Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.474 views

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-11 11:07
@Gizz heb jij deze ook zelf?

Waar moet ik deze yaml nu plakken?https://www.zuidwijk.com/esphome-based-doorbell/
In HA ergens of in deurbel.yaml in ESPHome? (ESP keurt de yaml niet goed)

Water-Escape

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:22
@water_escape

Misschien één van deze pakken:
https://github.com/zuidwijk/esphome-doorbell

Kan me indenken dat die van het blog inmiddels achterhaald is.

(En bevat ook yaml voor esphome alsook een HA automation)

[ Voor 15% gewijzigd door RudolfR op 24-06-2022 17:24 ]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

Pazo

Mroaw?

Magic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:39:
Misschien een open deur, maar onder Settings => general staat wel de goede tijdszone ingesteld?

Daarnaast weet ik niet precies welke grafiek je gebruikt, maar 1 van de 2 grotere grafiek-plugins (apexcharts-card of minigraph-card) respecteert ook de tijdszoneinstelling niet.
De tijdzone staat op GMT +01:00 Amsterdam.
Zet ik die op een andere, bijv +02:00, dan verandert er niets in de grafiek.
Als ik krijg in de YAML dan zie ik als grafiektype type: history-graph staan. Maar het lijkt er dus op dat die geen tijdzone instellingen accepteert zoals jij zegt.
TheFes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:54:
Je Dashboard laat alle tijden zien op basis van je ingestelde tijdzone.
Op de achtergrond worden tijden echter vrijwel altijd in UTC opgeslagen, anders zou je issues krijgen bij het verzetten van de klok. En op dit moment (zomertijd) hebben we 2 uur tijdverschil met UTC.
Maar wel gek / jammer dat het niet in de grafiek wordt overgenomen.

Ik zie het volgende in mijn logboek terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp8--PxdGDpx3orjJw7fzsNtlHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wDTzbNVUKdzN4knO5XXHW35p.jpg?f=user_large

Date&Time(ISO) en Time klopt,
Date&Time(UTC) en Time(UTC) klopt niet.
Die laatste wordt dus weergegeven in de grafiek kennelijk.
(eigenlijk best bizar dat elke minuut in het logboek wordt weergeven?)
Boinkie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:50:
Onder welke sensor zit huidig verbruik? Die zoek ik al een tijdje?
- entity: sensor.envoy_<envoyID>_current_energy_production
- entity: sensor.envoy_<envoyID>_current_energy_consumption

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 24-06-2022 19:36 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

AW_Bos schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:16:
Ik probeer Toon (unrooted) werkend te krijgen, maar ik snap er echt de ballen van. Vorige keer ging het goed, maar blijkbaar heeft Eneco/Quby weer flink zitten prutsen? :X

Op de site van de intergratie:
https://www.home-assistant.io/integrations/toon/

[...]

Klopt dit? :S

Normaal was het altijd iets van: http://192.168.178.47:8123/auth/external/callback

Maar continu krijg ik steeds weer deze melding:

[...]

Iemand nog een idee?
Zelfs als ik de callback wijzig en gelijk maak, met wat er in de URL staat, dan blijf ik die melding krijgen. :( :(
Iemand die enig idee heeft? En wat hebben jullie als callback URL in de Toon Developer API staan?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Pazo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:35:
[...]

De tijdzone staat op GMT +01:00 Amsterdam.
Zet ik die op een andere, bijv +02:00, dan verandert er niets in de grafiek.
Dat klopt, want je grafiek blijft gewoon de data in UTC weergeven.

Beide tijden in je logboek kloppen ook gewoon. De tijd in UTC is 2 uur vroeger.

Verder updaten time sensoren nou eenmaal één keer per minuut, dus als jij dit niet exclude uit je logboek of recorder, zal hij ze elk minuut opslaan (, recorder) en melden (logboek).

[ Voor 30% gewijzigd door TheFes op 24-06-2022 22:27 ]

Home Assistant configuratie

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

Pazo

Mroaw?

TheFes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Dat klopt, want je grafiek blijft gewoon de data in UTC weergeven.

Beide tijden in je logboek kloppen ook gewoon. De tijd in UTC is 2 uur vroeger.

Verder updaten time sensoren nou eenmaal één keer per minuut, dus als jij dit niet exclude uit je logboek of recorder, zal hij ze elk minuut opslaan (, recorder) en melden (logboek).
Oke, maar als ik wel de juiste tijd wil hebben moet dus ik een andere grafiek / card gaan gebruiken. Die ik nu gebruik is volgens mij gewoon standaard uit HA. Ik heb HACS geïnstalleerd staan, dus wellicht dat ik daar iets anders vandaan kan halen wat wel de juiste tijd weergeeft.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:50

-CJ

Not remastered

Ik heb jullie hulp nodig. Ineens ben ik alle gelogde gegevens kwijt sinds 21 juni. Gaat me dan vooral om de verbruiksgegevens. Ik kan vanaf 22 juni zien, daarvoor niet.

Voordat ik gekke dingen ga doen, wat kan ik het beste doen? Idealiter restore ik de data uit het verleden zonder de bestaande te beschadigen. Ik heb op 21 juni, naar mijn weten, geen wijzigingen doorgevoerd.

All I had to do was follow the damn train.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39
-CJ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:35:
Ik heb jullie hulp nodig. Ineens ben ik alle gelogde gegevens kwijt sinds 21 juni. Gaat me dan vooral om de verbruiksgegevens. Ik kan vanaf 22 juni zien, daarvoor niet.

Voordat ik gekke dingen ga doen, wat kan ik het beste doen? Idealiter restore ik de data uit het verleden zonder de bestaande te beschadigen. Ik heb op 21 juni, naar mijn weten, geen wijzigingen doorgevoerd.
Alle...
Dat is een vrij ruim begrip, kun je hierin duidelijker zijn?

Je mist verbruik
Wat gebruik je om verbruik te loggen?
Naast verbruik, heb je ook opwek? is dat wel oke?

Sinds 21 Juni
Voor 22 juni niet
MIs je 21 Juni dan ook? Of bedoel je dat er van tijdstip X data mist?
Kun je op 20/21/22 Juni iets zien in de logs?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:37
Koepert schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:50:
Vraagje over het wijzigen van een entity.

Ik heb een garagedeur-opener die ik smart heb gemaakt met een shelly 1. Dat is dus een switch, want AAN & UIT.. De shelly gaat ook ' direct' weer uit als ik deze aan zet zodat de deur maar 1 'puls' krijgt om open of dicht te gaan. Dat is in de Shelly WebGUI geregeld.

Zou ik die in HA kunnen inzetten als Cover zonder problemen? Of werkt een cover fundamenteel anders en is dat meer een 'hold' actie naar boven en beneden? (Dus change device-type)
Ik heb hier exact hetzelfde, gaat al meer dan twee jaar prima. Wel met een template cover obv switch, destijds konden die device-types nog niet geloof ik. Maar het principe is hetzelfde. Hou er wel rekening mee dat je deur waarschijnlijk wel altijd op closed blijft staan als je ook de status wilt zien, aangezien je Shelly na een seconde natuurlijk weer 'uit' gaat. ik heb er maar een door sensor aan gehangen om te controleren of de deur echt open/dicht is.

Nadeel is wel dat je bij een tweede trigger terwijl de deur nog in beweging is (in mijn geval) de deur alleen stopt en niet sluit. 2x drukken om de deur half open de andere kant op te bewegen dus.

Met een hamer past alles... - PVOutput

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
Wouzziew schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb hier exact hetzelfde, gaat al meer dan twee jaar prima. Wel met een template cover obv switch, destijds konden die device-types nog niet geloof ik. Maar het principe is hetzelfde. Hou er wel rekening mee dat je deur waarschijnlijk wel altijd op closed blijft staan als je ook de status wilt zien, aangezien je Shelly na een seconde natuurlijk weer 'uit' gaat. ik heb er maar een door sensor aan gehangen om te controleren of de deur echt open/dicht is.

Nadeel is wel dat je bij een tweede trigger terwijl de deur nog in beweging is (in mijn geval) de deur alleen stopt en niet sluit. 2x drukken om de deur half open de andere kant op te bewegen dus.
Ja dat laatste is nu ook zo en bij de standaard remote ook zo (mede daarom ook de doorsensor er aan gekoppeld)

Zou jij je template willen delen? Dan kan ik in elk geval als achtervang dat nog afvangen mocht dat nodig zijn..

(en t gaat me meer om t visuele aspect van n omhoog en omlaag knop dan een status, daar gebruik ik dus die doorsensor voor)

• -CJ

-CJ

Not remastered

raymondw schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:07:
[...]

Alle...
Dat is een vrij ruim begrip, kun je hierin duidelijker zijn?

Je mist verbruik
Wat gebruik je om verbruik te loggen?
Naast verbruik, heb je ook opwek? is dat wel oke?

Sinds 21 Juni
Voor 22 juni niet
MIs je 21 Juni dan ook? Of bedoel je dat er van tijdstip X data mist?
Kun je op 20/21/22 Juni iets zien in de logs?
Ik gebruik DSMR om de meter uit te lezen.

Wat wel vreemd is:
- DSMR heeft gegevens vanaf 22-6 04:16
- Een willekeurige lamp heeft gegevens vanaf 22-6 22:36
- Een smartplug heeft gegevens vanaf 24-6 23:32

Zie bijvoorbeeld verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH2Nie6DvbF6N2x_hZQ7FzVgfAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzsAC3EzC3IOVLZo3695gPjn.jpg?f=fotoalbum_large

Elke entiteit die ik bekijk begint op een ander willekeurig moment. Van voor die tijd dus alle gegevens kwijt voor alle entiteiten.

Logboek is ook leeg voor 22-6. De back-ups heb ik nog wel, waarbij de meest recente vorige week is.

Ter aanvulling; ik gebruik HA nu een half jaar en heb ook nog voldoende schijfruimte beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door -CJ op 25-06-2022 10:03 ]

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47
@Koepert en @Wouzziew Vinden jullie het geen probleem dat een Shelly wat minder veilig is dan je officiële garagepoortafstandsbediening (versleuteld signaal en niet makkelijk te spoofen)? Een klein foutje in je config en iemand staat zo binnen met de Shelly app? Ondanks dat ik geen Shelly cloud gebruik en al mijn shellies afscherm van het internet ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde mijn garagepoort er aan te hangen. (Heb er natuurlijk wel een DW aan hangen zodat ik notificaties krijg als hij te lang open staat)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Koepert
Wiley99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:03:
@Koepert en @Wouzziew Vinden jullie het geen probleem dat een Shelly wat minder veilig is dan je officiële garagepoortafstandsbediening (versleuteld signaal en niet makkelijk te sporen)? Een klein foutje in je config en iemand staat zo binnen met de Shelly app? Ondanks dat ik geen Shelly cloud gebruik en al mijn shellies afscherm van het internet ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde mijn garagepoort er aan te hangen. (Heb er natuurlijk wel een DW aan hangen zodat ik notificaties krijg als hij te lang open staat)
Nee daar maar ik me niet zoveel zorgen om.

