Bedankt voor die info!Xander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:08:
[...]
Maar de rest van de tijd helpen de centrale voorzieningen van de woningcorporatie misschien een beetje mee.
Reminder: dit is een nieuwbouwwoning (2018) dus het is helemaal nieuw. Dit pand heeft heel raar installatie want in de hal in (mijn?) meterkast apart van mijn aansluiting voor gas/stroom en water heb ik ook wateraansluiting van 2 andere buren. Ik heb geen idee of ze hebben een sleutel voor deze meterkast (hopelijk niet). Eerlijk zeggen, Ik heb nooit dit soort installatie gezien. Andere buren hebben ook eigen meterkast en groupkast zoals ik (in de hal en in hun woning). Door de grote circulatieapparatur+CV ketel+PV apparatur en extra groepkast de woning verliest veel ruimte.
Hé, die zit er dus wel?WinterX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 03:33:
PV apparatur
Waarom kun je dan de opbrengst van de PV niet aflezen?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Je bent dus ook niet zeker dat het jouw meterkast is. Bij mijn vorige huurwoning (was ongeveer 15 jaar oud) zaten alle meters in een gemeenschappelijke ruimte.WinterX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 03:33:
Reminder: dit is een nieuwbouwwoning (2018) dus het is helemaal nieuw. Dit pand heeft heel raar installatie want in de hal in (mijn?) meterkast apart van mijn aansluiting voor gas/stroom en water heb ik ook wateraansluiting van 2 andere buren. Ik heb geen idee of ze hebben een sleutel voor deze meterkast (hopelijk niet). Eerlijk zeggen, Ik heb nooit dit soort installatie gezien. Andere buren hebben ook eigen meterkast en groupkast zoals ik (in de hal en in hun woning). Door de grote circulatieapparatur+CV ketel+PV apparatur en extra groepkast de woning verliest veel ruimte.
Wat zegt de netbeheerder van de stroom over de meter? Heb je het nummer gecontrolleerd?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Uitgaande dat TS op nummer 14 woont:Marzman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:03:
[...]
Je bent dus ook niet zeker dat het jouw meterkast is. Bij mijn vorige huurwoning (was ongeveer 15 jaar oud) zaten alle meters in een gemeenschappelijke ruimte.
Wat zegt de netbeheerder van de stroom over de meter? Heb je het nummer gecontrolleerd?
Op de derde foto uit deze post is te zien dat huisnummer 14 volgens de groepenverklaring samen met de gemeenschappelijke delen van het pand op één elektrameter zijn aangesloten.
Uit een eerdere post blijkt dat die groepenverklaring op de derde foto hoort bij de groepenkast op de eerst foto uit de door mij hierboven aangehaalde post.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
@WinterX Kun je volgende vragen beantwoorden? Om een goed beeld te kunnen vormen van de situatie.
Om hoeveel meterkasten gaat het? Ik krijg sterk de indruk dat je er eentje buiten de woning hebt en eentje in de woning.
Dit lijkt me duidelijk een foto van de meterkast buiten de woning?
:strip_exif()/f/image/zJo28NyRIVnICtDgFK5ie8MI.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar in welke meterkast zit de groepenkast van onderstaande foto? Zit deze in dezelfde meterkast als de bovenstaande foto? Of zit deze in een andere meterkast?
Om hoeveel meterkasten gaat het? Ik krijg sterk de indruk dat je er eentje buiten de woning hebt en eentje in de woning.
:strip_exif()/f/image/zJo28NyRIVnICtDgFK5ie8MI.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar in welke meterkast zit de groepenkast van onderstaande foto? Zit deze in dezelfde meterkast als de bovenstaande foto? Of zit deze in een andere meterkast?
:strip_exif()/f/image/upEKnLGOraHeVCrJJlWQIBLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat kan ik zelf doen.Xander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:43:
[...]
Hé, die zit er dus wel?
Waar kun je dan de opbrengst van de PV niet aflezen?
:strip_exif()/f/image/fos5RoeYzkVLKbMDj0wVEI4g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik maak het nog makkelijker voor jullieJoris748 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:08:
@WinterX Kun je volgende vragen beantwoorden? Om een goed beeld te kunnen vormen van de situatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://streamable.com/pa8q5f
Ik ben zeker. Ik heb de EAN codes voor de slimme meters.Marzman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:03:
[...]
Je bent dus ook niet zeker dat het jouw meterkast is. Bij mijn vorige huurwoning (was ongeveer 15 jaar oud) zaten alle meters in een gemeenschappelijke ruimte.
Ziet eruit of je 1 "meterkast" hebt met wat geleende groepen + pv, en deze doorschakelt naar een groepenkast.WinterX schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:38:
[...]
Ik maak het nog makkelijker voor jullie
![]()
![]()
Er is maar 1 manier te berekenen hoeveel stroom verbruikt is door de geleende groepen.
Dat is door deze groep een x-tijd te monitoren, waarbij de vraag is of de verlichting adaptief schakelt aan schemer of via ingesteld schema.
Dat je meter op 2800kwh staat is inclusief terug levering overdag cq voeding intercom etc
Uitgaan van deze waarde is niet relevant.
En zoals eerder geopperd even door de slimme meter bladeren zodat je weet wat er terug geleverd is.
Kan me trouwens niet voorstellen dat er niet ergens een paragraaf staat in je huurovereenkomst anders is het echt heel slordig dat ze deze constructie zo gedaan hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door TRAXION op 06-03-2021 14:19 ]
Die stand (3298kWh) zou je met de buren moeten vergelijken, als je iets wilt vergelijken.
De PV zit niet op die kast, die zit aangesloten op groep 6 (aardlekautomaat) in de woning.TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:06:
Ziet eruit of je 1 "meterkast" hebt met wat geleende groepen + pv, en deze doorschakelt naar een groepenkast.
Er is maar 1 manier te berekenen hoeveel stroom verbruikt is door de geleende groepen.
Dat is door deze groep een x-tijd te monitoren, waarbij de vraag is of de verlichting adaptief schakelt aan schemer of via ingesteld schema.
Dat je meter op 2800kwh staat is inclusief terug levering overdag cq voeding intercom etc
Uitgaan van deze waarde is niet relevant.
Het tussenmetertje is zeer waarschijnlijk wel gewoon voor de centrale voorzieningen en die waarde is dan wel relevant.
Volgens mij zit het zo in elkaar, gebaseerd op alle info die je gegeven hebt. De pv die je opwekt komt ten bate van jou.WinterX schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:38:
[...]
![]()
![]()
Edit: de gezamenlijke ruimtes zijn dus goed geïsoleerd, administratief gezien.
/f/image/ZSvSPUBPdKMm2LFXklQPNzs2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 06-03-2021 17:45 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik zie maar 1 verbruiksmeter en 1 hoofdschakelaar.Xander schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:20:
[...]
Die stand (3298kWh) zou je met de buren moeten vergelijken, als je iets wilt vergelijken.
[...]
De PV zit niet op die kast, die zit aangesloten op groep 6 (aardlekautomaat) in de woning.
Het tussenmetertje is zeer waarschijnlijk wel gewoon voor de centrale voorzieningen en die waarde is dan wel relevant.
Woningbouw moet gewoon kwh prijs vergoeden zonnepanelen hebben niets in de situatie te maken, dat bewoner mazzel heeft dat het een paar watts verbruikt voor de intercom via de panelen heeft amper opbrengst voordeel.
Lampen branden tijdens schemer en nacht waarbij panelen niks opleveren.
Ergo woningbouw moet netto verbruik van de installatie vergoeden met terugwerkende kracht met het geldende tarief van afnemer.
Inclusief rente over rente over de aantal maanden dat bewoner daar huurt.
En persoonlijk zou ik een aparte verbruiks meter eisen, mocht er ergens een lekkage zijn of lampen die veranderd worden etc etc waarbij de vraag kleiner groter wordt.
Zie ik iets over het hoofd? Ik zie enkel een hoofdmeter.JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:42:
[...]
Volgens mij zit het zo in elkaar, gebaseerd op alle info die je gegeven hebt. De pv die je opwekt komt ten bate van jou.
Edit: de gezamenlijke ruimtes zijn dus goed geïsoleerd, administratief gezien.
[Afbeelding]
Is dat dat kleine metertje in de kast? Nog nooit zo een waardeloze opbouw gezien, maar in dit geval zouden ze deze stand moeten vergoeden tegen x cent per kwh, waar ts dus een klein voordeel heeft door het verbruik van de intercom welke de pv opwekt.
[ Voor 17% gewijzigd door TRAXION op 06-03-2021 17:53 ]
Links langs groep 1 in de gang MK zit een abb tussen meter waarvan nu de aanname is dat deze het verbruik op groep 1 meet tbv de gezamenlijke ruimtes.TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:49:
[...]
Zie ik iets over het hoofd? Ik zie enkel een hoofdmeter.
Eens wel lekker fraude gevoelig etcJackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:53:
[...]
Links langs groep 1 in de gang MK zit een abb tussen meter waarvan nu de aanname is dat deze het verbruik op groep 1 meet tbv de gezamenlijke ruimtes.

Ik heb nog nooit zo een vreemde contructie gezien wij betalen binnen de service kosten gewoon de kosten van een aparte aansluiting voor de portieken intercoms en verlichting etc.
Dus lijkt me onredelijk deze kosten te ontduiken en dit bij een bewoner te "lenen" overigens als er iets mis gaat bij bewoner zit het hele complex zonder verlichting en intercom.
Vind dit best een vreemde situatie ga er toch eens een googletje naar gooien.
Zo'n 1x10A aansluiting kost €100 per jaar. Ik weet niet over hoeveel huizen het verdeeld wordt, maar als het 10 is, of zo, dan lijkt me die €10/jaar ook best wel acceptabel in mijn ogen.TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:56:
[...]
Eens wel lekker fraude gevoelig etcmaar goed dat is de woningbouw hun probleem.
Ik heb nog nooit zo een vreemde contructie gezien wij betalen binnen de service kosten gewoon de kosten van een aparte aansluiting voor de portieken intercoms en verlichting etc.
Dus lijkt me onredelijk deze kosten te ontduiken en dit bij een bewoner te "lenen" overigens als er iets mis gaat bij bewoner zit het hele complex zonder verlichting en intercom.
Vind dit best een vreemde situatie ga er toch eens een googletje naar gooien.
Dat valt direct op als er opeens meer/minder verbruik wordt gemeten dan anders.TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:56:
[...]
Eens wel lekker fraude gevoelig etcmaar goed dat is de woningbouw hun probleem.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja er wordt gemeten maar de bewoner is verantwoordelijk voor zijn eigen meter naar de leverancier.mr_evil08 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:50:
[...]
Dat valt direct op als er opeens meer/minder verbruik wordt gemeten dan anders.
Als er ergens anders in het pand een probleem is sluiting/aftappen wie is er dan verantwoordelijk de woningbouw of de contractant van de betreffende meter welke gebruikt wordt voor afname.
Dan heeft de energiemaatschappij geen donder te maken met een tussenmeter welke niet geijkt of verzegeld is.
Dit probleem ligt op meerdere punten lastig kwa constructie en is niet gewenst.
Dit hoort juridisch gewoon goed afgevangen te wezen als bewoner oorlog wilt trekt hij de schakelaars om en staat nog in zijn recht aangezien hij verantwoordelijk is voor het verbruik op zijn aansluiting.
Precies dit is een kostenpost welke gewoon gedragen kan worden in de servicekosten en daarmee ook geen verantwoordelijkheid naar een consument.JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:41:
[...]
Zo'n 1x10A aansluiting kost €100 per jaar. Ik weet niet over hoeveel huizen het verdeeld wordt, maar als het 10 is, of zo, dan lijkt me die €10/jaar ook best wel acceptabel in mijn ogen.
Ik ken de situatie niet maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat er ruimten zijn zonder daglichttoetreding waar ook overdag het licht brandt (bergingen, kelder).TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:47:
Woningbouw moet gewoon kwh prijs vergoeden zonnepanelen hebben niets in de situatie te maken, dat bewoner mazzel heeft dat het een paar watts verbruikt voor de intercom via de panelen heeft amper opbrengst voordeel.
Lampen branden tijdens schemer en nacht waarbij panelen niks opleveren.
Dat lijkt me duidelijk.Ergo woningbouw moet netto verbruik van de installatie vergoeden met terugwerkende kracht met het geldende tarief van afnemer.
Die zit er dus waarschijnlijk al...En persoonlijk zou ik een aparte verbruiks meter eisen, mocht er ergens een lekkage zijn of lampen die veranderd worden etc etc waarbij de vraag kleiner groter wordt.
Huidige tussenmeter is enkel indicatief zonder verzegeling en ijken is dit tussenmetertje een wassen neus.Xander schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:30:
[...]
Ik ken de situatie niet maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat er ruimten zijn zonder daglichttoetreding waar ook overdag het licht brandt (bergingen, kelder).
[...]
Dat lijkt me duidelijk.
[...]
Die zit er dus waarschijnlijk al...
Uiteindelijk is contractant van de meter verantwoordelijk voor zijn afname, die discussie achteraf ga je NOOIT winnen.
Dit zal gewoon netjes opgelost moeten worden cq verzegelde kast met geijkte meter of eigen aansluit punt.
Met minder zou huurder geen genoegen hoeven nemen.
Zou dat zo ook bespreken met de woningbouw. Technisch gezien kan jouw meter verplaatst worden naar jouw meterkast en kan een aparte meter voor de gezamenlijke ruimtes geplaatst worden.TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:43:
[...]
Huidige tussenmeter is enkel indicatief zonder verzegeling en ijken is dit tussenmetertje een wassen neus.
Uiteindelijk is contractant van de meter verantwoordelijk voor zijn afname, die discussie achteraf ga je NOOIT winnen.
Dit zal gewoon netjes opgelost moeten worden cq verzegelde kast met geijkte meter of eigen aansluit punt.
Met minder zou huurder geen genoegen hoeven nemen.
Wil ze daar niet aan meewerken, dan vragen om een geijkte/verzegelde meter.
Ik heb de netbeheerder gebeld (in mijn geval het is Stedin) en volgens hun de slimmemeter werkt helemaal goed, geen storing ofzo. De EAN nummer van de slimmemeter staat op die brief van Stedin en ook in mijn contract. Alles klopt.Marzman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:03:
[...]
Gisteren met een buurvrouw gesproken over die situatie en ze betalen zelfde termijnbedrag zoals ik maar elke jaar krijgen ze terugbetaling (rond 300 euro) van hun energieleverancier. Ik kreeg mijn jaarnota in Januari en ik moest 200 euro extra betalen aan Greenchoice. Ik heb alleen 55" OLED tv, PS5, inductie (op 1 fase aansluiting), washmachine en koelkast (A+++) en nog een laptop.
Het verbruik van de buren lijdt alleen maar tot ruis in de communicatie. En zeker als je het gaat hebben over welke apparaten je hebt.WinterX schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:27:
[...]
Ik heb de netbeheerder gebeld (in mijn geval het is Stedin) en volgens hun de slimmemeter werkt helemaal goed, geen storing ofzo. De EAN nummer van de slimmemeter staat op die brief van Stedin en ook in mijn contract. Alles klopt.
Gisteren met een buurvrouw gesproken over die situatie en ze betalen zelfde termijnbedrag zoals ik maar elke jaar krijgen ze terugbetaling (rond 300 euro) van hun energieleverancier. Ik kreeg mijn jaarnota in Januari en ik moest 200 euro extra betalen aan Greenchoice. Ik heb alleen 55" OLED tv, PS5, inductie (op 1 fase aansluiting), washmachine en koelkast (A+++) en nog een laptop.
Houd je bij de feiten. Je hebt de neiging om er allerlei bijzaken bij te halen die afleiden van het hoofdonderwerp:
- een aantal centrale installaties lopen via jouw huisaansluiting
- dat verbruik wordt bijgehouden via een DIN metertje
- jij wilt dat dat verbruik gecompenseerd wordt
- jij wilt graag een betere oplossing, zodat je niet afhankelijk bent van een niet gecalibreerde/verzegelde meter
Stedin kan toch gewoon bij onder de stoppen/automaten aftakken en een tweede meterbord met bijvoorbeeld een 1x 10A aansluiting met daarboven een nieuwe slimme meter, waarboven de groepenkast voor de gezamelijke ruimten komt?
Dan is het nog alleen "vreemd" dat het in jouw kast zit, en zal je de technische dienst toegang moeten geven.
Maar dan is de aansluiting wel gewoon zoals het zou moeten.
En ik zou gewoon het totaal verbruik op het kleine metertje delen door het aantal jaar (2?) en dan gewoon jouw factuur voor stroom totaalverbruik / totaalbedrag = kwh prijs (all in) * het aantal kw van hierboven = bedrag wat jij moet krijgen. En dat voor beide jaar facturen.
Dus ze betalen dan ook mee voor de aansluiting, en andere vaste kosten.
En niet voor de kale kwh prijs die voor hun veel gunstiger is.
Daarnaast kun je een en ander ook wat versnellen door er een boete op te zetten.
Dat je 50 euro per week dwangsom vraagt voor de tijd dat het niet opgelost is.
Dan is het nog alleen "vreemd" dat het in jouw kast zit, en zal je de technische dienst toegang moeten geven.
En ik zou gewoon het totaal verbruik op het kleine metertje delen door het aantal jaar (2?) en dan gewoon jouw factuur voor stroom totaalverbruik / totaalbedrag = kwh prijs (all in) * het aantal kw van hierboven = bedrag wat jij moet krijgen. En dat voor beide jaar facturen.
Daarnaast kun je een en ander ook wat versnellen door er een boete op te zetten.
Nee joh, dan profiteren ze ook mee van de teruggave energiebelasting.FRANQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:58:

Gewoon de kWh prijs (hoogste tarief i.v.m. dat die tussenmeter geen piek/dak telwerken heeft) + leveringskosten en belastingen lijkt me prima.
Bedankt voor uw advies.FRANQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:58:
Stedin kan toch gewoon bij onder de stoppen/automaten aftakken en een tweede meterbord met bijvoorbeeld een 1x 10A aansluiting met daarboven een nieuwe slimme meter, waarboven de groepenkast voor de gezamelijke ruimten komt?
Mooi samengevat, blijf erbij dat het wel een waardeloze constructie is.FRANQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:58:
En er mag wel een extraatje bij zitten als onkosten vergoeding mocht de verhuurder toegang geven tot de meterkast.
Ik zou er niet aan moeten denken om tijdens onderhoud de installateur toegang te moeten verschaffen.
En tevens ook contractueel afvangen dat als het verbruik op de tussenmeter veranderd de verhuurder deze kosten voor zijn rekening neemt.
Sterker nog, zo'n eigen meter is de enige juiste en wettelijk toegestane oplossing voor een situatie als deze.FRANQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:58:
Het is in de energiewetgeving verboden voor een particulier om energie te leveren aan derden, zoals de VVE of woningcorporatie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Heb je toevallig artikel er ook bij voor topicstarter?Ivow85 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:25:
[...]
Sterker nog, zo'n eigen meter is de enige juiste en wettelijk toegestane oplossing voor een situatie als deze.
Het is in de energiewetgeving verboden voor een particulier om energie te leveren aan derden, zoals de VVE of woningcorporatie.
Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 2de meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout.WinterX schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:38:
[...]
![]()
![]()

:fill(white):strip_exif()/f/image/5EOqKaNWKFlEKzMLj8X79DFG.png?f=user_large)
Staat overigens los van het feit dat jij nu loopt te betalen voor de stroom van het gebouw en dat dit snel moet worden gefixed.
De brievenbussen is een goede, een deurdranger heb ik sinds kort ook vanwege brand preventie.NeonovA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:29:
[...]
Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 1ste meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout.![]()
[Afbeelding]
Staat overigens los van het feit dat jij nu loopt te betalen voor de stroom van het gebouw en dat dit snel moet worden gefixed.
Zodra het brandalarm activeert word de deur gesloten.
Volgens mij heeft WinterX er nooit een geheim van gemaakt dat een van de twee meters in de algemene ruimte zit. Wat overigens niet uniek is. Het appartement waar ik nu woon, heeft ook de meterkast op de gang. Ik ben wel de enige die er een sleutel van heeft (de woningcorporatie zal uiteraard wel een loper hebben).NeonovA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:29:
[...]
Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 2de meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout.![]()
[Afbeelding]
Ja, nu ik alles nog een keer teruglees werd dat op een gegeven moment wel duidelijk. Excuus. Was soms een beetje lastig te volgen.
[ Voor 62% gewijzigd door NeonovA op 09-03-2021 19:47 ]
Ik houd jullie op de hoogte als ik krijg een bericht van de woningcorporatie. Hopelijk dit of nog volgende week.NeonovA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:29:
[...]
Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 2de meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout.![]()
[Afbeelding]
Nog geen antwoord van hun. Denk dat ze willen gewoon dat ik ga het aan Huurcommissie doorgeven want ze weten dat het kan lang duren (corona etc).
Zitten er ook stopcontacten in de hal etc voor de schoonmakers?
Jawel. En het is ook op mijn meterkast aangesloten.Technofreakz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:15:
Zitten er ook stopcontacten in de hal etc voor de schoonmakers?
Opnieuw laten berekenen.. en je vastrecht kosten 50%WinterX schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Jawel. En het is ook op mijn meterkast aangesloten.
Wat een ongelooflijke lamballen bij die verhuur organisatie.
Ik zou persoonlijk niet akkoord gaan hiermee en ze lekker een nieuwe meter laten plaatsen.
Helemaal wat je zegt dat er ook stopcontacten zitten op dezelfde groep.
Ondanks dat de kosten verdeeld worden profiteert de verhuurder van lagere service kosten naar de andere verhuurders daar de aansluiting normaal al €100,- kost.
Jij bent de hoofdaansprakelijke van de verbruiksmeter van de energie maatschappij.
In deze zou er per definitie een duidelijk contract zijn omtrent deze tussen meter zodat je bij eventuele problemen gevrijwaard bent.
Is het een idee om dit voor te leggen bij een energie leverancier om wat advies in te winnen?
Hoezo opnieuw laten berekenen? Zitten deze stopcontacten niet achter dezelfde tussenmeter? Want dan is dit verbruik hier al in op genomen.Technofreakz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Opnieuw laten berekenen.. en je vastrecht kosten 50%
Betreft het vastrecht:
- Het zou vastgelegd moeten worden dat dit stroomverbruik om deze tussenmeter vergoed wordt door de woningbouw en dat hen aansprakelijk zijn op problemen op dit sub-stroomnet
- Het scheelt je nu 1/3 van de vastrechtkosten welke je nu niet hoeft te betalen (alle kosten worden doorberekend en op basis van de mail lees ik dat deze kosten verdeeld worden over 3 appartementen).
Anders zou je volle som over je eigen vastrecht moeten betalen + 1/3 van de aparte aansluiting voor de gezamenlijke voorzieningen.
- 50% van jou vastrecht vergoed krijgen slaat eigenlijk nergens op, het vastrecht is niet duurder doordat het gezamenlijke verbruik hier ook op aangesloten zit.
Moet wel zeggen dat ik 1200kwh per jaar aan gezamenlijk verbruik erg hoog vind voor puur wat verlichting, intercom en wat een PAC systeem ook mag zijn.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik zal wel weer de uitzondering zijn maar op zich vind ik de situatie met tussenmeter niet zo slecht.
Wel zou ik misschien dat tarief nog even ter discussie stellen (€0,22 gemiddeld, leuk, maar wat betaal jij werkelijk? Neem dan het hoog tarief. Als ze rekening willen houden met het lage tarief installeren ze maar een meter met 2 telwerken).
En kunnen ze niet even iets concreets toezeggen voor de toekomst? Het lijkt mij dat jouw buren ieder €8 extra servicekosten gaan betalen per maand, maar jij dan €16 minder. En jaarlijks de stand opnemen en verrekenen naar werkelijk verbruik?
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 09-04-2021 08:47 ]
Kan je de persoonsgegevens van de corporatie eruit halen? En dit is toch hetzelfde bericht als ervoor?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Oeps. Ik heb het aangepast.Señor Sjon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
Kan je de persoonsgegevens van de corporatie eruit halen? En dit is toch hetzelfde bericht als ervoor?
Wait, what? Jij gaat ook meer betalen?
En daarnaast krijg je de verbruikte elektriciteit vergoed? Beetje onnodig geld op en neer schuiven als je het mij vraagt...
De woningcorporatie mag niet zomaar een extra post toevoegen aan de servicekosten. Dit mag alléén wanneer 2/3e van alle huurders van het complex daarmee ingestemd hebben.
Als er niets in het huurcontract staat over de post 'elektra gemeenschappelijke ruimten', dan is die post gewoon inbegrepen in de kale huur. En mag daar nu aan de huurders geen extra bedrag voor gevraagd worden.
Wat een ontzettend arrogante en/of amateuristische woningcorporatie!
Als er niets in het huurcontract staat over de post 'elektra gemeenschappelijke ruimten', dan is die post gewoon inbegrepen in de kale huur. En mag daar nu aan de huurders geen extra bedrag voor gevraagd worden.
Dit klinkt meer als generiek en degene die behandelt, heeft geen idee dat jij de boel nu voorschiet.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Arrogant zou ik het niet willen noemen, maar tikkie lachwekkend is het allemaal wel. Alleen het rekenwerk al:
250,- te verdelen over drie huurders is 96,- per kop per jaar en daarom gaat u 10,- per maand extra servicekosten betalen. Dat is slechts 44% meer dan je zou verwachten.
Verder is zo'n constructie met een tussenmeter absoluut niet ongebruikelijk. Echt nadeel heeft er niemand en het scheelt weer een vastrechtvergoeding die je anders met zijn drieen moet ophoesten. Maar dat jouw voorschot omhoog gaat is bezopen. Het voorschot moet dusdanig zijn dat het naar alle waarschijnlijkheid een neutrale afrekening oplevert. In jouw geval:
verbruik 83,-
betaald voorschot -/- 120,-
betaald aan energiebedrijf -/- 250,-
Door u te ontvangen: € 287,-
Maar @Ivow85 snijdt een belangrijk punt aan: staan de kosten voor de verlichting etc. van de gemeenschappelijke ruimte in het huurcontract als door te berekenen servicekosten? Zo nee, dan heeft woonpartners een probleempje. Een contactwijziging is alleen mogelijk als 70% instemt (en bij drie huurders is dat iedereen, maw dat gaat pas gebeuren als iedereen vertrokken is) en zolang het niet in het huurcontract is vermeld mag het niet in rekening worden gebracht.
Wat je moet doen: ze hartelijk danken voor de mail, en je huurcontract erop naslaan. Staat het er wel in, dan kun je een verzoek indienen tot aanpassen van het voorschotbedrag servicekosten met -/- 20,-. Staat het er niet in, dan volstaat een briefje dat je geen grond ziet voor het doorberekenen van deze servicekosten bovenop in de overeengekomen huur. In beide gevallen moet je je vooral vrolijk blijven maken over het gebrek aan rekenvaardigheden bij de gemiddelde verhuurmakelaar bij een corporatie.
250,- te verdelen over drie huurders is 96,- per kop per jaar en daarom gaat u 10,- per maand extra servicekosten betalen. Dat is slechts 44% meer dan je zou verwachten.
Verder is zo'n constructie met een tussenmeter absoluut niet ongebruikelijk. Echt nadeel heeft er niemand en het scheelt weer een vastrechtvergoeding die je anders met zijn drieen moet ophoesten. Maar dat jouw voorschot omhoog gaat is bezopen. Het voorschot moet dusdanig zijn dat het naar alle waarschijnlijkheid een neutrale afrekening oplevert. In jouw geval:
verbruik 83,-
betaald voorschot -/- 120,-
betaald aan energiebedrijf -/- 250,-
Door u te ontvangen: € 287,-
Maar @Ivow85 snijdt een belangrijk punt aan: staan de kosten voor de verlichting etc. van de gemeenschappelijke ruimte in het huurcontract als door te berekenen servicekosten? Zo nee, dan heeft woonpartners een probleempje. Een contactwijziging is alleen mogelijk als 70% instemt (en bij drie huurders is dat iedereen, maw dat gaat pas gebeuren als iedereen vertrokken is) en zolang het niet in het huurcontract is vermeld mag het niet in rekening worden gebracht.
Wat je moet doen: ze hartelijk danken voor de mail, en je huurcontract erop naslaan. Staat het er wel in, dan kun je een verzoek indienen tot aanpassen van het voorschotbedrag servicekosten met -/- 20,-. Staat het er niet in, dan volstaat een briefje dat je geen grond ziet voor het doorberekenen van deze servicekosten bovenop in de overeengekomen huur. In beide gevallen moet je je vooral vrolijk blijven maken over het gebrek aan rekenvaardigheden bij de gemiddelde verhuurmakelaar bij een corporatie.
[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 10-04-2021 11:06 ]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Anoniem: 1271350
Voor 99.999% zekerheid staat dat er ook gewoon in. Waarvoor zouden anders de servicekosten zijn. Standaard zin: verwarming en elektra centrale ruimte, pas daarna komen de specifieke dingen als lift, groenvoorziening oid.Ivow85 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 08:32:
De woningcorporatie mag niet zomaar een extra post toevoegen aan de servicekosten. Dit mag alléén wanneer 2/3e van alle huurders van het complex daarmee ingestemd hebben.
Blijft wel vreemd dat er bij de jaarlijkse specificatie geen lampje is gaan branden bij de verhuurder.
Gelukkig maar voor TS , had hem weer stroom gekostAnoniem: 1271350 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:15:
[...]
Voor 99.999% zekerheid staat dat er ook gewoon in. Waarvoor zouden anders de servicekosten zijn. Standaard zin: verwarming en elektra centrale ruimte, pas daarna komen de specifieke dingen als lift, groenvoorziening oid.
Blijft wel vreemd dat er bij de jaarlijkse specificatie geen lampje is gaan branden bij de verhuurder.
Maar ik vind het maar een vreemde gang van zaken,
Er zit dus een tussenmeter, die nooit door veruurder is gecontroleerd.
Nu mogen huurders x-bedrag meer betalen aan service kosten voor dit verbruik
TS wordt hiervoor dan weer vergoed.
Maar wat als er nu een grappenmaker is die dit stopcontact gaat verbuiken voor bijvoorbeeld een verbouwing,
Dan moet TS dus in de gaten blijven houden of hij niet te weinig wordt gecompenseerd voor de meer verbruikte stroom op de centrale aansluiting dan gecalculeerd
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Lijkt mij dat wordt afgehandeld als twee losse zakenMaD_co schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:36:
[...]
Maar wat als er nu een grappenmaker is die dit stopcontact gaat verbuiken voor bijvoorbeeld een verbouwing,
Dan moet TS dus in de gaten blijven houden of hij niet te weinig wordt gecompenseerd voor de meer verbruikte stroom op de centrale aansluiting dan gecalculeerd
1) de jaarlijkse uitlezing en vergoeding richting de ts op basis van de meterstanden
2) het vergeten van de opname van de kosten van verlichting in de service kosten richting alle huurders
Ik denk dat je er anders niet uit komt precies mede om het voorbeeld dat jij nu aanhaalt. Het verbruik hoeft niet perse zo voorspelbaar te zijn zoals dat nu lijkt.
Of punt 2 uberhaupt mag, geen idee heb het contract niet gezien. Maar in de basis is het denk ik in ieder zijn belang om het netjes op te lossen. Dus ik zou daar zelf denk ik gewoon aan meewerken in plaats van een nadeel meteen te proberen om te buigen in een voordeel. Dat laatste kan weer strijd opleveren, heb je daar zin in?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.