Woningcorporatie en probleem met stroomverbruik

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Ik ben niet een moeilijk persoon en ik wil zeker niet vechten met andere buren. Alles kan makkelijk geregeld worden maar ik ben niet Nederlands zoals jullie en daarom zij denken dat ik ga nix doen.

Heb ook 6 maanden gewachten voor een stopcontact in de meterkast voor de glasvezel. Wat een grap. Sinds een paar jaar alles is nog erger geworden in dit land volgens mij.
Succes! Hou ons wel even op de hoogte hoe het gaat!

Edit: nog een vraagje, waarom heb je niet gewoon via werkspot een mannetje voor €30 een stopcontact in de meterkast laten maken? Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je graag in de slachtoffer rol zit.

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 20-02-2021 19:32 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:06:
[...]
Tja.. geen afspraak gemaakt met hun..
Ik ga eerst andere buren laten weten over de situatie, ik zet die groep uit en nog een bericht naar mijn advocaat.
Ik zou die groep niet zomaar uitzetten. De redenatie dat jij betaalt en dat de corporatie niet adequaat genoeg reageert neemt niet weg dat je met deze actie een hoop buren willens en wetens met een probleem opzadelt. Corporaties zijn niet het type organisatie dat om ieder wissewasje naar een rechter stapt, als ze dat zouden doen zouden ze een abonnement bij de rechtbank moeten nemen. Dat gezegd hebbende, dit zijn wel het type acties waarmee je een risico loopt op (juridische) consequenties. Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de woorden van @JackBol:
JackBol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:14:
Ik snap niet waarom hier zoveel gedreigd wordt met de stroom eraf halen. Je zit je buren dwars en het gaat je niets opleveren.

De aanname is dat de WoCo kwade intenties heeft, terwijl het gewoon een misverstand is.

De WoCo is ermee bezig. En ja, het gaat met de snelheid van de Belgische bureaucratie, maar toch. De logische verwachting is dat ze je gaan compenseren vanaf dag 1 en dat ze vervolgens per jaar gaan verrekenen.

Je gaat dus zo’n 30x25€ is 750 terug krijgen en vervolgens 25 per maand of 300 per jaar.

Maakt het nu echt zoveel uit of dat nog een maand langer duurt?

Je zet er alleen maar kwaad bloed mee.
Mega frustrerend zo'n proces, maar helaas wel iets van de lange adem. Verreweg de meeste woningcorporaties werken nu (in Corona-tijd) al een jaar zo ongeveer volledig vanuit huis. Het proces gaat zoals @JackBol hierboven al kleurrijk aangeeft tergend langzaam. Grote kans dat je 'zaak' in behandeling ligt bij een opzichter, wijkbeheerder of woonconsulent die 20 jaar achterloopt met digitalisering en nu vanuit huis de hele dag naar z'n lege inbox loopt te staren. Dit, terwijl er in het 'klantsysteem' al 2 weken een taak op 'm staat te wachten.

Disclaimer: Ik heb voor 2 corporaties gewerkt. Dat maakt me ervaringsdeskundige maar zeker geen expert en betekent ook geenszins dat mijn stereotype beschrijving van de corporatie en haar medewerkers representatief is voor alle corporaties en al hun medewerkers.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een aanvullende vraag: is er echt pv op het dak?
Want de opbrengst daarvan zou jij dus salderen. Zie je dat op je afrekening?

Wat er nodig is, is dat er een extra meter geplaatst wordt in jouw woning, zodat je jouw verbruik meet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-06 01:28
@Winterx, zou je de meterstanden eens willen doorgeven?
dan kan ik vrij makkelijk uitrekenen hoeveel je teveel betaald hebt, en wat jezelf verbruikt.

De ABB meter heeft een knopje.
druk daar net zo lang op totdat je kWh ziet.
het kan zijn dat je wel 12x moet drukken.
(er kan niks kapot gaan als je teveel drukt)

je slimme meter heeft als het goed is 4 meters.
wil je ze alle 4 doorgeven?
als je niet zeker bent, geef alle schermpjes maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
GMJansen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:46:
@Winterx, zou je de meterstanden eens willen doorgeven?
dan kan ik vrij makkelijk uitrekenen hoeveel je teveel betaald hebt, en wat jezelf verbruikt.

De ABB meter heeft een knopje.
druk daar net zo lang op totdat je kWh ziet.
het kan zijn dat je wel 12x moet drukken.
(er kan niks kapot gaan als je teveel drukt)

je slimme meter heeft als het goed is 4 meters.
wil je ze alle 4 doorgeven?
als je niet zeker bent, geef alle schermpjes maar door.
Ik doe het morgen. Bedankt voor uw hulp allemaal!

[ Voor 4% gewijzigd door WinterX op 22-02-2021 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
teacher schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:59:
Even een aanvullende vraag: is er echt pv op het dak?
Want de opbrengst daarvan zou jij dus salderen. Zie je dat op je afrekening?

Wat er nodig is, is dat er een extra meter geplaatst wordt in jouw woning, zodat je jouw verbruik meet.
Dit woning is beetje raar want in mijn meterkast heb ik ook wateraansluiting van andere buren. Ik zie hun waterverbruik. Ze hebben ook sleutel van mijn meterkast (LOL!). Nooit dit soort installatie gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zie je het salderen van de panelen op je afrekening?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ik heb hun laten weten dat ik ga de Huurcommissie inschakelen als ze gaan dit niet tot eind van deze maand berekenen. Hier is hun antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRvtRl-7IWvO6PiDx_5va0n-3DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpL2oztGynBYRLm0Dzz9kH7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ik wacht nu al 3 maanden om deze probleem op te lossen. Ik ga tot eind van deze maand nog wachten maar zeker niet langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WinterX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:51:
[...]

Dit woning is beetje raar want in mijn meterkast heb ik ook wateraansluiting van andere buren. Ik zie hun waterverbruik. Ze hebben ook sleutel van mijn meterkast (LOL!). Nooit dit soort installatie gezien.
Is het niet gewoon een centrale voorzieningen kast ipv. "jouw" meterkast?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
Zet gewoon morgenochtend die groep uit en bel meteen daarna dat de elektrische deuropener en intercom niet werken. Geheid dat er nog dezelfde dag uitgezocht gaat worden waar de stroomvoorziening van dat spul vandaan komt.

Die slappe hap bij de woningbouw wil het niet fatsoenlijk oplossen. Dus laat het ze maar als een serieus probleem ervaren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ivow85 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:58:
Zet gewoon morgenochtend die groep uit en bel meteen daarna dat de elektrische deuropener en intercom niet werken. Geheid dat er nog dezelfde dag uitgezocht gaat worden waar de stroomvoorziening van dat spul vandaan komt.

