Taro schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:22:
[...]

En waarom ik dat destijds heb gezegd: Ik weet de exacte aantallen niet meer, maar ik heb op BitMEX + ByBit samen meer dan 1 BTC verloren. De laatste tijd heb ik er een redelijk gevoel voor, maar ik zit sinds 2017 in crypto en heb zeker 3 van de 4 jaar verlies geleden met leverage trades.

Hier ook eentje die zéker diezelfde hoeveelheid is kwijtgeraakt  

.
Net als @
Taro al meerdere jaren bezig met leverage, ook eerst Bitmex en later overgestapt op Bybit, waar ik nog steeds handel. (Overgestapt vanwege het feit dat Bitmex het vaak niet meer aankon zodra er ineens flink volume in kwam). 
Geeft dus aan hoelang het kán duren om 'het kunstje' onder de knie te krijgen.
Uiteraard zal dat bij de een langer duren dan bij een ander.
Mijn meest gemaakte fouten waren (en zijn nog steeds regelmatig) te laat winst pakken (=greed) én te graag in positie te willen zitten (=verkeerde/ongunstige momenten instappen). 
Heb zelf nog stééds de neiging gefixeerd te zijn op 'die ene grote klapper'. Dat is doorgaans funest. Heb al zo vaak fatsoenlijk in profit gestaan, hopende op nóg meer profits, waarna er uiteindelijk toch weinig winst of zelfs verlies overbleef omdat ik niet tijdig winst pakte en/of mijn stoploss niet goed controleerde. 
Beginnersfouten waren met name dat ik met (veel) te grote bedragen handelde, het principe 'leverage' niet goed begreep (aan het begin zat ik véél te veel te klooien met die leverage, terwijl ik die schuif tegenwoordig maar zelden meer aanraak), posities vergrootte als ik al in de min stond (om de entry naar me toe te halen), en regelmatig aan het revenge-traden was. 
Ook werd ik in het begin regelmatig geliquideerd, maar dat overkomt me al een hele tijd niet meer. 
Instappen met een market order als ik dacht te weten welke kant het opging was ook véél te vaak het geval. Ook dat heb ik mezelf afgeleerd. 
(Tenzij ik in een overduidelijke uitbraak kan instappen, maar die momenten zijn zeer schaars - wat natuurlijk afhangt van hoeveel tijd je achter je peeceetje kunt spenderen én dan óók nog eens goed op zit te letten. De koers is er al zó vaak vandoor gegaan terwijl ik gewoon klaar zat, maar niet goed oplette, en dan uit frustratie alsnog instapte waarna er zo'n beetje alles fout ging wat er fout kan gaan.)
Het toepassen van risicomanagement (bijvoorbeeld zodanig handelen dat je bijv. max. 1 of 2% van je account kunt verliezen met één trade), het toepassen van stoplosses en het bepalen van weerstand- en supportlevels zijn ook elementen waaraan een zeker leerproces ten grondslag ligt.
Daarnaast is het vaak zo dat je bij bepaalde trends (up, down, sideways) beter handelt dan bij andere, en daar zou je je dan op moeten focussen, wat dan weer geduld en zelfbeheersing van je vraagt.
Je leert jezelf gaandeweg als het ware kennen -of in ieder geval je gedrag- maar ook de boel te finetunen. Maar dat kost tijd en leergeld. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat dat voor iedereen geldt. 
Maar áls je er dan toch aan begint, mag je er -denk ik- gerust vanuit gaan dat je de eerste 2 jaar sowieso niets verdient. Of beter gezegd; meer verliest dan dat je verdient.
Vervolgens moet je nog zien je leergeld terug te verdienen.
Maar ja, persoonlijk vind ik het prachtig om te doen. Dat is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om uiteindelijk winstgevend te kunnen traden.