Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15

WoutF

Hoofdredacteur
Noxious schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:28:
Zaken die bij mij opkomen:
- Latency naar veel gebruikte Nederlandse websites / diensten
- Is er fatsoenlijk over te gamen / andere low-latency zaken zoals RDP
- Hoe consistent is de ontvangst / snelheid over tijd
- Hoe zit het met CGNAT, en kun je daar fatsoenlijk overheen tunnelen met VPNs enz.
- Hoe zit het met het energieverbruik / wat doet dat met de totale prijs
Ik heb Internet Pi draaien om alles te monitoren, dus over consistentie kunnen we wel wat gaan zeggen. Ook hangt de power brick aan een stroommeter. Je andere punten heb ik genoteerd :)
xmenno schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 02:20:
Ik ben wel benieuwd hoe groot de cel is waar je in kan blijven, kan het ding ook mee op de camper naar een buurland of zelfs verder weg bijvoorbeeld Spanje?
Edit: lees hierboven CGNAT, dat is wel brrr in combinatie met bijvoorbeeld Playstation gamen.
Er zijn al meerdere mensen die dit getest hebben en van wat ik gelezen heb kun je maximaal enkele tientallen kilometers verplaatsen. Met die wetenschap ga ik iig geen tests in Spanje of Duitsland doen ;)
rudi-assauer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 06:58:
Is het puur een review of kunnen jullie aan starlink ook nog vragen terugstellen?

Zo ja;

Waarom hebben ze bepaalde cellen in NL wel open gezet en anderen niet?
Wanneer komt het in heel Nederland beschikbaar?

Zoals hierboven benoemd:

Goede analyse van stroomverbruik aub.

De PoE kabel heeft een bepaalde lengte. Is die met een connector te verlengen, bijv. naar 100 meter, en zo ja heeft dat invloed op de prestaties?
We hebben hem gewoon als klant gekocht en hebben (nog) geen contact met de PR-afdeling. Ik ga wel een poging wagen, maar de ervaring leert dat het bij dit soort bedrijven moeilijk is om iemand te pakken te krijgen.
HKLM_ schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:07:
- Performance i.c.m verschillende weer types (zon/regen/bewolkt etc) maar ook overdag / snachts
Ik wil inderdaad historische weerdata tegenover de logs gaan leggen om te kijken of dit invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 11:40

Rio

Ik heb al een boek

WoutF schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:50:
Sinds vanochtend staat er een Dishy bij mij op het dakterras met de bedoeling dat we er op Tweakers iets over gaan publiceren :) Zijn er bepaalde zaken die jullie graag terug zouden zien in een review?
Naast bovenstaande zaken zou ik ook specifiek willen weten hoe bruikbaar het is voor livestreams zoals gaming en, nog belangrijker, thuis werken via MS Teams en andere video call opties; wij zijn nu afhankelijk van 4G voor thuis en hierbij merken we toch best vaak irritante uitval waardoor je opnieuw moet inbellen. Ergo: is het een goed en gelijkwaardig alternatief voor internet via een vaste aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-06 02:36
xmenno schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 02:20:
Ik ben wel benieuwd hoe groot de cel is waar je in kan blijven, kan het ding ook mee op de camper naar een buurland of zelfs verder weg bijvoorbeeld Spanje?
Edit: lees hierboven CGNAT, dat is wel brrr in combinatie met bijvoorbeeld Playstation gamen.
Voorlopig niet geschikt om met een camper mee te nemen.
https://www.starlink.com/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:57

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

dss58 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

Voorlopig niet geschikt om met een camper mee te nemen.
https://www.starlink.com/faq
Een mobiele versie, voor vrachtwagens, schepen of campers, is wel in ontwikkeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kwaliteit van een internetverbinding kan je meten aan de hand van:
- Throughput (Hoeveel packets per seconde kan je versturen / ontvangen?)
- Latency (Hoe lang doen de packets over hun reis?)
- Jitter (Hoeveel variatie zit er in latency?)
- Packet-loss (Hoeveel packets komen niet op hun bestemming aan?)

Aan de hand daarvan kan je de MOS score bepalen. Hoe beter de MOS score, hoe beter de verbinding. (Vooral voor dingen als VoIP, Video conference, gaming, etc.)

Een videostream over een verbinding met hoge latency kan prima werken, maar als de jitter en/of packet-loss hoog zijn, kan de videostream als nog gaan bufferen.

Het is ook interessant om te onderzoeken in hoeverre de hogere latency van Starlink invloed heeft op de maximale throughput die je met TCP/IP kan halen. Daarnaast het natuurlijk handig te weten hoe latency gevoelige applicaties performen met Starlink. ( Zoals gaming, VoIP, video conferencing, etc.)

Radiosignalen zoals satelliet internet zijn een shared medium. Performance is sterk afhankelijk van het aantal users wat online is. Dus performance gemeten gedurende de dag is zeker handig om te weten.

Impact van het weer kan je ook naar kijken. (vocht / regen / sneeuw) Maar denk ook aan obstructies, zoals daken, bomen met blaadjes (die vocht bevatten) en palen die in de weg staan.

Competitie: Als je geen beschikking hebt over vaste lijnen, welke opties heb je dan?
( Zoals: Tooway/Astra, Inmarsat/Iridium, of 4G/5G.)
WoutF schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:07:
Ik heb Internet Pi draaien om alles te monitoren, dus over consistentie kunnen we wel wat gaan zeggen.
Ik zou wel eens willen meten met een MX64 als ik een MI evaluatie licentie kan regelen.
De hardware heb ik liggen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
We moeten denk ik niet vergeten dat de dienst in bèta is en performance sterk afhangt van je locatie. We gaan zeker kijken hoe we zoveel mogelijk aspecten van de verbinding kunnen kwantificeren, maar uiteindelijk wordt dit geen standaard review waarbij we op basis van die data hele harde conclusies gaan trekken. Iets als een MX64 inzetten lijkt me wellicht wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:23

mb1

Wat doet de buitentemperatuur met het stroomverbruik van de schotel?
Als de schotel elektrisch wordt dooi gehouden zal dit wel flink oplopen.
Dus zet deze eens een nachtje in de vriezer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Wat je dus gaat doen zijn de tests van de developer van Internet Pi herhalen, om conclusies te trekken die de helft van het Internet ook al getrokken heeft.

