
Hoe kan ik die gegevens in de nieuwe Add-ons dsmr reader krijgen.
Zijn er tweaker die hiermee ervaring hebben ?
Op het internet kan hierover weinig vinden.
Misschien kan je hier iets mee.
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:44

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

SonnyBBQ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Wat is, op een DS220+ met 10GB geheugen, het voordeel van HA op een VM in plaats van onder docker?

André Huisman (www.new-line.nl)

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:52
Dat ik het Home Assistant operating system met Supervisor kan draaien. Daardoor kan ik makkelijk add-ons toevoegen. Anders moeten die addons via aparte docker containers.

• Toppe
SonnyBBQ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:22:
Dat ik het Home Assistant operating system met Supervisor kan draaien. Daardoor kan ik makkelijk add-ons toevoegen. Anders moeten die addons via aparte docker containers.
Ik draai ook supervised in een Docker…

• Vos

Vos

AFCA

Toppe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Ik draai ook supervised in een Docker…
Ik meen dat dat niet kon :?

Dan draai je HA core met ook Supervisor?

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 29-06-2022 21:50 ]

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Ik zie hier echt iets over het hoofd. Ik heb een sensor die geeft de state aan van de wasmachine. Ik wil echter een andere tekst (bv draait / uit) en een icoontje die de huidige status van de wasmachine weergeeft.

Heb het volgende in configuration.yaml toegevoegd :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      wasmachine_state:
        friendly_name: "Wasmachine state"
        value_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.wasmachine_status', 'on') %}
            Draait
          {% else %}
            Staat uit
          {% endif %}
        icon_template: >-
          # Define which icon to use for the state ON
            mdi:washing-machine
          # Define the icon for all other states (include OFF)
          {% else %}
            mdi:dishwasher-off
          {% endif %}    

Ik voeg vervolgens de entity toe aan een dashboard. Ik zie wel de tekst bij de entity staan maar geen icoon :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J5Fw7BN/ccc.jpg

• verjager
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:52:
(...)
Nu wil ik dus alleen een iPhone notificatie krijgen als van één (of meerdere) schakelaars deze op on staat èn de status naar true gaat.
Gaat er een andere sensor van false naar true dan wil ik geen notificatie melding krijgen.
(...)
De basis is dat aan alle conditions tegelijk moet worden voldaan. En die worden in je huidige opzet steeds gechecked ongeacht welke sensor de automation heeft getriggered. Wil je in alle gevallen precies dezelfde melding sturen, of afhankelijk van welke sensor de trigger was een ander bericht?

In het eerste geval kun je werken met 3 alternatieve setjes conditions.
In het tweede geval zou je een choose constructie kunnen maken.

Als we uitgaan van het eerste geval, zoals je huidige automation lijkt te zijn ingestoken, is het denk ik het best om met trigger-id's te werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
trigger:
    from: 'false'
    to: 'true'
    id: id_nummer1
    id: id_nummer2
    entity_id: sensor.nummer3
    id: id_nummer3
condition:
    conditions:
        conditions:
          - condition: trigger
        conditions:
        conditions:
            entity_id: input_boolean.nummer3
action:
...

[ Voor 77% gewijzigd door verjager op 29-06-2022 22:58 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12 12:29
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
[...]

De basis is dat aan alle conditions tegelijk moet worden voldaan. En die worden in je huidige opzet steeds gechecked ongeacht welke sensor de automation heeft getriggered. Wil je in alle gevallen precies dezelfde melding sturen, of afhankelijk van welke sensor de trigger was een ander bericht?

In het eerste geval kun je werken met 3 alternatieve setjes conditions.
In het tweede geval zou je een choose constructie kunnen maken.

Als we uitgaan van het eerste geval, zoals je huidige automation lijkt te zijn ingestoken, is het denk ik het best om met trigger-id's te werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
trigger:
condition:
    conditions:
        conditions:
        conditions:
        conditions:
action:
...
Is het niet eenvoudiger per sensor deze automation te maken? Trigger sensor1, condition knop1, action: bericht iPhone. En dan voor 2, 3, etc. Wel zo overzichtelijk en wat minder rekenintensief?

• Toppe
Vos schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Ik meen dat dat niet kon :?

