Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:52:
[...]

Dat is zeker waar, echter heb ik maar echt 2 apparaten die ik veel dagelijks gebruik: mijn desktop + NAS.

Ik heb ergens nog een slimme energiemeter liggen, dus ik ga het zeker nog proberen, maar voorlopig denk ik wel eruit te zijn welke het meeste effect hebben op de rekening. :)
Bij ons thuis zijn het - ondanks alle PC's en andere meuk - nog steeds de wasmachine en droger die het meeste verbruiken.

Ik heb een slimme energiemeter en kan bij Eneco precies zien wanneer het wasdag is _O-

Maar ja, met vrouw en kind gaat het hard... die apparaten staan soms het hele weekend te draaien met allerlei wassen.

Daar kunnen mijn PC's niet tegenop. Bij lange na niet.

PS
Met als kanttekening dat ik niet game met mijn computers, dus als ze al een losse videokaart hebben dan is die vrijwel altijd idle.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 11-04-2021 10:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:41:
Dit zijn mijn groot verbruikers:
- Desktop (24/7 - 650W - tegen 22:00/23:00 ga ik naar bed en de PC uit)
- NAS (24/7 - 450W? - 4x HDD's + HTPC)
- rPi4 (24/7 - TVHeadend)
- Externe HDD clossure (24/7 - Backups)
- Xbox One X (Niet 24/7 - geen eco-modus)
- Draadloze telefoonlader (Samsung)
- LED TV (in het weekend of in de avond 4/5 uur)
- LED lampen in huis
Je moet ook niet vergeten dat veel mensen die alleen wonen gewoon een laptop hebben. En klaar :P

Toen mijn vrouw nog alleen woonde bijvoorbeeld... deed gewoon alles met de laptop. Werken, films en series kijken, af en toe een spelletje spelen etc. Er stond niet eens een TV, een NAS oid :)

Af en toe een backup naar externe HDD. Meer was er niet. En daar vergelijk je jezelf mee momenteel.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Kijk voor dit soort problemen hier:
Serieus elektriciteit besparen

Dit onderwerp heeft mij E-norm geholpen.

Allereerst trek alle stekkers uit de stopcontacten en zet deze verbruikers achter een verlengsnoer met een schakelaar. Zoiets als deze: https://image.allekabels....doos-4-voudig-3-meter.jpg

Ik was verrast wat allemaal stroom verbruikte.

Opsomming van wat ik achter verlengsnoeren met aan en uit knop heb gezet:

Printer
TV
XS4all TV ontvanger
Stereo "hoek"
Alle opladers.

Daarnaast heeft een Youless ook geholpen om inzicht te krijgen in verbruik.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat is een flink bedrag. :|

Ik ga maar eens een slimme meter kopen, al is het gasverbruik ook meer geweest omdat iemand de verwarming verkeerd had aangesloten (hij lekte ook als hij was dichtgedraaid). Heeft dat zin om dit ergens terug te vragen, bijvoorbeeld aan de verhuurder (die dat weer verhaald) of is dat eigen risico?

Mijn NAS ga ik zuiniger maken, maar weet niet of bijvoorbeeld het gaan van een 400W (gold) => 300W (gold) PSU enorm veel verschil maakt? Misschien moet ik maar helemaal overstappen naar iets als Synology? Mijn desktop staat vrijwel ook de hele dag aan - terwijl ik daar vrijwel nooit meer op game.

Weten jullie goede slimme meters? Ik wil op diverse plekken gaan controleren. Als het goed is heb ik nog één meter (~12 jaar oud), maar weet niet of de meest recente modellen beter zijn?

Mijn termijnbedrag was wel vrij laag, misschien moet ik deze ook standaard maar verhogen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwpDC3CXtFuKUxj2Caj_X_V7j8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9IbLhfereCUNCkfoTLAh2LSk.png?f=fotoalbum_large

Ik ben meer gaan verbruiken:
- Meer op de Xbox One X (5-6 uur p.d.)
- Meer op de desktop (20u - met af-en-toe standby)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7I-birBOr-_oUIy8HVd4QkW9s0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JeHegRChc6nmob0YU9xpUdPO.png?f=fotoalbum_large

Meestal zet ik rond 9.00u de PC & NAS aan, dat zie ik wel terug in mijn verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1u9jwSGhHjNRITaDrZ1gu4EWaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JX05fdJnyvCWvR6pZJbzkbTC.png?f=fotoalbum_large

Hier zijn vooral de maanden jan-apr hoog, in die periode moest ik wachten op een fix - daarvan waren 2 reparaties niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@HollowGamer Wat voor CV ketel heb je precies en hoe groot is je appartement m2.
Hier een appartement van 75m2 en het gasverbruik is ongeveer 300m3 per jaar.
CV ketel is waterzijdig ingeregeld en koken is op inductie, douchen kort met spaardouchekop.
Heb je misschien ook een mechanische ventilatie?
Voor de maand juli 2021:
Elektriciteits verbruik: 114,9 kWh
Gas verbruik: 1,05 m³

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 04-08-2021 22:25 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 18:22

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Misschien niet echt een nuttige toevoeging, maar ik betaal op dit moment 49,- EUR per maand in m'n eentje bij Greenchoice.
Alle standaard apparaten zoals koelkast, vriezer noem het maar op. Enige speciale is een game PC die vrijwel 24/7 aan staat om crypto te minen en te gamen.

Mijn moeder heeft 15 jaar lang teveel betaald aan Eneco wegens een probleem in de huurwoning maar zij betaalde dan ook rond de 150,- EUR per maand in haar eentje, lijkt me bij jou niet het geval.

[ Voor 5% gewijzigd door BroWohsEdis op 04-08-2021 22:54 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hier ook zo rond de 170-180kWh en dus 40 euro per maand, dan met z'n tweeën.

Heb niet het idee dat we absurd zuinig bezig zijn. De desktop staat de hele dag aan, 's avonds gaat de TV aan, er staat gewoon een wasmachine, en de oven durven we ook aan te raken, evenals de inductieplaat.

Ik kan wel duidelijk zien wanneer de oven of de wasmachine aangaat. Dat geintje moet je niet te vaak flikken als je een zo laag mogelijk verbruik wil. Uitschieter hier was de dag waarop we de oven in de ochtend aanhadden voor de broodjes, in de middag nog een keer voor warme lunch, en in de avond nog eens voor stokbrood én het gourmetstel aan. Dan zie je de kWh'tjes erdoorheen vliegen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:19
Tja, die Nibud cijfers heb ik nooit begrepen.

Onze situatie is een oud twee onder een kap huis ong. 1920 met matige/slechte isolatie. twee personen. We koken op gas, verwarmen op gas en ik heb ook een cvleiding naar een vrijstaande blokhut lopen om die in de winter te kunnen verwarmen. Beneden stoken we grotendeels op een pelletkachel.
de rest van het huis op gas. Vrouwlief is redelijk kouwkleum dus die verwarming gaat vaak aan.

Ons gasverbruik is minder dan 300 m3/jaar. 800 meer voor de kachel en dat was weinig volgens Nibud
Stroom gaat ver over de 5000 Kw per jaar en dat is veel te veel schijnbaar.

Grootste verbruikers hier (na meten) bleken de vaatwasser, wasmachine en droger en de vijverpomp. In rust trekt ons huis 140 watt ondanks een lopend Nas en andere verbruikers ingeschakeld.

Volgens meneer/mevrouw nibud gebruiken we veel te veel stroom en te weinig gas en dat in een tochtig huis met een koukleum?

Ik heb hier in het verleden een rondje gemaakt langs alle apparaten met een stroomverbruiksmeter om te kijken waar iets te halen viel. Dat viel best tegen uiteindelijlk wat er te besparen viel dus heb ik maar zonnepanelen erbij gelegd.Valt de effectieve rekening wat lager uit en ik kan ook ineens zeggen dat ik milieubewust ben :)

Niet te druk maken over kleine afwijkingen, als je toch twijfelt investeren in een stroomverbruiksmeter en testen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@Bvanham Als je het geen probleem vind dan is het ok, als je er wat aan wilt doen dan moet je gewoon kijken hoe snel je een nieuwe vaatwasser en wasmachine terug verdient. En of er zuinigere pomp is voor je vijver en of daar eventueel ook een tijdsklok aan kan (moet die 24/7 draaien of zou een paar uur per dag ook wel goed zijn?)

Zonnepanelen is een oplossing zolang je een terugdraaiende teller hebt. Al kun je de wasmachine en vaatwasser prima overdag draaien (hoeft ook niet tegelijk) en je vijverpomp ook denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:57
Je focussed je nu heel erg op stroom, terwijl dit in het slechtste geval 0,24ct per kwh kost. Ik zou ook eens goed kijken naar je gasverbruik.
Je gasverbruik vindt ik fors voor een appartement. Zeker met 120m3 in de winter. Ik zou vooral daar ook beginnen te zoeken, daar is een apart topic voor (inregelen verwarming, ketel naar <60 graden zetten tbv verwarming etc). 100m3 minder gas is zomaar 85 a 90 euro per maand.
Zo gebruik je in de zomer al 15m3 per maand. Mogelijk dat de eco-stand daar een oplossing kan bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 12:58
HollowGamer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:04:
***members only***

Mijn NAS ga ik zuiniger maken, maar weet niet of bijvoorbeeld het gaan van een 400W (gold) => 300W (gold) PSU enorm veel verschil maakt? Misschien moet ik maar helemaal overstappen naar iets als Synology? Mijn desktop staat vrijwel ook de hele dag aan - terwijl ik daar vrijwel nooit meer op game.

Alvast bedankt.
Met een picopsu kun je nog verder terug (bijv 90 watt). Dat kun je echter alleen doen wanneer je een zuinige cpu hebt, geen videokaart (geen videobewerking), niet te veel hdd's.

