Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.360.746 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:10
Septillion schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:32:
@Waah Met WLED moet je wek ver kunnen komen ja :) Zelf alleen nooit met secties gewerkt daarin.

Bij doorlussen van vakje naar vakje doe je er verstandig aan om daar dan telkens ook weer de 5V te injecteren.
Ik heb het één keer eerder gedaan met een Arduino per sectie. Dat werkte wel aardig maar dan met een IR-oogje. Uiteindelijk nooit mee verder gegaan.

voor de duidelijkheid: Dit is 1 strip, waarbij ik een deel van de strip een bepaalde kleur geef als ik op een afstandsbediening druk. Knop 1 = alles wit, knop 2 is rechts rood, knop 3 links rood etc.

Toen kende ik Home Assistant nog niet :+ dus werkte is nog met een IR-remote :D en dat is ook direct de reden dat ik het na het bouwen nooit heb gebruikt :+
DennusB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Ja ik zit zelf ook te zoeken naar een min-of-meer "kant-en-klare" LED strip die ik makkelijk kan knopen aan Home-Assistant. Is dat WLED er bijvoorbeeld ook in zo'n kit met adapter? En is het native te koppelen of moet je aan de gang met andere firmwares enz?
Kant en klaar is het niet, maar volgens mij met een Wemos D1 mini + wsb2812B is het relatief simpel om zelf te maken. Integratie in Home Assistant lijkt ook een stuk simpeler nu te zijn dan voorheen.

Voor een voorbeeld/info:

Updaten gaat tegenwoordig via wifi, en nieuwe animaties ook. Het grote voordeel van een addressable ligthstrip als deze is dat je dus op 1 strip allerlei effecten kan toepassen. Of zoals ik, een deel een andere kleur kan geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 17-03-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:37
Hmm, ik stap over een maand over van XS4ALL naar KPN en krijg dan de KPN Box 12. Vind ik op zich niet echt een probleem, maar... device tracking via wifi is redelijk essentieel in mijn setup. Iemand een idee of de KPN Box 12 daarvoor in te zetten is? Kan zo snel niks vinden...

---edit---
Het is een Sagemcom F5359 router en deze integratie zou moeten werken: https://community.home-as...om-router-support/179880/ & https://github.com/iMicknl/ha-sagemcom-fast

[ Voor 26% gewijzigd door barrymossel op 17-03-2022 14:09 . Reden: Gevonden! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
TheFes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Een package voor dit script met de sensoren zou inderdaad wel kunnen, maar ik wil niet iedere gebruiker van het Google Home Resume script ook dit script opdringen.

Overigens heb je eigenlijk van het Google Home Resume script alleen maar script.google_home_resume_perform_resume nodig voor dit script.

Het begint steeds meer te kriebelen om me meer in Python te verdiepen een een custom integration te maken in plaats van losse scripts, maar ben bang dat ik daar voorlopig niet de tijd voor ga vinden.
Doen !

Misschien ook een idee voor jou, en waar ik zelf enorm naar uitkijk, zijn actionable notifications voor google.
Met amazon bestaat dit, zie
YouTube: ALEXA ACTIONABLE NOTIFICATIONS (Home Assistant + Alexa Skill)

Dus hetzelfde maar voor google.

[ Voor 19% gewijzigd door skank op 17-03-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:24
@JayOne @tozzke

Doen jullie automations met homeassistant.reload_config_entry het nog?

Via de ui kan ik 'm niet meer aanroepen zonder target/entity_id en mét een dummy, of een entity bij de integratie lukt het ook niet.
Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 14:21
Heb voor de eerste keer home assistant geinstalleerd (op docker, nas) en het lukt me om mijn slimme meters te laten uitlezen (gas en electriciteit via p1 poort slimme meters belgie).
Nu zou ik graag een email krijgen als ik een grote overproductie heb zodanig dat ik bijvoorbeeld een wasmachine kan starten.
Het visualiseren van de tellers lukt al, mailen of andere push meldingen niet echt, iemand die me wat verder wil helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:48
unrealbe schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:09:
Heb voor de eerste keer home assistant geinstalleerd (op docker, nas) en het lukt me om mijn slimme meters te laten uitlezen (gas en electriciteit via p1 poort slimme meters belgie).
Nu zou ik graag een email krijgen als ik een grote overproductie heb zodanig dat ik bijvoorbeeld een wasmachine kan starten.
Het visualiseren van de tellers lukt al, mailen of andere push meldingen niet echt, iemand die me wat verder wil helpen?
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die je willen helpen. Dan is het wel handig als je even laat zien wat je hebt geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:35

tozzke

aka tozzert

RudolfR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:22:
@JayOne @tozzke

Doen jullie automations met homeassistant.reload_config_entry het nog?

Via de ui kan ik 'm niet meer aanroepen zonder target/entity_id en mét een dummy, of een entity bij de integratie lukt het ook niet.
Tips?
Het was me nog niet opgevallen maar inderdaad lukt het mij ook niet meer @ 2022.3.5 via developer tools

Ik heb ze echter in een script staan en dat werkt nog wel, ook als je een nieuw script maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 14:47
Even een back-up related vraagje. Ik heb Home assistant op een nuc draaien via Proxmox. daar heb ik een Aeotech zwave stick in zitten.

Nu groeit mijn systeem gestaagd en zit al op de 60+ zwave devices. Hoe is dit het slimst te backuppen. in het begin 1x de stroom per ongeluk van mn systeem gehaald en toen moest ik alles her-interviewen.

de Aeotech backup utill is windows only.. Geen windows te bekennen in dit huis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@mr3000

Ik ben niet zo bekend met zwave, maar ik zie ook niet direct een verband met backups en een re-interview.
Hier staan wat workarounds:
https://www.reddit.com/r/...iew_nodes_zwave_js_issue/

Backups binnen HA is sowieso handig, evt. naar google drive of naar een samba share mbv een add-on.
Daarnaast kun je ook backups maken van je VM onder Proxmox.

Voor Aeotech backup zou je een Windows VM op je NUC in de lucht kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 15:47

Rouwette

Rouwette.com

Hmm opeens is mijn ESpHome Web ui leeg,

Mijn esphome espjes werken wel nog gewoon maar de scripts zijn weg

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:45
Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Klikkerdeklik

Edit: oh, ik maak daarin gebruik van een aantal zelfgemaakte sensoren (alleen de tijd uit een volledige date-time stamp), die staan hier. En de lovelace dahsboards die ik cast naar mijn Nest hub staan hier.
Ik heb het naar eigen wens gemaakt maar snap 1 stukje niet.
Je hebt de volgende rule: entity_id: input_boolean.notify_picnic_push

Waar gaat deze naartoe, of anders gezegd wat doet deze precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:45
mr3000 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:06:
Even een back-up related vraagje. Ik heb Home assistant op een nuc draaien via Proxmox. daar heb ik een Aeotech zwave stick in zitten.

Nu groeit mijn systeem gestaagd en zit al op de 60+ zwave devices. Hoe is dit het slimst te backuppen. in het begin 1x de stroom per ongeluk van mn systeem gehaald en toen moest ik alles her-interviewen.

de Aeotech backup utill is windows only.. Geen windows te bekennen in dit huis ;-)
Hoe krijg jij daglicht binnen dan :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-05 16:41
Rouwette schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:42:
Hmm opeens is mijn ESpHome Web ui leeg,

Mijn esphome espjes werken wel nog gewoon maar de scripts zijn weg
Toevallig recent n update gedaan? Ik ga had ESPHome wel geupdate maar zie dat de verschillende devices een update hebben.. als je dat net gedaan hebt, laat ik die nog ff hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-05 13:57

Hippe Lip

+ + + NL + + +

barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:52:
Hmm, ik stap over een maand over van XS4ALL naar KPN en krijg dan de KPN Box 12. Vind ik op zich niet echt een probleem, maar... device tracking via wifi is redelijk essentieel in mijn setup. Iemand een idee of de KPN Box 12 daarvoor in te zetten is? Kan zo snel niks vinden...

---edit---
Het is een Sagemcom F5359 router en deze integratie zou moeten werken: https://community.home-as...om-router-support/179880/ & https://github.com/iMicknl/ha-sagemcom-fast
@barrymossel
Waarom zou je je Fritzbox niet houden? Vrije modemkeuze is tegenwoordig niet alleen wettelijk geregeld, KPN geeft je ook gewoon de mogelijkheid om die Fritzbox te gebruiken. Huren of je eigen box gebruiken. Dan weet je wat je hebt en dat het werkt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:13:
[...]

@barrymossel
Waarom zou je je Fritzbox niet houden? Vrije modemkeuze is tegenwoordig niet alleen wettelijk geregeld, KPN geeft je ook gewoon de mogelijkheid om die Fritzbox te gebruiken. Huren of je eigen box gebruiken. Dan weet je wat je hebt en dat het werkt.
Dit (zelfs voor die keuze) zelf ook gedaan:

Had telfort (ok, dat is nu KPN maar had wel andere VLans) met een Experia v10 --> Fritzbox 4040 aansluiten ipv v10 --> Profiel Telfort kiezen bij internetwizard. Klaar. Werkend internet en tv.

Toen dat KPN werd en ik een v12 kreeg (na wat zeuren van mijn kant omdat ik mn v10 niet meer kon updaten en ze anders niet ondersteunden) --> v12 aansluiten, activeren, werkend krijgen --> Afkoppelen 4040 aansluiten, KPN Profiel selecteren, werkend internet en tv

Toegegeven ik heb geen vaste telefonie, dat zal vast impact hebben.

Linkje: https://nl.avm.de/service...ing-van-kpn-configureren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Hippe Lip schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:13:
[...]

@barrymossel
Om nou voor alleen device tracking €7,50 per maand te betalen (of een nieuwe router te kopen) vind ik nou niet echt nodig. Zoveel biedt de Fritzbox nou niet meer dan de KPN Box 12 zover ik nu zie. Daarnaast lijkt met laatstgenoemde device tracking ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:13

-CJ

Not remastered

Lekenvraag voor het gebruik van pulsschakelaars; als ik een pulsschakelaar in combinatie met een Zigbee switch wil gebruiken, moet ik dan twee aparte automatiseringen maken? Eentje voor lamp aan (als lamp uit, en korte puls, dan lamp aan) en eentje voor lamp uit (als lamp aan, en korte puls, dan lamp uit)?

Ben nog niet zo heel lang bezig dus blijft uitvogelen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

-CJ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:39:
Lekenvraag voor het gebruik van pulsschakelaars; als ik een pulsschakelaar in combinatie met een Zigbee switch wil gebruiken, moet ik dan twee aparte automatiseringen maken? Eentje voor lamp aan (als lamp uit, en korte puls, dan lamp aan) en eentje voor lamp uit (als lamp aan, en korte puls, dan lamp uit)?

Ben nog niet zo heel lang bezig dus blijft uitvogelen.
Je kunt hiervoor de toggle action gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:05
@-CJ Zit de lamp op de module, dan zal de module dat zonder HA al wel doen. Anders heb je de toggle service :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Septillion schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:47:
@-CJ Zit de lamp op de module, dan zal de module dat zonder HA al wel doen. Anders heb je de toggle service :)
Duidelijk, bedankt! Ik ga het binnenkort installeren dus ben benieuwd. Wacht nog op een bewegingssensor die erbij komt om de lamp aan te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ajaxalex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb het naar eigen wens gemaakt maar snap 1 stukje niet.
Je hebt de volgende rule: entity_id: input_boolean.notify_picnic_push

Waar gaat deze naartoe, of anders gezegd wat doet deze precies?
Ah, die had ik inderdaad niet genoemd. Ik gebruik meerdere input_booleans in mijn setup waarmee ik meldingen kan in-/uitschakelen. Deze input_boolean kan ik via lovelace makkelijk aan/uitzetten, en daarmee dus beinvloeden of ik een push-message krijg of niet.

Je kan ook prima zonder.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:05
@-CJ Overigens is dat direct gekoppeld zijn van aan-uit aan de pulsdrukker zowel een vloek als een zegen. Voordeel is dus dat het direct werkt en dus ook zonder HA. Nadeel is wel dat je ook geen mogelijkheid hebt om het te onderscheppen met HA en dus wat anders te laten doen dan aan-uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Septillion schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:58:
@-CJ Overigens is dat direct gekoppeld zijn van aan-uit aan de pulsdrukker zowel een vloek als een zegen. Voordeel is dus dat het direct werkt en dus ook zonder HA. Nadeel is wel dat je ook geen mogelijkheid hebt om het te onderscheppen met HA en dus wat anders te laten doen dan aan-uit.
Goed om te weten, bedankt. Dit gaat over het toilet en ik wil de ventilatie daar schakelen aan de hand van hoe lang de lamp aanstaat dus het zou dan ook op basis van die state kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
barrymossel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:52:

---edit---
Ben ruim een week geleden overgestapt van een Fritzbox naar de KPN Box 12.
Uiteraard ben je de Fritzbox integratie kwijt maar voor de rest werkt alles gewoon.
Device tracking van bv een iPhone of iPad blijft werken.

Integratie van de Sagemcom heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HoppyF schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Device tracking van bv een iPhone of iPad blijft werken.
Wat bedoel je hiermee? De tracking vanuit de app (die overigens bij iOS erg beroerd is (door Apple en niet HA))?

Ik wil namelijk (mede omdat de GPS tracking op een iPhone (van mijn vrouw)) niet heel lekker werkt, ook router tracking hebben (en die dus combineren). Bluetooth is ook een mogelijkheid, maar ook dat werkt via iOS niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:10
Vraagje over proxmox en Home assistant.

Ik heb in Proxmox de local-lvm storage vergroot. Echter had ik niet door dat je niet de totale afmeting moest ingeven, maar dat je dus invoert wat je wilt toevoegen.

Gevolg: de grootte van mijn local-lvm is 96GB, terwijl de schijf SSD maar 64GB groot is.
Dat heb ik liever "netjes" weer.

Ik heb gekeken, en df -h /dev/sda8 geeft aan dat ik 28,3GB gebruik, en de size 95.8GB groot is.

Kan ik in Proxmox de local-lvm verkleinen? of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 22:03
Hoi, is iemand van jullie in het bezit van een 3e generatie Tesla Wall Connector? De TWC Gen3?

Zo ja, zou iemand kunnen bevestigen of je met de standaard Home Assistant integratie de lader aan of uit zou kunnen zetten, of eventueel het maximale laadvermogen kan 'afknijpen'?

Dit om zo een vorm van load balancing te realiseren.

Ik kan helemaal nergens online vinden of de integratie ook dit omvat, of enkel het uitlezen van het energieverbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 18-03-2022 15:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Waah schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:12:
Vraagje over proxmox en Home assistant.

Ik heb in Proxmox de local-lvm storage vergroot. Echter had ik niet door dat je niet de totale afmeting moest ingeven, maar dat je dus invoert wat je wilt toevoegen.

Gevolg: de grootte van mijn local-lvm is 96GB, terwijl de schijf SSD maar 64GB groot is.
Dat heb ik liever "netjes" weer.

Ik heb gekeken, en df -h /dev/sda8 geeft aan dat ik 28,3GB gebruik, en de size 95.8GB groot is.

Kan ik in Proxmox de local-lvm verkleinen? of is dat niet mogelijk?
Dit zou ik vragen in dat andere topic...

Maar been there, done that. En volgens mij eindigde dat me iedere keer (ja ja, vaker overkomen) dat ik even een nieuwe install deed of een snapshot terugzette. Wat een gedoe... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Koepert schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Toevallig recent n update gedaan? Ik ga had ESPHome wel geupdate maar zie dat de verschillende devices een update hebben.. als je dat net gedaan hebt, laat ik die nog ff hangen :P
Andersom zelfs, na update zijn ze terug..
😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-05 22:05
Ik had integratie Fritzbox werkend, maar deze werkt niet meer in Home Assistant 2022.3.4.
Nu heb wil ik opnieuw met de router (uPNP disabled) verbinding maken maar krijg een foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlL3Pc4gQl1Fr_6_F8kHwND4ZVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GfvFK4wJbHUTao9JK3J9OtB3.png?f=user_large
Hoe kan ik verbinding maken én houden met uPNP disabled?
(username & wachtwoord zijn correct ingevuld)

[ Voor 11% gewijzigd door CAD-tekenaar op 18-03-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben wat aan het stoeien met een bayesian sensor. Maar ik snap er nog niet zo veel van.

code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: bayesian
  name: Slapen
  prior: 0.1
  probability_threshold: 0.9
  observations:
    - platform: state
      entity_id: "sun.sun"
      prob_given_true: 0.1
      prob_given_false: 0
      to_state: "below_horizon"
      entity_id: light.vensterbank_lamp
      prob_given_true: 0.2
      to_state: "off"
      entity_id: media_player.samsung_tv_remote
      to_state: "off"

Resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
observations:
  - entity_id: sun.sun
    platform: state
    to_state: below_horizon
    id: 0
occurred_observation_entities:
  - sun.sun
probability: 1
probability_threshold: 0.9
friendly_name: Slapen

Ik snap niet hoe hij hier op de probability van 1 komt. Ik had verwacht 0.1 (prior) + 0.1 (zon onder horizon) = 0.2

Nuttig filmpje

[ Voor 5% gewijzigd door CAP-Team op 19-03-2022 00:05 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik denk dat die sensor iets ingewikkelder in elkaar steekt. Zie bijvoorbeeld deze post: https://community.home-as...king-google-sheets/143177

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
Ik heb deze week een zonnepanelen systeem laten installeren met een Enphase Envoy Metered-S
Deze inmiddels ingericht en lijkt goed te functioneren, behalve dan `sensor.envoy_xxxx_current_power_consumption` die is structureel tussen de 0 en -3w ofzo.

