Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.515 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Meer mensen die de Growatt integratie gebruiken en al drie dagen geen data hebben? Ik zie het volgende in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.sensor
Source: helpers/entity_platform.py:718
Integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: January 8, 2022, 10:24:22 AM (3412 occurrences)
Last logged: 7:15:26 PM

Updating growatt_server sensor took longer than the scheduled update interval 0:01:00

Ik zie niet zo snel een openstaand issue, ligt het aan mij? Mijn fantastische Chinese "ShinePhone" app werkt nog wel :P

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 15:35
strandbal schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:18:
Meer mensen die de Growatt integratie gebruiken en al drie dagen geen data hebben? Ik zie het volgende in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7

Updating growatt_server sensor took longer than the scheduled update interval 0:01:00

Ik zie niet zo snel een openstaand issue, ligt het aan mij? Mijn fantastische Chinese "ShinePhone" app werkt nog wel :P
Bij mij werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
strandbal schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:18:
Meer mensen die de Growatt integratie gebruiken
Ja
en al drie dagen geen data hebben?
Nee
Ik zie het volgende in de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vaag, na een complete herstart van Home Assistant werkt het weer... Een reload van de integratie was niet genoeg.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:50
Hmmbob schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Ik vertrouw 100% op de HA app op de telefoon van mijzelf, mijn vrouw en onze oudste. Geen last van geofencing issues, die ik met Owntracks wel had. Ook bluetooth scanning was geen succes, de telefoon van mijn vrouw blokkeerde bluetooth dan op den duur helemaal - enkel met volledige reboot kon ze dan weer bluetooth gebruiken.

Probeer het eens, werkt imho makkelijker dan al die router/wifi gebaseerde oplossingen.

En die zijn weer afhankelijk van of je wifi aan blijft - zeker iPhones zijn erg agressief met wifi uitzetten in slaapstand
Ik gebruik ook de HA app en bij mijzelf werken de locatie updates vlekkeloos. Bij mijn vrouw lijken de locatie echter alleen geupdate te worden zodra ze de app opent. Ben er nog steeds niet achter waar dat aan kan liggen. De app settings op elkaar afgestemd maar dat heeft niks opgelost helaas.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 08:44
Kire88 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Ik gebruik ook de HA app en bij mijzelf werken de locatie updates vlekkeloos. Bij mijn vrouw lijken de locatie echter alleen geupdate te worden zodra ze de app opent. Ben er nog steeds niet achter waar dat aan kan liggen. De app settings op elkaar afgestemd maar dat heeft niks opgelost helaas.
Hier precies hetzelfde, alle instellingen nagelopen en zijn gelijk voor zover ik kan zien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 10:09
Ik heb Somfy RTS zonwering aan mijn huis en ik gebruik nu de connexoon hub om ze aan te sturen via mijn telefoon en Home Assistant. Echter ligt deze er regelmatig uit en werken mijn zonneschermen niet zoals ik wil.

Nou had ik gelezen dat ik bijvoorbeeld voor een RTS RFLink versie kan gaan zodat de signalen binnenshuis worden uitgestuurd in plaats van via de API van Somfy.

Maar 40-50 euro voor een setje moet goedkoper kunnen. Ik ben handig met solderen dus een setje van ali is geen enkel probleem. Alleen er is veel op het gebied van RF.

Hopelijk heeft iemand hier het zelfde thuis en kan mij helpen met de juiste componenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Kire88 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Sleep / battery saver settings vanuit het OS?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Hmmbob schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Sleep / battery saver settings vanuit het OS?
In dat geval zou ik wel updates verwachten zodra ze de telefoon gebruikt? Dat is zeker vaker dan er locatie updates zijn. Of is die setting ook per app instelbaar?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ook afhankelijk van het OS. Beste uitleg staat hier:

https://companion.home-assistant.io/docs/core/location

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Eigenwijs als ik ben toch weer een poging gewaagd om over te stappen op Mariadb. Weer het hele stappenplan doorlopen. Geen fouten. Eerste de beste grafiek weer een zootje.
Zie ik in statistics de sum veranderen terwijl de waarde van de metingen gelijk blijft.
Dit zie ik ook terug in statistics_short_run. Waardes aangepast en dashboard ziet er fatsoenlijker uit. Maar elke 5 minuten wijzigt de sum van een paar meterstanden terwijl de meterstand zelf niet wijzigt,
Gaat om bv. 0.002, -0,005 en 0,004.
Handmatig die waardes weer aangepast en 5 minuten later hetzelfde. Boel eens gestopt en gestart maar haalt ook niks uit. Wordt toch maar weer terug naar sqlite. Wellicht toch ergens een bug. Ook gemeld in de draad van de migratie.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Ik zal alles eens goed doorlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 17:29
Ik loop tegen het issue aan dat notifications allea behalve instant komen op mijn telefoon. Ik moet mijn telefoon(scherm) aan doen of zelfs de app openen soms om meldingen te krijgen.

De app wordt niet gesluimerd, daar is ie van uitgezonderd. Ik vond dit:

https://companion.home-as...al-notifications/#android

Maar ik weet niet hoe en waar ik dit moet doen. Betreft een Note10+ met android 11. Weet iemand dit toevallig?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Vraagje over remote acces van de home assistant.
Ik ben deze video aan het volgen:

En op een gegeven moment moet ik met een tool controleren of poort 443 en 8123 open staan, beide doen dat niet volgens https://canyouseeme.org/ en andere tools. Via cmd kan ik mijn duckdns pingen en krijg ik de juiste IP adres.

Ik kan nu ook gewoon remote inloggen via mijn duckdns adres. Kan ik gewoon verder of moet ik toch wat aanpassen zodat die tools toch aangeven dat die poorten open zijn? Of kan het aan het feit liggen dat er achter mijn router de KPN box 12 ligt die dat soortvan blokkeerd?

Edit: via mobiel internet getest en kom toch niet in home assistant via duckdns, maar wel via mijn thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:31:
Ik loop tegen het issue aan dat notifications allea behalve instant komen op mijn telefoon. Ik moet mijn telefoon(scherm) aan doen of zelfs de app openen soms om meldingen te krijgen.

De app wordt niet gesluimerd, daar is ie van uitgezonderd. Ik vond dit:

https://companion.home-as...al-notifications/#android

Maar ik weet niet hoe en waar ik dit moet doen. Betreft een Note10+ met android 11. Weet iemand dit toevallig?
Er staat toch een voorbeeld?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
automations:
  - alias: "Fire Detected android"

trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.smoke_alarm
        to: "smoke"

action:
      - service: notify.mobile_app_<your_device_id_here>
        data:
          title: "Wake up!"
          message: "The house is on fire and the cat's stuck in the dryer!"
          data:
            ttl: 0
            priority: high

Het gaat dus om die laatste drie regels.
Let op, je moet dan dus een tweede keer data onder data zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:35:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
automations:

trigger:

action:
        data:
          data:

Maar, dit moet je dan dus bij elke automation met een notificatie erbij gaan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:43:
[...]

Maar, dit moet je dan dus bij elke automation met een notificatie erbij gaan zetten?
Ja, dat moet je inderdaad bij elke notificatie er bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:11
Als wij naar bed gaan dan zet HA een boolean zodat bepaalde zaken niet meer werken (bewegingsmelders enz). Nu zet ik altijd op een vast tijdstip deze boolean weer uit. Echter kan dit ook anders? Ik zou denken aan een automation waarbij de bewegingsmelder van de overloop en hal aangezet moeten zijn, maar hoe zorg ik ervoor dat dit pas na een x tijd uitgevoerd kan worden?

Iemand tips? Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
rroetenberg schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:02:
Als wij naar bed gaan dan zet HA een boolean zodat bepaalde zaken niet meer werken (bewegingsmelders enz). Nu zet ik altijd op een vast tijdstip deze boolean weer uit. Echter kan dit ook anders? Ik zou denken aan een automation waarbij de bewegingsmelder van de overloop en hal aangezet moeten zijn, maar hoe zorg ik ervoor dat dit pas na een x tijd uitgevoerd kan worden?

Iemand tips? Ideeën?
Een time condition in je automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
dutchnltweaker schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:32:
Vraagje over remote acces van de home assistant.
Ik ben deze video aan het volgen:
[YouTube: Home Assistant Remote Access for FREE - DuckDNS + LetsEncrypt + Single URL]
En op een gegeven moment moet ik met een tool controleren of poort 443 en 8123 open staan, beide doen dat niet volgens https://canyouseeme.org/ en andere tools. Via cmd kan ik mijn duckdns pingen en krijg ik de juiste IP adres.

Ik kan nu ook gewoon remote inloggen via mijn duckdns adres. Kan ik gewoon verder of moet ik toch wat aanpassen zodat die tools toch aangeven dat die poorten open zijn? Of kan het aan het feit liggen dat er achter mijn router de KPN box 12 ligt die dat soortvan blokkeerd?

