Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sinds een aantal jaar woon ik op mijzelf, werk deels (re-integratie) en kom ik erachter dat je bepaalde uitgaves beter niet kunt doen/beter kunt sparen. Deze maand zitten er ook weer grote uitgaves aan te komen o.a. voor de waterschapsbelasting en mijn energierekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2S5T9CfPsP6iCiqLgQ3i0m7Gp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2J7NGamFGvH0AUATId0fyMZ4.png?f=user_large

Ik heb een energiezuinige woning (Label A - appartement), maar ik zit volgens Greenchoice op een 2-persoons huishouden als je naar energiegebruik kijkt. De verwarming heb ik niet altijd aan en opzicht ben ik redelijk zuinig met douche, daardoor zit ik voor gas wel onder het gemiddelde voor 1-persoons.

Dit zijn mijn groot verbruikers:
- Desktop (24/7 - 650W - tegen 22:00/23:00 ga ik naar bed en de PC uit)
- NAS (24/7 - 450W? - 4x HDD's + HTPC)
- rPi4 (24/7 - TVHeadend)
- Externe HDD clossure (24/7 - Backups)
- Xbox One X (Niet 24/7 - geen eco-modus)
- Draadloze telefoonlader (Samsung)
- LED TV (in het weekend of in de avond 4/5 uur)
- LED lampen in huis

Het lijkt allemaal niet zo veel? Of zijn dit echt grootverbruikers?
Kan ik energieverbruik inleveren zonder mijn devices in te leveren?

Thanks. :)

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:12
Je vergeet je koelkast, vriezer. Wasmachine, droger, tv, etc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:58
Hoe ziet je keuken eruit? Kookplaat of op gas? Oven? Nog ergens een oude koelkast in de schuur?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Aquarium? Föhn je je haar veel? Kook je veel water etc...

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe ziet je woning installatie er uit?
Ventilatie systeem
Tapwater opwekking (boilers?)
Warmte opwekking (warmtepomp?)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:53
Heb je een slimme meter (lijkt me wel gezien je grafiekje).
Dan zou je kunnen bijhouden welke uren van de dag je veel verbruikt, en wat je achtergrond (nacht) verbruik is.

Ps 3000 kwh!!!
Ik woon samen met mijn vriendin, allebei thuis werkend. Ik heb een pc met 550w voeding (R7 3700x en 1660s).
Wij verbruiken op jaarbasis 1000 kWh met 2 personen.

Jij verbruikt dus 6x zoveel!

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 06-03-2021 09:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
De cijfers waar greenchoice vanuit gaat zijn de gemiddelden van het Nibud.
Die zijn nog grotendeels gebaseerd op hoe woningen in het verleden werden gemaakt.
Dus CV ketel op gas, koken op gas etc.
Als jij bijv een elektrische kookplaat hebt, dan is dit al totaal anders en klopt je lagere gas en hogere stroomverbruik gewoon

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ps het verschil tussen mijn 2 persoons huishouden en jouw 1 persoons huishouden is ongeveer 2 a 3 m2 wietplanten. Hebben je buren toevallig een gaatje geboord en afgelopen zomer totaal geen sneeuwop hun dak / in tuin? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@HollowGamer
Meld je aan bij een site als https://enelogic.com/ dan krijg je een mooie grafiek wanneer je je stroom verbruikt.
Als het een recent appartement is heb je wellicht ook een WTW-unit en die kan ook veel stroom continue verbruiken.
Verder zou ik gaan kijken hoeveel Watt je apparaten in standby gebruiken. De oude ziggo kastjes konden wel 40W continue gebruiken. Dat is 80 euro op jaarbasis.

En meten is weten, dus koop een energiemeter, dan kan je per apparaat kijken wat die echt verbruikt:
https://www.bespaarbazaar...s/ecosavers-energiemeter/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:34
Ik denk niet dat je pc en nas zo veel gebruiken. Samen al 1kW. Dat is 24kWh per dag en al 720kWh per maand.

Maar wat is dan wel realistisch. Je zit ongeveer 70kWh boven gemiddeld. Dat is ongeveer 1 apparaat van 100W dat 24/7 aan staat. Dat zou best al eens die nas kunnen zijn als je die niet energiezuinig gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Jaer Ik zal een overzicht maken van mijn huishoudsapparatuur. :)

@CrazyOne Gasfornuis. Oven heb ik, maar gebruik ik zelden (misschien eens in de 2/3 maanden). Woon in appartement, allemaal vrij basic en één koelkast/wasmachine.

@utbone Enkel de waterkoker meerdere keren per dag, geen idee of deze veel gebruikt.

@99ruud99 Ik ga het eens checken, thanks. :)

@bartvl Er is een ventilatiesysteem, die zet ik enkel aan tijdens het koken en douche (niet langer dan 30-45min.). Naar mijn weten is er niets speciaals, een zuinige CV (is mij gezegd) en voor de rest vrij basic. Woning is uit 2012, dat zegt niet veel, maar heeft wel een label A. Gasverbruik is ook erg laag, daar zit ik onder het gemiddelde van 1-persoon.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 06-03-2021 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je gasloos wonen? Dat verklaard ook veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Koop een stopcontact metertje zou ik zeggen en meet een en ander eens een paar dagen. Je verbruik lijkt me inderdaad belachelijk hoog. (mits niet elektrisch koken/woningwarmte/airco/whatever)

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Waarom 24/7? Zou je niet een dag-nacht instellen? Het is onzin om dit allemaal de hele dag te laten draaien. Is het niet volledig uit, dan misschien een slaapmodus?

Heb je een koffiemachine met ingebouwde boiler die veel aan staat?

Begin eens met alles uit het stopcontact te trekken. Kijk of je verbruik dan stopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Point.Flare op 06-03-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@99ruud99 Dat heb ik niet, enkel gas. Ik ben wel geschrokken nu, kom er nu pas achter hoe hoog mijn verbruik is eigenlijk is.

@Point.Flare De desktop heb ik nodig voor mijn werk. Mijn NAS zou ik wel uit kunnen zetten of op z'n minst in slaapmode, al gebruik ik deze eigenlijk ook veel overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
@HollowGamer maak lijstje van stand per 4 uur., week lang.
kijk wat je die 4 uur aan het doen was, schrijf dat ernaast
kijk wat het verbruik is als je slaapt (ongeveer 00.00-08.00?)

sluipverbruik is a killer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Om je een vergelijking te geven. Ik woon in een standaard jaren 80 rijtjes huis. Met nog gewoon een cv ketel op gas en koken op gas. Met een oven/magnetron/vaatwasser/quooker/koelkast/2 vriezers/droger/wasmachine/gamepc die altijd aanstaat en verder wat standaard dingen.

Vorig jaar geprobeerd zo min mogelijk de droger te gebruiken. En afgelopen jaar was ons verbruik 3835 kWh. Nu wordt de droger weer wat meer gebruikt en zitten we op +- 380 kWh per maand.
Dat is dus een gezin van 4.

Wellicht dus slim om eens op zoek te gaan naar wat je groot verbruikers zijn.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

HollowGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:02:
@99ruud99 Dat heb ik niet, enkel gas. Ik ben wel geschrokken nu, kom er nu pas achter hoe hoog mijn verbruik is eigenlijk is.

@Point.Flare De desktop heb ik nodig voor mijn werk. Mijn NAS zou ik wel uit kunnen zetten of op z'n minst in slaapmode, al gebruik ik deze eigenlijk ook veel overdag.
Ik snap dat het aan staat gedurende de dag. Ik had het over de nacht. Die apparaten hoeven s nachts niet te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Point.Flare dit soort dingen valt op als je nachtverbruik OOK hoog is. Dan kan je gaan kijken: goh welke apparaten staan er allemaal snachts aan.
Als het enkel overdag is, kan je gaan kijken "welke apparaten gebruik ik overdag".

natuurlijk weet elke nuchtere nederlander dat dit soort rekeningen komt door sluipverbruik.(24/7 apparaten), OF door de jacuzzi / sauna...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Shamalamadindon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:57:
Koop een stopcontact metertje zou ik zeggen en meet een en ander eens een paar dagen.
Dit inderdaad. Meten is weten. Zolang je niet minstens 80% van het electraverbruik in kaart heb gebracht (letterlijk: een lijstje dat optelt tot het verbruik op de meter) dan is elke discussie of tip in dit topic zinloos.

Meet dus gedurende een tijd alle apparaten in huis. Houdt ook bij of schat hoe veel een apparaat in de verschillende verbruiksstanden staan. Voor apparaten die niet goed gemeten kunnen worden gebruik je informatie over het product. Daarvoor kun je niet blindelings het maximaal opgenomen vermogen gebruiken (zoals onterecht in de topicstart al voor diverse apparaten wordt gedaan). Voor vaste lampen werkt het echter vrij aardig.

Je krijgt dan dus een excel met enerzijds het gemiddelde gemeten gebruik (kWh per dag/week/maand/jaar) en daarbij van alle apparaten in je huis het energiegebruik over diezelfde periode (een 100W lamp die gedurende 10 uur per dag aanstaat is dus 1kWh / dag). De som van die laatste moet in de buurt komen van het gemiddelde gemeten gebruik (bv 20% marge). Noteer ook dagelijks de standen op de meter om te zien of dat wel enigszins constant is.

Als je het merendeel in kaart hebt gebracht dan sorteer je de lijst. Vervolgens beschouw je of je daar iets mee wilt en kunt. Bij dergelijke verbruiken is het vaak zo dat een paar zaken eruit springen. Pak je die aan dan kun je de rest (vooralsnog) negeren.
Je verbruik lijkt me inderdaad belachelijk hoog. (mits niet elektrisch koken/woningwarmte/airco/whatever)
Dat oordeel is aan topicstarter, en hem alleen, nadat hij is nagegaan waar de energie voor wordt verbruikt.

edit:
topicstarter moet dus gemiddeld zo'n 8.5kWh per dag verklaren oftewel 356W gemiddeld continu verbruik. Dat is redelijk goed te doen.

Vermoedelijk ligt het jaarverbruik iets lager omdat in de winter typisch wat meer electriciteit wordt verbruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:02:
Door jouw post ook even bij mij gekeken. ik zat in feb op 2800 kwh afgelopen Februari. Ook eenspersoonshuishouden. Aardig hoger dan vorig jaar maar ik kook sinds afgelopen mij elektrisch en heb de oven veel aan staan. Thuiswerken helpt niet. Ik heb geen computer apparatuur dag en nacht aan staan maar jij dus wel. Volgens mij is je verbuik dan helemaal niet zo raar. Niet gaan vergelijken met mensen die 1000kwh verbruiken maar gaan vergelijken met mensen met een zelfde soort leefstijl als jezelf.

het helpt natuurlijk altijd om apparatuur die je niet gebruikt uit te zetten en je wasmachine e.d. tijden laagtarief te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meekoh
Als je een slimme meter hebt kun je daar de p1 poort van uitlezen, kun je mooi zien wat je verbruik in de nacht is.
Kun je bijv doen met de Homewizard p1 meter. Kost je 3 tientjes, is super makkelijk aan te sluiten en geeft je meteen inzicht.
https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:50
Koop een stopcontact energiemeter (random voorbeeld) en meet hoeveel stroom je PC in een dag aanstaan verbruikt. Als hij idd 650 watt continue verbruikt en hij staat 12 uur per dag aan zit je al op 200KW per maand. Heb je voor je werk zo'n krachtige PC nodig? Mijn laptop trekt bijvoorbeeld maar. +- 100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
*knip op de man*

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2021 10:18 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 08:55
Je verbruik is niet hoog gezien de hoeveelheid elektrische apparaten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SniperGuy schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:18:
Je verbruik is niet hoog gezien de hoeveelheid elektrische apparaten :)
Wilde net zeggen ik verbruik echt veel meer :X

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

HollowGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:54:

@bartvl Er is een ventilatiesysteem, die zet ik enkel aan tijdens het koken en douche (niet langer dan 30-45min.). Naar mijn weten is er niets speciaals, een zuinige CV (is mij gezegd) en voor de rest vrij basic. Woning is uit 2012, dat zegt niet veel, maar heeft wel een label A. Gasverbruik is ook erg laag, daar zit ik onder het gemiddelde van 1-persoon.
Zet je hem echt helemaal uit of op simpelweg op de laagste stand? Ik heb zelf ook een woning uit die periode met WTW installatie. Die gebruikt op de laagste stand alsnog zo'n 2 kWh per dag! Dat is dus al zo'n 700-750 kWh op jaarbasis - en dan tel je het verhoogde verbruik bij douchen of koken nog niet eens mee.

En dan zijn er dus ook nog eens al die andere apparaten die 24/7 stroom verbruiken, zoals een koelkast maar bijvoorbeeld ook een (Wi-Fi) modem. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik zou beginnen met het uitschakelen van zaken als je niet thuis bent, al dan niet geautomatiseerd (ingebouwde schedule, dan wel tijdschakelaar).

NAS, backup e.d. hoeft toch niet 24/7 te draaien? Ik laat mijn NAS inschakelen tegen de tijd dat ik vrij ben van werk. Hij blijft dan draaien tot 2:00 zodat hij 's nachts de backup kan doen en gaat dan uit. Hij staat dus meer uit dan aan. Eenvoudig in te stellen via ingebouwde schedule. En voor zaken die je wel 24/7 wil hebben draaien (domotica/logging/VPN o.i.d. ?) kun je beter een Raspberry Pi ofzo pakken, veel zuiniger.

En voor de rest zijn er al heel veel tips & trucs uitgeschreven in: Serieus elektriciteit besparen

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2021 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:21
Ik zou beginnen met kijken wat je standby verbruik is. Bijv midden in de nacht wanneer je niets gebruikt kijken hoeveel stroom je verbruikt. Op het display van je slimme meter (of met een P1 kabel naar die rpi).

Ik heb hier ook 24/7 een pc draaien, een NAS en wat andere apparatuur. Verbruik midden in de nacht is ongeveer 200W.
Daar 10W besparen scheelt op jaarbasis al best wat.

Op jaarbasis doen we met zn 3en, nu met fulltime thuiswerken, 3800kWh

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 06-03-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:52
Mijn verbruik op jaarbasis is voor 2 persoonshuishouden met mijn vrouw samen: Laatste jaarnota september 2020

Stroom:
Meterstanden normaal: 503kWh
Meterstanden dal: 630kWh
Totaal: 1.133kWh

Toen ik alleen woonde was mijn verbruik nog lager ongeveer 200/300 kWh minder op jaarbasis

Gas:
Meterstanden: 296m³

Toen ik alleen was, was mijn gas bijna de helft minder.

Ik heb een nieuwbouw woning appartement bouwjaar 2010. Ik woon hier sinds het gebouwd is. Totale oppervlakte 65m2 van mijn woning en heeft A+++ als label gekregen en kozijnen voorzien van HR++ dubbel glas. Mijn Liebherr koel-vriezer combinatie A++ 179kWh per jaar en Bosch vaatwasser A+ en Bosch was-droger machine A (droger label b ) doe drogen bijna nooit. Vaatwasser na 23:00 of in het weekend op 50 graden Eco-stand en de wasmachine op 30 graden Eco-stand in het weekend. Dubbele meters hier en slimme meter. Wij stoken hier nooit door de jaar heen, omdat wij op de 4e verdieping wonen en in het midden het is altijd warm en goed geïsoleerd. Onze CV ketel gaat pas aan wanneer we warm water aanzetten en geen stadsverwarming hier. Gasfornuis met 8 liter oven Siemens A label.

Onze televisie is een LG OLED Full-HD 55 inch en mijn computer voorzien van en Platinum voeding verbruiken het meeste en mijn Logitech Z-5500 verspreid in 5.1 opgehangen.

Tips:
Wat ook kan bijdragen om stroom te besparen, als wij niet gebruik maken of niet thuis zijn zetten we alles uit door de stekkerdoos het knopje uit te zetten, behalve de koel-vriezer (heeft een eigen stopcontact aan de achterkant van het apparaat)
De modem van Ziggo en router alleen aan als we thuis zijn ook via stekkerdoos.

Wij gebruiken niet dagelijks de vaatwasser, meestal doet mijn vrouw dit met de hand voor een paar dingetjes. De wasmachine zetten wij ook niet dagelijks aan, dit zetten we pas aan als onze maandje volzit. Stofzuigen hoeft ook niet dagelijks.

Wij gebruiken verschillende stekkerdozen in huis.

Wij gebruiken hier alleen LED lampen in huis. In de woonkamer Philips LED 10.5Watt en de rest van de van woning is voorzien van Pharox 6Watt LED en we zetten aan waar we op dat moment nodig is.

Op gas kan je ook besparen, door tijdens het douchen bij niet gebruik steeds de kraan uit te zetten, het bespaard niet alleen op gasverbruik maar ook water.

Wij moeten per maand €43,- totaal betalen aan gas en elektriciteit, maar wij betalen €150,- per maand.

[ Voor 33% gewijzigd door Van der Berg op 06-03-2021 12:29 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51
239kWh komt overeen met 355W continu gebruik. Ter vergelijking: Ik heb zelf (ook eenpersoonshuishouden, eengezinswoning) 202kWh gebruikt in februari maar ik werk volledig thuis en kook elektrisch. Als we voor dat koken 1kWh per dag rekenen (half uurtje koken à 2kW) zou ik op 174kWh uitkomen (~6kWh per dag).
Mijn verbruik 's nachts is 45W en dat is vrij netjes denk ik (alleen een router, koelkast/vriezer en wat standby-verbruik). Dat verklaart dus zo'n 30kWh van mijn verbruik.
Ik draai dan denk ik 10x per maand de wasmachine en 10x de vaatwasser, kost ongeveer 1.5kWh per keer, dus dat is weer 30kWh. Dan blijft er nog 114kWh over, ofwel 4kWh per dag.

Mijn computer trekt idle nog zo'n 100W en bij gebruik (+beeldscherm) rond de 200W. Thuiswerken, dus 15 uur per dag waarvan 10 gebruik en 5 idle kost zo'n 2.5kWh totaal. Blijft over 1.5kWh per dag.

Ik heb een groot LED-paneel van 40W in mijn werkkamer dat ik 's avonds 6 uur aan heb (0.25kWh) en op donkere dagen soms ook overdag (10 dagen, 9 uur), zeg gemiddeld 0.15kWh per dag. Dan nog 5 uur per dag 100W aan andere verlichting aan (woonkamer, etc...) en er blijft nog 0.6kWh per dag over voor andere dingen (koffie en rekenfouten).

Als je wil besparen is het het beste om apparatuur die continu aan staat aan te pakken. Zelfs een paar watt continu verbruik voegt aardig wat toe aan je energierekening (1W continu = €2/jaar). Een apparaat dat je maar korte tijd gebruikt (fohn, waterkoker, etc...) kan nooit heel veel energie gebruiken en is dus zinloos naar te kijken. Als je bijvoorbeeld 10 minuten de magnetron van 1000W gebruikt is dat slechts 0.15kWh. Kleine dingen die niet echt warm worden (telefoonlader) gebruiken ook niet veel. Ik zou de verklaring dus vooral in je NAS zoeken en andere apparatuur die continu aan staat. Zo'n NAS zal ook wel enkele tientallen watts trekken wat dus ook zo minimaal 30kWh per maand zal verbruiken. Een idle RPi trekt idle 3W dus dat verklaart "slechts" 2kWh per maand.

Het beste is om voor jezelf een berekening te maken van wat al je apparatuur verbruikt (dat kun je of opzoeken [bij apparaten met een relatief stabiel gebruik zoals een koelkast, lamp, etc...] of meten [bij apparaten met verbruik afhankelijk van belasting zoals een computer]) en dan kijken of je daarmee het totale verbruik kan verklaren. Dan weet je wie de schuldigen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
De Watt-waardes die je hierbij zet zeggen op deze manier weinig. Want je voeding van je computer is misschien 650W, maar dat gebruik je niet 24/7. Zo wel, dan zou je dat €1300 per jaar kosten, aan stroom alleen.

En een NAS van 450W lijkt me zwaar overkill? Mijn (Synology) NAS verbruikt zo'n 15W en die laat ik 's nachts vanzelf uitgaan, waardoor ik zo'n €10-15 per jaar bespaar.

Maar, zoals al paar keer aangeraden is: koop een meter van 2 tientjes en ga wat apparaten langs, is leerzaam, leuk en die 2 tientjes heb je zo weer terugverdiend :D

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Energielabel A zegt niet veel over je stroom verbruik, meer over je gasverbruik en dus de isolatie.
Verder zegt het energielabel ook niet veel omdat ze vaak niet kloppen.
Wij wonen in een C label, maar buurman die vorig jaar heeft verkocht heeft het voor elkaar gekregen een energielabel A te krijgen voor precies hetzelfde appartement, terwijl hij nog een oude niet HR CV ketel heeft met een 3x zo hoog energiegebruik als wij.
Wij verbruiken 1500 kWh per jaar, maar hebben ook niks 24/7 aan staan, op de koelkast en vriezer na.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Je apparaten zoals desktop gebruikt geen 650 watt, een 650 watt voeding betekend niet dat hij ook 650 watt uit het stopcontact trekt.

Bij Windows zaken neemt mijn desktop maar 60 watt en tijdens gamen 350 watt(GTX1080 videokaart).

Maar check je pc bijvoorbeeld even dat energie-instellingen wel op gebalanceerd staat en niet op "high performance" want dat kan fors schelen, je desktop past zich dan aan aan zijn werk last en gaat niet onnodig energie gebruiken, en ook monitor automatisch laten uitschakelen na x minuten als je even weg bent, of beter nog automatisch standby/slaapstand inschakelen na x minuten/uren afwezig.

En verder is het gewoon meten met een energiemeter in stopcontact om erachter te komen.
Denk trouwens ook eens aan de oude koelkast of diepvries.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2021 11:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 12:43
Zoals eerder gezegd verbruikt die desktop zeker geen 650 Watt(overigens schommelt dat verbruik ook sterk afhankelijk van wat je op dat moment er mee doet)

Ivm je NAS: ikzelf heb een schema aangesteld (altijd om 23.30 uit, in het weekend start hij dan om 09.00 zelf terug op en in de week start ik hem handmatig) Vul uiteraard zelf jouw ideale uren in, maar op zich is het zinloos om een NAS te laten draaien 's nachts. Zelfs beter om dan de schijven niet in slaapstand te laten gaan na x aantal minuten inactiviteit. Beter dan iedere dag een langere tijd (10 uur) de volledige NAS laten afleggen. Zuiniger en de schijven gaan langer mee.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Desktop van 650W, heb je dat daadwerkelijk uit het stopcontact gemeten of staat dat op de sticker van de voeding? Een beetje PC doet in ruststand <100W. En dan nog een monitor er bij, 50W? Dus tenzij je je PC echt continue volledig belast, is 650W wel erg ruim genomen.

Zelfde geldt voor de NAS met vier disks. Dat zal eerder ergens rond de 30-50W liggen.

PC: 150W*12h/1000 = 1,8 kWh
NAS: 35W*24h/1000 = 0,85 kWh
TV: 70W*5h/1000 = 0,35 kWh
Koelkast: 25W*24h/1000 = 0,6kWh
Waterkoker (3x per dag?): 0,2 kWh
Modem/router: 15W*24h/1000 = 0,36 kWh
Ledlampen: 15W*12h/1000 = 0,18 kWh

Dus zo'n 4,4 kWh per dag dag of 136 kWh per maand voor de 'basis' dingen uit je lijstje. Dus tenzij een vergeten grootverbruiker nog mist in het lijstje, dan vind ik rond de 240 kWh per maand best veel.

Misschien verborgen sluipverbruik zoals Woningcorporatie en probleem met stroomverbruik ?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Philip Ross schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:54:
Ik denk niet dat je pc en nas zo veel gebruiken. Samen al 1kW. Dat is 24kWh per dag en al 720kWh per maand.

Maar wat is dan wel realistisch. Je zit ongeveer 70kWh boven gemiddeld. Dat is ongeveer 1 apparaat van 100W dat 24/7 aan staat. Dat zou best al eens die nas kunnen zijn als je die niet energiezuinig gemaakt hebt.
Gelukkig verbruiken ze niet continu maximaal :)

Als desktop en nas samen gemiddeld 114 W verbruiken (wat me een redelijke mix tussen idle en actief lijkt), dan doen die twee al 1000 kWh per jaar. Dat is ongeveer het verschil wat TS zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Ik heb sinds kerst 224 kWh verbruikt. Ik verwarm deels bij met een elektrische kachel omdat mijn CV nog niet optimaal werkt (er moet beneden sowieso nog 1, maar waarschijnlijk nog 2 radiatoren bij) en in mijn badkamer ligt elektrische vloerverwarming die in deze periode ingeschakeld is (en dus een opstartprotocol heeft doorlopen). Verbruik zal nog wel hoger worden, want ik ga straks ook elektrisch koken.

Mijn huis is vrij slecht geïsoleerd (wordt nog altijd aan gewerkt, maar mijn geldboom is ook niet oneindig hoog), maar ik heb wel zonnepanelen. In deze periode heb ik 248 kWh opgewekt, waarvan ik er direct 58 kWh zelf weer heb verbruikt. Daarmee zou dus mijn totale verbruik komen op 282 kWh sinds de kerstperiode. Nou is dat niet helemaal eerlijk, want ik woon hier pas sinds begin januari, maar in de kerstperiode heb ik mijn verbruik een keer doorgegeven i.v.m. jaarafrekening, dus die kan ik zo naar boven halen.

Maar dan nog, blijft voor ruim 2 maanden mijn energieverbruik slechts 40 kWh hoger dan jouwe per maand. Goed, ik werk het grootste deel van de tijd niet thuis maar op locatie en ik zet mijn PC uit als ik er niet ben. Als ik kort weg ben gaat ie in slaapstand. TV heb ik niet.

Ter info: In het eerste jaar, toen hier geen CV lag en ik in de koude periode van de 2e helft van 2019 permanent elektrisch heb verwarmd (ik had toen ook de gaskachel eruit gewerkt), heb ik zo'n 1600 kWh verstookt, wat hem primair zat in het elektrisch bijverwarmen als vorstbescherming. Dat ging op echt koude dagen rustig naar zo'n 20-25 kWh per dag!

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-03-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:48
Hier met volledig thuiswerken verbruik van 146kWh afgelopen maand. En 9 vd 10 keer laat ik de laptop s avonds / s nachts dan erbij aan staan.

Koken, douchen en verwarmen op gas 155m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Hier wordt bijna alles met Domoticz en Gosund SP111 Tomata alle tijdschema's dagelijks doorlopen. Sluipvermogen minialiseren. Soms moet je afvragen of uit zetten niet beter is ipv 24/7. Gemak betaal je uiteindelijk terug in je elektriciteitsrekening tenzij je gaat automatiseren.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
TrueGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:42:
Hier met volledig thuiswerken verbruik van 146kWh afgelopen maand. En 9 vd 10 keer laat ik de laptop s avonds / s nachts dan erbij aan staan.

Koken, douchen en verwarmen op gas 155m3.
Ik word jaloers van zulke getallen. Hier sinds 27- januari 600 Kwh (en dan ligt er 6,5Kwp op het dak). En 350 m3 gas.
Ter vergelijking wel de volgende specs:
Vrijstaand, 4 personen, elektrische vloerverwarming in de badkamer (minstens 1 Kwh per dag met kou). Quooker (1 Kwh per dag). Alles led, maar wel buitenverlichting die aangaat als het donker is. Nachtlampje voor de kinderen, IP-camera's, 2 switches. Droger en wasmachine die enorm veel draaien wegens kinder en babykleertjes. Thuiswerken, de stroom gaat er lekker doorheen zegmaar. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Gaan we nu hier het topic "Wat is jouw actuele energieverbruik" herhalen?

Meten is weten!

Vergelijken met die statistische gegevens zegt niets. De gemiddelde Nederlander bestaat ook niet.

[ Voor 35% gewijzigd door JukeboxBill op 06-03-2021 13:04 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluser86
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-01 19:08
@HollowGamer Ik ben het met @SniperGuy eens dat het vrij normaal verbruik is gezien de hoeveelheid apparaten die je thuis hebt. Ik heb thuis mijn PC die rustig 14 uur per dag aan staat en een klein servertje die 24/7 aan staat. Nu met het thuiswerkbeleid van de werkgever werk ik 100% thuis dus dan staat er ook nog een laptop 40 uur per week aan. Ik kook op en verwarm mijn 60m² appartement met gas. Dit is mijn stroomverbruiksoverzicht van afgelopen maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoVcUPcNHFRvPnLNLFpRiHMPS94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ueIyQ0NVmMtTjTngThNvJIsq.png?f=user_large

Wijkt dus niet ontzettend veel af van wat jij ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door bluser86 op 06-03-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:52
Meester_J schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Ik wordt jaloers van zulke getallen. Hier sinds 27- januari 600 Kwh (en dan ligt er 6,5Kwp op het dak). En 350 m3 gas.
Ter vergelijking wel de volgende specs:
Vrijstaand, 4 personen, elektrische vloerverwarming in de badkamer (minstens 1 Kwh per dag met kou). Quooker (1 Kwh per dag). Alles led, maar wel buitenverlichting die aangaat als het donker is. Nachtlampje voor de kinderen, IP-camera's, 2 switches. Droger en wasmachine die enorm veel draaien wegens kinder en babykleertjes. Thuiswerken, de stroom gaat er lekker doorheen zegmaar. ;)
Wij hebben een grote wasmaandje voor de vuile kleding bij de wasmachine en pas als deze volzit gaat de was erin. Toen ik hier nog zelfs alleen woonde duurde het meestal vaak 3-4 weken voordat mijn wasmand vol zat. Ik deed vroeger ook altijd standaard drogen ik heb alles-in-1 wassen en drogen. Maar na drogen was het echt droog om meteen te dragen. Maar nu laat ik ze hangen, dit doet mijn vrouw meestal. Als we wassen en drogen duurt dit samen iets meer dan 5 uur. Alleen wassen duurt iets meer dan 2 uur 30 minuten op 30 graden Eco-stand katoen.

Februari/Maart 2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F-jacGOmzoxnlCg9KF-AnjV8MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4ewf0r8CwMkV6PVVgaTJ9jo.jpg?f=fotoalbum_large

Januari/Februari 2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftUzBrEPtXn4L0rklW2aILWvC-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y56sAVcYG2Oh6r6bn2ODWju.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Van der Berg op 06-03-2021 13:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:52
Meten=weten. Je kan kijken wat de vermoedelijke grootgebruikers daadwerkelijk gebruiken door een meter ertussen te zetten. Die lijst met apparaten kan je misschien nog wat beperken door bij jouw energieleverancier te kijken of er 's nachts continu "hoog" verbruik is (dan is het een apparaat dat continu aan staat), of dat er op bepaalde tijden een hoog verbruik is en dan kan je kijken welke apparaten je op die momenten gebruikt.

Ik weet ook niet hoe oud sommige apparatuur al is, als jouw koelkast/vriezer/wasmachine/droger al wat meer op leeftijd zullen zijn, dan kan het best zijn dat die toch meer verbruiken dan jou lief is. Maar dan zou ik wel meten of die het probleem zijn, voordat je besluit ze te vervangen.

De conclusie na al dat meten kan trouwens ook zijn dat besparen niet goed mogelijk is in jouw situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Transportman op 06-03-2021 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bluser86 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:06:
@HollowGamer Ik ben het met @SniperGuy eens dat het vrij normaal verbruik is gezien de hoeveelheid apparaten die je thuis hebt. Ik heb thuis mijn PC die rustig 14 uur per dag aan staat en een klein servertje die 24/7 aan staat. Nu met het thuiswerkbeleid van de werkgever werk ik 100% thuis dus dan staat er ook nog een laptop 40 uur per week aan. Ik kook op en verwarm mijn 60m² appartement met gas. Dit is mijn stroomverbruiksoverzicht van afgelopen maand:

[Afbeelding]

Wijkt dus niet ontzettend veel af van wat jij ziet.
Ik vind het best hoog, al hangt het wel van wat zaken af. Ik heb ook een NAS die 24/7 aan staat, maar zoveel verbruikt een kleine Synology niet. Maar als hij een zelf bouw NAS heeft met een zware overkill setup eromheen, dan wordt het een ander verhaal.

Anyway, zoals wel vaker krijg je bij deze topics al snel mensen die moeten laten zien hoe enorm laag hun energieverbruik wel niet is. Heb je weinig aan. Waar je overigens ook weinig aan hebt is je TV uit zetten met een stekkerblok. Maar goed, TS moet gewoon meten. Om te beginnen kan je al je slimme meter gratis laten uitlezen bij een aantal websites. Niet extreem fijnmazig, wel genoeg om dingen als sluipverbruik te zien. En dan moet hij gewoon verder met een energiemeter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
HollowGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:41:
De hele dag aan laten staan tikt lekker door.

Suggesties als koelkast, wasmachine oven zijn niet echt als grootverbruikers te kwalificeren. (koelvries combinatie hier is 1kWh per dag. Oven en was machine verbruik zijn maar uur per dag en tikken niet erg aan)

Maar qua totaal geschat jaarverbruik zou ik me bij deze cijfers (230 * 12 = 2760 kWh/jr) niet al te veel zorgen maken. Als je de hele dag achter je pc zit, en van je nas gebruik maakt dan is dat wel het gevolg.

Zelf zet ik mijn nas alleen aan om een backup te maken, en 's-nachts pc helmaal uit. Verder harde schijven in de slaapstand na een aantal minuten. Windows zelf en data die ik echt nodig heb staan op SSD, die vele malen zuiniger is dan harde schijf. Ook je nas kan je in slaapstand zetten om enrgie te besparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluser86
Sissors schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Ik vind het best hoog, al hangt het wel van wat zaken af. Ik heb ook een NAS die 24/7 aan staat, maar zoveel verbruikt een kleine Synology niet. Maar als hij een zelf bouw NAS heeft met een zware overkill setup eromheen, dan wordt het een ander verhaal.

Anyway, zoals wel vaker krijg je bij deze topics al snel mensen die moeten laten zien hoe enorm laag hun energieverbruik wel niet is. Heb je weinig aan. Waar je overigens ook weinig aan hebt is je TV uit zetten met een stekkerblok. Maar goed, TS moet gewoon meten. Om te beginnen kan je al je slimme meter gratis laten uitlezen bij een aantal websites. Niet extreem fijnmazig, wel genoeg om dingen als sluipverbruik te zien. En dan moet hij gewoon verder met een energiemeter.
Ik heb het puur als vergelijkingsmateriaal voor TS gepost. Hij woont op zichzelf, ik ook. Hij heeft een aantal elektrische apparaten die hij langdurig aan heeft staan, ik ook en zelfs nog een paar meer dan ik. Hij verbruikt ~240kWh per maand, ik ~210. Mijn server verbruikt overigens 20 watt bij normaal gebruik en 30 watt bij maximale belasting. Je mag het hoog vinden maar je kan dergelijk verbruik prima verwachten als je zoveel elektrische apparatuur langdurig aan hebt staan of vaak gebruikt. TS wil blijkbaar zijn apparatuurgebruik niet aanpassen om zijn kosten en verbruik omlaag te krijgen dus buiten dat gaat het hooguit tientjeswerk worden op de jaarlijkse energierekening. Ik zou het de moeite niet waard vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door bluser86 op 06-03-2021 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Werk je thuis?

Zo ja, dan valt je verbruik reuze mee. Het hoort dan gewoon bij jouw gebruiksprofiel.

Thuiswerken betekent naast de benodigde PC en randapparatuur, dat ook andere apparatuur in huis meer gebruikt wordt dan in de Covid-vrije wereld van waaruit de grafieken voor gemiddeld gebruik zijn bepaald. Je weet wel: toen het gros van Nederland zo'n 10 uur per dag van huis afwezig was in verband met werk en tijdens die uren alle apparatuur uit had staan.

PC, wellicht op de achtergrond een radio of TV, thuis koffie/thee drinken. Beetje verlichting. Vaker thuis de koelkast open waardoor deze vaker even aan slaat om op temperatuur te blijven. Op zichzelf allemaal geen schokkende verbruikers gerelateerd aan thuiswerk (of anderszins 'fulltime' thuis zitten), maar het telt allemaal wel door op het totaal.
Tel daarbij je NAS op en het is onvermijdelijk dat je beduidend 'meer dan gemiddeld' aan elektra verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 06-03-2021 14:21 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bluser86 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Ik heb het puur als vergelijkingsmateriaal voor TS gepost. Hij woont op zichzelf, ik ook. Hij heeft een aantal elektrische apparaten die hij langdurig aan heeft staan, ik ook en zelfs nog een paar meer dan ik. Hij verbruikt ~240kWh per maand, ik ~210. Mijn server verbruikt overigens 20 watt bij normaal gebruik en 30 watt bij maximale belasting. Je mag het hoog vinden maar je kan dergelijk verbruik prima verwachten als je zoveel elektrische apparatuur langdurig aan hebt staan of vaak gebruikt. TS wil blijkbaar zijn apparatuurgebruik niet aanpassen om zijn kosten en verbruik omlaag te krijgen dus buiten dat gaat het hooguit tientjeswerk worden op de jaarlijkse energierekening. Ik zou het de moeite niet waard vinden.
Ik doelde meer op de mensen die hun 1000kWh verbruik posten ;) . Onder de streep is een ~2000kWh verbruik gemiddeld voor een éénpersoonshuishouden. Nu heeft TS wat meer elektronica, maar vast ook weer andere dingen niet. Maar ik ben het wel met je eens dat hoewel zijn verbruik hoog is, het niet schrikbarend hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:42:
[...]
Maar ik ben het wel met je eens dat hoewel zijn verbruik hoog is, het niet schrikbarend hoog is.
Kan ik mij ook wel in vinden. Zit zelf als alleenstaande rond die 3000 per jaar
Gebruik Youless en Enologic voor mijn slimme meter. Per uur , per 2 minuten dus uitleesbaar. Wat wel erg slurpend is 's nachts apparatuur op standby laten staan. Kom samen met vriezer, koelkast en elektronica op zo'n 1,8 Kwh per nacht. Dat is ongeveer een kwart van het totale gebruik. Daar valt dus zeker winst te behalen.

Per dag zit ik op ongeveer 7,5 Kwh. Kook wel elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53

Matis

Rubber Rocket

Ikzelf zit ook bij Greenchoice. Ik vind dat ze een beetje aan paniekzaaien zijn. Tuurlijk moet energie niet kwakkeloos verspild worden, maar ik vind hun e-mails met de maandelijkse verbruiken nogal kort door de bocht.

Ik heb een gasloze woning met een water/water warmtepomp en zonnepanelen.
In februari heb ik netto bijna 600 kWh verbruikt. Nu extrapoleren ze dat over het hele jaar. Dus zou ik ruim 8100 kWh over het jaar verbruiken.

Jaarlijks verbruik ik nog niet de helft, maar volgens meneer Greenchoice moet ik rap mijn maandbedrag aanpassen, want anders komt er een naheffing.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HollowGamer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:41:
Sinds een aantal jaar woon ik op mijzelf, werk deels (re-integratie) en kom ik erachter dat je bepaalde uitgaves beter niet kunt doen/beter kunt sparen. Deze maand zitten er ook weer grote uitgaves aan te komen o.a. voor de waterschapsbelasting en mijn energierekening:

[Afbeelding]

Ik heb een energiezuinige woning (Label A - appartement), maar ik zit volgens Greenchoice op een 2-persoons huishouden als je naar energiegebruik kijkt. De verwarming heb ik niet altijd aan en opzicht ben ik redelijk zuinig met douche, daardoor zit ik voor gas wel onder het gemiddelde voor 1-persoons.

- Xbox One X (Niet 24/7 - geen eco-modus)
- Draadloze telefoonlader (Samsung)
- LED TV (in het weekend of in de avond 4/5 uur)
- LED lampen in huis

Het lijkt allemaal niet zo veel? Of zijn dit echt grootverbruikers?
Kan ik energieverbruik inleveren zonder mijn devices in te leveren?

Thanks. :)
Dat kun je toch gewoon meten?

Bij veel van die dingen zou ik me wel afvragen of het nodig is dat dit allemaal tegelijk aan staat (en dat er zo veel 24/7 aan staat). Mijn computer staat aan als ik deze gebruik, hierna gaat hij uit en gaat de stroom er af (stekkerblok met knop). Hetzelfde bij mijn tv, hetzelfde met lampen in ruimtes waar ik niet ben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Meten is weten. Je hebt al een Pi4 dus met een P1 kabel en gratis software kan je domotica draaien: realtime je energie in kaart en dan heeft je server nog een extra functie ook.

Dan kan je gewoon een apparaat afkoppelen van het stroomnet en kijken wat het effect ervan is. En kijken of je nachtverbruik dus door alle stand-by een probleem is of niet. Ik denk dat je moeiteloos 500 kWh eraf zou moeten kunnen krijgen.

Wij zitten met een gezin van 4 (en wasdroger, NAS, Pi3 en vaatwasser etc) op 2900 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dit een overzicht van mijn huidige apparatuur:
ApparaatLink
NAS24/7 - inventaris
Desktopinventaris
Raspberry Pi 4https://tweakers.net/moed...el-b_p999246/vergelijken/
ASUS RT-AX58U + Ziggo Modempricewatch: ASUS RT-AX58U
Xbox One Xhttps://tweakers.net/cons...ne-x_p614617/vergelijken/
Koelkasthttps://www.lg.com/nl/koelkasten/lg-GB3022PVQA-combinatie
Wasmachinehttps://www.bol.com/nl/p/...machine/9200000055092669/

Ik ga eens kijken naar mijn NAS, denk dat deze flink wat energie verbruikt. Mijn desktop zet ik nooit in slaapstand, dat moet ik vanaf nu ook maar gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluser86
Matis schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:28:
Ikzelf zit ook bij Greenchoice. Ik vind dat ze een beetje aan paniekzaaien zijn. Tuurlijk moet energie niet kwakkeloos verspild worden, maar ik vind hun e-mails met de maandelijkse verbruiken nogal kort door de bocht.

Ik heb een gasloze woning met een water/water warmtepomp en zonnepanelen.
In februari heb ik netto bijna 600 kWh verbruikt. Nu extrapoleren ze dat over het hele jaar. Dus zou ik ruim 8100 kWh over het jaar verbruiken.

Jaarlijks verbruik ik nog niet de helft, maar volgens meneer Greenchoice moet ik rap mijn maandbedrag aanpassen, want anders komt er een naheffing.
Het grote verschil is dat bij jou thuis alles op elektriciteit werkt en TS zijn huis verwarmd met gas. Het is dus logisch dat jij in de wintermaanden veel meer stroom verbruikt om je huis warm te krijgen/houden waardoor zo'n extrapolatie een compleet vertekend beeld geeft. Bij TS (en bij mij) zie je die fluctuatie juist terug in het gasverbruik (piek verbruik in de wintermaanden en amper verbruik in de zomermaanden). Gewoon negeren dus. Het is TS dan ook met name te doen om zijn stroomverbruik, niet zijn gasverbruik. Het stroomverbruik zal bij gasverwarmde huizen vrij constant blijven.

@HollowGamer Precies wat andere zeggen. Als jij een significante deuk in je stroomverbruik wil slaan dan moet je echt gaan overwegen om de langdurig draaiende apparatuur alleen aan te zetten op momenten dat je het ook echt gebruikt. Anders dan staan ze voor niets prik te verbruiken.

Edit: daar bedoel ik natuurlijk alleen de computers/servers mee. Ik zou mn koelkast niet van de stroom halen 's nachts :P

[ Voor 16% gewijzigd door bluser86 op 06-03-2021 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij zitten met twee personen (rjitjeshuis) op 1433 kWh. Ik zit zelf achter een thuiswerkpc met twee monitoren (dat kan niet anders), maar als ik klaar ben gaat die uit (niet standby want dat loopt ook allemaal op van alle apparaten in je huis zeker als ze wat ouder zijn) en we hebben een laptop (die aan staat als we die gebruiken). Je zit niet 24/7 achter je pc, je zit ook nog 5 uur achter (voor :p ) je tv en je slaapt ook nog. Je NAS enzo kan snachts ook wel uit?

Volgens mij bespaar je daar het meeste mee, dingen niet zonder reden aan laten staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 06-03-2021 16:25 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:52
The_Vice schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:17:
Suggesties als koelkast, wasmachine oven zijn niet echt als grootverbruikers te kwalificeren. (koelvries combinatie hier is 1kWh per dag. Oven en was machine verbruik zijn maar uur per dag en tikken niet erg aan)
Hangt er ook maar vanaf hoe oud de koelkast/wasmachine en dergelijke zijn, als die al wat ouder zijn en niet die energiezuinige modellen zijn die we tegenwoordig gewend zijn, kunnen die best aantikken. Maar gezien de inventaris die TS heeft gepost, is dat in dit geval niet van toepassing en zullen de echte grootverbruikers iets anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
Matis schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:28:
l
Tja, je zal zeker niet de eerste zijn die de naheffing niet kan betalen... In dat opzicht is het natuurlijk wel vooral in het belang van Greenchoice om je te bellen, voor veel gezinnen is 5 tientjes per maand wel te doen maar 600 euro in één keer niet. Al neem ik aan dat als dit een jaarlijks terugkerend verbruik is, men toch wel de 'logica' moet gaan zien in de verschillen per maand bij je :-). Al is 600KwH wel erg veel, maar dan zal je wel aardig rijden in elektrische auto's.

Verder vind ik het verbruik van TS niet zo bijzonder, je verbruikt al snel meer stroom dan je denkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
President schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:37:
[...]
Al is 600KwH wel erg veel, maar dan zal je wel aardig rijden in elektrische auto's.
Tijdens een wintermaand is dat heel normaal voor een huis met warmtepomp.
De energetische waarde van die 600kWh is gelijk aan een huis met gas waar bijvoorbeeld 200kWh elektra en 45m³ gas gebruikt wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:29
Ivow85 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Tijdens een wintermaand is dat heel normaal voor een huis met warmtepomp.
De energetische waarde van die 600kWh is gelijk aan een huis met gas waar bijvoorbeeld 200kWh elektra en 45m³ gas gebruikt wordt.
Met warmtepomp is het inderdaad niet bijzonder, dat je die had wist ik niet :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-05 16:52
Meten is weten in dit geval. Een pc die de hele dag aanstaat kan aardig wat energie gebruiken. Je kan eens kijken naar je energieschema en een flinke game videokaart underklokken kan ook wat schelen. Een laptop aanschaffen kan ook een optie zijn voor je dagelijkse activiteiten.

Een thermoskan gebruiken scheelt ook op het aantal keer dat je een waterkoker aanzet (je gebruikt bijna nooit al het water wat je verwarmt en meestal kookt zo'n ding veel te lang door).

Met LED verlichting bespaar je niet enorm veel maar alle beetjes helpen.

Gebruik verder voor alle apparatuur een stekkerblok met schakelaar, iets wat echt uitstaat verbruikt helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Hadden thuis ooit een kapotte vrieskist. Vrieskist werkte wel, maar de pomp was zodanig versleten dat het verbruik vele malen hoger was, omdat het geheel veel harder moest werken om het op temperatuur te houden. Na het vervangen van vrieskist van bijna 20 jaar oud, ging verbruik met honderden euros per jaar omlaag.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Monkeydancer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:23:
Hadden thuis ooit een kapotte vrieskist. Vrieskist werkte wel, maar de pomp was zodanig versleten dat het verbruik vele malen hoger was, omdat het geheel veel harder moest werken om het op temperatuur te houden. Na het vervangen van vrieskist van bijna 20 jaar oud, ging verbruik met honderden euros per jaar omlaag.
Voor 10 euro heb je een stekker die je er tussen kunt steken om het verbruik te meten. Dan kun je een dagje meten op je vriezer, je koelkast, je wasmachine etc.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
Transportman schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:33:
[...]
Hangt er ook maar vanaf hoe oud de koelkast/wasmachine en dergelijke zijn, als die al wat ouder zijn en niet die energiezuinige modellen zijn die we tegenwoordig gewend zijn, kunnen die best aantikken. ...
Dat zeggen mensen wel vaker, mijn ervaring (gemeten) is dat koelkast (A+) na 10 jaar nog steeds spot on zijn door de fabrikant gestelde jaarverbruik doet. Ik ga me pas zorgen maken als ik hem langer hoor draaien dan ik gewend ben. En kosten voor vervanging wegen vaak niet op tegen energie besparing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
NoahAmber schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Kan ik mij ook wel in vinden. Zit zelf als alleenstaande rond die 3000 per jaar
Gebruik Youless en Enologic voor mijn slimme meter. Per uur , per 2 minuten dus uitleesbaar. Wat wel erg slurpend is 's nachts apparatuur op standby laten staan. Kom samen met vriezer, koelkast en elektronica op zo'n 1,8 Kwh per nacht. Dat is ongeveer een kwart van het totale gebruik. Daar valt dus zeker winst te behalen.

Per dag zit ik op ongeveer 7,5 Kwh. Kook wel elektrisch.
Hier schrik ik wel enorm van je nachtverbruik heb je daar een Horica bedrijf ofzo en grote koelinstallaties staan.
Electrisch koken bedoel je inductie of keramisch? dat laatste neemt inderdaad veel energie maar inductie koken valt vrijwel niet te zien op de jaarlijkse energierekening.
Inductiekoken en op gas koken kan je wel tegen elkaar wegstrepen kwa verbruikskosten.

3000 kwh per jaar klinkt als je stookt op electrische kachels of hebt een boiler of andere zaken wat extreem veel verbruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2021 17:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
99ruud99 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:48:
Dan zou je kunnen bijhouden welke uren van de dag je veel verbruikt, en wat je achtergrond (nacht) verbruik is.

Ps 3000 kwh!!!
Ik woon samen met mijn vriendin, allebei thuis werkend. Ik heb een pc met 550w voeding (R7 3700x en 1660s).

Heel :P , maar dat is juist abnormaal.

Ik kom regelmatig langs verschillende huishoudens ivm mijn bedrijf (o.a. Zonnepanelen).

Ook 3000 kWh is niet heel hoog als je naast alle normale apparatuur altijd een server en Xbox heb draaien én een (oude?) desktop PC aan hebt staan.

Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die maar 1000 kWh per jaar verbruikt en zeker geen stel. Als je nog een oude draaischijf meter hebt ga er maar van uit dat deze een flinke afwijking heeft.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:30

Fiber

Beaches are for storming.

Stef87 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Heel leuk, maar dat is juist abnormaal.

Ik kom regelmatig langs verschillende huishoudens ivm mijn bedrijf (o.a. Zonnepanelen).

Ook 3000 kWh is niet heel hoog als je naast alle normale apparatuur altijd een server en Xbox heb draaien én een (oude?) desktop PC aan hebt staan.

Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die maar 1000 kWh per jaar verbruikt en zeker geen stel. Als je nog een oude draaischijf meter hebt ga er maar van uit dat deze een flinke afwijking heeft.
Ik woon alleen, in een slecht geïsoleerd jaren '30 arbeiders rijtjeshuis en mijn laatste jaar-afrekening was:
  • Stroom: 823 kWh
  • Gas: 627 m3
Dus het kan best... En ik doe echt niet extreem zuinig en ben behoorlijk slordig met het laten branden van lampen etc. Als ik echt zou willen kan het nog een stuk zuiniger, maar daar ben ik gewoon te gemakzuchtig voor. Mijn nieuwe termijnbedrag voor gas en stroom is nu 64 Euro. Ik zou eigenlijk mijn huis moeten laten isoleren en wellicht zonnepanelen laten plaatsen, maar financieel gezien is dat nauwelijks lonend... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

The_Vice schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Dat zeggen mensen wel vaker, mijn ervaring (gemeten) is dat koelkast (A+) na 10 jaar nog steeds spot on zijn door de fabrikant gestelde jaarverbruik doet. Ik ga me pas zorgen maken als ik hem langer hoor draaien dan ik gewend ben. En kosten voor vervanging wegen vaak niet op tegen energie besparing.
Als de rubbers kapot zijn (hoef je niet te zien) zal hij wel meer verbruiken, maar ik heb dat ook nog niet gehad. En A labels bestaan ook al meer dan 20 jaar. Ik heb zelf vorig jaar de rekensom eens gemaakt en mijn 20 jaar oude vriezer hoef ik niet vanwege het verbruik te vervangen (scheelt 10 a 15 euro met een nieuwe paar jaar in stroom)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 11:33

T.C

[...]

Heel leuk, maar dat is juist abnormaal.

Ik heb een digitale slimme meter en verbruik in mijn eentje net 1351kWh en 492 m3 gas.

Dat was inclusief COVID-19.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Ik zit op 1400kwh en heb ook continu een NAS draaien (heeft wel standby modus, maar hij springt toch vaak aan en gaat pas om 2:00u een keer dat doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Je PC kan wel een voeding van 650W hebben maar verbruikt dat idle echt niet.

Eerder 75-100W ofzo.

Maar, als je inzicht wilt krijgen moet je een verbruiksmeter kopen en deze aansluiten, te beginnen bij apparaten die 24x7 aan staan. Daaronder ook de koelkast en evt. vriezer trouwens - als die oud zijn, kunnen ze aardig stroom zuipen.

Apparaten met een constant verbruik die 24x7 aan staan laten zich heel makkelijk berekenen: per W verbruik kosten die je in een jaar even grofweg afgerond €2, of 8 kWh.

Dus je modem van 10W, is €20/jaar. Een NAS van 100W, €200 of 800 kWh (dat tikt wel aan dus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik gok dat de zelfbouw NAS de hoofdschuldige is. Das gewoon een extra pc die 24/7 aanstaat. Een synology of Qnapje verbruikt een stuk minder. De koelkast verbruikt ook aardig wat relatief gezien tov een modernere. Ik heb maar een random vergelijkbare koelkast uitgekozen. https://tweakers.net/pricewatch/compare/309007;564515/ Scheelt bijna de helft per jaar op basis van de gegevens op tweakers.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sissors schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Prima als jij graag je geld uitgeeft aan energiekosten, maar gelukkig zijn we niet allemaal zo.
En je apparaten uitschakelen levert je zo al 100 euro per jaar op, maar als jij dat graag weg gooit ook prima _O-

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Maar als je een slimme meter hebt even je meterkast in duiken, via knopje kan je huidige verbruik opzoeken.

Daarna je pc en server uit en je weet het verschil. En weer even spieken.

Denk dat je daar redelijk veel winst kan halen. Je zit gemiddeld dus op >300 Watt continue. Wij (gezin van 4) hier zitten in de nacht op ~200Watt sluipverbruik maar WTW standje 2 en 4 netwerkspulletjes (wifi APs en Glasvezel zut, een hele kast met TV , netwerkradio etc op standby) eten al aardig wat op.

WTW gaat dus niet uit, dat is verkeerde zuinigheid voor je gezondheid. Internet uit, tja zou kunnen maar dan werkt telefoon etc ook niet. Tv spul zou nog van het stroom kunnen, heb dat gedaan in het verleden, via tijd schakelaar levert 10W winst op.

Maar als ik dan wat langer bleef kijken viel de TV uit, of vroeg wakker en dan geen muziekje aan kunnen zetten super irritant. Ik zou wellicht nog naar master/slave schakeling kunnen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
99ruud99 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:48:

Ps 3000 kwh!!!

1000 per jaar zonder teruglevering is daarentegen weer bizar weinig, dus om dat nou weg te zetten als normaal vind ik ook niet eerlijk.

Een snelle Google zegt gemiddeld voor 1 persoon in een appartement 1900 kwh en 800m3 gas. Dus ja, 3000 is wel fors hoger, maar gezien zaken als een NAS en Pi kan dat fors oplopen.

Buiten het andere goede advies, ga gewoon kritisch nadenken over al je apparatuur. Veel sluipverbruik kan al aardig optellen als je die over het hoofd ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Barrycade schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:19:
Tv spul zou nog van het stroom kunnen, heb dat gedaan in het verleden, via tijd schakelaar levert 10W winst op.

Maar als ik dan wat langer bleef kijken viel de TV uit, of vroeg wakker en dan geen muziekje aan kunnen zetten super irritant.
Voor die 10W gaat het wat ver, maar:

https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/

Kan met een app, waarin ook timers (indien bridge aanwezig), of met losse knop.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 06-03-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

The_Vice schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Mijn ervaring ook. Qua mechanische techniek m.b.t. energieverbruik is er volgens mij ook niet veel (misschien wel niks) veranderd in de koelkastenwereld. Het is een airco met een deur erop. Heb nergens iets kunnen vinden w.b.t. ontwikkelingen op het gebied van de airco/motor.

Heb zelf onlangs een A+++ koelkast gekocht maar het enige verschil dat ik opmerk is dat je een extra pak isolatie hebt om de kist met als verassing veel minder volume in de koelkast zelf. Als je hetzelfde volume aan inhoud wilt hebben als je oude A(+) koelkast van b.v. 1.70/1.80 hoog dan heb een A+++ van bijna 2+ meter hoog en heb je weer meer oppervlakte wat minder efficiënt is, ahwell. Puntje bij paaltje gaat het je niet veel opleveren :+ of je wilt een kleinere inhoud qua koelkist hebben dan zal je misschien nog wat minder gaan verbruiken

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 06-03-2021 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Fiber schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Ik woon alleen, in een slecht geïsoleerd jaren '30 arbeiders rijtjeshuis en mijn laatste jaar-afrekening was:
  • Stroom: 823 kWh
  • Gas: 627 m3
Dus het kan best... En ik doe echt niet extreem zuinig en ben behoorlijk slordig met het laten branden van lampen etc. Als ik echt zou willen kan het nog een stuk zuiniger, maar daar ben ik gewoon te gemakzuchtig voor. Mijn nieuwe termijnbedrag voor gas en stroom is nu 64 Euro. Ik zou eigenlijk mijn huis moeten laten isoleren en wellicht zonnepanelen laten plaatsen, maar financieel gezien is dat nauwelijks lonend... O-)
Ja het kan best zoals ik toch ook al had gezegd, maar 800kWh per jaar als je veel thuis bent is abnormaal. (Heb jij dan ook 24/7 oude servers, een xbox en een oude desktop draaien? Waarschijnlijk niet)

Pre-gasloos en twee EV’s zaten wij ook op 1600 kWh per jaar voor 2 personen. Ook erg laag.

Zonnepanelen met evt. Warmtepomp(-boiler) zijn misschien dan juist interessant (misschien zelfs goede IR panelen) omdat je makkelijker de energierekening kan wegwerken.
T.C schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:23:
[...]

Ik heb een digitale slimme meter en verbruik in mijn eentje net 1351kWh en 492 m3 gas.

Dat was inclusief COVID-19.
Dat kan prima, maar is ook bijzonder laag en daarom dus abnormaal:p

Ook hier zeer lonend om bijvoorbeeld gas nog net wat lager te krijgen (lager vastrecht) of geheel weg te strepen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stef87 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:02:
[...]

Dat kan prima, maar is ook bijzonder laag en daarom dus abnormaal:p

Ook hier zeer lonend om bijvoorbeeld gas nog net wat lager te krijgen (lager vastrecht) of geheel weg te strepen.
Abnormaal zou ik niet zeggen. Laag misschien ja.

Wij verbruiken dat ongeveer met twee. 1400 kWh elektriciteit en 400m3 gas. En we zijn redelijk veel thuis, ik werk thuis en mijn vrouw werkt parttime. Dus dat kan inderdaad prima. Gas nog wat lager krijgen is lastig, we gaan nog wel verder isoleren maar de hoofdverwarming blijft voorlopig op gas (cv is sinds gisteren toevallig net kapot, dus er moet een nieuwe komen maar een warmtepomp is geen optie).
[...]
Als :)

De vraag is dus of het normaal is om dat allemaal altijd aan te hebben staan, of dat je dit nodig vind, de electriciteit waard etc. Als je bij mensen met zonnepanele en een terugdraaiende teller komt zul je misschien andere antwoorden krijgen, in Belgie is de terugdraaiende teller al afgeschaft. En zonnepanelen leveren niet 24/7 dus er zullen toch wat mensen hun Xbox uit gaan zetten als ze naar bed gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 07-03-2021 08:28 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik ga vanaf nu mijn NAS standaard in suspend zetten elke nacht en weer wakker maken via Wake-on-LAN. :)
Het zuiniger maken gaat helaas niet zonder de PSU te vervangen of over te stappen naar iets anders (waar ik geen Linux op kan draaien).

Heeft het zin om dit ook te doen voor mijn rPi4? Ik draai op alle apparaten al iets als TLP om energie te besparen en op de Pi heb ik alleen maar mijn TVHeadend draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
HollowGamer schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:01:
Ik ga vanaf nu mijn NAS standaard in suspend zetten elke nacht en weer wakker maken via Wake-on-LAN. :)
Het zuiniger maken gaat helaas niet zonder de PSU te vervangen of over te stappen naar iets anders (waar ik geen Linux op kan draaien).

Heeft het zin om dit ook te doen voor mijn rPi4? Ik draai op alle apparaten al iets als TLP om energie te besparen en op de Pi heb ik alleen maar mijn TVHeadend draaien.
Elke Watt die je van je continu-verbruik kunt afhalen, scheelt op jaarbasis ongeveer 2 euro.

Volledig uitschakelen in de nacht (uitgaande van 8 uur nachtrust) zal voor elke Watt die je daarmee aan nachtverbruik verminderd ongeveer 65 cent besparing opleveren. Elke 15 Watt aan verbruik wat je 's nachts uitschakelt levert je een tientje op de jaarrekening op.

Uitschakelen terwijl je met werk bezig bent (uitgaande van 40 uur per week) levert je de helft op van bovenstaande.

Wanneer je met het uitschakelen van op dat moment ongebruikte apparatuur tijdens je nachtrust en werktijd zo'n 100 Watt weet te besparen, levert dat je 100 euro per jaar op (of zo'n 450kWh elektriciteitsbesparing).

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 11-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:21:
Ik zou beginnen met het uitschakelen van zaken als je niet thuis bent, al dan niet geautomatiseerd (ingebouwde schedule, dan wel tijdschakelaar).

NAS, backup e.d. hoeft toch niet 24/7 te draaien? Ik laat mijn NAS inschakelen tegen de tijd dat ik vrij ben van werk. Hij blijft dan draaien tot 2:00 zodat hij 's nachts de backup kan doen en gaat dan uit. Hij staat dus meer uit dan aan. Eenvoudig in te stellen via ingebouwde schedule. En voor zaken die je wel 24/7 wil hebben draaien (domotica/logging/VPN o.i.d. ?) kun je beter een Raspberry Pi ofzo pakken, veel zuiniger.

En voor de rest zijn er al heel veel tips & trucs uitgeschreven in: Serieus elektriciteit besparen
Goede tip. Ga ik vanavond even toepassen. Nooit aan gedacht. Snachts om 02.00 uur draait bij mij de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Deef_K schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Goede tip. Ga ik vanavond even toepassen. Nooit aan gedacht. Snachts om 02.00 uur draait bij mij de backup.
Mocht je Linux met systemd draaien, dan kan je ook eens kijken naar dit artikel:
https://cmcenroe.me/2014/...-resume-with-systemd.html

Je kunt het eventueel nog aanpassen door dit pas aan te roepen na je backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt je NAS ook nog configureren dat hij luistert naar wake-on-lan. Ik heb een app op m'n smartphone zodat ik hem kan aanzetten, hoef er niet eens naartoe te lopen om op het knopje te drukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokat
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 20:10
Ik heb niet alles comments doorgelezen en misschien is het al als een optie aangegeven:

https://slimmemeterportal.nl/login

Deze toont het verbruik per uur (gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Zelf zit ik op 2200kw wel kook ik elektrisch en heb ik deels elektrische verwarming in huis dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet. Maar 1800 - 2200 kw voor een appartement van 60 - 80m2 zou denk ik realistisch zijn voor een gemiddeld 1 persoons huishouden. Ik heb diverse apparatuur staan dat ook veelal lang aan staat.

Maar maak voor jezelf vooral inzichtelijk welke apparaten welk verbruik hebben en of je apparaten mogelijk onnodig lang aan laat staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCzSDqRwkiUqvgJr3fdqGhaDNQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2pNdswMdrbvXC3BVybHxLTEg.png?f=user_large

Zo te zien zijn mijn energiekosten t.o.v. vorige maand gezakt. :)

Wat ik heb gedaan om energie te besparen:
- Op al mijn Linux apparaten TLP geïnstalleerd.
- NAS gaat nu om 00.30u in slaapstand (of ik zet hem eerder op slaapstand) en waak ik pas weer als ik hem nodig hebt via WoL.
- Desktop gaat nu om de 10 min. op stand-by.
- TV spaarstand features aangezet.
- Nieuwe zuiniger router gekocht.
- Luchtverfrisser uit het stopcontact gehaald, net als andere zaken die er niet in hoeven te zitten.

Wat ik (nog) niet heb gedaan:
- Xbox One X op powerstand (opstarten + resume van games duurt erg lang).
- rPi4 uitzetten - het schijnt niet super veel zin te hebben en het ondersteund geen power features helaas.
- Samsung Fast Charge niet meer gebruiken, te handig.
- Ingeschreven op websites voor verbruikgegevens bij te houden (nog geen tijd gehad helaas).

Het verbruik gaat hopelijk nog iets omlaag volgende maand, maar dit is al veel beter. :)

Mochten jullie nog andere suggesties hebben, dan hoor ik het graag.
Thanks voor de tips!

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 09-04-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik denk dat je al heel erg op de goede weg zit. Je zit nog maar net boven het gemiddelde eenpersoonshuishouden. Ondertussen heb je nog wel meerdere Linux apparaten, desktop, NAS, etc. terwijl heel veel mensen die dingen ook niet hebben. Dat je wat dat betreft dan iets boven het gemiddelde komt is dan niet zo bijzonder.

Misschien nog een paar dingen die je kunt meenemen:

1) Het is mij niet helemaal duidelijk of dat kostenoverzicht ook gas bevat. Zo niet, dan denk ik dat je qua maandbedrag nog wel aardig kunt besparen door over te stappen. Greenchoice werkt vaak met introductiekortingen. Misschien kun je deze opnieuw krijgen? (En als groene energie belangrijk is: er zijn aanbieders die het beter doen ;)).

2) Afzuigkap lang aan laten staan na het koken (vergeten uit te zetten)? Die zijn vaak zeer onzuinig.

3) Nu het toch over de afzuigkap gaat: je hebt al naar LED lampen gekeken, maar... heb je ook gedacht aan de lampjes in de afzuigkap? Ik heb zelf altijd heel erg de neiging om die aan te laten staan, zodat er toch een beetje licht in de keuken is zonder gelijk de hoofdverlichting aan te zetten. Ik heb er LED lampjes in gedaan die (ik weet het niet meer exact) 5 a 10x zo zuinig waren t.o.v. die er al inzaten.

4) Aanhaker op punt 3: heb je buitenverlichting? Daar zitten vaak ook nog geen LED lampen in.

5) Een Xbox (en overigens ook een PlayStation) heeft sowieso al een hoog energieverbruik. Als die veel gebruikt wordt, dan kan dat ook nog een verklaring zijn waarom je boven het gemiddelde uitkomt. Ook bij zaken als Netflix en Spotify verbruiken gameconsoles vaak zeer veel. Wat dat betreft kun je, als die mogelijkheid er is, beter de ingebouwde TV apps gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@Uniciteit

1) Momenteel zit ik bij Greenchoice voor GE, als het goed is kom ik ook in aanmerking voor 150,- euro tegoed - al wacht ik dat liever altijd even af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XICq-Ri7ZMCNFu3MZKZhRpVdg6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ieud4cXSE1Il2nYrauONc2cr.png?f=user_large

2) Herkenbaar! Daar let ik al meer op dan voorheen of ik zet hem op de laagste stand (3 opties, één altijd aan).

3) Dat is zeker een goed punt! Ik heb daar nooit echt over nagedacht, geen idee of daar nu LED inzit. Ga dit eens checken. :)

4) Nee, geen licht op het balkon.

5) Helaas gebruik ik de Xbox vaak even tussendoor en gebruik ik de Chromecast paar keer in de week. De spaarstand van mijn Xbox is nogal frustrerend, ik vind het juist fijn/ontspannend om even snel een spel te spelen en updates worden geïnstalleerd in de nacht. Bij de nieuwe Xbox zal dit vast beter geregeld zijn (NVMe o.a.), maar daar heb ik nu even het budget niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

@HollowGamer Die €150 zou ik sowieso goed in de gaten houden, want dat is toch weer mooi meegenomen. Ik zou ook weer zeker wisselen van leverancier zodra dat kan - dat levert je opnieuw een introductiekorting op (of maandelijks €10 á €15 minder aan voorschot).

Voor wat betreft de Xbox zou ik me niet te druk maken om de instant on modus (waarin o.a. op de achtergrond updates worden gedownload). Volgens deze site is het verbruik daarvan 10 W. Dat is 7,2 kWh per maand. Met, in Nederland, een gemiddelde prijs van €0,2163 per kWh betekent dat dat je ongeveer €1,56 per maand kost. Je geeft zelf aan dat je het fijn en ontspannend vindt als je meteen kan beginnen, zonder eerst op updates te wachten. Dan is die anderhalve euro gewoon goed besteed. ;)

De energiekosten van de Xbox worden pas meer relevant zodra je hem aan zet. In het menu verbruikt-ie dan 52 W en bij een game tot wel 180 W. (Vergelijking tussen One X en Series X: reviews: Xbox Series X - Onze eerste indrukken en tests) Daarnaast heb je dan ook nog eens te maken met het verbruik van je TV (en evt. geluidssysteem).

Maar ook hier geldt weer: het is iets voor je ontspanning! Niet op bezuinigen dus! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
HollowGamer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:53:
[Afbeelding]

- NAS gaat nu om 00.30u in slaapstand (of ik zet hem eerder op slaapstand) en waak ik pas weer als ik hem nodig hebt via WoL.
- Luchtverfrisser uit het stopcontact gehaald, net als andere zaken die er niet in hoeven te zitten.

- rPi4 uitzetten - het schijnt niet super veel zin te hebben en het ondersteund geen power features helaas.
- Ingeschreven op websites voor verbruikgegevens bij te houden (nog geen tijd gehad helaas).

Het verbruik gaat hopelijk nog iets omlaag volgende maand, maar dit is al veel beter. :)

Thanks voor de tips!
De meest inzichtvolle zie ik er niet tussen staan: een energiemeter kopen en je apparaten langsgaan om te meten wat nou precies het meest verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

HollowGamer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:53:
[Afbeelding]

Thanks voor de tips!
Als je bij Greenchoice zit kun je je slimme meter elk kwartier laten uitlezen en deze info met een kleine vertraging in de app terugvinden. Dan hoef je je niet per se ergens anders aan te melden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:00:
[...]

De meest inzichtvolle zie ik er niet tussen staan: een energiemeter kopen en je apparaten langsgaan om te meten wat nou precies het meest verbruikt.
Dat is zeker waar, echter heb ik maar echt 2 apparaten die ik veel dagelijks gebruik: mijn desktop + NAS.

Ik heb ergens nog een slimme energiemeter liggen, dus ik ga het zeker nog proberen, maar voorlopig denk ik wel eruit te zijn welke het meeste effect hebben op de rekening. :)
bartvl schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:21:
[...]

Als je bij Greenchoice zit kun je je slimme meter elk kwartier laten uitlezen en deze info met een kleine vertraging in de app terugvinden. Dan hoef je je niet per se ergens anders aan te melden.
Thanks, dat is goed om te weten! Ik ga het eens checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja
  • Laatst online: 16-03 14:54

oja

Zet je koelkast op de laagste stand, dat kan makkelijk zonder problemen (zolang de deurrubbers oké zijn).

[ Voor 19% gewijzigd door oja op 10-04-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
HollowGamer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:52:
[...]

Dat is zeker waar, echter heb ik maar echt 2 apparaten die ik veel dagelijks gebruik: mijn desktop + NAS.
Dat dénk je. Maar misschien zijn er nog andere apparaten die veel gebruiken. Dus ook niet alleen maar je desktop en NAS meten, maar alles met een stekker.
Ik heb ergens nog een slimme energiemeter liggen, dus ik ga het zeker nog proberen, maar voorlopig denk ik wel eruit te zijn welke het meeste effect hebben op de rekening. :)
200 kWh per maand vind ik alsnog flink veel, dus volgens mij ben je er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:35
HollowGamer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:52:
[...]

Ik neem aan dat je die desktop ook met een monitor gebruikt. Misschien dat je op het verbruik daarvan nog kunt besparen? Ik heb zelf kort geleden een nieuwe monitor gekocht die twee keer zo groot is en tegelijk maar de helft verbruikt als een oude (ook platte) monitor. Meer werkplezier en tegelijk lagere energiekosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Alles dat 24/7 aanstaat, tikt uiteindelijk enorm aan.

Zet dus - voor zover dat kan - alles uit wanneer je het niet gebruikt. Sommige apparaten verbruiken helaas ook relatief veel stroom als ze uit staan (mijn TV hoek gebruikte bijvoorbeeld 35W wanneer alles stand by was). Daar heb ik een schakelaar tussen geplaatst en dat gaat tegenwoordig dus helemaal uit :)

Overigens een simpele schakelaar met een knop. Vroeger had ik van die klik aan klik uit dingen, maar door de hoge piekspanning gingen ze altijd kapot (kon ze niet meer uitzetten).

Enige nadeel is dat ik ff moet wachten voordat ik TV kan kijken, omdat alles eerst moet opstarten. En soms is het ff bidden óf het nog start.

Maar ja, ik vind het zonde als iets stroom verbruikt terwijl ik er niks mee doe.

PS
Doordat we veel thuis zijn het afgelopen jaar is ons verbruik alsnog enorm gestegen overigens. Maar ja, mijn PC staat nu ongeveer 10 uur per dag aan waar dat vroeger 10 uur per week was :) En er wordt meer TV gekeken als mijn dochter thuis is, die normaal op de BSO had gezeten. Enzovoorts. Om over het verwarmen van het huis nog maar niet te spreken. Stond normaal op 18 graden omdat we toch niet thuis waren, alleen s avonds hoger. Nu staat het de hele dag aan op 21 graden (okee s nachts niet).

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 11-04-2021 10:16 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oja
  • Laatst online: 16-03 14:54

oja

Pagina: 1 2 3 Laatste