Ik had een synology en ben daarna overgestapt op een zuinige zelfbouw server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Ik ga maar eens een slimme meter kopen, al is het gasverbruik ook meer geweest omdat iemand de verwarming verkeerd had aangesloten (hij lekte ook als hij was dichtgedraaid). Heeft dat zin om dit ergens terug te vragen, bijvoorbeeld aan de verhuurder (die dat weer verhaald) of is dat eigen risico?
Weet je zeker dat dit werkelijk verkeerd was? Bij de meeste verwarmingen kan de knop namelijk expres niet helemaal dicht. Niet alleen als beveiliging tegen de vorst, maar ook om te voorkomen dat de pomp helemaal geen water kan rondpompen en de boel 'vast komt te zitten'.
HollowGamer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:11:
Hier zijn vooral de maanden jan-apr hoog, in die periode moest ik wachten op een fix - daarvan waren 2 reparaties niet goed.
Uiteraard verbruik je gas vooral in de wintermaanden en het vroege voorjaar... Wanneer denk je dat de verwarming zijn werk moet doen 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
99ruud99 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:48:
Heb je een slimme meter (lijkt me wel gezien je grafiekje).
Dan zou je kunnen bijhouden welke uren van de dag je veel verbruikt, en wat je achtergrond (nacht) verbruik is.

Ps 3000 kwh!!!
Ik woon samen met mijn vriendin, allebei thuis werkend. Ik heb een pc met 550w voeding (R7 3700x en 1660s).
Wij verbruiken op jaarbasis 1000 kWh met 2 personen.

Jij verbruikt dus 6x zoveel!
Wauw, hoe dan? Wij zitten met 2 personen op 3600 kWh.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Weet je zeker dat dit werkelijk verkeerd was? Bij de meeste verwarmingen kan de knop namelijk expres niet helemaal dicht. Niet alleen als beveiliging tegen de vorst, maar ook om te voorkomen dat de pomp helemaal geen water kan rondpompen en de boel 'vast komt te zitten'.

[...]

Uiteraard verbruik je gas vooral in de wintermaanden en het vroege voorjaar... Wanneer denk je dat de verwarming zijn werk moet doen 8)7 .
Omdat de vloer en leidingen nat waren. Tevens moest ik de CV in 3 maanden tijd 6x bijvullen. Normaal is dat 1x per jaar.

In de wintermaanden heb ik niet altijd de verwarming aan, ik heb het namelijk niet zo snel koud. Of alleen in de ochtend en dan tegen de middag set ik hem weer terug op 15C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
degrashopper schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Met een picopsu kun je nog verder terug (bijv 90 watt). Dat kun je echter alleen doen wanneer je een zuinige cpu hebt, geen videokaart (geen videobewerking), niet te veel hdd's.

Dat is wel interessant. :)

Ik heb 3x HDD's, b450i MB en een AMD 5 3400G APU. Denk dat dit net te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hij lekte waarschijnlijk omdat je hem hebt dichtgedraaid. Sommige radiators moeten altijd open staan (voor de pomp van je cv) en als je die naar jaren dan toch een keer dichtdraaid zijn die helemaal uitgedroogd en gaan ze lekken.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:04:
Hij lekte waarschijnlijk omdat je hem hebt dichtgedraaid. Sommige radiators moeten altijd open staan (voor de pomp van je cv) en als je die naar jaren dan toch een keer dichtdraaid zijn die helemaal uitgedroogd en gaan ze lekken.
Helaas niet, de buis was gewoon niet goed aangesloten. Als ik deze opendraaide stroomde nog meer water langs de leidingen naar beneden. De leiding bleek uiteindelijk te kort te zijn en die is inmiddels vervangen wat het probleem heeft opgelost.

Het was corona en daarvoor heb ik lang moeten wachten op een fix, al is dezelfde 3x langs geweest. Geloof wel dat hij zijn best deed, maar voor mij waren daardoor de kosten wel hoger dan normaal. Het flinke gasverbruik stopte ook toen het was gefixed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 12:58
HollowGamer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Dat is wel interessant. :)

Ik heb 3x HDD's, b450i MB en een AMD 5 3400G APU. Denk dat dit net te veel is.
kijk hier eens naar:
Het grote zuinige server topic - deel 2
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583
daar kun je wat inspiratie opdoen.

Onderstaand wat ik ongeveer qua hardware erin heb zitten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 162,84€ 162,84
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 52,-€ 52,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,95€ 5,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C16FB2K2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,78

+ nog een HDD die ik al had liggen.

software draait nagenoeg allemaal in docker.

Voordeel is dat je altijd de laatste software kunt draaien en dat je veel meer rekenkracht hebt dan een synology. voor een vergelijkbare prijs. Synology draaide onder DSM6 zwaar verouderde software versies (bijv docker). weet niet hoe dat met dsm 7 is. Keerzijde is wel dat je het leuk moet vinden om via commandline een server op te zetten. Mijn server draait nu al meer dan 2 jaar zeer stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
ErgoStijn schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:31:
Je focussed je nu heel erg op stroom, terwijl dit in het slechtste geval 0,24ct per kwh kost. Ik zou ook eens goed kijken naar je gasverbruik.
Waar vind ik zo'n goedkope aanbieder? Slechts een kwart cent per kWh. Dat is niet meer van deze tijd! :7
Een voeding van die 400W kan leveren betekend niet dat deze altijd 400W afneemt. Dat ligt aan de energievraag van de NAS.
Als die voeding van 400W nu constant 250W moet leveren zal dat nog steeds 250W zijn met een 300W voeding.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 05-08-2021 09:18 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
***members only***

Mijn NAS ga ik zuiniger maken, maar weet niet of bijvoorbeeld het gaan van een 400W (gold) => 300W (gold) PSU enorm veel verschil maakt?

[...]

Alvast bedankt.
Waarschijnlijk niet. Voor een voeding zijn er 2 dingen waar je naar moet kijken: Gemiddeld verbruik en piekverbruik. Een voeding moet het piekverbruik aankunnen (al kan dat soms best eventjes (<0.01sec) over de max heen huppen, maar net zo belangrijk is het gemiddelde gebruik.

Voedingen leveren namelijk niet het meest efficient op 100% load, maar eerder rond de 70 a 80% van zn max.

Stel dus dat jij een continue verbruik hebt van 80watt, dan is een voeding van 100watt dus een betere keuze dan 1 van 80w. Ik meen dat in de specs van een voeding een curve te vinden is (het is voor mij al even geleden dat ik hier over moest nadenken :9)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HollowGamer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:55:
[...]

Omdat de vloer en leidingen nat waren. Tevens moest ik de CV in 3 maanden tijd 6x bijvullen. Normaal is dat 1x per jaar.
O, dat is inderdaad wel heel slecht. Op zich hoeft dat voor het verbruik waarschijnlijk nog niet eens heel veel directe impact te hebben, maar de luchtvochtigheid zal daardoor ook een stuk hoger zijn, wat ook tot hoger verbruik leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
degrashopper schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Maar een Synology NAS is toch veel zuiniger als een PC :+
Ja, die zelfbouw NAS is krachtiger, maar vast niet zuiniger....
ErgoStijn schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:31:
Aaah.... :(:) In het slechtste geval 24ct (niet 0.24ct :+ anders wil ik je stroomboer wel weten).
Dan zou ik nu even niet naar de huidige prijzen kijken })
Ik zit nu op ~20,5 cent elektra, 70 cent gas.
Momenteel is het (goedkoop) 27 cent elektra en 95(!) cent gas -O-

Verder wel eens: Gas is (gemiddeld!) 2/3e van je energierekening in kosten. Dus als het om kosten gaat, is daar meer te halen. Waterzijdig inregelen is een goede stap (en een topic van op Tweakers). En wanneer je daar geen tijd voor hebt direct, even de temperatuur van de ketel omlaag: https://zetmop60.nl/

En als de CV-monteur is geweest, even opnieuw checken. Want een CV-monteur wil een klant die niet klaagt en het snel warm heeft. Dus: temperatuur naar 90 graden :+ (bron: schoonvader is CV-monteur en zet hem standaard op 90 graden. "Lekker snel warm")

Kwa elektra: Gewoon even door het huis, alles uitzetten. Kijken wat je verbruik nog is op je (slimme?) meter. En zoeken waar dat verbruik hem in zit. Dus: koelkast/vriezer even uit, receiver even uit etc.

Ik had hier een receiver die ik uit zette. Enkel het display bleef aan, met de melding dat die "off" was. Trok 100 watt continu. Bleek "zone 2" ingeschakeld te zijn. Terwijl ik geen zone 2 heb en dat ingesteld heb als surround. Na uitzetten scheelde dat dus 99 watt=198 euro op jaarbasis :X

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 05-08-2021 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
HollowGamer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:11:

Ik ben meer gaan verbruiken:
- Meer op de Xbox One X (5-6 uur p.d.)
- Meer op de desktop (20u - met af-en-toe standby)
Volgens mij zit hier de kern van het probleem.

- Stel een dag is 24 uur.
- Stel je slaapt 8u (gemiddeld voor een mens.
- Blijft er 16 uur in theorie over waarin je iets kunt doen.

In praktijk zou ik dan ook, gecorrigeerd voor zaken als ontbijt/avondeten (zowel bereiden als opeten), douchen, tanden poetsen en meer van dat soort grappen een 12-14 uur als maximaal haalbaar zien als schermtijd (dus dat je bezig bent met werk, gamen, tv kijken, etc). En in het weekend nog minder want boodschappen, schoonmaak, etc etc.
Gemiddeld kom ik dan snel aan 10-12u per dag dat deze apparaten aan kunnen staan terwijl je er ook daadwerkelijk gebruik van maakt.

Uitgaande van 12 uur/dag gemiddeld gebruik voor combinatie desktop (werk) en xbox (gamen) kom ik bij lange na niet aan jouw indicatie dat het gezamenlijk 25-26u per dag aan staat. Zit je op het dubbele. Dat is gewoon meer dan de 24uur die uberhaupt in een dag zit als je nooit zou slapen!
Dan krijg je ook vanzelf een hoog verbruik ja.

