Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.364 views

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:32
TheFes schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Hier werkt het prima, alle buienradar entities doen het. Doet de weather entity het ook niet?

[...]

Ik neem aan deze: https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Denk het ook de Buienradar.
Maar goed beiden (Neerslag en Buienradar) doen het hier.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Hier werkt het prima, alle buienradar entities doen het. Doet de weather entity het ook niet?

[...]

Ik neem aan deze: https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Ja, de normale officiele inderdaad.
kepler schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:46:
Had ik laatst ook, alle entities zijn uitgeschakeld na installie (geen idee waarom). Als je ze inschakeld dan werken ze gewoon
Hier ook uitgeschakeld en daarna ingeschakeld. Geen data, herladen integratie...geen data.
Fysiek hele machine rebooten, geen data.

Heb aantal decimalen van mn Buienradar integratie iets lager gezet. Geen data, alle integraties stonden weer op uitgeschakeld. Weer alles ingeschakeld en tadaa, 5 minuten later overal data. Thanks allen!

Blijft mn vraag: hoe kan ik normaliter zelf een integratie debuggen? Errors komen altijd wel in de log (op dezelfde plek waar je deprecated meldingen e.d. krijgen) maar kun je een debug log voor een specifieke integratie toevoegen?

[ Voor 11% gewijzigd door WoBBeL op 18-06-2022 11:22 ]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
WoBBeL schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Ja, de normale officiele inderdaad.

[...]

Hier ook uitgeschakeld en daarna ingeschakeld. Geen data, herladen integratie...geen data.
Fysiek hele machine rebooten, geen data.

Heb aantal decimalen van mn Buienradar integratie iets lager gezet. Geen data, alle integraties stonden weer op uitgeschakeld. Weer alles ingeschakeld en tadaa, 5 minuten later overal data. Thanks allen!

Blijft mn vraag: hoe kan ik normaliter zelf een integratie debuggen? Errors komen altijd wel in de log (op dezelfde plek waar je deprecated meldingen e.d. krijgen) maar kun je een debug log voor een specifieke integratie toevoegen?
In je configuration.yaml kun je het volgende opnemen:

YAML:
1
logger: !include logger.yaml

en dan in logger.yaml
YAML:
1
2
3
4
default: warn
logs:
  homeassistant.components.shell_command: debug
  custom_components.kia_uvo: debug

Voor standaard components en integrations is het homeassistant.components.<naam>: <loglevel>
voor hacs spul en eigen gebrouwd spul is het custom_components.<naam>: <loglevel>

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:35:
[...]

In je configuration.yaml kun je het volgende opnemen:

YAML:
1
logger: !include logger.yaml

en dan in logger.yaml
YAML:
1
2
3
4
default: warn
logs:
  homeassistant.components.shell_command: debug
  custom_components.kia_uvo: debug

Voor standaard components en integrations is het homeassistant.components.<naam>: <loglevel>
voor hacs spul en eigen gebrouwd spul is het custom_components.<naam>: <loglevel>
Thanks! Ik snapte de documentatie niet helemaal maar dit is volledig duidelijk.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:18
ErikVers schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:41:
Goedemorgen mede tweakers, op Home Assistant zie ik een workarround dat je met usb/micro usb je emmc zou moeten kunnen benaderen van de odroid n2+. Alleen als ik hem in de juiste modus zet word deze niet herkend.

Ik lees hier op het forum ook over een adapter via sos solution. Weet iemand of je niet zonder kan? En zo nee iemand in omgeving zwolle waar ik er eentje kan ophalen/hem erop wil zetten?

Ik heb een backup van net voor de crash maar krijg mijn odroid n2+ dus niet naar een schone nieuwe installatie…. Grr

[Afbeelding]
Nee lukt niet zonder adapter, altijd is bij mij niet bekend. Dus die heb je wel nodig, woon zelf in de Meern.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39
Ik heb een battery template, die werkt, maar ik krijg toch een foutmelding

Template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      low_batteries:
        friendly_name: Low Battery Devices
        unit_of_measurement: Entities
        icon_template: "{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}"
        value_template: >
            {%- set ns = namespace(counter=0) -%} 
            {%- set threshold = 10 -%}
            {%- for item in expand('group.battery_level_monitor') -%}
            {%- if item.state | int <= threshold -%}
            {%- set ns.counter = ns.counter + 1 -%}
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.counter }}
        attribute_templates:
          matched_devices: >
             - {{ item.name }} - {{ item.state }}|
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}

# When a battery in the group drops below a threshold count them. 
# It also drops their name and current level in an attribute we use in the notify messages.

Foutmelding:
Error while processing template: Template("{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}")

TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}' but no default was specified') while processing template 'Template("{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}")' for attribute '_attr_icon' in entity 'sensor.low_batteries'

[ Voor 190% gewijzigd door skank op 18-06-2022 14:09 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
skank schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:35:

Template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    sensors:
      low_batteries:
        icon_template: "{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}"
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.counter }}
        attribute_templates:
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}

# It also drops their name and current level in an attribute we use in the notify messages.

Foutmelding:
Error while processing template: Template("{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}")

TemplateError('ValueError: Template error: int got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}' but no default was specified') while processing template 'Template("{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if states('sensor.low_batteries')|int == 0 else 'mdi:alert-circle-outline' }}")' for attribute '_attr_icon' in entity 'sensor.low_batteries'
En wat maak je zelf uit de error op? Onder het motto "give a man a fish and he'll eat for a day. Teach a man to fish and he'll eat for the rest of his life". Want persoonlijk vind ik dat je hier best veel vragen stelt waarbij de error en/of documentatie vrij helder is. Zo ook in dit geval. Je dropt hier nu een YAML snippet en een error en hoopt dat iemand een voorgekauwd antwoord geeft. Terwijl deze website Tweakers.net is waar wordt verwacht dat je zelf probeert een probleem op te lossen. En als je er niet uit komt aangeven wat je geprobeerd hebt. I.p.v. voorgekauwde antwoorden te verwachten.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:13

ErikVers

e-Duurzaam

Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Nee lukt niet zonder adapter, altijd is bij mij niet bekend. Dus die heb je wel nodig, woon zelf in de Meern.
Kheb een adapter besteld net zo makkelijk voor in de toekomst. Dank voor je reactie.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• skank
RobertMe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:17:
[...]

En wat maak je zelf uit de error op? Onder het motto "give a man a fish and he'll eat for a day. Teach a man to fish and he'll eat for the rest of his life". Want persoonlijk vind ik dat je hier best veel vragen stelt waarbij de error en/of documentatie vrij helder is. Zo ook in dit geval. Je dropt hier nu een YAML snippet en een error en hoopt dat iemand een voorgekauwd antwoord geeft. Terwijl deze website Tweakers.net is waar wordt verwacht dat je zelf probeert een probleem op te lossen. En als je er niet uit komt aangeven wat je geprobeerd hebt. I.p.v. voorgekauwde antwoorden te verwachten.
Goh ik stel vragen waarvan ik ze zelf niet vind... ik zoek wel degelijk zelf hoor.
Zo ook het probleem van mn tts, waarvan ik de oorzaak zelf gevonden en opgelost heb.

Ik heb een 5 tal errors in mn log die er al enkele weken staan en die ik niet wegkrijg.
Zo is deze er ene van...
Volgens mij ergens in het stukje van template value, ..
Ik geef wel toe dat templates echt mn ding niet zijn.
Een andere error zit ook in een template.
Het probleem is soms dat je iets wil bereiken en je dan nu en dan geen template krijgt, die je kopieert en vroeg of laat met een update, breekt er iets en ben je gesjarreld :)

De andere foutmelding is die van GA en de sdk die verouderd is, ik heb die vervangen maar nog steeds krijgt de melding dat hij te oud is, daar ben ik ook nog op zoek naar... Maar ik ga hier ook niet telkens iets zetten wanneer ik zelf zoek he.

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 16:08

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Zonder enige wijziging stopte mijn SolarEdge Modbus er mee. Ik krijg geen waardes meer.
Op het dashboard zegt ie dat het een 'non-numeric value is'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/PKlzB4brITjZKUZSQtUwCWSP.png

Al gedaan:
- backup teruggezet van toen het nog werkte
- modus opnieuw geinstalleerd (hij connect gewoon via het goede ip met succes)
- alles helemaal geupdate
- modbus met nieuwe enitity namen geinstalleerd

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48

TWKterry

Master Mariner

Template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    sensors:
      low_batteries:
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.counter }}
        attribute_templates:
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}

Foutmelding:

@skank
De fout zit dus in regel 7. Schrijf die eens apart uit en kijk wat wil je hier met de template bereiken.
Er zijn voor dit soort dingen twee oplossingen.
1 zet een waarde en verander deze als iets anders gewenst is
2 als a zet een waarde en anders zet een andere waarde
Je hebt deze twee nu gecombineerd tot een onduidelijk geheel
Zie graag je volgende poging.

• TheFes
  • Laatst online: 23:27

Template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
    sensors:
      low_batteries:
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}
            {{ ns.counter }}
        attribute_templates:
            {%- endif -%}
            {%- endfor -%}

Foutmelding:

Het template voor het icoon wordt al gerenderd voordat het template voor de state gerenderd is. Daarom krijg je dus deze foutmelding. Het makkelijkste in dit geval is om een default aan je int filter mee te geven, bijvoorbeeld | int(0). In dit geval zou je er juist voor kunnen kiezen om iets anders dan 0 als default mee te geven, zodat je het battery alert icon krijgt.

