Niet op de tablet wel in FK.-CJ schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:17:
[...]
Ik heb ook Lenovo. Heb je nog iets aangepast of ingesteld?
Iets dat met wifi te maken kan hebben?
All I had to do was follow the damn train.
Nee alleen in scherm timeout niets met wifi gedaan.
Ik heb nooit zin om als een van de eerste een nieuwe release te installeren en wacht dus meestal tot een .5 of hogere versie. Maar ik was te laat deze keer en nu is de maart release er al. Nu wil ik dus upgraden, maar niet naar de meest recente, maar de laatste release van vorige maand. Met https://www.home-assistan...s/#run-a-specific-version en de hass-cli dacht ik dat het makkelijk zou zijn.
Is er een andere manier om naar een specifieke versie te gaan?
Edit: raar dat dit niet werkt via de brew installatie van hass-cli, maar wel als ik inlog op de server via ssh
code:
1
2
3
4
5
| hass-cli ha core update --version 2022.2.9 Usage: hass-cli ha core update [OPTIONS] Try 'hass-cli ha core update --help' for help. Error: no such option: --version |
Is er een andere manier om naar een specifieke versie te gaan?
Edit: raar dat dit niet werkt via de brew installatie van hass-cli, maar wel als ik inlog op de server via ssh
[ Voor 7% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 06-03-2022 15:30 ]
Ik heb het inmiddels opgelost met onderstaande value_template.winDOS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Ik ervaar precies het zelfde probleem:
Opbrengst zonnepanelen: 6 kWh
sensor.pv_eday: 6,8 kWh
YAML:
1 2 3 4 5 utility_meter: #Stroom dag_zonnepanelen: source: sensor.pv_eday cycle: daily
Echter weet ik dat mijn sensor.pv_eday soms heel even niet beschikbaar is. Dit komt door de brakke api van Goodwe.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| pv_eday: value_template: > {% if states('sensor.inverter_goodwe.attributes.eday') == 'unavailable' %} {{ states('sensor.pv_eday') }} {% else %} {{ states.sensor.inverter_goodwe.attributes.eday }} {% endif %} unit_of_measurement: 'kWh' friendly_name: "PV energy day" |
Die oplossing heb ik ook gebruikt i c.m. een 0-10V Zigbee-dimmer, werkt hartstikke goed. Nu laat ik mijn ventilatie aanspringen (moduleren) bij plotselinge verhoging van de luchtvochtigheid in badkamer of keuken, te hoge CO2 in de woonkamer (ESPHome bordje) en nog een paar situatiesGizz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:20:
[...]
Daarbij zie ik een 0-10V ingang op de printplaat waarmee de ventilator aangestuurd wordt. Dus de aansturing vanuit HA regelen zou redelijk eenvoudig moeten kunnen als zaken als modbus niet lukken/werken
Beste Tweakers,
Ik zit met de volgende vraag:
- ik wil mijn energie configureren. Bij Verbruik is het "Energy Consumption (tarif 1)" idem voor tarief 2 "Energy Consumption (tarif 2)" Maar voor teruggave kan ik de volgende waardes invullen
- Energy Production (tarif 1)
- Energy Production (tarif 2)
- STP6.0-3AV-40 494 total_yield < dit een entiteit van mijn SMA Solar (app zonnepanelen)
Verder in de energie configuratie kun je de Zonne-energieproductie ook nog configureren idem met deze opties
- STP6.0-3AV-40 494 total_yield < dit een entiteit van mijn SMA Solar (app zonnepanelen)
Welke waardes moet ik waar gebruiken ? Iemand ervaring hiermee of een advies ?
Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
- ik wil mijn energie configureren. Bij Verbruik is het "Energy Consumption (tarif 1)" idem voor tarief 2 "Energy Consumption (tarif 2)" Maar voor teruggave kan ik de volgende waardes invullen
Verder in de energie configuratie kun je de Zonne-energieproductie ook nog configureren idem met deze opties
Die production sensoren voor teruggave, die van de zonnepanelen app voor de energieproductieSyM schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:56:
Beste Tweakers,
Tja, dat kan dan misschien wel, maar het is zeer beperkt. Bovendien doe je iets maar weet je niet echt wát je doet. Welke ventilator gaat harder draaien? Beide? En als de ene 10% harder staat dan de ander, blijft dat dan zo? En vervallen de standaard aangesloten en de draadloze bedieningen als je die 1-10V regeling gebruikt?Gizz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:20:
[...]
Daarbij zie ik een 0-10V ingang op de printplaat waarmee de ventilator aangestuurd wordt. Dus de aansturing vanuit HA regelen zou redelijk eenvoudig moeten kunnen als zaken als modbus niet lukken/werken
Zo komen er bij mij alleen maar vragen op als ik dit zo lees…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Bedankt voor je replyTheFes schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:23:
[...]
Die production sensoren voor teruggave, die van de zonnepanelen app voor de energieproductie
Nu heb ik nog wel een vraagje; het is me gelukt om een groep te maken. Alleen wil ik dit ook doen met mijn TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact (2 stuks) Heb twee "domme lampen" die ik graag aan en uit wil doen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #light groups: light: - platform: group name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken - platform: switch name: woonkamer lichten entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv |
Maar als ik mijn config check dan krijg ik deze fout
"nvalid config for [light.switch]: [entities] is an invalid option for [light.switch]. Check: light.switch->entities. (See ?, line ?).
Iemand enig idee hoe ik "deze switches" kan groeperen ?
Bedankt
https://www.home-assistant.io/integrations/group/SyM schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:16:
[...]
Bedankt voor je replyhet werkt
Nu heb ik nog wel een vraagje; het is me gelukt om een groep te maken. Alleen wil ik dit ook doen met mijn TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact (2 stuks) Heb twee "domme lampen" die ik graag aan en uit wil doen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 #light groups: light: - platform: group name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken - platform: switch name: woonkamer lichten entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv
"nvalid config for [light.switch]: [entities] is an invalid option for [light.switch]. Check: light.switch->entities. (See ?, line ?).
Bedankt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #light groups: group: keuken_lichten: name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken woonkamer_lichten: name: woonkamer lichten entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv |
Aanroepen met group.keuken_lichten en/of group.woonkamer_lichten
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Tip, en voor de regulars in dit topic begin ik vast een vasthangende langspeelplaat te worden: gebruik geen groepen in HA waar er betere opties voorhanden zijn. Op Zigbee niveau kun je lampen (en mogelijk ook switches) ook groeperen. En als je een Hue bridge gebruikt zullen ze ook al gegroepeerd zijn middels de "kamers". Als je namelijk nu een HA groep aan/uit zet of bv de kleur van aanpast dan gaat HA naar elke lamp een berichtje sturen om dit te doen. Gevolg hiervan kan echter zijn dat je alle lampen individueel aan/uit ziet gaan, of dat lampen helemaal niet aan gaan doordat je tijdelijk het Zigbee netwerk overbelast. Als je groepen op Zigbee niveau gebruikt is de kans hierop veel kleiner. Dit omdat de groep dan in de lamp is opgeslagen, en de Zigbee coördinator letterlijk een bericht kan sturen "groep 3 ga aan". En alle lampen in die groep dit berichtje zullen ontvangen en verwerken. Voordeel: veel minder Zigbee verkeer en dus geen overbelasting, en alle lampen schakelen tegelijkertijd.SyM schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:16:
[...]
Bedankt voor je replyhet werkt
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 #light groups: light: - platform: group name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken - platform: switch name: woonkamer lichten entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv
Bedankt
Als je momenteel de Hue Bridge gebruikt kun je heel eenvoudig bij de Hue integratie in HA een vinkje aanzetten om entiteiten aan te maken voor de kamers van Hue. Dus als je in de Hue Bridge bv kamer "Woonkamer" hebt zal dan automatisch in HA ook een light.woonkamer worden aangemaakt die je in automations etc kunt gebruiken. Als je een andere Zigbee oplossing gebruikt (Zigbee2mqtt, Deconz, ZHA) zal daarvoor echter ook een oplossing bestaan om groepen aan te maken en ook in HA zichtbaar te krijgen / aan te kunnen sturen.
Hallo Allemaal,
Ik ben van plan een aantal IP (POE) Camera's rond mijn huis te hangen.
Ik wil de beelden uiteraard ook in mijn HomeAssistant dashboards gaan toevoegen.
Kan ik hiervoor klakkeloos alle IPCams gebruiken, of moet ik op specifieke functionaliteiten en of technieken kijken om een goed toepasbase camera te krijgen.
Ik hoop dat iemand me wat guidance kan geven.
Ik wil de beelden uiteraard ook in mijn HomeAssistant dashboards gaan toevoegen.
Kan ik hiervoor klakkeloos alle IPCams gebruiken, of moet ik op specifieke functionaliteiten en of technieken kijken om een goed toepasbase camera te krijgen.
Met zijn originele oplossing maakte hij een light_group aan, waardoor je dus één lamp krijgt, en nog wel helderheid en kleurtemperatuur enzo kunt gebruiken, en het gewoon een light entity is, welke als lamp in je dashboard komt.DUX schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:19:
[...]
https://www.home-assistant.io/integrations/group/
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 #light groups: group: keuken_lichten: name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken woonkamer_lichten: name: woonkamer lichten entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv
Aanroepen met group.keuken_lichten en/of group.woonkamer_lichten
Met jouw oplossing krijg je een `group` entity, waarbij je dus geen helderheid en kleurtemperatuur en andere licht specifieke zaken kunt wijzigen. Alleen aan en uit.
@SyM
Je haalt nu 2 dingen door elkaar met je laatste blokje code.
Je zult eerst de 2 switches individueel om moeten zetten naar lampen.
En daarna groeperen zoals in je bovenste stuk code.
Maar je kunt ze zoals @RobertMe aangeeft ook groeperen in je Zigbee software. Als je dan een groepje daaruit hebt, kun je dat eventueel ook nog omzetten naar een light entity met platform: switch
Ik heb een aantal xiaomi rocker switches aan zigbee2mqtt gekoppeld. Het probleem is dat deze alleen deze melding geeft bij een click
De state verandert dus niet bij meerdere keren drukken. Gevolg is dat HA er niks mee doet. Ik heb al een stukje python code geschreven wat ok subscribed op dit topic en meteen na de click een zelfde bericht met een waarde van no_click voor de action stuurt, kan dit mooier.
code:
1
| {"action":"single_left","battery":100,"click":"left","linkquality":78,"voltage":3005} |
De state verandert dus niet bij meerdere keren drukken. Gevolg is dat HA er niks mee doet. Ik heb al een stukje python code geschreven wat ok subscribed op dit topic en meteen na de click een zelfde bericht met een waarde van no_click voor de action stuurt, kan dit mooier.
Wat wil je precies oplossen? Ik heb deze ook en bij een click gaat de lamp aan of uit (toggle). Als trigger in mijn notification gebruik ik mqtt en niet de state. Iedere mqtt bericht komt gewoon aan en kan ik een actie aan verbinden. Let op, er is een action single en action double, mocht je te snel 2x drukken 😀 Als je mijn automation wilt, let me know.TrailBlazer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:19:
Ik heb een aantal xiaomi rocker switches aan zigbee2mqtt gekoppeld. Het probleem is dat deze alleen deze melding geeft bij een click
code:
1 {"action":"single_left","battery":100,"click":"left","linkquality":78,"voltage":3005}
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
De meeste IP camera’s streamen standaard en zullen dus wel werken.Obelixxx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:59:
Hallo Allemaal,
Zelf heb ik een Dahua camera met de integratie erbij.
Je krijgt dan zoiets te zien in het Dashboard.
Een alarm vanuit de camera kan als trigger gebruikt worden voor HA bv als een denkbeeldige lijn overschreden wordt.
:strip_exif()/f/image/VKOi6YwnawKdhHpFqA9UtjA3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil jouw automation wel zien. Ik heb er een sensor van gemaakt alleen die state verandert dus niet.daxy schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:25:
[...]
Wat wil je precies oplossen? Ik heb deze ook en bij een click gaat de lamp aan of uit (toggle). Als trigger in mijn notification gebruik ik mqtt en niet de state. Iedere mqtt bericht komt gewoon aan en kan ik een actie aan verbinden. Let op, er is een action single en action double, mocht je te snel 2x drukken 😀 Als je mijn automation wilt, let me know.
@TrailBlazer Heb je een link naar de Zigbee2MQTT pagina van de switches?
Het zal vast niet de meest effectieve manier zijn, maar dit heb ik voor mijn 3 switches in 3 verschilende kamers:TrailBlazer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:27:
[...]
Ik wil jouw automation wel zien. Ik heb er een sensor van gemaakt alleen die state verandert dus niet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| automation: - id: Wall_switch_toggle alias: 'Wall Switch Hit' initial_state: on trigger: - platform: mqtt topic: "zigbee2mqtt/Schakelaar Slaapkamer" - platform: mqtt topic: "zigbee2mqtt/Schakelaar Mancave" - platform: mqtt topic: "zigbee2mqtt/Schakelaar Zolder Voorkant" condition: condition: template value_template: "{{ 'single' == trigger.payload_json.action }}" action: - service: light.toggle data_template: brightness: >- {% if now().hour >= 7 and now().hour < 20 %} 157 {% else %} 75 {% endif %} kelvin: >- {% if now().hour >= 7 and now().hour < 20 %} 2700 {% else %} 1000 {% endif %} transition: >- {% if 'zigbee2mqtt/Schakelaar Slaapkamer' == trigger.topic and is_state ('light.slaapkamer_all', 'on') %} 3 {% else %} 1 {% endif %} entity_id: >- {% if 'zigbee2mqtt/Schakelaar Slaapkamer' == trigger.topic %} light.slaapkamer_all {% elif 'zigbee2mqtt/Schakelaar Mancave' == trigger.topic %} light.zolder_mancave {% elif 'zigbee2mqtt/Schakelaar Zolder Voorkant' == trigger.topic %} light.zolder {% endif %} |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-03-2022 10:45 . Reden: yaml code tag voor de duidelijkheid ]
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ik gebruikte de Aqara B1 met Homey, die werkte nadat iemand zich specifiek met Aqara-integratie bezig had gehouden. In basis zeg ik dus dat de integratie prima te realiseren moet zijn.Tanuki schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:07:
Heeft iemand ervaring met slimme gordijnen icm home assistant?
...
Ik heb bijvoorbeeld de spullen van xiaomi gezien (aqara (B1) motor o.a.). Zijn daar goede ervaringen mee?
Bij Home Assistant moet ik helaas constateren dat de integratie niet goed werkt. Regelmatig worden de motoren als "offline" aangeduid en HA weet ook niet wat de positie van je gordijn is. Op internet heb ik zo snel ook niet een oplossing kunnen vinden, het lijkt erop dat iemand met verstand van zaken zich een keer goed moet verdiepen in een goede implementatie voordat hij werkt.
Dank je, dit is inderdaad wat ik zou willen.HoppyF schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:27:
[...]
De meeste IP camera’s streamen standaard en zullen dus wel werken.
Zelf heb ik een Dahua camera met de integratie erbij.
Je krijgt dan zoiets te zien in het Dashboard.
Een alarm vanuit de camera kan als trigger gebruikt worden voor HA bv als een denkbeeldige lijn overschreden wordt.
[Afbeelding]
Je hebt Dahua met de integratie erbij, wat bedoel je met de integratie?
Is dat een HA integratie bedoel je?
Ja, ik bedoel de Dahua integratie die je van de HACS kunt laden.Obelixxx schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Dank je, dit is inderdaad wat ik zou willen.
Je hebt Dahua met de integratie erbij, wat bedoel je met de integratie?
Is dat een HA integratie bedoel je?
https://github.com/rroller/dahua
Maar met niet-Dahua camera’s zal je ook wel zoiets moeten kunnen doen.
De wat betere IP camera’s werken met ONVIF en een min of meer standaard stream.
In mijn HA doe ik verder nu nog niet veel met deze integratie.
Alles wordt opgenomen op een NVR.
Maar goed, je kunt er ook het nodige mee automatiseren.
Bv een alarm op je smartphone als er iemand naar je voordeur loopt.
Een deurbel die al afgaat voordat er iemand op gedrukt heeft!
Na het lezen van bovenstaande bericht, met name de keywords 'zigbee dimmer', ging ik weer eens opzoek naar een oplossing voor het slim maken van mijn bestaande dimmer. In het verleden waren hier nog geen goeie oplossingen voor, maar .. nu lijken er eindelijk producten te zijn die ik altijd zocht!Koppensneller schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:35:
[...]
Die oplossing heb ik ook gebruikt i c.m. een 0-10V Zigbee-dimmer, werkt hartstikke goed. Nu laat ik mijn ventilatie aanspringen (moduleren) bij plotselinge verhoging van de luchtvochtigheid in badkamer of keuken, te hoge CO2 in de woonkamer (ESPHome bordje) en nog een paar situaties
Boven mijn eettafel heb ik nog twee oude halogeen lampen (die ik op termijn wil vervangen met led) en een oude domme dimmer om ze te dimmen. Ik wil dit slim maken, maar de oude dimmer-knop blijven gebruiken.
Nu vond ik deze twee:
https://www.ecobright.nl/...led-dimmer-inbouw-0-250w/
https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/
Ik heb Home Assistent met zigbee, maar vind zigbee altijd iets lastiger. Ook heb ik Google Home die ik nog niet goed gekoppeld heb met Home Assistent. Nu twijfel ik dus tussen wifi of zigbee. Bij wifi weet ik dat het bij teveel apparaten trager kan worden, maar dat probleem heb ik niet vanwege de kleine hoeveelheid lampen. Wifi vind ik ook makkelijker, ook werkt dit direct met Google Home. Dus ..... de vraag. Zijn er nog argumenten die voor de ene of andere (wifi/zigbee) spreken?
Ik gebruik hiervoor: https://github.com/Mosibi/whr_930Hippe Lip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:20:
[...]
@Vaevictis_
Welke WTW heb je?
Ik heb de Zehnder WHR 930. Die heeft officieel geen koppeling helaas, maar ik ben aan het kijken hoe ik die wel kan koppelen. Het moet op de een of andere manier wel lukken.
https://blog.mosibi.nl/do...tion-unit-using-mqtt.html
[ Voor 12% gewijzigd door Danielson op 07-03-2022 11:38 ]
Ik ben een beetje aan het experimenteren met de zonwering aan de tuinzijde. Vanaf 12:00 uur begint de zon aan de tuinzijde te schijnen en wil ik graag dat bij bepaalde voorwaardes de zonwering naar beneden gaat. Zonwering mag alleen naar beneden gaan wanneer wij thuis zijn en de windkracht lager is dan 5 Bft en het nodig is natuurlijk ivm warmte en zonlicht. De Drempelwaarde voor 'irradiance' moet ik nog bepalen. Ik heb nog geen idee welke waardes je zal hebben in de lente/zomer.
Scriptje om de zonwering weer automatisch omhoog te doen heb ik nog niet getest maar zal vast wel werken.

Scriptje om de zonwering weer automatisch omhoog te doen heb ik nog niet getest maar zal vast wel werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| alias: SUN. Zonwering Aan description: Zonwering aan wanneer wij thuis zijn en bepaalde voorwaardes worden voldaan. trigger: - platform: time at: '12:00:00' condition: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_irradiance above: '400' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_temperature above: '20' action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_marcel data: message: 'Zonwering zal over 1 minuut worden aan gezet. ' title: Melding. - service: notify.mobile_app_iphone_van_astrid data: message: 'Zonwering zal over 1 minuut worden aan gezet. ' title: Melding. - delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: c833772f5eee0995aec5cdde1adcbc4a domain: cover entity_id: cover.2_zonwering type: set_position position: 100 mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| alias: SUN. Zonwering uit description: Zonwering uit zetten zodra het harder gaat waaien of regenen. trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force above: '5' - platform: state entity_id: sensor.buienradar_condition to: rainy - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: numeric_state entity_id: cover.2_zonwering above: '1' action: - device_id: c833772f5eee0995aec5cdde1adcbc4a domain: cover entity_id: cover.2_zonwering type: set_position position: 0 mode: single |
Conditions zijn standaard AND, die enorme nested AND condition die je gemaakt hebt, is dus nergens voor nodigCampo di Casa schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:37:
Ik ben een beetje aan het experimenteren met de zonwering aan de tuinzijde. Vanaf 12:00 uur begint de zon aan de tuinzijde te schijnen en wil ik graag dat bij bepaalde voorwaardes de zonwering naar beneden gaat. Zonwering mag alleen naar beneden gaan wanneer wij thuis zijn en de windkracht lager is dan 5 Bft en het nodig is natuurlijk ivm warmte en zonlicht. De Drempelwaarde voor 'irradiance' moet ik nog bepalen. Ik heb nog geen idee welke waardes je zal hebben in de lente/zomer.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 alias: SUN. Zonwering Aan description: Zonwering aan wanneer wij thuis zijn en bepaalde voorwaardes worden voldaan. trigger: - platform: time at: '12:00:00' condition: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_irradiance above: '400' - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_temperature above: '20' action: - service: notify.mobile_app_iphone_van_marcel data: message: 'Zonwering zal over 1 minuut worden aan gezet. ' title: Melding. - service: notify.mobile_app_iphone_van_astrid data: message: 'Zonwering zal over 1 minuut worden aan gezet. ' title: Melding. - delay: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 milliseconds: 0 - device_id: c833772f5eee0995aec5cdde1adcbc4a domain: cover entity_id: cover.2_zonwering type: set_position position: 100 mode: single
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 alias: SUN. Zonwering uit description: Zonwering uit zetten zodra het harder gaat waaien of regenen. trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force above: '5' - platform: state entity_id: sensor.buienradar_condition to: rainy - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: numeric_state entity_id: cover.2_zonwering above: '1' action: - device_id: c833772f5eee0995aec5cdde1adcbc4a domain: cover entity_id: cover.2_zonwering type: set_position position: 0 mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| condition: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_irradiance above: '400' - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_temperature above: '20' |
Thanks. Ik twijfelde daar al over of dit wel nodig was.TheFes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:40:
[...]
Conditions zijn standaard AND, die enorme nested AND condition die je gemaakt hebt, is dus nergens voor nodig
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 condition: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_irradiance above: '400' - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_temperature above: '20'
Zal dat zo ff aanpassen.
Dank je voor de info, ik kan weer verder hiermee!HoppyF schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:30:
[...]
Ja, ik bedoel de Dahua integratie die je van de HACS kunt laden.
https://github.com/rroller/dahua
Maar met niet-Dahua camera’s zal je ook wel zoiets moeten kunnen doen.
De wat betere IP camera’s werken met ONVIF en een min of meer standaard stream.
In mijn HA doe ik verder nu nog niet veel met deze integratie.
Alles wordt opgenomen op een NVR.
Maar goed, je kunt er ook het nodige mee automatiseren.
Bv een alarm op je smartphone als er iemand naar je voordeur loopt.
Een deurbel die al afgaat voordat er iemand op gedrukt heeft!
Oh, nog een dingetje, je kun een notifiy group aanmaken waarin je beide telefoons zet, hoef je die niet apart aan te roepen.Campo di Casa schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:56:
[...]
Thanks. Ik twijfelde daar al over of dit wel nodig was.
Zal dat zo ff aanpassen.
@Campo di Casa Als aanvulling op @TheFes, naast dat een conditie dus al standaard AND is kan een AND (or OR) ook uit meer dan twee items bestaan. En het werkt dus ook niet met een voorgaand item maar met de items die in de AND zelf zitten. Dan moeten simpelweg alle items in de AND true zijn.
Dus stel dat een AND wel nodig was had het dus ook simpeler gekund:
Als je dus een OR had willen doen (of conditie A of conditie B moet waar zijn) dan was het dus ook:
Het is dus niet correct om te schrijven:
De AND of OR is dus over alle items in de groep. Waarbij je dus condition zelf al mag zien als groep van AND.
In het laatste voorbeeld zit er dus maar één item (condition: numeric_state) in de OR groep. Een OR met maar één ding is natuurlijk niet zo nuttig
De OR zit vervolgens weer samen met de condition: numeric_state in de condition die je weer als AND mag zien.
Dus stel dat een AND wel nodig was had het dus ook simpeler gekund:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_irradiance above: '400' - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_temperature above: '20' |
Als je dus een OR had willen doen (of conditie A of conditie B moet waar zijn) dan was het dus ook:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| condition: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' |
Het is dus niet correct om te schrijven:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| condition: - condition: state entity_id: group.people state: home - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.buienradar_wind_force below: '5' |
De AND of OR is dus over alle items in de groep. Waarbij je dus condition zelf al mag zien als groep van AND.
In het laatste voorbeeld zit er dus maar één item (condition: numeric_state) in de OR groep. Een OR met maar één ding is natuurlijk niet zo nuttig
is het met de nieuwe media integratie ook mogelijk om muziek van mijn nas af te spelen? dus folder selecteren en media apparaat kiezen en afspelen?
Tijd van werken, tijd van rusten
@Septillion @TheFes
Thanks voor de uitleg, ook voor de hint om meldingen te versturen naar groepen.
Het vervelende is dat ik tot nu toe voornamelijk bezig ben geweest met de UI en YAML links heb laten liggen. Vond het tot nu toe een stijle leercurve i.v.m. opmaak en gebrek aan kennis hoe je de entiteiten met naam makkelijk kan aanroepen. Aan de andere kant werkt de UI best prima voor simpele taken waar ik tot nu toe mee bezig ben geweest maar raak je snel de overzicht kwijt wanneer je schakelingen wilt doen met meerdere voorwaardes zoals nu.
Thanks voor de uitleg, ook voor de hint om meldingen te versturen naar groepen.
Het vervelende is dat ik tot nu toe voornamelijk bezig ben geweest met de UI en YAML links heb laten liggen. Vond het tot nu toe een stijle leercurve i.v.m. opmaak en gebrek aan kennis hoe je de entiteiten met naam makkelijk kan aanroepen. Aan de andere kant werkt de UI best prima voor simpele taken waar ik tot nu toe mee bezig ben geweest maar raak je snel de overzicht kwijt wanneer je schakelingen wilt doen met meerdere voorwaardes zoals nu.
Zijn er meer mensen bij wie hun zigbee remotes last hebben van battery drains? Ik werk met zigbee2mqtt en heb 2 remotes die dit hebben (een MOES en een tuya).
@htca kun je dit wat verder specificeren? Wat bedoel je met remotes, drukknoppen op basis van een batterij? Welke knoppen heb je precies?
Ik heb sinds afgelopen augustus 4x de Tuya TS004F (waar MOES op staat) en de laagst gerapporteerde batterijwaarde is 91%. Knoppen worden gemiddeld 4x per dag ingedrukt, schat ik.
Ik heb sinds afgelopen augustus 4x de Tuya TS004F (waar MOES op staat) en de laagst gerapporteerde batterijwaarde is 91%. Knoppen worden gemiddeld 4x per dag ingedrukt, schat ik.
Misschien is de DLNA-optie daar het meest eenvoudig voor. Bij de meeste nassen is dat een standaard functionaliteitDriek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:15:
is het met de nieuwe media integratie ook mogelijk om muziek van mijn nas af te spelen? dus folder selecteren en media apparaat kiezen en afspelen?
[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 07-03-2022 13:57 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Campo di Casa Dan nog een mooie tip, je mag mixen! Als in in de UI een automation maakt kan je via de 3 stipjes rechts boven naar yaml mode. Maar je kan ook weer terug! Aanpassingen die je dan maakt zullen nu ook in de UI.
Dus het kan ook andersom, als je een automation in yaml maakt kan je ook in de UI zien. Door wat te wisselen kan je dus een beetje een gevoel krijg van wat er in de yaml komt.
Enige uitzondering is misschien met templates, dan zal de UI dat niet altijd in een UI-manier tonen maar gewoon de yaml.
Dus het kan ook andersom, als je een automation in yaml maakt kan je ook in de UI zien. Door wat te wisselen kan je dus een beetje een gevoel krijg van wat er in de yaml komt.
Enige uitzondering is misschien met templates, dan zal de UI dat niet altijd in een UI-manier tonen maar gewoon de yaml.
grappig, hij vindt echt net een dlna integratieGizz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:50:
@htca kun je dit wat verder specificeren? Wat bedoel je met remotes, drukknoppen op basis van een batterij? Welke knoppen heb je precies?
[...]
Misschien is de DLNA-optie daar het meest eenvoudig voor. Bij de meeste nassen is dat een standaard functionaliteit
Nu heb ik wel de mappen etc in media, en kan ik die keurig afspelen op een media apparaat. Is het ook mogelijk om op lovelace een map te selecteren, een mediaplayer en dan die af te spelen, iemand dit al gemaakt?
[ Voor 12% gewijzigd door Driek op 07-03-2022 15:53 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
Ik ben een complete noob met Tasmota, maar heb toch maar mn Blitzwolf RC-1 geflasht omdat onze KPN Arris-box soms wat kuren had in de bediening.. (long story --> Bereik is ruk vanwege deurtje, ondanks een IR blaster)
Maar punt is: Die witte KPN remote stuurt het UNKNOWN protocol.. ondanks dat ARRIS wel in de SEND lijst staat, werkt dat echter niet.. Nu las ik dat je met SetOption38 de gevoeligheid kunt vergroten (je probeert eens wat).. wat ik echter niet begrijp, de opties zijn van 6....255.. Wat is het verschil? Is 6 het minst en 255 het meest gevoelig? Of andersom? of zit er een andere 'schaal' achter?
Het is een ARRIS VIP2952
Maar punt is: Die witte KPN remote stuurt het UNKNOWN protocol.. ondanks dat ARRIS wel in de SEND lijst staat, werkt dat echter niet.. Nu las ik dat je met SetOption38 de gevoeligheid kunt vergroten (je probeert eens wat).. wat ik echter niet begrijp, de opties zijn van 6....255.. Wat is het verschil? Is 6 het minst en 255 het meest gevoelig? Of andersom? of zit er een andere 'schaal' achter?
Het is een ARRIS VIP2952
@Koepert Er zit vast een schaal achter maar dat helpt je denk ik niet voor het afregelen. Ik zou dus gewoon met wat grotere stappen wat proberen.
Daarnaast, welke versie heb je erop gezet? Gewoon tasmota.bin of tasmota-ir.bin?
Overigens zie ik in de supported protocols alleen de 120A V1.0 A18 remote en VIP1113M Set-top box staan. Als het om het leren van commando's gaat (ofwel, je wil het later kunnen versturen vanuit HA) zou je ook naar IR send RAW kunnen kijken.
Daarnaast, welke versie heb je erop gezet? Gewoon tasmota.bin of tasmota-ir.bin?
Overigens zie ik in de supported protocols alleen de 120A V1.0 A18 remote en VIP1113M Set-top box staan. Als het om het leren van commando's gaat (ofwel, je wil het later kunnen versturen vanuit HA) zou je ook naar IR send RAW kunnen kijken.
1) Gaan we het gewoon proberen;Septillion schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:36:
@Koepert Er zit vast een schaal achter maar dat helpt je denk ik niet voor het afregelen. Ik zou dus gewoon met wat grotere stappen wat proberen.
2) de tasmota-ir.bin
3) Ik zal IR send RAW een opzoeken. Kijken of daar wat uit komt..
Ik heb deze:Gizz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:50:
TS0044; _TZ3000_ufhtxr59
TS0044; _TZ3000_abci1hiu
Beide zijn 4 knops switches op batterijen. Aantal keer dat de knoppen ingedrukt worden is ook zo'n 4x per dag.
Zou hier nog wat mogelijk mee zijn? Ik kom er alleen niet goed achter hoe ik de SEND commando's hier van maak (ook niet op basis van deze link: https://tasmota.github.io...d-RAW-Encoding/#ir-remote)Septillion schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:36:
Als ik bijvoorbeeld 1 kanaal ' omhoog' ga, krijg ik 3 codes .. of soms 1... of 2.. t wisselt nogal en is niet hetzelfde..
Gaat mij er vooral om, als de basis werking (kanaal Up/Down enzo) werkend heb.. Hoef echt niet ALLES
https://gist.github.com/proycon/d8f730bb47ff6d7eaa12
Uhm, geen idee of je de raw van LIRC direct mag gebruiken. Zou je kunnen testen voor up ofzo:
Maar als je een keer met de afstandsbediening probeert zou je naast een unknown ook een raw output moeten zien. Die kan je dus ook weer proberen te echoën.
code:
1
2
3
4
5
| //Lijkt dat LIRC zegt 56kHz: IRSend 56, 320, 640, 640, 640, 320, 320, 640, 640, 640, 640, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 640, 320, 320, 640, 320, 320, 640 //standaard 38kHz: IRSend 0, 320, 640, 640, 640, 320, 320, 640, 640, 640, 640, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 640, 320, 320, 640, 320, 320, 640 |
Maar als je een keer met de afstandsbediening probeert zou je naast een unknown ook een raw output moeten zien. Die kan je dus ook weer proberen te echoën.
Ik heb een vraag,
Sinds het vervangen van mijn Ziggo modem naar het nieuwste model ( Tafellamp idee ).
Heb jammer genoeg geen NAT-loopback support ( Vanaf het interne netwerk connecten naar mijn WAN IP, dat geeft nu een timeout ). loop ik te klooien met (SSL) support.
Wat ik had was Duck-DNS met SSL via Let Encrypt, via Deze handleiding
Maar omdat ik nu geen NAT-loopback meer heb werkt het lokaal niet meer.
En Non-SSL is nu ook uitgeschakeld.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik HTTPS ( via Duck-DNS en Let's Encrypt ) actief maken/houden,
Maar ook lokaal een HTTP versie draaien ?
Zodat ik deze zonder SSL fout kan benaderen vanaf mijn Desktop.
Maar ook voornamelijk de Android APP kan gebruiken op Wifi, zonder dat ik persé op 4G moet zitten.
Ik gebruik voornamelijk de SSL versie voor Externe benadering, en koppeling met de Google Home (assistent/Nest Mini)
Sinds het vervangen van mijn Ziggo modem naar het nieuwste model ( Tafellamp idee ).
Heb jammer genoeg geen NAT-loopback support ( Vanaf het interne netwerk connecten naar mijn WAN IP, dat geeft nu een timeout ). loop ik te klooien met (SSL) support.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik HTTPS ( via Duck-DNS en Let's Encrypt ) actief maken/houden,
Maar ook voornamelijk de Android APP kan gebruiken op Wifi, zonder dat ik persé op 4G moet zitten.
Ik gebruik voornamelijk de SSL versie voor Externe benadering, en koppeling met de Google Home (assistent/Nest Mini)
[ Voor 16% gewijzigd door _trickster_ op 07-03-2022 18:46 ]
Get your point..Hmmbob schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Respectfully; altijd een goed idee om te updaten naar de laatste versie voor je hier een probleem meldt.... Best een grote kans dat iets al gefixt is, gezien het development tempo bij HA
Ik had al expres gewacht tot de maart release om te zien of de fix erin zat en de note-worthy changes doorlopen, maar idd nog niet de update zelf gedaan.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Je kunt een interne dns server voeren en op die manier de reply intern naar het juiste IP sturen. Je kunt in de home assistant app een interne en een externe url configureren. Of je kunt de ziggo modem in bridge mode zetten en lekker je eigen router of firewall erachter zetten (mijn keuze_trickster_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:37:
Ik heb een vraag,
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Daar heb ik zeker over nagedacht, Maar;martinvdm schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Je kunt een interne dns server voeren en op die manier de reply intern naar het juiste IP sturen. Je kunt in de home assistant app een interne en een externe url configureren. Of je kunt de ziggo modem in bridge mode zetten en lekker je eigen router of firewall erachter zetten (mijn keuze)
1. Dat heb ik zojuist al draaien, maar mijn Desktop, maar ook mijn MI 9 Pro lijkt soms de DNS te negeren, en/of nog steeds verbindingsproblemen te hebben met WSSmartinvdm schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Je kunt een interne dns server voeren en op die manier de reply intern naar het juiste IP sturen
Dit was eigenlijk mijn insteek, maar op een-of-andere manier krijg ik het niet voor elkaar om HTTPS extern te activeren, en HTTP lokaal te activeren (dit zou voor mij op dit moment de beste optie zijn, voordat ik de migratie doe naar optie 3).martinvdm schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Je kunt in de home assistant app een interne en een externe url configureren.
Dit is uiteindelijk wel de situatie wie ik wil gaan gebruiken, er hangt al een Edgelite Router achter, maar omdat daar 1 poort van defect is, en ik gelijk met deze overstap de gehele IPv6 Configuratie goed in orde wil maken is dat een oplossing die ik nog even goed wil testen (i.v.m. IPv6) voordat ik het gehele netwerk overzet.martinvdm schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Of je kunt de ziggo modem in bridge mode zetten en lekker je eigen router of firewall erachter zetten (mijn keuze)
@verjager, @Gizz, @Koppensneller en @Danielson
Dank voor jullie reacties op de WHR930-integratie in HA. Hier ga ik me eens verder over inlezen en ermee aan de slag.
Dat zal helaas niet op heel korte termijn zijn, omdat ik min of meer omkom in allerlei projectjes in en om het huis en mijn vrouw me aanspoort om mijn werkkamer eens (wat meer) op te ruimen. Tja, dat krijg je als je met veel projecten tegelijk bezig bent. Ik noem het maar een luxeprobleem.
Ik ben bang dat er hier vast meer zijn die dat beeld herkennen…?
Dank voor jullie reacties op de WHR930-integratie in HA. Hier ga ik me eens verder over inlezen en ermee aan de slag.
Dat zal helaas niet op heel korte termijn zijn, omdat ik min of meer omkom in allerlei projectjes in en om het huis en mijn vrouw me aanspoort om mijn werkkamer eens (wat meer) op te ruimen. Tja, dat krijg je als je met veel projecten tegelijk bezig bent. Ik noem het maar een luxeprobleem.
<John O`Mill>
Herkenbaar, maar het aansturen van de WHR930 was wel één van mijn hoera momenten op het gebied van Domotica!Hippe Lip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:48:
@verjager, @Gizz, @Koppensneller en @Danielson
Dat zal helaas niet op heel korte termijn zijn, omdat ik min of meer omkom in allerlei projectjes in en om het huis en mijn vrouw me aanspoort om mijn werkkamer eens (wat meer) op te ruimen. Tja, dat krijg je als je met veel projectjes tegelijk bezig bent. Ik noem het maar een luxeprobleem.
Oh, dat is hier ook herkenbaar met een aantal integraties van HA. Maar het lastige in mijn situatie is dat ik vroeger wel heb leren programmeren (Algol, de voorloper van Pascal, die ook niet zo jong meer is), maar ik de yaml-taal niet echt machtig ben. Plus dat er nog wat ‘intermittent hardware’ voor geconfigureerd en geflashed moet worden, waar ik alleen uitkom met een echt goede en volledige stap-voor-stap-handleiding.Danielson schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:50:
[...]
Herkenbaar, maar het aansturen van de WHR930 was wel één van mijn hoera momenten op het gebied van Domotica!
Maar waar een wil is….
<John O`Mill>
Ik heb eindelijk trim support werkend op mijn external SSD (mx500) in een USB SATA enclosure (UGREEN USB 3.1 Gen 2 Hard Drive Enclosure 2.5 Inch SATA III
https://www.amazon.nl/dp/B07D2BHVBD/).
Met behulp van deze post:
https://www.jeffgeerling....ernal-ssd-on-raspberry-pi
https://www.amazon.nl/dp/B07D2BHVBD/).
Met behulp van deze post:
https://www.jeffgeerling....ernal-ssd-on-raspberry-pi
My 2 cents; lekker bridgen en ziggo modem als ‘domme’ modem inzetten. Kun je ook een router/fw inzetten die loopback ondersteund._trickster_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:01:
[...]
Daar heb ik zeker over nagedacht, Maar;
[...]
1. Dat heb ik zojuist al draaien, maar mijn Desktop, maar ook mijn MI 9 Pro lijkt soms de DNS te negeren, en/of nog steeds verbindingsproblemen te hebben met WSS
[...]
Dit was eigenlijk mijn insteek, maar op een-of-andere manier krijg ik het niet voor elkaar om HTTPS extern te activeren, en HTTP lokaal te activeren (dit zou voor mij op dit moment de beste optie zijn, voordat ik de migratie doe naar optie 3).
[...]
Dit is uiteindelijk wel de situatie wie ik wil gaan gebruiken, er hangt al een Edgelite Router achter, maar omdat daar 1 poort van defect is, en ik gelijk met deze overstap de gehele IPv6 Configuratie goed in orde wil maken is dat een oplossing die ik nog even goed wil testen (i.v.m. IPv6) voordat ik het gehele netwerk overzet.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Crap.. Bovenstaande lijkt niet te werken en als ik de UP gebruik krijg ik dit als raw data, en dat krijg ik niet goed omgekat naar een SEND commando.... hoewel dat ongetwijfeld meer aan mij ligt..Septillion schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:34:
Uhm, geen idee of je de raw van LIRC direct mag gebruiken. Zou je kunnen testen voor up ofzo:
code:
1 2 3 4 5 //Lijkt dat LIRC zegt 56kHz: IRSend 56, 320, 640, 640, 640, 320, 320, 640, 640, 640, 640, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 640, 320, 320, 640, 320, 320, 640 //standaard 38kHz: IRSend 0, 320, 640, 640, 640, 320, 320, 640, 640, 640, 640, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 320, 640, 320, 320, 640, 320, 320, 640
code:
1
| "RawData":"+335-650+640-670+290-330C-645Cg+315-325H-350EiHiHiHiHjEiC-345E-675E-355+615gH","RawDataInfo":[35,35,0]}} |
PPFFFF Gelukt.. Na ontvangen van deze ' compressed' Raw, moet ik die uncompressen: https://tasmota.hadinger.fr/util
Dan kan ik DAT (+ de 56,) in het SEND commando opnemen..
Kortom: succes!
[ Voor 8% gewijzigd door Koepert op 07-03-2022 21:43 ]
Oei, ik heb inmiddels eindelijk gordijnrails + motoren besteld. Nu zijn de gordijnrails qua automation niet super interessant, maar de motor die je erin klikt wel, lijkt me.HvB83 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:54:
[...]
Ik gebruikte de Aqara B1 met Homey, die werkte nadat iemand zich specifiek met Aqara-integratie bezig had gehouden. In basis zeg ik dus dat de integratie prima te realiseren moet zijn.
Bij Home Assistant moet ik helaas constateren dat de integratie niet goed werkt. Regelmatig worden de motoren als "offline" aangeduid en HA weet ook niet wat de positie van je gordijn is. Op internet heb ik zo snel ook niet een oplossing kunnen vinden, het lijkt erop dat iemand met verstand van zaken zich een keer goed moet verdiepen in een goede implementatie voordat hij werkt.
De motor is de "ZigBee Tuya" motor. Ik lees her en der dat het prima werkt en dat er al wat mensen heen en weer zijn gegaan met dat het gordijn "andersom" zou weken, alsin, dat het gordijn open gaat als je het dicht doet. En ook dat het gordijn "uit" zou gaan als het volledig open of dicht is.
Ik heb dus het idee dat de kinderziektes eruit moeten zijn. Maar goed, dat ga ik dus ervaren.
Ik heb ze overigens besteld met stroomstekker eraan, niet met batterijen. Misschien maakt dat ook nog iets uit?
Edit: ik zie overigens wel dat dit https://community.home-as...-realtime-feedback/185537 over de wifi variant gaat, ik heb de ZigBee motor besteld. Dus ben benieuwd.
[ Voor 11% gewijzigd door Tanuki op 07-03-2022 21:38 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
@Tanuki
Laat je dan ook de bijbehorende rails uit China komen, of kun je daar elke rail voor gebruiken?
Hier heb ik namelijk ook wel eens naar gekeken, maar het uit China laten verzenden van een paar gordijnrails, van die lange kwetsbare dingen, leek me niet zo’n goed idee. Ze verpakken de meeste dingen in niet meer dan in een ‘plastic zakje’. Ondanks dat dit bij een aantal dingen goed gaat, heb ik het ook wel eens hopeloos mis zien gaan. En bij gordijnrails heb ik daar niet bepaald een warm gevoel bij…
Laat je dan ook de bijbehorende rails uit China komen, of kun je daar elke rail voor gebruiken?
Hier heb ik namelijk ook wel eens naar gekeken, maar het uit China laten verzenden van een paar gordijnrails, van die lange kwetsbare dingen, leek me niet zo’n goed idee. Ze verpakken de meeste dingen in niet meer dan in een ‘plastic zakje’. Ondanks dat dit bij een aantal dingen goed gaat, heb ik het ook wel eens hopeloos mis zien gaan. En bij gordijnrails heb ik daar niet bepaald een warm gevoel bij…
<John O`Mill>
@Koepert Met de compressed versie had ik nog niet gewerkt. Het werkte prima dus had al tijden geen update van Tasmota gedaan. (En nu nog in de verhuisdoos.). Maar volgens de documentatie zou je ook de compressed versie moeten kunnen gebruiken.
Maar ben even kwijt hoe je nu ook al weer de frequentie uit de raw had kunnen halen...
code:
1
| IRSend 56, +335-650+640-670+290-330C-645Cg+315-325H-350EiHiHiHiHjEiC-345E-675E-355+615gH |
Maar ben even kwijt hoe je nu ook al weer de frequentie uit de raw had kunnen halen...
Ik had tooya motoren met rails besteld. op Shelly 2.5 aangesloten)Hippe Lip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:21:
@Tanuki
Werkt allemaal perfect. Alleen calibratie helaas een issue.
Maar betreffende de verzending verpakking.
De rail wordt netjes verpakt geleverd ineengevouwen in stukken van max 1 meter. Deze vouw je uit, en zet je dan weer vast met de bijgeleverde materialen.
Ik had 3 rails, 1 x 4,5 meter, 2 x 5,5 meter. Alles perfect aangekomen. Ik ga de rest ook bestellen)
En men denkt goed mee ivm aanpassen van factuurbedragen. zodat je geen inklaring hoeft te betalen.
Ik had overigens wel in drie keer besteld, anders kan je de max 150 euro niet verantwoorden)
Daar kwam ik idd ook niet uit, en uncompressed werkt, dus dan vind ik t eerst wel goed, kan vrij eenvoudig codes omwisselen, dus als t uiteindelijk op compressed kan, prima, maar voor nu werkt tSeptillion schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:11:
@Koepert Met de compressed versie had ik nog niet gewerkt. Het werkte prima dus had al tijden geen update van Tasmota gedaan. (En nu nog in de verhuisdoos.). Maar volgens de documentatie zou je ook de compressed versie moeten kunnen gebruiken.
code:
1 IRSend 56, +335-650+640-670+290-330C-645Cg+315-325H-350EiHiHiHiHjEiC-345E-675E-355+615gH
Vraagje over esphome voor een watermeter.
Ik heb dit als voorbeeld gebruikt:
https://www.huizebruin.nl...me-assistant-met-esphome/
Ik heb de volgende config:
Van waterverbruik in liters heb ik een utility meter gemaakt per uur.
Nu zie ik als ik 1 liter water tap netjes de water totaal in m3 met 0.001 oplopen war dus klopt.
Alleen waterverbruik in liters heeft een raar getal en hierdoor klopt mijn utility meter ook niet.
Of is het echt liter per min en moet ik van de water totaal in m3 een utility meter maken?
Dit staat op de website waar ik het voorbeeld vandaan heb iig niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - platform: pulse_meter pin: number: D4 mode: INPUT_PULLUP name: "Waterverbruik in liters" icon: "mdi:water" unit_of_measurement: 'L/min' accuracy_decimals: 1 timeout: 2min total: name: "Water totaal in M3" icon: "mdi:cube-outline" unit_of_measurement: "M3" accuracy_decimals: 3 filters: - multiply: 0.001 |
Nu zie ik als ik 1 liter water tap netjes de water totaal in m3 met 0.001 oplopen war dus klopt.
Alleen waterverbruik in liters heeft een raar getal en hierdoor klopt mijn utility meter ook niet.
Of is het echt liter per min en moet ik van de water totaal in m3 een utility meter maken?
Dit is liter per minuut, en die dus niet een continu oplopende waarde waar utility_meter vanuit gaat. Als je liter per uur wil, kun je het beste een template sensor aanmaken die de m3 waarde omzet naar liter.TheMystery schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:41:
Vraagje over esphome voor een watermeter.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - platform: pulse_meter pin: number: D4 mode: INPUT_PULLUP name: "Waterverbruik in liters" icon: "mdi:water" unit_of_measurement: 'L/min' accuracy_decimals: 1 timeout: 2min total: name: "Water totaal in M3" icon: "mdi:cube-outline" unit_of_measurement: "M3" accuracy_decimals: 3 filters: - multiply: 0.001
@Hippe Lip de Orcon HRC-400 Ecomax. Dus via een modbus-RF gateway uit te lezen.Hippe Lip schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:20:
[...]
@Vaevictis_
Welke WTW heb je?
Ik heb de Zehnder WHR 930. Die heeft officieel geen koppeling helaas, maar ik ben aan het kijken hoe ik die wel kan koppelen. Het moet op de een of andere manier wel lukken.
Is honeywel OEM communicatie, erg afwijkend omdat ze dus 8 bit registers gebruiken (16 bit is standaard). En dan ook nog big en little endian door elkaar.
Overigens heb ik het voor elkaar. Dus wie ooit nog modbus 16bit registers naar 8bit wil typecasten zie hier de oplossing. Binnenkort post ik hier wel de YAML code en dashboard die ik dan heb gemaakt.
https://gathering.tweaker...message/70867810#70867810
oke, ga ik dat doen, heb nu de volgende aangemaakt:TheFes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:44:
[...]
Dit is liter per minuut, en die dus niet een continu oplopende waarde waar utility_meter vanuit gaat. Als je liter per uur wil, kun je het beste een template sensor aanmaken die de m3 waarde omzet naar liter.
code:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: waterverbruik_liters: friendly_name: "Waterverbruik Liters" unit_of_measurement: "L" value_template: "{{ ( states('sensor.water_totaal_in_m3') | float / 1000 ) | round(3) }}" |
maar hij werkt helaas niet blijft op 0 staan, vast een foutje die ik even niet zie.
Test je template eens in developer tools > TemplateTheMystery schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:18:
[...]
oke, ga ik dat doen, heb nu de volgende aangemaakt:
code:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: waterverbruik_liters: friendly_name: "Waterverbruik Liters" unit_of_measurement: "L" value_template: "{{ ( states('sensor.water_totaal_in_m3') | float / 1000 ) | round(3) }}"
maar hij werkt helaas niet blijft op 0 staan, vast een foutje die ik even niet zie.
Ik zie zo niets geks, maar mogelijk een typefout in je entity_id
ik zou overigens ook nog availability_template: "{{ states('sensor.water_totaal_in_m3') | is_number }}" toevoegen, om er voor te zorgen dat je nieuwe sensor alleen available is als de bronsensor dat ook is.
Verder zou ik je aanraden naar het nieuwe template sensor format over te stappen, in plaats van het legacy format wat je nu gebruikt.
zo werkt ie:TheFes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:22:
[...]
Test je template eens in developer tools > Template
Ik zie zo niets geks, maar mogelijk een typefout in je entity_id
ik zou overigens ook nog availability_template: "{{ states('sensor.water_totaal_in_m3') | is_number }}" toevoegen, om er voor te zorgen dat je nieuwe sensor alleen available is als de bronsensor dat ook is.
Verder zou ik je aanraden naar het nieuwe template sensor format over te stappen, in plaats van het legacy format wat je nu gebruikt.
code:
1
2
3
4
5
6
| - platform: template sensors: waterverbruik_liters: friendly_name: "Waterverbruik Liters" unit_of_measurement: "L" value_template: "{{ states('sensor.water_totaal_in_m3') | float * 1000 }}" |
zat denk ik hem in de round, moet nog een keer in nieuwe format duiken dan + de availability alleen raakt mijn tijd voor vandaag op.
Is het ook mogelijk om een sensor te maken met de watermeter stand welke dan een initiële waarde kan geven en die dan optelt?
Ja, dat kan. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je bij een reset van je watermeter waarschijnljik weer bij 0 begint.TheMystery schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:35:
[...]
zo werkt ie:
code:
1 2 3 4 5 6 - platform: template sensors: waterverbruik_liters: friendly_name: "Waterverbruik Liters" unit_of_measurement: "L" value_template: "{{ states('sensor.water_totaal_in_m3') | float * 1000 }}"
zat denk ik hem in de round, moet nog een keer in nieuwe format duiken dan + de availability alleen raakt mijn tijd voor vandaag op.
Is het ook mogelijk om een sensor te maken met de watermeter stand welke dan een initiële waarde kan geven en die dan optelt?
Ik had dat opgelost door een input_number te gebruiken, en daar de waarde van de yearly utitlity_meter bij op te tellen. Op 1 januari kun je bij de input_number dan weer de waarde van previous_period bij de input_number optellen om weer tot het goede totaal te komen.
Hallo,
Heb dit forum wat door genomen, en lees dat het beter is om je lichten te groeperen in groups.yaml Alleen lukt me dit voor geen meter. Snap eigenlijk niet zo goed wat ik fout doe.
Groups.yaml
Dit is dan de foutmelding die krijg als ik mijn config check
Moet eerlijk zeggen ik vind HA wel leuk maar ook wel best latig voor beginner. Maar goed dat terzijde.
Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt.
Heb dit forum wat door genomen, en lees dat het beter is om je lichten te groeperen in groups.yaml Alleen lukt me dit voor geen meter. Snap eigenlijk niet zo goed wat ik fout doe.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml group: !include groups.yaml |
Groups.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #light groups: group: keuken_lichten: name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken woonkamer_lichten: name: woonkamer lichtens entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv |
code:
1
| Invalid config for [group]: [keuken_lichten] is an invalid option for [group]. Check: group->group->group->keuken_lichten. (See /config/configuration.yaml, line 10). |
Moet eerlijk zeggen ik vind HA wel leuk maar ook wel best latig voor beginner. Maar goed dat terzijde.
Je moet group: weghalen in groups.yaml. Die is nu dubbel. En dan alles twee spaties naar voren zetten.SyM schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:43:
Hallo,
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml group: !include groups.yaml
Groups.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 #light groups: group: keuken_lichten: name: Keuken lichten entities: - light.hue_ambiance_spot_1_keuken - light.hue_ambiance_spot_2_keuken - light.hue_ambiance_spot_3_keuken woonkamer_lichten: name: woonkamer lichtens entities: - switch.lamp_bank_2 - switch.lamp_tv
code:
1 Invalid config for [group]: [keuken_lichten] is an invalid option for [group]. Check: group->group->group->keuken_lichten. (See /config/configuration.yaml, line 10).
Overigens zou ik voor lichten light.groups aanmaken, en als het zigbee lampen zijn kun je ze beter in de zigbee software groeperen.
*knip* laat maar, spuit ellef als je even onderbroken wordt...
[ Voor 95% gewijzigd door Step5 op 08-03-2022 20:49 ]
Bedankt voor je antwoord en trouwens ook user Step5TheFes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:47:
[...]
Je moet group: weghalen in groups.yaml. Die is nu dubbel. En dan alles twee spaties naar voren zetten.
Overigens zou ik voor lichten light.groups aanmaken, en als het zigbee lampen zijn kun je ze beter in de zigbee software groeperen.
Die lampen had ik al in mijn configuration.yaml staan als lights. Dus daar houden begrijp ik.
Mijn vraag is wat zet je dan bijvoorbeeld in je groups ? Bijvoorbeeld lamp A keuken met Lamp b slaapkamer ? (even een voorbeeld natuurlijk
*edit typo
De groups die je nu hebt zijn niet specifiek voor lichten, je kunt bijvoorbeeld ook personen groeperen, of lampen samen met schakelaars, of sensoren of whatever. Je maakt daarmee een group entiteit aan.SyM schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:52:
[...]
Bedankt voor je antwoord en trouwens ook user Step5
Die lampen had ik al in mijn configuration.yaml staan als lights. Dus daar houden begrijp ik.
Mijn vraag is wat zet je dan bijvoorbeeld in je groups ? Bijvoorbeeld lamp A keuken met Lamp b slaapkamer ? (even een voorbeeld natuurlijk)
*edit typo
Je kunt lichten ook groeperen in een light.group, waarmee je dus een light entiteit krijgt, en waarbij ook light specifieke attributen als helderheid en kleurtemperatuur beschikbaar zijn. Dat is bij een group entiteit niet zo.
Komen idd ook uit China. Ik kreeg wat foto's van de pakketten die de beste meneer had gemaakt. Waren op en top ingepakt.Hippe Lip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:21:
@Tanuki
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Klopt bij een herstart van de esp staan alle waardes weer op 0, maar dat zou voor de utility meter niet uit moeten maken volgens mij.TheFes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:38:
[...]
Ja, dat kan. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je bij een reset van je watermeter waarschijnljik weer bij 0 begint.
Ik had dat opgelost door een input_number te gebruiken, en daar de waarde van de yearly utitlity_meter bij op te tellen. Op 1 januari kun je bij de input_number dan weer de waarde van previous_period bij de input_number optellen om weer tot het goede totaal te komen.
Ik zal eens kijken om een template sensor te maken waar ik een input number optel bij de yearly.
Het dashboard geeft alleen de waardes weer die hij binnenkrijgt. Dus wat voor waarde zit er in de sensor rond dat tijdstip?Obelixxx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:30:
Hoi,
Ik heb bijna iedere week een vreemde piek in mijn energie dashboard op verbruikte zonneenergie.
Bijna altijd ook 's nachts. Kan iemand me vertellen waar dit vandaan komt, en hoe ik dit misschien kan voorkomen?
[Afbeelding]
Ik zie de sensor Solaredge lifetime plots waarden weergeven.Thoit schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Het dashboard geeft alleen de waardes weer die hij binnenkrijgt. Dus wat voor waarde zit er in de sensor rond dat tijdstip?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/IiBaDgIIguUdTgqzggpXEbBI.gif?f=user_large)
Bij mij op het werk ervaar ik hetzelfde gedrag. Waarbij de solaredge lifetime soms 0 wordt. Dit word door het dashboard gezien als terug levering.Obelixxx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:52:
[...]
Ik zie de sensor Solaredge lifetime plots waarden weergeven.
[Afbeelding]
Ik los dit op door de foutieve waarden uit de database verwijderen.
Handmatig verwijderen?maxxie85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:17:
[...]
Bij mij op het werk ervaar ik hetzelfde gedrag. Waarbij de solaredge lifetime soms 0 wordt. Dit word door het dashboard gezien als terug levering.
Ik los dit op door de foutieve waarden uit de database verwijderen.
Kan je me vertellen hoe je dat doet?
Misschien in personal post?
OTA firmware update? Ik gok op 12,7 dagen of 2,1 jaar bij jou.Obelixxx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:52:
[...]
Ik zie de sensor Solaredge lifetime plots waarden weergeven.
[Afbeelding]
Hoi MatsSkoe,MatsSkoe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:26:
[...]
OTA firmware update? Ik gok op 12,7 dagen of 2,1 jaar bij jou.
Ik begrijp het antwoord niet.
Bedoel je dat ik een Firmware update moet doen van mijn SolarEdge?
Nee omdat het in de nacht/ochtend is dacht ik doet de omvormer misschien een (automatische) update, dat zou ook kunnen verklaren waarom er dan ineens extra informatie middels de API verzonden wordt.Obelixxx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:31:
[...]
Hoi MatsSkoe,
Ik begrijp het antwoord niet.
Bedoel je dat ik een Firmware update moet doen van mijn SolarEdge?
Aan het getal 1.1 miljoen te zien zou ik gokken dat de leeftijd (lifetime) van je omvormer 12,7 dagen zijn (als het seconden zijn) of 2,1 jaar (als het minuten zijn).
Verder zou de foutieve teruglevering dezelfde bug zijn als Max beschrijft.
ah, op die manier.MatsSkoe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:44:
[...]
Nee omdat het in de nacht/ochtend is dacht ik doet de omvormer misschien een (automatische) update, dat zou ook kunnen verklaren waarom er dan ineens extra informatie middels de API verzonden wordt.
Aan het getal 1.1 miljoen te zien zou ik gokken dat de leeftijd (lifetime) van je omvormer 12,7 dagen zijn (als het seconden zijn) of 2,1 jaar (als het minuten zijn).
Verder zou de foutieve teruglevering dezelfde bug zijn als Max beschrijft.
De omvormer is van oktober 2021, dat komt niet overeen, dat is het wellicht toch foute data helaas.
Heb je een linkje naar de how-to die je hebt gebruikt voor het flashen van de BW-RC1? Ik heb er een middag mee zitten kloten een hele tijd terug en het is me toen niet gelukt. Ligt nu te verstoffen...Koepert schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:13:
Ik ben een complete noob met Tasmota, maar heb toch maar mn Blitzwolf RC-1 geflasht omdat onze KPN Arris-box soms wat kuren had in de bediening.. (long story --> Bereik is ruk vanwege deurtje, ondanks een IR blaster)
Het is een ARRIS VIP2952
@OxyDrokz Die van mij toen nog gewoon met Tuya convert gedaan. Maar als je dat nu nog wilt proberen moet hij al wat ouder zijn en niet recent verbonden zijn geweest met de Tuya cloud.
Ander zie https://www.marrold.co.uk...-bw-rc1-with-tasmota.html
Het kan dus zo goed als zonder solderen als je wilt. Key is dus hem niet aan een USB lader te hangen als je hem wilt flashen.
Ander zie https://www.marrold.co.uk...-bw-rc1-with-tasmota.html
Het kan dus zo goed als zonder solderen als je wilt. Key is dus hem niet aan een USB lader te hangen als je hem wilt flashen.
Sort of..Maar om daar te beginnen: Deze heb ik in elk geval daarvoor gebruik: http://hazymat.co.uk/2020...red-blaster-with-tasmota/ Hoewel ik de draad van D0 naar GND niet gesoldeerd had maar gewoon op zn plek hield, wilde prima. Net als het 'slachtofferen van de USBKabel (zonder solderen/krimpen van endstukken) heb ik gewoon doorgeknipt en de 'kale draad' gebruikt (beetje om de pins draaien) mar dat is als je kunt krimpen/solderen vast prima te doen.OxyDrokz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:38:
[...]
Heb je een linkje naar de how-to die je hebt gebruikt voor het flashen van de BW-RC1? Ik heb er een middag mee zitten kloten een hele tijd terug en het is me toen niet gelukt. Ligt nu te verstoffen...
De config van de RC1 heb ik via deze template gedaan (na toevoegen aan netwerk) https://templates.blakadder.com/blitzwolf_BW-RC1.html
MQTT naar Home Assistant geconfigureerd met een herkenbaar topic
In de Tasmota console heb ik wat geprobeerd met deze:
SetOption38 6..255 = set IRReceive protocol detection sensitivity minimizing UNKNOWN protocols
Bij 6 zag ik de KPN remote NIET langskomen, bij 255 WEL, dus daar op laten staan.
SetOption58 IR Raw data in JSON payload
0 = disable (default)
1 = enable
Heb ik op 1 gezet. En dan is het met de console open op de knoppen van de remote drukken en de ontvangen code IR Received etc etc daaruit kopieren en in VSCODE plakken (puur om wat beter te kunnen 'bekijken'.,
Deze link heb ik vervolgens gebruikt om de 'ingekorte received codes' om te zetten naar werkende SEND codes : https://tasmota.hadinger.fr/util
Dus ik verstuur nu: IRsend 56,926,844,958,832,1798,868,902,848,900,870,900,852,908,918,958,794,934,874,928,1738,934,856,1764 via Node-red terwijl ik ontvang
(niet werkend voorbeeld)
{"IrReceived":{"Protocol":"UNKNOWN","Bits":18,"BLABLABLA,"Repeat":0,"RawData":[+8570-4240+550-1580C-510+565-1565F-505Fh+570gFhIdChIgFeFgFgIhFgIhF-525C-1560IhIkI-520ChFhFhFgFhIkIhIgIgIkIkI-25270A-4225IkIhIgIhIhIkFhIkFjCgIhIkIkI-500IkIhIhIkFhIgIl+545hIhIoIgIhIkFhFgIkIgFgI],"RawDataInfo":[35,35,0]}}
Voor de ontvangen code: soms kreeg ik 2 of 3 bij 1x drukken, ik heb de 'langste' raw string gepakt.. dat lijkt te werken. Hoewel het soms nog hit en miss was. Ik weet t verschil niet tussen de verschillende codes
Meer dus niet 1 howto maar proberen en verzamelen van informatie:
https://tasmota.github.io...w-ir-raw-compact-encoding
https://tasmota.github.io/docs/Commands/#setoptions
[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 09-03-2022 10:53 ]
De rails komen in secties, waardoor het een redelijk solide geheel wordt.Hippe Lip schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:21:
@Tanuki
Switchbot(-achtigen) en slide zijn universeel en kunnen op bestaande rails.
Mijn Zemismart pakketje van de zemismart official ali store kwam netjes aan.
Voor wat betreft het "achterstevoren" werken, dat had ik ook.Tanuki schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Oei, ik heb inmiddels eindelijk gordijnrails + motoren besteld. Nu zijn de gordijnrails qua automation niet super interessant, maar de motor die je erin klikt wel, lijkt me.
De motor is de "ZigBee Tuya" motor. Ik lees her en der dat het prima werkt en dat er al wat mensen heen en weer zijn gegaan met dat het gordijn "andersom" zou weken, alsin, dat het gordijn open gaat als je het dicht doet. En ook dat het gordijn "uit" zou gaan als het volledig open of dicht is.
Ik heb dus het idee dat de kinderziektes eruit moeten zijn. Maar goed, dat ga ik dus ervaren.![]()
Ik heb ze overigens besteld met stroomstekker eraan, niet met batterijen. Misschien maakt dat ook nog iets uit?
Edit: ik zie overigens wel dat dit https://community.home-as...-realtime-feedback/185537 over de wifi variant gaat, ik heb de ZigBee motor besteld. Dus ben benieuwd.Pakketjes zijn in ieder geval onderweg naar Nederland, dus hopelijk kan ik over een paar weken al eens iets zeggen.
Ik zou hem uit elkaar kunnen halen en andersom opbouwen om het te verhelpen, maar heb uiteindelijk een template gebruikt.
@Septillion / @Koepert,
Bedankt voor de info over de RC1, Ik heb visie om hem weer eens aan de tand te voelen!
Waar liep je de vorige keer spaak? De tips om m open te halen uit mijn link helpen wel, maar alsnog is het even 'fuck it' om m open te krijgen, want t gaat niet heeel gemakkelijk.OxyDrokz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:58:
[...]
@Septillion / @Koepert,
Bedankt voor de info over de RC1, Ik heb visie om hem weer eens aan de tand te voelen!
Daarna was t vooral, doen zoals ik t prettig vond (niet solderen, maar los eraan koppelen) en dan maar zien waar t schip strandde.. Ik had m niet 100% nodig nl, maar wilde t gewoon proberen.
Gelukt!Koepert schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:06:
[...]
Waar liep je de vorige keer spaak? De tips om m open te halen uit mijn link helpen wel, maar alsnog is het even 'fuck it' om m open te krijgen, want t gaat niet heeel gemakkelijk.
Daarna was t vooral, doen zoals ik t prettig vond (niet solderen, maar los eraan koppelen) en dan maar zien waar t schip strandde.. Ik had m niet 100% nodig nl, maar wilde t gewoon proberen.
Was de vorige keer gestrand op het injecteren van 5V en flashen met 3.3V
Nu no guts no glory met 5v op de converter geflashed. Ging als een zonnetje.
Eerst twee keer met de Tasmota web installer, maar dat leek niet te lukken. Toen eenmaal met Tasmotizer, en weg ging ie!
Nu verder kloten met de IR commando's
Ah ja, die had ik ook in categorie No Guts no glory gewoon op 5V gelatenOxyDrokz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:51:
[...]
Gelukt!
Was de vorige keer gestrand op het injecteren van 5V en flashen met 3.3V
Nu no guts no glory met 5v op de converter geflashed. Ging als een zonnetje.
Eerst twee keer met de Tasmota web installer, maar dat leek niet te lukken. Toen eenmaal met Tasmotizer, en weg ging ie!
Nu verder kloten met de IR commando's
IR commandos'... tja.. hangt net van je device af.. onze Sony tv (vrij recent) was vrij simpel. Ontvangst = Send.. (ongeveer dan).. voor de KPN unit was t aardig wat meer uitzoekwerk, en die wilde ik juist t liefst in Home Assistant omdat die in n kastje staat en daardoor brak reageert af en toe op de remote (ondanks n IR Extender/ding)
Mijn Home Assistant backup (full backup) is in twee weken tijd van ongeveer 40 MB naar 260 MB gegaan. Ik vind dit een vrij forse toename. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Het enige wat ik heb toegevoegd is de slimmelezer (esphome) welke de slimme meter uitleest. Ik snap dat deze wat extra data bij moet houden maar ik vind een toename van 600% wel erg veel!
Het enige wat ik heb toegevoegd is de slimmelezer (esphome) welke de slimme meter uitleest. Ik snap dat deze wat extra data bij moet houden maar ik vind een toename van 600% wel erg veel!
Je slimme lezer geeft iedere seconde een berichtje (dus sensor reading), als die allemaal opgeslagen worden dan groeit het wel
Sometimes you need to plan for coincidence
Hier hetzelfde liedje.
Sony zonder problemen, maar de Tele2 decoder wordt niet ontvangen. Ook niet met SO38 255 helaas.
Rustig verder zoeken dan maar.
Sony zonder problemen, maar de Tele2 decoder wordt niet ontvangen. Ook niet met SO38 255 helaas.
Koepert schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:50:
[...]
In de Tasmota console heb ik wat geprobeerd met deze:
SetOption38 6..255 = set IRReceive protocol detection sensitivity minimizing UNKNOWN protocols
Bij 6 zag ik de KPN remote NIET langskomen, bij 255 WEL, dus daar op laten staan.
SetOption58 IR Raw data in JSON payload
0 = disable (default)
1 = enable
Heb ik op 1 gezet. En dan is het met de console open op de knoppen van de remote drukken en de ontvangen code IR Received etc etc daaruit kopieren en in VSCODE plakken (puur om wat beter te kunnen 'bekijken'.,
Deze link heb ik vervolgens gebruikt om de 'ingekorte received codes' om te zetten naar werkende SEND codes : https://tasmota.hadinger.fr/util
Dus ik verstuur nu: IRsend 56,926,844,958,832,1798,868,902,848,900,870,900,852,908,918,958,794,934,874,928,1738,934,856,1764 via Node-red terwijl ik ontvang
(niet werkend voorbeeld)
{"IrReceived":{"Protocol":"UNKNOWN","Bits":18,"BLABLABLA,"Repeat":0,"RawData":[+8570-4240+550-1580C-510+565-1565F-505Fh+570gFhIdChIgFeFgFgIhFgIhF-525C-1560IhIkI-520ChFhFhFgFhIkIhIgIgIkIkI-25270A-4225IkIhIgIhIhIkFhIkFjCgIhIkIkI-500IkIhIhIkFhIgIl+545hIhIoIgIhIkFhFgIkIgFgI],"RawDataInfo":[35,35,0]}}
Voor de ontvangen code: soms kreeg ik 2 of 3 bij 1x drukken, ik heb de 'langste' raw string gepakt.. dat lijkt te werken. Hoewel het soms nog hit en miss was. Ik weet t verschil niet tussen de verschillende codes![]()
Meer dus niet 1 howto maar proberen en verzamelen van informatie:
https://tasmota.github.io...w-ir-raw-compact-encoding
https://tasmota.github.io/docs/Commands/#setoptions
Deze post helpt je:Voggy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:29:
Mijn Home Assistant backup (full backup) is in twee weken tijd van ongeveer 40 MB naar 260 MB gegaan. Ik vind dit een vrij forse toename. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
https://community.home-as...size-under-control/295795
Dat valt nog wel meeVoggy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:29:
Mijn DB was 10GB en is nu rond de 1,9GB
Had hetzelfde als jij en heb een deel van de logging uitgezet.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Helemaal geen data als je met de remote op de RC richt??OxyDrokz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:13:
Hier hetzelfde liedje.
[...]
(die SO38 eventueel van 255 naar 6 zetten of ergens ertussen? het schijnt een gevoeligheidsschaal te zijn)...
Ik heb nu een utility meter aangemaakt voor de watermeterstand zonder een cycle.TheFes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:38:
[...]
Ja, dat kan. Maar je moet er wel rekening mee houden dat je bij een reset van je watermeter waarschijnljik weer bij 0 begint.
Met de service voor het kalibreren van de utility meter heb ik de juiste stand ingevoerd.
Het is een vreemde a/b; hij kan ingesteld worden op het merk van je TV. Hij is dus semi-universeel.Koepert schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Helemaal geen data als je met de remote op de RC richt??
(die SO38 eventueel van 255 naar 6 zetten of ergens ertussen? het schijnt een gevoeligheidsschaal te zijn)...
De Sony codes uit de a/b werken, de Tele2 decoder codes worden niet ontvangen.
Klinkt me als een probleem met de coderingen
Mijn dank is groot.raymondw schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Dat valt nog wel mee![]()
Mijn DB was 10GB en is nu rond de 1,9GB
Had hetzelfde als jij en heb een deel van de logging uitgezet.
Ik heb die slimmelezer pas 2 weken aangesloten, verder heb ik niet echt een bijzondere setup (alleen wat lampen en sensoren). Hoe kom jij aan 1,9 GB?
[ Voor 5% gewijzigd door Voggy op 09-03-2022 14:07 ]
Zijn er gebruikers die hun vloerverwarming pomp hebben geautomatiseerd om energie te besparen?
Mijn domme pomp gebruikt 65watt, meer dan 100 euro per jaar. Draait altijd of de verwarming aan staat of niet.
Er zijn kant en klare oplossingen, maar dacht dat het mischien goedkoper kan via HA met een slimme stekker.
Dankzij de slimme thermostaat weet ik wanneer de CV het stoken is (en aanvoer en afvoer temperatuur). Zou het voldoende zijn om de pomp aan te zetten wanneer de CV het stoken is en uit wanneer niet? plus minimaal een paar minuten per dag om vastlopen te voorkomen.
Mijn domme pomp gebruikt 65watt, meer dan 100 euro per jaar. Draait altijd of de verwarming aan staat of niet.
Er zijn kant en klare oplossingen, maar dacht dat het mischien goedkoper kan via HA met een slimme stekker.
Dankzij de slimme thermostaat weet ik wanneer de CV het stoken is (en aanvoer en afvoer temperatuur). Zou het voldoende zijn om de pomp aan te zetten wanneer de CV het stoken is en uit wanneer niet? plus minimaal een paar minuten per dag om vastlopen te voorkomen.
Yes, ik heb dat gedaan.Meessen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:40:
Zijn er gebruikers die hun vloerverwarming pomp hebben geautomatiseerd om energie te besparen?
Ik gebruik een Sonoff met een temperatuursensor die op de aanvoerleiding zit. Eigenlijk doet het ding niets 'slimmer' dan een normale pompschakelaar, maar hier had ik de spullen nog voor liggen. In de zomer draait de pomp 1x per 2 dagen 5 minuutjes. Je kunt nog overwegen om je pomp na het stoken nog X tijd na te laten draaien.
.
[ Voor 198% gewijzigd door Obelixxx op 10-03-2022 09:35 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.