Die slappe hap bij de woningbouw wil het niet fatsoenlijk oplossen. Dus laat het ze maar als een serieus probleem ervaren.
Dit is letterlijk de definitie van sabotage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
@JackBol Wanneer je diefstal onmogelijk maakt, is dat sabotage? Want hier vindt feitelijk al jaren energiediefstal plaats.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Dit is letterlijk de definitie van sabotage.
En ze zijn oplichters. Ze weten goed dat ze kunnen dit niet berekenen. Daarom het duurt zo lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@Ivow85 @WinterX Wat een hyperbolen. Kom even terug naar de echte wereld aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
Als je nou zelf even de stroom er 5 minuten af haalt en een tussenmeter plaatst.
Dan kun je over een maand precies zien wat er verbruikt is, en dit naast hun berekening leggen.

Kan al voor 2 tientjes
https://www.elektramat.nl...0VZAvOEAQYASABEgLjQ_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:21:
Als je nou zelf even de stroom er 5 minuten af haalt en een tussenmeter plaatst.
Dan kun je over een maand precies zien wat er verbruikt is, en dit naast hun berekening leggen.

Kan al voor 2 tientjes
Die zit er al.

Denken we...
WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:40:
[...]

En ze zijn oplichters. Ze weten goed dat ze kunnen dit niet berekenen. Daarom het duurt zo lang.
Waarom kunnen ze dat niet berekenen?

Gewoon die stand van de meter * het hoogste tarief wat jij betaalt + een beetje marge aan jou betalen.

Voor de toekomst dit verrekenen met de servicekosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 04-03-2021 16:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
FRANQ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:21:

Kan al voor 2 tientjes
Of je leest de tussenmeter af die er al tussen zit. (nog minder moeite dan het topic teruglezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:06
Gewoon aangeven dat jij een onafhankelijk bureau in de handen gaat nemen voor de berekening en alle nodige onderzoeken. En alle kosten van dien op hun gaat verhalen.

Mooie clowns daar.

[ Voor 14% gewijzigd door Technofreakz op 04-03-2021 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:37

Osxy

Holy crap on a cracker

WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Ik geloof niet in kwade intenties. Vermoedelijk is dit niet een normale installatie voor hun corporatie.
Berekenen is simpel genoeg en ook nog prima achteraf te doen dus zou me niet te druk maken.

Je hebt dit bedrag al 2 jaar gemist dan kan die ene maand er toch nog bij? Als je daarmee een hoop juridisch getouwtrek kan voorkomen? Of met de sabotage suggesties buren ruzies.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:20

dbzfan

Nee.

WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:33:
Ik heb hun laten weten dat ik ga de Huurcommissie inschakelen als ze gaan dit niet tot eind van deze maand berekenen. Hier is hun antwoord.

[Afbeelding]
Wat een amateuristisch mailtje :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Osxy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Ik geloof niet in kwade intenties. Vermoedelijk is dit niet een normale installatie voor hun corporatie.
Berekenen is simpel genoeg en ook nog prima achteraf te doen dus zou me niet te druk maken.

Je hebt dit bedrag al 2 jaar gemist dan kan die ene maand er toch nog bij? Als je daarmee een hoop juridisch getouwtrek kan voorkomen? Of met de sabotage suggesties buren ruzies.
Ik wil gewoon mijn geld terug. Ik betaal de huur altijd netjes op tijd, geen achterstand. Ik verwacht dat ze gaan dit serieus nemen. Sorry maar het duurt nu al 3 maanden en ik krijg alleen excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:04:
[...]

Ik wil gewoon mijn geld terug. Ik betaal de huur altijd netjes op tijd, geen achterstand. Ik verwacht dat ze gaan dit serieus nemen. Sorry maar het duurt nu al 3 maanden en ik krijg alleen excuses.
Als je eigen liquiditeit het grootste probleem is, kan je dat aangeven. Een gepaste reactie zou dan zijn om voor te stellen de service kosten op te schorten totdat de situatie verrekend is.

Daarmee is jouw probleem opgelost en hebben zij de tijd om hun werk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Er worden hier allemaal zeer draconische represailles voorgesteld, maar mocht dit ooit voor de rechter komen, zal deze als eerste toetsen of de partijen in redelijkheid en billijkheid gehandeld hebben.

Afsluiten van stroom e.d. vallen daar niet onder.

Huur commissie of rechtsbijstand zijn de juiste escalatie paden die je kan overwegen. Eigen rechter spelen gaat alleen maar tegen je werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als ik die huurcommissie was, en een lolbroek zou uit rancune de stroom afzetten waardoor ik een monteur moet sturen, zou ik de kosten daarvan doorbelasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:21
Hoe langer de doorberekening duurt, hoe meer je terug krijgt! (OK zo werkt het inderdaad niet echt, maar zo zal het wel voelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:19
Als zo zo lang moeten rekenen waar ze geen tijd voor hebben, dan kunnen ze toch vast een voorschot overmaken naar je ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Erwin_83 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:11:
Als zo zo lang moeten rekenen waar ze geen tijd voor hebben, dan kunnen ze toch vast een voorschot overmaken naar je ?
Te beginnen met van afgelopen 2 jaar de helft van de vaste leveringskosten en de netwerkkosten, vind ik persoonlijk al een mooi voorschot... :+

Verbruikkosten hebben ze toch echt de kWh prijs van TS voor nodig om dit te kunnen berekenen en TS schadeloos te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 17:17
Kan slim zijn om ze nog even tijd te geven. Als de berekening er is kan je het onderling regelen.

Huurcommissie loopt op dit moment behoorlijk achter omdat ze een tijd geen bezoeken bij mensen thuis hebben gedaan voor een rapport ivm COVID. Bij mij kwamen ze pas na 10 maanden op bezoek. 3 maanden later is het rapport er nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Delakhan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Te beginnen met van afgelopen 2 jaar de helft van de vaste leveringskosten en de netwerkkosten, vind ik persoonlijk al een mooi voorschot... :+

Verbruikkosten hebben ze toch echt de kWh prijs van TS voor nodig om dit te kunnen berekenen en TS schadeloos te stellen.
Hoeveel geld kan ik van hun verwachten over afgelopen 2.5 jaar denk je?

Ik heb ook oude stroomverbruik van mijn oude adres waar ik woonde met andere 2 personen. Nu mijn stroomverbruik is hoger. Raar dat de led verlichting kan zo veel stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:24
Zoals @JackBol aangeeft zou ik voorstellen om de servicekosten op te schorten totdat de berekening en narekening is gemaakt. Dan kunnen ze dat tegen elkaar afstrepen. Ik denk dat een reddelijk en billijk voorstel is, al had ik wel netjes gevonden als de verhuurder dit had voorgesteld. Mochten ze hier niet mee akkoord gaan, dan kun je altijd nog andere maatregelen nemen zoals het afsluiten van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Delakhan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Daar kun je gewoon een marktconform bedrag voor pakken. De huurcommissie gaat echt niet iedere keer dat je een nieuw contract afsluit de compensatie regeling aanpassen.