Mijn gevoel zegt dan ook dat je heel veel van de tijd meerdere apparaten onbewust aan hebt staan zonder dat je er gebruik van maakt - dat is er immers maar 1. Die wel staan te verbruiken.
Dat is ook mooi terug te zien in je grafiek. dat na thuiswerktijd je stroomverbruik verder omhoog schiet waar je een stabiel verloop zou verwachtten (xbox of computer, beeldscherm of tv, zou niet merkbaar mogen zijn). Dat er geen dip is ergens tussen 16.00 en 23.00 waar je bezig bent met avondmaaltijd bereiden en eten, toch al snel een 30-60min gewoon niet bezig kúnt zijn met werk of gamen. Ook best opvallend.

Tegelijk is je nachtverbruik met 100w heel redelijk als totaal sluipverbruik. Stekkertje hier, koelkast daar, ovenklok zus en ventilatiesysteem zo.. misschien dat je er iets kunt winnen, maar geen schrikbarend getal dat er ergens iets echt raar staat te doen. Ook dat wijst meer op de persoon en gedrag, dan dat de apparatuur het probleem is.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 05-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Inderdaad vergist men zich snel in het sluipverbruik van apparaten. Maar vaak loopt het bij elkaar al op naar zo’n 100kWh per maand.
Sinds wij hier van die stekkerdozen met schakelaar hebben, gaat bij geen gebruik/afwezigheid alles van de stroom af, behalve koelkast, vriezer en CV, dat halveerde bijna ons stroomvebruik!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:34:
Inderdaad vergist men zich snel in het sluipverbruik van apparaten. Maar vaak loopt het bij elkaar al op naar zo’n 100kWh per maand.
Sinds wij hier van die stekkerdozen met schakelaar hebben, gaat bij geen gebruik/afwezigheid alles van de stroom af, behalve koelkast, vriezer en CV, dat halveerde bijna ons stroomvebruik!
Dat doe ik ook al jaren. Je moet alleen een beetje kijken wat je dan in welke stekker zet zodat bijvoorbeeld je kabelmodem en telefoon (als je die nog hebt) niet uit gaan en de rest wel.

Ik heb ook zo'n stekkerblok bij mijn tv, bij de laptop, in mijn werkkamer en die hele stekker gaat gewoon uit als ik klaar ben. Nu is het standbyverbruik afgelopen jaren minder geworden omdat fabrikanten er meer op letten (en er labels op zitten), maar ik heb het idee dat met smartapparatuur het weer de andere kant op gaat. Want om smart te zijn moet er toch iets aan staan, internetverbinding hebben etc.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:34:
Wat heb je dan wel niet aan apparaten staan met sluipverbruik?
Als alleenwonende gebruik ik 100kWh in de maand in totaal.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvout
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 15:06
Heb je toevallig een warmtepomp of combinatie (gas/elektra). Dat hebben wij ook, ons gasverbruik is daarom onder het gemiddeld en ons elektriciteitsverbruik hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij verbruiken iets meer dan 100kWh per maand met twee. Ik werk thuis en mijn vrouw werkt parttime (niet thuis). Dat is wel met stekkerblokken ook anders haal je dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MlT69ydm36YneGmu4dl5ZuyF5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3UZCIFO3ctpgGMiQfphTonm.png?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Phusebox schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

Wauw, hoe dan? Wij zitten met 2 personen op 3600 kWh.
Jacuzzi, droger elke dag aan of extreem onzuinige apparatuur?

Met 2 personen kun je prima rond de 1000kWh (zuinig) of 1500kWh (onzuiniger) uitkomen.
3600kWh voor een 2-persoons huishouden is absurd. Dan moet je het echt gaan zoeken in gekke dingen. Beamer elke avond aan voor een filmpje?
Koken met dubbele oven, inductie etc aan?

Met 3600kWh zou ik mijn gehele huishouden dubbel kunnen uitvoeren (twee OLED's elke avond aan, twee vriezers, twee koelkasten, 4 desktops aan, twee maaltijden bereiden elke avond) en dan nog zou ik het verbruik niet halen. 8)7

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zet de aanschafkosten daarvoor wel in verhouding tot de besparing die je gaat realiseren. Een Synology kost je al snel een paar honderd euro, ga je daar een paar honderd euro aan stroom mee besparen? Ik vraag het me af.

Vaak zie je bij elektrische apparatuur zoals koelkasten dat, zeker als je nu een heel oud model hebt, er flink bespaart kan worden wanneer je een nieuwe koopt. Terugverdientijd is alsnog meerdere jaren.
***members only***

Met zo'n gasverbruik gaat het gros van je geld naar gas, niet naar stroom. Kijk eens naar de uitgesplitste nota, dan zal je dat direct zien.

Om te meten kijk eens naar iets als de VOLTCRAFT SEM6000, daarmee kan je per uur in de app terug zien wat het verbruik is. En ga daarmee al je elektrische apparaten langs voor een periode van 24 uur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tsurany schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Zet de aanschafkosten daarvoor wel in verhouding tot de besparing die je gaat realiseren. Een Synology kost je al snel een paar honderd euro, ga je daar een paar honderd euro aan stroom mee besparen? Ik vraag het me af.
Dat doe ik ook altijd, vaak komt het economisch niet uit al denken veel mensen dat (mijn ouders) dat dit wel zo is. Een vriezer van 20 jaar oud, komt niet uit (er waren toen al energielabels, had een a label van toen). Een oude CV ketel van 24 jaar oud kwam zelfs niet uit, maar goed hij ging kapot dus toch vervangen :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
LordSinclair schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Wat heb je dan wel niet aan apparaten staan met sluipverbruik?
Als alleenwonende gebruik ik 100kWh in de maand in totaal.
Wij verbruiken nu ook zo’n 100kWh p.mnd. Bijna alle elektrische apparaten zijn sluipvebruikers, sommige misschien 1 Watt, maar soms ook veel meer.
TV (5W)
Telefoonoplader in het stopcontact laten zitten (1W)
PC met andere apparatuur op stekkerblok zoals printer, speakers etc. (15W)
ADSL / kabelmodem (20W)
Wifi router (5W)
Mediabox (5W)
Koffieapparaat (5W)
Audioapparatuur (10W)
Trafo’s verlichtig (3W)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zet je het modem, de router en de mediabox ook uit? Dan heb je geen telefoon, geen opnames, geen wifi.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:48

Slapstick

Me, myself or I

***members only***

Weten jullie goede slimme meters? Ik wil op diverse plekken gaan controleren. Als het goed is heb ik nog één meter (~12 jaar oud), maar weet niet of de meest recente modellen beter zijn?

Mijn termijnbedrag was wel vrij laag, misschien moet ik deze ook standaard maar verhogen?

Alvast bedankt.
Al meer dan 25% is sluipverbruik gedurende nacht 0,1 (kW)* 8760 (uren per jaar) = 876 kWh/jaar. Hier is echt wel een behoorlijke beparing te behalen. Probeer te gaan voor één tiende van je piekverbruik (0,04). Ook heb je nog gasverbruik in juli gehad, de kachel aan lijkt me wat overdreven met bijna geen graaddagen in juli.

Je verbruik gedurende de dag is per uur is de 31ste ook vrij stabiel, zet je sochtends wat aan wat dan de hele dag blijft ronken? (PC?) dan kun je daar behoorlijk op bezuinigen.

:TweakBlog:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Marzman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:46:
Zet je het modem, de router en de mediabox ook uit? Dan heb je geen telefoon, geen opnames, geen wifi.
Bij afwezigheid wel, dan kan ik het toch ook niet gebruiken, natuurlijk niet als ik ff een uurtje weg ben ;)

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 05-08-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Met 2 personen kun je prima rond de 1000kWh (zuinig) of 1500kWh (onzuiniger) uitkomen.
3600kWh voor een 2-persoons huishouden is absurd. Dan moet je het echt gaan zoeken in gekke dingen. Beamer elke avond aan voor een filmpje?

Met 3600kWh zou ik mijn gehele huishouden dubbel kunnen uitvoeren (twee OLED's elke avond aan, twee vriezers, twee koelkasten, 4 desktops aan, twee maaltijden bereiden elke avond) en dan nog zou ik het verbruik niet halen. 8)7
Nope, alles led lampen, keuken apparatuur allemaal energiezuinig en 5 jaar oud, zo ook de warmtepompdroger (3x per week) en wasmachine (5-6x per week).

Koken op inductie, dat wel. Verder een Synology die altijd aan staat. OLED tv in de avond met name (totaal 5 uur per dag). Game nauwelijks (gemiddeld nog twee uur per week schat ik).

Ongebruikte opladers gaan uit het stopcontact. Verder een robotstofzuiger en Dyson die altijd aan de oplader hangen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Bij afwezigheid wel, dan kan ik het toch ook niet gebruiken, natuurlijk niet als ik ff een uurtje weg ben ;)
Dat is het enige dat ik aan laat staan. Ik vind het ook wel fijn als de wifi blijft werken, mijn smartphone zit daar ook op.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Bvanham schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:22:
Tja, die Nibud cijfers heb ik nooit begrepen.

Onze situatie is een oud twee onder een kap huis ong. 1920 met matige/slechte isolatie. twee personen. We koken op gas, verwarmen op gas en ik heb ook een cvleiding naar een vrijstaande blokhut lopen om die in de winter te kunnen verwarmen. Beneden stoken we grotendeels op een pelletkachel.
de rest van het huis op gas. Vrouwlief is redelijk kouwkleum dus die verwarming gaat vaak aan.

Ons gasverbruik is minder dan 300 m3/jaar. 800 meer voor de kachel en dat was weinig volgens Nibud
Stroom gaat ver over de 5000 Kw per jaar en dat is veel te veel schijnbaar.

Grootste verbruikers hier (na meten) bleken de vaatwasser, wasmachine en droger en de vijverpomp. In rust trekt ons huis 140 watt ondanks een lopend Nas en andere verbruikers ingeschakeld.

Volgens meneer/mevrouw nibud gebruiken we veel te veel stroom en te weinig gas en dat in een tochtig huis met een koukleum?

Ik heb hier in het verleden een rondje gemaakt langs alle apparaten met een stroomverbruiksmeter om te kijken waar iets te halen viel. Dat viel best tegen uiteindelijlk wat er te besparen viel dus heb ik maar zonnepanelen erbij gelegd.Valt de effectieve rekening wat lager uit en ik kan ook ineens zeggen dat ik milieubewust ben :)

Niet te druk maken over kleine afwijkingen, als je toch twijfelt investeren in een stroomverbruiksmeter en testen.

