Gebruik een state trigger met de person entity en de state not_homeJust_A_User schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:23:
Ik krijg het niet voor elkaar m.b.t. notificaties voor personen die weg gaan dan wel thuis komen.
Er zijn 2 personen met een telefoon hier. Dat is mijn vrouw, en dat ben ik. Ik maak gebruik van een Unifi Dream Machine welke is geintegreerd in Home Assistant. Op mijn dashboard heb ik 2 personen, te weten mijn vrouw en mezelf, en die 2 hebben als entiteits ID person.<mijn naam> en person.<naam vrouw>. In de instellingen heb ik bij users aan mijn vrouw de tracker van haar telefoon gekoppeld, en bij mij de tracker van mijn telefoon.
Ik heb zojuist getest, dat als ik mijn wifi uit zet, binnen 10 seconden de status op het dashboard bij mijn persoontje naar 'afwezig' gaat. Bij mijn vrouw werkt dit ook. Beiden gaan ook binnen 10 seconden naar 'aanwezig' op het moment dat wifi weer wordt ingeschakeld.
Prima, maar nu wil ik om te proberen een melding krijgen op mijn telefoon op het moment dat mijn vrouw weg gaat dan wel thuis komt. Ik probeer dus een automatisering te maken die dit regelt. Ik wil dit dus doen op basis van de entiteit person.
Mijn gedachtengang is dat de telefoontracker is gekoppeld aan de person, ik weet daarvan dat de aan/afwezigheidsstatus werkt, en als ik persoon gebruik dan kan ik daar ook leuk een fotootje aan toewijzen, etc.
Echter, als ik als trigger dus een persoon wil gebruiken, dan kan ik die niet vinden. Gebruik ik een apparaat, en dan de telefoon(tracker) van mijn vrouw, dan kan ik dat wel opslaan maar dan krijg ik de vraag wat er moet gebeuren als zij een zone verlaat of een zone binnenkomt. Ik krijg dan geen melding.
Ik vermoed zelf dat dat komt omdat de telefoon weliswaar niet meer verbonden is met wifi (en de status op het dashboard wordt afwezig), maar ze is nog wel in de thuis zone (immers, ze is fysiek wel thuis en dus qua geolocatie nog steeds thuis) en dus krijg ik geen notificatie, of zit ik volledig uit de richting?
Feit is en blijft dat ik geen notificatie krijg, terwijl de status op het dashboard wel naar 'afwezig' gaat. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Want zodra ik haar telefoon selecteer krijg ik de vraag voor een zone, en het gaat me niet om de zone, het gaat me er om dat haar telefoon de verbinding met wifi verliest ov verkrijgt, als trigger.
Hoe?
Duidelijk, dus _formatted laten staan. Toch blijf ik de unknow bericht krijgen in plaats van geen.TheFes schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Als je dat doet gebruik je de template sensor die je aangemaakt hebt niet, en krijg je als er wel afval opgehaald wordt de niet formatted state.
Je moet van sensor.afvalwijzer_tomorrow sensor.morgen maken in je automation.
template.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #Afvalwijzer# - sensor: name: "Morgen" unique_id: afvalwijzer_tomorrow_formatted state: >- {% if is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'gft') %}GFT {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'papier') %}Papier {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'pmd') %}PMD {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'restafval') %}Restafval {% else %}Geen {% endif %} availability: "{{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}" |
automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| # Afval automation - alias: Afval - Herstel notificatie trigger: platform: state entity_id: input_boolean.waste_moved to: "on" for: hours: 12 action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.waste_moved - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.waste_reminder - alias: Afval - Bevestig notificatie trigger: - platform: event event_type: mobile_app_notification_action event_data: action: "MARK_WASTE_MOVED" action: - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.waste_moved - service: notify.mobile_devices_all data: title: 'Afval' message: 'Afvaltype(n): {{ states.sensor.morgen_formatted.state }} zijn aan de straat gezet.' data: push: badge: 0 - alias: Afval - Verzend notificatie - Tomorrow id: 31499a27-3574-4d83-9b1b-739e09a84c0b trigger: platform: time at: - "18:00:00" - "19:00:00" - "20:00:00" - "21:00:00" - "22:00:00" - "23:00:00" condition: - condition: state entity_id: input_boolean.waste_moved state: "off" - condition: state entity_id: input_boolean.waste_reminder state: "on" - condition: template value_template: "{{ states('sensor.morgen_formatted') != 'Geen' }}" action: - service: notify.mobile_devices_all data: title: 'Afval' message: >- Het is vandaag - {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. Afvaltype(n): {{ states('sensor.morgen_formatted') }} wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }}! data: actions: - action: "MARK_WASTE_MOVED" title: "Afval verwerkt" activationMode: "background" authenticationRequired: no destructive: yes behavior: "default" push: badge: 5 |
Zoals ik het begrepen had maakt het stukje morgen standaard de sensor.morgen aan. Door in automations:
YAML:
1
| sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted |
te veranderen in
YAML:
1
| sensor.morgen_formatted |
Zou deze code de koppeling moeten maken met de naam:
YAML:
1
| name: "Morgen" |
uit template.yaml.
Toch gaat er nog wat mis, ik heb de code van template.yaml ook verandert naar sensor.morgen om te checken of daar wat mis ging. Maar geen verbetering.
Hmmm, ik heb soms dat een kaart NIET wordt bijgewerkt na een switch naar een andere view en weer terug.
Het vreemde is als ik van een andere kaart in die view het more-info scherm opvraag, dat de updates gewoon weer binnenkomen.
In de Chrome console zie ik deze foutmelding:
/f/image/0igOXlbvuzDzfxMHVxVvnTFg.png?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt er mee te maken te hebben, toch?
Ik zit op de 12.8 versie, de laatste vziw.
Het vreemde is als ik van een andere kaart in die view het more-info scherm opvraag, dat de updates gewoon weer binnenkomen.
/f/image/0igOXlbvuzDzfxMHVxVvnTFg.png?f=fotoalbum_large)
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Blijkbaar toch niet helemaal, want dat was niet wat ik zei.dutchnltweaker schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:47:
[...]
Duidelijk, dus _formatted laten staan. Toch blijf ik de unknow bericht krijgen in plaats van geen.
template.yaml
Deze code is in principe goed, maar die maakt de sensor met de naam sensor.morgen aan, niet, wat jij verwacht, de sensor met de naam sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted en ook niet sensor.morgen_formatted.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 #Afvalwijzer# - sensor: name: "Morgen" unique_id: afvalwijzer_tomorrow_formatted state: >- {% if is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'gft') %}GFT {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'papier') %}Papier {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'pmd') %}PMD {% elif is_state('sensor.afvalwijzer_tomorrow', 'restafval') %}Restafval {% else %}Geen {% endif %} availability: "{{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
De template sensor integratie zet simpelweg de name die je opgeeft om naar een entity_id (dus lowercase en met underscores)
Dat sensor.morgen aangemaakt werd klopt, maar er is dus helemaal geen senor.morgen_formatted.automations.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 # Afval automation - alias: Afval - Herstel notificatie trigger: platform: state entity_id: input_boolean.waste_moved to: "on" for: hours: 12 action: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.waste_moved - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.waste_reminder - alias: Afval - Bevestig notificatie trigger: - platform: event event_type: mobile_app_notification_action event_data: action: "MARK_WASTE_MOVED" action: - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.waste_moved - service: notify.mobile_devices_all data: title: 'Afval' message: 'Afvaltype(n): {{ states.sensor.morgen_formatted.state }} zijn aan de straat gezet.' data: push: badge: 0 - alias: Afval - Verzend notificatie - Tomorrow id: 31499a27-3574-4d83-9b1b-739e09a84c0b trigger: platform: time at: - "18:00:00" - "19:00:00" - "20:00:00" - "21:00:00" - "22:00:00" - "23:00:00" condition: - condition: state entity_id: input_boolean.waste_moved state: "off" - condition: state entity_id: input_boolean.waste_reminder state: "on" - condition: template value_template: "{{ states('sensor.morgen_formatted') != 'Geen' }}" action: - service: notify.mobile_devices_all data: title: 'Afval' message: >- Het is vandaag - {{ now().strftime("%d-%m-%Y") }}. Afvaltype(n): {{ states('sensor.morgen_formatted') }} wordt opgehaald op: {{ (as_timestamp(now()) + (24*3600)) | timestamp_custom("%d-%m-%Y", True) }}! data: actions: - action: "MARK_WASTE_MOVED" title: "Afval verwerkt" activationMode: "background" authenticationRequired: no destructive: yes behavior: "default" push: badge: 5
Zoals ik het begrepen had maakt het stukje morgen standaard de sensor.morgen aan. Door in automations:
YAML:
1sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted
te veranderen in
YAML:
1sensor.morgen_formatted
Zou deze code de koppeling moeten maken met de naam:
YAML:
1 name: "Morgen"
Toch gaat er nog wat mis, ik heb de code van template.yaml ook verandert naar sensor.morgen om te checken of daar wat mis ging. Maar geen verbetering.
