Je hebt tijdens het tekenen van het contract toch wel eerst naar de maandlasten gekeken? Dat je nu vindt dat je teveel betaald is een beetje aan de late kantWinterX schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:42:
[...]
Tja, niet zo grappig voor mij want ik betaal nu al te veel voor deze woning. 50m2 met 1 slaapkamer voor 670 euro (25 euro servicekosten inbegrepen). Ik woon alleen en ik verbruik meer dan die buren die wonen met 2 personen. LOL
Ik weet niet hoelang je er al woont maar ik zou minimaal alles met terugwerkende kracht tot aan het moment dat jij er ging wonen laten rechttrekken. Wordt voor de VVE waarschijnlijk een leuk 'klusje' om dat uit te zoeken maar tot de tijd dat daar alles op orde is heb jij .... Een schakelaar als dwangmiddel.WinterX schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:42:
[...]
Tja, niet zo grappig voor mij want ik betaal nu al te veel voor deze woning. 50m2 met 1 slaapkamer voor 670 euro (25 euro servicekosten inbegrepen). Ik woon alleen en ik verbruik meer dan die buren die wonen met 2 personen. LOL
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij het tekenen die huurprijs was 550 euro...JL-IP(!) schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:45:
[...]
Je hebt tijdens het tekenen van het contract toch wel eerst naar de maandlasten gekeken? Dat je nu vindt dat je teveel betaald is een beetje aan de late kant.. Stroom natuurlijk daar buiten gelaten, wel een major fuckup trouwens 🤷🏼♂️
Dat is alles behalve het probleem van de TS. Hoe en hoelang ze moeten doen over de berekening is aan hun. Het zou misschien goedkoper zijn om een vergoeding te geven uit coulance en duidelijke afspraken met berekeningen maken voor de toekomst.Will_M schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:46:
[...]
Ik weet niet hoelang je er al woont maar ik zou minimaal alles met terugwerkende kracht tot aan het moment dat jij er ging wonen laten rechttrekken. Wordt voor de VVE waarschijnlijk een leuk 'klusje' om dat uit te zoeken maar tot de tijd dat daar alles op orde is heb jij .... Een schakelaar als dwangmiddel.
Daarentegen zal jouw inkomen t.o.v. de aanvraag ook gestegen zijn. Want met alleen de laagste maximale huurverhogingen kom je niet aan 670 euro.WinterX schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:04:
[...]
Bij het tekenen die huurprijs was 550 euro...
550 * 1,039 * 1,041 * 1,051 = 627
Voor een woning in 2018 had je een inkomensverklaring van 2016 of 2017.
Perfect toch? Gaan je buren voor jou de druk op de WoCo zetten.naftebakje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:06:
Wel even je buren inlichten vooraf en checken of het een goed moment is (niet 's avonds laat zodat ze 's ochtends niet naar het werk kunnen); en laat de buren maar bellen dat plots het licht in de gang niet meer werkt
Hoe zeker weet TS dat hij niet gecompenseerd wordt?
Beheerder kan ieder jaar een rondje doen om de DIN meter(s) af te lezen. Daarom zitten de slimme meter en DIN meter in een (gezamenlijke) meterkast die vanaf de galerij bereikbaar is. Vervolgens kunnen de kosten tegen een vooraf overeengekomen tarief berekend worden met bijvoorbeeld de servicekosten.
Schrijf iedere maand de stand op de DIN meter op, zodat je zelf weet hoeveel die verlichting verbruikt.
@WinterX Wat is de huidige meterstand op die DIN-meter? En hoe lang geleden is het complex opgeleverd? Dan krijg je al een gevoel over hoeveel kWh/jaar het gaat.
Beheerder kan ieder jaar een rondje doen om de DIN meter(s) af te lezen. Daarom zitten de slimme meter en DIN meter in een (gezamenlijke) meterkast die vanaf de galerij bereikbaar is. Vervolgens kunnen de kosten tegen een vooraf overeengekomen tarief berekend worden met bijvoorbeeld de servicekosten.
Schrijf iedere maand de stand op de DIN meter op, zodat je zelf weet hoeveel die verlichting verbruikt.
@WinterX Wat is de huidige meterstand op die DIN-meter? En hoe lang geleden is het complex opgeleverd? Dan krijg je al een gevoel over hoeveel kWh/jaar het gaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Joris748 op 19-12-2020 08:05 ]
De verlichting zal uit gaan.WinterX schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:11:
[...]
Dan gaat die verlichting uit in de hal en niemand kan de hoofddeur openen (werkt met kaartlezer)
De deur blijft gewoon open staan (fail safe / spanningsloos ontgrendeld) als de spanning van het elektrische slot af is.
Geen reden om die groep niet gewoon uit te zetten
[ Voor 10% gewijzigd door Blommie01 op 19-12-2020 08:15 ]
@WinterX Je hebt 2 meterkasten. Heb je ook 2 elektriciteitsmeters? In dat geval zou het wel eens anders kunnen zijn. Mocht het zo zijn dat je 2 elektriciteitsmeters hebt hangen dan moet je kijken welke meter bij jouw energieleverancier wordt gemeten en verrekend. Dit is iets wat ik eerst zou uitzoeken. Daarna kun je eens naar de aansluitingen in huis kijken, welke groepen waar naar toe gaan etc.
Wanneer je maar één elektriciteitsmeter hebt dan kun je de groep van de verlichting in de hal uitzetten. Zodra je dat gedaan hebt ga je de woningcorporatie bellen dat de verlichting het niet meer doet. Zo breng je de bal aan het rollen. Met een mailtje naar iemand op kantoor gebeurt er niks.
Uiteraard moet je wel zeker weten dat jouw eigen verbruik stukken minder is dan wat er nu verbruikt wordt.
Wanneer je maar één elektriciteitsmeter hebt dan kun je de groep van de verlichting in de hal uitzetten. Zodra je dat gedaan hebt ga je de woningcorporatie bellen dat de verlichting het niet meer doet. Zo breng je de bal aan het rollen. Met een mailtje naar iemand op kantoor gebeurt er niks.
Uiteraard moet je wel zeker weten dat jouw eigen verbruik stukken minder is dan wat er nu verbruikt wordt.
Je hebt zo zowel op arbeidsstroom (meest toegepast en dan gaat de deur niet open zonder spanning) als ruststroom.Blommie01 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:09:
[...]
De verlichting zal uit gaan.
De deur blijft gewoon open staan (fail safe / spanningsloos ontgrendeld) als de spanning van het elektrische slot af is.
Maar er uit kan je altijd anders is er wel wat meer mis dan alleen de elektra. Er in zal ook wel lukken met een sleutel.
Arbeidsstroom kom ik nooit tegen... Mag dat ook niet in de handel waar ik in zit, maar in de woningmarkt zal dat dan anders zijn.De Rikster schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:41:
[...]
Je hebt zo zowel op arbeidsstroom (meest toegepast en dan gaat de deur niet open zonder spanning) als ruststroom.
Dan is het in ieder geval nog effectiever om gewoon de groep uit te zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 19-12-2020 09:01 ]
Dan rijst bij mij de vraag wat er gebeurd bij brand (in de meterkast). Dan zit iedereen opgesloten in het pand?WinterX schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:11:
[...]
Dan gaat die verlichting uit in de hal en niemand kan de hoofddeur openen (werkt met kaartlezer)
Nee, uitgaand zal de deur altijd te openen zijn. Ook als de spanning door wat voor reden uit gevallen is.Tazzios schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:16:
[...]
Dan rijst bij mij de vraag wat er gebeurd bij brand (in de meterkast). Dan zit iedereen opgesloten in het pand?
Zou moeten inderdaad. Je wilt alleen niet weten hoe vaak het nog fout gaat. Soms was er last van rondhangende mensen die de stekker van een deursysteem er uit halen waardoor een en ander aangepast wordt, met alle gevolgen van dien. Als voormalig deurmonteur heb ik een aantal van die situaties gezien...Blommie01 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:45:
[...]