Dan draai je HA core met ook Supervisor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHQPJeA6V91sAueHlMFV6kuhcBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mDafPJqqClFFc0UpknqPHUku.png?f=fotoalbum_large

• verjager
  • Niet online
The__Virus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:10:
[...]
Is het niet eenvoudiger per sensor deze automation te maken? Trigger sensor1, condition knop1, action: bericht iPhone. En dan voor 2, 3, etc. Wel zo overzichtelijk en wat minder rekenintensief?
Waarschijnlijk wel ja. Maar hangt er ook een beetje vanaf of het action gedeelte heel uitgebreid is.

Wat betreft het bovenstaande: de conditions kunnen ook in shorthand notatie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
condition:
  - or:
      - and:
      - and:
      - and:

Maar beter lijkt me dit (niet getest):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
trigger:
    id: nummer1
    id: nummer2
    id: nummer3
condition:
    entity_id: |
      input_boolean.{{ trigger.id }}
action:
...

[ Voor 24% gewijzigd door verjager op 29-06-2022 22:30 ]

• HoppyF
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Waarschijnlijk wel ja. Maar hangt er ook een beetje vanaf of het action gedeelte heel uitgebreid is.

Wat betreft het bovenstaande: de conditions kunnen ook in shorthand notatie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
condition:
  - or:
      - and:
      - and:
      - and:
+ @The__Virus

Bedankt voor jullie reacties.
De sensors geven wisselend over de dag een “true” status aan.
Op dat moment kan er dus een melding verstuurd worden naar mijn iPhone maar ik wil niet altijd van alle sensors een bericht ontvangen.
Stel dat er 10 sensors zijn dan wil ik bv vandaag sensor 1 en 5 in de gaten houden maar morgen kan dit anders zijn bv 3, 7 en 8.
Door middel van een schakelaar wil ik kiezen of ik meldingen wil binnen krijgen of niet.
Los daarvan wordt de geschiedenis voor alle sensoren keurig bijgehouden.
Het bericht op de iPhone is voor alle sensors gelijk alleen de inhoud is anders omdat dit per sensor verschilt.
Een aantal attributen worden in de iPhone notificatie verwerkt.

Ik ga eens kijken of ik met jouw voorbeeld iets kan maken.
Mijn opzet is inderdaad wat vreemd omdat ik trigger op alle sensors en daarna filter op wat ik wil zien en nog een keer bekijk of de sensor wel iets te melden heeft en of dit matched met de schakelaar die aan staat.

• verjager
  • Niet online
@HoppyF Zie laatste aanvulling, daar wordt het denk ik een stuk compacter mee. Je zou zelfs zonder trigger-id's kunnen werken als je m.b.v. een template steeds de naam van de input_boolean kan afleiden uit de naam van de sensor. Dat kan via de variabele trigger.entity_id, maar dan moet je het eerst 'sensor' er afknippen.
HoppyF schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:30:
Het bericht op de iPhone is voor alle sensors gelijk alleen de inhoud is anders omdat dit per sensor verschilt.
Een aantal attributen worden in de iPhone notificatie verwerkt.
Als je echt een verschillende action moet aanmaken voor elke trigger, kun je toch het beste met een choose werken.

[ Voor 46% gewijzigd door verjager op 29-06-2022 22:40 ]

• HoppyF
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:35:
@HoppyF Zie laatste aanvulling, daar wordt het denk ik een stuk compacter mee. Je zou zelfs zonder trigger-id's kunnen werken als je m.b.v. een template steeds de naam van de input_boolean kan afleiden uit de naam van de sensor. Dat kan via de variabele trigger.entity_id, maar dan moet je het eerst 'sensor' er afknippen.
Ok, ik kan wel een relatie leggen tussen de Boolean en de naam van de sensor.
Het wordt dan zoals als dit: sensor.uniekenaamvandeeerstesensor
De schakelaar wordt dan: boolean_input.uniekenaamvandeeerstesensor

De action is voor alle triggers gelijk.
Alleen de service notify iPhone wordt aangeroepen.
De inhoud van het bericht is afhankelijk van de attributes.
Bv dit:
image: '{{trigger.to_state.attributes.picture}}'

[ Voor 14% gewijzigd door HoppyF op 29-06-2022 22:46 ]

• verjager
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:51:
Ik zie hier echt iets over het hoofd. Ik heb een sensor die geeft de state aan van de wasmachine. Ik wil echter een andere tekst (bv draait / uit) en een icoontje die de huidige status van de wasmachine weergeeft.