Overigens moet je ook rekening houden met de verminderde energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:53:
[...]

Hoeveel geld kan ik van hun verwachten over afgelopen 2.5 jaar denk je?
€700.

Gebaseerd op alle waardevolle informatie die je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:04:
[...]

€700.

Lekker. Alles gaat voor belasting. Moet 1000 e terugbetalen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:04:
[...]

€700.

Klopt, zowel op basis van 'de helft van 7 a 8 kWh per dag' als op basis van '140 kWh in een maand toen alles uit stond' komt je op ongeveer 1400 kWh per jaar, dus in 2,5 jaar is dat ongeveer 3500 kWh, keer 20 cent is 700 euro.

Ik ben heel benieuwd of die DIN-rail meter ook inderdaad een stand zo rond de 3500 kWh geeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Het zou nuttig zijn als @WinterX dit eens probeerde:
SMSfreakie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:24:
Gewoon even die schakelaar omzetten.. kijken wat er uitgaat aan licht rondom..
Xander schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:29:
En even kijken of die tussenmeter ook uitschakelt. Weet je meteen zeker dat die ook achter die groep zit aangesloten.
Als met het uitschakelen van die ene groep de centrale voorzieningen uitvallen, weet je in ieder geval zeker dat die op die groep zijn aangesloten. Als ook het display voor de tussenmeter dan uitvalt weet je meteen dat die meter bij die groep hoort. Aangenomen dat het ding ná de automaat zit aangesloten. Een foto van dat kastje zonder deksel zou misschien ook e.e.a. duidelijk maken.
Joris748 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:00:
@WinterX Wat is de huidige meterstand op die DIN-meter? En hoe lang geleden is het complex opgeleverd? Dan krijg je al een gevoel over hoeveel kWh/jaar het gaat.
Een antwoord op deze vraag zou ook leuk zijn.

Zoals hij al had toegezegd:
WinterX schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:47:
Ik doe het morgen. Bedankt voor uw hulp allemaal!
Maar ja, daar komt blijkbaar weinig van terecht.
WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:37:
Ik wacht nu al 3 maanden om deze probleem op te lossen.
Tja ik wacht ook al 3 maanden op reacties op mijn bijdragen hier. Sucks, right? :)
eamelink schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Klopt, zowel op basis van 'de helft van 7 a 8 kWh per dag' als op basis van '140 kWh in een maand toen alles uit stond' komt je op ongeveer 1400 kWh per jaar, dus in 2,5 jaar is dat ongeveer 3500 kWh, keer 20 cent is 700 euro.

Ik ben heel benieuwd of die DIN-rail meter ook inderdaad een stand zo rond de 3500 kWh geeft :)
Er stond hier ooit een foto van die meter (waarom heb je die verwijderd @WinterX ???). Volgens mij stond het ding rond de 2800kWh. Hij zal nog wat zijn opgelopen, en 20ct is wel erg karig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:17:
Het zou nuttig zijn als @WinterX dit eens probeerde:

[...]

[...]

Als met het uitschakelen van die ene groep de centrale voorzieningen uitvallen, weet je in ieder geval zeker dat die op die groep zijn aangesloten. Als ook het display voor de tussenmeter dan uitvalt weet je meteen dat die meter bij die groep hoort. Aangenomen dat het ding ná de automaat zit aangesloten. Een foto van dat kastje zonder deksel zou misschien ook e.e.a. duidelijk maken.

[...]

Een antwoord op deze vraag zou ook leuk zijn.

Zoals hij al had toegezegd:

[...]

Maar ja, daar komt blijkbaar weinig van terecht.

[...]

Tja ik wacht ook al 3 maanden op reacties op mijn bijdragen hier. Sucks, right? :)

[...]

Er stond hier ooit een foto van die meter (waarom heb je die verwijderd @WinterX ???). Volgens mij stond het ding rond de 2800kWh. Hij zal nog wat zijn opgelopen, en 20ct is wel erg karig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIOWQUfpzwBKNXEGZP6u2TCh1Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJo28NyRIVnICtDgFK5ie8MI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNcJDDmixAtfSGbqiyuRmGBSPcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upEKnLGOraHeVCrJJlWQIBLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeM8cdvwDbsZgPgewjdWhley5Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LmanT6Pf5Xon244qOCFie9a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Sinds Januari 2020 heb ik een nieuwe energieleverancier (overgestapt van Eneco naar Greenchoice).

[ Voor 63% gewijzigd door WinterX op 05-03-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
2725kWh dus.

Als we aannemen dat deze meter inderdaad de elektra voor de centrale voorzieningen meet (volgens mij weten we dat niet 100% zeker).

En als we even aannemen dat dit de totaalstand is (zoals @GMJansen al aangeeft heeft het ding meerdere weergaven waar je met de drukknop doorheen kunt bladeren).

Dan kun je naar mijn idee op minstens 2725*0,23 = €626 rekenen.

Die stand is natuurlijk ook niet meer actueel, deze foto is uit december? Dan zal het ding ondertussen wel rond de 3000kWh staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ook beetje raar dat de zonnepanelen van andere buren (wij hebben zelfde aantal PV) 2x meer stroom terugleveren dat die van mij. Hoe is dat mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:47:
Ook beetje raar dat de zonnepanelen van andere buren (wij hebben zelfde aantal PV) 2x meer stroom terugleveren dat die van mij. Hoe is dat mogelijk?
Omdat een deel van de energie die jij opwekt direct wordt gebruikt (mogelijk deels door de centrale voorzieningen) en dus nooit aan het net wordt teruggeleverd?

Wat je teruglevert, is wat anders dan wat je opwekt. Kun je nergens de bruto productie van de PV aflezen? Heb je een omvormer met een display?

Dit bedoel ik dus met selectief reageren. Ik heb exact hetzelfde al eens eerder gevraagd...
Xander schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:52:
Hoeveel en welke zonnepanelen heb je liggen en doen die wel wat je er van mag verwachten? Kun je de opbrengst uitlezen bijvoorbeeld op de omvormer? (Dit is anders dan wat je teruglevert!)

[ Voor 39% gewijzigd door Xander op 04-03-2021 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:50:
[...]

Omdat een deel van de energie die jij opwekt direct wordt gebruikt (mogelijk deels door de centrale voorzieningen) en dus nooit aan het net wordt teruggeleverd?

Wat je teruglevert, is wat anders dan wat je opwekt. Kun je nergens de bruto productie van de PV aflezen? Heb je een omvormer met een display?
Snap ik! Dit systeem is helemaal dan bij mijn PV installatie in Polen. Afgelopen maand een nota gekregen voor laatste 6 maanden - 20 zlotys (4.5e). Maar met 15 PV dus veel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
WinterX schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:55:
[...]