Beta of niet, feit is dat de latency van Starlink hoe dan ook hoger is dan dat van vaste internetlijnen. Het is interessant om te meten hoe applicaties daar op performen. ( Voor consumenten, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijven.) Niet alleen subjectief, maar ook met harde data.

De vraag is wat een review van Tweakers kan toevoegen aan alle andere reviews die er inmiddels zijn.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
mb1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:07:
De dooi "functie" is zover ik heb gelezen eerder een bijwerking van het vermogen dat de zender gebruikt. Ze hebben geen verwarmingselement geplaatst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

@WoutF: vooral de relatieve performance ten opzichte van andersoortige verbindingen (kabel/xDSL/4G) lijkt mij interessant om iets over te lezen.

En kijk ook niet alleen naar de resultaten voor websites in Nederland, maar ook bijvoorbeeld:
  • www.horizon.co.fk
  • rsg.co.za
  • otago.ac.nz
  • flylax.com
  • yerevan.am
  • japanrailpass.net
  • sr.se
  • prasarbharati.gov.in
  • telepost.gl
  • onenet.cw
Zo krijg je een beter beeld van het achterliggende netwerk IMHO.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
Bl@ckbird schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:30:
Wat je dus gaat doen zijn de tests van de developer van Internet Pi herhalen, om conclusies te trekken die de helft van het Internet ook al getrokken heeft.

Beta of niet, feit is dat de latency van Starlink hoe dan ook hoger is dan dat van vaste internetlijnen. Het is interessant om te meten hoe applicaties daar op performen. ( Voor consumenten, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijven.) Niet alleen subjectief, maar ook met harde data.

De vraag is wat een review van Tweakers kan toevoegen aan alle andere reviews die er inmiddels zijn.
Nou hij is ten eerste Nederlandstalig en gericht op onze markt / situatie.
Daarnaast kan de latency wel degelijk in de buurt komen of beter zijn dan plattelands-DSL verbindingen (en de snelheid helemaal).

Met jou argumentatie heeft ieder product maar 1 review nodig ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-06 20:05
Ze hebben weer nieuwe gebieden in Nederland in werking gesteld want ik kreeg net ook het bericht dat het pakket verzonden wordt.

Ik zit in een gebied dat tot vandaag stond met een target van mid to late 2021.

Zeer blij want geen kabel, geen glasvezel, geen telefoonlijn en geen mobiel bereik dus starlink is echt een uitkomst.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

Wat sowieso goed is om te testen tijdens de review is hoeveel vrij zicht je moet hebben voor ontvangst. Want dat is in Nederland vrij beperkt dus hoe zich dat verhoudt tussen iemand in de stad/dorp/platteland/etc woont.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdli
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
wouter.N schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:33:
Is er een mogelijkheid om het op twee locaties te mogen gebruiken (Portugal & Nederland)?
Het is officieel nog niet toegestaan, waarschijnlijk werkt het echter wel. Zie diverse amerikanen die dit hebben getest op roadtrips door verschillende staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

Wat is de snelheid nu, rond Nederland? Met starlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 08:05
Zou wat voor mij zijn (woon in zuid-Zweden, hier is buiten de steden nauwelijks internet, zit op een krakkemikkige 4G verbinding). Ik zie dat mijn adres vanaf 2022 beschikbaar zou moeten zijn.

krijg je eigenlijk een vast IP nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
durian schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:28:
Zou wat voor mij zijn (woon in zuid-Zweden, hier is buiten de steden nauwelijks internet, zit op een krakkemikkige 4G verbinding). Ik zie dat mijn adres vanaf 2022 beschikbaar zou moeten zijn.

krijg je eigenlijk een vast IP nummer?
V.z.i.w. heb je geen vast IP en je zit zelfs achter NAT (GCNAT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 08:05
Noxious schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

V.z.i.w. heb je geen vast IP en je zit zelfs achter NAT (GCNAT).
Hm, okay, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Als een work-around kun je een VPN (of via een VPS) zoeken met fixed IP en daar altijd gebruik van maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:08
mb1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:07:
Ga ik aankomende winter hier in Noorwegen testen. ;)

Maar via de YouTube video’s van Amerikanen afgelopen winter lijkt het allemaal goed te blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudi-assauer
Anoniem: 767041 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:11:
Wat is de snelheid nu, rond Nederland? Met starlink
Ik zit tussen 50 en 100 down
Ping zo rond 35/40
Up ongeveer 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

slijkie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:15:
[...]

Ga ik aankomende winter hier in Noorwegen testen. ;)

Maar via de YouTube video’s van Amerikanen afgelopen winter lijkt het allemaal goed te blijven werken.
Zal best blijven werken daar ben ik niet bang voor.
Maar tegen welk verbruik?
Mijn jacuzzi doet het ook prima in de winter.
Maar in de zomer wordt je al misselijk van het verbruik, laat staan in de winter.....
Ben benieuwd of dat bij de Starlink ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
mb1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:38:
[...]

Zal best blijven werken daar ben ik niet bang voor.
Maar tegen week verbruik?
Mijn jacuzzi doet het ook prima in de winter.
Maar in de zomer wordt je al misselijk van het verbruik, laat staan in de winter.....
Ben benieuwd of dat bij de Starlink ook zo is.
Ah ja, op die fiets, zal ik hier geen last van hebben aangezien stroom geen drol kost. Maar zal het inderdaad eens blijven meten en met de temperaturen vergelijken. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rudi-assauer
Inmiddels op een pijp geplaatst en kabel via de grond de woning ingebracht.

Gisteravond zat de meting al op 250 mb.

Verder volledig stabiel.

Top uitvinding dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN3_GeI__wX71z4YWtc1kPvlU_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGqfjXfLYr6GOT1uTZj2S8bA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ziet er nice uit @rudi-assauer!