Heb het volgende in configuration.yaml toegevoegd :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      wasmachine_state:
        friendly_name: "Wasmachine state"
        value_template: >-
            Draait
          {% else %}
            Staat uit
          {% endif %}
        icon_template: >-
          # Define which icon to use for the state ON
            mdi:washing-machine
          # Define the icon for all other states (include OFF)
          {% else %}
            mdi:dishwasher-off
          {% endif %}    

Ik voeg vervolgens de entity toe aan een dashboard. Ik zie wel de tekst bij de entity staan maar geen icoon :

[Afbeelding]
Waarschijnlijk slikt die je commentaarregels niet binnen de icon_template.

• verjager
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:42:
Ok, ik kan wel een relatie leggen tussen de Boolean en de naam van de sensor.
Het wordt dan zoals als dit: sensor.uniekenaamvandeeerstesensor
De schakelaar wordt dan: boolean_input.uniekenaamvandeeerstesensor
Zoiets?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    entity_id:
      - sensor.nummer1
      - sensor.nummer2
      - sensor.nummer3
condition:
    entity_id: "{{ trigger.entity_id | replace('sensor', 'input_boolean') }}"

• HoppyF
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Zoiets?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    entity_id:
      - sensor.nummer1
      - sensor.nummer2
      - sensor.nummer3
condition:
Ja, dat ziet er goed uit!
Ga het morgen proberen.
Hartelijk dank. _/-\o_

• Senaxx
  • Laatst online: 01:26
In kader van ervaringen met home assistant:

Ik had automations gemaakt zodat onze auto alleen gaat laden als het daltarief is. Als ik thuis de elektrische auto aan de (domme) granny lader hang gaat de auto automatisch laden. Ik had dan een check gemaakt die gaat kijken of het dal tarief is en zo nee dat deze dan stopt met laden.

Dit werkte al 1,5 week prima. Als ik thuis kwam en de lader aansluit, dang ing hij ging dan laden op het moment dat het daltarief in gaat (of als de accu onder 60% meteen) is. Nu had ik dit omgezet naar een node-red flow en dit werkte ook prima.

Alleen afgelopen week had ik de auto aan een publieke laadpaal gehangen en was naar de film gegaan. Om vervolgens na de film er achter te komen dat de auto niet was opgeladen.

Ik was even vergeten te checken of de auto ook thuis staat. :+ Hierdoor heeft hij in de parkeergarage meteen het laden uitgezet omdat het daltarief thuis nog niet was ingegaan.

• Toppe
Senaxx schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:48:
In kader van ervaringen met home assistant:

Ik had automations gemaakt zodat onze auto alleen gaat laden als het daltarief is. Als ik thuis de elektrische auto aan de (domme) granny lader hang gaat de auto automatisch laden. Ik had dan een check gemaakt die gaat kijken of het dal tarief is en zo nee dat deze dan stopt met laden.

Dit werkte al 1,5 week prima. Als ik thuis kwam en de lader aansluit, dang ing hij ging dan laden op het moment dat het daltarief in gaat (of als de accu onder 60% meteen) is. Nu had ik dit omgezet naar een node-red flow en dit werkte ook prima.

Alleen afgelopen week had ik de auto aan een publieke laadpaal gehangen en was naar de film gegaan. Om vervolgens na de film er achter te komen dat de auto niet was opgeladen.

Ik was even vergeten te checken of de auto ook thuis staat. :+ Hierdoor heeft hij in de parkeergarage meteen het laden uitgezet omdat het daltarief thuis nog niet was ingegaan.
Wel thuis gekomen? :D

• vortexnl1982
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:53:
[...]

Waarschijnlijk slikt die je commentaarregels niet binnen de icon_template.
Held ! Dat was het dus 8)7

• TheFes
Binnen een template kun je zo comments toevoegen
Django/Jinja:
1
{# dit is een comment #}

• vortexnl1982
TheFes schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Binnen een template kun je zo comments toevoegen
Django/Jinja:
1
{# dit is een comment #}
Haha ja ik had uiteraard mijn stukje code weer van iemand ander gecopy-paste :) Maar bedankt voor de tips !

• Toppe
Is hier iemand die gebruikt maakt van deze kit: https://watermeterkit.nl/

Ben wel even benieuwd naar de ervaringen hierover, lijkt me een mooi project!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:19:

Ik heb er zo een, werkt prima

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12 22:16

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zit te kijken om een P1 lezer toe te voegen aan mijn systeem, maar ik weet niet zeker welke beter zou zijn. De twee DIY's waar ik naar kijk geven volgens mij net iets andere into terug.

https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter

https://github.com/mmakaay/dsmr-reader-for-esphome/

De ESPHome versie geeft een Power Returned L1-L3, die de andere volgens mij niet gebruikt. De MQTT versie geeft actual_tarif_group 2, short_power_drops 0, short_power_peaks 0.

