Ivm feedback in het SC topic dat deze ook wel in het NK topic past, een eenmalige dubbelpost:
Sowieso is het belangrijk een eigen stijl/gevoel te ontwikkelen en daar ervaring mee op te doen. Ik heb het ook niet uit een boekje geleerd, maar gaandeweg gewoon in de praktijk toegepast door vallen en opstaan. Neem de huidige 1D Bitcoin koers als voorbeeld:
Niemand kan ontkennen dat de top van eergisteren precies de MA99 heeft geraakt en daarop is afgeketst, eens? En dat dat vandaag opnieuw is gebeurd, eens? Dat zie je wel vaker gebeuren en daarom is het verkopen van BTC vlak onder zo'n lijn ook vaak een goede optie, omdat dat doorgaans een lokale top is, de koers daarna weer daalt en je dus weer wat goedkoper kunt inkopen
Zoals altijd kan de koers sideways gaan, stijgen of dalen. Sideways heb je niets aan, dus je kijkt naar stijgen of dalen:
De koers zit nu vlak ONDER de MA99, is al 2x afgeketst, dus dat is een moeilijk iets om te doorbreken. Daarom zou ik op het huidige punt persoonlijk niet instappen.
Maar wanneer dan wel instappen? Vraag 1 is natuurlijk of je vertrouwen hebt in een verdere stijging, of zitten we in een bearmarket? Als je een goed instapmoment wil bepalen zie ik nu 2 opties:
1: Pas als de koers door die lijn heen is, en dan niet met 3 tientjes of 125 USD, maar echt substantieel. Dan kijk ik ook een stukje terug, Bitcoin is eergisteren rond 40.4k afgeketst, tel daar iets bij op en pas daarboven heb je een grotere kans dat de koers niet wederom afketst.
2: De 1D MA7 (roze lijn), ligt op dit moment op 36.1k en stijgt iedere dag iets. Dat zou een daling van 3-4k betekenen, dat is misschien wat veel na zoveel groene candles, maar je weet maar nooit. Aan de andere kant is de trend de laatste dagen vrij bullish. Wat je daarnaast vaak ziet tussen woensdagmiddag en donderdagmiddag is een daling, waarbij donderdagavond vaak weer een goed instapmoment is. Daarom is rekening houden met een daling niet gek, inkopen vlak boven de MA7 zou een optie kunnen zijn, maar het verschil met de huidige koers is aanzienlijk, dus even wat verder inzoomen:
De 4H:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ORdzhtB6Pv22u6UQQ9bSRpLn.png?f=user_large)
MA's op 39k, 36.8k en 33.1k.
De 1H:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lJ0NtmX7facB9nlO20UrDSuq.png?f=user_large)
MA's op 38.9k en 36.6k.
Let op: Deze MA's stijgen nu natuurlijk steeds iets, omdat het een gemiddelde van de afgelopen X candles betreft. Nu een exact bedrag noemen werkt dus niet, je moet in de gaten houden wanneer de koers en een MA bij elkaar gaan komen en daar je instapmoment op bepalen dmv limit orders. Bijv. 2 er vlak boven, 1 er precies op en 2 er net onder, want het is geen exacte wetenschap.
Concreet:
1: Wachten op confirmatie dat de 1D MA99 is gebroken, bijv. rond 41.2k
2: Eerstvolgende optie: Inkopen rond 39k op basis van de 2 MA's op de 1H en 4H. Al sta ik er persoonlijk niet vreemd van te kijken als het bijv. 36.5/8k oid wordt, want dat valt weer samen met een aantal andere niveaus.
Iemand anders zal je mogelijk wat anders vertellen, maar dat is dus je eigen interpretatie en inzicht en iedereen zal het net iets anders zien. Net als dat geen 2 programmeurs exact dezelfde code zullen schrijven om hetzelfde doel te bereiken. Je kunt dit ook niet 1 op 1 overbrengen of iemand leren, je moet er gewoon mee aan de slag, het proberen en op een gegeven moment vind je een manier die voor jou werkt en die je mogelijk niet aan iemand anders kunt leren
Update na het typen van bovenstaande: Bitcoin kan nu ieder moment door de 1D MA99 heen breken, ziet er best wel bullish uit. Maar hij kan ook afketsen. Achteraf weet je of je beter nu of iets lager in had kunnen stappen en daarom hou je ook rekening met beide scenario's.
Persoonlijk mis ik liever wat winst, dan een enorme rode candle mee te pakken, dus ik wacht heel even met instappen, al zegt mijn gevoel dat er een mooie groene candle op komst is die ik niet wil missen, maar ik heb in het verleden ook vaak op die optie gegokt om daarna de moeder van alle rode candles mee te pakken, dus schakel je FOMO vooral uit