Snap ik! Dit systeem is helemaal dan bij mijn PV installatie in Polen. Afgelopen maand een nota gekregen voor laatste 6 maanden - 20 zlotys (4.5e). Maar met 15 PV dus veel meer.
Nogmaals, wat op je nota verschijnt zegt niets over wat de panelen opwekken.

Als jij energie verbruikt op het moment dat de panelen energie opwekken, gaat (een deel van) de energie nooit door de elektriciteitsmeter heen. Je zult op dat moment dus niets of minder terug leveren, maar dat wil niet zeggen dat de panelen niet werken. Je neemt op dat moment minder of zelfs niets af van het energienet omdat de panelen voorzien in (een deel van) de energiebehoefte.

Als jij je energie voor een mooi tarief aan de woningcorporatie kunt verkopen, is dat alleen maar gunstig als de salderingsregeling in de toekomst wordt afgebouwd. Ideaal gezien zou je helemaal niets terugleveren aan het net, maar alles zelf gebruiken (of verkopen aan de woningcorporatie).

Als je met de buren wilt vergelijken wat de PV doet, zul je de bruto productie moeten vergelijken. Dat kan alleen als zowel jij als de buren dit kunnen aflezen, bijvoorbeeld op de omvormer. Als je geen omvormer of tussenmeter hebt, dan kun je geen zinnige vergelijking maken. Vergelijken op basis van de standen van de slimme meter of op basis van de jaarafrekening, is niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:01:
[...]

Nogmaals, wat op je nota verschijnt zegt niets over wat de panelen opwekken.

Als jij energie verbruikt op het moment dat de panelen energie opwekken, gaat (een deel van) de energie nooit door de elektriciteitsmeter heen. Je zult op dat moment dus niets of minder terug leveren, maar dat wil niet zeggen dat de panelen niet werken. Je neemt op dat moment minder of zelfs niets af van het energienet omdat de panelen voorzien in (een deel van) de energiebehoefte.

Als jij je energie voor een mooi tarief aan de woningcorporatie kunt verkopen, is dat alleen maar gunstig als de salderingsregeling in de toekomst wordt afgebouwd. Ideaal gezien zou je helemaal niets terugleveren aan het net, maar alles zelf gebruiken (of verkopen aan de woningcorporatie).

Als je met de buren wilt vergelijken wat de PV doet, zul je de bruto productie moeten vergelijken. Dat kan alleen als zowel jij als de buren dit kunnen aflezen, bijvoorbeeld op de omvormer. Als je geen omvormer of tussenmeter hebt, dan kun je geen zinnige vergelijking maken. Vergelijken op basis van de standen van de slimme meter of op basis van de jaarafrekening, is niet zinvol.
Oh zo werkt het dan!

Ik werk meestal in de middag tussen 12-21 of 15-21 dus ik gebruik mijn tv en andere dingen meestal in de avond/nacht wanneer de PV zijn inactief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
WinterX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:07:
[...]

Oh zo werkt het dan!

Ik werk meestal in de middag tussen 12-21 of 15-21 dus ik gebruik mijn tv en andere dingen meestal in de avond/nacht wanneer de PV zijn inactief.
Maar de rest van de tijd helpen de centrale voorzieningen van de woningcorporatie misschien een beetje mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:08:
[...]

Maar de rest van de tijd helpen de centrale voorzieningen van de woningcorporatie misschien een beetje mee. ;)
Bedankt voor die info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Reminder: dit is een nieuwbouwwoning (2018) dus het is helemaal nieuw. Dit pand heeft heel raar installatie want in de hal in (mijn?) meterkast apart van mijn aansluiting voor gas/stroom en water heb ik ook wateraansluiting van 2 andere buren. Ik heb geen idee of ze hebben een sleutel voor deze meterkast (hopelijk niet). Eerlijk zeggen, Ik heb nooit dit soort installatie gezien. Andere buren hebben ook eigen meterkast en groupkast zoals ik (in de hal en in hun woning). Door de grote circulatieapparatur+CV ketel+PV apparatur en extra groepkast de woning verliest veel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Hé, die zit er dus wel?

Waarom kun je dan de opbrengst van de PV niet aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

WinterX schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 03:33:
Reminder: dit is een nieuwbouwwoning (2018) dus het is helemaal nieuw. Dit pand heeft heel raar installatie want in de hal in (mijn?) meterkast apart van mijn aansluiting voor gas/stroom en water heb ik ook wateraansluiting van 2 andere buren. Ik heb geen idee of ze hebben een sleutel voor deze meterkast (hopelijk niet). Eerlijk zeggen, Ik heb nooit dit soort installatie gezien. Andere buren hebben ook eigen meterkast en groupkast zoals ik (in de hal en in hun woning). Door de grote circulatieapparatur+CV ketel+PV apparatur en extra groepkast de woning verliest veel ruimte.
Je bent dus ook niet zeker dat het jouw meterkast is. Bij mijn vorige huurwoning (was ongeveer 15 jaar oud) zaten alle meters in een gemeenschappelijke ruimte.

Wat zegt de netbeheerder van de stroom over de meter? Heb je het nummer gecontrolleerd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Marzman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Je bent dus ook niet zeker dat het jouw meterkast is. Bij mijn vorige huurwoning (was ongeveer 15 jaar oud) zaten alle meters in een gemeenschappelijke ruimte.

Wat zegt de netbeheerder van de stroom over de meter? Heb je het nummer gecontrolleerd?
Uitgaande dat TS op nummer 14 woont:

Op de derde foto uit deze post is te zien dat huisnummer 14 volgens de groepenverklaring samen met de gemeenschappelijke delen van het pand op één elektrameter zijn aangesloten.

Uit een eerdere post blijkt dat die groepenverklaring op de derde foto hoort bij de groepenkast op de eerst foto uit de door mij hierboven aangehaalde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
@WinterX Kun je volgende vragen beantwoorden? Om een goed beeld te kunnen vormen van de situatie.

Om hoeveel meterkasten gaat het? Ik krijg sterk de indruk dat je er eentje buiten de woning hebt en eentje in de woning.

Dit lijkt me duidelijk een foto van de meterkast buiten de woning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIOWQUfpzwBKNXEGZP6u2TCh1Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJo28NyRIVnICtDgFK5ie8MI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in welke meterkast zit de groepenkast van onderstaande foto? Zit deze in dezelfde meterkast als de bovenstaande foto? Of zit deze in een andere meterkast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNcJDDmixAtfSGbqiyuRmGBSPcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upEKnLGOraHeVCrJJlWQIBLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:43:
[...]

Hé, die zit er dus wel?

Waar kun je dan de opbrengst van de PV niet aflezen?
Ja dat kan ik zelf doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j13IiHCRXV82L2v8FzyrHlZktY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fos5RoeYzkVLKbMDj0wVEI4g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:08:
@WinterX Kun je volgende vragen beantwoorden? Om een goed beeld te kunnen vormen van de situatie.

Om hoeveel meterkasten gaat het? Ik krijg sterk de indruk dat je er eentje buiten de woning hebt en eentje in de woning.

Dit lijkt me duidelijk een foto van de meterkast buiten de woning?

[Afbeelding]

Maar in welke meterkast zit de groepenkast van onderstaande foto? Zit deze in dezelfde meterkast als de bovenstaande foto? Of zit deze in een andere meterkast?

[Afbeelding]
Ik maak het nog makkelijker voor jullie :)

https://streamable.com/pa8q5f

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
[...]

Ik ben zeker. Ik heb de EAN codes voor de slimme meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ziet eruit of je 1 "meterkast" hebt met wat geleende groepen + pv, en deze doorschakelt naar een groepenkast.

Er is maar 1 manier te berekenen hoeveel stroom verbruikt is door de geleende groepen.

Dat is door deze groep een x-tijd te monitoren, waarbij de vraag is of de verlichting adaptief schakelt aan schemer of via ingesteld schema.

Dat je meter op 2800kwh staat is inclusief terug levering overdag cq voeding intercom etc
Uitgaan van deze waarde is niet relevant.

En zoals eerder geopperd even door de slimme meter bladeren zodat je weet wat er terug geleverd is.

Kan me trouwens niet voorstellen dat er niet ergens een paragraaf staat in je huurovereenkomst anders is het echt heel slordig dat ze deze constructie zo gedaan hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door TRAXION op 06-03-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Die stand (3298kWh) zou je met de buren moeten vergelijken, als je iets wilt vergelijken.
TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:06:
Ziet eruit of je 1 "meterkast" hebt met wat geleende groepen + pv, en deze doorschakelt naar een groepenkast.

Er is maar 1 manier te berekenen hoeveel stroom verbruikt is door de geleende groepen.

Dat is door deze groep een x-tijd te monitoren, waarbij de vraag is of de verlichting adaptief schakelt aan schemer of via ingesteld schema.

Dat je meter op 2800kwh staat is inclusief terug levering overdag cq voeding intercom etc
Uitgaan van deze waarde is niet relevant.
De PV zit niet op die kast, die zit aangesloten op groep 6 (aardlekautomaat) in de woning.

Het tussenmetertje is zeer waarschijnlijk wel gewoon voor de centrale voorzieningen en die waarde is dan wel relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij zit het zo in elkaar, gebaseerd op alle info die je gegeven hebt. De pv die je opwekt komt ten bate van jou.

Edit: de gezamenlijke ruimtes zijn dus goed geïsoleerd, administratief gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1ShHBJOT283YQ4TmqRIuQxC-so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSvSPUBPdKMm2LFXklQPNzs2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 06-03-2021 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Xander schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Die stand (3298kWh) zou je met de buren moeten vergelijken, als je iets wilt vergelijken.

[...]

De PV zit niet op die kast, die zit aangesloten op groep 6 (aardlekautomaat) in de woning.

Het tussenmetertje is zeer waarschijnlijk wel gewoon voor de centrale voorzieningen en die waarde is dan wel relevant.
Ik zie maar 1 verbruiksmeter en 1 hoofdschakelaar.

Woningbouw moet gewoon kwh prijs vergoeden zonnepanelen hebben niets in de situatie te maken, dat bewoner mazzel heeft dat het een paar watts verbruikt voor de intercom via de panelen heeft amper opbrengst voordeel.

Lampen branden tijdens schemer en nacht waarbij panelen niks opleveren.

Ergo woningbouw moet netto verbruik van de installatie vergoeden met terugwerkende kracht met het geldende tarief van afnemer.
Inclusief rente over rente over de aantal maanden dat bewoner daar huurt.

En persoonlijk zou ik een aparte verbruiks meter eisen, mocht er ergens een lekkage zijn of lampen die veranderd worden etc etc waarbij de vraag kleiner groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Volgens mij zit het zo in elkaar, gebaseerd op alle info die je gegeven hebt. De pv die je opwekt komt ten bate van jou.

Edit: de gezamenlijke ruimtes zijn dus goed geïsoleerd, administratief gezien.

[Afbeelding]
Zie ik iets over het hoofd? Ik zie enkel een hoofdmeter.

Is dat dat kleine metertje in de kast? Nog nooit zo een waardeloze opbouw gezien, maar in dit geval zouden ze deze stand moeten vergoeden tegen x cent per kwh, waar ts dus een klein voordeel heeft door het verbruik van de intercom welke de pv opwekt.

[ Voor 17% gewijzigd door TRAXION op 06-03-2021 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:49:
[...]

Zie ik iets over het hoofd? Ik zie enkel een hoofdmeter.
Links langs groep 1 in de gang MK zit een abb tussen meter waarvan nu de aanname is dat deze het verbruik op groep 1 meet tbv de gezamenlijke ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:53:
[...]

Links langs groep 1 in de gang MK zit een abb tussen meter waarvan nu de aanname is dat deze het verbruik op groep 1 meet tbv de gezamenlijke ruimtes.
Eens wel lekker fraude gevoelig etc |:( maar goed dat is de woningbouw hun probleem.

Ik heb nog nooit zo een vreemde contructie gezien wij betalen binnen de service kosten gewoon de kosten van een aparte aansluiting voor de portieken intercoms en verlichting etc.

Dus lijkt me onredelijk deze kosten te ontduiken en dit bij een bewoner te "lenen" overigens als er iets mis gaat bij bewoner zit het hele complex zonder verlichting en intercom.

Vind dit best een vreemde situatie ga er toch eens een googletje naar gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Cv ketel, ventilatie apparatuur en PV zijn allemaal in de woning naast keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEJC3kTpk-dyHLv9bzztOyzkAC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBzp9fPzcQq0kScF74HM7zdo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Eens wel lekker fraude gevoelig etc |:( maar goed dat is de woningbouw hun probleem.

Ik heb nog nooit zo een vreemde contructie gezien wij betalen binnen de service kosten gewoon de kosten van een aparte aansluiting voor de portieken intercoms en verlichting etc.

Dus lijkt me onredelijk deze kosten te ontduiken en dit bij een bewoner te "lenen" overigens als er iets mis gaat bij bewoner zit het hele complex zonder verlichting en intercom.

Vind dit best een vreemde situatie ga er toch eens een googletje naar gooien.
Zo'n 1x10A aansluiting kost €100 per jaar. Ik weet niet over hoeveel huizen het verdeeld wordt, maar als het 10 is, of zo, dan lijkt me die €10/jaar ook best wel acceptabel in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Dat valt direct op als er opeens meer/minder verbruik wordt gemeten dan anders.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Dat valt direct op als er opeens meer/minder verbruik wordt gemeten dan anders.
Ja er wordt gemeten maar de bewoner is verantwoordelijk voor zijn eigen meter naar de leverancier.

Als er ergens anders in het pand een probleem is sluiting/aftappen wie is er dan verantwoordelijk de woningbouw of de contractant van de betreffende meter welke gebruikt wordt voor afname.

Dan heeft de energiemaatschappij geen donder te maken met een tussenmeter welke niet geijkt of verzegeld is.

Dit probleem ligt op meerdere punten lastig kwa constructie en is niet gewenst.
Dit hoort juridisch gewoon goed afgevangen te wezen als bewoner oorlog wilt trekt hij de schakelaars om en staat nog in zijn recht aangezien hij verantwoordelijk is voor het verbruik op zijn aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
JackBol schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:41:
[...]

Zo'n 1x10A aansluiting kost €100 per jaar. Ik weet niet over hoeveel huizen het verdeeld wordt, maar als het 10 is, of zo, dan lijkt me die €10/jaar ook best wel acceptabel in mijn ogen.
Precies dit is een kostenpost welke gewoon gedragen kan worden in de servicekosten en daarmee ook geen verantwoordelijkheid naar een consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:47:
Woningbouw moet gewoon kwh prijs vergoeden zonnepanelen hebben niets in de situatie te maken, dat bewoner mazzel heeft dat het een paar watts verbruikt voor de intercom via de panelen heeft amper opbrengst voordeel.

Lampen branden tijdens schemer en nacht waarbij panelen niks opleveren.
Ik ken de situatie niet maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat er ruimten zijn zonder daglichttoetreding waar ook overdag het licht brandt (bergingen, kelder).
Ergo woningbouw moet netto verbruik van de installatie vergoeden met terugwerkende kracht met het geldende tarief van afnemer.
Dat lijkt me duidelijk.
En persoonlijk zou ik een aparte verbruiks meter eisen, mocht er ergens een lekkage zijn of lampen die veranderd worden etc etc waarbij de vraag kleiner groter wordt.
Die zit er dus waarschijnlijk al...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Xander schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Ik ken de situatie niet maar het is natuurlijk niet ondenkbaar dat er ruimten zijn zonder daglichttoetreding waar ook overdag het licht brandt (bergingen, kelder).

[...]

Dat lijkt me duidelijk.

[...]

Die zit er dus waarschijnlijk al...
Huidige tussenmeter is enkel indicatief zonder verzegeling en ijken is dit tussenmetertje een wassen neus.

Uiteindelijk is contractant van de meter verantwoordelijk voor zijn afname, die discussie achteraf ga je NOOIT winnen.

Dit zal gewoon netjes opgelost moeten worden cq verzegelde kast met geijkte meter of eigen aansluit punt.

Met minder zou huurder geen genoegen hoeven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
TRAXION schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:43:
[...]

Huidige tussenmeter is enkel indicatief zonder verzegeling en ijken is dit tussenmetertje een wassen neus.

Uiteindelijk is contractant van de meter verantwoordelijk voor zijn afname, die discussie achteraf ga je NOOIT winnen.

Dit zal gewoon netjes opgelost moeten worden cq verzegelde kast met geijkte meter of eigen aansluit punt.

Met minder zou huurder geen genoegen hoeven nemen.
Zou dat zo ook bespreken met de woningbouw. Technisch gezien kan jouw meter verplaatst worden naar jouw meterkast en kan een aparte meter voor de gezamenlijke ruimtes geplaatst worden.

Wil ze daar niet aan meewerken, dan vragen om een geijkte/verzegelde meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
[...]

Ik heb de netbeheerder gebeld (in mijn geval het is Stedin) en volgens hun de slimmemeter werkt helemaal goed, geen storing ofzo. De EAN nummer van de slimmemeter staat op die brief van Stedin en ook in mijn contract. Alles klopt.

Gisteren met een buurvrouw gesproken over die situatie en ze betalen zelfde termijnbedrag zoals ik maar elke jaar krijgen ze terugbetaling (rond 300 euro) van hun energieleverancier. Ik kreeg mijn jaarnota in Januari en ik moest 200 euro extra betalen aan Greenchoice. Ik heb alleen 55" OLED tv, PS5, inductie (op 1 fase aansluiting), washmachine en koelkast (A+++) en nog een laptop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
WinterX schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:27:
[...]

Ik heb de netbeheerder gebeld (in mijn geval het is Stedin) en volgens hun de slimmemeter werkt helemaal goed, geen storing ofzo. De EAN nummer van de slimmemeter staat op die brief van Stedin en ook in mijn contract. Alles klopt.

Gisteren met een buurvrouw gesproken over die situatie en ze betalen zelfde termijnbedrag zoals ik maar elke jaar krijgen ze terugbetaling (rond 300 euro) van hun energieleverancier. Ik kreeg mijn jaarnota in Januari en ik moest 200 euro extra betalen aan Greenchoice. Ik heb alleen 55" OLED tv, PS5, inductie (op 1 fase aansluiting), washmachine en koelkast (A+++) en nog een laptop.
Het verbruik van de buren lijdt alleen maar tot ruis in de communicatie. En zeker als je het gaat hebben over welke apparaten je hebt.

Houd je bij de feiten. Je hebt de neiging om er allerlei bijzaken bij te halen die afleiden van het hoofdonderwerp:
  1. een aantal centrale installaties lopen via jouw huisaansluiting
  2. dat verbruik wordt bijgehouden via een DIN metertje
  3. jij wilt dat dat verbruik gecompenseerd wordt
  4. jij wilt graag een betere oplossing, zodat je niet afhankelijk bent van een niet gecalibreerde/verzegelde meter
Dan hoeft een berekening van de woningcoöperatie echt geen weken te duren (als in verbruik was x kWh, stroomprijs was y EUR/kWh, vergoeding is x*y EUR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
Stedin kan toch gewoon bij onder de stoppen/automaten aftakken en een tweede meterbord met bijvoorbeeld een 1x 10A aansluiting met daarboven een nieuwe slimme meter, waarboven de groepenkast voor de gezamelijke ruimten komt?

Dan is het nog alleen "vreemd" dat het in jouw kast zit, en zal je de technische dienst toegang moeten geven.
Maar dan is de aansluiting wel gewoon zoals het zou moeten.

En ik zou gewoon het totaal verbruik op het kleine metertje delen door het aantal jaar (2?) en dan gewoon jouw factuur voor stroom totaalverbruik / totaalbedrag = kwh prijs (all in) * het aantal kw van hierboven = bedrag wat jij moet krijgen. En dat voor beide jaar facturen.

Dus ze betalen dan ook mee voor de aansluiting, en andere vaste kosten.
En niet voor de kale kwh prijs die voor hun veel gunstiger is.