- Als ze echt naar binnen willen zijn er andere routes.
- De Shelly is zo afgeschermd als mogelijk (waaronder een passwd, dat is niet 100% hackproof, die illusie heb ik niet)
- De Shelly is daarnaast ook zonder Cloud integratie.
- Er zit idd een automation achter: Ben ik NIET Thuis en gaat de deur open: Notificatie.

1 van de redenen dat de shelly er aan zit is dat de remote (ook met verse batterijen) slecht reageert, dus het wegnemen van die irritatie is ook wat waard.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Koepert en @Wouzziew Vinden jullie het geen probleem dat een Shelly wat minder veilig is dan je officiële garagepoortafstandsbediening (versleuteld signaal en niet makkelijk te spoofen)? Een klein foutje in je config en iemand staat zo binnen met de Shelly app? Ondanks dat ik geen Shelly cloud gebruik en al mijn shellies afscherm van het internet ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde mijn garagepoort er aan te hangen. (Heb er natuurlijk wel een DW aan hangen zodat ik notificaties krijg als hij te lang open staat)
Ik denk dat je de veiligheid van een reguliere garagepoortbediening tamelijk overschat. Kijk hoe makkelijk het signaal van een auto tegenwoordig te spoofen is. Ik denk dat een garagepoortbediening doorgaans nog een aantal klasses lager qua beveiliging zit.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47
Magic schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat je de veiligheid van een reguliere garagepoortbediening tamelijk overschat. Kijk hoe makkelijk het signaal van een auto tegenwoordig te spoofen is. Ik denk dat een garagepoortbediening doorgaans nog een aantal klasses lager qua beveiliging zit.
Ik wilde het vergelijken met de beveiliging van een Shelly, ik wilde er geen absoluut oordeel over vellen. Een Shelly is een stuk makkelijker te misconfigureren dan je auto- of garagepoortsysteem (mits je een beetje een recente motor hebt, die oude 868MHz systemen zijn ook weer wat makkelijker). Wat @Koepert ook al zei, als ze echt binnen willen komen dan lukt dat toch wel.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• Magic
  • Niet online
Wiley99 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Ik wilde het vergelijken met de beveiliging van een Shelly, ik wilde er geen absoluut oordeel over vellen. Een Shelly is een stuk makkelijker te misconfigureren dan je auto- of garagepoortsysteem (mits je een beetje een recente motor hebt, die oude 868MHz systemen zijn ook weer wat makkelijker). Wat @Koepert ook al zei, als ze echt binnen willen komen dan lukt dat toch wel.
Dat is waar, de veiligheid wordt meer bij de gebruiker gelegd, maar mits goed geconfigureerd (ervan uitgaande dat er geen kritieke veiligheidslekken in de shelly zitten, en ook de aansluitende componenten als bijvoorbeeld het wifi-netwerk goed zijn beveiligd) denk ik dat het veiliger is dan een Rfcom systeem, aangezien er dan geen "canned" aanval mogelijk is.

• Wouzziew
Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Ja dat laatste is nu ook zo en bij de standaard remote ook zo (mede daarom ook de doorsensor er aan gekoppeld)

Zou jij je template willen delen? Dan kan ik in elk geval als achtervang dat nog afvangen mocht dat nodig zijn..

(en t gaat me meer om t visuele aspect van n omhoog en omlaag knop dan een status, daar gebruik ik dus die doorsensor voor)
Yes, natuurlijk. Ik heb m'n fileconfig gesplitst, dus dit staat in een aparte covers.yaml. Mogelijk moet je dus nog iets tweaken. In ieder geval hierbij:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - platform: template
    covers:
      garagedeur_switch:
        friendly_name: "Garagedeur open/dicht"
        device_class: garage
        position_template: "{{ is_state('binary_sensor.garagedeur_contact', 'on') }}"
        open_cover:
          service: switch.toggle
          data:
            entity_id: switch.garagedeur
        close_cover:
          data:

Wat ik alweer vergeten was (als iets goed werkt hoef je er ook niet meer naar om te kijken haha); ik heb de doorsensor hier ook in geïntegreerd, zodat de cover wel netjes open/dicht toont. Geen idee of dat ook kan als je alleen de device_class van de switch aanpast, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Terecht punt hoor. Maar ik maak me daar ook niet direct heel veel zorgen over; de Shelly is volledig afgeschermd en alleen lokaal te bedienen. De enige route van buiten naar binnen is via HA en ook die is weer op verschillende manieren beveiligd. Naast netwerkbeveiliging & notificaties is de knop in de HA-interface bijvoorbeeld ook voorzien van een restriction-card met pop-up, zodat je dubbel moet bevestigen dat je 'm wilt bedienen.
En zoals al genoemd; als ze binnen willen komen doen ze dat toch wel; dus dan maar liever zonder braakschade O-)

Overigens is de meerwaarde in mijn geval al meerdere keren aangetoond; mijn vrouw was vorig jaar zwanger en vergat om de haverklap haar sleutels, maar had wel haar telefoon bij zich. Die kon dus alsnog gewoon naar binnen. En toen ik vorige week met een kapot voordeurslot buitengesloten stond was ik er toch ook wel heeel erg blij mee ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Wouzziew op 25-06-2022 13:07 . Reden: Aanvulling ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een deCONZ stick en draai de Add-on. Nu ben ik opzoek naar een beregeningscomputer die met beide werkt zonder allerlei ingewikkelde constructies.

Nu zag ik deze: https://www.123led.nl/WOO...computer-i7363-t5694.html maar kan niet vinden of die op deCONZ werkt.

Iemand die deze werkend heeft gekregen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Koepert
Wouzziew schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Yes, natuurlijk. Ik heb m'n fileconfig gesplitst, dus dit staat in een aparte covers.yaml. Mogelijk moet je dus nog iets tweaken. In ieder geval hierbij:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    covers:
      garagedeur_switch:
        friendly_name: "Garagedeur open/dicht"
        device_class: garage
        position_template: "{{ is_state('binary_sensor.garagedeur_contact', 'on') }}"
        open_cover:
          data:
        close_cover:
          data:

Wat ik alweer vergeten was (als iets goed werkt hoef je er ook niet meer naar om te kijken haha); ik heb de doorsensor hier ook in geïntegreerd, zodat de cover wel netjes open/dicht toont. Geen idee of dat ook kan als je alleen de device_class van de switch aanpast, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

[...]

Terecht punt hoor. Maar ik maak me daar ook niet direct heel veel zorgen over; de Shelly is volledig afgeschermd en alleen lokaal te bedienen. De enige route van buiten naar binnen is via HA en ook die is weer op verschillende manieren beveiligd. Naast netwerkbeveiliging & notificaties is de knop in de HA-interface bijvoorbeeld ook voorzien van een restriction-card met pop-up, zodat je dubbel moet bevestigen dat je 'm wilt bedienen.
En zoals al genoemd; als ze binnen willen komen doen ze dat toch wel; dus dan maar liever zonder braakschade O-)

Overigens is de meerwaarde in mijn geval al meerdere keren aangetoond; mijn vrouw was vorig jaar zwanger en vergat om de haverklap haar sleutels, maar had wel haar telefoon bij zich. Die kon dus alsnog gewoon naar binnen. En toen ik vorige week met een kapot voordeurslot buitengesloten stond was ik er toch ook wel heeel erg blij mee ;-)
Moet je cover ook in je default config expliciet opnemen eigenlijk? Ik heb t niet nl.. Ik heb mn config ook gesplitst.

Heb n template folder, daarin een folder Binary_sensor, sensor en nu ook covers. Daarin nu een yaml (eerst garage.yaml, nu covers.yaml) maar ik blijf de melding houden Property Cover not allowed.. K heb jouw format gebruikt, k heb de voorbeelden uit deze link gebruikt: https://www.home-assistant.io/integrations/cover.template/

en deze variant:

YAML:
1
2
3
cover:
  - covers:
      garagedeur_switch:

Wat mis ik??

• TheFes
Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Moet je cover ook in je default config expliciet opnemen eigenlijk? Ik heb t niet nl.. Ik heb mn config ook gesplitst.

Heb n template folder, daarin een folder Binary_sensor, sensor en nu ook covers. Daarin nu een yaml (eerst garage.yaml, nu covers.yaml) maar ik blijf de melding houden Property Cover not allowed.. K heb jouw format gebruikt, k heb de voorbeelden uit deze link gebruikt: https://www.home-assistant.io/integrations/cover.template/

en deze variant:

YAML:
1
2
3
cover:
  - covers:
      garagedeur_switch:

Wat mis ik??
Bij de variant van @Wouzziew moet er alleen nog covers:

In jouw variant mis je platform: template

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:30
Heeft iemand ervaring met de popp z rain meter?

Ik heb een betrouwbare regen sensor nodig zodat ik mijn dakraam kan sluiten als het regent.

Tot nu toe werkt de popp z rain meter bij mij waardeloos. Ding heeft bijna geen ontvangst en detecteert alleen heel veel regen. Druppels ofzo doet hij niks mee..

• Koepert
TheFes schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Bij de variant van @Wouzziew moet er alleen nog covers:

In jouw variant mis je platform: template
Dat is gekke..
Dan zou ik dus dit krijgen:

YAML:
1
2
3
cover:
    covers:

Maar mijn andere template files zijn als volgt
[Folder]: Template
[Folder]: Binary_sensor
[file]: agenda.yaml
YAML:
1
2
3
binary_sensor:      
  - name: Agenda item
    unique_id: agenda_item

Dus had ik nu:

In dezelfde Templatefolder uiteraard. een folder covers met daarin covers.yaml met dus deze code:

YAML:
1
2
3
4
cover:
    covers:
      garagedeur_switch:

Maar ook dan blijft: Property cover not allowed. Nu heb de covers.yaml los in mn templatefolder gezet (1 laag hoger dus) maar dat verandert de melding niet.