Generatie 2 laat misschien wat langer op zich wachten...
https://www.pcmag.com/new...econd-generation-starlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr
  • Laatst online: 20:57

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Inderdaad heel grappig, en voor de Tweakers die geen Twitter hebben:

Elon Musk @elonmusk
Turns out Besos retired in order to pursue a full-time job filing lawsuits against SpaceX …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
Bedankt voor het artikel @WoutF

reviews: Aan de slag met Starlink - Hoe goed werkt Elon Musks satellietinternet?

Ik moet zeggen dat het er nu al beter uit ziet dan ik verwacht had; ik had wel op een iets lagere ping gehoopt en iets stabielere snelheden, maar een flink deel daarvan zit 'm er natuurlijk ook in dat het netwerk simpelweg nog niet klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

WoutF schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:50:
Sinds vanochtend staat er een Dishy bij mij op het dakterras met de bedoeling dat we er op Tweakers iets over gaan publiceren :) Zijn er bepaalde zaken die jullie graag terug zouden zien in een review?
-Welk type modulatie wordt er toegepast? QPSK/8PSK/?
-Hoe wordt de bandbreedte gedeeld? TDMA/CDMA/?
-Gevoeligheden mbt het weer sneeuw, mist, zware regen en verschil dag/nacht.
-Gevoeligheden mbt zonneactiviteit/ solarflares

Edit:
Artikel is er al zie ik :+

[ Voor 3% gewijzigd door Vae Victus op 30-08-2021 09:55 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Laatst online: 19:29
Vanochtend wel een interessant artikel bij de BBC gelezen.

Zijn er nog mensen die problemen hebben met gevolgelte?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @xbeam afgesplitst naar: [SpaceX Starlink] Gebruiken in een andere zone.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cocoia
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11-2024
Leuk artikel en video @WoutF!

Ik heb nu al een paar maand Starlink bij mijn ouders staan. Ze wonen zoals Wout zegt, aan het eind van een koperlijntje. Dan heb je het dus over ca 1 (als je geluk hebt) Mbps down, iets minder up. Echt waardeloos. LTE dekking / KPN's hybride oplossing werkte voor geen meter. Enorme latency, veel packet loss, eigenlijk onbruikbaar. Zulke plekken bestaan nog in Nederland.

Starlink is echt een verademing. Ik kan nu video streamen en mijn ouders Facetimen. Ongelofelijke game changer.

Wat foto's en speed tests op dit twitter draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik ben benieuwd naar dit project.

We hebben pas een huis gekocht in Olk/ Ralingen in Duitsland. Momenteel heb ik daar maar 2mbps snelheid.
Ik heb met TELEKOM, Deutsche Glassfaser, Vodafone, Engie een gesprek gevoerd. En geen van alle zal de komende jaar(en) wat doen qua infrastructuur. dan kan dit een oplossing zijn namelijk.

Erg jammer is dat het maar tot 150mbps gaat en niet bijvoorbeeeld 500/ of zelfs 1000mbps, waardoor de aanschafprijs hard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
theduke1989 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:07:
Ik ben benieuwd naar dit project.

We hebben pas een huis gekocht in Olk/ Ralingen in Duitsland. Momenteel heb ik daar maar 2mbps snelheid.
Ik heb met TELEKOM, Deutsche Glassfaser, Vodafone, Engie een gesprek gevoerd. En geen van alle zal de komende jaar(en) wat doen qua infrastructuur. dan kan dit een oplossing zijn namelijk.

Erg jammer is dat het maar tot 150mbps gaat en niet bijvoorbeeeld 500/ of zelfs 1000mbps, waardoor de aanschafprijs hard is.
Is dit niet wat voor je? https://www.reuters.com/b...such-starlink-2021-05-31/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 17:02
@theduke1989 wat ik las wil men naar 1gb en zelf 10gb. Dit zal puur te maken hebben met het aantal satellieten in de lucht. Dat worden er steeds meer een meer. Hoe meer des te betrouwbaarder het gaat worden en des te meer betekend ook dat de snelheid omhoog kan.

Maar van 2mbps naar 150 mbps is al aardige vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik zal eens kijken naar de subsidie.

Ik vroeg me af, omdat ik een huis heb gekocht met dubbele woningen.
Dit betekend dat ik het twee keer zou moeten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
theduke1989 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:22:
Ik zal eens kijken naar de subsidie.

Ik vroeg me af, omdat ik een huis heb gekocht met dubbele woningen.
Dit betekend dat ik het twee keer zou moeten aanschaffen?
Niemand die je verbiedt om je internetverbinding met de buren te delen.

Let wel op dat het in Duitsland erg makkelijk is om boetes voor illegaal downloaden naar de eigenaar van de verbinding te sturen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 11:13
Heeft iemand een idee hoe de orders momenteel lopen? Voor een (zakelijke) klant ben ik opzoek naar een oplossing voor hun internet uitdaging. Er ligt geen DSL / Koper / Glas en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren. 4G is om te huilen, dus lijkt StarLink mij een goede optie.

Concreet zou ik willen weten: Wat is de levertijd van StarLink momenteel en is het al veilig om als dagelijkse verbinding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Amens schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:04:
Heeft iemand een idee hoe de orders momenteel lopen? Voor een (zakelijke) klant ben ik opzoek naar een oplossing voor hun internet uitdaging. Er ligt geen DSL / Koper / Glas en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren. 4G is om te huilen, dus lijkt StarLink mij een goede optie.

Concreet zou ik willen weten: Wat is de levertijd van StarLink momenteel en is het al veilig om als dagelijkse verbinding te gebruiken?
Levertijd kan ik je niet echt iets over vertellen, maar misschien anderen hier wel.

Om het als dagelijkse verbinding te gebruiken; van wat ik hoor/zie redelijk goed - er zijn nog wel eens dagen met wat meestal korte disconnects; afhankelijk van het gebruik kan dat heel verstorend zijn of meevallen. Het netwerk groeit nog steeds dus dat wordt alleen maar minder.

Voor zakelijk gebruik moet je er op letten dat er gebruik wordt gemaakt van CGNAT; je kan niet zomaar een poortje open zetten bijv. en hebt geen eigen publiek IP. Als dat belangrijk is voor het gebruik is dat wel op te lossen met een VPN naar een server ergens natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1970_
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-09-2021
Beste Tweakers, ik zit met een vraag.

