Kwaliteit van een internetverbinding kan je meten aan de hand van:
- Throughput (Hoeveel packets per seconde kan je versturen / ontvangen?)
- Latency (Hoe lang doen de packets over hun reis?)
- Jitter (Hoeveel variatie zit er in latency?)
- Packet-loss (Hoeveel packets komen niet op hun bestemming aan?)
Aan de hand daarvan kan je de MOS score bepalen. Hoe beter de MOS score, hoe beter de verbinding. (Vooral voor dingen als VoIP, Video conference, gaming, etc.)
Een videostream over een verbinding met hoge latency kan prima werken, maar als de jitter en/of packet-loss hoog zijn, kan de videostream als nog gaan bufferen.
Het is ook interessant om te onderzoeken in hoeverre de hogere latency van Starlink invloed heeft op
de maximale throughput die je met TCP/IP kan halen. Daarnaast het natuurlijk handig te weten hoe latency gevoelige applicaties performen met Starlink. ( Zoals gaming, VoIP, video conferencing, etc.)
Radiosignalen zoals satelliet internet zijn een shared medium. Performance is sterk afhankelijk van het aantal users wat online is. Dus performance gemeten gedurende de dag is zeker handig om te weten.
Impact van het weer kan je ook naar kijken. (vocht / regen / sneeuw) Maar denk ook aan obstructies, zoals daken, bomen met blaadjes (die vocht bevatten) en palen die in de weg staan.
Competitie: Als je geen beschikking hebt over vaste lijnen, welke opties heb je dan?
( Zoals:
Tooway/Astra, Inmarsat/Iridium,
of 4G/5G.)
Ik zou wel eens willen meten met een MX64 als ik een
MI evaluatie licentie kan regelen.
De hardware heb ik liggen.