Edit: via mobiel internet getest en kom toch niet in home assistant via duckdns, maar wel via mijn thuisnetwerk.
Gebruik je wel je externe IP adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:43
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:39:
2 vragen:

1. Ik heb een Homewizard P1 meter. Die wil ik graag in HA krijgen, maar heb geen idee hoe dat te doen?

2. Ik ben me aan het inlezen in DuckDNS, maar bij het handleidinkje wat ik heb gevonden staat op een gegeven moment dat je in HA in 'Supervisor' moet gaan. Nu heb ik wel gezien dat dat account bestaat, maar hoe kom ik daar dan in? inloggen met gebruikersnaam 'supervisor'...? of is dat te simpel gedacht?
1. in het kort:
  1. installeer de custom integration HomeWizard Energy Integration bijvoorbeeld via HACS
  2. Voeg de integratie toe aan HA (configuration->devices and services/integrations), vul het IP adres of hostname (bij mij "espressif") in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
2021.12.9:
  • Bump pychromecast to 10.2.3 (@emontnemery - #63429) (cast docs)
  • Bump flux_led to 0.27.40 to fix SK6812RGBW white level reporting (@bdraco - #63435) (flux_led docs)
  • Fix incorrect access to entity registry in Xiaomi Miio (@frenck - #63446) (xiaomi_miio docs)
  • Pickup screenlogic codeowner (@bdraco - #61477) (screenlogic docs)
  • Bump screenlogicpy (@dieselrabbit - #63533) (screenlogic docs)
  • Bump soco to 0.25.3 (@jjlawren - #63548) (sonos docs)
  • Fix KeyError during call to homekit.unpair (@bdraco - #63627) (homekit docs)
  • Ensure selected entity is pre-selected in homekit options flow (@bdraco - #63628) (homekit docs)
  • Bump flux_led to 0.27.41 (@bdraco - #63638) (flux_led docs)
  • Add default mode 'auto' for tradfri starkvind air purifier on turn on (@leahoswald - #63641) (tradfri docs)
  • Bump flux_led to 0.27.42 (@bdraco - #63651) (flux_led docs)
  • Split august motion and image capture binary sensors (@bdraco - #62154) (august docs)
  • Bump yalexs to 1.1.16 (@bdraco - #62700) (august docs)
  • Fix august locks failing to lock/unlock (@bdraco - #63652) (august docs)
  • Switchbot Set initial state for switch (@RenierM26 - #63654) (switchbot docs)
  • Fix Tuya climate c_f DP not being a string (@frenck - #63680) (tuya docs)
  • Fix Netgear used method version (@starkillerOG - #63686) (netgear docs)
  • Bump flux_led to 0.27.44 to fix CCT ceiling lights (@bdraco - #63712) (flux_led docs)
  • Bump PySwitchbot to 0.13.2 (@RenierM26 - #63713) (switchbot docs)
  • Bump WazeRouteCalculator to 0.14 (@k-korn - #63718) (waze_travel_time docs)
  • Fix zwave_js device actions (@raman325 - #63769) (zwave_js docs)
  • Add client metadata to cloud register (@ludeeus - #63794) (cloud docs)
  • Support Tuya strip lights with correct values for saturation and brightness (@Knodd - #63812) (tuya docs)
  • Bump flux_led to 0.27.45 to fix missing controls on ZJ21410 models (@bdraco - #63854) (flux_led docs)
  • Bump aioharmony to 0.2.9 (@bdraco - #63858) (harmony docs)
  • Bump frontend to 20211229.1 (@balloob - #63866) (frontend docs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Met name de juiste berekening van de Waze reistijden (en het tonen van de route) is een mooie in deze release, die waren al een tijd way off.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Iemand die enige input heeft:

Ik wil graag op een betrouwbare manier verifieren of mensen thuis zijn of niet. Ik heb geen mogelijkheid om dit met een app te doen. Dus heb ik nu een combinatie van:

* Espresense
* nMap

Met deze combinatie kan ik eigenlijk vrij goed detecteren of er bepaalde devices in de buurt van mijn huis zijn/of gezinslid x thuis is.

Ik merk echter dat beide methodes niet 100% accuraat zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgx_aQkJgjwYRbNA0oChDK79H0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQ5H8oEmEdRKpXyHcXeJCZQe.png?f=user_large

Ik kan die nmap tracker mooi toevoegen als device tracker voor een bepaald persoon (device_tracker.) maar die detectie op basis van ESPresense is een normale sensor en kan ik dus niet als device tracker inzetten voor een bepaald persoon:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8

sensor:
- platform: mqtt_room
    device_id: "apple:iphone12-1"
    name: 'iPhone 12'
    state_topic: 'espresense/rooms'
    timeout: 60
    away_timeout: 120

Hoe maak ik van deze sensor een "device_tracker"? Van deze documentatie snap ik niet zoveel heel eerlijk gezegd: https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24
@lasharor Ik moest ook even zoeken maar op die pagina kan je rechts via "Presence Detection" op de lijst met integraties komen voor device trackers. Daar heb je ook MQTT Device Tracker. Lukt het daarmee om de sensor om te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:50
lasharor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:47:

Ik wil graag op een betrouwbare manier verifieren of mensen thuis zijn of niet. Ik heb geen mogelijkheid om dit met een app te doen. Dus heb ik nu een combinatie van:

* Espresense
* nMap

Met deze combinatie kan ik eigenlijk vrij goed detecteren of er bepaalde devices in de buurt van mijn huis zijn/of gezinslid x thuis is.

Ik merk echter dat beide methodes niet 100% accuraat zijn:

[Afbeelding]

Ik kan die nmap tracker mooi toevoegen als device tracker voor een bepaald persoon (device_tracker.) maar die detectie op basis van ESPresense is een normale sensor en kan ik dus niet als device tracker inzetten voor een bepaald persoon:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8

sensor:
- platform: mqtt_room
    device_id: "apple:iphone12-1"
    name: 'iPhone 12'
    state_topic: 'espresense/rooms'
    timeout: 60
    away_timeout: 120

Hoe maak ik van deze sensor een "device_tracker"? Van deze documentatie snap ik niet zoveel heel eerlijk gezegd: https://www.home-assistant.io/integrations/device_tracker/
Wifi tracking? Over het algemeen is iemand thuis als de betreffende telefoon ook thuis is. Er zijn diverse routers met HA op deze manier te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 13:46
Ik heb even jullie advies nodig:
Ik draai nu HA met een zigate welke op mijn synology draait.

Ik heb het meeste met zigbee ( zigate ) draaiend en ook enkele tuya ( wifi ) devices.

Nu ben ik mijn tuin op nieuw aan het aanleggen, en ik maak een IP66 opbouwdoos achter in de tuin, waar alle stroom samen komt van mijn tuin lampen. Deze wil ik natuurlijk aansturen via HA.

nu zit ik te twijfelen tussen een schakelaar van zigbee of via wifi.
Vanuit mijn meterkast waar de HA draait met zigate, is het ongeveer 10 meter tot aan mijn achtergevel van het huis ( met 1 gangdeur er tussen ) .
Nu is mijn achtergevel uitgerust met tripple glas.

vanuit de achtergevel is het nog ongeveer 10 meter tot aan de opbouwdoos, waar de schakelaars in komen.
Wat denken jullie, is het haalbaar met zigbee? of zal ik voor wifi schakelaars gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Septillion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:58:
@lasharor Ik moest ook even zoeken maar op die pagina kan je rechts via "Presence Detection" op de lijst met integraties komen voor device trackers. Daar heb je ook MQTT Device Tracker. Lukt het daarmee om de sensor om te schrijven?
Heel raar. Ik heb het voorbeeld daar gebruikt om een nieuwe device tracker toe te voegen aan mijn configuration.yaml. Maar, dit resulteert uiteindelijk niet in een nieuwe entiteit in de HA interface. Ik verwacht eigenlijk dat ik of een foutmelding krijg bij het controleren van mijn configuratie of dat het device wel zichtbaar is maar niet goed functioneert:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
device_tracker:
  - platform: mqtt
    devices:
      iphone_123: "espresense/rooms"
    qos: 1
    payload_home: "woonkamer"
    payload_not_home: "not present"
    source_type: bluetooth

@iRobert Het probleem daarbij is dat we allemaal gebruik maken van Apple toestellen. Waarbij toestellen om de zoveel tijd hun verbinding met het WIFI punt verliezen en daarnaast ook om de zoveel tijd van MAC adres veranderen

Ik kan die privacy features per netwerk wel uitzetten maar dan krijg ik weer een irritante melding dat het niet "veilig" is. Ik wil daarom graag WIFI tracking combineren met BLE tracking zodat ik zeker weet dat ik of mijn partner thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
lasharor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:47:

* Espresense
* nMap
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar misschien heb je er wat aan....

Ik had hetzelfde omdat niet iedereen de app wil hebben. Ik heb het zo ingesteld dat iedereen een vast ip-adres heeft als ze wifi gebruiken. En op basis van ping naar dat ip-adres bepaal ik of iemand al dan niet thuis is. Dit is ook niet waterdicht want zie bv bij dochter dat als die thuis is ze toch afwezig is volgens deze methode. Of ze zet de wifi uit op haar feun. :-)

Dit heb ik in mijn device_track.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: ping
  interval_seconds: 30
  consider_home: 300
  hosts:
    telefoon_dick: !secret ip_dick
    telefoon_exxxx: !secret ip_exxxx
    telefoon_ixxx: !secret ip_ixxx
    telefoon_mxxxx: !secret ip_mxxxx

Dat betekent dan dat er om wat voor redenen dan ook 5 minuten geen respons komt dat dan de persoon afwezig wordt gemeld.