Ik heb zonnepanelen, dus ik heb daarvan al wat eigen gebruik en teruglevering, en nog gewoon stroom en gas. Momenteel lees ik het uit via Toon, maar dat heb ik nooit helemaal lekker werkend gekregen. Ik heb energie via Essent maar die wil nog wel eens net wat andere info geven dus ergens klopt momenteel iets niet.

• Toppe
TheFes schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Ik heb er zo een, werkt prima
Is het een klein beetje betrouwbaar? Ik snap dat ik geen nauwkeurigheid op 100ml hoef te verwachten maar heb zoiets zelf al eens zelf gemaakt en daar zat na een week iets van 1000 liter verschil in, vind ik vrij stevig.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Geen ervaring mee, wel aan de prijs voor iets wat redelijk eenvoudig is zelf te maken
https://www.huizebruin.nl...me-assistant-met-esphome/

Ben daarmee aan het testen, ook wel leuk toch? :P

• ralphkeb
  • Laatst online: 26-12 09:18
Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Is het een klein beetje betrouwbaar? Ik snap dat ik geen nauwkeurigheid op 100ml hoef te verwachten maar heb zoiets zelf al eens zelf gemaakt en daar zat na een week iets van 1000 liter verschil in, vind ik vrij stevig.
Beter deze nemen, hij is hiermee gestart en erg behulpvol (en de helft goedkoper 😉)

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Hij meet sowieso per liter (elke keer dat dat schijfje een keer rond draait). Ik had wel een afwijking, maar ik moet zeggen dat ik al heel lang niet meer gekeken heb. Ik zal het weer eens gaan bij houden als ik weer thuis ben (nu even een midweekje weg)

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

ralphkeb schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Beter deze nemen, hij is hiermee gestart en erg behulpvol (en de helft goedkoper 😉)

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Hmm dat is met een Sonof basic, interessant
heb er daar nog 6 van liggen :P

• Toppe
Ik heb deze scrape aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: scrape
    name: "Brug Noorderstraat"
    resource: https://www.isdebrugopen.nl/groningen/sappemeer/brug-noordbroeksterstraat
    select: ".refresh-bridge-status"
    value_template: '{% if value == "Ja" %}Open{% else %}Dicht{%- endif %}'

Nou zou je verwachten dat hij "Open" weergeeft als de brug "Ja" is.. Dat gebeurt niet, ik verwacht. omdat er nog wat spaties en tabs rondom de tekst staan, is er een manier om die te schrappen in HA?

Edit:

Regel 5 vervangen naar:
YAML:
1
value_template: '{% if "Nee" in value %}Dicht{% else %}Open{%- endif %}'

En het lijkt te werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 30-06-2022 15:08 ]

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:26:
Ik heb deze scrape aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: scrape
    name: "Brug Noorderstraat"
    resource: https://www.isdebrugopen.nl/groningen/sappemeer/brug-noordbroeksterstraat
    select: ".refresh-bridge-status"
    value_template: '{% if value == "Ja" %}Open{% else %}Dicht{%- endif %}'

Nou zou je verwachten dat hij "Open" weergeeft als de brug "Ja" is.. Dat gebeurt niet, ik verwacht. omdat er nog wat spaties en tabs rondom de tekst staan, is er een manier om die te schrappen in HA?
Django/Jinja:
1
2
{% set value = " Ja " %}
{{ "Open" if value.strip() == "Ja" else "Dicht" }}

• Toppe
TheFes schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Django/Jinja:
1
2
{% set value = " Ja " %}
{{ "Open" if value.strip() == "Ja" else "Dicht" }}
Check, had m'n bericht ge-edit op het moment dat jij het plaatsen. Heb regel 5 aangepast naar:
YAML:
1

• HoppyF
verjager schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Zoiets?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
    entity_id:
      - sensor.nummer1
      - sensor.nummer2
      - sensor.nummer3
condition:
Getest, helaas krijg ik een foutmelding op het stukje bij condition en dan entity_id.
Als ik hier alleen één Boolean input invul gaat het wel goed.
Op één of andere manier werkt het vervangen van de entity naam beginnend met sensor door input_boolean niet.

