Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.202 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:05
Q-bone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:15:
Is het mogelijk om een addon meerdere keren te installeren? Ik heb er één die werkt op basis van ip adres, maar ik heb meerdere adressen die uitgelezen moeten worden. Derhalve zou het handig zijn om de addon meerdere malen te installeren en te verwijzen naar verschillende ip's.
Welke add-on bedoel je dan?
Een integratie is doorgaans wel meerdere keren te installeren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:02
Ik maak sinds een maand ofzo gebruik van Home Assistant icm NodeRED. Een tijdje geleden heb ik een motion sensor van Ikea en van Aqara aangeschaft. Ik probeer nu een flow op basis van deze sensoren op te zetten: een flow starten (licht aan) wanneer de sensor 'on' is, en tegelijkertijd een timer starten (enkele minuten vanwege detectie-interval van deze sensoren) om de flow te beëindigen (licht uit). De timer zou opnieuw moeten beginnen wanneer de sensor weer beweging heeft gemeld.

In de logs van zigbee2mqtt zie ik de sensoren keurig om de zoveel tijd een 'on' bericht sturen, maar mijn flows worden niet getriggerd. Dit komt waarschijnlijk doordat de state niet verandert. Ik heb dit voor nu opgelost door te luisteren naar 'off', maar het heeft niet mijn voorkeur.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 22:37

Q-bone

Dusss...

TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Welke add-on bedoel je dan?
Een integratie is doorgaans wel meerdere keren te installeren.
Deze addon zou ik graag meerdere keren installeren: https://github.com/TenySmart/ModbusTCP2MQTT

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mawlana in principe kun je dit geheel los zien van HA. Met Node-RED maak je direct verbinding met de MQTT-server, HA als tussenstap kun je overslaan. Waarom het niet werkt is gissen, het zou helpen als je je flow deelt. Een meer handiger plek daarvoor is Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica).

@Q-bone een addon is eigenlijk gewoon een docker container en daarbij is het geen enkel probleem om meerdere containers van 1 image te hebben (in jouw geval dus je modus image).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:02
Gizz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:48:
@Mawlana in principe kun je dit geheel los zien van HA. Met Node-RED maak je direct verbinding met de MQTT-server, HA als tussenstap kun je overslaan. Waarom het niet werkt is gissen, het zou helpen als je je flow deelt. Een meer handiger plek daarvoor is Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica).
Ik maak gebruik van node-red-contrib-home-assistant-websocket, dus Node-RED communiceert in dit geval niet met de mqtt-server maar met HA. Ik vind Node-RED iets fijner werken dan automations in HA.

Maar ik dacht er ook al aan om de mqtt-berichten af te vangen als trigger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 22:37

Q-bone

Dusss...

Gizz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:48:

@Q-bone een addon is eigenlijk gewoon een docker container en daarbij is het geen enkel probleem om meerdere containers van 1 image te hebben (in jouw geval dus je modus image).
Kan ik deze docker container klakkeloos kopiëren middels portainer? en zo ja, pikt home assistant dit zelf dan vervolgens op bij herstart?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:31
Ik heb momenteel een Homey die ik gebruik als Zigbee hub die ik via MQTT aan HA heb gekoppeld. In mijn oude woning werkte dat redelijk. Echter, in mijn nieuwe huis lijkt het er op dat de afstanden te groot zijn, waardoor de Zigbee devices (m.n. Aqara deursensors en Ikea Motion sensors) hun status niet goed lijken door te geven. Het lijkt er ook op dat er geen mesh ontstaat, omdat de gebruikte devices niet als hub fungeren(?)

Nu vroeg ik me af of ik met een Conbee stick of een Sonoff stick beter resultaat bereik. Of moet ik gewoon een betere plek voor mijn homey zien te vinden?

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Chevalric schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:59:
Ik heb momenteel een Homey die ik gebruik als Zigbee hub die ik via MQTT aan HA heb gekoppeld. In mijn oude woning werkte dat redelijk. Echter, in mijn nieuwe huis lijkt het er op dat de afstanden te groot zijn, waardoor de Zigbee devices (m.n. Aqara deursensors en Ikea Motion sensors) hun status niet goed lijken door te geven. Het lijkt er ook op dat er geen mesh ontstaat, omdat de gebruikte devices niet als hub fungeren(?)

Nu vroeg ik me af of ik met een Conbee stick of een Sonoff stick beter resultaat bereik. Of moet ik gewoon een betere plek voor mijn homey zien te vinden?
Alleen devices op netstroom fungeren als router, dus deursensoren en motion sensors juist niet.
Lampen, smart plugs en andere devices die constante voeding via netstroom krijgen wel.
Je zou dus kunnen overwegen om op strategische punten een lamp/smart plug toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51

TWKterry

Master Mariner

@TheFes Je garbage voorbeeld https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70109056 hierboven met gebruik van de variables is zeer leerzaam. _/-\o_
Ik probeer de variables nu toe te voegen via de automation editor in yaml, maar die worden telkens verwijderd. Moet ik dit via de File-editor apart zelf toevoegen (in automations.yaml) of is het een script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TWKterry schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:22:
@TheFes Je garbage voorbeeld https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70109056 hierboven met gebruik van de variables is zeer leerzaam. _/-\o_
Ik probeer de variables nu toe te voegen via de automation editor in yaml, maar die worden telkens verwijderd. Moet ik dit via de File-editor apart zelf toevoegen (in automations.yaml) of is het een script?
Het is een automation en geen script. Scripts hebben namelijk geen trigger en conditons (nouja, niet als apart blok).
Ik gebruik zelf de GUI niet (alleen voor helpers) dus ik heb geen idee waarom hij dat weg gooit. Ik heb even gekeken en zie er ook niet echt een optie voor. Denk dat dat dan alleen via de file editor kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 11:50
Even stomme vraag he..

Maar als ik thuiskom, en ik zie opeens dat er lampen AAN zijn.. Waar kan ik dan vinden WAAROM deze aan zijn? (dus wat getriggerd heeft dat ze aan zijn) in de Geschiedenis staat alleen AAN of UIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:38:
Even stomme vraag he..

Maar als ik thuiskom, en ik zie opeens dat er lampen AAN zijn.. Waar kan ik dan vinden WAAROM deze aan zijn? (dus wat getriggerd heeft dat ze aan zijn) in de Geschiedenis staat alleen AAN of UIT.
In het logboek staat of ze aangezet zijn door een user (via app of dashboard) of een automation.
Als er niet bij staat waarom ze aangegaan zijn, dan heeft HA een statusupdate gekregen zonder dat HA de reden weet. Bijvoorbeeld als er een korte stroomstoring is geweest, en lampen standaard aan gaan als ze stroom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:40:
[...]

In het logboek staat of ze aangezet zijn door een user (via app of dashboard) of een automation.
Als er niet bij staat waarom ze aangegaan zijn, dan heeft HA een statusupdate gekregen zonder dat HA de reden weet. Bijvoorbeeld als er een korte stroomstoring is geweest, en lampen standaard aan gaan als ze stroom krijgen.
Thx.. K heb m al. Heb in NodeRed een automation die bij thuiskomst (input_select naar thuis) kijkt wat de LUX is. Onder 250? Lamp AAN.

Ik was net n rondje lopen en t is onder de 250 toen ik thuiskwam.... omdat mn vrouw de ramen gelapt had en de sensor ACHTER ipv VOOR de jaloezie had gelegd :P

[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 06-01-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Wie heeft er een airco integratie draaien?

Wij zijn aan het oriënteren om een airco te laten installeren.

Offertes zijn tot nu toe met een LG of Daikin unit, voor allebei lees ik dat via een custom-integratie met de cloud-API e.e.a. te integreren zou zijn.

Tegenwoordig is bij een airco een koppeling met Google Assistant vrij normaal Betekent dat je ook via die weg vanuit HA de airco aan en uit kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:10
Henkiejoo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:00:

Offertes zijn tot nu toe met een LG of Daikin unit, voor allebei lees ik dat via een custom-integratie met de cloud-API e.e.a. te integreren zou zijn.

Tegenwoordig is bij een airco een koppeling met Google Assistant vrij normaal Betekent dat je ook via die weg vanuit HA de airco aan en uit kan zetten?
Bij mijn Daikin zou aan en uit prima kunnen met Google Assistant>HA maar ik gebruik de HA plugin waar alle settings mee te bedienen zijn. CPMfreq en nog wat dingen zijn niet uit te lezen, dit was voor de cloud app wel zo.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 18:34

Wij hebben een Panasonic. Er is iemand die een custom-pcb heeft ontwikkeld (weet niet of ik reclame mag maken, dus even zelf zoeken) om 1-op-1 de originele (cloud)wifi adapter te vervangen door ESPHome.
Dus dan zit je met 100% lokale aansturing en buitenshuis via je Home Assistant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:03
Ik heb twee Mitsubishi Heavy's die ik bedien via Home Assistant. Beide via deze oplossing via MQTT, al heb ik de printplaat wel kant-en-klaar via deze tweaker gekocht. Het enige dat je niet kunt bedienen hiermee is het links/rechts blazen. Verder wel een hele rits aan zaken die je uit kunt lezen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7TpqNeFXXpyx2eF87pVzB2hG1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/za2gqSgUnHx8FpAda3p1IdS8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTlTB-gaBdv_u0Au6nT3sAKVrCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45CuTxgpIui2fW6u27DpIxA5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Het is een automation en geen script. Scripts hebben namelijk geen trigger en conditons (nouja, niet als apart blok).
Ik gebruik zelf de GUI niet (alleen voor helpers) dus ik heb geen idee waarom hij dat weg gooit. Ik heb even gekeken en zie er ook niet echt een optie voor. Denk dat dat dan alleen via de file editor kan.
OK, dan gebruiken we de File-editor.
Ook de automations maar opgesplitst in een UI en een Manual deel zoals vermeld in "Splitting up the configuration" https://www.home-assistan.../splitting_configuration/ in de allerlaatste alinea.
Dit omdat ik nog verder alle automations in de UI heb en omdat het dan makkelijk is om een uniek ID te generen via de UI voor de handmatige automations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

LG kun je gewoon integreren via SmartThinq via HACS en dan met een simpele Thermostaat card bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
TWKterry schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:34:
[...]

OK, dan gebruiken we de File-editor.
Ook de automations maar opgesplitst in een UI en een Manual deel zoals vermeld in "Splitting up the configuration" https://www.home-assistan.../splitting_configuration/ in de allerlaatste alinea.
Dit omdat ik nog verder alle automations in de UI heb en omdat het dan makkelijk is om een uniek ID te generen via de UI voor de handmatige automations.
Net als TheFes gebruik ik i(n principe) ook niet de GUI om automations te bewerken. Als je de boel opslaat ben je als je comments gebruikt hebt bij handmatig editen weer kwijt in automations.yaml. En de layout wordt er ook niet leesbaarder op.

Heb het nu als volgt opgelost. Aparte directory automations met verschillende yaml-files zodat ik de 'grote' automations.yaml opslits in de automations per categorie. Je kan dan alleen weer niet de automations via de GUI aanpassen. Nieuwe aanmaken lukt wel en plaatst ie in automations.yaml (die vanwege de include van de directory niet gelezen wordt) maar daar kan ik dan wel de gegevens uithalen en integreren in mijn eigen yaml-files. Het is misschien wat omslachtig maar werkt voor nu.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes

Je kunt je appraten in Google Assistant niet naar HA krijgen, andersom kan wel apparaten die in HA zitten kun je wel koppelen aan Google Assistant
DikkieDick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Net als TheFes gebruik ik i(n principe) ook niet de GUI om automations te bewerken. Als je de boel opslaat ben je als je comments gebruikt hebt bij handmatig editen weer kwijt in automations.yaml. En de layout wordt er ook niet leesbaarder op.

Heb het nu als volgt opgelost. Aparte directory automations met verschillende yaml-files zodat ik de 'grote' automations.yaml opslits in de automations per categorie. Je kan dan alleen weer niet de automations via de GUI aanpassen. Nieuwe aanmaken lukt wel en plaatst ie in automations.yaml (die vanwege de include van de directory niet gelezen wordt) maar daar kan ik dan wel de gegevens uithalen en integreren in mijn eigen yaml-files. Het is misschien wat omslachtig maar werkt voor nu.
Je kunt ook 2 includes maken voor automations, zodat die in automations.yaml ook gewoon werken.
Ik heb zelf een aparte file per automation, en include ze zo:

YAML:
1
2
automation: !include /config/automations.yaml
automation dir: !include_dir_list /config/include/automation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

DikkieDick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Lees mijn laatste alinea even, dan gebruik je BEIDE manual en gui.
EDIT zoals hierboven door @TheFes

[ Voor 1% gewijzigd door TWKterry op 06-01-2022 15:04 . Reden: beter antwoord staat in de message erboven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:02:
[...]

YAML:
1
2
automation: !include /config/automations.yaml
automation dir: !include_dir_list /config/include/automation/
O aha. Thanx. Die optie kende ik dan nog niet want gebruik nu
automation: !include_dir_merge_list automations

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:08:
[...]

O aha. Thanx. Die optie kende ik dan nog niet want gebruik nu
automation: !include_dir_merge_list automations
Dat kan ook, dan kun je meerdere automations in één yaml file zetten, en moet je wel aangeven dat het list items zijn door met een minteken te beginnen.

Met !include_dir_list wordt elke yaml file als een apart list item gezien, en hoef je dus niet met een minteken te beginnen. Je moet dan wel per se een aparte file per automation aanmaken.

Maar het ging er meer om dat je 2x automation kan included, door een extra willekeuring woord toe te voegen voor de dubbele punt.

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 06-01-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Dat kan ook, dan kun je meerdere automations in één yaml file zetten, en moet je wel aangeven dat het list items zijn door met een minteken te beginnen.

Met !include_dir_list wordt elke yaml file als een apart list item gezien, en hoef je dus niet met een minteken te beginnen. Je moet dan wel per se een aparte file per automation aanmaken.
Dat laatste is dan weer minder handig.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Dat laatste is dan weer minder handig.
Persoonlijke voorkeur.
Ik vind het wel prettig zo, zie aan de filename duidelijk waar het om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 12:36

dennistd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb twee Mitsubishi Heavy's die ik bedien via Home Assistant. Beide via deze oplossing via MQTT, al heb ik de printplaat wel kant-en-klaar via deze tweaker gekocht. Het enige dat je niet kunt bedienen hiermee is het links/rechts blazen. Verder wel een hele rits aan zaken die je uit kunt lezen 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een voordeel van deze oplossing is ook dat het allemaal lokaal is, dus geen afhankelijkheid van een cloud dienst die wat wijzigt in de toekomst met eventuele gevolgen voor je integratie in HA.

Daarnaast is het ook mogelijk om, in plaats van via MQTT, de boel via ESPhome te laten lopen. Daar zitten dan nog niet alle sensoren in, maar kun je wel de controle doen van de airco zonder de noodzaak voor een MQTT server (al zou ik lekker voor MQTT kiezen als je dat toch al hebt draaien).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Persoonlijke voorkeur.
Ik vind het wel prettig zo, zie aan de filename duidelijk waar het om gaat.
Daar zit ook weer wat in, maar daarvoor heb ik dan bv. verwarming.yaml voor alle automations die iets met de verwarming doen etc.

Heb ik nu:

YAML:
1
2
automation: !include automations.yaml
automation dir: !include_dir_merge_list automations/

Wist dus eigenlijk niet dat je beide manieren naast elkaar kon gebruiken. Zo leer ik ook elke dag weer bij. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Wist dus eigenlijk niet dat je beide manieren naast elkaar kon gebruiken. Zo leer ik ook elke dag weer bij. :-)
Werkt overigens niet voor scripts, daar moet je wel kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
KC27 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Dank voor de tip. _/-\o_
Ik was daar gisteren al voor jouw tip mee begonnen.
Ziet er nu als volgt uit:
In configuration,yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
utility_meter:
  daily_wp_consumption:
    source: sensor.youless_meterstand
    name: daily_wp_consumption
    cycle: daily
    tariffs:
      - "off"
      - heating
      - hot_water
      - cooling 

In automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1622836530021'
  alias: Split consumption heatpump
  description: Verbruik wp uitsplitsen
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.status_wp_new
    to: 
  - platform: homeassistant
    event: start    
  action:
  - service: utility_meter.select_tariff
    data:
      entity_id:
      - utility_meter.daily_wp_consumption
      tariff: >-
        {% if (states('sensor.status_wp_new') == "no request") %}
         "off"      
        {% elif (states('sensor.status_wp_new') == "heating") %}
         "heating"
        {% elif (states('sensor.status_wp_new') == "hot water") %}
         "hot_water"
        {% else %}
         "cooling"
        {% endif %}             
  mode: single  

Nu kijken of het werkt als hij warm tapwater gaat maken.
@Septillion
Hij schakelt niet om als er hot water wordt gemaakt. Zie jij wat ik fout heb gedaan?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:53

Heb een Mitsubishi SZ-2kw hangen met de integratie die @dennistd ook heeft.
Collega heeft er van de week 2 op deze manier aan HA toegevoegd.
Bediening via MQTT loopt als een speer!

Om de daadwerkelijke kamertemperatuur te zien heb ik een Shelly sensor staan.
De sensor in de unit is niet echt bruikbaar ivm de warme/koude lucht die uitgeblazen word.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ulANUtA7l51raAYvFus2lsxgzM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RJBBjZ510zHbcGPMD6FOSxqo.png?f=user_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Team-RiNo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Bij mijn Daikin zou aan en uit prima kunnen met Google Assistant>HA maar ik gebruik de HA plugin waar alle settings mee te bedienen zijn. CPMfreq en nog wat dingen zijn niet uit te lezen, dit was voor de cloud app wel zo.
Het liefst heb ik lokale toegang, maar zit niet echt te wachten op zelf solderen/flashen etc. Als er een goed werkende cloud-integratie is, prima.

Nou zag ik bij de HA integratie Daikin staan :
Daikin has removed their local API in newer products. They offer a cloud API accessible only under NDA, which is incompatible with open source. This affects units fitted with the BRP069C4x wifi adapter. Units listed under Supported Hardware below continue to have access to local control. Additionally the older but commonly available BRP072A42 adapter can be fitted to most if not all newer units for access to local control

Nou heb ik me nog niet verdiept in de verschillende types, maar zijn alle nieuwe units dan wel gewoon via de Dainkin-cloud te bedienen vanuit HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:10
Henkiejoo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Het liefst heb ik lokale toegang, maar zit niet echt te wachten op zelf solderen/flashen etc. Als er een goed werkende cloud-integratie is, prima.

Nou zag ik bij de HA integratie Daikin staan :
Daikin has removed their local API in newer products. They offer a cloud API accessible only under NDA, which is incompatible with open source. This affects units fitted with the BRP069C4x wifi adapter. Units listed under Supported Hardware below continue to have access to local control. Additionally the older but commonly available BRP072A42 adapter can be fitted to most if not all newer units for access to local control

Nou heb ik me nog niet verdiept in de verschillende types, maar zijn alle nieuwe units dan wel gewoon via de Dainkin-cloud te bedienen vanuit HA?
100% garantie kan ik natuurlijk niet geven maar ik heb zelf ook de BRP069C4x welke volgens mij in alle modellen vanaf 2021 zit, ik gebruik deze plugin welke recent nog ontwikkeld is: https://github.com/rospogrigio/daikin_residential

Hier een draadje er over: https://community.home-as...egration-brp069c4x/270936

En zo ziet het er uit in HA :) fan/swing/eco ect zijn in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmBOHFaEHwxh1DwIvWJxH4OofQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFdQD5fXO4AwHzz0fc4bhJIH.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:21
CyberThijs schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Ik zou momenteel de aankoop van Zigbee plugs geproduceerd door TuYa (zoals bijv. de Blitzwolf SHP-13 of SHP-15) afraden. Ik kreeg begin vorige maand plugs geleverd (aangekocht op banggood.com), en na wat debuggen ben ik tot de vaststelling gekomen dat deze geleverd zijn met een nieuwe firmware-versie waarbij TuYa heel wat functionaliteit (bewust?) heeft gebroken door ze te verhuizen naar een private API (cfr. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/9057 )

Concreet: de plugs rapporteren niet meer automatisch een verandering van status. Het gebruik van de knop op de plug om aan/uit te schakelen kan je niet via Zigbee detecteren :'(

Hopelijk krijgen we het nog gefixed, maar zal afhangen van de goodwill van TuYa.
Krijg er nog 4 binnen, hopelijk nog met een firmware die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is goed om te weten inderdaad! Heb onlangs nog overwogen om wat SHP-15's bij te kopen, goed dat ik dat niet gedaan heb.
Same here :P

Nu wel op zoek naar n alternatief want prijs + kwaliteit beviel me wel. Accuratesse van metingen geloof ik wel, daar gebruik ik ze niet voor.. Wel voor wasmachine = aan of niet, maar niet verbruik is 0.3 of 0.4w... Tuurlijk, leuk dat t kan.. Geen noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:49
Ik heb ooit een esp8266 sensor gemaakt voor domoticz die temperatuur en humidity via mqtt verstuurd. In mosquitto_sub ziet dat er zo uit:

code:
1
domoticz/in { "idx" : 57, "nvalue" : 0, "svalue" : "22.00;49.80;1" }

Ik wil dit graag in HA toevoegen en heb daarvoor deze automation gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: temp hum
description: temp hum
trigger:
  - platform: mqtt
    topic: domoticz/in
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: home/sensor/{{ trigger.payload_json.idx }}/temp
      payload_template: '{{ trigger.payload_json.svalue1 }}'
    data:
      topic: home/sensor/{{ trigger.payload_json.idx }}/hum
      payload_template: '{{ trigger.payload_json.svalue2 }}'

In mosquitto_sub zie ik nu dit:

code:
1
2
home/sensor/57/temp (null)
home/sensor/57/hum (null)

Ik kom er niet goed uit wat ik verkeerd doe. De idx neemt hij wel over, de svalue alleen niet.

-edit-

Als ik de automation trace bekijk zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  id: '0'
  idx: '0'
  platform: mqtt
  payload: '{ "idx" : 57, "nvalue" : 0, "svalue" : "25.10;99.50;1" }'
  qos: 0
  description: mqtt topic domoticz/in
  payload_json:
    idx: 57
    nvalue: 0
    svalue: 25.10;99.50;1

Als ik ipv "svalue1" gewoon "svalue" gebruik werkt het wel, echter krijg ik dan 3 waarden in 1 gesplitst met een ; .

Mosquitto_sub
code:
1
home/sensor/57/temp 24.50;95.30;1

Hoe kan ik dit nou splitsen?

-Edit-
Met dank aan @verjager
code:
1
payload_template: '{{ trigger.payload_json.svalue.split(";")[0] }}'

Dit heb ik toegevoegd aan configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
    name: "Badkamer temperatuur"
    state_topic: "home/sensor/57/temp"
    device_class: "temperature"
    value_template: "{{ value }}"
    name: "Badkamer luchtvochtigheid"
    state_topic: "home/sensor/57/hum"
    device_class: "humidity"
    value_template: "{{ value }}"

[ Voor 36% gewijzigd door Opperhoof op 06-01-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb ongeveer een half jaar geleden de volgende guide gebruikt om ieder uur een kopietje van mijn Home Assistant configuratie naar GitHub te pushen.

https://peyanski.com/auto...sistant-backup-to-github/

De enige reden voor deze synchronisatie is om in staat te zijn fouten gemakkelijk op te sporen en terug te draaien. Daarnaast is het soms handig om een reeds verwijderd stukje code later weer aan te zetten of te hergebruiken.

Ik loop nu tegen het probleem aan dat de wijze waarop ik ieder uur het shell bestand (ha_gitpush.sh) laat uitvoeren ...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '4848474747449'
  alias: Home Assistant synchroniseert config naar GitHub-repository.
  trigger:
  - platform: time_pattern
    hours: /1
  action:
  - service: hassio.addon_stdin
    data:
      addon: a0d7b954_ssh
      input: /config/ha_gitpush.sh

.. bij de volgende update van de 'SSH & Web Terminal' Add-on niet langer ondersteund wordt vanwege vermeende beveiligingsrisico's.

Ik stel de update naar de nieuwere plugin versie nog even uit, maar wil hier niet oneindig mee doorgaan. Weet iemand een andere manier om gemakkelijk met GitHub te synchoniseren vanuit Home Assistant OS?

Ik heb al geprobeerd om het bash bestand via een shell_command aan te roepen ...

YAML:
1
2
3
shell_command:
  # github sync test
  ha_gitpush: bash /config/ha_gitpush.sh

.. maar dat geeft een foutmelding (Error running command: `bash /config/ha_gitpush.sh`, return code: 128). Waarschijnlijk doordat ik in een andere/verkeerde ssh docker container terecht kom.

[ Voor 17% gewijzigd door scorpion303 op 06-01-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:45
Het wil me niet lukken om iets te casten naar m'n Chromecast. In mijn geval wil ik zowel Soundcloud als Youtube video's casten naar m'n Chromecast. Dit probeer ik in eerste instantie te testen met een Youtube video via 'Ontwikkelhulpmiddelen' -> Services, en dan via Mediaspeler: Play media'. Bij doel heb ik m'n chromecast geselecteerd en een content ID van een Youtube video. Als content type: video.
Roep ik de service aan dan reageert de Chromecast (hij gaat 'aan'), maar in de logs zie ik:
ERROR (Thread-7) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media YouTube: Above & Beyond in Guatape, Colombia for Cercle. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38
[...]

Ik zou momenteel de aankoop van Zigbee plugs geproduceerd door TuYa (zoals bijv. de Blitzwolf SHP-13 of SHP-15) afraden. Ik kreeg begin vorige maand plugs geleverd (aangekocht op banggood.com), en na wat debuggen ben ik tot de vaststelling gekomen dat deze geleverd zijn met een nieuwe firmware-versie waarbij TuYa heel wat functionaliteit (bewust?) heeft gebroken door ze te verhuizen naar een private API (cfr. https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/9057 )

Concreet: de plugs rapporteren niet meer automatisch een verandering van status. Het gebruik van de knop op de plug om aan/uit te schakelen kan je niet via Zigbee detecteren :'(

Hopelijk krijgen we het nog gefixed, maar zal afhangen van de goodwill van TuYa.
Ik heb maandag net 4 SHP-15 ontvangen. Ze laten elk elk de kWh zien. Ook de power zie ik terug.
Hoe kan ik zien welke versie ik heb?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Werkt overigens niet voor scripts, daar moet je wel kiezen..
Hoe bedoel je dit?
https://www.home-assistan...list-with-automationsyaml

Ik gebruik wel 2 includes voor scripts.
Weliswaar geen dir_merge, maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

-Casper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:31:
[...]

Zoals ik hem begreep vangt hij de combinatie van het openen van de voordeur en het openen van de brievenbus af: als post ophalen ipv nieuwe post. Als je enkel de brievenbus sensor gebruikt (in mijn geval een licht sensor) kan je die situatie niet afvangen.
Dank je @-Casper. Dat is idd een handige oplossing.

Ik heb zo'n metalen box/kast met klep bovenaan waar ook pakjes in kunnen bij de voordeur staan. Om de boel eruit te halen zit er een deurtje in. Die zou hier dus voor de reset kunnen zorgen.

In die kast wil ik ook een sensor maken om te zien of die klep open is geweest voor post of een pakje, maar ik twijfel: ik ben bang dat zo'n draadloze (deur)sensor geen goede verbinding kan maken met HA buiten die kast. Ik weet nog niet helemaal hoe ik dat ga testen zonder het ding vast te plakken en dat ik 'm daarna, als die verbinding niet goed werk, niet meer kan gebruiken omdat de plakstrips aan die deursensor al gebruikt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 06-01-2022 18:33 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 16:54
raymondw schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Heb een Mitsubishi SZ-2kw hangen met de integratie die @dennistd ook heeft.
Collega heeft er van de week 2 op deze manier aan HA toegevoegd.
Bediening via MQTT loopt als een speer!

Om de daadwerkelijke kamertemperatuur te zien heb ik een Shelly sensor staan.
De sensor in de unit is niet echt bruikbaar ivm de warme/koude lucht die uitgeblazen word.
[Afbeelding]
Is dat een beetje zoals dit?
https://savjee.be/2020/09...c-home-assistant-esphome/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Laatst online: 18:42
gazzzman61 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Ik heb maandag net 4 SHP-15 ontvangen. Ze laten elk elk de kWh zien. Ook de power zie ik terug.
Hoe kan ik zien welke versie ik heb?
Als je plug herkend wordt als een TS011F_plug_3 , dan heb je een plug met de defecte firmware. Je kan natuurlijk ook gewoon testen of op drukknop op de plug drukken een statusupdate in Zigbee2MQTT/HA teweeg brengt. In mijn geval schakelt de plug dus wel, maar verandert de aan/uit status in HA dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Laatst online: 23:38
CyberThijs schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Als je plug herkend wordt als een TS011F_plug_3 , dan heb je een plug met de defecte firmware. Je kan natuurlijk ook gewoon testen of op drukknop op de plug drukken een statusupdate in Zigbee2MQTT/HA teweeg brengt. In mijn geval schakelt de plug dus wel, maar verandert de aan/uit status in HA dus niet.
De mijne is in deconz genoemd als _TZ3000_u5u4cakc. Die zal dan goed zijn. De druk knop geeft ook de status wijziging door naar HA.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
verjager schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Hoe bedoel je dit?
https://www.home-assistan...list-with-automationsyaml

Ik gebruik wel 2 includes voor scripts.
Weliswaar geen dir_merge, maar werkt prima.
Dan hebben zo dat wellicht veranderd, voorheen werkte dat niet.

Wat heb je nu voor included staan dan, en weet je zeker dat ze beide werken, in mijn ervaring werkte alleen de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Dan hebben zo dat wellicht veranderd, voorheen werkte dat niet.

Wat heb je nu voor included staan dan, en weet je zeker dat ze beide werken, in mijn ervaring werkte alleen de eerste.
Twee gewone yaml files.
YAML:
1
2
3
### Include yaml files
script: !include scripts.yaml
script secret: !include scripts_secret.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
scorpion303 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:19:
[........]
Ik heb al geprobeerd om het bash bestand via een shell_command aan te roepen ...

YAML:
1
2
3
shell_command:
  # github sync test
  ha_gitpush: bash /config/ha_gitpush.sh

.. maar dat geeft een foutmelding (Error running command: `bash /config/ha_gitpush.sh`, return code: 128). Waarschijnlijk doordat ik in een andere/verkeerde ssh docker container terecht kom.
Hoe start je ssh op in ha_gitpush.sh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Dus ik dacht tof te doen.. Als we op de tv Kijk, NPO3 of Netflix kijken, sfeerverlichting.

- Sony Bravia KD55-AG8 tv (via Bravia intergratie gekoppeld, Android TV)
- Ingebouwde Chromecast (gekoppeld via Chromecast)

Automation (nu in Node-Red maar maakt voor t verhaal niet uit)

- Als Media_player Chromecast = playing -> Lampen naar 50%.
In Node-Red is dat Entity state -- > Dynamic Dimmer -- > Light group

Probleem: Als ik de states kijk, geeft die A --> Niet altijd weer WAAR ik in kijk. App.. zover komt t.. En is de status soms idle, omdat t lijkt of de Chromecast gebruikt is om de app te starten maar de app Native draait. Kortom, de lampen dimmen niet (altijd).

Nu moet k sowieso die Dynamic dimmer nog snappen (wat er omheen moet) maar t gaat me nu om 'meer info' uit de chromecast te halen. Boven een tv met een 'echte/externe' Chromecast -> Die geeft wel keurig weer incl images van wat er afspeelt.

Iemand daar toevallig een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47
@KC27 Ik zie de fout even niet. Wat zegt de automation trace nadat we om heet water is gevraagd? Is hij dan wel getriggerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Opperhoof schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:15:
Ik heb ooit een esp8266 sensor gemaakt voor domoticz die temperatuur en humidity via mqtt verstuurd. In mosquitto_sub ziet dat er zo uit:

code:
1
domoticz/in { "idx" : 57, "nvalue" : 0, "svalue" : "22.00;49.80;1" }

Ik wil dit graag in HA toevoegen en heb daarvoor deze automation gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: temp hum
description: temp hum
trigger:
condition: []
action:
    data:
      topic: home/sensor/{{ trigger.payload_json.idx }}/temp
      payload_template: '{{ trigger.payload_json.svalue1 }}'
    data:
      topic: home/sensor/{{ trigger.payload_json.idx }}/hum
      payload_template: '{{ trigger.payload_json.svalue2 }}'

In mosquitto_sub zie ik nu dit:

code:
1
2
home/sensor/57/temp (null)
home/sensor/57/hum (null)

Ik kom er niet goed uit wat ik verkeerd doe. De idx neemt hij wel over, de svalue alleen niet.

-edit-

Als ik de automation trace bekijk zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  id: '0'
  idx: '0'
  platform: mqtt
  payload: '{ "idx" : 57, "nvalue" : 0, "svalue" : "25.10;99.50;1" }'
  description: mqtt topic domoticz/in
  payload_json:
    idx: 57
    nvalue: 0
    svalue: 25.10;99.50;1

Als ik ipv "svalue1" gewoon "svalue" gebruik werkt het wel, echter krijg ik dan 3 waarden in 1 gesplitst met een ; .

Mosquitto_sub
code:
1
home/sensor/57/temp 24.50;95.30;1

Hoe kan ik dit nou splitsen?
De svalue1 staat inderdaad niet vermeld onder payload_json: en idx wél.

Splitsen kan op deze manier:
YAML:
1
payload_template: '{{ trigger.payload_json.svalue.split(";")[0] }}'

De split functie splitst de string op bij iedere puntkomma en met het getal tussen de rechte haken pak je er 1 uit (nummering vanaf 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:53
Janee...
Ja, de techniek werkt uiteindelijk zoals wat er staat

Nee, in de SZ zit een Wemos D1 die werkt via MQTT
Er is dus geen iR gateway nodig en er komt wel data terug naar HA
Dus de oplossing is wel beter :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 15:53
Klopt het dat de p1 kabel rechtstreeks gekoppeld aan ha best beperkte sensors heeft? Ik mis bv meterstanden? En hoog/laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:03
Wat gebruik je om hem uit te lezen? Ik gebruik zelf deze: https://github.com/sander...s/tree/master/dsmr_reader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TheFes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is goed om te weten inderdaad! Heb onlangs nog overwogen om wat SHP-15's bij te kopen, goed dat ik dat niet gedaan heb.
Wel gezien dat in een van de laatste releases DeconZ deze plug nu ondersteund

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 15:53
Super!! Dat fixt het probleem. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:51
TweakerVincent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:12:
Klopt het dat de p1 kabel rechtstreeks gekoppeld aan ha best beperkte sensors heeft? Ik mis bv meterstanden? En hoog/laag?
Nee, werkt bij mij gewoon goed en normaal. Zie bijna alles wat ik ook in domoticz zag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
verjager schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Twee gewone yaml files.
YAML:
1
2
3
### Include yaml files
script: !include scripts.yaml
script secret: !include scripts_secret.yaml
Net even getest, en het werkt bij mij nu ook met:
YAML:
1
2
script: !include_dir_merge_named /config/include/script/
script gui: !include /config/scripts.yaml

Blijkbaar hebben ze dat veranderd, voorheen werkte dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 08:23
Ik heb momenteel geen detector die weet of mijn garagepoort open is of niet. Ik heb echt wel een camera in de garage hangen. Weet iemand of het mogelijk is om een soort van image recognition te doen, zodat ik deze kan trainen om te zien of mijn poort open of toe is?

Ik wil het met video opvangen dus, in plaats van een extra switch te kopen :).

EDIT: ik heb al gezien dat OpenCV in HA zit, dus ik vermoed dat ik hier wel iets mee kan doen. Iemand die dit al gedaan heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door Shattering op 07-01-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Shattering schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:05:
Ik heb momenteel geen detector die weet of mijn garagepoort open is of niet. Ik heb echt wel een camera in de garage hangen. Weet iemand of het mogelijk is om een soort van image recognition te doen, zodat ik deze kan trainen om te zien of mijn poort open of toe is?

Ik wil het met video opvangen dus, in plaats van een extra switch te kopen :).

EDIT: ik heb al gezien dat OpenCV in HA zit, dus ik vermoed dat ik hier wel iets mee kan doen. Iemand die dit al gedaan heeft?
Een andere optie is Frigate: Frigate & TPU's - object detection op je bewakingscamera's

Hiervan heb ik wel eens gelezen dat iemand het gebruikte om te kijken of er fietsen in de tuin stonden (i.p.v. in de schuur), maar kan het niet zo snel terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
verjager schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Een andere optie is Frigate: Frigate & TPU's - object detection op je bewakingscamera's

Hiervan heb ik wel eens gelezen dat iemand het gebruikte om te kijken of er fietsen in de tuin stonden (i.p.v. in de schuur), maar kan het niet zo snel terugvinden.
Bedankt, ik ga het bekijken! Op het eerste zicht lijkt het wel dat Frigate zijn recognition op 'live' beelden doet? Ik zou gewoon een afbeelding van mijn garage richting OpenCV willen sturen, die dan op een static image zijn ding doet (en zelfs maar op 10% van de afbeelding ofzo).

- Had ondertussen deze al gevonden, exact wat ik wil doen:
https://answers.opencv.or...n-door-with-traincascade/

Zal mijn eerste projectje worden voor 2022 :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Shattering op 07-01-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Shattering schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Bedankt, ik ga het bekijken! Op het eerste zicht lijkt het wel dat Frigate zijn recognition op 'live' beelden doet?
Klopt, Frigate is voornamelijk voor bewegende objecten o.b.v. een livestream.
Ik zou gewoon een afbeelding van mijn garage richting OpenCV willen sturen, die dan op een static image zijn ding doet (en zelfs maar op 10% van de afbeelding ofzo).

- Had ondertussen deze al gevonden, exact wat ik wil doen:
https://answers.opencv.or...n-door-with-traincascade/

Zal mijn eerste projectje worden voor 2022 :) :)
Interessant, die kende ik nog niet. Ook eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 20-06 17:05

Mimiix

Professioneel Prutser

martinvdm schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Wel gezien dat in een van de laatste releases DeconZ deze plug nu ondersteund
Oh zeker, maar het probleem is dat de firmware is aangepast (van de SHP15) en de nieuwe versies niet meer uitzichzelf reporten. Gevolg is dat over word gegaan op polling en het dus niet meer instant is.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:08
[...]

Ik wilde ook mijn shp13 pluggen uitbreiden, maar begrijp hieruit dat ze niet meer hetzelfde zijn als de oude versie. Vond het al vreemd dat ze tijdelijk niet leverbaar waren. Welk alternatief raad je aan om met de conbee II stick te gebruiken?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31
@bbn_ldp zelf heb ik een aantal Innr SP120/220 schakelaars.
Werkt ook goed, ik weet alleen niet of ik daar zware apparaten zoals wasmachine of droger aan zou willen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:08
djiedjee schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:52:
@bbn_ldp zelf heb ik een aantal Innr SP120/220 schakelaars.
Werkt ook goed, ik weet alleen of ik daar zware apparaten zoals wasmachine of droger aan zou willen hangen.
Op de shp13 heb ik nu wel de wasmachine en warmptepompdroger draaien, dus die kunnen dat goed aan.
Ik ga eens kijken naar de Innr SP120/220 (y)

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

bbn_ldp schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Ik wilde ook mijn shp13 pluggen uitbreiden, maar begrijp hieruit dat ze niet meer hetzelfde zijn als de oude versie. Vond het al vreemd dat ze tijdelijk niet leverbaar waren. Welk alternatief raad je aan om met de conbee II stick te gebruiken?
De SHP13 werkt volgens mij nog hetzelfde watbetreft reporting. Die is nooit zo geweest als die van de SHP15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

bbn_ldp schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Op de shp13 heb ik nu wel de wasmachine en warmptepompdroger draaien, dus die kunnen dat goed aan.
Ik ga eens kijken naar de Innr SP120/220 (y)
Ik vind de SP120 top, die doet nog power reporting en is lekker klein. De 220 doet helaas geen power reporting.

Houd er rekening mee dat de SP120 een 10A plug is, dus waarschijnlijk niet met je wasmachine/droger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Wat doe ik fout in het volgende?

Op mijn lovelace-dashboard wil ik graag de totale export/import van gas en electriciteit netter onder elkaar hebben ipv met 2 of 3 cijfers achter de komma. Dit zou moeten werken middels:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
       p1_meter_totaal_stroom_export_t1:
         friendly_name: 'Totale export stroom dal'
         value_template: '{{ sensor.p1_meter_total_power_export_t1 | round(1) | float }}'

Maar na opstarten geeft ie eerst in de lovelace 'Onbekend' om vervolgens op 'Niet beschikbaar' te komen.

Het is vast iets simpels.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 00:42

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@DikkieDick Probeer dit eens:
YAML:
1
value_template: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | float(0) | round(1) }}"

Edit:

Het kan nog iets korter als je zeker weet dat je sensor value al een getal (float) is:

YAML:
1
value_template: "{{states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1) }}"

[ Voor 43% gewijzigd door Yukkie op 07-01-2022 13:09 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Yukkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:03:
code:
1
value_template: "{{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | float(0) | round(1) }}"
Dit zal beter werken ja.
Alleen hoeft omzetten naar een float niet voor round, andersom zoals @DikkieDick had is een beetje dubbel.
Ik zou het zo doen:
Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1, default=0) }}

edit:
Aanvulling

Omzetten naar float moet wel, states zijn in Home Assistant ALTIJD strings, maar dat omzetten doet round dus al voor je.

edit:
Aanvulling 2

Oh, je gebruikt round(1) maar zegt dat je 2 cijfers achter de komma wil. Dan moet je natuurlijk | round(2, default=0) gebruiken.

edit:
Aanvulling 3

Je kunt overigens ook zoiets doen, dan zie je dat je sensor niet beschikbaar is ipv 0

Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(2, default='Sensor niet beschikbaar') }}

[ Voor 34% gewijzigd door TheFes op 07-01-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 00:42

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Kijk, zo leer ik ook nog eens wat van @TheFes :)

@DikkieDick Overigens kun je je templates testen onder developer tools-> template.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Yukkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:03:
YAML:
1

Edit:

Het kan nog iets korter als je zeker weet dat je sensor value al een getal (float) is:

YAML:
1
value_template: "{{states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1) }}"
Thanx. Was er van uit gegaan dat het een getal was, maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de kWh erachter nog in de string voorkomt.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Yukkie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:13:
Kijk, zo leer ik ook nog eens wat van @TheFes :)

@DikkieDick Overigens kun je je templates testen onder developer tools-> template.
Ook weer wat geleerd. Nou wordt het gelijk duidelijker.

Vul
YAML:
1
value_template: {{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round 2 }}

en geeft een nette waarde

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Thanx. Was er van uit gegaan dat het een getal was, maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat de kWh erachter nog in de string voorkomt.
Die kWh is de unit of measurement, die staat er niet in. Als die er wel in zou staan kan je template er niets mee, en moet je die er eerst af slopen.

Maar zoals ik hierboven al aangaf zijn states altijd strings in Home Assistant. Om er mee te kunnen rekenen moet je ze eerst omzetten naar een getal. Dat kan met decimalen (float), alleen het stuk voor het decimalenteken (int) of door het af te ronden (round)
  • {{ "15.826" | round(2, default="Hoi") }} geeft 15.83
  • {{ "15.826" | float("Hoi") }} geeft 15.826 (quotes zijn nu weg, nu is het een getal, en geen string meer)
  • {{ "15.826" | int("Hoi") }} geeft 15
  • {{ "15.826 kWh" | round(2, default="Hoi") }} geeft "Hoi"
  • {{ "15.826 kWh" | replace(" kWh","") | round(2, default="Hoi") }} geeft 15.83 (kWh is er af gesloopt met die replace)

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 07-01-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Ook weer wat geleerd. Nou wordt het gelijk duidelijker.

Vul
YAML:
1
value_template: {{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round 2 }}

en geeft een nette waarde
Er moeten wel haakjes om de 2 en ik zou adviseren om een default toe te voegen, zoals in mijn voorbeelden (zie ook de edits).
Nu wordt er nog automatisch een default toegevoegd (0) maar vanaf 2022.2 (de volgende versie dus) gaan templates zonder default in error als ze geen goede input krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Er moeten wel haakjes om de 2 en ik zou adviseren om een default toe te voegen, zoals in mijn voorbeelden (zie ook de edits).
Nu wordt er nog automatisch een default toegevoegd (0) maar vanaf 2022.2 (de volgende versie dus) gaan templates zonder default in error als ze geen goede input krijgen.
Ja, die had ik er idd ook om. Krijg je als je op 2 verschillende pc's zit te werken en niet copy-paste doet.
Maar in die template-developper gaat het goed. Kopieer ik de goede code naar sensor.yaml en doe een check van de configuratie dan mekkert ie weer.

Dus

value_template: {{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1, default=0) }}

geeft nette waarde en neuzelt niet over kWh.

Valideer configuratie:

Error loading /config/configuration.yaml: invalid key: "OrderedDict([("states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1", None), ('default=0)', None)])"
in "/config/sensor.yaml", line 65, column 0

Die maakt ergens een andere vertaling.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Ja, die had ik er idd ook om. Krijg je als je op 2 verschillende pc's zit te werken en niet copy-paste doet.
Maar in die template-developper gaat het goed. Kopieer ik de goede code naar sensor.yaml en doe een check van de configuratie dan mekkert ie weer.

Dus

value_template: {{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1, default=1) }}

geeft nette waarde en neuzelt niet over kWh.

Valideer configuratie:

Error loading /config/configuration.yaml: invalid key: "OrderedDict([("states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1", None), ('default=1)', None)])"
in "/config/sensor.yaml", line 65, column 0

Die maakt ergens een andere vertaling.
Dit is geen fout in je template zelf, dit is een fout in de configuratie van de template sensor.
Plaats die eens.

Verder zou ik geen default van 1 gebruiken, ofwel een string, ofwel 0.
Je kunt het hele gebruik van die defaults ook voorkomen door een availability template mee te geven trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Dit is geen fout in je template zelf, dit is een fout in de configuratie van de template sensor.
Plaats die eens.

Verder zou ik geen default van 1 gebruiken, ofwel een string, ofwel 0.
Je kunt het hele gebruik van die defaults ook voorkomen door een availability template mee te geven trouwens.
Default=1 was een tikfout, maar met 0 zelfde fout. Had het bericht aangepast.

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: value_template
    sensors:
       p1_meter_totale_stroom_export_t1:
         value_template: {{ states('sensor.p1_meter_total_power_export_t1') | round(1, default=0) }}

Maar idem dito met platform: template

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Default=1 was een tikfout, maar met 0 zelfde fout. Had het bericht aangepast.

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: value_template
    sensors:
       p1_meter_totale_stroom_export_t1:

Maar idem dito met platform: template
Je template moet tussen quotes staan.
YAML is een soort van andere schrijfwijze voor json, en in json geef je met { aan dat je een dictionary begint.
Daarom moet je aangeven dat het hier niet om een dictionary gaat, maar om een template, dat doe je door het tussen quotes te zetten.
Let op, omdat je single quotes in je template gebruikt, moet je dubbele quotes om je template heen gebruiken!

YAML:
1
2
3
- bla:
    bloe: hoi
    blo: daag

Is hetzelfde als
JSON:
1
[ { 'bla': { 'bloe': 'hoi', 'blo': 'daag' } } ]

[ Voor 32% gewijzigd door TheFes op 07-01-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Je template moet tussen quotes staan.
YAML is een soort van andere schrijfwijze voor json, en in json geef je met { aan dat je een dictionary begint.
Daarom moet je aangeven dat het hier niet om een dictionary gaat, maar om een template, dat doe je door het tussen quotes te zetten.

YAML:
1
2
3
bla:
  bloe: hoi
  blo: daag

Is hetzelfde als
YAML:
1
bla: { 'bloe': 'hoi', 'blo': 'daag' }
Moest wel met dubbele quotes ontdekte ik, want met enkele mekkerde ie ook nog (uiteraard vanwege die andere enkele quotes verderop (ga ik stilzwijgend van uit). Nu nog weer de kWh er bij zien te krijgen maar dat is een eitje als ik het zo zie. :-)

Helaas geen ervaring met json en begin nu net wat met yaml. In het verleden met Perl en PHP gestoeid en in een nog grijzer verleden met Pascal en diverse Basic-varianten. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Moest wel met dubbele quotes ontdekte ik, want met enkele mekkerde ie ook nog (uiteraard vanwege die andere enkele quotes verderop (ga ik stilzwijgend van uit). Nu nog weer de kWh er bij zien te krijgen. :-)

Helaas geen ervaring met json en begin nu net wat met yaml. In het verleden met Perl en PHP gestoeid en in een nog grijzer verleden met Pascal en diverse Basic-varianten. :-)
Ik had het er al dikgedrukt bij ge-edit.

Voor "kWh" moet je unit_of_measurement: kWh toevoegen.

Overigens gebruik je nu nog de legacy template sensor methode, ik zou adviseren het nieuwe format te gebruiken. Wellicht dat het oude format nog een keer de prullenbak in gaat, en dan moet je alsnog alles ombouwen. Verder kun je in het nieuwe format ook device_class en state_class toevoegen, wat nodig is om het in het energy dashboard te krijgen.

Het nieuwe format kun je niet in sensor.yaml plaatsen, omdat het onder template: valt en niet onder sensor:
Je kunt wel een template.yaml aanmaken en die includen, zoals je nu ook met sensor.yaml doet.

Zie hier wat meer info

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 07-01-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Ik had het er al dikgedrukt bij ge-edit.

Voor "kWh" moet je unit_of_measurement: kWh toevoegen.

Overigens gebruik je nu nog de legacy template sensor methode, ik zou adviseren het nieuwe format te gebruiken. Wellicht dat het oude format nog een keer de prullenbak in gaat, en dan moet je alsnog alles ombouwen. Verder kun je in het nieuwe format ook device_class en state_class toevoegen, wat nodig is om het in het energy dashboard te krijgen.

Het nieuwe format kun je niet in sensor.yaml plaatsen, omdat het onder template: valt en niet onder sensor:
Je kunt wel een template.yaml aanmaken en die includen, zoals je nu ook met sensor.yaml doet.

Zie hier wat meer info
Aha, ja, was er even vanuit gegaan doordat het nu toch een getal was dat het zonder unit_of_measurement kon. En heb er nu hardcode kWh achter gezet.
Ben wel benieuwd hoe ik die m3 (met dat 3tje er boven) zo krijg voor gas. Edit: kan natuurlijk ff met copy-paste.

En ik zal hem uit sensor.yaml halen en plaatsen in template.yaml. Zo even terugkijkend: alles in sensor.yaml heeft betrekking op templates. :-)

Het ombatterijen van de legacy stuff is iets voor het weekend.

[ Voor 5% gewijzigd door DikkieDick op 07-01-2022 14:07 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeGWO7sSAiSUengvD-Kzf0PMtIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PlWy0g4uVoCI42hraUrArKi.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer de Withings Integration toe te voegen aan Home Assistant maar ik krijg direct deze foutmelding. Ik draai Home Assistant op een Synology NAS in Docker. Doe ik wat verkeerds?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Aha, ja, was er even vanuit gegaan doordat het nu toch een getal was dat het zonder unit_of_measurement kon. En heb er nu hardcode kWh achter gezet.
Ik zou als ik jou was toch gewoon een unit_of_measurement toevoegen, dan kan er nog mee gerekend worden als dat nodig is. Nu maak je er echt een stuk tekst van.
Ben wel benieuwd hoe ik die m3 (met dat 3tje er boven) zo krijg voor gas.
Astu: m³
En ik zal hem uit sensor.yaml halen en plaatsen in template.yaml. Zo even terugkijkend: alles in sensor.yaml heeft betrekking op templates. :-)
Je moet hem niet zomaar in template.yaml zetten, hij wordt helemaal anders opgebouwd dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Anoniem: 343919 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:07:
[Afbeelding]

Ik probeer de Withings Integration toe te voegen aan Home Assistant maar ik krijg direct deze foutmelding. Ik draai Home Assistant op een Synology NAS in Docker. Doe ik wat verkeerds?
Heb je gedaan wat er in je screenshot staat, en stap 1 en 2 uitgevoerd?

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 07-01-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-06 16:38
Anoniem: 343919 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:07:
[Afbeelding]

Ziet eruit dat je je Configuration.yaml nog niet hebt aangepast, voordat je de integratie installeert.
TheFes was me weer eens voor

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 07-01-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Wat stom ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Thanks guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 16-06 20:47
Ik heb in raspi-config (RPi4) de optie aangezet dat de fan gaat draaien bij 60 graden .
Is er mogelijk om dit in HA zichtbaar te maken, dus om te kijken of er een gpio hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:45
Gisteren lukte het me niet om een Youtube video te casten naar m'n Chromecast, maar inmiddels ben ik daar wel een stap verder mee. Echter nu lukt het me niet om een playlist van Youtube te casten. Iemand daar ervaring mee?

Mijn huidige YAML binnen m'n Automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: >-
    { "app_name": "youtube", "playlist_id": "PL0cWlOyqP6_PKyS76fDsafkj_ho4KLmEA"
    }
  media_content_type: cast
target:
  entity_id: media_player.chromecast

In plaats van media_content_type = cast, heb ik ook 'playlist' geprobeerd. En ook combinaties met 'media_id' ipv 'playlist_id'. Maar helaas werkt het allemaal niet.

Is het wel mogelijk om een playlist van Youtube te casten? Of doe ik iets anders fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 16-06 19:50
Zo, de eerste stapjes genomen in Home Assistant. Ik kom af van een Hubitat Elevation, en om die te kunnen gebruiken met de Hue motion sensoren moest ik ze resetten, zodat ik ze kon discoveren in Hubitat.

In Home Assistant nu worden die sensoren wel gevonden, maar, ze doen niets en er staat ook overal 'niet beschikbaar'.

Moet ik ze dan opnieuw pairen met de hue bridge om ze daarna dan weer te 'vinden' in Home Assistant?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Just_A_User zigbee-apparaten kunnen maar met 1 coordinator tegelijk verbonden zijn. In jouw geval zijn ze verbonden met de Hubitat, terwijl je in HA juist de Hue-hub wilt gebruiken om de sensoren uit te lezen (althans, zo lees ik je post). Dan zul je ze inderdaad weer moeten verbinden met de Hue hub.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 07-01-2022 15:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-06 16:38
@Just_A_User Wanneer je de sensoren zichtbaar wilt maken in HA, zul je ze via de Hue hub of een andere Zigbee-hub / stick moeten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Gizz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:47:
@Just_A_User zigbee-apparaten kunnen maar met 1 coordinator tegelijk verbonden zijn. In jouw geval zijn ze verbonden met de Hubitat, terwijl je in HA juist de Hue-hub wilt gebruiken om de sensoren uit te lezen (althans, zo lees ik je post). Dan zul je ze inderdaad weer moeten verbinden met de Hue hub.
Ja, ik heb ze om te beginnen weer verbonden met de Hue hub en ze verschenen direct in HA. Daar moet ik ze dan weer renamen en in de juiste ruimtes plaatsen, etc.

De automatisering komt straks pas, ik moet eerst al m'n devices weer gaan toevoegen. Maar thanks voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
Ik probeer mijn energie wat beter te monitoren met HA, maar het is me nogal duidelijk welke input ze net vragen (bij de Energie instellingen).

- Netverbruik > is dit per dag, total, ..?
- Zonnepanelen > Zelfde vraag -> geef ik hier totale opbrengst entity, of per dag of ...?
Of moet ik hier de huidige 'Wattage' ingeven?

Bedankt :).

[ Voor 7% gewijzigd door Shattering op 07-01-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shattering Total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Oke, ik heb momenteel al mijn Hue devices toegevoegd, behalve mijn Hue dimmer switch. Ik lees op internet meer informatie daar over, dat er meer mensen zijn cq waren die problemen hadden met dat ding toegevoegd krijgen, maar HA is zó ontzettend uitgebreid dat ik heel snel de weg kwijt raak.

Ik heb 1 Hue dimmer switch, die inmiddels is gereset om hem uit Hubitat te verwijderen, en hangt nu weer aan de Hue bridge. Daar zie ik het ding. Echter, bij het verversen van HA zie ik helemaal niets terug qua device van dat ding.

Dan lees ik wel dat dit: https://github.com/robmarkcole/Hue-remotes-HASS er is, maar ik weet niet of daar inmiddels al iets nieuws voor is gekomen, hoe ik dat nieuwe dan moet toevoegen, en als er niets nieuws voor is gekomen weet ik niet hoe ik genoemde link moet integreren in mijn HA, en hoe ik vervolgens dan die switch moet discoveren.

ik snap dat dit maximale newbie vragen zijn, maar nogmaals, dit ding lijkt heel tof, maar komt momenteel even als een wals over me heen, en dit is alleen nog maar Hue. Dan heb ik ook nog Z-Wave stekkers, Aqara deursensoren, een deurbel, een Netatmo weerstation, etc. Hoewel tof zwem ik momenteel enorm in het diepe.

Maar, 1 voor 1; wat moet ik doen om die dimmer switch werkend te krijgen? :) En bij voorbaat dank voor alle hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Just_A_User schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:03:
Oke, ik heb momenteel al mijn Hue devices toegevoegd, behalve mijn Hue dimmer switch. Ik lees op internet meer informatie daar over, dat er meer mensen zijn cq waren die problemen hadden met dat ding toegevoegd krijgen, maar HA is zó ontzettend uitgebreid dat ik heel snel de weg kwijt raak.

Ik heb 1 Hue dimmer switch, die inmiddels is gereset om hem uit Hubitat te verwijderen, en hangt nu weer aan de Hue bridge. Daar zie ik het ding. Echter, bij het verversen van HA zie ik helemaal niets terug qua device van dat ding.

Dan lees ik wel dat dit: https://github.com/robmarkcole/Hue-remotes-HASS er is, maar ik weet niet of daar inmiddels al iets nieuws voor is gekomen, hoe ik dat nieuwe dan moet toevoegen, en als er niets nieuws voor is gekomen weet ik niet hoe ik genoemde link moet integreren in mijn HA, en hoe ik vervolgens dan die switch moet discoveren.

ik snap dat dit maximale newbie vragen zijn, maar nogmaals, dit ding lijkt heel tof, maar komt momenteel even als een wals over me heen, en dit is alleen nog maar Hue. Dan heb ik ook nog Z-Wave stekkers, Aqara deursensoren, een deurbel, een Netatmo weerstation, etc. Hoewel tof zwem ik momenteel enorm in het diepe.

Maar, 1 voor 1; wat moet ik doen om die dimmer switch werkend te krijgen? :) En bij voorbaat dank voor alle hulp :)
Geen ervaring met de integratie noch de dimmerswitch… maar is het niet zo dat de integratie ‘events’ creëert op het moment dat je de dimmer gebruikt? (Ontwikkeltools- Gebeurtenissen en dan luister naar … Hue event? Geen idee.. ) dan gebruik je dus automations die de events als trigger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 16-06 20:47
19roland70 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:38:
Ik heb in raspi-config (RPi4) de optie aangezet dat de fan gaat draaien bij 60 graden .
Is er mogelijk om dit in HA zichtbaar te maken, dus om te kijken of er een gpio hoog is?
Ik denk dat ik het antwoord op mijn vraag gevonden heb:https://github.com/home-a...b/master/adr/0019-GPIO.md
Wat ik hieruit opmaak is dat er verschillende items niet meer gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 20:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DikkieDick schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:51:
Wat doe ik fout in het volgende?

Op mijn lovelace-dashboard wil ik graag de totale export/import van gas en electriciteit netter onder elkaar hebben ipv met 2 of 3 cijfers achter de komma. Dit zou moeten werken middels:

YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
       p1_meter_totaal_stroom_export_t1:
         value_template: '{{ sensor.p1_meter_total_power_export_t1 | round(1) | float }}'

Maar na opstarten geeft ie eerst in de lovelace 'Onbekend' om vervolgens op 'Niet beschikbaar' te komen.

Het is vast iets simpels.
@Yukkie @TheFes en anderen uiteraard:
Zoiets wil ik ook doen, maar dan met waardes die ik via MQTT binnenhaal. Ik krijg nu waardes met een heleboel cijfers achter de komma. Nul of 1 cijfer erachter is vaak voldoende.

Ik kan (voor mijn doen) heel wat in HA, maar code schrijven is daar helaas geen onderdeel van. Dus wil ik hier om wat hulp vragen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Import van gegevens uit iungo

sensor iungo:
    state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/energymeter-sdm630-modbus/cc533771/usage'
    name: 'iungo - Koken totaal'
    unit_of_measurement: 'Watt'

# Hierna nog meer import van waardes uit iungo

Waar en hoe moet ik nu die ‘value_template’ string gebruiken?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:27
@Hippe Lip

Hier staat wel een aardig voorbeeld:
https://www.home-assistan...entity_id-in-the-template
YAML:
1
value_template: "{{ value | round(1) }}"
Pagina: 1 ... 106 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.