Water-Escape
Misschien één van deze pakken:
https://github.com/zuidwijk/esphome-doorbell
Kan me indenken dat die van het blog inmiddels achterhaald is.
(En bevat ook yaml voor esphome alsook een HA automation)
[ Voor 15% gewijzigd door RudolfR op 24-06-2022 17:24 ]
De tijdzone staat op GMT +01:00 Amsterdam.Magic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:39:
Misschien een open deur, maar onder Settings => general staat wel de goede tijdszone ingesteld?
Daarnaast weet ik niet precies welke grafiek je gebruikt, maar 1 van de 2 grotere grafiek-plugins (apexcharts-card of minigraph-card) respecteert ook de tijdszoneinstelling niet.
Zet ik die op een andere, bijv +02:00, dan verandert er niets in de grafiek.
Als ik krijg in de YAML dan zie ik als grafiektype type: history-graph staan. Maar het lijkt er dus op dat die geen tijdzone instellingen accepteert zoals jij zegt.
Maar wel gek / jammer dat het niet in de grafiek wordt overgenomen.TheFes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:54:
Je Dashboard laat alle tijden zien op basis van je ingestelde tijdzone.
Op de achtergrond worden tijden echter vrijwel altijd in UTC opgeslagen, anders zou je issues krijgen bij het verzetten van de klok. En op dit moment (zomertijd) hebben we 2 uur tijdverschil met UTC.
Ik zie het volgende in mijn logboek terug:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wDTzbNVUKdzN4knO5XXHW35p.jpg?f=user_large)
Date&Time(ISO) en Time klopt,
Date&Time(UTC) en Time(UTC) klopt niet.
Die laatste wordt dus weergegeven in de grafiek kennelijk.
(eigenlijk best bizar dat elke minuut in het logboek wordt weergeven?)
- entity: sensor.envoy_<envoyID>_current_energy_productionBoinkie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:50:
Onder welke sensor zit huidig verbruik? Die zoek ik al een tijdje?
- entity: sensor.envoy_<envoyID>_current_energy_consumption
[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 24-06-2022 19:36 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Iemand die enig idee heeft? En wat hebben jullie als callback URL in de Toon Developer API staan?AW_Bos schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:16:
Ik probeer Toon (unrooted) werkend te krijgen, maar ik snap er echt de ballen van. Vorige keer ging het goed, maar blijkbaar heeft Eneco/Quby weer flink zitten prutsen?
Op de site van de intergratie:
https://www.home-assistant.io/integrations/toon/
[...]
Klopt dit?
Normaal was het altijd iets van: http://192.168.178.47:8123/auth/external/callback
Maar continu krijg ik steeds weer deze melding:
[...]
Iemand nog een idee?
Zelfs als ik de callback wijzig en gelijk maak, met wat er in de URL staat, dan blijf ik die melding krijgen.![]()
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Dat klopt, want je grafiek blijft gewoon de data in UTC weergeven.Pazo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:35:
[...]
De tijdzone staat op GMT +01:00 Amsterdam.
Zet ik die op een andere, bijv +02:00, dan verandert er niets in de grafiek.
Beide tijden in je logboek kloppen ook gewoon. De tijd in UTC is 2 uur vroeger.
Verder updaten time sensoren nou eenmaal één keer per minuut, dus als jij dit niet exclude uit je logboek of recorder, zal hij ze elk minuut opslaan (, recorder) en melden (logboek).
[ Voor 30% gewijzigd door TheFes op 24-06-2022 22:27 ]
Oke, maar als ik wel de juiste tijd wil hebben moet dus ik een andere grafiek / card gaan gebruiken. Die ik nu gebruik is volgens mij gewoon standaard uit HA. Ik heb HACS geïnstalleerd staan, dus wellicht dat ik daar iets anders vandaan kan halen wat wel de juiste tijd weergeeft.TheFes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:22:
[...]
Dat klopt, want je grafiek blijft gewoon de data in UTC weergeven.
Beide tijden in je logboek kloppen ook gewoon. De tijd in UTC is 2 uur vroeger.
Verder updaten time sensoren nou eenmaal één keer per minuut, dus als jij dit niet exclude uit je logboek of recorder, zal hij ze elk minuut opslaan (, recorder) en melden (logboek).
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Voordat ik gekke dingen ga doen, wat kan ik het beste doen? Idealiter restore ik de data uit het verleden zonder de bestaande te beschadigen. Ik heb op 21 juni, naar mijn weten, geen wijzigingen doorgevoerd.
All I had to do was follow the damn train.
Alle...-CJ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:35:
Ik heb jullie hulp nodig. Ineens ben ik alle gelogde gegevens kwijt sinds 21 juni. Gaat me dan vooral om de verbruiksgegevens. Ik kan vanaf 22 juni zien, daarvoor niet.
Voordat ik gekke dingen ga doen, wat kan ik het beste doen? Idealiter restore ik de data uit het verleden zonder de bestaande te beschadigen. Ik heb op 21 juni, naar mijn weten, geen wijzigingen doorgevoerd.
Dat is een vrij ruim begrip, kun je hierin duidelijker zijn?
Je mist verbruik
Wat gebruik je om verbruik te loggen?
Naast verbruik, heb je ook opwek? is dat wel oke?
Sinds 21 Juni
Voor 22 juni niet
MIs je 21 Juni dan ook? Of bedoel je dat er van tijdstip X data mist?
Kun je op 20/21/22 Juni iets zien in de logs?
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb hier exact hetzelfde, gaat al meer dan twee jaar prima. Wel met een template cover obv switch, destijds konden die device-types nog niet geloof ik. Maar het principe is hetzelfde. Hou er wel rekening mee dat je deur waarschijnlijk wel altijd op closed blijft staan als je ook de status wilt zien, aangezien je Shelly na een seconde natuurlijk weer 'uit' gaat. ik heb er maar een door sensor aan gehangen om te controleren of de deur echt open/dicht is.Koepert schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:50:
Vraagje over het wijzigen van een entity.
Ik heb een garagedeur-opener die ik smart heb gemaakt met een shelly 1. Dat is dus een switch, want AAN & UIT.. De shelly gaat ook ' direct' weer uit als ik deze aan zet zodat de deur maar 1 'puls' krijgt om open of dicht te gaan. Dat is in de Shelly WebGUI geregeld.
Zou ik die in HA kunnen inzetten als Cover zonder problemen? Of werkt een cover fundamenteel anders en is dat meer een 'hold' actie naar boven en beneden? (Dus change device-type)
Nadeel is wel dat je bij een tweede trigger terwijl de deur nog in beweging is (in mijn geval) de deur alleen stopt en niet sluit. 2x drukken om de deur half open de andere kant op te bewegen dus.
Met een hamer past alles... - PVOutput
Ja dat laatste is nu ook zo en bij de standaard remote ook zo (mede daarom ook de doorsensor er aan gekoppeld)Wouzziew schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:49:
[...]
Ik heb hier exact hetzelfde, gaat al meer dan twee jaar prima. Wel met een template cover obv switch, destijds konden die device-types nog niet geloof ik. Maar het principe is hetzelfde. Hou er wel rekening mee dat je deur waarschijnlijk wel altijd op closed blijft staan als je ook de status wilt zien, aangezien je Shelly na een seconde natuurlijk weer 'uit' gaat. ik heb er maar een door sensor aan gehangen om te controleren of de deur echt open/dicht is.
Nadeel is wel dat je bij een tweede trigger terwijl de deur nog in beweging is (in mijn geval) de deur alleen stopt en niet sluit. 2x drukken om de deur half open de andere kant op te bewegen dus.
Zou jij je template willen delen? Dan kan ik in elk geval als achtervang dat nog afvangen mocht dat nodig zijn..
(en t gaat me meer om t visuele aspect van n omhoog en omlaag knop dan een status, daar gebruik ik dus die doorsensor voor)
Ik gebruik DSMR om de meter uit te lezen.raymondw schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:07:
[...]
Alle...
Dat is een vrij ruim begrip, kun je hierin duidelijker zijn?
Je mist verbruik
Wat gebruik je om verbruik te loggen?
Naast verbruik, heb je ook opwek? is dat wel oke?
Sinds 21 Juni
Voor 22 juni niet
MIs je 21 Juni dan ook? Of bedoel je dat er van tijdstip X data mist?
Kun je op 20/21/22 Juni iets zien in de logs?
Wat wel vreemd is:
- DSMR heeft gegevens vanaf 22-6 04:16
- Een willekeurige lamp heeft gegevens vanaf 22-6 22:36
- Een smartplug heeft gegevens vanaf 24-6 23:32
Zie bijvoorbeeld verbruik:
:strip_exif()/f/image/nzsAC3EzC3IOVLZo3695gPjn.jpg?f=fotoalbum_large)
Elke entiteit die ik bekijk begint op een ander willekeurig moment. Van voor die tijd dus alle gegevens kwijt voor alle entiteiten.
Logboek is ook leeg voor 22-6. De back-ups heb ik nog wel, waarbij de meest recente vorige week is.
Ter aanvulling; ik gebruik HA nu een half jaar en heb ook nog voldoende schijfruimte beschikbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door -CJ op 25-06-2022 10:03 ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Nee daar maar ik me niet zoveel zorgen om.Wiley99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:03:
@Koepert en @Wouzziew Vinden jullie het geen probleem dat een Shelly wat minder veilig is dan je officiële garagepoortafstandsbediening (versleuteld signaal en niet makkelijk te sporen)? Een klein foutje in je config en iemand staat zo binnen met de Shelly app? Ondanks dat ik geen Shelly cloud gebruik en al mijn shellies afscherm van het internet ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde mijn garagepoort er aan te hangen. (Heb er natuurlijk wel een DW aan hangen zodat ik notificaties krijg als hij te lang open staat)
- Als ze echt naar binnen willen zijn er andere routes.
- De Shelly is zo afgeschermd als mogelijk (waaronder een passwd, dat is niet 100% hackproof, die illusie heb ik niet)
- De Shelly is daarnaast ook zonder Cloud integratie.
- Er zit idd een automation achter: Ben ik NIET Thuis en gaat de deur open: Notificatie.
1 van de redenen dat de shelly er aan zit is dat de remote (ook met verse batterijen) slecht reageert, dus het wegnemen van die irritatie is ook wat waard.