Die code in template.yaml aanpassen werkt dus al helemaal niet.
Je moet:
- OF in je automation verwijzen naar sensor.morgen
- OF je sensor.morgen in GUI hernoemen naar sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted en die blijven gebruiken
- OF je unique_id: in je template sensor wijzigen naar iets anders, maakt niet uit wat, en dan het volgende als gebruiken name: "Afvalwijzer Tomorrow Formatted". Dan wordt die name dus omgezet naar het entity_id, en krijg je dus een sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted
Ikzelf heb duobakken, dus ik heb sensor.afvalwijzer_dhm en sensor.afvalwijzer_restgft.
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 09-01-2022 21:33 ]
Ja, maar met een device tracker werkt het dus niet, dat is nou net mijn hele issue, terwijl DIEZELFDE device tracker gelinkt is aan person, en dus als ik op die telefoon de wifi uitschakel dan zie ik de person op 'afwezig' gaan in het dashboard, terwijl dus 'achter' die persoon een devicetracker schuil gaat wat effectief een telefoon is.martinvdm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Op zich zou wat je schrijft moeten werken. Je zou als trigger een device_tracker kunnen gebruiken of meerdere zelfs of person.
Deel je automation eens en check tevens of je automation ingeschakeld is.
Meer info ook hier incl. voorbeelden
https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/
Dus dan zou je verwachten dat als je diezelfde device tracker gebruikt om de automatisering op te baseren, dat dat werkt, maar niet dus. Daarom wil ik het nu met person proberen, maar als trigger kan ik een hoop kiezen, maar niet person. Onder welke (soort) trigger valt Person?
Nee, zodra ik een apparaat (haar telefoon) wil gebruiken dan komt ie weer net dat zone-gedoe. Maar die telefoon is dan nog steeds in de Thuis-zone, en dus werkt dat niet. Wat ik wil is niet op zone, maar op of het device aan Wifi hangt of niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Just_A_User op 09-01-2022 20:29 ]
Och ja, je moet toch wat he.
Welke card ? Ik had dit met de auto-entities card. Nadat ik ben geswitched naar de entities-filter card werkt het wel goed.Mars Warrior schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:07:
Hmmm, ik heb soms dat een kaart NIET wordt bijgewerkt na een switch naar een andere view en weer terug.
[Afbeelding]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Random: heb het met standaard kaarten, maar ook met mijn eigen kaart. En dat was niet zo voordat ik een upgrade deed naar 12.8. Want dit valt nogal op omdat in ieder geval 1 kaart elke 10 seconden wordt bijgewerkt.martinvdm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:26:
[...]
Welke card ? Ik had dit met de auto-entities card. Nadat ik ben geswitched naar de entities-filter card werkt het wel goed.
Ik had al een issue aangemaakt. Had de hoop dat het een fout in een kaart zelf is, maar deze foutmelding heb ik nog nooit gezien.
@Just_A_User
Wat je wil is triggeren op de state van de user. Kies dus 'State' als trigger -type.
Dan krijg je ook persons in de lijst.
Wat je wil is triggeren op de state van de user. Kies dus 'State' als trigger -type.
Ja, dat klopt, en ik kan mijn vrouw dan ook selecteren, maar dan is de volgende vraag Attribuut, Van, Naar en dat zijn vrij in te vullen velden zo te zien.RudolfR schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:31:
@Just_A_User
Is Van: Thuis en Naar: Afwezig? Want anders zie ik niet hoe ik dit moet doen?
@Just_A_User
from: home
to: not_home
Want dat zijn de states van een 'person'.
Maar een zone-trigger met enter/leave van de zone.home zou ook moeten werken, aangezien de unifi tracker je wel correct als home/away markeert.
Maar een zone-trigger met enter/leave van de zone.home zou ook moeten werken, aangezien de unifi tracker je wel correct als home/away markeert.
En wat is het Attribuut dan?RudolfR schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:38:
@Just_A_User
Maar die zone-trigger werkt dus niet, en ik dacht dat kwam omdat de telefoon nog wel in de home-geolocatie is. Niet op wifi, maar wel in dat gebied en dús niet afwezig.
Ja, omdat hij correct als home/away markeert terwijl die tracking alleen wordt gedaan op basis van verbinding met wifi of niet zou ik verwachten dat het werkt. Maar niet dus.
En home / not_home dat is ook als je de taal op Nederlands hebt staan neem ik aan? Ik vraag het maar even voor de zekerheid
[ Voor 8% gewijzigd door Just_A_User op 09-01-2022 20:44 ]
Geen, dat is optioneel, in dit geval niet nodig.
Ja, de GUI vertaald die states naar Thuis en Afwezig, of Home en Away of iets in een andere taal.Maar die zone-trigger werkt dus niet, en ik dacht dat kwam omdat de telefoon nog wel in de home-geolocatie is. Niet op wifi, maar wel in dat gebied en dús niet afwezig.
Ja, omdat hij correct als home/away markeert terwijl die tracking alleen wordt gedaan op basis van verbinding met wifi of niet zou ik verwachten dat het werkt. Maar niet dus.
En home / not_home dat is ook als je de taal op Nederlands hebt staan neem ik aan? Ik vraag het maar even voor de zekerheid
Achter de schermen is het altijd home, not_home of de naam van de zone, als je die toegevoegd hebt.
Oke, ik heb 'm gemaakt. Ik ben benieuwd of het gaat werken, maar daar kom ik morgenvroeg dan wel achter. Dank voor jullie hulp tot nu toe.TheFes schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:51:
[...]
Geen, dat is optioneel, in dit geval niet nodig.
[...]
Ja, de GUI vertaald die states naar Thuis en Afwezig, of Home en Away of iets in een andere taal.
Achter de schermen is het altijd home, not_home of de naam van de zone, als je die toegevoegd hebt.
Duidelijk verhaal nu, met die sensor.morgen kwam ik voor nu niet uit bleef maar unknown krijgen. Dus heb name: "Afvalwijzer Tomorrow Formatted" en nu werkt alles weer. Krijg de status geen !TheFes schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:17:
[...]
Blijkbaar toch niet helemaal, want dat was niet wat ik zei.
[...]
Deze code is in principe goed, maar die maakt de sensor met de naam sensor.morgen aan, niet, wat jij verwacht, de sensor met de naam sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted en ook niet sensor.morgen_formatted.
De template sensor integratie zet simpelweg de name die je opgeeft om naar een entity_id (dus lowercase en met underscores)
[...]
Dat sensor.morgen aangemaakt werd klopt, maar er is dus helemaal geen senor.morgen_formatted.
Die code in template.yaml aanpassen werkt dus al helemaal niet.
Je moet:Heb je overigens überhaupt wel de template sensor naar jouw situatie aangepast? Heb jij die afvaltypes die daar beschreven worden? Dus "restafval", "pmd", "gft" en "papier"? Je kunt dat checken door in developer tools > states te zoeken naar sensor.afvalwijzer_. Je zou dan voor elk type een sensor moeten hebben die eindigt op die omschrijving, dus bijvoorbeeld sensor.afvalwijzer_pmd.
- OF in je automation verwijzen naar sensor.morgen
- OF je sensor.morgen in GUI hernoemen naar sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted en die blijven gebruiken
- OF je unique_id: in je template sensor wijzigen naar iets anders, maakt niet uit wat, en dan het volgende als gebruiken name: "Afvalwijzer Tomorrow Formatted". Dan wordt die name dus omgezet naar het entity_id, en krijg je dus een sensor.afvalwijzer_formatted
Ikzelf heb duobakken, dus ik heb sensor.afvalwijzer_dhm en sensor.afvalwijzer_restgft.
Dat laatste heb ik getest en deze zijn gewoon aanwezig, ook voordat ik de laatste verandering heb gedaan.
Philips Hue motions sensors doen ook lichtintensiteit en updaten normaal een paar keer per minuut.Maikie18 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:35:
[...]
Welke sensoren gebruik je voor de lux meting en hoe snel verversen die?
Ik kom net achter iets geks en weet niet precies waar t vandaan komt..
Soft ui (de nieuwe) theme geïnstalleerd. In settings geselecteerd. Op AUTO. Vandaag tijdens licht al gedaan. Toen dark theme. Nu light theme. Dus verkeerd om in mijn beleving. Het DEFAULT theme doet dit echter ook..
Iemand een idee hoe dit komt? Ik gebruik al HEEEEL lang n light en dark theme expliciet dus nooit gemerkt. Maar iemand n idee waar dit van komt?? In m’n config staat dus (qua theme) alleen:
en dus daarin de HACS themes
Soft ui (de nieuwe) theme geïnstalleerd. In settings geselecteerd. Op AUTO. Vandaag tijdens licht al gedaan. Toen dark theme. Nu light theme. Dus verkeerd om in mijn beleving. Het DEFAULT theme doet dit echter ook..
Iemand een idee hoe dit komt? Ik gebruik al HEEEEL lang n light en dark theme expliciet dus nooit gemerkt. Maar iemand n idee waar dit van komt?? In m’n config staat dus (qua theme) alleen:
code:
1
| themes: !include_dir_merge_named theme/ |
en dus daarin de HACS themes
Vandaag de sqlite3-database gemigreerd naar mariadb via deze handleiding: https://community.home-as...m-sqlite-to-mariadb/96895
Duurde ff, maar ging goed. Moest nog wel wat extra updates draaien, want HA begon ook te mekkeren over andere tabellen die geen default value voor id hadden enzo. Maar nadat de foutmeldingen waren verholpen zie je het aantal rijen in de tabellen events en states netjes toenemen.
Alleen het energie-dashboard maakt er vandaag wel een zootje van. Kan zijn dat ie toch ergens wat in de war is geraakt en dat het morgen goed is.
De grafiek laat teruggave zien, ook in de avond:
/f/image/WTUeCJ4HGmkqRk4SFPNRlk4G.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zou import en export T2 0 moeten zijn (piektarief).
Bij de bedragen maakt ie er dit van:
/f/image/V9Lq47flUo7eeLKMRvOfudgT.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht nog: misschien bij de omzetting is er iets met de tarieven gebeurd die ik had ingesteld maar die staan nog op 0,34 voor stroom en 1,14 voor gas.
Waar kan het mis gaan? Of zal ie doordat ik overdag (met gestopte container) de conversie deed van slag zijn en ben ik te ongeduldig en is morgen alles weer bij het oude?
Duurde ff, maar ging goed. Moest nog wel wat extra updates draaien, want HA begon ook te mekkeren over andere tabellen die geen default value voor id hadden enzo. Maar nadat de foutmeldingen waren verholpen zie je het aantal rijen in de tabellen events en states netjes toenemen.
Alleen het energie-dashboard maakt er vandaag wel een zootje van. Kan zijn dat ie toch ergens wat in de war is geraakt en dat het morgen goed is.
/f/image/WTUeCJ4HGmkqRk4SFPNRlk4G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V9Lq47flUo7eeLKMRvOfudgT.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht nog: misschien bij de omzetting is er iets met de tarieven gebeurd die ik had ingesteld maar die staan nog op 0,34 voor stroom en 1,14 voor gas.
Waar kan het mis gaan? Of zal ie doordat ik overdag (met gestopte container) de conversie deed van slag zijn en ben ik te ongeduldig en is morgen alles weer bij het oude?
aka pluim003
Heb je die instructies uit de eerste post gevolgd? Want die zijn wel van ver voordat het energy panel überhaupt bestond.DikkieDick schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:00:
Vandaag de sqlite3-database gemigreerd naar mariadb via deze handleiding: https://community.home-as...m-sqlite-to-mariadb/96895
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie dat er vrij recent nog instructies geplaatst zijn, die lijken me dan beter:
https://community.home-as...qlite-to-mariadb/96895/43
Yep. Zie nu dat ik niet verder gekeken had dan mijn neus lang is. :-)TheFes schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:06:
[...]
Heb je die instructies uit de eerste post gevolgd? Want die zijn wel van ver voordat het energy panel überhaupt bestond.
Zie dat er vrij recent nog instructies geplaatst zijn, die lijken me dan beter:
https://community.home-as...qlite-to-mariadb/96895/43
O, daar zitten net een paar extra statements in. Hopelijk volstaat het door die foreign keys opnieuw aan te maken. Het daadwerkelijk vullen gaat wel op dezelfde manier, dus dat scheelt. Overigens duurde die import wel een paar uur, en dat op een SSD.
Toch nog maar even gestoeid met die foreign keys (en ook de laatst) uit jouw aangehaalde post.
Mekkert ie een paar keer over dat ie de tabel niet aan kan maken terwijl die er natuurlijk al was en ik een alter table doe en een foreign key erop wil zetten. Oplossing hier was de naam van de foreign key weg te laten.
Ik vermoed dat dit geen positieve gevolgen meer heeft voor mijn energie dashboard van vandaag. Hopelijk gaat dit morgen weer beter worden. Anders wordt het weer iets om uit te zoeken hoe dat recht te breien.
[ Voor 31% gewijzigd door DikkieDick op 09-01-2022 23:27 ]
aka pluim003
beste allemaal,
ik ben nog vrij onbekend op hassio gebied. Ik loop tegen een probleem aan. ik heb Phillips Hue lampen en schakelaar van Xiaomi. Nu wil ik deze met elkaar binden, zodat als het Hassio eruit ligt ik nog altijd mijn lampen kan bedienen. Alleen weet ik niet wat de instellingen zijn. Ik heb mijn lampen al in een groep gezet. maar als ik op koppelen druk krijg ik onderstaan melding. wie kan me helpen. alvast bedankt.
ik ben nog vrij onbekend op hassio gebied. Ik loop tegen een probleem aan. ik heb Phillips Hue lampen en schakelaar van Xiaomi. Nu wil ik deze met elkaar binden, zodat als het Hassio eruit ligt ik nog altijd mijn lampen kan bedienen. Alleen weet ik niet wat de instellingen zijn. Ik heb mijn lampen al in een groep gezet. maar als ik op koppelen druk krijg ik onderstaan melding. wie kan me helpen. alvast bedankt.
@DikkieDick wat is je beweegreden om te migreren?
Ik stoorde me wel enigszins aan de grote en groeiende file in de config-directory. :-)martinvdm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:54:
@DikkieDick wat is je beweegreden om te migreren?
Nou kan ik die natuurlijk ook verplaatsen middels een symbolic link. Plus als ik wat zit te frutten in de directory dat ik niet per ongeluk die databasefile wegknikker. Wel maak ik om de zoveel uren een backup dus dan kan ik altijd terug.
En gelijk ff wat stoeien met MariaDB. Paar jaar geleden ooit een cursus gehad en helaas nog weinig mee in de praktijk kunnen doen. Dus nu een MariaDB-docker-container opgetuigd. Ook wel wat beter te bekijken via phpmyadmin en/of adminer.
Had voor sqlite afgelopen week eens een kopie van de backup naar mijn laptop gezet en bekeken met een tool daar weer geschikt voor.
Update: nieuwe dag en het ziet er nog steeds zo beroerd uit.
3 mogelijkheden:
1, uitzoeken waar het door komt.
2. de hele exercitie opnieuw uitvoeren
3. terug naar sqlite3.
Opties 2 en 3 betekenen wel bijna 1 dag dataverlies maar daar kan ik mee leven. En gaat denk ik sneller dan het uitzoeken.
Update 2: gegaan voor optie 2 en die draait nu.
Update 3: import draait nog maar is met de statistics_short_term-tabel bezig. Ik constateer dat ie deze keer aanzienlijk meer rijen importeert dan gisteren. Omdat ik, omdat ik deze had gestart in een console in portainer, waarbij de console na een minuut weg was, via phpmyadmin in de gaten hield of er nog leven in zat. Dat verdwijnen van het console kwam door nginx en had hem natuurlijk gestart via een duckdns.org-domein. Overigens die instelling in nginx aangepast, maar vandaag via lokaalip:poort portainer aangeroepen.
Update 4: knalt ie er uit met ERROR 2013 at line 2031279: lost connection...
Blijkt de importfile 16 regels meer te bevatten. Met een tail blijkt dat in ieder geval het laatste record er in zit maar bij de creatie van de indexen het fout gaat.
En dan wordt het nog erger want mijn events.ibd is leeg en zie ook waarom. Stomme kopieslag. Dom foutje. Dat wordt dus weer opnieuw. Never mind.
[ Voor 43% gewijzigd door DikkieDick op 10-01-2022 07:19 ]
aka pluim003
@Weirdneo
Volgens mij zijn Xiaomi's daar niet zo goed in. Zou kunnen dat het helemaal niet gaat werken.
Welke melding krijg je?
Volgens mij zijn Xiaomi's daar niet zo goed in. Zou kunnen dat het helemaal niet gaat werken.
Welke melding krijg je?
Het is natuurlijk mogelijk, zoals de ha website ook beschrijft. De ‘recommended’ database blijft SQLite. Zonder een goede reden zou ik lekker op SQLite blijven. Maargoed wat is mijn adviesDikkieDick schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:19:
[...]
Ik stoorde me wel enigszins aan de grote en groeiende file in de config-directory. :-)
Nou kan ik die natuurlijk ook verplaatsen middels een symbolic link. Plus als ik wat zit te frutten in de directory dat ik niet per ongeluk die databasefile wegknikker. Wel maak ik om de zoveel uren een backup dus dan kan ik altijd terug.
En gelijk ff wat stoeien met MariaDB. Paar jaar geleden ooit een cursus gehad en helaas nog weinig mee in de praktijk kunnen doen. Dus nu een MariaDB-docker-container opgetuigd. Ook wel wat beter te bekijken via phpmyadmin en/of adminer.
Had voor sqlite afgelopen week eens een kopie van de backup naar mijn laptop gezet en bekeken met een tool daar weer geschikt voor.
Update: nieuwe dag en het ziet er nog steeds zo beroerd uit.
3 mogelijkheden:
1, uitzoeken waar het door komt.
2. de hele exercitie opnieuw uitvoeren
3. terug naar sqlite3.
Opties 2 en 3 betekenen wel bijna 1 dag dataverlies maar daar kan ik mee leven. En gaat denk ik sneller dan het uitzoeken.
Update 2: gegaan voor optie 2 en die draait nu.
Update 3: import draait nog maar is met de statistics_short_term-tabel bezig. Ik constateer dat ie deze keer aanzienlijk meer rijen importeert dan gisteren. Omdat ik, omdat ik deze had gestart in een console in portainer, waarbij de console na een minuut weg was, via phpmyadmin in de gaten hield of er nog leven in zat. Dat verdwijnen van het console kwam door nginx en had hem natuurlijk gestart via een duckdns.org-domein. Overigens die instelling in nginx aangepast, maar vandaag via lokaalip:poort portainer aangeroepen.
Update 4: knalt ie er uit met ERROR 2013 at line 2031279: lost connection...
Blijkt de importfile 16 regels meer te bevatten. Met een tail blijkt dat in ieder geval het laatste record er in zit maar bij de creatie van de indexen het fout gaat.
En dan wordt het nog erger want mijn events.ibd is leeg en zie ook waarom. Stomme kopieslag. Dom foutje. Dat wordt dus weer opnieuw. Never mind.
Sinds ze long term statistics gebruiken (voor het Energy dashboard) hebben ze die ook wel wat stabieler gemaakt zodat het niet meer voor zou moeten komen dat je database corrupt raakt.martinvdm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:03:
[...]
Het is natuurlijk mogelijk, zoals de ha website ook beschrijft. De ‘recommended’ database blijft SQLite. Zonder een goede reden zou ik lekker op SQLite blijven. Maargoed wat is mijn advies
Zonder long term statistics was het niet zo erg om je database file weg te knikkeren en opnieuw te beginnen, maar het zou jammer zijn als je telkens je energy statistics kwijt raakt.
Eens, maar dit kwam ook veelal door het gebruik van SDcards. Sql lite is niet zo zeer de boosdoener maar de SDcard.TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:08:
[...]
Sinds ze long term statistics gebruiken (voor het Energy dashboard) hebben ze die ook wel wat stabieler gemaakt zodat het niet meer voor zou moeten komen dat je database corrupt raakt.
Zonder long term statistics was het niet zo erg om je database file weg te knikkeren en opnieuw te beginnen, maar het zou jammer zijn als je telkens je energy statistics kwijt raakt.
Als je dan al een keuze maakt voor een andere db, dan zou ik eerder kijken naar Influxdb.
Ik stuur mijn badkamerventilator met Home assistant op basis van een trend sensor.
Config van de trend sensor:
Het probleem is dat de fan aanslaat als dat niet nodig is, dus terwijl er niemand onder de douche staat. Kennelijk wordt er een plotselinge toename in luchtvochtigheid gemeten waardoor de trend sensor aan gaat.
Ik heb al zitten te spelen met de min_gradient. Dan gaat ie inderdaad niet meer aan, maar gaat dan ook niet meer tijdens het douchen aan. Nu zijn een paar andere variabelen die ik kan definieren bij de trend sensor, misschien dat die gaan helpen bij mijn probleem. Ik denk namelijk dat de sensor zou moeten meten over een langere periode dat de luchtvochtigheid stijgt. Dus in plaats van de sensor aan gaat bij 1 sec waarin de luchtvochtigheid toeneemt, zou dit gemeten moeten worden over een periode van 10 sec. De seconden zijn een voorbeeld.
Nu zijn de volgende variabelen kandidaat:
max_samples integer (optional, default: 2)
Limit the maximum number of stored samples.
sample_duration integer (optional, default: 0)
The duration in seconds to store samples for. Samples older than this value will be discarded.
Ik vraag me af hoe ik 'stored' hier moet lezen. Als het enkel gaat om hoeveel data er verzameld en weggeschreven wordt, dan heb ik er niets aan. Of worden de 'stored' samples gebruikt voor de trend sensor zelf?
Config van de trend sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| binary_sensor: - platform: trend sensors: trend_badkamer_mv_luchtvochtigheid: entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid sample_duration: 7200 min_gradient: 0.06 device_class: moisture |
Het probleem is dat de fan aanslaat als dat niet nodig is, dus terwijl er niemand onder de douche staat. Kennelijk wordt er een plotselinge toename in luchtvochtigheid gemeten waardoor de trend sensor aan gaat.
Ik heb al zitten te spelen met de min_gradient. Dan gaat ie inderdaad niet meer aan, maar gaat dan ook niet meer tijdens het douchen aan. Nu zijn een paar andere variabelen die ik kan definieren bij de trend sensor, misschien dat die gaan helpen bij mijn probleem. Ik denk namelijk dat de sensor zou moeten meten over een langere periode dat de luchtvochtigheid stijgt. Dus in plaats van de sensor aan gaat bij 1 sec waarin de luchtvochtigheid toeneemt, zou dit gemeten moeten worden over een periode van 10 sec. De seconden zijn een voorbeeld.
Nu zijn de volgende variabelen kandidaat:
max_samples integer (optional, default: 2)
Limit the maximum number of stored samples.
sample_duration integer (optional, default: 0)
The duration in seconds to store samples for. Samples older than this value will be discarded.
Ik vraag me af hoe ik 'stored' hier moet lezen. Als het enkel gaat om hoeveel data er verzameld en weggeschreven wordt, dan heb ik er niets aan. Of worden de 'stored' samples gebruikt voor de trend sensor zelf?
Influxdb wordt niet ondersteund door recorder, en is ook een heel ander type database. Je zult dan altijd nog een andere database voor de recorder integratie moeten hebbenn (mariadb of sqlite dus)martinvdm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Eens, maar dit kwam ook veelal door het gebruik van SDcards. Sql lite is niet zo zeer de boosdoener maar de SDcard.
Als je dan al een keuze maakt voor een andere db, dan zou ik eerder kijken naar Influxdb.
Nou, dit werkt dus primaJust_A_User schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Oke, ik heb 'm gemaakt. Ik ben benieuwd of het gaat werken, maar daar kom ik morgenvroeg dan wel achter. Dank voor jullie hulp tot nu toe.
@badkuip
Het lijkt me dat ze van toepassing zijn op de trendsensor.
Ik heb in de statistics iets soortgelijks (maar daar heet het net anders)
Dagstatistieken:
sampling_size lijkt me 't zelfde als max_samples
en sample_duration klinkt als max_age?
Het lijkt me dat ze van toepassing zijn op de trendsensor.
Ik heb in de statistics iets soortgelijks (maar daar heet het net anders)
Dagstatistieken:
YAML:
1
2
3
| sampling_size: 100000000 max_age: days: 1 |
sampling_size lijkt me 't zelfde als max_samples
en sample_duration klinkt als max_age?
En na de volledige omzetting weer vreemde staafdiagrammen. Ik ga weer terug naar sqlite.
aka pluim003
@Weirdneo
Ben niet bekend met zigbee2mqtt, maar ik vind deze pagina:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXKG06LM.html
en daar staat niks op over binding, zoals bij bijv. IKEA en philips switches wél het geval is.
Misschien beter hier vragen:
Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
Ben niet bekend met zigbee2mqtt, maar ik vind deze pagina:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXKG06LM.html
en daar staat niks op over binding, zoals bij bijv. IKEA en philips switches wél het geval is.
Misschien beter hier vragen:
Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
[ Voor 17% gewijzigd door RudolfR op 10-01-2022 10:37 ]
Ik heb geprobeerd om mijn goodwe 1500ns inverter via de HACS integration in HA te krijgen, maar krijg steeds de melding dat deze niet gevonden kan worden. Krijg hierbij de volgende melding in het log:
Inverter is verbonden via wifi, de solar wifi staat uitgeschakeld. Iemand enig idee waar het fout kan gaan?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Logger: custom_components.goodwe.config_flow Source: custom_components/goodwe/config_flow.py:95 Integration: GoodWe Inverter (documentation, issues) First occurred: 10:19:17 AM (1 occurrences) Last logged: 10:19:17 AM Connection error during GoodWe config flow: Unable to connect to the inverter at host=192.168.178.173, or your inverter is not supported yet. Failures=[MaxRetriesException(), RequestFailedException ('No valid response received even after 5 retries', 1), RequestFailedException('No valid response received even after 5 retries', 1), RequestFailedException('No valid response received even after 5 retries', 1)] |
Inverter is verbonden via wifi, de solar wifi staat uitgeschakeld. Iemand enig idee waar het fout kan gaan?
Er vanuit gaande dat je inverter supported zou moeten zijn (dus één van deze is GoodWe ET, EH, BT, BH, ES, EM, BP, DT, MS, D-NS and XS families of inverters) en je IP adres klopt, ga ik uit van het volgende:ajampaniki schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:40:
Ik heb geprobeerd om mijn goodwe 1500ns inverter via de HACS integration in HA te krijgen, maar krijg steeds de melding dat deze niet gevonden kan worden. Krijg hierbij de volgende melding in het log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Logger: custom_components.goodwe.config_flow Source: custom_components/goodwe/config_flow.py:95 Integration: GoodWe Inverter (documentation, issues) First occurred: 10:19:17 AM (1 occurrences) Last logged: 10:19:17 AM Connection error during GoodWe config flow: Unable to connect to the inverter at host=192.168.178.173, or your inverter is not supported yet. Failures=[MaxRetriesException(), RequestFailedException ('No valid response received even after 5 retries', 1), RequestFailedException('No valid response received even after 5 retries', 1), RequestFailedException('No valid response received even after 5 retries', 1)]
Of heb jij een andere integratie dan deze: https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter(If you can't communicate with the inverter despite your model is listed above, it is possible you have old ARM firmware version. You should ask manufacturer support to upgrade your ARM firmware (not just inverter firmware) to be able to communicate with the inveter via UDP.)
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 10-01-2022 10:50 ]
Voel me nu heel dom, want mijn inverter lijkt simpelweg niet ondersteunt te worden...Dan maar de web scraper oplossing.TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Er vanuit gaande dat je inverter supported zou moeten zijn (dus één van deze is GoodWe ET, EH, BT, BH, ES, EM, BP, DT, MS, D-NS and XS families of inverters) en je IP adres klopt, ga ik uit van het volgende:
[...]
Of heb jij een andere integratie dan deze: https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter
Wil jij de bron nogmaals delen? De link werkt niet meer zie ikDutchess_Nicole schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:31:
[...]
[Afbeelding]
Momenteel heb ik dit draaien. Heb alleen geen rekening gehouden met dingen als vastrecht ed. Dus dit zijn puur gebruiksgegevens.
https://pastebin.com/Q3EKBRh6
uiteraard zul je wel zelf even met de datasources ed. moeten spelen. In mijn geval komt dit uit Prometheus.
Ja ik doelde ook meer op het langere termijn opslaan van gegevensTheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:36:
[...]
Influxdb wordt niet ondersteund door recorder, en is ook een heel ander type database. Je zult dan altijd nog een andere database voor de recorder integratie moeten hebbenn (mariadb of sqlite dus)
Ik heb laatst mijn converter laten updaten, via m'n instalateur contact gelegd met de GoodWe Nederland en die hebben op afstand de ARM firmware geupdate. Ik denk dat je ze ook wel direct een bericht kan sturen, op de website staan wel contact gegevens en als je aangeeft dat je lokaal toegang wilt en wilt dat ze je ARM firmware updaten dan snappen ze t wel.ajampaniki schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Voel me nu heel dom, want mijn inverter lijkt simpelweg niet ondersteunt te worden...Dan maar de web scraper oplossing.
Misschien niet zo heel speciaal, maar ik vind het toch leuk dat wat Home Assistant in the Energy tab weergeeft wat mijn totale maandkosten zijn op een paar euro verschilt met wat Vandebron rekent. Geeft wel vertrouwen.
Mijn P1 meter geeft elke seconde resultaten. Prachtig zou je zeggen alleen hoeven die van mij niet van elke seconde weggeschreven te worden (dat stapelt namelijk nogal door als je dat gedurende 2 weken bijhoudt). Is er ook een mogelijkheid om alleen elke 10e waarde weg te schrijven of zo?
Het gaat me dus niet om de wegschrijfinterval (want die heb ik al op 30 minuten staan aangezien de UPS de NAS 45 minuten aan de praat kan houden bij stroomuitval) maar het gaat me puur om het aantal meetmomenten dat weggeschreven wordt. Overigens wil ik ook niet de P1 meter aanpassen zodat deze nog maar 1 x per 10 seconden een waarde geeft (want zo'n real-time verbruiksmelding op je dashboard is super handig).
Het gaat me dus niet om de wegschrijfinterval (want die heb ik al op 30 minuten staan aangezien de UPS de NAS 45 minuten aan de praat kan houden bij stroomuitval) maar het gaat me puur om het aantal meetmomenten dat weggeschreven wordt. Overigens wil ik ook niet de P1 meter aanpassen zodat deze nog maar 1 x per 10 seconden een waarde geeft (want zo'n real-time verbruiksmelding op je dashboard is super handig).
André Huisman (www.new-line.nl)
Mbt de databasemigratie. Ik zag in de tabel vreemde sommaties voor de waarden van de p1_meter_export en import-sensoren. Ik dacht, als ik die herstel en dan nog eens laat starten met mariadb gaat het dan beter? Maar zag in statistics_short_term ook weer vreemde waarden terechtkomen dus deze maar weer afgekapt en weer terug naar sqlite3.
Zou mooi zijn als alle data goed weggeschreven is alvorens de export te doen. Ik vermoed dat daar wel eens het probleem kan zitten.
Zou mooi zijn als alle data goed weggeschreven is alvorens de export te doen. Ik vermoed dat daar wel eens het probleem kan zitten.
aka pluim003
vraag:
bij ons op het energiebordgeeft de meter van: zelf verbruikte zonne-energie niets aan
werkt die bij jullie wel?
en hoe krijg ik dat voor elkaar?
bvd
bij ons op het energiebordgeeft de meter van: zelf verbruikte zonne-energie niets aan
bvd
antwoord:annestweak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:18:
vraag:
bvd
werkt hier prima. Vereist wel dat je zowel de data van de teruglevering aan het net weet, en de opbrengst van de zonnepanelen.
@annestweak je hebt daarvoor nodig de import van het net, de export naar het net en de opbrengst van je zonnepanelen. Verder rekent HA het zelf uit.
Voorbeeldje:
Is om 12:00 uur:
Voorbeeldje:
Is om 12:00 uur:
- Import 100 kWh
- Export 100 kWh
- Zonnepanelen 100 kWh
- Import 101 kWh
- Export 102 kWh
- Zonnepanelen 105 kWh
- 1kWh vanuit het net verbruikt
- 2kWh van de opwek is niet zelf verbruikt maar geëxporteerd
- Houden we over 3kWh die is opgewekt én zelf verbruikt
- Totaal verbruik huishouden: 4kWh
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 10-01-2022 14:30 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
heren bedankt voor jullie snelle reacties,
ik heb alles lopen via de p1 en mijn zonnepanelen zijn opgenomen in de ha
is het dan niet zo dat hij dan de waarde aan moet geven?
of moet ik nog iets instellen?
die zijn bekent want die zijn wel zichtbaarTheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:27:
[...]
antwoord:
werkt hier prima. Vereist wel dat je zowel de data van de teruglevering aan het net weet, en de opbrengst van de zonnepanelen.
Dat zou vanzelf moeten gaan. Plaats anders eens een screenshot van hoe je dashboard er uit zietannestweak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:41:
heren bedankt voor jullie snelle reacties,
Alle data is er wel inderdaad. Mogelijk werkt dit pas vanaf morgen, als er een hele dag aan data is.
er klopt iets niet. hoe heb je meer teruggeleverd dan je panelen hebben opgewekt...
als het de eerste dag is kan het idd een bug zijn en anders staat er toch iets fout ingesteld
[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 10-01-2022 14:56 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Scherp ja!Kodess schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:56:
[...]
er klopt iets niet. hoe heb je meer teruggeleverd dan je panelen hebben opgewekt...
Daardoor klopt die 0% rekenkundig wel gewoon.
[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 10-01-2022 14:58 ]
haha inderdaad scherp ja,Kodess schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:56:
[...]
als het de eerste dag is kan het idd een bug zijn en anders staat er toch iets fout ingesteld
hmm maar wat staat er verkeerd?

Als die meter voor teruglevering ook daadwerkelijk zo oploopt is het kassa.:-)Kodess schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:56:
[...]
aka pluim003
Dat is voor ons vanuit hier natuurlijk niet te zien.annestweak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:59:
[...]
haha inderdaad scherp ja,
hmm maar wat staat er verkeerd?
Wat klopt er? Komen de waardes op het energy panel over je zonnepanelen overeen met wat je bijvoorbeeld in de app van je omvormer ziet?
Hoe komt je aan die teruglevering? Komt die rechtstreeks uit de meter via de p1 interface?
@annestweak kun je een screenshot delen van je energy config? Ik vermoed dat een apparaat/sensor op de verkeerde plek staat.
Op Electricity grid moet je alleen de consumptie/productie van je P1 meter hebben. Heb je daar ook de omvormer in?
Op Electricity grid moet je alleen de consumptie/productie van je P1 meter hebben. Heb je daar ook de omvormer in?
[ Voor 31% gewijzigd door timovd op 10-01-2022 15:06 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Iemand ervaring om de Conbee II via ser2net, geïnstalleerd op een aparte PI aan een Home Assistant VM te verbinden?
Met de CC2531 ging dit prima krijg het nu echter niet voor elkaar.
Draai graag alles in een VM om minder afhankelijk te zien van fysieke hardware/eenvoudige back-up, performance en vanwege de snapshot functie in het geval van experimenteren
6001:raw:0:/dev/ttyACM1:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT max-connections=1 gebruik ik nu maar dat werkt niet, is voor mij even lastig om de exacte baudrate te achterhalen ed.
Met de CC2531 ging dit prima krijg het nu echter niet voor elkaar.
Draai graag alles in een VM om minder afhankelijk te zien van fysieke hardware/eenvoudige back-up, performance en vanwege de snapshot functie in het geval van experimenteren
6001:raw:0:/dev/ttyACM1:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT max-connections=1 gebruik ik nu maar dat werkt niet, is voor mij even lastig om de exacte baudrate te achterhalen ed.
timovd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:05:
@annestweak kun je een screenshot delen van je energy config? Ik vermoed dat een apparaat/sensor op de verkeerde plek staat.
/f/image/aQkItIxywSwHNCQ6M15JnAdx.png?f=fotoalbum_large)
bedoel je dit?
ik ben er nog niet erg handig in
@superadmin
Waarom niet gewoon deconz op die aparte pi draaien en dan via de rest-API benaderen over ethernet?
Hier staat misschien wel wat nuttigs tussen:
https://github.com/Koenkk/zigbee-herdsman/issues/294
Waarom niet gewoon deconz op die aparte pi draaien en dan via de rest-API benaderen over ethernet?
je levert 2 dingen terug, dat lijkt me foutannestweak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:10:
[...]
[Afbeelding]
bedoel je dit?
ik ben er nog niet erg handig in
Tijd van werken, tijd van rusten
@annestweak Exact volgens mijn verwachting. Haal zonnepanelen_totaalopgewekt weg bij elektriciteitsnet. Die staat al bij Zonnepanelen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
2 vragen:
1. Ik heb een Homewizard P1 meter. Die wil ik graag in HA krijgen, maar heb geen idee hoe dat te doen?
2. Ik ben me aan het inlezen in DuckDNS, maar bij het handleidinkje wat ik heb gevonden staat op een gegeven moment dat je in HA in 'Supervisor' moet gaan. Nu heb ik wel gezien dat dat account bestaat, maar hoe kom ik daar dan in? inloggen met gebruikersnaam 'supervisor'...? of is dat te simpel gedacht?
1. Ik heb een Homewizard P1 meter. Die wil ik graag in HA krijgen, maar heb geen idee hoe dat te doen?
2. Ik ben me aan het inlezen in DuckDNS, maar bij het handleidinkje wat ik heb gevonden staat op een gegeven moment dat je in HA in 'Supervisor' moet gaan. Nu heb ik wel gezien dat dat account bestaat, maar hoe kom ik daar dan in? inloggen met gebruikersnaam 'supervisor'...? of is dat te simpel gedacht?
2.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:39:
2 vragen:
Als je HA OS draait, dan staat dat onder Configuration > Add-ons, Backups & Supervisor
Als je een supervised installatie draait ook. Als je alleen HA Core hebt niet.
Dit ding komt van HAshop.nl, is een mini pc en doet niets anders dan HA. Dus aanzetten = booten naar HA. Ik neem dan even aan dat dat HA OS is, maar daar twijfel ik aan daar ik het pad dat jij aangeeft al niet kan vinden.TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:41:
[...]
2.
Als je HA OS draait, dan staat dat onder Configuration > Add-ons, Backups & Supervisor
Als je een supervised installatie draait ook. Als je alleen HA Core hebt niet.
Edit; wacht even, gevonden, maar hoe ga ik dan nu 'in' supervisor?
[ Voor 6% gewijzigd door Just_A_User op 10-01-2022 15:45 ]
Probeer deze link eens:Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:43:
[...]
Dit ding komt van HAshop.nl, is een mini pc en doet niets anders dan HA. Dus aanzetten = booten naar HA. Ik neem dan even aan dat dat HA OS is, maar daar twijfel ik aan daar ik het pad dat jij aangeeft al niet kan vinden.
Edit; wacht even, gevonden, maar hoe ga ik dan nu 'in' supervisor?
https://my.home-assistant.io/redirect/supervisor/
Vanuit daar kun je add-ons, zoals DuckDNS installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 10-01-2022 15:47 ]
Ik zie inderdaad een add-on store, en daar staat DuckDNS inderdaad tussen. Dank je. Ik ga even kijken of ik verder kom daarmee.TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Probeer deze link eens:
Dus niet, want installeren lukt nog wel, maar als ik 'm dan wil starten krijg ik Missing required option 'domains' in Duck DNS (core_duckdns) en ik zit te zoeken, maar er valt volgens mij nog niet veel te configureren?TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:46:
[...]
Probeer deze link eens:
Ga naar het supervisor dashboard, daar zie je je geïnstalleerde add-ons staan. Zal nu wellicht alleen DuckDNS zijn.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Dus niet, want installeren lukt nog wel, maar als ik 'm dan wil starten krijg ik Missing required option 'domains' in Duck DNS (core_duckdns) en ik zit te zoeken, maar er valt volgens mij nog niet veel te configureren?
Klik daarop.
Dan zie je bovenin "Configuration" staan. Daar zul je je DuckDNS url moeten invoeren, en wellicht nog wat andere zaken (ik gebruik het zelf niet meer).
Vergeet het tabje 'Documentatie' ook niet ff door te lezen
Die is soms moeilijk te vinden door al die “Trial and Error” tabjes die overal te pas en te onpas staanKoepert schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:06:
Vergeet het tabje 'Documentatie' ook niet ff door te lezen
....ik snap dit niet. Dus, ik heb het werkend, tenminste, ik kan er van buitenaf bij, maarrrr....als ik nu gewoon op mijn pc op mijn thuisnetwerk nu naar homeassistant.local:8123 ga dan kan ik daar niet meer bij?
Hoort dat...?
Hoort dat...?
Dat is een nadeel van die manier via DuckDNS, je moet hem nu via https:// benaderen, ook intern.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:29:
....ik snap dit niet. Dus, ik heb het werkend, tenminste, ik kan er van buitenaf bij, maarrrr....als ik nu gewoon op mijn pc op mijn thuisnetwerk nu naar homeassistant.local:8123 ga dan kan ik daar niet meer bij?
Hoort dat...?
dus https://je_ip:8123 of https://homeassistant.local:8123 (weet niet zeker of die laatste werkt).
Dan krijg je een certificaatwaarschuwing die je weg moet klikken.
Alternatieve oplossing is ook de Nginx Proxy Manager add-on te installeren, en daar je DuckDNS url in te configureren, en via daar https voor extern te verplichten, en de certificaten aan te vragen.
oke, via https gaat inderdaad wel, en ik krijg inderdaad die waarschuwing die ik moet weg klikken. maar ik zit dan dus wél intern te werken, als ik via https ga? want ik zie in mijn browser nu dat https:// doorgestreept is, met een melding 'niet beveiligd', maar daarna volgt wel mijn interne ip adres, dus het lijkt me dat ik nu wel nog steeds intern zit?TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:32:
[...]
Dat is een nadeel van die manier via DuckDNS, je moet hem nu via https:// benaderen, ook intern.
dus https://je_ip:8123 of https://homeassistant.local:8123 (weet niet zeker of die laatste werkt).
Dan krijg je een certificaatwaarschuwing die je weg moet klikken.
Alternatieve oplossing is ook de Nginx Proxy Manager add-on te installeren, en daar je DuckDNS url in te configureren, en via daar https voor extern te verplichten, en de certificaten aan te vragen.
Je zit dan nog steeds intern, maar het certificaat is ongeldig omdat dat aangemaakt is voor je DuckDNS url, en dus niet matcht met je interne verwijzing. Is verder niet spannend ofzo.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:35:
[...]
oke, via https gaat inderdaad wel, en ik krijg inderdaad die waarschuwing die ik moet weg klikken. maar ik zit dan dus wél intern te werken, als ik via https ga? want ik zie in mijn browser nu dat https:// doorgestreept is, met een melding 'niet beveiligd', maar daarna volgt wel mijn interne ip adres, dus het lijkt me dat ik nu wel nog steeds intern zit?
Het is wel zo dat sommige integraties een correct certificaat bij https:// links vereisen, dus als je daar nu je interne url opgeeft, zal dat niet werken. Dan moet je dus of je externe url opgeven, ofwel de configuratie anders doen (bijvoorbeeld via Nginx Proxy Manager).
Allright, dank.TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Je zit dan nog steeds intern, maar het certificaat is ongeldig omdat dat aangemaakt is voor je DuckDNS url, en dus niet matcht met je interne verwijzing. Is verder niet spannend ofzo.
Het is wel zo dat sommige integraties een correct certificaat bij https:// links vereisen, dus als je daar nu je interne url opgeeft, zal dat niet werken. Dan moet je dus of je externe url opgeven, ofwel de configuratie anders doen (bijvoorbeeld via Nginx Proxy Manager).
Ik zie nu iets anders. Ik had gisteren het issue dat ik die aanwezig/afwezig status niet aan de praat kreeg. Dat werkt inmiddels wel, maarrrrrr, om de een of andere reden besluit de iphone 12 van mijn vrouw volgens HA (niet volgens Unifi, want daar staat die telefoon al 1,5 uur gewoon 'online') om continue was thuis was afwezig was thuis was afwezig was thuis....etc te doen, met als gevolg dat ik con-ti-nue notificaties krijg op mijn telefoon.
Als ze nou de verbinding met wifi verbreekt en dan weer verbinding maakt, dan is het voor een tijdje weg, maar daarna begint dat weer.
Al die keren dat HA zegt dat ze afwezig is (effectief: geen wifi heeft want die aanwezigheid stuurt op dat de telefoon verbinding heeft met het wifi netwerk) en dus geen wifi verbinding zou hebben...daarvan zie ik helemaal niets terug in de unifi controller?
Is dat een bekend issue?
Het is wel bekend dat telefoons doorgaans de verbinding met wifi verbreken als ze in deep sleep gaan. Ik vermoed dat dat is wat er hier gebeurt.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Allright, dank.
Ik zie nu iets anders. Ik had gisteren het issue dat ik die aanwezig/afwezig status niet aan de praat kreeg. Dat werkt inmiddels wel, maarrrrrr, om de een of andere reden besluit de iphone 12 van mijn vrouw volgens HA (niet volgens Unifi, want daar staat die telefoon al 1,5 uur gewoon 'online') om continue was thuis was afwezig was thuis was afwezig was thuis....etc te doen, met als gevolg dat ik con-ti-nue notificaties krijg op mijn telefoon.
Als ze nou de verbinding met wifi verbreekt en dan weer verbinding maakt, dan is het voor een tijdje weg, maar daarna begint dat weer.
Al die keren dat HA zegt dat ze afwezig is (effectief: geen wifi heeft want die aanwezigheid stuurt op dat de telefoon verbinding heeft met het wifi netwerk) en dus geen wifi verbinding zou hebben...daarvan zie ik helemaal niets terug in de unifi controller?
Is dat een bekend issue?
Nu je externe toegang hebt, kun je overwegen om met de HA companion app op basis van GPS de presence detection te doen.
En die deep sleep, gebeurt dat toevallig als je een telefoon aan de lader legt?TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:44:
[...]
Het is wel bekend dat telefoons doorgaans de verbinding met wifi verbreken als ze in deep sleep gaan. Ik vermoed dat dat is wat er hier gebeurt.
Nu je externe toegang hebt, kun je overwegen om met de HA companion app op basis van GPS de presence detection te doen.
Op basis van GPS...dus dat wil zeggen dat ze binnen of buiten de geolocatie is? En hoe nauwkeurig werkt dat? Want ik heb ooit Homey gehad, en daarna nog iets anders, en dat geofencing werkte niet heel lekker, dwz, ik (of mijn vrouw) konden soms 10 min al van huis weg zijn, voor er eens een keer werd opgemerkt dat we niet thuis waren.
Dat vind ik wat onnauwkeurig.
[ Voor 28% gewijzigd door Just_A_User op 10-01-2022 16:47 ]
Geen Fan van Deconz maar;RudolfR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:11:
@superadmin
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/10533 did the trick
Niet per se, maar je gaf net aan dat het con-ti-nu gebeurde, dus ik neem aan dat je vrouw niet co-ti-nu haar laadkabel in en uit haar telefoon aan het drukken in. Of is ze con-ti-nu haar telefoon van een draadloze lader aan het oppakken en terugleggen wellicht?Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:45:
[...]
En die deep sleep, gebeurt dat toevallig als je een telefoon aan de lader legt?
Correct, dat ligt er ook maar net aan hoe snel je telefoon locatiewijzigingen doorstuurt, en bij iPhone is dat nogal een black box en ook sterk afhankelijk van hoeveel telefoonmasten er in de buurt zijn (dat is één van de triggers schijnbaar).Op basis van GPS...dus dat wil zeggen dat ze binnen of buiten de geolocatie is? En hoe nauwkeurig werkt dat? Want ik heb ooit Homey gehad, en daarna nog iets anders, en dat geofencing werkte niet heel lekker, dwz, ik (of mijn vrouw) konden soms 10 min al van huis weg zijn, voor er eens een keer werd opgemerkt dat we niet thuis waren.
Je kunt overigens wel een locatieupdate forceren, dus je zou GPS kunnen gebruiken, en door middel van een automation elke keer als de wifi verbinding weg valt een locatieupdate kunnen forceren. Echter ben je waarschijlijk nog te dicht bij huis als dat gebeurt, waardoor je telefoon nog als home gezien zal worden.
Bluetooth is een eventueel een alternatief, maar dan moet je dus een dekkend Bluetooth netwerk in je huis hebben, en dat vereist weer een investering.
Ja, maar ik kom net beneden, en mijn vrouw zit op de bank en beweert dat ze de telefoon maar 10 min geladen heeft (geen reden daar aan te twijfelen) maar ze zit nu op de bank met dr telefoon, is niet aan het opladen, en ondertussen gebeurt het nog steeds:TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Niet per se, maar je gaf net aan dat het con-ti-nu gebeurde, dus ik neem aan dat je vrouw niet co-ti-nu haar laadkabel in en uit haar telefoon aan het drukken in. Of is ze con-ti-nu haar telefoon van een draadloze lader aan het oppakken en terugleggen wellicht?
[...]
Correct, dat ligt er ook maar net aan hoe snel je telefoon locatiewijzigingen doorstuurt, en bij iPhone is dat nogal een black box en ook sterk afhankelijk van hoeveel telefoonmasten er in de buurt zijn (dat is één van de triggers schijnbaar).
Je kunt overigens wel een locatieupdate forceren, dus je zou GPS kunnen gebruiken, en door middel van een automation elke keer als de wifi verbinding weg valt een locatieupdate kunnen forceren. Echter ben je waarschijlijk nog te dicht bij huis als dat gebeurt, waardoor je telefoon nog als home gezien zal worden.
Bluetooth is een eventueel een alternatief, maar dan moet je dus een dekkend Bluetooth netwerk in je huis hebben, en dat vereist weer een investering.

Je ziet ook dat het laatste stuk van die balk wel groen is, maar een andere kleur groen dan toen het probleem er niét was, want dat laatste is donkergroen. Maar dat lichtere groen is dus waar het probleem zit. Ik vind dat ook bijzonder, want gisteren was dat in zijn geheel niet.
En ik heb straks mijn unifi router etc geupdate, dus ik vermoed dat het ergens daar mee te maken heeft. Wat wel vreemd is, want ik heb geen iPhone maar een Android toestel, en bij mij treedt dit probleem dus niet op.
Gezien het verloop van de grafiek, energie is in het "begin van het uur" opgewekt en niet volledig opgebruikt. Later ben ben je meer gaan verbruiken en is de zon minder gaan schijnen.Shattering schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:34:
Volgens deze grafiek heb ik zonne-energie op het net gezet, terwijl ik deze ook gewoon zelf kon gebruiken? Ik was thuis op dit moment.
Kan dit, of heb ik misschien iets verkeerd geconfigureerd? Bedankt!
[Afbeelding]
Als jouw zonnepanelen meer elektriciteit produceren dan jij afneemt dan gaat het restant gewoon terug het net in. Als je dat niet wilt zul je toch meer apparaten aan moeten zetten (of je panelen uit).Shattering schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:34:
Volgens deze grafiek heb ik zonne-energie op het net gezet, terwijl ik deze ook gewoon zelf kon gebruiken? Ik was thuis op dit moment.
[Afbeelding]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
De vraag blijft dan natuurlijk hetzelfde. Waarom niet Z2M op een aparte Pi draaien? Want zeker Z2M kan dat perfect doordat je al "netwerk lijntje" hebt middels MQTT.superadmin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Geen Fan van Deconz maar;
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/10533 did the trick
Zo heb ik het zelf ook, oude RPi2 met Zigbee2mqtt & Zwavejs2mqtt en HA draait op "server" die in de kelder staat. Werkt perfect. Zigbee2mqtt dan over Zwavejs2mqtt over de websocket server die HA er naar toe opzet.
Ik had hetzelfde probleem met de Huawei P30 van mijn vrouw. Ik heb in plaats van ping/HA app detectie, de Nmap tracker gebruikt, met een specifiek IP-adres van de telefoon van mijn vrouw. Dit ip wordt door de router statisch aan haar telefoon geassigned. Nu nog heel af en toe een away van een paar minuten maar dat kan ik waarschijnlijk wel voorkomen door de "Seconds to wait until marking a device as away" op te hogen.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Ja, maar ik kom net beneden, en mijn vrouw zit op de bank en beweert dat ze de telefoon maar 10 min geladen heeft (geen reden daar aan te twijfelen) maar ze zit nu op de bank met dr telefoon, is niet aan het opladen, en ondertussen gebeurt het nog steeds:
[Afbeelding]
Je ziet ook dat het laatste stuk van die balk wel groen is, maar een andere kleur groen dan toen het probleem er niét was, want dat laatste is donkergroen. Maar dat lichtere groen is dus waar het probleem zit. Ik vind dat ook bijzonder, want gisteren was dat in zijn geheel niet.
En ik heb straks mijn unifi router etc geupdate, dus ik vermoed dat het ergens daar mee te maken heeft. Wat wel vreemd is, want ik heb geen iPhone maar een Android toestel, en bij mij treedt dit probleem dus niet op.
Maar die optie zit in de Unifi controller toch? of zit die in de HA app? Hoe dan ook, wáár zit die optie want ik zoek me een ongeluk en ik kan hem niet (meer) vinden.thecompany schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:32:
[...]
Ik had hetzelfde probleem met de Huawei P30 van mijn vrouw. Ik heb in plaats van ping/HA app detectie, de Nmap tracker gebruikt, met een specifiek IP-adres van de telefoon van mijn vrouw. Dit ip wordt door de router statisch aan haar telefoon geassigned. Nu nog heel af en toe een away van een paar minuten maar dat kan ik waarschijnlijk wel voorkomen door de "Seconds to wait until marking a device as away" op te hogen.
Naast wat de anderen al zeggen, heeft het ook niet te maken met op welke fase je teruglevert, mocht je 3-fase hebben?Shattering schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:34:
[Afbeelding]
Ik ken Unifi verder niet maar dit staat los van specifieke routers of de HA app. Simpelweg NMAP als integration toevoegen en het IP-adres van de telefoon van je vrouw toevoegen. Dan zal er een nieuwe device_tracker entity aangemaakt worden, zodra de telefoon herkend is. Deze nieuwe entity kan je toevoegen aan de persoon die je voor je vrouw hebt geconfigureerd.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:33:
[...]
Maar die optie zit in de Unifi controller toch? of zit die in de HA app? Hoe dan ook, wáár zit die optie want ik zoek me een ongeluk en ik kan hem niet (meer) vinden.
Ja maar, dat veld waar je dat aantal secondes invult. Wáár zit dat?thecompany schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:36:
[...]
Ik ken Unifi verder niet maar dit staat los van specifieke routers of de HA app. Simpelweg NMAP als integration toevoegen en het IP-adres van de telefoon van je vrouw toevoegen. Dan zal er een nieuwe device_tracker entity aangemaakt worden, zodra de telefoon herkend is. Deze nieuwe entity kan je toevoegen aan de persoon die je voor je vrouw hebt geconfigureerd.
Heb je de NMAP Tracker integratie toegevoegd? Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/nmap_tracker/. Als je vervolgens op "Configure" klikt zie je het veld als laatste optie.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Ja maar, dat veld waar je dat aantal secondes invult. Wáár zit dat?
Nou zodra ik bij integraties op NMAP zoek dan moet ik direct iets configureren:thecompany schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:49:
[...]
Heb je de NMAP Tracker integratie toegevoegd? Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/nmap_tracker/. Als je vervolgens op "Configure" klikt zie je het veld als laatste optie.
netwerkadressen om te scannen = IP adres telefoon vrouw?
minimum aantal minuten = duidelijk
netwerkadressen om uit te sluiten = naja, de rest, maar hoe doe ik dat moeilijk? want hij hoeft niet continue alles te scannen, ik wil alleen dat ip adres van mijn vrouws telefoon.
Ruw configureerbare scanopties voor Nmap waar al iets predefined in staat.
Een slimme meter moet dat verrekenen over alle fasen volgens de documentatiethecompany schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:33:
[...]
Naast wat de anderen al zeggen, heeft het ook niet te maken met op welke fase je teruglevert, mocht je 3-fase hebben?
Daar was ik al erg benieuwd naar, hier hoop ik wel op. Scheelt me weer fases omhangen (Jacuzzi + Zonnepanelen op dezelfde ipv nu 1 en 3), zodra het salderen wordt afgebouwd.Mars Warrior schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:53:
[...]
Een slimme meter moet dat verrekenen over alle fasen volgens de documentatie
Zo ziet die van mij eruit:Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Nou zodra ik bij integraties op NMAP zoek dan moet ik direct iets configureren:
netwerkadressen om te scannen = IP adres telefoon vrouw?
minimum aantal minuten = duidelijk
netwerkadressen om uit te sluiten = naja, de rest, maar hoe doe ik dat moeilijk? want hij hoeft niet continue alles te scannen, ik wil alleen dat ip adres van mijn vrouws telefoon.
Ruw configureerbare scanopties voor Nmap waar al iets predefined in staat.
/f/image/dwJC1S6t3uUSgiqi6szLwjsb.png?f=fotoalbum_large)
Ik scan dus 2 adressen, de Huawei van mijn vrouw en die van mijn eigen telefoon.
Ik heb dit:thecompany schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:56:
Zo ziet die van mij eruit:
[Afbeelding]
Ik scan dus 2 adressen, de Huawei van mijn vrouw en die van mijn eigen telefoon.

En dit is dus als ik de Nmap integratie alleen maar aanklik, dan krijg ik direct dit schermpje.
Dat werkt perfect ja! Maar is in mijn beleving wel net ff ietsje trager dan alles op een server (ook al is het de simpelste NUC) draaien en ser2net gebruiken om de stick te connecten.RobertMe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:20:
[...]
De vraag blijft dan natuurlijk hetzelfde. Waarom niet Z2M op een aparte Pi draaien? Want zeker Z2M kan dat perfect doordat je al "netwerk lijntje" hebt middels MQTT.
Zo heb ik het zelf ook, oude RPi2 met Zigbee2mqtt & Zwavejs2mqtt en HA draait op "server" die in de kelder staat. Werkt perfect. Zigbee2mqtt dan over Zwavejs2mqtt over de websocket server die HA er naar toe opzet.
Met een Rpi kan je beide proberen.
Qua beheer vind ik de server + ser2net optie fijner. Kan ik alles simpelweg in 1 docker compose file pleuren en bijwerken als ik dat wil. Via Portainer kan ik dan ook overal bij.
Even opslaan en vervolgens Configure. Dan verschijnen er extra velden.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:00:
[...]
Ik heb dit:
En dit is dus als ik de Nmap integratie alleen maar aanklik, dan krijg ik direct dit schermpje.
Ik vertrouw 100% op de HA app op de telefoon van mijzelf, mijn vrouw en onze oudste. Geen last van geofencing issues, die ik met Owntracks wel had. Ook bluetooth scanning was geen succes, de telefoon van mijn vrouw blokkeerde bluetooth dan op den duur helemaal - enkel met volledige reboot kon ze dan weer bluetooth gebruiken.Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:45:
[...]
En die deep sleep, gebeurt dat toevallig als je een telefoon aan de lader legt?
Op basis van GPS...dus dat wil zeggen dat ze binnen of buiten de geolocatie is? En hoe nauwkeurig werkt dat? Want ik heb ooit Homey gehad, en daarna nog iets anders, en dat geofencing werkte niet heel lekker, dwz, ik (of mijn vrouw) konden soms 10 min al van huis weg zijn, voor er eens een keer werd opgemerkt dat we niet thuis waren.
Probeer het eens, werkt imho makkelijker dan al die router/wifi gebaseerde oplossingen.
En die zijn weer afhankelijk van of je wifi aan blijft - zeker iPhones zijn erg agressief met wifi uitzetten in slaapstand
Sometimes you need to plan for coincidence
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.