[ Voor 3% gewijzigd door DikkieDick op 11-01-2022 09:49 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@lasharor Ook geen error in je log? Niet per ongeluk nu twee keer 'device_tracker' in je config ofzo?
lasharor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:29:
Ik kan die privacy features per netwerk wel uitzetten maar dan krijg ik weer een irritante melding dat het niet "veilig" is.
Wut, wat is dat voor IPhone onzin... Als je zegt dat een netwerk veilig is moet een OS daar toch gewoon verder zijn klep over houden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:37:
@lasharor Ook geen error in je log? Niet per ongeluk nu twee keer 'device_tracker' in je config ofzo?

[...]

Wut, wat is dat voor IPhone onzin... Als je zegt dat een netwerk veilig is moet een OS daar toch gewoon verder zijn klep over houden... :X
Hij geeft niet aan dat het netwerk onveilig is, hij geeft gewoon een "privacywaarschuwing". Kun je gewoon negeren en hoef je verder niks mee te doen. Het enige dat hij zegt is dat je mogelijk getracked kan worden, dat dat jou specifieke intentie is, dat weet je de iPhone niet.

Het zou mij eigenlijk verbazen als android niet zoiets doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 11-01-2022 09:52 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Als je specifiek aan geeft dat je het netwerk vertrouwd dan weet het device dat naar mijn idee zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:52
Hi, ik heb Home Assistant nu een tijdje draaien in een Docker omgeving op Debian. Echter lijkt sinds kort de Supervisor meerdere keren op de dag te herladen/herstarten. Dit heb ik gemerkt omdat de notificatie voooor de wasmachine afgaat terwijl de wasmachine niet aan heeft gestaan. Gisteren kwam het 2 tot 3 keer voor en vanochtend al 3 keer. In Home Assistant heb ik afgelopen tijd geen veranderingen gemaakt. Via het forum van Home Assitant zelf en Google word ik ook niet echt wijzer. Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

Wat ik zelf al heb gedaan:
1) Onbereikbare camera's uit de configuratie gehaald.
2) Beschikbare hardware gecontroleerd (er is genoeg CPU en geheugen beschikbaar)
3) Containers herstart

Bijgevoegd een klein stukje van de logs.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
22-01-11 06:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] Starting system autofix at state CoreState.RUNNING
22-01-11 06:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
22-01-11 06:42:59 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-01-11 07:12:59 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] Starting system checks with state CoreState.RUNNING
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.PWNED/ContextType.ADDON
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.SUPERVISOR
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.FREE_SPACE/ContextType.SYSTEM
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.CORE
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.PLUGIN
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.SECURITY/ContextType.CORE
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] System checks complete
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] Starting system autofix at state CoreState.RUNNING
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
22-01-11 07:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
22-01-11 07:42:58 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/hassio-addons/repository repository
22-01-11 07:42:58 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/home-assistant/addons repository
22-01-11 07:43:00 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 62 all - 0 new - 0 remove
22-01-11 07:43:00 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 62 all - 0 new - 0 remove
22-01-11 07:43:00 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-01-11 08:13:00 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-01-11 08:34:34 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Updating local host information
22-01-11 08:34:35 INFO (MainThread) [supervisor.host.services] Updating service information
22-01-11 08:34:35 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Updating local network information
22-01-11 08:34:35 INFO (MainThread) [supervisor.host.sound] Updating PulseAudio information
22-01-11 08:34:35 INFO (MainThread) [supervisor.host.manager] Host information reload completed
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] Starting system checks with state CoreState.RUNNING
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.PWNED/ContextType.ADDON
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.SUPERVISOR
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.FREE_SPACE/ContextType.SYSTEM
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.CORE
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.PLUGIN
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.SECURITY/ContextType.CORE
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] System checks complete
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] Starting system autofix at state CoreState.RUNNING
22-01-11 08:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
22-01-11 08:43:00 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-01-11 08:48:15 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Auth request from 'core_mosquitto' for 'mqtt'
22-01-11 08:48:15 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Successful login for 'mqtt'
22-01-11 08:56:24 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Auth request from 'core_mosquitto' for 'mqtt'
22-01-11 08:56:24 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Successful login for 'mqtt'
22-01-11 09:05:23 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Auth request from 'core_mosquitto' for 'mqtt'
22-01-11 09:05:24 INFO (MainThread) [supervisor.auth] Successful login for 'mqtt'
22-01-11 09:13:01 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] Starting system checks with state CoreState.RUNNING
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.PWNED/ContextType.ADDON
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.SUPERVISOR
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.FREE_SPACE/ContextType.SYSTEM
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.CORE
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.TRUST/ContextType.PLUGIN
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for IssueType.SECURITY/ContextType.CORE
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] System checks complete
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] Starting system autofix at state CoreState.RUNNING
22-01-11 09:40:38 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
22-01-11 09:42:42 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
22-01-11 09:42:42 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.RUNNING
22-01-11 09:42:42 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Als je specifiek aan geeft dat je het netwerk vertrouwd dan weet het device dat naar mijn idee zeker wel.
Dat is een verschil in definitie, je zegt niet dat je het wifi netwerk vertrouwd, je zegt dat je geen wisselende mac-adressen wil gebruiken op dat SSID :) Een wifi netwerk is relatief eenvoudig te spoofen, dus je hebt nooit de garantie dat je ook daadwerkelijk verbind met het netwerk dat je "vertrouwd".

In ieder geval is het in mijn optiek positief dat iOS ervoor waarschuwt, je hebt er verder geen last van, en je kunt het gewoon negeren als het je bedoeling is.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Magic Daar @lasharor het al een privacy feature had nam ik aan dat het daardoor al wel duidelijk zou zijn. Maar het is inderdaad prima dat je een waarschuwing krijgt zodra je dat uit probeert te zetten. Maar permanente waarschuwing daarna zou stom zijn. En enorm irritant en als je dus permanent dat soort meldingen hebt staan is de kans groot dat je er in het algemeen blind voor wordt en het dus ook niet ziet als je niet op je eigen netwerk zit.

Nu weet ik dus niet hoe die melding is op een iPhone. Als het eenmalig is dan is het natuurlijk geen issue om uit te zetten in dit geval. Is het permanent dan wtf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Androo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:17:
vanuit de achtergevel is het nog ongeveer 10 meter tot aan de opbouwdoos, waar de schakelaars in komen.
Wat denken jullie, is het haalbaar met zigbee? of zal ik voor wifi schakelaars gaan?
Voor beide opties zul je moeten nagaan wat het bereik is op de locatie van de opbouwdoos.
Het voordeel van Zigbee is dat het netwerk wordt doorgegeven door elk Zigbee-apparaat met continu onder spanning staat (slimme lampen, (inbouw-)schakelaars).
Wanneer je dus voor Zigbee kiest, heb je ook nog eens extra bereik aan het einde van de tuin :)

Bij Wifi ben je afhankelijk van de locatie van je modem / router / access point.

Triple glas is/kan funest zijn voor elke vorm van radiofrequenties, dus test het uit en maak je keuze,
(Deel vooral je bevindingen, want ben zelf ook wel benieuwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sinds de nieuwe Philips Hue API werkt colorloop niet meer als effect. Iemand al een creatieve nieuwe oplossing hiervoor bedacht?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

DikkieDick schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar misschien heb je er wat aan....

Ik had hetzelfde omdat niet iedereen de app wil hebben. Ik heb het zo ingesteld dat iedereen een vast ip-adres heeft als ze wifi gebruiken. En op basis van ping naar dat ip-adres bepaal ik of iemand al dan niet thuis is. Dit is ook niet waterdicht want zie bv bij dochter dat als die thuis is ze toch afwezig is volgens deze methode. Of ze zet de wifi uit op haar feun. :-)

Dit heb ik in mijn device_track.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: ping
  interval_seconds: 30
  consider_home: 300
  hosts:
    telefoon_dick: !secret ip_dick
    telefoon_exxxx: !secret ip_exxxx
    telefoon_ixxx: !secret ip_ixxx
    telefoon_mxxxx: !secret ip_mxxxx

Dat betekent dan dat er om wat voor redenen dan ook 5 minuten geen respons komt dat dan de persoon afwezig wordt gemeld.
Ik gebruik voor mezelf en mijn vrouw 3 methodes (je kunt ze combineren):
- De companion app
- Google maps
- nMap

Nmap is ook een soort ping, je kunt dan ook aangeven dat hij een bepaalde tijd van aan- of afwezigheid moet hebben voordat hij het als aan- of afwezig ziet.

Voor de kinderen gebruik ik Google maps en ook nMap.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Kun je in de integratie van SolarEdge iets regelen dat ie vaker pollt? ik weet dat daar een maximum aan zit, maar hij doet het nu volgens mij 1 keer per uur ofzo, schat ik, terwijl de solaredge app zelf volgens mij iets van 1x per kwartier update.

Is dat aan te passen in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Androo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:17:
nu zit ik te twijfelen tussen een schakelaar van zigbee of via wifi.
Vanuit mijn meterkast waar de HA draait met zigate, is het ongeveer 10 meter tot aan mijn achtergevel van het huis ( met 1 gangdeur er tussen ) .
Nu is mijn achtergevel uitgerust met tripple glas.

Aanvullend op wat @CappieL al heeft gezegd; je rekensom klopt dus alleen als je een Zigate hebt en verder geen enkel zigbee-apparaat op netvoeding in (en rondom) je huis. Want alleen dan is de enige route voor de schakelaar om je Zigate te bereiken inderdaad de 10 meter tussen de opbouwdoos en de Zigate.