Nee, uitgaand zal de wordt verwacht dat de deur altijd te openen zal zijn.
Doorgaans blijft een deur dicht wanneer de spanning er af is. Enkel het slot zal ontgrendelen, spanningsloos ontgrendeld. Een deur open zetten bij stroomuitval komt bij draaideuren niet voor, dat zou namelijk betekenen dat de automaat kracht moet uitoefenen om de deur dicht te doen.Blommie01 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:09:
[...]
De deur blijft gewoon open ontgrendeld staan (fail safe / spanningsloos ontgrendeld) als de spanning van het elektrische slot af is.
Ik heb geen ervaring in de residential markt. In mijn wereld moet je je aan de veiligheidsregels houden. Doe je dat niet word er niet opgeleverd en zal de brandweer het pand niet vrijgeven. Daarnaast zal het ontwerp niet eens worden goedgekeurd als het niet voldoet.sypie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:54:
[...]
Zou moeten inderdaad. Je wilt alleen niet weten hoe vaak het nog fout gaat. Soms was er last van rondhangende mensen die de stekker van een deursysteem er uit halen waardoor een en ander aangepast wordt, met alle gevolgen van dien. Als voormalig deurmonteur heb ik een aantal van die situaties gezien...
[...]
Doorgaans blijft een deur dicht wanneer de spanning er af is. Enkel het slot zal ontgrendelen, spanningsloos ontgrendeld. Een deur open zetten bij stroomuitval komt bij draaideuren niet voor, dat zou namelijk betekenen dat de automaat kracht moet uitoefenen om de deur dicht te doen.
We bedoelen in het eerste tweede punt uiteraard hetzelfde. Maar je hebt gelijk alleen het slot gaat open.
[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 19-12-2020 11:22 ]
Ook al opent het slot niet bij spanningsuitval... Het is een appartementencomplex, ik verwacht gewoon een klink aan de binnenkant van de deur. Dan kun je in ieder geval nog naar buiten.sypie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:54:
[...]
Zou moeten inderdaad. Je wilt alleen niet weten hoe vaak het nog fout gaat. Soms was er last van rondhangende mensen die de stekker van een deursysteem er uit halen waardoor een en ander aangepast wordt, met alle gevolgen van dien.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Lekker bot advies zeg, gelijk maar het hele complex lastig vallen i.p.v. dit op een nette manier op te lossen. Krijg niet de indruk dat TS contact heeft gehad met de corporatie verder dan de 1e lijn servicedesk namelijk.Ivow85 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:51:
[...]
Dan komt de WoCo waarschijnlijk dezelfde dag nog in beweging om de absurde situatie op te lossen.
Ze kunnen je namelijk onmogelijk dwingen om de groep weer aan te zetten. Groepenkast van jouw woning. Jouw elektra rekening. Dus jij bepaalt welke groepen aan- of uit staan.
Geef aan dat de groep weer aan gaat, nadat je zwart op wit hebt staan dat de woningcorporatie aan jou de verbruikte kWh's zal vergoeden op basis van het tarief wat jij moet betalen aan het energiebedrijf. Met alvast vóór 15 januari terugbetaling van de reeds dit jaar verbruikte kWh's plus vanaf nu een maandelijks voorschot wat het werkelijk verbruik op die groep benadert. Want dat jij moet tenslotte ook elke maand een voorschot aan je energieleverancier betalen. Zo'n voorstel is dus héél redelijk te noemen.
Vindt de WoCo jouw voorstel niet redelijk, dan kunnen ze het uiteraard met een eigen elektra aansluiting gaan oplossen. Wachttijd voor aanleg: enkele maanden.
Maar als de 1e lijns niet verder komt dan "niet ons probleem" dan kan ik me best voorstellen dat TS denkt "dan maak ik het jullie probleem"...Ascension schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:49:
[...]
Lekker bot advies zeg, gelijk maar het hele complex lastig vallen i.p.v. dit op een nette manier op te lossen. Krijg niet de indruk dat TS contact heeft gehad met de corporatie verder dan de 1e lijn servicedesk namelijk.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Dan moet de woningcorporatie maar zorgen dat:Ascension schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:49:
[...]
Lekker bot advies zeg, gelijk maar het hele complex lastig vallen i.p.v. dit op een nette manier op te lossen. Krijg niet de indruk dat TS contact heeft gehad met de corporatie verder dan de 1e lijn servicedesk namelijk.
1: dit soort zaken voor aanvang van de huurovereenkomst goed (contractueel) geregeld wordt én het met de kandidaat huurder besproken wordt zodat voor beide partijen duidelijk is hoe de vork in de steel zit.
2: dat de eerstelijns medewerker het probleem van de woningcorporatie herkent en erkent.
Het is tamelijk bot dat deze woningcorporatie bovenstaande niet heeft gedaan en het zo heeft ingericht dat de huurder maar moet betalen voor energie die hij niet gebruikt.
Oh ja: formeel mag de huidige situatie niet eens. Nu treedt TS op als energieleverancier aan de woningcorporatie/VVE. Maar TS heeft ongetwijfeld geen vergunning om als energieleverancier op te treden.
[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 19-12-2020 15:27 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Op maandag een bericht gekregen. Ik hou jullie op te hoogte.
[ Voor 74% gewijzigd door WinterX op 25-12-2020 14:37 ]
Maskeer dan op z'n minst de naam van de betreffende woonconsulent...WinterX schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:08:
afbeelding
[ Voor 26% gewijzigd door Harrie_ op 26-12-2020 11:00 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Toch allessinds net bericht. Zo'n grote organisatie heeft natuurlijk ook personeelsverloop en weet ook niet altijd overal alles exact te vinden.WinterX schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:08:
Hun antwoord dat heb ik vandaag gekregen.
"Goedendag
De vraag hoe de tussenmeter is aangesloten en welke meter wat meet is uitgezet.
Hoe de verlichting wordt gemeten is voor mij nog een vraag
De opzichter kon deze vraag niet beantwoorden en is nu doorgezet naar diegene die het aangebracht moet hebben.
Ik kan u nog geen antwoord geven, maar ben er wel naar op zoek.
De meters worden apart uitgelezen heb ik begrepen.
Helaas wordt uw geduld op de proef gesteld en ik hoop op uw begrip."
"Goedendag
De vraag hoe de tussenmeter is aangesloten en welke meter wat meet is uitgezet.
Hoe de verlichting wordt gemeten is voor mij nog een vraag
De opzichter kon deze vraag niet beantwoorden en is nu doorgezet naar diegene die het aangebracht moet hebben.
Ik kan u nog geen antwoord geven, maar ben er wel naar op zoek.
De meters worden apart uitgelezen heb ik begrepen.
Helaas wordt uw geduld op de proef gesteld en ik hoop op uw begrip."
Heb je nog geduld, of...?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Lijkt me een mooi antwoord: "helaas is mijn geduld op, net als mijn begrip. Hoe denkt u dit op te lossen?"
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Heb je inmiddels ook contact met je energie leverancier gehad over welke meter zij bij jou in rekening brengen?
Eindelijk een reactie.
---------------------------------
"Goedendag
De opzichter is langs geweest in het portiek.
Hij kan met u geen contact krijgen, anders had hij zich ook bij u gemeld.
De gegevens van de meter en tussenmeter zijn nu bij de afdeling servicekosten.
Zij pakken deze vraag later op, omdat het e.e.a. uitgezocht moet worden met meterstanden.
Zij zijn nu druk met de algemene servicekosten berekeningen.
Zodra zij tijd hebben komen ze er op terug.
Voor nu is er nog geen duidelijkheid, wel aandacht voor uw vraag."
----------------------------------
---------------------------------
"Goedendag
De opzichter is langs geweest in het portiek.
Hij kan met u geen contact krijgen, anders had hij zich ook bij u gemeld.
De gegevens van de meter en tussenmeter zijn nu bij de afdeling servicekosten.