Ik denk dat je de veiligheid van een reguliere garagepoortbediening tamelijk overschat. Kijk hoe makkelijk het signaal van een auto tegenwoordig te spoofen is. Ik denk dat een garagepoortbediening doorgaans nog een aantal klasses lager qua beveiliging zit.Wiley99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:03:
@Koepert en @Wouzziew Vinden jullie het geen probleem dat een Shelly wat minder veilig is dan je officiële garagepoortafstandsbediening (versleuteld signaal en niet makkelijk te spoofen)? Een klein foutje in je config en iemand staat zo binnen met de Shelly app? Ondanks dat ik geen Shelly cloud gebruik en al mijn shellies afscherm van het internet ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde mijn garagepoort er aan te hangen. (Heb er natuurlijk wel een DW aan hangen zodat ik notificaties krijg als hij te lang open staat)
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ik wilde het vergelijken met de beveiliging van een Shelly, ik wilde er geen absoluut oordeel over vellen. Een Shelly is een stuk makkelijker te misconfigureren dan je auto- of garagepoortsysteem (mits je een beetje een recente motor hebt, die oude 868MHz systemen zijn ook weer wat makkelijker). Wat @Koepert ook al zei, als ze echt binnen willen komen dan lukt dat toch wel.Magic schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:48:
[...]
Ik denk dat je de veiligheid van een reguliere garagepoortbediening tamelijk overschat. Kijk hoe makkelijk het signaal van een auto tegenwoordig te spoofen is. Ik denk dat een garagepoortbediening doorgaans nog een aantal klasses lager qua beveiliging zit.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Dat is waar, de veiligheid wordt meer bij de gebruiker gelegd, maar mits goed geconfigureerd (ervan uitgaande dat er geen kritieke veiligheidslekken in de shelly zitten, en ook de aansluitende componenten als bijvoorbeeld het wifi-netwerk goed zijn beveiligd) denk ik dat het veiliger is dan een Rfcom systeem, aangezien er dan geen "canned" aanval mogelijk is.Wiley99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Ik wilde het vergelijken met de beveiliging van een Shelly, ik wilde er geen absoluut oordeel over vellen. Een Shelly is een stuk makkelijker te misconfigureren dan je auto- of garagepoortsysteem (mits je een beetje een recente motor hebt, die oude 868MHz systemen zijn ook weer wat makkelijker). Wat @Koepert ook al zei, als ze echt binnen willen komen dan lukt dat toch wel.
Yes, natuurlijk. Ik heb m'n fileconfig gesplitst, dus dit staat in een aparte covers.yaml. Mogelijk moet je dus nog iets tweaken. In ieder geval hierbij:Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Ja dat laatste is nu ook zo en bij de standaard remote ook zo (mede daarom ook de doorsensor er aan gekoppeld)
Zou jij je template willen delen? Dan kan ik in elk geval als achtervang dat nog afvangen mocht dat nodig zijn..
(en t gaat me meer om t visuele aspect van n omhoog en omlaag knop dan een status, daar gebruik ik dus die doorsensor voor)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - platform: template covers: garagedeur_switch: friendly_name: "Garagedeur open/dicht" device_class: garage position_template: "{{ is_state('binary_sensor.garagedeur_contact', 'on') }}" open_cover: service: switch.toggle data: entity_id: switch.garagedeur close_cover: service: switch.toggle data: entity_id: switch.garagedeur |
Wat ik alweer vergeten was (als iets goed werkt hoef je er ook niet meer naar om te kijken haha); ik heb de doorsensor hier ook in geïntegreerd, zodat de cover wel netjes open/dicht toont. Geen idee of dat ook kan als je alleen de device_class van de switch aanpast, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Terecht punt hoor. Maar ik maak me daar ook niet direct heel veel zorgen over; de Shelly is volledig afgeschermd en alleen lokaal te bedienen. De enige route van buiten naar binnen is via HA en ook die is weer op verschillende manieren beveiligd. Naast netwerkbeveiliging & notificaties is de knop in de HA-interface bijvoorbeeld ook voorzien van een restriction-card met pop-up, zodat je dubbel moet bevestigen dat je 'm wilt bedienen.Wiley99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:03:
@Koepert en @Wouzziew Vinden jullie het geen probleem dat een Shelly wat minder veilig is dan je officiële garagepoortafstandsbediening (versleuteld signaal en niet makkelijk te spoofen)? Een klein foutje in je config en iemand staat zo binnen met de Shelly app? Ondanks dat ik geen Shelly cloud gebruik en al mijn shellies afscherm van het internet ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde mijn garagepoort er aan te hangen. (Heb er natuurlijk wel een DW aan hangen zodat ik notificaties krijg als hij te lang open staat)
En zoals al genoemd; als ze binnen willen komen doen ze dat toch wel; dus dan maar liever zonder braakschade
Overigens is de meerwaarde in mijn geval al meerdere keren aangetoond; mijn vrouw was vorig jaar zwanger en vergat om de haverklap haar sleutels, maar had wel haar telefoon bij zich. Die kon dus alsnog gewoon naar binnen. En toen ik vorige week met een kapot voordeurslot buitengesloten stond was ik er toch ook wel heeel erg blij mee ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Wouzziew op 25-06-2022 13:07 . Reden: Aanvulling ]
Nu zag ik deze: https://www.123led.nl/WOO...computer-i7363-t5694.html maar kan niet vinden of die op deCONZ werkt.
Iemand die deze werkend heeft gekregen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Moet je cover ook in je default config expliciet opnemen eigenlijk? Ik heb t niet nl.. Ik heb mn config ook gesplitst.Wouzziew schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Yes, natuurlijk. Ik heb m'n fileconfig gesplitst, dus dit staat in een aparte covers.yaml. Mogelijk moet je dus nog iets tweaken. In ieder geval hierbij:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - platform: template covers: garagedeur_switch: friendly_name: "Garagedeur open/dicht" device_class: garage position_template: "{{ is_state('binary_sensor.garagedeur_contact', 'on') }}" open_cover: service: switch.toggle data: entity_id: switch.garagedeur close_cover: service: switch.toggle data: entity_id: switch.garagedeur
Wat ik alweer vergeten was (als iets goed werkt hoef je er ook niet meer naar om te kijken haha); ik heb de doorsensor hier ook in geïntegreerd, zodat de cover wel netjes open/dicht toont. Geen idee of dat ook kan als je alleen de device_class van de switch aanpast, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
[...]
Terecht punt hoor. Maar ik maak me daar ook niet direct heel veel zorgen over; de Shelly is volledig afgeschermd en alleen lokaal te bedienen. De enige route van buiten naar binnen is via HA en ook die is weer op verschillende manieren beveiligd. Naast netwerkbeveiliging & notificaties is de knop in de HA-interface bijvoorbeeld ook voorzien van een restriction-card met pop-up, zodat je dubbel moet bevestigen dat je 'm wilt bedienen.
En zoals al genoemd; als ze binnen willen komen doen ze dat toch wel; dus dan maar liever zonder braakschade![]()
Overigens is de meerwaarde in mijn geval al meerdere keren aangetoond; mijn vrouw was vorig jaar zwanger en vergat om de haverklap haar sleutels, maar had wel haar telefoon bij zich. Die kon dus alsnog gewoon naar binnen. En toen ik vorige week met een kapot voordeurslot buitengesloten stond was ik er toch ook wel heeel erg blij mee ;-)
Heb n template folder, daarin een folder Binary_sensor, sensor en nu ook covers. Daarin nu een yaml (eerst garage.yaml, nu covers.yaml) maar ik blijf de melding houden Property Cover not allowed.. K heb jouw format gebruikt, k heb de voorbeelden uit deze link gebruikt: https://www.home-assistant.io/integrations/cover.template/
en deze variant:
1
2
3
| cover: - covers: garagedeur_switch: |
Wat mis ik??
Bij de variant van @Wouzziew moet er alleen nog covers:Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Moet je cover ook in je default config expliciet opnemen eigenlijk? Ik heb t niet nl.. Ik heb mn config ook gesplitst.
Heb n template folder, daarin een folder Binary_sensor, sensor en nu ook covers. Daarin nu een yaml (eerst garage.yaml, nu covers.yaml) maar ik blijf de melding houden Property Cover not allowed.. K heb jouw format gebruikt, k heb de voorbeelden uit deze link gebruikt: https://www.home-assistant.io/integrations/cover.template/
en deze variant:
YAML:
1 2 3 cover: - covers: garagedeur_switch:
Wat mis ik??
In jouw variant mis je platform: template
Ik heb een betrouwbare regen sensor nodig zodat ik mijn dakraam kan sluiten als het regent.
Tot nu toe werkt de popp z rain meter bij mij waardeloos. Ding heeft bijna geen ontvangst en detecteert alleen heel veel regen. Druppels ofzo doet hij niks mee..
Dat is gekke..TheFes schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Bij de variant van @Wouzziew moet er alleen nog covers:
In jouw variant mis je platform: template
Dan zou ik dus dit krijgen:
1
2
3
| cover: - platform: template covers: |
Maar mijn andere template files zijn als volgt
[Folder]: Template
[Folder]: Binary_sensor
[file]: agenda.yaml
1
2
3
| binary_sensor: - name: Agenda item unique_id: agenda_item |
Dus had ik nu:
In dezelfde Templatefolder uiteraard. een folder covers met daarin covers.yaml met dus deze code:
1
2
3
4
| cover: - platform: template covers: garagedeur_switch: |
Maar ook dan blijft: Property cover not allowed. Nu heb de covers.yaml los in mn templatefolder gezet (1 laag hoger dus) maar dat verandert de melding niet.
Nee, dit valt niet onder de template integration, dit valt onder de cover integration.Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Dat is gekke..
Dan zou ik dus dit krijgen:
YAML:
1 2 3 cover: - platform: template covers:
Maar mijn andere template files zijn als volgt
[Folder]: Template
[Folder]: Binary_sensor
[file]: agenda.yaml
YAML:
1 2 3 binary_sensor: - name: Agenda item unique_id: agenda_item
Dus had ik nu:
In dezelfde Templatefolder uiteraard. een folder covers met daarin covers.yaml met dus deze code:
YAML:
1 2 3 4 cover: - platform: template covers: garagedeur_switch:
Maar ook dan blijft: Property cover not allowed. Nu heb de covers.yaml los in mn templatefolder gezet (1 laag hoger dus) maar dat verandert de melding niet.