De namen van de sensors en boolean komen overeen.
Er is dus een sensor.nummer1 maar ook een input_boolean.nummer1
Enz.

Dit is de foutmelding:
Message malformed: Entity {{ trigger.entity_id | replace('sensor' is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['condition'][0]['entity_id']

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Check, had m'n bericht ge-edit op het moment dat jij het plaatsen. Heb regel 5 aangepast naar:
YAML:
1
in gebruiken kan ook inderdaad.

• TheFes
HoppyF schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:00:
[...]

Getest, helaas krijg ik een foutmelding op het stukje bij condition en dan entity_id.
Als ik hier alleen één Boolean input invul gaat het wel goed.
Op één of andere manier werkt het vervangen van de entity naam beginnend met sensor door input_boolean niet.

De namen van de sensors en boolean komen overeen.
Er is dus een sensor.nummer1 maar ook een input_boolean.nummer1
Enz.

Dit is de foutmelding:
Message malformed: Entity {{ trigger.entity_id | replace('sensor' is neither a valid entity ID nor a valid UUID for dictionary value @ data['condition'][0]['entity_id']
Een template voor het entity id in een state condition mag niet. Een template condition kan wel:
YAML:
1
2
  - condition: template
    value_template: "{{ is_state(trigger.entity_id | replace('sensor', 'input_boolean'), 'on') }}"

• HoppyF
TheFes schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Een template voor het entity id in een state condition mag niet. Een template condition kan wel:
YAML:
1
2
  - condition: template
    value_template: "{{ is_state(trigger.entity_id | replace('sensor', 'input_boolean'), 'on') }}"
Top, bedankt ook aan @verjager
Ik ga het testen, de regel wordt in ieder geval geaccepteerd zonder fouten.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55

Jep, hier ook in gebruik. Nog niet getest of er een afwijking is. Gebruik het met name om na 25 kuub een notificatie te versturen voor het bijvullen van de waterontharder. :)

Ik heb wel meerdere sensoren aan moeten maken voor het verbruik per dag/maand/jaar, na een stroomstoring worden alle opgeslagen waardes gewist.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• verjager
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:26:
Een template voor het entity id in een state condition mag niet. Een template condition kan wel
Jammer wel dat dat soort dingen vaak lastig te vinden zijn in de documentatie. Gelukkig is er vaak een alternatief.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Of voor een fractie van de prijs zelf maken met esphome.
Benodigdheden een esp en https://opencircuit.nl/pr...jheids-sensor-n-o-npn-8mm

• JBS
  • Niet online

JBS

Om een aantal Somfy Motor Tilt 50 motoren aan te sturen heb ik een pricewatch: Rfxcom RFXtrx433XL USB 433.92MHz Transceiver besteld.
Via de rfxmngr applicatie heb ik de eerste Somfy motor geprogrammeerd waarna ik vanuit die rfxmngr open en dicht commando's kan sturen waarop de Somfy motor reageert, succesvol dus, lijkt me.

Vervolgens heb ik de RFXCOM-XL op mijn NUC aangesloten, de USB port gemapped in de docker-compose en HA herstart. Het toevoegen van de RFXCOM integratie gaat goed, de RFXCOM-XL wordt netjes herkend.
Op basis van in rfxmngr gebruikte ID en Unit Code om de Somfy te pairen heb ik een event gestuurd om de Somfy motor toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M8LPgvRYqaQ4udtdAl79hVwuC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vj6uoPyaEjoiPdJIFRGamlmQ.png?f=user_large

Lijkt goed te gaan, entiteiten verschijnen, maar er gebeurt niets wanneer ik de Somfy motor vanuit de HA entiteit probeer te kantelen, de motor reageert niet. In de HA log zie ik voorbij komen dat er daadwerkelijk commando's worden verstuurd:
2022-06-30 19:31:35 DEBUG (SyncWorker_1) [RFXtrx] Send: 0x08 0x1a 0x00 0x00 0x34 0x35 0x04 0x01 0x10
2022-06-30 19:31:35 DEBUG (Thread-17) [RFXtrx] Recv: 0x14 0x01 0x01 0x00 0x34 0x53 0x2d 0x00 0x00 0x00 0x00 0x03 0x01 0x1c 0x10 0x8f 0x46 0x58 0x43 0x4f 0x4d
2022-06-30 19:31:36 DEBUG (SyncWorker_3) [RFXtrx] Send: 0x08 0x1a 0x00 0x01 0x34 0x35 0x04 0x01 0x00
2022-06-30 19:31:36 DEBUG (Thread-17) [RFXtrx] Recv: 0x14 0x01 0x01 0x01 0x34 0x53 0x2d 0x00 0x00 0x00 0x00 0x03 0x01 0x1c 0x10 0x8f 0x46 0x58 0x43 0x4f 0x4d
Volgens mij heb ik op basis van ID en Unit Code het juiste event gestuurd om de motor toe te voegen in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sQ-vYmxbvO0laTQzOBCGIPBpDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fw3MrghI8zgxLTOs470B5aYN.png?f=user_large

Gebruikte event: 071a000034350401

Ziet iemand wat ik over het hoofd zie?

\\Edit: Nog maar eens het stappenplan herhaald (vanaf het koppelen van de motor aan de RFXCOM tot en het met het toevoegen in HA) en nu werkt het wel, kennelijk ergens iets over het hoofd gezien, hoewel ik nog niet weet wat precies.

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 30-06-2022 20:43 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

Iemand hier met dergelijke Somfy motoren? Na verloop van tijd kan ik ze namelijk niet meer bedienen. Het LED'je knippert dan ook niet meer, maar brand constant. Het lijkt erop of ik ergens in het pair-proces iets vergeet. Opvallend genoeg kan ik niets vinden over de betekenis van het LED'je (knipperen vs constant branden en/of kleur).

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:45
@JBS ik heb ook somfy motoren maar ik stuur die aan middels een velux klf200 device.
Ik weet dat je daar nu mss weinig aan hebt, maar het is mss een hulp nr de toekomst toe

• fweijers
  • Laatst online: 23-12 15:10
Ik had de Growatt integratie werkend, echter sinds een paar weken werkte dat niet meer. Uiteindelijk mijn hele setup opnieuw opgebouwd (raspberry pi 4 - ubuntu - docker - home assistant) en hoera! :) in deze laatste versie core-2022.6.7 werkt Growatt weer.

Vraag: de historische data ben ik kwijt, terwijl die data via de Shinephone app of via de website gewoon in te zien is. Weten jullie of de Growatt integratie die historische data kan ophalen?

[ Voor 8% gewijzigd door fweijers op 30-06-2022 22:55 ]

• TheFes
fweijers schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:38:
Ik had de Growatt integratie werkend, echter sinds een paar weken werkte dat niet meer. Uiteindelijk mijn hele setup opnieuw opgebouwd (raspberry pi 4 - ubuntu - docker - home assistant) en hoera! :) in deze laatste versie core-2022.6.7 werkt Growatt weer.

Vraag: de historische data ben ik kwijt, terwijl die data via de Shinephone app of via de website gewoon in te zien is. Weten jullie of de Growatt integratie die historische data kan ophalen?
Dat zal helaas niet gaan, de statistics data wordt opgebouwd uit live data

• Vos

Vos

AFCA

Zijn er hier mensen die de SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus werkend hebben met DSM7 (Synology NAS)? Ik begrijp dat usb dongles niet meer out of the box worden ondersteund in dsm7.

Ik kwam onderstaande tutorial tegen, kan iemand zeggen of dat het oplost?

https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/

Of wellicht andere methodes?

Ik draai HA OS via VMM op de NAS.

Ik kom zojuist ook deze link tegen met USB drivers for Synolology DSM 7.0: http://www.jadahl.com/

Geen idee wat ik hier mee moet echter :p

[edit] Ik heb het werkend volgens mij via VMM. Via Edit VM kan je een USB device kiezen, daar zag ik de dongle staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Vos op 01-07-2022 08:49 ]

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
TheMystery schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Of voor een fractie van de prijs zelf maken met esphome.
Benodigdheden een esp en https://opencircuit.nl/pr...jheids-sensor-n-o-npn-8mm
Behalve als je een watermeter hebt zonder zo’n metalen halve maantje maar met een zwart tandwieltje. Blijkbaar.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12 13:06
Heeft iemand hier de Hue Wall Switch via HA lopen?
Kan ik deze direct toevoegen in HA, of moet deze in de Hue Bridge toegevoegd worden eerst? Beide kan ik eigenlijk geen handleiding over vinden.

Situatie betreft gewoon aan/uit single rocker. Die door de aan/uit door scene's switcht.

Water-Escape

Pagina: 1 ... 163 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.