Zij pakken deze vraag later op, omdat het e.e.a. uitgezocht moet worden met meterstanden.
Zodra zij tijd hebben komen ze er op terug.
Voor nu is er nog geen duidelijkheid, wel aandacht voor uw vraag."
----------------------------------
Waarom laat je het zo lang duren? Gewoon die groep uitzetten en kijken hoe snel ze het zaakje wel ineens kunnen regelen wanneer alle bewoners gaan klagen.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Hoewel dat inderdaad het probleem snel zal oplossen, en ik het zelf vermoedelijk ook zou doen, heb ik wel begrip voor waarom TS het niet doet. Ik hoop vooral dat de fout erkend wordt en dat TS vergoed zal worden voor het gene wat hij door die fout teveel heeft moeten betalen. We spreken hier uiteindelijk niet over slechts enkele euro.LankHoar schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:41:
Waarom laat je het zo lang duren? Gewoon die groep uitzetten en kijken hoe snel ze het zaakje wel ineens kunnen regelen wanneer alle bewoners gaan klagen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Die twee zinnen zijn geheel tegenstrijdig met elkaar.WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:48:
Om de algemene servicekostenberekening voor jouw complex te kúnnen maken, moet namelijk eerst dit gedoe uitgezocht worden. Want hoe kan een juiste servicekostenberekening gemaakt worden, wanneer de zaak rond het algemeen elektraverbruik van het complex niet goed uitgezocht is?

Nogmaals: dit had al volledig bekend en helder moeten zijn voordat de eerste huurder in jouw appartement betrok. Al jarenlang neemt de woningcorporatie blijkbaar geen actie, ik zie geen reden om nog langer coulance te tonen. Groep uitzetten en laat de buren maar lekker klagen. Dan is voor eind van komende week ineens exact bekend hoe alles zit.
Mijn idee voor een reactie richting de woningcorporatie:
"Goedendag,
Uw bericht van <datum> stelt mij niet tevreden.
Allereerst weet u mij prima te bereiken, dus het is volstrekt flauwekul dat de opzichter niet voor zijn komst naar het complex met mij een afspraak heeft kunnen maken. Via dezelfde weg als u mij weet te bereiken, had de opzichter prima kunnen laten weten wanneer hij langs zou komen. Uw organisatie heeft dus verzuimd om fatsoenlijk met mij over deze kwestie te communiceren.
Voorts schrijft u mij in de kwestie niet op korte termijn duidelijkheid kunt verschaffen. Dat is een zéér kwalijke zaak. Hoe de situatie in het complex is, had immers bij u reeds bij oplevering van het complex bekend moeten zijn, en had u reeds aan mij bekend moeten maken bij het ingaan van het huurcontract. U bent dan ook reeds lange tijd in verzuim.
Tevens is het voor uw organisatie onmogelijk om correcte servicekostenberekeningen te maken, wanneer nog uitgezocht moet worden wat het juiste elektraverbruik van een complex is en hóe u dit gaat verrekenen. U zult dan ook op zeer korte termijn deze zaak in orde moeten maken, voordat u de bewoners van mijn complex een correcte servicekostenberekening kunt toesturen.
Gezien het feit dat ik deze kwestie reeds 10 weken terug bij u aangekaart heb en u nog altijd niet bereid lijkt te zijn om mijn vragen correct en naar behoren te beantwoorden, geef ik u tot en met dinsdag 23 februari 2021, 18.00 uur om tot de zaken uit te zoeken en mij van een correcte reactie te voorzien. Heb ik op dat moment nog altijd geen duidelijkheid van u verkregen, dan schakel ik de groep in mijn meterkast uit, waarvan ik sterke vermoedens heb dat deze voor de elektra van gemeenschappelijke ruimten gebruikt wordt. Immers, door fouten uwerzijds betaal ik al meer dan twee jaar uw elektra-rekeningen. Dat zo'n actie gevolgen heeft voor alle bewoners van het complex, omdat verlichting en intercom zullen uitvallen, is in dit geval geheel aan uw laksheid te wijten.
Kortom: aan het werk. U heeft nog twee hele werkdagen om e.e.a. uit te zoeken en een afrekening op te stellen voor de elektrakosten die ik tot heden voor u heb betaald. Dat moet toch ruim voldoende zijn?
Hoogachtend,
"
Tot heden wordt de fout duidelijk niet erkend.Blokker_1999 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:56:
[...]
Hoewel dat inderdaad het probleem snel zal oplossen, en ik het zelf vermoedelijk ook zou doen, heb ik wel begrip voor waarom TS het niet doet. Ik hoop vooral dat de fout erkend wordt en dat TS vergoed zal worden voor het gene wat hij door die fout teveel heeft moeten betalen. We spreken hier uiteindelijk niet over slechts enkele euro.
Er is al 10 weken nodig om een 'mannetje' (opzichter) langs te sturen. En die opzichter zou dan niet eens in staat zijn geweest om even met TS een afspraak te maken. Terwijl de mail van na het bezoek van de opzichter wél ineens aankomt

En dan nog die bullshit over het maken van de servicekostenberekeningen die prioriteit hebben boven deze kwestie. Onmogelijk. Want de servicekostenberekening van dit complex kán nu simpelweg niet gemaakt worden. Het enige wat de WoCo tot nu toe doet, is TS met bullshit argumenten aan het lijntje houden.
Het zou inderdaad imho geen gek idee zijn om een brief/email met deze strekking richting de WoCo te sturen. Misschien dat het ze van hun luie reet af krijgt en er serieus actie wordt ondernomen. Of je het echt moet uitvoeren? Ik twijfel erover, misschien eerst eens overleggen met de andere bewoners, dat die weten wat er speelt.Ivow85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:04:
[...]
Die twee zinnen zijn geheel tegenstrijdig met elkaar.
Om de algemene servicekostenberekening voor jouw complex te kúnnen maken, moet namelijk eerst dit gedoe uitgezocht worden. Want hoe kan een juiste servicekostenberekening gemaakt worden, wanneer de zaak rond het algemeen elektraverbruik van het complex niet goed uitgezocht is?![]()
Mijn idee voor een reactie richting de woningcorporatie:
"Goedendag,
Uw bericht van <datum> stelt mij niet tevreden.
Allereerst weet u mij prima te bereiken, dus het is volstrekt flauwekul dat de opzichter niet voor zijn komst naar het complex met mij een afspraak heeft kunnen maken. Via dezelfde weg als u mij weet te bereiken, had de opzichter prima kunnen laten weten wanneer hij langs zou komen. Uw organisatie heeft dus verzuimd om fatsoenlijk met mij over deze kwestie te communiceren.
Voorts schrijft u mij in de kwestie niet op korte termijn duidelijkheid kunt verschaffen. Dat is een zéér kwalijke zaak. Hoe de situatie in het complex is, had immers bij u reeds bij oplevering van het complex bekend moeten zijn, en had u reeds aan mij bekend moeten maken bij het ingaan van het huurcontract. U bent dan ook reeds lange tijd in verzuim.
Tevens is het voor uw organisatie onmogelijk om correcte servicekostenberekeningen te maken, wanneer nog uitgezocht moet worden wat het juiste elektraverbruik van een complex is en hóe u dit gaat verrekenen. U zult dan ook op zeer korte termijn deze zaak in orde moeten maken, voordat u de bewoners van mijn complex een correcte servicekostenberekening kunt toesturen.
Gezien het feit dat ik deze kwestie reeds 10 weken terug bij u aangekaart heb en u nog altijd niet bereid lijkt te zijn om mijn vragen correct en naar behoren te beantwoorden, geef ik u tot en met dinsdag 23 februari 2021, 18.00 uur om tot de zaken uit te zoeken en mij van een correcte reactie te voorzien. Heb ik op dat moment nog altijd geen duidelijkheid van u verkregen, dan schakel ik de groep in mijn meterkast uit, waarvan ik sterke vermoedens heb dat deze voor de elektra van gemeenschappelijke ruimten gebruikt wordt. Immers, door fouten uwerzijds betaal ik al meer dan twee jaar uw elektra-rekeningen. Dat zo'n actie gevolgen heeft voor alle bewoners van het complex, omdat verlichting en intercom zullen uitvallen, is in dit geval geheel aan uw laksheid te wijten.
