• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-07 21:59
Ik ben bang dat als ik nu cancel (ik heb hem al maanden op standby staan), dat ik straks als ik Starlink weer wil gaan gebruiken, opeens een grote activatie-fee moet gaan betalen, want het prijsbeleid is wel erg weerbarstig de laatste maanden.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Polyphemus schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:11:
Ik ben bang dat als ik nu cancel (ik heb hem al maanden op standby staan), dat ik straks als ik Starlink weer wil gaan gebruiken, opeens een grote activatie-fee moet gaan betalen, want het prijsbeleid is wel erg weerbarstig de laatste maanden.
Met het huidige beleid kan je altijd dan een nieuwe kopen en daarna weer terugsturen.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-07 21:59
HGM schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Met het huidige beleid kan je altijd dan een nieuwe kopen en daarna weer terugsturen.
Goede tip, maar dat is over een paar maanden misschien ook weer anders :P . Ik heb mijn Mini "uit eigen zak" betaald vorig jaar, en wilde het als backup oplossing gebruiken. Voor die 5 euro per maand vond ik standby nog wel aantrekkelijk, ook al krijg je met die 500 kbps er geen fatsoenlijke data doorheen. Voor 10 euro vind ik een plekje reserveren op het netwerk het niet echt meer waard, maar misschien verander ik nog van mening.

• HGM
  • Niet online

HGM

Polyphemus schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Goede tip, maar dat is over een paar maanden misschien ook weer anders :P . Ik heb mijn Mini "uit eigen zak" betaald vorig jaar, en wilde het als backup oplossing gebruiken. Voor die 5 euro per maand vond ik standby nog wel aantrekkelijk, ook al krijg je met die 500 kbps er geen fatsoenlijke data doorheen. Voor 10 euro vind ik een plekje reserveren op het netwerk het niet echt meer waard, maar misschien verander ik nog van mening.
Ik zit nu nog zelf op de residential lite voor 29 euro. Terwijl die optie eigenlijk niet meer bestaat.
Blijft al vanaf het begin onduidelijk. En gebruik Starlink als sinds de gen1.
Polyphemus schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:11:
Tot nu toe is een activatie fee volgens mij alleen in de US gebruikt .. en alleen voor Residential in gebieden waar weinig capaciteit beschikbaar was. Volgens mij is het capaciteit probleem er nu niet meer. En je kan altijd nog wel op Roaming activeren ..

Maar idd .. met 10eur per maand is het niet meer aantrekkelijk om de antenne "aan te laten staan" ... Als ze de snelheid nou hadden verdubbeld naar 1Mbps .. dan was het anders.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:33
Wij zitten komende zomer een maand of 3 'in between houses'.
We gaan eerst 1,5 maand naar de camping (caravan) en daarna nog 1,5 maand een kilometer of 10 verderop in een vakantiehuisje, voordat ons nieuwe huis klaar is.

Er moet in die periode nog wel het nodige (thuis) gewerkt worden en we hebben niet zoveel vertrouwen in de snelheid en betrouwbaarheid van de standaard aanwezige wifi op beide locaties. Daarom kom je voor 2 tijdelijke locaties al snel op Starlink uit.

Komen we dan op 2 wisselende locaties in Nederland weg met Residential 200Mbit/s voor de nieuwe prijs van €55/maand incl. de huur van de antenne of moeten we dan naar Roam unlimited?

• HGM
  • Niet online

HGM

Hoepla33 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:48:
We gaan eerst 1,5 maand naar de camping (caravan) en daarna nog 1,5 maand een kilometer of 10 verderop in een vakantiehuisje, voordat ons nieuwe huis klaar is.

Er moet in die periode nog wel het nodige (thuis) gewerkt worden en we hebben niet zoveel vertrouwen in de snelheid en betrouwbaarheid van de standaard aanwezige wifi op beide locaties. Daarom kom je voor 2 tijdelijke locaties al snel op Starlink uit.

Komen we dan op 2 wisselende locaties in Nederland weg met Residential 200Mbit/s voor de nieuwe prijs van €55/maand incl. de huur van de antenne of moeten we dan naar Roam unlimited?
Standaard residential zou al genoeg moeten zijn.
Hoepla33 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:48:

Wil je dan twee abonnementen? Want een Residential kan niet op twee plaatsen gebruikt worden.

Wil je op twee plaatsen iets gebruiken met 1 abonnement dan heb je Roam nodig. Die kan je op alle plaatsen waar je maar bent gebruiken (als je maar stroom hebt)

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:58:
[...]

Wil je dan twee abonnementen? Want een Residential kan niet op twee plaatsen gebruikt worden.

Wil je op twee plaatsen iets gebruiken met 1 abonnement dan heb je Roam nodig. Die kan je op alle plaatsen waar je maar bent gebruiken (als je maar stroom hebt)
Je kunt gewoon de service-locatie aanpassen.

Dat is geen probleem; ik gebruik een mini tussen 3 adressen. als je adres aanpast moet je max 20 minuten wachten.

dus doen voordat je in de auto stapt.

en ik denk hij 1,5 mnd op 1 plek zit en daarna weer 1,5 mnd op een andere plek.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:20
Hmm, ik heb nu Roam - Unlimited. sinds 14-5 51Gb gebruikt. Dan loont overstappen naar Roam - 100GB net niet, daar ga ik dan ws. niet binnen blijven met 2 weken vacantie... Wat als je over die 100GB heen gaat, ga je dan automatisch naar unlimited, of stopt je verbinding ?

Ik heb geen zin om op vakantie op het internet verbruik te lopen letten...

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:17
Persoonlijk snap ik werkelijk niet hoe men in die 100gb kan blijven. Iedereen is anders natuurlijk, maar als er bij ons al echt ‘laag’ gebruik is van alles, zitten we al ruim boven de 250gb. Misschien alleen al aan automatische (app?) updates van smart devices?
Jpiek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:16:
Hmm, ik heb nu Roam - Unlimited. sinds 14-5 51Gb gebruikt. Dan loont overstappen naar Roam - 100GB net niet, daar ga ik dan ws. niet binnen blijven met 2 weken vacantie... Wat als je over die 100GB heen gaat, ga je dan automatisch naar unlimited, of stopt je verbinding ?

Ik heb geen zin om op vakantie op het internet verbruik te lopen letten...
Je krijgt netjes een waarschuwing bij 80% en 100% als ik het me goed kan herinneren. En daarna ga je over op de zelfde snelheid als Standby Mode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpYDjA0OwgtaA0lILZcBAvIW9YM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ma1pD35AOnG1FeNpiVmxV4OD.png?f=fotoalbum_large
bron

Ik zeg .. altijd starten met 100GB Roaming ... Als die op is dan overstappen naar Unlimited... En die direct weer terug zetten naar 100GB voor de volgende facturatie periode.

Omdat Starlink altijd bij activatie het bedrag pro-rato in rekening brengt .. ben je altijd goedkoper uit om te starten met 100GB. Wat de data wordt niet pro-rato gedaan .. dus als je met nog twee weken te gaan op de facturatie periode start met 100GB .. betaal je dus 22.50 (45/2) .. stel dat je na weer een week door je 100GB heen bent .. en wisselt naar Unlimited ... Dan krijg je 11.25 terug (1/4 45) ..en daarna 23.75 (1/4 van 95) .. dus voor die twee weken "unlimited" betaal je dan dus ( 11.25 + 23.75) 35 euro .. ipv 47.50. Als je vakantie na de start van je facturatie periode nog een week duurt ..en je dus weer voldoende hebt aan 100GB .. betaal je daar 45 euro voor ..

Een upgrade is altijd direct actief...een downgrade pas vanaf de volgende facturatie periode.

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-07 07:02
Polyphemus schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:19:
[...]

Ja zuur, hier ook aangeschaft voor noodsituaties en storingen. Voor 5 euro per maand vond ik dat nog wel oke, maar 10 vind ik wel veel voor iets dat ik eigenlijk (hopelijk) niet gebruik.
Omdat SpaceX naar de beurs gaat .. hebben ze gegevens vrij moeten geven over hoe het staat met de financiën.
For the first time, we have hard numbers on Starlink's paid subscriber base: 10.3 million in Q1, though that number doesn’t directly translate to individual customers.

The figure is mentioned in SpaceX's S-1 filing, which is required for the company's upcoming IPO. The 10.3 million figure is a 105% increase, double the 5 million Starlink had a year ago.
bron
Dus een flinke groei in een jaar. Maar dat doet ook wel iets met de omzet natuurlijk.
But even though SpaceX doubled its paying subscriptions, the average revenue per user fell to $66 per month in Q1, down year over year from $86, as the company expanded internationally and offered lower-priced plans.
bron

Dus door in te zetten op groei van klanten .. is de gemiddelde omzet per klant wel naar beneden gegaan. Dat verklaart misschien wel de huidige prijsstijgingen.

De omzet is ook flink gegroeid. Starlink valt onder de "connectivity" afdeling:
The filing also covers SpaceX’s "Connectivity" business, which is “primarily driven by Starlink.” It generated $11.3 billion in revenue last year, up about 50% year over year. Only $4.4 billion is income from operations, up 120% from the previous year. In Q1, the connectivity business generated $1.19 billion in income, up year over year from $1.03 billion.
Maar SpaceX als geheel draait nu verlies, maar in 2024 hadden ze wel winst gedraaid. Het maken van de nieuwe Starship raket is niet goedkoop.

De Starlink antennes worden wel steeds goedkoper om te fabriceren:
“As of March 31, 2026, we have reduced the cost of Starlink terminals—achieving an approximately 59% reduction in the average manufacturing cost of a Starlink Kit since 2022.”
Het vrij gegeven document bevat mooie plaatjes natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6r_Qks6gXrjNu3hqhWWpgQCbwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwPeFusnoqwzKZqd32x9SlYN.jpg?f=fotoalbum_large
de aantallen satellieten is natuurlijk wel een bijzondere om over na te denken : meer dan 9600 individuele satellieten .. ongeveer 75% van alle satellieten in een baan om de aarde zijn van SpaceX.

• basto11
Was eerst de standby mode ook niet gratis? Nu je met standby ook een paid subscriber bent druk je natuurlijk de gemiddelde omzet per klant. Misschien verklaart dat de stijging van 100%?

• HGM
  • Niet online

HGM

basto11 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:42:
Was eerst de standby mode ook niet gratis? Nu je met standby ook een paid subscriber bent druk je natuurlijk de gemiddelde omzet per klant. Misschien verklaart dat de stijging van 100%?
Nee stand-by is nooit gratis geweest.

Wel kan je nog altijd de starlink aan laten staan om de updates de krijgen.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:40
Ik gebruik starlink alleen in de 2 lange school vakanties. Mei vakantie & Zomervakantie. Ik denk dat ik vanaf nu in die tussen periode de hele zooi cancel. Dus zegmaar mei tot zomervakantie standby. En verder cancel. Vindt het belachelijk om 120€ per jaar te moeten betalen voor eigenlijk gebakken lucht. Mag toch hopen als je elke half jaar de starlink een keer aanzet je geen issues zal krijgen met firmware.

Ik denk dat er meer zijn die zo denken. Denk dat het een domme zet is om standby naar €10,- te doen. Dat is teveel vind ik.

[ Voor 13% gewijzigd door g00gle op 21-05-2026 09:27 ]

• HGM
  • Niet online

HGM

g00gle schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:23:

Ik denk dat er meer zijn die zo denken. Denk dat het een domme zet is om standby naar €10,- te doen. Dat is teveel vind ik.
Dat proberen ze simpelweg uit. als het ze meer gaat opleveren dan tijdens de 5 euro periode dan laten ze het op 10. Anders komt er wel weer iets anders.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 15:38
basto11 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:40:
[...]

Ja zuur, hier ook aangeschaft voor noodsituaties en storingen. Voor 5 euro per maand vond ik dat nog wel oke, maar 10 vind ik wel veel voor iets dat ik eigenlijk (hopelijk) niet gebruik.
Hier hetzelfde. Relatief gezien een enorme verhoging. Maar wat is 10 euro tegenwoordig nou nog? Koop je net aan een groot speciaalbiertje voor bij een horecagelenheid. Als ik er op die manier over denk, dan laat ik hem lekker in standby. Die 5 euro extra doet me geen pijn, het feit dat ik een verbinding heb om op terug te kunnen vallen bij nood, is voor mij meer waard.
dôh schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Hier hetzelfde. Relatief gezien een enorme verhoging. Maar wat is 10 euro tegenwoordig nou nog? Koop je net aan een groot speciaalbiertje voor bij een horecagelenheid. Als ik er op die manier over denk, dan laat ik hem lekker in standby. Die 5 euro extra doet me geen pijn, het feit dat ik een verbinding heb om op terug te kunnen vallen bij nood, is voor mij meer waard.
In noodgevallen heb je de Starlink ook vanuit helemaal geen abonnement heel snel geactiveerd. Als je betaalgegevens maar actueel en correct zijn.

Kan je iig een paar keer per jaar dat speciaal biertje "gratis" drinken.

• slijkie
[...]

Denk er hetzelfde over. Maakt mij weinig uit.

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:27:
[...]

In noodgevallen heb je de Starlink ook vanuit helemaal geen abonnement heel snel geactiveerd. Als je betaalgegevens maar actueel en correct zijn.

Moet je toch wel bereik hebben op je telefoon. Anders lukt het echt niet.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:48
In Portugal is de prijs ook omhoog met vijf euro. Ik ga 45 euro per maand betalen, als ik in Starlink kijk zit ik op Residential tot 400 mbps (ik haal 320 mbps met test). Die optie zou veel duurder zijn volgens het overzicht. Ik heb overigens vroeger 60 euro per maand betaald, dus dit is nog steeds minder.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:44
[...]

Hier hetzelfde. Relatief gezien een enorme verhoging. Maar wat is 10 euro tegenwoordig nou nog?
Maar dat is het hem nu net. Het is máár 10 euro, maar dat is met zo veel diensten. Dat gaat wel optellen op een gegeven moment.

• Jpiek
duvekot schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Je krijgt netjes een waarschuwing bij 80% en 100% als ik het me goed kan herinneren. En daarna ga je over op de zelfde snelheid als Standby Mode:
[Afbeelding]
bron
Ik zeg .. altijd starten met 100GB Roaming ... Als die op is dan overstappen naar Unlimited... En die direct weer terug zetten naar 100GB voor de volgende facturatie periode.

Omdat Starlink altijd bij activatie het bedrag pro-rato in rekening brengt .. ben je altijd goedkoper uit om te starten met 100GB. Wat de data wordt niet pro-rato gedaan ..
Goede tip. moet ff kiujken hoe dat gaat uitwekren, bij facurereing loopt exact gelijk aan de maanden, dwz mijn volgende fatureingsperiode start over 8 dagen (1 Juni)..

Onze vakantie's vallen echter meestal ook precies in 1 kalendermaand...

• Jpiek
duvekot schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Ik overweeg de rest van het jaar de antene op het garagedak te zetten, en vervolgen aan te sluiten op de tweede WAN poort van mij Homey/Domotica netwerk, de 2de WAN van ons LAN komt dan weer op de Homey-router. Dan blijf ik bij uitval gewoon data binnenkrijgen en blijf communicatie met de Domotica thuis mogelijk.
Dan is die 10,= per maand het mij nog steeds waard..

• slijkie
Ik denk dat ik na de zomer sterk overweeg 1000/1000 glas weer te nemen als WAN1 en de Starlink op WAN2 zet als backup.

Moet heel eerlijk zijn, Starlink werkt echt perfect, nagenoeg geen downtime en de download snelheden zijn top. Er zijn hier, terecht heel veel pro’s opgenoemd wat gewoon klopt.

En nu even puur over de Residential & v4 dish, dus even Mini & Roaming ter zijde.

Nadelen die ik ervaar;
  • CGNAT is toch in sommige gevallen echt vervelend
  • ipv6 werkt, maar toch niet heel optimaal
  • Micro-dropouts leken mij toch niet een probleem, en dat is het in 95% van de gevallen ook niet, maar toch met voip, ssh sessies, database replicaties enz is het soms echt HEUL vervelend en merkbaar
  • En om nog even over die SSH sessies te hebben merk je gewoon echt een verschil met glas.
  • Jitter is dus echt regelmatig hoog
  • Door die shared-ip policy heb ik wel eens een ‘vies’ ip gehad, wat vervelend was, duurde echt even voordat ik dat door had. (Dus meer captcha’s, cloudflare challenges, API rate limieten)
  • Met Unifi setup werkt het om een of andere manier ook net iets minder lekker, diagnosisch met name.
  • En de upload kan soms echt even heel slecht zijn.
Al met al, dingen die ik merk. Is dit allemaal heel rampzalig? Nee, het is echt veel beter dan tig diensten op heel veel plekken. Maar als je een beetje goeie glas provider hebt en eventueel ook een static ipv4 adresje als bonus, merk je toch echt wel verschil.

Anderen die dit ook ervaren? Of iets toe te voegen hebben of tegenspreken?

• HGM
  • Niet online

HGM

slijkie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:36:
Ik denk dat ik na de zomer sterk overweeg 1000/1000 glas weer te nemen als WAN1 en de Starlink op WAN2 zet als backup.

Moet heel eerlijk zijn, Starlink werkt echt perfect, nagenoeg geen downtime en de download snelheden zijn top. Er zijn hier, terecht heel veel pro’s opgenoemd wat gewoon klopt.

En nu even puur over de Residential & v4 dish, dus even Mini & Roaming ter zijde.

Nadelen die ik ervaar;
  • CGNAT is toch in sommige gevallen echt vervelend
  • ipv6 werkt, maar toch niet heel optimaal
  • Micro-dropouts leken mij toch niet een probleem, en dat is het in 95% van de gevallen ook niet, maar toch met voip, ssh sessies, database replicaties enz is het soms echt HEUL vervelend en merkbaar
  • En om nog even over die SSH sessies te hebben merk je gewoon echt een verschil met glas.
  • Jitter is dus echt regelmatig hoog
  • Door die shared-ip policy heb ik wel eens een ‘vies’ ip gehad, wat vervelend was, duurde echt even voordat ik dat door had. (Dus meer captcha’s, cloudflare challenges, API rate limieten)
  • Met Unifi setup werkt het om een of andere manier ook net iets minder lekker, diagnosisch met name.
  • En de upload kan soms echt even heel slecht zijn.
Al met al, dingen die ik merk. Is dit allemaal heel rampzalig? Nee, het is echt veel beter dan tig diensten op heel veel plekken. Maar als je een beetje goeie glas provider hebt en eventueel ook een static ipv4 adresje als bonus, merk je toch echt wel verschil.

Anderen die dit ook ervaren? Of iets toe te voegen hebben of tegenspreken?
Als je vast op één locatie bent dan klinkt dat wel logisch.

Ik gebruik mijn residential op 3 adressen, dus dat is 1x abonnement kosten.

Anders zou me dat (in mijn gebied) 3x35 euro kosten.

Dus ik neem de nadelen op de koop toe. Overigens doe ik wel via Unifi-teleport een verbinding maken zodat ik altijd een schoon ip heb. Maargoed dat is natuurlijk ook niet voor iedereen mogelijk.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 15:38
jip_86 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Maar dat is het hem nu net. Het is máár 10 euro, maar dat is met zo veel diensten. Dat gaat wel optellen op een gegeven moment.
Kwestie van grip houden op je diensten. Ik kijk regelmatig naar wat ik heb en pas aan waar nodig.
HGM schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Moet je toch wel bereik hebben op je telefoon. Anders lukt het echt niet.
Exact! Als het mobiele netwerk platligt, dan heb je geen mogelijkheid om Starlink te heractiveren, want dan kun je niet bij je e-mail om in te loggen. Heel suf, maar zo werkt het voor nu. Plus dat je het risico loopt dat je helemaal niet kunt activeren omdat er geen capaciteit meer is in de cell waar je je bevindt. Met standby is er een plekje voor je vrijgehouden.

• HGM
  • Niet online

HGM

dôh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:43:

Exact! Als het mobiele netwerk platligt, dan heb je geen mogelijkheid om Starlink te heractiveren, want dan kun je niet bij je e-mail om in te loggen. Heel suf, maar zo werkt het voor nu. Plus dat je het risico loopt dat je helemaal niet kunt activeren omdat er geen capaciteit meer is in de cell waar je je bevindt. Met standby is er een plekje voor je vrijgehouden.
Maar daar betaal je dus dan ook de 10 euro voor.

Ik doe voordat ik naar andere locatie ga alvast het adressen aanpassen. (voor residential).

Verwijderd

dôh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:43:
Plus dat je het risico loopt dat je helemaal niet kunt activeren omdat er geen capaciteit meer is in de cell waar je je bevindt. Met standby is er een plekje voor je vrijgehouden.
In Nederland speelt dit niet en het is onwaarschijnlijk dat het ooit gaat spelen, maar Standby beschermt je niet meer tegen een situatie waarin je Residential niet kan heractiveren omdat er geen capaciteit meer is.

Ook een recente wijziging: https://starlink.com/support/article/37bb3b47-9525-7224-5f0a-6d016ce26975

• kok36935
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07 22:43

kok36935

Zwolle, Overijssel

Stel: je bezit 2 Starlinks. Eén thuis en één in de camper waarmee je rond reist. Is er dan een mogelijkheid om deze twee met elkaar in verbinding te brengen? Wellicht middels VPN of iets dergelijks?

Alvast dank voor de reacties,

Tiemen

Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP

kok36935 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Stel: je bezit 2 Starlinks. Eén thuis en één in de camper waarmee je rond reist. Is er dan een mogelijkheid om deze twee met elkaar in verbinding te brengen? Wellicht middels VPN of iets dergelijks?

Alvast dank voor de reacties,

Tiemen
Ja ... Beiden hebben gewoon een eigen Publieke IPv6 adres .. en een eigen CGNAT exit IPv4 adres. Dus als je die beiden weet (bijvoorbeeld met DDNS registratie) kan je prima gewoon een VPN tussen beide opzetten. Dat kan je waarschijnlijk niet direct met de standaard router van Starlink.. maar met een eigen router en "Bypass Mode" kan dat ook eenvoudig opgezet worden.

Ik had een VPN via Starlink naar mijn huis in Nederland vanuit de outback in de middle of nowhere in Australië. Thuis een GL.Inet router op mijn Ziggo aansluiting...en vanuit Australië met een "travel router" van GL.Inet of een gewone Wireguard app op mijn mobiel.

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 08:17
Hier ook iemand die Starlink gebruikt op de boot? Ben benieuwd wat daar de ervaringen mee zijn. Ben zelf wel gecharmeerd van Starlink, zeker gezien het feit dat ik het abonnement in de winter kan stopzetten als ik de boot toch niet gebruik.
rows schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:18:
Hier ook iemand die Starlink gebruikt op de boot? Ben benieuwd wat daar de ervaringen mee zijn. Ben zelf wel gecharmeerd van Starlink, zeker gezien het feit dat ik het abonnement in de winter kan stopzetten als ik de boot toch niet gebruik.
Belangrijkste is ... Waar vaart de boot? .. want een boot op Nederlandse binnenwateren kan prima met Starlink .. ga maar kijken hoeveel binnenvaartschepen je ziet met een Starlink. Dat is "gewoon" een roaming abonnement .. als het werkt op een auto dan is een boot helemaal geen probleem. Zolang je maar een goede plaatsing hebt die vrij is van obstakels.

Een boot die de zee op gaat is een ander verhaal. Daarvoor heb je nml een apart abonnement voor nodig .. zodra je buiten de 12 zeemijlen van de kust komt moet je de Oceaanmodus activeren. En dat moet je ook als je meer dan 5 opeenvolgende dagen of meer dan 60 dagen per jaar je op zee binnen die 12 mijl bevindt.

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

duvekot schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Ja ... Beiden hebben gewoon een eigen Publieke IPv6 adres .. en een eigen CGNAT exit IPv4 adres. Dus als je die beiden weet (bijvoorbeeld met DDNS registratie) kan je prima gewoon een VPN tussen beide opzetten. Dat kan je waarschijnlijk niet direct met de standaard router van Starlink.. maar met een eigen router en "Bypass Mode" kan dat ook eenvoudig opgezet worden.

Ik had een VPN via Starlink naar mijn huis in Nederland vanuit de outback in de middle of nowhere in Australië. Thuis een GL.Inet router op mijn Ziggo aansluiting...en vanuit Australië met een "travel router" van GL.Inet of een gewone Wireguard app op mijn mobiel.
Dus even héél simpel; Mini in camper in bypass mode en eigen modem. Mini thuis in bypass mode ook met eigen router. VPN opzetten met DDNs registratie en voila. Of denk ik nu echt te simpel?

Dus geen Ziggo of andere provider meer nodig. Thuis portforwarding instellen op eigen router om camera’s te bedienen?

kok36935 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Dus even héél simpel; Mini in camper in bypass mode en eigen modem. Mini thuis in bypass mode ook met eigen router. VPN opzetten met DDNs registratie en voila. Of denk ik nu echt te simpel?

Dus geen Ziggo of andere provider meer nodig. Thuis portforwarding instellen op eigen router om camera’s te bedienen?
Ja. . waarom zou je Starlink internet aansluiting anders zijn dan een internet aansluiting van Ziggo of KPN? ..
Het wordt een ander verhaal als je bijvoorbeeld KPN of Ziggo "internet TV" wil kijken. Wij konden Ziggo Go gebruiken in de outback .. en VoWiFi bellen alsof we thuis op de WiFi zaten met onze mobiele telefoons in Australië. Het was allee makkelijker om onze Australische eSIMs te gebruiken .. die hadden 300minuten per 28 dagen om te bellen met Nederland en werkte ook gewoon via VoWiFi via de standaard Starlink Mini router.

• rows
duvekot schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Belangrijkste is ... Waar vaart de boot? .. want een boot op Nederlandse binnenwateren kan prima met Starlink .. ga maar kijken hoeveel binnenvaartschepen je ziet met een Starlink. Dat is "gewoon" een roaming abonnement .. als het werkt op een auto dan is een boot helemaal geen probleem. Zolang je maar een goede plaatsing hebt die vrij is van obstakels.

Een boot die de zee op gaat is een ander verhaal. Daarvoor heb je nml een apart abonnement voor nodig .. zodra je buiten de 12 zeemijlen van de kust komt moet je de Oceaanmodus activeren. En dat moet je ook als je meer dan 5 opeenvolgende dagen of meer dan 60 dagen per jaar je op zee binnen die 12 mijl bevindt.
Dank voor deze oceaanmodus tip! Die kende ik niet.

Tsja, het meeste Zeeland incl de Kust. Ik zal niet snel 5 opeenvolgende dagen op zee zijn. Meer dan 60 dgn haal ik ook niet voor nu (kan in de toekomst wel anders worden aangezien ik al een zeewaaardig schip heb). Meer dan 12 zeemijlen uit de kust zou nog wel eens kunnen gebeuren, maar ook sporadisch, aangezien ik meestal wel enigzins de kustlijn volg. Ik zag net dat je per GB betaald en dat je deze oceaanmodus handmatig in de app aan en uit moet zetten.
rows schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:17:
[...]

Tsja, het meeste Zeeland incl de Kust. Ik zal niet snel 5 opeenvolgende dagen op zee zijn. Meer dan 60 dgn haal ik ook niet voor nu (kan in de toekomst wel anders worden aangezien ik al een zeewaaardig schip heb). Meer dan 12 zeemijlen uit de kust zou nog wel eens kunnen gebeuren, maar ook sporadisch, aangezien ik meestal wel enigzins de kustlijn volg. Ik zag net dat je per GB betaald en dat je deze oceaanmodus handmatig in de app aan en uit moet zetten.
Gewoon een roaming abonnement nemen .. en kijken wanneer je een waarschuwing krijgt of dat je verbinding wegvalt.
Ze hebben wel meer voorwaarden er in staan die niet altijd actief gehandhaafd worden. Zoals maximaal maar 2 maanden buiten je abonnement land .. etc.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 18:25
rows schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:17:
[...]

even los van starlink..... Zou een odido klik en klaar potje niet wat voor je kunnen zijn?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

shure-fan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:02:
[...]

even los van starlink..... Zou een odido klik en klaar potje niet wat voor je kunnen zijn?
Zijn die standaard potjes waterdicht?

• rows
shure-fan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Thx voor het meedenken, maar die gaat helaas niet werken. Het probleem met 5G is dat dit signaal weerkaatst op water waardoor ontvangst lastiger is. Beetje serieuze boten die met 5G werken hebben al snel een antenne nodig als Poynting of Peplink waarbij alleen de antenne al tussen de 500 en 750 euro zit om deze problemen te verhelpen. Het zou misschien werken als je in klein water ligt in het binnenland, maar ik lig zelf op zout dus dat gaat hier niet werken.

• rows
duvekot schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Zijn die standaard potjes waterdicht?
Op een boot die de zee op gaat (of IJsselmeer), moet je toch wel IP68 nemen. IP67 is eigenlijk al niet goed genoeg.
rows schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Op een boot die de zee op gaat (of IJsselmeer), moet je toch wel IP68 nemen. IP67 is eigenlijk al niet goed genoeg.
De Starlink Mini specifications zeggen:
Environmental Rating: IP67 Type 4 with DC Power Cable and Starlink Plug/Cable installed
Die Type 4 slaat op een Amerikaanse standaard .. dus ik verwacht dat de Mini aan beide standaarden kan voldoen (dus het beste van beiden).
Dus 30 minuten op 1M onderwater .. maar ook echt getest met gespoten water, ijsvorming en corrosie bestendigheid.

Wat IP68 toe zou voegen is het langer en dieper onder water .. maar dan heb je weinig Starlink ontvangst denk ik 😁

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:52
duvekot schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:51:

Wat IP68 toe zou voegen is het langer en dieper onder water .. maar dan heb je weinig Starlink ontvangst denk ik 😁
IP67 en IP68 duiden op stof- en waterbestendigheid, maar geen van beide classificaties biedt bescherming tegen zout water. Alle tests worden uitgevoerd met zoet, stilstaand water. Zout water is corrosief, tast afdichtingen aan en veroorzaakt snel intern falen van electronica.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

psdata schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:48:
[...]

IP67 en IP68 duiden op stof- en waterbestendigheid, maar geen van beide classificaties biedt bescherming tegen zout water. Alle tests worden uitgevoerd met zoet, stilstaand water. Zout water is corrosief, tast afdichtingen aan en veroorzaakt snel intern falen van electronica.
Wikipedia: NEMA enclosure types

Nema Type 4:
Watertight. Must exclude at least 65 GPM of water from a 1-inch nozzle delivered from a distance not less than 10 feet for 5 min. Used outdoors on ship docks, in dairies, in wastewater treatment plants and breweries. X (as 4X) indicates additional corrosion resistance.
Idd .. ik dacht dat die corrosie al onderdeel was van Type 4 .. maar dan moet er dus een X bij staan.

Maar het moet wel tegen 246 Liter per minuut voor 5 minuten (dus meer dan een kubieke meter) kunnen .. gespoten vanaf meer dan 3 meter afstand.

• kok36935

kok36935

Zwolle, Overijssel

duvekot schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Ja. . waarom zou je Starlink internet aansluiting anders zijn dan een internet aansluiting van Ziggo of KPN? ..
Het wordt een ander verhaal als je bijvoorbeeld KPN of Ziggo "internet TV" wil kijken. Wij konden Ziggo Go gebruiken in de outback .. en VoWiFi bellen alsof we thuis op de WiFi zaten met onze mobiele telefoons in Australië. Het was allee makkelijker om onze Australische eSIMs te gebruiken .. die hadden 300minuten per 28 dagen om te bellen met Nederland en werkte ook gewoon via VoWiFi via de standaard Starlink Mini router.
Dank voor je snelle reactie 👍👍

Verwijderd

Naast de abonnementsprijs nu ook € 10 per maand voor huur kits:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T-KqOCF7XsBpTS4kymCPIv3oHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RLYNzqJy3MaVEj1B2Jbn2cwX.png?f=fotoalbum_large
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
Naast de abonnementsprijs nu ook € 10 per maand voor huur kits:

[Afbeelding]
Kunnen ze volgende maand weer een actie doen .. eerste jaar gratis antenne ..

En als ik rondkijk dan lijkt het wel alsof de Mini niet echt meer los te kopen is bij resellers. Nog maar twee partijen in de Pricewatch

En de standaard is wel te verkrijgen .. voor 349 .. dus bijna 3 jaar voordat je die aanschaf terug verdient hebt.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33
Wat is het toch een onbetrouwbare partij dat starlink.
Gebruik in italie meestal een Huawei 5G router en heb de starlink als backup. We doen deze vakantie 3 campings aan, nu is op de laatste camping het 5G ontvangst mwa, kan slechter en maar kan ook zeker beter. Heb overigens een italiaanse simkaart, unlimited voor 16 euro per maand.
Dus ik denk, neem voor de laatste 10 dagen nog even een 100GB roam abonnement.

Wat denk je, niet beschikbaar, kan wel het unlimited abbo nemen 🤣🤣🤣 ze zijn gek!

• HGM
  • Niet online

HGM

Magicw00b schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:33:
Wat is het toch een onbetrouwbare partij dat starlink.
Gebruik in italie meestal een Huawei 5G router en heb de starlink als backup. We doen deze vakantie 3 campings aan, nu is op de laatste camping het 5G ontvangst mwa, kan slechter en maar kan ook zeker beter. Heb overigens een italiaanse simkaart, unlimited voor 16 euro per maand.
Dus ik denk, neem voor de laatste 10 dagen nog even een 100GB roam abonnement.

Wat denk je, niet beschikbaar, kan wel het unlimited abbo nemen 🤣🤣🤣 ze zijn gek!
En als je een ander factuuradres gebruikt?

• Magicw00b
Hij zegt dat ik het adres niet buiten Nederland kan wijzigen.

Nu heb ik nog een tweede account, ik wil nog wel eens wisselen als een facturatie cyclus me niet uitkomt, en daar kan ik uiteraard wel gewoon roam 100gb activeren. De AI chat geeft aan dat het om capaciteit problemen gaat… sure en daarom kan unlimited wel.

Verwijderd

Dit is volgens mij een bekende bug in de app, probeer het eens via de website. Of wat @HGM schrijft, wissel het adres (binnen Nederland) en weer terug, dat dwingt het systeem om de beschikbare plannen opnieuw in te laden.

• Magicw00b
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:12:
Dit is volgens mij een bekende bug in de app, probeer het eens via de website. Of wat @HGM schrijft, wissel het adres (binnen Nederland) en weer terug, dat dwingt het systeem om de beschikbare plannen opnieuw in te laden.
Allemaal gedaan, ze geven aan wegens capaciteit de 100GB bundel niet aan te kunnen bieden

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31
Mijn Roam Unlimited abonnement is gestopt (standby niet gebruikt) en ik moet her-activeren.
Startfactuurdatum is 23 juni en ik wil max. 1 maand betalen.
  • Kan ik 23 juni activeren en direct weer opzeggen, zodat het alleen die maand loopt?
  • Zijn er nog valkuilen qua facturatie?
Daarnaast: ik ben van 4 t/m 22 juli in Frankrijk en verblijf op meerdere campings.
  • Kan ik in NL activeren en daarna in Frankrijk de set op meerdere locaties gebruiken zonder issues?
Alvast bedankt! 👍

• g00gle
De app geeft alles gewoon duidelijk aan kwa facturatie en kosten. Dus daar vind je de antwoorden op je vragen wel. En op de laatste vraag is het antwoord Ja.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:29
Nou ik ben er ook wel weer klaar mee.

11 mei op het laatste moment nog 3mnd voor €10 afgesloten. Leuk om eens te testen en te kijken of het wat is.

2 weekjes later ontvangen. Werkt bizar goed moet ik zeggen, snel up and running, mooi spul. Eerste factuur was €6. Top.

Vervolgens mail gekregen: prijsverhoging. Maar: actietarieven blijven actief. Nou prima.

Inmiddels factuur ontvangen van €35,01. Ja zo zijn we niet getrouwd :P Grok zegt: stuur even je bevestiging van je korting. Die heb ik nooit gezien, lekker dan! Ik geef aan dat ik de eerste maand wel korting heb gehad en wijs ze erop dat ze nooit 1 maand korting geven... Nu staat het ticket al een paar dagen open zonder reactie.

De boel cancellen vanuit de app mag ook al niet. Wel vanaf de website. Of ik de hardware dan wil houden... Nou ik wil die hardware wel huren voor een paar euro per maand eigenlijk. Standby mode dus. Maar dat mag ik blijkbaar niet voor mijn abonnement. Wat het qua eenmalige kosten moet betekenen, daarvoor mag ik ook eerst een support ticket aanmaken.

Wat een treurnis, nog erger dan Tesla dit. Mooi spul. Prachtige techniek, mooie hardware en software, het werkt allemaal als een trein. Maar prijsmodellen zijn super onoverzichtelijke en service is weer ver te zoeken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:16
[quote]De boel cancellen vanuit de app mag ook al niet. Wel vanaf de website.[/]

Ja dat vind ik ook erg flauw, dat is niks anders dan moeilijk maken voor mensen. Je komt heel ver in het proces maar de opzeg optie staat nou niet niet in de dropdown....

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Vjenne-ICT schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:52:
Mijn Roam Unlimited abonnement is gestopt (standby niet gebruikt) en ik moet her-activeren.
Startfactuurdatum is 23 juni en ik wil max. 1 maand betalen.
  • Kan ik 23 juni activeren en direct weer opzeggen, zodat het alleen die maand loopt?
Dat werkt gewoon ... En dat annuleren kan je ook de 24 tot en met de 22ste doen .. hoeft niet meteen. Annulatie is altijd bij einde huidige facturatie periode.
  • Zijn er nog valkuilen qua facturatie?
Niet die je al weet .. belangrijkste is je facturatie periode. Een vakantie precies binnen je facturatie periode is meestal niet de meest economische optie. En ik zal altijd eerst voor de 100GB per maand optie gaan ..en pas als die op is de unlimited aanzetten .. en die dan annuleren als je bijna weer in Nederland bent (maar wel voor de 22ste)

Let even op dat periodes altijd van UTC naar UTC kopen . Dus in Nederland in de zomer is dat 2 uur snachts.
Daarnaast: ik ben van 4 t/m 22 juli in Frankrijk en verblijf op meerdere campings.
  • Kan ik in NL activeren en daarna in Frankrijk de set op meerdere locaties gebruiken zonder issues?
Ja ..met roaming zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb mijn Roaming nu ook al in Nederland aangezet ... En dat gewoon ook in Frankrijk (en België) kunnen gebruiken. Ik heb niets gehoord over een bevestiging met passport scan etc. gedurende deze reis.
Alvast bedankt! 👍
Veel vakantie plezier! .. heb je een Mini? Zorg iig voor een goede voeding ... Ik heb een 5M USB-c kabel en 100W USB-c 12 aansteker plug .. die doet het prima op de 12V socket in het dashboard, maar de 12V socket in het camper gedeelte werkt die niet goed en gaat regelmatig de Starlink Mini in de reset. Dus alle combinaties moeten echt wel goed met elkaar overweg kunnen.

• basto11
Betekent dat dat als mijn facturatiecyclus start op 1 juli, als ik nu activeer en meteen weer deactiveer ik maar een paar dagen betaal? Of is het 1 maand plus een paar dagen?

• Jpiek
Je betaal naar verhouding tot je eerste facturatie datum, dus idd maar 7 dagen. Tenzij je op bv 2 Juli annuleert, dan betaal je dus 7 dagen + de hele maand Juli...
Ondertussen in Australië:

De Australische regering heeft een wet aangenomen waarin ISP verantwoording moeten afleggen over hun storingen. En daar komt Starlink ook niet onderuit.

Er is dus nu een webpagina waar je een CSV kan downloaden met "alle storingen" die ze gehad hebben en de reden waardoor de storingen zijn ontstaan.
Qualifying Outages:
  • Affects >100,000 terminals for >60 minutes, or
  • Meets significant local outage thresholds in remote or regional Australia.
Voor nu is de lijst nog leeg, maar wel interessant om te kijken wat voor soort storingen zich voor gaan doen.

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:22
Was net met "Grok" aan het chatten om mijn "Residential" plan om te zetten naar een "Roaming" plan voor onze vakantie naar Italië. Zegt ie doodleuk dit:

I understand you'd like to switch to a Roam plan for your Italy trip, but as confirmed previously, no Roam options are available on your Residential - 100 Mbps service line due to location and kit eligibility restrictions in the Netherlands. Your Residential plan allows use across your country/region plus up to 60 days internationally—feel free to test it there, or let me know if there's another way I can assist!

Dus ik vraag: So you're saying I can use it in Italy with my current plan?

Yes, your Residential - 100 Mbps plan supports short-term use in Italy (up to 60 days per trip) for vacations within approved regions like the EU—perfect for your summer trip! Just ensure a clear sky view, and check the app for any location alerts upon arrival. Let me know if you need setup tips or have other questions.

Ik dacht toch echt dat dit niet kon met m'n simpele "Residential" plan. Kan iemand dit wellicht bevestigen? Lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar "ze" zeggen het toch echt zelf... :) Thanks alvast!

• g00gle
Als dat zo is, ga ik thuis over op starlink. Nooit van gehoord.

[ Voor 17% gewijzigd door g00gle op 02-07-2026 08:11 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bart155 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:18:
Was net met "Grok" aan het chatten om mijn "Residential" plan om te zetten naar een "Roaming" plan voor onze vakantie naar Italië. Zegt ie doodleuk dit:

I understand you'd like to switch to a Roam plan for your Italy trip, but as confirmed previously, no Roam options are available on your Residential - 100 Mbps service line due to location and kit eligibility restrictions in the Netherlands. Your Residential plan allows use across your country/region plus up to 60 days internationally—feel free to test it there, or let me know if there's another way I can assist!

Dus ik vraag: So you're saying I can use it in Italy with my current plan?

Yes, your Residential - 100 Mbps plan supports short-term use in Italy (up to 60 days per trip) for vacations within approved regions like the EU—perfect for your summer trip! Just ensure a clear sky view, and check the app for any location alerts upon arrival. Let me know if you need setup tips or have other questions.

Ik dacht toch echt dat dit niet kon met m'n simpele "Residential" plan. Kan iemand dit wellicht bevestigen? Lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn maar "ze" zeggen het toch echt zelf... :) Thanks alvast!
Dit kan ik ook niet terugvinden in de Nederlandse voorwaarden eerlijk gezegd. Het enige dat ik tegenkom is dat je met een Roaming Unlimited abonnement binnen 60 dagen weer verbinding moet maken met Starlink in het land waar je de spulleboel hebt aangekocht.

Have you tried turning it off and on again?

Het ligt er echt aan wat voor een abonnement je hebt en of de antenne eigendom is of niet.

Als je zelf de eigenaar bent van de antenne kan je je abonnement omzetten naar wat dan ook. Dus ook van residential naar roaming en weer terug. Daarbij gelden dan wel de normale overgang regelingen. Een duurder abonnement gaat direct in, een goedkoper abonnement pas aan het begin van de volgende facturatie periode.

Bij de huidige residential abonnementen die Starlink verkoopt wordt je alleen geen eigenaar van de antenne. Dus als je die wil omzetten naar bijvoorbeeld roaming dan heb je een uitdaging omdat je dat niet mag doen. Je moet dan de antenne terug sturen.

Maar als je eerst roaming neemt (en dus een antenne koopt) en daarna de boel zou willen omzetten naar residential voor een tijdje om daarna weer terug te gaan naar roaming dan zou dat gewoon moeten kunnen. Of je koopt een antenne via bijvoorbeeld Coolblue (als ze leverbaar zijn) en een andere reseller dan zou je ook eigenaar kunnen worden van de antenne.

Ik heb nu Roam Unlimited actief maar ik kan gewoon kiezen voor Residential in de app (niet verder geprobeerd).

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:22
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:16:
[...]

Dit kan ik ook niet terugvinden in de Nederlandse voorwaarden eerlijk gezegd. Het enige dat ik tegenkom is dat je met een Roaming Unlimited abonnement binnen 60 dagen weer verbinding moet maken met Starlink in het land waar je de spulleboel hebt aangekocht.
Kon het ook niet terugvinden maar ik ga het in ieder geval wel proberen… 😁 Zal mijn ervaringen uiteraard delen!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 07:49
Ik heb zojuist dus Roam kit gekocht van Starlink omdat mijn residential niet omgezet kon worden naar roaming. Dus super vreemd dat je toch die melding krijgt. Ik ben nu van plan de residential terug te sturen die ook op m’n camper is gemonteerd en om te wisselen zodra ik die binnenkrijg.

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07 09:09
bart155 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:18:

...

...
Aangezien ik daar zelf nog nooit van gehoord had, heb ik mijn vriend Claude eens door alle Starlink pagina's laten gaan en laten checken.

Daar krijg ik in eerste instantie:
Starlink hanteert de bekende "60-dagen regel": als je van plan bent om langer dan 60 dagen in het nieuwe land te blijven, wordt aangeraden om Starlink over te zetten naar een nieuw account geregistreerd in dat land. Onder de 60 dagen mag je dus gewoon met je bestaande abonnement (inclusief Residential) internationaal reizen — dit staat letterlijk zo in Starlink's eigen Help Center. Starlink

Maar wanneer ik klik op de link waar hij deze info uithaalt, vind ik daar alsnog niets van terug.
Als ik vraag om mij de exacte regel aan te duiden waar dit staat, dan kan hij mij deze ook niet geven, maar komt hij wel met een andere tekst:

Voor Roam-abonnementen bestaat er wél een expliciete, officiële reisregel: je mag met een Roam-abonnement tot 60 dagen per trip in het buitenland reizen (los van adreswijziging), zo staat letterlijk in Starlink's Roam-help center.

Voor Residential bestaat er geen vergelijkbare, officieel gegarandeerde "60 dagen reisregel". Residential is namelijk gekoppeld aan een vaste locatie/cel met capaciteit op die plek. Wat er in de praktijk gebeurt als je 'm meeneemt naar Italië zonder je adres te wijzigen:
  • Het kan werken, als er in die satellietcel in Italië genoeg capaciteit vrij is — Starlink checkt dit niet altijd streng of onmiddellijk.
  • Het is niet gegarandeerd en formeel niet de bedoeling van het Residential-abonnement (dat is voor gebruik op één vast adres).
  • Er is geen duidelijke, door Starlink zelf gepubliceerde "je mag X dagen weg" regel voor deze situatie zoals bij Roam.
  • Als het systeem een mismatch detecteert tussen je GPS-locatie en geregistreerde adres, kan de dienst op een gegeven moment gedegradeerd of onderbroken worden — maar hoelang dat duurt is niet vastgelegd.
Conclusie: de Grok-chat vermengt dus eigenlijk twee verschillende regels door elkaar. Het klopt dat er een 60-dagen-regel bestaat, maar die regel hoort officieel bij Roam, niet bij Residential. Jouw Residential-abonnement heeft geen door Starlink gegarandeerde reisperiode.

Wat er gebeurde:
  • Bij de eerste zoekopdracht kreeg ik vooral resultaten van blogs, RV-forums en SEO-sites (bv. "Starlink 2-Month Rule Explained", diverse vanlife-blogs). Meerdere daarvan beschreven de 60-dagen-regel in algemene termen als "je Starlink-abonnement" of specifiek "Residential", zonder scherp onderscheid te maken tussen Roam en Residential.
  • Ik zag die herhaling over meerdere onafhankelijke bronnen en nam dat te snel als bevestiging aan, in plaats van door te vragen naar de originele, officiële Starlink-tekst zelf.
  • Ik had toen wél al één Starlink-supportpagina in de resultaten (over adreswijziging), maar heb de nuance daarin — dat het specifiek over Roam-activatie bij adreswijziging gaat — niet er goed uitgelicht.
  • Pas toen jij de exacte officiële tekst plakte, moest ik die zin voor zin ontleden, en toen bleek dat de "60 dagen" daar echt aan Roam hangt, niet aan Residential zoals de blogs suggereerden.
Dus: geen trainingsdata-probleem, wel een kwaliteitsprobleem in mijn interpretatie van de zoekresultaten — ik heb secundaire bronnen te veel gewicht gegeven boven de primaire, officiële bron, en dat pas gecorrigeerd nadat jij de exacte formulering aandroeg.

Sorry voor de verwarring — mijn tweede antwoord (Residential heeft geen gegarandeerde reisregel, Roam wel) is degene die klopt met wat Starlink zelf officieel publiceert.

• HGM
  • Niet online

HGM

Ik was van het weekend op grens Belgie/Frankrijk.

Starlink is actief op adres in Frankrijk.

Geprobeerd op adres Belgie te zetten: foutmelding.

Een adres net op de grens in Frankrijk gepakt, en we zaten 6 km in Belgie en dat gaf geen probleem.

Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
HGM schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:58:
Ik was van het weekend op grens Belgie/Frankrijk.

Starlink is actief op adres in Frankrijk.

Geprobeerd op adres Belgie te zetten: foutmelding.

Een adres net op de grens in Frankrijk gepakt, en we zaten 6 km in Belgie en dat gaf geen probleem.
Dus een "roaming residential" abonnement met meerdere adressen in Frankrijk 😁
Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
Die 60 dagen regel is er formeel wel, maar wordt niet actief gehandhaafd buiten een aantal landen. Die is er pas gekomen toen Zuid Afrikanen een Starlink ging regelen in buurlanden waar je het wel kan krijgen. En dat vond zuid Afrika niet leuk. Als "oplossing" is die 60 dagen regel er gekomen. Maar dus alleen op papier of als je in een land bent waar het nog niet actief is.

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Dus een "roaming residential" abonnement met meerdere adressen in Frankrijk 😁
Ja, daarmee is het ook echt goedkoop. Want op meerdere adressen glasvezel is ook niet goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door HGM op 07-07-2026 14:22 ]

De volgende Starlink antenne komt er aan .. de V5 antenne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60XiMARW3hPVx5kgU1PS3VtYW_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjKkgdJf6HmnvQFowU5OWxtJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTXfRU04sAFlIY3Tf8zGvD6mTug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncuUGb7uEpeWHxH0FJxUIRL6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apd2O2p6ecT-r2_zj73JmU1BPYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ4lIHSG98hU5UOtnhCmiqPU.jpg?f=fotoalbum_tile
Het heeft minder antenne elementen dan de huidige "Standaard" (wat een V4 is .. maar iedereen ten onrechte de v3 noemt)

Oleg had in Juni al meer details uit de laatste firmware kunnen peuteren over de V5 ..nu staat er ook in de app code dus meer informatie over de nieuwe antenne.
Ik vond deze vergelijking met afmetingen wel handig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO20bwHGJ450i-CPEuV0UvKyjqI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PcelkRepBm0umm3nBFd1fz5S.jpg?f=user_large
bron

Het lijkt er op dat de V5 veel zaken overneemt van de Mini.

• slijkie
Balen, net de V4 kit gekocht. Ach ja. Heb het toch als WAN2 backup nu in standby modus. Speed lijkt hetzelfde.
slijkie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:45:
Balen, net de V4 kit gekocht. Ach ja. Heb het toch als WAN2 backup nu in standby modus. Speed lijkt hetzelfde.
Los van de afmetingen en stroomverbruik .. lijkt mij de V4 een betere/steviger antenne dan de V5. Daarnaast is hij voorlopig alleen in de US te krijgen als ik zo kijk op de Starlink site. De productie volumes zullen nog niet heel hoog zijn .. en de voorraad van de V4 moet natuurlijk ook nog op.
Ik krijg net een email dat de Starlink service voorwaarden voor het Roam abonnement gaan veranderen.

Voortaan mag je alleen bij een Roam Unlimited abonnement het buiten je eigen land gebruiken, maar dan beperkt tot 30 dagen. Wil je lager dan 30 dagen buiten je eigen land het gebruiken ... Dan moet je priority aanschaffen.

"Gelukkig" hebben ze Europa 1 land gemaakt, dus zolang je de Starlink niet buiten Europa gebruikt is er geen probleem.

Met een Roam 100Gb abonnement mag je alleen maar in je eigen land (maar ook daar is Europa 1 land).

Welke landen ze nu precies onder Europa laten vallen heb ik nog niet gevonden. De service beschrijvingen in het Nederlands gaan halverwege over naar het Pools.. dus lastig lezen.
In het Engels staat er:
Subject to local restrictions and regulatory approvals, the Roam Unlimited Service Plan allows you to access Roam Unlimited Services at any land-based destination where Starlink provides active coverage around the world for up to 30 consecutive days outside the country of your registered service address.
bron

En in de FAQ:
Global Roam eindigt op 10 augustus 2026
Als u geen uitgebreid internationaal gebruik nodig hebt, kunt u ook voor een Roam-abonnement kiezen:

Roam Unlimited: service in uw thuisland, plus maximaal 30 dagen per periode buiten uw thuisland.
Andere Roam-abonnementen: service in uw thuisland. Wilt u Starlink internationaal gebruiken, upgrade dan naar Roam Unlimited, schakel over naar een Priority-abonnement of registreer uw account in een nieuw land.
En daar staat ook een link naar welke landen als "Europa" wordt beschouwd , maar die werkt ook niet.
Edit: in het Engels staat de lijst er wel.

Wil je Roam buiten je "thuisland" gebruiken dan moet je idd de reiziger registratie afronden (waar @Jpiek dus al eerder tegenaan liep)

[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 16-07-2026 00:03 . Reden: Engelse link met Europese landen ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07 08:19
Een “Starlink Micro” zou ook wel m’n interesse hebben. Hoeft niet snel te zijn, 20 mb/s is zat, maar als het het formaat van een grote telefoon heeft kan die echt overal mee. Zeker als je hem met ~25 watt zou kunnen voeden.
Balance schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:42:
Een “Starlink Micro” zou ook wel m’n interesse hebben. Hoeft niet snel te zijn, 20 mb/s is zat, maar als het het formaat van een grote telefoon heeft kan die echt overal mee. Zeker als je hem met ~25 watt zou kunnen voeden.
Ik denk dat die niet gaat komen ...en dat "Direct 2 Cell" gewoon verder uitgewerkt gaat worden .. met dus 4G LTE vanuit de Starlink satellieten.

En de huidige Mini zit eigenlijk het grootste deel van de tijd onder die 25W .. alleen bij het opstarten is het eventjes wat meer. Maar vanwege de benodigde voltages hebben ze dus de 100W USB-c PD afgedwongen (zodat er 20+ Volt uit komt).

• Jpiek
duvekot schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:41:
Ik krijg net een email dat de Starlink service voorwaarden voor het Roam abonnement gaan veranderen.

...
Wil je Roam buiten je "thuisland" gebruiken dan moet je idd de reiziger registratie afronden (waar @Jpiek dus al eerder tegenaan liep)
WTF, dus nu is EU 1 land en heb je dan de reizigersregistratie níet nodig ? :X
Jpiek schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:43:
[...]

WTF, dus nu is EU 1 land en heb je dan de reizigersregistratie níet nodig ? :X
Yep ...

Voor de volledigheid hier de lijst met "Europese landen" :
European Countries
The following countries are grouped as one region for Roam travel:
  • Åland Islands
  • Austria
  • Belgium
  • Bulgaria
  • Croatia
  • Czechia
  • Denmark
  • Estonia
  • Finland
  • France
  • Germany
  • Gibraltar
  • Greece
  • Guernsey
  • Hungary
  • Iceland
  • Isle of Man
  • Ireland
  • Italy
  • Jersey
  • Latvia
  • Liechtenstein
  • Lithuania
  • Luxembourg
  • Malta
  • Netherlands
  • Norway
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
  • Svalbard & Jan Mayen
  • United Kingdom
Andorra staat er niet tussen ... Dus als je daar Starlink wil gebruiken heb je dus roam unlimited nodig EN de reizigersregistratie nodig. (Twee weken geleden nog geweest .. met Starlink)

[ Voor 73% gewijzigd door duvekot op 16-07-2026 08:59 . Reden: Lijst toegevoegd ]

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:10
duvekot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Andorra staat er niet tussen ... Dus als je daar Starlink wil gebruiken heb je dus roam unlimited nodig EN de reizigersregistratie nodig. (Twee weken geleden nog geweest .. met Starlink)
Thx!

Flauw grapje, maar met 20 meter UTP kabel ligt ie toch net weer in Frankrijk?? >:)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

koppie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Thx!

Flauw grapje, maar met 20 meter UTP kabel ligt ie toch net weer in Frankrijk?? >:)
Dan verkijk je je op de grote van Andorra. Het is bijna 500Km2 .. iets meer dan 1/3 van de provincie Utrecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjFDS0L3kNxj_Aw2D2wm0jqHsxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c8HOehdrPkwYLUAxpteF1FGp.png?f=fotoalbum_large

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:51
Erg irritant dat Starlink steeds maar de prijzen en regels blijft veranderen.

Denk wel dat dit mijn laatste jaar is met Starlink op vakantie. Ik merk dat je bij veel campings toch met bomen te maken hebt, waardoor het lastig is om goede zicht te krijgen. En in Frankrijk koop je een 350GB simkaart voor 30 euro voor een maand, uitrol 5G vordert daar zeer goed in icm Mudi 7 hotspot haal ik zo dubbele snelheden dan die ik met de mini haal.

2 maanden Roam unlimited + 10 maanden standby maakt het een prijzig grapje
GrooV schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:09:
Erg irritant dat Starlink steeds maar de prijzen en regels blijft veranderen.

Denk wel dat dit mijn laatste jaar is met Starlink op vakantie. Ik merk dat je bij veel campings toch met bomen te maken hebt, waardoor het lastig is om goede zicht te krijgen. En in Frankrijk koop je een 350GB simkaart voor 30 euro voor een maand, uitrol 5G vordert daar zeer goed in icm Mudi 7 hotspot haal ik zo dubbele snelheden dan die ik met de mini haal.

2 maanden Roam unlimited + 10 maanden standby maakt het een prijzig grapje
Waarom zou je hem 10 maanden op Standby laten staan .. gewoon volledig stoppen (via het web ..niet de app) .. een roaming abonnement kan je (tot nu toe) altijd nog direct weer activeren nml. En start altijd met Roam 100Gb totdat die op is .. en switch daarna pas naar Unlimited voor de rest van de maand . En de volgende maand doe je het zelfde weer.

Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie . En je verbruikt 400Gb per maand ... En je gaat twee maanden op pad:

1 week Roam 100Gb = 45 / 4 = 11.25
3 weken Roam Unlimited = (95 / 4) x 3 = 71.25
Totaal per maand= 82.50

Als je minder data gebruikt .. dan kan je lager met de 100Gb doen .. en wordt het nog goedkoper.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:16
Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie
Wel jammer dat ze niet gewoon tellen vanaf de dag je je je nieuwe abo afsluit. Soms heb je net pech en betaal je weer een hoop extra.

Maarja, Starlink lokt je eerst met mooie prijzen en voorwaarden. Nu hebben ze een beetje mensen lekker gemaakt en klantjes dus hop prijs omhoog! Er is toch geen alternatief!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Mattie112 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Wel jammer dat ze niet gewoon tellen vanaf de dag je je je nieuwe abo afsluit. Soms heb je net pech en betaal je weer een hoop extra.

Maarja, Starlink lokt je eerst met mooie prijzen en voorwaarden. Nu hebben ze een beetje mensen lekker gemaakt en klantjes dus hop prijs omhoog! Er is toch geen alternatief!
Niet helemaal correct .. toen Starlink er net was .. waren er ook "regios" .. en kon je ook niet over de gehele wereld roamen .. dus eigenlijk zijn we terug bij 2 jaar geleden (voor europa).

En de prijzen zelf waren ook eerst hoger .. toen lager een nu weer hoog. Gelukkig is het in Europa nog niet zo duur als in de US of Australië.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:51
duvekot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Waarom zou je hem 10 maanden op Standby laten staan .. gewoon volledig stoppen (via het web ..niet de app) .. een roaming abonnement kan je (tot nu toe) altijd nog direct weer activeren nml. En start altijd met Roam 100Gb totdat die op is .. en switch daarna pas naar Unlimited voor de rest van de maand . En de volgende maand doe je het zelfde weer.

Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie . En je verbruikt 400Gb per maand ... En je gaat twee maanden op pad:

1 week Roam 100Gb = 45 / 4 = 11.25
3 weken Roam Unlimited = (95 / 4) x 3 = 71.25
Totaal per maand= 82.50

Als je minder data gebruikt .. dan kan je lager met de 100Gb doen .. en wordt het nog goedkoper.
Omdat Starlink en het internet mij bang maakt met zeer hoge fee’s als ik moet activeren? Starlink heeft nu niet echt een track record waarbij ze betrouwbaar met hun prijzen en voorwaarden zijn

Daarnaast moet ik per plek kunnen checken of het überhaupt nut heeft , net zoals nu heb ik bijvoorbeeld op bepaalde tijden maar een coverage van 85%

Dus van 2x 95euro naar 2x 95 + 10*10 gegaan scheelt toch 100 euro per jaar

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:37:
[...]

Omdat Starlink en het internet mij bang maakt met zeer hoge fee’s als ik moet activeren? Starlink heeft nu niet echt een track record waarbij ze betrouwbaar met hun prijzen en voorwaarden zijn

Daarnaast moet ik per plek kunnen checken of het überhaupt nut heeft , net zoals nu heb ik bijvoorbeeld op bepaalde tijden maar een coverage van 85%

Dus van 2x 95euro naar 2x 95 + 10*10 gegaan scheelt toch 100 euro per jaar
En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:43:
[...]

En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.
Voor die laatste week zet je hem op Roam 100 ... Tenzij dat niet voldoende is natuurlijk 😁

• HGM
  • Niet online

HGM

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:43:
[...]

Of je draagt hem over en pakt residential als je in hetzelfde land blijft...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P68e5E59jccccnbnBL_nDup52TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WudUYx1Hfp4zxZzqqD9aqIP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Claude een mooi roaming kaartje laten maken. Wat meteen opviel was dat Polen en Cyprus niet op de lijst van "Europese landen" staan.

Op de Starlink beschikbaarheid kaart zelf is er wel Starlink in Polen en Cyprus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9kJpiYZLKypqD8lhkaq65ebK2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NxjvQ21DGua5NScj5Jyg9KOw.png?f=fotoalbum_large

Bosnië, Servië en Montenegro hebben nog geen officiële Starlink dekking .. maar waarom dan andere Balkan landen ook zijn uitgesloten van "Europese landen" is dan ook wel weer bijzonder.

Ik vermoed dat de lijst nog wel aangepast gaat worden.

Daarnaast is er veel onrust in de "zeevaarders" community van mensen die met een zeilboot rond de wereld aan het varen zijn. Die moeten nu echt verschrikkelijk veel meer gaan betalen. Want die kunnen niet eventjes "terugkeren" naar hun basis land .. en herregistratie in een ander land kan maar elke 90 dagen.

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:25:

Daarnaast is er veel onrust in de "zeevaarders" community van mensen die met een zeilboot rond de wereld aan het varen zijn. Die moeten nu echt verschrikkelijk veel meer gaan betalen. Want die kunnen niet eventjes "terugkeren" naar hun basis land .. en herregistratie in een ander land kan maar elke 90 dagen.
Bestellen en na 30 dagen terugsturen.

Als Starlink het zelf moeilijk gaat maken dan blijven alleen dat soort opties over...
HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Bestellen en na 30 dagen terugsturen.

Als Starlink het zelf moeilijk gaat maken dan blijven alleen dat soort opties over...
Beetje lastig als je in Frans Polynesie bij een onbewoond atol voor anker ligt.

https://www.pcmag.com/new...out-digital-nomads-at-sea

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Voor die laatste week zet je hem op Roam 100 ... Tenzij dat niet voldoende is natuurlijk 😁
Ja daar kwam ik ook al op uit!

Neemt niet weg dat dit dan nog eens 45 euro is, terwijl ik liever 95 euro had betaald voor 30 dagen op het moment dat ik het abonnement activeer. Het is wat het is.
HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Of je draagt hem over en pakt residential als je in hetzelfde land blijft...
Wat bedoel je met overdragen? En helaas blijf ik niet in hetzelfde land...

• HGM
  • Niet online

HGM

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Ja daar kwam ik ook al op uit!

Neemt niet weg dat dit dan nog eens 45 euro is, terwijl ik liever 95 euro had betaald voor 30 dagen op het moment dat ik het abonnement activeer. Het is wat het is.

[...]

Wat bedoel je met overdragen? En helaas blijf ik niet in hetzelfde land...
Als je hem op de dag van vertrek overdraagt (aan jezelf, met ander mailadres) dan gaat op dat moment de nieuwe factuurperiode in.

Je moet dan wel voorbij de 90dagen periode zijn geweest.

Zo doe ik het wanneer ik voor 4 weken op zomervakantie ga met de camper.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:15:
[...]

Als je hem op de dag van vertrek overdraagt (aan jezelf, met ander mailadres) dan gaat op dat moment de nieuwe factuurperiode in.

Je moet dan wel voorbij de 90dagen periode zijn geweest.

Zo doe ik het wanneer ik voor 4 weken op zomervakantie ga met de camper.
Hmm, interessant. En dit kan 'straffeloos' zolang je maar na de 90 dagen zit van de laatste overdracht?

• HGM
  • Niet online

HGM

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Hmm, interessant. En dit kan 'straffeloos' zolang je maar na de 90 dagen zit van de laatste overdracht?
Tot op heden werkt het bij mij. Maargoed als je bijv 6 weken weggaat heb je nog altijd dat je voor 2 maanden moet betalen. Maargoed ik kan maar 4 weken weg en voor 95 euro zie ik geen betere optie.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste