HollowGamer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:04:
***members only***
Dat is een flink bedrag.
Ik ga maar eens een slimme meter kopen, al is het gasverbruik ook meer geweest omdat iemand de verwarming verkeerd had aangesloten (hij lekte ook als hij was dichtgedraaid). Heeft dat zin om dit ergens terug te vragen, bijvoorbeeld aan de verhuurder (die dat weer verhaald) of is dat eigen risico?
Mijn NAS ga ik zuiniger maken, maar weet niet of bijvoorbeeld het gaan van een 400W (gold) => 300W (gold) PSU enorm veel verschil maakt? Misschien moet ik maar helemaal overstappen naar iets als Synology? Mijn desktop staat vrijwel ook de hele dag aan - terwijl ik daar vrijwel nooit meer op game.
Weten jullie goede slimme meters? Ik wil op diverse plekken gaan controleren. Als het goed is heb ik nog één meter (~12 jaar oud), maar weet niet of de meest recente modellen beter zijn?
Mijn termijnbedrag was wel vrij laag, misschien moet ik deze ook standaard maar verhogen?
Alvast bedankt.
Je NAS is een PC als ik het goed begrijp.
En deze heb je indien mogelijk 24/7 aaan staan.
Je zou er eens een WATT/UUR meter tussen moeten zetten om te zien wat ie nou echt verbruikt in 24 uur.
Een voeding van 1000 WATT, betekend namelijk niet automatisch dat ie 1000 WATT verbruikt.
Zelfde voor 450W of 300W voeding.
Ander ding wat je goed in je achterhoofd moet houden.
1WATT aan stroomverbruik, 24 maal 7 en dat 365 dagen in het hele jaar, kost je ongeveer 2 Euro.
Dus een gloeilamp van 60W een heel jaar laten branden, kost je dan 120 Euro gemiddeld.
Ik heb zelf ooit een PC als NAS gehad, die IDLE (opgestart en alle services zijn geladen en doet verder niks) 118W verbruikte.
Op jaarbasis bij continue aan is dat 236 Euro.
Ik heb toen een Synology DS411J gekocht met 4x2TB disken voor 600-700 euro.
PC NAS uitgezet en volgens mijn berekening zou ik deze nieuwe NAS met een jaartje of 3-4 helemaal terug hebben verdiend.
Zo zou je naar al jouw apparaten moeten kijken.
Met zo'n Watt meter ertussen.
Je krijgt dan een goed beeld, van wat al je apparaten verbruiken en waar je de meeste winst uit haalt.
Andere inzicht die ik toen heb gekregen was:
Mijn TV hoek met versterker, speakers, Xbox, TV ontvanger, en nog wat apparaten verbruikte toen 60W in standby.
Ik heb er toen een Klik Aan, Klik Uit tussen gezet.
(Idee was... Je slaapt 8 uur, je werkt 8 uur, dus die hoek hoeft maximaal 8 uur aan te staan.)
Zo bespaarde ik 60W aan standby sluipverbruik ; niet 24/7, maar 16/7/365.
Dat soort zaken verdien je snel terug.
En al je lampen gewoon vervangen door LED lampen.