• TheFes
Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Dat is gekke..
Dan zou ik dus dit krijgen:

YAML:
1
2
3
cover:
    covers:

Maar mijn andere template files zijn als volgt
[Folder]: Template
[Folder]: Binary_sensor
[file]: agenda.yaml
YAML:
1
2
3
binary_sensor:      
  - name: Agenda item
    unique_id: agenda_item

Dus had ik nu:

In dezelfde Templatefolder uiteraard. een folder covers met daarin covers.yaml met dus deze code:

YAML:
1
2
3
4
cover:
    covers:
      garagedeur_switch:

Maar ook dan blijft: Property cover not allowed. Nu heb de covers.yaml los in mn templatefolder gezet (1 laag hoger dus) maar dat verandert de melding niet.
Nee, dit valt niet onder de template integration, dit valt onder de cover integration.
Dus dit hoort niet thuis in de folder template

• Wouzziew
Koepert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:01:
[...]

en deze variant:

YAML:
1
2
3
cover:
  - covers:
      garagedeur_switch:

Wat mis ik??
Het is inderdaad ff zoeken :-) je kunt het makkelijkste mijn code 1 op 1 in een apart bestand zetten en die vanuit je configuration.yaml aanroepen met:

YAML:
1
cover: !include configuration_files/cover.yaml

Bij mij heet de aparte file dus cover.yaml en staat ie in de map configuration_files. Maar opnemen in je eigen indeling kan natuurlijk ook gewoon :-) Zolang het maar in deze indeling gaat.
eventueel even rebooten en dat zou 'm moeten zijn!

Mocht het nodig zijn stuur me dan even een PB, dan stuur ik je even een groter deel van mn config door, geen probleem!

[ Voor 5% gewijzigd door Wouzziew op 25-06-2022 22:30 ]

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 23:03
Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:00:
Ik heb een deCONZ stick en draai de Add-on. Nu ben ik opzoek naar een beregeningscomputer die met beide werkt zonder allerlei ingewikkelde constructies.

Nu zag ik deze: https://www.123led.nl/WOO...computer-i7363-t5694.html maar kan niet vinden of die op deCONZ werkt.

Zelf geen ervaring mee maar volgens de lijst van Blakadder zou hij compatible moeten zijn:

https://zigbee.blakadder.com/Woox_R7060.html

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 10:01
Ik controleer of een pc aan of uit staat via het ping platform. De binary sensor in het dashboard toont 'on' als de pc aan staat, maar 'unavailable' als de pc uit staat. Is er ook een manier om 'unavailable' te vervangen door 'off'?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-11 10:18

Rouwette

Rouwette.com

Beefhead schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:38:
Ik controleer of een pc aan of uit staat via het ping platform. De binary sensor in het dashboard toont 'on' als de pc aan staat, maar 'unavailable' als de pc uit staat. Is er ook een manier om 'unavailable' te vervangen door 'off'?
Ik ping ze met de TP-link intergratie en devices zijn Thuis of Afwezig

https://www.rouwette.com/

• breinonline
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat is de device class die je gebruikt? Die bepaald wat je te zien krijgt. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/ Je zou overigens ook met een template sensor kunnen werken die uit de ping sensor zijn gegevens haalt, dan kan je elke status die je wilt weergeven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Koepert
Wouzziew schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Het is inderdaad ff zoeken :-) je kunt het makkelijkste mijn code 1 op 1 in een apart bestand zetten en die vanuit je configuration.yaml aanroepen met:

YAML:
1
cover: !include configuration_files/cover.yaml

Bij mij heet de aparte file dus cover.yaml en staat ie in de map configuration_files. Maar opnemen in je eigen indeling kan natuurlijk ook gewoon :-) Zolang het maar in deze indeling gaat.
eventueel even rebooten en dat zou 'm moeten zijn!

Mocht het nodig zijn stuur me dan even een PB, dan stuur ik je even een groter deel van mn config door, geen probleem!
Dank voor de aanvulling (Net als @TheFes )..Nu werkt het wel. Nog 1 niveau opgehoogd naar mn includes folder.

Staat toch net wat toffer itt een switch'button om de garage te bedienen.

• TheFes
Bij mij laten binary sensoren via het ping platform "connected" of "disconnected" zien (wat een "vertaling" is van de werkelijke staat die ofwel "on" of "off" is).
Er is volgens mij geen enkele device class die unavailable laat zien voor "off"
https://www.home-assistan...nary_sensor/#device-class

Dat zou ook verwarrend zijn met de state unavailable.

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11 10:14
Ik heb sinds deze week ook zonnepanelen en ben nu het een en ander in home assistent in aan het stellen.
Ik heb mijn slimme meter net een P1 naar USB kabel op mijn Raspberry Pi aangesloten en kan nu "power consumption" en "power production" uitlezen.
Is power production nu wat ik in totaal teruglever of wat de panelen opwekken?
Dat laatste kan je toch alleen uitlezen als je de omvormer hebt gekoppeld?
Consumption staat vaak op 0 dus dan pak ik al mijn verbruik van de panelen lijkt mij.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-11 10:37

Mimiix

Professioneel Prutser

Device tracker met ping. Dan wordt het Home en Not home.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Toppe
Marsman83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:53:
Ik heb sinds deze week ook zonnepanelen en ben nu het een en ander in home assistent in aan het stellen.
Ik heb mijn slimme meter net een P1 naar USB kabel op mijn Raspberry Pi aangesloten en kan nu "power consumption" en "power production" uitlezen.
Is power production nu wat ik in totaal teruglever of wat de panelen opwekken?
Dat laatste kan je toch alleen uitlezen als je de omvormer hebt gekoppeld?
Consumption staat vaak op 0 dus dan pak ik al mijn verbruik van de panelen lijkt mij.
Production is wat je meter ‘uitgaat’, dus wat je terug geeft :)

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 09:50
Ik heb nog een oude Raspberry draaien met Influxdb (v 1.8) en Grafana.
Voor HA ben ik al geruime tijd geleden overgestapt naar een NUC en wil nu Influx en Grafana ook 'overhalen'.

Van Influxdb is er ook een nieuwe versie (v2), is er een goede reden om over te gaan naar deze versie?
Of gewoon opnieuw v1.8 installeren en de data 1:1 overhalen?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Is het mogelijk om op basis van één template bij een template sensor meerdere attributen te setten? Ik wil bv op basis van de uurlijkse weersvoorspelling een sensor maken met de min & max voor het komende 2 uur en komende 4 uur. Uiteraard moet ik dan door de voorspellingen lopen om de min & max te bepalen, maar dat doe ik liever 1x om zowel de min als max te bepalen dan 2x, 1x voor de min en 1x voor de max.

• Marsman83
Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Production is wat je meter ‘uitgaat’, dus wat je terug geeft :)
Thanks,ik wist het niet zeker namelijk.
Wat ik wel gek vind, ik heb nu nog een beetje teruglevering maar verbruik tegelijkertijd ook stroom onder power consumption, dan zou ik normaal toch niet terug kunnen leveren, hij zou toch eerst eigen opbrengst op moeten maken?

Verwijderd

Marsman83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Thanks,ik wist het niet zeker namelijk.
Wat ik wel gek vind, ik heb nu nog een beetje teruglevering maar verbruik tegelijkertijd ook stroom onder power consumption, dan zou ik normaal toch niet terug kunnen leveren, hij zou toch eerst eigen opbrengst op moeten maken?
Dat zou niet moeten mogen nee. Ik neem aan dat je terugleveren op de slimme meter (production) uitleest.

• Marsman83
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Dat zou niet moeten mogen nee. Ik neem aan dat je terugleveren op de slimme meter (production) uitleest.
Klopt, power production.
Ik heb een 3fase omvormer en zie dat hij over een aantal fases teruglevert maar ook wat van het net af pakt.
Dat was vanmiddag niet zo toen ik meer opbrengst had.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:00:

Is die van de Lidl (Parkside) geen optie? Lijkt qua functies hetzelfde. Kostte 30 euro, werkt als een trein (wel met Z2M via een Sonoff-stick, dus geen idee of deCONZ ook compatible is).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Toppe
tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Is die van de Lidl (Parkside) geen optie? Lijkt qua functies hetzelfde. Kostte 30 euro, werkt als een trein (wel met Z2M via een Sonoff-stick, dus geen idee of deCONZ ook compatible is).
Hmm, ik heb gezocht zigbee, niets gevonden..? Kijk ik er overheen?

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Hmm, ik heb gezocht zigbee, niets gevonden..? Kijk ik er overheen?
Er lijkt net een nieuwe variant aangekondigd (https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100348186) maar ik heb zelf de https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100325201 en die werkt prima. Komt als een switch in HA. Alleen automatische uitschakeltijd bij fysiek inschakelen op 't apparaat zelf moest ik handmatig met een MQTT-bericht instellen (was standaard 15 minuten, ik wilde 30), voor de rest werkte het out of the box.

• Toppe
tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Er lijkt net een nieuwe variant aangekondigd (https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100348186) maar ik heb zelf de https://www.lidl.nl/p/par...bee-smart-home/p100325201 en die werkt prima. Komt als een switch in HA. Alleen automatische uitschakeltijd bij fysiek inschakelen op 't apparaat zelf moest ik handmatig met een MQTT-bericht instellen (was standaard 15 minuten, ik wilde 30), voor de rest werkte het out of the box.
Had die andere al besteld maar ga deze onthouden aangezien ik hem nog op twee andere plekken wil hebben.

Alleen nog even netjes een -1 minuut aan 2 minuten uit- herhaal scriptje maken zodat het water de grond in kan zakken :)

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:30:
[...]

Had die andere al besteld maar ga deze onthouden aangezien ik hem nog op twee andere plekken wil hebben.

Alleen nog even netjes een -1 minuut aan 2 minuten uit- herhaal scriptje maken zodat het water de grond in kan zakken :)
Dan kan je beter zorgen voor wat kleinere openingen in je druppelslang oid. Want op deze manier kost 't wel erg veel batterijen, ben ik bang :)

Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken. Doel was om een vakantie van 3 weken te overbruggen, daar werkte het perfect voor. Het gras staat er prachtig bij O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMG4LJYBSPymmCeHGIotXmZzYZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sCB7Fe6VLQvTaIcgIA5SiLEt.png?f=fotoalbum_large

Hij berekent elke nacht hoeveel regen de komende 24 uur gaat vallen en bepaalt vervolgens de sproeiduur o.b.v. standaardtijd (handmatig instellen), temperatuur (t.o.v. handmatig in te stellen setpoint, warmer = langer) en regenverwachting. Gegevens worden uit de sensors van Buienradar gehaald.

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 26-06-2022 22:42 ]

• Toppe
tobiasvs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:37:
[...]

Dan kan je beter zorgen voor wat kleinere openingen in je druppelslang oid. Want op deze manier kost 't wel erg veel batterijen, ben ik bang :)
Eens. Dit is alleen een kant en klare slang die nu om de bomen ligt met een lus en dan weer verder naar de volgende. Tussenruimtes zijn 1,5m waar wél gesproeid wordt maar waar het niet nodig is.

Er ligt nog een losse slang als aanvoer zodat ik die eenvoudig los kan klikken als ik de kliko even wil omspoelen en dergelijke.
Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken. Doel was om een vakantie van 3 weken te overbruggen, daar werkte het perfect voor. Het gras staat er prachtig bij O+

[Afbeelding]

Hij berekent elke nacht hoeveel regen de komende 24 uur gaat vallen en bepaalt vervolgens de sproeiduur o.b.v. standaardtijd (handmatig instellen), temperatuur (t.o.v. handmatig in te stellen setpoint, warmer = langer) en regenverwachting. Gegevens worden uit de sensors van Buienradar gehaald.
Nice! Eerst dit werkend maken, dan verder kijken naar dit soort informatie. Heb gelukkig zelf ook een weer station die accurater is dan de buienradar hier dus dat scheelt!

Verwijderd

Marsman83 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:44:
[...]

Klopt, power production.
Ik heb een 3fase omvormer en zie dat hij over een aantal fases teruglevert maar ook wat van het net af pakt.
Dat was vanmiddag niet zo toen ik meer opbrengst had.
Bij 3 fase kan ik mij voorstellen dat dat best mogelijk is. Heb je waarschijnlijk op 1 fase even een wat hoger verbruik.

• Vorkie
  • Niet online
Voor de mensen die de MHI MQTT module gebruiken (MHI-AC-Ctrl).

Gezien de breaking change dat Climate en MQTT in hun eigen stukje moeten komen, dient daar wel wat aandacht aan gegeven te worden. Mijn module heet MHI-AC-Zolder, pas deze aan naar je eigen natuurlijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
mqtt:
  climate:
    - name: MHI-AC-Zolder
      initial: 22
      min_temp: 18
      max_temp: 30
      temp_step: 0.5 
      modes:
        - "auto"
        - "dry"
        - "cool"
        - "fan_only"
        - "heat"
        - "off"
      swing_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
        - "swing"
      fan_modes:
        - "1"
        - "2"
        - "3"
        - "4"
      mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Mode"
      mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Mode"
      temperature_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Tsetpoint"
      temperature_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Tsetpoint"
      fan_mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Fan"
      fan_mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Fan"
      swing_mode_command_topic: "MHI-AC-Zolder/set/Vanes"
      swing_mode_state_topic: "MHI-AC-Zolder/Vanes"
      current_temperature_topic: "MHI-AC-Zolder/Troom"
  sensor:  ## MHI AC CTRL connection status to broker
    - name: "MHI-AC-Zolder - connected"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/connected"
## WiFI RSSI /Received Signal Strength in dBm during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - RSSI"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/RSSI"
      unit_of_measurement: "dBm"
## Frequency of the SCK pin in Hz during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - fSCK"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/fSCK"
      unit_of_measurement: "Hz"
## Frequency of the MOSI pin in Hz during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - fMOSI"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/fMOSI"
## Frequency of the MISO pin in Hz during boot
    - name: "MHI-AC-Zolder - fMISO"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/fMISO"
## Current operation mode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Mode"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Mode"
## Current power mode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Power"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Power"
## Fan level
    - name: "MHI-AC-Zolder - Fan"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Fan"
## Vanes up/down position
    - name: "MHI-AC-Zolder - Vanes"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Vanes"
## Room temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Troom"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Troom"
      unit_of_measurement: "°C"
## Target room temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Tsetpoint"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Tsetpoint"
## Errorcode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Errorcode"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/Errorcode"    
## Current operation mode
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - Mode"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/Mode"
## Set temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - Tsetpoint"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/Tsetpoint"
## Return air sensor temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - RETURN-AIR"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/RETURN-AIR"
## Indoor heat exchanger sensor (on U bend) (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R1"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R1"
## Indoor heat exchanger sensor (on Capillary) (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R2"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R2"
## Indoor heat exchanger sensor (on suction header) (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THI-R3"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THI-R3"
## Indoor unit - Fanspeed
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - IU-FANSPEED"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/IU-FANSPEED"
## Outdoor air temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OUTDOOR"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OUTDOOR"
## Compressor frequency (Hz)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - COMP"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/COMP"
## Outdoor unit heat exchanger sensor (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - THO-R1"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/THO-R1"
## Discharge Pipe Temperature (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TD"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TD"
## Current (Amp)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - CT"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/CT"
      unit_of_measurement: "A"
## Protection state number of the compressor
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - PROTECTION-NO"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/PROTECTION-NO"
## Outdoor unit fan speed
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OU-FANSPEED"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OU-FANSPEED"
## Defrost control on/off
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - DEFROST"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/DEFROST"
## Total running hours of compressor (Hr)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TOTAL-COMP-RUN"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TOTAL-COMP-RUN"
      unit_of_measurement: "hours"
## Pulse rate of the outdoor unit expansion valve EEVC (Pulse)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - OU-EEV1"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/OU-EEV1"    
## Compressor discharge pipe super heat (°C)
    - name: "MHI-AC-Zolder - Operating Data - TDSH"
      state_topic: "MHI-AC-Zolder/OpData/TDSH"

• TWKterry
  • Laatst online: 23:51

TWKterry

Master Mariner

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 05:00:
[...]

Bij 3 fase kan ik mij voorstellen dat dat best mogelijk is. Heb je waarschijnlijk op 1 fase even een wat hoger verbruik.
Het klopt wel. Is een uur weergave in HA. De meter kan best een half uur bewolkt hebben met van het net en daarna terug levering. Zeker met de afgelopen paar dagen is dat veel voorkomend.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:58
Sinds een paar dagen gaf Google Assistant steeds vaker aan dat ie geen verbinding kon maken met Home Assistant. Daarop geprobeerd local fulfillment aan te zetten, maar dat deed het niet (bleef via de cloud gaan). Echter, de volgende dag werkte het totaal niet meer. Heb de integratie weggegooid en opnieuw geprobeerd te connecten, maar Google Home blijft melden 'cannot reach [test] Home Assistant' nadat ik het login screen van Home Assistant voorbij ben. Zie ook https://community.home-as...google-assistant/434402/2. Iemand anders dit issue ook?

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:03
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Je kan op de ene fase terugleveren en de andere fase van het net plukken volgens mij.
Daarnaast, zoals hierboven, soms is een periode met wolken ook de sculidge of bv piekbelasting van de wasmachine of -droger

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Verder erg leuk speelgoed, die bewateringscomputers. Op de fora van HA staat een gigantisch project met automatische bewatering. Heb geprobeerd 't te installeren, maar dat kostte zo veel tijd (gedoe met packages, bestandslocaties etc.) dat ik het uiteindelijk heb opgegeven en zelf wat ben gaan maken.
Welk project bedoel je precies? Zelf gebruik* ik HA Smart Irrigation en dat was 1x klikken in HACS om te installeren :) Die integration houdt rekening met o.a. neerslag, zon, wind, lucht, soort grond en kan werken op basis van online bronnen, sensoren in je tuin of een combinatie van beide.

Gedoe met packages en bestandslocaties zou je eigenlijk niet/nauwelijks moeten hebben als je HACS gebruikt voor custom integrations en dergelijke?

De integration is nu alleen geïnstalleerd, moet nog even tijd vinden/maken om mijn sensoren en zo in te stellen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17

Vos

AFCA

Ik heb HA core geïnstalleerd dmv een tutorial op mijn NAS via Docker. Nu begrijp ik dat ik Supervisor nodig heb om addons te kunnen toevoegen?

Kan iemand toelichten hoe ik Supervisor geïnstalleerd krijg? Dat lijkt mij de meest eenvoudige manier om addons toe te voegen?

Ben een redelijke noob in dit gebeuren ;)

• water_escape
RudolfR schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:23:
@water_escape

Misschien één van deze pakken:
https://github.com/zuidwijk/esphome-doorbell

Kan me indenken dat die van het blog inmiddels achterhaald is.

(En bevat ook yaml voor esphome alsook een HA automation)
Als ik die copy/paste krijg ik nog steeds een error als ESPHoe de yaml check doet:

code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
esphome:
  name: "deurbel"

esp8266:
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "xxx"

ota:
  password: "xxx"

time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

text_sensor:
  - platform: version
    name: Doorbell ESPHome Version
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: Doorbell IP
    ssid:
      name: Doorbell SSID
    bssid:
      name: Doorbell BSSID

sensor:
  - platform: uptime
    name: Doorbell Uptime
  - platform: wifi_signal
    name: Doorbell WiFi Signal
    update_interval: 60s

globals:
  - id: chime
    type: bool
    restore_value: true
    initial_value: 'true'

switch:
  - platform: gpio
    pin:
      number: D1
      inverted: false
    name: "Doorbell Relay"
    id: relay
    internal: true
    icon: mdi:alarm-bell
  - platform: restart
    name: "Doorbell Restart"
    name: Doorbell Chime Active
    id: chime_active
    restore_state: false
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: chime
          value: 'true'
    turn_off_action:
      - globals.set:
          value: 'false'
    lambda: |-
      return id(chime);

binary_sensor:
    pin:
      number: D5
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: true
    name: "Doorbell"
    filters:
      - delayed_on: 50ms
      - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds
    on_press:
      then:
        if:
          condition:
            - switch.is_on: chime_active
          then:
            - switch.turn_on: relay
            - delay: 200ms
            - switch.turn_off: relay
            - delay: 600ms

- platform: status
    name: "Status Doorbell"

error:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
INFO Reading configuration /config/esphome/deurbel.yaml...
ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax:

while parsing a block collection
  in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 77, column 3:
      ^
expected <block end>, but found '?'
  in "/config/esphome/deurbel.yaml", line 108, column 3:
      ap:
      ^

Water-Escape

• Magic
  • Niet online
Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:26:
Ik heb HA core geïnstalleerd dmv een tutorial op mijn NAS via Docker. Nu begrijp ik dat ik Supervisor nodig heb om addons te kunnen toevoegen?

Kan iemand toelichten hoe ik Supervisor geïnstalleerd krijg? Dat lijkt mij de meest eenvoudige manier om addons toe te voegen?

Dat kan niet, je hebt nu eigenlijk Home Assistant Core geïnstalleerd. Supervisor is onderdeel van Home Assistant OS. Als je docker ervaring hebt kun je alle addons prima draaien als extra docker container (want dat doet supervisor ook). daar is wat extra config voor nodig en werkt niet zo out-of-the-box als via supervisor, maar is wel erg flexibel.