Of je gooit het hele int filter er uit, en je checkt of de state de string '0' is.
code:
1
"{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if is_state('sensor.low_batteries', '0') else 'mdi:alert-circle-outline' }}"

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 18-06-2022 15:14 ]

Home Assistant configuratie

• RobertMe
TheFes schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Het template voor het icoon wordt al gerenderd voordat het template voor de state gerenderd is. Daarom krijg je dus deze foutmelding. Het makkelijkste in dit geval is om een default aan je int filter mee te geven, bijvoorbeeld | int(0). In dit geval zou je er juist voor kunnen kiezen om iets anders dan 0 als default mee te geven, zodat je het battery alert icon krijgt.

Of je gooit het hele int filter er uit, en je checkt of de state de string '0' is.
code:
1
"{{ 'mdi:checkbox-marked-circle-outline' if is_state('sensor.low_batteries', '0') else 'mdi:alert-circle-outline' }}"
Of een is_number(...) toevoegen, behoort allemaal tot de opties.

Overigens zat ik net zelf nog even naar template sensors te kijken. En in de docs staat nu expliciet dat met this toegang verkregen kan worden tot de sensor. Volgens mij was daarover hier laatst wat onduidelijkheid. Dus i.p.v. states('sensor.low_batteries') zou this.state ook al moeten werken.

• TheFes
RobertMe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Of een is_number(...) toevoegen, behoort allemaal tot de opties.

Overigens zat ik net zelf nog even naar template sensors te kijken. En in de docs staat nu expliciet dat met this toegang verkregen kan worden tot de sensor. Volgens mij was daarover hier laatst wat onduidelijkheid. Dus i.p.v. states('sensor.low_batteries') zou this.state ook al moeten werken.
Ik verwacht niet dat dat werkt in het legacy format wat @skank gebruikt.
Bovendien heb je dan hetzelfde probleem, want de state is ook dan nog niet bekend.

• RobertMe
TheFes schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Ik verwacht niet dat dat werkt in het legacy format wat @skank gebruikt.
Bovendien heb je dan hetzelfde probleem, want de state is ook dan nog niet bekend.
Dat m.b.t. this was meer een algemene opmerking. Uiteraard wel gebaseerd op de "self-referencing" van die specifieke vraag. Oude vs nieuwe stijl template sensor had ik nog niet eens op gelet, maar ik verwacht dat je daarin gelijk hebt. Dus dat this niet werkt in legacy template sensors.

* RobertMe gaat bij dezen meteen zijn eigen template sensors nalopen en waar mogelijk this toepassen.

Edit:
Well, that sucks. Het zal dus letterlijk zijn wat in de docs staat "state based template entities". Als ik een template sensor heb met triggers (dus "trigger based") geeft dat een hele mooie undefined variable this :(

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 18-06-2022 15:45 ]

• skank
TheFes schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:08:
[...]

code:
1
Die int eruit lijkt me makkelijker en verstaanbaarder voor me.
Thx
Foutemelding is weg, ik zie nog ff of hij blijft werken, zal ook es de tijd nemen om meer in die templates te verdiepen

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Sinds een paar maanden heb ik HA supervised draaien op een HP thin client T430.
Voornamelijk om het energiegebruik te volgen, maar nu ook wat aan het automatiseren.
Ik heb in mijn werkplaats een "poor man" airco: d.w.z. een ventilator in de nok, die gaat draaien als het temperatuurverschil tussen de nok en bij een rooster in de deur groter is dan 2 graden met de voorwaarde dat T_nok groter is dan 18 graden.

De YAML is als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1653564433413'
  alias: Werkplaats_Ventilatie_AAN
  description: sensor nok hoger dan sensor deur
  trigger:
    value_template: '{{ (states(''sensor.lumi_lumi_weather_a590e007_temperature'')
      | float - states(''sensor.lumi_lumi_weather_cfcae007_temperature'') | float)
      > 2 }}'
  condition:
  - type: is_temperature
    condition: device
    device_id: 819adec7d1c7dce81a173de7c5610ef7
    entity_id: sensor.lumi_lumi_weather_a590e007_temperature
    domain: sensor
    above: 18
  action:
  - type: turn_on
    device_id: a854285900de5fe16beee36ce7e17854
    entity_id: switch.lumi_lumi_plug_maeu01_c8353100_on_off
    domain: switch
  mode: restart

Ik heb er ook een voor het uitschakelen, maar dat is verder niet van belang.

Vorige week ben ik bezig geweest met de elektrische installatie in de werkplaats en moest de spanning er even af. De smart plug is dan uiteraard ook uit.
In de tussentijd was de verschiltemperatuur meer dan 2 graden geworden, maar bij het opnieuw inschakelen van de smart plug ging de ventilator niet draaien. Ook opnieuw opstarten van HA helpt niet.

Lang verhaal kort:
hoe moet ik een automatisering inrichten zodat de trigger toestand regelmatig wordt onderzocht?
Kennelijk wordt nu alleen eenmalig getriggerd op het moment dat het temperatuurverschil > 2 is

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-06-2022 13:09 . Reden: yaml code tags ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 05-11 16:34

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:14:
Voor een jaar werkte mij alexa koppelingen goed. Ik kom nu echter terug van vakantie en krijg deze foutmelding:

[...]

Ik krijg ze ook niet meer terug gevonden. Zijn er alternatieven hiervoor? En waar kan ik zien wat er mee gebeurd is? Want al mijn flows werken nu niet meer.
Hoer dus ook. Wat zijn de alternatieven voor deze nodes? Ze lijken opeens verdwenen te zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:04
Vanmorgen viel het mij op dat de Supervisor de status unhealthy heeft.
En als ik klik op de popup bij Systeem status voor meer info krijg ik de info dat het een setup fout betreft en word ik doorverwezen naar de volgende pagina;
https://www.home-assistant.io/more-info/unhealthy/setup

Gelezen dat het waarschijnlijk DBUS gerelateerd is en HA opnieuw opgestart moet worden.
Probleem word hierdoor niet opgelost.

Hierna gekeken in het forum of er eerder wat gepost is over dit probleem en vond onderstaande post;
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70933466

Probleem is alleen dat ik niet via SSH bij mijn HA installatie kan komen. SSH staat schijnbaar uit op mijn Pi4 met HA installatie. En de addon 'Terminal & SSH' kan ik niet installeren op HA door de unhealthy status van de Supervisor en krijg ik de volgende melding.
'AddonManager.install' blocked from execution, system is not healthy
Ook geprobeerd om een eerdere backup te herstellen. Maar ook dat is niet mogelijk... zelfde reden. Staat vermeld in het logboek onderaan mijn post....

Voor wat nu nog overblijft is HA helemaal opnieuw installeren en laatste backup terug zetten?
Als ik de laatste backup herstel, hoe kan ik dit het beste doen zonder ook het probleem weer terug te zetten vanuit de laatste backup?

Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen om alsnog het probleem op te lossen?

code: Home Assistant systeemstatus
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
System Health

version: core-2022.6.6
installation_type: Home Assistant OS
dev: false
hassio: true
docker: true
user: root
virtualenv: false
python_version: 3.9.12
os_name: Linux
os_version: 5.15.32-v8
arch: aarch64
timezone: Europe/Amsterdam

GitHub API: ok
GitHub Content: ok
GitHub Web: ok
GitHub API Calls Remaining: 4830
Installed Version: 1.25.5
Stage: running
Available Repositories: 1112
Downloaded Repositories: 6

logged_in: true
subscription_expiration: 17 juli 2022 02:00
relayer_connected: true
remote_enabled: true
remote_connected: true
alexa_enabled: false
google_enabled: true
remote_server: eu-west-2-3.ui.nabu.casa
can_reach_cert_server: ok
can_reach_cloud_auth: ok
can_reach_cloud: ok

host_os: Home Assistant OS 8.2
update_channel: stable
supervisor_version: supervisor-2022.05.3
agent_version: 1.2.1
docker_version: 20.10.14
disk_total: 27.5 GB
disk_used: 10.9 GB
healthy: failed to load: Unhealthy
supported: true
board: rpi4-64
supervisor_api: ok
version_api: ok
installed_addons: File editor (5.3.3), Check Home Assistant configuration (3.10.2), InfluxDB (4.4.1), Glances (0.15.0), Grafana (7.5.2), Samba share (9.7.0)

dashboards: 2
resources: 3
views: 6
mode: storage

oldest_recorder_run: 12 juni 2022 06:13
current_recorder_run: 19 juni 2022 07:52
estimated_db_size: 130.49 MiB
database_engine: sqlite
database_version: 3.34.1

