Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.364.497 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-07 21:19
Ik probeer mijn core versie te updaten naar de nieuwste versie 2022.3.3 maar loop iedere keer tegen een error aan

dat hij niet kan updaten unknown error see supervisor
In de supervisor zie ik alleen staan

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
22-03-09 18:32:05 ERROR (MainThread) [supervisor.jobs] Unhandled exception: 
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/jobs/decorator.py", line 106, in wrapper
    return await self._method(*args, **kwargs)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/core.py", line 229, in update
    await _update(version)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/core.py", line 207, in _update
    await self.instance.update(
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/utils/__init__.py", line 33, in wrap_api
    return await method(api, *args, **kwargs)
asyncio.exceptions.TimeoutError
22-03-09 18:32:05 WARNING (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] rpc error: code = Unavailable desc = connection error: desc = "transport: Error while dialing dial tcp 34.207.232.93:443: i/o timeout"

Waar dat ip adres vandaan komt in se code is mij totaal onbekend en kan er ook niets van vinden.
Ook al een repair gedaan maar geen succes krijg hem maar niet geupdate

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-06 22:38
gastje01 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Yes, ik heb dat gedaan.

Ik gebruik een Sonoff met een temperatuursensor die op de aanvoerleiding zit. Eigenlijk doet het ding niets 'slimmer' dan een normale pompschakelaar, maar hier had ik de spullen nog voor liggen. In de zomer draait de pomp 1x per 2 dagen 5 minuutjes. Je kunt nog overwegen om je pomp na het stoken nog X tijd na te laten draaien.
Ik heb de pomp achter een Shelly 1PM gezet (zodat ik ook meteen de hoeveelheid verbruikte stroom bijhoud). In HA heb ik eerst geëxperimenteerd met een custom thermostaat, maar ik had te weinig controle (meende ik, ik snapte de werking ook niet helemaal). Uiteindelijk in Node red een scriptje gebouwd waarbij ik een temperatuursensor in de woonkamer monitor. Als de temp lager is dan een bepaalde waarde slaat de pomp aan (en creëert daardoor warmtevraag aan de hybride, weersafhankelijk ingestelde, warmtepomp). Als de temp hoger is dan een andere waarde slaat de pomp weer uit.

De temperatuur probeer ik zo in te regelen dat de vloer een hele tijd warmte nalevert en zodra de pomp weer aangaat (en de warmte pas 2 uur later opkomt) het nog steeds aangenaam is. Door deze crisis wel alles een 0.2 graden lager gezet overigens :X

Op dit moment zie ik dat er alleen gas voor verwarming wordt gebruikt als de vloerpomp aanslaat. En dat is gedurende 2 uur per dag (hartje winter was dat soms 8 uur per dag).

edit: gas voor verwarming toegevoegd. Met een hybride warmtepomp gebruik je namelijk wel gewoon gas voor het douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 09-03-2022 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
gastje01 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Yes, ik heb dat gedaan.

Ik gebruik een Sonoff met een temperatuursensor die op de aanvoerleiding zit. Eigenlijk doet het ding niets 'slimmer' dan een normale pompschakelaar, maar hier had ik de spullen nog voor liggen. In de zomer draait de pomp 1x per 2 dagen 5 minuutjes. Je kunt nog overwegen om je pomp na het stoken nog X tijd na te laten draaien.
Lokaal de aanvoerleiding temperatuur meten is idd wat die kant en klare oplossingen ook doet.

Dat even door laten lopen is een goed idee, kan de restwarmte nog even opgebruikt worden. Mischien kan ik daar ook de gerapporteerde restwarmte van het water voor gebruiken. Zo lang die hoger is dan de ingestelde temperatuur blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Clavat schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:35:
Ik probeer mijn core versie te updaten naar de nieuwste versie 2022.3.3 maar loop iedere keer tegen een error aan

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/core.py", line 229, in update
    await _update(version)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/core.py", line 207, in _update
22-03-09 18:32:05 WARNING (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] rpc error: code = Unavailable desc = connection error: desc = "transport: Error while dialing dial tcp 34.207.232.93:443: i/o timeout"

Waar dat ip adres vandaan komt in se code is mij totaal onbekend en kan er ook niets van vinden.
Is een bekend probleem, als ik ff rondneus: https://githubhot.com/repo/codenotary/vcn/issues/248

Het HA dev team is hier al eerder tegenaan gelopen, en toen is er een limiet verhoogd…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Clavat schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:35:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    await _update(version)

Geen idee wat het probleem is, maar ik heb dezelfde tcp timeout warnings in mij log staan zonder het uitvoeren van de update. Bij het installeren van Node-Red gaat het ook fout met vergelijkbare meldingen als jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Probleempje:

ik probeer mijn Daikin airco in HA te hangen. Dat moet tegenwoordig met een integratie die cloud uitleest.
Hiervoor vond ik:
https://github.com/rospogrigio/daikin_residential

Om te installeren: kopieer een folder naar HA onder config/custom_components en een paar regels in de configuration.yaml.

Bij een check van de configuratie geeft hij als melding:
Integration error: daikin_residential - Integration 'daikin_residential' not found.

Kijkt hij misschien in een andere folder? Moet ik nog rechten instellen op de folder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
Meessen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:40:
Zijn er gebruikers die hun vloerverwarming pomp hebben geautomatiseerd om energie te besparen?

Mijn domme pomp gebruikt 65watt, meer dan 100 euro per jaar. Draait altijd of de verwarming aan staat of niet.

Er zijn kant en klare oplossingen, maar dacht dat het mischien goedkoper kan via HA met een slimme stekker.

Dankzij de slimme thermostaat weet ik wanneer de CV het stoken is (en aanvoer en afvoer temperatuur). Zou het voldoende zijn om de pomp aan te zetten wanneer de CV het stoken is en uit wanneer niet? plus minimaal een paar minuten per dag om vastlopen te voorkomen.
Ja heb ik gedaan met een schakelaar welke de pomp aan en uit schakelt met een NodeRed script. Reageert op wamtevraag van de verwarming door een OTGW welke ook aan HA hangt.
Pomp heeft zo een 30 minuten nadraaitijd ingebouwd omdat een moderne pomp het vele schakelen niet leuk vindt.
Is er binnen 30 minuten weer warmtevraag dan start de timer opnieuw.
Tevesn een klok ingebouwd om de pomp zomers 1x in de 14 dagen even te laten draaien om vast zitten te voorkomen.Dit doet hij met een timer welke registreert of er 14 dagen geen warmtevraag is geweest.
Dit laatste nog niet getest aangezien dat nog geen zomerperiode heeft gezien.
De algemene werking werkt wel perfekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Meessen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:39:
[...]

Geen idee wat het probleem is, maar ik heb dezelfde tcp timeout warnings in mij log staan zonder het uitvoeren van de update. Bij het installeren van Node-Red gaat het ook fout met vergelijkbare meldingen als jou.
Als je supervisor draait, dan wordt alles gecontroleerd via de notary, https://www.home-assistan...github-container-registry, en ik vermoed dat die beetje op zijn gat ligt. Website is ook erg traag…

En zonder validatie doet de supervisor het niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Mars Warrior schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Als je supervisor draait, dan wordt alles gecontroleerd via de notary, https://www.home-assistan...github-container-registry, en ik vermoed dat die beetje op zijn gat ligt. Website is ook erg traag…

En zonder validatie doet de supervisor het niet _/-\o_
Wacht. Wil dit zeggen dat mijn HA ophoudt te werken als mijn internet eruit ligt?

edit:
Mijn supervisor zat vannacht allemaal foutmeldingen te geven (Error while dialing dial tcp 35.168.17.115:443)

code:
1
22-03-10 05:57:26 WARNING (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] rpc error: code = Unavailable desc = connection error: desc = "transport: Error while dialing dial tcp 35.168.17.115:443: i/o timeout"

en:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqG_pRRxAR6-zOSgVM8S00_yvLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avmRp7czn0yXr7lMAcLIyVmn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door oltk op 10-03-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:37
oltk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Wacht. Wil dit zeggen dat mijn HA ophoudt te werken als mijn internet eruit ligt?

edit:
Mijn supervisor zat vannacht allemaal foutmeldingen te geven (Error while dialing dial tcp 35.168.17.115:443)

code:
1
22-03-10 05:57:26 WARNING (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] rpc error: code = Unavailable desc = connection error: desc = "transport: Error while dialing dial tcp 35.168.17.115:443: i/o timeout"

en:

[Afbeelding]
Je zou t op basis van de melding niet verwachten, maar k vraag t toch maar. Toevallig last van de breaking change dat debian buster unsupported is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Koepert schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Je zou t op basis van de melding niet verwachten, maar k vraag t toch maar. Toevallig last van de breaking change dat debian buster unsupported is geworden?
Zou kunnen. Ik heb die melding van de breaking change ook gezien
Daarom had ik bewust NIET de upgrade gedaan naar de nieuwe versie van supervisior.
Maar nu zie ik dat die wél is geupgraded (vannacht). Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
oltk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Daarom had ik bewust NIET de upgrade gedaan naar de nieuwe versie van supervisior.
Goede vraag.

Zie dat ie bij mij t zelfde gedaan heeft (zonder mij geupdate :P)

Wel deze in mn log:

code:
1
2
3
22-03-10 08:54:48 ERROR (MainThread) [supervisor.resolution.check] Error during processing IssueType.TRUST:
22-03-10 08:55:42 WARNING (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] rpc error: code = Unavailable desc = connection error: desc = "transport: Error while dialing dial tcp 35.168.17.115:443: i/o timeout"
22-03-10 08:56:12 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] Timeout while processing CodeNotary

Maar niet je 'installatie probleem' tot op heden. (op een Proxmox VM installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:29
Ik probeer mijn tarieven in het Energie Dashboard in te voeren.
Het is bij tarrief 2 gelukt, maar bij alle andere energie consumed tellers wordt mijn invoer niet gepikt.

Heb geprobeerd met komma, punt, minder decimalen, geen resultaat.
In logging zie ik de volgende melding. Kan iemand me wellicht op weg helpen?

Logger: frontend.js.latest.202203011
Source: components/system_log/__init__.py:190
First occurred: 16:09:13 (6 occurrences)
Last logged: 16:09:31

https://xxx.duckdns.org/lovelace/default_view:0:0 Uncaught
https://xxx.duckdns.org/frontend_latest/ff1cd660.js:194:393 Uncaught TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'value')

Ik probeer via http en https? de keer dat het een keer gelukt can via https.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Zijn er mensen die de ikea shortcut buttons gebruiken? Met deconz?

Ben benieuwd of die enkel aan en uit support. Of ook long press / double press...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 18:34
Waah schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:45:

Ben benieuwd of die enkel aan en uit support. Of ook long press / double press...
Je kan ook gewoon de lichtschakelaars gebruiken van IKEA. Die zijn goedkoper en hebben 2 knoppen met long-press support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
lverlaek schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Je kan ook gewoon de lichtschakelaars gebruiken van IKEA. Die zijn goedkoper en hebben 2 knoppen met long-press support.
Klopt :+ I know. Die gebruik ik voor mijn screens.
Maar mooie van die shortcuts is dat je er iets op kan zetten, een plaatje met film bijvoorbeeld. Wil het gebruiken om de pc aan te zetten, of de beamer +nvidia shield voor films... Knop voor Beamer + Switch... En dat voor meerdere consoles (en ik heb er nogal wat).

Merk dat de Harmony Remote ultimate voor een leek toch wat te ingewikkeld is.

Gewoon omdat dat het aller simpelste is. Maar extra functies zou wel fijn zijn voor mezelf. Soort "advanced features".

Alternatief is stickers printen voor de dimmer switches natuurlijk. Maar das toch minder elegant leek me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:11
Waah schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:21:
[...]
Alternatief is stickers printen voor de dimmer switches natuurlijk. Maar das toch minder elegant leek me.
Ik zie niet helemaal het verschil tussen een sticker of dit? Behalve dan dat in het geval van de IKEA switch er nog beschermend plaatje overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 19:27
Zijn er gebruikers die hun vloerverwarming pomp hebben geautomatiseerd om energie te besparen?

Mijn domme pomp gebruikt 65watt, meer dan 100 euro per jaar. Draait altijd of de verwarming aan staat of niet.

Er zijn kant en klare oplossingen, maar dacht dat het mischien goedkoper kan via HA met een slimme stekker.

Dankzij de slimme thermostaat weet ik wanneer de CV het stoken is (en aanvoer en afvoer temperatuur). Zou het voldoende zijn om de pomp aan te zetten wanneer de CV het stoken is en uit wanneer niet? plus minimaal een paar minuten per dag om vastlopen te voorkomen.
Wat ook kan naast een temp sensor is een Opentherm Gateway tussen je thermostaat en ketel hangen. Die leest de communicatie tussen de apparaten en je kan de ketel bei beïnvloeden. Bij mij gaat de vloerverwarming pomp aan zodra de ketel gaat stoken en hij draait nog 30min na. Inderdaad met een sonoff, geflashed met Tasmota in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:25
Ik laat HA netjes elke nacht een backup maken maar tot nu toe heb ik deze nog niet automatisch laten veilig stellen door dit op te slaan op een externe opslag of cloud oplossing. Dus eigenlijk een waardeloze backup :+
Om een aantal dagen zit ik dan handmatig de gemaakte backups te downloaden en plaats ik deze op mijn iCloud opslag.

Ik heb wel gekeken naar de mogelijkheid of er een oplossing voor is om dit automatisch te laten doen, maar heb deze niet gevonden voor iCloud. Alleen Dropbox of Google Drive.

Ik ben er nog niet helemaal voor mijzelf uit hoe ik dit wil gaan oplossen en voor de tussentijd zit ik er aan te doen om iig een 2e USB stick in de Pi te pluggen en daarop dagelijks een copy van de backup te plaatsen en daarnaast wekelijks door te blijven gaan met het handmatig kopiëren naar iCloud.

Maar als ik kijk in het mapje 'Backup' zie ik daar wel de .tar files staan alleen is het mij niet duidelijk om aan het bestandsnaam te zien van welke datum de backup is. Is hier een oplossing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r84DA2duHykz5M4H10I09Y64DOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPnD7WZOkuixpy3Gv3YAPwjE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Koepert schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Goede vraag.

Zie dat ie bij mij t zelfde gedaan heeft (zonder mij geupdate :P)

Wel deze in mn log:

code:
1
2
3
22-03-10 08:54:48 ERROR (MainThread) [supervisor.resolution.check] Error during processing IssueType.TRUST:
22-03-10 08:55:42 WARNING (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] rpc error: code = Unavailable desc = connection error: desc = "transport: Error while dialing dial tcp 35.168.17.115:443: i/o timeout"
22-03-10 08:56:12 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.codenotary] Timeout while processing CodeNotary

Maar niet je 'installatie probleem' tot op heden. (op een Proxmox VM installatie)
Na herstarten geeft HA inderdaad vervelende zaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLvwipvym_QJHLrppbXMWrRtwIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ztqVk4Ok82FrNX4BeaBvc3Uz.png?f=user_large

Goed. Hoe check ik mijn versie en hoe upgrade ik naar een nieuwe versie? Ik kan inloggen op de (VM onder proxmox) maar vind niet veel info als ik de release info opvraag

code:
1
cat /etc/os-release

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
NAME="Home Assistant OS"
VERSION="7.4 (Open Virtual Appliance)"
ID=haos
VERSION_ID=7.4
PRETTY_NAME="Home Assistant OS 7.4"
CPE_NAME=cpe:2.3:o:home-assistant:haos:7.4:*:production:*:*:*:ova:*
HOME_URL=https://hass.io/
VARIANT="Home Assistant OS Open Virtual Appliance"
VARIANT_ID=ova
SUPERVISOR_MACHINE=qemux86-64
SUPERVISOR_ARCH=amd64

[ Voor 13% gewijzigd door oltk op 10-03-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ZHA, deCONZ, Zigbee2MQTT - Ikea E1812 Shortcut button Universal blueprint - all actions + double click events - control lights, media players and more with Hooks

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:55

Single en double, geen long press.
Single en long, geen double press :)
Wel een release, dus double press is wel te simuleren. Dat doen ze in de blueprint hierboven ook.

[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 10-03-2022 11:18 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-06 16:09
Henkiejoo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:14:
Probleempje:

ik probeer mijn Daikin airco in HA te hangen. Dat moet tegenwoordig met een integratie die cloud uitleest.
Hiervoor vond ik:
https://github.com/rospogrigio/daikin_residential

Om te installeren: kopieer een folder naar HA onder config/custom_components en een paar regels in de configuration.yaml.

Bij een check van de configuratie geeft hij als melding:
Integration error: daikin_residential - Integration 'daikin_residential' not found.

Kijkt hij misschien in een andere folder? Moet ik nog rechten instellen op de folder?
heb je na het kopieren van de folder onder custom_components , je HA herstart?
en daarna pas de configuration.yalm aangepast?

bij mij werkt hij gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
fuzzyduck schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Wat ook kan naast een temp sensor is een Opentherm Gateway tussen je thermostaat en ketel hangen. Die leest de communicatie tussen de apparaten en je kan de ketel bei beïnvloeden. Bij mij gaat de vloerverwarming pomp aan zodra de ketel gaat stoken en hij draait nog 30min na. Inderdaad met een sonoff, geflashed met Tasmota in dit geval.
Mijn slimme thermostaat draait op Opentherm, dus ik was idd van plan om die informatie te gebruiken om de pomp te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
oltk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Shit hier ook. Log staat nu vol met errors.
Wist niet dat dat systeem auto update doet :/

Krijg nu ook 'system not healthy' waarschuwingen en mag geen updates uitvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Meessen op 10-03-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
oltk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Na herstarten geeft HA inderdaad vervelende zaken:
[Afbeelding]

Goed. Hoe check ik mijn versie en hoe upgrade ik naar een nieuwe versie? Ik kan inloggen op de (VM onder proxmox) maar vind niet veel info als ik de release info opvraag

code:
1
cat /etc/os-release

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
NAME="Home Assistant OS"
VERSION="7.4 (Open Virtual Appliance)"
ID=haos
VERSION_ID=7.4
PRETTY_NAME="Home Assistant OS 7.4"
CPE_NAME=cpe:2.3:o:home-assistant:haos:7.4:*:production:*:*:*:ova:*
HOME_URL=https://hass.io/
VARIANT="Home Assistant OS Open Virtual Appliance"
VARIANT_ID=ova
SUPERVISOR_MACHINE=qemux86-64
SUPERVISOR_ARCH=amd64
Goede vraag, ik hou me aanbevolen voor n antwoord, want bij mij komt hetzelfde gedrag naar boven..

Oeh.. Ik denk dat ik m weet.. Mijn Promox HOST draait nog op Buster.. dus wellicht dat ie daar over struikelt.. Op korte termijn dus maar n upgrade naar Bullseye plannen.

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 10-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Campo di Casa schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:08:
Ik laat HA netjes elke nacht een backup maken maar tot nu toe heb ik deze nog niet automatisch laten veilig stellen door dit op te slaan op een externe opslag of cloud oplossing. Dus eigenlijk een waardeloze backup :+
Om een aantal dagen zit ik dan handmatig de gemaakte backups te downloaden en plaats ik deze op mijn iCloud opslag.

Ik heb wel gekeken naar de mogelijkheid of er een oplossing voor is om dit automatisch te laten doen, maar heb deze niet gevonden voor iCloud. Alleen Dropbox of Google Drive.

Ik ben er nog niet helemaal voor mijzelf uit hoe ik dit wil gaan oplossen en voor de tussentijd zit ik er aan te doen om iig een 2e USB stick in de Pi te pluggen en daarop dagelijks een copy van de backup te plaatsen en daarnaast wekelijks door te blijven gaan met het handmatig kopiëren naar iCloud.

Maar als ik kijk in het mapje 'Backup' zie ik daar wel de .tar files staan alleen is het mij niet duidelijk om aan het bestandsnaam te zien van welke datum de backup is. Is hier een oplossing voor?

[Afbeelding]
Ja, bestanden sorteren op datum en dan het jongste bestand nemen.

code:
1
ls -At | grep -v '^d' | head -n 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Koepert schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Goede vraag, ik hou me aanbevolen voor n antwoord, want bij mij komt hetzelfde gedrag naar boven..

Oeh.. Ik denk dat ik m weet.. Mijn Promox HOST draait nog op Buster.. dus wellicht dat ie daar over struikelt.. Op korte termijn dus maar n upgrade naar Bullseye plannen.
Ik kreeg ook allerlei foutmeldingen, en mocht geen updates doen.
Ik klikte ook nog even op het beta kanaal voor supervisor. Maar ook daar een foutmelding.

Zojuist een volledige herstart gedaan (proxmox: VM shutdown, VM start). Nu lijkt de foutmelding weg.
.. En ik zit in het betakanaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Die issues kwamen doordat CodeNotary plat lag. Dat lijkt inmiddels opgelost

https://github.com/home-a...5#issuecomment-1063909657

[ Voor 38% gewijzigd door TheFes op 10-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
TheFes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:51:
Die issues kwamen doordat CodeNotary plat lag. Dat is inmiddels opgelost
Dank!
Maar de knagende vraag blijft bij mij hangen: waarom (en hoe) update de supervisor zichzelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@-Casper verschil is dat je een dimmer switch niet in het midden kan indrukken. Enkel boven en onder.

Ik zou 2 acties op 1 dimmer kunnen combineren natuurlijk. Maar dan worden de icoontjes wel weer klein....

Ga er nog ff over nadenken. Maar bedankt @Gizz voor de blueprint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38

Rouwette

Rouwette.com

(jarig!)
Als ik naar 2.2022.3 krijg ik een foutmelding

'HomeAssistantCore.update' blocked from execution, system is not healthy

Waar kan ik het zoeken?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rouwette schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:20:

Waar kan ik het zoeken?
Meestal is supervisor niet helemaal healthy dan, of je draait het op een niet supported OS. Vaak helpt een reboot wel

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23

Waar kan ik het zoeken?
Had hetzelfde, dit werkte bij mij

ha# su repair
ha# core rebuild
ha# host reboot

Van de website : https://community.home-as...-3-doesn-t-work/400550/13

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 08:39

Waar kan ik het zoeken?
En als een reboot niet helpt, via SSH naar je HA omgeving en

ha dns update
ha dns restart

runnen en daarna je HA opnieuw starten.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes

Waar kan ik het zoeken?
Hoogstwaarschijnlijk gerelateerd aan dat issue wat ik hierboven gepost heb.

CodeNotary lag opverigens plat doordat door Home Assistant, dat het via hen loopt is nieuw, en ze konden al deze requests niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
oltk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Dank!
Maar de knagende vraag blijft bij mij hangen: waarom (en hoe) update de supervisor zichzelf?
Precies.. Ik heb mn pauze maar opgeofferd om naar Proxmox 7 te upgraden.. De melding is nu ook weg :+

Geheugengebruik ging naar 95+% dus HA maar gereboot (niet de VM maar HA zelf)..

Nu heb ik weer dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l0oK50RyQcm1bUz7FM1dYDiMMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UnS1fawF4hc2DAbN7bTBWKQY.png?f=user_large

en ja, voor de reboot was supervisor up to date..

Na update naar 3.3 lijkt het verholpen (nog geen reboot)

Wel dit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmf24UhGw2nh753rhnMOxXKOzUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcaFT5JqJgehIKV8mN2K3EQE.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Koepert op 10-03-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
oltk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Dank!
Supervisor update automatisch, push based.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38

Rouwette

Rouwette.com

(jarig!)
raymondw schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Had hetzelfde, dit werkte bij mij

ha# su repair
ha# core rebuild
ha# host reboot

Van de website : https://community.home-as...-3-doesn-t-work/400550/13
Ik keek nu en er stond een Supervisor update 3.3 bij.

Die eerst gedaan en erna de core zonder fouten. 😃

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen

Dacht dat van de Anna thermostaat 'binary_sensor.auxiliary_dhw_state' aan gaf of die was het stoken maar dit lijkt niet het geval te zijn, geen idee wat het dan wel is. Er lijkt geen andere entiteit die direct aangeeft of er gestookt wordt, vervelend want het apparaat weet dat wel en het wordt ook op de interface weergegeven.
Enigste dat ik nu kan doen is kijken of de ingestelde temperatuur hoger is dan de gemeten temperatuur.

Vraag me wel af hoe de HA Anna interface weet dat er verwarmd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Meessen op 10-03-2022 16:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RAM is er om te gebruiken.....

https://www.linuxatemyram.com/

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 10-03-2022 16:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Nee absoluut, ik had even moeten verduidelijken.

Voor deze updates zat mijn RAM verbruik tussen 80-85% .. nu vrij structureel rond 90+.. Dus 'opeens' meer RAMverbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
Wellicht leuk voor anderen:
Ik stuur voor sommige dingen een TTS naar mijn Google Nest Hub, maar soms kun je dat door omstandigheden (kinderen, espressomachine, bouwwerkzaamheden bij de buren, etc) niet goed verstaan. Daarom heb ik nu een alternatieve methode gemaakt waarbij ik de TTS naar een Dummy media_player stuur, de TTS url in een template sensor stop, en dan media_player.play_media gebruik om een tekst en plaatje mee te sturen die weergegeven worden op de Hub.

Voor de dummy media_player heb ik dit HACS custom component gebruikt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
media_player:
  - platform: media_player_template
    media_players:
      tts_dummy:
        friendly_name: TTS Dummy
        device_class: speaker
        value_template: "off"
        turn_on: []
        turn_off: []

Dit is dan de trigger based template sensor. Daarin wordt de media_content_id die naar de Dummy media_player gestuurd wordt opgeslagen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
      - platform: event
        event_type: call_service
        event_data:
          domain: media_player
          service: play_media
          service_data:
            media_content_type: music
            entity_id: ["media_player.tts_dummy"]
    sensor:
      - name: TTS Dummy
        unique_id: 059c2595-7308-4259-a320-2ee37eb2f5b0
        state: "{{ trigger.event.data.service_data.media_content_id }}"
        icon: mdi:text-box

En dit is een voorbeeld scriptje hoe je het dan kunt gebruiken. Een kleine delay is nodig om de sensor z'n werk te laten doen. Misschien kan korter als 0.2 seconde ook wel, heb het nog niet helemaal goed getest, maar zonder delay werkt het niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
test_script:
  alias: "ZZ 🧪 Script for quick tests"
  icon: mdi:test-tube
  sequence:
    - alias: "Send TTS to dummy"
      service: tts.google_cloud_say
      target:
        entity_id: media_player.tts_dummy
      data:
    - delay: 0.2
    - alias: "Sent TTS to correct speaker"
      service: media_player.play_media
      target:
        entity_id: media_player.keuken_hub
      data:
        media_content_id: "{{ states('sensor.tts_dummy') }}"
        media_content_type: "music"
        extra:
          metadata:
            metadataType: 3
            title: "Deze tekst wordt groot afgebeeld"
            artist: "En deze klein"
            images:
              - url: "http://192.168.2.3:8123/local/pictures/plaatje.jpg"

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 10-03-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:13
Ik heb bij het "uitkomen" van de PVoutput integratie deze succesvol kunnen gebruiken, nu blijkt dat deze al een tijdje niet meer werkt. Is dat iets wat ik zelf kan oplossen? Ik zie geen mogelijkheid meer om mijn omvormer te kiezen van waaruit deze integratie de informatie zou moeten halen.

Lees ook wel dat het een bekend probleem zou zijn hier, maar is er ook iets aan te doen of is het wachten op een update waarin deze weer wordt meegenomen?

Nu maar weer even via node-red gedaan, dus het werkt wel weer maar die integratie is toch wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:51
We zijn aan het shoppen voor nieuwe lampen en hebben iets moois gevonden, maar deze specifieke lamp heeft een niet-standaard LED lichtbron en de specialist gebruikt Casambi als home smart optie. Voor zover ik kan nagaan is dat een Bluetooth LE oplossing met een eigen app. Een aparte app, dat gaan we natuurlijk niet doen, nieuwe lampen moeten gewoon in het gareel en integreren in Home Assistant.

De leverancier antwoordt desgevraagd dat er een bridge is naar Alexa, en dat HA ook een Alexa koppeling heeft dus daarmee zou het opgelost zijn. Ik gebruik echter geen Alexa, en dit is uberhaupt niet de strategie die ik wil volgen. Er is ook een community-based) integratie, maar ik snap niet hoe de MQTT interface met BLE apparaten moet praten. Moet ik dan een BT plug in de HA stoppen of (erger nog) ergens een oude tablet neerleggen die praat met HA en BT, maar dat is natuurlijk waanzin.

Overigens lijken de Casambi oplossingen die de lampenspecialist terloops liet zien op LED controllers met BLE (ik weet niet meer welke maar dit lijkt er allemaal best wel op). Is het naief om er van uit te gaan dat dit soort controllers zonder meer uitwisselbaar zijn met LED controllers die bv zigbee kunnen praten (Shelly, Aqara, GLEDOPTO), of zijn er allerlei proprietaire implementaties?

Voordat ik een paar duizend euro tegen een zooitje nieuwe lampen aan gooi wilde ik even peilen of er ervaringen in deze richting zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29
@Visitor.q
In de community-based integratie link die je noemde, staat helemaal onderaan dat deze niet meer actief ontwikkeld wordt, met een link naar een nieuwe integratie:
https://github.com/hellqvio86/home_assistant_casambi

Op die pagina staat vervolgens een link (onder het kopje Prerequisite) naar hoe een gateway op te zetten:
https://support.casambi.c...-a-gateway-for-a-network-

Daar lees ik:
The device working as a gateway needs to have a WiFi or a mobile data connection as well as a Bluetooth connection enabled. The second device can now get a connection to the gateway device via the cloud as long as it has a WiFi connection or a mobile data connection.

Notice:
The Casambi "Gateway" feature relies always on third party devices and connections. Because of this a continuous, flawless operation cannot be guaranteed by Casambi.
Voor mij persoonlijk en zonder alles te hebben uitgezocht, lijkt het er op dat het teveel afhankelijkheden heeft, werking niet gegarandeerd wordt, en het hele Casambi systeem niet is opgezet vanuit een "open" perspectief. Het lijkt een grotendeels gesloten systeem dat je met hacks meer open kunt maken, maar garanties tot de deur. Ik zou er daarom zeker geen paar duizend euro in investeren.

En wat die LED controllers betreft: geen idee of dat kan werken (zo ver gaat mijn kennis niet), maar ik vraag me af of je wilt gaan knutselen aan een paar duizend euro aan verlichting...

Tot zover mijn mening ;)
--------------------
Nog ietsje verder gekeken, en die Casambi modules die los verkrijgbaar zijn, lijken ook toegepast te kunnen worden voor diverse andere verlichting. Dus misschien kun je de Casambi module ook vervangen door iets van een Zigbee module oid.

Casambi lijkt gewoon protocol te zijn bovenop BluetoothLE(met mesh) en zo een alternatief te zijn voor Zigbee, Zwave, etc.

Misschien dat je samen met die leverancier kunt overleggen om samen te proberen om de Casambi module te vervangen door een door jezelf meegebrachte module en te kijken of het werkt? Of gewoon 1 (goedkopere?) lamp bestellen en zelf proberen voor je zo'n groot bedrag uitgeeft.

[ Voor 17% gewijzigd door musicpixel op 10-03-2022 17:54 ]

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Heeft iemand een tip hoe ik het volgende kan troubleshooten? (wellicht ontstaan nav de problemen eerder genoemd met supervisor, herstarts en de upgrade van proxmox)

Ik gebruik dus een Blitzwolf RC1 (Tasmota) voor mn KPN remote.. Gister en eergister wat tijd gespendeerd om de codes om te zetten en werkend te krijgen.. Maar nu werkte het niet. Nu zie ik echter in de console van de RC1 wel het verkeer langskomen van de daadwerkelijke remote (de IRReceived) maar geen IRsend vanuit HA meer..

- HA is paar keer herstart
- Tasmota integratie is herladen
- RC1 is gereboot
- MQTTbroker is herstart

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Koepert schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Nee absoluut, ik had even moeten verduidelijken.

Voor deze updates zat mijn RAM verbruik tussen 80-85% .. nu vrij structureel rond 90+.. Dus 'opeens' meer RAMverbruik.
Draai jij zoveel dan? Ik draai ca 20 docker containers in 1.5-2GB ram, en daar zit HA ook bij. 4GB heb ik nog nooit in gebruik gehad op mijn nucje met 8GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Mars Warrior schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:50:
[...]

Draai jij zoveel dan? Ik draai ca 20 docker containers in 1.5-2GB ram, en daar zit HA ook bij. 4GB heb ik nog nooit in gebruik gehad op mijn nucje met 8GB ram.
Dell Optiplex met 8GB. Heeft in totaal meestal 5GB in gebruik. De HA VM heeft 4GB Toegewezen en dus 80% en meer in gebruik, maar dat is dan wel de VM...

Maar ik heb de opbouw:

1 VM met HA (OS)
1 LXC container met Traefik, Authelia en Uptime Kuma
1 LXC container met Pihole

Dus dat is wat RAM inleveren op meer 'flexibiliteit' van de containers. Ik Backup de LXCs 1x per week naar een NAS en heb de Pihole gerestored naar een 2e host voor 2e optie voor DNS. (die ik dus vanmiddag omgezet had, bedacht ik me net... maar nu weer teruggezet.. zou kunnen dat dat ergens nadelige gevolgen heeft)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-07 09:41

Koppensneller

winterrrrrr

Meessen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Dacht dat van de Anna thermostaat 'binary_sensor.auxiliary_dhw_state' aan gaf of die was het stoken maar dit lijkt niet het geval te zijn, geen idee wat het dan wel is. Er lijkt geen andere entiteit die direct aangeeft of er gestookt wordt, vervelend want het apparaat weet dat wel en het wordt ook op de interface weergegeven.
Enigste dat ik nu kan doen is kijken of de ingestelde temperatuur hoger is dan de gemeten temperatuur.

DHW staat voor domestic hot water, en geeft aan of er warmwatervraag is (uit de kraan dus, niet in je verwarmingssysteem). Ik heb vanuit de Anna een binary_sensor.opentherm_heating, doet die misschien wat je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Koppensneller schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:15:
[...]

DHW staat voor domestic hot water, en geeft aan of er warmwatervraag is (uit de kraan dus, niet in je verwarmingssysteem). Ik heb vanuit de Anna een binary_sensor.opentherm_heating, doet die misschien wat je nodig hebt?
Raar die ontbreekt bij mij. Klinkt juist als wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 06-07 09:41

Koppensneller

winterrrrrr

Meessen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Raar die ontbreekt bij mij. Klinkt juist als wat ik nodig heb.
Ik heb er recentelijk wel een Plugwise Adam naast gezet, weet niet of dat de situatie anders maakt. De sensor die ik noemde lijkt in HA van de Anna te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:56
Er zit op een of andere manier een uur offset tussen systemtime en de tijd waarop automations worden getriggered. Het lijkt erop dat het wel daadwerkelijk gebeurt op de ingestelde tijd, maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvmpgK5PKe99z-omIQ7_DCq7yLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LYrvo3mJm2kanbd3aRD9KgR3.png?f=fotoalbum_large

Executed at 01:00 terwijl hij is ingesteld op 00:00?

:?

Timezone staat naar mijn idee goed (Amsterdam).

Weet iemand waar dit vandaan komt?

Misschien dat de locale can de host (een raspberry pi) niet goed staat?

code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ date
Thu 10 Mar 2022 08:02:32 PM CET

[ Voor 12% gewijzigd door S0epkip op 10-03-2022 20:04 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
S0epkip schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:01:
Er zit op een of andere manier een uur offset tussen systemtime en de tijd waarop automations worden getriggered. Het lijkt erop dat het wel daadwerkelijk gebeurt op de ingestelde tijd, maar:

[Afbeelding]

Executed at 01:00 terwijl hij is ingesteld op 00:00?

:?

Timezone staat naar mijn idee goed (Amsterdam).

Weet iemand waar dit vandaan komt?

Misschien dat de locale can de host (een raspberry pi) niet goed staat?

code:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ date
Thu 10 Mar 2022 08:02:32 PM CET
Zover ik weet draait alles intern op UTC en alleen de weergave in de gebruikersinterface de lokale tijdzone. Straks met zomertijd zul je waarschijnlijk 02:00 uur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Man! Soms kan het zo simpel zijn! _/-\o_

quote]Androo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:19:
[...]

heb je na het kopieren van de folder onder custom_components , je HA herstart?
en daarna pas de configuration.yalm aangepast?

bij mij werkt hij gewoon..
[/quote]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00
Ik heb al een tijdje een schermpje onder de TV staan waar het energie verbruik op staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVsKLKtaZM-cymEXEEQE5j7ZBvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X7egfxn8ylYHB4RCku1sS7H8.jpg?f=user_large
Werkt goed, maar is best lelijk en klein.

Tijd voor een upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbyzXquALB1Gmpm6zWHM9ZUjJeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9cUaITBEM8ozbouvKGWHjXtJ.jpg?f=user_large

Dit is een m5stack core2 met intern een esp32, de data komt via MQTT vanuit HA.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23
@ymoona
Zelf ook naar gekeken, maar ik ben toch geneigd om eerder een Lilygo e-paper te pakken voor een vaste opzet.
Ben aan het stoeien met een 3,2", maar denk dat het een 7,5" word....
Grootste pluspunt is vooral de leesbaarheid, techniek is verder vergelijkbaar.

Thumbs up!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 17:53
Campo di Casa schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:08:

[Afbeelding]
als je het volgende commando geeft, geeft dat als het goed is de datum erbij
code:
1
ls -l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
synoniem schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Zover ik weet draait alles intern op UTC en alleen de weergave in de gebruikersinterface de lokale tijdzone. Straks met zomertijd zul je waarschijnlijk 02:00 uur zien.
UTC zou 23:00 zijn in plaats van 1:00.

Time triggers zijn in ieder geval wel lokale tijd, niet UTC.
De tijden in de trace zijn ook weergegeven in lokale tijd normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:13:
[...]

UTC zou 23:00 zijn in plaats van 1:00.

Time triggers zijn in ieder geval wel lokale tijd, niet UTC.
De tijden in de trace zijn ook weergegeven in lokale tijd normaal gesproken.
Ik snap de theorie wel:
als hij zou triggeren om 00:00 UTC, dan is het lokaal 01:00,
als hij zou triggeren om 00:00 lokaal, dan is het inderdaad 23:00 UTC.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 11-03-2022 08:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ymoona schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:00:
Ik heb al een tijdje een schermpje onder de TV staan waar het energie verbruik op staat.
[Afbeelding]
Werkt goed, maar is best lelijk en klein.

Tijd voor een upgrade:
[Afbeelding]

Dit is een m5stack core2 met intern een esp32, de data komt via MQTT vanuit HA.
Klein puntje, m3 wordt met een kleine m geschreven, M = mega ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
-Casper schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ik zie niet helemaal het verschil tussen een sticker of dit? Behalve dan dat in het geval van de IKEA switch er nog beschermend plaatje overheen gaat.
Toch maar voor de dimmer switches gegaan. design aangepast zodat ik 2 apparaten op 1 dimmer switch kan inschakelen/uitschakelen.

Eerste ontwerp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52CXWSNWDlQO_ZzUJLInaHgRcfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNUkwDlPC7ahTaMQUnKxFwfJ.png?f=user_large

7 knoppen van 7,99 is toch wel ff een andere prijs dan 12 knoppen van 9,99 :X

Stickers koop ik dan wel bij 123inkt. Dat zit hier toch vlakbij ben ik voor 5 euro klaar voor stickers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Laatst online: 19-05 18:34
Ziet erg goed uit! Foto als het klaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Toch maar voor de dimmer switches gegaan. design aangepast zodat ik 2 apparaten op 1 dimmer switch kan inschakelen/uitschakelen.

Eerste ontwerp
[Afbeelding]

7 knoppen van 7,99 is toch wel ff een andere prijs dan 12 knoppen van 9,99 :X

Stickers koop ik dan wel bij 123inkt. Dat zit hier toch vlakbij ben ik voor 5 euro klaar voor stickers _/-\o_
Leuk idee!, je zou zelfs nog iets kunnen besparen op switches (maar dan wordt het wel iets minder mooi) door acties als vasthouden of 2x klikken aan bepaalde consoles te koppelen. dan kun je tot 6 acties op een schakelaar kwijt.

Edit: en ik zou de Wii ook centreren, dan lijnt hij niet meer met de wii in het wii-u logo, maar klopt ie wel beter met de rest :)

[ Voor 7% gewijzigd door Magic op 11-03-2022 09:31 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
lverlaek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Ziet erg goed uit! Foto als het klaar is?
Maar natuurlijk. Moet nog ff de juiste grootte vinden enzo. Sowieso wil ik nog eens een beschrijving maken van mijn home automations die ik gebruik, maar die komt in het show je HA topic. Maar het resultaat van de knoppen deel ik hier wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Magic schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Leuk idee!, je zou zelfs nog iets kunnen besparen op switches (maar dan wordt het wel iets minder mooi) door acties als vasthouden of 2x klikken aan bepaalde consoles te koppelen. dan kun je tot 6 acties op een schakelaar kwijt.
Heb ik aan gedacht. Maar het idee is dat het simpel is voor een ander. Zelf snap ik alles wel. Kan het handmatig ook allemaal wel doen.... Maar voor de kinderen/Miss Waah etc is het makkelijker om een simpele schakelaar te hebben.

Plan is om de hold-actie te koppelen aan het volume van de versterker om het volume te regelen.

Als ik 2 of 3 consoles op 21mm hoog en 42mm breed moet gaan prutsen, plus nog de optie "2X" of "2sec" wordt het wat rommelig ja.

Maar het zou zeker kunnen :D

daarbij: De locatie van de schakelaar is bepalend om het op deze manier te doen. Waarom zullen jullie wel zien op de foto's.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 11-03-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:42:
Heeft iemand een tip hoe ik het volgende kan troubleshooten? (wellicht ontstaan nav de problemen eerder genoemd met supervisor, herstarts en de upgrade van proxmox)

Ik gebruik dus een Blitzwolf RC1 (Tasmota) voor mn KPN remote.. Gister en eergister wat tijd gespendeerd om de codes om te zetten en werkend te krijgen.. Maar nu werkte het niet. Nu zie ik echter in de console van de RC1 wel het verkeer langskomen van de daadwerkelijke remote (de IRReceived) maar geen IRsend vanuit HA meer..

- HA is paar keer herstart
- Tasmota integratie is herladen
- RC1 is gereboot
- MQTTbroker is herstart

Iemand nog suggesties?
Hele Proxmoxhost nog maar n schop gegeven en de RC1 stroomloos gemaakt.. nu werkt t weer..

Denk dat DNS wijziging boosdoener was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meessen
raymondw schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:11:
@ymoona
Zelf ook naar gekeken, maar ik ben toch geneigd om eerder een Lilygo e-paper te pakken voor een vaste opzet.
Ben aan het stoeien met een 3,2", maar denk dat het een 7,5" word....
Grootste pluspunt is vooral de leesbaarheid, techniek is verder vergelijkbaar.

Thumbs up!
Leuk spul dat Lilygo, was er niet bekend mee.
Misschien in de toekomst eens kijken of ik daar een CO2 sensor mee kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-07 08:00
Meessen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Ik heb een Plugwise Anna (zonder Adam) en heb in HA in de entity climate.anna een parameter 'hvac_action'. Uit InfluxDB lees ik dan bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
_time   _value  _field
2022-03-11T05:20:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T06:51:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:31:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:32:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:49:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:54:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:58:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:01:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:04:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:07:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:10:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:14:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:16:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:21:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:31:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:57:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:33:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:45:00Z    idle    hvac_action_str

Voor jouw berichtje nog nooit naar gekeken, dus snap nog niet helemaal de frequentie van datapunten maar dat kan ook komen omdat mijn Plugwise Anna in de CV-kast matige verbinding heeft. Ik moet nog keer een UTP verbinding regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MatsSkoe op 11-03-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:58

madpilot0

I ain't mad

Heeft iemand ervaring met de Conbee II icm deCONZ en Frient sensoren?

Ik heb een Air quality sensor van Frient en deze geeft willekeurig een maximum waarde aan (65535). Dit zorgt ervoor dat de grafieken redelijk waardeloos zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ20dhT3BrLmBFagYEutNtyRKCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgI8TH9PTzkzHRaEnCWaXmt7.png?f=fotoalbum_large

Of is er een makkelijke manier om elke minuut alles met een waarde van 65535 voor deze sensor uit de db te mikken? Ik gooi liever die paar waardes weg dan dat ik bijv. de filter integration toevoeg en dus alle voorgaande waardes kwijt ben omdat het feitelijk een nieuwe sensor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag een beetje aan het prutsen met notificaties via Whatsapp. Werkt best ideaal.
Laat nu elke dag nadat de omvormer uitgaat een bericht sturen met het opgewekte stroom. :7
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: GoodWe [NOT PRODUCING] -> Phone [NOTIFICATION]
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.pv_power
    below: '1'
condition: []
action:
  - service: notify.whatsapp
    data:
        Energy production ended. Energy produced today:       
        {{states('sensor.today_s_pv_generation')}} Wh.
mode: single

Wil eigenlijk ook andere zaken laten whatappen mocht er en storing zijn, echter werkt dat niet samen. Kan je maar 1 automation per device uitvoeren tegelijkertijd? :?

@TheFes Was bezig een Goodwe waarde te checken via een automation en daarvoor ook een whatsapp te laten versturen, echter doet hij niets. Als test waarde 200V ingesteld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: GoodWe Ongrid warning
trigger:
    entity_id: sensor.on_grid_l1_voltage
    above: '200'
action:
    data:

[ Voor 24% gewijzigd door Harmen op 11-03-2022 14:36 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Harmen schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:23:
Vandaag een beetje aan het prutsen met notificaties via Whatsapp. Werkt best ideaal.
Laat nu elke dag nadat de omvormer uitgaat een bericht sturen met het opgewekte stroom. :7
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: GoodWe [NOT PRODUCING] -> Phone [NOTIFICATION]
trigger:
    entity_id: sensor.pv_power
    below: '1'
action:
    data:
        Energy production ended. Energy produced today:       
        {{states('sensor.today_s_pv_generation')}} Wh.

Wil eigenlijk ook andere zaken laten whatappen mocht er en storing zijn, echter werkt dat niet samen. Kan je maar 1 automation per device uitvoeren tegelijkertijd? :?
Wat bedoel je precies met je laatste vraag? Wat werkt er nu precies niet, en hoe bedoel je 1 automation per device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
MatsSkoe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Ik heb een Plugwise Anna (zonder Adam) en heb in HA in de entity climate.anna een parameter 'hvac_action'. Uit InfluxDB lees ik dan bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
_time   _value  _field
2022-03-11T05:20:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T06:51:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:31:00Z    idle    hvac_action_str
2022-03-11T07:32:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:49:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:54:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T07:58:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:01:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:04:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:07:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:10:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:14:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:16:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:21:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:31:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T08:57:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:25:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:33:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:38:00Z    heating hvac_action_str
2022-03-11T09:45:00Z    idle    hvac_action_str

Voor jouw berichtje nog nooit naar gekeken, dus snap nog niet helemaal de frequentie van datapunten maar dat kan ook komen omdat mijn Plugwise Anna in de CV-kast matige verbinding heeft. Ik moet nog keer een UTP verbinding regelen.
Bedankt hiermee heb ik het gevonden. Onder HA entiteiten niet zichtbaar maar als je in node-red het 'climate.anna' object uitpluist staat die er tussen onder 'data.attributes.hvac_action'.
De payload heeft alleen maar de state van 'hvac_modes' (auto of heating), dat had mij verward, wist niet dat er nog meer in het object zat.
Er lijkt geen state change trigger uit te komen dus moet het maar pollen.

Het is de eerste keer dat ik wat met node-red probeer dus maakt zo'n dingen vinden wat moeilijker. Heb de pomp automatie nu draaien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Meessen op 11-03-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 22:29
Op het moment ervaar ik een hele gekke "verstoring" in mijn homeassistant. Ik hoop dat iemand mij in een goede richting kan sturen. Paar dagen geleden ging mijn Hue bridge defect. Ik had al een Conbee II stick, dus al mijn hue lampen gepaird met de Conbee stick, en entities hernoemd. Klaar zou je denken. Ik gebruik de ZHA toepassing.

Ik heb een Script, die het volgende doet;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: 2022.salon.uit
sequence:
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - light.salonspot_01
        - light.salonspot_02
        - light.salonspot_03
        - light.salonspot_04

In de Trace Timeline word het volgende uitgevoerd;
code:
1
Call service light.turn_off on entities light.salonspot_01, light.salonspot_02, light.salonspot_03, light.salonspot_04

Het script zegt dat hij er 4 uit zet, maar 3 commando's worden verstuurd. Alle lampen zitten bij elkaar in de buurt, en hebben een LQI van 239. Dus dit zou goed moeten zijn.

Nu is het de 4e lamp die niet schakelt, maar het kan ook zo maar de 1e of 2e zijn. Dit is random.

Individueel is de lamp gewoon in en uit te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIFmodlozBV1Em5pfYtRiBc1Uwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2G7XoyZjGSxLJdUICRrqCQEU.png?f=fotoalbum_large

Nu gebeurt het zelfde met mijn tuinverlichting, als ik 3 lampen wil inschakelen gaan er soms 3 aan, soms 2.

Volgende heb ik zelf al uitgevoerd;
  • Lampen ontkoppelt, gereset met een Hue dimming switch, opnieuw gepaird met andere entity names
  • Groep gemaakt binnen ZHA, hier de lampen ingezet, deze groep schakelen. Zelfde effect. In de trace zie ik dat de groep aangespoken word, en 3 van de 4 lampen doen iets.
  • In mijn lights.yaml een lightgroup aangemaakt, entities toegevoegd.
Ik zie nergens in de logs een storing, dat een lamp niet bereikt kon worden. Van de desbetreffende scripts al een keer een automation gemaakt. Mocht ook niet baten. Als ik er een Scene van maak, is de klacht er ook.

Als iemand een idee heeft waar ik zou kunnen zoeken, of tips heeft dan hoor ik dit graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:18
Nee, geen tips, heb wel de zelfde ervaring, maar dan met een Raspbee i.cm. deCONZ.

Ik denk wel dat het kan helpen als je in ZHA één groep aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Koepert schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Hele Proxmoxhost nog maar n schop gegeven en de RC1 stroomloos gemaakt.. nu werkt t weer..

Denk dat DNS wijziging boosdoener was.
Bij mij werkte de recorder niet meer (Mariadb op NAS). Alles maar een schopje gegeven. Die uograde van supervisor mogen ze wat mij betreft zo min mogelijk doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
madpilot0 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:00:
Heeft iemand ervaring met de Conbee II icm deCONZ en Frient sensoren?

Ik heb een Air quality sensor van Frient en deze geeft willekeurig een maximum waarde aan (65535). Dit zorgt ervoor dat de grafieken redelijk waardeloos zijn:

[Afbeelding]

Of is er een makkelijke manier om elke minuut alles met een waarde van 65535 voor deze sensor uit de db te mikken? Ik gooi liever die paar waardes weg dan dat ik bijv. de filter integration toevoeg en dus alle voorgaande waardes kwijt ben omdat het feitelijk een nieuwe sensor is.
Je kan ook een nieuwe sensor maken die voor alle waarden boven 65533 ofzo het gemiddelde invult of een andere waarde? En dan kan je die sensor gebruiken voor de grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:51
Xiaomi komt met een nieuwe gordijnrail motor

https://www.notebookcheck...art-adapter.607708.0.html

The Curtain Companion can open and close curtains weighing up to 26 lbs (12 kg). Several versions of the gadget are available to suit different types of curtain rails, including the Roman pole, I-type and U-type tracks. The adapter’s lithium-ion battery lasts for up to four months with typical usage or six months with infrequent use.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 23:03
@Bman59 Heb je de Conbee II stick aan een USB-verlengkabel hangen? Dat wil nog wel eens dit soort rare issues fixen, omdat je dan geen last meer hebt van interferentie. Dat wordt vooral aangeraden als je een Raspberry Pi gebruikt, maar het kan ook voordeel opleveren voor andere apparaten.

Als je dat al hebt en/of als dat dit issue niet fixt, dan moet ik toch denken aan Zigbee groups. Zigbee groups kunnen ervoor zorgen dat je Zigbee netwerk flink ontlast wordt, vooral als je veel lampen tegelijkertijd wil schakelen. Ik kan ook niet al mijn lampen in huis in 1 keer schakelen als ik ze tegelijkertijd individueel schakel (er blijven altijd random 1 of 2 branden), maar met Zigbee groups lukt het wel.
Ik weet niet hoe ZHA werkt, dus ik weet niet of die Zigbee groups aanmaakt als je daarbinnen groepen aanmaakt. Misschien kan je daar eens in rondneuzen, kijken of je ergens anders binnen ZHA de term Zigbee groups tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Heeft iemand toevallig een werkende integratie of template waarin je de een-na-hoogste of een-na-laagste entities uit een lijst tevoorschijn kan toveren?

Ik heb een lijst met de stroomprijzen per uur voor de komende 8 (of 12, of wat dan ook) uren, en daarbij zou ik graag de 3 uren met de laagste prijzen uit willen krijgen. De hoogte en de laagste prijzen + welke entities dat zijn, kan ik eenvoudig krijgen door middel van de min_max integratie. Ik zit alleen erg te struggelen met de een-na-laagste, dat krijg ik niet voor elkaar. Laat staan de twee-na-laagste, maar ik hoop dat dat hetzelfde trucje gaat zijn als voor de een-na-laagste

Iemand tips of een voorbeeld waar ik inspiratie uit kan putten toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Sicco92 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:30:
Heeft iemand toevallig een werkende integratie of template waarin je de een-na-hoogste of een-na-laagste entities uit een lijst tevoorschijn kan toveren?

Ik heb een lijst met de stroomprijzen per uur voor de komende 8 (of 12, of wat dan ook) uren, en daarbij zou ik graag de 3 uren met de laagste prijzen uit willen krijgen. De hoogte en de laagste prijzen + welke entities dat zijn, kan ik eenvoudig krijgen door middel van de min_max integratie. Ik zit alleen erg te struggelen met de een-na-laagste, dat krijg ik niet voor elkaar. Laat staan de twee-na-laagste, maar ik hoop dat dat hetzelfde trucje gaat zijn als voor de een-na-laagste

Basisidee zou voor mij zijn om de waarden te sorteren, en dan de op één/twee na laatste waarde te selecteren. Aandachtspunt is dat je list/dictionary sowieso getallen moet bevatten, zodat deze niet sorteert op alfabetische volgorde.

Als ik zoek op "second lowest", staan hier wellicht bruikbare voorbeelden:
https://community.home-as...son-list-of-data/171736/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Sicco92 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:30:

Kan dit niet met autoentities en filter/sortering?

Met de battery State kun je dit (die had ik in m’n hoofd) dus daar heb je niet zoveel aan :

code:
1
2
3
4
type: custom:battery-state-card
sort_by_level: asc
collapse: 2
entities:

[ Voor 9% gewijzigd door Koepert op 12-03-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
<knip> V&A is alleen in toegestaan in V&A.

[ Voor 83% gewijzigd door Septillion op 15-03-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 16:38
Afgelopen week ben ik overgestapt naar een andere internet provider (KPN).
Nieuw SSID uiteraard, nieuw intern IP netwerk.
Op zich werkt HA weer, maar ik krijg in de log behoorlijk veel van dit soort meldingen.
Voorheen heb ik deze nooit gezien.
In de foutmelding staat een IP adres en dan blijkt van het (nieuwe) KPN Super Wifi 2 te zijn.
Dat ding wordt vanuit de KPN box 12 verder ingesteld dus daar heb je weinig grip op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.ssdp
Source: components/upnp/device.py:42 
Integration: Simple Service Discovery Protocol (SSDP) (documentation, issues) 
First occurred: 11 maart 2022 22:43:40 (388 occurrences) 
Last logged: 11:37:41

Failed to callback info: SsdpServiceInfo(upnp={'UDN': 'uuid:1025af32-215f-4982-abc1-847dc5555c79'}, ssdp_usn='uuid:1025af32-215f-4982-abc1-847dc5555c79::urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1', ssdp_st='urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1', ssdp_location='http://[2a02:a450:6b9b:1:7297:41ff:fe4d:4aff]:37633/rootDesc.xml', ssdp_nt=None, ssdp_udn='uuid:1025af32-215f-4982-abc1-847dc5555c79', ssdp_ext='', ssdp_server='OpenWRT/OpenWrt UPnP/1.1 MiniUPnPd/1.9', ssdp_headers={'CACHE-CONTROL': 'max-age=120', 'ST': 'urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1', 'USN': 'uuid:1025af32-215f-4982-abc1-847dc5555c79::urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1', 'EXT': '', 'SERVER': 'OpenWRT/OpenWrt UPnP/1.1 MiniUPnPd/1.9', 'OPT': '"http://schemas.upnp.org/upnp/1/0/"; ns=01', '01-NLS': '1646836032', 'BOOTID.UPNP.ORG': '1646836032', 'CONFIGID.UPNP.ORG': '1337', '_location_original': 'http://[2a02:a450:6b9b:1:7297:41ff:fe4d:4aff]:37633/rootDesc.xml', 'location': 'http://[2a02:a450:6b9b:1:7297:41ff:fe4d:4aff]:37633/rootDesc.xml', '_timestamp': datetime.datetime(2022, 3, 12, 11, 29, 37, 289008), '_host': '192.168.2.5', '_port': 1900, '_addr': ('192.168.2.5', 1900), '_udn': 'uuid:1025af32-215f-4982-abc1-847dc5555c79'}, x_homeassistant_matching_domains=set())

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HoppyF lijkt erop dat de nieuwe spullen van KPN UPNP geactiveerd hebben, maar dat die integratie niet helemaal lekker samen wil/kan spelen. Nou is UPNP sowieso iets wat je als tweaker meestal uit wilt zetten, dat voorkomt dat allerlei software op je netwerk zelf port forwarding in je router kan instellen.

Los daarvan:
Je kunt toch gewoon je oude SSID instellen op je nieuwe router, met hetzelfde wachtwoord?

Als je verder je DHCP hetzelfde instelt als op je vorige router heb je ook geen verandering in je interne netwerk.

Op één plek, in je router, wat instellingen aanpassen lijkt me een stuk eenvoudiger dan alle clients opnieuw instellen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 12-03-2022 12:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Gizz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:01:
@HoppyF lijkt erop dat de nieuwe spullen van KPN UPNP geactiveerd hebben, maar dat die integratie niet helemaal lekker samen wil/kan spelen. Nou is UPNP sowieso iets wat je als tweaker meestal uit wilt zetten, dat voorkomt dat allerlei software op je netwerk zelf port forwarding in je router kan instellen.

[...]

Je kunt toch gewoon je oude SSID instellen op je nieuwe router, met hetzelfde wachtwoord?

Als je verder je DHCP hetzelfde instelt als op je vorige router heb je ook geen verandering in je interne netwerk.
Ja, lijkt op UPNP.
Klopt dat ik hetzelfde SSID en wachtwoord kan instellen maar dat zou meer verwarring opleveren.
Daarom toch maar gewijzigd, niet het standaard SSID van de modem maar een eigen naam.
De DHCP range was niet te wijzigen. Daarom een andere range.

Maar goed dat alles zou toch geen foutmeldingen moeten veroorzaken in HA.
De vraag is hoe er daar vanaf kom.

Update:
HA heeft deze integratie zelf toegevoegd.
Is het compleet verwijderen wellicht een oplossing?
Het gaat 100% zeker om de KPN super WiFi 2. (Arcadyan model WE620242)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqtN_B4-VkIz-7BLm_reXfWUuhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kE1060LVkM9kuuxYjF9aY9Fm.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door HoppyF op 12-03-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furbster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-01 12:44
Goedendag,
Zou iemand mij kunnen helpen bij de integratie van Toon
Ik heb in de API een app aangemaakt met volgens mij de juiste callback
https://192.168.1.xxx:8123/auth/external/callback
Echter krijg ik bij het configureren van toon deze foutmelding:
The requested redirect_uri does not match any of the whitelisted redirect_uris on the Toon developer page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:44
Ok. Waarom krijg ik mijn Gas meting niet de energy dashboard terwijl hij wel als sensor bij mijn entities te zien is?

Als ik mijn gasconsumptie wil configureren, dan kan ik geen gas kiezen, maar als ik een entiteit grafiek aanmaak dan kan ik gewoon mijn gas sensor kiezen.

Dit staat in mijn config

code:
1
2
3
4
5
6
      gas_usage:
        friendly_name: Gas verbruik
        value_template: >-
          {{ state_attr('sensor.dsmr', 'Gas_Delivered') }}
        unit_of_measurement: 'm³' 
        device_class: gas

Oja, in mijn developer tools krijg ik ook geen probleem te zien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO6N6Dlqf8IMX3-ymCK8wxp_Vik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EC3VNt1tpOkoppYdkVuuHrXD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door maartend op 12-03-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 15:59

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

HoppyF schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:48:
Afgelopen week ben ik overgestapt naar een andere internet provider (KPN).
Op zich werkt HA weer, maar ik krijg in de log behoorlijk veel van dit soort meldingen.
Voorheen heb ik deze nooit gezien.
In de foutmelding staat een IP adres en dan blijkt van het (nieuwe) KPN Super Wifi 2 te zijn.
Dat ding wordt vanuit de KPN box 12 verder ingesteld dus daar heb je weinig grip op.
Dat is precies waarom ik (zoals ws meer Tweakers?) een broertje dood heb aan de standaard modems van sommige providers waarin je maar beperkte vrijheid hebt, zoals KPN met z’n Experiabox. Tegenwoordig is modemvrijheid wettelijk geregeld.

Heb je overwogen om een eigen modem te gebruiken zoals een Fritzbox? Dan weet je van voor tot achter wat je doet. En die wordt ook door KPN aangeboden; huur of koop.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hippe Lip schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Dat is precies waarom ik (zoals ws meer Tweakers?) een broertje dood heb aan de standaard modems van sommige providers waarin je maar beperkte vrijheid hebt, zoals KPN met z’n Experiabox. Tegenwoordig is modemvrijheid wettelijk geregeld.

Heb je overwogen om een eigen modem te gebruiken zoals een Fritzbox? Dan weet je van voor tot achter wat je doet. En die wordt ook door KPN aangeboden; huur of koop.
Maar blijkbaar heeft hij superwifi en dat werkt toch echt het beste met dat experiading. Ik had een fritzbox en superwifi. Fritz verkocht en terg naar de expeiabox. Maar ik heb de V10 versie en die hou ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hippe Lip schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Het is een beetje off-topic hier maar ik weet precies wat je bedoeld.
Ik heb jarenlang XS4all gehad met een Fritzbox modem direct op glasvezel aangesloten.
Vanwege de verdere integratie van XS4all naar KPN heb ik de overstap naar KPN gemaakt.
De laatste weken interessant vanwege actiekorting bij KPN.
Nu kan ik bij KPN een Fritzbox huren of er zelf eentje aanschaffen.
De installatie is afgelopen week door de monteur gedaan ivm plaatsen NT.
De rest aansluiten was vrij eenvoudig.
Ik heb er een super WiFi 2 bijgekocht ivm het bereik in huis.
Ik heb een Fritzbox WiFi die WiFi mesh doet icm de Fritzbox modem.
Dit werkt alleen niet samen met KPN.

Kortom, WiFi is prima en snel maar de Box 12 vind ik geen geweldig ding.
Wil ik een Fritzbox kost mij dat zeker wel €100 of meer.
Is te doen ook nu nog, want is een kwestie van modem vervangen.
Een Fritzbox met WiFi 6 (ax) is redelijk duur ook omdat er dan een passende WiFi versterker bij moet.
Zonder WiFi 6 is het veel goedkoper.

Over Home Assistant dan.
Integratie met Fritzbox was prima.
De Box 12 wordt niet herkend door HA.
Geen idee of deze wel te integreren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maartend schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:16:
Ok. Waarom krijg ik mijn Gas meting niet de energy dashboard terwijl hij wel als sensor bij mijn entities te zien is?
Energy dashboard wil alleen aan de slag als je entity total_increasing is:

YAML:
1
state_class: "total_increasing"

Dus dat even toevoegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Furbster schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:35:
Goedendag,
Zou iemand mij kunnen helpen bij de integratie van Toon
Ik heb in de API een app aangemaakt met volgens mij de juiste callback
https://192.168.1.xxx:8123/auth/external/callback
Echter krijg ik bij het configureren van toon deze foutmelding:
The requested redirect_uri does not match any of the whitelisted redirect_uris on the Toon developer page.
Ik heb dit ook gehad, zal even zoeken..

Hebbes:
AW_Bos schreef op woensdag 2 december 2020 @ 00:03:
[...]

Ik heb nog even aandachtig gekeken, en ik heb het voor elkaar...

Ik weet niet hoe het kan, maar dit was de truuk: Ik bekeek de URL van die errorpagina goed of die redirect_uri erin stond, en daarin bleek dat hij als redirect_uri om vage redenen mijn ip adres pakte, en niet mijn hostname.

Dus met dit als callback URL werkt het wel.
http://192.168.178.47:8123/auth/external/callback

Daarna kreeg ik netjes een Eneco inlogpagina [...]

[ Voor 36% gewijzigd door AW_Bos op 12-03-2022 18:00 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gizz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Energy dashboard wil alleen aan de slag als je entity total_increasing is:

YAML:
1
state_class: "total_increasing"

Dus dat even toevoegen :)
Geeft m edeze error ; Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template]. Check: sensor.template->sensors->gas_usage->state_class. (See ?, line ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@maartend

Is dat legacy-template? Daar is het niet ondersteund.
https://community.home-as...-platform-template/331630

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Geen idee wat je bedoelt. Ik zet in mijn config.yaml wat hierboven stond en krijg dan een error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@maartend

Legacy template sensors, zoals op deze pagina:
https://www.home-assistan...nsor-configuration-format

Als je de oude syntax nog gebruikt dan kun je daar geen state_class aan toevoegen.
Bij de "nieuwe" kan dat wel.

Ik zie hierboven in het topic je sensor staan en ja, dat is de legacy syntax.

[ Voor 13% gewijzigd door RudolfR op 12-03-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RudolfR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:47:
@maartend

Legacy template sensors, zoals op deze pagina:
https://www.home-assistan...nsor-configuration-format

Als je de oude syntax nog gebruikt dan kun je daar geen state_class aan toevoegen.
Bij de "nieuwe" kan dat wel.

Ik zie hierboven in het topic je sensor staan en ja, dat is de legacy syntax.
Ik heb dit staan;

code:
1
2
3
4
5
6
      gas_usage:

Is dat de oude en hoe moet het nieuwe dan? Want dit gaat me alle kennis te boven. Mijn hele dsmr config is op deze manier ingevuld in HA en als ik er 1 zie, kan ik de rest zelf wel

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 12-03-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
maartend schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Ik heb dit staan;

code:
1
2
3
4
5
6
      gas_usage:

Is dat de oude en hoe moet het nieuwe dan? Want dit gaat me alle kennis te boven. Mijn hele dsmr config is op deze manier ingevuld in HA en als ik er 1 zie, kan ik de rest zelf wel
Hier een voorbeeldje van de nieuwe manier van template sensors aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - sensor:
    - name: "Totaal energie"
      unique_id: totaal_energie
      unit_of_measurement: kWh
      state_class: total_increasing
      state: >
        {{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float + states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float }}
    - name: "Wekelijkse stroomkosten huidige contract"
      unit_of_measurement: €
      device_class: monetary
      state: >
        {{ (states('sensor.weekly_energy') | float(0) * 0.160797) | round(2) }}

Zoals je kan zien, begin je hier met template en daarbinnen maak je dus 1 of meerdere sensors aan. Bij de 'oude' manier begon je met sensor en maakte je daarbinnen een sensor aan met 'platform: template' of 'value_template'. Zo kan je de oude vs. de nieuwe manier onderscheiden.

Ook leuk, met de nieuwe manier van template sensors aanmaken kan je ook gebruik maken van triggers, net als bij automations: https://www.home-assistan...er-based-template-sensors. Zo krijg je toegang tot de trigger data, zodat je bijvoorbeeld 'trigger.from_state.state' en 'trigger.to_state.state' in je templates kunt gebruiken. Voor je gas-sensors niet zo nuttig denk ik, maar misschien heb je er wat aan in andere template-sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
verjager schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:41:
[...]

Basisidee zou voor mij zijn om de waarden te sorteren, en dan de op één/twee na laatste waarde te selecteren. Aandachtspunt is dat je list/dictionary sowieso getallen moet bevatten, zodat deze niet sorteert op alfabetische volgorde.

Als ik zoek op "second lowest", staan hier wellicht bruikbare voorbeelden:
https://community.home-as...son-list-of-data/171736/4
Dankjewel, ik denk dat ik wel wat met dat voorbeeld kan inderdaad. Waarschijnlijk moet ik even stoeien met het plaatsen van meerdere entities in een list, maar dat moet denk ik wel goedkomen.
Koepert schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Kan dit niet met autoentities en filter/sortering?

Met de battery State kun je dit (die had ik in m’n hoofd) dus daar heb je niet zoveel aan :

code:
1
2
3
4
type: custom:battery-state-card
sort_by_level: asc
collapse: 2
entities:
Als ik het alleen zou willen laten zien in een lovelace card, dan wel inderdaad. Goede tip! Misschien dat ik hier al wel genoeg aan heb. Ik denk alleen dat ik ook toegang tot de daadwerkelijke sortering nodig heb voor automations, en dan werkt zo'n autoentities card niet denk ik.
Pagina: 1 ... 131 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.