Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 161 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.369 views

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-11 09:21
-Casper schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Volgens mij waren er net al wat mensen die aangeven het in gebruik te hebben. Ikzelf ook (maar dan obv de DIY guide van Frenck). Waar ben je precies benieuwd naar?
Gewoon algemene ervaring. Alles wat ik huis doe qua HASS dient WAF te zijn;
- Bestaande schakelaars zijn slim via Shelly's
- Rest is HUE en kan via fysieke dimmers bediend worden
- etc..

Dus ook dit; de huidige deurbel met reeds huidige chime en dan ook nog slim zou top zijn! :D

- The Neo and Only -

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
NeoFoX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:30:
[...]

Gewoon algemene ervaring. Alles wat ik huis doe qua HASS dient WAF te zijn;
- Bestaande schakelaars zijn slim via Shelly's
- Rest is HUE en kan via fysieke dimmers bediend worden
- etc..

Dus ook dit; de huidige deurbel met reeds huidige chime en dan ook nog slim zou top zijn! :D
Algemene ervaring; koste wat moeite om op te zetten (door het DIY gehalte en mijn beperkte ervaring daarmee) maar al met al zeer tevreden. De ESP is enkel te bedienen via API in mijn geval en dus alleen via HA gezien ik geen andere software heb die de API zou kunnen bedienen. Enige risico is dus ook dat HA uitvalt terwijl de chime uit staat. Dan heb ik denk ik geen mogelijkheid om die weer aan te zetten :+ Maar dat is een grote uitzondering situatie die ik voorlopig even accepteer.

Wat handige automations die ik hiervoor gebruik;
- Combi met agenda uitlezen. Mijn vriendin werkt onregelmatig dus als ze nachtdienst heeft gehad gaat de bel automatisch uit (en weer automatisch aan om 16:00 in de middag)
- Als de deurbel uit staat gaat deze wel op zolder af via een nest hub (op mijn werkplek, dus ik kan pakketjes ontvangen zonder dat mijn vriendin wakker hoeft te worden)
- Als het warm weer is speelt hij de deurbel ook af op een sonos speaker, gezien we die dan vaak in de tuin zetten voor een muziekje en dan dus ook de deurbel kunnen horen.

Mocht HA in de tussentijd uitvallen werkt alles in feite nog zoals je verwacht, tenzij de chime op dat moment dus uitstond. Wat mij betreft perfecte uitbreiding van een domme deurbel.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:25
NeoFoX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Iemand hier die deze al heeft draaien? Ben benieuwd namelijk. Vind de combinate van oud & nieuw combineren een goede / slimme oplossing namelijk :9
[...]

Iemand hier die deze al heeft draaien? Ben benieuwd namelijk. Vind de combinate van oud & nieuw combineren een goede / slimme oplossing namelijk :9
Ja, ik hem 'm. Werkt goed i.c.m. ding-dong bel.
Krijg ook een notificatie op m'n telefoon als de bel gaat en de camera maakt een snapshot.
Ik zet 'm niet geautomatiseerd uit, maar dat kan natuurlijk wel.
De bel laten bellen kan ook via HA, maar bij jezelf belletje lellen gaat snel vervelen. :+

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
-Casper schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:44:
Enige risico is dus ook dat HA uitvalt terwijl de chime uit staat. Dan heb ik denk ik geen mogelijkheid om die weer aan te zetten :+ Maar dat is een grote uitzondering situatie die ik voorlopig even accepteer.
Dat risico valt ook weer mee. Volgens de instructies staat bij 'chime_active' de setting 'restore_state' op false. Power cycle van de voeding (/ de bel als je hem daaruit voedt) en de bel staat weer aan.

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mozart schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:53:
Deze heb ik ook gemaakt maar ik heb soms last van spook belletjes :( Vooral 's nachts is dat niet grappig. Net ook twee keer gebeurd en ik denk dat het te maken heeft met het wisselen van access point. Heb jij dit ook wel eens gemerkt?
Nu nog een oplossing vinden...
Daar had ik inderdaad ook last van en heb dat opgelost door de debounce filter te verhogen naar 250ms.
Dus de volgende code aanpassen:
code:
1
2
3
4
    filters:
      # Small filter, to debounce the button press.
      - delayed_on: 25ms
      - delayed_off: 25ms

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-11 14:41
Ik wil een roterende dimmer inbouwen met HA maar alles dubbel bediend hebben. Mocht HA de geest geven, werkt alles nog bij mij thuis.

Is er een roterende dimmer die zowel met zigbee als “dom” werkt?

• RudolfR
@Hetisookwat

Ikea's sonos remote control.
Of de vandaag aangekondigde Philips Tap Dial.
Of de EcoDim 07 (inbouw)

Volgens mij ondersteunen die die eerste twee direct binding.
Die eerste werkt vooral goed met domme lampen.

[ Voor 15% gewijzigd door RudolfR op 21-06-2022 20:50 . Reden: Wat hier eerder stond klopte maar voor ongeveer 2/3. ]

• Hetisookwat
RudolfR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:43:
@Hetisookwat

Ikea's sonos remote control.
Of de vandaag aangekondigde Philips Tap Dial.
Of de EcoDim 07 (inbouw)

Volgens mij ondersteunen die alledrie direct binding.
Ik gok dat de ecodim de enige is die voldoet aan de use-case: alle smart ellende plat? Nog steeds een dimmer.

• RudolfR
@Hetisookwat

Via direct binding praten de dimmer en de lamp direct met elkaar, zonder tussenkomst van een domoticasysteem als HA.

Maar inderdaad, de eerste 2 zijn voor een combi met slimme lampen. Die laatste hoort bij een domme lamp.

• -Casper
Septillion schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:24:
[...]

Dat risico valt ook weer mee. Volgens de instructies staat bij 'chime_active' de setting 'restore_state' op false. Power cycle van de voeding (/ de bel als je hem daaruit voedt) en de bel staat weer aan.
Ik heb m destijds geflasht via de DIY van Frenck en daar staat de restore op true. Dus daar zou ik m eens opnieuw voor moeten flashen.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-11 22:34
Hetisookwat schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:01:
Ik wil een roterende dimmer inbouwen met HA maar alles dubbel bediend hebben. Mocht HA de geest geven, werkt alles nog bij mij thuis.