Als je juist die out-of-the-box ervaring wil zou ik aanraden om Home Assistant OS op een eigen PC of SBC te installeren. Alternatief wat ook redelijk goed werkt (mits je voldoende geheugen in je synology hebt en een X86 CPU) is in een virtuele machine dmv virtual machine manager.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Gizz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Welk project bedoel je precies? Zelf gebruik* ik HA Smart Irrigation en dat was 1x klikken in HACS om te installeren :) Die integration houdt rekening met o.a. neerslag, zon, wind, lucht, soort grond en kan werken op basis van online bronnen, sensoren in je tuin of een combinatie van beide.

Gedoe met packages en bestandslocaties zou je eigenlijk niet/nauwelijks moeten hebben als je HACS gebruikt voor custom integrations en dergelijke?

De integration is nu alleen geïnstalleerd, moet nog even tijd vinden/maken om mijn sensoren en zo in te stellen :P
Hmm, dan moet ik die maar eens gaan bekijken. Ik was op My Garden Irrigation uitgekomen. Die heeft echt 10 extra add-ons, handmatige sensors, packages en zo nodig om fatsoenlijk te werken. Uiteindelijk had ik het bijna werkend en toen bleek 't ontzettend traag te werken. Daarom maar in z'n geheel weer verwijderd. Misschien is die link van jou wel wat! :)

• Vos

Vos

AFCA

Magic schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Dat kan niet, je hebt nu eigenlijk Home Assistant Core geïnstalleerd. Supervisor is onderdeel van Home Assistant OS. Als je docker ervaring hebt kun je alle addons prima draaien als extra docker container (want dat doet supervisor ook). daar is wat extra config voor nodig en werkt niet zo out-of-the-box als via supervisor, maar is wel erg flexibel.

Als je juist die out-of-the-box ervaring wil zou ik aanraden om Home Assistant OS op een eigen PC of SBC te installeren. Alternatief wat ook redelijk goed werkt (mits je voldoende geheugen in je synology hebt en een X86 CPU) is in een virtuele machine dmv virtual machine manager.
Thanks voor je antwoord. Weet jij wellicht handige tutorials om die addons te installeren via docker? Heb beperkte docker ervaring maar kan het proberen :).

Mijn DS220+ heeft nu 2GB geheugen, dat zou ik dan uit moeten breiden om het daar via een VM te draaien.

• Magic
  • Niet online
Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Thanks voor je antwoord. Weet jij wellicht handige tutorials om die addons te installeren via docker? Heb beperkte docker ervaring maar kan het proberen :).

Mijn DS220+ heeft nu 2GB geheugen, dat zou ik dan uit moeten breiden om het daar via een VM te draaien.
Dat ligt er natuurlijk aan welke addons je wil installeren. Toen ik net begon was een google actie "synology docker install %packagenaam%" altijd voldoende. Dan kwam er wel een site met stap-voor-stap instructies of youtube video langs met voldoende uitleg.

Maar om eerlijk te zijn, hoewel ik een boel geleerd heb daarvan, op een gegeven moment wordt je op zeker niveau afhankelijk van je HA installatie voor je automatisering. Dan wil je gewoon de gemakken hebben van installatie waar enigszins support op gegeven kan worden, en een prima backup en restore mogelijkheid mocht je host de geest geven. Na docker op mijn synology heb ik eerst een poos op een raspberry pi 4 (2GB) gedraaid, daarbij helemaal schoon opnieuw begonnen. Dat werd wat te weinig RAM en 4GB model was niet leverbaar. Toen een poos in een VM op mijn synology gedraaid (was peanuts die migratie door de backup en restore), maar doordat USB devices niet automatisch gekoppeld werden bij een reboot was elke reboot een worsteling. Toen een odroid N2+ gekocht, en daar draait ie nu echt lekker op. Ook die migratie was pijnloos.

[ Voor 20% gewijzigd door Magic op 27-06-2022 10:34 ]

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-11 16:55
Ik wil graag de afstand weten tussen mijn thuis adres en een locatie van een afsrpaak uit mijn agenda. Dit wil ik koppelen aan mijn elektrische auto zodat ik weet wanneer ik moet opladen.

Het lukt me echter niet met waze en ook google travel time heb ik geprobeerd maar daar krijg ik helemaal geen data.

In waze stel ik in zone.home als origin en als destination een sensor die als attribute calendar location heeft. Dit is dan zoiets als "Utrecht" Maar dan krijg in een travel time van 770 minuten met een afstand van 1400 km terwijl ik in Rotterdam woon.

Heeft iemand dit werken?

• Vos

Vos

AFCA

Magic schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan welke addons je wil installeren. Toen ik net begon was een google actie "synology docker install %packagenaam%" altijd voldoende. Dan kwam er wel een site met stap-voor-stap instructies of youtube video langs met voldoende uitleg.

Maar om eerlijk te zijn, hoewel ik een boel geleerd heb daarvan, op een gegeven moment wordt je op zeker niveau afhankelijk van je HA installatie voor je automatisering. Dan wil je gewoon de gemakken hebben van installatie waar enigszins support op gegeven kan worden, en een prima backup en restore mogelijkheid mocht je host de geest geven. Na docker op mijn synology heb ik eerst een poos op een raspberry pi 4 (2GB) gedraaid, daarbij helemaal schoon opnieuw begonnen. Dat werd wat te weinig RAM en 4GB model was niet leverbaar. Toen een poos in een VM op mijn synology gedraaid (was peanuts die migratie door de backup en restore), maar doordat USB devices niet automatisch gekoppeld werden bij een reboot was elke reboot een worsteling. Toen een odroid N2+ gekocht, en daar draait ie nu echt lekker op. Ook die migratie was pijnloos.
Thnx, ik denk dat ik het even op Windows ga testen en daarna eventueel de NAS een RAM upgrade ga geven mocht het goed bevallen.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:27

JoepW

iRacer & Home Assistant

Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Thnx, ik denk dat ik het even op Windows ga testen en daarna eventueel de NAS een RAM upgrade ga geven mocht het goed bevallen.
Ik denk dat de VM oplossing van synology niet werkt op een 220. Check dat eerst even goed.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JoepW schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat de VM oplossing van synology niet werkt op een 220. Check dat eerst even goed.
De DS220+ heeft een intel processor en ondersteunt de Virtual Machine Manager :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:27

JoepW

iRacer & Home Assistant

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
[...]

[Afbeelding]

Dat ziet er echt goed uit. Ik zit te prutsen met HAsmartirrigation, maar lukt mij niet zo'n mooi dashboard te krijgen.

Zou je je YAML files kunnen delen? Ben erg benieuwd hoe je dat met buienradar en je dashboard gedaan hebt.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-11 18:54
Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Ik draai HA op een DS220+ in een VM en dit gaat eenvoudig en perfect. Wou nog even meegeven, dat het USB probleem bij mij niet voorkomt. Ik heb een Zigbee stick aan de Synology hangen en die wordt gewoon weer herkend na een heropstart. Of dit nu na een update van de Synology is, of na een stroompanne, het werkt gewoon.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11 14:01
tomdh76 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:34:
Ik wil graag de afstand weten tussen mijn thuis adres en een locatie van een afsrpaak uit mijn agenda. Dit wil ik koppelen aan mijn elektrische auto zodat ik weet wanneer ik moet opladen.

Het lukt me echter niet met waze en ook google travel time heb ik geprobeerd maar daar krijg ik helemaal geen data.

In waze stel ik in zone.home als origin en als destination een sensor die als attribute calendar location heeft. Dit is dan zoiets als "Utrecht" Maar dan krijg in een travel time van 770 minuten met een afstand van 1400 km terwijl ik in Rotterdam woon.

Heeft iemand dit werken?
Ik heb wel iets van dynamische adressen werkend waarbij ik de reistijd naar huis ophaal via Waze. Als origin sensor heb ik de device_tracker van mijn mobiel (via de Home Assistant app) en als destination heb ik zone.home staan. Dit werkt voor mij erg goed, nooit problemen mee gehad.

Bij Waze krijg je een sensor met een paar attributes, waaronder 'origin' en 'destination'. Als ik jou was zou ik de sensor eens opnieuw maken en een kijkje nemen bij die attributes. Misschien zie je daar onlogische waarden, en dan kan je er achter komen bij welke sensor het fout gaat. Misschien staat je home zone verkeerd, of misschien gaat het wel fout bij het ophalen van de location van je calendar.

• AW_Bos

AW_Bos

AW_Bos schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Iemand die enig idee heeft? En wat hebben jullie als callback URL in de Toon Developer API staan?
Even een reminder. Toch even benieuwd naar anderen die Toon van Eneco gebruiken.

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10 18:12
AW_Bos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Even een reminder. Toch even benieuwd naar anderen die Toon van Eneco gebruiken.
Hier een HA + Toon gebruiker. Bij mij staat bij Callback URL: http://homeassistant.local:8123/auth/external/callback

Helpt dit je verder?

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-11 21:49
Vos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:26:

Zoals @Magic al aangaf kun je HA Core niet met HA Supervised draaien. Wel pas nog onderstaande video gezien, misschien heb je er wat aan. Waar de maker van de video het over een docker-compose.yaml bestand heeft, zal jij dit zo te zien m.b.v. stap 2 t/m 8 uit jouw tutorial moeten doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rembock op 27-06-2022 12:40 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Wolf3D schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Hier een HA + Toon gebruiker. Bij mij staat bij Callback URL: http://homeassistant.local:8123/auth/external/callback

Helpt dit je verder?
En hoe bereik jij altijd Home Assistant? Ook via http://homeassistant.local:8123 ?
Of via http://homeassistant:8123?

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 27-06-2022 12:52 ]

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10 18:12
AW_Bos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:51:
[...]

En hoe bereik jij altijd Home Assistant? Ook via http://homeassistant.local:8123 ?
Of via http://homeassistant:8123?
Eigenlijk via IP-adres, maar met zowel http://homeassistant.local:8123 als http://homeassistant:8123 kom ik er ook.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-11 10:18

Rouwette

Rouwette.com

Http://HomeAssistant.local:8123

Werkt bij mij niet meer, heb ha eerst op een pi4 en nu op een Nuc.
Wellicht na een herstart van het modem dat het wel weer werkt. Maar ik benader het eigenlijk altijd via duckdns

https://www.rouwette.com/

• tomdh76
Sicco92 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Ik heb wel iets van dynamische adressen werkend waarbij ik de reistijd naar huis ophaal via Waze. Als origin sensor heb ik de device_tracker van mijn mobiel (via de Home Assistant app) en als destination heb ik zone.home staan. Dit werkt voor mij erg goed, nooit problemen mee gehad.