Dus dit hoort niet thuis in de folder template
Het is inderdaad ff zoeken :-) je kunt het makkelijkste mijn code 1 op 1 in een apart bestand zetten en die vanuit je configuration.yaml aanroepen met:Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Moet je cover ook in je default config expliciet opnemen eigenlijk? Ik heb t niet nl.. Ik heb mn config ook gesplitst.
en deze variant:
YAML:
1 2 3 cover: - covers: garagedeur_switch:
Wat mis ik??
1
| cover: !include configuration_files/cover.yaml |
Bij mij heet de aparte file dus cover.yaml en staat ie in de map configuration_files. Maar opnemen in je eigen indeling kan natuurlijk ook gewoon :-) Zolang het maar in deze indeling gaat.
eventueel even rebooten en dat zou 'm moeten zijn!
Mocht het nodig zijn stuur me dan even een PB, dan stuur ik je even een groter deel van mn config door, geen probleem!
[ Voor 5% gewijzigd door Wouzziew op 25-06-2022 22:30 ]
Zelf geen ervaring mee maar volgens de lijst van Blakadder zou hij compatible moeten zijn:Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:00:
Ik heb een deCONZ stick en draai de Add-on. Nu ben ik opzoek naar een beregeningscomputer die met beide werkt zonder allerlei ingewikkelde constructies.
Nu zag ik deze: https://www.123led.nl/WOO...computer-i7363-t5694.html maar kan niet vinden of die op deCONZ werkt.
https://zigbee.blakadder.com/Woox_R7060.html
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Ik ping ze met de TP-link intergratie en devices zijn Thuis of AfwezigBeefhead schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:38:
Ik controleer of een pc aan of uit staat via het ping platform. De binary sensor in het dashboard toont 'on' als de pc aan staat, maar 'unavailable' als de pc uit staat. Is er ook een manier om 'unavailable' te vervangen door 'off'?
https://www.rouwette.com/
Wat is de device class die je gebruikt? Die bepaald wat je te zien krijgt. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/ Je zou overigens ook met een template sensor kunnen werken die uit de ping sensor zijn gegevens haalt, dan kan je elke status die je wilt weergeven.Beefhead schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:38:
Ik controleer of een pc aan of uit staat via het ping platform. De binary sensor in het dashboard toont 'on' als de pc aan staat, maar 'unavailable' als de pc uit staat. Is er ook een manier om 'unavailable' te vervangen door 'off'?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dank voor de aanvulling (Net als @TheFes )..Nu werkt het wel. Nog 1 niveau opgehoogd naar mn includes folder.Wouzziew schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:29:
[...]
Het is inderdaad ff zoeken :-) je kunt het makkelijkste mijn code 1 op 1 in een apart bestand zetten en die vanuit je configuration.yaml aanroepen met:
YAML:
1 cover: !include configuration_files/cover.yaml
Bij mij heet de aparte file dus cover.yaml en staat ie in de map configuration_files. Maar opnemen in je eigen indeling kan natuurlijk ook gewoon :-) Zolang het maar in deze indeling gaat.
eventueel even rebooten en dat zou 'm moeten zijn!
Mocht het nodig zijn stuur me dan even een PB, dan stuur ik je even een groter deel van mn config door, geen probleem!
Staat toch net wat toffer itt een switch'button om de garage te bedienen.
Bij mij laten binary sensoren via het ping platform "connected" of "disconnected" zien (wat een "vertaling" is van de werkelijke staat die ofwel "on" of "off" is).Beefhead schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:38:
Er is volgens mij geen enkele device class die unavailable laat zien voor "off"
https://www.home-assistan...nary_sensor/#device-class
Dat zou ook verwarrend zijn met de state unavailable.
Ik heb mijn slimme meter net een P1 naar USB kabel op mijn Raspberry Pi aangesloten en kan nu "power consumption" en "power production" uitlezen.
Is power production nu wat ik in totaal teruglever of wat de panelen opwekken?
Dat laatste kan je toch alleen uitlezen als je de omvormer hebt gekoppeld?
Consumption staat vaak op 0 dus dan pak ik al mijn verbruik van de panelen lijkt mij.
Device tracker met ping. Dan wordt het Home en Not home.Beefhead schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:38:
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Production is wat je meter ‘uitgaat’, dus wat je terug geeftMarsman83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:53:
Ik heb sinds deze week ook zonnepanelen en ben nu het een en ander in home assistent in aan het stellen.
Ik heb mijn slimme meter net een P1 naar USB kabel op mijn Raspberry Pi aangesloten en kan nu "power consumption" en "power production" uitlezen.
Is power production nu wat ik in totaal teruglever of wat de panelen opwekken?
Dat laatste kan je toch alleen uitlezen als je de omvormer hebt gekoppeld?
Consumption staat vaak op 0 dus dan pak ik al mijn verbruik van de panelen lijkt mij.
Voor HA ben ik al geruime tijd geleden overgestapt naar een NUC en wil nu Influx en Grafana ook 'overhalen'.
Van Influxdb is er ook een nieuwe versie (v2), is er een goede reden om over te gaan naar deze versie?
Of gewoon opnieuw v1.8 installeren en de data 1:1 overhalen?
Thanks,ik wist het niet zeker namelijk.Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:28:
[...]
Production is wat je meter ‘uitgaat’, dus wat je terug geeft
Wat ik wel gek vind, ik heb nu nog een beetje teruglevering maar verbruik tegelijkertijd ook stroom onder power consumption, dan zou ik normaal toch niet terug kunnen leveren, hij zou toch eerst eigen opbrengst op moeten maken?
Verwijderd
Dat zou niet moeten mogen nee. Ik neem aan dat je terugleveren op de slimme meter (production) uitleest.Marsman83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Thanks,ik wist het niet zeker namelijk.
Wat ik wel gek vind, ik heb nu nog een beetje teruglevering maar verbruik tegelijkertijd ook stroom onder power consumption, dan zou ik normaal toch niet terug kunnen leveren, hij zou toch eerst eigen opbrengst op moeten maken?
Klopt, power production.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:06:
[...]
Dat zou niet moeten mogen nee. Ik neem aan dat je terugleveren op de slimme meter (production) uitleest.
Ik heb een 3fase omvormer en zie dat hij over een aantal fases teruglevert maar ook wat van het net af pakt.
Dat was vanmiddag niet zo toen ik meer opbrengst had.
Is die van de Lidl (Parkside) geen optie? Lijkt qua functies hetzelfde. Kostte 30 euro, werkt als een trein (wel met Z2M via een Sonoff-stick, dus geen idee of deCONZ ook compatible is).Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:00:
Ik heb een deCONZ stick en draai de Add-on. Nu ben ik opzoek naar een beregeningscomputer die met beide werkt zonder allerlei ingewikkelde constructies.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Hmm, ik heb gezocht zigbee, niets gevonden..? Kijk ik er overheen?tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Is die van de Lidl (Parkside) geen optie? Lijkt qua functies hetzelfde. Kostte 30 euro, werkt als een trein (wel met Z2M via een Sonoff-stick, dus geen idee of deCONZ ook compatible is).
Er lijkt net een nieuwe variant aangekondigd (https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100348186) maar ik heb zelf de https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100325201 en die werkt prima. Komt als een switch in HA. Alleen automatische uitschakeltijd bij fysiek inschakelen op 't apparaat zelf moest ik handmatig met een MQTT-bericht instellen (was standaard 15 minuten, ik wilde 30), voor de rest werkte het out of the box.Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:23:
[...]
Hmm, ik heb gezocht zigbee, niets gevonden..? Kijk ik er overheen?
Had die andere al besteld maar ga deze onthouden aangezien ik hem nog op twee andere plekken wil hebben.tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Er lijkt net een nieuwe variant aangekondigd (https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100348186) maar ik heb zelf de https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100325201 en die werkt prima. Komt als een switch in HA. Alleen automatische uitschakeltijd bij fysiek inschakelen op 't apparaat zelf moest ik handmatig met een MQTT-bericht instellen (was standaard 15 minuten, ik wilde 30), voor de rest werkte het out of the box.
Alleen nog even netjes een -1 minuut aan 2 minuten uit- herhaal scriptje maken zodat het water de grond in kan zakken
Dan kan je beter zorgen voor wat kleinere openingen in je druppelslang oid. Want op deze manier kost 't wel erg veel batterijen, ben ik bangToppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:30:
[...]
Had die andere al besteld maar ga deze onthouden aangezien ik hem nog op twee andere plekken wil hebben.
Alleen nog even netjes een -1 minuut aan 2 minuten uit- herhaal scriptje maken zodat het water de grond in kan zakken
Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken. Doel was om een vakantie van 3 weken te overbruggen, daar werkte het perfect voor. Het gras staat er prachtig bij
/f/image/sCB7Fe6VLQvTaIcgIA5SiLEt.png?f=fotoalbum_large)
Hij berekent elke nacht hoeveel regen de komende 24 uur gaat vallen en bepaalt vervolgens de sproeiduur o.b.v. standaardtijd (handmatig instellen), temperatuur (t.o.v. handmatig in te stellen setpoint, warmer = langer) en regenverwachting. Gegevens worden uit de sensors van Buienradar gehaald.
[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 26-06-2022 22:42 ]
Eens. Dit is alleen een kant en klare slang die nu om de bomen ligt met een lus en dan weer verder naar de volgende. Tussenruimtes zijn 1,5m waar wél gesproeid wordt maar waar het niet nodig is.tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:37:
[...]
Dan kan je beter zorgen voor wat kleinere openingen in je druppelslang oid. Want op deze manier kost 't wel erg veel batterijen, ben ik bang
Er ligt nog een losse slang als aanvoer zodat ik die eenvoudig los kan klikken als ik de kliko even wil omspoelen en dergelijke.
Nice! Eerst dit werkend maken, dan verder kijken naar dit soort informatie. Heb gelukkig zelf ook een weer station die accurater is dan de buienradar hier dus dat scheelt!Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken. Doel was om een vakantie van 3 weken te overbruggen, daar werkte het perfect voor. Het gras staat er prachtig bij![]()
[Afbeelding]
Hij berekent elke nacht hoeveel regen de komende 24 uur gaat vallen en bepaalt vervolgens de sproeiduur o.b.v. standaardtijd (handmatig instellen), temperatuur (t.o.v. handmatig in te stellen setpoint, warmer = langer) en regenverwachting. Gegevens worden uit de sensors van Buienradar gehaald.
Verwijderd
Bij 3 fase kan ik mij voorstellen dat dat best mogelijk is. Heb je waarschijnlijk op 1 fase even een wat hoger verbruik.Marsman83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:44:
[...]
Klopt, power production.
Ik heb een 3fase omvormer en zie dat hij over een aantal fases teruglevert maar ook wat van het net af pakt.
Dat was vanmiddag niet zo toen ik meer opbrengst had.
Gezien de breaking change dat Climate en MQTT in hun eigen stukje moeten komen, dient daar wel wat aandacht aan gegeven te worden. Mijn module heet MHI-AC-Zolder, pas deze aan naar je eigen natuurlijk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
| mqtt: climate: - name: MHI-AC-Zolder initial: 22 min_temp: 18 max_temp: 30 temp_step: 0.5 modes: - "auto" - "dry" - "cool" - "fan_only" - "heat" - "off" swing_modes: - "1" - "2" - "3" - "4" - "swing" fan_modes: - "1" - "2" - "3" - "4" mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Mode" mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Mode" temperature_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Tsetpoint" temperature_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Tsetpoint" fan_mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Fan" fan_mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Fan" swing_mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Vanes" swing_mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Vanes" current_temperature_topic: "MHI-AC-Zolder/Troom" sensor: ## MHI AC CTRL connection status to broker - name: "MHI-AC-Zolder - connected" state_topic: "MHI-AC-Zolder/connected" ## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot - name: "MHI-AC-Zolder - RSSI" state_topic: "MHI-AC-Zolder/RSSI" unit_of_measurement: "dBm" ## Frequency of the SCK pin in Hz during boot - name: "MHI-AC-Zolder - fSCK" state_topic: "MHI-AC-Zolder/fSCK" unit_of_measurement: "Hz" ## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot - name: "MHI-AC-Zolder - fMOSI" state_topic: "MHI-AC-Zolder/fMOSI" unit_of_measurement: "Hz" ## Frequency of the MISO pin in Hz during boot - name: "MHI-AC-Zolder - fMISO" state_topic: "MHI-AC-Zolder/fMISO" unit_of_measurement: "Hz" ## Current operation mode - name: "MHI-AC-Zolder - Mode" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Mode" ## Current power mode - name: "MHI-AC-Zolder - Power" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Power" ## Fan level - name: "MHI-AC-Zolder - Fan" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Fan" ## Vanes up/down position - name: "MHI-AC-Zolder - Vanes" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Vanes" ## Room temperature (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Troom" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Troom" unit_of_measurement: "°C" ## Target room temperature (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Tsetpoint" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Tsetpoint" unit_of_measurement: "°C" ## Errorcode - name: "MHI-AC-Zolder - Errorcode" state_topic: "MHI-AC-Zolder/Errorcode" ## Current operation mode - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - Mode" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/Mode" ## Set temperature (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - Tsetpoint" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/Tsetpoint" unit_of_measurement: "°C" ## Return air sensor temperature (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - RETURN-AIR" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/RETURN-AIR" unit_of_measurement: "°C" ## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R1" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R1" unit_of_measurement: "°C" ## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R2" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R2" unit_of_measurement: "°C" ## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R3" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R3" unit_of_measurement: "°C" ## Indoor unit - Fanspeed - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - IU-FANSPEED" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/IU-FANSPEED" ## Outdoor air temperature (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OUTDOOR" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OUTDOOR" unit_of_measurement: "°C" ## Compressor frequency (Hz) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - COMP" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/COMP" unit_of_measurement: "Hz" ## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THO-R1" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THO-R1" unit_of_measurement: "°C" ## Discharge Pipe Temperature (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TD" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TD" unit_of_measurement: "°C" ## Current (Amp) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - CT" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/CT" unit_of_measurement: "A" ## Protection state number of the compressor - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - PROTECTION-NO" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/PROTECTION-NO" ## Outdoor unit fan speed - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OU-FANSPEED" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OU-FANSPEED" ## Defrost control on/off - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - DEFROST" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/DEFROST" ## Total running hours of compressor (Hr) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TOTAL-COMP-RUN" unit_of_measurement: "hours" ## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OU-EEV1" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OU-EEV1" ## Compressor discharge pipe super heat (°C) - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TDSH" state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TDSH" unit_of_measurement: "°C" |
Het klopt wel. Is een uur weergave in HA. De meter kan best een half uur bewolkt hebben met van het net en daarna terug levering. Zeker met de afgelopen paar dagen is dat veel voorkomend.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 05:00:
[...]
Bij 3 fase kan ik mij voorstellen dat dat best mogelijk is. Heb je waarschijnlijk op 1 fase even een wat hoger verbruik.
Je kan op de ene fase terugleveren en de andere fase van het net plukken volgens mij.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:06:
[...]
Dat zou niet moeten mogen nee. Ik neem aan dat je terugleveren op de slimme meter (production) uitleest.
Daarnaast, zoals hierboven, soms is een periode met wolken ook de sculidge of bv piekbelasting van de wasmachine of -droger
Welk project bedoel je precies? Zelf gebruik* ik HA Smart Irrigation en dat was 1x klikken in HACS om te installerentobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:37:
[...]
Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken.
Gedoe met packages en bestandslocaties zou je eigenlijk niet/nauwelijks moeten hebben als je HACS gebruikt voor custom integrations en dergelijke?
De integration is nu alleen geïnstalleerd, moet nog even tijd vinden/maken om mijn sensoren en zo in te stellen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Kan iemand toelichten hoe ik Supervisor geïnstalleerd krijg? Dat lijkt mij de meest eenvoudige manier om addons toe te voegen?
Ben een redelijke noob in dit gebeuren
Als ik die copy/paste krijg ik nog steeds een error als ESPHoe de yaml check doet:RudolfR schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:23:
@water_escape
Misschien één van deze pakken:
https://github.com/zuidwijk/esphome-doorbell
Kan me indenken dat die van het blog inmiddels achterhaald is.
(En bevat ook yaml voor esphome alsook een HA automation)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
| esphome: name: "deurbel" esp8266: board: esp01_1m wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "xxx" ota: password: "xxx" time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time text_sensor: - platform: version name: Doorbell ESPHome Version - platform: wifi_info ip_address: name: Doorbell IP ssid: name: Doorbell SSID bssid: name: Doorbell BSSID sensor: - platform: uptime name: Doorbell Uptime - platform: wifi_signal name: Doorbell WiFi Signal update_interval: 60s globals: - id: chime type: bool restore_value: true initial_value: 'true' switch: - platform: gpio pin: number: D1 inverted: false name: "Doorbell Relay" id: relay internal: true icon: mdi:alarm-bell - platform: restart name: "Doorbell Restart" - platform: template name: Doorbell Chime Active id: chime_active restore_state: false turn_on_action: - globals.set: id: chime value: 'true' turn_off_action: - globals.set: id: chime value: 'false' lambda: |- return id(chime); binary_sensor: - platform: gpio pin: number: D5 mode: INPUT_PULLUP inverted: true name: "Doorbell" filters: - delayed_on: 50ms - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds on_press: then: if: condition: - switch.is_on: chime_active then: - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - delay: 600ms - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - delay: 600ms - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - platform: status name: "Status Doorbell" |
error:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| INFO Reading configuration /config/esphome/deurbel.yaml... ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax: while parsing a block collection in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 77, column 3: - platform: gpio ^ expected <block end>, but found '?' in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 108, column 3: ap: ^ |
Water-Escape
Dat kan niet, je hebt nu eigenlijk Home Assistant Core geïnstalleerd. Supervisor is onderdeel van Home Assistant OS. Als je docker ervaring hebt kun je alle addons prima draaien als extra docker container (want dat doet supervisor ook). daar is wat extra config voor nodig en werkt niet zo out-of-the-box als via supervisor, maar is wel erg flexibel.Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:26:
Ik heb HA core geïnstalleerd dmv een tutorial op mijn NAS via Docker. Nu begrijp ik dat ik Supervisor nodig heb om addons te kunnen toevoegen?
Kan iemand toelichten hoe ik Supervisor geïnstalleerd krijg? Dat lijkt mij de meest eenvoudige manier om addons toe te voegen?
Als je juist die out-of-the-box ervaring wil zou ik aanraden om Home Assistant OS op een eigen PC of SBC te installeren. Alternatief wat ook redelijk goed werkt (mits je voldoende geheugen in je synology hebt en een X86 CPU) is in een virtuele machine dmv virtual machine manager.
Hmm, dan moet ik die maar eens gaan bekijken. Ik was op My Garden Irrigation uitgekomen. Die heeft echt 10 extra add-ons, handmatige sensors, packages en zo nodig om fatsoenlijk te werken. Uiteindelijk had ik het bijna werkend en toen bleek 't ontzettend traag te werken. Daarom maar in z'n geheel weer verwijderd. Misschien is die link van jou wel wat!Gizz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Welk project bedoel je precies? Zelf gebruik* ik HA Smart Irrigation en dat was 1x klikken in HACS om te installerenDie integration houdt rekening met o.a. neerslag, zon, wind, lucht, soort grond en kan werken op basis van online bronnen, sensoren in je tuin of een combinatie van beide.
Gedoe met packages en bestandslocaties zou je eigenlijk niet/nauwelijks moeten hebben als je HACS gebruikt voor custom integrations en dergelijke?
De integration is nu alleen geïnstalleerd, moet nog even tijd vinden/maken om mijn sensoren en zo in te stellen![]()
Thanks voor je antwoord. Weet jij wellicht handige tutorials om die addons te installeren via docker? Heb beperkte docker ervaring maar kan het proberenMagic schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:58:
[...]
Dat kan niet, je hebt nu eigenlijk Home Assistant Core geïnstalleerd. Supervisor is onderdeel van Home Assistant OS. Als je docker ervaring hebt kun je alle addons prima draaien als extra docker container (want dat doet supervisor ook). daar is wat extra config voor nodig en werkt niet zo out-of-the-box als via supervisor, maar is wel erg flexibel.
Als je juist die out-of-the-box ervaring wil zou ik aanraden om Home Assistant OS op een eigen PC of SBC te installeren. Alternatief wat ook redelijk goed werkt (mits je voldoende geheugen in je synology hebt en een X86 CPU) is in een virtuele machine dmv virtual machine manager.
Mijn DS220+ heeft nu 2GB geheugen, dat zou ik dan uit moeten breiden om het daar via een VM te draaien.
Dat ligt er natuurlijk aan welke addons je wil installeren. Toen ik net begon was een google actie "synology docker install %packagenaam%" altijd voldoende. Dan kwam er wel een site met stap-voor-stap instructies of youtube video langs met voldoende uitleg.Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
[...]
Thanks voor je antwoord. Weet jij wellicht handige tutorials om die addons te installeren via docker? Heb beperkte docker ervaring maar kan het proberen.
Mijn DS220+ heeft nu 2GB geheugen, dat zou ik dan uit moeten breiden om het daar via een VM te draaien.
Maar om eerlijk te zijn, hoewel ik een boel geleerd heb daarvan, op een gegeven moment wordt je op zeker niveau afhankelijk van je HA installatie voor je automatisering. Dan wil je gewoon de gemakken hebben van installatie waar enigszins support op gegeven kan worden, en een prima backup en restore mogelijkheid mocht je host de geest geven. Na docker op mijn synology heb ik eerst een poos op een raspberry pi 4 (2GB) gedraaid, daarbij helemaal schoon opnieuw begonnen. Dat werd wat te weinig RAM en 4GB model was niet leverbaar. Toen een poos in een VM op mijn synology gedraaid (was peanuts die migratie door de backup en restore), maar doordat USB devices niet automatisch gekoppeld werden bij een reboot was elke reboot een worsteling. Toen een odroid N2+ gekocht, en daar draait ie nu echt lekker op. Ook die migratie was pijnloos.
[ Voor 20% gewijzigd door Magic op 27-06-2022 10:34 ]
Het lukt me echter niet met waze en ook google travel time heb ik geprobeerd maar daar krijg ik helemaal geen data.
In waze stel ik in zone.home als origin en als destination een sensor die als attribute calendar location heeft. Dit is dan zoiets als "Utrecht" Maar dan krijg in een travel time van 770 minuten met een afstand van 1400 km terwijl ik in Rotterdam woon.
Heeft iemand dit werken?
Thnx, ik denk dat ik het even op Windows ga testen en daarna eventueel de NAS een RAM upgrade ga geven mocht het goed bevallen.Magic schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:30:
[...]
Dat ligt er natuurlijk aan welke addons je wil installeren. Toen ik net begon was een google actie "synology docker install %packagenaam%" altijd voldoende. Dan kwam er wel een site met stap-voor-stap instructies of youtube video langs met voldoende uitleg.
Maar om eerlijk te zijn, hoewel ik een boel geleerd heb daarvan, op een gegeven moment wordt je op zeker niveau afhankelijk van je HA installatie voor je automatisering. Dan wil je gewoon de gemakken hebben van installatie waar enigszins support op gegeven kan worden, en een prima backup en restore mogelijkheid mocht je host de geest geven. Na docker op mijn synology heb ik eerst een poos op een raspberry pi 4 (2GB) gedraaid, daarbij helemaal schoon opnieuw begonnen. Dat werd wat te weinig RAM en 4GB model was niet leverbaar. Toen een poos in een VM op mijn synology gedraaid (was peanuts die migratie door de backup en restore), maar doordat USB devices niet automatisch gekoppeld werden bij een reboot was elke reboot een worsteling. Toen een odroid N2+ gekocht, en daar draait ie nu echt lekker op. Ook die migratie was pijnloos.
Ik denk dat de VM oplossing van synology niet werkt op een 220. Check dat eerst even goed.Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Thnx, ik denk dat ik het even op Windows ga testen en daarna eventueel de NAS een RAM upgrade ga geven mocht het goed bevallen.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
De DS220+ heeft een intel processor en ondersteunt de Virtual Machine ManagerJoepW schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Ik denk dat de VM oplossing van synology niet werkt op een 220. Check dat eerst even goed.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Aha, top!Gizz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:56:
[...]
De DS220+ heeft een intel processor en ondersteunt de Virtual Machine Manager
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Dat ziet er echt goed uit. Ik zit te prutsen met HAsmartirrigation, maar lukt mij niet zo'n mooi dashboard te krijgen.tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:37:
[...]
Dan kan je beter zorgen voor wat kleinere openingen in je druppelslang oid. Want op deze manier kost 't wel erg veel batterijen, ben ik bang
Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken. Doel was om een vakantie van 3 weken te overbruggen, daar werkte het perfect voor. Het gras staat er prachtig bij![]()
[Afbeelding]
Zou je je YAML files kunnen delen? Ben erg benieuwd hoe je dat met buienradar en je dashboard gedaan hebt.
Ik draai HA op een DS220+ in een VM en dit gaat eenvoudig en perfect. Wou nog even meegeven, dat het USB probleem bij mij niet voorkomt. Ik heb een Zigbee stick aan de Synology hangen en die wordt gewoon weer herkend na een heropstart. Of dit nu na een update van de Synology is, of na een stroompanne, het werkt gewoon.Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Thnx, ik denk dat ik het even op Windows ga testen en daarna eventueel de NAS een RAM upgrade ga geven mocht het goed bevallen.
Ik heb wel iets van dynamische adressen werkend waarbij ik de reistijd naar huis ophaal via Waze. Als origin sensor heb ik de device_tracker van mijn mobiel (via de Home Assistant app) en als destination heb ik zone.home staan. Dit werkt voor mij erg goed, nooit problemen mee gehad.tomdh76 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:34:
Ik wil graag de afstand weten tussen mijn thuis adres en een locatie van een afsrpaak uit mijn agenda. Dit wil ik koppelen aan mijn elektrische auto zodat ik weet wanneer ik moet opladen.
Het lukt me echter niet met waze en ook google travel time heb ik geprobeerd maar daar krijg ik helemaal geen data.
In waze stel ik in zone.home als origin en als destination een sensor die als attribute calendar location heeft. Dit is dan zoiets als "Utrecht" Maar dan krijg in een travel time van 770 minuten met een afstand van 1400 km terwijl ik in Rotterdam woon.
Heeft iemand dit werken?
Bij Waze krijg je een sensor met een paar attributes, waaronder 'origin' en 'destination'. Als ik jou was zou ik de sensor eens opnieuw maken en een kijkje nemen bij die attributes. Misschien zie je daar onlogische waarden, en dan kan je er achter komen bij welke sensor het fout gaat. Misschien staat je home zone verkeerd, of misschien gaat het wel fout bij het ophalen van de location van je calendar.
Even een reminder. Toch even benieuwd naar anderen die Toon van Eneco gebruiken.AW_Bos schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Iemand die enig idee heeft? En wat hebben jullie als callback URL in de Toon Developer API staan?
Hier een HA + Toon gebruiker. Bij mij staat bij Callback URL: http://homeassistant.local:8123/auth/external/callbackAW_Bos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Even een reminder. Toch even benieuwd naar anderen die Toon van Eneco gebruiken.
Helpt dit je verder?
Zoals @Magic al aangaf kun je HA Core niet met HA Supervised draaien. Wel pas nog onderstaande video gezien, misschien heb je er wat aan. Waar de maker van de video het over een docker-compose.yaml bestand heeft, zal jij dit zo te zien m.b.v. stap 2 t/m 8 uit jouw tutorial moeten doenVos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:26:
Ik heb HA core geïnstalleerd dmv een tutorial op mijn NAS via Docker. Nu begrijp ik dat ik Supervisor nodig heb om addons te kunnen toevoegen?
[ Voor 4% gewijzigd door Rembock op 27-06-2022 12:40 ]
En hoe bereik jij altijd Home Assistant? Ook via http://homeassistant.local:8123 ?Wolf3D schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Hier een HA + Toon gebruiker. Bij mij staat bij Callback URL: http://homeassistant.local:8123/auth/external/callback
Helpt dit je verder?
Of via http://homeassistant:8123?
[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 27-06-2022 12:52 ]
Eigenlijk via IP-adres, maar met zowel http://homeassistant.local:8123 als http://homeassistant:8123 kom ik er ook.AW_Bos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:51:
[...]
En hoe bereik jij altijd Home Assistant? Ook via http://homeassistant.local:8123 ?
Of via http://homeassistant:8123?
Werkt bij mij niet meer, heb ha eerst op een pi4 en nu op een Nuc.
Wellicht na een herstart van het modem dat het wel weer werkt. Maar ik benader het eigenlijk altijd via duckdns
https://www.rouwette.com/
Dit heeft me al wat verder geholpen. Ik zag als het niet goed ging bij destination 'on' staan terwijl als ik bijvoorbeeld zone.home en zone.werk gebruik als origin en destination een gps locatie zag. Ik moet nu dus kijken of ik het adres in de google calendar in GPS formaat kan krijgen. Wrsch kan Waze vanuit een adres niet een GPS locatie vinden...Sicco92 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:29:
[...]
Ik heb wel iets van dynamische adressen werkend waarbij ik de reistijd naar huis ophaal via Waze. Als origin sensor heb ik de device_tracker van mijn mobiel (via de Home Assistant app) en als destination heb ik zone.home staan. Dit werkt voor mij erg goed, nooit problemen mee gehad.
Bij Waze krijg je een sensor met een paar attributes, waaronder 'origin' en 'destination'. Als ik jou was zou ik de sensor eens opnieuw maken en een kijkje nemen bij die attributes. Misschien zie je daar onlogische waarden, en dan kan je er achter komen bij welke sensor het fout gaat. Misschien staat je home zone verkeerd, of misschien gaat het wel fout bij het ophalen van de location van je calendar.
edit: als ik de google travel time integratie gebruik werkt het wel
[ Voor 3% gewijzigd door tomdh76 op 27-06-2022 21:40 ]
Misschien dat Eneco in hun callback een FQDN vereist. Ik kan het eens proberen.Wolf3D schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:59:
[...]
Eigenlijk via IP-adres, maar met zowel http://homeassistant.local:8123 als http://homeassistant:8123 kom ik er ook.
Bij Waze gebruik ik voor een paar andere sensors gewoon een adres, dus daar hoeft het niet per se aan te liggen. Ik denk dat het aan je calendar entity ligt. Waze kan omgaan met een van 3 opties:tomdh76 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Dit heeft me al wat verder geholpen. Ik zag als het niet goed ging bij destination 'on' staan terwijl als ik bijvoorbeeld zone.home en zone.werk gebruik als origin en destination een gps locatie zag. Ik moet nu dus kijken of ik het adres in de google calendar in GPS formaat kan krijgen. Wrsch kan Waze vanuit een adres niet een GPS locatie vinden...
- een entity met een geldige locatie als 'state'
- een entity met latitude en longitude als attribute
- een zone
Als je bij destination 'on' ziet staan, dan denk ik dat de state wordt genomen van je calendar entities. Die is namelijk 'on' en 'off' afhankelijk van of er op dit moment een evenement in die agenda gaande is. Bij mij hebben calendar entities ook geen latitude en longitude, dus dan wordt er waarschijnlijk teruggevallen op de state.
Je zou waarschijnlijk een van de attributes van je calendar entity moeten nemen. In mijn calendar entities heb ik een 'location' attribute, die zou je in een sensor als state terecht moeten krijgen en dan zou dat waarschijnlijk prima werken.
Om een attribute in een nieuwe sensor als state te krijgen, kan je een template sensor maken met een template als {{state_attr("calendar.naam", "location")}}. Of als je HACS hebt, zoek naar 'Attributes extractor', die kan hetzelfde zonder templates. Vervolgens kan je de nieuw aangemaakte sensor voor Waze gebruiken.
Heeft iemand hier nog een tip of een inzicht? Als er nog manieren zijn om de oude data te checken via een DB-tool hoor ik het ook graag, al zou ik liever alles restoren of een samenvoeging doen (als de oude data er nog is).-CJ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Ik gebruik DSMR om de meter uit te lezen.
Wat wel vreemd is:
- DSMR heeft gegevens vanaf 22-6 04:16
- Een willekeurige lamp heeft gegevens vanaf 22-6 22:36
- Een smartplug heeft gegevens vanaf 24-6 23:32
Zie bijvoorbeeld verbruik:
[Afbeelding]
Elke entiteit die ik bekijk begint op een ander willekeurig moment. Van voor die tijd dus alle gegevens kwijt voor alle entiteiten.
Logboek is ook leeg voor 22-6. De back-ups heb ik nog wel, waarbij de meest recente vorige week is.
Ter aanvulling; ik gebruik HA nu een half jaar en heb ook nog voldoende schijfruimte beschikbaar.
Probleem dat ik daar zie is dat een esp01_1m geen pinnen genaamd D1 en D5 heeft. Als ik er een d1_mini van maak gaat dat allemaal goed hier in ESPhome.water_escape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Als ik die copy/paste krijg ik nog steeds een error als ESPHoe de yaml check doet:
code:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 esphome: name: "deurbel" esp8266: board: esp01_1m wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "xxx" ota: password: "xxx" time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time text_sensor: - platform: version name: Doorbell ESPHome Version - platform: wifi_info ip_address: name: Doorbell IP ssid: name: Doorbell SSID bssid: name: Doorbell BSSID sensor: - platform: uptime name: Doorbell Uptime - platform: wifi_signal name: Doorbell WiFi Signal update_interval: 60s globals: - id: chime type: bool restore_value: true initial_value: 'true' switch: - platform: gpio pin: number: D1 inverted: false name: "Doorbell Relay" id: relay internal: true icon: mdi:alarm-bell - platform: restart name: "Doorbell Restart" - platform: template name: Doorbell Chime Active id: chime_active restore_state: false turn_on_action: - globals.set: id: chime value: 'true' turn_off_action: - globals.set: id: chime value: 'false' lambda: |- return id(chime); binary_sensor: - platform: gpio pin: number: D5 mode: INPUT_PULLUP inverted: true name: "Doorbell" filters: - delayed_on: 50ms - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds on_press: then: if: condition: - switch.is_on: chime_active then: - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - delay: 600ms - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - delay: 600ms - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - platform: status name: "Status Doorbell"
error:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 INFO Reading configuration /config/esphome/deurbel.yaml... ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax: while parsing a block collection in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 77, column 3: - platform: gpio ^ expected <block end>, but found '?' in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 108, column 3: ap: ^
je hebt toch een wemos D1? dan is je syntax niet goed:water_escape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Als ik die copy/paste krijg ik nog steeds een error als ESPHoe de yaml check doet:
code:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 esphome: name: "deurbel" esp8266: board: esp01_1m wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "xxx" ota: password: "xxx" time: - platform: homeassistant id: homeassistant_time text_sensor: - platform: version name: Doorbell ESPHome Version - platform: wifi_info ip_address: name: Doorbell IP ssid: name: Doorbell SSID bssid: name: Doorbell BSSID sensor: - platform: uptime name: Doorbell Uptime - platform: wifi_signal name: Doorbell WiFi Signal update_interval: 60s globals: - id: chime type: bool restore_value: true initial_value: 'true' switch: - platform: gpio pin: number: D1 inverted: false name: "Doorbell Relay" id: relay internal: true icon: mdi:alarm-bell - platform: restart name: "Doorbell Restart" - platform: template name: Doorbell Chime Active id: chime_active restore_state: false turn_on_action: - globals.set: id: chime value: 'true' turn_off_action: - globals.set: id: chime value: 'false' lambda: |- return id(chime); binary_sensor: - platform: gpio pin: number: D5 mode: INPUT_PULLUP inverted: true name: "Doorbell" filters: - delayed_on: 50ms - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds on_press: then: if: condition: - switch.is_on: chime_active then: - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - delay: 600ms - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - delay: 600ms - switch.turn_on: relay - delay: 200ms - switch.turn_off: relay - platform: status name: "Status Doorbell"
error:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 INFO Reading configuration /config/esphome/deurbel.yaml... ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax: while parsing a block collection in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 77, column 3: - platform: gpio ^ expected <block end>, but found '?' in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 108, column 3: ap: ^
verander
1
2
3
4
5
| esphome: name: "deurbel" esp8266: board: esp01_1m |
eens in
1
2
3
4
| esphome: name: smartdoorbell platform: ESP8266 board: d1_mini |
Interesting. Dat werkt idd.Septillion schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:46:
[...]
Probleem dat ik daar zie is dat een esp01_1m geen pinnen genaamd D1 en D5 heeft. Als ik er een d1_mini van maak gaat dat allemaal goed hier in ESPhome.
mag ik vragen wat ik met dit stukje moet? Gewoon zo laten?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| text_sensor: - platform: version name: Doorbell ESPHome Version - platform: wifi_info ip_address: name: Doorbell IP ssid: name: Doorbell SSID bssid: name: Doorbell BSSID |
Water-Escape
Ja dit lukt nu aardig. Jammer dat je alleen de locatie moet omzetten in een GPS coordinaat. Als ik gewoon bijvoorbeeld Arnhem heb staan als attribute dan pakt hij hem niet maar wel als ik 51.98678150092288, 5.904493460243529 in de agenda beschrijving zet...Sicco92 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:41:
[...]
Bij Waze gebruik ik voor een paar andere sensors gewoon een adres, dus daar hoeft het niet per se aan te liggen. Ik denk dat het aan je calendar entity ligt. Waze kan omgaan met een van 3 opties:
- een entity met een geldige locatie als 'state'
- een entity met latitude en longitude als attribute
- een zone
Als je bij destination 'on' ziet staan, dan denk ik dat de state wordt genomen van je calendar entities. Die is namelijk 'on' en 'off' afhankelijk van of er op dit moment een evenement in die agenda gaande is. Bij mij hebben calendar entities ook geen latitude en longitude, dus dan wordt er waarschijnlijk teruggevallen op de state.
Je zou waarschijnlijk een van de attributes van je calendar entity moeten nemen. In mijn calendar entities heb ik een 'location' attribute, die zou je in een sensor als state terecht moeten krijgen en dan zou dat waarschijnlijk prima werken.
Om een attribute in een nieuwe sensor als state te krijgen, kan je een template sensor maken met een template als {{state_attr("calendar.naam", "location")}}. Of als je HACS hebt, zoek naar 'Attributes extractor', die kan hetzelfde zonder templates. Vervolgens kan je de nieuw aangemaakte sensor voor Waze gebruiken.
Ik heb wat WIZ lampen geintergreerd. Ging steeds goed.
Nu kom ik terug van vakantie, liggen er 2 uit en worden ook niet gevonden.
Dus ik uiteindelijk hele intergratie er even uit en bij toevogen krijg ik deze melding;
Error
This integration does not support configuration via the UI. If you followed this link from the Home Assistant website, make sure you run the latest version of Home Assistant.
Gaat via deze site ; https://www.home-assistant.io/integrations/wiz/
Ik draai laatste HA. Heb ik afgelopen maand een ingrijpende verandering gemist?
Oja, alle lampen worden wel gezien in de WIZ app
edit ; anders opgelost, via WIZ light intergratie en op IP
[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 27-06-2022 20:01 ]
Die gegevens krijg je te zien in home assistant maar ook in de webinterface van je wemos.water_escape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:21:
[...]
Interesting. Dat werkt idd.
mag ik vragen wat ik met dit stukje moet? Gewoon zo laten?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 text_sensor: - platform: version name: Doorbell ESPHome Version - platform: wifi_info ip_address: name: Doorbell IP ssid: name: Doorbell SSID bssid: name: Doorbell BSSID
Tuurlijk.gomaster schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:18:
[...]
Dat ziet er echt goed uit. Ik zit te prutsen met HAsmartirrigation, maar lukt mij niet zo'n mooi dashboard te krijgen.
Zou je je YAML files kunnen delen? Ben erg benieuwd hoe je dat met buienradar en je dashboard gedaan hebt.
Dashboard
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
| - theme: Backend-selected
title: Tuin en planten
path: tuin
icon: mdi:flower
type: custom:masonry-layout
badges: []
cards:
- type: vertical-stack
title: Sproeier
cards:
- type: horizontal-stack
cards:
- type: custom:mushroom-entity-card
entity: switch.sproeier_achtertuin
name: Achtertuin
use_entity_picture: false
hide_icon: false
fill_container: false
layout: vertical
icon_color: blue
tap_action:
action: toggle
- type: conditional
conditions:
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend
state: 'on'
- entity: input_boolean.sproeier_master
card:
type: custom:mushroom-entity-card
entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend
name: Ochtend
primary_info: state
secondary_info: name
tap_action:
action: none
hold_action:
action: more-info
double_tap_action:
conditions:
- entity: input_boolean.sproeier_avond
card:
entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_avond
name: Avond
tap_action:
hold_action:
double_tap_action:
conditions:
- entity: input_boolean.sproeier_handmatig
card:
entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_handmatig
name: Handmatig
tap_action:
hold_action:
double_tap_action:
- type: entities
entities:
name: Automatisch (volgens schema)
secondary_info: none
name: Handmatig
secondary_info: none
state_color: true
show_header_toggle: false
title: Schema
cards:
conditions:
state: 'off'
card:
type: markdown
content: >-
Zowel de automatische als handmatige sproeischema's zijn
uitgeschakeld.
conditions:
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend
- entity: input_boolean.sproeier_avond
card:
type: markdown
content: Er is geen schema ingeschakeld.
conditions:
card:
type: entities
entities:
- type: custom:fold-entity-row
head:
entity: input_boolean.sproeier_ochtend
name: Ochtend
entities:
- entity: input_datetime.sproeier_tijdstip_ochtend
name: Start
- type: custom:slider-entity-row
entity: input_number.sproeier_timer_ochtend
toggle: false
name: Duur
- entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend
name: Gecorrigeerde duur
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_maandag
name: Maandag
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_dinsdag
name: Dinsdag
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_woensdag
name: Woensdag
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_donderdag
name: Donderdag
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_vrijdag
name: Vrijdag
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_zaterdag
name: Zaterdag
- entity: input_boolean.sproeier_ochtend_zondag
name: Zondag
head:
entity: input_boolean.sproeier_avond
name: Avond
entities:
- entity: input_datetime.sproeier_tijdstip_avond
entity: input_number.sproeier_timer_avond
- entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_avond
name: Gecorrigeerde duur
- entity: input_boolean.sproeier_avond_maandag
name: Maandag
- entity: input_boolean.sproeier_avond_dinsdag
name: Dinsdag
- entity: input_boolean.sproeier_avond_woensdag
name: Woensdag
- entity: input_boolean.sproeier_avond_donderdag
name: Donderdag
- entity: input_boolean.sproeier_avond_vrijdag
name: Vrijdag
- entity: input_boolean.sproeier_avond_zaterdag
name: Zaterdag
- entity: input_boolean.sproeier_avond_zondag
name: Zondag
conditions:
card:
type: entities
entities:
head:
entity: input_boolean.sproeier_handmatig
name: Handmatig schema
open: true
entities:
- entity: input_datetime.sproeier_tijdstip_handmatig
entity: input_number.sproeier_timer_handmatig
- entity: script.sproeier_handmatig
name: Nu starten
icon: mdi:play
title: Neerslag
cards:
entities:
- entity: sensor.buienradar_rain_last_24h
type: custom:multiple-entity-row
name: Actueel
show_state: false
entities:
- entity: input_number.sproeier_regen_vandaag
name: vandaag
- entity: sensor.sproeier_regen_afgelopen_24_uur
name: afgelopen 24 uur
show_state: true
- entity: sensor.sproeier_regen_afgelopen_week
name: afgelopen week
entities:
- entity: sensor.buienradar_rain_1d
type: custom:multiple-entity-row
icon: mdi:chart-line
name: Voorspelling
show_state: false
entities:
- entity: sensor.buienradar_rain_1d
name: 1 dag
- entity: sensor.buienradar_rain_2d
name: 2 dagen
- entity: sensor.buienradar_rain_3d
name: 3 dagen
- entity: sensor.buienradar_rain_4d
name: 4 dagen
- entity: sensor.buienradar_rain_5d
name: 5 dagen
title: Instellingen
cards:
entities:
head:
type: section
label: Regen
entities:
- entity: input_number.sproeier_regen_bovengrens
name: Niet meer sproeien bij
head:
type: section
label: Temperatuur
entities:
- entity: sensor.sproeier_temperatuur_maximum
name: Temperatuur morgen
- entity: input_number.sproeier_temperatuur_setpoint
name: Setpoint
- entity: input_number.sproeier_temperatuur_minimum
name: Sproeien vanaf (lucht)
- entity: input_number.sproeier_temperatuur_minimum_grond
name: Sproeien vanaf (grond)
show_header_toggle: false |
Sensors
:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| ######### Sproeier #########
- platform: template
sensors:
sproeier_bewateringstijd_ochtend:
friendly_name: "Gecorrigeerde bewateringstijd ochtend"
unit_of_measurement: "min"
icon_template: mdi:timer-outline
value_template: "{{ (((states('input_number.sproeier_timer_ochtend') | int) + (((states('input_number.sproeier_temperatuur_maximum') | int)-(states('input_number.sproeier_temperatuur_setpoint') | int)))*2)*((states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)-(states('input_number.sproeier_regen_vandaag') | int))/(states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)) | int }}"
friendly_name_template: "Gecorrigeerde bewateringstijd ochtend"
sensors:
sproeier_bewateringstijd_avond:
friendly_name: "Gecorrigeerde bewateringstijd avond"
value_template: "{{ (((states('input_number.sproeier_timer_avond') | int) + (((states('input_number.sproeier_temperatuur_maximum') | int)-(states('input_number.sproeier_temperatuur_setpoint') | int)))*2)*((states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)-(states('input_number.sproeier_regen_vandaag') | int))/(states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)) | int }}"
friendly_name_template: "Gecorrigeerde bewateringstijd avond"
sensors:
sproeier_bewateringstijd_handmatig:
friendly_name: "Bewateringstijd handmatig"
value_template: "{{ (states('input_number.sproeier_timer_handmatig') | int) }}"
friendly_name_template: "Bewateringstijd handmatig"
sensors:
sproeier_regen_3_dagen:
friendly_name: "Regen (aankomende 3 dagen)"
unit_of_measurement: "mm"
icon_template: mdi:weather-rainy
value_template: "{{ (states('sensor.buienradar_rain_1d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_2d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_3d') | int) }}"
friendly_name_template: "Regen (aankomende 3 dagen)"
sensors:
sproeier_regen_5_dagen:
friendly_name: "Regen (aankomende 5 dagen)"
unit_of_measurement: "mm"
icon_template: mdi:weather-rainy
value_template: "{{ (states('sensor.buienradar_rain_1d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_2d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_3d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_4d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_5d') | int) }}"
friendly_name_template: "Regen (aankomende 5 dagen)"
sensors:
sproeier_temperatuur_maximum:
friendly_name: "Maximumtemperatuur vandaag"
unit_of_measurement: "ºC"
icon_template: mdi:thermometer-chevron-up
value_template: "{{ (states('input_number.sproeier_temperatuur_maximum') | int) }}"
friendly_name_template: "Maximumtemperatuur vandaag" |
Automations
:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
| - id: 'xxx'
alias: Sproeier - temperatuur en regen volgende dag instellen
description: ''
trigger:
- platform: time
at: '23:50:00'
condition: []
action:
- service: input_number.set_value
data:
value: '{{ states(''sensor.buienradar_temperature_1d'') | int}}'
target:
entity_id: input_number.sproeier_temperatuur_maximum
- service: input_number.set_value
data:
value: '{{ states(''sensor.buienradar_rain_1d'') | int}}'
target:
entity_id: input_number.sproeier_regen_vandaag
mode: single
- id: 'xxx'
alias: Sproeier - ochtendcyclus
trigger:
at: input_datetime.sproeier_tijdstip_ochtend
condition:
- condition: numeric_state
entity_id: input_number.sproeier_regen_vandaag
below: input_number.sproeier_regen_bovengrens
- condition: state
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend
entity_id: input_boolean.sproeier_master
entity_id: sensor.buienradar_ground_temperature
above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum_grond
entity_id: sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend
above: '0'
- condition: or
conditions:
- condition: and
conditions:
- condition: template
value_template: '{{ now().isoweekday() == 1 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_maandag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 2 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_dinsdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 3 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_woensdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 4 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_donderdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 5 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_vrijdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 6 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_zaterdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 7 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_zondag
entity_id: sensor.sproeier_temperatuur_maximum
above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum
action:
- service: script.sproeier_ochtend
data: {}
alias: Sproeier - handmatig
trigger:
at: input_datetime.sproeier_tijdstip_handmatig
condition:
entity_id: input_boolean.sproeier_handmatig
- condition: device
type: is_off
device_id: xxx
entity_id: switch.sproeier_achtertuin
domain: switch
action:
- service: script.sproeier_handmatig
- wait_for_trigger:
- platform: state
entity_id:
- script.sproeier_handmatig
to: 'off'
- service: input_boolean.turn_off
target:
entity_id: input_boolean.sproeier_handmatig
alias: Sproeier - avondcyclus
trigger:
at: input_datetime.sproeier_tijdstip_ochtend
condition:
entity_id: sensor.buienradar_maximum_rain_1d
below: input_number.sproeier_regen_bovengrens
entity_id: input_boolean.sproeier_avond
entity_id: input_boolean.sproeier_master
entity_id: sensor.buienradar_ground_temperature
above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum_grond
entity_id: sensor.sproeier_bewateringstijd_avond
above: '0'
- condition: or
conditions:
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 1 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_maandag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 2 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_dinsdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 3 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_woensdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 4 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_donderdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 5 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_vrijdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 6 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_zaterdag
conditions:
value_template: '{{ now().isoweekday() == 7 }}'
entity_id: input_boolean.sproeier_avond_zondag
entity_id: sensor.buienradar_temperature_1d
above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum
action:
- service: script.sproeier_avond
mode: single |
En dan refereert 'ie nog aan een scriptje om de sproeier daadwerkelijk in te schakelen en na de berekende tijd weer uit te schakelen, met waarschuwing naar onze telefoons als ie aan- en uitschakelt. (hieronder even alleen de ochtendcyclus, ook zo'n zelfde voor avond en handmatig).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| sproeier_ochtend:
alias: Sproeier - ochtend
sequence:
- type: turn_on
- delay:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 10
milliseconds: 0
- if:
then:
- device_id: xxx
domain: mobile_app
type: notify
title: Storing sproeier
else:
message: 'Bewateringstijd: {{ states(''sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend'')
| int }} minuten.'