Is er een roterende dimmer die zowel met zigbee als “dom” werkt?
Wat is een roterende Dimmer? heb je zelf al wat gezocht? Als ik in Goegel "dimmer led zigbee" typ krijg ik heel veul opties (waaronder een ecobright / ecodim)

succes gegarandeerd.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
oltk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Wat is een roterende Dimmer? heb je zelf al wat gezocht? Als ik in Goegel "dimmer led zigbee" typ krijg ik heel veul opties (waaronder een ecobright)

succes gegarandeerd.
Een roterende dimmer is eentje waaraan je draait? :P Ronde knop waar je aan draait voor het dimmen en indrukken voor aan/uit. Terwijl tegenwoordig volgens mij een dubbele pulsdrukker veel populairder is. Ene knop vast houden is dimmen totdat je los laat, andere knop is helderder totdat je los laat.

• oltk
RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Een roterende dimmer is eentje waaraan je draait? :P Ronde knop waar je aan draait voor het dimmen en indrukken voor aan/uit. Terwijl tegenwoordig volgens mij een dubbele pulsdrukker veel populairder is. Ene knop vast houden is dimmen totdat je los laat, andere knop is helderder totdat je los laat.
AHHhh.. een draaidimmer. :P

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-11 21:01
[...]

Ik was helemaal klaar met de draadloze deurbellen, ik hoorde hem niet op zolder (werkkamer) en de verbinding naar dat ding was brak.
Ik heb een Wemos D1 met een relais; vervolgens epshome geflasht (ff op internet zoeken, dan vind je legio yaml files, moctht iemand de mijne willen, laat maar weten). Als je een beetje handig bent met een soldeerbout, is het prima te doen. Ik had alleen WAF mee te nemen.... In het begin had ik last van False positives, maar dat kwam door een brak deurbelknopje. Nu is de fysieke bel uitgeschakeld (maakt een ***** herrie). Maar als de bel gaat, knippert een van de lampen drie keer en beginnen de google devices te roepen dat er iemand voor de deur staat en ontvang ik een push bericht in telegram. Ik twijfel nog of ik een camera ga plaatsen om een foto te maken van degene die aanbelt.

• Hetisookwat
oltk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:43:
[...]

AHHhh.. een draaidimmer. :P
Exact, wellicht wat onduidelijk ;). Maar ik wil inderdaad dat hij ook werkt ZONDER interventie van HA, of andere home automation. Dus draaien aan de dimmer werkt altijd. Aan de achterkant zit een “domme” lamp. Als ik het goed zie kan de ecodim dit wel.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07
Hetisookwat schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:33:
[...]

Exact, wellicht wat onduidelijk ;). Maar ik wil inderdaad dat hij ook werkt ZONDER interventie van HA, of andere home automation. Dus draaien aan de dimmer werkt altijd. Aan de achterkant zit een “domme” lamp. Als ik het goed zie kan de ecodim dit wel.
Correct. Precies de use case waarom hij onze badkamer aanstuurt: handmatig kunnen bedienen, maar ook smart (in HA) de status kunnen zien en bedienen.

Eco-dim 07 - al had ik wel een issue met de eerste die ik kreeg (ik kon de lampen niet meer max aanzetten), maar een nieuwe dimmer (garantie) heeft dat opgelost. Was ook van een recentere batch volgens het stickertje.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Septillion
-Casper schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:07:
[...]

Ik heb m destijds geflasht via de DIY van Frenck en daar staat de restore op true. Dus daar zou ik m eens opnieuw voor moeten flashen.
Ah, dan heeft hij dit waarschijnlijk zelf ook ingezien daar hij in de howto nu standaard op false staat :+

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11 14:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn HomeConnect integratie is nog steeds instabiel, ik zie in de logs ook het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeconnect
Source: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/homeconnect/api.py:76
First occurred: 09:33:20 (1 occurrences)
Last logged: 09:33:20

Token expired.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• -Casper
Septillion schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Ah, dan heeft hij dit waarschijnlijk zelf ook ingezien daar hij in de howto nu standaard op false staat :+
Misschien hebben we een andere bron, maar volgens mij staat ie nog gewoon op true?
Mijn bron

YAML:
1
2
3
4
5
6
# Global to store the on/off state of the chime
globals:
  - id: chime
    type: bool
    restore_value: true
    initial_value: 'true'

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28
CAP-Team schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:56:
Mijn HomeConnect integratie is nog steeds instabiel, ik zie in de logs ook het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeconnect
Source: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/homeconnect/api.py:76
First occurred: 09:33:20 (1 occurrences)
Last logged: 09:33:20

Token expired.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Ik kan je niet helpen met de Home Connect integration omdat ik die zelf niet gebruik, maar ik zag toevallig een tijdje geleden dat er in HACS ook een alternatieve integration te vinden is: https://github.com/ekutner/home-connect-hass (Home Connect Alt in HACS)
Er staat bij dat die integratie probeert bepaalde issues met de originele integration te fixen, dus misschien hoort jouw issue daar ook bij. Kan het proberen waard zijn.

• Septillion
@-Casper Ahh, verwarrend. De global heeft wel restore true en de switch niet...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Global to store the on/off state of the chime
globals:
  - id: chime
    type: bool
    restore_value: true
    initial_value: 'true'

# Exposed switches.
switch:
  # Switch to turn on/off chime when
  # doorbell button is pushed.
  #
  # It creates a "virtual" switch based
  # on a global variable.
  - platform: template
    name: Doorbell Chime Active
    id: chime_active
    restore_state: false
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: chime
          value: 'true'
    turn_off_action:
      - globals.set:
          id: chime
          value: 'false'
    lambda: |-
      return id(chime);

Dan zal hij inderdaad vast een restore doen ja :/

Tijd om uit te breiden met een lokale button en een ledje :+

• CAP-Team

CAP-Team

Sicco92 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:02:
[...]

Ik kan je niet helpen met de Home Connect integration omdat ik die zelf niet gebruik, maar ik zag toevallig een tijdje geleden dat er in HACS ook een alternatieve integration te vinden is: https://github.com/ekutner/home-connect-hass (Home Connect Alt in HACS)
Er staat bij dat die integratie probeert bepaalde issues met de originele integration te fixen, dus misschien hoort jouw issue daar ook bij. Kan het proberen waard zijn.
Ik ben al aan het stoeien met de Alt versie, maar ik blijf een unauthorized client krijgen.
"client or redirection URI not authorized"
Ik heb een nieuw project aangemaakt (oude even gedisabled) en dezelfde redirect URL gebruikt, toch werkt het niet?

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-11 09:18

Erik80

Sinds 1980

Bij mij draaien ze naast elkaar zonder problemen, onder dezelfde credentials. Je kunt deze dus kopieren van de originele integratie in de alt-versie

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Vandaag weer een nieuwe beta + blog :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Hmmbob
remcoXP schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:04:
Vandaag weer een nieuwe beta + blog :)
Euh nee, volgende week pas, dan is pas de laatste woensdag.