Daarnaast kun je een en ander ook wat versnellen door er een boete op te zetten.
Dat je 50 euro per week dwangsom vraagt voor de tijd dat het niet opgelost is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
FRANQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:58:
En ik zou gewoon het totaal verbruik op het kleine metertje delen door het aantal jaar (2?) en dan gewoon jouw factuur voor stroom totaalverbruik / totaalbedrag = kwh prijs (all in) * het aantal kw van hierboven = bedrag wat jij moet krijgen. En dat voor beide jaar facturen.

Nee joh, dan profiteren ze ook mee van de teruggave energiebelasting. O-)

Gewoon de kWh prijs (hoogste tarief i.v.m. dat die tussenmeter geen piek/dak telwerken heeft) + leveringskosten en belastingen lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Stedin kan toch gewoon bij onder de stoppen/automaten aftakken en een tweede meterbord met bijvoorbeeld een 1x 10A aansluiting met daarboven een nieuwe slimme meter, waarboven de groepenkast voor de gezamelijke ruimten komt?

Dan is het nog alleen "vreemd" dat het in jouw kast zit, en zal je de technische dienst toegang moeten geven.

Daarnaast kun je een en ander ook wat versnellen door er een boete op te zetten.
Bedankt voor uw advies. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION

Mooi samengevat, blijf erbij dat het wel een waardeloze constructie is.

En er mag wel een extraatje bij zitten als onkosten vergoeding mocht de verhuurder toegang geven tot de meterkast.

Ik zou er niet aan moeten denken om tijdens onderhoud de installateur toegang te moeten verschaffen.

En tevens ook contractueel afvangen dat als het verbruik op de tussenmeter veranderd de verhuurder deze kosten voor zijn rekening neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Sterker nog, zo'n eigen meter is de enige juiste en wettelijk toegestane oplossing voor een situatie als deze.

Het is in de energiewetgeving verboden voor een particulier om energie te leveren aan derden, zoals de VVE of woningcorporatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Ivow85 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Sterker nog, zo'n eigen meter is de enige juiste en wettelijk toegestane oplossing voor een situatie als deze.

Het is in de energiewetgeving verboden voor een particulier om energie te leveren aan derden, zoals de VVE of woningcorporatie.
Heb je toevallig artikel er ook bij voor topicstarter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:52
Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 2de meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5l7Axy2GWAtYKfJkjoNCe3e9Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EOqKaNWKFlEKzMLj8X79DFG.png?f=user_large

Staat overigens los van het feit dat jij nu loopt te betalen voor de stroom van het gebouw en dat dit snel moet worden gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
NeonovA schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 1ste meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout. 8)7

[Afbeelding]

Staat overigens los van het feit dat jij nu loopt te betalen voor de stroom van het gebouw en dat dit snel moet worden gefixed.
De brievenbussen is een goede, een deurdranger heb ik sinds kort ook vanwege brand preventie.

Zodra het brandalarm activeert word de deur gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ik lees hier de hele tijd dat je 2 meters in de woning heb zitten, maar als ik dat filmpje van je bekijk, lijkt het er gewoon op dat de 2de meter in de algemene ruimte zit, en niet in jou huis? Maar misschien heb ik het helemaal fout. 8)7

[Afbeelding]

Volgens mij heeft WinterX er nooit een geheim van gemaakt dat een van de twee meters in de algemene ruimte zit. Wat overigens niet uniek is. Het appartement waar ik nu woon, heeft ook de meterkast op de gang. Ik ben wel de enige die er een sleutel van heeft (de woningcorporatie zal uiteraard wel een loper hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:52
Ja, nu ik alles nog een keer teruglees werd dat op een gegeven moment wel duidelijk. Excuus. Was soms een beetje lastig te volgen. :)

[ Voor 62% gewijzigd door NeonovA op 09-03-2021 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik houd jullie op de hoogte als ik krijg een bericht van de woningcorporatie. Hopelijk dit of nog volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Nog geen antwoord van hun. Denk dat ze willen gewoon dat ik ga het aan Huurcommissie doorgeven want ze weten dat het kan lang duren (corona etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXyE7wZQazhea7yMOss9QHGiU6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrd0LchYSfik7N9ZikT9XxuH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Zitten er ook stopcontacten in de hal etc voor de schoonmakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Technofreakz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:15:
Zitten er ook stopcontacten in de hal etc voor de schoonmakers?
Jawel. En het is ook op mijn meterkast aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
WinterX schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Jawel. En het is ook op mijn meterkast aangesloten.
Opnieuw laten berekenen.. en je vastrecht kosten 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Wat een ongelooflijke lamballen bij die verhuur organisatie.

Ik zou persoonlijk niet akkoord gaan hiermee en ze lekker een nieuwe meter laten plaatsen.

Helemaal wat je zegt dat er ook stopcontacten zitten op dezelfde groep.

Ondanks dat de kosten verdeeld worden profiteert de verhuurder van lagere service kosten naar de andere verhuurders daar de aansluiting normaal al €100,- kost.

Jij bent de hoofdaansprakelijke van de verbruiksmeter van de energie maatschappij.
In deze zou er per definitie een duidelijk contract zijn omtrent deze tussen meter zodat je bij eventuele problemen gevrijwaard bent.

Is het een idee om dit voor te leggen bij een energie leverancier om wat advies in te winnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 21:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Technofreakz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:50:
[...]

Opnieuw laten berekenen.. en je vastrecht kosten 50%
Hoezo opnieuw laten berekenen? Zitten deze stopcontacten niet achter dezelfde tussenmeter? Want dan is dit verbruik hier al in op genomen.

Betreft het vastrecht:

- Het zou vastgelegd moeten worden dat dit stroomverbruik om deze tussenmeter vergoed wordt door de woningbouw en dat hen aansprakelijk zijn op problemen op dit sub-stroomnet
- Het scheelt je nu 1/3 van de vastrechtkosten welke je nu niet hoeft te betalen (alle kosten worden doorberekend en op basis van de mail lees ik dat deze kosten verdeeld worden over 3 appartementen).
Anders zou je volle som over je eigen vastrecht moeten betalen + 1/3 van de aparte aansluiting voor de gezamenlijke voorzieningen.
- 50% van jou vastrecht vergoed krijgen slaat eigenlijk nergens op, het vastrecht is niet duurder doordat het gezamenlijke verbruik hier ook op aangesloten zit.

Moet wel zeggen dat ik 1200kwh per jaar aan gezamenlijk verbruik erg hoog vind voor puur wat verlichting, intercom en wat een PAC systeem ook mag zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik zal wel weer de uitzondering zijn maar op zich vind ik de situatie met tussenmeter niet zo slecht.