Kan je zo'n Starlink internet toegang met meerdere (woningen) van internet voorzien?

We wonen in een omgeving waar voorlopig geen internet is en we twee woningen willen voorzien van redelijk goede internet.

Momenteel is er alleen 1 toegangspunt met 6mbs en dat willen we dus veranderen.

Kan je dit soort van delen met eentje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
@Gerard1970_ in feite wel, al moet je er over nadenken dat je 'naar buiten toe' hetzelfde IP deelt.
Als je buurman iets uithaalt wat niet door de beugel kan, dan kan dat een probleem zijn ;)

Als je ook nog wil voorkomen dat je op elkaars LAN kan, dan kun je er beter nog twee routers achter hangen als makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1970_
Noxious schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:32:
@Gerard1970_ in feite wel, al moet je er over nadenken dat je 'naar buiten toe' hetzelfde IP deelt.
Als je buurman iets uithaalt wat niet door de beugel kan, dan kan dat een probleem zijn ;)

Als je ook nog wil voorkomen dat je op elkaars LAN kan, dan kun je er beter nog twee routers achter hangen als makkelijkste oplossing.
Maar dan betaal ik dus ook voor hem? Dat wil ik niet. Betekend alleen dus twee keer Starlink aanschaffen? Dus twee schotels die naar boven richten. Is dus ook niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Gerard1970_ schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:36:
[...]

Maar dan betaal ik dus ook voor hem? Dat wil ik niet. Betekend alleen dus twee keer Starlink aanschaffen? Dus twee schotels die naar boven richten. Is dus ook niet de oplossing.
Sowieso deel je de verbinding terwijl je maar op 1 adres kan bestellen natuurlijk, dus over abonnementsgeld wil je toch al goede afspraken maken.
Maar diezelfde afspraken wil je maken en vastleggen over aansprakelijkheid als er iets gaande is.

Het alternatief is inderdaad ieders je eigen verbinding / schotel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1970_
Dat is dus jammer, gaat hem niet worden.
De hardware wat ik op foto's zie een router, kan je twee routers bestellen die een eigen verbinding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Gerard1970_ schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:54:
Dat is dus jammer, gaat hem niet worden.
De hardware wat ik op foto's zie een router, kan je twee routers bestellen die een eigen verbinding hebben?
De connectie / modem zit in de schotel zelf. De router is een vrij simpele router die je eenvoudig kan vervangen door een van jezelf - maar je hebt hoe dan ook maar 1 verbinding per schotel. In ieder geval op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 767041

Hoe bevalt starlink nu? Heeft iemand nog onderbrekingen? En wat is de snelheid ongeveer en kun je erop gamen?

Als iemand geïnteresseerd is bestaat er een telegram groep met isp talk

https://t.me/isptalknl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
WoutF schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 06:00:
[...]

Ook hier zien we net als bij de bandbreedtetest grote verschillen tussen de individuele datapunten. Afhankelijk van welk tijdvak we meten, komt de gemiddelde latency uit rondom de 50ms, soms wat eronder, soms wat erboven. De packetloss zit ergens tussen vijf en tien procent, alweer afhankelijk van wanneer we meten.
Dat vind ik vrij veel. Heb je hier details van? Zijn er anderen die dit kunnen bevestigen?
Over latency en Starlink kan ik veel info vinden, maar over packetloss een stuk minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemkolen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 03:30
Heeft er iemand toevallig recente ervaring met Starlink in het grensgebied Nederland - België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
Blijkbaar gaat het uit de beta met een nieuwe rechthoekige 'Dishy'.

https://www.youtube.com/watch?v=9cUOi709jVw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MD_DeeBee
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-04 10:46
Hier in een redelijk rural gebied van Wiltshire in het VK, heb ik Starlink nu een paar dagen draaien en ben ZEER enthousiast.
Max snelhied die je hier kunt krijgen via de kabel is 9 mBit....
Ik heb nu via StarLink gemiddeld 200 down / 20 up maar ik heb al downloadsnelheden van 360 down / 25 up gehaald.
Zeer tevreden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lounatik
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 16:47
Ik zit in regio Maastricht, heb Starlink nu een maand of twee en ben zeer tevreden.
Adsl 6 down, < 1 up. Met Starlink zit ik toch meestal met > 200 down en > 15 up. Wereld van verschil dus.

Ook zeer weinig issues. Ben met Starlink ook overgestapt van FritzBox naar Opnsense en ik denk dat daar meer problemen uit zijn voortgekomen dan van Starlink zelf :).

Het enige echte probleem waar ik tegenaan loop is het CGNAT gebeuren. Ben een static ipv4 adres gewend vanuit XS4All welke ik kon gebruiken om wat services beschikbaar te maken via het internet en dat lukt nu dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MD_DeeBee
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-04 10:46
Heeft iemand een oplossing om via StarLink, HD-tv te kunnen ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vae Victus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
-Gevoeligheden mbt het weer sneeuw, mist, zware regen en verschil dag/nacht.
-Gevoeligheden mbt zonneactiviteit/ solarflares
Alleen bij hevige sneeuwbuien of overdrijvende wolken met sneeuw kun je impact hebben,

Overige weersomstandigheden zoals mist of regen zouden geen probleem mogen zijn.

afhankelijk van de marges in de radiolink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Mijn ervaring met de Swedish schotels zijn toch echt anders. Vandaar de reactie op de oorspronkelijke vraag om dit mee te nemen in het artikel.

[ Voor 40% gewijzigd door Vae Victus op 19-11-2021 22:30 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Zweden ligt vrij Noordelijk, dus het radiosignaal moet een relatief lang pad afleggen naar een (traditionele) geo-stationaire satelliet. De schotel is dan onder een relatief lage hoek uitgelijnd naar de satelliet. Het radiosignaal komt onderweg dan veel "weer" tegen, zoals sneeuw-, en onweersbuien t.o.v. Starlink satellieten die in een veel lagere baan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:57
Vandaag bij ons op de zaak een Starlink setje op het dag gezet (Mijdrecht). Eerst meeting 170/10 Mbps met een latency rond de 30ms naar 8.8.8.8

Idee is om deze te gaan gebruiken als backup verbinding en voor wat ander verkeer zoals gasten netwerk etc. Benieuwd hoe het over de langere termijn gaat presteren. We gaan dus niet de meegeleverde router gebruiken. Wel een clean oplossing dat die ook gewoon POE gevoed wordt.