Bij Waze krijg je een sensor met een paar attributes, waaronder 'origin' en 'destination'. Als ik jou was zou ik de sensor eens opnieuw maken en een kijkje nemen bij die attributes. Misschien zie je daar onlogische waarden, en dan kan je er achter komen bij welke sensor het fout gaat. Misschien staat je home zone verkeerd, of misschien gaat het wel fout bij het ophalen van de location van je calendar.
Dit heeft me al wat verder geholpen. Ik zag als het niet goed ging bij destination 'on' staan terwijl als ik bijvoorbeeld zone.home en zone.werk gebruik als origin en destination een gps locatie zag. Ik moet nu dus kijken of ik het adres in de google calendar in GPS formaat kan krijgen. Wrsch kan Waze vanuit een adres niet een GPS locatie vinden...

edit: als ik de google travel time integratie gebruik werkt het wel

[ Voor 3% gewijzigd door tomdh76 op 27-06-2022 21:40 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Wolf3D schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Eigenlijk via IP-adres, maar met zowel http://homeassistant.local:8123 als http://homeassistant:8123 kom ik er ook.
Misschien dat Eneco in hun callback een FQDN vereist. Ik kan het eens proberen.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11 14:01
tomdh76 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Dit heeft me al wat verder geholpen. Ik zag als het niet goed ging bij destination 'on' staan terwijl als ik bijvoorbeeld zone.home en zone.werk gebruik als origin en destination een gps locatie zag. Ik moet nu dus kijken of ik het adres in de google calendar in GPS formaat kan krijgen. Wrsch kan Waze vanuit een adres niet een GPS locatie vinden...
Bij Waze gebruik ik voor een paar andere sensors gewoon een adres, dus daar hoeft het niet per se aan te liggen. Ik denk dat het aan je calendar entity ligt. Waze kan omgaan met een van 3 opties:
- een entity met een geldige locatie als 'state'
- een entity met latitude en longitude als attribute
- een zone

Als je bij destination 'on' ziet staan, dan denk ik dat de state wordt genomen van je calendar entities. Die is namelijk 'on' en 'off' afhankelijk van of er op dit moment een evenement in die agenda gaande is. Bij mij hebben calendar entities ook geen latitude en longitude, dus dan wordt er waarschijnlijk teruggevallen op de state.
Je zou waarschijnlijk een van de attributes van je calendar entity moeten nemen. In mijn calendar entities heb ik een 'location' attribute, die zou je in een sensor als state terecht moeten krijgen en dan zou dat waarschijnlijk prima werken.

Om een attribute in een nieuwe sensor als state te krijgen, kan je een template sensor maken met een template als {{state_attr("calendar.naam", "location")}}. Of als je HACS hebt, zoek naar 'Attributes extractor', die kan hetzelfde zonder templates. Vervolgens kan je de nieuw aangemaakte sensor voor Waze gebruiken.

• -CJ

-CJ

Not remastered

-CJ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Ik gebruik DSMR om de meter uit te lezen.

Wat wel vreemd is:
- DSMR heeft gegevens vanaf 22-6 04:16
- Een willekeurige lamp heeft gegevens vanaf 22-6 22:36
- Een smartplug heeft gegevens vanaf 24-6 23:32

Zie bijvoorbeeld verbruik:
[Afbeelding]

Elke entiteit die ik bekijk begint op een ander willekeurig moment. Van voor die tijd dus alle gegevens kwijt voor alle entiteiten.

Logboek is ook leeg voor 22-6. De back-ups heb ik nog wel, waarbij de meest recente vorige week is.

Ter aanvulling; ik gebruik HA nu een half jaar en heb ook nog voldoende schijfruimte beschikbaar.
Heeft iemand hier nog een tip of een inzicht? Als er nog manieren zijn om de oude data te checken via een DB-tool hoor ik het ook graag, al zou ik liever alles restoren of een samenvoeging doen (als de oude data er nog is).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:01
water_escape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Als ik die copy/paste krijg ik nog steeds een error als ESPHoe de yaml check doet:

code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
esphome:

esp8266:

wifi:

# Enable logging
logger:

api:
  encryption:

ota:

time:

text_sensor:
    ip_address:
    ssid:
    bssid:

sensor:

globals:

switch:
    pin:
    turn_on_action:
      - globals.set:
    turn_off_action:
      - globals.set:
      return id(chime);

binary_sensor:
    pin:
    filters:
    on_press:
      then:
        if:
          condition:
          then:

error:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

^
      ap:
      ^
Probleem dat ik daar zie is dat een esp01_1m geen pinnen genaamd D1 en D5 heeft. Als ik er een d1_mini van maak gaat dat allemaal goed hier in ESPhome.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 13:16
water_escape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:41:
[...]

code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
esphome:

esp8266:

wifi:

# Enable logging
logger:

api:
  encryption:

ota:

time:

text_sensor:
    ip_address:
    ssid:
    bssid:

sensor:

globals:

switch:
    pin:
    turn_on_action:
      - globals.set:
    turn_off_action:
      - globals.set:
      return id(chime);

binary_sensor:
    pin:
    filters:
    on_press:
      then:
        if:
          condition:
          then:

error:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

^
      ap:
      ^
je hebt toch een wemos D1? dan is je syntax niet goed:
verander
code:
1
2
3
4
5
esphome:

esp8266:

eens in
code:
1
2
3
4
esphome:
  name: smartdoorbell
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

• water_escape
Septillion schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Probleem dat ik daar zie is dat een esp01_1m geen pinnen genaamd D1 en D5 heeft. Als ik er een d1_mini van maak gaat dat allemaal goed hier in ESPhome.
Interesting. Dat werkt idd.

mag ik vragen wat ik met dit stukje moet? Gewoon zo laten?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
text_sensor:
    ip_address:
    ssid:
    bssid:

Water-Escape

• tomdh76
Sicco92 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Bij Waze gebruik ik voor een paar andere sensors gewoon een adres, dus daar hoeft het niet per se aan te liggen. Ik denk dat het aan je calendar entity ligt. Waze kan omgaan met een van 3 opties:
- een entity met een geldige locatie als 'state'
- een entity met latitude en longitude als attribute
- een zone

Als je bij destination 'on' ziet staan, dan denk ik dat de state wordt genomen van je calendar entities. Die is namelijk 'on' en 'off' afhankelijk van of er op dit moment een evenement in die agenda gaande is. Bij mij hebben calendar entities ook geen latitude en longitude, dus dan wordt er waarschijnlijk teruggevallen op de state.
Je zou waarschijnlijk een van de attributes van je calendar entity moeten nemen. In mijn calendar entities heb ik een 'location' attribute, die zou je in een sensor als state terecht moeten krijgen en dan zou dat waarschijnlijk prima werken.

Om een attribute in een nieuwe sensor als state te krijgen, kan je een template sensor maken met een template als {{state_attr("calendar.naam", "location")}}. Of als je HACS hebt, zoek naar 'Attributes extractor', die kan hetzelfde zonder templates. Vervolgens kan je de nieuw aangemaakte sensor voor Waze gebruiken.
Ja dit lukt nu aardig. Jammer dat je alleen de locatie moet omzetten in een GPS coordinaat. Als ik gewoon bijvoorbeeld Arnhem heb staan als attribute dan pakt hij hem niet maar wel als ik 51.98678150092288, 5.904493460243529 in de agenda beschrijving zet...

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:31
Vraag.

Ik heb wat WIZ lampen geintergreerd. Ging steeds goed.
Nu kom ik terug van vakantie, liggen er 2 uit en worden ook niet gevonden.
Dus ik uiteindelijk hele intergratie er even uit en bij toevogen krijg ik deze melding;
Error
This integration does not support configuration via the UI. If you followed this link from the Home Assistant website, make sure you run the latest version of Home Assistant.

Gaat via deze site ; https://www.home-assistant.io/integrations/wiz/

Ik draai laatste HA. Heb ik afgelopen maand een ingrijpende verandering gemist?

Oja, alle lampen worden wel gezien in de WIZ app

edit ; anders opgelost, via WIZ light intergratie en op IP

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 27-06-2022 20:01 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 13:16
water_escape schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Interesting. Dat werkt idd.

mag ik vragen wat ik met dit stukje moet? Gewoon zo laten?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
text_sensor:
    ip_address:
    ssid:
    bssid:
Die gegevens krijg je te zien in home assistant maar ook in de webinterface van je wemos.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

gomaster schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Dat ziet er echt goed uit. Ik zit te prutsen met HAsmartirrigation, maar lukt mij niet zo'n mooi dashboard te krijgen.