Kortom: aan het werk. U heeft nog twee hele werkdagen om e.e.a. uit te zoeken en een afrekening op te stellen voor de elektrakosten die ik tot heden voor u heb betaald. Dat moet toch ruim voldoende zijn?
Hoogachtend,
"
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Het is niet zo simpel als je denkt. Als ik zet die groep uit dan niemand kan de deur openen. Alles werkt op een pasje.LankHoar schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:41:
Nieuwbouw? Is jouw meter wel aan jouw huis gekoppeld, en dat jij mogelijk dus de energierekening van iemand anders betaald?
Bij ons kwamen ze er bij controle achter dat onze meter gekoppeld was aan een ander huis. En de buurman heeft 9 maanden lang de rekening vd andere buren betaald (incl 2 elektrische auto’s). Hij kwam er pas na 8 maanden achter dat hij wel veel betaalde en heeft toen onderzoek laten doen
Bij ons kwamen ze er bij controle achter dat onze meter gekoppeld was aan een ander huis. En de buurman heeft 9 maanden lang de rekening vd andere buren betaald (incl 2 elektrische auto’s). Hij kwam er pas na 8 maanden achter dat hij wel veel betaalde en heeft toen onderzoek laten doen
Ik zou je probleem onder "achterstallig onderhoud" laten vallen conform het Juridisch loket. en dan het kopje "Er is achterstallig onderhoud in mijn woning".WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:00:
Ik woon op dit adres sinds September 2018. Het is een nieuwbouw woning met alle slimme meters bla bla bla. Moet gewoon wachten maar sowieso ik verwacht huurverhoging binnenkort
Op die basis - je wacht nu al 3 maanden: Huurverlaging aanvragen en eventueel naar de huurcommissie stappen. Vervolgens ook eerstkomende huurverhoging aanvechten.
Ook zou ik, denk ik, een factuur naar de woningbouw sturen met de door jou betaalde kosten en zeg €30,- per uur voor de tijd die je er aan kwijt bent geweest. 21 dagen betaaltermijn met aankondiging van wettelijke rente als niet op tijd betaald wordt.
Het is nu veel te vrijblijvend, waarom zou de woningbouw sneller in actie gaan komen? Probeer daar wat pijn (tijd + kosten) neer te leggen.
Beter toch? Maakt de urgentie alleen maar hogerWinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:53:
[...]
Het is niet zo simpel als je denkt. Als ik zet die groep uit dan niemand kan de deur openen. Alles werkt op een pasje.
Dit inderdaad. Nu doet de woningcorporatie heel moeilijk en laten ze zadelen ze één bewoner op met de nogal vergaande gevolgen (namelijk een onterecht hoge energierekening) van de tekortkomingen van de woningcorporatie.mcDavid schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:06:
[...]
Beter toch? Maakt de urgentie alleen maar hoger
Met één schakelaar omhalen kan de woningcorporatie niet meer doen alsof het jouw probleem is, maar is het duidelijk dat de WoCo een probleem heeft. Het lijkt me volstrekt juist om dat nu maar op de harde manier kenbaar te maken, want via de zachte weg is er echt geen intentie om het op te lossen binnen een redelijke termijn. Die redelijke termijn is namelijk al anderhalve maand verstreken.
Je hebt trouwens kans dat de deur open blijft bij stroom uitval. Zal nogal gevaarlijk zijn anders bij brand bijvoorbeeld.
En daar kom je maar op één manier achter...
Als ik jou was zou ik ze mailen dat ze nog een paar dagen hebben en dat je dan in de ochtend de stroom eraf haalt.
Dan hebben je buren niet meteen een probleem dat het licht het niet doet en heeft de WoCo hele dag de tijd om je buren telefonisch te woord te staan.
Eind van de dag kun je de stroom er weer op zetten, zodat het slot weer werkt.
Je zou nog een briefje bij de deur kunnen ophangen waarbij je de situatie voor je buren uitlegt en dat ze je zouden helpen wanneer ze allemaal de storing doorgeven aan de WoCo.
Als ik jou was zou ik ze mailen dat ze nog een paar dagen hebben en dat je dan in de ochtend de stroom eraf haalt.
Dan hebben je buren niet meteen een probleem dat het licht het niet doet en heeft de WoCo hele dag de tijd om je buren telefonisch te woord te staan.
Eind van de dag kun je de stroom er weer op zetten, zodat het slot weer werkt.
Je zou nog een briefje bij de deur kunnen ophangen waarbij je de situatie voor je buren uitlegt en dat ze je zouden helpen wanneer ze allemaal de storing doorgeven aan de WoCo.
Waarom? Omdat het kan!!
Heb je een persoonlijke relatie met een van je buren? Even vragen of die bij de voordeur wil staan, jij de groep uitzetten, je buur bevestigen of de deur inderdaad gesloten is. Als dat zo is; brandweer bellen (niet-nood nummer) en vragen of ze langs willen komen om te kijken of dit veilig is.WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:53:
[...]
Het is niet zo simpel als je denkt. Als ik zet die groep uit dan niemand kan de deur openen. Alles werkt op een pasje.
Als de deur gesloten blijft zonder stroom dan hebben ze een heel veel groter probleem dan jouw rekening betalen, als de deur open blijft zonder stroom dan is jouw probleem opgelost en moeten al je buren even de woningco bellen dat de voordeur niet sluit
Ik snap niet waarom hier zoveel gedreigd wordt met de stroom eraf halen. Je zit je buren dwars en het gaat je niets opleveren.
De aanname is dat de WoCo kwade intenties heeft, terwijl het gewoon een misverstand is.
De WoCo is ermee bezig. En ja, het gaat met de snelheid van de Belgische bureaucratie, maar toch. De logische verwachting is dat ze je gaan compenseren vanaf dag 1 en dat ze vervolgens per jaar gaan verrekenen.
Je gaat dus zo’n 30x25€ is 750 terug krijgen en vervolgens 25 per maand of 300 per jaar.
Maakt het nu echt zoveel uit of dat nog een maand langer duurt?
Je zet er alleen maar kwaad bloed mee.
De aanname is dat de WoCo kwade intenties heeft, terwijl het gewoon een misverstand is.
De WoCo is ermee bezig. En ja, het gaat met de snelheid van de Belgische bureaucratie, maar toch. De logische verwachting is dat ze je gaan compenseren vanaf dag 1 en dat ze vervolgens per jaar gaan verrekenen.
Je gaat dus zo’n 30x25€ is 750 terug krijgen en vervolgens 25 per maand of 300 per jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 20-02-2021 16:02 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
‘Hoi ik ben de bewoner van nummer 1 en ik heb de stroom eraf gehaald want [....]’Lolhozer schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:54:
3 sec later: triiiing! Deurbel.
Wat denk je zelf?
En wat als er bejaarden of gehandicapten wonen?
Nope. Ik woon in een dergelijke situatie. Nieuwbouwwoning opgeleverd in 2018. Bepaalde dingen vallen niet onder een eigen meter, maar worden middels ruime vergoeding afgetapt bij andere woningen.Anoniem: 39993 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:54:
Ik geloof er niets van dat er een voorziening voor algemene ruimtes in de meterkast van 1 appartement aangesloten zit. Dat spul zit altijd gewoon achter een eigen meter. Je wil immers niet dat een "lolbroek" even in zijn meterkast de groep voor de verlichting van het hele gebouw uitzet en 3 weken op vakantie gaat. En wat doe je als de betreffende eigenaar zijn energierekening niet betaalt en afgesloten wordt? Dan heb je dus ook geen verlichting meer in de algemene ruimtes.
Hoewel je een mooi scenario schrijft, pakt het in de praktijk anders uit. Anders gezegd, je maakt van een mug een olifant. Een rechter neemt je al niet serieus doordat je geen gebruik maakt van de instantie die daarvoor bedoelt is (huurcommissie). De rest van je dreigingen kunnen de prullenbak in want de verhuurder is er dus wel degelijk mee bezig en laat dus blijken dat ze het serieus nemen. Geen commissie of rechter die je op de vingers gaat tikken vanwege de tijd die ze ervoor nemen. Wellicht gooien ze het wel op de coronacrisis en daar sta je dan, met je bek vol tanden. Wat TS eventueel zou kunnen doen is vragen om compensatie, maar zelfs dat slaat nergens op, want hij kan de rekeningen betalen. Als de verhuurder TS de teveel in rekening gebrachte kosten terugbetaald is er dus niks aan de hand.DjoeC schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:21:
[...]
Ik zou je probleem onder "achterstallig onderhoud" laten vallen conform het Juridisch loket. en dan het kopje "Er is achterstallig onderhoud in mijn woning".
Op die basis - je wacht nu al 3 maanden: Huurverlaging aanvragen en eventueel naar de huurcommissie stappen. Vervolgens ook eerstkomende huurverhoging aanvechten.
Ook zou ik, denk ik, een factuur naar de woningbouw sturen met de door jou betaalde kosten en zeg €30,- per uur voor de tijd die je er aan kwijt bent geweest. 21 dagen betaaltermijn met aankondiging van wettelijke rente als niet op tijd betaald wordt.
Het is nu veel te vrijblijvend, waarom zou de woningbouw sneller in actie gaan komen? Probeer daar wat pijn (tijd + kosten) neer te leggen.
Ik ga er niet vanuit dat de WoCo kwade intenties heeft.JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:14:
Ik snap niet waarom hier zoveel gedreigd wordt met de stroom eraf halen. Je zit je buren dwars en het gaat je niets opleveren.
Het probleem is alleen dat de WoCo helemaal geen intenties heeft, ook niet de intentie om deze zaak fatsoenlijk en binnen redelijke termijn op te lossen. Blijkbaar wordt er niet erkend dat er een probleem is waar de WoCo voor verantwoordelijk is. Want als het probleem erkend werd en de intentie om de zaak fatsoenlijk op te lossen er wel was, dan was er gewoon binnen een week nadat TS in december een melding gemaakt heeft een afspraak gemaakt met de opzichter.
En dan was binnen 2 tot 4 weken na het bezoek van die opzichter de kwestie ook administratief geregeld. Dan had onze TS het geld al op de rekening gehad.
Nu de WoCo de kwestie duidelijk niet erkent als een probleem aan haar zijde wat adequaat opgelost moet worden, is het zaak om het probleem voor de WoCo duidelijker zichtbaar te maken.
De WoCo verwacht van TS dat er maandelijks op tijd betaald wordt. Dan mag TS van de WoCo ook verwachten dat de door hem geleverde stroom nu snel betaald wordt. Wanneer TS de huur een paar maanden niet zou betalen heeft dat voor TS ernstige uiteindelijk consequenties. Er is niets kwalijks aan om in een omgekeerde situatie, waarbij de WoCo al jaren in verzuim is om te betalen aan TS, daar ook ernstige consequenties aan te verbinden.
En juist omdat er niets met TS is afgesproken over de levering van elektriciteit aan de WoCo, staat onze TS hierin zeer sterk. De WoCo kan momenteel op geen enkele manier TS dwingen om stroom te leveren, het uitschakelen van de stroomvoorziening door TS is dus een volkomen legitieme handeling. Sterker nog: de situatie zoals deze nu is, is wettelijk eigenlijk niet eens toegestaan! De WoCo of VVE moet voor de gemeenschappelijke ruimten een eigen elektriciteitsaansluiting aanvragen bij de netbeheerder.
Anoniem: 310408
Ze zijn duidelijk gisteren (!) langs geweest. Inderdaad rijkelijk laat maar om nu de zaak op te blazen lijkt me totaal niet op zijn plaats.Ivow85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:23:
[...]
Ik ga er niet vanuit dat de WoCo kwade intenties heeft.
Het probleem is alleen dat de WoCo helemaal geen intenties heeft, ook niet de intentie om deze zaak fatsoenlijk en binnen redelijke termijn op te lossen.
Dus je gaat wel uit van kwade intentie, anders zou je ze wel te tijd geven om het op te lossen.Ivow85 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:23:
[...]
de WoCo al jaren in verzuim is om te betalen aan TS, daar ook ernstige consequenties aan te verbinden.
Niemand ontkent dat.En juist omdat er niets met TS is afgesproken over de levering van elektriciteit aan de WoCo, staat onze TS hierin zeer sterk.
Omdat het legitiem is, is het nog niet zinvol.De WoCo kan momenteel op geen enkele manier TS dwingen om stroom te leveren, het uitschakelen van de stroomvoorziening door TS is dus een volkomen legitieme handeling.
Dat hoeft niet. Er kunnen gewoon afspraken gemaakt worden.Sterker nog: de situatie zoals deze nu is, is wettelijk eigenlijk niet eens toegestaan! De WoCo of VVE moet voor de gemeenschappelijke ruimten een eigen elektriciteitsaansluiting aanvragen bij de netbeheerder.
Ik zou je aanraden wat minder Red Bull te drinken
Nee, ik ga uit van een logge organisatie met personeel wat er vooral zit voor hun eigen inkomsten. Huurinkomsten komen met het huidige woningtekort toch wel gegarandeerd binnen.JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Dus je gaat wel uit van kwade intentie, anders zou je ze wel te tijd geven om het op te lossen.
[...]
Er is al meer dan genoeg tijd gegeven om het op te lossen. Alleen is er 10 weken niets gedaan. En gaan ze voorlopig nog steeds niets doen wegens een slap excuus.
Mijn ervaring is dat het zeer zinvol is om het probleem zodanig te verleggen dat de verantwoordelijke partij er zelf last van krijgt, indien de verantwoordelijke na melding van het oorspronkelijke probleem geen adequate actie onderneemt om het op te lossen.Niemand ontkent dat.
[...]
Omdat het legitiem is, is het nog niet zinvol.
Blijkbaar kan dat niet met deze WoCo, want dan was het al lang geregeld geweest.[...]
Dat hoeft niet. Er kunnen gewoon afspraken gemaakt worden.
Die gore troep drink ik nietIk zou je aanraden wat minder Red Bull te drinken
Tja.. geen afspraak gemaakt met hun..JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:39:
[...]
Dus je gaat wel uit van kwade intentie, anders zou je ze wel te tijd geven om het op te lossen.
[...]
Niemand ontkent dat.
[...]
Omdat het legitiem is, is het nog niet zinvol.
[...]
Dat hoeft niet. Er kunnen gewoon afspraken gemaakt worden.
Ik zou je aanraden wat minder Red Bull te drinken
Ik ga eerst andere buren laten weten over de situatie, ik zet die groep uit en nog een bericht naar mijn advocaat.
Ik zou éérst met de advocaat overleggen vóórdat je de groep uitzet...WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:06:
Tja.. geen afspraak gemaakt met hun..
Ik ga eerst andere buren laten weten over de situatie, ik zet die groep uit en nog een bericht naar mijn advocaat.
De situatie is al twee jaar zo, ik neem aan dat je inzet op geld terug met terugwerkende kracht, dan maakt het toch niet veel uit of het nog een maandje langer duurt? Tenzij je het geld echt niet kunt missen.
Dit. Want als je moedwillig de stroom uitzet is er wel sprake van kwade intentie. Je bent op de hoogte van het feit dat jij de stroom voor de gezamenlijke ruimtes verzorgd. Als je deze uitschakelt en er ontstaat een gevaarlijke situatie (iemand valt, iemand raakt binnen dan wel buiten gesloten, etc) kan er zeker wel sprake zijn van strafrechtelijke vervolging. En met ‘ik wilde de woco een lesje leren’ verdediging ga je niet ver komen bij de rechter. Dat geeft alleen maar aan dat je niet capabel bent om conflicten op een volwassen manier op te lossen.WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:06:
[...]
Ik ben niet een moeilijk persoon en ik wil zeker niet vechten met andere buren. Alles kan makkelijk geregeld worden maar ik ben niet Nederlands zoals jullie en daarom zij denken dat ik ga nix doen.JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:49:
[...]
Dit. Want als je moedwillig de stroom uitzet is er wel sprake van kwade intentie. Je bent op de hoogte van het feit dat jij de stroom voor de gezamenlijke ruimtes verzorgd. Als je deze uitschakelt en er ontstaat een gevaarlijke situatie (iemand valt, iemand raakt binnen dan wel buiten gesloten, etc) kan er zeker wel sprake zijn van strafrechtelijke vervolging. En met ‘ik wilde de woco een lesje leren’ verdediging ga je niet ver komen bij de rechter. Dat geeft alleen maar aan dat je niet capabel bent om conflicten op een volwassen manier op te lossen.
Heb ook 6 maanden gewachten voor een stopcontact in de meterkast voor de glasvezel. Wat een grap. Sinds een paar jaar alles is nog erger geworden in dit land volgens mij.
Succes! Hou ons wel even op de hoogte hoe het gaat!WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:40:
[...]
Ik ben niet een moeilijk persoon en ik wil zeker niet vechten met andere buren. Alles kan makkelijk geregeld worden maar ik ben niet Nederlands zoals jullie en daarom zij denken dat ik ga nix doen.
Heb ook 6 maanden gewachten voor een stopcontact in de meterkast voor de glasvezel. Wat een grap. Sinds een paar jaar alles is nog erger geworden in dit land volgens mij.
Edit: nog een vraagje, waarom heb je niet gewoon via werkspot een mannetje voor €30 een stopcontact in de meterkast laten maken? Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je graag in de slachtoffer rol zit.
[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 20-02-2021 19:32 ]
Ik zou die groep niet zomaar uitzetten. De redenatie dat jij betaalt en dat de corporatie niet adequaat genoeg reageert neemt niet weg dat je met deze actie een hoop buren willens en wetens met een probleem opzadelt. Corporaties zijn niet het type organisatie dat om ieder wissewasje naar een rechter stapt, als ze dat zouden doen zouden ze een abonnement bij de rechtbank moeten nemen. Dat gezegd hebbende, dit zijn wel het type acties waarmee je een risico loopt op (juridische) consequenties. Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de woorden van @JackBol:WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:06:
[...]
Mega frustrerend zo'n proces, maar helaas wel iets van de lange adem. Verreweg de meeste woningcorporaties werken nu (in Corona-tijd) al een jaar zo ongeveer volledig vanuit huis. Het proces gaat zoals @JackBol hierboven al kleurrijk aangeeft tergend langzaam. Grote kans dat je 'zaak' in behandeling ligt bij een opzichter, wijkbeheerder of woonconsulent die 20 jaar achterloopt met digitalisering en nu vanuit huis de hele dag naar z'n lege inbox loopt te staren. Dit, terwijl er in het 'klantsysteem' al 2 weken een taak op 'm staat te wachten.JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:14:
Disclaimer: Ik heb voor 2 corporaties gewerkt. Dat maakt me ervaringsdeskundige maar zeker geen expert en betekent ook geenszins dat mijn stereotype beschrijving van de corporatie en haar medewerkers representatief is voor alle corporaties en al hun medewerkers.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Even een aanvullende vraag: is er echt pv op het dak?
Want de opbrengst daarvan zou jij dus salderen. Zie je dat op je afrekening?
Wat er nodig is, is dat er een extra meter geplaatst wordt in jouw woning, zodat je jouw verbruik meet.
Wat er nodig is, is dat er een extra meter geplaatst wordt in jouw woning, zodat je jouw verbruik meet.
Wise enough to play the fool
@Winterx, zou je de meterstanden eens willen doorgeven?
dan kan ik vrij makkelijk uitrekenen hoeveel je teveel betaald hebt, en wat jezelf verbruikt.
De ABB meter heeft een knopje.
druk daar net zo lang op totdat je kWh ziet.
het kan zijn dat je wel 12x moet drukken.
(er kan niks kapot gaan als je teveel drukt)
je slimme meter heeft als het goed is 4 meters.
wil je ze alle 4 doorgeven?
als je niet zeker bent, geef alle schermpjes maar door.
dan kan ik vrij makkelijk uitrekenen hoeveel je teveel betaald hebt, en wat jezelf verbruikt.
Ik doe het morgen. Bedankt voor uw hulp allemaal!GMJansen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:46:
@Winterx, zou je de meterstanden eens willen doorgeven?
[ Voor 4% gewijzigd door WinterX op 22-02-2021 00:48 ]
Dit woning is beetje raar want in mijn meterkast heb ik ook wateraansluiting van andere buren. Ik zie hun waterverbruik. Ze hebben ook sleutel van mijn meterkast (LOL!). Nooit dit soort installatie gezien.teacher schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:59:
Even een aanvullende vraag: is er echt pv op het dak?
Zie je het salderen van de panelen op je afrekening?
Wise enough to play the fool
Is het niet gewoon een centrale voorzieningen kast ipv. "jouw" meterkast?WinterX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:51:
[...]
Dit woning is beetje raar want in mijn meterkast heb ik ook wateraansluiting van andere buren. Ik zie hun waterverbruik. Ze hebben ook sleutel van mijn meterkast (LOL!). Nooit dit soort installatie gezien.
Zet gewoon morgenochtend die groep uit en bel meteen daarna dat de elektrische deuropener en intercom niet werken. Geheid dat er nog dezelfde dag uitgezocht gaat worden waar de stroomvoorziening van dat spul vandaan komt.
Die slappe hap bij de woningbouw wil het niet fatsoenlijk oplossen. Dus laat het ze maar als een serieus probleem ervaren.
Die slappe hap bij de woningbouw wil het niet fatsoenlijk oplossen. Dus laat het ze maar als een serieus probleem ervaren.
Dit is letterlijk de definitie van sabotage.Ivow85 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:58:
Zet gewoon morgenochtend die groep uit en bel meteen daarna dat de elektrische deuropener en intercom niet werken. Geheid dat er nog dezelfde dag uitgezocht gaat worden waar de stroomvoorziening van dat spul vandaan komt.
@JackBol Wanneer je diefstal onmogelijk maakt, is dat sabotage? Want hier vindt feitelijk al jaren energiediefstal plaats.
En ze zijn oplichters. Ze weten goed dat ze kunnen dit niet berekenen. Daarom het duurt zo lang.JackBol schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:12:
[...]
Dit is letterlijk de definitie van sabotage.
Als je nou zelf even de stroom er 5 minuten af haalt en een tussenmeter plaatst.
Dan kun je over een maand precies zien wat er verbruikt is, en dit naast hun berekening leggen.
Kan al voor 2 tientjes
https://www.elektramat.nl...0VZAvOEAQYASABEgLjQ_D_BwE
Dan kun je over een maand precies zien wat er verbruikt is, en dit naast hun berekening leggen.
Kan al voor 2 tientjes
Die zit er al.FRANQ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:21:
Als je nou zelf even de stroom er 5 minuten af haalt en een tussenmeter plaatst.
Kan al voor 2 tientjes
Denken we...
Waarom kunnen ze dat niet berekenen?WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:40:
[...]
En ze zijn oplichters. Ze weten goed dat ze kunnen dit niet berekenen. Daarom het duurt zo lang.
Gewoon die stand van de meter * het hoogste tarief wat jij betaalt + een beetje marge aan jou betalen.
Voor de toekomst dit verrekenen met de servicekosten.
[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 04-03-2021 16:36 ]
Of je leest de tussenmeter af die er al tussen zit. (nog minder moeite dan het topic teruglezen)FRANQ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:21:
Kan al voor 2 tientjes
Gewoon aangeven dat jij een onafhankelijk bureau in de handen gaat nemen voor de berekening en alle nodige onderzoeken. En alle kosten van dien op hun gaat verhalen.
Mooie clowns daar.
Mooie clowns daar.
[ Voor 14% gewijzigd door Technofreakz op 04-03-2021 17:20 ]
Ik geloof niet in kwade intenties. Vermoedelijk is dit niet een normale installatie voor hun corporatie.WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:40:
[...]
En ze zijn oplichters. Ze weten goed dat ze kunnen dit niet berekenen. Daarom het duurt zo lang.
Berekenen is simpel genoeg en ook nog prima achteraf te doen dus zou me niet te druk maken.
Je hebt dit bedrag al 2 jaar gemist dan kan die ene maand er toch nog bij? Als je daarmee een hoop juridisch getouwtrek kan voorkomen? Of met de sabotage suggesties buren ruzies.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Wat een amateuristisch mailtjeWinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:33:
Ik heb hun laten weten dat ik ga de Huurcommissie inschakelen als ze gaan dit niet tot eind van deze maand berekenen. Hier is hun antwoord.
[Afbeelding]
Ik wil gewoon mijn geld terug. Ik betaal de huur altijd netjes op tijd, geen achterstand. Ik verwacht dat ze gaan dit serieus nemen. Sorry maar het duurt nu al 3 maanden en ik krijg alleen excuses.Osxy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:33:
[...]
Ik geloof niet in kwade intenties. Vermoedelijk is dit niet een normale installatie voor hun corporatie.
Berekenen is simpel genoeg en ook nog prima achteraf te doen dus zou me niet te druk maken.
Je hebt dit bedrag al 2 jaar gemist dan kan die ene maand er toch nog bij? Als je daarmee een hoop juridisch getouwtrek kan voorkomen? Of met de sabotage suggesties buren ruzies.
Als je eigen liquiditeit het grootste probleem is, kan je dat aangeven. Een gepaste reactie zou dan zijn om voor te stellen de service kosten op te schorten totdat de situatie verrekend is.WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:04:
[...]
Ik wil gewoon mijn geld terug. Ik betaal de huur altijd netjes op tijd, geen achterstand. Ik verwacht dat ze gaan dit serieus nemen. Sorry maar het duurt nu al 3 maanden en ik krijg alleen excuses.
Daarmee is jouw probleem opgelost en hebben zij de tijd om hun werk te doen.
Er worden hier allemaal zeer draconische represailles voorgesteld, maar mocht dit ooit voor de rechter komen, zal deze als eerste toetsen of de partijen in redelijkheid en billijkheid gehandeld hebben.
Afsluiten van stroom e.d. vallen daar niet onder.
Huur commissie of rechtsbijstand zijn de juiste escalatie paden die je kan overwegen. Eigen rechter spelen gaat alleen maar tegen je werken.
Afsluiten van stroom e.d. vallen daar niet onder.
Huur commissie of rechtsbijstand zijn de juiste escalatie paden die je kan overwegen. Eigen rechter spelen gaat alleen maar tegen je werken.
Als ik die huurcommissie was, en een lolbroek zou uit rancune de stroom afzetten waardoor ik een monteur moet sturen, zou ik de kosten daarvan doorbelasten.
Hoe langer de doorberekening duurt, hoe meer je terug krijgt! (OK zo werkt het inderdaad niet echt, maar zo zal het wel voelen)
Als zo zo lang moeten rekenen waar ze geen tijd voor hebben, dan kunnen ze toch vast een voorschot overmaken naar je ?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Te beginnen met van afgelopen 2 jaar de helft van de vaste leveringskosten en de netwerkkosten, vind ik persoonlijk al een mooi voorschot...Erwin_83 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:11:
Als zo zo lang moeten rekenen waar ze geen tijd voor hebben, dan kunnen ze toch vast een voorschot overmaken naar je ?
Verbruikkosten hebben ze toch echt de kWh prijs van TS voor nodig om dit te kunnen berekenen en TS schadeloos te stellen.
Kan slim zijn om ze nog even tijd te geven. Als de berekening er is kan je het onderling regelen.
Huurcommissie loopt op dit moment behoorlijk achter omdat ze een tijd geen bezoeken bij mensen thuis hebben gedaan voor een rapport ivm COVID. Bij mij kwamen ze pas na 10 maanden op bezoek. 3 maanden later is het rapport er nog steeds niet.
Huurcommissie loopt op dit moment behoorlijk achter omdat ze een tijd geen bezoeken bij mensen thuis hebben gedaan voor een rapport ivm COVID. Bij mij kwamen ze pas na 10 maanden op bezoek. 3 maanden later is het rapport er nog steeds niet.
Hoeveel geld kan ik van hun verwachten over afgelopen 2.5 jaar denk je?Delakhan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:23:
[...]
Te beginnen met van afgelopen 2 jaar de helft van de vaste leveringskosten en de netwerkkosten, vind ik persoonlijk al een mooi voorschot...![]()
Verbruikkosten hebben ze toch echt de kWh prijs van TS voor nodig om dit te kunnen berekenen en TS schadeloos te stellen.
Ik heb ook oude stroomverbruik van mijn oude adres waar ik woonde met andere 2 personen. Nu mijn stroomverbruik is hoger. Raar dat de led verlichting kan zo veel stroom verbruiken.
Zoals @JackBol aangeeft zou ik voorstellen om de servicekosten op te schorten totdat de berekening en narekening is gemaakt. Dan kunnen ze dat tegen elkaar afstrepen. Ik denk dat een reddelijk en billijk voorstel is, al had ik wel netjes gevonden als de verhuurder dit had voorgesteld. Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan kun je altijd nog andere maatregelen nemen zoals het afsluiten van de groep.
Daar kun je gewoon een marktconform bedrag voor pakken. De huurcommissie gaat echt niet iedere keer dat je een nieuw contract afsluit de compensatie regeling aanpassen.Delakhan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:23:
[...]
Te beginnen met van afgelopen 2 jaar de helft van de vaste leveringskosten en de netwerkkosten, vind ik persoonlijk al een mooi voorschot...![]()
Overigens moet je ook rekening houden met de verminderde energiebelasting.
€700.WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:53:
[...]
Hoeveel geld kan ik van hun verwachten over afgelopen 2.5 jaar denk je?
Gebaseerd op alle waardevolle informatie die je geeft.
Lekker. Alles gaat voor belasting. Moet 1000 e terugbetalen hahaXander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:04:
[...]
€700.
Klopt, zowel op basis van 'de helft van 7 a 8 kWh per dag' als op basis van '140 kWh in een maand toen alles uit stond' komt je op ongeveer 1400 kWh per jaar, dus in 2,5 jaar is dat ongeveer 3500 kWh, keer 20 cent is 700 euro.Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:04:
[...]
€700.
Ik ben heel benieuwd of die DIN-rail meter ook inderdaad een stand zo rond de 3500 kWh geeft
Het zou nuttig zijn als @WinterX dit eens probeerde:
Zoals hij al had toegezegd:
SMSfreakie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:24:
Gewoon even die schakelaar omzetten.. kijken wat er uitgaat aan licht rondom..
Als met het uitschakelen van die ene groep de centrale voorzieningen uitvallen, weet je in ieder geval zeker dat die op die groep zijn aangesloten. Als ook het display voor de tussenmeter dan uitvalt weet je meteen dat die meter bij die groep hoort. Aangenomen dat het ding ná de automaat zit aangesloten. Een foto van dat kastje zonder deksel zou misschien ook e.e.a. duidelijk maken.Xander schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:29:
En even kijken of die tussenmeter ook uitschakelt. Weet je meteen zeker dat die ook achter die groep zit aangesloten.
Een antwoord op deze vraag zou ook leuk zijn.Joris748 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:00:
Maar ja, daar komt blijkbaar weinig van terecht.WinterX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:47:
Ik doe het morgen. Bedankt voor uw hulp allemaal!
Tja ik wacht ook al 3 maanden op reacties op mijn bijdragen hier. Sucks, right?WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:37:
Ik wacht nu al 3 maanden om deze probleem op te lossen.
Er stond hier ooit een foto van die meter (waarom heb je die verwijderd @WinterX ???). Volgens mij stond het ding rond de 2800kWh. Hij zal nog wat zijn opgelopen, en 20ct is wel erg karig...eamelink schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:06:
[...]
Klopt, zowel op basis van 'de helft van 7 a 8 kWh per dag' als op basis van '140 kWh in een maand toen alles uit stond' komt je op ongeveer 1400 kWh per jaar, dus in 2,5 jaar is dat ongeveer 3500 kWh, keer 20 cent is 700 euro.
Ik ben heel benieuwd of die DIN-rail meter ook inderdaad een stand zo rond de 3500 kWh geeft
Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:17:
Het zou nuttig zijn als @WinterX dit eens probeerde:
[...]
[...]
Als met het uitschakelen van die ene groep de centrale voorzieningen uitvallen, weet je in ieder geval zeker dat die op die groep zijn aangesloten. Als ook het display voor de tussenmeter dan uitvalt weet je meteen dat die meter bij die groep hoort. Aangenomen dat het ding ná de automaat zit aangesloten. Een foto van dat kastje zonder deksel zou misschien ook e.e.a. duidelijk maken.
[...]
Een antwoord op deze vraag zou ook leuk zijn.
[...]
Maar ja, daar komt blijkbaar weinig van terecht.
[...]
Tja ik wacht ook al 3 maanden op reacties op mijn bijdragen hier. Sucks, right?
[...]
Er stond hier ooit een foto van die meter (waarom heb je die verwijderd @WinterX ???). Volgens mij stond het ding rond de 2800kWh. Hij zal nog wat zijn opgelopen, en 20ct is wel erg karig...
:strip_exif()/f/image/zJo28NyRIVnICtDgFK5ie8MI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/upEKnLGOraHeVCrJJlWQIBLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1LmanT6Pf5Xon244qOCFie9a.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds Januari 2020 heb ik een nieuwe energieleverancier (overgestapt van Eneco naar Greenchoice).
[ Voor 63% gewijzigd door WinterX op 05-03-2021 12:56 ]
2725kWh dus.
Als we aannemen dat deze meter inderdaad de elektra voor de centrale voorzieningen meet (volgens mij weten we dat niet 100% zeker).
En als we even aannemen dat dit de totaalstand is (zoals @GMJansen al aangeeft heeft het ding meerdere weergaven waar je met de drukknop doorheen kunt bladeren).
Dan kun je naar mijn idee op minstens 2725*0,23 = €626 rekenen.
Die stand is natuurlijk ook niet meer actueel, deze foto is uit december? Dan zal het ding ondertussen wel rond de 3000kWh staan.
Ook beetje raar dat de zonnepanelen van andere buren (wij hebben zelfde aantal PV) 2x meer stroom terugleveren dat die van mij. Hoe is dat mogelijk?
Omdat een deel van de energie die jij opwekt direct wordt gebruikt (mogelijk deels door de centrale voorzieningen) en dus nooit aan het net wordt teruggeleverd?WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:47:
Ook beetje raar dat de zonnepanelen van andere buren (wij hebben zelfde aantal PV) 2x meer stroom terugleveren dat die van mij. Hoe is dat mogelijk?
Wat je teruglevert, is wat anders dan wat je opwekt. Kun je nergens de bruto productie van de PV aflezen? Heb je een omvormer met een display?
Dit bedoel ik dus met selectief reageren. Ik heb exact hetzelfde al eens eerder gevraagd...
Xander schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:52:
Hoeveel en welke zonnepanelen heb je liggen en doen die wel wat je er van mag verwachten? Kun je de opbrengst uitlezen bijvoorbeeld op de omvormer? (Dit is anders dan wat je teruglevert!)
[ Voor 39% gewijzigd door Xander op 04-03-2021 23:53 ]
Snap ik! Dit systeem is helemaal dan bij mijn PV installatie in Polen. Afgelopen maand een nota gekregen voor laatste 6 maanden - 20 zlotys (4.5e). Maar met 15 PV dus veel meer.Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:50:
[...]
Omdat een deel van de energie die jij opwekt direct wordt gebruikt (mogelijk deels door de centrale voorzieningen) en dus nooit aan het net wordt teruggeleverd?
Wat je teruglevert, is wat anders dan wat je opwekt. Kun je nergens de bruto productie van de PV aflezen? Heb je een omvormer met een display?
Nogmaals, wat op je nota verschijnt zegt niets over wat de panelen opwekken.WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:55:
[...]
Snap ik! Dit systeem is helemaal dan bij mijn PV installatie in Polen. Afgelopen maand een nota gekregen voor laatste 6 maanden - 20 zlotys (4.5e). Maar met 15 PV dus veel meer.
Als jij energie verbruikt op het moment dat de panelen energie opwekken, gaat (een deel van) de energie nooit door de elektriciteitsmeter heen. Je zult op dat moment dus niets of minder terug leveren, maar dat wil niet zeggen dat de panelen niet werken. Je neemt op dat moment minder of zelfs niets af van het energienet omdat de panelen voorzien in (een deel van) de energiebehoefte.
Als jij je energie voor een mooi tarief aan de woningcorporatie kunt verkopen, is dat alleen maar gunstig als de salderingsregeling in de toekomst wordt afgebouwd. Ideaal gezien zou je helemaal niets terugleveren aan het net, maar alles zelf gebruiken (of verkopen aan de woningcorporatie).
Als je met de buren wilt vergelijken wat de PV doet, zul je de bruto productie moeten vergelijken. Dat kan alleen als zowel jij als de buren dit kunnen aflezen, bijvoorbeeld op de omvormer. Als je geen omvormer of tussenmeter hebt, dan kun je geen zinnige vergelijking maken. Vergelijken op basis van de standen van de slimme meter of op basis van de jaarafrekening, is niet zinvol.
Oh zo werkt het dan!Xander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:01:
[...]
Nogmaals, wat op je nota verschijnt zegt niets over wat de panelen opwekken.
Als jij energie verbruikt op het moment dat de panelen energie opwekken, gaat (een deel van) de energie nooit door de elektriciteitsmeter heen. Je zult op dat moment dus niets of minder terug leveren, maar dat wil niet zeggen dat de panelen niet werken. Je neemt op dat moment minder of zelfs niets af van het energienet omdat de panelen voorzien in (een deel van) de energiebehoefte.
Als jij je energie voor een mooi tarief aan de woningcorporatie kunt verkopen, is dat alleen maar gunstig als de salderingsregeling in de toekomst wordt afgebouwd. Ideaal gezien zou je helemaal niets terugleveren aan het net, maar alles zelf gebruiken (of verkopen aan de woningcorporatie).
Als je met de buren wilt vergelijken wat de PV doet, zul je de bruto productie moeten vergelijken. Dat kan alleen als zowel jij als de buren dit kunnen aflezen, bijvoorbeeld op de omvormer. Als je geen omvormer of tussenmeter hebt, dan kun je geen zinnige vergelijking maken. Vergelijken op basis van de standen van de slimme meter of op basis van de jaarafrekening, is niet zinvol.
Ik werk meestal in de middag tussen 12-21 of 15-21 dus ik gebruik mijn tv en andere dingen meestal in de avond/nacht wanneer de PV zijn inactief.
Maar de rest van de tijd helpen de centrale voorzieningen van de woningcorporatie misschien een beetje mee.WinterX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:07:
[...]
Oh zo werkt het dan!
Ik werk meestal in de middag tussen 12-21 of 15-21 dus ik gebruik mijn tv en andere dingen meestal in de avond/nacht wanneer de PV zijn inactief.