Succes.
En er hangt een meter in je meterkast ook uit 1920?

Je hebt een heel typisch gebruiksprofiel of begrijp ik je split in gasgebruik van 300 en 800 niet goed? 1100 met een pellet kachel is wellicht niet goedkoop maar wel te begrijpen als je ook nog een schuur verwarmt.

Als je rustverbruik 140 watt is en dan 5000kWh op jaarbasis gebruikt heb je Miele witgoed uit 1960 staan? Want logisch klinkt dat niet als je je vijver pomp tot de grootverbruikers rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Phusebox schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Nope, alles led lampen, keuken apparatuur allemaal energiezuinig en 5 jaar oud, zo ook de warmtepompdroger (3x per week) en wasmachine (5-6x per week).

Koken op inductie, dat wel. Verder een Synology die altijd aan staat. OLED tv in de avond met name (totaal 5 uur per dag). Game nauwelijks (gemiddeld nog twee uur per week schat ik).

Ongebruikte opladers gaan uit het stopcontact. Verder een robotstofzuiger en Dyson die altijd aan de oplader hangen.
Daar heb je m al denk ik. 5-6x per week een wasmachine aan met z'n tweeën? Wissel je per dag meerdere malen van kleding set? En een droger vreet ook energie.

De wasmand hier is met z'n tweeën na een week driekwart vol, en dan pas gaat de wasmachine aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:54
[b]Besottedorb schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:51

Mijn moeder heeft 15 jaar lang teveel betaald aan Eneco wegens een probleem in de huurwoning maar zij betaalde dan ook rond de 150,- EUR per maand in haar eentje, lijkt me bij jou niet het geval.
Dat is een hele lange tijd om een probleem te missen?
Wat was er mis gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Marzman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Dat is het enige dat ik aan laat staan. Ik vind het ook wel fijn als de wifi blijft werken, mijn smartphone zit daar ook op.
Maar als je niet thuis bent heb je die Wifi toch ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Roos79 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Dat is een hele lange tijd om een probleem te missen?
Wat was er mis gegaan?
Veel mensen hebben geen idee wat een ‘normaal’ verbruik is, dus dan weet je ook niet dat je teveel betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43
Stef87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:05:
[...]
Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die maar 1000 kWh per jaar verbruikt en zeker geen stel. Als je nog een oude draaischijf meter hebt ga er maar van uit dat deze een flinke afwijking heeft.
1500kwh is normaal voor een appartement zou ik zeggen. Lijkt me dat TS de verlichting van de hal doet of iets dergelijk. Of de vrieskist is defect. Heb zelf ook een NAS (met slaapstand wel).

Ben benieuwd wat eruit komt als TS een paar dagen fanatiek zijn elektra verbruik verminderd.

Sinds 2 jaar is m'n verbruik zelf moeilijker te meten:
(gecompenseerd door 16 zonnepanelen op m'n appartement)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diZDdiLaF380u19qnjnVDpQ8628=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wjl8SlmHNld0HgyLtWyX14VK.jpg?f=fotoalbum_large

Pure energie was (is?) de beste omdat ik aardig wat teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Vaak zie je bij elektrische apparatuur zoals koelkasten dat, zeker als je nu een heel oud model hebt, er flink bespaart kan worden wanneer je een nieuwe koopt. Terugverdientijd is alsnog meerdere jaren.

[...]

Met zo'n gasverbruik gaat het gros van je geld naar gas, niet naar stroom. Kijk eens naar de uitgesplitste nota, dan zal je dat direct zien.

Om te meten kijk eens naar iets als de VOLTCRAFT SEM6000, daarmee kan je per uur in de app terug zien wat het verbruik is. En ga daarmee al je elektrische apparaten langs voor een periode van 24 uur.
Dat is waar, ik ga ook even kijken naar de SEM600. :)

Heb je een idee hoe ik de NAS zuiniger zou kunnen maken? Zo een pricewatch: Mini-box picoPSU 90 helpen om het stroomverbruik omlaag te krijgen? Ik heb nu een pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM - maar ik denk dat deze niet verder terugklokt dan 100-200W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Absurd? Volgens de mailtjes die ik van Greenchoice krijg is 200kwh per maand voor een 2pers. huishouden vrij normaal, oplopend tot 300 voor een 4 pers. huishouden.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Oogje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Absurd? Volgens de mailtjes die ik van Greenchoice krijg is 200kwh per maand voor een 2pers. huishouden vrij normaal, oplopend tot 300 voor een 4 pers. huishouden.
Wat hun ‘normaal’ noemen is het gemiddelde verbruik van al hun gebruikers, dus daar zitten ook veel grootverbruikers tussen.
Sommige mensen laten bijv. heel de dag de TV en computer aan staan, ja dan is je verbruik dus ook een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:07
Bij mij is het thuiswerken er hard ingeschoten. Waar bij normaal verbruik ik met zijn tweeën tussen de 2 en 3 persoonshuishouden uitkomen zit ik nu dik over het limiet wat BudgetEnergie laat zien voor een 5 persoonshuiden. Waar het in mei gemiddeld voor 5 personen 311 kWh is zit ik op 563. In februari van 2020 verbruikte ik 327 kWh. Dit is ook met een server/computer die 24/u per dag aan staat. Vergeet gewoon niet dat thuiswerken ontzettend veel meer energie kost. Bij mij is dat dus ruim 200 kWh meer per maand dan wat ik normaal gesproken gebruik. Mijn gas is daarentegen wel heel erg laag, ook in de winter.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Wat hun ‘normaal’ noemen is het gemiddelde verbruik van al hun gebruikers, dus daar zitten ook veel grootverbruikers tussen.
Sommige mensen laten bijv. heel de dag de TV en computer aan staan, ja dan is je verbruik dus ook een stuk hoger.
I know, maar als je zelf aan de lage kant van t spectrum zit is het te makkelijk om iets wat blijkbaar gemiddeld is af te doen als absurd ;)

Hier haal ik die 200kwh per maand ook wel met 2 pers.
Maar wij wassen iets meer dan gemiddeld door de huisdieren, aquarium, extra vriezer, domotica...en nog niet alles LED.

Maar nu alles vervangen door LED ga ik niet snel terugverdienen (3 lantaarnpalen, TL verlichting in garage, enz enz). Vriezer is jaartje of 10 oud, koelkast moet t nog ff volhouden tot de nieuwe keuken komt.
Zodra iets kapot gaat dan komt er wel een zuinige variant voor terug :)

[ Voor 31% gewijzigd door Oogje op 05-08-2021 13:39 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een tweepersoons huishouden zonder gas en dus alles elektrisch. Jaarverbruik laatste jaar 2500 kWh met de laatste jaren een tendens van ieder jaar weer een 2 á 3 procent lager verbruik dan het jaar ervoor.

Alle verlichting is nu smart led en schakelt automatisch en volgens programma, geen pc's enkel 3 laptops en ik werk 3 á 4 dagen thuis per week.

Keramische kookplaat een jaar geleden vervangen door een inductie kookplaat en dat scheelt in ons geval ongeveer -75 kWh op jaarbasis. Er wordt veel (hobby) gekookt, 2 á 3 keer per week de wasmachine aan (bewust een model gekozen waar veel tegelijk in kan) en de droger zeer minimaal aan (max. 1x per week). Vaatwasser max. 3x per week aan. Synology NAS staat 24/7 te snorren in de meterkast. In de keuken naast de koel/vries combi ook nog een losse staande vriezer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Oogje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

I know, maar als je zelf aan de lage kant van t spectrum zit is het te makkelijk om iets wat blijkbaar gemiddeld is af te doen als absurd ;)

Hier haal ik die 200kwh per maand ook wel met 2 pers.
Maar wij wassen iets meer dan gemiddeld door de huisdieren, aquarium, extra vriezer, domotica...en nog niet alles LED.

Maar nu alles vervangen door LED ga ik niet snel terugverdienen (3 lantaarnpalen, TL verlichting in garage, enz enz). Vriezer is jaartje of 10 oud, koelkast moet t nog ff volhouden tot de nieuwe keuken komt.
Zodra iets kapot gaat dan komt er wel een zuinige variant voor terug :)
Ja dan weet je waar het verbruik vandaan komt, maar zo’n 50% heeft geen idee wat ze verbruiken of waar het vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HollowGamer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Dat is waar, ik ga ook even kijken naar de SEM600. :)
En anders even wat reviews opzoeken, dit soort slimme stopcontacten worden vaak gereviewed op diverse tech sites.
Heb je een idee hoe ik de NAS zuiniger zou kunnen maken? Zo een pricewatch: Mini-box picoPSU 90 helpen om het stroomverbruik omlaag te krijgen? Ik heb nu een pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM - maar ik denk dat deze niet verder terugklokt dan 100-200W?
Het hangt er vanaf waar de stroom door gebruikt wordt, verlies je het aan efficientie in de PSU of verbruikt je systeem simpelweg flink wat stroom? Een efficiënte PSU gaat zeker helpen maar dan moet je wel weten wat de efficiëntie nu is en wat het gaat worden. Stel je computer vraagt 100 watt aan stroom en de efficiëntie met die load is nu 75% dan verbruikt hij effectief ~133 watt. Heeft de nieuwe voeding een efficiëntie van 90% dan verbruikt hij na de upgrade ~ 111 watt. Dat is een verschil van 22 watt, best redelijk. Met een vraag naar slechts 50 watt is het ~67 watt versus ~56 watt, een verschil van slechts 11 watt, al minder de moeite waard.

Een voeding heeft dus niet een minimum verhogen dat hij perse levert, als jij 10 watt vraagt dan zal hij ook 10 watt leveren, echter de efficiëntie kan dan vrij laag zijn waardoor het verbruik hoger ligt.

Efficiëntie wordt echter ook steeds relevanter naarmate je systeem meer stroom vraagt, bij een relatief lage vraag is het een relatief kleine winst. Daarnaast is je huidige voeding al redelijk efficient en is het de vraag of een 50 euro upgrade ook een 50 euro besparing gaat opleveren.

Even naar de specs van je NAS kijkende zou ik verwachten dat je rond de 50 watt idle uit komt als je harde schijven in spindown gaan, daar gaat een efficiëntie verschil van 10% dus heel weinig concreet resultaat hebben. Stel je kan er 10 watt mee besparen dan is dat ~88kWh op jaarbasis en kom je op ~20 euro uit. Dan heb je een nieuwe voeding, a 50 euro, na 2,5 jaar terug verdiend. Is je besparing slechts 5 watt dan duurt het al 5 jaar. Dan is er nog meer winst te halen met intelligent de NAS uitschakelen als je hem niet gebruikt.

Ik zou persoonlijk echt eerst gaan meten voor je naar oplossingen gaat kijken. Ga eerst in kaart brengen welke verbruikers je hebt en waar de meeste winst te behalen valt. Neem bijvoorbeeld een droger, de oude modellen zuipen stroom terwijl de nieuwe warmtepomp modellen een stuk zuiniger zijn. Maar ook een koelkast kan flink verbruiken als het een oud en onzuinig model is, zit je zo aan een paar honderd kWh extra.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 05-08-2021 13:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Volgens mij ben ik een van die groot gebruikers, we zitten eigenlijk elke maand wel boven de 1000kWh. Maar onze vaatwasser gebruiken we dagelijks, onze wasmachine en droger staan ook wel elke dag rondjes te draaien. Volgens mij is ons stand-by gebruik in de nacht ook +/- 0.5kWh ... (vrijstaand en huishouden van 4, niet helemaal te vergelijken met de topic starter).

[ Voor 13% gewijzigd door thafusion op 05-08-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Hier een 2m5 persoons huishouden (1 jong kind) gasloos, wij verbuikten zonder zonnepanelen ~6200kWh/jaar en met zonnepanelen ~5000kWh, met 2 personen een groot deel van het jaar thuiswerken.
Teruglevering van de zonnepanelen is ~3500kWh, dus blijft er netto een 1500kWh over.

Tsja, dat sluipverbruik... Hier is dat:
de netwerkapparatuur (modem + 3x wifi AP + 3x switch),
de NAS,
de RPi (Spotify connect unit + domoticz voor slimme meter + temperaturen logging)
de tv-hoek (tv + receiver + Ziggo kastje)
de Qooker
de koelkast + vriezer

Wanneer we voor langere tijd weg gaan zet ik in de meterkast gewoon nagenoeg alles uit behalve de NAS + RPi + koelkasten, dan is het sluipverbruik 1kWh/dag.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HollowGamer Wat was je maandelijkse voorschot ?

+-1500kWh Elektra en 400m3 Gas is niet raar voor 1 persoon. Maar als je maandelijkse voorschot te laag is, moet je bijbetalen. Als eens gedacht om misschien te gaan overstappen ?
Lees goed wat je per kWh, en per m3 moet betalen(per eenheid)

Overstappen kan alleen als je huidige contract is afgelopen, of snel afloopt. via sites als https://www.pricewise.nl/ kun je een vergelijking maken, kies dan wel of je dal en dag tarief hebt, en kies voor 1j vast, niet variabel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

thafusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:41:
Volgens mij ben ik een van die groot gebruikers, we zitten eigenlijk elke maand wel boven de 1000kWh. Maar onze vaatwasser gebruiken we dagelijks, onze wasmachine en droger staan ook wel elke dag rondjes te draaien. Volgens mij is ons stand-by gebruik in de nacht ook +/- 0.5kWh ... (vrijstaand en huishouden van 4, niet helemaal te vergelijken met de topic starter).
Holy moly, in anderhalve maand verbruik jij ongeveer wat ik in een jaar verbruik.
Met zo'n verbruik hoop ik dat je flink hebt geïnvesteerd in zonnepanelen om de kosten nog enigzins te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Zit je nog in de luiers dan met iedere dag een wasmachine en droger of groot gezin?
Maar ja als je graag teveel betaald moet je dat natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is je standby verbruik 0,5kW of 0,5kWh? Want met een nacht van ~8 uur is 0,5kWh vergelijkbaar met een standby verbruik van 0,06kW.

Maar 12.000 kWh per jaar verbruiken doe je niet enkel omdat je met z'n vieren bent of een vrijstaand huis hebt, dan heb je echt grootverbruikers zoals een zwembad, sauna, warmtepomp,... of heb je een (onbewust) onzuinige levensstijl waardoor je heel veel elektriciteit verbruikt voor luxeproducten.

Stel je wasmachine en droger gebruiken 3kWh per dag dan kom je hooguit aan de 1000kWh, dan heb je alsnog 11.000 kWh die je verbruikt aan andere zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 05-08-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Holy moly, in anderhalve maand verbruik jij ongeveer wat ik in een jaar verbruik.
Met zo'n verbruik hoop ik dat je flink hebt geïnvesteerd in zonnepanelen om de kosten nog enigzins te drukken.
Ja, er ligt momenteel voor 10kWp vermogen op ons dak, bedoeling is om nog meer te installeren.
HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Zit je nog in de luiers dan met iedere dag een wasmachine en droger of groot gezin?
Maar ja als je graag teveel betaald moet je dat natuurlijk zelf weten.
We zitten inderdaad nog met luiers en kinderen met ongelukjes in bed ... :X. Door de zonnepanelen valt het uiteindelijke bedrag wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Wij zitten tegen de 7000-8000kwh per jaar maar enorm veel is nacht verbruik en is je terugverdienperiode (met de huidig bizar lage teruglevertarieven) zo bizar groot dat het bijna de investering niet waard is. Even zo uit mijn hoofd dit jaar was het 9,2ct tegen 26,4ct, wat straks alleen meer erger wordt.

Kosten heb ik nooit echt begrepen, ik ben in ruim 10 jaar tijd 'slechts' 18 euro in de maand omhoog gegaan (klinkt veel, maar relatief op inflatie is dat niet), ik wacht nog steeds tot ik zo'n accu in de tuin kan krijgen om nachtverbruik te kunnen compenseren, daar heb ik meer aan dan overproductie tijdens de dag.
Tsurany schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:06:
of heb je een (onbewust) onzuinige levensstijl waardoor je heel veel elektriciteit verbruikt voor luxeproducten.
Hij betaald er toch gewoon voor? Maar stel nu dat hij 10.000 kwh per jaar weet op te wekken, dan is opeens heel het 'onzuinige luxeproduct' geen probleem meer? Mijn energieleverancier zegt 99% van mijn geleverde stroom zon/wind is, is per saldo toch precies hetzelfde?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
Tsurany schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:06:
[...]

Is je standby verbruik 0,5kW of 0,5kWh? Want met een nacht van ~8 uur is 0,5kWh vergelijkbaar met een standby verbruik van 0,06kW.

Maar 12.000 kWh per jaar verbruiken doe je niet enkel omdat je met z'n vieren bent of een vrijstaand huis hebt, dan heb je echt grootverbruikers zoals een zwembad, sauna, warmtepomp,... of heb je een (onbewust) onzuinige levensstijl waardoor je heel veel elektriciteit verbruikt voor luxeproducten.

Stel je wasmachine en droger gebruiken 3kWh per dag dan kom je hooguit aan de 1000kWh, dan heb je alsnog 11.000 kWh die je verbruikt aan andere zaken.
Gaat om 500 Watt per uur, dus 0,5kW. We hebben een groot terrein zonder 'straat-verlichting' ben dus genoodzaakt om zelf de boel te verlichten voor een gevoel van veiligheid, wel energiezuinig. Dat is dus geen luxe, maar eerder zuinigheid van de gemeente... tevens wel een warmtepomp voor de verwarming, maar ook een NAS, 5 wifi hotspots 8)7om overal bereik te hebben.

Uiteraard ben ik wel duurzaam bezig, eigen zonnepanelen en ingekochte stroom zou opgewekt moeten zijn op basis van Nederlandse windenergie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SinergyX schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:11:

Hij betaald er toch gewoon voor? Maar stel nu dat hij 10.000 kwh per jaar weet op te wekken, dan is opeens heel het 'onzuinige luxeproduct' geen probleem meer? Mijn energieleverancier zegt 99% van mijn geleverde stroom zon/wind is, is per saldo toch precies hetzelfde?
Het is voor mij überhaupt geen probleem, begrijp me niet verkeerd. Het is enkel een situatie waar het gemiddelde huishouden zich niet mee moet vergelijken omdat iemand in die situatie duidelijk het hogere verbruik accepteert om bepaalde luxe producten te gebruiken.
Als iemand een jacuzzi in de tuin heeft die vaak verwarmd wordt dan gaat dat nu eenmaal gepaard met veel stroom kosten, dat is een bewuste keuze maar dan is het verbruik niet te vergelijken met iemand die zulke apparaten niet heeft. Zeker als je zulke apparaten 's nachts ook hun temperatuur laat vasthouden gaat je standby verbruik flink hoger zijn.
thafusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Gaat om 500 Watt per uur, dus 0,5kW. We hebben een groot terrein zonder 'straat-verlichting' ben dus genoodzaakt om zelf de boel te verlichten voor een gevoel van veiligheid, wel energiezuinig. Dat is dus geen luxe, maar eerder zuinigheid van de gemeente... tevens wel een warmtepomp voor de verwarming, maar ook een NAS, 5 wifi hotspots 8)7om overal bereik te hebben.

Uiteraard ben ik wel duurzaam bezig, eigen zonnepanelen en ingekochte stroom zou opgewekt moeten zijn op basis van Nederlandse windenergie.
Kijk dat verklaard al veel, als je een groot terrein wilt verlichten gaat dat zelfs met led verlichting toch aardig wat elektriciteit kosten. En vijf wifi hotspots vraagt een stuk meer stroom dan een vrijstaand huis dat met een enkele extra hotspot al volledige dekking heeft. Dat zal een stuk meer bijdragen dan elke dag wassen en drogen denk ik ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 05-08-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Wij zitten tegen de 7000-8000kwh per jaar maar enorm veel is nacht verbruik en is je terugverdienperiode (met de huidig bizar lage teruglevertarieven) zo bizar groot dat het bijna de investering niet waard is. Even zo uit mijn hoofd dit jaar was het 9,2ct tegen 26,4ct, wat straks alleen meer erger wordt.

Kosten heb ik nooit echt begrepen, ik ben in ruim 10 jaar tijd 'slechts' 18 euro in de maand omhoog gegaan (klinkt veel, maar relatief op inflatie is dat niet), ik wacht nog steeds tot ik zo'n accu in de tuin kan krijgen om nachtverbruik te kunnen compenseren, daar heb ik meer aan dan overproductie tijdens de dag.

[...]

Nachtverbruik? Wat ben je aan het stoken dat je dermate veel in de nacht verstookt?

Wat betreft je tweede punt: 1000kWh per maand verstoken is bedroevend, maar met zonnepanelen doe je het in ieder geval nog enigzins groen. Beter dan 1000kWh per maand uit een kolencentrale halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Dat klopt natuurlijk niet, de teruglever vergoeding stopt pas in 2031, terugverdientijd van zonnepanelen is nu ongeveer 7 jaar, daarna is wat je kunt verbruiken tijdens levering van de panelen gratis.
Bij veel leveranciers kun je het verbruik nog wegstrepen tegen de oplevering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thafusion
Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:27:
[...]

Wat betreft je tweede punt: 1000kWh per maand verstoken is bedroevend, maar met zonnepanelen doe je het in ieder geval nog enigzins groen. Beter dan 1000kWh per maand uit een kolencentrale halen.
Om mijn verbruik te gaan classificeren als bedroevend gaat enigszins off-topic dus ik ga het hier ook bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Groep zal groot genoeg om excessen als mensen die hun router / wifi uit gooien als ze van huis gaan ;) aan de ene kant en aan de andere kant mensen met jacuzzi en koi vijver en verwarmde garage uit te middelen.

Greenchoice trekt toch een bepaalde groep "groenere" meer bewustere gebruikers aan. Zie opvallend veel mensen hier reageren met de Greenchoice overzicht plaatjes dus denk dat hun data groep zelfs aan de lagere kant zit van "Nederland".

Wij gebruiken als gezin van 4 (met 2 pubers) 2600kWh per jaar, leveren er 2400 terug (met zonnepanelen) dus netto iets van 200 kWh op de rekening en ~800-900 m3 gas (laatste winter was het duurst met 925 m3). Dit in een huis uit 2009 met 180m2 woonoppervlakte. Daarmee gebruiken wij volgens Greenchoice net zoveel als een stel in een appartement.

Ik heb wel eens fanatiek alles achter Plugwise schakelaars gedaan om het sluipverbruik te temmen. In de praktijk verdiende ik er geen cent mee. Schakelapparatuur had minimale invloed, (wel op mijn humeur maar das een ander verhaal). Mijn grootverbruikers zijn de apparaten die je niet kan afschakelen (koelkast / vriezer, droger, Quooker en de WTW installatie) voor de rest wel alles LED qua verlichting, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Routers en modem gaan niet uit, dat vind de KPN TV box niet leuk, dan moet je continue de boel resetten en vallen er monitoring zaken van de omvormer uit.

Ik zie wel invloed op het (meer) thuis werken en scholing de laatste tijd; een kleine toename qua stroom. Ons huis is zo geïsoleerd dat het aanwezig zijn met 4 personen al voor voldoende warmte zorgt zodat alleen 's avonds in de winter de kachel aan gaat dus dat maakt qua gasgebruik niet uit. Qua elektro: Vooral door meer koffie /thee drinken, maar het minder kleding wassen / strijken door gewoon 2/3 dagen in dezelfde sweatshirt achter de pc thuis heft elkaar grotendeels op. Alleen meer water gebruik door meer wc gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:27:
[...]

Nachtverbruik? Wat ben je aan het stoken dat je dermate veel in de nacht verstookt?

Snachts leveren zonnepanelen niks op, ik denk ook dat SinergyX in Belgie zit met die teruglevertarieven.

Het zal wel een warmtepomp of iets zijn, en een electrische auto die thuis snachts opgeladen wordt gok ik.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:57:
Waar je overigens ook weinig aan hebt is je TV uit zetten met een stekkerblok.
De TV zal niet veel stroom gebruiken maar je android/apple tv box, je modem, je router, nas en weet ik veel wat er bij de gemiddelde tweaker allemaal aanhangt tikken bést aardig aan.
Iets dat 24/7 aanstaat terwijl je het maar 8/7 gebruikt is zonde van de stroom en kun je net zo goed uitzetten met een stekkerblok.

5 apparaten die per stuk slechts 15w doen zijn op jaarbasis toch ruim 650Kwh , als je die alleen al uitzet als je slaapt (8u) en naar je werk bent (8u) bespaar je zomaar 438Kwh per jaar. Bijna 100 euro. Daar kan wel een diepteinvestering van 2,50 vanaf voor zo'n schakelaar lijkt me :+
Lethalis schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:49:
. Stond normaal op 18 graden omdat we toch niet thuis waren, alleen s avonds hoger. Nu staat het de hele dag aan op 21 graden (okee s nachts niet).
Het is véél voordeliger om de kachel overdag als je niet thuis bent op 15 te zetten en pas aan te zetten als je thuiskomt of als je een programmeerbare thermostaat hebt hem zo in te stellen dat het warm is als je thuis komt.
De hele dag 18 graden stoken terwijl je niet thuis ent doe je letterlijk voor de vogeltjes en is zonde van je geld.

van 21 naar 20 graden scheelt ook een flinke slok op de borrel trouwens en uiteraard 's avonds ook weer op 15 graden zetten een uur voor je naar bed gaat ongeveer, het huis blijft dan nog best een tijdje warm.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 05-08-2021 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Metro2002 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:23:
[...]

De TV zal niet veel stroom gebruiken maar je android/apple tv box, je modem, je router, nas en weet ik veel wat er bij de gemiddelde tweaker allemaal aanhangt tikken bést aardig aan.
Iets dat 24/7 aanstaat terwijl je het maar 8/7 gebruikt is zonde van de stroom en kun je net zo goed uitzetten met een stekkerblok.

5 apparaten die per stuk slechts 15w doen zijn op jaarbasis toch ruim 650Kwh , als je die alleen al uitzet als je slaapt (8u) en naar je werk bent (8u) bespaar je zomaar 438Kwh per jaar. Bijna 100 euro. Daar kan wel een diepteinvestering van 2,50 vanaf voor zo'n schakelaar lijkt me :+
Moderne apparatuur gebruikt erg weinig stroom in standby mode. Dus je Apple TV zou ik rustig aan laten staan en zorgen dat de automatische standby optie gebruikt wordt. Ook je NAS heeft vaak wel een standby schedule, gewoon lekker gebruiken. Juist een schakelaar kan problematisch zijn, niet elk apparaat wordt graag hard uitgezet, zeker als ze allerlei (automatische) updates uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Bij ons is een van de (vermoedelijke) significante sluipverbruikers de CV/verwarmingspomp. Ik zie het verbruik met zo'n 3kwh/dag stijgen in de wintermaanden, en dat verschil is niet helemaal te verklaren met anders/meer verbruik van andere apparatuur. Er lijkt een correlatie te zijn tussen het aantal graaddagen en het electriciteitsverbruik.
Ik zie ook een verschil sinds het thuiswerken, en de verwarming overdag ook iets hoger staat, hoewel ik niet voldoende meetpunten heb om harde conclusies te trekken.

Met andere woorden, met alleen Februari als meetpunt is het lastig om conclusies te trekken, omdat kou en je verwarmingsapparatuur ook een factor kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

En nu het rekensommetje met een standby verbruik van <0.5W. Dan kan dat schakelaartje al nauwelijks meer uit...

Het verschilt zeker, dus het nakijken kan geen kwaad. Een NAS zal meer verbruiken, of je die constant hard wil uitschakelen vraag ik me af. Er zijn wel zaken als bijvoorbeeld (oudere) audioversterkers die schrikbarende standby verbruiken hebben.

Dus ik zeg zeker niet dat je standby verbruik moet negeren, maar wel dat je goed bedenkt wat je precies gaat schakelen. Ik ga echt niet de moeite nemen elke dag een schakelaar achter mijn TV aan en uit te zetten voor de verwaarloosbare besparing die mij dat oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:54
Barrycade schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:50:
[...]

Groep zal groot genoeg om excessen als mensen die hun router / wifi uit gooien als ze van huis gaan ;) aan de ene kant en aan de andere kant mensen met jacuzzi en koi vijver en verwarmde garage uit te middelen.
Je vergeet daarbij één belangrijk punt.

Aan de kant van de extreem zuinige gebruikers zit er een grens aan wat men zuiniger dan gemiddeld kan zijn.
Aan de kant van grootverbruikers zit geen theoretische maximumgrens. Zeker in een tijdperk met steeds meer EV's, warmtepompen en vormen van elektrische COP1 verwarming zoals infraroodpanelen, naast de al genoemde jacuzzi's, zwembaden etc.
Één warmtepomp voor een flinke woning gebruikt al net zo veel (of meer) als een 'gemiddeld huishouden'.
En iemand die veel kilometers met zijn EV maakt, kan voor het opladen daarvan op jaarbasis ook makkelijk 2 maal zoveel kWh's nodig hebben als een gemiddeld huishouden.

En zo kan een 'groen' en milieubewust huishouden wat het eigenlijk best zuinig aan doet, in praktijk gemakkelijk 3 tot 4 keer zo veel elektriciteit afnemen als een 'gemiddeld' huishouden. Een hoeveelheid die bij een gemiddelde woning vaak niet meer volledig gecompenseerd kan worden met zonnepanelen, simpelweg omdat het dak te klein is.

Gemiddelden anno 2021 zeggen héél weinig en mensen die veel verbruiken trekken harder het gemiddelde omhoog dan dat de mensen die weinig gebruiken het gemiddelde naar beneden trekken. Om te weten hoe betrouwbaar een gemiddelde is, moet je veel meer data hebben dan alleen dat.

Even visualiseren. Stel: gemiddeld is 2500kWh.
6 huishoudens zitten elk op ongeveer 2000kWh.
2 huishoudens leven zuinig zitten elk op ongeveer 1000kWh.
1 huishouden zit dankzij een flink deel eigen opwek met direct eigen gebruik op 500kWh netafname
1 huishouden met warmtepomp en EV zit op 9000kWh.

Als je uitsluitend naar het gemiddelde kijkt, dan is klant nummer 11 met 2500kWh verbruik heel gemiddeld. Toch gebruikt deze persoon ten minste een kwart meer dan 90% van de cijfers waaruit het gemiddelde is berekend. Om deze reden wordt vaak uitgegaan van de mediaan, of wordt de bovenste en onderste X % van de data niet meegenomen in de berekening van het gemiddelde. Hoe de energieleverancier hun gemiddelde berekenen is mij niet bekend.

Overigens is er via de netbeheerders openbare data beschikbaar tot op postcode-niveau hoeveel energie binnen die postcode gemiddeld per aansluiting verbruikt wordt. Ik vermoed dat dit het werkelijk gemiddelde is, dus zonder weglaten van excessen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 05-08-2021 17:23 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
boxlessness schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:42:
Bij ons is een van de (vermoedelijke) significante sluipverbruikers de CV/verwarmingspomp. Ik zie het verbruik met zo'n 3kwh/dag stijgen in de wintermaanden, en dat verschil is niet helemaal te verklaren met anders/meer verbruik van andere apparatuur. Er lijkt een correlatie te zijn tussen het aantal graaddagen en het electriciteitsverbruik.
Ik zie ook een verschil sinds het thuiswerken, en de verwarming overdag ook iets hoger staat, hoewel ik niet voldoende meetpunten heb om harde conclusies te trekken.

Met andere woorden, met alleen Februari als meetpunt is het lastig om conclusies te trekken, omdat kou en je verwarmingsapparatuur ook een factor kan zijn.
Dat klopt, toen wij hier kwamen wonen vrat de CV ketel ook stroom en gas, snel een nieuwe Remeha Tzerra gekocht, deze heeft een modulerende pomp die 75% zuiniger is en ook nog eens 30% minder gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Het is véél voordeliger om de kachel overdag als je niet thuis bent op 15 te zetten en pas aan te zetten als je thuiskomt of als je een programmeerbare thermostaat hebt hem zo in te stellen dat het warm is als je thuis komt.
De hele dag 18 graden stoken terwijl je niet thuis ent doe je letterlijk voor de vogeltjes en is zonde van je geld.
Dat hangt ook af van de manier waarop je verwarmt. Ik ken mensen met vloerverwarming die dat deden en als gevolg daarvan juist twee keer zo veel verbruikten. Omdat de ketel zo veel moeite meest doen om het huis 's avonds op temperatuur te krijgen.

Wij laten het huis op een stabiele temperatuur en kunnen mede daardoor de watertemperatuur laag laten (iets van 40 graden?). De verwarming hoeft dan alleen af en toe wat bij te verwarmen. Gasverbruik is iets van 1600 m3 per jaar voor 200 m2 woonoppervlak, waarbij we ook dagelijks in bad gaan, douchen etc. Lijkt me niet extreem veel voor een comfortabel leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
De verbruiksmeter komt morgen binnen, hebben jullie nog tips hoe ik het beste het kan meten? Echt per apparaat of per groep (contactdoos)? :)

Heeft het nog enigszins zin om ergens bezwaar te maken tegen de hoge rekening? Of is dat echt mijn probleem? Ik zit in een huurhuis en zij hebben het geregeld met ander bedrijf dat de reparatie heeft uitgevoerd.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:54:
@HollowGamer Wat was je maandelijkse voorschot ?

+-1500kWh Elektra en 400m3 Gas is niet raar voor 1 persoon. Maar als je maandelijkse voorschot te laag is, moet je bijbetalen. Als eens gedacht om misschien te gaan overstappen ?
Lees goed wat je per kWh, en per m3 moet betalen(per eenheid)

Overstappen kan alleen als je huidige contract is afgelopen, of snel afloopt. via sites als https://www.pricewise.nl/ kun je een vergelijking maken, kies dan wel of je dal en dag tarief hebt, en kies voor 1j vast, niet variabel.
Dat was altijd rond de 75-80 euro p.m. Maar Greenchoice heeft dit nu opgehoogd naar 95 euro p.m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:05:
De verbruiksmeter komt morgen binnen, hebben jullie nog tips hoe ik het beste het kan meten? Echt per apparaat of per groep (contactdoos)? :)

Heeft het nog enigszins zin om ergens bezwaar te maken tegen de hoge rekening? Of is dat echt mijn probleem? Ik zit in een huurhuis en zij hebben het geregeld met ander bedrijf dat de reparatie heeft uitgevoerd.

Thanks.
Je kunt inderdaad algemeen beginnen per contactdoos. En mocht je opvallend verbruik zien, of gewoon specifieker willen weten, inzoomen op de verschillende apparaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:06:
[...]

Dat was altijd rond de 75-80 euro p.m. Maar Greenchoice heeft dit nu opgehoogd naar 95 euro p.m.
Ga eens vergelijken bij andere aanbieders, en hou je gebruik ruim aan.
500m3 gas, en 1700kWh stroom. Dan zie je zelf wat het elders kost. Je zit toch niet vastgebakken aan Green…?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:44:
[...]

Dat hangt ook af van de manier waarop je verwarmt. Ik ken mensen met vloerverwarming die dat deden en als gevolg daarvan juist twee keer zo veel verbruikten. Omdat de ketel zo veel moeite meest doen om het huis 's avonds op temperatuur te krijgen.
Vloerverwarming is inderdaad een ander verhaal maar bij gewone radiatoren is het echt onzuiniger om de verwarming aan te laten als je er niet bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Geinig topic xD

Ik heb net als de topic starter een 1-persoonshuishouden en verbruik, in corona tijd, nu ook tegen de 3000kw per jaar.
In vergelijking, in de jaren daarvoor pre-corona zat ik op +- 2000kw.
Het vele thuis zijn heeft dus flinke invloed! (Verrassend ;))
Wat ik wel werkte in de winter is dat ik flink minder hoefde te stoken door de hitte die werd uitgestoten door de PC, laptop en TV. Elk nadeel heeft zijn voordeel. :+

Dus @topicstarter, je bent niet de enige ;)

Verbruikers:
2x koelkasten
Wasdroogcombinatie (die zijn niet zuinig met drogen... maar mis de ruimte voor een losse droger)
LED Tv die praktisch de hele dag aan staat
Werklaptop hele dag aan
Prive PC hele dag aan
NAS
Electrisch koken
Mechanische ventilatie

Neemt niet weg dat ik het idee heb dat ik op plekken nog wel wat sluipverbruik heb, alleen aangezien ik binnenkort ga verhuizen wordt het een projectje om in de gaten te gaan houden in de nieuwe woning ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ikke_Niels op 05-08-2021 22:14 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Ikke_Niels De TV en de PC de hele dag aan en twee koelkasten in je eentje, dan hoef je je niet druk te maken om sluipverbruik :+
En in je eentje moet je ieder dag wassen en drogen?
Hier gebruiken we geen droger, gewoon op een wasrek en de volgende dag is het droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
HereIsTom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:23:
@Ikke_Niels De TV en de PC de hele dag aan en twee koelkasten in je eentje, dan hoef je je niet druk te maken om sluipverbruik :+
En in je eentje moet je ieder dag wassen en drogen?
Hier gebruiken we geen droger, gewoon op een wasrek en de volgende dag is het droog.
True luiheid dient de mens. ;)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tsurany schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Moderne apparatuur gebruikt erg weinig stroom in standby mode. Dus je Apple TV zou ik rustig aan laten staan en zorgen dat de automatische standby optie gebruikt wordt. Ook je NAS heeft vaak wel een standby schedule, gewoon lekker gebruiken. Juist een schakelaar kan problematisch zijn, niet elk apparaat wordt graag hard uitgezet, zeker als ze allerlei (automatische) updates uitvoeren.
Per apparaat valt dat inderdaad reuze mee, maar als je alles optelt bespaar je honderden euro's per jaar aan al die apparaten die aan staan terwijl je ze niet gebruikt.

Mijn vorige koffieapparaat had ook van die tiptoetsen, daar heb ik ook een schakelaar tussen gezet. Die schakelaar kost 2,50 dat heb je zo terugverdient. Als je dat bij alles doet (en bij de tv, de computer en dergelijke zitten apparaten in een groep wat het makkelijker maakt en zelfs minder werk. Anders moet ik wee monitoren uit gaan zetten op mijn werkplek, nu een stekkerblok en dan is alles echt uit, de pc, de wifibridge, de monitoren, de laadkabel van mijn mobiel etc.).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Ga eens vergelijken bij andere aanbieders, en hou je gebruik ruim aan.
500m3 gas, en 1700kWh stroom. Dan zie je zelf wat het elders kost. Je zit toch niet vastgebakken aan Green…?
Helaas wel nog tot aan januari. ;)

Ik doe het vergelijken altijd met Independer, zal volgend jaar ook andere vergelijkers meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Marzman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:57:
[...]
Per apparaat valt dat inderdaad reuze mee, maar als je alles optelt bespaar je honderden euro's per jaar aan al die apparaten die aan staan terwijl je ze niet gebruikt.

Mijn vorige koffieapparaat had ook van die tiptoetsen, daar heb ik ook een schakelaar tussen gezet. Die schakelaar kost 2,50 dat heb je zo terugverdient.
Eigenlijk ben je dan te laat en zit de betere besparing al bij het moment dat je zo'n apparaat koopt. Als je bij aanschaf al met op het (sluip-) verbruik van apparatuur, dan kan dat heel veel schelen. Ik heb zelf bv laatst mijn monitor vervangen, waarbij de nieuwe twee keer zo groot is, maar tegelijk maar de helft van het verbruik van de vorige heeft. Ook bij koffiemachines kan het lonen om hiernaar te kijken, omdat je soms ook binnen het zelfde merk verschillen hebt en je een zuiniger type machine, ook als die duurder is, al snel hebt terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:18:
[...]

Eigenlijk ben je dan te laat en zit de betere besparing al bij het moment dat je zo'n apparaat koopt. Als je bij aanschaf al met op het (sluip-) verbruik van apparatuur, dan kan dat heel veel schelen. Ik heb zelf bv laatst mijn monitor vervangen, waarbij de nieuwe twee keer zo groot is, maar tegelijk maar de helft van het verbruik van de vorige heeft. Ook bij koffiemachines kan het lonen om hiernaar te kijken, omdat je soms ook binnen het zelfde merk verschillen hebt en je een zuiniger type machine, ook als die duurder is, al snel hebt terugverdiend.
Die monitoren koop ik niet, die zijn van mijn werk :) Het koffiezetapparaat dat ik nu heb heeft een echte aan uit knop, ook een standbystand en kopjesverwarmer enzo maar dat heb ik allemaal zo kort mogelijk ingesteld dat hij ook vrij snel uit gaat als ik de knop vergeet.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
HollowGamer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:06:
[...]

De energieprijzen zijn de laatste paar maanden ook behoorlijk omhoog geschoten. Het zou zomaar kunnen dat het nieuwe voorschot past bij een gelijk gebleven verbruik

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ivow85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

De energieprijzen zijn de laatste paar maanden ook behoorlijk omhoog geschoten. Het zou zomaar kunnen dat het nieuwe voorschot past bij een gelijk gebleven verbruik
Ja, ik heb spijt achteraf dat ik geen driejarig contract heb afgesloten vorig jaar :) Dat was midden in de lockdowns toen waren de prijzen heel laag.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ivow85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

Alleen gas toch? De gasrekening is hier de afgelopen jaren gestegen tot inmiddels 77% van de totale energierekening en er is niets dat we kunnen doen (sociale huur :/. ).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:22
Meten is weten. Dus je P1 uitlezen als je die hebt en een simpele stroommeter kopen die je tussen het WCD stopt. Hiermee heb ik zelf thuis ook inzicht gekregen. Wat je gebruikt is echt niet zo extreem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43
Wat betreft de prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cA4DlSWH1DOIiYu2WQreakWtFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av0Ak9VLrS93FSe8AIWCiIlM.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt dat goed omgaan met klimaatverandering dikke money 💷💶 is. Isolatie en elektra zijn oplossingen. Niets doen = geld verdampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Raven schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Alleen gas toch? De gasrekening is hier de afgelopen jaren gestegen tot inmiddels 77% van de totale energierekening en er is niets dat we kunnen doen (sociale huur :/. ).
Nee, ook elektra. Begin van het jaar kon je elektra contracten afsluiten voor zo'n 22ct/kWh. Wanneer je nu een nieuw elektra contract afsluit, zit je op 27-28ct. De all-in prijs voor een kWh is nu dus pakweg 25% hoger. De kale prijs die de energieleveranciers rekenen voor een kWh is verdubbeld :X

Afgelopen jaren ging de gasprijs voornamelijk omhoog door het eerlijker maken van de energiebelastingen. Elektra werd daardoor juist wat goedkoper. De prijsstijgingen die er nu zijn, komen echt doordat de kale energieprijzen exploderen.

*afhankelijk van wat je al gedaan hebt, kun je ook zeker bij sociale huur zelf wel iets doen.
- De cv-ketel instellen op 50, 55 of 60 graden (in plaats van de standaard 80 of 90 graden)
- Tochtstrips en radiatorfolie gebruiken
- CV-leidingen in ruimtes die niet verwarmd hoeven te worden isoleren
- Met behulp van de Tweaker-tips je installatie zo goed mogelijk waterzijdig inregelen. Hier is een heel topic over
- Bij de verhuurder vragen of het mogelijk is om tegen een kleine huurverhoging isolatieglas te laten monteren en wat zij verder kunnen betekenen in het verduurzamen van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ivow85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:32:
*afhankelijk van wat je al gedaan hebt, kun je ook zeker bij sociale huur zelf wel iets doen.
- De cv-ketel instellen op 50, 55 of 60 graden (in plaats van de standaard 80 of 90 graden)
- Tochtstrips en radiatorfolie gebruiken
- CV-leidingen in ruimtes die niet verwarmd hoeven te worden isoleren
- Met behulp van de Tweaker-tips je installatie zo goed mogelijk waterzijdig inregelen. Hier is een heel topic over
- Bij de verhuurder vragen of het mogelijk is om tegen een kleine huurverhoging isolatieglas te laten monteren en wat zij verder kunnen betekenen in het verduurzamen van de woning.
Allemaal op 1 na check, gasverbruik is daardoor van 1400-1600m3 gedaald naar 700-900m3, wat gezien het gebrek aan isolatie best laag is. M.b.t. het laatste punt, ze weigeren ook maar iets aan de woningen in deze buurt te doen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raven schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Allemaal op 1 na check, gasverbruik is daardoor van 1400-1600m3 gedaald naar 700-900m3, wat gezien het gebrek aan isolatie best laag is. M.b.t. het laatste punt, ze weigeren ook maar iets aan de woningen in deze buurt te doen :/
Er schijnt een doorzichtige folie te zijn die je op ramen kan plakken die ook redelijk isolerend werkt. Als het enkel glas is zou ik dat overwegen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dit is mijn NAS (400W voeding) in idle:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mabYD967H3db0D48ywerfh3s9jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VB9BwKZkYO70BbuOkJyj9JaV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn NAS met Kodi + 1080p video:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H7KtNG4fZQtU7iIhHwtRjucAeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrnbGghkAN5DUWSAsegwFjl0.jpg?f=fotoalbum_large

In slaapstand is het 2W.

http://www.verbruiken.nl/...-verbruikskosten-apparaat (50W p.j/15u p.d.)
code:
1
2
Stroomverbruik per jaar 273,75 kWh
Verbruikskosten per jaar    € 60,23

Nu nog de andere meten, misschien is het mijn desktop?
Al lijkt het ook te kloppen, ik kom nog hoger uit als ik 24 uur p.d. aanneem, maar dat doe ik dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 07-08-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Wij hebben 3 personen en hoekhuis. Afgelopen vijf jaar alles vervangen voor led lampen, zelfs die van de afzuigkap die mijn vrouw dag en nacht aandoet. Bijna alles op Google home aangesloten met aan/uit schakelaars met timers.

Tuurlijk zijn er grootverbruikers maar mijn ontdekking zijn de klein verbruikers die 24/7/53 aan staan. Eenvoudige weergegeven, elke 5W is €10,00 op jaarbasis. Wekkerradio met toeters en bellen was 40W, nu een simpel model 12W. Die €25,00 investering is er na een jaar al weer uit. Mooie geluidsinstallatie 42W standby, nu met Google routine alleen aan als ik muziek luister. Schuur, bijkeuken en gang uitgebreid bewegingsmelders, tuurlijk verbruiken die 4-6W maar dat weegt niet op tegen te lang aan laten of soms zelfs een gehele nacht (en met volle handen nog makkelijk ook). Ons laadstation voor alle mobiele apparatuur staat overdag uit, scheelt 12 uur 12w (16-4W digitale plug).

Moraal van het verhaal, sluipverbruik van kleine dingen leveren snel grote winst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2xQi3wHf7KjSCFRnEwIYTXOfsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WysqUshJNhKmFOGB0dlACP1m.jpg?f=user_large

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
hamsteg schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:24:
Wij hebben 3 personen en hoekhuis. Afgelopen vijf jaar alles vervangen voor led lampen, zelfs die van de afzuigkap die mijn vrouw dag en nacht aandoet. Bijna alles op Google home aangesloten met aan/uit schakelaars met timers.

Tuurlijk zijn er grootverbruikers maar mijn ontdekking zijn de klein verbruikers die 24/7/53 aan staan. Eenvoudige weergegeven, elke 5W is €10,00 op jaarbasis. Wekkerradio met toeters en bellen was 40W, nu een simpel model 12W. Die €25,00 investering is er na een jaar al weer uit. Mooie geluidsinstallatie 42W standby, nu met Google routine alleen aan als ik muziek luister. Schuur, bijkeuken en gang uitgebreid bewegingsmelders, tuurlijk verbruiken die 4-6W maar dat weegt niet op tegen te lang aan laten of soms zelfs een gehele nacht (en met volle handen nog makkelijk ook). Ons laadstation voor alle mobiele apparatuur staat overdag uit, scheelt 12 uur 12w (16-4W digitale plug).

Moraal van het verhaal, sluipverbruik van kleine dingen leveren snel grote winst.

[Afbeelding]
Tip: als je krap bij kas zit is een stekkerdoos met aan/uitschakelaar een goedkope oplossing om stand-byverbruik te verminderen ipv alles vervangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

CyberMania schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:27:
[...]
Tip: als je krap bij kas zit is een stekkerdoos met aan/uitschakelaar een goedkope oplossing om stand-byverbruik te verminderen ipv alles vervangen!
Op zich klopt dit maar wordt hinderlijk als ze op de grond liggen en toen begon ik het te vergeten. Sonoff lokaal of per set van 4 in China; even electra knutselen en je hebt timers en gebruiksgemak vanuit telefoon of Alexa/Google.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
CyberMania schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:27:
[...]

Of deze, makkelijk en goedkoop; https://www.action.com/nl...es-draadloze-schakelset2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ga geen geld uitgeven aan meters, je leverancier is te duur. Wil je gas besparen, ga dan minder lang douchen, en pak niet voor elke scheet heet water. Warm water tappen duurt lang voor je echt warm water krijgt, en dat verstookt wel gas.telkens als je de warm waterkraan open draait. Je zegt nog tot Jan. vast te zitten aan je leverancier, ga alvast eens kijken wat je elders kwijt bent (had ik al gepost dacht ik) E20,- uitgeven om E20,- elektra te besparen bespaart dus niets ;)

het gaat om de prijs per kWh, en m3 gas, niet je voorschot.(dat kun je zelf weer hoger of lager zetten)
met de kans op bijbetalen, of geld terugkrijgen

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 08-08-2021 16:41 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste