Woningcorporatie en probleem met stroomverbruik

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hey,

In 2018 heb ik een nieuwbouwwoning gekregen van een woningcorporatie. Helemaal nieuw, met zonnepanelen en vloerverwarming. Maar ook beetje duur voor een 50m2 woning met 1 slaapkamer - ik betaal 670 euro.

Mijn vraag is over de stroomaansluiting en over stroomverbruik/kosten. Volgens mij energieleverancier ik gebruik bijna elke dag rond 7-8 kWh. Maar ik vind het beetje raar. Ik heb met andere buren gesproken en ze gebruiken bijna 2 keer minder stroom en hun zonnepanelen hebben veel meer stroom teruggeleverd. Dat is onlogisch want wij hebben zelfde leverancier, ik woon alleen en ze zijn hele dag thuis.

Ik heb een vriend van mij gevraagd voor een advies. Hij zegt dat de verlichting in de hal is bij mij meterkast aangesloten. Kan de woningcorporatie dit doen? Ik betaal ook de servicekosten.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
Je hebt waarschijnlijk een slimme meter, ik zou is beginnen met het uitlezen hiervan... Meld je aan bij bijvoorbeeld enelogic

Maakt het een stuk makelijker om te zien op dag niveau waar je stroom blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:42
welke apparaten heb je allemaal, zet eens onder elkaar wat je hebt?

-koelkast
-oven
-kookplaat
-wasmachine
-vaatwasser
-boiler
-modem
-tv
-strijkijzer

en ga zo maar door, het kan zomaar zijn dat 7 kwh gevreten wordt door die zonnebank die je niet door hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
nooberke schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:46:
Je hebt waarschijnlijk een slimme meter, ik zou is beginnen met het uitlezen hiervan... Meld je aan bij bijvoorbeeld enelogic

Maakt het een stuk makelijker om te zien op dag niveau waar je stroom blijft.
Ja, dat klopt. Ik heb een slimme meter.

Bedankt voor de advies. Ik zie dat het is helemaal gratis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
Vergelijken met buren werkt natuurlijk niet. Als jij je woning helemaal vol hangt met gloei- of halogeenlampen, een oud afdankertje als koelkast en vriezer hebt en iedere avond 4 uur naar een plasmatelevisie zit te kijken, dan kan het natuurlijk prima dat je 4x zoveel energie gebruikt.

Zonder gedetailleerde info over wat je allemaal in de woning hebt en hoe je het gebruikt, kunnen we daar niets zinnigs over zeggen.

Het lijkt me dus inderdaad wijs om het energiegebruik in jouw woning beter te analyseren, zonder te vergelijken met de buren. Dit maakt het snelst duidelijk waar het verbruik door komt en hoe je kunt besparen. De P1 poort uitlezen is een goede eerste stap.

Hoeveel en welke zonnepanelen heb je liggen en doen die wel wat je er van mag verwachten? Kun je de opbrengst uitlezen bijvoorbeeld op de omvormer? (Dit is anders dan wat je teruglevert!)

Hoe wordt de woning verwarmd en hoe kom je aan warm water?

En weet je zeker dat de gallerijverlichting op jouw installatie zit aangesloten? Daar kom je natuurlijk snel genoeg achter: zet jouw hoofdschakelaar om en kijk of het nog werkt.

Ik zou verwachten dat zoiets apart gemeten wordt en dan wordt verrekend met jouw servicekosten. Als dat niet is dan zou ik geneigd zijn om zelf een paar tientjes in een tussenmeter te investeren, zodat je in ieder geval weet wat het jou kost. Als dat inderdaad een flink bedrag is dan moet je daar het gesprek over aangaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 07-12-2020 21:56 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
Hoeveel zonnepanelen?

Hoe is verwarming geregeld?

Heb je een jaarafrekening van de energieleverancier? Wat staat daar op (aantal kWh, bedrag voor het hele jaar). Is er ook een gasaansluiting of alleen elektra? Kook je elektrisch (inductie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

denk dat je al begint bij je terug levering vs je verbruik .. mijn energie leverancier bv (eneco) geeft eerst mijn verbruik aan en dan pas minus de teruglevering .. dus 72.23 - 21,95 oid

Dan is er je normale dagelijks verbruik, koelkast/vriezer tv enzv .. (alles in slaapstand???)

meten is weten dus een goedkope stroommeter (10,-) kan je al eens kijken wat elk apparaat verbruikt .. vaak hebben ze ook nog een "tijds" functie .. dus over de duur van bv 24 uur verbruik je x.y.z .. handig voor bv koelkast of wasmachine /vaatwasser..

koffiezet apparaat (normale) met 300Watt of waterkoker die 10 minuten aanstaat verbruikt meer dan een senseo van 1800 watt die 1minuut aanstaat en afslaat.

Slaapstanden van je (spel)computer en/of andere rand apparatuur verbruikt ook ..
en dan nog je inductie kookplaat oid ..

wil je besparen zijn er maar 2 opties ..
- echt uit zetten van apparaten .. (laders / computers/schermen etc) ..
- goedkopere (zuinigere apparatuur) aanschaffen ..

meeste besparing zit in verandering van gedrag .en dus bewust zijn van je verbruik (meten is weten)

Tja vanalles

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:49
WinterX schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:42:

Ik heb een vriend van mij gevraagd voor een advies. Hij zegt dat de verlichting in de hal is bij mij meterkast aangesloten. Kan de woningcorporatie dit doen? Ik betaal ook de servicekosten.
Kun je eenvoudig meten. Als 's avonds de verlichting in de hal brand, zet dan al je groepen uit, of gewoon je hoofdschakelaar.

Gaat het ganglicht uit -> dan is de boel niet goed aangesloten, en betaal jij voor de buurt
Blijft het ganglicht aan EN tikt je meter door? -> ook dan is de boel niet goed aangesloten
Blijft het ganglicht aan EN staat je meter stil? -> zit het probleem binnenshuis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik geloof er niets van dat er een voorziening voor algemene ruimtes in de meterkast van 1 appartement aangesloten zit. Dat spul zit altijd gewoon achter een eigen meter. Je wil immers niet dat een "lolbroek" even in zijn meterkast de groep voor de verlichting van het hele gebouw uitzet en 3 weken op vakantie gaat. En wat doe je als de betreffende eigenaar zijn energierekening niet betaalt en afgesloten wordt? Dan heb je dus ook geen verlichting meer in de algemene ruimtes.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Als je buren de hele dag thuis zijn, gebruiken zij door de zonnepanelen opgewekte stroom om te stofzuigen en de was te doen en wellicht de vaatwasser. Als jij thuis komt na dagje werken is de zon grotendeels weg, zeker in dit jaargetijde en neem je dus af.

Maar kan ook zijn dat je zonnepanelen onder een ander hoek liggen (hoe moet ik dit trouwens voor me zien een appartement met zonnepanelen? Hoeveel, onder welke hoek? Kan je de omvormer uitlezen qua werking? Zijn ze goed aangesloten?)

7 kWh is trouwens niet super veel, maar hangt een beetje af wat je allemaal doet, heb je nog gas om te verwarmen of heb je een warmtepomp bv?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:54:
Ik geloof er niets van dat er een voorziening voor algemene ruimtes in de meterkast van 1 appartement aangesloten zit. Dat spul zit altijd gewoon achter een eigen meter. Je wil immers niet dat een "lolbroek" even in zijn meterkast de groep voor de verlichting van het hele gebouw uitzet en 3 weken op vakantie gaat. En wat doe je als de betreffende eigenaar zijn energierekening niet betaalt en afgesloten wordt? Dan heb je dus ook geen verlichting meer in de algemene ruimtes.
Bij onze oude woning was dat toch zeker het geval. De verlichting van de brandgang achter de woningen zaten bij ons op de groep van de schuur aangesloten. Er hing 6x 60watt die ook nog eens 24/7 branden. De woningbouw vond het heel gek dat we daar een compensatie voor wouden en ging er niet in mee. Uiteindelijk alles maar uitgezet, stond niks over in het contract of wat dan ook.

TerminalNL schreef op donderdag 17 december 2020 @ 06:52:
[...]

Bij onze oude woning was dat toch zeker het geval. De verlichting van de brandgang achter de woningen zaten bij ons op de groep van de schuur aangesloten. Er hing 6x 60watt die ook nog eens 24/7 branden. De woningbouw vond het heel gek dat we daar een compensatie voor wouden en ging er niet in mee. Uiteindelijk alles maar uitgezet, stond niks over in het contract of wat dan ook.
TS heeft nieuwbouw, dus dat kan ik me echt niet voorstellen. Als dat echt het geval zou zijn: inderdaad loskoppelen en kijken wat ze gaan doen. :). Desnoods zetten ze er maar een meter tussen en rekenen ze het verbruik gewoon af bij de TS. Maar nogmaals: het zou me toch wel verbazen als ze dit echt zo geregeld zouden hebben. Mogelijk heeft iedereen een lamp bij zijn voordeur die bij eenieder op de eigen meterkast is aangesloten. Maar over het algemeen is er een duidelijke scheiding tussen "collectief" en "individueel". Zelfs in mijn eerste woning (jaren 60 appartement) was dat allemaal netjes geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Ik heb ook nieuwbouw 2018 opgeleverd en ook hier zit 1 van de brandgang lampen op mijn stop van de schuur aan gesloten, maar dit stond ook in de koopovereenkomst.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:17

Theo

moederbord

Hoe zijn de zonnepanelen aangesloten? Je geeft namelijk aan dat je nieuwbouw hebt, 50 vierkante meter, één slaapkamer én galerijverlichting. Dit impliceert dat je een appartement hebt als woning zonder een eigen dak; iets dat wel een vereiste is voor zonnepanelen.

Waar hangt jouw omvormer van de zonnepanelen? Deze zou in jouw ruimte moeten hangen. In jouw meterkast zou dus ook een groep aanwezig moeten zijn voor jouw zonnepanelen. Zit deze er niet? Dan heb je geen zonnepanelen.

Verder is 8 kWh per dag aan stroom niet raar. Dagelijks een paar uurtjes gamen op een dikke pc, oude koelkast/vriezer, vaak de wasdroger gebruiken, elektrisch koken en je zit er zo aan.. Het gemiddeld verbruik in NL is zo'n 10 kWh per dag per woning. 15 kWh per dag is al heel erg veel, en 5 kWh per dag is heel weinig.
Momenteel (december, korte dagen, weinig zon) doen zonnepanelen ook vrij weinig. Ik heb een gigantische hoeveelheid zonnepanelen op m'n dak liggen (3 maal zoveel als gemiddeld) maar ik mag blij zijn als daar momenteel 3 kW per dag af komt. (itt de zomer, dan max 45 kWh per dag) Ik verwacht dus dat erbij jou momenteel 0.5 tot 1 kWh per dag van je dak komt. Dat doet nu niet zo veel voor je verbruik..

7400 Wp op het dak

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Theo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:56:
Hoe zijn de zonnepanelen aangesloten? Je geeft namelijk aan dat je nieuwbouw hebt, 50 vierkante meter, één slaapkamer én galerijverlichting. Dit impliceert dat je een appartement hebt als woning zonder een eigen dak; iets dat wel een vereiste is voor zonnepanelen.
Bij een appartementsrecht of een huurappartement is het dak net zoveel van degene die er recht onder woont als iemand die op de begane grond woont.
Waar hangt jouw omvormer van de zonnepanelen? Deze zou in jouw ruimte moeten hangen. In jouw meterkast
Kunnen ook micro-omvormers bij de panelen zijn.
zou dus ook een groep aanwezig moeten zijn voor jouw zonnepanelen. Zit deze er niet? Dan heb je geen zonnepanelen.
Dat dus, maar aangezien TS wél teruglevering constateert niet aan de orde. Zal eerder een geval van EPC-berekening/schaampanelen zijn. Als jouw appartement redelijk gunstig is gesitueerd voor de verliesberekening kan het met minder toegewezen panelen toe.

De Rikster schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:08:
[...]

Bij een appartementsrecht of een huurappartement is het dak net zoveel van degene die er recht onder woont als iemand die op de begane grond woont.

[...]

Kunnen ook micro-omvormers bij de panelen zijn.

[...]

Dat dus, maar aangezien TS wél teruglevering constateert niet aan de orde. Zal eerder een geval van EPC-berekening/schaampanelen zijn. Als jouw appartement redelijk gunstig is gesitueerd voor de verliesberekening kan het met minder toegewezen panelen toe.
Dat wordt dus gewoon nog steeds toegepast inderdaad. In Veenendaal is net weer een nieuwe mini wijktje gebouwd en op alle huizen liggen dus ook "zonnenpanelen", 3 stuks om precies te zijn. :) Sluitpost om aan de norm te voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Laatst online: 07:36
Jammer als mensen zeuren dat ze een woning duur vinden van een woningcorporatie, hiervoor kiezen en achteraf pas gaan nadenken over energieverbruik.

In 2018 was BENG zeker niet de norm. Hebben je buren exact dezelfde woning? 7kwh is inclusief wtw, verwarming, boiler, elektrisch koken?

• De Rikster
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:15:
[...]

Dat wordt dus gewoon nog steeds toegepast inderdaad. In Veenendaal is net weer een nieuwe mini wijktje gebouwd en op alle huizen liggen dus ook "zonnenpanelen", 3 stuks om precies te zijn. :) Sluitpost om aan de norm te voldoen.
Is niet altijd het geval natuurlijk, heb net een project opgeleverd en daar zijn voor sommige appartementen 3 panelen gewoon voldoende om energieneutraal te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De Rikster schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:33:
[...]

Is niet altijd het geval natuurlijk, heb net een project opgeleverd en daar zijn voor sommige appartementen 3 panelen gewoon voldoende om energieneutraal te zijn.
Ik heb het over gasloze eensgezinswoningen. Kan me niet voorstellen dat die met 3 paneeltjes heel veel bereiken. Ik ben dan wel heel benieuwd hoe een woning eruit ziet die met 3 panelen energieneutraal is. Volgens mij stook je je dagopbrengst al grotendeels weg door een simpele maaltijd te bereiden of je huis op 20 graden te stoken. (Als je alles uitzet, is elke woning natuurlijk energieneutraal.)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zwartoog schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:43:
[...]

Kun je eenvoudig meten. Als 's avonds de verlichting in de hal brand, zet dan al je groepen uit, of gewoon je hoofdschakelaar.

Gaat het ganglicht uit -> dan is de boel niet goed aangesloten, en betaal jij voor de buurt
Blijft het ganglicht aan EN tikt je meter door? -> ook dan is de boel niet goed aangesloten
Blijft het ganglicht aan EN staat je meter stil? -> zit het probleem binnenshuis.
Bedenk wel dat op zijn minst een gedeelte noodverlichting zal zijn (ga ik iig vanuit). Oftewel zet de hoofdschakelaar om --> verlichting springt naar interne accu ;).

Het hoort natuurlijk niet, maar onmogelijk dat zo'n fout wordt gemaakt bij de aanleg is het ook niet. Tegelijk missen we hier vooral gewoon informatie.

• De Rikster
Sissors schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:45:
Het hoort natuurlijk niet, maar onmogelijk dat zo'n fout wordt gemaakt bij de aanleg is het ook niet.
Dat zou wel een hele grove fout zijn hoor, installaties horen gewoon per functie gescheiden te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[...]

Excelmanagment. :') In theorie moet het voldoende zijn, maar met een jaaropbrengst van 1.000 kWh kun je nog geen caravan daadwerkelijk energieneutraal krijgen. Het reguliere stroomverbruik in een woning voor de daadwerkelijk verbruikers (koken, verlichting, wassen, tv, enz) is al minimaal 1.500 kWh. Warmte, ventilatie, koude en sww kost ook zeker 1.500 kWh aan stroom met een warmtepomp waarmee je al minimaal 3.000 kWh nodig heb om energieneutraal te zijn, en dat zijn minimaal 10 panelen op zuid.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De Rikster schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:03:
[...]

Dat zou wel een hele grove fout zijn hoor, installaties horen gewoon per functie gescheiden te zijn.
Ach als je nog een leuke wil weten, en deze is van 20 jaar geleden, dus niet heel recent, maar we hebben het ook niet over jaren 60:
Complex waar ik woon, heeft een elektrisch hek wat parkeerplaats afsluit. Daarnaast staat een lantarenpaal, van de gemeente, op grond van de gemeente, aan kant van het hek van de gemeente. Drie keer reden op wiens elektriciteit die was aangesloten: Inderdaad, via stroomvoorziening voor het hek op die van de VvE. De gemeente vond initieel dat ook wel prima, immers kwam er ook licht van de lantarenpaal op onze parkeerplaats 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

Bommes

Capo del formaggio

Sissors schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:06:
[...]

Ach als je nog een leuke wil weten, en deze is van 20 jaar geleden, dus niet heel recent, maar we hebben het ook niet over jaren 60:
Complex waar ik woon, heeft een elektrisch hek wat parkeerplaats afsluit. Daarnaast staat een lantarenpaal, van de gemeente, op grond van de gemeente, aan kant van het hek van de gemeente. Drie keer reden op wiens elektriciteit die was aangesloten: Inderdaad, via stroomvoorziening voor het hek op die van de VvE. De gemeente vond initieel dat ook wel prima, immers kwam er ook licht van de lantarenpaal op onze parkeerplaats 8)7
Nou ja nog altijd beter dan dat het anders om was gedaan en het hek dus alleen had gefunctioneerd zodra de straatlantaarn ingeschakeld was.. :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:14
Sorry baas, ik kan vandaag niet komen. Het licht op de parkeerplaats is uit :Y)

Lost In Music

• T.C
  • Laatst online: 06-05 11:33

T.C

Heb je veel LED verlichting? Sommige slimme meters kunnen daar niet zo goed mee overweg.
Iets met harmonische vervorming.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

T.C schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:24:
Heb je veel LED verlichting? Sommige slimme meters kunnen daar niet zo goed mee overweg.
Daarentegen moet je hard je best doen om 8 KWH/dag te halen met led-lampen als je niet thuis bent in een App. van 50m2. Het hele plafond vol met ledverlichting, de hele dag aan.

8KWH is 333W continue verbruik. Dan is er iets de hele dag erg warm aan het zijn :)

-_-

• T.C

T.C

M2M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:43:
[...]

Daarentegen moet je hard je best doen om 8 KWH/dag te halen met led-lampen als je niet thuis bent in een App. van 50m2. Het hele plafond vol met ledverlichting, de hele dag aan.

8KWH is 333W continue verbruik. Dan is er iets de hele dag erg warm aan het zijn :)
Weet jij wat Harmonische vervorming is?
Er kunnen bij bepaalde LED lampen blindstromen gaan lopen waardoor bij bepaalde slimme meters een hoger verbruik gemeten wordt dan daadwerkelijk wordt afgenomen.

Oud-collega van mij, IV-er bij het bedrijf waar ik werkte (dus elektrotechnisch geen simpele) had meegemaakt dat het veelvoud van het daadwerkelijke verbruik werd geregistreerd.

Dus vandaar mijn vraag.

Ps. Dat is geregistreerd verbruik, geen echt afgenomen verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door T.C op 17-12-2020 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je LED lampen zoveel troep maken dan verdien je het ook meer te moeten betalen :P.

Dat is bij oudere digitale meters wel een dingetje geweest, al niet zo extreem. Maar bij moderne hoort dat allemaal geen probleem te zijn.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
T.C schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:24:
Ik heb alleen maar LED verlichting. Dat zou met een nieuwe slimme meter toch geen probleem mogen zijn?

• T.C

T.C

SvMp schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:29:
[...]

Ik heb alleen maar LED verlichting. Dat zou met een nieuwe slimme meter toch geen probleem mogen zijn?
Tja, zou mogen of zijn.
In het begin werd dit altijd glashard ontkend en ook nu wordt het nog steeds niet bevestigd.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben overigens ook benieuwd naar de uitlezing van de slimme meter. Mijn situatie is vergelijkbaar: nieuwbouw, vloerverwarming. Helaas wel vrije sector, maar ik weet niet of die woningen echt verschillen van corporatiebouw (duurdere materialen oid, of andere apparatuur in de keuken)

Iets meer oppervlakte. Ik kook met indcutie. Verder stadsverwarming, geen gas.
Het verbruik schommelt een beetje afhankelijk van wat ik doe, maar nu met het thuiswerken en in de donkere maanden waarop alle LEDlampen aan staan 4 tot 6 kWh per dag. Ik heb verder geen zuinige apparatuur per se: veel lampen hangen aan een klik-aan-klik-uit systeem, ik heb een tweede scherm naast mn laptop en werk natuurlijk thuis. Dan zit ik op het volgende verbruik:

Verbruik:
November 108kWh
Oktober 107kWh
September 99kWh

Ik eet soms bij een vriend en dat zie je terug in het verbruik op dagbasis, een pizza bakken of een pot pasta koken is gelijk terug te zien.

Ik heb een sluipverbruik van zo'n 50 tot 70Watt. Dat zit hem deels in de afzuiging, die staat soms op auto en soms op max. Dit check ik door te kijken wat ik 's nachts verbruik als ik slaap.

[ Voor 10% gewijzigd door Michael_OsGroot op 17-12-2020 15:12 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:10
Zonnepanelen leveren gemiddeld in NL ergens rond de 900-1000 piekuren per jaar op.
Dus een 1 kWp installatie zou op jaarbasis tussen de 900-1000 kWh moeten ophoesten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

Tacoos

i am i

Benieuwd wat @WinterX nog ontdekt heeft?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-04 09:47

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Dat het rendement op je plantage alleen hoog is als je van een lantaarnpaal aftapt.

• De Rikster
:')
In theorie moet het voldoende zijn, maar met een jaaropbrengst van 1.000 kWh kun je nog geen caravan daadwerkelijk energieneutraal krijgen. Het reguliere stroomverbruik in een woning voor de daadwerkelijk verbruikers (koken, verlichting, wassen, tv, enz) is al minimaal 1.500 kWh. Warmte, ventilatie, koude en sww kost ook zeker 1.500 kWh aan stroom met een warmtepomp waarmee je al minimaal 3.000 kWh nodig heb om energieneutraal te zijn, en dat zijn minimaal 10 panelen op zuid.
Water/water warmtepompen gaan op de CVZ waar een veelvoud aan panelen aan toegewezen zijn. Dus warm water en verwarming gaan niet over die 3 panelen. Wassen en drogen gaat ook via de CVZ. Verbruik op jaarbasis is met een modaal verbruik gewoon gedekt door de drie panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

""energieneutral""

No way dat je uit 3 panelen het verbruik dekt. Het zal vast uitkomen om aan een bepaalde EPC te komen, maar als je nu PV nodig hebt om aan de EPC te voldoen dan deugd er gewoon wat niet aan je pand. WP (ook L/W) + ventilatie type D met wtw + HR+++ en je hebt sowieso al geen PV meer nodig om de norm te halen.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02

dlmh

Lo-Fi

De Rikster schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:07:
[...]

[...]

Water/water warmtepompen gaan op de CVZ waar een veelvoud aan panelen aan toegewezen zijn. Dus warm water en verwarming gaan niet over die 3 panelen. Wassen en drogen gaat ook via de CVZ. Verbruik op jaarbasis is met een modaal verbruik gewoon gedekt door de drie panelen.
Ja, dat is lekker makkelijk rekenen. Zoals gezegd: Excel-management. Bij mij thuis zijn de CV, wasmachine, droger en close-in boiler absoluut de topverbruikers in huis. Als je die niet meerekent blijft er ook nog maar 1000 - 1500 kWh over aan jaarverbruik.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
De 3 PV's is denk ik om een ECP van 0,4 te krijgen. Dat is tegenwoordig het hoogste waarmee gebouwd mag worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• kabeltjekabel
DutchKel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:42:
De 3 PV's is denk ik om een ECP van 0,4 te krijgen. Dat is tegenwoordig het hoogste waarmee gebouwd mag worden.
Ja, maar je kunt ook redelijk eenvoudig aan 0,4 komen zonder dakvlak te verspillen voor een paar schaampanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Sorry voor de late reactie maar mijn opa was overleden.

Ik heb:
55" OLED Tv
inductie kookplat (2 fase stekker!)
ventilatie met recirculatie (3 fase - perilex aansluiting)
koelkast van Samsung met A+++
magnetron
PS5 en PC

Ik werk altijd in de middag tussen 15-24 uur, ook in de weekend (zaterdag en zondag). Dus ik ben bijna nooit thuis. Afgelopen jaar in Juli heb ik met vakantie gegaan (alles was helemaal uit!) maar de elektraverbruik voor de hele maand was bijna 120 kWh. Onmogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door WinterX op 30-01-2021 07:37 ]

• WinterX
  • Niet online
xxx

[ Voor 99% gewijzigd door WinterX op 30-01-2021 07:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-04 21:27
@WinterX dan is dat toch je antwoord? ik zie geen tweede meter, dus je verbuik wordt berekend over zowel wat jij verbruikt, als dat van de verlichting en intercom......

• Xander
Wat doet dat DIN-rail metertje? Er staat "PV" onder maar volgens de groepenverklaring zijn er op die kast geen zonnepanelen aangesloten?

Meet die meter niet het verbruik van de algemene voorzieningen? Of juist het verbruik van jouw appartement? Als dat zo is dan weet je hoeveel je werkelijk hebt verbruikt en hoeveel je in rekening moet brengen bij de verhuurder.
[Afbeelding]

2de meterkast (binnen in de woning).
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:19:
Ik heb:
Waarom heb je dan geen kookgroep?!

Lekker gebeund daar...

Ook fijn dat ze de capaciteit van je aansluiting beperken van 40A naar 32A. Is dat bij de buren ook?

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 17-12-2020 17:37 ]

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:32:
[...]

Wat doet dat DIN-rail metertje? Er staat "PV" onder maar volgens de groepenverklaring zijn er op die kast geen zonnepanelen aangesloten?

Meet die meter niet het verbruik van de algemene voorzieningen? Of juist het verbruik van jouw appartement? Als dat zo is dan weet je hoeveel je werkelijk hebt verbruikt en hoeveel je in rekening moet brengen bij de verhuurder.

[...]

[...]

Waarom heb je dan geen kookgroep?!

Lekker gebeund daar...

Ook fijn dat ze de capaciteit van je aansluiting beperken van 40A naar 32A. Is dat bij de buren ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vScv1mzG8o5QlljReYRsJXHk2gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Znvtar0x626j12TTCpIZwbAy.jpg?f=fotoalbum_large

• Xander
Ja wat moet ik daar mee? :?

Je zonnepanelen zijn dus op groep 6 van de kast in de woning aangesloten. Het lijkt me zeer stug dat het metertje in de kast in de hal hiervan de opbrengst meet.

Dus ik gok dat die DIN-rail meter het verbruik van de algemene voorzieningen registreert. Mooi! Ik zou een factuur sturen naar de verhuurder als je dit met zekerheid hebt vastgesteld.

Verder heb je ook volgens dit groepenoverzicht geen aansluiting voor elektrisch koken, de rijen "fornuis" en "kookplaat" zijn helemaal leeg.

• WinterX
  • Niet online
xxx

[ Voor 98% gewijzigd door WinterX op 30-01-2021 07:37 ]

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Dus de documenten die je hebt spreken elkaar tegen, dat is wel vreemd. Kijkende naar je meterkast en naar je post van 17:37 mis ik groepen 3, 4, 5 en 6. Of ben ik nou scheel?
nvm

[ Voor 3% gewijzigd door Michael_OsGroot op 17-12-2020 18:21 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xander schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:19:
Dus ik gok dat die DIN-rail meter het verbruik van de algemene voorzieningen registreert. Mooi! Ik zou een factuur sturen naar de verhuurder als je dit met zekerheid hebt vastgesteld.
Dat lijkt me inderdaad ook de bedoeling, de energiemeter meet zowel 1 als 2 daar, achter 1 zit alle verlichting en achter 2 zit de woning. De DIN meter is dan bedoeld om te factureren richting de VVE of woningcorporatie. willen ze daar niet in mee gaan en staat er niks in je contract kan je die schakelaar wel omzetten, dan lossen ze dat snel genoeg op :+

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 17-12-2020 18:27 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het is niet zo dat jij in de afrekening van de servicekosten het verbruik jaarlijks terug krijgt?

Bel met de woningbouw en leg het ze uit. Laat anders iemand van hen langskomen, als ze niet begrijpen wat jij bedoelt. Zo te zien is de woningbouw lekker goedkoop uit geweest om geen eigen meter te laten installeren maar het zo te doen. Alleen zou je dan verwachten dat zij netjes proactief jou betalen voor het verbruik.

Edit: en kijk naar jouw eigen verbruik. Heb je LED of halogeen/gloeilamp? Heb je oude apparatuur in de keuken? Kook je elektrisch? Etc. 7-8 kWh in je eentje is wel redelijk wat, maar hoeft niet overdreven te zijn afhankelijk van je apparatuur.

[ Voor 22% gewijzigd door Bastien op 17-12-2020 18:36 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• Xander
Tsurany schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:26:
[...]

Dat lijkt me inderdaad ook de bedoeling, de energiemeter meet zowel 1 als 2 daar, achter 1 zit alle verlichting en achter 2 zit de woning. De DIN meter is dan bedoeld om te factureren richting de VVE of woningcorporatie.
Maar wie plakt daar dan een sticker "PV" onder?!

Dezelfde installateur die een kookplaat aansluit zonder kookgroep waarschijnlijk.

• WinterX
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:20:
Dus de documenten die je hebt spreken elkaar tegen, dat is wel vreemd. Kijkende naar je meterkast en naar je post van 17:37 mis ik groepen 3, 4, 5 en 6. Of ben ik nou scheel?
nvm
Ik heb 2 meterkasten. Een in woning en die andere in de hal. Bizar toch?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xander schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:33:
[...]

Dezelfde installateur die een kookplaat aansluit zonder kookgroep waarschijnlijk.
Het lijkt me dat die sticker geplakt is omdat de zonnepanelen daar wel aangesloten zijn. Het is niet extreem duidelijk maar het feit dat die sticker er staat en dat er een woning achter groep 2 zit zou voor een monteur een kwestie van 1+1=2 moeten zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• WinterX
  • Niet online
[...]

Volgens mijn collega een lamp in de hal moet hele dag actief. Door de zonnepanelen ofzo.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
Op die slimme meter kun je ook het huidige gebruik zien (Watt). Paar keer op een knopje drukken.

Zet alles eens in je eigen huis uit en kijk eens wat je van sluip gebruik (Watt) over houdt. Ook CV niet vergeten als je die hebt. Anders die schakelaar 2 in de hal even uitzetten (wel verstandig om eerst je elektronische apparaten uit te zetten). Handig om dat in de avond te doen dan heb je ook geen opwek en branden de lam p(en).
Dan heb je even een idee.

• WinterX
  • Niet online
jobr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:19:
Op die slimme meter kun je ook het huidige gebruik zien (Watt). Paar keer op een knopje drukken.

Zet alles eens in je eigen huis uit en kijk eens wat je van sluip gebruik (Watt) over houdt. Ook CV niet vergeten als je die hebt. Anders die schakelaar 2 in de hal even uitzetten (wel verstandig om eerst je elektronische apparaten uit te zetten). Handig om dat in de avond te doen dan heb je ook geen opwek en branden de lam p(en).
Dan heb je even een idee.
Ik ga het proberen. De tuinverlichting is op groep 2 aangesloten. Het is LED-verlichting met motion sensor.

Ik heb watermeters van andere buren in mijn meterkast in de hal. Mijn watermeter is bij de 2de meterkast. LOL

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:24:
[...]

Ik ga het proberen. De tuinverlichting is op groep 2 aangesloten. Het is LED-verlichting met motion sensor.

Ik heb watermeters van andere buren in mijn meterkast in de hal. Mijn watermeter is bij de 2de meterkast. LOL
Ik bedoel in ieder geval dat je alles van je zelf even stroomloos maakt.
Eventueel zet je alles in stapjes weer aan en noteer je elke keer het gebruik (Watt).

Anoniem: 455473

Heel raar en een fout van de woningcorporatie. Ik zou ze mailen en huur inhouden (op een aparte rekening zetten).

Of gewoon de schakelaar uitzetten waar het op zit en laten ze het maar oplossen. :)

• WinterX
  • Niet online
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:26:
Heel raar en een fout van de woningcorporatie. Ik zou ze mailen en huur inhouden (op een aparte rekening zetten).

Of gewoon de schakelaar uitzetten waar het op zit en laten ze het maar oplossen. :)
Ik vind het ook raar. Ik betaal ook voor de servicekosten (maandelijks). Ik heb een e-mailje gestuurd naar hun maar ze zeggen dat de hoge stroomverbruik is niet hun probleem maar de energieleverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:33:
[...]

Ik vind het ook raar. Ik betaal ook voor de servicekosten (maandelijks). Ik heb een e-mailje gestuurd naar hun maar ze zeggen dat de hoge stroomverbruik is niet hun probleem maar de energieleverancier.
Dat is zo'n standaard helpdesk persoontje die het niet snapt. Vraag of je wijkbeheerder even koffie met je komt doen (virtueel dan). Dit kan natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Huhuu... je hebt een kookplaat met Perilex, maar niks van een kookgroep te bekennen? Knap.

Wat heb je naar de verhuurder gemailed dan? Een beetje een begrijpelijk verhaal of iets van 'mijn buren verbruiken minder = jullie fout'?
[...]

Die hebben ze gewoon rechtstreeks achter de 2e hoofdschakelaar gedaan. Kookgroep is tenslotte ook samen 32 he :+

• kabeltjekabel
Bastien schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:33:
Het is niet zo dat jij in de afrekening van de servicekosten het verbruik jaarlijks terug krijgt?

Bel met de woningbouw en leg het ze uit. Laat anders iemand van hen langskomen, als ze niet begrijpen wat jij bedoelt. Zo te zien is de woningbouw lekker goedkoop uit geweest om geen eigen meter te laten installeren maar het zo te doen. Alleen zou je dan verwachten dat zij netjes proactief jou betalen voor het verbruik.

Edit: en kijk naar jouw eigen verbruik. Heb je LED of halogeen/gloeilamp? Heb je oude apparatuur in de keuken? Kook je elektrisch? Etc. 7-8 kWh in je eentje is wel redelijk wat, maar hoeft niet overdreven te zijn afhankelijk van je apparatuur.
Er is dus wel een eigen meter, die ABB dinrail meter. Maar dan moet dat natuurlijk wel periodiek afgelezen en verrekend worden...

Dat is al met al gewoon veel goedkoper dan een aparte aansluiting. Er zijn meer kleine VVE's die de aparte aansluiting voor 3 lampen gewoon eruit trappen. Bij eerste appartement de lampen erbij pluggen, dinrail metertje er in en klaar. Of zelfs geeneens maar gewoon een vast bedrag per jaar op basis van historie van de oude aansluiting.

• WinterX
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:38:
Huhuu... je hebt een kookplaat met Perilex, maar niks van een kookgroep te bekennen? Knap.

Wat heb je naar de verhuurder gemailed dan? Een beetje een begrijpelijk verhaal of iets van 'mijn buren verbruiken minder = jullie fout'?

[...]

Die hebben ze gewoon rechtstreeks achter de 2e hoofdschakelaar gedaan. Kookgroep is tenslotte ook samen 32 he :+
Niet op perilex maar de oude Schuko/Gardy kabel.
De ventilatie draait op Perilex aansluiting.

• Xander
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:42:
[...]

Dan klopt dit dus niet:
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:19:

Ik heb:

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:43:
[...]

Dan klopt dit dus niet:

[...]
Schuko/Gardy is ook op 2-fase?

• kabeltjekabel
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:42:
[...]

De ventilatie draait op Perilex aansluiting.
Ik zie dat @Xander me al voor was, maar dat is dus wat anders dan je eerst zei.

• Xander
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:45:
[...]

Nee.

• kabeltjekabel
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:45:
[...]

Ja... met fasespanning van ~127V :z , de Belgische rariteit en zeer zeker niet van toepassing op jouw installatie.

• kabeltjekabel
Classic... Coolblue die iets over fornuisaansluitingen zegt en weer keihard faalt.

Die afgebeelde kookgroep... wtf. Dat is gewoon een 2 moduul brede P+N :'(

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:33:
[...]

Het probleem is ook niet het hoge energieverbruik.
Het probleem is dat jij de energie kosten betaald van de verlichting in de hal (en misschien nog wel meer dingen).

Nogmaals in een e-mail duidelijk aangeven wat het probleem is.

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39
Gewoon groep 1 uitzetten?

• WinterX
  • Niet online
Part schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:55:
[...]

Het probleem is ook niet het hoge energieverbruik.
Het probleem is dat jij de energie kosten betaald van de verlichting in de hal (en misschien nog wel meer dingen).

Nogmaals in een e-mail duidelijk aangeven wat het probleem is.
Precies.

De reden van de enorme stroomverbruik is de verlichting in de hal. Het is aangesloten op mijn meterkast. Er zijn nog twee appartamenten boven mij. Ze zijn hele dag thuis maar hun stroomverbruik is bijna 2 keer lager. Onlogisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Llom5WhMqy70ibLiLXPKPaMsVb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYzHWFL9WyLpBkgVTHXr7p1Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
@WinterX, dat het zo aangesloten is, is nog wel begrijpelijk, omdat een losse extra aansluiting elk jaar weer honderden euro's kost, voor niet zo heel veel stroom aan lampjes. Zeker als het maar een paar appartementen betreft.

Alleen, het klopt zeker niet als jij voor deze kosten opdraait.

Laat je woningcorporatie iemand langssturen om te beoordelen dat je gelijk hebt (want dat is nogal duidelijk), je zou ze ook de foto's die je hierboven hebt geplaatst erbij kunnen sturen. Waarschijnlijk kunnen ze het dus wel aflezen van dat extra metertje en jij hoort dat geld gewoon terug te krijgen a 22 ct per kWh of wat ook het volle tarief is.

Willen ze niet op een redelijke termijn langskomen (wat me overigens zou verbazen), zet je het betreffende schakelaartje om, en dan maar kijken wat er gebeurt. Ik zou er rekening mee houden dat je dan een zaklamp nodig hebt in de gang en de intercom + openmaken deur niet werkt.

Zelfs als zonnepanelen net bij die groep op zitten doen die tot begin maart toch zo goed als niks, dus prima moment.

Het gaat zo te zien om zo'n €25/maand, dat is best veel.

Mijn ervaring met woco's is trouwens dat als je een duidelijk verhaal hebt, er vrij snel iemand langs komt. Maar met een vaag verhaal a la "de huur is wel hoog" (heeft hier niks mee te maken) en "veel meer stroom dan de buren" (misschien heb je een aquarium, of een jacuzzi op het balkon gezet, weten zij veel), gaat dat vrij snel in het bakje "ach die snapt het allemaal niet zo, lekker laten lopen".

De topicstart neigt een beetje naar die laatste kant, maar de posts met verduidelijking zijn meer dan voldoende. Dus stuur die eens naar je woco :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 17-12-2020 20:25 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even zónder alles hier te gaan bekijken en lezen: Als de TS (@WinterX ) z'n hoofdschakelaar op '0' (en dus UIT) zet dan zitten de centrale hal + alle bergingen zonder spanning? Lijkt me persoonlijk een érg vreemde installatie en situatie :+

De verlichting in dat soort centrale ruimtes zit op een eigen, gezamenlijke, groep van 't gebouw en daar kun je amper wat extra spanning buiten de benodigde spanning voor een paar lampen in die ruimtes' over heen halen. Die groep valt dan ook onder de 'servicekosten' welke je sowieso al betaalt. De spanning voor de WCD's in de eigen berging komt wél weer vanuit het eigen appartement en daar kun je dan ook met een gerust hart een diepvries op aansluiten zonder dat een ander er voor gaat betalen (bijvoorbeeld).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gewoon even die schakelaar omzetten.. kijken wat er uitgaat aan licht rondom..

of even je eigen schakelaar uitzetten en kijken hoeveel watt er nog verstookt word volgens je KWH meter

404 Signature not found

• Xander
SMSfreakie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:24:
Gewoon even die schakelaar omzetten.. kijken wat er uitgaat aan licht rondom..
En even kijken of die tussenmeter ook uitschakelt. Weet je meteen zeker dat die ook achter die groep zit aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
Wilke schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:15:
@WinterX, dat het zo aangesloten is, is nog wel begrijpelijk, omdat een losse extra aansluiting elk jaar weer honderden euro's kost, voor niet zo heel veel stroom aan lampjes. Zeker als het maar een paar appartementen betreft.
Mwah, een 1*10A aansluiting kost nog geen tientje in de maand aan vastrecht.

Uitzoeken hoe dit nu precies zit en jaarlijks netjes de meter aflezen + factuur opmaken + geld overmaken kost aan administratieve kosten net zo veel, zo niet meer...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Wilke
Ivow85 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:43:

Uitzoeken hoe dit nu precies zit en jaarlijks netjes de meter aflezen + factuur opmaken + geld overmaken kost aan administratieve kosten net zo veel, zo niet meer...
Ah ja, dat bestaat ook nog. Wat een jammerlijk geklooi dan.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
WinterX schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:34:
Ik heb 2 meterkasten. Een in woning en die andere in de hal. Bizar toch?
In de groepenkast in de woning zit geen meter.
Maar raar aangesloten is het wel.
Dan gaat die schakelaar uit en is het wel hun probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door bouwfraude op 17-12-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bouwfraude schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:47:
[...]

Erfenis uit 1967 en bij renovatie halfgebakken gedaan, gok ik zo.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-12-2020 22:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

bouwfraude schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:47:
[...]

[...]

Dan gaat die schakelaar uit en is het wel hun probleem.
Vooral dat laatste. Zodra de woiningbouw over "niet ons probleem" begint, dan zijn we natuurlijk heel snel klaar en gaat die hele groep uit tot men zich beseft dat het wél hun probleem is. :) En als ze dan contact opnemen, is het niet jouw probleem en laat je het balletje in eerste instantie maar even bij hen liggen. Kijk maar waar ze mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:52
(Hoofd)Schakelaar al omgezet om te testen? God ik ben nieuwsgierig :9 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De Rikster schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:07:
[...]

[...]

Dit is het typisch Nederlandse "rechtrekenen wat krom is" (een ander noemt het al "Excelmanagement").
CVZ is niet meer dan "stroom inkopen" om een niet neutrale woning toch het stempel "neutraal" te kunnen geven. De woning is niet neutraal, dus moeten we op zoek naar een externe oplossing en rekenen we het daarna recht.

Gevalletje volksverlakkerij, want mensen krijgen nu het idee dat ze met een paar paneeltjes een neutrale woning hebben, terwijl het niet meer dan een facade is. Ik kan natuurlijk ook gewoon 100% groene stroom inkopen via een commerciële centrale voorziening (aka energieleverancier). Zelfde resultaat, maar dan is het ineens niet meer neutraal. Uhu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:43:
[...]

Komen nog wel wat extra kosten bij. En dan komt het compleet kromme en debiele wat we hier hebben:
Als je ergens woont, krijg je in 2020 ruim €500 terug aan energiekosten van de overheid (normaal gesproken is dat een vermindering van belastingen).
Als je ergens werkt, krijg je in 2020 ruim €500 terug aan energiekosten van de overheid

Als je een VvE hebt: Haha, loser. Gewoon hele handel dokken. Als je alles bij elkaar optelt kan ik me best voorstellen dat de huidige setup dan een heel stuk scheelt. Maar dan hoeft TS natuurlijk niet op te draaien voor kosten voor centrale verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58

FreakNL

Well do ya punk?

TerminalNL schreef op donderdag 17 december 2020 @ 06:52:
[...]

WTF.. Dat is 600-700 euro per jaar...

Laten de buren het wel aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FreakNL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:46:
[...]

Volgens mij bedoelde hij dat van de hele brandgang het op zijn aansluiting zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:05:
[...]Vooral dat laatste. Zodra de woiningbouw over "niet ons probleem" begint, dan zijn we natuurlijk heel snel klaar en gaat die hele groep uit tot men zich beseft dat het wél hun probleem is. :) En als ze dan contact opnemen, is het niet jouw probleem en laat je het balletje in eerste instantie maar even bij hen liggen. Kijk maar waar ze mee komen.
Met ^, als er niets in je huurcontract staat heeft de VvE niets te zeggen over je zekeringkast, dus mag jij gerust die zekering afschakelen.
Wel even je buren inlichten vooraf en checken of het een goed moment is (niet 's avonds laat zodat ze 's ochtends niet naar het werk kunnen); en laat de buren maar bellen dat plots het licht in de gang niet meer werkt >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als de woningcorporatie betaalt voor hun deel van het verbruik zou ik er verder trouwens geen punt van maken. De rest van Nederland mag straks niet meer terugleveren terwijl jij dan nog gewoon je overtollige zonne-energie aan de woningcorporatie verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chaos schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:41:
Als de woningcorporatie betaalt voor hun deel van het verbruik zou ik er verder trouwens geen punt van maken. De rest van Nederland mag straks niet meer terugleveren terwijl jij dan nog gewoon je overtollige zonne-energie aan de woningcorporatie verkoopt.
TS heeft gewoon een contract met de energiemaatschappij en geeft daarvoor gewoon de meterstanden door. Dan zou hij het zeker moeten weten, als ze hem zouden betalen voor het verbruik. Mogelijk wordt hij gecompenseerd d.m.v. een korting op de service-kosten, maar ook dat zou hij dan moeten weten natuurlijk. Ook zou het dan we handig zijn dat het tarief dan overeenkomt met wat de TS betaalt en als daar nooit contact over is dan kunnen ze dat nooit weten.

De tijd van stilzitten zou bij mij nu toch wel voorbij zijn. Zeker als de woningbouw het niet als "hun probleem" ziet, dan zou ik geen stroom meer in de verbruikers van een ander stoppen. Dan stoppen ze er zelf maar stroom in (of niet, want het is toch niet "hun probleem").

Controleer wel even de documentatie (huurovereenkomst etc.). Maar aangezien TS de woning pas vanaf 2018 huurt, zou hij zich dit soort dingen waarschijnlijk nog wel vaag moeten herinneren. Dit is een bijzonderheid die bij het aanvaarden van de huurwoning zeker besproken zou moeten zijn. Zoniet, dan is het dus verzwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:22:
[...]
Dit is het typisch Nederlandse "rechtrekenen wat krom is" (een ander noemt het al "Excelmanagement").
Eerder typisch het Nederlandse (ver)oordelen op basis van gebrek aan kennis en/of informatie.
CVZ is niet meer dan "stroom inkopen" om een niet neutrale woning toch het stempel "neutraal" te kunnen geven.
CVZ is gewoon de benaming voor de gebouwgebonden centrale voorzieningen (dus alles wat collectief wordt afgenomen en teruggeleverd), denk aan verlichting, liften, poorten, bewakingssystemen etc.

De warmtebronnen met bijbehorende pompen leveren de verwarming en warm water en worden gevoed via de CVZ. Verbruik wordt individueel afgerekend met de bewoners binnen een huurconstructie voor deze installatie. Hier zijn ook alle algemene PV-panelen op aangesloten (ca 1100m2 dakoppervlak, zéér ruim bemeten tov het berekende verbruik).

De studio's en twee-kamerappartementen hebben geen aansluiting voor wasmachine en droger, hier is een wasserette voor ingericht (ook weer via de CVZ).

Appartementen zijn vanuit de bouw voorzien van een keuken dus alle apparatuur is bekend en meegerekend, blijft alleen het kleine verbruik over. Zou kunnen dat de woning niet energieneutraal is doordat de minimaal 3 panelen niet voldoende zijn om individueel verbruik af te dekken , het gehele complex is dit sowieso wel in de basis.

Hier is een serieus en langdurig ontwikkel- en engineeringstraject aan voorafgegaan met diverse externe toetsingen en die zijn geheel unaniem over de conclussie dat het complex energieneutraal is. Usererrors, onvoorziene omstandigheden (thuiswerken ivm corona met hoger verbruik, echter de overcapaciteit op de CVZ panelen dekt dit gewoon op overall-schaal van het complex) en bouwfouten zouden hier natuurlijk afbreuk aan kunnen doen maar de commitment en randvoorwaarden om het te realiseren zijn gewoon aanwezig.
De woning is niet neutraal, dus moeten we op zoek naar een externe oplossing en rekenen we het daarna recht.
Gevalletje volksverlakkerij, want mensen krijgen nu het idee dat ze met een paar paneeltjes een neutrale woning hebben, terwijl het niet meer dan een facade is.
Als je last heb van je onderbuikgevoelens kan je beter een Rennie nemen..
Ik kan natuurlijk ook gewoon 100% groene stroom inkopen via een commerciële centrale voorziening (aka energieleverancier). Zelfde resultaat, maar dan is het ineens niet meer neutraal. Uhu.
Waar heb je het in hemelsnaam over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Sissors schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:28:
[...]

Komen nog wel wat extra kosten bij.
Ja de gebruikskosten komen er bij. Uiteraard. Die kosten maken ze ook wanneer ze het nu netjes met TS verrekenen.

En als ze nou TS netjes hadden gemeld dat er één groep ten behoeve van algemene ruimten in zijn meterkast is aangesloten op een tussenmeter, waarvan het verbruik netjes elk jaar wordt verrekend, dan zou de constructie heel misschien nog te verdedigen zijn.
Maar kom op: waarom zou je als corporatie jezelf én enkele huurders met het gedoe opzadelen, voor een besparing van een paar euro per complex per maand. Zelfs al zou het gaan om een portiek van 4 woningen, dan heb je het over nog geen 2 euro per woning per maand. Als je de administratiekosten netjes waardeert waarschijnlijk zelfs minder.

Mijn tip aan TS is dan ook om gewoon de schakelaar om te zetten. Dan gaat vanavond waarschijnlijk het ligt niet aan. En gaan de buren vanzelf bellen met klachten. Nu is heeft de Woco het zonder overleg een probleem van TS gemaakt. Door de schakelaar om te zetten, wordt het een probleem van de WoCo.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Rikster schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:05:
[...]

Eerder typisch het Nederlandse (ver)oordelen op basis van gebrek aan kennis en/of informatie.

[...]

CVZ is gewoon de benaming voor de gebouwgebonden centrale voorzieningen (dus alles wat collectief wordt afgenomen en teruggeleverd), denk aan verlichting, liften, poorten, bewakingssystemen etc.

De warmtebronnen met bijbehorende pompen leveren de verwarming en warm water en worden gevoed via de CVZ. Verbruik wordt individueel afgerekend met de bewoners binnen een huurconstructie voor deze installatie. Hier zijn ook alle algemene PV-panelen op aangesloten (ca 1100m2 dakoppervlak, zéér ruim bemeten tov het berekende verbruik).

De studio's en twee-kamerappartementen hebben geen aansluiting voor wasmachine en droger, hier is een wasserette voor ingericht (ook weer via de CVZ).

Appartementen zijn vanuit de bouw voorzien van een keuken dus alle apparatuur is bekend en meegerekend, blijft alleen het kleine verbruik over. Zou kunnen dat de woning niet energieneutraal is doordat de minimaal 3 panelen niet voldoende zijn om individueel verbruik af te dekken , het gehele complex is dit sowieso wel in de basis.

Hier is een serieus en langdurig ontwikkel- en engineeringstraject aan voorafgegaan met diverse externe toetsingen en die zijn geheel unaniem over de conclussie dat het complex energieneutraal is. Usererrors, onvoorziene omstandigheden (thuiswerken ivm corona met hoger verbruik, echter de overcapaciteit op de CVZ panelen dekt dit gewoon op overall-schaal van het complex) en bouwfouten zouden hier natuurlijk afbreuk aan kunnen doen maar de commitment en randvoorwaarden om het te realiseren zijn gewoon aanwezig.

[...]

Als je last heb van je onderbuikgevoelens kan je beter een Rennie nemen..

[...]

Waar heb je het in hemelsnaam over?
Dat is dus precies wat ik bedoel. Het is een collectief waarmee je individueel een stempeltje verdient. Het maakt dan eigenlijk geen verschil meer of je je stroom nou krijgt uit een willekeurige zonneweide of willekeurig windmolenpark (over de bestaande infra) via een derde partij of uit een collectief over een private infra. Maar dit gaat ergens wel wat offtopic, want de TS heeft hier niet mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Dan gaat die verlichting uit in de hal en niemand kan de hoofddeur openen (werkt met kaartlezer)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33
WinterX schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:11:
[...]

Dan gaat die verlichting uit in de hal en niemand kan de hoofddeur openen (werkt met kaartlezer)
Perfect dus om snel actie te krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Dan komt de WoCo waarschijnlijk dezelfde dag nog in beweging om de absurde situatie op te lossen.

Ze kunnen je namelijk onmogelijk dwingen om de groep weer aan te zetten. Groepenkast van jouw woning. Jouw elektra rekening. Dus jij bepaalt welke groepen aan- of uit staan.

Geef aan dat de groep weer aan gaat, nadat je zwart op wit hebt staan dat de woningcorporatie aan jou de verbruikte kWh's zal vergoeden op basis van het tarief wat jij moet betalen aan het energiebedrijf. Met alvast vóór 15 januari terugbetaling van de reeds dit jaar verbruikte kWh's plus vanaf nu een maandelijks voorschot wat het werkelijk verbruik op die groep benadert. Want dat jij moet tenslotte ook elke maand een voorschot aan je energieleverancier betalen. Zo'n voorstel is dus héél redelijk te noemen.

Vindt de WoCo jouw voorstel niet redelijk, dan kunnen ze het uiteraard met een eigen elektra aansluiting gaan oplossen. Wachttijd voor aanleg: enkele maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13
FreakNL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:46:
[...]

De andere brandgangen zijn kort daarna ook vlot afgekoppeld. Uiteindelijk zijn ze op de gemeente verlichting erbij gezet nadat er diverse klachten kwamen dat er geen verlichting meer was. Prima oplossing uiteindelijk.

Ging om een nieuwbouwwijk een jaar of 16 geleden inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Probleem opgelost, toch?

Jij betaalt nu voor de gehele centrale installatie dus je mág 't spul ook 'uit' zetten. Wie betaalt, die bepaald ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Hielko schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:17:
[...]

Perfect dus om snel actie te krijgen ;)
Dit dus... ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:31:
[...]

Probleem opgelost, toch?

Jij betaalt nu voor de gehele centrale installatie dus je mág 't spul ook 'uit' zetten. Wie betaalt, die bepaald ;)
Tja, niet zo grappig voor mij want ik betaal nu al te veel voor deze woning. 50m2 met 1 slaapkamer voor 670 euro (25 euro servicekosten inbegrepen). Ik woon alleen en ik verbruik meer dan die buren die wonen met 2 personen. LOL
Pagina: 1 2 3 Laatste