Weet iemand hoe ik dit goed krijg, of moet dit door de installateurs ingericht worden.
Mijn toon / p1 geeft alleen mn gebruik uit het net aan dus nu overdag in de zon 0 watt.
ik zou graag mijn actuele verbruik willen weten of het nu uit de zonnepanelen komt of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/090GGQWPoTM6cJf6gR4KnhgNu5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Zg1WOcZNqSBK5gaBTmQU5De.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 16:54
Ik blijf hier maar klooien met mijn somfy integratie(s).
Elke keer kan ik de rolluiken niet meer bedienen.
Nu krijg ik deze overkiz integratie niet meer aan de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD_3leZpEXcoE4_CMQLGfjYZQmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5rASlkldCTcAB4cCiMzvCvVC.png?f=user_large

Inloggegevens zijn goed als ik het wachtwoord bewust fout doe geeft hij invalid credentials.

De somfy integratie doet het wel goed maar deze ziet mijn zonnescherm weer niet alleen de 4 rolluiken.

Ik zie ook 4 verschillende integraties :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqMFKrX45jyr-Ahk6Y1T2FO2cX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ns9O6I95WXc26rCdyhLVHUcR.png?f=user_large

Als ik inlog op https://www.tahomalink.com/ dan krijg ik ook een fout melding er is een fout opgetreden op de server.

Ik vind dat somfy maar een ingewikkelde warboel 8)7
Wie kan mij de tip geven om het weer goed werkend te krijgen in HA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 14-05 17:55
ComTech schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:38:

[Afbeelding]

Inloggegevens zijn goed als ik het wachtwoord bewust fout doe geeft hij invalid credentials.

De somfy integratie doet het wel goed maar deze ziet mijn zonnescherm weer niet alleen de 4 rolluiken.

[Afbeelding]

Als ik inlog op https://www.tahomalink.com/ dan krijg ik ook een fout melding er is een fout opgetreden op de server.

Ik kan ook niet inloggen op tahomalink, Somfy zal wel weer een storing hebben. Ik moet wel zeggen dat ik een half uur geleden mijn zonnescherm nog naar benden heb gedaan via HA.

Van die 4 integraties, heb je de 4e zelf als extra toegevoegd. Ik gebruik zelf de 3e zonder problemen vanaf dat deze in core zit met 2 IO and 1 RTS apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 04:04
Ik ben bezig geweest om de wandschakelaars (puls) verschillnende scenes te laten activeren afhankelijk van verschillende voorwaardes. Ben via dit forum netjes gewezen op het gebruik maken can Choose en conditions.

Tot nu toe nog veel gedaan via de visual editor maar merk steeds vaker dat je bij veel voorwaardes per switch een beetje het overzicht kwijt raakt. Dus probeer ik steeds vaker in de YAML editor te werken. Maar HA verwijderd telkens mijn comments die ik toevoeg met #.

Is er een nette manier hoe ik wel overzicht kan behouden en bij voorkeur comments kan gebruiken om aan te geven wat een reeks voorwaardes moet schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
mr3000 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:59:
Ik heb deze week een zonnepanelen systeem laten installeren met een Enphase Envoy Metered-S
Deze inmiddels ingericht en lijkt goed te functioneren, behalve dan `sensor.envoy_xxxx_current_power_consumption` die is structureel tussen de 0 en -3w ofzo.

Weet iemand hoe ik dit goed krijg, of moet dit door de installateurs ingericht worden.
Mijn toon / p1 geeft alleen mn gebruik uit het net aan dus nu overdag in de zon 0 watt.
ik zou graag mijn actuele verbruik willen weten of het nu uit de zonnepanelen komt of niet.

[Afbeelding]
Het verbruik ga je niet uit de envoy kunnen halen tenzij je op elke fase een stroommeting plaatst die naar je envoy gaat. Meestal kan de installateur dit wel leveren maar dan tegen meerprijs. Ik heb het in Home Assistant via templates gedaan. Moet je echter wel consumption en production hebben via toon/p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Campo di Casa

Ja, niet in de file automations.yaml van Home Assistant gaan editen, maar in een eigen file/folder.

Bijvoorbeeld zo:
YAML:
1
2
automation: !include automations.yaml
automation old: !include_dir_list automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Kan iemand aub helpen

Ik probeer de RFX com in HA te integreren.

Maar ik krijg dit bericht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIOK9HflzFzUPwO-KVdP5usKtSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QsXfD1SL6KxlnjrxsOTMlenA.jpg?f=user_large

Met de volgende error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-deSO3Zoayd0MR0WyJ2P5LaOaS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHovpRF8pNVT54cVdzBQi9Yv.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl in VM de USB wel goed gekoppeld staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0KZQxcW_j7eFYNreMJs2IS86Ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Myivy46G3WiZlr8j5LaXSqdo.jpg?f=user_large

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@LJ80

Hoe wordt de rfxcom in Home Assistant herkend?
Configuration > Supervisor > System > Host > ... > Hardware

Heb je de rfxcom al geconfigureerd voor de gewenste protocollen m.b.v. de manager utility?

[ Voor 28% gewijzigd door RudolfR op 19-03-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kameraad
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 09:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het probleem wat jij beschrijft heb ik zelf nooit last van gehad. Bij de Overkiz custom component moest ik wel geregeld mijn wachtwoord opnieuw invullen. Sinds de officele Overkiz integration beschikbaar is ben ik die gaan gebruiken en ben ik van dit probleem af. Ik zou de nieuwe officiele integration eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kameraad schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:42:
[...]

Het probleem wat jij beschrijft heb ik zelf nooit last van gehad. Bij de Overkiz custom component moest ik wel geregeld mijn wachtwoord opnieuw invullen. Sinds de officele Overkiz integration beschikbaar is ben ik die gaan gebruiken en ben ik van dit probleem af. Ik zou de nieuwe officiele integration eens proberen.
In de Overkiz custom component zijn de herauthenticatie problemen een maand of twee geleden ook verholpen. Ongeveer rond dezelfde tijd is de integratie ook beschikbaar gekomen in de officiele HA integraties. Bij mijn weten zijn de versies in HACS en de officiele HA store (nog) exact hetzelfde. Hoewel overstappen naar de officiele integratie een logische stap lijkt, verwacht ik niet dat dit tot minder problemen gaat leiden. Bij mij is alle downtime altijd 100% toe te wijzen aan issues bij de Somfy cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
RudolfR schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:18:
@LJ80

Hoe wordt de rfxcom in Home Assistant herkend?
Configuration > Supervisor > System > Host > ... > Hardware

Heb je de rfxcom al geconfigureerd voor de gewenste protocollen m.b.v. de manager utility?
Dat menu kende ik nog niet, tnx.
Zegt dit je wat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qt-j0RjcgWKh_aU7YygYO2ITX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z39ymsdAG9cM1fKvKJSe9d1O.jpg?f=user_large

En ja, met de RFX manager heb ik alvast codes aangemaakt om de somfy motoren in te regelen.
Ik heb qua protocollen alles standaard laten staan.

[ Voor 32% gewijzigd door LJ80 op 20-03-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DynamicDreams schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Misschien snap ik de werking van het systeem dan niet helemaal... De devices zijn bij mij automatisch toegevoegd. Hoe kan ik dan alsnog die code wijzigen? In mijn configuration-yaml vind ik ze namelijk niet?
Is het jou uiteindelijk gelukt om een switch om te zetten naar een dimmer?

Ik heb jaren Domoticz gedraaid op een Synology en wil nu overstappen naar HA. Ik heb HA al een tijdje draaien voor de z2mqtt oplossing, maar ik wil nu ook de rest van mijn sensoren, switches en automatisering overzetten.

Voor bijna alles lukt dat prima, behalve voor de inbouwdimmers van klikaanklikuit via de rfxcom rfxtrx433. Ik heb een mini inbouwdimmer achter een wandschakelaar zitten. Ik kan via HA de lamp aan en uit zetten en ik kan een soort van dimmen door 2x achter elkaar het "on" commando te sturen, dan gaat de lamp/dimmer wisselen tusssen verschillende lichtniveau's totodat je weer een "on" commando stuurt.

Maar ik wil natuurlijk gewoon direct een bepaalde intensiteit aan kunnen sturen zoals ik in Domoticz ook kan. Alleen ik kan nergens vinden waar ik dan de benoemde bit zou moeten aanpassen om er een dimmer van te kunnen maken. De bestaande schakelaar zijn netjes automatisch toegevoegd aan HA, maar die kan ik verder niet bewerken.

Zijn er meer mensen met wat ervaring rondom kaku/klikaanklikuit en de rfxcom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb geloof ik al een keer eerder genoemd maar het blijft me verbazen:

Ik gebruik cardmod om op een glance kaart de icons een kleurtje te geven. Dat werkt op zich prima maar wat vreemd is, is dat de ene keer de wijzigingen bewaard blijven als ik de kaart bewerk met de visual editor maar de volgende keer alle wijzigingen van cardmod weggegooid worden zodra ik op de Edit knop druk. Voor zover ik kan zien gebeurt dat volstrekt willekeurig, tenminste ik heb er geen patroon in kunnen ontdekken.

Nu kan ik ook de yaml rechtstreeks bewerken in 'raw' mode dus ik red me wel maar vreemd vind ik wel. Iemand die wel een bepaalde wetmatigheid ontdekt heeft in dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
dennisdew16 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Het verbruik ga je niet uit de envoy kunnen halen tenzij je op elke fase een stroommeting plaatst die naar je envoy gaat. Meestal kan de installateur dit wel leveren maar dan tegen meerprijs. Ik heb het in Home Assistant via templates gedaan. Moet je echter wel consumption en production hebben via toon/p1
Ik heb ook een Toon/P1 integratie. Dus ben welk benieuwd hoe je die hebt ingericht. Want bij mij staat als de solar panels goed opwekken staat alles qua consumption stil omdat hij alles vanuit de enphase haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste die jij hebt staan is de custom component, die kun je verwijderen.
De 3e is nu de officiële integratie van Overkiz die in HA is ingebouwd. Die wordt ook met HA geüpdated.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:34
dennisdew16 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Het valt mij op dat mijn "Power Consumption" op de p1 meter in de middag steeds op 0 staat, omdat ik aan het terugleveren ben. Is het mogelijk om toch nog inzicht te krijgen in wat ik daadwerkelijk verbruik gedurende deze momenten? Ook een Envoy S hier. In theorie heb ik volgens mij alle informatie (wat er wordt opgewekt-wat er wordt teruggeleverd+wat er wordt verbruikt = verbruik) maar ik heb geen idee hoe daar dan in HA een werkende metric voor te krijgen die ik vervolgens weer in de Energy dashboard kan gebruiken. ;(

Ik heb niet veel ruimte meer in de meterkast dus denk dat zo'n verbruiksmeter voor de Envoy lastig wordt :F

[ Voor 14% gewijzigd door Mmore op 20-03-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 13:30
Mmore schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Het valt mij op dat mijn "Power Consumption" op de p1 meter in de middag steeds op 0 staat, omdat ik aan het terugleveren ben. Is het mogelijk om toch nog inzicht te krijgen in wat ik daadwerkelijk verbruik gedurende deze momenten? Ook een Envoy S hier. In theorie heb ik volgens mij alle informatie (wat er wordt opgewekt-wat er wordt teruggeleverd+wat er wordt verbruikt = verbruik) maar ik heb geen idee hoe daar dan in HA een werkende metric voor te krijgen die ik vervolgens weer in de Energy dashboard kan gebruiken. ;(

Ik heb niet veel ruimte meer in de meterkast dus denk dat zo'n verbruiksmeter voor de Envoy lastig wordt :F
Als je weet wat je panelen opleveren, en wat je teruglevering is, en als je dat beide in het Energy Dashboard zet, dan zie je daar vanzelf ook je verbruik in terug.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:29
@TheFes

Ik zag onderstaande post van je. Ik hem het solaredge probleem ook bijna iedere week.
Ik wil je workaround gaan gebruiken om het probleem te voorkomen.

Kan ik de template zomaar overnemen als de naam van de sensor gelijk is? Of zou ik nog iets moeten aanpassen in het script? (unique_id bv)
TheFes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:38:
@maxxie85 @KvNwPPr
Als dit vaker voorkomt, zou je een template sensor kunnen aanmaken, die de vorige waarde weergeeft als de sessor 0 is.

Even snel op basis van de sensor uit de post hierboven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      - name: Solaredge Lifetime Energy Fix
        unique_id: 0fac5dac-aaf3-48df-b43a-15471e406383
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        state: >
          {%- set source = states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | float %}
          {%- set this = states('sensor.solaredge_lifetime_energy_fix') | float %}
          {{ source if source != 0 else this }}
        availability: "{{ states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | is_number }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:33
Zijn er vandaag meer mensen die een probleem hebben met NabuCasa.

Via NabuCasa laat hij niets meer zien en geeft hij aan dat hij geen connectie kan maken. Heb al eens hersart, Lokaal werkt wel gewoon.

NabuCasa geeft ook netjes aan dat hij "connected" is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 12:27
schmm schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:43:
Zijn er vandaag meer mensen die een probleem hebben met NabuCasa.

Via NabuCasa laat hij niets meer zien en geeft hij aan dat hij geen connectie kan maken. Heb al eens hersart, Lokaal werkt wel gewoon.

NabuCasa geeft ook netjes aan dat hij "connected" is.
Nee, hier niet. Ben al een uurtje remote ingelogd en alles werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Obelixxx schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:37:
@TheFes

Ik zag onderstaande post van je. Ik hem het solaredge probleem ook bijna iedere week.
Ik wil je workaround gaan gebruiken om het probleem te voorkomen.

Kan ik de template zomaar overnemen als de naam van de sensor gelijk is? Of zou ik nog iets moeten aanpassen in het script? (unique_id bv)

[...]
De nieuwe sensor heeft niet dezelfde naam, de nieuwe sensor heeft entity_id sensor.solaredge_lifetime_energy_fix en naam Solaredge Lifetime Energy Fix
Het fix deel is dus wat het onderscheidt. unique_id is verder prima zo, is een UUID wat ik in VSCode gegenereerd heb, die zal in jouw config ook uniek zijn.

Echter bedacht ik me later dat je waarschijnlijk je oude data in het Engery Dashboard wil behouden. Om dat te bereiken kun je beter het entity_id van de bestaande sensor renamen naar iets als sensor.solaredge_lifetime_energy_bugged en dan de template sensor wijzigen naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      - name: Solaredge Lifetime Energy
        unique_id: 0fac5dac-aaf3-48df-b43a-15471e406383
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        state: >
          {%- set source = states('sensor.solaredge_lifetime_energy_bugged') | float %}
          {%- set this = states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | float %}
          {{ source if source != 0 else this }}
        availability: "{{ states('sensor.solaredge_lifetime_energy_bugged') | is_number }}"

Wel eerst renamen, en daarna pas de sensor toevoegen, anders krijg je sensor.solaredge_lifetime_energy_2.

Overigens staat er voor zover ik begrepen heb ook een PR klaar voor dit issue, dus het zou op zich wel redelijk snel verholpen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:29
Ok,

Duidelijk. Dank je voor je verdere uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:33
lverlaek schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Nee, hier niet. Ben al een uurtje remote ingelogd en alles werkt gewoon.
tnx. Dan zal ik zal eens opnieuw connecten.

de Pi volledig herstart. nu werkt het wel. weer

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Vraagje,

Ik ben recent overgestapt van Domoticz naar HA, Bevalt prima ;)
In de meterkast heb ik een PiZero-w met Domoticz om de meterkast uit te lezen.

Hoe krijg ik deze in Home Assistant, wil eigenlijk de 2jaar historie niet verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mmore schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Zoals eerder gemeld, als je de beschikbare data aan het energy dashboard toevoegt krijg je vanzelf het verbruik per uur/dag. Als je het actuele verbruik wilt zien zal je een template moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:34
dennisdew16 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Zoals eerder gemeld, als je de beschikbare data aan het energy dashboard toevoegt krijg je vanzelf het verbruik per uur/dag. Als je het actuele verbruik wilt zien zal je een template moeten maken.
Ik had helemaal niet door dat er in de instellingen van het dashboard ook een production optie was. Net toegevoegd en lijkt gelijk goed te werken inderdaad. Thanks. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apross
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-10-2024
k heb een Xiaomi Mijia Honeywell rookmelder en laat deze werken in Home Assistant.
Er zijn drie sensoren/entiteiten beschikbaar.

Honeywell Smoke allarm
Action
Battery

Wat is de functie van "action", weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-05 19:08
Ik ben bezig om een vertical stack card te maken voor mijn solar omvomers.
Nu heb ik 1 entitie die in Wh zijn gegevens doorgeeft, maar dit wil ik graag in kWh zien.
sensor: sensor.energy_year_fronius_inverter_1_192_168_1_237 (de laatste in het rijte)
Kan dit direct in de card gezet worden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
type: vertical-stack
cards:
  - type: gauge
    entity: sensor.power_photovoltaics_fronius_power_flow_0_192_168_1_237
    min: 0
    max: 5200
    name: Zuid
    severity:
      green: 0
      yellow: 4875
      red: 5000
    needle: true
  - type: sensor
    graph: line
    detail: 2
    icon: mdi:solar-panel
    name: Dagverloop
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.voltage_dc_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.current_ac_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.current_dc_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.power_ac_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.energy_day_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.energy_year_fronius_inverter_1_192_168_1_237

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
insomniac schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:46:
Ik ben bezig om een vertical stack card te maken voor mijn solar omvomers.
Nu heb ik 1 entitie die in Wh zijn gegevens doorgeeft, maar dit wil ik graag in kWh zien.
sensor: sensor.energy_year_fronius_inverter_1_192_168_1_237 (de laatste in het rijte)
Kan dit direct in de card gezet worden?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
type: vertical-stack
cards:
  - type: gauge
    min: 0
    max: 5200
    name: Zuid
    severity:
      green: 0
      yellow: 4875
      red: 5000
    needle: true
  - type: sensor
    graph: line
    detail: 2
    icon: mdi:solar-panel
    name: Dagverloop
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.voltage_dc_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.current_ac_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.current_dc_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.power_ac_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.energy_day_fronius_inverter_1_192_168_1_237
      - entity: sensor.energy_year_fronius_inverter_1_192_168_1_237
Dat kan met een custom "card" (eigenlijk geen card, maar een entity row voor de entities card). Je krijgt dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
type: entities
title: Template entity row
entities:
  - type: custom:template-entity-row
    entity: sensor.energy_year_fronius_inverter_1_192_168_1_237
    state: "{{ (states('sensor.energy_year_fronius_inverter_1_192_168_1_237') | float(default=0) / 1000) | round(3) }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-05 19:08
@verjager top, bedankt dat werkte keurig.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
bartbh schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Is het jou uiteindelijk gelukt om een switch om te zetten naar een dimmer?

Ik heb jaren Domoticz gedraaid op een Synology en wil nu overstappen naar HA. Ik heb HA al een tijdje draaien voor de z2mqtt oplossing, maar ik wil nu ook de rest van mijn sensoren, switches en automatisering overzetten.

Voor bijna alles lukt dat prima, behalve voor de inbouwdimmers van klikaanklikuit via de rfxcom rfxtrx433. Ik heb een mini inbouwdimmer achter een wandschakelaar zitten. Ik kan via HA de lamp aan en uit zetten en ik kan een soort van dimmen door 2x achter elkaar het "on" commando te sturen, dan gaat de lamp/dimmer wisselen tusssen verschillende lichtniveau's totodat je weer een "on" commando stuurt.

Maar ik wil natuurlijk gewoon direct een bepaalde intensiteit aan kunnen sturen zoals ik in Domoticz ook kan. Alleen ik kan nergens vinden waar ik dan de benoemde bit zou moeten aanpassen om er een dimmer van te kunnen maken. De bestaande schakelaar zijn netjes automatisch toegevoegd aan HA, maar die kan ik verder niet bewerken.

Zijn er meer mensen met wat ervaring rondom kaku/klikaanklikuit en de rfxcom?
Om mijzelf nog even te quoten en wellicht andere mensen te helpen. Ik heb het event code gekopieerd. Daarna heb ik het device weer verwijderd en heb ik handmatig het device toegevoegd.

oude event
0b11000700ae609603000070

nieuwe
0b11000700ae609603020070

Daarmee heb ik nu wel een lamp ipv switch en kan ik bovendien netjes dimmen zoals verwacht. Wel een behoorlijke omweg maar het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door bartbh op 22-03-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 21:39
Goedenavond, ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb sinds kort ook een Pi met HA draaien. Nu probeer ik een automation te maken en hoopte op wat input voor een specifieke automation waar ik mee aan het stoeien ben.

We hebben naast de voordeur van ons huis een standaard domme buitenlamp met bewegingssensor. Als er iemand voorbij loopt schiet de lamp aan, onafhankelijk van de lichtsterkte, dus ook midden op de dag. Nu wil ik het peertje in de buitenlamp vervangen door een slim exemplaar en die via HA aansturen op zo'n wijze dat alleen tussen zonsondergang en zonsopgang de lamp aangaat als de bewegingssensor van de lamp iemand detecteert. Ik vermoed dat dit heel simpel is, maar als beginner lukt het me niet om dit goed bij elkaar te Googlen en ik ken ook niet de juiste zoektermen om het na te zoeken.

Ik vroeg me daarom af of jullie suggesties hebben hoe ik het best een automation hiervoor kan opzetten. Allereerst worstel ik met de vraag wat ik als trigger moet kiezen. Omdat de lamp merendeel van de tijd uit zal staan -en de slimme lamp dan dus geen verbinding heeft met HA- zijn tijds- of zongebaseerde triggers geen oplossing denk ik. Het doornemen van de lijst met triggers gaf me nog niet veel aanknopingspunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Heel stom antwoord misschien, maar weet je zeker dat je de gevoeligheid niet kunt instellen? Ik ken de lamp zoals jij 'm omschrijft alleen maar als versie die aan gaat bij beweging in het donker. Daar hoeft geen automatisering via HA aan te pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

apross schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:43:
k heb een Xiaomi Mijia Honeywell rookmelder en laat deze werken in Home Assistant.
Er zijn drie sensoren/entiteiten beschikbaar.

Honeywell Smoke allarm
Action
Battery

Wat is de functie van "action", weet iemand hoe dit werkt?
Hoe heb je 'm gekoppeld? Ik via deCONZ maar heb die Action niet, wel weer wat andere die jij weer niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb een Sonoff basic r2 met Tasmota voor de buitenlamp met pir zitten, zo kan ik hem handmatig aan/uit schakelen.
En overdag, boven een lux waarde is hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
MRNX schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:08:
Goedenavond, ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb sinds kort ook een Pi met HA draaien. Nu probeer ik een automation te maken en hoopte op wat input voor een specifieke automation waar ik mee aan het stoeien ben.

We hebben naast de voordeur van ons huis een standaard domme buitenlamp met bewegingssensor. Als er iemand voorbij loopt schiet de lamp aan, onafhankelijk van de lichtsterkte, dus ook midden op de dag. Nu wil ik het peertje in de buitenlamp vervangen door een slim exemplaar en die via HA aansturen op zo'n wijze dat alleen tussen zonsondergang en zonsopgang de lamp aangaat als de bewegingssensor van de lamp iemand detecteert. Ik vermoed dat dit heel simpel is, maar als beginner lukt het me niet om dit goed bij elkaar te Googlen en ik ken ook niet de juiste zoektermen om het na te zoeken.

Ik vroeg me daarom af of jullie suggesties hebben hoe ik het best een automation hiervoor kan opzetten. Allereerst worstel ik met de vraag wat ik als trigger moet kiezen. Omdat de lamp merendeel van de tijd uit zal staan -en de slimme lamp dan dus geen verbinding heeft met HA- zijn tijds- of zongebaseerde triggers geen oplossing denk ik. Het doornemen van de lijst met triggers gaf me nog niet veel aanknopingspunten.
Ik zou kijken of je een schakelaar voor de lamp kan plaatsen. Op deze manier kan je eenvoudig de lamp en bewegingssensor inschakelen als de zon onder gaat en weer uitschakelen als de zon op is.

De manier die je nu beschrijft gaat wss niet werken, daar het even duurt voordat de lamp verbinding heeft: lamp wordt aan geschakeld door de bewegingsensor, dan verbinding moet maken met het netwerk en dan pas 'realiseert' dat ie helemaal niet aan mag omdat het licht is...

Deze schakelaar kan op verschillende manieren. inbouw, extern, powerplug, wifi, zigbee, zwave etc. afhankelijk van jouw situatie. daar kan je wel iets van vinden hier of het forum of via google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 11:59
Morguh,

Op deze zonnige dag dacht ik eens een analyze te doen van mij energy dashboard en er viel mij 1 ding op.

Mijn gasprijs is niet aangepast. Ik heb sinds jan. nieuwe prijzen, dus heb die ook netjes ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD2xiGn0ieqQlLYn8S7A_fWiBEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WIF1sXM2K5CHVUjdybOh4Kb.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik nu de de resultaten bekijk in het dashboard, lijkt hij nog de oude prijzen te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V33mvDEA0x-CfgAmD9W2YiUiwaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yJnGrlokcFwcA5zj9y70kufY.png?f=fotoalbum_large
Dit is de 1,13 prijs en niet de 1,25

Iemand een idee hoe ik dit kan / moet forceren om de nieuwste prijs te pakken of hoe gaat dit? Ik lees niet iets terug in de manual van het Energy dashboard. Of hebben jullie een eigen entitie gepakt met de prijs?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Laatst online: 11:59
Het lijkt mij een vrij simpele automation, maar ondanks dat krijg ik het niet voor elkaar dat de trigger actief wordt na een state change. Hieronder de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1647786844303'
  alias: BMW Bewaking
  description: ''
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.x5_xdrive45e_door_lock_state
    attribute: door_lock_state
    to: unlocked
  condition: []
  action:
  - service: telegram_bot.send_message
    data:
  mode: single

Als ik in de developer tools kijk zie ik het volgende.
Entity: binary_sensor.x5_xdrive45e_door_lock_state
State: off
Attributes:
car: X5 xDrive45e
vin: WBAxxxxxxxxxxxx
door_lock_state: LOCKED
last_update_reason: Updated from vehicle 3/23/2022 08:56 AM
attribution: Data provided by BMW Connected Drive
device_class: lock
icon: mdi:car-key
friendly_name: X5 xDrive45e door_lock_state

Ik heb "unlocked" al vervangen door "on" maar ook dat geeft geen trigger. Ook hoofdletters/kleine letters geprobeerd, idem, geen trigger. In de log zie ik wel de state steeds van unlocked naar locked springen en andersom, maar toch start de automation niet. Ik heb nog niet veel ervaring met HA en zie vast iets elementairs over het hoofd. Ik heb even alle conditions/toeters/bellen eraf gehaald om alleen de trigger te testen vandaar de lege conditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
PisPix schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:00:
Het lijkt mij een vrij simpele automation, maar ondanks dat krijg ik het niet voor elkaar dat de trigger actief wordt na een state change. Hieronder de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  action:
    data:

Attributes:

Ik heb "unlocked" al vervangen door "on" maar ook dat geeft geen trigger. Ook hoofdletters/kleine letters geprobeerd, idem, geen trigger. In de log zie ik wel de state steeds van unlocked naar locked springen en andersom, maar toch start de automation niet. Ik heb nog niet veel ervaring met HA en zie vast iets elementairs over het hoofd. Ik heb even alle conditions/toeters/bellen eraf gehaald om alleen de trigger te testen vandaar de lege conditions.
Heb je door_lock_state als eens met UNLOCKED en LOCKED geprobeerd? Dat is namelijk de status die ik zie in je developers output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:15

Erik80

Sinds 1980

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  action:
    data:

Attributes:

probeer eens "UNLOCKED", dus met quotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:28
MRNX schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:08:

Of gewoon (ook richting toekomst) Hue lampen gaan installeren, die zijn aan te sturen via Zigbee vanuit HA, of nog eenvoudiger via een Hue bridge. Ik heb er inmiddels >30 en automations zijn super simpel: bewegingssensor, lichtsensor, tijd, zonsopkomst/ondergang --> alles zit al standaard in HA en gaat via de Hue bridge naar de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Laatst online: 14-05 17:55

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  action:
    data:

Attributes:

Een binary sensor kan niet unlocked zijn, maar enkel "on" of "off", meer info: https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/
In jouw geval:
lock: on means open (unlocked), off means closed (locked)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PisPix
  • Laatst online: 11:59
Erik80 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:21:
[...]

probeer eens "UNLOCKED", dus met quotes.
De quotes waren inderdaad de oplossing, thanks! Ik had al wel hoofdletter gevoeligheid getest, maar niet als string.

YAML:
1
to: "UNLOCKED"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Heb weer n vraagje waar ik zo ff geen antwoord op kan vinden...

Mijn vrouw en ik gebruiken HA. zij op mobiel, ik op pc + mobiel. Ik heb (mede daarom) 3 dashboards:

- Dash 1 --> Mijn PC dash. Meest uitgebreid, diverse functies en zaken die ik voornamelijk op pc bedien
- Dash 2 --> Vrouw-dash. Simpel, alleen de meest gebruikte lampen, regensensor, etc
- Dash 3 --> Mijn mobiel dash.. Ergens middle of the road.

Nu staat in principe alles op Backend-Selected qua theme, en is er per dash/tab/card ook geen ander theme gedefinieerd. Nu de vraag:

Zou ik Dash 1 kunnen voorzien van een eigen theme (los van de andere 2 dus) maar WEL de light/dark switch behouden? Of zal dat met een automation moeten?

In de ruwe config editor kan ik wel per tab op dash 1 aangeven : Theme: Soft UI.. maar ik krijg mode nog niet helemaal werkend. Dat is dan alsnog per tab op dat dash. En zodra ik mode op dark (of light) zet is auto stuk (want auto is geen mode in deze toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Afgelopen week een Google Hub 2 aangeschaft.
Had gelezen dat je er ook HA Dashboards op zichtbaar kunt maken en dat is best handig.

Uit de instructies bleek dat hiervoor https verkeer noodzakelijk is met een geldig SSL certificaat.
Verbinding buiten het huis had ik nog niet ingesteld.
Niet dat het persé nodig is maar e.e.a. is dus wel zo te combineren.
Kortom bij Duck DNS een domein aangemaakt, SSL certificaat aangemaakt (Let’s Encrypt addon) en NGINX addon geïnstalleerd.
Mijn HA draait op een NUC met het HA OS.

Ik had al een Google Home mini in huis en nu een Google Hub 2 erbij.
Beiden worden herkend in HA en werken ook.

Ik kan mijn HA nu buitenshuis benaderen via de HA app op mijn iPhone bijvoorbeeld.
Tot zover alles in orde.
Ook getest met casting van een Dashboard naar de Google Hub.
Werkt ook.
Voor de veiligheid ook 2FA authenticatie toegevoegd, HA staat immers nu wel min of meer open naar buiten toe. Login met account/wachtwoord + 2FA werkt.

Wat niet werkt is een geluid (lokale media, mp3) of TTS afspelen op de Google mini of Hub.
Het Ping geluid bij het begin van het afspelen is hoorbaar, het mp3 geluid of TTS doet niets.
In de log staat de onderstaande foutmelding.
Het lokale IP adres van homeassistant.local is bij mij 192.168.2.14.
Deze komt uiteraard niet overeen met het SSL certificaat want deze hoort bij het xxxx.duckdns.org domein.
Google kan (voor zover ik het goed begrepen heb…) alleen overweg met https verkeer en een geldig SSL certificaat.

Overigens voordat ik aan het instellen van Duckdns begon was het wèl mogelijk een lokale mp3 op de Google mini af te laten spelen. TTS werkte ook.
Er was toen nog nergens een SSL certificaat geïnstalleerd.
De Let’s Encrypt en NGINX addons waren er ook nog niet.

Ik heb wel een workaround gevonden en dat is om bij Instellingen, Algemeen bij interne URL en externe URL beiden het https://xxxx.duckdns.org adres in te vullen.
Alleen de externe URL is onvoldoende, vul ik bij interne URL ook het xxxx.duckdns.org in dan kan ik wel mp3, of TTS afspelen op zowel de Google mini als de Hub.
Ik zou echter verwachten dat de proxy het lokale en Google verkeer wel juist routeert.
Maar misschien werkt het helemaal niet zo.

Wie weet een oplossing waarbij ik bij het interne URL adres gewoon op homeassistant.local kan laten staan?

YAML:
1
2
Failed to cast media http://homeassistant.local:8132/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODA2MDgxNiwiZXhwIjoxNjQ4MTQ3MjE2fQ.hP56LUk0KvOSZm0adSZkbsDCkU_VaxLRiPa9uLezxKw from internal_url (http://homeassistant.local:8132). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
19:41:29 – (FOUT) Google Cast - bericht kwam voor het eerst om 19:40:17 en verschijnt 2 keer

In mijn configuration.yaml heb ik bij trusted_proxies nog mijn lokale IP range toegevoegd maar dat maakt niets uit.
Stukje uit mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24
    - 192.168.2.0/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80

Erik80

Sinds 1980

laat maar...gaat over Google cast, niet TTS

Misschien toch... Voor TTS moet je een Base url instellen. Staat die goed?

[ Voor 147% gewijzigd door Erik80 op 23-03-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Erik80 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:58:
laat maar...gaat over Google cast, niet TTS

Misschien toch... Voor TTS moet je een Base url instellen. Staat die goed?
Ik had ook geprobeerd dit in te stellen onder het tts: kopje in de configuration.yaml.
Dus: base_url: https://xxxx.duckdns.org
Of je dit nu weglaat of niet maakt geen verschil.
TTS komt dan niet terecht op de Google Hub.
Na het wijzigen van de configuration.yaml heb ik wel een restart van HA gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80

Erik80

Sinds 1980

Probeer je base url eens met "http://<intern ip-adres>"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Vraagje over esphome. Daar staat een update klaar. Maar ik begrijp dit nog niet goed genoeg om de consequenties in te schatten:

code:
1
Add class as first positional arg to sensor_schema esphome#3216 by @jesserockz (breaking-change)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:32
Sinds iets over 9 vanochtend zijn al mijn grafieken in HA een rechte lijn... ik zie dat de waardes van de entities wel aanpassen alleen de grafieken geven onjuiste data weer.

Iemand dit probleem ook weleens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0X6brrgfEOUzwABButWS6WlQb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9W4JSYfZ4nwHyP06Oats7lja.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWa76OGM9un-xffVSy_zAvrdaGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/umbmV2al1VCzVWEkosCVjmt1.png?f=user_large

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-05 13:36
Ik zit met een probleempje. Van de week is schijnbaar mijn home assistant docker container down gegaan en niet meer up gegaan. Nu zit ik al een tijdje tegen het probleem aan te hikken dat heel docker via snap draait op mijn ubuntu omgeving, daarnaast moest ik alles nog met een super user draaien om het aan de praat te krijgen. Mooie tijd om dit even te fixen dacht ik.

Ik heb de instructies op docker gevolgd om een normale docker installatie te krijgen op mijn ubuntu omgeving. Alles werkt naar behoren, snap docker is weg en ik kan nu ook docker draaien zonder super user rechten. Het probleem is echter dat ik het met geen mogelijkheid voor elkaar krijg om home assistant mijn oude database te laten gebruiken. De database (home-assistant_v2.db) is een halve gigabyte groot en staat netjes in de config folder. Ik heb wat problemen gehad met folder die niet de juiste rechten hadden waardoor ik een paar keer een nieuwe home assistant installatie heb gedaan, de database was toen ook gelijk een stuk kleiner.

Nu draait er dus een installatie met de backup database waarbij ik direct ingelogd wordt, echter zie ik niets van mijn historische data terug. Als ik de config folder bekijk zie ik geen corrupted databases staan. Als ik de met DB Browser in de SQLite database kijk zie ik wel al mijn data langs komen, bijvoorbeeld energie value changes. Het lijkt wel of Home Assistant een andere database inlaadt ofzo, maar ik zie in de config folder geen andere databases staan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

edit: gevonden! De `.storage` folder was anders dan in de backup, die overgezet en het werkt nu :)

[ Voor 3% gewijzigd door Soepstengel op 24-03-2022 10:30 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kodess schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:00:
Sinds iets over 9 vanochtend zijn al mijn grafieken in HA een rechte lijn... ik zie dat de waardes van de entities wel aanpassen alleen de grafieken geven onjuiste data weer.

Iemand dit probleem ook weleens gehad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
KLinkt als een recorder/database issue. Niets in je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Hmmbob schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:34:
[...]

KLinkt als een recorder/database issue. Niets in je logs?
Zo iets dacht ik ook, maar ik zie in de logs geen gekke dingen. Alleen mijn standaard warnings :+

Ik heb rond 9 uur wel een backup gemaakt van de config map. Alsin: Copy paste naar een andere map.

Maar dat lijkt mij niet dat dat de oorzaak kan zijn....

Energy tab update ook niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 24-03-2022 10:36 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Soepstengel schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:24:
Ik zit met een probleempje. Van de week is schijnbaar mijn home assistant docker container down gegaan en niet meer up gegaan. Nu zit ik al een tijdje tegen het probleem aan te hikken dat heel docker via snap draait op mijn ubuntu omgeving, daarnaast moest ik alles nog met een super user draaien om het aan de praat te krijgen. Mooie tijd om dit even te fixen dacht ik.

Ik heb de instructies op docker gevolgd om een normale docker installatie te krijgen op mijn ubuntu omgeving. Alles werkt naar behoren, snap docker is weg en ik kan nu ook docker draaien zonder super user rechten. Het probleem is echter dat ik het met geen mogelijkheid voor elkaar krijg om home assistant mijn oude database te laten gebruiken. De database (home-assistant_v2.db) is een halve gigabyte groot en staat netjes in de config folder. Ik heb wat problemen gehad met folder die niet de juiste rechten hadden waardoor ik een paar keer een nieuwe home assistant installatie heb gedaan, de database was toen ook gelijk een stuk kleiner.

Nu draait er dus een installatie met de backup database waarbij ik direct ingelogd wordt, echter zie ik niets van mijn historische data terug. Als ik de config folder bekijk zie ik geen corrupted databases staan. Als ik de met DB Browser in de SQLite database kijk zie ik wel al mijn data langs komen, bijvoorbeeld energie value changes. Het lijkt wel of Home Assistant een andere database inlaadt ofzo, maar ik zie in de config folder geen andere databases staan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

edit: gevonden! De `.storage` folder was anders dan in de backup, die overgezet en het werkt nu :)
zoiets? ;)
Bash:
1
apt update && apt install docker-ce

Gebruik je trouwens docker-compose om je container op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kodess zit je schijf vol? :)

Andere denkrichting: ik had laatst iets niet goed gezet qua logging, waardoor in plaats van 1 device waar ik mee bezig was (mijn rfxcom, maar dat maakt verder niet uit) alles op level debug gelogged werd. Dat vond mijn systeempje qua IO-load niet zo leuk, waardoor statistieken onbetrouwbaar werden en het Energy Dashboard om de haverklap stopte met updaten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Gizz schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:59:
@Kodess zit je schijf vol? :)

Andere denkrichting: ik had laatst iets niet goed gezet qua logging, waardoor in plaats van 1 device waar ik mee bezig was (mijn rfxcom, maar dat maakt verder niet uit) alles op level debug gelogged werd. Dat vond mijn systeempje qua IO-load niet zo leuk, waardoor statistieken onbetrouwbaar werden en het Energy Dashboard om de haverklap stopte met updaten.
Nog 2TB vrij ;)

Maar dat tweede zeg je me wat. Ik ben zoals ik al zei een backup aan het maken. Op dit moment dus redelijk veel IO op de schijven (RAID).

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Nog 2TB vrij ;)

Maar dat tweede zeg je me wat. Ik ben zoals ik al zei een backup aan het maken. Op dit moment dus redelijk veel IO op de schijven (RAID).
met iostat of bv iotop kan je zien hoe zwaar de ioload is, en of je dus aan de limiet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kodess schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:00:
[...]
In mijn geval ging het ook om harde schijven in plaats van een SSD of geheugenkaart. Om precies te zijn 4x 4TB Western Digital Reds in SHR (vergelijkbaar met RAID5). Viel me tegen dat de logging van HA zoiets vast kan laten lopen qua IO, maar het gebeurde toch echt :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 24-03-2022 11:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Erik80 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:51:
Probeer je base url eens met "http://<intern ip-adres>"
Helaas, maakt geen verschil.
Stukje log waarbij een poging is gedaan een mp3 af te spelen en een stukje tekst uit te laten spreken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:387 
Integration: Google Cast (documentation, issues) 
First occurred: 10:58:22 (11 occurrences) 
Last logged: 10:59:07

Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/api/tts_proxy/9db64516418e8dc93cbc5f84a9b6a7d0ad5826ad_nl_-_google_translate.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvYXBpL3R0c19wcm94eS85ZGI2NDUxNjQxOGU4ZGM5M2NiYzVmODRhOWI2YTdkMGFkNTgyNmFkX25sXy1fZ29vZ2xlX3RyYW5zbGF0ZS5tcDMiLCJpYXQiOjE2NDgxMTU5MjMsImV4cCI6MTY0ODIwMjMyM30.FXs1dqadgJJ2vRtctpVs2O_EE3caFs6qHX2EO1Qshl0 from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/api/tts_proxy/9db64516418e8dc93cbc5f84a9b6a7d0ad5826ad_nl_-_google_translate.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvYXBpL3R0c19wcm94eS85ZGI2NDUxNjQxOGU4ZGM5M2NiYzVmODRhOWI2YTdkMGFkNTgyNmFkX25sXy1fZ29vZ2xlX3RyYW5zbGF0ZS5tcDMiLCJpYXQiOjE2NDgxMTU5MjksImV4cCI6MTY0ODIwMjMyOX0.-aUluKMv_-noawMFExEtchC-FAdxQ-7jKQsaHA2h1kI from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODExNTkzNSwiZXhwIjoxNjQ4MjAyMzM1fQ.Flq1cNFJ959SyxrtP03sUnaYJzZBzkUXTa6fPe54wUI from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODExNTkzOSwiZXhwIjoxNjQ4MjAyMzM5fQ.KHvzfUiLvGIjpItyt3bHG3Jvz_FrfwxP0Jb1TYAmX0c from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODExNTk0NiwiZXhwIjoxNjQ4MjAyMzQ2fQ.rRwxOadRsbQZCmoodhIK-4gExZGrcVR_LTJLPtJe9jk from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kodess schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Zo iets dacht ik ook, maar ik zie in de logs geen gekke dingen. Alleen mijn standaard warnings :+

Ik heb rond 9 uur wel een backup gemaakt van de config map. Alsin: Copy paste naar een andere map.

Maar dat lijkt mij niet dat dat de oorzaak kan zijn....

Energy tab update ook niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://i1.sndcdn.com/artworks-000462382710-ibx95g-t500x500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
meerdere keren ;)
Het probleem lijkt zoals Gizz zegt de IO van de schijven te zijn. Had ik maar niet een zware backup/migratie moeten draaien (die nog 10 uur duurt) :9

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 24-03-2022 11:20 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Nu online
Kodess schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:20:
[...]

meerdere keren ;)
Het probleem lijkt zoals Gizz zegt de IO van de schijven te zijn. Had ik maar niet een zware backup/migratie moeten draaien (die nog 10 uur duurt) :9
Als je op linux zit, zou je met `renice` je backup job een lagere prio kunnen geven, dat helpt soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 15:49
HoppyF schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Helaas, maakt geen verschil.
Stukje log waarbij een poging is gedaan een mp3 af te spelen en een stukje tekst uit te laten spreken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:387 
Integration: Google Cast (documentation, issues) 
First occurred: 10:58:22 (11 occurrences) 
Last logged: 10:59:07

Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/api/tts_proxy/9db64516418e8dc93cbc5f84a9b6a7d0ad5826ad_nl_-_google_translate.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvYXBpL3R0c19wcm94eS85ZGI2NDUxNjQxOGU4ZGM5M2NiYzVmODRhOWI2YTdkMGFkNTgyNmFkX25sXy1fZ29vZ2xlX3RyYW5zbGF0ZS5tcDMiLCJpYXQiOjE2NDgxMTU5MjMsImV4cCI6MTY0ODIwMjMyM30.FXs1dqadgJJ2vRtctpVs2O_EE3caFs6qHX2EO1Qshl0 from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/api/tts_proxy/9db64516418e8dc93cbc5f84a9b6a7d0ad5826ad_nl_-_google_translate.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvYXBpL3R0c19wcm94eS85ZGI2NDUxNjQxOGU4ZGM5M2NiYzVmODRhOWI2YTdkMGFkNTgyNmFkX25sXy1fZ29vZ2xlX3RyYW5zbGF0ZS5tcDMiLCJpYXQiOjE2NDgxMTU5MjksImV4cCI6MTY0ODIwMjMyOX0.-aUluKMv_-noawMFExEtchC-FAdxQ-7jKQsaHA2h1kI from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODExNTkzNSwiZXhwIjoxNjQ4MjAyMzM1fQ.Flq1cNFJ959SyxrtP03sUnaYJzZBzkUXTa6fPe54wUI from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODExNTkzOSwiZXhwIjoxNjQ4MjAyMzM5fQ.KHvzfUiLvGIjpItyt3bHG3Jvz_FrfwxP0Jb1TYAmX0c from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://homeassistant.local:8123/media/local/ns-ding-dong.mp3?authSig=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJpc3MiOiI1NGY3MTc5Zjk5MTI0Y2NjOTVhMWY4MGNmNTBkMmVkZSIsInBhdGgiOiIvbWVkaWEvbG9jYWwvbnMtZGluZy1kb25nLm1wMyIsImlhdCI6MTY0ODExNTk0NiwiZXhwIjoxNjQ4MjAyMzQ2fQ.rRwxOadRsbQZCmoodhIK-4gExZGrcVR_LTJLPtJe9jk from internal_url (http://homeassistant.local:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Voor Google Cast devices gelden een paar regels om TTS goed te laten werken, zie ook deze link: https://www.home-assistan.../tts/#google-cast-devices

De tweede bullet point is zeer waarschijnlijk relevant voor jou. In het kort, een Google Home device kan een .local tld niet resolven naar je interne ip-adres. Als je dit dus wil laten werken, moet je je internal_url veranderen naar een ip-adres, zodat een Google Home device geen hostname met een .local tld hoeft op te zoeken.
Dit is overigens ook wat de logs teruggeven:
Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Het probleem hier is dat .local hostnames niet 'publicly resolvable' zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 24-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@HoppyF je gaf verder aan dat je DuckDNS gebruikte. Nu heb ik daar beperkt ervaring mee, maar toen ik het even gebruikte moest ik intern ook https gebruiken, met een certificaat-waarschuwing als gevolg.
Daar kan Google Cast TTS ook niet mee omgaan.

Nevermind, de log geeft al aan dat je nog http gebruikt. Dan zal het inderdaad de post hierboven zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 24-03-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sicco92 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Voor Google Cast devices gelden een paar regels om TTS goed te laten werken, zie ook deze link: https://www.home-assistan.../tts/#google-cast-devices

De tweede bullet point is zeer waarschijnlijk relevant voor jou. In het kort, een Google Home device kan een .local tld niet resolven naar je interne ip-adres. Als je dit dus wil laten werken, moet je je internal_url veranderen naar een ip-adres, zodat een Google Home device geen hostname met een .local tld hoeft op te zoeken.
Dit is overigens ook wat de logs teruggeven:

[...]

Het probleem hier is dat .local hostnames niet 'publicly resolvable' zijn.
Ik had dit stuk over Google cast ook wel gelezen maar nergens kon ik vinden dat je bij de HA Instellingen Algemeen, internal URL en external URL een aanpassing moet doorvoeren dat je beide gelijk moet maken aan je externe domein bv hoppyf.duckdns.org.
Je gaat ervan uit dat intern op homeassistant.local mag blijven staan.

Wat ik al zei is dat het allemaal wèl werkt als je nog geen SSL in gebruik hebt.
Dat werkt een Google mini bv wel met TTS of het afspelen van een mp3.
Google kan dan blijkbaar wel zonder https en accepteert dus ook het lokale adres omdat er nog helemaal geen externe URL bestaat.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Resolving van homeassistant.local gaat overigens prima dat blijkt ook wel uit de foutmelding in de log waar keurig het bijbehorende locale IP staat.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er anderen die Duckdns gebruiken en de instellingen bij Algemeen hebben aangepast (dus niet in de configuration.yaml).

Zoiets als dit dus (niet mijn echte duckdns maar de naam even aangepast…)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHYS_X4WLWrPOPK_7Mle_FfvDQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU0LMTNRggKBmfW73ygW2358.jpg?f=fotoalbum_large

Zo hoort het dus te zijn met het interne IP adres erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjFNeClp0Vif3olaIeN3pBS8l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jzSuslesusCB8533zDqrl6z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door HoppyF op 24-03-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 15:49
HoppyF schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:38:
Resolving van homeassistant.local gaat overigens prima dat blijkt ook wel uit de foutmelding in de log waar keurig het bijbehorende locale IP staat.
Ik zie in de logs niet dat homeassistant.local geresolved wordt naar een lokaal ip-adres, er staat nergens een ip-adres genoemd. Maar misschien heb je die verborgen.

Anyway, het probleem is dat Google Home devices niks kunnen met .local hostnames. Daar moet nog een ip-adres achterweg komen, en dat lukt niet. Google Home devices hebben de Google DNS hardcoded meegegeven, wat betekent dat alle DNS-requests naar 8.8.8.8 gaan en ze van daaruit een ip-adres proberen te krijgen. Jouw hostname 'homeassistant.local' is niet bekend in de Google DNS, dus de Google Home devices krijgen geen ip-adres terug waarmee ze kunnen verbinden. Dit is de reden dat je een 'publicly resolvable hostname' moet gebruiken ALS je een hostname als internal_url invult.
Dit gebeurt overigens ook als je lokaal DNS-services hebt draaien, die worden genegeerd door Google Home devices. Ook tld's die door je router worden ingevuld (zoals .local) worden genegeerd en kunnen dus niet geresolved worden.

De oplossing hier is dus om de internal_url zo in te vullen dat er geen ip-adres bij een hostname gezocht hoeft te worden, namelijk door het ip-adres in te vullen bij je internal_url. Hierdoor hoeft de Google Home device geen lookup meer te doen, en kan hij wél met een intern ip-adres verbinden.

Ik heb het ook precies zo draaien, en bij mij werkt het allemaal prima, ook zonder met https/ssl te moeten werken met internal_urls. Als voorbeeld, dit heb ik in mijn homeassistant config staan (geanonimiseerd):
code:
1
2
external_url: "https://homeassistant.mijndomein.nl"
internal_url: "http://192.168.1.123:8123"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Sicco92 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Ik zie in de logs niet dat homeassistant.local geresolved wordt naar een lokaal ip-adres, er staat nergens een ip-adres genoemd. Maar misschien heb je die verborgen.

Anyway, het probleem is dat Google Home devices niks kunnen met .local hostnames. Daar moet nog een ip-adres achterweg komen, en dat lukt niet. Google Home devices hebben de Google DNS hardcoded meegegeven, wat betekent dat alle DNS-requests naar 8.8.8.8 gaan en ze van daaruit een ip-adres proberen te krijgen. Jouw hostname 'homeassistant.local' is niet bekend in de Google DNS, dus de Google Home devices krijgen geen ip-adres terug waarmee ze kunnen verbinden. Dit is de reden dat je een 'publicly resolvable hostname' moet gebruiken ALS je een hostname als internal_url invult.
Dit gebeurt overigens ook als je lokaal DNS-services hebt draaien, die worden genegeerd door Google Home devices. Ook tld's die door je router worden ingevuld (zoals .local) worden genegeerd en kunnen dus niet geresolved worden.

De oplossing hier is dus om de internal_url zo in te vullen dat er geen ip-adres bij een hostname gezocht hoeft te worden, namelijk door het ip-adres in te vullen bij je internal_url. Hierdoor hoeft de Google Home device geen lookup meer te doen, en kan hij wél met een intern ip-adres verbinden.

Ik heb het ook precies zo draaien, en bij mij werkt het allemaal prima, ook zonder met https/ssl te moeten werken met internal_urls. Als voorbeeld, dit heb ik in mijn homeassistant config staan (geanonimiseerd):
code:
1
2
external_url: "https://homeassistant.mijndomein.nl"
internal_url: "http://192.168.1.123:8123"
Je hebt gelijk dat in mijn laatste log wel het lokale homeassistant domein staat.
Paar reacties terug zei @Erik80 ook dat het internal URL geen domein naam moet zijn maar een IP adres.
Dat had ik geprobeerd maar werkte niet.
Ik zal het nogmaals proberen want had eerder ook base_url in mijn configuration.yaml staan, deze is nu weg.

Jouw verklaring klinkt echter heel logisch.
Punt blijft dat ik voordat ik met Duckdns begon zeker geen IP bij internal en external url had staan maar goed dat was ook wel een andere situatie zonder SSL.
Geen idee hoe Google daaromheen heeft gewerkt.

UPDATE!
Het werkt nu goed, met het lokale IP adres bij internal URL.
Dat had ik eerder vandaag ook getest en toen werkte het niet.
Nou ja, ik kan iets over het hoofd hebben gezien.
Bedankt voor jullie hulp. :)

[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 24-03-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:50
Vraagje over het energy dashboard. Ik heb net een nieuwe zonne installatie toegevoegd van SolarEdge. Ik gebruik daar de lifetime_energy sensor voor, welke dus een waarde heeft die altijd oploopt.
Nu is de startwaarde voor de nieuwe installatie echter geen 0 maar iets van 174kWh. Deze waarde wordt nu in 1 keer bijgeteld voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9I_0C01LsP5Lr7SW20mmdA9tw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfStXOvzT4b6Wj1AMJhLpno7.png?f=fotoalbum_large

Dit zorgt er uiteraard voor dat de totalen totaal niet meer kloppen. Is er een manier om dit probleem te omzeilen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Pagina: 1 ... 133 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.