Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.942 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Deze maand al 2x last gehad van foute data bij zonnepanelen opbrengst. Vreemde hoge pieken die niet kloppen. Gebruik de solar edge integratie.

Ik heb online meer mensen gevonden die dit probleem hadden, maar zie geen werkende oplossing. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen/voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TENu8KjYMchfueJCW5uUUyErMrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AN0oNgwWAzgaaV9gKcfUv39V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Is hier iemand die een koppeling met een radio met Frontier Silicon heeft gemaakt?

Ik ben van plan om een uitgebreidere versie van de wekker via HA te maken, maar weet nog niet helemaal hoe. Ideeën die bij me opkomen:
  • meerdere wekkers (in de radio zitten er maar twee);
  • vrije keuze op welke dagen een wekker werkt (in de radio kun je alleen kiezen tussen week/weekend/alle dagen);
  • vrije keuze van uitschakelmoment (is standaard 60 minuten na inschakelen; soms wil ik korter of langer)
  • in latere fase mogelijk koppelen aan mijn agenda

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En verder weet ik hoe ik waardes uit kan lezen met bijvoorbeeld een lijst met entities, maar hoe doe je dat met waardes die je kunt wijzigen, zoals aan/uit, een selectielijst of de waarde (getal) wijzigen?

Ik kan de instructie daarvoor nergens vinden. Waar staat dat?

Zoiets bijvoorbeeld; dit komt van een integratie, dus kan ik helaas niet afkijken hoe dit gemaakt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8LNYl1Xf0RPt_nHO_DLgjs_R6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGAlaiFmlgOvTNShU43wIMzv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Hippe Lip op 13-03-2022 17:51 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Meessen schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Bedankt hiermee heb ik het gevonden. Onder HA entiteiten niet zichtbaar maar als je in node-red het 'climate.anna' object uitpluist staat die er tussen onder 'data.attributes.hvac_action'.
De payload heeft alleen maar de state van 'hvac_modes' (auto of heating), dat had mij verward, wist niet dat er nog meer in het object zat.
Er lijkt geen state change trigger uit te komen dus moet het maar pollen.

Het is de eerste keer dat ik wat met node-red probeer dus maakt zo'n dingen vinden wat moeilijker. Heb de pomp automatie nu draaien :)
Zie net dat de pomp aan gaat bij douchen. hvac_action blijkt dus ook aan te gaan bij warm water vraag.

Vanochtend geüpdatet naar de laatste HA core en hier zitten toevallig wat plugwise veranderingen in, maar niet echt ten goede. Er zijn 3 nieuwe entiteiten OpenTherm Heating, OpenTherm Flame State en OpenTherm DHW State. De eerste 2 gaan aan bij zowel warm water vraag als verwarming. De lovelace UI card voor de Anna thermostaat werkt nu niet meer goed, als er warm water vraag is denkt die dat de verwarming aan is en de staat staat altijd op 'verwarmen', 'auto' werkt niet meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Meessen op 13-03-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
Sicco92 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Hier een voorbeeldje van de nieuwe manier van template sensors aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
    - name: "Totaal energie"
      unique_id: totaal_energie
      unit_of_measurement: kWh
      state_class: total_increasing
      state: >
        {{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float + states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float }}
    - name: "Wekelijkse stroomkosten huidige contract"
      unit_of_measurement: €
      device_class: monetary
        {{ (states('sensor.weekly_energy') | float(0) * 0.160797) | round(2) }}

Zoals je kan zien, begin je hier met template en daarbinnen maak je dus 1 of meerdere sensors aan. Bij de 'oude' manier begon je met sensor en maakte je daarbinnen een sensor aan met 'platform: template' of 'value_template'. Zo kan je de oude vs. de nieuwe manier onderscheiden.

Ook leuk, met de nieuwe manier van template sensors aanmaken kan je ook gebruik maken van triggers, net als bij automations: https://www.home-assistan...er-based-template-sensors. Zo krijg je toegang tot de trigger data, zodat je bijvoorbeeld 'trigger.from_state.state' en 'trigger.to_state.state' in je templates kunt gebruiken. Voor je gas-sensors niet zo nuttig denk ik, maar misschien heb je er wat aan in andere template-sensors.
Konijnen. Dat is me nog even een lastig dingetje zo op het eerste gezicht. Maar als je beter kijkt is het duidelijk. Kan ik oud en nieuw door elkaar gebruiken (wel voor verschillende sensors)? Want dan ga ik gas eens nieuw proberen.

edit
Ok, oud en nieuw kan door elkaar
Hij zit nu in mijn energy tab

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 13-03-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wil mbv beweging sensoren verlichting laten inschakelen (als we 's nachts naar de wc gaan), mijn Tuya lampen kunnen helaas niet donker genoeg. Met welke lampen hebben jullie goede ervaringen?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Harmen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:19:
Wil mbv beweging sensoren verlichting laten inschakelen (als we 's nachts naar de wc gaan), mijn Tuya lampen kunnen helaas niet donker genoeg. Met welke lampen hebben jullie goede ervaringen?
De Hue lampen staan bekend om het goed / ver kunnen dimmen. Ikea viel volgens mij tegen. Kan zelf alleen over mijn "oude" (Bluetooth loze) Hue White Ambiance GU10 spotjes spreken, en ja, die dimmen heel ver. Zo ver dat ik soms niet wakker wordt als ze als "wekker" aan gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Harmen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:19:
Zoals RobertMe zei Hue lampen kunnen heel ver dimmen. Ik heb onlangs wat Lidl zigbee lampen in de opruiming gehaald en die kunnen ook ver naar mijn mening, zijn ook nog lekker goedkoop. Je kan eens kijken of ze nog in de winkel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:32
Let wel, Hue filament lampen ondersteunen geen deep dimming, die zijn op de laagste brightness nog steeds best fel

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:10
Snelle vraag over het energy-dashboard. Ik gebruikte voorheen DSMR-Reader, maar ik merkte dat ik eigenlijk alleen nog maar in het HA dashboard keek, wat mij betreft mag DSMR-Reader er dan ook tussen uit en kan HA direct de meterstanden uitlezen. Voorheen kwamen de standen via MQTT binnen, nu direct.

Dat werkt, maar nu zie ik wanneer ik de oude data-bron verwijder (Gas in dit geval), deze ook uit m'n dashboard valt. De oude bron komt dus niks nieuws meer binnen, maar wil ik wel bewaren voor m'n jaaroverzicht. Moet ik gewoon geduld hebben tot het dashboard opnieuw is opgebouwd, of moet ik de oude bronnen laten staan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10
gastje01 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:29:
Snelle vraag over het energy-dashboard. Ik gebruikte voorheen DSMR-Reader, maar ik merkte dat ik eigenlijk alleen nog maar in het HA dashboard keek, wat mij betreft mag DSMR-Reader er dan ook tussen uit en kan HA direct de meterstanden uitlezen. Voorheen kwamen de standen via MQTT binnen, nu direct.

Dat werkt, maar nu zie ik wanneer ik de oude data-bron verwijder (Gas in dit geval), deze ook uit m'n dashboard valt. De oude bron komt dus niks nieuws meer binnen, maar wil ik wel bewaren voor m'n jaaroverzicht. Moet ik gewoon geduld hebben tot het dashboard opnieuw is opgebouwd, of moet ik de oude bronnen laten staan?
Je kunt data verplaatsen naar de nieuwe entity, dat heb ik ook gedaan toen de entity-namen van de SMA-integratie ineens wijzigden. Met behulp van de SQLite Web-addon kun je in de tabel statistics_meta de oude en nieuwe id's opzoeken. Vervolgens voer je deze query uit op de tabellen statistics en statistics_short_term:

UPDATE statistics SET metadata_id = [nieuw_id] WHERE metadata_id = [oud_id]
UPDATE statistics_short_term SET metadata_id = [nieuw_id] WHERE metadata_id = [oud_id]

Eventueel moet je dan de sum nog even wijzigen bij de opgeslagen waarden van de nieuwe bron van voordat je dit uitvoert. Overigens wel op eigen risico, dus zorg voor een backup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

KvNwPPr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:17:
Deze maand al 2x last gehad van foute data bij zonnepanelen opbrengst. Vreemde hoge pieken die niet kloppen. Gebruik de solar edge integratie.

Ik heb online meer mensen gevonden die dit probleem hadden, maar zie geen werkende oplossing. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen/voorkomen?

[Afbeelding]
Ik heb dit wanneer de meter kort 0kWh rapporteert. Dat is de oorzaak, ik heb helaas nog geen oplossing voor je.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:08
KvNwPPr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:17:

[Afbeelding]
Ik heb hier ook last van, en het is erg irritant aan het worden. Ik weet niet waarom maar de API van solaredge geeft af en toe 0 terug ipv de lifetime energy.

Het enige wat je kan doen is de foutieve waarden uit de database verwijderen. Dit is op zich vrij makkelijk. De database kent 3 tabellen die je nodig hebt hiervoor,
  • statistics
  • statistics_short_term
  • statistics_meta
Als eerste moet je in de tabel statistics_meta de juiste metadata_id opzoeken die hoort bij de statistics_id "sensor.solaredge_lifetime_energy". Bij mij is dat toevallig id 0

dan in de tabellen statistics en statistics_short_term draai de volgende SQL query
code:
1
2
DELETE FROM statistics
WHERE metadata_id = {het ID die hoort bij sensor.solaredge_lifetime_energy van statistics_meta} AND state = 0

code:
1
2
DELETE FROM statistics_short_term
WHERE metadata_id = {het ID die hoort bij sensor.solaredge_lifetime_energy van statistics_meta} AND state = 0

Let op!
Als ik in mijn database kijk is de state voor de verkeerde entries 0, waardoor ik dat makkelijk kan gebruiken als filter voor de foutieve waardes.
Om te controleren dat je ook alleen verkeerde waardes weggooit draait de SQL eerst met SELECT ipv DELETE. Als je dan alleen entries terug krijgt die verkeerd zijn weet je dat je geen goede data per ongeluk weggooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@maxxie85 @KvNwPPr
Als dit vaker voorkomt, zou je een template sensor kunnen aanmaken, die de vorige waarde weergeeft als de sessor 0 is.

Even snel op basis van de sensor uit de post hierboven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      - name: Solaredge Lifetime Energy Fix
        unique_id: 0fac5dac-aaf3-48df-b43a-15471e406383
        device_class: energy
          {%- set source = states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | float %}
          {%- set this = states('sensor.solaredge_lifetime_energy_fix') | float %}
          {{ source if source != 0 else this }}
        availability: "{{ states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | is_number }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:30
Hippe Lip schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:27:
Is hier iemand die een koppeling met een radio met Frontier Silicon heeft gemaakt?

Ik ben van plan om een uitgebreidere versie van de wekker via HA te maken, maar weet nog niet helemaal hoe. Ideeën die bij me opkomen:
  • meerdere wekkers (in de radio zitten er maar twee);
  • vrije keuze op welke dagen een wekker werkt (in de radio kun je alleen kiezen tussen week/weekend/alle dagen);
  • vrije keuze van uitschakelmoment (is standaard 60 minuten na inschakelen; soms wil ik korter of langer)
  • in latere fase mogelijk koppelen aan mijn agenda
Ik heb een PR openstaan met een grote update van de Frontier Silicon-integratie. Ik ben er dus heel erg bekend mee.

Wat je wil is allemaal mogelijk, maar zal zwaar moeten leunen op automations in HA. De Frontier Silicon integratie zal in de praktijk enkel dienen om de radio aan te zetten / volume goed te zetten / zender te kiezen. De wekkers van je radio programmeren vanuit HA zal niet kunnen omdat de API die gebruikt wordt dit niet ondersteunt: dit is de API die ook door de UNDOK app wordt gebruikt. De UNDOK app laat ook niet toe om de wekkers op afstand te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:56
maxxie85 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:06:
[...]

Ik heb hier ook last van, en het is erg irritant aan het worden. Ik weet niet waarom maar de API van solaredge geeft af en toe 0 terug ipv de lifetime energy.

Het enige wat je kan doen is de foutieve waarden uit de database verwijderen. Dit is op zich vrij makkelijk. De database kent 3 tabellen die je nodig hebt hiervoor,
  • statistics
  • statistics_short_term
  • statistics_meta
Als eerste moet je in de tabel statistics_meta de juiste metadata_id opzoeken die hoort bij de statistics_id "sensor.solaredge_lifetime_energy". Bij mij is dat toevallig id 0

dan in de tabellen statistics en statistics_short_term draai de volgende SQL query
code:
1
2
DELETE FROM statistics

code:
1
2
DELETE FROM statistics_short_term

Let op!
Als ik in mijn database kijk is de state voor de verkeerde entries 0, waardoor ik dat makkelijk kan gebruiken als filter voor de foutieve waardes.
Om te controleren dat je ook alleen verkeerde waardes weggooit draait de SQL eerst met SELECT ipv DELETE. Als je dan alleen entries terug krijgt die verkeerd zijn weet je dat je geen goede data per ongeluk weggooit.
Wat mogelijk een alternatief is, overgaan op de Solaredge ip modbus integratie. Hier nu een jaar vlekkenloos draaiend en bijkomend voordeel; realtime (local) data _/-\o_

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:02
Vanochtend is mijn HA eruit geknald, en nu ik hem probeer te reanimeren krijg ik de volgende melding. Ik draai HA in VirtualBox op een NUC en ik vermoed dat er mogelijk iets is met de Conbee II stick. Google geeft weinig resultaten, herstarten van de virtuele machine en zelfs de NUC geeft geen resultaat. Heeft iemand een idee wat ik kan doen om dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/586skvqNz-Fk6vvULp7UUt1f6Jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c1tUdK41JP5IkpmRZJrPq64V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ronker32 heb je deze thread gezien? After Upgrade fails every boot: Failed to start grow file system on /mnt/data

Als je geen zin hebt in prutsen in de console zou ik je meest recente backup terugzetten, dat gaat best snel :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 20:30
Zijn hier ook mede tweakers die HA draaien en een goede Evohome integratie hebben gemaakt/gevonden? Ik ben zelf aan de slag gegaan met inspiratie uit deze guide en heb nu per kamer een grafiekje (mini-graph-card) en knoppen (mini-climate-card), maar ben niet thuis in JS en nog beginner in HA :)

Ik zou eigenlijk een thermostat card willen hebben met knoppen per kamer voor:
- tijdelijk aanpassen set point
- continu aanpassen set point
- terug naar programma

en een algemene card met:
- alle verwarming continu set point
- programma 'van huis' uit evohome

en zoek een beetje inspiratie hoe dat te maken, zodat ik zelf een beetje verder kan klooien met instellingen en testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:02
Gizz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:26:
@Ronker32 heb je deze thread gezien? After Upgrade fails every boot: Failed to start grow file system on /mnt/data

Als je geen zin hebt in prutsen in de console zou ik je meest recente backup terugzetten, dat gaat best snel :)
Dank voor de link, heb nog wat geprobeerd met de info uit je link maar daar loop ik helaas ook vast. Ben nu inderdaad een backup aan het terugzetten, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:47
B-Force schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:26:
Zijn hier ook mede tweakers die HA draaien en een goede Evohome integratie hebben gemaakt/gevonden? Ik ben zelf aan de slag gegaan met inspiratie uit deze guide en heb nu per kamer een grafiekje (mini-graph-card) en knoppen (mini-climate-card), maar ben niet thuis in JS en nog beginner in HA :)

Ik zou eigenlijk een thermostat card willen hebben met knoppen per kamer voor:
- tijdelijk aanpassen set point
- continu aanpassen set point
- terug naar programma

en een algemene card met:
- alle verwarming continu set point
- programma 'van huis' uit evohome

en zoek een beetje inspiratie hoe dat te maken, zodat ik zelf een beetje verder kan klooien met instellingen en testen :)
Ik gebruik EvoHome icm Home Assistant maar eigenlijk op een erg simpele manier.

Ik heb een input boolean "Afwezig" gemaakt. Aan de hand daarvan worden bepaalde zaken in de gaten gehouden maar wordt ook EvoHome uitgeschakeld.
In de badkamer wordt de verwarming aan/uit geschakeld met een deur/raam sensor. Raam open = EvoHome badkamer uit. Zelfde verhaal met achterdeur: deur open = EvoHome keuken uit (maar hier met een vertraging van 5 minuten).
Nu ben ik beetje aan het zoeken om een Google Calendar uit te lezen. Bevat die een vermelding dat ik thuis werk: EvoHome Bureel aan. Anders uit. Bevat die vermelding dat mijn vrouw thuis werkt: EvoHome keuken aan (want zij werkt aan keukentafel).

Ik kan je dus niet echt verder helpen maar wou je even bedanken voor die link. Krijg weer een overload aan ideeën binnen als ik die pagina bekijk ;) Er zijn zo ongelooflijk veel mooie projecten maar vind die maar eens allemaal

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 23:35
Ik heb aan de achterzijde (noord) een airco hangen waarmee ik de benedenverdieping verwarm. In het midden van de ruimte hangt een Tado thermostaat.
Nu wil het zo zijn dat de airco de temperatuur zelf niet stabiel regelt omdat er bijv. door koude of juist zon op zuid een koud of warmere ervaring in de woonkamer ervaren (en door de Tado) gemeten wordt.

Is er een handig tooltje of manier om de thermostaat te gebruiken om de setpoint van de airco te regelen?

Ik dacht:
- Instelbare doeltemperatuur (entity?)
- Bij afwijking naar beneden wordt ieder half uur een halve graad bij de airco opgeteld. (met bovengrens van 22,5 graden)
- Bij afwijking naar boven wordt ieder half uur een halve graag eraf gehaald. (met ondergrens van 16 graden)

Ik heb nu in Nodered flows gemaakt die steeds uitgebreider werden, waar ik afhankelijk van de woonkamertemperatuur bepaalde vaste setpoints instel, maar dat werkt te instabiel (ik houd dan geen rekening met bijv. zonnekracht, waardoor ik vaak weer te warm doorschiet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
Hmmbob schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Grappig, die heb ik pas ook in de muur geschroefd. Ik heb alleen het idee dat de maximum dimming van onze (halogeen) spotjes niet meer bereikt wordt. Dus dat ze niet "voluit" gaan. Herken je dat?
Chrisjuh_15 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:08:
Dat idee heb ik met die EcoDim dimmers ook, echter was de maximale stand zo fel, dat we het hier thuis eigenlijk niet erg vinden.
Contact gezocht met Ecodim, komt een vervanger onze kant op om te zien of dat scheelt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyberThijs schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Ik heb een PR openstaan met een grote update van de Frontier Silicon-integratie. Ik ben er dus heel erg bekend mee.
Voor de Media Control Card misschien? Die laat alleen een balkje zien. Er is niet eens een play/pause knop… 8)7
Wat je wil is allemaal mogelijk, maar zal zwaar moeten leunen op automations in HA. De Frontier Silicon integratie zal in de praktijk enkel dienen om de radio aan te zetten / volume goed te zetten / zender te kiezen. De wekkers van je radio programmeren vanuit HA zal niet kunnen omdat de API die gebruikt wordt dit niet ondersteunt: dit is de API die ook door de UNDOK app wordt gebruikt. De UNDOK app laat ook niet toe om de wekkers op afstand te programmeren.
@CyberThijs
Ja, ik ben me bewust data ik die wekkers helemaal in HA moet maken en dat ik ze niet naar de radio kan uploaden of zo. Dat is ook niet het probleem. Wat wél mijn probleem is, is dat ik vrijwel niet in yaml kan programmeren. Een regeltje aanpassen of een bestaand blok dupliceren en aanpassen lukt nog wel, maar zo’n wekker van scratch af aan opbouwen met een goeie UI gaat me niet lukken. Daar zou ik een half jaar mee bezig zijn. Het concept uitdenken en in functionele blokken uitwerken gaat, maar juist dat laatste stukje. Zo probeer ik nu uit te vinden hoe ik vanuit de UI een waarde van een aangesloten apparaat eerst kan uitlezen en daarna eventueel veranderen. Maar er is voor die wekker veel meer nodig.
Dus ik ben op zoek naar iemand die óf zoiets (of enigszins vergelijkbaar) al eens heeft gemaakt, óf die me een stukkie op weg kan helpen.

Wat heb jij in HA gemaakt voor de koppeling met de radio?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:30
Hippe Lip schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:46:

Wat heb jij in HA gemaakt voor de koppeling met de radio?
Volledige ondersteuning als Media Player in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-S0dgEukcFATVT8barEGqo_8imQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/POgHsmBAZLdvcbt1z83ZAJ4m.png?f=user_large

Mogelijkheid om een van je favorieten op te roepen, of een kanaal te kiezen uit de boom-structuur die je ook op de radio kan terugvinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7vpf0RSnyPwXhk9fYXkqJoZShA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KhAzxUQC4VF3llo2nIJYD0SX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amNG96X9v64ty4wCqzCOh1hhh5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xMI23Uip010fIehRXHkYgeZ0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07
gastje01 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:29:

Wat is de reden om DSMR-reader er tussenuit te halen? Ik vind het persoonlijk wel handig (ook qua dashboard). Ik wil ook niet te veel afhankelijk zijn van HA alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:25
Ik heb zojuist de overstap gemaakt van Debian 10 Buster naar Debian 11 Bullseye.
dit om weer een supported versie te hebben.
nu is dit wel opgelost maar heb nu nog wel een unsupported melding: systemd_resolved.

dit is de helppagina van Homeassistant:

The issue

systemd-resolved is used over D-Bus to resolve DNS queries made by Home Assistant, Supervisor, and add-ons. Without it, DNS will not work correctly in your installation.

The solution

If you see a message about an issue with D-Bus, resolve that first.

If the systemd-resolved service is not running or disabled, enable and start it.

If that does not help, reboot your operating system.

As a last resort, you need to reinstall the host running the Supervisor with one of the supported operating systems, see instructions here.

Ik heb alles gedaan , zelfs opnieuw een reinstall vn de host. maar het helpt niet.
Wat moet ik doen om het wel op te lossen?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Vaevictis_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:30:
[...]

Wat is de reden om DSMR-reader er tussenuit te halen? Ik vind het persoonlijk wel handig (ook qua dashboard). Ik wil ook niet te veel afhankelijk zijn van HA alleen.
Vrij simpel, ik keek er nooit meer naar, noem het een voorjaarsschoonmaak. Data werd nu door DSMR-Reader opgehaald en doorgeschoven naar HA, dat kon efficiënter dacht ik, maar met de noodzakelijke aanpassing had ik nog geen rekening gehouden. Ik gebruik het alleen een beetje om te kijken waar ik zit met verbruik en of dat een beetje in lijn is met wat ik verwacht had, ik laat er geen uitgebreide analyses op los, gebruik het alleen FYI.

De toegevoegde waarde van uren waarin in veel verbruik heb, die kan ik logisch beredeneren (wasmachine aan, 3D printer of een vaatwasser) en voegen voor mij niet veel toe.

Verder heb ik bijvoorbeeld ook MariaDB ooit in gebruik genomen in plaats van de standaard Database. Als ik nu opnieuw zou beginnen weet ik niet of ik dat nu weer zou doen (zorgde destijds voor snelheidswinst). DSMR-Reader was een van de onderdelen die ik dacht makkelijk te kunnen wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

gazzzman61 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:34:
Ik heb zojuist de overstap gemaakt van Debian 10 Buster naar Debian 11 Bullseye.
dit om weer een supported versie te hebben.
nu is dit wel opgelost maar heb nu nog wel een unsupported melding: systemd_resolved.

dit is de helppagina van Homeassistant:

The issue

systemd-resolved is used over D-Bus to resolve DNS queries made by Home Assistant, Supervisor, and add-ons. Without it, DNS will not work correctly in your installation.

The solution

If you see a message about an issue with D-Bus, resolve that first.

If the systemd-resolved service is not running or disabled, enable and start it.

If that does not help, reboot your operating system.

As a last resort, you need to reinstall the host running the Supervisor with one of the supported operating systems, see instructions here.

Ik heb alles gedaan , zelfs opnieuw een reinstall vn de host. maar het helpt niet.
Wat moet ik doen om het wel op te lossen?
Ik zat met exact hetzelfde, dit lost het op:
(in de shell)
code:
1
sudo systemctl enable systemd-resolved

en dan een herstart van de host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:25
roeleboel schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Ik zat met exact hetzelfde, dit lost het op:
(in de shell)
code:
1
sudo systemctl enable systemd-resolved

en dan een herstart van de host
Dankjewel! _/-\o_ dat was de oplossing.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
dennistd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:51:
[...]

Je kunt data verplaatsen naar de nieuwe entity, dat heb ik ook gedaan toen de entity-namen van de SMA-integratie ineens wijzigden. Met behulp van de SQLite Web-addon kun je in de tabel statistics_meta de oude en nieuwe id's opzoeken. Vervolgens voer je deze query uit op de tabellen statistics en statistics_short_term:

UPDATE statistics SET metadata_id = [nieuw_id] WHERE metadata_id = [oud_id]
UPDATE statistics_short_term SET metadata_id = [nieuw_id] WHERE metadata_id = [oud_id]

Eventueel moet je dan de sum nog even wijzigen bij de opgeslagen waarden van de nieuwe bron van voordat je dit uitvoert. Overigens wel op eigen risico, dus zorg voor een backup!
Ik denk dat ik je hulp toch nog even nodig heb, mijn kennis van databases is zeer beperkt. Ik heb keurig een back-up gemaakt, ID's opgezocht en phpMyAdmin draaien (ik gebruik MariaDB). Keurig oude en nieuwe ID er bij gezocht:
code:
1
UPDATE statistics_short_term SET metadata_id = 273 WHERE metadata_id = 116

Ik krijg dan de volgende foutmelding:
code:
1
#1062 - Dubbele ingang '273-2022-03-13 21:10:00.000000' voor zoeksleutel 'ix_statistics_short_term_statistic_id_start'

Leek als ik ben denk ik dan, ah dubbele waarde, maar als ik deze regel verwijder gaat ie piepen over de volgende en daar loop ik vast. Kun je (of iemand anders in dit topic) me een zetje in de juiste richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10
gastje01 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Ik denk dat ik je hulp toch nog even nodig heb, mijn kennis van databases is zeer beperkt. Ik heb keurig een back-up gemaakt, ID's opgezocht en phpMyAdmin draaien (ik gebruik MariaDB). Keurig oude en nieuwe ID er bij gezocht:
code:
1
UPDATE statistics_short_term SET metadata_id = 273 WHERE metadata_id = 116

Ik krijg dan de volgende foutmelding:
code:
1
#1062 - Dubbele ingang '273-2022-03-13 21:10:00.000000' voor zoeksleutel 'ix_statistics_short_term_statistic_id_start'

Leek als ik ben denk ik dan, ah dubbele waarde, maar als ik deze regel verwijder gaat ie piepen over de volgende en daar loop ik vast. Kun je (of iemand anders in dit topic) me een zetje in de juiste richting geven?
In mijn geval gaf de oude entity geen data meer, dus had ik dat probleem niet. Heb zo helaas even geen idee hoe je deze oplost, ben ook maar een amateur in SQL wat dat betreft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik heb nu alle waarden na 13-3 21:00 weg gegooid op het oude ID, dat lijkt te werken voor de query. Na dat moment zijn er geen nieuwe waarden meer binnen gekomen, enkel bij een herstart van HA de stand die hij nog onthouden had.

Ik heb nu alleen vandaag magisch >700 m3 aan het net terug geleverd (was het maar zo'n feest :+ ), geen idee hoe ik dat nu moet aanpassen. Ben blij dat ik alleen de gas-sensor uit mijn dashboard heb gehaald, de rest komt wel als ik het snap.

Edit: sum nu ook aangepast, lijkt nu goed te gaan, morgen eens kijken of er na het douchen weer normaal gasgebruik geregistreerd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door gastje01 op 14-03-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isr
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 12:10

isr

Ik weet niet of ik hier goed ben, maar Ik heb een probleem, ik wil euro tarief invoeren per kWh bij netverbruik: vasteprijs
Maar hoe kan ik daar het juiste bedrag invoeren hij accepteerde 0,147 of 0.147 niet als bedrag in euro/kWh

Hoe kan ik bedrag per kWh ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyberThijs schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Volledige ondersteuning als Media Player in HA:
[Afbeelding]

Mogelijkheid om een van je favorieten op te roepen, of een kanaal te kiezen uit de boom-structuur die je ook op de radio kan terugvinden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@CyberThijs
Zou je de code daarvoor willen delen?

Ik kan de radio wel als media player invoegen, maar dan krijg ik maar één kaal balkje zonder enige info of bedieningsknoppen.

En hoe krijg je die ‘mappen’ met je voorinstellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pAYXNLCHBH8KW_Njf60PEGMW1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pebCvN7lsVU4kd7aCiE4QF8.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Al een keer op die drie puntjes recht geklikt en gekeken wat daar onder zit? Bij mijn mediaspeler zit daar de aan en uitknop. En aan het grijze kleurtje te zien staat hij uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:56
isr schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:47:
Ik weet niet of ik hier goed ben, maar Ik heb een probleem, ik wil euro tarief invoeren per kWh bij netverbruik: vasteprijs
Maar hoe kan ik daar het juiste bedrag invoeren hij accepteerde 0,147 of 0.147 niet als bedrag in euro/kWh

Hoe kan ik bedrag per kWh ingeven
Loopt momenteel een PR wegens een bug met het invoeren van waardes, dus met beetje geluk ergens aankomende versies weer werkend :)

Edit; Werkt hier inmiddels weer na de update 2022.3.5 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Xrypta op 15-03-2022 14:33 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
Beste allemaal

Een stroomstoring gisteren zorgde ervoor dat mijn zigbee database ontregeld werd. Heel veel lampen en switches heb ik met moeite weer kunnen toevoegen. Maar twee lichtsensoren van Xiaomi (de Xiaomi mi) willen niet. Gisteravond "verwijderd en toegevoegd". het verwijderen lukt wel. En het toevoegen ook. Maar de sensoren blijven op none available staan. Het percentageteken van de batterij staat op rood knipperend. Dus batterij vervangen. Maar ook dit helpt niet. Nogmaals verwijderd en toegevoegd. Nada.
In de Z2MQTT zie ik m wel, maar geen data.
heeft iemand dit eerder gehad en een tip??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43

Rouwette

Rouwette.com

oltk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:39:
Beste allemaal

Een stroomstoring gisteren zorgde ervoor dat mijn zigbee database ontregeld werd. Heel veel lampen en switches heb ik met moeite weer kunnen toevoegen. Maar twee lichtsensoren van Xiaomi (de Xiaomi mi) willen niet. Gisteravond "verwijderd en toegevoegd". het verwijderen lukt wel. En het toevoegen ook. Maar de sensoren blijven op none available staan. Het percentageteken van de batterij staat op rood knipperend. Dus batterij vervangen. Maar ook dit helpt niet. Nogmaals verwijderd en toegevoegd. Nada.
In de Z2MQTT zie ik m wel, maar geen data.
heeft iemand dit eerder gehad en een tip??
Ik heb dat soort problemen ook gehad met Z2MQTT, ben over gestapt naar ZHA, was even werk maar alles werkt weer.
Ik heb de USB CC2531 wel tussendoor geupate (opnieuw flashen met nieuwere firmware)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:43
Ik heb sinds kort de Picnic integratie draaien. Ik weet nog niet echt hoe ik deze moet inzetten.
Wie van jullie gebruikt deze integratie en hoe zetten jullie deze in?

Ik zat te denken aan een seintje als ze bijna voor de deur staan.(net zoals in de app van Picnic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Rouwette schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Ik heb dat soort problemen ook gehad met Z2MQTT, ben over gestapt naar ZHA, was even werk maar alles werkt weer.
Ik heb de USB CC2531 wel tussendoor geupate (opnieuw flashen met nieuwere firmware)
Ik ben juist overgestapt naar Z2M omdat mijn conbee II stick ineens op hield te bestaan en blijkbaar de gehele database van entties op de stick wordt opgeslagen, en je daardoor opnieuw kan beginnen.. 8)7

Maar... als ik nou een nieuwe lichtsensor bestel. Gaat die dan wel werken? En waarom de oude dan niet? Omdat mqtt toch wat onthoudt?? Hoe reset ik zigbee apparaten dan definitief (compleet nieuwe aanmelding)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
ajaxalex schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:31:
Ik heb sinds kort de Picnic integratie draaien. Ik weet nog niet echt hoe ik deze moet inzetten.
Wie van jullie gebruikt deze integratie en hoe zetten jullie deze in?

Ik zat te denken aan een seintje als ze bijna voor de deur staan.(net zoals in de app van Picnic)
Klikkerdeklik

Edit: oh, ik maak daarin gebruik van een aantal zelfgemaakte sensoren (alleen de tijd uit een volledige date-time stamp), die staan hier. En de lovelace dahsboards die ik cast naar mijn Nest hub staan hier.

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 15-03-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Home Assistant Supervisor geeft aan dat ik nog 1% disk space heb.
Na verijderen van de backups heb ik 5% van de 30GB vrij.

Maar het is mij een groot raadsel waar die 27GB zit.

Kunnen jullie mij helpen met waar ik een start moet maken in deze zoek tocht?
ik heb namelijk geen idee of het de home assistant db is, of dat het bepaalde addons zijn. Maar ook niet hoe ik het achterhaal.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mr.inno schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:00:
Home Assistant Supervisor geeft aan dat ik nog 1% disk space heb.
Na verijderen van de backups heb ik 5% van de 30GB vrij.

Maar het is mij een groot raadsel waar die 27GB zit.

Kunnen jullie mij helpen met waar ik een start moet maken in deze zoek tocht?
ik heb namelijk geen idee of het de home assistant db is, of dat het bepaalde addons zijn. Maar ook niet hoe ik het achterhaal.
Hoe groot is je db file? Dat is de usual suspect hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
Mijn Home Automation start in veilige modus ??

Ik krijg meerdere foutmeldingen betreffende [homeassitant.util.yaml.loader] verwijzend naar bestand /config/configuration.yaml/ line xx maar waar vind ik dat bestand ?

Het enige bestand wat ik kan vinden bevindt zich hier: /home/pi/ha/configuration.yaml

Zie ik iets over het hoofd ?

Ik ben bezig .. probeer een modbus verbinding op te zetten en blijkbaar moet dat allemaal in het .yaml bestand gezet worden.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Hoe groot is je db file? Dat is de usual suspect hier
heb ik die file ook als ik mijn recorder naar postgres heb gezet? krijghem niet gevonden

code:
1
2
3
recorder:
  db_url: postgresql://.......
  purge_keep_days: 366

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
mr.inno schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:12:
[...]

heb ik die file ook als ik mijn recorder naar postgres heb gezet? krijghem niet gevonden

code:
1
2
3
recorder:
  db_url: postgresql://.......
  purge_keep_days: 366
Nee, dan niet.
Maar met 366 dagen aan data ga je het nooit en te nimmer redden met je 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Oystein schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:07:
Mijn Home Automation start in veilige modus ??

Ik krijg meerdere foutmeldingen betreffende [homeassitant.util.yaml.loader] verwijzend naar bestand /config/configuration.yaml/ line xx maar waar vind ik dat bestand ?

Het enige bestand wat ik kan vinden bevindt zich hier: /home/pi/ha/configuration.yaml

Zie ik iets over het hoofd ?

Ik ben bezig .. probeer een modbus verbinding op te zetten en blijkbaar moet dat allemaal in het .yaml bestand gezet worden.
Dat is hetzelfde bestand. /config is een interne verwijzing naar je configuratie folder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Nee, dan niet.
oke, ga ik daar eens even op verder zoeken.

merci.

@TheFes Dat is dus 100% zeker de boosdoener.
nu eens achterhalen hoe ik kan purge als de diskspace vol zit.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.inno op 15-03-2022 17:56 ]

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 20:30
Kenhas schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Ik gebruik EvoHome icm Home Assistant maar eigenlijk op een erg simpele manier.

Ik heb een input boolean "Afwezig" gemaakt. Aan de hand daarvan worden bepaalde zaken in de gaten gehouden maar wordt ook EvoHome uitgeschakeld.
In de badkamer wordt de verwarming aan/uit geschakeld met een deur/raam sensor. Raam open = EvoHome badkamer uit. Zelfde verhaal met achterdeur: deur open = EvoHome keuken uit (maar hier met een vertraging van 5 minuten).
Nu ben ik beetje aan het zoeken om een Google Calendar uit te lezen. Bevat die een vermelding dat ik thuis werk: EvoHome Bureel aan. Anders uit. Bevat die vermelding dat mijn vrouw thuis werkt: EvoHome keuken aan (want zij werkt aan keukentafel).

Ik kan je dus niet echt verder helpen maar wou je even bedanken voor die link. Krijg weer een overload aan ideeën binnen als ik die pagina bekijk ;) Er zijn zo ongelooflijk veel mooie projecten maar vind die maar eens allemaal
evohome uitzetten met een knop lukt me nu, maar terugzetten naar de voorgeprogrammeerde stand niet. hoe krijg je dat voor elkaar? (of kijk ik gewoon ergens over heen?) ik blijf namelijk zitten met een temperatuurinstelling die ik alleen via EvoHome display zelf kan resetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
B-Force schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:46:
[...]

evohome uitzetten met een knop lukt me nu, maar terugzetten naar de voorgeprogrammeerde stand niet. hoe krijg je dat voor elkaar? (of kijk ik gewoon ergens over heen?)
Ik heb dit ook geprobeerd en kreeg het ook niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

synoniem schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:19:
Al een keer op die drie puntjes recht geklikt en gekeken wat daar onder zit? Bij mijn mediaspeler zit daar de aan en uitknop. En aan het grijze kleurtje te zien staat hij uit.
@synoniem
Ja, daar zit meer onder, heb ik net uitgevonden.

Maar waarom zitten die bedieningen bij deze mediaspeler nou achter die puntjes verstopt, terwijl het bij die twee erboven gewoon direct allemaal zichtbaar en dus bruikbaar is?
Die mediaspeler is in beide gevallen gewoon de standaard mediaspeler die is toegevoegd. En toch zo verschillende uiterlijken?

Ik snap dat eerlijk gezegd niet helemaal…

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:58:
[...]

@synoniem
Ja, daar zit meer onder, heb ik net uitgevonden.

Maar waarom zitten die bedieningen bij deze mediaspeler nou achter die puntjes verstopt, terwijl het bij die twee erboven gewoon direct allemaal zichtbaar en dus bruikbaar is?
Die mediaspeler is in beide gevallen gewoon de standaard mediaspeler die is toegevoegd. En toch zo verschillende uiterlijken?

Ik snap dat eerlijk gezegd niet helemaal…
Troost je, ik ook niet. Maar dat heb ik wel bij meer HA onderdelen en ook bij het aantal wijzigingen dat telkens in relatief korte tijd in HA doorgevoerd wordt. Het zal zijn redenen hebben, maar snappen? Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
@B-Force en @maartend ik doe het op de simpelste manier mogelijk namelijk gewoon climate.turn_off en climate.turn_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Nee, dan niet.
Even als terugkoppeling voor ieder die het later leest.
ik heb de purge_keep_days nu als test van 366 naar 180 gezet.
en dan nog heb ik
  • public.states : 7950 MB
  • public.events :5701 MB
  • event index size van 3000MB
dus de purge_keep_days gaat vannacht verder terug naar 60 dagen.

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
mr.inno schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:26:
[...]

en dan nog heb ik
Waarom wil je zo veel data bewaren? Wat boeit het dat je nog weet wanneer je 60 dagen geleden de lamp aan gezet hebt?

Data van het Energy Dashboard wordt in de long term statistics opgeslagen en staat dus los van de recorder instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Waarom wil je zo veel data bewaren? Wat boeit het dat je nog weet wanneer je 60 dagen geleden de lamp aan gezet hebt?

Data van het Energy Dashboard wordt in de long term statistics opgeslagen en staat dus los van de recorder instellingen
Die lamp maakt me inderdaad niet zo veel uit. maar de sensoren kijk ik toch vaak een heel stuk terug.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
mr.inno schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:31:
[...]

Die lamp maakt me inderdaad niet zo veel uit. maar de sensoren kijk ik toch vaak een heel stuk terug.
Dan zou ik overwegen om die sensoren zodanig is te stellen dat ze in de long term statistics komen (state_class: measurement) of op te slaan in iets als een influx database. En in ieder geval wat selectiever instellen van welke entities je de data wil.

Maar zelfs met 60 dagen ga je het niet redden met je 32GB verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
mr.inno schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:26:
[...]

en dan nog heb ik
heb je ook de repack optie gebruikt?

https://www.home-assistan...s/recorder/#service-purge

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 16-03-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Nu online
nog niet omdat ik de ruimte niet had
This is a heavy operation that can cause slowdowns and increased disk space usage while it runs.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
mr.inno schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:46:
[...]

nog niet omdat ik de ruimte niet had

[...]
Lol, lekkere kip-ei situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik stoei ook met een database-situatie momenteel. Mijn HA-database is momenteel 22,4GB met een retentietijd van 10 dagen. Ik heb dan gelukkig wel genoeg ruimte maar heb vooral last van de gebrekkige mogelijkheden van MariaDB op Synology.

Ik had gekozen voor de Synology-eigen MariaDB-package en dat levert vooralsnog wat problemen op. Ten eerste is de backupvorm proprietary en niet uitwisselbaar met andere MariaDB-deployments (zoals Docker). Het backuppen van specifiek de database met Synology Hyperbackup duurt zo verschrikkelijk lang: gemiddeld 4 uur of langer. Ik ervaar kopieeracties binnen de Synology zelf sowieso als erg traag dus ik vermoed dat dit niet ligt aan MariaDB of Hyperbackup. Dit kan heel goed te maken hebben met de toch wel vollopende RAID6-configuratie. Kopieeracties via het netwerk gaan wel prima,overigens.

De backupmethode van Synology doet wel meer rare dingen met de database. Ik weet niet of deze aan een graceful disconnection doet, maar toen ik met PhpMyAdmin een optimize ging doen ging ik van 12GB naar 20GB. Grafieken bouwen nu wel sneller op dus ik denk dat ook de indices niet goed bijgewerkt worden in deze constructie omdat het allemaal zo langzaam gaat. HA werkt verder prima. Optimaliseren van de verschillende tabellen moe(s)t ook in meerdere pogingen.

Ik ben daarom aan het kijken naar alternatieven voor deze situatie:
  • Heb gisteren een lijst Excludes voor de Recorder aangebracht in configuration.yaml
    • Denk dat dit een druppel op een gloeiende plaat is, heb gewoon veel devices
    • Purge en repack op MariaDB lijken maar minimaal te werken vanuit HA.
  • Uitbreiden van de RAID
    • Helaas geen geld voor
  • Verplaatsen van de database naar een Docker-situatie
    • Waarschijnlijk geen performanceverbetering maar wel meer mogelijkheden m.b.t. backup
  • Docker-MariaDB opzetten met een replication met de Synology-MariaDB
    • Dan kan één database in de lucht blijven terwijl de andere down mag voor backup die desnoods bijna de hele dag mag duren
    • Wel dubbele IOPS op de Synology die toch al niet blij werd van interne kopieeracties
  • MariaDB op afzonderlijke tweede NAS zetten
    • Wel erg veel stroomverbruik voor alleen een database
    • Kan ook hier een replication van maken
    • Tweede NAS is eigenlijk ook vol: wordt nu gebruikt puur als 3-2-1 backup dus ik zal misschien een bestandsbackup moeten laten vallen uit die selectie om ruimte te maken
Denk dat replication naar een de andere NAS en het oplossen van die purge-situatie tot de beste resultaten zal leiden...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, ik heb vaker aangegeven dat deze database dingen nu net de reden zijn dat ik werk met include: standaard sla ik niets op tenzij ik het expliciet aangeef (zie https://github.com/hmmbob...onfiguration.yaml#L69-L72 en https://github.com/hmmbob...des/recorder-history.yaml)

Initieel om de SD in mijn Pi te ontlasten, maar nu ik op een NUC draai heb ik dat nog steeds in stand gehouden.

Denk ook aan duplicatie van data: als je ook dsmr-reader gebruikt ben je de meterstanden op 2 plekken aan het opslaan met de standaard configuratie: 1x binnen dsmr-reader, en 1x binnen HA. Dat is natuurlijk niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:53
Zou mooie zijn als dit zijn weg naar de UI zou vinden en liefst nog iets van slimmigheid erbij. Om het allemaal in yaml te doen is mij ook gewoon te veel gedoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
Ik ben eerst begonnen met de Home Assistant image maar kwam er al snel achter dat dit niet op Debian / Raspbian gebaseerd was want alle normale Linux commands waren onbruikbaar.
Ik gebruik de Pi ook als SMB netwerk share voor mijn muziek streamer (SSD drive op USB poort) en als NTP server voor mijn Logo's alhoewel dat laatste ook anders opgelost kan worden.

Dan toch maar Raspbian met Docker en daarin Home Assistant geinstalleerd.
Heb DSMR en SMA Integrations kunnen installeren en daarmee ook de gewenste Devices / Entities.
Tot hier ging het prima.

Maar ik krijg op geen enkele manier Modbus werkend.
Ik wil enkele waardes uitlezen uit wat Logo's en als alternatief ook nog geprobeerd uit de SMA wat uit te lezen maar er gebeurt niks.

Ik heb alle HA + Modbus topics op internet gezocht en het lijkt zo simpel .. je geeft alleen de benodigde data in in confirguration.yaml en klaar ??
In Domoticz had ik de Modbus plugin + pyModbus(TCP) geinstalleerd en werkte meteen, zowel de Logo als ook uit de SMA maar bij HA is dat blijkbaar niet zo eenvoudig.

Na het aanpassen van configuration.yaml wat zou ik dan moeten zien ?
Komt er dan een extra Integration of Device waar ik wat mee kan ?

Of vergeet ik nog wat simpels ?
Ik heb voor HA toch geen extra's nodig zoals pyModbus o.i.d. ?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/dzm6y8eUpNfx/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:15
Septillion schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:09:
Zou mooie zijn als dit zijn weg naar de UI zou vinden en liefst nog iets van slimmigheid erbij. Om het allemaal in yaml te doen is mij ook gewoon te veel gedoe :+
Gewoon vinkjes bij de entities waarbij je kunt aanvinken "add to recorder/history" en bij je config de optie "include all" of "exclude all" (als default gedrag of keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Dat zou al wat zijn ja. Maar eigenlijk wil ik geen enkele entiteit volledig uitsluiten. Best handig om ook wat batterij history te hebben etc. Dus misschien dat een bredere adaptatie van long term statistics daarmee zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kenhas schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:27:
@B-Force en @maartend ik doe het op de simpelste manier mogelijk namelijk gewoon climate.turn_off en climate.turn_on
Ja, maar daar haal je toch niet j elaatst ingestelde temp mee teryug?
Moet als vogt gaan. Normaal staat temp op 15. Ik zet hem op 18. Ben even bezig met buiten deur open, dus temp gaat naar 5. Deur weer dicht, temmp moet dan naar 18 gaan, maar gaat naar 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:23:
@Koepert Dat zou al wat zijn ja. Maar eigenlijk wil ik geen enkele entiteit volledig uitsluiten. Best handig om ook wat batterij history te hebben etc. Dus misschien dat een bredere adaptatie van long term statistics daarmee zou kunnen helpen.
Dat zou ook n optie zijn of dat er gradaties komen:

Add Entity to Recorder:

Choose an option:

- Reference history 30 days
- Statistics history 90 days
- Long term data Indefinitely

Of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Nu online

DUX

Ik ben altijd wel voorstander van "tijdsvak+1", dus kortetermijn is dan 7+1=8 dagen; een hele week plus een dag extra om je huidige positie met een tijdsvak eerder te kunnen vergelijken. Als het gaat om maanden zou gaan zou ik dan 12+1=13 maanden doen.

Ik zou dan dus kiezen voor de volgende perioden:
- 8 dagen
- 367 dagen (want soms schrikkeldag)
- Oneindig

Maar misschien moet je die gradaties dan dus kunnen aanpassen als gebruiker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
maartend schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Ja, maar daar haal je toch niet j elaatst ingestelde temp mee teryug?
Moet als vogt gaan. Normaal staat temp op 15. Ik zet hem op 18. Ben even bezig met buiten deur open, dus temp gaat naar 5. Deur weer dicht, temmp moet dan naar 18 gaan, maar gaat naar 15.
Ik werk gewoon met een programma. Zou niet weten waarom ik het programma zou moeten aanpassen. Daarom dat het ook een programma/schema is. De badkamer wordt tussen vaste tijdstippen opgewarmd tot een vaste temperatuur. Net als iedere andere ruimte met hun eigen schema en temperatuur. Maar als ik toevallig vroeger gedaan heb met douchen en ik zet het raampje open, dan moet er niet verder verwarmd worden en gaat die verwarming uit. Buiten die vaste uren staat ie ingesteld op 14 graden. Hij staat dus volledig uit (op 5°) tot het raam weer gesloten worden. Dan gaat ie gewoon verder met zijn programma.

Ik pas nooit geen temperaturen aan behalve eens uitzonderlijk als we onverwachts moeten douchen.
Als we eens een weekendje weg zijn of tijdens verlof, heb ik een input boolean "Afwezig" en die schakelt alles uit van verwarming.

En als je "even bezig bent" waarom zou je dan de temperatuur verlagen? Je kranen worden toch maar om de 12 minuten aangepast (standaardinstelling, dacht ik). Dus als het maar voor even is, kan je het evengoed zo laten.

Maar je kan misschien, bij het openen van de deur, de huidige ingestelde temperatuur opslaan in een input number en die dan bij het sluiten van de deur weer instellen. Ook dat is relatief simpel met climate.set_temperature. Maar dat is ook een tijdelijke instelling. Als er een ander tijdsblok begint, gaat ie verder met zijn programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kenhas schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Maar je kan misschien, bij het openen van de deur, de huidige ingestelde temperatuur opslaan in een input number en die dan bij het sluiten van de deur weer instellen. Ook dat is relatief simpel met climate.set_temperature. Maar dat is ook een tijdelijke instelling. Als er een ander tijdsblok begint, gaat ie verder met zijn programma
En dat lukt dus op een of andere manier niet. Tenminste, vorig jaar eind zomer. Ben er maar mee gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-09 20:40

-CJ

Not remastered

Korte vraag; in het energy dashboard heb je de "Grid neutrality meter" die aangeeft of je netto teruglevert of afneemt van het net. Deze wil ik toevoegen aan mijn hoofddashboard (nou is dat niet zo spannend), maar ik wil dat 'ie de gegevens toon voor het totale lopende jaar en niet alleen voor die dag.

Hoe kan ik dat doen? De code om de meter toe te voegen aan het dashboard is deze:
code:
1
type: energy-grid-neutrality-gauge

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
-CJ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:44:
Korte vraag; in het energy dashboard heb je de "Grid neutrality meter" die aangeeft of je netto teruglevert of afneemt van het net. Deze wil ik toevoegen aan mijn hoofddashboard (nou is dat niet zo spannend), maar ik wil dat 'ie de gegevens toon voor het totale lopende jaar en niet alleen voor die dag.

Hoe kan ik dat doen? De code om de meter toe te voegen aan het dashboard is deze:
code:
1
type: energy-grid-neutrality-gauge
Als je de Energy Date Picker ook toevoegt aan hetzelfde dashboard, dan kan je die op een jaar zetten. De Date Picker beïnvloedt andere Energy Cards in hetzelfde dashboard namelijk. Deze dus:
code:
1
type: energy-date-selection

Ik weet niet of je het op 1 jaar kunt zetten en daarna de Date Picker kunt verwijderen, maar dat kan je eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:18
Bijna.. Na het verwijderen blijft die op 1 jaar staan, na een refresh terug naar per dag helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
@ProudElm Helaas! Wat je eventueel nog wel kan doen om hem weg te werken is de Date Picker in een andere view zetten waar die niet in de weg staat. Bij mij werkt de Date Picker namelijk voor het hele dashboard, dus ook als die in een andere view staat. Misschien kan je die hele view zelfs hidden maken, dan heb je er helemaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 12:18
Ja dat werkt inderdaad..

Niet voor mij verder nuttig. Heb een overzicht per dag er in want nu mis gaat merk ik.. Maar deze tip dus wel handig voor @-CJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
DUX schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:55:

Ik had gekozen voor de Synology-eigen MariaDB-package en dat levert vooralsnog wat problemen op. Ten eerste is de backupvorm proprietary en niet uitwisselbaar met andere MariaDB-deployments (zoals Docker). Het backuppen van specifiek de database met Synology Hyperbackup duurt zo verschrikkelijk lang: gemiddeld 4 uur of langer. Ik ervaar kopieeracties binnen de Synology zelf sowieso als erg traag dus ik vermoed dat dit niet ligt aan MariaDB of Hyperbackup. Dit kan heel goed te maken hebben met de toch wel vollopende RAID6-configuratie. Kopieeracties via het netwerk gaan wel prima,overigens.
Ik had een paar weken geleden een synology NAS upgrade gedaan (2012 naar 2020). Natuurlijk probeerde ik de mariadb te kopieren, maar liep vast op de export in de GUI van PhPmyadmin: die werkte niet.

Een beetje googlen leverde me de volgende (werkende) constructie op die je ook kan gebruiken voor een backup:

Eerst SSH naar synology (als je dat nog niet gedaan had, ssh toegang inschakelen):
code:
1
2
Ssh user@192.168.0.189 (of jouw ip adres van jouw nas)
wachtwoord

Ga naar een map op de synology (om schrijfruimte te hebben voor de export) en doe de export:
code:
1
2
cd /volume1/map
/usr/local/mariadb10/bin/mysqldump -C --user=user--password='wachtwoord.' hass-db >output.sql

Weer Importeren gaat met:

code:
1
mysql --user=user --password='wachtwoord.' hass-db < output.sql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Nu online

DUX

oltk schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:53:
[...]

Ik had een paar weken geleden een synology NAS upgrade gedaan (2012 naar 2020). Natuurlijk probeerde ik de mariadb te kopieren, maar liep vast op de export in de GUI van PhPmyadmin: die werkte niet.

Een beetje googlen leverde me de volgende (werkende) constructie op die je ook kan gebruiken voor een backup:

Eerst SSH naar synology (als je dat nog niet gedaan had, ssh toegang inschakelen):
code:
1
2
Ssh user@192.168.0.189 (of jouw ip adres van jouw nas)
wachtwoord

Ga naar een map op de synology (om schrijfruimte te hebben voor de export) en doe de export:
code:
1
2
cd /volume1/map
/usr/local/mariadb10/bin/mysqldump -C --user=user--password='wachtwoord.' hass-db >output.sql

Weer Importeren gaat met:

code:
1
mysql --user=user --password='wachtwoord.' hass-db < output.sql
SUPERINTERESSANT DANK! Ik zag er juist enorm tegenop dat ik een databasedump moest gaan maken en ik niet goed wist hoe dat aan te pakken. Dit helpt enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
TheFes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:38:
@maxxie85 @KvNwPPr
Als dit vaker voorkomt, zou je een template sensor kunnen aanmaken, die de vorige waarde weergeeft als de sessor 0 is.

Even snel op basis van de sensor uit de post hierboven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      - name: Solaredge Lifetime Energy Fix
        unique_id: 0fac5dac-aaf3-48df-b43a-15471e406383
        device_class: energy
          {%- set source = states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | float %}
          {%- set this = states('sensor.solaredge_lifetime_energy_fix') | float %}
          {{ source if source != 0 else this }}
        availability: "{{ states('sensor.solaredge_lifetime_energy') | is_number }}"
Thx. Als het te vaak gebeurt ga ik deze gebruiken. Vandaag weer hetzelfde probleem. Het gekke is dat de detaill data wel klopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fv9NLqmSJBxUah4N75t5pIBUmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btmny68RnRnuTv2RHE7O5wyM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MVe37dT2vce3vxWg1_BJdWV1v4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NemuxD6BarlM4FncW2oSYCpM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Heeft iemand dit al eens gedaan?
https://www.instructables...SP8266-Play-MP3-TTS-RTTL/

Ik krijg de mqtt ervan niet aan de gang, mqtt heb ik al draaien voor andere zaken.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-09 20:40

-CJ

Not remastered

Sicco92 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:16:
@ProudElm Helaas! Wat je eventueel nog wel kan doen om hem weg te werken is de Date Picker in een andere view zetten waar die niet in de weg staat. Bij mij werkt de Date Picker namelijk voor het hele dashboard, dus ook als die in een andere view staat. Misschien kan je die hele view zelfs hidden maken, dan heb je er helemaal geen last van.
Dat ga ik ook een proberen. Nadeel is wel dat ik de distributie (dat bewegende plaatjes met de bollen) op mijn hoofd dashboard heb en die wil ik wel per dag hebben. Ik ga gewoon verder puzzelen.

Desnoods probeer ik zelf een sensor te bouwen die totaal verbruik en totaal opgewekt met elkaar verrekend. Dan kan ik ook nog rekening houden met de afrekenperiode aangezien die niet gelijk loopt met de kalenderjaren.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:53
lverlaek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Ziet erg goed uit! Foto als het klaar is?
Update van de tradfri dimmers met stickers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLNO5TLhKQSh8y_6DKHh6gd_OPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mH9eGjQK3P1Y1mEBJmZobx0g.jpg?f=fotoalbum_large

Design nog niet helemaal tevreden mee. Wil jog een streep om een duidelijke verdeling te maken dat het 2 knoppen zijn.

Werkt met de Harmony Remote. Voordeel is dat als je één activiteit start, hij de rest uitzet. Daardoor kan ik gewoon de Toggle gebruiken om activiteiten te starten en te stoppen. En dat werkt als een tierelier. Kan de ene na de andere console starten, en als ik de laatste console nogmaals indruk zet die alles uit.

De knoppen zitten bij de consoles. Zo weet je precies welke je aan zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i1ZxXT9nkcTqKrvdAZCwxg7e2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsVBdhRiJiQFSg4Ey0sTleFv.jpg?f=fotoalbum_large

De de aan knop zet dus de NES aan, en de uitknop de SNES.

Totaalplaatje van één kast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEdDNz8y75KO1rMdiKj-ZkYi8S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPmggQIeqUPivAQJ9pupimns.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog op zoek naar een goedkope manier om ledstrips te bedienen/aansluiten via zigbee of wifi. Idee is dat bij aanzetten er verlichting in de kast brand. Het liefst alles rood, behalve de console die aanstaat O-) die mag wit.

Als het echt af is zet ik wel wat in het showtopic icm de rest van het huis en de automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Leuk gedaan!

Qua ledstrip, jammer dat die standaard Wifi ledstrip controllers allemaal afgestapt lijken te zijn van de ESP. Dat waren voor een euro of 4 altijd top dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Rouwette schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:22:
Heeft iemand dit al eens gedaan?
https://www.instructables...SP8266-Play-MP3-TTS-RTTL/

Ik krijg de mqtt ervan niet aan de gang, mqtt heb ik al draaien voor andere zaken.
Ik heb (bijna) 2 zomers terug dit gedaan en ingebouwd in een goedkope bluetooth speaker van de Action. Printplaatje eruit, esp erin, nieuwe (diepere) bodem geprint om het allemaal kwijt te kunnen en werkt goed. Gebruik het als deurbel verlenger als we in de tuin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Septillion schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 00:00:
@Waah Leuk gedaan!

Qua ledstrip, jammer dat die standaard Wifi ledstrip controllers allemaal afgestapt lijken te zijn van de ESP. Dat waren voor een euro of 4 altijd top dingen.
Ga denk ik voor 2x wemos d1 mini's (één per kast).
Elk "vak" in de kast krijgt dan 5 leds (wsb2812b).

De leds heb ik nog liggen, en de wemos d1 mini's heb ik nog nooit gebruikt. Maar met esp home in Home assistant líjkt het niet té ingewikkeld....

Famous last words :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Waah schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 01:13:
[...]

Ga denk ik voor 2x wemos d1 mini's (één per kast).
Elk "vak" in de kast krijgt dan 5 leds (wsb2812b).

De leds heb ik nog liggen, en de wemos d1 mini's heb ik nog nooit gebruikt. Maar met esp home in Home assistant líjkt het niet té ingewikkeld....

Famous last words :+
Alternatief: WLed op die d1s.. dat kan ik iig bevestigen als eenvoudig. Zeker icm de 2812b. Alleen nog geen automation mee gemaakt. Maar ook dat kan.

https://www.home-assistant.io/integrations/wled/

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 17-03-2022 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Koepert schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:11:
[...]

Alternatief: WLed op die d1s.. dat kan ik iig bevestigen als eenvoudig. Zeker icm de 2812b. Alleen nog geen automation mee gemaakt. Maar ook dat kan.

https://www.home-assistant.io/integrations/wled/
Niet zo goed omschreven van mij, maar dat is inderdaad het plan. Één d1s stuurt 8 vakken aan, en dan kan ik ook kiezen om één vak anders te verlichten als de rest. Plus onnodige maar leuke "opstart" animaties maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Met WLED moet je wek ver kunnen komen ja :) Zelf alleen nooit met secties gewerkt daarin.

Bij doorlussen van vakje naar vakje doe je er verstandig aan om daar dan telkens ook weer de 5V te injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:32:
@Waah Met WLED moet je wek ver kunnen komen ja :) Zelf alleen nooit met secties gewerkt daarin.

Bij doorlussen van vakje naar vakje doe je er verstandig aan om daar dan telkens ook weer de 5V te injecteren.
Ja ik zit zelf ook te zoeken naar een min-of-meer "kant-en-klare" LED strip die ik makkelijk kan knopen aan Home-Assistant. Is dat WLED er bijvoorbeeld ook in zo'n kit met adapter? En is het native te koppelen of moet je aan de gang met andere firmwares enz?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Mja, de oude Tuya ledstrip drivers met ESP waren heel erg makkelijk om te zetten. Maar die zijn afgestapt van ESP en dat waren ook geen driver voor Neopixels / adressable pixels.

WLED is primair bedoelt voor adressable pixels maar ik ken geen kant en klare hardware ervoor. Maar je hebt er echt erg weinig onderdelen voor nodig. Erg beginner friendly wel. En tot een meter of 2 (uitgaande van 60led/m) kom je meestal ook nog wel weg met ze aan één kant voeden. Langere runs adressable pixels is, doordat ze maar 5V zijn, altijd wel een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 12:45
DennusB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Ja ik zit zelf ook te zoeken naar een min-of-meer "kant-en-klare" LED strip die ik makkelijk kan knopen aan Home-Assistant. Is dat WLED er bijvoorbeeld ook in zo'n kit met adapter? En is het native te koppelen of moet je aan de gang met andere firmwares enz?
https://kno.wled.ge/basics/compatible-hardware/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Klikkerdeklik

Edit: oh, ik maak daarin gebruik van een aantal zelfgemaakte sensoren (alleen de tijd uit een volledige date-time stamp), die staan hier. En de lovelace dahsboards die ik cast naar mijn Nest hub staan hier.
@ajaxalex moest even wachten tot de boodschappen weer besteld waren, maar die cast dashboards zien er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qamvIHiKoFQKnQ_E4IpVHxUsxF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYgIvUSytYZvqrxCXPYcqv5f.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vy7Qeu9uDCioyEvZYQHyoE9omfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVRvTBWgY9R5CNxiHI59bcqq.jpg?f=fotoalbum_large

Dezelfde info komt ook met een push message naar onze telefoon. De eta op het scherm is altijd actueel, met een automation haal ik iedere 2min nieuwe info op tijdens het bezorgwindow. Picnic werkt duidelijk met een vast window: dat loopt van ETA-10m tot ETA+10m, dus als je het midden van het window pakt weet je wanneer de bezorger aanbelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:43
Hmmbob schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:46:
[...]

@ajaxalex moest even wachten tot de boodschappen weer besteld waren, maar die cast dashboards zien er dan zo uit:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dezelfde info komt ook met een push message naar onze telefoon. De eta op het scherm is altijd actueel, met een automation haal ik iedere 2min nieuwe info op tijdens het bezorgwindow. Picnic werkt duidelijk met een vast window: dat loopt van ETA-10m tot ETA+10m, dus als je het midden van het window pakt weet je wanneer de bezorger aanbelt :+
Ziet er goed uit, ik hem momenteel nog geen cast tab liggen. Ben wel van plan dit in de nabije toekomst te regelen.

Ik ga van het weekend aan de gang met jouw tips en code.

Wat is de regen van de custom sensoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooi Google Nest Hub plankje heb je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
ajaxalex schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:48:
Wat is de regen van de custom sensoren?
De standaard sensoren geven een complete datetime / timestamp terug, waar ik alleen maar de tijd van nodig heb. Formatting dus.

Dat had ook in de code gedaan kunnen worden, maar aangezien ik die tijdstippen op meerdere plekken gebruik zou ik die formatting code ook op meerdere plekken hebben. Nu is het gewoon 1 sensor die ik meteen kan aanroepen.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4ODEpqbH5wAJBOPO9ckP7p7Gwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DozXCDxmFjJ4xcaQQGPmVcbn.jpg?f=fotoalbum_large
Die bovenste is standaard, de onderste is een template sensor

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 17-03-2022 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
TheFes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Mooi Google Nest Hub plankje heb je ;)
Zal het doorgeven aan de baas, daar ga ik niet over :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheFes
Oke, weer twee nieuwe script in mijn rijtje Google Home scripts.
  1. Google Home Event: Waarmee je op basis van een event (bijvoorbeeld als er niemand meer thuis is) de state van je Cast devices kunt opslaan, en weer kunt hervatten op basis van een ander event (bijvoorbeeld als er weer iemand thuis is)
  2. Google Home TTS: Om een TTS naar een Google Nest Hub te sturen waarbij je ook een afbeelding en tekst mee kunt sturen om weer te geven op de Hub.
Heb ook een overzichtspagina gemaakt op mijn Github repository waar alle (inmiddels 4) scripts staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:27:
Oke, weer twee nieuwe script in mijn rijtje Google Home scripts.
  1. Google Home Event: Waarmee je op basis van een event (bijvoorbeeld als er niemand meer thuis is) de state van je Cast devices kunt opslaan, en weer kunt hervatten op basis van een ander event (bijvoorbeeld als er weer iemand thuis is)
  2. Google Home TTS: Om een TTS naar een Google Nest Hub te sturen waarbij je ook een afbeelding en tekst mee kunt sturen om weer te geven op de Hub.
Heb ook een overzichtspagina gemaakt op mijn Github repository waar alle (inmiddels 4) scripts staan.
Gaaf! Dat kan mijn huidige "resume playing music when returning home if music was playing" automation een stuk verbeteren. Want nu speelt het standaard alleen beneden bij thuiskomst, maar als die overal aan het spelen was is het veel mooier als die dat ook weer doet bij terugkomst.

De installatie is nog wel "redelijk omslachtig" (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat er meerdere stappen nodig zijn). Zou dat niet handiger zijn middels Packages te doen? Dan is het een drop-in oplossing waarbij alles bij elkaar zit. Maakt het ook makkelijker qua updaten/onderhoudbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sypher schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Gaaf! Dat kan mijn huidige "resume playing music when returning home if music was playing" automation een stuk verbeteren. Want nu speelt het standaard alleen beneden bij thuiskomst, maar als die overal aan het spelen was is het veel mooier als die dat ook weer doet bij terugkomst.

De installatie is nog wel "redelijk omslachtig" (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat er meerdere stappen nodig zijn). Zou dat niet handiger zijn middels Packages te doen? Dan is het een drop-in oplossing waarbij alles bij elkaar zit. Maakt het ook makkelijker qua updaten/onderhoudbaarheid.
Een package voor dit script met de sensoren zou inderdaad wel kunnen, maar ik wil niet iedere gebruiker van het Google Home Resume script ook dit script opdringen.

Overigens heb je eigenlijk van het Google Home Resume script alleen maar script.google_home_resume_perform_resume nodig voor dit script.

Het begint steeds meer te kriebelen om me meer in Python te verdiepen een een custom integration te maken in plaats van losse scripts, maar ben bang dat ik daar voorlopig niet de tijd voor ga vinden.

Pagina: 1 ... 132 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.