Wel zou ik misschien dat tarief nog even ter discussie stellen (€0,22 gemiddeld, leuk, maar wat betaal jij werkelijk? Neem dan het hoog tarief. Als ze rekening willen houden met het lage tarief installeren ze maar een meter met 2 telwerken).

En kunnen ze niet even iets concreets toezeggen voor de toekomst? Het lijkt mij dat jouw buren ieder €8 extra servicekosten gaan betalen per maand, maar jij dan €16 minder. En jaarlijks de stand opnemen en verrekenen naar werkelijk verbruik?

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 09-04-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
New bericht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovrXwM_G6wcH3Je1h-tDMC9femk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WuViKaeJ6AcOgcxPmNfVRKY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door WinterX op 09-04-2021 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:22
Kan je de persoonsgegevens van de corporatie eruit halen? En dit is toch hetzelfde bericht als ervoor?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
Kan je de persoonsgegevens van de corporatie eruit halen? En dit is toch hetzelfde bericht als ervoor?
Oeps. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Wait, what? Jij gaat ook meer betalen?

En daarnaast krijg je de verbruikte elektriciteit vergoed? Beetje onnodig geld op en neer schuiven als je het mij vraagt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
De woningcorporatie mag niet zomaar een extra post toevoegen aan de servicekosten. Dit mag alléén wanneer 2/3e van alle huurders van het complex daarmee ingestemd hebben.

Als er niets in het huurcontract staat over de post 'elektra gemeenschappelijke ruimten', dan is die post gewoon inbegrepen in de kale huur. En mag daar nu aan de huurders geen extra bedrag voor gevraagd worden.

Wat een ontzettend arrogante en/of amateuristische woningcorporatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:22
Dit klinkt meer als generiek en degene die behandelt, heeft geen idee dat jij de boel nu voorschiet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Arrogant zou ik het niet willen noemen, maar tikkie lachwekkend is het allemaal wel. Alleen het rekenwerk al:
250,- te verdelen over drie huurders is 96,- per kop per jaar en daarom gaat u 10,- per maand extra servicekosten betalen. Dat is slechts 44% meer dan je zou verwachten.

Verder is zo'n constructie met een tussenmeter absoluut niet ongebruikelijk. Echt nadeel heeft er niemand en het scheelt weer een vastrechtvergoeding die je anders met zijn drieen moet ophoesten. Maar dat jouw voorschot omhoog gaat is bezopen. Het voorschot moet dusdanig zijn dat het naar alle waarschijnlijkheid een neutrale afrekening oplevert. In jouw geval:

verbruik 83,-
betaald voorschot -/- 120,-
betaald aan energiebedrijf -/- 250,-

Door u te ontvangen: € 287,-

Maar @Ivow85 snijdt een belangrijk punt aan: staan de kosten voor de verlichting etc. van de gemeenschappelijke ruimte in het huurcontract als door te berekenen servicekosten? Zo nee, dan heeft woonpartners een probleempje. Een contactwijziging is alleen mogelijk als 70% instemt (en bij drie huurders is dat iedereen, maw dat gaat pas gebeuren als iedereen vertrokken is) en zolang het niet in het huurcontract is vermeld mag het niet in rekening worden gebracht.

Wat je moet doen: ze hartelijk danken voor de mail, en je huurcontract erop naslaan. Staat het er wel in, dan kun je een verzoek indienen tot aanpassen van het voorschotbedrag servicekosten met -/- 20,-. Staat het er niet in, dan volstaat een briefje dat je geen grond ziet voor het doorberekenen van deze servicekosten bovenop in de overeengekomen huur. In beide gevallen moet je je vooral vrolijk blijven maken over het gebrek aan rekenvaardigheden bij de gemiddelde verhuurmakelaar bij een corporatie. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Lustucru op 10-04-2021 11:06 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ivow85 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 08:32:
De woningcorporatie mag niet zomaar een extra post toevoegen aan de servicekosten. Dit mag alléén wanneer 2/3e van alle huurders van het complex daarmee ingestemd hebben.

Als er niets in het huurcontract staat over de post 'elektra gemeenschappelijke ruimten', dan is die post gewoon inbegrepen in de kale huur. En mag daar nu aan de huurders geen extra bedrag voor gevraagd worden.

Wat een ontzettend arrogante en/of amateuristische woningcorporatie!
Voor 99.999% zekerheid staat dat er ook gewoon in. Waarvoor zouden anders de servicekosten zijn. Standaard zin: verwarming en elektra centrale ruimte, pas daarna komen de specifieke dingen als lift, groenvoorziening oid.
Blijft wel vreemd dat er bij de jaarlijkse specificatie geen lampje is gaan branden bij de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 12:34
Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:15:
[...]

Voor 99.999% zekerheid staat dat er ook gewoon in. Waarvoor zouden anders de servicekosten zijn. Standaard zin: verwarming en elektra centrale ruimte, pas daarna komen de specifieke dingen als lift, groenvoorziening oid.
Blijft wel vreemd dat er bij de jaarlijkse specificatie geen lampje is gaan branden bij de verhuurder.
Gelukkig maar voor TS , had hem weer stroom gekost :p

Maar ik vind het maar een vreemde gang van zaken,
Er zit dus een tussenmeter, die nooit door veruurder is gecontroleerd.
Nu mogen huurders x-bedrag meer betalen aan service kosten voor dit verbruik
TS wordt hiervoor dan weer vergoed.

Maar wat als er nu een grappenmaker is die dit stopcontact gaat verbuiken voor bijvoorbeeld een verbouwing,
Dan moet TS dus in de gaten blijven houden of hij niet te weinig wordt gecompenseerd voor de meer verbruikte stroom op de centrale aansluiting dan gecalculeerd

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 23:25
MaD_co schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:36:
[...]

Maar wat als er nu een grappenmaker is die dit stopcontact gaat verbuiken voor bijvoorbeeld een verbouwing,
Dan moet TS dus in de gaten blijven houden of hij niet te weinig wordt gecompenseerd voor de meer verbruikte stroom op de centrale aansluiting dan gecalculeerd
Lijkt mij dat wordt afgehandeld als twee losse zaken
1) de jaarlijkse uitlezing en vergoeding richting de ts op basis van de meterstanden
2) het vergeten van de opname van de kosten van verlichting in de service kosten richting alle huurders

Ik denk dat je er anders niet uit komt precies mede om het voorbeeld dat jij nu aanhaalt. Het verbruik hoeft niet perse zo voorspelbaar te zijn zoals dat nu lijkt.

Of punt 2 uberhaupt mag, geen idee heb het contract niet gezien. Maar in de basis is het denk ik in ieder zijn belang om het netjes op te lossen. Dus ik zou daar zelf denk ik gewoon aan meewerken in plaats van een nadeel meteen te proberen om te buigen in een voordeel. Dat laatste kan weer strijd opleveren, heb je daar zin in?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1 2 3 Laatste