Handige kalender rechtsonderin op https://developers.home-assistant.io/

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 22-06-2022 13:17 ]

• CAP-Team

CAP-Team

Erik80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:29:
Bij mij draaien ze naast elkaar zonder problemen, onder dezelfde credentials. Je kunt deze dus kopieren van de originele integratie in de alt-versie
Ik blijf een unauthorized url krijgen.
Ik gebruik NGINX

Extern is mijn HA bereikbaar via https://<link>:8123
Intern via https://<link>
En via http://<ip adres>:8123

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
:F
Hmmbob schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Euh nee, volgende week pas, dan is pas de laatste woensdag.

Handige kalender rechtsonderin op https://developers.home-assistant.io/

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 09:19
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:10:
@Stalensnuitje Als je nog niets hebt dat werkt, gooi dan even de hele map van zigbee2MQTT weg (die bij data_path in je config).

En misschien duidelijk, misschien niet. Niet proberen ZHA en Zigbee2MQTT tegelijk te draaien vanaf dezelfde adapter.
Mag ik nog even op dit topic terugkomen? Ik kreeg na mijn halfbakken gepruts met Z2M mijn spul in ZHA ook niet meer aan de praat, dus ik heb even alles eruit geknikkerd. Daarna ZHA integration verwijderd en alles dat bij Z2M hoort en in de juiste volgorde (Mosquitto, MQTT integration, Z2M) weer geïnstalleerd.

Ik kreeg direct een error die ik kon fixen door niet dev/ttyUSB1 te gebruiken, maar gewoon het hele id van de stick. Nu krijg ik echter nog steeds een error gerelateerd aan het PanID:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[15:11:16] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.25.2 start
> node index.js
Zigbee2MQTT:error 2022-06-22 15:12:33: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-06-22 15:12:33: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-06-22 15:12:33: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-06-22 15:12:33: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-06-22 15:12:33: Error: network commissioning timed out - most likely network with the same panId or extendedPanId already exists nearby
    at ZnpAdapterManager.beginCommissioning (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:347:23)
    at ZnpAdapterManager.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:92:17)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:123:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:109:5)

Als ik het goed begrijp ligt dat aan zaken mbt de oude config en zou ik die PanID kunnen aanpassen. Maar waar doe ik dat? In de algemene confinguration.yaml of de config van Z2M (en onder welk kopje dan) en dan: welke waardes zou ik dan moeten kiezen :?

• Septillion
@Stalensnuitje Dat kan zijn omdat Z2M je ZHA netwerk nog ziet die online is. Je hebt immers alleen de coördinator offline gehaald.

Dit kan je aanpassen in de config van Z2M. Settings => Addons => Zigbee2MQTT => Configuration => drie puntjes => Edit in YAML. Dan staat hij er bij mij al tussen, weet niet of dat standaard is. Daar gewoon pan_id ophogen met 1 ofzo.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 09:19
@Septillion Ik heb een visual!! Bedankt voor je uitleg steeds!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:10
Iemand die toevallig UI_Minimalist naar 1.0 geupdate heeft?

Ik wel al (was toch wat onderhoud aan t doen).. nu heb ik van een aantal kaarten (ook de standaard) de error dat de ulm_ustom_actions button-template mist. Maar WAAR mist die dan..

Ik heb deze page erbij gepakt: https://ui-lovelace-minim.../UI/setup/custom_actions/

Daarin staat dat je die kunt editten als je custom acties wil (wil ik niet) maar niets over waar je hem verder nog moet inladen oid.. Ik heb de map + yaml handmatig moeten aanmaken na updaten (Minimalist wilde niet starten omdat de map+file miste) maar hij ziet deze template niet, of deze is niet goed ingeladen oid..

Het betreffen meerdere cards trouwens (binary_alert, graph card)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbnQLMIbpj7rZn7inSbqGWB2nK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xaRyJPncWp4vwy0jHmF8iCnC.png?f=user_large

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb een template gemaakt die me laat zien hoe laat de wasmachine klaar is in plaats van de resterende tijd.
Dat op een custom button card. Als hij draait, zie je het icoontje wiebelen en als hij klaar is dan knippert het icoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4wWRmwcD-H2P2OdLvlvpFgWPxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtYQvexuTCgext2SKQmQ1TAj.png?f=user_large

Op zich werkt dat prima:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
type: custom:button-card
style: >
  ha-icon { animation: {% if is_state('sensor.washing_machine_status', 'In use')
  %} wiggle 0.1s linear infinite alternate;
             {% elif is_state('sensor.washing_machine_status', 'Finished') %} blink 2s linear infinite;
             {% else %} none
             {% endif %}
  } @keyframes blink {} @keyframes wiggle {
    0% {
  webkit-transform: rotate(2.5deg); transform: rotate(2.5deg);
    }
    100% {
  webkit-transform: rotate(-2.5deg); transform: rotate(-2.5deg);
    }
  }
entity: sensor.washing_machine_status
icon: mdi:washing-machine
label: |
  [[[
    return states['sensor.wasmachine_klaar'].state;
  ]]]
name: 'Wasmachine klaar om: '
show_name: true
size: 35px
show_state: false
show_label: true
styles:
  grid:
    - grid-template-areas: '"i n l"'
    - grid-template-columns: 1fr 70%
  icon:
    - color: var(--paper-item-icon-color)
  name:
    - justify-self: start
    - padding-left: 30px
    - font-size: 14px
  img_cell:
    - padding-left: 30px
  label:
    - justify-self: start
    - font-size: 14px
    - padding-right: 20px

Met deze template voor de eindtijd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
- sensor:
  - name: "Wasmachine klaar"
    state: >-
      {% set t = now() %}
      {% set h, m = (states('sensor.washing_machine_remaining_time') .split(':')) | map('int') %}
      {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %}
      {{ end.strftime("%H:%M") if end > t else '-' }}
    icon: mdi:clock-time-four-outline
    unique_id: "20220527142401"

Maar als de wasmachine klaar is en ik de knop niet in een keer naar uit draai maar een positie verder zodat hij een programma kiest, dan blijft die verwachte eindtijd staan (zoals nu in het plaatje).

Ik wil dus in de template wat toevoegen: als de wasmachine uit staat (sensor.washing_machine_status = "off") wil ik " - " weergegeven ook al is er een verwachtte eindtijd. Ik heb echter geen idee hoe ik dat combineer met mijn template. Iemand een idee?