Installatie is op een plat dak wel echt eenvoudig mits je ergens een mooie kabel invoer hebt want die is wel vrij dik. Levering ook opvallend snel, woensdag besteld, maandag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
lounatik schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:54:
Ik zit in regio Maastricht, heb Starlink nu een maand of twee en ben zeer tevreden.
Adsl 6 down, < 1 up. Met Starlink zit ik toch meestal met > 200 down en > 15 up. Wereld van verschil dus.

Ook zeer weinig issues. Ben met Starlink ook overgestapt van FritzBox naar Opnsense en ik denk dat daar meer problemen uit zijn voortgekomen dan van Starlink zelf :).

Het enige echte probleem waar ik tegenaan loop is het CGNAT gebeuren. Ben een static ipv4 adres gewend vanuit XS4All welke ik kon gebruiken om wat services beschikbaar te maken via het internet en dat lukt nu dus niet meer.
Voor HTTP verkeer kan je Cloudflare Argo tunnel proberen, die gebruik ik om lokaal services naar buiten te exposen zonder poorten open te zetten. Reconnect ook automatisch en met FW instellingen kan je ook nog een hoop dicht zetten

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 23-11-2021 17:15 ]

• lounatik
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 16:47
GrooV schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:14:
[...]

Voor HTTP verkeer kan je Cloudflare Argo tunnel proberen, die gebruik ik om lokaal services naar buiten te exposen zonder poorten open te zetten. Reconnect ook automatisch en met FW instellingen kan je ook nog een hoop dicht zetten
Dank je wel voor de tip. Ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

MD_DeeBee schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:39:
Streamen bedoel je dan neem ik aan, want Starlink gaat dit niet zelf aanbieden. Rechtentechnisch veel te ingewikkeld ook.
Als je per se lineaire TV wilt, zijn er wel streamingdiensten en anders wordt het een tweede schotel ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1

mb1

MD_DeeBee schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:39:
NLziet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemkolen
Vanmiddag de schotel binnen gekregen en nu een tijdelijke veldopstelling (wachtend op de dakmontage-set).
Nu nog een klein beetje bomen in de weg, geeft snelheden tussen de 50mbit en 230mbit met een ping van 40-45 :)
Ben benieuwd wat het gaat zijn wanneer deze netjes met vrij zicht op de nok van het dak zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 15:58
Vandaag de dishy binnengekregen, binnen een week geleverd. Setup was makkelijk. Heb mijn eigen Netgear router ipv de router van starlink aangekoppeld werkt prima en wifi is een stuk sterker.
Snelheden tot 300mb down en 20-60 up met een pign tussen de 20 en 60ms.
sinds online zijn geen uitval momenten gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
In "mijn" cell staat (via https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html):

This cell is covered on average 1397 minutes of 1440 for the day.
This is approximately 97% of the day.

Dus zo'n 43 minuten per dag geen coverage. Dit is ongeveer gelijk aan de cell van Nederland.
Bij voorkeur zijn die outages vooral 's nachts :-)
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik zit nu bij Vodafone/UnityMedia (Duitsland) en ookal heb ik een 120mbit-verbinding, het zijn juist de korte (elke 10 minuten 1 minuut onderbreking) die super-irritant zijn.

Dus mbits vind ik wat minder interessant. Ik zoek vooral een stabiele verbinding. Kan iemand hier wat over zeggen mbt Starlink?

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathieu76
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 15:58
We hebben 21 december starlink besteld, de 27e binnengekregen en geinstalleerd. We hebben de ronde schotel ontvangen. De meegeleverde router heb ik vervangen door onze eigen netgear nighthawk (betere wifi).
We halen snelheden tussen de 200-300mbit down en 20-40mbit up. De latency zit meestal rond de 45ms.
Na 1 dag uitval tot nu toe alleen snachts om ca 3:00 omdat verbinding met netwerk wegviel voor de rest geen enkel probleem, mooi stabiel.
Veel sneller en stabieler dan adsl met 4g module.

Update 29 dec. laatste 24 uur geen outages!! Erg stabiel. Snelheid constant boven de 170mbit down en 20+ up.
:)

[ Voor 10% gewijzigd door mathieu76 op 29-12-2021 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwartewoud
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
@theduke1989

Dit is wel interessant. Ik heb hier het bijbehorende persbericht gevonden. Conclusie: de subsidie is nog niet beschikbaar, maar komt er wel (waarschijnlijk).

9.9kWp SolarEdge. 2x Tesla Powerwall 2. DIY: 13m2 Vacuumbuizen, Panasonic 5kW J-serie monobloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Is Starlink maandelijks opzegbaar binnen de periode van 12 maanden?

Ons nieuwe huis krijgt ergens tussen begin augustus en eind oktober glasvezel. In de tussentijd heb ik echter een andere oplossing nodig; Starlink is (of lijkt iig) de enige die me afdoende snelheid kan bieden voor ons gebruik zonder datalimiet.

We hebben 1 aderpaar voor ADSL, maximale snelheid is op papier 17Mbit, in de praktijk halen de huidige bewoners nog geen 12Mbit. 4G bij KPN is max 50Mbit, wat voor ons gebruik niet afdoende is. T-Mobile heeft een datalimiet waar we ook doorheen zullen gaan.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Ja. Wij hadden een abo genomen voor de review en deze erna weer stopgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

WoutF schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:54:
Ja. Wij hadden een abo genomen voor de review en deze erna weer stopgezet :)
Thanks Wout!

Hebben jullie de spulletjes ook teruggestuurd of heb je die nog eigenlijk? (Misschien is het interessant als ik die over zou kunnen nemen, mits Starlink die mogelijkheid biedt natuurlijk)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Floor-is schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Thanks Wout!

Hebben jullie de spulletjes ook teruggestuurd of heb je die nog eigenlijk? (Misschien is het interessant als ik die over zou kunnen nemen, mits Starlink die mogelijkheid biedt natuurlijk)
Die hebben we nog en doen we niet weg voor als we er in de toekomst op terug willen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

WoutF schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Die hebben we nog en doen we niet weg voor als we er in de toekomst op terug willen komen :)
Hah, de optie die ik nog niet bedacht :D

Ze hebben we nieuwe dishes nu trouwens, maar okay, out of my jurisdiction.

In april opleveren, dus halverwege maart bestellen zou vroeg genoeg moeten zijn schijnt. Ik vind het wel tof hoor!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:37
Ik zie dat er nu meer mensen zijn die een set hebben/gebruiken. Ik ben nu bezig voor een kennis van me die op een industrie terrein werkt. ze gebruiken nu een 4G verbinding maar die hebben het probleem dat de dag limiet steeds vaker bereikt wordt.

Volgens de site zijn er 2 soorten schotels, een ronde en een rechthoek. ik lees dat de ronde wel een ethernet port vrij heeft en de rechthoek dat je een adapter nodig hebt. Heeft iemand daar al ervaring mee? We hebben daar al een router staan (draytek) met de 4G verbinding, deze wil ik eigenlijk gebruiken zodat we een backup hebben naar 4G zodra de schotel het laat afweten. Daarover lees ik ook dat je de gigabyte adapter nodig heb. Kan iemand me daar meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:44
Erik2B schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:03:
Ik zie dat er nu meer mensen zijn die een set hebben/gebruiken. Ik ben nu bezig voor een kennis van me die op een industrie terrein werkt. ze gebruiken nu een 4G verbinding maar die hebben het probleem dat de dag limiet steeds vaker bereikt wordt.

Volgens de site zijn er 2 soorten schotels, een ronde en een rechthoek. ik lees dat de ronde wel een ethernet port vrij heeft en de rechthoek dat je een adapter nodig hebt. Heeft iemand daar al ervaring mee? We hebben daar al een router staan (draytek) met de 4G verbinding, deze wil ik eigenlijk gebruiken zodat we een backup hebben naar 4G zodra de schotel het laat afweten. Daarover lees ik ook dat je de gigabyte adapter nodig heb. Kan iemand me daar meer over vertellen?
Als je al een router hebt staan kun je de schotel direct via de POE adapter aansluiten op een WAN poort. Op YouTube: Starlink + UniFi - Does it work?? heeft iemand dat met een Unifi router gedaan.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Erik2B schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:03:

Deze video bespreekt mooi de verschillen tussen de oude ronde schotel en de nieuwe vierkante versie.

Zie ook de FAQ:
Does the WiFi router have any Ethernet (LAN) ports to connect wired devices?

Oude schotel
Yes. The router has one Ethernet port. It is labeled as AUX and may be used to connect wired devices (TVs, computers, smart devices, etc.). If you need more than one, you can buy an Ethernet switch to create additional ports.

Nieuwe schotel
No. The router does not come with a built-in Ethernet port. However, there is an Ethernet adapter available for purchase on the Starlink Shop to allow for a wired connection to the network. If you need more than one port, you can buy an Ethernet switch to create additional ports.

Bypass mode can be enabled via the Starlink App under "Settings". Bypass mode will completely disable the built-in Starlink WiFi router functionality. An Ethernet Adapter is required to use this feature. A manual factory reset is required to reverse the setting.
Als je gaat kijken naar de lifecycle van producten / diensten, dan zie je vaak dat vlak na een productintroductie de belangrijkste updates / verbeteringen worden doorgevoerd. Na verloop van tijd is het product / dienst volwassen en zijn er alleen nog minor updates. Ik zou zeker voor de nieuwe vierkante schotel gaan en dan een extra Ethernet adapter bestellen. Je hebt dan de laatste generatie hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Bl@ckbird schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Deze video bespreekt mooi de verschillen tussen de oude ronde schotel en de nieuwe vierkante versie.

Zie ook de FAQ:

[...]

Als je gaat kijken naar de lifecycle van producten / diensten, dan zie je vaak dat vlak na een productintroductie de belangrijkste updates / verbeteringen worden doorgevoerd. Na verloop van tijd is het product / dienst volwassen en zijn er alleen nog minor updates. Ik zou zeker voor de nieuwe vierkante schotel gaan en dan een extra Ethernet adapter bestellen. Je hebt dan de laatste generatie hardware.
Ik geloof niet dat je zelf kunt kiezen welke je wilt.
Van de website: "...their Starlink for a different model, as we are trying to get kits to as many pending orders as possible. Both Starlink units have comparable performance and will continue to receive regular software updates and support."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemkolen
Vierkante schotel werd dacht ik vooralsnog alleen in de VS geleverd. ik heb hier vorige maand nog de ronde ontvangen.

Verschil tussen de ronde en de vierkante is trouwens dat de vierkante enkel wifi heeft en geen netwerkkabel aansluiting. De ronde heeft beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Bedankt voor het meedenken! zover als ik kon zien heb je inderdaad geen keuze.

we willen namelijk een eigen router gebruiken, dus de adapter zullen we moeten bestellen. Volgens mij was het niet mogelijk (althans nog niet gelezen) om je DHCP scoop aan te passen. en bovendien hebben we wat devices die met een utp aansluiting (camera's) zijn aangesloten.

Heeft iemand al ervaring met zijn eigen router aangesloten via zo'n adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Erik2B schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:49:
Bedankt voor het meedenken! zover als ik kon zien heb je inderdaad geen keuze.

we willen namelijk een eigen router gebruiken, dus de adapter zullen we moeten bestellen. Volgens mij was het niet mogelijk (althans nog niet gelezen) om je DHCP scoop aan te passen. en bovendien hebben we wat devices die met een utp aansluiting (camera's) zijn aangesloten.

Heeft iemand al ervaring met zijn eigen router aangesloten via zo'n adapter?
Ik zou hem andersom opvatten, liever de ronde dish willen ontvangen en dus asap bestellen; die ronde heeft immers een eigen ethernetpoort en dan hoef je dus die losse adapter niet te bestellen. Scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dat is niet handig bij bleeding edge technology. Liever versie 2 van de hardware waar de meeste bugs uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Rio schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Ik zou hem andersom opvatten, liever de ronde dish willen ontvangen en dus asap bestellen; die ronde heeft immers een eigen ethernetpoort en dan hoef je dus die losse adapter niet te bestellen. Scheelt weer.
Die gedachte had ik ook, echter op de support faq staat dat je bij gebruik van je eigen router bij beide schotels de adapter nodig hebt.. maw in beide gevallen vervang je dus helemaal de router van starlink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemkolen
met de ronde schotel kan je gewoon een netwerkkabel inpluggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Klopt, maar dit staat er in de faq:

Yes, you are welcome to connect your own equipment to Starlink. However, we cannot guarantee Starlink performance or compatibility with 3rd party routers or mesh systems. Additionally, the Starlink App may not work as expected when using 3rd party routers.

Circular: Please be aware that the Starlink router does not have a router bypass mode. If you use your own router or mesh system, we recommend physically bypassing the included Starlink router and using the 3rd party equipment exclusively with the power supply. We do not recommend using Starlink in a dual LAN system.

Rectangular: To connect a 3rd party router or mesh system, you will need to purchase the Ethernet Adapter from the Starlink Shop to allow for a wired connection to the network.
Bypass mode can be enabled via the Starlink App under "Settings". Bypass mode will completely disable the built-in Starlink WiFi router functionality. An Ethernet Adapter is required to use this feature. A manual factory reset is required to reverse the setting.
We are actively working on development of a Starlink mesh product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Erik2B schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:03:
Klopt, maar dit staat er in de faq:

Yes, you are welcome to connect your own equipment to Starlink. However, we cannot guarantee Starlink performance or compatibility with 3rd party routers or mesh systems. Additionally, the Starlink App may not work as expected when using 3rd party routers.

Circular: Please be aware that the Starlink router does not have a router bypass mode. If you use your own router or mesh system, we recommend physically bypassing the included Starlink router and using the 3rd party equipment exclusively with the power supply. We do not recommend using Starlink in a dual LAN system.

Rectangular: To connect a 3rd party router or mesh system, you will need to purchase the Ethernet Adapter from the Starlink Shop to allow for a wired connection to the network.
We are actively working on development of a Starlink mesh product.
'Klopt' & 'maar' gaan niet samen he 😜
Maak je punt 'ns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Rio schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:24:
[...]

'Klopt' & 'maar' gaan niet samen he 😜
Maak je punt 'ns?
Het klopt dat je bij de ronde schotel een netwerk kabel kan prikken.

Maar als je een eigen modem wilt gebruiken heb je de adapter nodig.

duidelijk zo? :+

Wil weten hoe stabiel het is met de oplossing eigen router en adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Sorry heb daar geen ervaring mee. Denk dat je op Youtube en/of Reddit de meeste kans maakt.

Edit: zal sws niet zo snel gaan met die adapter vrees ik: https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

[ Voor 52% gewijzigd door Rio op 25-01-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Erik2B schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:02:
[...]

Wil weten hoe stabiel het is met de oplossing eigen router en adapter.
Chips voor ethernet poorten zijn erg slecht verkrijgbaar.
(Je kan momenteel makkelijk een half jaar op een switch wachten vanwege leveringsissues. :|)
Vandaar dat ze een Wifi-only router hebben uitgebracht zonder fysieke ethernet poort. Wil je toch een dedicated poort, dan kan je de adapter bestellen.

Het zal even stabiel zijn als elke andere router van een ISP die je als L2 bridge mode / bypass mode configureert. Downtime heeft vooral te maken met satellieten die in bereik moeten zijn, of andere storingen van het radiosignaal.

Als uptime belangrijk is, kan je automatische failover configureren naar 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
Bl@ckbird schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Chips voor ethernet poorten zijn erg slecht verkrijgbaar.
(Je kan momenteel makkelijk een half jaar op een switch wachten vanwege leveringsissues. :|)
Vandaar dat ze een Wifi-only router hebben uitgebracht zonder fysieke ethernet poort. Wil je toch een dedicated poort, dan kan je de adapter bestellen.

Het zal even stabiel zijn als elke andere router van een ISP die je als L2 bridge mode / bypass mode configureert. Downtime heeft vooral te maken met satellieten die in bereik moeten zijn, of andere storingen van het radiosignaal.

Als uptime belangrijk is, kan je automatische failover configureren naar 4G.
Bedankt! Ja ik ga zeker een 4G backup gebruiken.

We hebben nu een draytek met een 4G oplossing erin. Deze wordt nu alleen op 4G gebruikt en het dataverbruik is soms te groot voor de dag limieten.

Ga me verdiepen in je blog en hopelijk is de adapter een beetje snel leverbaar. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slijkie
Topic start aangepast met nieuwe info, geef maar even een gil als ik wat ben vergeten of dien toe te voegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
slijkie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:05:
Topic start aangepast met nieuwe info, geef maar even een gil als ik wat ben vergeten of dien toe te voegen :)
Misschien dat je de prijzen van de accessoires erbij kan zetten in het overzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workswith
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Erik2B schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Bedankt! Ja ik ga zeker een 4G backup gebruiken.

We hebben nu een draytek met een 4G oplossing erin. Deze wordt nu alleen op 4G gebruikt en het dataverbruik is soms te groot voor de dag limieten.

Ga me verdiepen in je blog en hopelijk is de adapter een beetje snel leverbaar. _/-\o_
ik gebruik zelf ook een onbeperkt 4g oplossing via https://www.internetcreators.nl/ is echt een aanrader als je veel data nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
workswith schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:14:
[...]

ik gebruik zelf ook een onbeperkt 4g oplossing via https://www.internetcreators.nl/ is echt een aanrader als je veel data nodig hebt.
Fair use policy van 400 GB per maand (600 GB per maand bij Premium) ;)
Erik2B schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Misschien dat je de prijzen van de accessoires erbij kan zetten in het overzicht?
Goed idee, gaan we doen! (y)

[ Voor 26% gewijzigd door slijkie op 02-02-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-06 02:36
nieuw filmpje over starlink van Jeff Geerling, niet heel positieve bevindingen YouTube: I took down Starlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
slijkie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:56:
[...]

Fair use policy van 400 GB per maand (600 GB per maand bij Premium) ;)

[...]

Goed idee, gaan we doen! (y)
Naar mijn ervaring is het mogelijk op meer opties te bespreken, zo als meer data/hoogere fup, en contact met klantenservice is zeker de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
workswith schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor de tip. Heb het gelijk doorgestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:03
Is het nou zo, dat ze (hoe noem je dat) een starlink schakeling van sattelieten naar
een bepaald gebied sturen ? Zoals ze nu de boel boven de Ukraine laten hangen ?

Wellicht zeg ik iets heel geks hoor :) Maar ik neem aan dat het spul naar een bepaalde positie gestuurd moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 27-02-2022 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxious
ppeterr schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:01:
Is het nou zo, dat ze (hoe noem je dat) een starlink schakeling van sattelieten naar
een bepaald gebied sturen ? Zoals ze nu de boel boven de Ukraine laten hangen ?

Wellicht zeg ik iets heel geks hoor :) Maar ik neem aan dat het spul naar een bepaalde positie gestuurd moet worden.
Nee het is meer een web rondom de wereld, wat continue om de wereld heen 'valt' met een snelheid van 7,28-7,7 km per seconde (~28.000 km/h) relatief met de aarde.

Je kan ze hier live zien: https://satellitemap.space/ (de rode stipjes zijn grondstations, de groene randen zijn actieve cellen).

In feite is er dus "overal" bereik, maar niet overal zijn er grondstations beschikbaar, die moeten binnen ongeveer 800km liggen.

Je connectie gaat via de satelliet weer terug naar zo'n grondstation. In de toekomst gaat dat wel veranderen naarmate er meer satellieten met laser-interlinks beschikbaar komen (er zijn er al wel wat, maar nog niet heel veel). Vanaf dat moment kun je ook op volle zee of in een land zonder grondstations verbinding krijgen.

Ze worden wel actief gestuurd, maar enkel om elkaar of andere objecten te ontwijken en om hun hoogte te behouden. Als ze stuk gaan kunnen ze dat niet meer en vallen ze vanzelf terug de dampkring in, waar ze opbranden.

[ Voor 4% gewijzigd door Noxious op 27-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Noxious Aha duidelijk.

Het is namelijk zo, gister ochtend om 6u stond ik even buiten met een collega.

Heldere nacht, we wisten niet wat we zagen. Nou weet ik wat starlink een beetje is. Maar
ik kon het zeker niet direct plaatsen. Ik dacht eigenlijk aan ergere dingen in deze tijd.
Na een beetje googlen wist ik dus wat het was. Op https://findstarlink.com/ stond dus dat er exact op
die tijd een heldere waarneming zou kunnen zijn. Wij keken in die 3 min dat het overkwam net omhoog.

Maar wat een indrukwekkend iets :)

Vandaag lees ik dus dat ze de boel daar gaan inzetten, ik dacht heel even dus dat ze specifiek
de boel die kant opstuurden :)

Dank voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
ppeterr schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:02:
@Noxious Aha duidelijk.

Het is namelijk zo, gister ochtend om 6u stond ik even buiten met een collega.

Heldere nacht, we wisten niet wat we zagen. Nou weet ik wat starlink een beetje is. Maar
ik kon het zeker niet direct plaatsen. Ik dacht eigenlijk aan ergere dingen in deze tijd.
Na een beetje googlen wist ik dus wat het was. Op https://findstarlink.com/ stond dus dat er exact op
die tijd een heldere waarneming zou kunnen zijn. Wij keken in die 3 min dat het overkwam net omhoog.

Maar wat een indrukwekkend iets :)

Vandaag lees ik dus dat ze de boel daar gaan inzetten, ik dacht heel even dus dat ze specifiek
de boel die kant opstuurden :)

Dank voor je uitleg!
Ahh ja dat was mogelijk een "treintje" van een recente lanchering. Er was er toevallig een gisteren, als je een keer een lanchering wil terug kijken:
YouTube: Starlink Mission

Zo'n treintje is een rits van satellieten die nog niet op hun bestemming in het grid zijn. Op de map die ik linkte kun je er meerdere zien vliegen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Noxious schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Ahh ja dat was mogelijk een "treintje" van een recente lanchering. Er was er toevallig een gisteren, als je een keer een lanchering wil terug kijken:
YouTube: Starlink Mission

Zo'n treintje is een rits van satellieten die nog niet op hun bestemming in het grid zijn. Op de map die ik linkte kun je er meerdere zien vliegen. :)
Ja, er staan diverse video's op youtube die exact er op lijken van wat wij zagen. Maar het is zo
bijzonder om te zien. Het is zoals op deze link YouTube: SpaceX Starlink Satellites Spotted Over Netherlands
Maar goed die beelden ken jij vast :)

Maar als je daar dan staat, en dat gaat voorbij....muis stil, super fel. Met hoge snelheid.

Ik ben er een paar uur van in de war geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
ppeterr schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Ja, er staan diverse video's op youtube die exact er op lijken van wat wij zagen. Maar het is zo
bijzonder om te zien. Het is zoals op deze link YouTube: SpaceX Starlink Satellites Spotted Over Netherlands
Maar goed die beelden ken jij vast :)

Maar als je daar dan staat, en dat gaat voorbij....muis stil, super fel. Met hoge snelheid.

Ik ben er een paar uur van in de war geweest :)
Haha ja, wel bizar om te zien inderdaad. Blijft een bijzonder staaltje techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
Sinds een week met zowel de NPO App en de VRT Nu app dat de app aangeeft dat vanwege rechten in dit land (Nederland) geen live televisie bekeken kan worden.

Heeft Starlink iets gewijzigd waardoor de apps nu denken dat ik in het buitenland zit.

Hoe kan ik dat controleren?
Hebben meer mensen hier last van?
Kan ik dit omzeilen?

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste