Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.364.618 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Enigszins on topic: Iemand hier met Veneta lamellen die deze succesvol (m.b.t.) kantelen heeft weten te automatiseren inclusief integratie in HA? Gaat me specifiek om Veneta aangezien Veneta opvallend gevoeg zelf zegt dat bijvoorbeeld een Somfy motor niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:52
Kire88 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:11:
Vraagje over het energy dashboard. Ik heb net een nieuwe zonne installatie toegevoegd van SolarEdge. Ik gebruik daar de lifetime_energy sensor voor, welke dus een waarde heeft die altijd oploopt.
Nu is de startwaarde voor de nieuwe installatie echter geen 0 maar iets van 174kWh. Deze waarde wordt nu in 1 keer bijgeteld voor vandaag:
[Afbeelding]

Dit zorgt er uiteraard voor dat de totalen totaal niet meer kloppen. Is er een manier om dit probleem te omzeilen?
Ik heb dit ook.
Als je een paar pagina's terugbladerd, staat er beschreven hoe je in de database de waarden weer goed kan krijgen.
Er schijnt een update voor te gaan komen ergens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:54
@Obelixxx Maar als ik het goed begrijp heb jij dit issue af en toe?
In mijn geval gaat het om de initiele waarde die te hoog is, maar misschien snap ik de fix nog niet helemaal goed.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Kire88 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:38:
@Obelixxx Maar als ik het goed begrijp heb jij dit issue af en toe?
In mijn geval gaat het om de initiele waarde die te hoog is, maar misschien snap ik de fix nog niet helemaal goed.
Klopt, ik heb dit bijna wekelijks.
Wat er precies misgraat weet ik niet, maar het is dus op te lossen door twee queries te draaien in SQL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Obelixxx Toch begrijp ik het niet helemaal. Ik heb destijds toen het energy dashboard beschikbaar kwam ook de lifetime energy sensor toegevoegd van mijn eerste installatie. Die had uiteraard ook al een bepaalde waarde. Op moment van toevoegen destijds werd dit niet als totale waarde aan het energy dashboard toegevoegd.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
Kire88 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:05:
@Obelixxx Toch begrijp ik het niet helemaal. Ik heb destijds toen het energy dashboard beschikbaar kwam ook de lifetime energy sensor toegevoegd van mijn eerste installatie. Die had uiteraard ook al een bepaalde waarde. Op moment van toevoegen destijds werd dit niet als totale waarde aan het energy dashboard toegevoegd.
SolarEdge heeft een issue dat de waardes soms (weet zelf niet precies wanneer, heb zelf geen SolarEdge) naar 0 gaan, en dan daarna weer de juist waarde aangeven.

Op het moment dat de sensor naar 0 gaat, denkt HA dat de waarde een reset gekregen heeft, alles wat er daarna bij komt ziet hij dus als nieuwe data.

Ik heb eerder een template sensor geplaatst waarmee je die 0 waardes eruit kunt filteren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
TheFes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:15:
[...]

SolarEdge heeft een issue dat de waardes soms (weet zelf niet precies wanneer, heb zelf geen SolarEdge) naar 0 gaan, en dan daarna weer de juist waarde aangeven.

Op het moment dat de sensor naar 0 gaat, denkt HA dat de waarde een reset gekregen heeft, alles wat er daarna bij komt ziet hij dus als nieuwe data.

Ik heb eerder een template sensor geplaatst waarmee je die 0 waardes eruit kunt filteren.
@TheFes
Dank je voor deze uitleg, nu snap ik het ook weer een beetje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
TheFes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Dat is wat ik ook uit de eerdere pagina's haalde.
Mijn situatie is echter dat ik een nieuwe sensor heb met een startwaarde van 174kwh, welke ineens wordt toegevoegd aan het energy dashboard.

Misschien zit ik mis, maar is niet helemaal hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 23:01

Rouwette

Rouwette.com

HoppyF schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Je hebt gelijk dat in mijn laatste log wel het lokale homeassistant domein staat.
Paar reacties terug zei @Erik80 ook dat het internal URL geen domein naam moet zijn maar een IP adres.
Dat had ik geprobeerd maar werkte niet.
Ik zal het nogmaals proberen want had eerder ook base_url in mijn configuration.yaml staan, deze is nu weg.

Jouw verklaring klinkt echter heel logisch.
Punt blijft dat ik voordat ik met Duckdns begon zeker geen IP bij internal en external url had staan maar goed dat was ook wel een andere situatie zonder SSL.
Geen idee hoe Google daaromheen heeft gewerkt.

UPDATE!
Het werkt nu goed, met het lokale IP adres bij internal URL.
Dat had ik eerder vandaag ook getest en toen werkte het niet.
Nou ja, ik kan iets over het hoofd hebben gezien.
Bedankt voor jullie hulp. :)
Hoe stel je de duckdns in? Ik kom niet verder als het ipadres van mij thuis (externe) kan er de bijvoorbeeld ":8123" niet achter zetten.

-edit- gevonden 8)7 duckdns.org:8123

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 11:42
Rouwette schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:42:
[...]

Hoe stel je de duckdns in? Ik kom niet verder als het ipadres van mij thuis (externe) kan er de bijvoorbeeld ":8123" niet achter zetten.
Eigenlijk simpel.
Ga naar de website van Duckdns.org en kies daar een subdomain naam bv hoppyf.dnsduck.org.
Vul je externe IP adres van je router thuis in.
Opzoeken en controleren met bv https://www.ip-adres.nl/
Daarna voeg je de Let’s Encrypt add on toe aan HA zodat je een SSL certificaat krijgt voor het dnsduck domein wat je zojuist hebt aangemaakt.
De poorten op je router moet je openzetten, eerst 80 later 443.
Bij HA vul je bij de externe URL je eigen duckdns.org in met https ervoor maar ZONDER poortnummer 8123.
Dat geldt alleen voor het lokale IP adres niet extern.

Verder de NGINX add on ook installeren.
Daarna is je HA van buitenaf te bereiken.
Uiteraard met je eigen account/wachtwoord.
Als extra heb ik 2FA toegevoegd.
Nog een extra laag beveiliging is een VPN gaan gebruiken.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjFNeClp0Vif3olaIeN3pBS8l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jzSuslesusCB8533zDqrl6z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door HoppyF op 24-03-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Dat is wat ik ook uit de eerdere pagina's haalde.
Mijn situatie is echter dat ik een nieuwe sensor heb met een startwaarde van 174kwh, welke ineens wordt toegevoegd aan het energy dashboard.

Misschien zit ik mis, maar is niet helemaal hetzelfde?
Ik verwacht dat die dus ook zodra hij ingeladen was door HA, even naar 0 gegaan is, en vervolgens naar 174

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
TheFes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Ik verwacht dat die dus ook zodra hij ingeladen was door HA, even naar 0 gegaan is, en vervolgens naar 174
Als ik hem nu verwijder en morgen opnieuw aan het dashboard toevoeg zou het probleem dan opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Als ik hem nu verwijder en morgen opnieuw aan het dashboard toevoeg zou het probleem dan opgelost zijn?
Wellicht, maar totdat het probleem met die 0-waardes opgelost is, zul je het daarna vast nog een keer meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@TheFes Ok, ik ga het eens proberen. Tot nu toe (vanaf augustus) heb ik dat probleem nog niet 1 keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxKorlaar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 12:44
Obelixxx schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb dit ook.
Als je een paar pagina's terugbladerd, staat er beschreven hoe je in de database de waarden weer goed kan krijgen.
Er schijnt een update voor te gaan komen ergens een keer.
Het is afwachten tot de volgende PR wordt goedgekeurd: https://github.com/home-a...llrequestreview-917706222, het lijkt erop dat het nog getest moet worden en dan is het eindelijk opgelost. Wanneer de fix is doorgevoerd (of wanneer je een workaround gebruikt) kan iedereen die wil de foutieve data nog corrigeren door handmatig nog de database aan te passen: https://github.com/home-a...5#issuecomment-1072778049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21
hmmm, klein probleempje. Ik ben het wachtwoord van mijn owner account kwijt :O

ik wilde het wachtwoord van mijn owner account aanpassen (was mijn std wachtwoord). Dus via Lastpass een nieuw wachtwoord aangemaakt, ingevuld en aangepast. Daarna wilde ik in Lastpass een nieuwe login maken en het wachtwoord daarin kopieren, is deze verdwenen uit de Ctrl-V... En met geen mogelijkheid meer terug te halen.. Ik was nog ingelogd en heb dus direct een nieuw admin account aangemaakt, daardoor kan ik er nu nog in komen.

Ik heb gezocht hoe je het wachtwoord kan aanpassen, maar dat lukt me niet voor het owner account:
- via 'users' heb ik hier geen optie
- via ssh inloggen en het command 'auth reset --username existing_user --password new_password' gebruiken werkt niet (ik ga er vanuit dat existing_user en new_password ik moet vervangen door username en password van mijn owner account), gehaald uit [url=https://www.home-assistant.io/docs/locked_out]deze thread[/url
- deze stappen volgen, daar ben ik helaas iets te weinig onderlegd in Linux in. ik kom via ssh in mijn HA omgeving (core-ssh), maar daarna ben ik lost. ik zie geen map .storage/ ? en als ik die al zie, dan zou ik niet weten hoe deze bestanden te verwijderen...

Heeft iemand een goede tip/hulp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:07
B-Force schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:48:

ik wilde het wachtwoord van mijn owner account aanpassen (was mijn std wachtwoord). Dus via Lastpass een nieuw wachtwoord aangemaakt, ingevuld en aangepast. Daarna wilde ik in Lastpass een nieuwe login maken en het wachtwoord daarin kopieren, is deze verdwenen uit de Ctrl-V... En met geen mogelijkheid meer terug te halen.. Ik was nog ingelogd en heb dus direct een nieuw admin account aangemaakt, daardoor kan ik er nu nog in komen.

Ik heb gezocht hoe je het wachtwoord kan aanpassen, maar dat lukt me niet voor het owner account:
- via 'users' heb ik hier geen optie
- via ssh inloggen en het command 'auth reset --username existing_user --password new_password' gebruiken werkt niet (ik ga er vanuit dat existing_user en new_password ik moet vervangen door username en password van mijn owner account), gehaald uit [url=https://www.home-assistant.io/docs/locked_out]deze thread[/url
- deze stappen volgen, daar ben ik helaas iets te weinig onderlegd in Linux in. ik kom via ssh in mijn HA omgeving (core-ssh), maar daarna ben ik lost. ik zie geen map .storage/ ? en als ik die al zie, dan zou ik niet weten hoe deze bestanden te verwijderen...

Lastpass heeft toch een ’geschiedenis’ optie? Van zowel de generator als de gebruikte wachtwoorden per account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@B-Force
Bij wijzigingen van een wachtwoord, kun je het nieuwe wachtwoord altijd beter eerst in het notitieveld in Lastpass zetten, omdat Ctrl-V het maar een ingestelde tijd bewaart. Halve minuut of zo?

En soms biedt Lastpass aan om een wachtwoord te wijzigen, maar dat doe ik nooit. Ooit in het begin wel gedaan, maar dat gaat niet altijd goed en dan heb je het oude wachtwoord niet meer…

En als het goed is kun je inderdaad (zoals @Koepert zegt) de laatste zoveel gegenereerde wachtwoorden opvragen. Kijk in het venster van de wachtwoordgenerator. Onderin staat ‘wachtwoordgeschiedenis weergeven’.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58
Hippe Lip schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:41:
@B-Force
Bij wijzigingen van een wachtwoord, kun je het nieuwe wachtwoord altijd beter eerst in het notitieveld in Lastpass zetten, omdat Ctrl-V het maar een ingestelde tijd bewaart. Halve minuut of zo?

En soms biedt Lastpass aan om een wachtwoord te wijzigen, maar dat doe ik nooit. Ooit in het begin wel gedaan, maar dat gaat niet altijd goed en dan heb je het oude wachtwoord niet meer…

En als het goed is kun je inderdaad (zoals @Koepert zegt) de laatste zoveel gegenereerde wachtwoorden opvragen. Kijk in het venster van de wachtwoordgenerator. Onderin staat ‘wachtwoordgeschiedenis weergeven’.
??
Je kan gewoon voor elk item de historie zien. https://support.logmeinin...nd-note-history-for-sites

Dus wijzigingen van loginnaam, wachtwoord en notitites.

Maar BForce hoeft alleen even te kijken in de historie van de gegenereerde wachtwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 24-03-2022 22:47 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:21

-CJ

Not remastered

Ik zit met een gedachte waarbij ik twijfel of het kan, maar voordat ik het uit ga zoeken wil ik het even met jullie checken.

In de keuken zit een Shelly dimmer met daaraan gekoppeld een klassieke schakelaar. Daarmee is 1 stand aan, 1 stand is uit. Dat werkt prima. Daarbovenop wil ik het volgende bouwen:

Als er beweging wordt geconstateerd
En de zon is onder
En de lamp is uit
Moet de lamp voor x seconden aan, totdat beweging wordt gedetecteerd

Maar, bovenstaand wil ik als de lamp uit staat. Als de lamp al aanstaat, via de wandschakelaar, wil ik dat de bewegingssensor wordt genegeerd. Of, andersom beredeneerd, indien wandschakelaar aanstaat moet de bewegingssensor geen automatisering aftrappen.

Zou zoiets mogelijk zijn?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
-CJ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:55:
Ik zit met een gedachte waarbij ik twijfel of het kan, maar voordat ik het uit ga zoeken wil ik het even met jullie checken.

In de keuken zit een Shelly dimmer met daaraan gekoppeld een klassieke schakelaar. Daarmee is 1 stand aan, 1 stand is uit. Dat werkt prima. Daarbovenop wil ik het volgende bouwen:

Als er beweging wordt geconstateerd
En de zon is onder
En de lamp is uit
Moet de lamp voor x seconden aan, totdat beweging wordt gedetecteerd

Maar, bovenstaand wil ik als de lamp uit staat. Als de lamp al aanstaat, via de wandschakelaar, wil ik dat de bewegingssensor wordt genegeerd. Of, andersom beredeneerd, indien wandschakelaar aanstaat moet de bewegingssensor geen automatisering aftrappen.

Zou zoiets mogelijk zijn?
Je wil hier niets redeneren op de stand van je schakelaar, want die zegt niks (kan immers op diverse posities staan zonder dat je met zekerheid kan stellen of de lamp aan of uit staat). Je wil redeneren op de stand van je Shelly. Dus in feite je automatisering bouwen met een conditie dat je Shelly (ofwel lamp) uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 06:54
Kire88 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:11:
Vraagje over het energy dashboard. Ik heb net een nieuwe zonne installatie toegevoegd van SolarEdge. Ik gebruik daar de lifetime_energy sensor voor, welke dus een waarde heeft die altijd oploopt.
Nu is de startwaarde voor de nieuwe installatie echter geen 0 maar iets van 174kWh. Deze waarde wordt nu in 1 keer bijgeteld voor vandaag:
[Afbeelding]

Dit zorgt er uiteraard voor dat de totalen totaal niet meer kloppen. Is er een manier om dit probleem te omzeilen?
Bij mij gaat dat ook altijd mis als HA onverhoopt de verbinding met de P1-meter kwijt is. Dan worden de totalen tot dan voor die dag bij het huidige of laatste uur opgeteld.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Vanochtend bleek mijn interne netwerk er uit te liggen. Daardoor raakt de HA 'helemaal' van slag. Nou is dat niet zo'n probleem. Het energydashboard laat dan geen grafiek zien van de uren gedurende de periode dat het netwerk er uit lag, maar maakt een totaal van het dagverbruik en zet dat bij het laatste uur.
Echter dacht ie nog wel mijn lamp bij de voordeur uit te hebben gedaan, maar dat was niet het geval. :-)

Alleen heb ik ook een leuk Grafana-dashboard die de gegevens uit een influx-database leest. Alleen raakt die helemaal in de stress als de HA er uit heeft gelegen. En het plaatje voor energieverbruik van afgelopen week ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-7W-QghO1kCIQMtt7ULkTCtF9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NAsBhaeaCMUakNdytmmDo324.png?f=fotoalbum_large

Als je dan hovert over de 1e 5 dagen krijg je netjes de paar kWh te zien, maar bij die van gisteren en vandaag 6,zoveel MWh, wat dus de stand van de meters is. Irritant voor een weekje want volgende week vrijdag zal het er dan weer redelijk normaal uit gaan zien. Maar blijft natuurlijk eigenaardig.
Is ook niet zozeer een HA-issue, maar denk Influxdb en/of Grafana.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 14:41
Sinds een aantal maanden heb ik een HA systeem . Ik draai het systeem via een oude Dell server op zolder waar Ubuntu op draait. Ik wil graag mijn energie verbruik integreren in HA. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de SlimmeLezer+, maar deze is al een tijdje niet meer op voorraad. Zijn er er andere alternatieven die ik kan gebruiken? De voorkeur heeft gebruik te maken van Zigbee of Wifi. Alternatieven waar ik naar heb gekeken zijn:Mijn verwachting is dat de eerste optie gaat werken. Heeft iemand ervaring met dit systeem en HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Putyah schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:21:
Sinds een aantal maanden heb ik een HA systeem . Ik draai het systeem via een oude Dell server op zolder waar Ubuntu op draait. Ik wil graag mijn energie verbruik integreren in HA. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de SlimmeLezer+, maar deze is al een tijdje niet meer op voorraad. Zijn er er andere alternatieven die ik kan gebruiken? De voorkeur heeft gebruik te maken van Zigbee of Wifi. Alternatieven waar ik naar heb gekeken zijn:Mijn verwachting is dat de eerste optie gaat werken. Heeft iemand ervaring met dit systeem en HA?
Ik heb geen ervaring met de 1e, wel met de 2e optie. Dat gaat prima alhier, afgezien van de issues die ik hierboven beschreef, maar dat komt niet door de p1-meter.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49
@Putyah
De P1 Meter werkt super!
Heb inmiddels bij een stuk of 5 mensen een HA installatie die zo werkt.
Met een slimme/digitale meter plug je hem zo erbij.

Indien er geen slimme meter is, maar een draaischijf is het wat extra werk, maar ook dan is de HW oplossing uitstekend.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Putyah
raymondw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:32:
@Putyah
De P1 Meter werkt super!
Heb inmiddels bij een stuk of 5 mensen een HA installatie die zo werkt.
Met een slimme/digitale meter plug je hem zo erbij.

Indien er geen slimme meter is, maar een draaischijf is het wat extra werk, maar ook dan is de HW oplossing uitstekend.
Bedankt voor de snelle reactie terug. Laatste vraag: De P1 wordt na installatie automatisch herkend door HA? In de documentatie wordt hier namelijk niets over vermeld.

Update: Excuses. In de documentatie staat het e.a. over HA intergratie: https://helpdesk.homewiza...n-met-andere-systemen-api.

[ Voor 13% gewijzigd door Putyah op 25-03-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:22
Ik heb m'n eigen slimme lezer gemaakt door ESPhome, een ESP8266 en shield (V&A aangeboden: DSMR P1 shield voor WEMOS Home Assistant, Domoticz etc)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
esphome:
  name: slimmemeter
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: xxxxxxxxxx

logger:
  baud_rate: 0

wifi:
  ssid: xxxxxxxxxx
  password: xxxxxxxxxx

web_server:
  port: 80

uart:
  baud_rate: 115200
  rx_pin: 3

dsmr:

sensor:
  - platform: dsmr
    energy_delivered_tariff1:
      name: Energy Consumed Tariff 1
      state_class: total_increasing
    energy_delivered_tariff2:
      name: Energy Consumed Tariff 2
    energy_returned_tariff1:
      name: Energy Returned Tariff 1
    energy_returned_tariff2:
      name: Energy Returned Tariff 2
    gas_delivered:
     name: Gas delivered
    power_delivered_l1:
      name: power delivered
    power_returned_l1:
      name: power returned

text_sensor:
  - platform: dsmr
    identification:
      name: "DSMR Identification"
    p1_version:
      name: "DSMR Version"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

raymondw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:32:
@Putyah
Analoge meter uitlezen met een Arduino/Raspberry Pi O-)

Tl;dr CNY70 sensor in serie met weerstand op het ruitje plakken, adc erachter, beetje rekenwerk in pythonscript en dan verbruik opslaan in database en/of doorsturen naar Home Assistant via MQTT.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49
@Raven
Ja, mee eens, echter word er gekeken naar kant en klare oplossing.
Als luie ICT'er is het op locaties die verder dan 15m lopen zijn handiger om zoiets te doen.
(ontwerp eigen GNSS trackers, techniek is niet een issue)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

raymondw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:20:
@Raven
Ja, mee eens, echter word er gekeken naar kant en klare oplossing.
Als luie ICT'er is het op locaties die verder dan 15m lopen zijn handiger om zoiets te doen.
(ontwerp eigen GNSS trackers, techniek is niet een issue)
Dat is niet altijd mogelijk. Toen hier nog zo'n meter hing, was er nét maar dan ook echt nét genoeg ruimte om een
Afbeeldingslocatie: https://bde-ltd.com/wp-content/uploads/2020/12/CNY70.jpg
op het ruitje te plakken. Had ik er een YouLess of iets vergelijkbaars op geplakt en de deur van de meterkast dicht gedaan, dan had ik ruzie gekregen met Enexis :+

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-03-2022 11:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:01
Ik heb het bijhouden van het verbruik met een analoge teller eigenlijk zeer simpel opgelost (maar niet goedkoop). Ik heb gewoon twee Shelly EM's. Eentje bij de teller en eentje bij de omvormer van de zonnepanelen. Altijd realtime data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

B-Force schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:48:

[…]

En, @B-Force , ben je eruit? Heeft de hulp hier geholpen om het wachtwoord terug te vinden?

Wel zo fijn als je hier een vraag stelt, een probleem voorlegt, om dan ook te laten weten of het geholpen heeft, of het gelukt is of niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 23:01

Rouwette

Rouwette.com

Putyah schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:21:
Volgens mij is het vrijs simpel om zelf te maken met een esp en een telefoon kabel.
https://infi.nl/nieuws/ho...er-uitlezen-3-jaar-later/

https://opencircuit.nl/pr...zer-bouwpakket-met-ESP-01
Andere redelijk klaar setje

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
Rouwette schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Volgens mij is het vrijs simpel om zelf te maken met een esp en een telefoon kabel.
https://infi.nl/nieuws/ho...er-uitlezen-3-jaar-later/

https://opencircuit.nl/pr...zer-bouwpakket-met-ESP-01
Andere redelijk klaar setje
Bedankt voor het doorsturen. Ik ben niet zo heel handig, dus ik heb de p1 gekocht. Hopelijk verdien ik het verschil terug met de inzichten in HA 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:21
Hippe Lip schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:33:
[...]

En, @B-Force , ben je eruit? Heeft de hulp hier geholpen om het wachtwoord terug te vinden?

Wel zo fijn als je hier een vraag stelt, een probleem voorlegt, om dan ook te laten weten of het geholpen heeft, of het gelukt is of niet.
Nog geen tijd gehad te checken. Gisteravond de history van Lastpass (wist niet dat die er was, bedankt voor de tips) gescreenshot. Vanavond proberen. Ik zat alleen met een login op telefoon die niet lekker liep, en vandaag een drukke dag op werk. HA is niet de prio van mijn wederhelft, dus eerst wat andere dingen doen rond huis 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33
Best wel jammer dat de robostofzuiger nu net niet in het lijstje van ondersteunde stofzuigers staat.
dreame.vacuum.mc1808
Had hem natuurlijk graag in de home assistant gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Vraagje.. Ik ben met HomeKit Infused aan de slag (en Minimalist en...) maar dat is een YAML dash (Yamlmode) .. Is er daarmee ook een optie om die dash te hiden voor andere users?

Mijn vrouw is van de categorie: Moet simpel zijn en niet te veel veranderen.. Dus als ik ga kloten met dashboards begint zij onrustig te worden. Dus het liefste zou ik het hele dash (HomeKit infused in dit geval) opbouwen zonder dat zij het ziet of er bij kan..

Iemand n suggestie? Ikzelf ben admin, zij niet, dus als het op die manier kan, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 10:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Onder Configuration > dashboards kan je dat doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
breinonline schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 06:16:
Onder Configuration > dashboards kan je dat doen.
Niet bij Yaml mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik zie het ja, dan moet je in je yaml-file aan de slag. Zie https://www.home-assistant.io/dashboards/dashboards/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
DikkieDick schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:02:
[...]

Bij mij gaat dat ook altijd mis als HA onverhoopt de verbinding met de P1-meter kwijt is. Dan worden de totalen tot dan voor die dag bij het huidige of laatste uur opgeteld.
Ik heb het opgelost door een template sensor te maken die de initiele waarde aftrekt van de solaredge lifetime sensor. Hierdoor begint de template sensor op 0.

Heb zelf tot nu toe geen problemen gehad met rare waardes, dus zolang het zo werkt is het ok voor mij.

Energy dashboard resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMwBGfIgkI8buC-6hfqhWFXeSsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCYE7g0yp6GSh8mqOUsEIvbn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 20:52
Ik heb een camera aangesloten op de Raspberry Pi (niet-USB), namelijk deze.

Helaas lijkt dit niet correct te werken in HA.
Ik heb het kabeltje al via de twee manieren proberen in te steken in de connector.

Zie foto’s hieronder voor de configuratie en log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz5Al7a1rAw3XyVrnXSyaO_Z87k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNPnHKEBRfm3OAVSIDA3Dqhs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYKfJejkeeCWcUD9ZaK1YmpipVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFRgrPmXl68qjbgmCyTHSDik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 07:54
Kun je ook rekenen met HA, en zo ja, hoe?

Ik wil een pagina maken in de HA app waarop ik per device waar een smart plug achter zit kan laten berekenen wat dat apparaat in totaal heeft verbruikt in euro's.

Ik kan nu prima het totaal kWh verbruik zien per apparaat, maar ik betaal dus grofweg 21ct per kWh, dus als een apparaat 30kwh verbruikt heeft, dan is dat x 21ct 630 cent is dus € 6,30.

Maar kan ik dat 'tonen' in HA. Dus dat ik een tab maak waar dan op staat

TV woonkamer: X euro
TV slaapkamer: Y euro
Wasmachine: Z euro

etc.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 08:46
Ik probeer via de Home Assistant GUI mijn wireless netwerk te wijzigen. Maar elke keer als ik mijn nieuwe netwerk selecteer krijg ik deze foutmelding:

Activating connection failed, check connection settings.

Is het iemand wel eens gelukt om via die weg een ander WIFI netwerk te activeren? Ik moet er bij zeggen dat mijn nieuwe netwerk een MESH netwerk is met 3 WIFI access points. HA toont ook alle 3 de AP's in de lijst die alle 3 de zelfde (SSID) netwerknaam hebben. Als ik er één selecteer selecteert HA ze alle 3 waarbij de gene die ik selecteerde een iets donkerdere kleur blauw heeft. Maar goed, ik krijg dus bovenstaande error. Ook na volledig updaten van Hassio.

In het verleden heb ik bij de initiele inrichting van HA het netwerk stuk geconfigureerd door een my-network bestand aan te maken en in /CONFIG/network te plaatsen. Ik hoop dat dat niet nodig is, want dan moet ik waarschijnlijk de SD kaart uitlezen en ik heb geen reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:06:

Ik wil een pagina maken in de HA app waarop ik per device waar een smart plug achter zit kan laten berekenen wat dat apparaat in totaal heeft verbruikt in euro's.

Ik kan nu prima het totaal kWh verbruik zien per apparaat, maar ik betaal dus grofweg 21ct per kWh, dus als een apparaat 30kwh verbruikt heeft, dan is dat x 21ct 630 cent is dus € 6,30.

etc.
Wellicht is in dit geval template-entity-row het handigst. Alternatief is template sensors aanmaken per plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51
Just_A_User schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:06:

etc.
Ja hoor! Ik maak hiervoor zelf gebruik van utility_meter en templates om kosten te berekenen. Als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
utility_meter:
  weekly_gas:
    source: sensor.dsmr_consumption_gas_delivered
    cycle: weekly
  weekly_energy:
    source: sensor.totaal_energie

template:
- sensor:
    - name: "Wekelijkse stroomkosten variabel contract"
      unit_of_measurement: €
      device_class: monetary
      state: >
        {{ (states('sensor.weekly_energy') | float(0) * 0.262437) | round(2) }}
    - name: "Wekelijkse gaskosten variabel contract"
        {{ (states('sensor.weekly_gas') | float(0) * 1.366114) | round(2) }}

Als je alleen geïnteresseerd bent in de totale kosten vanaf het begin van het gebruik van je stroommeter, dan hoef je niet eens utility_meters te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Sicco92 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:27:
[...]

Ja hoor! Ik maak hiervoor zelf gebruik van utility_meter en templates om kosten te berekenen. Als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
utility_meter:
  weekly_gas:
    source: sensor.dsmr_consumption_gas_delivered
  weekly_energy:
    source: sensor.totaal_energie

template:
- sensor:
    - name: "Wekelijkse stroomkosten variabel contract"
        {{ (states('sensor.weekly_energy') | float(0) * 0.262437) | round(2) }}
    - name: "Wekelijkse gaskosten variabel contract"
        {{ (states('sensor.weekly_gas') | float(0) * 1.366114) | round(2) }}

Als je alleen geïnteresseerd bent in de totale kosten vanaf het begin van het gebruik van je stroommeter, dan hoef je niet eens utility_meters te gebruiken.
Maar als ik het goed begrijp is dat wat er door mijn meter heen gaat? Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik heb van die Fibaro wall plugs op vrijwel elk (groot) apparaat in huis. Dus de TV's, wasmachine, droger, PC, etc etc.

Daarvan kan ik dus per wall plug (en dus per device want er zit maar 1 device per wall plug) zien wat het verbruik is. Bijvoorbeeld beneden op mijn TV heb ik zo'n wall plug, nou, als die TV sinds die stekker er in zit 30kwh verbruikt heeft, dan kan ik dat zien.

Maar dat is het verbruik, niet wat dat in euro's is. Nu wil ik dus een tab waar ik per apparaat kan zien hoeveel euro's me het gebruik van dat apparaat kost.

Het liefste wil ik dat per dag, maar ook het totaal.

Dus als vandaag de TV (willekeurige getallen) 2 uur heeft aangestaan a 100 watt per uur, dan zijn dat 200 watt, en aangezien 1 kwh 21ct kost hebben die 2 uur me 4.2ct gekost. Maar morgen (dus vanaf 0.00u) moet die teller opnieuw beginnen.

Dat wil ik dus voor elk apparaat doen.

Daarnaast wil ik voor elk apparaat het totaalverbruik sinds ik de tussenstekkers gebruik, in euro's zien. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
technoaddict schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:12:
In het verleden heb ik bij de initiele inrichting van HA het netwerk stuk geconfigureerd door een my-network bestand aan te maken en in /CONFIG/network te plaatsen. Ik hoop dat dat niet nodig is, want dan moet ik waarschijnlijk de SD kaart uitlezen en ik heb geen reader.
Het hoeft niet per se via de SD-kaart. Als je een USB-poort hebt op je Home Assistant-apparaat, kan dat ook via een extra USB-stick. Die moet je 'CONFIG' noemen, en daar kan je dezelfde folder- en bestandsstructuur gebruiken als je op de SD-kaart hebt. Vervolgens kan je in de Supervisor deze bestanden importeren, via: System -> Import from USB (in het puntjes-menu onder 'Host').

Hier documentatie over de USB-stick (ook hoe je die moet formatten, etc.): https://github.com/home-a...entation/configuration.md, en hier nog specifiek over het network-gedeelte: https://github.com/home-a...ual-network-configuration

Ik ben er vanuit gegaan dat je Home Assistant OS hebt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Just_A_User schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Maar als ik het goed begrijp is dat wat er door mijn meter heen gaat? Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik heb van die Fibaro wall plugs op vrijwel elk (groot) apparaat in huis. Dus de TV's, wasmachine, droger, PC, etc etc.

Daarvan kan ik dus per wall plug (en dus per device want er zit maar 1 device per wall plug) zien wat het verbruik is. Bijvoorbeeld beneden op mijn TV heb ik zo'n wall plug, nou, als die TV sinds die stekker er in zit 30kwh verbruikt heeft, dan kan ik dat zien.

Maar dat is het verbruik, niet wat dat in euro's is. Nu wil ik dus een tab waar ik per apparaat kan zien hoeveel euro's me het gebruik van dat apparaat kost.

Het liefste wil ik dat per dag, maar ook het totaal per jaar.

Dus als vandaag de TV (willekeurige getallen) 2 uur heeft aangestaan a 100 watt per uur, dan zijn dat 200 watt, en aangezien 1 kwh 21ct kost hebben die 2 uur me 4.2ct gekost. Maar morgen (dus vanaf 0.00u) moet die teller opnieuw beginnen.

Dat wil ik dus voor elk apparaat doen.

Daarnaast wil ik voor elk apparaat het totaalverbruik sinds ik de tussenstekkers gebruik, in euro's zien. Is dat mogelijk?
Ik gaf je een voorbeeld van hoe ik de utility_meters gebruik voor mijn totale verbruik in huis, maar je kunt het ook gebruiken om per apparaat een utility_meter-sensor aan te maken. Of zelfs 2 verschillende utility_meters per apparaat, bijvoorbeeld eentje met 'cycle: daily' en eentje met 'cycle: yearly'. Die sensors kan je dan gebruiken om in een template te stoppen waar je het vermenigvuldigt met je stroomkosten, en die template-sensors kan je vervolgens in je dashboard zetten.

Voor het gebruik van utility_meter kan je je hier inlezen: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 08:46
Sicco92 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Het hoeft niet per se via de SD-kaart. Als je een USB-poort hebt op je Home Assistant-apparaat, kan dat ook via een extra USB-stick. Die moet je 'CONFIG' noemen, en daar kan je dezelfde folder- en bestandsstructuur gebruiken als je op de SD-kaart hebt. Vervolgens kan je in de Supervisor deze bestanden importeren, via: System -> Import from USB (in het puntjes-menu onder 'Host').

Hier documentatie over de USB-stick (ook hoe je die moet formatten, etc.): https://github.com/home-a...entation/configuration.md, en hier nog specifiek over het network-gedeelte: https://github.com/home-a...ual-network-configuration

Ik ben er vanuit gegaan dat je Home Assistant OS hebt trouwens.
Interessant Sicco.
Ik ga het binnenkort eens op die manier proberen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Sicco92 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Ik gaf je een voorbeeld van hoe ik de utility_meters gebruik voor mijn totale verbruik in huis, maar je kunt het ook gebruiken om per apparaat een utility_meter-sensor aan te maken. Of zelfs 2 verschillende utility_meters per apparaat, bijvoorbeeld eentje met 'cycle: daily' en eentje met 'cycle: yearly'. Die sensors kan je dan gebruiken om in een template te stoppen waar je het vermenigvuldigt met je stroomkosten, en die template-sensors kan je vervolgens in je dashboard zetten.

Voor het gebruik van utility_meter kan je je hier inlezen: https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
Oh! Zo ver had ik nog niet nagedacht. Dank, ik ga me even inlezen in die utility meter, want dat zegt me nog even niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Kire88 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Ik heb het opgelost door een template sensor te maken die de initiele waarde aftrekt van de solaredge lifetime sensor. Hierdoor begint de template sensor op 0.

Heb zelf tot nu toe geen problemen gehad met rare waardes, dus zolang het zo werkt is het ok voor mij.

Energy dashboard resultaat:
[Afbeelding]
Dat is handig. Ik moet er naar kijken. Overigens heb ik geen directe getallen van de zonnepanelen omdat daar geen wifi of internetaansluiting op zit (omvormer dan). Dus het gaat dan bij mij om de totalen die van de slimme meter komen.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@DikkieDick
Je weet dat de cijfertjes van je slimme meter nix zeggen over de opbrengst van je panelen? De opbrengst gaat namelijk eerst het huis in. Pas als er wat over is wordt dat teruggeleverd aan het net en kun je dat aflezen. Hoeveel er onderweg door het huis geconsumeerd is weet je niet.

Als je de opbrengst van je panelen wilt weten zul je daar een tussenmeter tussen moeten hangen. Er zijn diverse meters die uitstekend met HA te koppelen zijn. Ik raad je aan om geen pulsmeter te gebruiken, omdat je dan in geval van storing of zo niet weet wat je gemist hebt. Een modbusmeter bijvoorbeeld blijft doortellen en het is de tellerwaarde die doorgegeven wordt. Je zien dan vanzelf altijd de juiste totaalopbrengst van je panelen. En die meters zijn er ook met WiFi-interface, dus als je er niet met een LAN-kabel kunt komen is dat ook op te lossen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-07 13:57
Hey! Is er iemand die toevallig al iets gemaakt heeft om een melding te sturen wanneer er "stroomoverschot" is (maw, de zonnepanelen brengen op maar er is te weinig verbruik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57
Ik heb sinds een week nu een Slimmelezer+ van Marcel Zuidwijk. Erg leuke spielerei.

Helaas is de uptime niet best en heb zojuist maar een USB kabel aangesloten om te kijken of dat wat helpt.

Maar mijn vraag is: Sommige waardes worden per seconde weggeschreven naar Influx. Kan ik dat ergens throttelen? Of moet ik daar soms de SlimmeLezer+ voor flashen met een aangepaste bin-file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:01
Heb het hierboven al ergens vermeld maar ik werk "gewoon" met twee shelly EM's. Die hebben nog een bijkomend voordeel dat ze apart de "teruglevering" meten. Ik meet dus met één shelly bij mijn ouderwetse analoge teller. Daar zie ik het verbruik maar ook apart wat er terug gaat (Channel Consumption en Channel Return, dacht ik). Dat in combinatie met een shelly bij de omvormer, krijg ik wel een mooi beeld van het verbruik op dat moment.

Dat geeft dan zoiets qua resultaat
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jl6d7rw.png
Als je de twee samentelt, heb je dus het verbruik op dit moment.
Op het screenshot leveren we dus 2500 Watt terug, terwijl de panelen 2911Watt opleveren. We zitten dus met een verbruik van een 400Watt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7kLgBWT.png
Hier zitten we dus met een verbruik van 2750Watt ongeveer.

Ik heb nog een tijdje (jaar of twee waarschijnlijk) een analoge terugdraaiende teller dus ik moet er eigenlijk nog niet mee bezig zijn. Maar ik wil al alles "aansturen" volgens deze gegevens. Dan heb ik een "testperiode" van twee jaar om alles beetje afgestemd te krijgen op mekaar. Er komen binnenkort een tweetal airco's en een warmtepomp. En dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat de warmtepomp werkt terwijl het strijkijzer aanligt (om maar iets te zeggen).

Ik geef toe dat het niet de goedkoopste oplossing is. Dacht dat ik 40 euro per shelly EM betaald heb. Maar het doet zijn werk perfect. Ik wil ook wel beetje prutsen met doe-het-zelf sensoren en bordjes en zo maar in dit geval heb ik zelfs niet getwijfeld om deze aan te kopen. Het is de bedoeling dat zo'n beetje alles van grootverbruikers geregeld gaat worden op basis van deze data. En dan moet de data juist zijn en moet het niet opeens voorvallen dat het niet werkt omdat ik één of andere sensor verprutst heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 13:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb een Google Nest Hub aangeschaft, maar ik krijg TTS naar dit apparaat niet werkend.
Via de browser werkt het gewoon.

Zodra ik een TTS aanroept hoor ik een ploink en vervolgens is het stil.
Ik had deze link al gevolgd maar dat staat goed.

Mijn HA instance is intern en extern te benaderen via https via dezelfde URL (eigen domeinnaam en officieel SSL certificaat), op mijn lokale DNS server heb ik een record aangemaakt die ervoor zorgt dat de externe URL ook intern te bereiken is maar dan op het lokale IP adres. Dat werkt prima.

Ook mijn koppeling met de Google Assistant werkt goed.

[ Voor 4% gewijzigd door CAP-Team op 27-03-2022 14:04 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:02:
Ik heb een Google Nest Hub aangeschaft, maar ik krijg TTS naar dit apparaat niet werkend.

Mijn HA instance is intern en extern te benaderen via https via dezelfde URL (eigen domeinnaam en officieel SSL certificaat), op mijn lokale DNS server heb ik een record aangemaakt die ervoor zorgt dat de externe URL ook intern te bereiken is maar dan op het lokale IP adres. Dat werkt prima.

Eerder hier ook al besproken, maar Google devices gebruiken hard-coded Google DNS. Ze gebruiken dus niet jouw lokale DNS-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

TheFes schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Eerder hier ook al besproken, maar Google devices gebruiken hard-coded Google DNS. Ze gebruiken dus niet jouw lokale DNS-server
Dat maakt ook niet uit omdat mijn HA ook extern te benaderen is via dezelfde URL.
Dus ook via de Google DNS :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Dat maakt ook niet uit omdat mijn HA ook extern te benaderen is via dezelfde URL.
Dus ook via de Google DNS :?
Ja, maar als je een interne URL opgegeven hebt, zal hij die intern proberen te bereiken. Lees anders de discussie eerder deze week even terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:02:

Net wat @TheFes al zegt.
Ik had eerder deze week zo ongeveer het zelfde probleem.
Of je nu een eigen domein gebruikt of bv iets van Duckdns mag niet veel uitmaken.
Kijk even naar mijn eerdere reacties hier.
Met name of je interne URL en externe URL wel verschillend zijn.
Kijk ook in je log voor de foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik heb in mijn configuratie wel het volgende staan:

YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/20211027_vpn_domein.be_cert.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Als ik dit weg comment dan is HA intern te bereiken zonder HTTPS, maar dan werkt HTTPS niet, zet ik dit weer aan dan is HA niet via HTTP te bereiken maar alleen via HTTPS
Hoe werkt dat dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:18:
Ik heb in mijn configuratie wel het volgende staan:

YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/20211027_vpn_domein.be_cert.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

Als ik dit weg comment dan is HA intern te bereiken zonder HTTPS, maar dan werkt HTTPS niet, zet ik dit weer aan dan is HA niet via HTTP te bereiken maar alleen via HTTPS
Hoe werkt dat dan :?
Ik heb niets van deze ssl keys in de configuration staan.
Uiteraard bestaan deze pem files zelf wel in /ssl.

Heb je wel de NGINX add on in gebruik?

YAML:
1
2
3
4
http: 
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies: 
    - 172.30.33.0

Bij in de NGINX configuratie (alleen de tekst hoppyf is in werkelijkheid anders)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
certfile: fullchain.pem
cloudflare: false
customize:
  active: false
  default: nginx_proxy_default*.conf
  servers: nginx_proxy/*.conf
domain: hoppyf.duckdns.org
hsts: max-age=31536000; includeSubDomains
keyfile: privkey.pem

[ Voor 19% gewijzigd door HoppyF op 27-03-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

nee geen NGINX. Eigen domein en DNS in eigen beheer.
Die zodoende mijn externe URL doorverwijst naar mijn externe IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:34:
Misschien eens beginnen met de yaml te posten zodat we weten wat je probeert? (Uiteraard je domeinnaam even masken)

Edit: nvm is natuurlijk tts en dus recht toe recht aan.

[ Voor 8% gewijzigd door -Casper op 27-03-2022 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:34:
Ok.
Dat moet ook kunnen.
Als je TTS wel werkt met je eigen domein en bijbehorend SSL certificaat is dat in orde.
Intern moet je direct verwijzen naar je lokale IP adres, niet naar je interne domein bv homeassistant.local.
Bij mij was dat de oplossing om TTS lokaal te laten werken.
Ook het afspelen van media bv een lokale mp3 (/media) werkt dan goed naar de Google Hub.
Ook mijn beveiligingscamera is zichtbaar te krijgen op de Google Hub.
In eerste instantie lukt dat niet goed, ik kon de camera wel kiezen (vanuit het Dashboard, links bij Media)
maar er kwam geen zichtbaar beeld.
De oplossing was niet het verlagen van de resolutie (waar ik eerst aan dacht) maar het veranderen van de codec op de camera. Stond op H265 maar werkt nu wel met H264H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

fuzzyduck schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:56:
Ik heb sinds een week nu een Slimmemeter+ van Marcel Zuidwijk. Erg leuke spielerei.

Helaas is de uptime niet best en heb zojuist maar een USB kabel aangesloten om te kijken of dat wat helpt.

Maar mijn vraag is: Sommige waardes worden per seconde weggeschreven naar Influx. Kan ik dat ergens throttelen? Of moet ik daar soms de SlimmeLezer+ voor flashen met een aangepaste bin-file?
Als je de slimmemeter integratie van Home Assistent gebruikt kan je instellen om de hoeveel seconden hij moet uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:24
fuzzyduck schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:56:
Ik heb sinds een week nu een Slimmemeter+ van Marcel Zuidwijk. Erg leuke spielerei.

Ik had hetzelfde probleem, verbinding viel steeds weg. Bleek uiteindelijk aan de switch (unify) te liggen, direct in de KPN modem en 100 procent uptime sindsdien. (Nooit gekeken waarom het niet werkte :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
kepler schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:22:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, verbinding viel steeds weg. Bleek uiteindelijk aan de switch (unify) te liggen, direct in de KPN modem en 100 procent uptime sindsdien. (Nooit gekeken waarom het niet werkte :D)
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Ik heb hem via wifi verbonden. Ethernet is geen optie.

Verbonden met usb adapter bood geen soelaas. Uitgezoomd ziet het er aardig uit maar ingezoomd op een uur ofzo zie je alle drops naar 0.Die drops zie ik niet als ik de webfront open van de slimmerlezer+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKJWdk9YXsHfghyQyxzjv3SV9ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sC7sSsqadNpPCrXX0J2cf6G7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPstIINph3yWwxtgHoWJhbdqwR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PCToii78D5CXIoLdZKMfJZXH.png?f=fotoalbum_large

Ik kan in grafana wel de 0 deleten en dan houd ik de non-zero waardes over. Maar het is niet fraai.

Voor en Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVD7nIkqQDB-eUXma-bhybHX-4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aBkqLB5ehALHUCNBeqIKici.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sndRPyJ_-e_GWOcOWTBrV2W38m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6n9yHKHbgPEXwh5rcQ1dloa3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door fuzzyduck op 27-03-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
breinonline schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:04:
[...]

Als je de slimmemeter integratie van Home Assistent gebruikt kan je instellen om de hoeveel seconden hij moet uitlezen.
De slimmemeter+ werd automatisch gevonden. hier kan ik niks aan wijzigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIAzsoBPk9ftGqJrkC6a5d0WytU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rq1jkdI2o6OxGCvl25YxRH7j.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

HoppyF schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Ok.
Dat moet ook kunnen.
Als je TTS wel werkt met je eigen domein en bijbehorend SSL certificaat is dat in orde.
Intern moet je direct verwijzen naar je lokale IP adres, niet naar je interne domein bv homeassistant.local.
Bij mij was dat de oplossing om TTS lokaal te laten werken.
Ook het afspelen van media bv een lokale mp3 (/media) werkt dan goed naar de Google Hub.
Ook mijn beveiligingscamera is zichtbaar te krijgen op de Google Hub.
In eerste instantie lukt dat niet goed, ik kon de camera wel kiezen (vanuit het Dashboard, links bij Media)
maar er kwam geen zichtbaar beeld.
De oplossing was niet het verlagen van de resolutie (waar ik eerst aan dacht) maar het veranderen van de codec op de camera. Stond op H265 maar werkt nu wel met H264H.
TTS werkt wel in de browser, maar dan gebruikt hij natuurlijk mijn eigen DNS, maar niet op de Google Nest Hub. Op de Lenovo Smart Clock (met Google Assistant integratie) van mijn oudste zoon werkt het ook wel, maar op de Lenovo Smart Clock Basic van mijn jongste zoon werkt het weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

fuzzyduck schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:42:
[...]

De slimmemeter+ werd automatisch gevonden. hier kan ik niks aan wijzigen?

[Afbeelding]
Hum, jij hebt een andere dan ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT5SjRNh4qJruFErr1ZRveo7vL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JedJL1QjnRfmQYXx7UHNHA8D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wxZBLOgAZK269B4UBNfbbBo2JE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8fqsm1L2UrSXeff8DiSISk7.png?f=user_large
Ik heb een ethernet versie, maar ik zou verwachten dat dit op jouw versie ook instelbaar op zou zijn. Neem anders eens contact op met Marcel Zuidwijk, misschien kan die je zo helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
@breinonline @fuzzyduck
De ethernet versie gebruikt geen ESPHome en is min of meer een netwerkinterface voor de data, en is daardoor via de standaard DSMR integratie te gebruiken.

De wifi versie gebruikt ESPHome en verwerkt de data zelf tot sensoren die Home Assistent kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:13:
[...]

TTS werkt wel in de browser, maar dan gebruikt hij natuurlijk mijn eigen DNS, maar niet op de Google Nest Hub. Op de Lenovo Smart Clock (met Google Assistant integratie) van mijn oudste zoon werkt het ook wel, maar op de Lenovo Smart Clock Basic van mijn jongste zoon werkt het weer niet.
De Google Nest is blijkbaar vrij kritisch vwb TTS weergave.
Ik heb geen eigen DNS maar gebruik deze gewoon standaard van de router. (KPN Box 12).
Verder niets aan gewijzigd.
De internal URL van Home Assistant (zie Instellingen, Algemeen) bevat alleen http plus je lokale IP adres.
Zoiets als dit: http://192.168.2.14:8123/
Daarbij is er geen DNS resolving nodig want het IP adres staat er al.
De Google Hub accepteert dit ook.

Probeer dit eens uit als je het zo nog niet had ingesteld.
Ik had het eerst verkeerd ingesteld, bij externe URL het https duckdns adres en bij interne URL de homeassistant.local zoals het voordat ik met DuckDNS en SSL ook goed werkte.
Ook met TTS en lokale mp3’s afspelen.
Ik kreeg het daarna pas aan gang om bij zowel interne als externe URL het duckdns in te vullen.
Niet fraai maar het werkte wel.
Na een tip hier moest dat dus het lokale IP adres zijn en werkte dat hier ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

@HoppyF

Ik heb nu de NGINX addon geïnstalleerd, TTS werkt nu op de Google Hub *O*, HA is intern bereikbaar via http op poort 8123 maar nu kom ik er van buitenaf niet meer in 8)7

Moet ik nog een poort forwarden op de router? En zo ja, is dat dan poort 8123 of poort 443?
En wat is nu mijn externe URL?

Update:
Ook gelukt. Moest stukje code toevoegen aan de config:

YAML:
1
2
3
4
http:
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24

En ik heb in mijn router externe poort 8123 laten verwijzen naar interne poort 443 die naar HA verwijst.

[ Voor 30% gewijzigd door CAP-Team op 27-03-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:30:
@HoppyF

Ik heb nu de NGINX addon geïnstalleerd, TTS werkt nu op de Google Hub *O*, HA is intern bereikbaar via http op poort 8123 maar nu kom ik er van buitenaf niet meer in 8)7

Moet ik nog een poort forwarden op de router? En zo ja, is dat dan poort 8123 of poort 443?

Update:

YAML:
1
2
3
4
http:
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24

En ik heb in mijn router externe poort 8123 laten verwijzen naar interne poort 443 die naar HA verwijst.
Waarom niet gewoon 443 naar 443, of gebruik je de externe URL ook nog voor iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Hippe Lip schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:45:
@DikkieDick
Je weet dat de cijfertjes van je slimme meter nix zeggen over de opbrengst van je panelen? De opbrengst gaat namelijk eerst het huis in. Pas als er wat over is wordt dat teruggeleverd aan het net en kun je dat aflezen. Hoeveel er onderweg door het huis geconsumeerd is weet je niet.

Als je de opbrengst van je panelen wilt weten zul je daar een tussenmeter tussen moeten hangen. Er zijn diverse meters die uitstekend met HA te koppelen zijn. Ik raad je aan om geen pulsmeter te gebruiken, omdat je dan in geval van storing of zo niet weet wat je gemist hebt. Een modbusmeter bijvoorbeeld blijft doortellen en het is de tellerwaarde die doorgegeven wordt. Je zien dan vanzelf altijd de juiste totaalopbrengst van je panelen. En die meters zijn er ook met WiFi-interface, dus als je er niet met een LAN-kabel kunt komen is dat ook op te lossen.
Thanx. Nee dat weet ik. In mijn verhaal ergens hierboven ging het bij mij om dat mijn Grafana-dashboard van slag raakte als het interne netwerk eruit ligt. Overigens ook niet zo'n heel groot probleem. In de HA ziet het er wel netjes uit.
Wel handig om te lezen dat het wel mogelijk is door er een meter tussen te zetten. Ik denk dat ik dat achterwege laat. Men zegt dat de omvormer een levensduur van pakweg 10 jaar heeft en deze hangt er inmiddels bijna 9 jaar. De volgende omvormer moet/mag een slimme(re) worden.
En zelf houd ik de omvormer ook wel in de gaten. Die geeft ook wel de waardes, maar ja die komen natuurlijk niet zo netjes elders. En om dat steeds op te schrijven, is wel erg old skool. Doe ik overigens wel 1x per jaar en dan gaat het in een spreadsheet. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 13:28
TheFes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 06:52:
[...]

Waarom niet gewoon 443 naar 443, of gebruik je de externe URL ook nog voor iets anders?
Omdat er op 443 veel meer onzin voorbij kan komen dan op 8123. O.a. veel standaard webscanners.

Ik weet het, "security through obscurity" is geen ding, maar in dit geval scheelt het een hoop gelegenheidsscanners.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
CAP-Team schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:30:
@HoppyF

Update:

YAML:
1
2
3
4
http:
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24

Mooi dat het nu werkt!
Ik heb hier gewoon poort 443 open gezet en naar 443 laten verwijzen.
Je kunt voor het veilige gevoel ook nog 2FA authenticatie aanzetten.
(Time-based One Time Password)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 15:03
Hier een post om mensen te inspireren en hopelijk gezamelijk tot iets beters te kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htuWu-wtv9ILKKEYFy2Lz35YdKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ei9aZfr9clAU2WihNtEkL1aS.png?f=fotoalbum_large
Elke minuut start een automation die kijkt of aan alle condities voldaan is om een switch te zetten "sunscreen_conditions_down".

ik gebruik:
- virtual switches
sunscreen_manual
sunscreen_conditions_down
sunscreen_last_execution_time
- nest thermostaat voor de inside temperature.
- buienradar voor de weergegevens.
- helpers
sunscreen_conditions_down input_boolean.sunscreen_conditions_down Schakelaar
sunscreen_manual input_boolean.sunscreen_set_manual Schakelaar
sunscreen_set_begintijd input_datetime.sunscreen_set_begintijd Datum en/of tijd
sunscreen_set_eindtijd input_datetime.sunscreen_set_eindtijd
sunscreen_set_begintijd input_datetime.sunscreen_set_eindtijd Datum en/of tijd
sunscreen_set_min_inside_tem input_number.sunscreen_set_min_inside_temp Numeriek
sunscreen_set_min_outside_temp input_number.sunscreen_set_min_outside_temp Numeriek
sunscreen_set_regen input_number.sunscreen_set_regen Numeriek
sunscreen_set_windsnelheid input_number.sunscreen_set_windsnelheid Numeriek

een lovelace kaart waarin te zien is wat de status is, en door welke condities dat komt en je kan de sturing beinvloeden.

automations:
Sunscreen
Een automation die reageert als de switch down op true staat, en als dat zo is dat gaat het zonnescrem naar beneden en krijg ik een pushnotification.
pushnotifications zijn handig om dry runs te doen en de werking te testen.
Als sunscreen_manual aan staat doe niets.

Sunscreen down
sensor.buienradar_wind_speed -- input_number.sunscreen_set_windsnelheid
sensor.buienradar_temperature -- input_number.sunscreen_set_windsnelheid
sensor.woonkamer_temperature -- nput_number.sunscreen_set_min_outside_temp
sensor.woonkamer_temperature -- input_number.sunscreen_set_min_inside_temp
sensor.buienradar_irradiance -- 100
time -- input_datetime.sunscreen_set_begintijd
time -- input_datetime.sunscreen_set_eindtijd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Sunscreen
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.sunscreen_conditions_down
    id: sunscreen_up
    from: 'On'
    to: 'Off'
    id: sunscreen_down
    from: 'off'
    to: 'on'
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.sunscreen_set_manual
    state: 'off'
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_mi11
            data:
              title: sunscreen_up
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: sunscreen_down
        sequence:
            data:
              title: sunscreen down
    default:
        data:
          title: sunscreen doet niets
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
alias: sunscreen_down
description: ''
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.buienradar_wind_speed
        below: input_number.sunscreen_set_windsnelheid
    conditions:
        entity_id: sensor.buienradar_irradiance
        above: 100
    conditions:
        entity_id: sensor.buienradar_temperature
        above: input_number.sunscreen_set_min_outside_temp
    conditions:
        entity_id: sensor.woonkamer_temperature
        above: input_number.sunscreen_set_min_inside_temp
    conditions:
      - condition: time
        after: input_datetime.sunscreen_set_begintijd
    conditions:
      - condition: time
        before: input_datetime.sunscreen_set_eindtijd
    conditions:
        entity_id: sensor.buienradar_irradiance
        above: '100'
    conditions:
        entity_id: sensor.woonkamer_temperature
        below: input_number.sunscreen_set_regen
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
    data: {}
mode: single

sunscreen.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
# Sunscreen
################################################################################### 
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      sunscreen_blokkering_button_display:       
        value_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.sunscreen_manual', 'off') %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
        icon_template: >-
          {% if is_state('input_boolean.sunscreen_manual', 'off') %}
            mdi:check-outline
          {% else %}
            mdi:alert-outline
          {% endif %}

## wat is het verschil tussen windgust en speed?  
  ## todo:  wind force is ook te gebruiken
    sensors:
      sunscreen_max_wind_gust:
      # Wind strenght - in km/h  (equeal as windkracht 7)    
          {% if states('sensor.buienradar_wind_speed') | int < 60 %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
          {% if states('sensor.buienradar_wind_speed') | float < 60 %}
          {% else %}
          {% endif %}

sensors:
      sunscreen_max_rain_next_hour:
      # Almost no rain in the next 60 minutes is predicted      
          {% if states('sensor.buienradar_precipitation_forecast_average') | int < 2 %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
          {% if states('sensor.buienradar_precipitation_forecast_average') | int < 2 %}
          {% else %}
          {% endif %}        

sensors:
      sunscreen_min_outdoor_temp:
      # Above the 19 degrees outsite temperature 
          {% if states('sensor.buienradar_temperature') | float > states('input_number.sunscreen_set_min_outside_temp')| float %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
          {% if states('sensor.buienradar_temperature') | float > states('input_number.sunscreen_set_min_outside_temp')| float %}
          {% else %}
          {% endif %}   
      sunscreen_min_inside_temp:
      # Above the 20 degrees in Living room.    
          {% if states('sensor.woonkamer_temperature') | float >  states('input_number.sunscreen_set_min_inside_temp') | float %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
        #entity_id:
        #- sensor.woonkamer_temperature
          {% if states('sensor.woonkamer_temperature') | float >  states('input_number.sunscreen_set_min_inside_temp')| float %}
          {% else %}
          {% endif %}   

#  - platform: template
#    sensors:
#      sunscreen_min_ha_running:
#      # Voorkomt dat automation na restart HA gelijk uitgevoerd wordt.   
#        value_template: >-  
#          {% if {{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('sensor.home_assistant_uptime')))  // 60|int }} | float > 0.05 %} True
#          {% else %} False
#          {% endif %}
#        icon_template: >-
#          {% if {{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('sensor.home_assistant_uptime'))) // 60|int }} | float > 0.05 %}
#            mdi:check-outline
#          {% else %}
#            mdi:alert-outline
#          {% endif %}  

sensors:
      sunscreen_time_frame_for_execution:       
          {% if now().hour >  as_timestamp(states('input_datetime.sunscreen_set_eindtijd')) and now().hour <  as_timestamp(states('input_datetime.sunscreen_set_eindtijd'))  %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
        #entity_id:
        #- sensor.time         
          {% if now().hour > as_timestamp(states('input_datetime.sunscreen_set_begintijd')) and now().hour < as_timestamp(states('input_datetime.sunscreen_set_eindtijd')) %}
          {% else %}
          {% endif %}

sensors:
      sunscreen_months_for_execution:
      # Starting in Maart dus groter dan 2 (feb) en ending in oktober dus kleiner dan 10    
          {% if (now().month >= 3) and (now().month <= 9) %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
        #entity_id:
        #- sensor.date           
          {% if (now().month >= 3) and (now().month <= 9) %} 
          {% else %}
          {% endif %}

sensors:
      sunscreen_last_execution_time:
      # prevents that automation is triggered multiple times in a short amount of time. Checks last time automation is triggered, if more then 2700 seconds (45min), condition becomes True    
          {% if ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr('automation.Sunscreen', 'last_triggered')) |int(0) ) > 2700 %} True
          {% else %} False
          {% endif %}
        #entity_id:
        #- sensor.time 
          {% if ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr('automation.Sunscreen', 'last_triggered')) |int(0) ) > 2700 %}
          {% else %}
          {% endif %}

#todo: {{ relative_time(states.cover.zonnescherm.last_changed) }} 
  #  - platform: template
  #    sensors:
  #      sunscreen_down_last_execution_up_older_then_down:
  #      # can only be triggered if timestamp of last_triggered time UP is kleiner/gelijk than the timestamp of last_triggered time of the "screen down" automation.    
  #        value_template: >-
  #          {% if (as_timestamp(states.automation.sunscreen_woonkamer_down.attributes.last_triggered) | int <= as_timestamp(states.automation.sunscreen_woonkamer_up.attributes.last_triggered) | int) %} True
  ##          {% else %} False
  #          {% endif %}
  #        entity_id:
  #          - sensor.time          
  #        icon_template: >-
  #          {% if (as_timestamp(states.automation.sunscreen_woonkamer_down.attributes.last_triggered) | int <= as_timestamp(states.automation.sunscreen_woonkamer_up.attributes.last_triggered) | int) %}
  #            mdi:check-outline
  #          {% else %}
  #            mdi:alert-outline
  #          {% endif %}

lovelace card:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: entities
entities:
  - entity: input_boolean.sunscreen_set_manual
  - entity: sensor.sunscreen_blokkering_button_display
  - entity: sensor.sunscreen_last_execution_time
  - entity: sensor.sunscreen_max_rain_next_hour
  - entity: sensor.sunscreen_max_wind_gust
  - entity: sensor.sunscreen_min_inside_temp
  - entity: sensor.sunscreen_min_outdoor_temp
  - entity: sensor.sunscreen_months_for_execution
  - entity: sensor.sunscreen_time_frame_for_execution
  - entity: input_boolean.sunscreen_conditions_down
  - entity: input_datetime.sunscreen_set_begintijd
  - entity: input_datetime.sunscreen_set_eindtijd
  - entity: input_number.sunscreen_set_min_inside_temp
  - entity: input_number.sunscreen_set_min_outside_temp
  - entity: input_number.sunscreen_set_regen
  - entity: input_number.sunscreen_set_windsnelheid

===============================

Ik heb nog een paar vragen:
- alle ideeen en feedback is welkom! uitbreidingen, fouten, ideeen om het robuuster en compacter te maken enz.
- ik heb nu 2 scripts die de switch sunscreen_conditions_down sturen. maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om hier 1 van te maken.
1 die hem aanzet bij als er aan 1 van de condities vandaan wordt, en anders uit.
- Mis ik nog meer weer/sturings parameters?
- todo: zonnescherm.last_changed (dat hij niet elke 10 minuten in/uit gaat)
- mooie blueprint van maken voor andere mensen

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@remcoXP Dat is nogal een wall of text waar zonder echt concrete vragen weinig uit zal komen verwacht ik.

Wat ik wel al zag is dat deze trigger fout is (in het eerste code blok)
YAML:
1
2
3
4
5

Input boolean states zijn lowercase en het is case sensitive. Je moet dus 'on' en 'off' gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 15:03
Vind het ook moeilijk om compact te omschrijven. Bedankt voor je feedback.
TheFes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:42:
@remcoXP Dat is nogal een wall of text waar zonder echt concrete vragen weinig uit zal komen verwacht ik.

Wat ik wel al zag is dat deze trigger fout is (in het eerste code blok)
YAML:
1
2
3
4
5

Input boolean states zijn lowercase en het is case sensitive. Je moet dus 'on' en 'off' gebruiken.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:21
Zijn er mensen die Bluetooth gebruiken binnen Homeassistant?
Ik heb in mijn Synology een bluetooth dongle geprikt en deze gekoppeld aan mijn VM. Dat werkt allemaal prima alleen met Bluetooth low energy devices krijg ik een fout.
Ik weet niet of de config niet goed is of dat er niks is te vinden(dit is er wel). Mi Flora ben ik naar opzoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-piBvUlyRg-IhzkQnb3ok5gTL8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g0CFQxBnZHRzaVbM01YYOBiA.png?f=user_large

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
device_tracker:
  - platform: bluetooth_tracker
    interval_seconds: 60
    new_device_defaults:
      track_new_devices: true

- platform: bluetooth_le_tracker
    interval_seconds: 60
    new_device_defaults:
      track_new_devices: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:32
Hallo mede-tweakers, ik lees al even mee en ben nu bezig om een 'kitlist' te gaan maken voor ons nieuwbouwhuis (oplevering jul/aug). Wat ik tot nu toe heb is dat ik aan de slag wil met Zigbee apparatuur en dan in combinatie met home assistant.

In ons huidige huis hebben we wat slimme lampen (Homeylux, wifi volgens mij). Die neem ik idealiter natuurlijk gewoon mee... Daarnaast ook een Nest speaker, die zou ik willen gebruiken voor muziek, maar ook als b.v. inbrekers binnen zijn dat ie geluid geeft. De voice commando's geven zou mooi zijn, maar hoeft geen showstopper te zijn.

Omdat ik niet weet of ik een nuldraad heb achter de schakelaars (niet gevraagd en niet aangeboden) ga ik ervanuit dat ik die niet heb.

Ik ga dan het volgende aanschaffen:
- Zigbee PIR sensoren (Tuya) - Zodat het licht aan gaat (b.v. bij de trap), maar ook in de 'kastenkamer'
- Zigbee deur/raam sensoren - Ook voor het licht, maar ook als alarmsysteem
- Sonoff dongle (CC2652P & CP2102N geflashed met Z-Stack 3?)
- Lichtschakelaar modules Zigbee (Tuya) - speciaal voor systemen zonder nuldraad.

Ik heb nog een iPad (volgens mij de laatste met de oude connector) en een iPad Mini (1e generatie) liggen voor besturing, dus die wil ik gaan ophangen in de keuken & de slaapkamer.

Ik moet echter nog een hub hebben, ik probeer al weken aan een raspberry pi 4B 4GB te komen, maar dit is haast onmogelijk en daarnaast moet ik dan nog een SSD regelen zodat ik niet met corrupte SD kaartjes zit. Ik lees her en der wel wat over ODroid.. maar ik zie dat je daar verschillende eMMC modules voor kan bestellen? Ik ben niet onhandig met ssh etc. (heb zelf meerdere pi's draaien in huis), maar weet niet precies wat ik nodig heb.

Ik wil HA zo inrichten dat ik:
- Inzicht heb in het netwerk (ik ga voor Unifi apparatuur incl deurbel en camera's)
- Scenes kan creeren in huis (licht in bepaalde kleur)
- Inzicht heb in energieverbruik, maar vooral: de wasmachine komt op zolder en die hoor ik waarschijnlijk niet uitslaan beneden)
- Verlichting die automatisch aangaat obv beweging/geofencing.
- Muziek op verschillende plekken in huis (b.v. via de IKEA speakers/Nest)

Ik hoop dat ik in de goede richting bezig ben, zou graag van jullie het volgende willen weten:
- Welke belangrijke dingen mis ik op m'n lijstje?
- Welk advies hebben jullie t.a.v. de hub?
- Ik dacht zelf met ongeveer 400 euro klaar te zijn, exclusief speakers. (maar wel wat ruimte, want zou ook trapverlichting willen). Is dit realistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Rhndy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:53:
Hallo mede-tweakers, ik lees al even mee en ben nu bezig om een 'kitlist' te gaan maken voor ons nieuwbouwhuis (oplevering jul/aug). Wat ik tot nu toe heb is dat ik aan de slag wil met Zigbee apparatuur en dan in combinatie met home assistant.

In ons huidige huis hebben we wat slimme lampen (Homeylux, wifi volgens mij). Die neem ik idealiter natuurlijk gewoon mee... Daarnaast ook een Nest speaker, die zou ik willen gebruiken voor muziek, maar ook als b.v. inbrekers binnen zijn dat ie geluid geeft. De voice commando's geven zou mooi zijn, maar hoeft geen showstopper te zijn.

Omdat ik niet weet of ik een nuldraad heb achter de schakelaars (niet gevraagd en niet aangeboden) ga ik ervanuit dat ik die niet heb.

- Zigbee PIR sensoren (Tuya) - Zodat het licht aan gaat (b.v. bij de trap), maar ook in de 'kastenkamer'
- Lichtschakelaar modules Zigbee (Tuya) - speciaal voor systemen zonder nuldraad.

Ik heb nog een iPad (volgens mij de laatste met de oude connector) en een iPad Mini (1e generatie) liggen voor besturing, dus die wil ik gaan ophangen in de keuken & de slaapkamer.

Ik moet echter nog een hub hebben, ik probeer al weken aan een raspberry pi 4B 4GB te komen, maar dit is haast onmogelijk en daarnaast moet ik dan nog een SSD regelen zodat ik niet met corrupte SD kaartjes zit. Ik lees her en der wel wat over ODroid.. maar ik zie dat je daar verschillende eMMC modules voor kan bestellen? Ik ben niet onhandig met ssh etc. (heb zelf meerdere pi's draaien in huis), maar weet niet precies wat ik nodig heb.

- Inzicht heb in het netwerk (ik ga voor Unifi apparatuur incl deurbel en camera's)
- Inzicht heb in energieverbruik, maar vooral: de wasmachine komt op zolder en die hoor ik waarschijnlijk niet uitslaan beneden)

Ik hoop dat ik in de goede richting bezig ben, zou graag van jullie het volgende willen weten:
- Ik dacht zelf met ongeveer 400 euro klaar te zijn (maar wel wat ruimte, want zou ook trapverlichting willen). Is dit realistisch?
Als eerste, als je er aan begint, ben je nooit klaar. Je verzint altijd wel weer iets nieuws om te automatiseren en toe te voegen. En dat kost elke keer waarschijnlijk ook weer geld.

Qua hardware voor HA zou je ook een tweedehands NUC kunnen overwegen, die zijn over het algemeen voor weinig geld op Marktplaats of hier op V&A te vinden.

Als je slimme lampen wil gebruiken, bedankt dan hoe je het met de schakelaars wil aanpakken. Het is niet fijn als je lampen niet werken omdat je met de schakelaar de stroom eraf gehaald hebt. Wil je kleur(temperatuur) willen regelen, zit je wel vast aan slimme lampen.
Je zou daarvoor een Shelly 1 of Shelly i3 achter de knoppen kunnen overwegen. De Shelly 1 heeft een relais, maar in detached mode wordt die niet (standaard) geschakeld, dus kun je de Shelly een signaal naar HA laten sturen, en HA de lamp aan laten zetten. De Shelly i3 heeft geen relais,en heeft als voordeel dat je er 3 knoppen op aan kun sluiten. Je kunt dan echter niet als fallback toch het relais laten schakelen (als HA down is).

Voor de wasmachine kun je een (Zigbee) smart plug gebruiken met stroommeting, en een notificatie laten sturen als er geen verbruik meer is. Of een slimme wasmachine kopen natuurlijk ;)

Heb je ook al aan een Zigbee stick gedacht in je begroting trouwens?

Verder heb ik geen ervaring met iPads, maar voor zover ik mee gekregen hebben voldoen die wat minder als wallmount, vooral de oudere modellen (omdat de app daar niet meer op supported is). Maar daar kan ik verder niet veel meer over zeggen.

Sorry voor het onsamenhangend verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
TheFes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:02:
Verder heb ik geen ervaring met iPads, maar voor zover ik mee gekregen hebben voldoen die wat minder als wallmount, vooral de oudere modellen (omdat de app daar niet meer op supported is). Maar daar kan ik verder niet veel meer over zeggen.
Volgens mij is het niet alleen de Home Assistant-app die niet werkt op oudere iPads, maar ook de oude Safari-browser mist een hele hoop functies die Home Assistant wel gebruikt voor het renderen van Dashboards en verdere UI. Dus ook als je hoopt dat het anders wel via de browser zou gaan werken, kom je helaas bedrogen uit met oude iPads.

Ik heb wel workarounds gezien waarbij de iPad een remote sessie laat zien van een ander apparaat (via VNC bijvoorbeeld), waarmee je dus het renderen door andere apparaten laat doen. Eventueel kan @Rhndy dat nog proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 28-03-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
Thnx voor de tip voor de tweedehands NUC. Zijn er nog specs waar ik rekening moet houden?

Vwb de verlichting: Ik heb inderdaad wat slimme lampen die ook meerdere kleuren kunnengeven. Die werken volgens mij via Wi-Fi. Dan werken die lampen niet via Zigbee, maar wifi. Op zich prima want ik bouw toch een IoT netwerk, maar vind Wi-Fi niet zo super betrouwbaar vandaar dat ik voor Zigbee kies.

Idee van de lichtschakelaarmodules is het mogelijk maken van het gebruik van de schakelaars op de muur, naast home assistant (soms wil je gewoon snel je lampen aan kunnen doen).
Dit zal inderdaad bij die gekleurde lampen een probleem opleveren, maar dan hang ik daar gewoon normale peertjes in.

Verder had ik inderdaad de zigbee stick (Sonoff dongle (CC2652P & CP2102N geflashed met Z-Stack 3?)) al in m'n mandje klaar staan.

Vwb de iPad, als ik voor een NUC zou gaan zou ik natuurlijk de VNC sessie daarop kunnen draaien. Als het nodig is koop ik natuurlijk wel een andere tablet, maar dacht een goede besteding gevonden te hebben voor de tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
Misschien een beetje domme beginners vraag:
Ik heb op mijn Synology Virtual Machine Manager geïnstalleerd met hierin deze image 'haos_ova-6.0'.
Betreft dit dan het volledige OS zoals beschreven op de eerste pagina van dit topic? Of is dit dan juist de container of core versie?

Ik loop namelijk tegen een probleem aan dat AppDaemon niet wil connecten 'disconnecting after 5 seconds' met Home Assistant.
Ik wil wat dingen uitsluiten en moet denk ik bij het begin beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ajaxalex schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:31:
Zijn er mensen die Bluetooth gebruiken binnen Homeassistant?
..
Ik weet niet of de config niet goed is of dat er niks is te vinden(dit is er wel). Mi Flora ben ik naar opzoek.
Ik gebruik voor mijn BLE communicatie met mijn Mi Flora (VegTrug) planten sensor de 'Passive BLE Monitor integration' (https://github.com/custom-components/ble_monitor) uit HACS. Gaat al een jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Buffalo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:24:
Ik heb op mijn Synology Virtual Machine Manager geïnstalleerd met hierin deze image 'haos_ova-6.0'.
Betreft dit dan het volledige OS zoals beschreven op de eerste pagina van dit topic? Of is dit dan juist de container of core versie?

Ik loop namelijk tegen een probleem aan dat AppDaemon niet wil connecten 'disconnecting after 5 seconds' met Home Assistant.
ben nog maar een HA beginner, maar HAOS betekend Home Assistant Operation System ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Buffalo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:24:

haos staat voor HA OS, dus dat is het OS ja.
Lijkt me wel een oude versie, ik zit zelf op HA OS 7.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-07 12:54
Rhndy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:53:

- Muziek op verschillende plekken in huis (b.v. via de IKEA speakers/Nest)

- Ik dacht zelf met ongeveer 400 euro klaar te zijn, exclusief speakers. (maar wel wat ruimte, want zou ook trapverlichting willen). Is dit realistisch?
Belangrijkste dat ik je kan aanraden is om niet meteen alles tegelijk te willen ;)

Het is best een leercurve in het begin en door klein te beginnen leer je de voor- en nadelen van bepaalde devices en HA kennen. Voortschrijdend inzicht zeg maar... de keuzes die nu goed lijken, zijn misschien niet de keuzes die je over een paar maanden zou maken.

Een paar voorbeelden waar je rekening mee moet houden:

- Wil je dat je devices afhankelijk zijn van internet om te werken (internet down=huis down), of juist niet. Voorheen moesten Tuya devices een internet verbinding hebben, maar ik geloof dat dat inmiddels niet meer zo is.
- Wat is de timeout/cooldown periode van die PIR sensoren? Als er beweging is gedetecteerd, dan duurt het x seconden voor er opnieuw beweging gedetecteerd kan worden. Bij Hue is dat 10 sec, bij Aqara 90 seconden. Bij Tuya is dat waarschijnlijk weer anders.
- Als je lichtschakelaarmodules achter je schakelaars plaatst en deze werken op batterij, dan zul je deze batterij na verloop van tijd moeten vervangen. Heb je daar zin in? Er betaan ook modules of schakelaars die netstroom gebruiken, of gebruik maken van kinetische energie (ik gebruik Senic schakelaars, maar die vereisen Hue lampen of de Conbee II stick ivm Zigbee Green Power ondersteuning)
- Wat gebeurt er als je HA er uit ligt? Kun je dan nog steeds je verlichting bedienen?

Wat betreft hub: zelf draai ik HA in een VM op een home server die toch al 24/7 aan staat. Misschien dat je die ook hebt? Anders zou ik voor iets van een NUC gaan. Zijn er meer taken die je zou willen draaien op die machine? Qua stroomverbruik is het handig om meerdere taken op 1 machine te draaien.

Om te beginnen zou ik lampen in verkeersruimten (waar je doorheen loopt en niet lange tijd blijft, zoals gang, overloop, trap) slim maken icm een motion sensor. Eenvoudig te maken en meteen veel profijt van. Maar wil je dat je lamp <90 seconden aan blijft dan kun je dus niet de Aqara sensors gebruiken zoals ik hierboven noemde.

Verder zou ik in je huis gaan inventariseren bij welke schakelaars je wel/geen blauwe draad hebt. Als er een wandcontactdoos direct naast zit heb je waarschijnlijk wel een blauwe draad.

Schakelaars heb ik trouwens het langst over getwijfeld. Ik wilde liever geen batterijen, en Zigbee modules op 230V kon ik niet echt vinden. Daarom gekozen voor Senic kinetische schakelaars en tevens Zigbee dimmers met knop van Ecodim (kan ik altijd met de hand bedienen als mijn HA er uit zou liggen). Ik heb overigens nog niet alle schakelaars vervangen (stap voor stap).
Overigens werkt niet elke schakelaar het zelfde. Sommige kunnen multi-press herkennen, andere weer niet, maar dan wel weer long press, etc.

Dan HA zelf: ik gebruik dit icm Zigbee2Mqtt (vanwege de ruime device ondersteuning) en Node Red (grafisch je automation flows maken), maar dit hoeft niet.

Wat betreft de tablet: ik heb er wel een, maar die hangt niet aan de muur ofzo. Ik gebruik deze ook bijna nooit voor HA. Mijn insteek is dat (bijna) alles automatisch moet gaan, of eventueel een druk op een knop (op de muur of een remote). Al is zo'n tablet wel leuk natuurlijk ;)

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Rhndy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:01:
Thnx voor de tip voor de tweedehands NUC. Zijn er nog specs waar ik rekening moet houden?

Vwb de verlichting: Ik heb inderdaad wat slimme lampen die ook meerdere kleuren kunnengeven. Die werken volgens mij via Wi-Fi. Dan werken die lampen niet via Zigbee, maar wifi. Op zich prima want ik bouw toch een IoT netwerk, maar vind Wi-Fi niet zo super betrouwbaar vandaar dat ik voor Zigbee kies.

Idee van de lichtschakelaarmodules is het mogelijk maken van het gebruik van de schakelaars op de muur, naast home assistant (soms wil je gewoon snel je lampen aan kunnen doen).
Dit zal inderdaad bij die gekleurde lampen een probleem opleveren, maar dan hang ik daar gewoon normale peertjes in.

Verder had ik inderdaad de zigbee stick (Sonoff dongle (CC2652P & CP2102N geflashed met Z-Stack 3?)) al in m'n mandje klaar staan.

Vwb de iPad, als ik voor een NUC zou gaan zou ik natuurlijk de VNC sessie daarop kunnen draaien. Als het nodig is koop ik natuurlijk wel een andere tablet, maar dacht een goede besteding gevonden te hebben voor de tablet.
Een oude mini PC of NUC of HTPC voldoet prima.
Zo hoog zijn de eisen niet ook nog voor de opslag al is een SSD wel aan te bevelen.

Recent heb ik een Google Hub aangeschaft (was gratis bij verlenging van mijn mobiele abonnement).
Je kunt daar allerlei meldingen van HA op krijgen en ook een HA Dashboard er naar toe casten.
Bedienen gaat ook want de Google heeft een touchscreen.
Het is geen groot scherm weliswaar maar wel bruikbaar en de Google verbruikt weinig energie dus kan gewoon 24/7 aan blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhndy
musicpixel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:56:
[...]

Belangrijkste dat ik je kan aanraden is om niet meteen alles tegelijk te willen ;)

Het is best een leercurve in het begin en door klein te beginnen leer je de voor- en nadelen van bepaalde devices en HA kennen. Voortschrijdend inzicht zeg maar... de keuzes die nu goed lijken, zijn misschien niet de keuzes die je over een paar maanden zou maken.

Een paar voorbeelden waar je rekening mee moet houden:

- Wil je dat je devices afhankelijk zijn van internet om te werken (internet down=huis down), of juist niet. Voorheen moesten Tuya devices een internet verbinding hebben, maar ik geloof dat dat inmiddels niet meer zo is.
- Wat is de timeout/cooldown periode van die PIR sensoren? Als er beweging is gedetecteerd, dan duurt het x seconden voor er opnieuw beweging gedetecteerd kan worden. Bij Hue is dat 10 sec, bij Aqara 90 seconden. Bij Tuya is dat waarschijnlijk weer anders.
- Als je lichtschakelaarmodules achter je schakelaars plaatst en deze werken op batterij, dan zul je deze batterij na verloop van tijd moeten vervangen. Heb je daar zin in? Er betaan ook modules of schakelaars die netstroom gebruiken, of gebruik maken van kinetische energie (ik gebruik Senic schakelaars, maar die vereisen Hue lampen of de Conbee II stick ivm Zigbee Green Power ondersteuning)
- Wat gebeurt er als je HA er uit ligt? Kun je dan nog steeds je verlichting bedienen?

Wat betreft hub: zelf draai ik HA in een VM op een home server die toch al 24/7 aan staat. Misschien dat je die ook hebt? Anders zou ik voor iets van een NUC gaan. Zijn er meer taken die je zou willen draaien op die machine? Qua stroomverbruik is het handig om meerdere taken op 1 machine te draaien.

Om te beginnen zou ik lampen in verkeersruimten (waar je doorheen loopt en niet lange tijd blijft, zoals gang, overloop, trap) slim maken icm een motion sensor. Eenvoudig te maken en meteen veel profijt van. Maar wil je dat je lamp <90 seconden aan blijft dan kun je dus niet de Aqara sensors gebruiken zoals ik hierboven noemde.

Verder zou ik in je huis gaan inventariseren bij welke schakelaars je wel/geen blauwe draad hebt. Als er een wandcontactdoos direct naast zit heb je waarschijnlijk wel een blauwe draad.

Schakelaars heb ik trouwens het langst over getwijfeld. Ik wilde liever geen batterijen, en Zigbee modules op 230V kon ik niet echt vinden. Daarom gekozen voor Senic kinetische schakelaars en tevens Zigbee dimmers met knop van Ecodim (kan ik altijd met de hand bedienen als mijn HA er uit zou liggen). Ik heb overigens nog niet alle schakelaars vervangen (stap voor stap).
Overigens werkt niet elke schakelaar het zelfde. Sommige kunnen multi-press herkennen, andere weer niet, maar dan wel weer long press, etc.

Dan HA zelf: ik gebruik dit icm Zigbee2Mqtt (vanwege de ruime device ondersteuning) en Node Red (grafisch je automation flows maken), maar dit hoeft niet.

Wat betreft de tablet: ik heb er wel een, maar die hangt niet aan de muur ofzo. Ik gebruik deze ook bijna nooit voor HA. Mijn insteek is dat (bijna) alles automatisch moet gaan, of eventueel een druk op een knop (op de muur of een remote). Al is zo'n tablet wel leuk natuurlijk ;)
Bedankt! Ik wil in principe de meeste verlichting ook kunnen bedienen zonder HA, de lampen die ik op de schakelaars wil kunnen gebruiken moeten dus ook kunnen werken zonder HA. Daar wil ik die zigbee schakelaars voor hebben. Ik had bij onze chinese vrienden deze gevonden (sorry als ik niet mag doorlinken) : https://a.aliexpress.com/_uGjxo0

Volgens mij zonder batterij, maar op netvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
TheFes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:56:
[...]

haos staat voor HA OS, dus dat is het OS ja.
Lijkt me wel een oude versie, ik zit zelf op HA OS 7.5
7.5 is bij mij de 'host besturingssysteem'.
Ik heb ook dit: Home Assistant 2022.3.6, dat staat bovenaan onder het HA logo.

Maar er is geen verschil of HA OS direct op Raspberry Pi of NUC staat of in mijn geval in Synology Virtual Machine Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Rhndy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Bedankt! Ik wil in principe de meeste verlichting ook kunnen bedienen zonder HA, de lampen die ik op de schakelaars wil kunnen gebruiken moeten dus ook kunnen werken zonder HA. Daar wil ik die zigbee schakelaars voor hebben. Ik had bij onze chinese vrienden deze gevonden (sorry als ik niet mag doorlinken) : https://a.aliexpress.com/_uGjxo0

Volgens mij zonder batterij, maar op netvoeding.
klopt werkt gewoon op netspanning.
Ik heb er een in gebruik in combinatie conbee2 usb stick
voor zo ver ik weet zijn alle zigbee inbouw schakelaars gewoon op netstroom, die draadloze schakelaars zijn wel allemaal op batterij...
gezien je de bestaande schakelaar blijft gebruiken, werkt je lamp ook zonder HA ;)
Tuya Zigbee werkt zonder cloud / flashen, tuya wifi vereist cloud of flash.

en bereid je voor dat je de komende tijd nog wel meer wilt uitbreiden :Y

[ Voor 4% gewijzigd door geenwindows op 28-03-2022 16:38 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik heb een probleempje in mijn Home Assistant setup wat ik helaas nog niet uitgevogeld krijg. Ik heb een Aqara draadloze schakelaar, verbonden via Deconz. In Home assistant wordt het batterij niveau als 'Unavailable' gerapporteerd en komen de events niet meer binnen. De events heb ik getest door te subscriben op `deconz_event` in de developer tools van HA. Wanneer ik de logs in de debug view van de Deconz applicatie bekijk zie ik wel de logs die aangeven dat er op de schakelaar gedrukt wordt. Events van mijn Aqara Mi Qube komen wel gewoon binnen in Home Assistant.

Ik heb de schakelaar al opnieuw verbonden in Deconz, maar dat maakt geen verschil. Deze setup heeft probleemloos gedraaid, ik heb geen update of andere wijzigingen doorgevoerd.

Iemand tips? Hoe kan ik dit verder debuggen?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik ben inmiddels een aantal jaar Domoticz gebruiker.
Ben nu ook aan het kijken naar Home Assistant en heb Debian 11.3 geinstalleerd en daarna Home Assistant Supervised. Installatie was zo voor elkaar.

Op zich is mijn Domoticz config niet heel bijzonder heb ik het idee.
Dus ik dacht, ik ga eens wat simpels overzetten naar Home Assistant maar ik krijg het eerste al niet voor elkaar.

Wie heeft een idee?

Ik heb een Shelly Dimmer 2. Nu wil ik dat de brigness naar 100% gaat voor zolang er stroom staat op input 2.
In Domoticz is dat heel simpel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kQ7sF2j.png

Hoe doe ik dit in Home Assistant. Kan iemand mij in de juiste richting helpen?

Dus: wanneer input2 stroom krijg (En dus "Aan" is) moet de bightness naar 100%. Als deze weer uit is moet deze terug naar 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Flappie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:22:
Ik ben inmiddels een aantal jaar Domoticz gebruiker.
Ben nu ook aan het kijken naar Home Assistant en heb Debian 11.3 geinstalleerd en daarna Home Assistant Supervised. Installatie was zo voor elkaar.

Op zich is mijn Domoticz config niet heel bijzonder heb ik het idee.
Dus ik dacht, ik ga eens wat simpels overzetten naar Home Assistant maar ik krijg het eerste al niet voor elkaar.

Wie heeft een idee?

Ik heb een Shelly Dimmer 2. Nu wil ik dat de brigness naar 100% gaat voor zolang er stroom staat op input 2.
In Domoticz is dat heel simpel:
[Afbeelding]

Hoe doe ik dit in Home Assistant. Kan iemand mij in de juiste richting helpen?

Dus: wanneer input2 stroom krijg (En dus "Aan" is) moet de bightness naar 100%. Als deze weer uit is moet deze terug naar 5%.
Ik heb ook een aantal Dimmer 2's in huis, ik zie dat er een binary_sensor.zolder_channel_2_input is. Die staat standaard uitgeschakeld, maar het lijkt me dat je die na inschakelen zou moeten kunnen gebruiken.

Deze kun je dan gebruiken in combinatie met choose of in een template om de juiste helderheid in te stellen

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 28-03-2022 21:51 ]

Pagina: 1 ... 134 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.