[ Voor 33% gewijzigd door breinonline op 22-06-2022 19:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Septillion
@breinonline Zoiets?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
- sensor:
  - name: "Wasmachine klaar"
    state: >-
      {% set t = now() %}
      {% set h, m = (states('sensor.washing_machine_remaining_time') .split(':')) | map('int') %}
      {% set end = t + timedelta(hours=h, minutes=m) %}
      {{ end.strftime("%H:%M") 
          if end > t and states('sensor.washing_machine_status') != 'off' 
          else '-' 
      }}
    icon: mdi:clock-time-four-outline
    unique_id: "20220527142401"

• breinonline
  • Laatst online: 22:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Dat werkt, dank je wel! d:)b

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18

Pazo

Mroaw?

Ik heb even een vraag tussendoor mbt de weergegeven tijd / tijdzone.

Ik maak gebruik van de Enphase integratie om wat gegevens en grafiekjes van de productie en consumptie te tonen. Nu kwam ik er net achter, dat de tijd op de x-as van de grafiek 2 uur achterloopt op de werkelijke tijd van het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGlTvIpq6rZtlrGa_ghFGR0Vn7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VpfmCwc9XCguEO09GrGGZXIo.jpg?f=user_large

Zal wel een tijdzone instelling zijn. Alles zitten uitpluizen, maar overal waar ik in HA maar iets van een tijd zie, staat deze gewoon goed. Alleen in deze grafiek niet. Ik heb ook zit kijken naar de instellingen / opbouw van de grafiek maar daar kan ik niets aan de tijd aanpassen. De tijdsbalk wordt er automatisch ingezet bij het selecteren van 2 entiteiten. Iemand een idee waar ik moet zoeken / hoe ik dit goed kan zetten?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Magic
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:56:

Ik maak gebruik van de Enphase integratie om wat gegevens en grafiekjes van de productie en consumptie te tonen. Nu kwam ik er net achter, dat de tijd op de x-as van de grafiek 2 uur achterloopt op de werkelijke tijd van het systeem.

[Afbeelding]

Zal wel een tijdzone instelling zijn. Alles zitten uitpluizen, maar overal waar ik in HA maar iets van een tijd zie, staat deze gewoon goed. Alleen in deze grafiek niet. Ik heb ook zit kijken naar de instellingen / opbouw van de grafiek maar daar kan ik niets aan de tijd aanpassen. De tijdsbalk wordt er automatisch ingezet bij het selecteren van 2 entiteiten. Iemand een idee waar ik moet zoeken / hoe ik dit goed kan zetten?
Misschien een open deur, maar onder Settings => general staat wel de goede tijdszone ingesteld?

Daarnaast weet ik niet precies welke grafiek je gebruikt, maar 1 van de 2 grotere grafiek-plugins (apexcharts-card of minigraph-card) respecteert ook de tijdszoneinstelling niet.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-11 14:20
Ik wil mijn configuratie van OpenWeatherMap controleren.
Maar ik kan nergens een configuratie file, of optie vinden.

Wie kan me vertellen waar ik kan vinden voor welke lengte breedte graad ik OpenWeatherMap heb ingesteld?

• Hmmbob
Normaal gesproken automatisch op de locatie van je HA installatie, toch?

Anders in de instellingen van de integratie: Afbeeldingslocatie: https://my.home-assistant.io/badges/integrations.svg

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 23-06-2022 09:15 ]

• RobertMe
Hmmbob schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:15:
Normaal gesproken automatisch op de locatie van je HA installatie, toch?

Anders in de instellingen van de integratie: [Afbeelding]
"Configure" bij de OWM integratie geeft alleen instelling voor het type (klassieke of nieuwe API en de uurlijkse of dagelijkse variant v.w.b. voorspelling) en taalkeuze. De locatie kun je gek genoeg niet inzien of wijzigen. Dan zou @Obelixxx dus al moeten gaan puzzelen in de JSON in de .storage map.

• TheFes
  • Laatst online: 23:27
RobertMe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:33:
[...]

"Configure" bij de OWM integratie geeft alleen instelling voor het type (klassieke of nieuwe API en de uurlijksevof daaglijkse variant v.w.b. voorspelling) en taalkeuze. De locatie kun je gek genoeg niet inzien of wijzigen. Dan zou @Obelixxx dus al moeten gaan puzzelen in de JSON in de .storage map.
Je kunt dat doorgaans alleen invoeren wij bij toevoegen van de integratie, en dat is daarna niet meer te wijzigen. Zo is het ook voor buienradar bijvoorbeeld.
Je kunt een extra integratie toevoegen, of deze verwijderen en opnieuw toevoegen.

Home Assistant configuratie

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Je kunt dat doorgaans alleen invoeren wij bij toevoegen van de integratie, en dat is daarna niet meer te wijzigen. Zo is het ook voor buienradar bijvoorbeeld.
Je kunt een extra integratie toevoegen, of deze verwijderen en opnieuw toevoegen.
Voor wijzigen zou ik dat zeker doen/adviseren ja, maar de vraag ging over "controleren", niet wijzigen :p

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Voor wijzigen zou ik dat zeker doen/adviseren ja, maar de vraag ging over "controleren", niet wijzigen :p
Als je de huidige instelling wil zien, zul je inderdaad in de .storage moeten gaan duiken ja.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:22

[Afbeelding]

Onder welke sensor zit huidig verbruik? Die zoek ik al een tijdje?

• TheFes

[Afbeelding]

Je Dashboard laat alle tijden zien op basis van je ingestelde tijdzone.
Op de achtergrond worden tijden echter vrijwel altijd in UTC opgeslagen, anders zou je issues krijgen bij het verzetten van de klok. En op dit moment (zomertijd) hebben we 2 uur tijdverschil met UTC.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:22
Danielson schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:41:
Een fix zou moeten zijn:

File that needs to be changed: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py @ line 115
Change: newLoginAPI.do to newTwoLoginAPI.do then restart home-assistant.

Alleen bij mij bestaat dat pad niet, volgens mij is het bij mij: /srv/homeassistant/lib/python3.9/site-packages/growattServer/__init__.py

Ik heb line 115 aangepast naar newTwoLoginAPI.do, maar helaas lost dit het bij mij niet op.
Ik heb beide directory's niet eens als ik inlog via terminal :/

• TheFes
Boinkie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Ik heb beide directory's niet eens als ik inlog via terminal :/
Inmiddels is 2022.6.7 uit waar de fix gewoon in zit.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

OsiriS.nl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:40:
Iemand hier ervaring met het overzetten van historische data van Domoticz naar HA?

Ik gebruik al jaren Domoticz maar ben er op uitgekeken.
Ik heb HA eens geprobeerd en ben erg gecharmeerd van de integraties en de looks maar zou graag mijn jaren aan historische data van de P1 meter en temperatuur meters graag willen behouden..

Is zoiets mogelijk en eenvoudig te doen?
Is dit je uiteindelijk nog gelukt? Domoticz werkt op zich prima hoor, maar wil HA weleens gaan proberen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
Voor de mensen die:
- IOS 16 gebruiken
- De officiële Home Assistant app
- Push notifications gebruiken

En die geen notificaties binnen krijgen, hier is een fix: https://community.home-as...e-in-ios-16-beta/428728/3

:D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11 13:15
Ik heb mijn 3 airco's aan HA gehangen met de Airco WiFi controller (MQTT). Helaas kan ik nergens vinden hoe ik er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat bepaalde airco's op een bepaald tijdstip moeten aanspringen of juist uit moeten gaan.

Bij scripts kan ik bijvoorbeeld niet de airco selecteren. Bij scenes kan ik de airco's ook niet selecteren onder 'apparaten'.

Iemand een idee hoe ik dit toch kan realiseren?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Vorkie
  • Niet online
DynamicDreams schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:59:
Ik heb mijn 3 airco's aan HA gehangen met de Airco WiFi controller (MQTT). Helaas kan ik nergens vinden hoe ik er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat bepaalde airco's op een bepaald tijdstip moeten aanspringen of juist uit moeten gaan.

Bij scripts kan ik bijvoorbeeld niet de airco selecteren. Bij scenes kan ik de airco's ook niet selecteren onder 'apparaten'.

Ook niet bij een automatisering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Bj5Sb_Dzw29fcepO-Z0vMzg-M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vw6Kclgu5IdvZzWF52ZvqPjI.png?f=user_large

• DynamicDreams
Vorkie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Ook niet bij een automatisering?

[Afbeelding]
Nee, helaas niet.

Dit is de configuratie van mijn airco:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
climate:
  - platform: mqtt
    unique_id: Airco_bg
    name: "Airco bg"
    send_if_off: true
    initial: 22
    min_temp: 18
    max_temp: 30
    modes:
      - "auto"
      - "dry"
      - "cool"
      - "fan_only"
      - "heat"
      - "off"
    swing_modes:
      - "1"
      - "2"
      - "3"
      - "4"
      - "swing"
    fan_modes:
      - "1"
      - "2"
      - "3"
      - "4"
    mode_command_topic: "Airco_bg/set/Mode"
    mode_state_topic: "Airco_bg/Mode"
    temperature_command_topic: "Airco_bg/set/Tsetpoint"
    temperature_state_topic: "Airco_bg/Tsetpoint"
    fan_mode_command_topic: "Airco_bg/set/Fan"
    fan_mode_state_topic: "Airco_bg/Fan"
    swing_mode_command_topic: "Airco_bg/set/Vanes"
    swing_mode_state_topic: "Airco_bg/Vanes"
    current_temperature_topic: "Airco_bg/Troom"

• Vorkie
  • Niet online
DynamicDreams schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Nee, helaas niet.

Dit is de configuratie van mijn airco:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
climate:
  - platform: mqtt
    unique_id: Airco_bg
    name: "Airco bg"
    send_if_off: true
    initial: 22
    min_temp: 18
    max_temp: 30
    modes:
      - "auto"
      - "dry"
      - "cool"
      - "fan_only"
      - "heat"
      - "off"
    swing_modes:
      - "1"
      - "2"
      - "3"
      - "4"
      - "swing"
    fan_modes:
      - "1"
      - "2"
      - "3"
      - "4"
    mode_command_topic: "Airco_bg/set/Mode"
    mode_state_topic: "Airco_bg/Mode"
    temperature_command_topic: "Airco_bg/set/Tsetpoint"
    temperature_state_topic: "Airco_bg/Tsetpoint"
    fan_mode_command_topic: "Airco_bg/set/Fan"
    fan_mode_state_topic: "Airco_bg/Fan"
    swing_mode_command_topic: "Airco_bg/set/Vanes"
    swing_mode_state_topic: "Airco_bg/Vanes"
    current_temperature_topic: "Airco_bg/Troom"
Ohh via MQTT, dan moet het net anders.

Voorbeeldje:
https://community.home-as...hi-ac-ctrl-esp8266/195210

• TheFes
DynamicDreams schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:59:

Kijk je alleen bij devices?
Waarschijnlijk zijn er wel climate entities aangemaakt die via service calls aan te sturen zijn.

• DynamicDreams
TheFes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Kijk je alleen bij devices?
Waarschijnlijk zijn er wel climate entities aangemaakt die via service calls aan te sturen zijn.
Dat was de oplossing. Service aanroepen -> climate.turn_off en dan de juiste entiteit selecteren.

Thanks!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:52
Is er een manier om een enorme berg devices in eens te disablen? Mijn RFXcom vindt nogal wat ellende van buren die ik niet stuk voor stuk wil nalopen. Kan wel mooi zoeken maar de lijst Devices heeft geen selectievinkjes.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• TheFes
Wiley99 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:07:
Is er een manier om een enorme berg devices in eens te disablen? Mijn RFXcom vindt nogal wat ellende van buren die ik niet stuk voor stuk wil nalopen. Kan wel mooi zoeken maar de lijst Devices heeft geen selectievinkjes.
Als al je eigen devices er in zitten, zou ik sowieso de auto-discovery van die integratie uitzetten om dat te voorkomen.

• Wiley99
TheFes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Als al je eigen devices er in zitten, zou ik sowieso de auto-discovery van die integratie uitzetten om dat te voorkomen.
goed advies maar behalve in de database gaan rommelen is er dus waarschijnlijk nog geen snellere methode om ze allemaal te verwijderen / disablen :|

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
tha_crazy schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:54:
[...]

Oh oeps, leesfout aan mijn kant inderdaad.....
Verandering van het address naar 10.0.0.1 heeft ervoor gezorgd dat het werkt.

Nu verder testen :)
Hoe heb je het aan de praat gekregen ? Ik mis iets in mijn configuratie :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GttvfQV/wire.jpg

Mijn Home Assistant draait op 192.168.1.76. Als ik WireGuard op mijn telefoon laat verbinden krijgt hij netjes een 10.0.0.2 adres. Dat kan ik ook pingen vanaf mijn thuisnetwerk. Alleen vanaf mijn telefoon kan ik niks bereiken in het thuisnetwerk, bv 192.168.0.76.

• RudolfR
@vortexnl1982

Afhankelijk van hoe je HA draait zul je nog ip forwarding moeten toestaan op je host.

https://github.com/hassio...sabled-on-the-host-system

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 12:58
Ik probeer Duck DNS op te zetten via de youtube video van Grayson Adams https://www.youtube.com/watch?v=98EXFyDwe3E&t=301s Helaas wil dit niet lukken. Iemand die weet wat ik verkeerd doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t75mwxbsSXmt9_03NLzsdasm9uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmHVrLRB4h0Mv6mMJpJX1ghf.png?f=fotoalbum_large

Moet ik toch iets bij Alias invullen? Zo ja, wat of waar kan ik dat vinden?

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
RudolfR schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:06:
@vortexnl1982

Afhankelijk van hoe je HA draait zul je nog ip forwarding moeten toestaan op je host.

https://github.com/hassio...sabled-on-the-host-system
Heb gewoon zo'n home assistant image gedownload, op sd gezet en in de pi gepropt. Geen ubuntu/debian etc. Ip forwarding staat ook aan bij mij als ik sysctl -a |grep ip_forward ingeef, staat hij al op 1..

Ik merkte dat 10.0.0.1 al in gebruik was door een vmware virtuele adapter. Ik heb nu 172.27.66.1 en .2 als server en peer opgegeven. Dat zag ik ergens in een voorbeeldje en is niet al bekend bij mijn nic's op mijn laptop. Echter wordt ik blijkbaar weer naar buiten gerouteerd :
C:\Users\micro>tracert 172.27.66.1

Tracing route to 172.27.66.1 over a maximum of 30 hops

1 2 ms 14 ms 8 ms home [192.168.1.1]
2 xxxxxx.ftth.glasoperator.nl [85.146.x.x] reports: Destination net unreachable.

Trace complete.
Ik kom trouwens zowel niet op het lan als op het internet. Ik had ook nog adguard draaien op mijn telefoon maar die staat uit.

AAARGH instelling in mijn ZYXEL router. Blijkbaar kon ik daar andere externe interfaces selecteren. Even de ethernet interface geselecteerd en het werkt nu... 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door vortexnl1982 op 23-06-2022 22:37 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zo te zien werkt Growatt weer in HA. :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• TheFes
AW_Bos schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:33:
Zo te zien werkt Growatt weer in HA. :)
Is inderdaad gefixed in 2022.6.7

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik probeer Toon (unrooted) werkend te krijgen, maar ik snap er echt de ballen van. Vorige keer ging het goed, maar blijkbaar heeft Eneco/Quby weer flink zitten prutsen? :X

Op de site van de intergratie:
https://www.home-assistant.io/integrations/toon/
Klopt dit? :S

Normaal was het altijd iets van: http://192.168.178.47:8123/auth/external/callback

Maar continu krijg ik steeds weer deze melding:
Developer hint:

The requested redirect_uri does not match any of the whitelisted redirect_uris on the Toon developer page.

Make sure to allow the requested redirect_uri on your registered Toon app in the developer pages

Multiple redirect_uris can be used, separated by a comma.
Iemand nog een idee?
Zelfs als ik de callback wijzig en gelijk maak, met wat er in de URL staat, dan blijf ik die melding krijgen. :( :(

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 24-06-2022 00:11 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• oltk
Ik probeer een deurbel notificate te maken. Ik dacht, gewoon een trillingssensor op mijn (gewone) deurbel, deze afvangen in een automation en dan een notify sturen naar mijn mobiel

Maar ik krijg de notify niet verstuurd. Ik kan mijn mobiel niet selecteren. Ik vermoed dat de mobile app integratie niet goed is geconfigureerd zodat mijn mobieltjes (en die van de familie) niet terug komen in de lijst.
De default_config staat in configuration.yaml aan (en dus ook standaard de mobile app integratie).

Wie weet wat ik fout doe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Deurbel notificatie
description: ''
trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: a68c54065b5874000154e070b7e283f6
    type: action
    subtype: vibration
    discovery_id: 0x00158d0002c4c459 action_vibration
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_sm_t220
    data:
mode: restart

Voor de duidelijkheid: mobile_app_sm_t220 is mij niet bekend. Ik zie m wel als mobile app, maar wat dat is?? :?

edit: dit is een samsung. Een nieuwe tablet die ik gebruik voor HA. deze heb ik recent als app toegevoegd. Zou het kunnen dat er iets is veranderd en ik mijn app op mijn mobiel moet verwijderen en opnieuw toevoegen??

Dat is het 8)7 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door oltk op 23-06-2022 23:38 ]

• Sicco92
DAX23E schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:09:
Ik probeer Duck DNS op te zetten via de youtube video van Grayson Adams https://www.youtube.com/watch?v=98EXFyDwe3E&t=301s Helaas wil dit niet lukken. Iemand die weet wat ik verkeerd doe?
[Afbeelding]

Moet ik toch iets bij Alias invullen? Zo ja, wat of waar kan ik dat vinden?
Zo te zien probeer je (per ongeluk) 2 domeinen toe te voegen, maar eentje is leeg. Kijk maar eens bovenaan bij je screenshot, daar zie je 2 dingen met een X staan boven 'Domains'. Haal de lege domain eens weg en probeer het dan nog eens op te slaan.

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:29
Ik heb sinds kort Music Assistant toegevoegd, ik loop hierbij alleen wel tegen een probleem aan.
Als ik de media player group selecteer dan loopt de audio niet synchroon op alle speakers.

Iemand toevallig ermee bekend hoe je dit kan syncen?

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:10
Vraagje over het wijzigen van een entity.

Ik heb een garagedeur-opener die ik smart heb gemaakt met een shelly 1. Dat is dus een switch, want AAN & UIT.. De shelly gaat ook ' direct' weer uit als ik deze aan zet zodat de deur maar 1 'puls' krijgt om open of dicht te gaan. Dat is in de Shelly WebGUI geregeld.

Zou ik die in HA kunnen inzetten als Cover zonder problemen? Of werkt een cover fundamenteel anders en is dat meer een 'hold' actie naar boven en beneden? (Dus change device-type)

• Wiley99
Ik gooi er ook nog maar eentje in: is er in de recente updates (2022.6.x) ook bij anderen iets gewijzigd in de condities voor triggers? Ik krijg opeens teveel notificaties dat mijn smartplugs geen stroom meer hebben (vaatwasser of wasdroog gereed) terwijl ze niet aan waren. Vaatwasser staat op 5 min onder 2W en daar komt hij ook met zekerheid niet boven. Toch wordt de automation af en toe getriggered als de plug even 0,5W heeft gepakt (Shelly die even wakker wordt ofzo).