code: Supervisor Logboek
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
22-06-19 07:28:48 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/home-assistant/addons repository
22-06-19 07:28:49 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 435, in _handle_request
    resp = await request_handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/sentry_sdk/integrations/aiohttp.py", line 121, in sentry_app_handle
    reraise(*_capture_exception(hub))
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/sentry_sdk/_compat.py", line 54, in reraise
    raise value
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/sentry_sdk/integrations/aiohttp.py", line 111, in sentry_app_handle
    response = await old_handle(self, request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
    resp = await handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
    return await handler(request)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/middleware/security.py", line 139, in system_validation
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/middleware/security.py", line 205, in token_validation
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/utils.py", line 65, in wrap_api
    answer = await method(api, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/addons.py", line 162, in list
    data_addons = [
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/addons.py", line 164, in <listcomp>
    ATTR_NAME: addon.name,
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/addons/model.py", line 135, in name
    return self.data[ATTR_NAME]
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/store/addon.py", line 19, in data
    return self.sys_store.data.addons[self.slug]
KeyError: 'core_rpc_shutdown'
22-06-19 07:28:49 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 435, in _handle_request
    resp = await request_handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/sentry_sdk/integrations/aiohttp.py", line 121, in sentry_app_handle
    reraise(*_capture_exception(hub))
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/sentry_sdk/_compat.py", line 54, in reraise
    raise value
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/sentry_sdk/integrations/aiohttp.py", line 111, in sentry_app_handle
    response = await old_handle(self, request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
    resp = await handler(request)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/middleware/security.py", line 139, in system_validation
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/middleware/security.py", line 205, in token_validation
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/utils.py", line 65, in wrap_api
    answer = await method(api, *args, **kwargs)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/store.py", line 120, in store_info
    ATTR_ADDONS: [
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/store.py", line 121, in <listcomp>
    self._generate_addon_information(self.sys_addons.store[addon])
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/api/store.py", line 81, in _generate_addon_information
    ATTR_ADVANCED: addon.advanced,
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/addons/model.py", line 222, in advanced
    return self.data[ATTR_ADVANCED]
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/store/addon.py", line 19, in data
    return self.sys_store.data.addons[self.slug]
KeyError: 'core_rpc_shutdown'
22-06-19 07:28:50 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 23 all - 0 new - 0 remove
22-06-19 07:28:50 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 23 all - 0 new - 0 remove
22-06-19 07:29:14 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Detect a running Home Assistant instance
22-06-19 07:30:07 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-06-19 07:31:15 INFO (SyncWorker_7) [supervisor.docker.interface] Restarting ghcr.io/home-assistant/raspberrypi4-64-homeassistant
22-06-19 07:31:26 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
22-06-19 07:31:36 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-06-19 07:31:37 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
22-06-19 07:31:37 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
22-06-19 07:31:37 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/home-assistant/addons repository
22-06-19 07:31:38 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 23 all - 0 new - 0 remove
22-06-19 07:31:38 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 23 all - 0 new - 0 remove
22-06-19 07:32:01 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Detect a running Home Assistant instance
22-06-19 07:49:59 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'AddonManager.install' blocked from execution, system is not healthy
22-06-19 07:50:07 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'AddonManager.install' blocked from execution, system is not healthy
22-06-19 07:50:42 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 8 backup files
22-06-19 07:50:42 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 8 backup files
22-06-19 07:51:09 INFO (MainThread) [supervisor.jobs] 'BackupManager.do_restore_partial' blocked from execution, system is not healthy
22-06-19 07:51:50 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.interface] Restarting ghcr.io/home-assistant/raspberrypi4-64-homeassistant
22-06-19 07:52:06 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready
22-06-19 07:52:17 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-06-19 07:52:17 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
22-06-19 07:52:17 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
22-06-19 07:52:17 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/home-assistant/addons repository
22-06-19 07:52:19 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 23 all - 0 new - 0 remove
22-06-19 07:52:19 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 23 all - 0 new - 0 remove
22-06-19 07:52:38 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Detect a running Home Assistant instance
22-06-19 07:55:41 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 8 backup files
22-06-19 07:55:41 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 8 backup files
22-06-19 07:56:05 INFO (MainThread) [supervisor.jobs] 'BackupManager.do_restore_full' blocked from execution, system is not healthy
22-06-19 07:56:32 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 8 backup files
22-06-19 07:56:32 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Found 8 backup files
22-06-19 08:00:08 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-11 22:34
Tusk schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:37:
Zonder enige wijziging stopte mijn SolarEdge Modbus er mee. Ik krijg geen waardes meer.
Op het dashboard zegt ie dat het een 'non-numeric value is'.

[Afbeelding]

Al gedaan:
- backup teruggezet van toen het nog werkte
- modus opnieuw geinstalleerd (hij connect gewoon via het goede ip met succes)
- alles helemaal geupdate
- modbus met nieuwe enitity namen geinstalleerd
Op welke wijze heb je toegang tot de solaredge modbus? Via wifi of kabel? Is er een over-the-air update geweest vanuit solaredge? het kan zijn dat ze er opnieuw een wachtwoord op hebben gezet zodat je geen toegang meer hebt

Dit probeer ik te voorkomen door de Solaredge omvormer dmv een firewall rule vrolijk te verbieden naar buiten te gaan. Ik mis wel de eventuele updates, maar hoef niet te vrezen voor een of ander Amerikaanse update waardoor ik gedwongen ben alle data van hun servers af te plukken.

Het nadeel is weer wel dat ik geen micro inzage heb op de werking van de individuele panelen en microomvormers. Als iemand weet hoe ik de modbus altijd kan activeren (via wifi, of een master key) en altijd toegang kan forceren ga ik toegang tot de server toestaan

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
@Campo di Casa Je kan SSH aan zetten door het bestand "ssh" (zonder extentie) op de boot-partitie van je SD te zetten. Dus HA system netjes afsluiten, wachten, power eraf, SD in een andere computer, bestand "ssh" zonder extentie aanmaken op de boot-partitie, unmount en gewoon weer terug in de Pi. Als het goed is heb je daarna SSH aan staan op de Pi.

• Septillion
@JukeboxBill Correct, er wordt alleen getriggert op het moment dat het waar wordt, dus de state change naar waar.

Een gebruikelijke manier om dit te ondervangen is door de trigger vergelijking ook als conditie toe te voegen en HA-start als trigger toe te voegen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
      > 2 }}'
    - platform: homeassistant
      event: start
  condition:
  - condition: template
      > 2 }}'
  action:

• JukeboxBill
Septillion schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:11:
@JukeboxBill Correct, er wordt alleen getriggert op het moment dat het waar wordt, dus de state change naar waar.

Een gebruikelijke manier om dit te ondervangen is door de trigger vergelijking ook als conditie toe te voegen en HA-start als trigger toe te voegen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
      > 2 }}'
    - platform: homeassistant
      event: start
  condition:
  - condition: template
      > 2 }}'
  action:
Bedankt voor deze toevoeging. Maar dat zorgt er alleen voor dat bij opnieuw opstarten van HA de conditie T_nok - T_deur wordt gecontroleerd.

Ik had verwacht dat er binnen het HA besturingssysteem op de achtergrond een functie zit die de condities van de triggers periodiek test.
Dit maakt HA in mijn ogen wel erg onbetrouwbaar. Als om welke reden dan ook de trigger net wordt gemist, dan gebeurt er dus helemaal niets.
Nu is de ventilatie van mijn werkplaats niet kritisch, maar ik zie veel mensen die een compleet alarm- en huisbewakingssysteem in HA hebben gebouwd.

Misschien kan ik het oplossen met een eigen script. Met Pascal zou ik het wel kunnen oplossen, dus met Python moet het dan ook wel lukken. Alleen even de tijd vinden om dat taaltje te leren.

• oltk
JukeboxBill schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:43:
[...]

Ik had verwacht dat er binnen het HA besturingssysteem op de achtergrond een functie zit die de condities van de triggers periodiek test.
In node-red (een grafische programmaschil die je in HA kan gebruiken) kan je inderdaad condities periodiek testen -van 1 ms tot 1x per minuut, uur, dag.... In neem aan dat je in HA zelf ook een periodieke test kan doen.

Als je dus "betrouwbaarheid" wil dat je trigger niet wordt gemist (ik heb nog nooit gehoord dat dit zou kunnen, maar affijn) zou je het ook in node-red kunnen bouwen.

Overigens zou ik een alarmsysteem met Home Assistant niet direct aanraden. Een alarmsysteem zou ook autonoom moeten kunnen werken (dus op een eigen accu) en updates tot een minimum beperken. In HA heb ik het afgelopen jaar meermalen issues gehad met functionaliteiten die "depreciated" werden of gewoon Zigbee die ermee ophield. Niet erg voor gewoon gebruik (gewoon weer even knutselen en je flows werken weer). Wel als je erop vertrouwt dat je gewaarschuwd wordt bij inbraak of brand.

• TheFes
oltk schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:25:
[...]

In node-red (een grafische programmaschil die je in HA kan gebruiken) kan je inderdaad condities periodiek testen -van 1 ms tot 1x per minuut, uur, dag.... In neem aan dat je in HA zelf ook een periodieke test kan doen.

Als je dus "betrouwbaarheid" wil dat je trigger niet wordt gemist (ik heb nog nooit gehoord dat dit zou kunnen, maar affijn) zou je het ook in node-red kunnen bouwen.

Overigens zou ik een alarmsysteem met Home Assistant niet direct aanraden. Een alarmsysteem zou ook autonoom moeten kunnen werken (dus op een eigen accu) en updates tot een minimum beperken. In HA heb ik het afgelopen jaar meermalen issues gehad met functionaliteiten die "depreciated" werden of gewoon Zigbee die ermee ophield. Niet erg voor gewoon gebruik (gewoon weer even knutselen en je flows werken weer). Wel als je erop vertrouwt dat je gewaarschuwd wordt bij inbraak of brand.
Dat kan in de native automations ook, je kunt een time pattern trigger toevoegen die elke x seconden of y minuten triggert, en dan op basis van conditions wel of niet de acties uitvoert.

• JukeboxBill
TheFes schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Dat kan in de native automations ook, je kunt een time pattern trigger toevoegen die elke x seconden of y minuten triggert, en dan op basis van conditions wel of niet de acties uitvoert.
Dat is wat ik zocht, maar nog niet had gevonden. Bedankt.

• Septillion
@JukeboxBill Dat is natuurlijk compleet de verkeerde kant op redeneren. Verwachten dat je iets gaat missen en dan naar domweg pollen. Ja, je kan alles periodiek checken maar dat geeft je vertraging en/of veel overhead. Het slimme is nu juist dat HA event driven is.

In dit geval weet je ook waarom het gebeurde, de sensor was niet beschikbaar. Het is dus niet dat HA het miste maar er simpelweg niet van wist. Heb je kritische zaken zal je ook voor super stabiele melding daarvan moeten zorgen. Anders kom je er misschien met periodiek pollen wel achter maar dan is het dus sowieso al te laat. Periodiek triggeren (pollen) zou eigenlijk je aller aller laatste optie moeten zijn.

Nu is wel zo dat dan triggeren op HA start hiervoor niet handig is als de oplossing. Ik zat ik mijn hoofd dat je alles incl HA uit had staan. Beter zou zijn om te triggeren op de twee sensoren van de status 'unavailable' kwamen. Dan zal er later bij het weer beschikbaar komen als nog (event driven) getriggerd worden. Maar strikt genomen is dit natuurlijk gewoon te laat door instabiliteit van de sensor, niet van HA.

• TheFes
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 03:04:
@JukeboxBill Dat is natuurlijk compleet de verkeerde kant op redeneren. Verwachten dat je iets gaat missen en dan naar domweg pollen. Ja, je kan alles periodiek checken maar dat geeft je vertraging en/of veel overhead. Het slimme is nu juist dat HA event driven is.

In dit geval weet je ook waarom het gebeurde, de sensor was niet beschikbaar. Het is dus niet dat HA het miste maar er simpelweg niet van wist. Heb je kritische zaken zal je ook voor super stabiele melding daarvan moeten zorgen. Anders kom je er misschien met periodiek pollen wel achter maar dan is het dus sowieso al te laat. Periodiek triggeren (pollen) zou eigenlijk je aller aller laatste optie moeten zijn.

Nu is wel zo dat dan triggeren op HA start hiervoor niet handig is als de oplossing. Ik zat ik mijn hoofd dat je alles incl HA uit had staan. Beter zou zijn om te triggeren op de twee sensoren van de status 'unavailable' kwamen. Dan zal er later bij het weer beschikbaar komen als nog (event driven) getriggerd worden. Maar strikt genomen is dit natuurlijk gewoon te laat door instabiliteit van de sensor, niet van HA.
@JukeboxBill
Hier ben ik het overigens wel mee eens, time pattern triggers zijn vrijwel nooit de gewenste oplossing.
Ik ben alleen een beetje allergisch voor de in Node Red is dit super makkelijk posts als het minstens even eenvoudig in native HA automations kan, dus daar ageerde ik vooral op :)

In de huidge vorm zullen de templates sowieso in error gaan als ze unavailable zijn, want er is geen default voor het float filter meegegeven. Inmiddels wordt er dan niet meer standaard het default 0 gebruikt, maar krijg je een error.

• JukeboxBill
@Septillion @TheFes
Ik bekijk het te veel vanuit mijn ervaring met programmeren in Pascal. Daarmee ben ik gewend om zo veel mogelijk fouten af te vangen en er voor te zorgen dat het programma die netjes afhandelt. Maar daar zijn het doorgaans de fouten van de gebruiker die je moet afvangen.

Voor veel overhead met periodiek pollen ben ik niet bang. Die thin client van mij is krachtig genoeg. Maar voor dit ventilatiegeval ook niet perse nodig. Ik zie op mijn dashboard gauw genoeg dat de ventilator niet aanstaat.

Ik heb i.i.g. wel weer iets geleerd.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:22
Even een vraagje aan de gebruikers van een DMSR Reader (Van Marcel Zuidwijk).
Ik zie dat die van mij constant verbinding maakt met bridge.iotworkshop.com, een IP adres in China:

inetnum: 114.55.0.0 - 114.55.255.255
netname: ALISOFT
descr: Aliyun Computing Co., LTD
descr: 5F, Builing D, the West Lake International Plaza of S&T
descr: No.391 Wen'er Road, Hangzhou, Zhejiang, China, 310099
country: CN

Iemand dit toevallig al eerder gezien?
Ik heb het inmiddels geblokkeerd in mijn firewall.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:00
JukeboxBill schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:32:
@Septillion @TheFes
Ik bekijk het te veel vanuit mijn ervaring met programmeren in Pascal. Daarmee ben ik gewend om zo veel mogelijk fouten af te vangen en er voor te zorgen dat het programma die netjes afhandelt. Maar daar zijn het doorgaans de fouten van de gebruiker die je moet afvangen.

Voor veel overhead met periodiek pollen ben ik niet bang. Die thin client van mij is krachtig genoeg. Maar voor dit ventilatiegeval ook niet perse nodig. Ik zie op mijn dashboard gauw genoeg dat de ventilator niet aanstaat.

Ik heb i.i.g. wel weer iets geleerd.
Sommige talen maken het soms superlui om geen fouten af te vangen, zoals Java. Bij mijn bedrijf zijn er soms developers die alles via een exception laten lopen in Java, en dan kan je er echt niets van maken "waarom" het fout is gegaan. Dat is ook weer de foute benadering om goede code te schrijven (maar niemand die hun corrigeert).

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 09:19
Iemand ervaring met het "rechtstreeks" aansluiten van Tradfri spul via Sonoff/ZHA? Ik heb dat gisteravond gedaan, de Ikea hub er tussenuit gehaald (ik had wat mismatches met items die wel in HA stonden, maar niet in de Ikea hub en v.v.) en opnieuw pairen ging eigenlijk prima. Wat ik alleen opvallend vind is dat ik alleen van de scene knop en motion sensor een battery status te zien krijg. Bovendien heeft die motion sensor een fysieke knop om normaliter binnen het Tradfri platform te kiezen of je altijd wilt schakelen of alleen bij "low light conditions". Die optie lijk ik binnen (Z)HA niet te hebben en i.t.t. mijn Aqara motion sensor geeft die van de Ikea verder ook geen informatie af over de huidige hoeveelheid licht.

Als ik deze info bekijk zou er dus veel meer info te halen moeten zijn, of ligt dat aan ZHA vs Z2MQTT?

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
TheFes schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Zoals @Hmmbob al aangeeft is dat waarschijnlijk een bug. Dat iets de filters uit iets anders overneemt wil nog niet zeggen dat je er dan niet alsnog wat extra filters overheen kunt gooien.
Na wat verder testen en navragen weet ik nu hoe het zit.

Uitgangspunt is dat het logbook de filters overneemt van de recorder.
Je kan wel andere fitlers instellen voor logbook, echter niet op hetzelfde niveau.

in mijn eerste config had ik bewegingssensoren op entiteitsniveau included in de recorder en wilde ik deze op entiteits niveau excluded in logbook -> werkt niet.

Lichten had ik op domain included in de recorder en op entiteit exluded in logbook -> werkt wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
recorder:
  purge_keep_days: 7
  include: 
    domains:
      - light
      - automation
      - climate
    entities:
      - binary_sensor.presence_21
      - binary_sensor.bewegingssensor_zolder
      - binary_sensor.presence_65
      - ...

logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation
    entities:
      - light.buiten
      -  ...

Door de bewegingssensoren nu 1 niveau hoger in de recorder te includen en in het logbook op entiteits niveau te excluded heb ik weer de instelling die ik wens.
Ik kan terugkijken in de history wanneer de bewegingsmelders zijn afgegaan, maar mijn logbook wordt niet vervuild.

Voor automations zou ik ditzelfde kunnen doen (ik zou dan de automations op entity_glob kunnen excluden uit het logbook), echter heb ervoor gekozen om ze uit de recorder te halen. Toegevoegde waarde nhil voor mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
recorder:
  include: 
    domains:
      - light
      - climate
    entity_globs:
      - binary_sensor.presence*  
      - binary_sensor.beweging*     
    entities:
      - ...

logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation
    entities:
      -  ...

e.e.a. ter info voor degene die vergelijkbare problemen heeft.

• TheFes
feenstn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Na wat verder testen en navragen weet ik nu hoe het zit.

Uitgangspunt is dat het logbook de filters overneemt van de recorder.
Je kan wel andere fitlers instellen voor logbook, echter niet op hetzelfde niveau.

in mijn eerste config had ik bewegingssensoren op entiteitsniveau included in de recorder en wilde ik deze op entiteits niveau excluded in logbook -> werkt niet.

Lichten had ik op domain included in de recorder en op entiteit exluded in logbook -> werkt wel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
recorder:
  include: 
    domains:
      - light
      - automation
      - climate
    entities:
      - ...

logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation
    entities:
      - light.buiten
      -  ...

Door de bewegingssensoren nu 1 niveau hoger in de recorder te includen en in het logbook op entiteits niveau te excluded heb ik weer de instelling die ik wens.
Ik kan terugkijken in de history wanneer de bewegingsmelders zijn afgegaan, maar mijn logbook wordt niet vervuild.

Voor automations zou ik ditzelfde kunnen doen (ik zou dan de automations op entity_glob kunnen excluden uit het logbook), echter heb ervoor gekozen om ze uit de recorder te halen. Toegevoegde waarde nhil voor mij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
recorder:
  include: 
    domains:
      - light
      - climate
    entity_globs:
      - binary_sensor.presence*  
      - binary_sensor.beweging*     
    entities:
      - ...

logbook:
  exclude:
    domains:
      - automation
    entities:
      -  ...

e.e.a. ter info voor degene die vergelijkbare problemen heeft.
Verlies je als je automations exclude uit de recorder ook niet de traces, waardoor het lastig kan worden om ze te debuggen?

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
TheFes schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Verlies je als je automations exclude uit de recorder ook niet de traces, waardoor het lastig kan worden om ze te debuggen?
Nee hoor, de trace blijft werken.
Als bewijs, hieronder een trace van vanmorgen, terwijl ik vorige week de automations al excluded had. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxlQVgrZ0Wu0raC2SvD-rfbO6aU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dkV6pFqpq0l6QZMsVcy1ZI7T.png?f=user_large

edit: ook de voorgaande traces van eerdere triggers blijven beschikbaar. volgens mij is de state het enige dat opgeslagen wordt van automations in de recorder, dus of de automation aan of uit heeft gestaan. Niet belangrijk voor mij.