In alle andere situaties zullen er waarschijnlijk betere routes zijn dan direct naar de Zigate die ergens in een meterkast zit. Heb je aan de tuinkant van je huis een zigbee-lamp of tussenstekker? Mooi, dan kun je vanaf daar rekenen. Zigbee-lamp op de buitengevel? Dan is dat je vertrekpunt.

Kortom, waarschijnlijk gaat zigbee beter werken dan wifi vanwege de meshfunctionaliteit. En heb je toch een extra zigbee-router dichterbij de tuin nodig, dan kost dat je bijna niks. Een lamp van de Ikea of Lidl heb je voor een paar euro, een tussenstekker of dedicated repeater ook.

Om je een idee te geven van hoe zo'n mesh werkt, hierbij mijn Zigbee-netwerk. De coördinator (zigbee-stick) is de ster. Zoals je ziet maken de meeste apparaten niet direct verbinding met de stick, hoewel hij best centraal in huis is geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbhOKWBhspZfxv74xmoxlOgHqVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ltY1aO3e4LFV0l4TZ6SPOM5.png?f=fotoalbum_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
CAP-Team schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Ik gebruik voor mezelf en mijn vrouw 3 methodes (je kunt ze combineren):
- De companion app
- Google maps
- nMap

Nmap is ook een soort ping, je kunt dan ook aangeven dat hij een bepaalde tijd van aan- of afwezigheid moet hebben voordat hij het als aan- of afwezig ziet.

Voor de kinderen gebruik ik Google maps en ook nMap.
Nmap ken(de) ik nog niet, maar komt als ik het zo lees overeen met mijn methode.
Voor gebruik van Google Maps, dan moeten toch wel de telefoons eerst bekend zijn lijkt me. Misschien domme vraag: maar hoe krijg ik de telefoons bekend zonder dat ze de app op de telefoon hebben?
Want in mijn situatie zie ik nu alleen mijn telefoon en laptop in de HA.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 13:46
Gizz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Aanvullend op wat @CappieL al heeft gezegd; je rekensom klopt dus alleen als je een Zigate hebt en verder geen enkel zigbee-apparaat op netvoeding in (en rondom) je huis. Want alleen dan is de enige route voor de schakelaar om je Zigate te bereiken inderdaad de 10 meter tussen de opbouwdoos en de Zigate.

In alle andere situaties zullen er waarschijnlijk betere routes zijn dan direct naar de Zigate die ergens in een meterkast zit. Heb je aan de tuinkant van je huis een zigbee-lamp of tussenstekker? Mooi, dan kun je vanaf daar rekenen. Zigbee-lamp op de buitengevel? Dan is dat je vertrekpunt.

Kortom, waarschijnlijk gaat zigbee beter werken dan wifi vanwege de meshfunctionaliteit. En heb je toch een extra zigbee-router dichterbij de tuin nodig, dan kost dat je bijna niks. Een lamp van de Ikea of Lidl heb je voor een paar euro, een tussenstekker of dedicated repeater ook.

Om je een idee te geven van hoe zo'n mesh werkt, hierbij mijn Zigbee-netwerk. De coördinator (zigbee-stick) is de ster. Zoals je ziet maken de meeste apparaten niet direct verbinding met de stick, hoewel hij best centraal in huis is geplaatst:

[Afbeelding]
Ik heb wel enkele zigbee stekkers ( https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/ ) dichter bij de tuin idd.. die kan ik dan eventueel gebruiken als startpunt.

Over een week of 2 zal ik de tuin gaan aansluiten, en dan zal ik het eens proberen met zigbee.

Ik hou jullie op de hoogte.
Tnx voor je input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

DikkieDick schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Nmap ken(de) ik nog niet, maar komt als ik het zo lees overeen met mijn methode.
Voor gebruik van Google Maps, dan moeten toch wel de telefoons eerst bekend zijn lijkt me. Misschien domme vraag: maar hoe krijg ik de telefoons bekend zonder dat ze de app op de telefoon hebben?
Want in mijn situatie zie ik nu alleen mijn telefoon en laptop in de HA.
De kinderen hebben allebei een Android telefoon en ze zitten in Family Link waardoor hun locatie al gedeeld wordt met mijn Google account.
Je moet dan Google maps configureren, en je moet een cookie bestand opslaan van jouw Google sessie. Misschien niet het meest ideaal maar het werkt wel. Geen extra app nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Androo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Over een week of 2 zal ik de tuin gaan aansluiten, en dan zal ik het eens proberen met zigbee.
Belangrijk is om je nieuwe zigbee-device toe te voegen aan je netwerk op de plek waar je het apparaat gaat gebruiken.

Een 'fout' die veel mensen maken is eerst zo dicht mogelijk pairen bij de coördinator om vervolgens het apparaat naar de andere kant van het huis te verplaatsen. Je nieuwe apparaat moet dan eerst een nieuwe route gaan vinden. Dit is in principe een automatisch proces (self healing) maar kan even duren. Door gewoon direct het apparaat te pairen op z'n definitieve plek voorkom je dat :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Gizz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Belangrijk is om je nieuwe zigbee-device toe te voegen aan je netwerk op de plek waar je het apparaat gaat gebruiken.

Een 'fout' die veel mensen maken is eerst zo dicht mogelijk pairen bij de coördinator om vervolgens het apparaat naar de andere kant van het huis te verplaatsen. Je nieuwe apparaat moet dan eerst een nieuwe route gaan vinden. Dit is in principe een automatisch proces (self healing) maar kan even duren. Door gewoon direct het apparaat te pairen op z'n definitieve plek voorkom je dat :)
En stel nou je hebt devices op hun plek hangen, en dat werkt, maar ergens komt er een moment dat je in de buurt van die devices een repeater toevoegt. Is het dan gaandeweg zo dat die devices die al op hun plek hangen hun weg gaan vinden naar/via die nieuwe (achteraf) toegevoegde repeater, of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Just_A_User ja, dat is precies wat er gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Als je een netwerk schema ziet van je Zigbee netwerk zie je dat allerlei apparaten verbindingen met elkaar aangaan om zodoende een mesh opbouwt. Hoe meer gepowerde apparaten hoe stabieler je netwerk zou moeten zijn, aangezien die als router fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:57
ik probeer de zigbee2mqtt-networkmap werkend te krijgen
https://github.com/azuwis/zigbee2mqtt-networkmap/
onderstaande gevolgd, maar hij blijft maar op refreshing staan.

in de logs zie ik ook een melding:
The custom integration 'zigbee2mqtt_networkmap' does not have a version key in the manifest file and was blocked from loading.

Als ik dan in
configuration > dashboards > resources kijk dan staat er als link
/hacsfiles/zigbee2mqtt-networkmap/zigbee2mqtt-networkmap.js?hacstag=201292040070

als ik dit wijzig naar:
/local/zigbee2mqtt-networkmap.js?v=0.7.0
dan lijkt het ook niet te werken.

Iemand een idee?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:40
Ik heb een vraag over mijn volgende automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33

alias: Alarm automatisch uitzetten bij thuis komen
description: ''
trigger:
    entity_id: person
    to: home
    for: '30'
condition:
  - condition: state
    entity_id: alarm_control_panel.ha_alarm
    state: armed_away
action:
  - service: alarm_control_panel.alarm_disarm
    data:
      code: 'XXXX'
    target:
  - service: script.turn_on
    entity_id:
      - script.sonos_morning_volume
      - script.group_all_sonos_badkamer
  - service: media_player.select_source
    data:
      source: FunX
    target:
      entity_id:
        - media_player.sonos
mode: single

Hoe kan ik instellen dat de action waarmee ik de service media_play activeer, alleen overdag werkt? Dus dat bijvoorbeeld alleen tussen 10:00 en 23:30 de radio aangaat. De rest van de automation, kan de gehele dag blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

@Wiz_Kid

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
condition:
    entity_id: sun.sun
    state: above_horizon
action:
    entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - media_player.sonos

Conditie op basis van de stand van de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 12:03
Na vele pogingen om een simpele Automation aan de praat te krijgen, stel ik mijn vraag hier.
Wat ik wil is simpel: Als ik thuis ben, maar mijn verwarming schakelt naar een temperatuur onder de 20 graden, dan wil ik op mijn telefoon een melding krijgen. Dit moet alleen als de gemeten temperatuur onder de 21 graden is.

Het lukt me dus niet, maar misschien nog belangrijker: Hoe kan ik dit zelf goed debuggen? Als ik de Automation handmatig uitvoer, dan krijg ik inderdaad meteen een melding op mijn telefoon. Dus de action werkt. Ook heb ik onder 'Ontwikkelhulpmiddelen' geluisterd op *, en als ik handmatig mijn Toon verwarming op 19 graden zet, dan zie ik een log voorbij komen waarbij de juiste velden van waarde veranderen. Precies zoals ik verwacht en zoals mijn Automation is ingesteld. En toch werkt het niet..... Ook geen foutmeldingen in de logs. Kan ik ergens zien welke condition bijvoorbeeld wel TRUE oplevert en welke niet, of op welk punt in de automation hij 'fout' gaat?

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Verwarming gaat uit terwijl ik thuis ben
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: climate.thermostat
    attribute: temperature
    below: '20'
condition:
  - condition: device
    device_id: 00446db6de6d3024a12b79f3dfa5fddf
    domain: device_tracker
    entity_id: device_tracker.samsung_s9
    type: is_home
  - condition: numeric_state
    attribute: current_temperature
    below: '21'
action:
  - device_id: 00446db6de6d3024a12b79f3dfa5fddf
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Verwarming gaat uit

Wat doe ik fout? Of hebben jullie tips om dit soort problemen (ik heb er meer |:( ) goed te kunnen debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
Vraagje, ik heb thuis (jeej, ascii art!)
code:
1
2
3
4
5
6
buiten
    _______
| =|
|  |   <-Hal
| =|_____
binnen

Waarbij de = een deur is.
Op beide deuren heb ik een sensor, en ik wil graag weten wanneer iemand naar binnen komt of naar buiten gaat. Nu is dit te programmeren natuurlijk, maar dit wordt al snel complex (wat als je bijvoorbeeld een pakketje aanneemt, dan gaan beide deuren open, maar ga je niet naar buiten). Weet iemand of er iets is wat dit regelt, of ontkom ik er niet aan om dit zelf te programmeren?

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
kipppertje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:46:
code:
1
2
3
4
5
6
buiten
    _______
| =|
|  |   <-Hal
| =|_____
binnen

Op beide deuren heb ik een sensor, en ik wil graag weten wanneer iemand naar binnen komt of naar buiten gaat. Nu is dit te programmeren natuurlijk, maar dit wordt al snel complex (wat als je bijvoorbeeld een pakketje aanneemt, dan gaan beide deuren open, maar ga je niet naar buiten). Weet iemand of er iets is wat dit regelt, of ontkom ik er niet aan om dit zelf te programmeren?
Aan de hand van welke deur eerder open gaat, zou je kunnen aannemen dat er iemand naar binnen/buiten gaat.
Echter zijn er genoeg situaties te bedenken dat dit niet opgaat. Pakketje aannemen, meerdere mensen lopen tegelijkertijd naar binnen/buiten, iemand vergeet iets halverwege en er gaat geen tweede deur open etc.
Wanneer je echt wil weten wanneer er iemand binnenkomt / weggaat, zul je dat niet moeten 'meten' d.m.v. deuren die open gaan (tenzij je een bepaalde foutmarge accepteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Wolf3D schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:45:
Na vele pogingen om een simpele Automation aan de praat te krijgen, stel ik mijn vraag hier.
Wat ik wil is simpel: Als ik thuis ben, maar mijn verwarming schakelt naar een temperatuur onder de 20 graden, dan wil ik op mijn telefoon een melding krijgen. Dit moet alleen als de gemeten temperatuur onder de 21 graden is.

Het lukt me dus niet, maar misschien nog belangrijker: Hoe kan ik dit zelf goed debuggen? Als ik de Automation handmatig uitvoer, dan krijg ik inderdaad meteen een melding op mijn telefoon. Dus de action werkt. Ook heb ik onder 'Ontwikkelhulpmiddelen' geluisterd op *, en als ik handmatig mijn Toon verwarming op 19 graden zet, dan zie ik een log voorbij komen waarbij de juiste velden van waarde veranderen. Precies zoals ik verwacht en zoals mijn Automation is ingesteld. En toch werkt het niet..... Ook geen foutmeldingen in de logs. Kan ik ergens zien welke condition bijvoorbeeld wel TRUE oplevert en welke niet, of op welk punt in de automation hij 'fout' gaat?

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
condition:
action:

Wat doe ik fout? Of hebben jullie tips om dit soort problemen (ik heb er meer |:( ) goed te kunnen debuggen?
Allereerst zou ik de quotes om de cijfers weg halen in je conditions en triggers. Anders denkt HA dat het om tekst gaat ipv een cijfer. Daarnaast zou ik nog even in developer tools -> states controleren of je device tracker wel echt 'is_home' als state heeft of 'home' zoals ik zou verwachten.

Wat betreft debuggen; ik check inderdaad vaak eerst of de acties werken m.b.v. de handmatige execute optie. Als dat allemaal werkt, dan werk ik naar boven in de automation (controleren of conditions wel kloppen; handmatig iedere conditie nalopen, en hetzelfde voor de trigger).

Daarnaast kan je een ID toevoegen in je automation waardoor de trace functie voor de automation beschikbaar wordt. Dan kan je in HA zien wanneer de automation voor het laatst triggered en of die op een bepaalde conditie stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Kan ik ergens zien welke condition bijvoorbeeld wel TRUE oplevert en welke niet, of op welk punt in de automation hij 'fout' gaat?
Kijk even bij de trace, daar kan je makkelijk debuggen:
knopje bij de automatisering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAjq61wEo5HNHNbmF0019wIFjdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UbPJsm78LorqpeqnVM9AtMih.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
lasharor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:28:
@Wiz_Kid

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
condition:
action:
    entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - media_player.sonos

Ah handig! Maar zo werkt hij 's-avonds niet meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Wiz_Kid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Ah handig! Maar zo werkt hij 's-avonds niet meer :-(
Dan moet je het op basis van tijd doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:
  alias: "Time 07~23"
  condition: time
  # At least one of the following is required.
  after: "07:00:00"
  before: "23:00:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:54
RudolfR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:05:
@badkuip
Het lijkt me dat ze van toepassing zijn op de trendsensor.

Ik heb in de statistics iets soortgelijks (maar daar heet het net anders)
Dagstatistieken:
YAML:
1
2
3
  sampling_size: 100000000
  max_age:
    days: 1

sampling_size lijkt me 't zelfde als max_samples
en sample_duration klinkt als max_age?
Bedankt. Ik ga er even mee stoeien. Ik wil ook kijken naar het probleem waarom de fan niet afslaat als de luchtvochtigheid komt waarop hij af moet slaan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
- alias: 'Badkamer MV - Ventilatie op basis van luchtvochtigheid'
  description: >-
    Ventilatie aan bij luchtvochtigheid hoger dan grenswaarde & Ventilatie uit bij luchtvochtigheid lager dan grenswaarde.
    grenswaarde wordt bepaald bij activatie van de trendsensor.
  trace:
    stored_traces: 50
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.trend_badkamer_mv_luchtvochtigheid
      to: 'on'
      id: hoog
      entity_id: sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid
      below: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
      id: normaal
      for:
        minutes: 1
      entity_id: input_boolean.badkamer_mv_vergrendeld
      from: 'on'
      to: 'off'
  condition:
      state: 'off'
  action:
    - choose:
        - conditions:
            - condition: trigger
            - condition: not
              conditions:
                condition: state
                entity_id: sensor.badkamer_mv_status
                state: '220'
          sequence:
            - code om fan op max speed te zetten
        - conditions:
              conditions:
                  state: '20'
          sequence:
            - code om fan op lage snelheid te zetten
      default: []
  id: c49d5c4d-9698-48f4-be29-0fa9f3a025d6

In de trace history van de automation kan ik de trigger "normaal" niet terugvinden. Dat zou wel moeten want de actuele lichtvochtigheid is gedaald onder de grenswaarde.
Kan dit veroorzaakt worden door de automation mode die op single staat? Volgens de docs wordt een warning gelogd wanneer een trigger ontvangen wordt terwijl de run nog loopt. W
elk log moet ik raadplegen? Ik heb namelijk logbook in HA, een log bij de docker container en ook een log home-assistant.log. Nergens zie ik wat vermeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23

Automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
trigger:
condition:
action:

ik gebruik de volgende code om een popup te genereren als het "koud" is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
platform: numeric_state
entity_id: sensor.temperature
below: '15'
above: '13'

device_id: idxxxxxxxxxxxxxxx
message: Het is {{ state_attr('climate.thermostat', 'current_temperature') }}
title: Thermostat is {{ state_attr('climate.thermostat', 'hvac_action') }}

service: notify.mobile_app_telefoon
data:
  title: kkKoud hé, wat is het Koud hè
  data:
    channel: alarm_stream

dit icm een Toon waar ik de temperatuur vandaan haal

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
-Casper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Allereerst zou ik de quotes om de cijfers weg halen in je conditions en triggers. Anders denkt HA dat het om tekst gaat ipv een cijfer. Daarnaast zou ik nog even in developer tools -> states controleren of je device tracker wel echt 'is_home' als state heeft of 'home' zoals ik zou verwachten.

Wat betreft debuggen; ik check inderdaad vaak eerst of de acties werken m.b.v. de handmatige execute optie. Als dat allemaal werkt, dan werk ik naar boven in de automation (controleren of conditions wel kloppen; handmatig iedere conditie nalopen, en hetzelfde voor de trigger).

Daarnaast kan je een ID toevoegen in je automation waardoor de trace functie voor de automation beschikbaar wordt. Dan kan je in HA zien wanneer de automation voor het laatst triggered en of die op een bepaalde conditie stopt.
Het zat hem niet in de quotes, maar inderdaad in de device tracker. Dat heb ik omgezet naar zones, waarmee Hassio weet of ik in een bepaalde zone (thuis) ben, en dan werkt het inderdaad goed! Thanks!
Wat betreft de ID. Ik werk eigenlijk altijd vanuit de UI om Automations in elkaar te draaien. Alleen om hem hier te tonen heb ik de YAML gebruikt, maar vanuit de UI is het niet mogelijk om een ID op te geven, kan dat alleen vanuit YAML? Of is er ergens een verborgen optie?
feenstn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Kijk even bij de trace, daar kan je makkelijk debuggen:
knopje bij de automatisering:
[Afbeelding]
Die trace functie had ik inderdaad gevonden, maar ik snap niet hoe ik het moet lezen. Oranje en blauwe en grijze kleuren. Ik kan nergens vinden hoe je dit moet lezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
lasharor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:28:
@Wiz_Kid

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
condition:
action:
    entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - media_player.sonos

@Wiz_Kid
Dit werkt niet hoor, nu heb je 2x condtion: en 2x action:. Dat mag niet.

Dit werkt wel, en zorgt er ook voor dat alleen de laatste actie niet uitgevoerd wordt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
trigger:
condition:
action:
    data:
    target:
    entity_id:
    data:
    target:
      entity_id:
        - media_player.sonos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
kipppertje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:46:
code:
1
2
3
4
5
6
buiten
    _______
| =|
|  |   <-Hal
| =|_____
binnen

Een deursensor weet alleen dat de deur open gaat, niet of je er ook daadwerkelijk doorheen loopt.
Ik zie zo geen manier om dat te bepalen met alleen deursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:35:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
automations:

trigger:

action:
        data:
          data:

Nou, ik heb dit dus gedaan, dwz, geprobeerd, maar het werkt niet. Wat ik heb is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  alias: Voordeur geopend
  trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: dd606e24bfc109888b6c6eec49c803ed
    entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_84455d04_on_off
    domain: binary_sensor
  condition: []
  action:
  - service: notify.mobile_app_XXXX
    data:
      data:

Maar de eerste keer kwam de melding pas toen de voordeur alweer dicht was en nog geen 30 sec later ging de deur weer open, en die melding kwam helemaal niet tot ik de telefoon wakker maakte zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 22:57

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

TheFes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Een deursensor weet alleen dat de deur open gaat, niet of je er ook daadwerkelijk doorheen loopt.
Ik zie zo geen manier om dat te bepalen met alleen deursensoren.
Dit is een vaker voorkomend probleem. Je kunt natuurlijk camera's ophangen om het precieze aantal personen te meten maar dit is nogal privacygevoelig.

Ik zag laatst dat Google een kleine chip heeft die ze in Pixel telefoons plaatsen, die radar technologie bevat. Deze kan ook het aantal mensen in de omgeving meten. Zie https://atap.google.com/soli/ onder "Multi-User Presence" voor een goed voorbeeld.

Dit werkt met radar, de chip is zo klein dat hij in een telefoon past.

Iemand enig idee of zoiets beschikbaar is voor home automation, om bij (bijv) de deur het daadwerkelijke aantal personen te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Just_A_User schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Nou, ik heb dit dus gedaan, dwz, geprobeerd, maar het werkt niet. Wat ik heb is dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  alias: Voordeur geopend
  trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: dd606e24bfc109888b6c6eec49c803ed
    entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_84455d04_on_off
    domain: binary_sensor
  action:
  - service: notify.mobile_app_XXXX
    data:
      data:

Maar de eerste keer kwam de melding pas toen de voordeur alweer dicht was en nog geen 30 sec later ging de deur weer open, en die melding kwam helemaal niet tot ik de telefoon wakker maakte zeg maar.
Je hebt toch wel een Android telefoon he?
En staan de battery saving settings uit voor de Home Assistant app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
TheFes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Je hebt toch wel een Android telefoon he?
En staan de battery saving settings uit voor de Home Assistant app?
Ja, android toestel, en battery saving settings staat uit voor de HA app. Ik zal echter nu nogmaals checken...

Ja, batterij, limieten achtergrondgebruik, apps die nooit sluimeren. Daar staan maar 6 apps in, waaronder Home Assistant.

[ Voor 15% gewijzigd door Just_A_User op 11-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
Wolf3D schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:17:

Die trace functie had ik inderdaad gevonden, maar ik snap niet hoe ik het moet lezen. Oranje en blauwe en grijze kleuren. Ik kan nergens vinden hoe je dit moet lezen....
Ik ben ook geen expert, maar je kan op de triggers en conditions klikken voor meer info.
De oranje lijn is de 'flow' door de autmation.

conditie1 = true dus door
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXt7Z8OJKMFekNp03yNUQTWiT_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Et3XdkRpS1nj3oyXv3Zx4QhV.png?f=user_large

conditie2 = false dus stopt het
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aogvFkMUWxXazhkyGIXFRqSCvdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kC1L89rIE0texKRGSJGNMmr.png?f=fotoalbum_large

Werkt trouwens ook zonder trigger/conditions ID's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
feenstn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Ik ben ook geen expert, maar je kan op de triggers en conditions klikken voor meer info.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die kleurtjes zijn wel afhankelijk van het gekozen thema
Je automation heeft wel een id: nodig. Die krijgt hij automatisch als je hem in de GUI aanmaakt, als je hem zelf helemaal in YAML schrijft moet je die dus wel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:55
badkuip schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Bedankt. Ik ga er even mee stoeien. Ik wil ook kijken naar het probleem waarom de fan niet afslaat als de luchtvochtigheid komt waarop hij af moet slaan.

In de trace history van de automation kan ik de trigger "normaal" niet terugvinden. Dat zou wel moeten want de actuele lichtvochtigheid is gedaald onder de grenswaarde.
Kan dit veroorzaakt worden door de automation mode die op single staat? Volgens de docs wordt een warning gelogd wanneer een trigger ontvangen wordt terwijl de run nog loopt. W
elk log moet ik raadplegen? Ik heb namelijk logbook in HA, een log bij de docker container en ook een log home-assistant.log. Nergens zie ik wat vermeld worden.
Configuration > Server Controls > Tab 'Logs'.
Daar zou dan iets staan als:
<Automation name>: Already running

Waarom single, en niet 'queued'?

Volgens mij krijg je geen trace als de automation al stukloopt op de automation-condition?
badkamer_mv_vergrendeld nog actief, wellicht?

(Geinig, die mogelijkheid om meer traces te bewaren. Die kende ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
feenstn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Top! Aangezien ik veel naar mislukte of niet werkende Automations zit te kijken, was me niet eerder opgevallen dat de oranje lijn de flow door de automation is. Maar de blauwe is dan het eindpunt? Want het kan ook nog grijs zijn, zoals in jouw 2e screenshot, bij de X onder de eerste A/B.
Anyway, het geeft me al wat meer richting. En erop klikken is ook handig! |:(
TheFes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Die kleurtjes zijn wel afhankelijk van het gekozen thema

[...]

Je automation heeft wel een id: nodig. Die krijgt hij automatisch als je hem in de GUI aanmaakt, als je hem zelf helemaal in YAML schrijft moet je die dus wel toevoegen.
Gelukkig heb ik hetzelfde thema. En duidelijk wat betreft de ID. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wolf3D schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Top! Aangezien ik veel naar mislukte of niet werkende Automations zit te kijken, was me niet eerder opgevallen dat de oranje lijn de flow door de automation is. Maar de blauwe is dan het eindpunt? Want het kan ook nog grijs zijn, zoals in jouw 2e screenshot, bij de X onder de eerste A/B.
Blauw is volgens mij degene die geselecteerd is voor meer details, in mijn thema kan ik dat niet zien, oranje is ook blauw bij mij.
Grijs is alles wat niet uitgevoerd is. Voor elke stap in de automation wordt een rondje aangemaakt, de grijze zijn niet uitgevoerd, in dit geval omdat die tweede condition dus false was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, ik ga toch maar een poging wagen dacht ik, om Homewizard P1 te installeren. Maar daarvoor heb ik HACS nodig. Om dat te kunnen installeren heb ik SSH nodig. Die moet ik dan weer configureren, maar als ik de documentatie bekijk heb ik een key nodig, en het gegeven voorbeeld wijkt af van wat ik zie staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
init_commands: []
packages: []
share_sessions: false
ssh:
  allow_agent_forwarding: false
  allow_remote_port_forwarding: false
  allow_tcp_forwarding: false
  authorized_keys: []
  compatibility_mode: false
  password: ''
  sftp: false
  username: hassio
zsh: true

Als ik het goed heb moet ik dus een user opgeven, een wachtwoord, die heb ik want daar log ik mee in, en ik moet dus ook die key(s) opgeven, maar waar haal ik die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
badkuip schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:10:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
- alias: 'Badkamer MV - Ventilatie op basis van luchtvochtigheid'
  description: >-
    Ventilatie aan bij luchtvochtigheid hoger dan grenswaarde & Ventilatie uit bij luchtvochtigheid lager dan grenswaarde.
    grenswaarde wordt bepaald bij activatie van de trendsensor.
  trace:
    stored_traces: 50
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.trend_badkamer_mv_luchtvochtigheid
      to: 'on'
      below: input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde
      for:
      from: 'on'
      to: 'off'
  condition:
      state: 'off'
  action:
    - choose:
        - conditions:
              conditions:
                state: '220'
          sequence:
            - code om fan op max speed te zetten
        - conditions:
              conditions:
                  state: '20'
          sequence:
            - code om fan op lage snelheid te zetten
      default: []
  id: c49d5c4d-9698-48f4-be29-0fa9f3a025d6

Ik zie in de docs helemaal geen optie om een andere entity te gebruiken als grenswaarde. Ik gok dus dat het daar fout gaat.

Je zou eventueel wel die value_template optie kunnen gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      value_template: >
        {{ 
            states('input_number.badkamer_mv_luchtvochtigheid_grenswaarde') | float
            - states('sensor.badkamer_mv_luchtvochtigheid') | float
        }}
      below: 0
      for:

mode: single lijkt me hier prima.Tenminste, als er geen delays in de acties zitten ie je er uit gehaald hebt. Die andere modes worden pas interessant als je automation langere tijd actief is, en hij dus een tweede keer getriggerd kan worden. Als er geen delays in zitten duurt een automation run nog geen seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
Wolf3D schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:19:
[...]

[...]

Gelukkig heb ik hetzelfde thema. En duidelijk wat betreft de ID. Top!
Oranje geeft de flow weer en dus ook het uiteindelijke eindpunt:
Hier het begin overzicht van betreffende automatisering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlVB6NRLw68tuFkiJCn2eTLCGFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I50J7USmLmiJwj7RVa31avTK.jpg?f=user_large

Als je dan een specifieke trigger/condition of actie selecteert wordt deze blauw en kan je meer info vinden.
Maar in 1 oogopslag zie je dus dat deze automatisering stopt op de 2e conditie en de acties daaronder (grijs) niet uitvoert.
TheFes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:54:

OK, die is er ook in de GUI wel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 22:08
jasring schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Ik heb laatst mijn converter laten updaten, via m'n instalateur contact gelegd met de GoodWe Nederland en die hebben op afstand de ARM firmware geupdate. Ik denk dat je ze ook wel direct een bericht kan sturen, op de website staan wel contact gegevens en als je aangeeft dat je lokaal toegang wilt en wilt dat ze je ARM firmware updaten dan snappen ze t wel.
Heb gemaild met goodwe nederland maar blijkbaar is mijn inverter (1500NS) te oud. Er was geen firmware update mogelijk. Ben nu voor de scraper oplossing gegaan om mijn waardes binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 22:32
Ik kan mijn eigen reactie niet terugvinden.. vrij kansloos..

maar goed.. nogmaals de vraag:

Het viel mij op bij het installeren van het (nieuwe) Soft UI theme dat ik daar (net als default) de optie krijg:

- Automatisch
- Light
- Dark

Alleen, omdat ik expliciet light en dark themes gebruik was mij dat nooit opgevallen.

Wat wil het geval: Zet ik de theme op automatisch, dan is deze overdag dark en s avonds light , dus voor mn gevoel andersom..

Wat zorgt voor dit ' automatisch' mechanisme? De tijd van de vm? Of settings in je configuration.yaml?? Ik kom daar niet goed achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:39:
Ik kom net achter iets geks en weet niet precies waar t vandaan komt..

Soft ui (de nieuwe) theme geïnstalleerd. In settings geselecteerd. Op AUTO. Vandaag tijdens licht al gedaan. Toen dark theme. Nu light theme. Dus verkeerd om in mijn beleving. Het DEFAULT theme doet dit echter ook..

Iemand een idee hoe dit komt? Ik gebruik al HEEEEL lang n light en dark theme expliciet dus nooit gemerkt. Maar iemand n idee waar dit van komt?? In m’n config staat dus (qua theme) alleen:

code:
1
themes: !include_dir_merge_named theme/

en dus daarin de HACS themes
Jeezus.. nu kom ik m tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wilde hem al plaatsen, zoeken op "Soft UI" gaf mij gewoon de goeie post.
Heb alleen geen antwoord voor je :)

Ik gebruik die automatische modus verder niet, maar gebruik deze automation om van thema te wisselen op basis van de zonsondergang

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
id: 83b1b77c-bda8-4fd3-abef-f37650e2524b
alias: "00 🔧 Select theme based on sun"
initial_state: "on"
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: event
    event_type: automation_reloaded
    to:
      - above_horizon
      - below_horizon
action:
  - alias: "Above or below horizon?"
    choose:
      - conditions:
          - alias: "Zon onder?"
            state: "below_horizon"
        sequence:
          - service: frontend.set_theme
            data:
              name: "Google Dark Theme"
    default:
        data:
          name: "Google Light Theme"

Zie meteen dat ik een condition alias ben vergeten te vertalen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 11-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
Koepert schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:02:
Ik kan mijn eigen reactie niet terugvinden.. vrij kansloos..

maar goed.. nogmaals de vraag:

Het viel mij op bij het installeren van het (nieuwe) Soft UI theme dat ik daar (net als default) de optie krijg:

- Automatisch
- Light
- Dark

Alleen, omdat ik expliciet light en dark themes gebruik was mij dat nooit opgevallen.

Wat wil het geval: Zet ik de theme op automatisch, dan is deze overdag dark en s avonds light , dus voor mn gevoel andersom..

Wat zorgt voor dit ' automatisch' mechanisme? De tijd van de vm? Of settings in je configuration.yaml?? Ik kom daar niet goed achter.
Is dit niet ook een instelling dat wordt overgenomen door je browser (indien bijv. Windows + Chrome), of door instellingen van je telefoon zelf?
Als ik bijv. in Windows m'n thema op donker zet, dan gaat Chrome mee, en ook Home Assistant kijkt daar naar en past dan automatisch aan naar het donkere thema. Ik denk dat het in dezelfde hoek zit op mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:05:
Wilde hem al plaatsen, zoeken op "Soft UI" gaf mij gewoon de goeie post.
Heb alleen geen antwoord voor je :)

Ik gebruik die automatische modus verder niet, maar gebruik deze automation om van thema te wisselen op basis van de zonsondergang

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
id: 83b1b77c-bda8-4fd3-abef-f37650e2524b
alias: "00 🔧 Select theme based on sun"
initial_state: "on"
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: event
    event_type: automation_reloaded
    to:
      - above_horizon
      - below_horizon
action:
  - alias: "Above or below horizon?"
    choose:
      - conditions:
          - alias: "Zon onder?"
            state: "below_horizon"
        sequence:
            data:
              name: "Google Dark Theme"
    default:
        data:
          name: "Google Light Theme"

Zie meteen dat ik een condition alias ben vergeten te vertalen.
Ja dat had ik ook gedaan maar kwam m niet tegen..

Probleem bij dit theme (voor mij althans) is dat geen twee themes zijn, maar 1 met een dark en light modus.. dus de switch komt alleen uit de UI.. zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Wolf3D schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Is dit niet ook een instelling dat wordt overgenomen door je browser (indien bijv. Windows + Chrome), of door instellingen van je telefoon zelf?
Als ik bijv. in Windows m'n thema op donker zet, dan gaat Chrome mee, en ook Home Assistant kijkt daar naar en past dan automatisch aan naar het donkere thema. Ik denk dat het in dezelfde hoek zit op mobiel.
Ja dat verwachtte ik ook wel wat.. maar mijn pc staat altijd op dark mode.. en toch switcht hij wel

Op m’n iPhone volgt ie wel netjes trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 11-01-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Ja dat had ik ook gedaan maar kwam m niet tegen..

Probleem bij dit theme (voor mij althans) is dat geen twee themes zijn, maar 1 met een dark en light modus.. dus de switch komt alleen uit de UI.. zover ik weet.
Dat moet ook kunnen door mode toe te voegen aan de service call
YAML:
1
2
3
4
service: frontend.set_theme
data:
  name: Thema naam
  mode: light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:24

Dark Angel

Corvette LS Power

Ik heb een vraagje over het installeren van hacs.

Vandaag via de docker Home Assistant 2021.12.9 geinstalleerd op mijn Synology 920+

Nu wil ik daar hacs op werkend krijgen heb een mappen stuctuur aangemaakt op de docker share
/docker/Home-assistant/config/custom_components/hacs

En de hacs zip daar in uitgepakt.
Toen las ik dat je HA even moest stoppen en herstarten. Dat heb ik gedaan en daarna de hacs opgezocht in de lijst bij add intergration als ik hem dan aan klik krijg ik direct een error Config flow could not be loaded.

En daar houd het dan gelijk mee op daarna moet je opnieuw de pagina laden als je nog wat wil doen.
Ik heb ook een installatie gevonden die je via je terminal kan doen maar die heb ik ook nog niet in HA staan.

Heeft iemand een idee hoe het wel moet ben al even bezig zelfs al alles opnieuw er opgezet maar probleem blijft het zelde.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:55
@Dark Angel

Welke installatievorm van HA gebruik je?
De methode via ssh & terminal add-on is wel aan te bevelen, pas nog gedaan en werkt goed.

Welke stappen heb je gevolgd?
Ik heb hier gekeken en geen van allen beschrijft het zelf uitpakken van een zip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
lasharor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Dan moet je het op basis van tijd doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
condition:
  alias: "Time 07~23"
  condition: time
  # At least one of the following is required.
  after: "07:00:00"
  before: "23:00:00"
Bedankt voor je hulp! Als ik dat invoer krijg ik de volgende foutmelding:

Message malformed: Unexpected value for condition: 'None'. Expected and, device, not, numeric_state, or, state, sun, template, time, trigger, zone @ data['action'][1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

RudolfR schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:18:
@Dark Angel

Welke installatievorm van HA gebruik je?
De methode via ssh & terminal add-on is wel aan te bevelen, pas nog gedaan en werkt goed.

Welke stappen heb je gevolgd?
Ik heb hier gekeken en geen van allen beschrijft het zelf uitpakken van een zip.
Ik heb de installatie haald uit de synology docker gezocht op homeassist\homeassist en daar kwam je de docker file tegen. maar die werkt dus wel maar heeft geen extras dus geen supervisor of terminal in de setup staan.

Misschien doe ik iets fout heb zelf alleen een terminal gevonden als je op de docker klikt maar dat lijkt niet te werken als ik daar de string in plak van jouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:14
Dark Angel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:14:
Ik heb een vraagje over het installeren van hacs.

Vandaag via de docker Home Assistant 2021.12.9 geinstalleerd op mijn Synology 920+

Nu wil ik daar hacs op werkend krijgen heb een mappen stuctuur aangemaakt op de docker share
/docker/Home-assistant/config/custom_components/hacs

En de hacs zip daar in uitgepakt.
Toen las ik dat je HA even moest stoppen en herstarten. Dat heb ik gedaan en daarna de hacs opgezocht in de lijst bij add intergration als ik hem dan aan klik krijg ik direct een error Config flow could not be loaded.

En daar houd het dan gelijk mee op daarna moet je opnieuw de pagina laden als je nog wat wil doen.
Ik heb ook een installatie gevonden die je via je terminal kan doen maar die heb ik ook nog niet in HA staan.

Heeft iemand een idee hoe het wel moet ben al even bezig zelfs al alles opnieuw er opgezet maar probleem blijft het zelde.
Browser cache al gewist of hard-refresh uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel

Dark Angel

Corvette LS Power

Rembock schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Browser cache al gewist of hard-refresh uitgevoerd?
Ja en zelfs al op een andere pc met andere browser geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:14
@Dark Angel zit HA achter een reverse proxy? Ik kreeg het in 1e instantie ook niet voor elkaar, toen merkte ik op dat mijn security headers het probleem waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
Ik heb een vraag m.b.t. het Energy Dashboard en het juist instellen daarvan.

Situatie:
Slimme meter
P1 Reader Ethernet (Slimmelezer)
HA geïnstalleerd op een Odroid N2+
Zonnepanelen (sinds vandaag) met een Envoy S
Enphase integratie geïnstalleerd

Nu wil ik het Energie dashboard goed installeren.
Bij Netverbruik heb ik 2 entiteiten gedefinieerd: Energy Consumption (tarif 1) en Energy Consumption (tarif 2)
Bij Gas verbruik heb ik 1 entiteit gedefinieerd: Gas consumption
En zojuist bij Zonnepanelen heb ik 2 entiteiten gedefinieerd: Energy Production (tarif 1) en Energy Production (tarif 2)

Nu is mijn vraag: als ik de teruglevering aan het net wil zien moet ik dan nog iets definiëren bij "Geef terug aan het net" of gaat de berekening automatisch?
Ik gebruik dus de DSMR Slimme Meter integratie die standaard in HA zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RaRe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:49:
Ik heb een vraag m.b.t. het Energy Dashboard en het juist instellen daarvan.

Situatie:
Slimme meter
P1 Reader Ethernet (Slimmelezer)
HA geïnstalleerd op een Odroid N2+
Zonnepanelen (sinds vandaag) met een Envoy S
Enphase integratie geïnstalleerd

Nu wil ik het Energie dashboard goed installeren.
Bij Netverbruik heb ik 2 entiteiten gedefinieerd: Energy Consumption (tarif 1) en Energy Consumption (tarif 2)
Bij Gas verbruik heb ik 1 entiteit gedefinieerd: Gas consumption
En zojuist bij Zonnepanelen heb ik 2 entiteiten gedefinieerd: Energy Production (tarif 1) en Energy Production (tarif 2)

Nu is mijn vraag: als ik de teruglevering aan het net wil zien moet ik dan nog iets definiëren bij "Geef terug aan het net" of gaat de berekening automatisch?
Ik gebruik dus de DSMR Slimme Meter integratie die standaard in HA zit
Die energy production sensoren zijn je teruglevering, dat is niet de wat je zonnepanelen opgeleverd hebben.

Voor het zonnepanelen heb je de informatie vanuit het omvormer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
TheFes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Die energy production sensoren zijn je teruglevering, dat is niet de wat je zonnepanelen opgeleverd hebben.

Voor het zonnepanelen heb je de informatie vanuit het omvormer nodig.
Dank je wel voor je snelle reactie. Duidelijk. Dan zal ik de beide Energy Production entiteiten verwijderen bij de zonnepanelen en definiëren bij "Geef terug aan het net".

Nu even uitzoeken hoe ik de juiste entiteit uit de Enphase integratie krijg want nu wordt deze niet getoond als ik op de drill-down klik bij Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Wiz_Kid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Bedankt voor je hulp! Als ik dat invoer krijg ik de volgende foutmelding:

Message malformed: Unexpected value for condition: 'None'. Expected and, device, not, numeric_state, or, state, sun, template, time, trigger, zone @ data['action'][1]
Ah top heb het opgelost door het zo erin te zetten:
YAML:
1
2
3
4
  - condition: time
    alias: Time 07~23
    after: '10:00'
    before: '22:30'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:50
Weer een stapje verder in het automatiseren van het huis ben ik nu bezig met het aansturen van de ventilatie als de luchtvochtigheid hoger is dan X.

Om mijn ventilatie aan te sturen kan ik een URL aanroepen waarmee ik de modus in stel;
http://192.168.178.112/mode1 (zacht)
http://192.168.178.112/mode2 (middel)
http://192.168.178.112/mode3 (hard)
http://192.168.178.112/modeT (hard 15 minuten)
http://192.168.178.112/modeT2 (hard 30 minuten).

Nu snap ik hoe ik de trigger kan instellen en de conditions en dergelijke.
Maar ik snap niet hoe ik de action moet instellen. Ik lees dingen over rest en dat ik iets moet toevoegen aan mijn configuration.yaml en dat ik dat vervolgens in een action kan gebruiken.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Ventilation to low
trigger:
    entity_id: sensor.temperatuursensor_berging_humidity
    above: '60'
action: []

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
Robbie T schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:55:
Weer een stapje verder in het automatiseren van het huis ben ik nu bezig met het aansturen van de ventilatie als de luchtvochtigheid hoger is dan X.

Om mijn ventilatie aan te sturen kan ik een URL aanroepen waarmee ik de modus in stel;

Maar ik snap niet hoe ik de action moet instellen. Ik lees dingen over rest en dat ik iets moet toevoegen aan mijn configuration.yaml en dat ik dat vervolgens in een action kan gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
Je zou een template fan kunnen maken, dan kun je de standaard fan services gebruiken. Ik heb een andere fan, maar je zou het als basis kunnen gebruiken: https://gist.github.com/g...6fd4d6a#file-zehnder-yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:58

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
Misschien kan je het oplossen met een shell_command in combinatie met curl zoals ze hier doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger:
Als ik het goed lees voeg je een rest command toe aan je configuration yaml toe:

YAML:
1
2
3
4
rest_command:
  ventilatie_zacht:
    url: "http://192.168.178.112/mode1"
    method: get

en gebruik je vervolgens de rest_command.ventilatie_zacht als actie door dit als service aan te roepen

YAML:
1
2
  action:
    - service: rest_command.ventilatie_zacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
-Casper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Gebruik je wel je externe IP adres?
Hoe bedoelje? Ik gebruik de Ip adres van de Home Assistant of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 22:05

Zorian

What the fox?

Ik heb met ESPHome een ESP8266 geflashed via HA zodat ik de watermeter (mbv een inductiesensor) kan aflezen. Dit werkt, hij telt keurig de liters op. Echter, de huidige waterstand (zoals op de teller van de meter zelf) kan ik nergens invoeren zover ik kan zien. Dus hij telt nu op vanaf 0, wat natuurlijk niet handig is als je de waterstand wil weten. Iemand een idee hoe ik dit kan doen? In Domoticz kon ik simpelweg een offset invoeren en dan was het opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://upload.zorian.eu/ss/brave_4sbepjGw0H.png

Dit gebruik ik momenteel om de boel op te vragen via de ESP8266:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
sensor:
  - platform: pulse_meter
    id: sensor_pulse_meter
    pin: 4
    name: "Waterverbruik_in_liters"
#    id: water_usage
    icon: "mdi:water"
    unit_of_measurement: 'L/min'
    accuracy_decimals: 1
    timeout: 2min
#    filters:
#     - multiply: 0.016666667 # orgineel

total:
      id: sensor_pulse_meter_total
      name: "Waterstand"
      icon: "mdi:cube-outline"
      unit_of_measurement: "M3"
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: template
    update_interval: 10min
    name: "${name} Usage"
    icon: "mdi:water-pump"
    id: sensor_pulse_counter    
    lambda: |-
      return (id(sensor_pulse_meter).state);
  - platform: template
    update_interval: 10min  
    name: "${name} Usage in m3"
    icon: "mdi:cube-outline"
    unit_of_measurement: "M3"    
    id: sensor_pulse_counter_total
    lambda: |-
      return (id(sensor_pulse_meter_total).state);        

switch:
  - platform: restart
    id: switch_restart
    name: "${friendly_name} Restart"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
@Zorian Via de ontwikkelhulpmiddelen -> toestanden kun je handmatig een entiteit een toestand/waarde toekennen.

[ Voor 7% gewijzigd door dennistd op 12-01-2022 00:47 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.