Zou je je YAML files kunnen delen? Ben erg benieuwd hoe je dat met buienradar en je dashboard gedaan hebt.
Tuurlijk.
Dashboard
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
  - theme: Backend-selected
    title: Tuin en planten
    path: tuin
    icon: mdi:flower
    type: custom:masonry-layout
    badges: []
    cards:
      - type: vertical-stack
        title: Sproeier
        cards:
          - type: horizontal-stack
            cards:
              - type: custom:mushroom-entity-card
                entity: switch.sproeier_achtertuin
                name: Achtertuin
                use_entity_picture: false
                hide_icon: false
                fill_container: false
                layout: vertical
                icon_color: blue
                tap_action:
                  action: toggle
              - type: conditional
                conditions:
                  - entity: input_boolean.sproeier_ochtend
                    state: 'on'
                  - entity: input_boolean.sproeier_master
                card:
                  type: custom:mushroom-entity-card
                  entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend
                  name: Ochtend
                  primary_info: state
                  secondary_info: name
                  tap_action:
                    action: none
                  hold_action:
                    action: more-info
                  double_tap_action:
                conditions:
                  - entity: input_boolean.sproeier_avond
                card:
                  entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_avond
                  name: Avond
                  tap_action:
                  hold_action:
                  double_tap_action:
                conditions:
                  - entity: input_boolean.sproeier_handmatig
                card:
                  entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_handmatig
                  name: Handmatig
                  tap_action:
                  hold_action:
                  double_tap_action:
          - type: entities
            entities:
                name: Automatisch (volgens schema)
                secondary_info: none
                name: Handmatig
                secondary_info: none
            state_color: true
            show_header_toggle: false
        title: Schema
        cards:
            conditions:
                state: 'off'
            card:
              type: markdown
              content: >-
                Zowel de automatische als handmatige sproeischema's zijn
                uitgeschakeld. 
            conditions:
              - entity: input_boolean.sproeier_ochtend
              - entity: input_boolean.sproeier_avond
            card:
              type: markdown
              content: Er is geen schema ingeschakeld.
            conditions:
            card:
              type: entities
              entities:
                - type: custom:fold-entity-row
                  head:
                    entity: input_boolean.sproeier_ochtend
                    name: Ochtend
                  entities:
                    - entity: input_datetime.sproeier_tijdstip_ochtend
                      name: Start
                    - type: custom:slider-entity-row
                      entity: input_number.sproeier_timer_ochtend
                      toggle: false
                      name: Duur
                    - entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend
                      name: Gecorrigeerde duur
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_maandag
                      name: Maandag
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_dinsdag
                      name: Dinsdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_woensdag
                      name: Woensdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_donderdag
                      name: Donderdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_vrijdag
                      name: Vrijdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_zaterdag
                      name: Zaterdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_ochtend_zondag
                      name: Zondag
                  head:
                    entity: input_boolean.sproeier_avond
                    name: Avond
                  entities:
                    - entity: input_datetime.sproeier_tijdstip_avond
                      entity: input_number.sproeier_timer_avond
                    - entity: sensor.sproeier_bewateringstijd_avond
                      name: Gecorrigeerde duur
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_maandag
                      name: Maandag
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_dinsdag
                      name: Dinsdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_woensdag
                      name: Woensdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_donderdag
                      name: Donderdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_vrijdag
                      name: Vrijdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_zaterdag
                      name: Zaterdag
                    - entity: input_boolean.sproeier_avond_zondag
                      name: Zondag
            conditions:
            card:
              type: entities
              entities:
                  head:
                    entity: input_boolean.sproeier_handmatig
                    name: Handmatig schema
                  open: true
                  entities:
                    - entity: input_datetime.sproeier_tijdstip_handmatig
                      entity: input_number.sproeier_timer_handmatig
                    - entity: script.sproeier_handmatig
                      name: Nu starten
                      icon: mdi:play
        title: Neerslag
        cards:
            entities:
              - entity: sensor.buienradar_rain_last_24h
                type: custom:multiple-entity-row
                name: Actueel
                show_state: false
                entities:
                  - entity: input_number.sproeier_regen_vandaag
                    name: vandaag
                  - entity: sensor.sproeier_regen_afgelopen_24_uur
                    name: afgelopen 24 uur
                    show_state: true
                  - entity: sensor.sproeier_regen_afgelopen_week
                    name: afgelopen week
            entities:
              - entity: sensor.buienradar_rain_1d
                type: custom:multiple-entity-row
                icon: mdi:chart-line
                name: Voorspelling
                show_state: false
                entities:
                  - entity: sensor.buienradar_rain_1d
                    name: 1 dag
                  - entity: sensor.buienradar_rain_2d
                    name: 2 dagen
                  - entity: sensor.buienradar_rain_3d
                    name: 3 dagen
                  - entity: sensor.buienradar_rain_4d
                    name: 4 dagen
                  - entity: sensor.buienradar_rain_5d
                    name: 5 dagen
        title: Instellingen
        cards:
            entities:
                head:
                  type: section
                  label: Regen
                entities:
                  - entity: input_number.sproeier_regen_bovengrens
                    name: Niet meer sproeien bij
                head:
                  type: section
                  label: Temperatuur
                entities:
                  - entity: sensor.sproeier_temperatuur_maximum
                    name: Temperatuur morgen
                  - entity: input_number.sproeier_temperatuur_setpoint
                    name: Setpoint
                  - entity: input_number.sproeier_temperatuur_minimum
                    name: Sproeien vanaf (lucht)
                  - entity: input_number.sproeier_temperatuur_minimum_grond
                    name: Sproeien vanaf (grond)
Sensors
:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
######### Sproeier #########

sensors:
    sproeier_bewateringstijd_ochtend:
      friendly_name: "Gecorrigeerde bewateringstijd ochtend"
      unit_of_measurement: "min"
      icon_template: mdi:timer-outline
      value_template: "{{ (((states('input_number.sproeier_timer_ochtend') | int) + (((states('input_number.sproeier_temperatuur_maximum') | int)-(states('input_number.sproeier_temperatuur_setpoint') | int)))*2)*((states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)-(states('input_number.sproeier_regen_vandaag') | int))/(states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)) | int }}"
      friendly_name_template: "Gecorrigeerde bewateringstijd ochtend"

sensors:
    sproeier_bewateringstijd_avond:
      friendly_name: "Gecorrigeerde bewateringstijd avond"
      value_template: "{{ (((states('input_number.sproeier_timer_avond') | int) + (((states('input_number.sproeier_temperatuur_maximum') | int)-(states('input_number.sproeier_temperatuur_setpoint') | int)))*2)*((states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)-(states('input_number.sproeier_regen_vandaag') | int))/(states('input_number.sproeier_regen_bovengrens') | int)) | int }}"
      friendly_name_template: "Gecorrigeerde bewateringstijd avond"

sensors:
    sproeier_bewateringstijd_handmatig:
      friendly_name: "Bewateringstijd handmatig"
      value_template: "{{ (states('input_number.sproeier_timer_handmatig') | int) }}"
      friendly_name_template: "Bewateringstijd handmatig"

sensors:
    sproeier_regen_3_dagen:
      friendly_name: "Regen (aankomende 3 dagen)"
      unit_of_measurement: "mm"
      icon_template: mdi:weather-rainy
      value_template: "{{ (states('sensor.buienradar_rain_1d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_2d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_3d') | int) }}"
      friendly_name_template: "Regen (aankomende 3 dagen)"

sensors:
    sproeier_regen_5_dagen:
      friendly_name: "Regen (aankomende 5 dagen)"
      unit_of_measurement: "mm"
      icon_template: mdi:weather-rainy
      value_template: "{{ (states('sensor.buienradar_rain_1d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_2d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_3d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_4d') | int) + (states('sensor.buienradar_rain_5d') | int) }}"
      friendly_name_template: "Regen (aankomende 5 dagen)"

sensors:
    sproeier_temperatuur_maximum:
      friendly_name: "Maximumtemperatuur vandaag"
      unit_of_measurement: "ºC"
      icon_template: mdi:thermometer-chevron-up
      value_template: "{{ (states('input_number.sproeier_temperatuur_maximum') | int) }}"
      friendly_name_template: "Maximumtemperatuur vandaag"
Automations
:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
- id: 'xxx'
  alias: Sproeier - temperatuur en regen volgende dag instellen
  description: ''
  trigger:
  - platform: time
    at: '23:50:00'
  condition: []
  action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: '{{ states(''sensor.buienradar_temperature_1d'') | int}}'
    target:
      entity_id: input_number.sproeier_temperatuur_maximum
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: '{{ states(''sensor.buienradar_rain_1d'') | int}}'
    target:
      entity_id: input_number.sproeier_regen_vandaag
  mode: single
  alias: Sproeier - ochtendcyclus
  trigger:
    at: input_datetime.sproeier_tijdstip_ochtend
  condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: input_number.sproeier_regen_vandaag
    below: input_number.sproeier_regen_bovengrens
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend
    entity_id: input_boolean.sproeier_master
    entity_id: sensor.buienradar_ground_temperature
    above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum_grond
    entity_id: sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend
    above: '0'
  - condition: or
    conditions:
    - condition: and
      conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 1 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_maandag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 2 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_dinsdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 3 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_woensdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 4 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_donderdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 5 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_vrijdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 6 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_zaterdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 7 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_ochtend_zondag
    entity_id: sensor.sproeier_temperatuur_maximum
    above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum
  action:
  - service: script.sproeier_ochtend
    data: {}
  alias: Sproeier - handmatig
  trigger:
    at: input_datetime.sproeier_tijdstip_handmatig
  condition:
    entity_id: input_boolean.sproeier_handmatig
  - condition: device
    type: is_off
    device_id: xxx
    entity_id: switch.sproeier_achtertuin
    domain: switch
  action:
  - service: script.sproeier_handmatig
  - wait_for_trigger:
    - platform: state
      entity_id:
      - script.sproeier_handmatig
      to: 'off'
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.sproeier_handmatig
  alias: Sproeier - avondcyclus
  trigger:
    at: input_datetime.sproeier_tijdstip_ochtend
  condition:
    entity_id: sensor.buienradar_maximum_rain_1d
    below: input_number.sproeier_regen_bovengrens
    entity_id: input_boolean.sproeier_avond
    entity_id: input_boolean.sproeier_master
    entity_id: sensor.buienradar_ground_temperature
    above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum_grond
    entity_id: sensor.sproeier_bewateringstijd_avond
    above: '0'
  - condition: or
    conditions:
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 1 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_maandag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 2 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_dinsdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 3 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_woensdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 4 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_donderdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 5 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_vrijdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 6 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_zaterdag
      conditions:
        value_template: '{{ now().isoweekday() == 7 }}'
        entity_id: input_boolean.sproeier_avond_zondag
    entity_id: sensor.buienradar_temperature_1d
    above: input_number.sproeier_temperatuur_minimum
  action:
  - service: script.sproeier_avond

En dan refereert 'ie nog aan een scriptje om de sproeier daadwerkelijk in te schakelen en na de berekende tijd weer uit te schakelen, met waarschuwing naar onze telefoons als ie aan- en uitschakelt. (hieronder even alleen de ochtendcyclus, ook zo'n zelfde voor avond en handmatig).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
sproeier_ochtend:
  alias: Sproeier - ochtend
  sequence:
  - type: turn_on
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
  - if:
    then:
    - device_id: xxx
      domain: mobile_app
      type: notify
      title: Storing sproeier
    else:
      message: 'Bewateringstijd: {{ states(''sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend'')
        | int }} minuten.'
      title: Sproeier ingeschakeld
  - delay: 00:{{ states("sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend") | int }}:00
  - type: turn_off
  - delay:
      seconds: 15
  - if:
    then:
      message: 'De sproeier kon niet worden uitgeschakeld! Controleer handmatig of
        de sproeier nog loopt en sluit zo nodig de kraan af.  '
      title: Storing sproeier
    - delay:
        seconds: 20
    - type: turn_off
    - if:
      - condition: device
        type: is_off
      then:
        title: Sproeier alsnog uitgeschakeld
        message: 'De sproeier kon alsnog worden uitgeschakeld. Bewateringstijd: {{
          states(''sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend'') | int}} minuten.'
      else:
        title: Storing sproeier!
        message: 'De sproeier kon niet worden uitgeschakeld. Controleer handmatig
          of er nog water uit de sproeier komt. Zo ja: draai dan de buitenkraan dicht.'
        message: 'De sproeier kon niet worden uitgeschakeld. Controleer handmatig
          of er nog water uit de sproeier komt. Zo ja: draai dan de buitenkraan dicht.'
        title: Storing sproeier!
    else:
      message: 'Bewateringstijd: {{ states(''sensor.sproeier_bewateringstijd_ochtend'')
        | int}} minuten.'
      title: Sproeier uitgeschakeld
  icon: mdi:sprinkler-variant

Het zal vast netter geprogrammeerd kunnen worden, maar goed, dit werkt :)

• Toppe
@tobiasvs heb de WOOX binnen gekregen en aangesloten, werkt als een zonnetje!

Nu alleen nog even de kranen laten maken zodat ze niet druppelen als ze open staan :D

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
[...]

[Afbeelding]

Ik zit hier ook naar te kijken voor de vakantie, maar ik ben bang dat het een keer mis gaat tijdens de vakantie en er dan 2 weken lang kraanwater door mijn tuin loopt :D :')

Hoe heb je dat ondervangen?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-11 20:50
kepler schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Ik zit hier ook naar te kijken voor de vakantie, maar ik ben bang dat het een keer mis gaat tijdens de vakantie en er dan 2 weken lang kraanwater door mijn tuin loopt :D :')

Dit wekt ook mijn interesse als de tuin op de schop gaat. Pomp in een regenton/reservoir, leeg = leeg, net zo makkelijk.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
gastje01 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Dit wekt ook mijn interesse als de tuin op de schop gaat. Pomp in een regenton/reservoir, leeg = leeg, net zo makkelijk.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar er bestaan vast andere oplossingen :D

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

[...]

Zorgen dat de buren een sleutel hebben :+

Ik heb het voor de vakantie een week lang getest. Voor vertrek ook wel een camera naar de tuin gericht, waarop ik af en toe even keek. Tevens dus een melding als de sproeier uit zou moeten gaan maar dat na 15 seconden nog niet was. Maar goed, dat is allemaal signaleren, niet meteen handelen. Uiteindelijk zou je dan een tweede klep als failsafe ervoor of erna moeten zetten. (Dat zou trouwens nog wel kunnen, gewoon zo'n tweede sproeier direct erachter monteren).

Verder kan je er niet zo veel aan doen als je 'm aansluit op de waterleiding, ben ik bang. Voordeel van solenoid valves is dat de stroom ervoor zorgt dat de klep open blijft. Batterij leeg = klep dicht, theoretisch gezien. Of het in de praktijk ook echt zo is bij deze sproeier van de Lidl, dat vraag ik me af. Solenoid valves met een netaansluiting zullen nooit met lege batterijen zitten, maar kunnen theoretisch gezien ook vast komen te zitten of onder stroom blijven staan.

Terechte vraag wel! Ben benieuwd hoe de rest dit heeft opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 27-06-2022 22:40 ]

• Toppe
[...]

Als je die sproeicomputer goed gemonteerd hebt zou er niet zo snel wat gebeuren, die schroef verbindingen blijken als tientallen jaren aardig betrouwbaar. Enige punt waar hij op zou kunnen gaan lekken is dan de klep zelf en die kunnen ook bij een klep van €100 kapot gaan.

Enige manier om dit goed op te lossen is een servo op de hoofd aansluiting van je water te zetten. Een verbruikssensor op de watermeter en buiten een opvangbak met een watersensor;

Watersensor detecteert water: buiten klep dicht. Verbruikssensor monitoren. Na 2 minuten nog steeds verbruik? Hoofd aansluiting dicht.

Zwak punt blijft nog steeds stroom. Als je dat zou willen oplossen dan moet je wel naar een 230v klep achter de kraan zelf. Als je dan een altijd gesloten versie neemt dan klapt hij dicht zodra er geen stroom meer op staat. Maar goed, in theorie als je die weg bewandeld heb je ook buiten geen losse sproei computer nodig.

En zeker bij nieuwbouw huizen kan dit niet altijd omdat die kranen in de spouw verwerkt zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 28-06-2022 08:03 ]

• TheFes
htca schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:09:
code:
1
2
3
4
esphome:
  name: smartdoorbell
  platform: ESP8266
Dat is legacy config, de huidige manier is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
esphome:
  name: "smartdoorbell"

esp8266:

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
@tobiasvs Dank voor je configuratie! Het oplossen van missers bij niet thuis heb ik ook nog niet over nagedacht. Ik heb zelf een rainbird magneetklep op netstroom. Die klapt dicht als er geen spanning op staat. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de automation / home assistant niet vastloopt.
Ga ik ook eens over nadenken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toppe schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:00:
Als je dat zou willen oplossen dan moet je wel naar een 230v klep achter de kraan zelf. Als je dan een altijd gesloten versie neemt dan klapt hij dicht zodra er geen stroom meer op staat.
Nadeel van die oplossing is dat 24/7 een magneetklep aandrijven niet zo heel gunstig is qua energieverbruik :P

edit: verkeerd gelezen, dacht dat het ging om de hoofdaansluiting. Om de tuin te beregenen is een NC natuurlijk volkomen logisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 28-06-2022 09:42 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:45

Sharky

Skamn Dippy!

Is HA sinds de laatste update een stuk sneller geworden? Ik draai een VM op een Synology en overal doorheen klikken en gaat veel vlotter. De Tuya-integratie werkt ook vlekkeloos de laatste week en de Growatt-integratie werkt weer.

This too shall pass

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-11 00:32
Sharky schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:57:
Is HA sinds de laatste update een stuk sneller geworden? Ik draai een VM op een Synology en overal doorheen klikken en gaat veel vlotter. De Tuya-integratie werkt ook vlekkeloos de laatste week en de Growatt-integratie werkt weer.
Zie release notes 2022.6 :)

https://www.home-assistan...226/#database-performance
Database performance
This release builds on the database improvements from 2022.4. Disk writes have been reduced to preserve SD card lifetimes and new APIs have been added, which get event/historical data to the frontend even faster.

The database storage format is further optimized, with an additional size reduction ranging from 25-40% for most installs on top of what has been gained in previous releases. This is achieved by storing events more efficiently.

Data stored in the database before upgrading to this release isn’t compacted. The size reduction will occur over time when new data gets recorded, and older data gets purged.

If you are using SQLite (default) or MySQL, you will benefit from a faster date parser, which speeds up multi-hour history and logbooks.

We recommend not to miss this release to ensure that future database changes and migrations will be faster.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:27

Sebazzz

3dp

Heeft iemand wel eens een draaischakelaar/tweewegschakelaar van bijvoorbeeld een zonnescherm slim gemaakt? Het liefst gebruik ik geen Somfy wat ook weer een extra hub nodig heeft, maar bij voorkeur iets dat via Zigbee bijvoorbeeld werkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:45

Sharky

Skamn Dippy!

Had ik inderdaad gelezen, maar blijkbaar niet goed genoeg. Thanks.

This too shall pass

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:01
@Sebazzz Er zijn dedicated roller/shutter Zigbee modules voor. En het is denk ik bijna het grootste toepassingsgebied van een Shelly 2.5. Maar dat gaat er in beide gevallen wel vanuit dat je de motor van het zonnescherm direct kan aansturen en niet alleen via RF.

• Toppe
Gizz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Nadeel van die oplossing is dat 24/7 een magneetklep aandrijven niet zo heel gunstig is qua energieverbruik :P

edit: verkeerd gelezen, dacht dat het ging om de hoofdaansluiting. Om de tuin te beregenen is een NC natuurlijk volkomen logisch.
Maar goed, dan heb je ook geen aparte beregeningscomputer nodig, een Sonoff met losse klep volstaat dan ook

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sebazzz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:02:
Heeft iemand wel eens een draaischakelaar/tweewegschakelaar van bijvoorbeeld een zonnescherm slim gemaakt? Het liefst gebruik ik geen Somfy wat ook weer een extra hub nodig heeft, maar bij voorkeur iets dat via Zigbee bijvoorbeeld werkt.
Kun je daar niet elke roller shutter zigbee-module voor gebruiken? Volgens mij maakt het niet uit of je dat nou toepast bij een rolgordijn, screen, rolluik of zonwering; het is in de basis allemaal een motor die twee kanten op draait met een begin- en eindstop.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39
Sebazzz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:02:
Yep, zonnescherm en rolluiken.
"Smart blind switch"
Is er in zigbee en wifi opties. (Ali)

Er zijn twee mogelijk oplossingen
1. Een switch die werkt op basis van timing, je zonnescherm moet dan in de omhoog stand een switch hebben als hij op 0 komt.
Dat is de schakelaar die ik hierboven linkte.
Zonder de nul stand schakelaar blijft er gedurende 60 sec een omhoog signaal actief en zou er spanning op je motor blijven staan. Je kan het testen door je scherm omhoog te doen, als hij afslaat bij volledig in heb je zo'n schakelaar.
Als de motor blijft brommen zou ik iets met de tweede optie proberen te maken.

2. Switch zoals de Sonoff BASICR3, die houd zelf de stand bij.

Vind de tweede oplossing beter, alleen is de WAF factor wat lastiger :X
De eerste kun je een nette plastic behuizing voor krijgen, schakelaar er op en klaar.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:58
Ik gebruik hier Sonoff 4CH Pro R2 voor diverse jaloezieën en rolgordijnen en nog 1 Dual R2 voor nog een jaloezie. Daarnaast een Shelly switch voor een rolgordijn, die vanwege zijn compacte formaat perfect in een centraaldoosje paste. Allemaal perfect via Home Assistant en Google Assistant te besturen. Alleen kalibratie vergt even wat tijd en geduld. Ik heb expres de langzaamste motoren gekozen voor de jaloezieën, zodat de tilt goed in te stellen is. Omdat het getimed wordt, kun je niet traploos alles instellen. Maar dichtklappen en ze horizontaal zetten (recht) werkt perfect.

Een enkelvoudige switch is trouwens niet voldoende. Je moet altijd een 2-voudige switch hebben. De 4CH Pro R2 had mijn voorkeur, omdat je daar fysiek kunt voorkomen dat je tegelijk omhoog en omlaag wilt met de bedrading. Met een normale 2-weg switch (Shelly2 en Dual R2) kan dat niet.

[ Voor 19% gewijzigd door The__Virus op 28-06-2022 10:30 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 12:10
kepler schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar er bestaan vast andere oplossingen :D
Zou dit kunnen werken? Nu ben ik geen Ali-fan, maar dit is ook niet heel duur. En dan als flow > x m3 de boel dichtzetten.

edit: ze hebben iets dergelijks (en goedkoper) ook bij SOS solutions. Deze moet je wel tussen je hoofdaansluiting en leiding naar tuin plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door oltk op 28-06-2022 12:59 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.