[ Voor 18% gewijzigd door feenstn op 20-06-2022 11:22 ]

• oltk
TheFes schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:02:
[...]

@JukeboxBill
Hier ben ik het overigens wel mee eens, time pattern triggers zijn vrijwel nooit de gewenste oplossing.
Ik ben alleen een beetje allergisch voor de in Node Red is dit super makkelijk posts als het minstens even eenvoudig in native HA automations kan, dus daar ageerde ik vooral op :)

In de huidge vorm zullen de templates sowieso in error gaan als ze unavailable zijn, want er is geen default voor het float filter meegegeven. Inmiddels wordt er dan niet meer standaard het default 0 gebruikt, maar krijg je een error.
Mijn post was (vooral bedoeld als): OMDAT het in node-red kan, zal dit ongetwijfeld ook native HA kunnen. :P
Verder vind ik NR prima werken, dus snap de allergie niet zo? :? Ik gebruik beide oplossingen. :D

• TheFes
oltk schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Mijn post was (vooral bedoeld als): OMDAT het in node-red kan, zal dit ongetwijfeld ook native HA kunnen. :P
Verder vind ik NR prima werken, dus snap de allergie niet zo? :? Ik gebruik beide oplossingen. :D
Geen allergie tegen NR in het algemeen, maar wel dat mensen vaak reageren met dat kan poepsimpel in NR terwijl het ook even poepsimpel in YAML kan. Het wordt vaak als de heilige graal aangeprezen, terwijl het gewoon twee verschillende methodes zijn waarbij de een beter geschikt is voor de ene persoon, en de ander voor de andere persoon. Maar het wordt vaak zo opgedrongen.

• Septillion
@Stalensnuitje Als je ZHA gebruikt is de documentatie van Z2M niet echt van belang, behalve om een indruk te krijgen wat mogelijk moet zijn. Het ontbreken van een lijst met ondersteunde devices en mogelijkheden is voor mij dan ook en dik vet minpunt voor ZHA naar mijn idee. Zal je dus specifiek een andere ZHA gebruiker moeten vinden met zelfde devices.

• Stalensnuitje
@Septillion Bedankt voor je input, ik ben meer een casual gebruiker die af en toe "even" wat wil proberen. Ik heb tot nu toe Z2M nooit aan de praat gekregen (502: Bad gateway, wat ik ook probeer) en ZHA werkte direct out of the box zodra ik mijn Sonoff aansloot, vandaar die "keuze".

Dan ga ik toch nog maar weer eens in het Z2M-topic verder neuzen naar de oplossing voor mijn issue ;)

• Mars Warrior
  • Laatst online: 21:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:07:
@Stalensnuitje Als je ZHA gebruikt is de documentatie van Z2M niet echt van belang, behalve om een indruk te krijgen wat mogelijk moet zijn. Het ontbreken van een lijst met ondersteunde devices en mogelijkheden is voor mij dan ook en dik vet minpunt voor ZHA naar mijn idee. Zal je dus specifiek een andere ZHA gebruiker moeten vinden met zelfde devices.
ZHA gaat uit van het feit dat elke Zigbee device compatible is omdat het aan de Zigbee standaard voldoet. En ze gebruiken 'quirks' als een device afwijkt van de standaard.

Je kunt daardoor niet echt zoeken of een device ondersteund wordt en wat je kunt verwachten. Dat kan bij zigbee2mqtt dus wel altijd, omdat daar per device ondersteuning wordt ingebouwd, onafhankelijk of deze nu volledig aan de Zigbee standaard voldoet of op een aantal punten afwijkt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Septillion
@Stalensnuitje Niet gewoon te ongeduldig? Want het duurt wel even voor de interface beschikbaar is nadat je op start drukt. De log van de addon bekijken is nuttiger.

• Septillion
@Mars Warrior Daar er dus best veel afwijkingen zijn die die achtergrond leuk vanuit technisch aspect maar lastig aan een eindgebruiker te verkopen. Een lijst met "tested with" en een lijst met "quirks" had daarbij erg kunne helpen.

• oltk
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:30:
@Stalensnuitje Niet gewoon te ongeduldig? Want het duurt wel even voor de interface beschikbaar is nadat je op start drukt. De log van de addon bekijken is nuttiger.
Ik ben ook wanhopig bezig geweest met het bad gateway issue.
Uiteindelijk is het gelukt, ik denk doordat ik erachter kwam dat de Z2M addon een configuration.yaml aanmaakt onder de map zigbee2mqtt als je die zelf niet had gemaakt. Die config is standaard NIET goed!

In de GUI van de addon moet je heel weinig info zetten, waaronder alleen de info in de socat sectie (kan je overal standaardwaarden van vinden), en heel specifiek voor elke gebruiker: de poort waarop de zigbee coordinator te vinden is (tip: gebruik /dev/serial/by-id/)

De rest van de info die je nodig hebt zet je dus in de configuration.yaml. Daar kan je vele voorbeelden van het internet afplukken en die zijn bijna allemaal hetzelfde

[ Voor 9% gewijzigd door oltk op 20-06-2022 12:40 ]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:34:
@Mars Warrior Daar er dus best veel afwijkingen zijn die die achtergrond leuk vanuit technisch aspect maar lastig aan een eindgebruiker te verkopen. Een lijst met "tested with" en een lijst met "quirks" had daarbij erg kunne helpen.
Klopt, dat (technisch vs eindgebruiker) is nu ook echt de reden dat ik zigbee2mqtt gebruik en aanbeveel aan anderen: je kunt heel simpel zien of een device het doet, en wat je kunt verwachten.

Bij ZHA weet je dat niet en moet je dat gewoon proberen...

• Stalensnuitje
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:30:
Neuh, na een half uur zou het toch mogen werken denk ik... Ik ben sowieso nog een beetje aan het knoeien met mijn begrip van het systeem. Wat doet nou eigenlijk die Mosquitto broker, wat doet de MQTT add-on en wat doet Z2M? En dan vervolgens: wat is nu de onderlinge afhankelijkheid en wat moet ik waar zoeken?

Wat me eigenlijk het meest irriteert is dat ik nooit ergens een (volledige!) n00b-guide heb kunnen vinden die stap voor stap uitlegt wat je allemaal moet doen, checken en aanvullen....nu ik dat zo typ: ik zal maar eens YT-en :+

• Mars Warrior

Mars Warrior

Stalensnuitje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Neuh, na een half uur zou het toch mogen werken denk ik... Ik ben sowieso nog een beetje aan het knoeien met mijn begrip van het systeem. Wat doet nou eigenlijk die Mosquitto broker, wat doet de MQTT add-on en wat doet Z2M? En dan vervolgens: wat is nu de onderlinge afhankelijkheid en wat moet ik waar zoeken?

Wat me eigenlijk het meest irriteert is dat ik nooit ergens een (volledige!) n00b-guide heb kunnen vinden die stap voor stap uitlegt wat je allemaal moet doen, checken en aanvullen....nu ik dat zo typ: ik zal maar eens YT-en :+
Zigbee2mqtt is je Zigbee software die alle data via MQTT doorzet. Daarvoro het je dan de MQTT add-on nodig waarmee ook Home Assistant praat om de data van zigbee2mqtt binnen te halen...

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07
Flappie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:36:
Ik zie dat die van mij constant verbinding maakt met bridge.iotworkshop.com, een IP adres in China:

Aliyun Computing Co., LTD is "Alibaba cloud" - Alibaba (het bedrijf achter Aliexpress etc) heeft ook een eigen commerciele clouddienst zoals Microsoft Azure heeft, Google haar Google Cloud Platform (GCP) en Amazon haar Amazon Web Services (AWS). Ergo: het is een plek waar je servercapaciteit kan huren (en daarmee zegt je IP lookup verder dus niet zo heel veel).

Waarom er naar bridge.iotworkshop.com geconnect wordt: geen idee. Misschien @iMars ff vragen ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:18

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik ben geen netwerk ‘goeroe’, maar hoe check ik dit?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• RobertMe
TheFes schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Traces staan in een JSON file in de .storage directory.

• Stalensnuitje
Mars Warrior schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Zigbee2mqtt is je Zigbee software die alle data via MQTT doorzet. Daarvoro het je dan de MQTT add-on nodig waarmee ook Home Assistant praat om de data van zigbee2mqtt binnen te halen...
Thanks, dat maakt de hoofdlijn iig een beetje helderder. Maar soit, ik krijg nog steeds error(s) bij het starten van Z2M, dus ik ga dat topic maar eens doorbladeren. De Z2M troubleshooter ben ik al door, maar lost het probleem niet op.

• Septillion
@oltk Ja, de config via de UI is afgelopen tijd aardig op de schop gegaan. En meen dat ik daar ook wat fixes voor voorbij heb zien komen in versies. Wat de staat daarvan nu is weet ik niet.

Volgens mij zijn er maar een dingen echt belangrijk als je een standaard stick gebruikt en dat is het pad naar de stick (by-id).

SOCAT alleen nodig als je dat wilt gebruiken, standaard false. En je zou er verstandig aan doen een eigen random network_key te gebruiken voor meer veiligheid. Maar de default zou prima moeten zijn om tijdens een test de UI tevoorschijn te toveren.

Mijn config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
data_path: /share/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: '-d -d'
  log: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_4D_A8-if00-port0
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 4766
  channel: 25
  network_key: #random / private, zelf invullen
  availability_blocklist: []
  availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}

• Septillion
[...]

Neuh, na een half uur zou het toch mogen werken denk ik...
Zo lang zou het ook niet mogen duren nee. Dan zou er wel wat in de log moeten staan.
Wat doet nou eigenlijk die Mosquitto broker, wat doet de MQTT add-on en wat doet Z2M? En dan vervolgens: wat is nu de onderlinge afhankelijkheid en wat moet ik waar zoeken?
De Mosquitto broker is de server voor al je MQTT berichten. MQTT wordt door HA als berichtenbus gebruikt als mogelijkheid om devices te integreren. Dit is denk ik wat je bedoelt met de "MQTT-addon"?

Zigbee2MQTT doet precies wat het zegt, het is de koppeling tussen Zigbee en MQTT. Ofwel, het houdt een Zigbee netwerk in de lucht met een coördinator en verstuurt en ontvangt alle events daarvoor via MQTT. Zigbee2MQTT kan je ook volledig los van HA draaien als je wilt maar is voor het gemak dus ook beshikbaar als addon.

Doordat HA vervolgens MQTT weer inleest is er dus een koppeling tussen Zigbee en HA via de MQTT "bus". Maar bijvoorbeeld een een Shelly of Tasmota kan (via wifi) gebruik maken van MQTT om te integreren in HA.
Zijn dek ik paar redenen voor. Zo wijzigt er steeds van alles. Niet alleen in HA maar ook in beschikbare apparaten of externe software. Maar belangrijkste is dat er zo ontzettend veel te koppelen is aan HA en vaak ook op verschillende manieren (met eigen pros en cons) dat het lastig is dat zo te vatten.

• Stalensnuitje
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:44:
Zijn dek ik paar redenen voor. Zo wijzigt er steeds van alles. Niet alleen in HA maar ook in beschikbare apparaten of externe software. Maar belangrijkste is dat er zo ontzettend veel te koppelen is aan HA en vaak ook op verschillende manieren (met eigen pros en cons) dat het lastig is dat zo te vatten.
Zit er dik in inderdaad, maar dat is voor mij ook juist de frustratie ;) Net kreeg ik een foutmelding over de Herdsman, inmiddels is die weg (port gewijzigd naar "by-id"), maar nu krijg ik weer een andere over het feit dat mijn configuratie niet consistent is met de adapter/backup :?

Google zoeken levert alleen maar issues op met oude adapters (die ik dus niet heb), dus dan ben ik alweer snel geneigd om het lekker op ZHA te laten staan... totdat ik me er binnenkort toch weer aan erger dat ik bepaalde opties niet heb :+

• Septillion
@Stalensnuitje Als je nog niets hebt dat werkt, gooi dan even de hele map van zigbee2MQTT weg (die bij data_path in je config).

En misschien duidelijk, misschien niet. Niet proberen ZHA en Zigbee2MQTT tegelijk te draaien vanaf dezelfde adapter.

• Waah
  • Laatst online: 16:09
Ik zoek iets, wat ik niet kan vinden....

Ik heb een airco, en de remote daarvan werkt met IR (waardoor het niet altijd doet wat ik wil) en die is lelijk.

Dus eigenlijk wil ik een bediening a la Nest, maar dan voor de airco.

Dus: Hogere temp, lagere temp, en wisselen tussen koelen en verwarmen.
Ik heb al een manier om de unit te bedienen (via ESPHome) maar via een IR oogje zou ook mogen (dan heb ik meer bedieningsmogelijkheden).

Is er een draaiknop die je zelf kan programmeren in HA? met een aan/uit knop en het liefst een temperatuur-sensor/readout? Of wil ik weer iets wat niet bestaat.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:19:

Ik heb een airco, en de remote daarvan werkt met IR (waardoor het niet altijd doet wat ik wil) en die is lelijk.

Ik heb al een manier om de unit te bedienen (via ESPHome) maar via een IR oogje zou ook mogen (dan heb ik meer bedieningsmogelijkheden).

Is er een draaiknop die je zelf kan programmeren in HA? met een aan/uit knop en het liefst een temperatuur-sensor/readout? Of wil ik weer iets wat niet bestaat.
https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Dit is denk ik wat je wil.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Waah
Dat klopt, maar dan is de software-zijde. Ik zoek eigenlijk de hardware-zijde. Dat je dus ook even de temperatuur kan veranderen mocht je het te warm of koud vinden.

Maar draaiknoppen of thermostaten die met de airco werken zijn er niet echt (MHI). En losse draaiknoppen met ook drukknoppen ben ik nog niet tegen gekomen

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 20-06-2022 14:27 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Dat klopt, maar dan is de software-zijde. Ik zoek eigenlijk de hardware-zijde. Dat je dus ook even de temperatuur kan veranderen mocht je het te warm of koud vinden.

Maar draaiknoppen of thermostaten die met de airco werken zijn er niet echt (MHI). En losse draaiknoppen met ook drukknoppen ben ik nog niet tegen gekomen
Als je de temperatuur digitaal kan aansturen, dan bestaat dat wel.
Ik heb zelf een Heat It Draadloze Z-Wave Plus Thermostaat Wit en Mco Home Elektrische Verwarming Thermostaat Mh7-Eh. Die lees ik in HA uit en die stuurt de input (zowel huidige temp als ingestelde temp) voor de generic thermostat aan. De generic thermostat stuurt dan weer de verwarming aan (vloerverwarming kleppen, maar dat kan dus ook iets anders zijn dat je kan schakelen).

Hier hebben ze diverse varianten: https://www.robbshop.nl/verwarming/slimme-thermostaat

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:10
Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Wil je qua hardwarezijde dus ook echt " bediening in de vorm van knoppen" ??

Want ik heb voor onze TV (De KPN Box, die in een kast achter een deurtje staat) deze voorzien van Tasmota en daar alle codes ingelezen zodat ik met de Home Assistant GUI Custom Button cards kon maken om de tv te bedienen via een ' digitale remote' ..

http://hazymat.co.uk/2020...red-blaster-with-tasmota/

Onze afzuigkap heb ik daarnaast met deze in HA opgenomen:

https://sonoff.tech/product/smart-home-security/rf-bridge/

Beide kunnen meer dan dat maar in dit geval heb ik eigenlijk voor beide alleen een single-use case (op Tasmota dus, maar ESPHome Flashen kan ook).

Of je volgt dit voorbeeld met evt andere hardwareknoppen https://community.home-as...sical-push-buttons/163264

[ Voor 5% gewijzigd door Koepert op 20-06-2022 14:35 ]

• Dutchess_Nicole
Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:19:

Zoals al genoemd: een generic-thermostat entity in HA, gekoppeld aan iets als een broadlink rm3 als je iets wilt kopen, of een arduino met mqtt als je liever zelf wat bouwt moet voldoen.

Qua HA entities zal de thermostat alles wel doen, wat je er aan hardware aan knoopt aan de andere kant bepaalt natuurlijk hoe je de boel aanstuurt.

• Waah
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Ik heb zelf een Heat It Draadloze Z-Wave Plus Thermostaat Wit en Mco Home Elektrische Verwarming Thermostaat Mh7-Eh. Die lees ik in HA uit en die stuurt de input (zowel huidige temp als ingestelde temp) voor de generic thermostat aan. De generic thermostat stuurt dan weer de verwarming aan (vloerverwarming kleppen, maar dat kan dus ook iets anders zijn dat je kan schakelen).

Hier hebben ze diverse varianten: https://www.robbshop.nl/verwarming/slimme-thermostaat
ja zoiets inderdaad. Zal ff zien of daar iets tussen zit wat ik aan HA kan knopen zonder dat er iets aan verbonden zit. _/-\o_
Zou het liefst de Nest gebruiken, maar daar zit al een CV-ketel aan, en zonder CV-ketel werkt die volgens mij niet :+

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 20-06-2022 14:45 ]

• Waah
Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Zoals al genoemd: een generic-thermostat entity in HA, gekoppeld aan iets als een broadlink rm3 als je iets wilt kopen, of een arduino met mqtt als je liever zelf wat bouwt moet voldoen.

Qua HA entities zal de thermostat alles wel doen, wat je er aan hardware aan knoopt aan de andere kant bepaalt natuurlijk hoe je de boel aanstuurt.
Dat is ook nog een optie ja. Maar een broadlink RM3 heeft geen interface. Ik wil juist een makkelijk te bedienen interface a-la nest.

Miss Waah gaat niet op de telefoon de airco-temperatuur aanpassen :+

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:10
Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Wel als ze niet anders kan hoor O-) 8)

• Dutchess_Nicole
Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Dat is ook nog een optie ja. Maar een broadlink RM3 heeft geen interface. Ik wil juist een makkelijk te bedienen interface a-la nest.

nee, HA is de interface die je bedient. de broadlink in dit geval is gewoon de IR blaster die de bediening van de airco doet. Wat ik begreep uit je vraag is dat je de airco via IR zou willen aansturen (vandaar de rm3 of zelfbouw) vanwege meer mogelijkheden.

De draaiknop die je bedient is dus gewoon de HA climate entity. Of via Google assistant of wat je wilt...

edit:
ik denk dat ik het verkeerd gelezen heb. Als ik het nu nog eens lees wil je juist GEEN IR aansturing

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 20-06-2022 14:55 ]

• Waah
Koepert schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Wel als ze niet anders kan hoor O-) 8)
Nee dan komt ze bij mij klagen :+ And here we are :D

Of erger: Ze gaat de remote erbij pakken, en dan doet die helemaal niet wat ik wil.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03
Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Nee dan komt ze bij mij klagen :+ And here we are :D

Of erger: Ze gaat de remote erbij pakken, en dan doet die helemaal niet wat ik wil.
Afstandsbediening? Nee, niet gezien :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waah schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:45:
[...]

ja zoiets inderdaad. Zal ff zien of daar iets tussen zit wat ik aan HA kan knopen zonder dat er iets aan verbonden zit. _/-\o_
Zou het liefst de Nest gebruiken, maar daar zit al een CV-ketel aan, en zonder CV-ketel werkt die volgens mij niet :+
Van de twee die ik noemde kan dat sowieso. Daar waren ze wel op uitgezocht, dus het kan best zijn dat dat de enige zijn waar ik zeker van was dat het kon. Als je bij de Z-wave eigenschappen iets vind van 'setpoint' komt het wel goed, mits het kastje niet gevoed moet worden vanuit de CV. De MCO werkt op 230V, de HeatIt heeft alleen een paar batterijen nodig.

Inmiddels werkt het hier al een half jaar goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
hvac_modes:
  - 'off'
  - heat
min_temp: 15
max_temp: 30
current_temperature: 23.5
temperature: 18
current_humidity: 44.6
hvac_action: idle
friendly_name: HeatIt Z-Temp2 1 Hal
supported_features: 1

Met temperature dus de ingestelde temperatuur.

• iMars
  • Laatst online: 07-11 14:18

iMars

Full time prutser

@Hmmbob bedankt voor het taggen ;)

Ik heb zelf nergens de optie gezien om dit uit te zetten of aan te passen. Persoonlijk blokkeer ik ook de internet toegang voor het device.

Ik heb vorig jaarwel een dag lang wireshark aangehad om te kijken wat voor data er nou heen en weer gaat. Ik heb die capture nergens meer om het wederom even in te kijken, maar ik weet wel dat ik er destijds achter was gekomen dat het een soort ping/hello is. Er wordt geen seriele data ui de meter verzonden en het enige ethernet verkeer is naar wat er geconfigureerd is (tcpserver/telnetd). Mijn conclusie was toen dat het data verstuurd en naar mijn mening een soort van check was voor nieuwe firmware.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Stalensnuitje
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:10:
En misschien duidelijk, misschien niet. Niet proberen ZHA en Zigbee2MQTT tegelijk te draaien vanaf dezelfde adapter.
Aaahh, daar knaagde al iets... ;) Ga eens kijken of ik van ZHA een backup oid kan maken, dan testen of Z2M aan de praat wil en zo niet, dan weer terugzetten. Iets met WAF...

Thanks voor het meedenken iig :)

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Best interessant, alleen jammer dat ze zo ‘bulky’ zijn :(

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11 15:39
Ik heb mijn meter weer via de P1 aangesloten en het werkt in principe prima maar sensors zoals "sensor.current_phase_l1" zijn niet beschikbaar. Iemand enig idee waarom? Is dat omdat de meter het gewoon niet ondersteund? Versie 5 van DSMR. Ik draai het trouwens via een ser2net config.

[ Voor 9% gewijzigd door xzaz op 20-06-2022 19:05 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• oltk
[...]

Ik heb 3 (drie) addons/integraties nodig om het te laten draaien.
1. De MQTT core-mosquitto integratie. Die verzamelt alle MQTT devices en biedt ze aan HA aan zodat je de apparaten en devices kan benaderen. Het installeren hiervan is vrij simpel, er wordt NIET gevraagd om een usernaam en wachtwoord, die haalt de integratie uit de MQTT broker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxT5sCGIlInPrB1tJnaccI1xipU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8H2VkZ1f1Dw4X6y9y9dJL4Mg.png?f=user_large

2. De MQTT broker. Deze verzamelt alle MQTT berichten. Shelly (wifi) kan je ook op deze manier laten praten met HA. Hier kan je een usernaam en wachtwoord aan koppelen. Die van mij is vrij standaard "addon" en een soort wachtwoordstring die automatisch wordt gegenereerd. Ik denk dat het beter is zelf een user/ww combinatie aan te maken met de juiste rechten. Maar ik ben blij dat het nu werkt, en ik kom er niet meer aan >:)

3. De Zigbee2MQTT addon. Die stuurt de Zigbee coordinator aan (ontvangen en zenden van MQTT berichten). Sinds een van de laatste updates moet er een configuration.yaml (zie die van @Septillion ) worden aangemaakt in /config/zigbee2mqtt/. Hierin staat ook de user en pass combinatie in (en dit kan je ook beter met een !secret file regelen, maar voor experimenteren kan je dit even overslaan)

Beide addons staan toevallig onder elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XM97dIrLzqIqP0KMH2BAI98A1-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sg5zrkp7OA4rpT5FoAlRR7y8.png?f=user_large
Ik heb ooit een handleiding online gevonden die redelijk wat principes uitlegt en hoe je Z2M configureert. Ik neem aan dat de laatste (UI) wijzigingen hier niet in zijn doorgenomen, maar toch nuttig om te snappen wat al die termen en addons allemaal doen. @Septillion legt dit al redelijk compleet uit overigens.

• Septillion
@oltk De MQTT integratie was ik inderdaad vergeten te noemen. Als het goed is zou HA die tegenwoordig ook zelf moeten ontdekken en volgens mij als notificatie geven.

In de config van Z2M hoeft geen user/pass van MQTT meer. Die kunnen ze tegenwoordig onderling afhandelen. En als ik zo de tekst lees is de .yaml aanmaken ook niet nodig. Er zijn daar aardig wat bugs geplet, denk dat het niet aangemaakt worden van de .yaml daar een van was. Maar goed, kijk goed wat de log zegt nadat je Z2M start. Als hij dan als nog de config niet kan vinden dan zal het dat vast melden en zal er in je data path geen .yaml verschenen zijn.

Verder mooie aanvullen!

• Septillion
@xzaz Via welke integratie? En staan ze niet gewoon standaard disabled?

• xzaz
Septillion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:20:
@xzaz Via welke integratie? En staan ze niet gewoon standaard disabled?
Ja. Je moet ze inderdaad gewoon enabelen. Wat raar.

Ik heb trouwens ook een probleem met het connecten naar de SMA omvormers: https://github.com/home-assistant/core/issues/67953 iemand tips?

[ Voor 22% gewijzigd door xzaz op 21-06-2022 11:55 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 08:44
hopelijk heeft iemand hier een idee.

Ik wil geen volwaardige slimme deurbel met camera en alles erop.

Wat ik wel zou wil is een knop (smart button? /zigbee button?) die ik bij de voordeur kan ophangen.
Wanneer men hier op drukt er een melding op de telefoon komt en audio door de sonos speakers komt.

bestaat dit? en kan dit?

reden: we horen de deurbel niet buiten of in de tuinkamer :)

Water-Escape

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 08:38
Ik heb het zelf opgelost door een Zigbee deursensor op mijn mechanische deurbel te hangen. Hier zit een spoel in, welke een magnetisch veld genereert wanneer gebeld wordt. De deursensor vangt dit op (normaliter heb je een deursensor en een magneet en als de magneet in de buurt van de sensor komt, geeft de sensor aan dat de deur gesloten is) en geeft aan dat de deur gesloten is. Heb een automation draaien welke een melding geeft wanneer aangebeld wordt. Dit werkt alleen met mechanische deurbellen (dus het kastje wat geluid geeft, niet de knop).

Flickr

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@water_escape je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een ESP.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:00:

Wat ik wel zou wil is een knop (smart button? /zigbee button?) die ik bij de voordeur kan ophangen.
Wanneer men hier op drukt er een melding op de telefoon komt en audio door de sonos speakers komt.

bestaat dit? en kan dit?

Ik heb zelf deze guide gevolgd:
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ook een goede guide, al zou ik elke beginner willen aanraden om het simpel te houden door een ESP-bordje met usb-aansluiting te pakken. Kun je weer heel wat stappen overslaan en hoef je geen FTDI-adapter te kopen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-11 23:06
water_escape schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:00:

bestaat dit? en kan dit?

https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100315344 Deze werkt daar prima voor :-)

• water_escape
Gizz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:04:
@water_escape je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een ESP.
dit klinkt leuk. Nog nooit iets gedaan met ESP, maar dit lijkt de domme bel naar HA te brengen.

Water-Escape

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar die laat je deurbel niet rinkelen, toch? Dit lijkt gewoon een Zigbee-knop.

• water_escape
Gizz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Maar die laat je deurbel niet rinkelen, toch? Dit lijkt gewoon een Zigbee-knop.
die slaat idd de domme bel over en doet iets wat je zelf wil via HA. Maar de domme bel gebruiken lijkt me wel wat nu ik weet dat dat ook bestaat :)

Water-Escape

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:25
@water_escape

Dit is ook een mooie, behoorlijk kant-en-klare oplossing:
https://www.zuidwijk.com/product/esphome-based-doorbell-v2/

Helaas nu niet op voorraad, en aan de prijzige kant. Wel fijn dat je geen aparte voeding nodig hebt.

• Mozart
  • Laatst online: 10:20
Deze heb ik ook gemaakt maar ik heb soms last van spook belletjes :( Vooral 's nachts is dat niet grappig. Net ook twee keer gebeurd en ik denk dat het te maken heeft met het wisselen van access point. Heb jij dit ook wel eens gemerkt?
Nu nog een oplossing vinden...

PSN: PcDCch

• TheFes
Mozart schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Deze heb ik ook gemaakt maar ik heb soms last van spook belletjes :( Vooral 's nachts is dat niet grappig. Net ook twee keer gebeurd en ik denk dat het te maken heeft met het wisselen van access point. Heb jij dit ook wel eens gemerkt?
Nu nog een oplossing vinden...
Nee, ik merk alleen een spookbelletje als ik een update van de configuratie doe. Maar de bel staat hier 's nachts ook uit, dus mocht hij 's nachts rebooten, dan hoor ik volgens mij geen bel.

Het zou inderdaad wel kunnen dat hij een soft reboot doet als hij geen wifi meer heeft, misschien dat een fixed ip toekennen daarin kan helpen?

• Mozart
  • Laatst online: 10:20
TheFes schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Nee, ik merk alleen een spookbelletje als ik een update van de configuratie doe. Maar de bel staat hier 's nachts ook uit, dus mocht hij 's nachts rebooten, dan hoor ik volgens mij geen bel.

Het zou inderdaad wel kunnen dat hij een soft reboot doet als hij geen wifi meer heeft, misschien dat een fixed ip toekennen daarin kan helpen?
Fixed IP heeft hij al en ik zet de bel ook uit als ik naar bed ga, toch gaat hij soms af...

PSN: PcDCch

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
Mozart schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Fixed IP heeft hij al en ik zet de bel ook uit als ik naar bed ga, toch gaat hij soms af...
Heb hier wel eens iets over gelezen. Zou te maken kunnen hebben met een te lange kabel tussen je ESP en de deurbel? Begreep dat je ergens een weerstand tussen kon plaatsen om dit op te lossen. Weet even geen details, maar misschien helpt dit je wat in het zoeken naar een oplossing.

• Septillion
@xzaz Welke omvormer? Gewoon een met webpagina?

Ik had het issue dat hij schijnbaar niet overweg kan met zelfde wachtwoord voor zowel user als installer. Na dat gewijzigd te hebben werkte het als verwacht. SSL aan daar het https is en verify uit daar het een self signed certificaat is en gaan. Maar had wel de hint van iemand anders nodig om uit te vinden dat de integratie zelfde wachtwoord voor beide niet tof vindt.

• Septillion
Op zich prima guide maar zou zelf niet GPIO2 gebruiken voor de gekke gevallen de bel ingedrukt is tijdens start van de ESP. Zou zelf logging via serial uit (of op UART1) zetten en GPIO1 of GPIO3 gebruiken.

En je zou inderdaad even moeten uitvinden of het door de lange kabels naar de bel is of omdat bij een herstart ofzo GPIO0 even laag getrokken wordt. Zou je moeten kunnen zien in je HA log of je ook melding hebt van aanbellen in HA.

@TheFes Jij zet hem dan nog extern uit?

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 21-06-2022 13:33 ]

• xzaz
Septillion schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:21:
@xzaz Welke omvormer? Gewoon een met webpagina?
Ja met een webpagina. Het gaat om een 1.5 Sunny boy van SMA. Sinds gister nog een 3.0 erbij maar die is nog niet op het netwerk aangesloten. Hopen dat ze dat vandaag komen doen.

Wachtwoord voor install en gebruiker zijn verschillend en ik kan lokaal via Postman ook gewoon een sessie ophalen en dan de waarden. Het heeft ooit wel gewerkt maar ik zie in de comitlijst van pysma niet zo snel waaraan het kan liggen. Ze hebben wel wat aan de foutafhandeling gedaan misschien dat het daar mis gaat.

• Septillion
@xzaz Ook via de browser gaat het goed? Via https? Je zet wel het vinkje bij SSL? En juist niet bij verify?

• xzaz
Septillion schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:35:
@xzaz Ook via de browser gaat het goed? Via https? Je zet wel het vinkje bij SSL? En juist niet bij verify?
Ja, ik heb alles geprobeerd. Via de browser kan ik gewoon netjes inloggen. Wel HTTPS niet HTTPS wel valideren niet valideren eigenlijk precies zoals in die issue staat beschreven. Hij stuurt de POST actie gewoon goed weg maar dan treedt er (denk ik) een timeout op.

Kan ik niet pysma laden in mijn custom components om zo te debuggen? (Misschien dat er een header wordt meegegeven die niet wordt ondersteund oid?)

@Septillion Ik gebruik wel HA Core trouwens.. misschien dat dat uitmaakt?

[ Voor 41% gewijzigd door xzaz op 21-06-2022 14:08 ]

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Op zich prima guide maar zou zelf niet GPIO2 gebruiken voor de gekke gevallen de bel ingedrukt is tijdens start van de ESP. Zou zelf logging via serial uit (of op UART1) zetten en GPIO1 of GPIO3 gebruiken.

En je zou inderdaad even moeten uitvinden of het door de lange kabels naar de bel is of omdat bij een herstart ofzo GPIO0 even laag getrokken wordt. Zou je moeten kunnen zien in je HA log of je ook melding hebt van aanbellen in HA.

@TheFes Jij zet hem dan nog extern uit?
Nee, niet extern.
Ik zet alleen die choorbell_chime switch uit na 19u

Maar als ik overdag een update van de ESPHome config doe, dan gaat de bel, als ik dat na 19u doe volgens mij niet. Weet ik overigens niet helemaal zeker, en ben nu niet thuis om het te testen.

Heb overigens wel de config aangepast, maar dat is vooral het uisplitsen in packages waarbij ik een minimal package heb met eigenlijk alleen maar wifi/ota/api en basic met een hoop standaard sensoren (status/uptime/wifi strength etc) en dan de device specifieke configuratie.

• Septillion
@TheFes Daar dat natuurlijk puur software is zou een reset daar eigenlijk geen verschil mogen maken of choorbell_chime aan of uit stond bij programmeren. En om ESP te proggen moet GPIO0 een keer laag worden dus dat zal altijd de bel doen afgaan :+

Dus zou me niets verbazen als de draden naar de bel gewoon dingen oppikken en dus wat spookmeldingen geven. Daarvoor zou je de debounce (delayed_on / delayed_off) nog wat hoger kunnen zetten. 100ms zelfs wel.

• Septillion
@xzaz De SMA integatie is gewoon onderdeel van de core dus op zich niet. Enige wat dat waarschijnlijk inhoudt is dat jij meer andere settings van je systeem beheert. Weet je zeker dat HA Core het adres van de omvormer mag bereiken?

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-11 09:21
RudolfR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:32:
@water_escape

Dit is ook een mooie, behoorlijk kant-en-klare oplossing:
https://www.zuidwijk.com/product/esphome-based-doorbell-v2/

Helaas nu niet op voorraad, en aan de prijzige kant. Wel fijn dat je geen aparte voeding nodig hebt.
Iemand hier die deze al heeft draaien? Ben benieuwd namelijk. Vind de combinate van oud & nieuw combineren een goede / slimme oplossing namelijk :9

- The Neo and Only -

• xzaz
Septillion schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:36:
@xzaz De SMA integatie is gewoon onderdeel van de core dus op zich niet. Enige wat dat waarschijnlijk inhoudt is dat jij meer andere settings van je systeem beheert. Weet je zeker dat HA Core het adres van de omvormer mag bereiken?
Ok. Ik dacht dat het liep over poort 502 maar blijkbaar is het gewoon poort 80? Nogal logisch als ik http vervbind lokaal. 8)7 Anyway hij kan hem nu vinden en ik kan er van remote ook gewoon bij. Nu krijg ik in de logs:

code:
1
2
3
4
5
2022-06-21 16:10:30 DEBUG (MainThread) [pysma] Sending POST request to /dyn/getValues.json: {'data': '{"destDev": [], "keys": ["6100_40263F00", "6380_40251E00", "6400_0046C300", "6380_40452100", "6400_00260100", "6180_08214800", "6400_00262200"]}', 'headers': {'content-type': 'application/json'}, 'params': {'sid': 'mhQOxRwkrBskDRAw'}},
2022-06-21 16:10:30 DEBUG (MainThread) [pysma] Received reply {'result': {'012F-73098438': {'6100_40263F00': {'val': 1440}, '6380_40251E00': [{'str': 1, 'val': 1501}], '6400_0046C300': {'val': 12403705}, '6380_40452100': [{'str': 1, 'val': 8206}], '6400_00260100': {'val': 12403705}, '6180_08214800': {'val': [{'tag': 307}]}, '6400_00262200': {'val': 6997}}}},
2022-06-21 16:10:30 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_power_b: No successful value decoded yet: [{'str': 1, 'val': 1501}],
2022-06-21 16:10:30 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_current_b: No successful value decoded yet: [{'str': 1, 'val': 8206}],
2022-06-21 16:10:30 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.sma] Finished fetching sma data in 0.150 seconds (success: True)

en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor status: Will be decoded with val[0].tag from {'val': [{'tag': 307}]},
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_power_a: Will be decoded with [?str==sum([`1`,`0`])].val | [0] from [{'str': 1, 'val': 1429}],
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_power_b: No successful value decoded yet: [{'str': 1, 'val': 1429}],
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_current_a: Will be decoded with [?str==sum([`1`,`0`])].val | [0] from [{'str': 1, 'val': 7356}],
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_current_b: No successful value decoded yet: [{'str': 1, 'val': 7356}],
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor grid_power: Will be decoded with val from {'val': 1380},
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor total_yield: Will be decoded with val from {'val': 12403807},
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor daily_yield: Will be decoded with val from {'val': 7099},
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [pysma.sensor] Sensor pv_gen_meter: Will be decoded with val from {'val': 12403807},
2022-06-21 16:14:41 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.sma] Finished fetching sma data in 0.163 seconds (success: True)

edit: Ok. Ik heb HA gerestart en nu krijg in de entiteiten weer :) Bedankt!

[ Voor 122% gewijzigd door xzaz op 21-06-2022 16:23 ]

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:51
NeoFoX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Iemand hier die deze al heeft draaien? Ben benieuwd namelijk. Vind de combinate van oud & nieuw combineren een goede / slimme oplossing namelijk :9
Volgens mij waren er net al wat mensen die aangeven het in gebruik te hebben. Ikzelf ook (maar dan obv de DIY guide van Frenck). Waar ben je precies benieuwd naar?
Pagina: 1 ... 160 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.