(automatisering hier)

• TheFes
Wiley99 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:25:
Ik gooi er ook nog maar eentje in: is er in de recente updates (2022.6.x) ook bij anderen iets gewijzigd in de condities voor triggers? Ik krijg opeens teveel notificaties dat mijn smartplugs geen stroom meer hebben (vaatwasser of wasdroog gereed) terwijl ze niet aan waren. Vaatwasser staat op 5 min onder 2W en daar komt hij ook met zekerheid niet boven. Toch wordt de automation af en toe getriggered als de plug even 0,5W heeft gepakt (Shelly die even wakker wordt ofzo).

(automatisering hier)
Voor zover ik weet niet. Check even de trace waar hij precies op triggert, en of er wellicht iets niet goed afgevangen is.

• Wiley99
Misschien zei ik het niet helemaal goed, ik bedoelde de trigger(voorwaarden), niet de condities die je er ook nog aan kan toevoegen. Ik heb een notificatieautomation met meerdere triggers en één generieke notificatie waarin de triggerende entiteit wordt genoemd.

Hoe check ik een trace? In het logboek zie ik dat de automation liep vanwege de numeric value van de vaatwasserplug (geparafraseerd ;-) )

• TheFes
Wiley99 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:12:
Misschien zei ik het niet helemaal goed, ik bedoelde de trigger(voorwaarden), niet de condities die je er ook nog aan kan toevoegen. Ik heb een notificatieautomation met meerdere triggers en één generieke notificatie waarin de triggerende entiteit wordt genoemd.

Hoe check ik een trace? In het logboek zie ik dat de automation liep vanwege de numeric value van de vaatwasserplug (geparafraseerd ;-) )
In Settings > Automations de automatisering opzoeken, en dan op het icoontje met het klokje drukken. Dan zie je de laatste trace. Met de pijltjes kun je nog verder terug kijken.

• Wiley99
TheFes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:15:
[...]
In Settings > Automations de automatisering opzoeken, en dan op het icoontje met het klokje drukken. Dan zie je de laatste trace. Met de pijltjes kun je nog verder terug kijken.
Geweldig, dank je! Volgens mij heb ik het al gevonden: de plug is even unavailable en zodra 'ie daarna weer op 0.0 gaat vindt HA het tijd voor een trigger.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
  id: '5'
  idx: '5'
  platform: device
  entity_id: sensor.vaatwasser_plug_72_power
  below: 2
  above: null
  from_state:
->state: unavailable
    attributes:
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: W
      device_class: power
      friendly_name: Vaatwasser plug 72 Power
    last_changed: '2022-06-24T08:08:04.004777+00:00'
    last_updated: '2022-06-24T08:08:04.004777+00:00'
    context:
      id: 01G6AC1YN4EAV7NW65CRETJFQQ
      parent_id: null
      user_id: null
  to_state:
-> state: '0.0'

Nu de vraag hoe dat op te lossen als het bij de bron niet lukt. Misschien is een conditie 'from_state <> unavailable' mogelijk?

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik ben bezig geweest om met een RTL-SDR ontvanger zelf P2000 berichten uit de lucht te plukken en deze door te zetten naar HA d.m.v. deze intergratie: , dat werkt allemaal prima! :)

Maar wat ik nu eigenlijk nog wil is mijn Lovelace interface voor P2000 een overzicht krijgen van b.v. de laatste 10 meldingen onder elkaar, dat zou opzich niet zo spannend moeten zijn zou je zeggen, maar ik weet niet zo goed welke card ik hiervoor kan gebruiken. Dus eigenlijk gewoon de laatste 10 states van een sensor weergeven.

Iemand tips? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Danielson op 24-06-2022 11:36 ]

• Sicco92
Wiley99 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Geweldig, dank je! Volgens mij heb ik het al gevonden: de plug is even unavailable en zodra 'ie daarna weer op 0.0 gaat vindt HA het tijd voor een trigger.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
  id: '5'
  idx: '5'
  platform: device
  below: 2
  above: null
  from_state:
->state: unavailable
    attributes:
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: W
      device_class: power
      friendly_name: Vaatwasser plug 72 Power
    last_changed: '2022-06-24T08:08:04.004777+00:00'
    last_updated: '2022-06-24T08:08:04.004777+00:00'
    context:
      id: 01G6AC1YN4EAV7NW65CRETJFQQ
      parent_id: null
      user_id: null
  to_state:
-> state: '0.0'

Nu de vraag hoe dat op te lossen als het bij de bron niet lukt. Misschien is een conditie 'from_state <> unavailable' mogelijk?
Je kunt gebruikmaken van 'not_from' in de trigger van je betreffende automation: https://www.home-assistan...on/trigger/#state-trigger
Hiermee kan je bijvoorbeeld 'unavailable' uitsluiten van de trigger.

• Septillion
@Wiley99 Mm, dat lijkt me een bugje. Ik weet dat het met below wel mis kan gaan met unavailable maar met above... Wat als je er een numeric state trigger van maakt? Als het dan ook nog gebeurd zou je in ieder geval met een template conditie de from_state kunnen gebruiken om unavailable uit te sluiten.

@Sicco92 Volgens mij kan je dit niet combineren met een device trigger of een numeric state trigger.

• TheFes
not_from: kan inderdaad alleen met een state trigger, en die wordt hier niet gebruikt.

Zou inderdaad ook de device trigger ombouwen naar een numeric_state trigger, grote kans dat het dan wel gewoon goed gaat, en anders is de optie met het checken van de previous state een goede methode.

• TheFes
Danielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:36:
Ik ben bezig geweest om met een RTL-SDR ontvanger zelf P2000 berichten uit de lucht te plukken en deze door te zetten naar HA d.m.v. deze intergratie: , dat werkt allemaal prima! :)

Maar wat ik nu eigenlijk nog wil is mijn Lovelace interface voor P2000 een overzicht krijgen van b.v. de laatste 10 meldingen onder elkaar, dat zou opzich niet zo spannend moeten zijn zou je zeggen, maar ik weet niet zo goed welke card ik hiervoor kan gebruiken. Dus eigenlijk gewoon de laatste 10 states van een sensor weergeven.

Dat is nog niet zo makkelijk, want die voorgaande states zijn niet zomaar beschikbaar. Die zou je met een SQL sensor uit de database moeten plukken dan.
Of je moet 9 input_text helpers aanmaken, en een automation die bij elke state change van je bronsensor al die input_texts aanpast (dus de vorige waarde van de sensor in input_text1, de vorige waarde van input_text1 in input_text2 etc.)

• Wiley99
Dank allemaal, ik zal het straks eens proberen. Ik gebruik met name de GUI (moet nog erg wennen aan HA yaml, met name het zelf in elkaar frutten ervan) dus ik heb het idee dat het wat puzzelen wordt...

• TheFes
Wiley99 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:51:
Dank allemaal, ik zal het straks eens proberen. Ik gebruik met name de GUI (moet nog erg wennen aan HA yaml, met name het zelf in elkaar frutten ervan) dus ik heb het idee dat het wat puzzelen wordt...
Een numeric state trigger kan ook gewoon in de GUI hoor, bij die dropdown kun je een hele berg andere trigger types kiezen.

• Danielson
TheFes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:48:
not_from: kan inderdaad alleen met een state trigger, en die wordt hier niet gebruikt.

Zou inderdaad ook de device trigger ombouwen naar een numeric_state trigger, grote kans dat het dan wel gewoon goed gaat, en anders is de optie met het checken van de previous state een goede methode.
Het bleek toch makkelijker dan gedacht: https://github.com/royto/logbook-card

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhoU2sqFZ555S2HT3IjmaiZa7vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d86vj5go6gm8MP5gEoGCVZYu.jpg?f=fotoalbum_large

• Sicco92
Oeps, ik zag het device platform niet. Mijn oplossing zou dan ook zijn om het om te zetten naar een numeric_state trigger. Mocht het dan nog verkeerd gaan met unavailable, dan heb je in ieder geval de from_state tot je beschikking voor eventuele condities: https://www.home-assistan...templating/#numeric-state

• TheFes
Oke, handig! Die zal zelf ook de gegevens uit de database gebruiken dan.

• Wiley99
Ik ga de numeric state proberen. Heb ook de shelly maar eens gereboot, bij de bron aanpassen is nog beter. Mocht dat niet helpen dan terug naar de from_state.

Nog eens dank alle drie!

(NB @Septillion het gaat wel om below)

• Septillion
@Wiley99 Ah, ik had de blow gemist. Altijd beetje lastig van screenshots ipv YAML. Dat zal hem dan wel zijn ja :) Dan zal het waarschijnlijk ook wel nodig zijn om op de from_state te testen. Of zoals ook gebruikelijk is om een helper te gebruiken die je set/reset om aan te geven of de machine aan is.

• Wiley99
Septillion schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:11:
@Wiley99 Ah, ik had de blow gemist. Altijd beetje lastig van screenshots ipv YAML. Dat zal hem dan wel zijn ja :) Dan zal het waarschijnlijk ook wel nodig zijn om op de from_state te testen. Of zoals ook gebruikelijk is om een helper te gebruiken die je set/reset om aan te geven of de machine aan is.
oh ik dacht dat je in de broncode gekeken had, daarin stond het ook ;-)
Die helper is ook een goede suggestie, goede aanleiding om dat te gaan bekijken als de recht-toe-recht-aan niet werkt.

• Hmmbob
Doe je nog meer met je SDR? Bijvoorbeeld ADSB, of AIS?

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-11 11:08
Is er geen makkelijke rssfeed van te vinden? vroeger gebruikte ik die van livep2000.nl maar die zijn er nu al een tijdje mee gestopt.

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-10 16:11
torretje2012 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:36:
Is er geen makkelijke rssfeed van te vinden? vroeger gebruikte ik die van livep2000.nl maar die zijn er nu al een tijdje mee gestopt.
https://github.com/cyberjunky/home-assistant-p2000

• Danielson
Hmmbob schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Doe je nog meer met je SDR? Bijvoorbeeld ADSB, of AIS?
Ik heb gister een FlightAware stick gekocht met een simpel antennetje! Erg leuk, die data van DUMP1090 komt nu FR24 en FlightAware terecht , maar ook in HA! Nu nog kijken wat ik er mee ga doen!

AIS is voor schepen toch? Dat gaat in Twente niet veel doen denk ik! :P

[ Voor 9% gewijzigd door Danielson op 24-06-2022 13:50 ]

• Danielson
torretje2012 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:36:
Het zelf uit de lucht halen is toch veel cooler! :P

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
Danielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Het zelf uit de lucht halen is toch veel cooler! :P
Als jij nou de data uit. de lucht haalt en die deelt via een RSS feed? :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Hmmbob
Danielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Ik heb gister een FlightAware stick gekocht met een simpel antennetje! Erg leuk, die data van DUMP1090 komt nu FR24 en FlightAware terecht , maar ook in HA! Nu nog kijken wat ik er mee ga doen!
Zeker geen blogje van oid?
AIS is voor schepen toch? Dat gaat in Twente niet veel doen denk ik! :P
Zeker! Jullie hebben ook kanalen met boten ;)

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

Een logbook card.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: logbook
entities:
  - sensor.p2000_politie
  - sensor.p2000_brandweer
  - sensor.p2000_ambulance
  - sensor.p2000_traumaheli_lifeliner_1
  - sensor.p2000_traumaheli_lifeliner_2
  - sensor.p2000_traumaheli_lifeliner_3
hours_to_show: 24
title: P2000 logboek

• Danielson
Toppe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Als jij nou de data uit. de lucht haalt en die deelt via een RSS feed? :D
LOL! :) Ik zou eens kijken naar de mogelijkheden!

• Danielson
Hmmbob schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:36:
[...]
Zeker geen blogje van oid?

[...]
Nee, sorry, maar mocht je vragen hebben, dan weet je me te vinden!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 10:01
Ik wil graag in het dashboard kunnen zien of de pc's van mijn kinderen aan of uit staan. Is dat het eenvoudigst te doen met het ping platform? Als ik gewoon een on/off sensor wil zien?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

• TheFes
Beefhead schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:30:
Ik wil graag in het dashboard kunnen zien of de pc's van mijn kinderen aan of uit staan. Is dat het eenvoudigst te doen met het ping platform? Als ik gewoon een on/off sensor wil zien?
Lijkt me wel de meest eenvoudige methode ja. Tenzij ze dat door hebben en ze van het internet afhalen en offline gaan gamen ofzo, want dan staat ie volgens de ping sensor uit.

• Septillion
@Beefhead Wel even zorgen voor vast IP dan natuurlijk :) Mijn voorkeur zou zijn om dat in de router te regelen.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 08:44
Gizz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:04:
@water_escape je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een ESP.
https://www.zuidwijk.com/esphome-based-doorbell/

Ik heb deze binnen nu.
De initiele installatie ging goed volgens mij. Maar nu kom ik er niet meer in.

EDIT: na posten pakte hij het wel op :).

[ Voor 19% gewijzigd door water_escape op 24-06-2022 16:30 ]

Water-Escape

Pagina: 1 ... 161 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.