title: Sproeier ingeschakeld
- delay: 00:{{ states("sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend") | int }}:00
- type: turn_off
- delay:
seconds: 15
- if:
then:
message: 'De sproeier kon niet worden uitgeschakeld! Controleer handmatig of
de sproeier nog loopt en sluit zo nodig de kraan af. '
title: Storing sproeier
- delay:
seconds: 20
- type: turn_off
- if:
- condition: device
type: is_off
then:
title: Sproeier alsnog uitgeschakeld
message: 'De sproeier kon alsnog worden uitgeschakeld. Bewateringstijd: {{
states(''sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend'') | int}} minuten.'
else:
title: Storing sproeier!
message: 'De sproeier kon niet worden uitgeschakeld. Controleer handmatig
of er nog water uit de sproeier komt. Zo ja: draai dan de buitenkraan dicht.'
message: 'De sproeier kon niet worden uitgeschakeld. Controleer handmatig
of er nog water uit de sproeier komt. Zo ja: draai dan de buitenkraan dicht.'
title: Storing sproeier!
else:
message: 'Bewateringstijd: {{ states(''sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend'')
| int}} minuten.'
title: Sproeier uitgeschakeld
icon: mdi:sprinkler-variant |
Het zal vast netter geprogrammeerd kunnen worden, maar goed, dit werkt
Nu alleen nog even de kranen laten maken zodat ze niet druppelen als ze open staan
Ik zit hier ook naar te kijken voor de vakantie, maar ik ben bang dat het een keer mis gaat tijdens de vakantie en er dan 2 weken lang kraanwater door mijn tuin loopttobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:37:
[...]
Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken. Doel was om een vakantie van 3 weken te overbruggen, daar werkte het perfect voor. Het gras staat er prachtig bij![]()
[Afbeelding]
Hoe heb je dat ondervangen?
Dit wekt ook mijn interesse als de tuin op de schop gaat. Pomp in een regenton/reservoir, leeg = leeg, net zo makkelijk.kepler schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Ik zit hier ook naar te kijken voor de vakantie, maar ik ben bang dat het een keer mis gaat tijdens de vakantie en er dan 2 weken lang kraanwater door mijn tuin loopt![]()
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar er bestaan vast andere oplossingengastje01 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:21:
[...]
Dit wekt ook mijn interesse als de tuin op de schop gaat. Pomp in een regenton/reservoir, leeg = leeg, net zo makkelijk.
Zorgen dat de buren een sleutel hebbenkepler schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Ik zit hier ook naar te kijken voor de vakantie, maar ik ben bang dat het een keer mis gaat tijdens de vakantie en er dan 2 weken lang kraanwater door mijn tuin loopt![]()
Ik heb het voor de vakantie een week lang getest. Voor vertrek ook wel een camera naar de tuin gericht, waarop ik af en toe even keek. Tevens dus een melding als de sproeier uit zou moeten gaan maar dat na 15 seconden nog niet was. Maar goed, dat is allemaal signaleren, niet meteen handelen. Uiteindelijk zou je dan een tweede klep als failsafe ervoor of erna moeten zetten. (Dat zou trouwens nog wel kunnen, gewoon zo'n tweede sproeier direct erachter monteren).
Verder kan je er niet zo veel aan doen als je 'm aansluit op de waterleiding, ben ik bang. Voordeel van solenoid valves is dat de stroom ervoor zorgt dat de klep open blijft. Batterij leeg = klep dicht, theoretisch gezien. Of het in de praktijk ook echt zo is bij deze sproeier van de Lidl, dat vraag ik me af. Solenoid valves met een netaansluiting zullen nooit met lege batterijen zitten, maar kunnen theoretisch gezien ook vast komen te zitten of onder stroom blijven staan.
Terechte vraag wel! Ben benieuwd hoe de rest dit heeft opgelost.
[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 27-06-2022 22:40 ]
Als je die sproeicomputer goed gemonteerd hebt zou er niet zo snel wat gebeuren, die schroef verbindingen blijken als tientallen jaren aardig betrouwbaar. Enige punt waar hij op zou kunnen gaan lekken is dan de klep zelf en die kunnen ook bij een klep van €100 kapot gaan.kepler schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Enige manier om dit goed op te lossen is een servo op de hoofd aansluiting van je water te zetten. Een verbruikssensor op de watermeter en buiten een opvangbak met een watersensor;
Watersensor detecteert water: buiten klep dicht. Verbruikssensor monitoren. Na 2 minuten nog steeds verbruik? Hoofd aansluiting dicht.
Zwak punt blijft nog steeds stroom. Als je dat zou willen oplossen dan moet je wel naar een 230v klep achter de kraan zelf. Als je dan een altijd gesloten versie neemt dan klapt hij dicht zodra er geen stroom meer op staat. Maar goed, in theorie als je die weg bewandeld heb je ook buiten geen losse sproei computer nodig.
En zeker bij nieuwbouw huizen kan dit niet altijd omdat die kranen in de spouw verwerkt zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 28-06-2022 08:03 ]
Dat is legacy config, de huidige manier is dit:htca schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:09:
code:
1 2 3 4 esphome: name: smartdoorbell platform: ESP8266 board: d1_mini
1
2
3
4
5
| esphome: name: "smartdoorbell" esp8266: board: d1_mini |
Ga ik ook eens over nadenken.
Nadeel van die oplossing is dat 24/7 een magneetklep aandrijven niet zo heel gunstig is qua energieverbruikToppe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:00:
Als je dat zou willen oplossen dan moet je wel naar een 230v klep achter de kraan zelf. Als je dan een altijd gesloten versie neemt dan klapt hij dicht zodra er geen stroom meer op staat.
edit: verkeerd gelezen, dacht dat het ging om de hoofdaansluiting. Om de tuin te beregenen is een NC natuurlijk volkomen logisch.
[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 28-06-2022 09:42 ]
This too shall pass
Zie release notes 2022.6Sharky schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:57:
Is HA sinds de laatste update een stuk sneller geworden? Ik draai een VM op een Synology en overal doorheen klikken en gaat veel vlotter. De Tuya-integratie werkt ook vlekkeloos de laatste week en de Growatt-integratie werkt weer.
https://www.home-assistan...226/#database-performance
Database performance
This release builds on the database improvements from 2022.4. Disk writes have been reduced to preserve SD card lifetimes and new APIs have been added, which get event/historical data to the frontend even faster.
The database storage format is further optimized, with an additional size reduction ranging from 25-40% for most installs on top of what has been gained in previous releases. This is achieved by storing events more efficiently.
Data stored in the database before upgrading to this release isn’t compacted. The size reduction will occur over time when new data gets recorded, and older data gets purged.
If you are using SQLite (default) or MySQL, you will benefit from a faster date parser, which speeds up multi-hour history and logbooks.
We recommend not to miss this release to ensure that future database changes and migrations will be faster.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Had ik inderdaad gelezen, maar blijkbaar niet goed genoeg. Thanks.Vegazz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:00:
[...]
Zie release notes 2022.6
https://www.home-assistan...226/#database-performance
[...]
This too shall pass
Maar goed, dan heb je ook geen aparte beregeningscomputer nodig, een Sonoff met losse klep volstaat dan ookGizz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Nadeel van die oplossing is dat 24/7 een magneetklep aandrijven niet zo heel gunstig is qua energieverbruik
edit: verkeerd gelezen, dacht dat het ging om de hoofdaansluiting. Om de tuin te beregenen is een NC natuurlijk volkomen logisch.
Kun je daar niet elke roller shutter zigbee-module voor gebruiken? Volgens mij maakt het niet uit of je dat nou toepast bij een rolgordijn, screen, rolluik of zonwering; het is in de basis allemaal een motor die twee kanten op draait met een begin- en eindstop.Sebazzz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:02:
Heeft iemand wel eens een draaischakelaar/tweewegschakelaar van bijvoorbeeld een zonnescherm slim gemaakt? Het liefst gebruik ik geen Somfy wat ook weer een extra hub nodig heeft, maar bij voorkeur iets dat via Zigbee bijvoorbeeld werkt.
Yep, zonnescherm en rolluiken.Sebazzz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:02:
Heeft iemand wel eens een draaischakelaar/tweewegschakelaar van bijvoorbeeld een zonnescherm slim gemaakt? Het liefst gebruik ik geen Somfy wat ook weer een extra hub nodig heeft, maar bij voorkeur iets dat via Zigbee bijvoorbeeld werkt.
"Smart blind switch"
Is er in zigbee en wifi opties. (Ali)
Er zijn twee mogelijk oplossingen
1. Een switch die werkt op basis van timing, je zonnescherm moet dan in de omhoog stand een switch hebben als hij op 0 komt.
Dat is de schakelaar die ik hierboven linkte.
Zonder de nul stand schakelaar blijft er gedurende 60 sec een omhoog signaal actief en zou er spanning op je motor blijven staan. Je kan het testen door je scherm omhoog te doen, als hij afslaat bij volledig in heb je zo'n schakelaar.
Als de motor blijft brommen zou ik iets met de tweede optie proberen te maken.
2. Switch zoals de Sonoff BASICR3, die houd zelf de stand bij.
Vind de tweede oplossing beter, alleen is de WAF factor wat lastiger
De eerste kun je een nette plastic behuizing voor krijgen, schakelaar er op en klaar.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Een enkelvoudige switch is trouwens niet voldoende. Je moet altijd een 2-voudige switch hebben. De 4CH Pro R2 had mijn voorkeur, omdat je daar fysiek kunt voorkomen dat je tegelijk omhoog en omlaag wilt met de bedrading. Met een normale 2-weg switch (Shelly2 en Dual R2) kan dat niet.
[ Voor 19% gewijzigd door The__Virus op 28-06-2022 10:30 ]
Zou dit kunnen werken? Nu ben ik geen Ali-fan, maar dit is ook niet heel duur. En dan als flow > x m3 de boel dichtzetten.kepler schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:32:
[...]
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar er bestaan vast andere oplossingen
edit: ze hebben iets dergelijks (en goedkoper) ook bij SOS solutions. Deze moet je wel tussen je hoofdaansluiting en leiding naar tuin plaatsen.
[ Voor 13% gewijzigd door oltk op 28-06-2022 12:59 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.