Als het voor thuis is ...en stroom geen beperkende factor .. dan is een "standaard" altijd beter dan een Mini. Wat andere ook al zeggen .. groter oppervlak dus meer mogelijkheden om signalen op te vangen en te versturen.Tivoler schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:19:
[...]
Het lijkt erop dat het voor mij eigenlijk wel ideaal is na meermaals nadenken; dus ik hoop dat de mini goed genoeg bereik heeft voor thuis in mijn bos.
Ik heb mijn eigen interne MESH met OpenWRT; werkt perfect. De Mini komt bovenop mijn huis, de nok omdat daar mijn schoorsteen zit. Zo kan ik hem - hoop ik - redelijk uit het zicht kwijt, maar aan de ¨straatkant¨ - want mijn huis zit in een oude muur bij eens stille weg - is ook prima omdat daar mijn schoorsteen zit.
Bij een standard zou ik een router boven in mijn huis moeten hebben, dat is niet ideaal en redelijk nuttloos voor wifi buiten, en voor mijn gasten bied ik eigenlijk nooit wifi aan omdat ze er niet om vragen; maar dat zou dan dus direct in de mini kunnen gezien je je onder het ongeisoleerde dak begeeft. Voordeel twee is dat ik direct buiten wifi heb en toch via VPN naar binnen wil zodra ik mijn eigen interne netwerk niet heb en buiten dan perfect super secure LAN wifi heb!
Het wordt nog even kijken of ik een routeloop kan voorkomen als ik op de mini wifi krijg en wil VPN-ennen naar mijn interne netwerk. Ik denk dat ik met wat fancy DNS instellingen op de mini - mits deze dat kan - wel straigt forward naar binnen kan; wellicht dat de dns/routing van het ding dat zelf al goed genoeg begrijpt.
Ben benieuwd, ik denk dat de mini perfect is voor mij hoewel groter en meer leuker lijkt maar ook gedoe.
Beide kan je in "Bypass Mode" zetten waardoor je het externe IP adres van Starlink (IPv6 en een CGNAT IPv4) op je eigen router kan krijgen. Bij de Mini zit de router in de antenne, maar bij de standaard kan je de officiële router "overslaan" als je maar de juiste PoE voeding naar de antenne kan krijgen.
En met de huidige thuis abonnementen die op snelheid gaan .. en waarbij je dus niets hoeft te betalen voor de antenne is het dus meer de vraag .. welke maximale (!) snelheid wil je hebben. Het is niet voor niets dat Starlink bij het 100Mbps abonnement de Mini meelevert, maar bij 200 en MAX de standaard antenne er bij doet.
Dus ... Als ik geen andere keuze had voor thuis ...zou ik dat extra 10tje per maand wel willen betalen voor de 100Mbps extra en de standaard antenne.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van je portemonnee.
/f/image/648wRH1t8rnQHQoiRGbOxYpa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lpiBDcFAJpENkbFhb92N9xqN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kTLO1SHsTRvAyVrGDalG52o6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tHhM86FWMQGYyChGTMVNRGjE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fuPxYly8ePmOBtv2hQEOBrHv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g7hWpKKqAacPMI6iaHzKSUaZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jHIEriNKpoT5tvwEMJwqCN8M.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lgLwjylqa7H4k1WLxCSZTZof.jpg?f=fotoalbum_large)