• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-08 15:15
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:16:
[...]

Dit kan ik ook niet terugvinden in de Nederlandse voorwaarden eerlijk gezegd. Het enige dat ik tegenkom is dat je met een Roaming Unlimited abonnement binnen 60 dagen weer verbinding moet maken met Starlink in het land waar je de spulleboel hebt aangekocht.
Kon het ook niet terugvinden maar ik ga het in ieder geval wel proberen… 😁 Zal mijn ervaringen uiteraard delen!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 16:38
Ik heb zojuist dus Roam kit gekocht van Starlink omdat mijn residential niet omgezet kon worden naar roaming. Dus super vreemd dat je toch die melding krijgt. Ik ben nu van plan de residential terug te sturen die ook op m’n camper is gemonteerd en om te wisselen zodra ik die binnenkrijg.

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07 09:09
bart155 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:18:
Was net met "Grok" aan het chatten om mijn "Residential" plan om te zetten naar een "Roaming" plan voor onze vakantie naar Italië. Zegt ie doodleuk dit:

...

Yes, your Residential - 100 Mbps plan supports short-term use in Italy (up to 60 days per trip) for vacations within approved regions like the EU—perfect for your summer trip! Just ensure a clear sky view, and check the app for any location alerts upon arrival. Let me know if you need setup tips or have other questions.

...
Aangezien ik daar zelf nog nooit van gehoord had, heb ik mijn vriend Claude eens door alle Starlink pagina's laten gaan en laten checken.

Daar krijg ik in eerste instantie:
Starlink hanteert de bekende "60-dagen regel": als je van plan bent om langer dan 60 dagen in het nieuwe land te blijven, wordt aangeraden om Starlink over te zetten naar een nieuw account geregistreerd in dat land. Onder de 60 dagen mag je dus gewoon met je bestaande abonnement (inclusief Residential) internationaal reizen — dit staat letterlijk zo in Starlink's eigen Help Center. Starlink

Maar wanneer ik klik op de link waar hij deze info uithaalt, vind ik daar alsnog niets van terug.
Als ik vraag om mij de exacte regel aan te duiden waar dit staat, dan kan hij mij deze ook niet geven, maar komt hij wel met een andere tekst:

Voor Roam-abonnementen bestaat er wél een expliciete, officiële reisregel: je mag met een Roam-abonnement tot 60 dagen per trip in het buitenland reizen (los van adreswijziging), zo staat letterlijk in Starlink's Roam-help center.

Voor Residential bestaat er geen vergelijkbare, officieel gegarandeerde "60 dagen reisregel". Residential is namelijk gekoppeld aan een vaste locatie/cel met capaciteit op die plek. Wat er in de praktijk gebeurt als je 'm meeneemt naar Italië zonder je adres te wijzigen:
  • Het kan werken, als er in die satellietcel in Italië genoeg capaciteit vrij is — Starlink checkt dit niet altijd streng of onmiddellijk.
  • Het is niet gegarandeerd en formeel niet de bedoeling van het Residential-abonnement (dat is voor gebruik op één vast adres).
  • Er is geen duidelijke, door Starlink zelf gepubliceerde "je mag X dagen weg" regel voor deze situatie zoals bij Roam.
  • Als het systeem een mismatch detecteert tussen je GPS-locatie en geregistreerde adres, kan de dienst op een gegeven moment gedegradeerd of onderbroken worden — maar hoelang dat duurt is niet vastgelegd.
Conclusie: de Grok-chat vermengt dus eigenlijk twee verschillende regels door elkaar. Het klopt dat er een 60-dagen-regel bestaat, maar die regel hoort officieel bij Roam, niet bij Residential. Jouw Residential-abonnement heeft geen door Starlink gegarandeerde reisperiode.

Wat er gebeurde:
  • Bij de eerste zoekopdracht kreeg ik vooral resultaten van blogs, RV-forums en SEO-sites (bv. "Starlink 2-Month Rule Explained", diverse vanlife-blogs). Meerdere daarvan beschreven de 60-dagen-regel in algemene termen als "je Starlink-abonnement" of specifiek "Residential", zonder scherp onderscheid te maken tussen Roam en Residential.
  • Ik zag die herhaling over meerdere onafhankelijke bronnen en nam dat te snel als bevestiging aan, in plaats van door te vragen naar de originele, officiële Starlink-tekst zelf.
  • Ik had toen wél al één Starlink-supportpagina in de resultaten (over adreswijziging), maar heb de nuance daarin — dat het specifiek over Roam-activatie bij adreswijziging gaat — niet er goed uitgelicht.
  • Pas toen jij de exacte officiële tekst plakte, moest ik die zin voor zin ontleden, en toen bleek dat de "60 dagen" daar echt aan Roam hangt, niet aan Residential zoals de blogs suggereerden.
Dus: geen trainingsdata-probleem, wel een kwaliteitsprobleem in mijn interpretatie van de zoekresultaten — ik heb secundaire bronnen te veel gewicht gegeven boven de primaire, officiële bron, en dat pas gecorrigeerd nadat jij de exacte formulering aandroeg.

Sorry voor de verwarring — mijn tweede antwoord (Residential heeft geen gegarandeerde reisregel, Roam wel) is degene die klopt met wat Starlink zelf officieel publiceert.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Ik was van het weekend op grens Belgie/Frankrijk.

Starlink is actief op adres in Frankrijk.

Geprobeerd op adres Belgie te zetten: foutmelding.

Een adres net op de grens in Frankrijk gepakt, en we zaten 6 km in Belgie en dat gaf geen probleem.

Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
HGM schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:58:

Een adres net op de grens in Frankrijk gepakt, en we zaten 6 km in Belgie en dat gaf geen probleem.
Dus een "roaming residential" abonnement met meerdere adressen in Frankrijk 😁
Dus die 60 dagen regel klopt echt niet.
Die 60 dagen regel is er formeel wel, maar wordt niet actief gehandhaafd buiten een aantal landen. Die is er pas gekomen toen Zuid Afrikanen een Starlink ging regelen in buurlanden waar je het wel kan krijgen. En dat vond zuid Afrika niet leuk. Als "oplossing" is die 60 dagen regel er gekomen. Maar dus alleen op papier of als je in een land bent waar het nog niet actief is.

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Dus een "roaming residential" abonnement met meerdere adressen in Frankrijk 😁
Ja, daarmee is het ook echt goedkoop. Want op meerdere adressen glasvezel is ook niet goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door HGM op 07-07-2026 14:22 ]

De volgende Starlink antenne komt er aan .. de V5 antenne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60XiMARW3hPVx5kgU1PS3VtYW_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjKkgdJf6HmnvQFowU5OWxtJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTXfRU04sAFlIY3Tf8zGvD6mTug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncuUGb7uEpeWHxH0FJxUIRL6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apd2O2p6ecT-r2_zj73JmU1BPYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ4lIHSG98hU5UOtnhCmiqPU.jpg?f=fotoalbum_tile
Het heeft minder antenne elementen dan de huidige "Standaard" (wat een V4 is .. maar iedereen ten onrechte de v3 noemt)

Oleg had in Juni al meer details uit de laatste firmware kunnen peuteren over de V5 ..nu staat er ook in de app code dus meer informatie over de nieuwe antenne.
Ik vond deze vergelijking met afmetingen wel handig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO20bwHGJ450i-CPEuV0UvKyjqI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PcelkRepBm0umm3nBFd1fz5S.jpg?f=user_large
bron

Het lijkt er op dat de V5 veel zaken overneemt van de Mini.

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 16:36
Balen, net de V4 kit gekocht. Ach ja. Heb het toch als WAN2 backup nu in standby modus. Speed lijkt hetzelfde.
slijkie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:45:
Balen, net de V4 kit gekocht. Ach ja. Heb het toch als WAN2 backup nu in standby modus. Speed lijkt hetzelfde.
Los van de afmetingen en stroomverbruik .. lijkt mij de V4 een betere/steviger antenne dan de V5. Daarnaast is hij voorlopig alleen in de US te krijgen als ik zo kijk op de Starlink site. De productie volumes zullen nog niet heel hoog zijn .. en de voorraad van de V4 moet natuurlijk ook nog op.
Ik krijg net een email dat de Starlink service voorwaarden voor het Roam abonnement gaan veranderen.

Voortaan mag je alleen bij een Roam Unlimited abonnement het buiten je eigen land gebruiken, maar dan beperkt tot 30 dagen. Wil je lager dan 30 dagen buiten je eigen land het gebruiken ... Dan moet je priority aanschaffen.

"Gelukkig" hebben ze Europa 1 land gemaakt, dus zolang je de Starlink niet buiten Europa gebruikt is er geen probleem.

Met een Roam 100Gb abonnement mag je alleen maar in je eigen land (maar ook daar is Europa 1 land).

Welke landen ze nu precies onder Europa laten vallen heb ik nog niet gevonden. De service beschrijvingen in het Nederlands gaan halverwege over naar het Pools.. dus lastig lezen.
In het Engels staat er:
Subject to local restrictions and regulatory approvals, the Roam Unlimited Service Plan allows you to access Roam Unlimited Services at any land-based destination where Starlink provides active coverage around the world for up to 30 consecutive days outside the country of your registered service address.
bron

En in de FAQ:
Global Roam eindigt op 10 augustus 2026
Als u geen uitgebreid internationaal gebruik nodig hebt, kunt u ook voor een Roam-abonnement kiezen:

Roam Unlimited: service in uw thuisland, plus maximaal 30 dagen per periode buiten uw thuisland.
Andere Roam-abonnementen: service in uw thuisland. Wilt u Starlink internationaal gebruiken, upgrade dan naar Roam Unlimited, schakel over naar een Priority-abonnement of registreer uw account in een nieuw land.
En daar staat ook een link naar welke landen als "Europa" wordt beschouwd , maar die werkt ook niet.
Edit: in het Engels staat de lijst er wel.

Wil je Roam buiten je "thuisland" gebruiken dan moet je idd de reiziger registratie afronden (waar @Jpiek dus al eerder tegenaan liep)

[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 16-07-2026 00:03 . Reden: Engelse link met Europese landen ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-08 01:43
Een “Starlink Micro” zou ook wel m’n interesse hebben. Hoeft niet snel te zijn, 20 mb/s is zat, maar als het het formaat van een grote telefoon heeft kan die echt overal mee. Zeker als je hem met ~25 watt zou kunnen voeden.
Balance schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:42:
Een “Starlink Micro” zou ook wel m’n interesse hebben. Hoeft niet snel te zijn, 20 mb/s is zat, maar als het het formaat van een grote telefoon heeft kan die echt overal mee. Zeker als je hem met ~25 watt zou kunnen voeden.
Ik denk dat die niet gaat komen ...en dat "Direct 2 Cell" gewoon verder uitgewerkt gaat worden .. met dus 4G LTE vanuit de Starlink satellieten.

En de huidige Mini zit eigenlijk het grootste deel van de tijd onder die 25W .. alleen bij het opstarten is het eventjes wat meer. Maar vanwege de benodigde voltages hebben ze dus de 100W USB-c PD afgedwongen (zodat er 20+ Volt uit komt).

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:14
duvekot schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:41:
Ik krijg net een email dat de Starlink service voorwaarden voor het Roam abonnement gaan veranderen.

...
Wil je Roam buiten je "thuisland" gebruiken dan moet je idd de reiziger registratie afronden (waar @Jpiek dus al eerder tegenaan liep)
WTF, dus nu is EU 1 land en heb je dan de reizigersregistratie níet nodig ? :X
Jpiek schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:43:
[...]

WTF, dus nu is EU 1 land en heb je dan de reizigersregistratie níet nodig ? :X
Yep ...

Voor de volledigheid hier de lijst met "Europese landen" :
European Countries
The following countries are grouped as one region for Roam travel:
  • Åland Islands
  • Austria
  • Belgium
  • Bulgaria
  • Croatia
  • Czechia
  • Denmark
  • Estonia
  • Finland
  • France
  • Germany
  • Gibraltar
  • Greece
  • Guernsey
  • Hungary
  • Iceland
  • Isle of Man
  • Ireland
  • Italy
  • Jersey
  • Latvia
  • Liechtenstein
  • Lithuania
  • Luxembourg
  • Malta
  • Netherlands
  • Norway
  • Portugal
  • Romania
  • Slovakia
  • Slovenia
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
  • Svalbard & Jan Mayen
  • United Kingdom
Andorra staat er niet tussen ... Dus als je daar Starlink wil gebruiken heb je dus roam unlimited nodig EN de reizigersregistratie nodig. (Twee weken geleden nog geweest .. met Starlink)

[ Voor 73% gewijzigd door duvekot op 16-07-2026 08:59 . Reden: Lijst toegevoegd ]

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-08 22:39
duvekot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Andorra staat er niet tussen ... Dus als je daar Starlink wil gebruiken heb je dus roam unlimited nodig EN de reizigersregistratie nodig. (Twee weken geleden nog geweest .. met Starlink)
Thx!

Flauw grapje, maar met 20 meter UTP kabel ligt ie toch net weer in Frankrijk?? >:)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

koppie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Thx!

Flauw grapje, maar met 20 meter UTP kabel ligt ie toch net weer in Frankrijk?? >:)
Dan verkijk je je op de grote van Andorra. Het is bijna 500Km2 .. iets meer dan 1/3 van de provincie Utrecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjFDS0L3kNxj_Aw2D2wm0jqHsxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c8HOehdrPkwYLUAxpteF1FGp.png?f=fotoalbum_large

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 14:26
Erg irritant dat Starlink steeds maar de prijzen en regels blijft veranderen.

Denk wel dat dit mijn laatste jaar is met Starlink op vakantie. Ik merk dat je bij veel campings toch met bomen te maken hebt, waardoor het lastig is om goede zicht te krijgen. En in Frankrijk koop je een 350GB simkaart voor 30 euro voor een maand, uitrol 5G vordert daar zeer goed in icm Mudi 7 hotspot haal ik zo dubbele snelheden dan die ik met de mini haal.

2 maanden Roam unlimited + 10 maanden standby maakt het een prijzig grapje
GrooV schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:09:
Erg irritant dat Starlink steeds maar de prijzen en regels blijft veranderen.

Denk wel dat dit mijn laatste jaar is met Starlink op vakantie. Ik merk dat je bij veel campings toch met bomen te maken hebt, waardoor het lastig is om goede zicht te krijgen. En in Frankrijk koop je een 350GB simkaart voor 30 euro voor een maand, uitrol 5G vordert daar zeer goed in icm Mudi 7 hotspot haal ik zo dubbele snelheden dan die ik met de mini haal.

2 maanden Roam unlimited + 10 maanden standby maakt het een prijzig grapje
Waarom zou je hem 10 maanden op Standby laten staan .. gewoon volledig stoppen (via het web ..niet de app) .. een roaming abonnement kan je (tot nu toe) altijd nog direct weer activeren nml. En start altijd met Roam 100Gb totdat die op is .. en switch daarna pas naar Unlimited voor de rest van de maand . En de volgende maand doe je het zelfde weer.

Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie . En je verbruikt 400Gb per maand ... En je gaat twee maanden op pad:

1 week Roam 100Gb = 45 / 4 = 11.25
3 weken Roam Unlimited = (95 / 4) x 3 = 71.25
Totaal per maand= 82.50

Als je minder data gebruikt .. dan kan je lager met de 100Gb doen .. en wordt het nog goedkoper.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-08 13:17
Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie
Wel jammer dat ze niet gewoon tellen vanaf de dag je je je nieuwe abo afsluit. Soms heb je net pech en betaal je weer een hoop extra.

Maarja, Starlink lokt je eerst met mooie prijzen en voorwaarden. Nu hebben ze een beetje mensen lekker gemaakt en klantjes dus hop prijs omhoog! Er is toch geen alternatief!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Mattie112 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Wel jammer dat ze niet gewoon tellen vanaf de dag je je je nieuwe abo afsluit. Soms heb je net pech en betaal je weer een hoop extra.

Maarja, Starlink lokt je eerst met mooie prijzen en voorwaarden. Nu hebben ze een beetje mensen lekker gemaakt en klantjes dus hop prijs omhoog! Er is toch geen alternatief!
Niet helemaal correct .. toen Starlink er net was .. waren er ook "regios" .. en kon je ook niet over de gehele wereld roamen .. dus eigenlijk zijn we terug bij 2 jaar geleden (voor europa).

En de prijzen zelf waren ook eerst hoger .. toen lager een nu weer hoog. Gelukkig is het in Europa nog niet zo duur als in de US of Australië.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 14:26
duvekot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Waarom zou je hem 10 maanden op Standby laten staan .. gewoon volledig stoppen (via het web ..niet de app) .. een roaming abonnement kan je (tot nu toe) altijd nog direct weer activeren nml. En start altijd met Roam 100Gb totdat die op is .. en switch daarna pas naar Unlimited voor de rest van de maand . En de volgende maand doe je het zelfde weer.

Stel je facturatie periode is precies gelijk met je vakantie . En je verbruikt 400Gb per maand ... En je gaat twee maanden op pad:

1 week Roam 100Gb = 45 / 4 = 11.25
3 weken Roam Unlimited = (95 / 4) x 3 = 71.25
Totaal per maand= 82.50

Als je minder data gebruikt .. dan kan je lager met de 100Gb doen .. en wordt het nog goedkoper.
Omdat Starlink en het internet mij bang maakt met zeer hoge fee’s als ik moet activeren? Starlink heeft nu niet echt een track record waarbij ze betrouwbaar met hun prijzen en voorwaarden zijn

Daarnaast moet ik per plek kunnen checken of het überhaupt nut heeft , net zoals nu heb ik bijvoorbeeld op bepaalde tijden maar een coverage van 85%

Dus van 2x 95euro naar 2x 95 + 10*10 gegaan scheelt toch 100 euro per jaar

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:37:
[...]

Omdat Starlink en het internet mij bang maakt met zeer hoge fee’s als ik moet activeren? Starlink heeft nu niet echt een track record waarbij ze betrouwbaar met hun prijzen en voorwaarden zijn

Daarnaast moet ik per plek kunnen checken of het überhaupt nut heeft , net zoals nu heb ik bijvoorbeeld op bepaalde tijden maar een coverage van 85%

Dus van 2x 95euro naar 2x 95 + 10*10 gegaan scheelt toch 100 euro per jaar
En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.

Have you tried turning it off and on again?

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:43:
[...]

En vooral ook die achterlijke facturering. Ik ga over een paar weken op vakantie en de laatste 7 dagen vallen in een nieuwe cyclus. Moet ik daar dan echt 95 euro voor betalen? Gekkigheid.
Voor die laatste week zet je hem op Roam 100 ... Tenzij dat niet voldoende is natuurlijk 😁

• HGM
  • Niet online

HGM

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:43:
[...]

Of je draagt hem over en pakt residential als je in hetzelfde land blijft...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P68e5E59jccccnbnBL_nDup52TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WudUYx1Hfp4zxZzqqD9aqIP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Claude een mooi roaming kaartje laten maken. Wat meteen opviel was dat Polen en Cyprus niet op de lijst van "Europese landen" staan.

Op de Starlink beschikbaarheid kaart zelf is er wel Starlink in Polen en Cyprus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9kJpiYZLKypqD8lhkaq65ebK2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NxjvQ21DGua5NScj5Jyg9KOw.png?f=fotoalbum_large

Bosnië, Servië en Montenegro hebben nog geen officiële Starlink dekking .. maar waarom dan andere Balkan landen ook zijn uitgesloten van "Europese landen" is dan ook wel weer bijzonder.

Ik vermoed dat de lijst nog wel aangepast gaat worden.

Daarnaast is er veel onrust in de "zeevaarders" community van mensen die met een zeilboot rond de wereld aan het varen zijn. Die moeten nu echt verschrikkelijk veel meer gaan betalen. Want die kunnen niet eventjes "terugkeren" naar hun basis land .. en herregistratie in een ander land kan maar elke 90 dagen.

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:25:

Daarnaast is er veel onrust in de "zeevaarders" community van mensen die met een zeilboot rond de wereld aan het varen zijn. Die moeten nu echt verschrikkelijk veel meer gaan betalen. Want die kunnen niet eventjes "terugkeren" naar hun basis land .. en herregistratie in een ander land kan maar elke 90 dagen.
Bestellen en na 30 dagen terugsturen.

Als Starlink het zelf moeilijk gaat maken dan blijven alleen dat soort opties over...
HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Bestellen en na 30 dagen terugsturen.

Als Starlink het zelf moeilijk gaat maken dan blijven alleen dat soort opties over...
Beetje lastig als je in Frans Polynesie bij een onbewoond atol voor anker ligt.

https://www.pcmag.com/new...out-digital-nomads-at-sea

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:50:
[...]

Voor die laatste week zet je hem op Roam 100 ... Tenzij dat niet voldoende is natuurlijk 😁
Ja daar kwam ik ook al op uit!

Neemt niet weg dat dit dan nog eens 45 euro is, terwijl ik liever 95 euro had betaald voor 30 dagen op het moment dat ik het abonnement activeer. Het is wat het is.
HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:53:
[...]

Of je draagt hem over en pakt residential als je in hetzelfde land blijft...
Wat bedoel je met overdragen? En helaas blijf ik niet in hetzelfde land...

• HGM
  • Niet online

HGM

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Ja daar kwam ik ook al op uit!

Neemt niet weg dat dit dan nog eens 45 euro is, terwijl ik liever 95 euro had betaald voor 30 dagen op het moment dat ik het abonnement activeer. Het is wat het is.

[...]

Wat bedoel je met overdragen? En helaas blijf ik niet in hetzelfde land...
Als je hem op de dag van vertrek overdraagt (aan jezelf, met ander mailadres) dan gaat op dat moment de nieuwe factuurperiode in.

Je moet dan wel voorbij de 90dagen periode zijn geweest.

Zo doe ik het wanneer ik voor 4 weken op zomervakantie ga met de camper.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
HGM schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:15:
[...]

Als je hem op de dag van vertrek overdraagt (aan jezelf, met ander mailadres) dan gaat op dat moment de nieuwe factuurperiode in.

Je moet dan wel voorbij de 90dagen periode zijn geweest.

Zo doe ik het wanneer ik voor 4 weken op zomervakantie ga met de camper.
Hmm, interessant. En dit kan 'straffeloos' zolang je maar na de 90 dagen zit van de laatste overdracht?

• HGM
  • Niet online

HGM

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Hmm, interessant. En dit kan 'straffeloos' zolang je maar na de 90 dagen zit van de laatste overdracht?
Tot op heden werkt het bij mij. Maargoed als je bijv 6 weken weggaat heb je nog altijd dat je voor 2 maanden moet betalen. Maargoed ik kan maar 4 weken weg en voor 95 euro zie ik geen betere optie.
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
Naast de abonnementsprijs nu ook € 10 per maand voor huur kits:

[Afbeelding]
Die 10€ huur per maand voor Residential is weer verdwenen op de site ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anFZcIo9AkqeQE7TGbJlAGc-hC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OzNGabYt0oHJY2F3qnNgqj3m.png?f=fotoalbum_large
(Ook voor de andere residential abonnementen)

Ik voorspelde al dat ze er mee zouden gaan spelen in de prijzen ...
De vraag is dus nu ook weer .. voor hoe lang blijft dat .. en wat doen ze met de huidige klanten?

• skippy01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-08 22:42
Mijn laatste ervaring met Starlink is ook lekker:

Wat een gedoe allemaal weer met de grillen van Musk. Ik zit tegen de reisregistratie aan te hikken, omdat bij account creatie NIEMAND zegt dat je je officiele naam moet gebruiken (dus je doopnamen uit je paspoort) omdat je anders meer dan een jaar later niet die reisregistratie succesvol kan afmaken... Lekkere support ook van Starlink in deze --> neen, we moeten officele documenten hebben die aantonen dat u een andere naam heeft aangenomen... Dat wil ik helemaal niet, ik wil dat Starlink mijn reisregistratie accepteert op mijn doopnamen.... Wat een gedoe zo vlak voor de vakantie...

Heeft iemand anders nog tips voor een service request om dit mogelijk te maken?

En ja, ik ben al bezig met een KIT-transfer naar een ander account (met wel een goede naam), maar dat kan pas als mijn Roam service afgelopen is... Daar krijg ik dus een foutmelding dat de Roam nog te kort actief is om te beeindigen.

Support ticket loopt, maar hulp is niet van hele grote kwaliteit tot nu toe.

• Jpiek
Hoezo andere naam dan, heb je een alias opgegeven ? Mijn accountnaam is mijn achternaam + beide voorletters van mijn volledige naam. Die moest gelijk zijn aan wat er op mijn CC stond nl.

Mijn paspoort is mijn achternaam + volledige doopnaam in Oudhollandsch 🤣

Registratie was in een mum van tijd geregeld. Was wel mijn 2de poging want mijn EU ID card werd niet geaccepteerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Jpiek op 18-07-2026 10:07 ]

• skippy01
Jpiek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:05:
Hoezo andere naam dan, heb je een alias opgegeven ? Mijn accountnaam is mijn achternaam + beide voorletters van mijn volledige naam. Die moest gelijk zijn aan wat er op mijn CC stond nl.

Mijn paspoort is mijn achternaam + volledige doopnaam in Oudhollandsch 🤣

Registratie was in een mum van tijd geregeld. Was wel mijn 2de poging want mijn EU ID card werd niet geaccepteerd.
Ik heb bij accountcreatie gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw, ze was de primaire gebruiker) gebruikt. Er stond ook nergens dat dit (veel later) gebruikt zou worden voor reisregistratie en moet kloppen met een paspoort. Daar lijkt het nu op te falen (Gerry als roepnaam versus Allegonda Gertruda Catharina in het paspoort)... Maar in support ticket leg ik dit ook uit maar daar wordt verscholen achter officiele naamswijziging via formele formulieren...

Dat de naam moet kloppen met de creditcard is blijkbaar weer een andere regel. Die regel lijkt veel soepeler, want de factuur gaat via mijn creditcard en daar lijkt de naam nog niet eens een heel klein beetje op die van mijn vrouw :)

[ Voor 11% gewijzigd door skippy01 op 18-07-2026 12:55 ]

• HGM
  • Niet online

HGM

skippy01 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Ik heb bij accountcreatie gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw, ze was de primaire gebruiker) gebruikt. Er stond ook nergens dat dit (veel later) gebruikt zou worden voor reisregistratie en moet kloppen met een paspoort. Daar lijkt het nu op te falen (Gerry als roepnaam versus Allegonda Gertruda Catharina in het paspoort)... Maar in support ticket leg ik dit ook uit maar daar wordt verscholen achter officiele naamswijziging via formele formulieren...

Dat de naam moet kloppen met de creditcard is blijkbaar weer een andere regel. Die regel lijkt veel soepeler, want de factuur gaat via mijn creditcard en daar lijkt de naam nog niet eens een heel klein beetje op die van mijn vrouw :)
Tja, dit is in mijn ervaring ook wel een ding in Nederland.

In veel andere landen ben je het snel afgeleerd om je roepnaam te blijven gebruiken. Ik doe dat iig eigenlijk nergens meer. Ook bij telefonie abonnement in Frankrijk daar enorm gedoe mee gehad.

Maar probeer je het op te lossen via de chat of heb je echt een ticket aangemaakt?
Als je nog in de chat zit en vastloopt moet je vragen om een ticket aan te maken.

• Jpiek
skippy01 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:53:
[...]

Mja, aangezien het en identificatieregistratie is vind ik het niet heel vreemd dat ze jouw ropenaam + achternaam van je vrouw niet accepteren. Want die persoon bestaat gewoon niet. Kan je niet een 2de persoon toevoegen en dan wel met jouw gegevens ?

Bij mijn poging met EU ID gaven ze ook aan dat evt partner toevoegen en dan met bijbehorend paspoort ook prima was. Alleen had mijn partner óók geen pasport dus dat ging ook niet lukken.

• skippy01
Jpiek schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:22:
[...]

Mja, aangezien het en identificatieregistratie is vind ik het niet heel vreemd dat ze jouw ropenaam + achternaam van je vrouw niet accepteren. Want die persoon bestaat gewoon niet. Kan je niet een 2de persoon toevoegen en dan wel met jouw gegevens ?

Bij mijn poging met EU ID gaven ze ook aan dat evt partner toevoegen en dan met bijbehorend paspoort ook prima was. Alleen had mijn partner óók geen pasport dus dat ging ook niet lukken.
ik had (roepnaam+achternaam) van mijn vrouw bij account creatie gebruikt, niet mijn roepnaam plus achternaam van mijn vrouw 8)7; dat zou inderdaad begrijpelijk onjuist zijn...

• Jpiek
Dan heb ik het slecht gelezen of jij slecht geschreven

"gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw,"

Ik gewoon jezelf toevoegen als gebruiker en het met eigen passport opnieuw proberen...

• skippy01
Jpiek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:29:
Dan heb ik het slecht gelezen of jij slecht geschreven

"gewoon mijn roepnaam + achternaam (van mijn vrouw,"

Ik gewoon jezelf toevoegen als gebruiker en het met eigen passport opnieuw proberen...
Zonder kit transfer? Ik stond al als extra gebruiker op het account, maar kan het met eigen paspoort nog wel een keer proberen als Starlink morgen niet positief reageert in het ticket

• Jpiek
Ja, gewoon de extra gebruker (helemaal prima als je er al in staat) gebruiken voor de ID registratie.

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:42:
Ja, gewoon de extra gebruker (helemaal prima als je er al in staat) gebruiken voor de ID registratie.
Ook al gedaan met mijn broer zodat hij mijn starlink kon overnemen.

En nogmaals: roepnaam is niet voornaam.

Vaak kom je ermee weg, maar het is gewoon niet hezelfde.

• skippy01
HGM schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:44:
[...]

Ook al gedaan met mijn broer zodat hij mijn starlink kon overnemen.

En nogmaals: roepnaam is niet voornaam.

Vaak kom je ermee weg, maar het is gewoon niet hezelfde.
Het extra account (met nu wel de volledige doopnamen in de accountnaam) is succesvol door de reisregistratie gekomen. Dank voor de tips, ik ging ervan uit dat ik de mini moest overdragen naar een nieuw account, maar ben blij dat het zo wel gaat (scheelt weer wat extra stappen).

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

duvekot schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 00:33:
[...]

Die 10€ huur per maand voor Residential is weer verdwenen op de site ...

[Afbeelding]
(Ook voor de andere residential abonnementen)

Ik voorspelde al dat ze er mee zouden gaan spelen in de prijzen ...
De vraag is dus nu ook weer .. voor hoe lang blijft dat .. en wat doen ze met de huidige klanten?
Iemand toevallig al geprobeerd wat er gebeurt als je pauzeert of naar roam switched? Ga je dan wel weer huur betalen, of blijft de 0 eur/maand prijs dan?
Oleg Kutkov heeft weer wat meer details boven water weten te krijgen over de komende Mini2 antenne van Starlink.
Starlink Mini 2 is finally entering production, with a built-in battery now confirmed.

The current hardware revision is mini2_prod1.
The new terminal is slightly smaller than the original Starlink Mini. Its panel PCB measures 225 × 273 mm, compared with 236 × 276 mm for Mini 1.

Average EIRP is also slightly lower: 27.4 dBW, compared with 27.57 dBW.
The transmit duty cycle has been reduced significantly, from 75% to 11%, which will result in lower uplink speeds. This limitation is most likely driven by the terminal’s power budget.

The terminal includes a built-in 4S lithium battery managed by a BQ40Z-series BMS. Battery capacity is currently unknown.
Charging is provided via a USB-C Power Delivery port, supporting an input range of 11–24 V.

The MAC thermal thresholds have been increased to 95°C and 99°C, compared with 79°C and 83°C on Mini 1.
The battery thermal shutdown threshold is set to 80°C.

GPS - present. Explicitly configured for in-motion use.
The SoC is the same "Catapult".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpCFApUoaAxWi5g4a13tcXB8F78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ1HtmV79ycx1ylu5m5O2PGB.jpg?f=fotoalbum_large

Dus volledig USB-c met een interne batterij .. niet duidelijk of er ook nog een losse Ethernet aansluiting op zit.
TumbleCow schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Iemand toevallig al geprobeerd wat er gebeurt als je pauzeert of naar roam switched? Ga je dan wel weer huur betalen, of blijft de 0 eur/maand prijs dan?
De voorwaarden van je huidige residential abonnement staan pauzeren niet toe, en volgens mij wisselen naar Roaming ook niet. Wat ik begreep is dat ook geblokkeerd in de app en web interface.

Maar volgens mij kan je het abonnement elk moment weer opzeggen .. en dan moet je formeel de antenne weer terug sturen. Zou me niets verbazen als je via support toch een wisseling zou kunnen doen.

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07 16:48
Hoe werkt de upgrade van Roam 100GB naar Unlimited ?

Dus ik start 100 GB op dag 1 van facturatie periode; dan betaal ik het volledige bedrag van Roam 100GB ( 45 EUR per maand ).

Na de helft van de maand zit ik op die 100 GB, dus wil ik "upgraden" naar Unlimited . Betaal ik dan 95 / 2 = 47,50 (dus totaal 92,50 voor de hele maand ) ? Of wordt die 45 EUR op de een of andere manier nog verrekend? De documentatie is er niet heel duidelijk over, alleen dat de upgrade pro-rata verrekend wordt, maar denk dat dat alleen over het aantal dagen is, niet over wat je al betaald hebt. Hetzelfde geldt denk ik als je 'standby' aan laat staan.

Dat zou dan betekenen dat het omslagpunt ergens op dag 14-15 zit, dus als je binnen 14 dagen meer dan 100GB data verwacht te gebruiken, dan kun je beter meteen voor Unlimited gaan, anders ben je duurder uit.

Klopt mijn aanname?
aloft schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:43:
Hoe werkt de upgrade van Roam 100GB naar Unlimited ?

Dus ik start 100 GB op dag 1 van facturatie periode; dan betaal ik het volledige bedrag van Roam 100GB ( 45 EUR per maand ).

Na de helft van de maand zit ik op die 100 GB, dus wil ik "upgraden" naar Unlimited . Betaal ik dan 95 / 2 = 47,50 (dus totaal 92,50 voor de hele maand ) ? Of wordt die 45 EUR op de een of andere manier nog verrekend? De documentatie is er niet heel duidelijk over, alleen dat de upgrade pro-rata verrekend wordt, maar denk dat dat alleen over het aantal dagen is, niet over wat je al betaald hebt. Hetzelfde geldt denk ik als je 'standby' aan laat staan.

Dat zou dan betekenen dat het omslagpunt ergens op dag 14-15 zit, dus als je binnen 14 dagen meer dan 100GB data verwacht te gebruiken, dan kun je beter meteen voor Unlimited gaan, anders ben je duurder uit.

Klopt mijn aanname?
Je 100Gb bundel van 45 euro wordt pro rato gecrediteerd ... En de nieuwe bundel wordt pro rato in rekening gebracht. Alleen zetten ze dat niet als twee regels op de factuur .. maar zit het verwerkt in de ene regel voor het Unlimited abonnement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpBV6q-N2iRHCwRua0rxuwZX3-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/glVYtN8wCWQDPQQyb0Hu3eWn.png?f=fotoalbum_large

Ik had dus al 45 euro betaald voor de lopende factuur periode .. en als je eea door rekent dan is die 35.83 inclusief al een deel credit van die 45 euro.

Edit: het is dus altijd voordeliger om de periode te starten met de 100Gb en pas te updaten als je daar doorheen bent. Alleen met de nieuwe roaming regels kan je met de 100Gb niet buiten je "land" roamen. Maar in Europa is dat alleen een probleem als je naar Polen, Andorra, Monaco, de balkan of Cyprus gaat. (Want die zijn op een onverklaarbare wijze niet onderdeel van de "Europese Regio" van Starlink

Edit2: en let op de tijdstippen .. Starlink abonnement loopt altijd op UTC tijden.. dus als je wisselt .. niet in de nacht wisselen . Maar in de ochtend of middag.

[ Voor 13% gewijzigd door duvekot op 21-07-2026 11:04 . Reden: starten met 100GB bundel plus roaming details. ]

• Raspoetin1977
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-08 21:07
Jpiek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:42:
Aangaande de reisregistratie:

Als ik het dus goed begrijp moet ik in het hoofdaccount (geregistreerd met mijn roepnaam) een nieuwe gebruiker toevoegen met mijn paspoortnaam (twee voornamen + achternaam), en dan dat paspoort uploaden?

Dat heb ik geprobeerd maar ik krijg nul op rekest omdat het legitimatiebewijs dat ik heb verstrekt niet overeenkomt met de accountgegevens in hun bestand.

ik heb de extra paspoortgebruiker wel vlak daarvoor aangemaakt.

Doe ik iets verkeerd, moet ik bijvoorbeeld een dag wachten?
Raspoetin1977 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:03:
[...]

Aangaande de reisregistratie:

Als ik het dus goed begrijp moet ik in het hoofdaccount (geregistreerd met mijn roepnaam) een nieuwe gebruiker toevoegen met mijn paspoortnaam (twee voornamen + achternaam), en dan dat paspoort uploaden?

Dat heb ik geprobeerd maar ik krijg nul op rekest omdat het legitimatiebewijs dat ik heb verstrekt niet overeenkomt met de accountgegevens in hun bestand.

ik heb de extra paspoortgebruiker wel vlak daarvoor aangemaakt.

Doe ik iets verkeerd, moet ik bijvoorbeeld een dag wachten?
Welke rol had je die extra user gegeven?

• Raspoetin1977
Beide gebruikers (dus zowel roepnaam als paspoortnaam) de rol van beheerder.

Update: Extra info: ik heb mijn paspoort geüpload via mijn huis wifi gedaan, en niet via de Starlink internetverbinding.

[ Voor 44% gewijzigd door Raspoetin1977 op 21-07-2026 23:20 ]

• Jpiek
Log je ook in als die nieuwe gebruiker voor je de registratie doorloopt ?

Anders hangt je paspoort aan de verkeerde gebruiker lijkt me....

• Raspoetin1977
Nu wel :+
Opnieuw geprobeerd, en het duurt al langer dan de vorige keren (dus ik krijg al niet meteen een afwijzing gelukkig). We wachten af.

Vreemd dat bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker, diegene niet om een nieuw wachtwoord gevraagd wordt. Heb het nu maar opgelost door als de nieuwe gebruiker te doen of ik mijn wachtwoord vergeten was.
Enniewee, bedankt voor de hulp alvast.

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:31

Rio

Ik heb al een boek

-knip referrals mogen hier ook niet.

[ Voor 82% gewijzigd door rens-br op 22-07-2026 20:28 ]

• Raspoetin1977
Het is gelukt! Dank jullie wel!

• skippy01
Ik ben benieuwd of er slimme constructies te bedenken zijn (die ook nog enigszins makkelijk in gebruik zijn) om te spelen met de factureringsperiode. Bij mij loopt die op dit moment van de 27e tot de 26e van de volgende maand. Binnenkort ga ik op de 14e (4 weken) op vakantie. Dat betekent een naar rato van 14e tot 27e, en daarna een volledige periode (27-26 in de maand erna).

Ergens wat pagina's terug las ik iemand die de Mini overdraagt naar een ander account omdat dan de factureringscyclus opnieuw wordt ingesteld. Klopt dat, en moet dit dan een maagdelijk account zijn, dat de overdracht "krijgt" op het juiste tijdstip in de maand om een andere cyclus te starten?

Ook las ik dat stopzetten van de service (dat ga ik na de vakantie doen, ik hoef standby niet en zeker niet tegen €10,- per maand). Maar opnieuw activeren zou geen aanpassing in je cyclus veroorzaken, maar de oude 27->26 in stand houden.

Iemand slimme ideeen (of werkwijze)?
skippy01 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:15:
Ik ben benieuwd of er slimme constructies te bedenken zijn (die ook nog enigszins makkelijk in gebruik zijn) om te spelen met de factureringsperiode. Bij mij loopt die op dit moment van de 27e tot de 26e van de volgende maand. Binnenkort ga ik op de 14e (4 weken) op vakantie. Dat betekent een naar rato van 14e tot 27e, en daarna een volledige periode (27-26 in de maand erna).

Ergens wat pagina's terug las ik iemand die de Mini overdraagt naar een ander account omdat dan de factureringscyclus opnieuw wordt ingesteld. Klopt dat, en moet dit dan een maagdelijk account zijn, dat de overdracht "krijgt" op het juiste tijdstip in de maand om een andere cyclus te starten?

Ook las ik dat stopzetten van de service (dat ga ik na de vakantie doen, ik hoef standby niet en zeker niet tegen €10,- per maand). Maar opnieuw activeren zou geen aanpassing in je cyclus veroorzaken, maar de oude 27->26 in stand houden.

Iemand slimme ideeen (of werkwijze)?
Rijd je rond? Of sta je 4 weken op de zelfde plek? Want als je het laatste doet dan is misschien gewoon een locale sim kaart in een MiFi misschien wel goedkoper.
Hoeveel data denk je te verstoken? Want als dat binnen de 100GB blijft voor de twee weken per facturatie periode dan is dat het goedkoopste (22.50 + 45).

Facturatie periode wordt zo ver ik weet 1 keer op een account getriggerd .. en daarna verandert die niet. Ook niet na stopzetting. Of hardware overdracht (dus helemaal geen antenne meer actief op je account) een aanleiding is om weer een nieuwe facturatie periode te starten als die er weer bij komt weet ik niet zeker. Dat weet @HGM waarschijnlijk wel ..

Een geheel nieuw nog nooit gebruikt account werkt natuurlijk altijd. Dus als je ergens een nieuw gratis email account aan maakt dan zou die truuk natuurlijk wel werken ... Als je de antenne al meer dan 90 dagen op het huidige account actief hebt . En niet binnen 90 dagen na overdracht het zelfde truukje nog een keer wil doen.

Maar met een nog strakkere reis registratie hebben ze straks een beter houvast dat het toch stiekem het zelfde persoon is.

• skippy01
duvekot schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:58:
[...]

Rijd je rond? Of sta je 4 weken op de zelfde plek? Want als je het laatste doet dan is misschien gewoon een locale sim kaart in een MiFi misschien wel goedkoper.
Hoeveel data denk je te verstoken? Want als dat binnen de 100GB blijft voor de twee weken per facturatie periode dan is dat het goedkoopste (22.50 + 45).

Facturatie periode wordt zo ver ik weet 1 keer op een account getriggerd .. en daarna verandert die niet. Ook niet na stopzetting. Of hardware overdracht (dus helemaal geen antenne meer actief op je account) een aanleiding is om weer een nieuwe facturatie periode te starten als die er weer bij komt weet ik niet zeker. Dat weet @HGM waarschijnlijk wel ..

Een geheel nieuw nog nooit gebruikt account werkt natuurlijk altijd. Dus als je ergens een nieuw gratis email account aan maakt dan zou die truuk natuurlijk wel werken ... Als je de antenne al meer dan 90 dagen op het huidige account actief hebt . En niet binnen 90 dagen na overdracht het zelfde truukje nog een keer wil doen.

Maar met een nog strakkere reis registratie hebben ze straks een beter houvast dat het toch stiekem het zelfde persoon is.
Het betreft in het huidige vakantieplan een reis van 4 weken naar Botswana, zonder veel/overal bereik, dus een Roam Unlimited is noodzakelijk, zeker met de nieuwe regels die bepalen dat Roam 100 alleen in je thuisland (lees Europa) mag.

Ik zat te denken aan 2 accounts, eentje met een facuratieperiode per halverwege de maand, en eentje met een facturatie op een kalendermaand. En dan per vakantie bepalen naar wie de Mini overgedragen moet worden... Beetje omslachtig voor die paar centen (bovenop een toch al dure vakantie), maar meer om de continue veranderende regeltjes van meneer Musk te bespelen :)
skippy01 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Het betreft in het huidige vakantieplan een reis van 4 weken naar Botswana, zonder veel/overal bereik, dus een Roam Unlimited is noodzakelijk, zeker met de nieuwe regels die bepalen dat Roam 100 alleen in je thuisland (lees Europa) mag.

Ik zat te denken aan 2 accounts, eentje met een facuratieperiode per halverwege de maand, en eentje met een facturatie op een kalendermaand. En dan per vakantie bepalen naar wie de Mini overgedragen moet worden... Beetje omslachtig voor die paar centen (bovenop een toch al dure vakantie), maar meer om de continue veranderende regeltjes van meneer Musk te bespelen :)
Ik zou dan gewoon dat beetje besparing voor lief nemen .. de reis zelf is al bijzonder genoeg.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Een vriend van me heeft zn residential kit meegenomen naar Italie. Volgens Starlink support geen mogelijkheid om een roaming abonnement op aan te schaffen, iemand tips? Het betalen vindt die geen ramp, je zou denken dat dit prima kan me de bestaande hardware.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:43
Ik heb een residential abonnement met een mini, en draait hier in de achterhoek perfect.
Nu gaan we volgende week met de caravan eerst naar Zeeland en via noord holland nog in Friesland.
Gaat mijn starlink verbinding nog werken of moet ik het service adres aan passen?
Henkpaulus schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:43:
Ik heb een residential abonnement met een mini, en draait hier in de achterhoek perfect.
Nu gaan we volgende week met de caravan eerst naar Zeeland en via noord holland nog in Friesland.
Gaat mijn starlink verbinding nog werken of moet ik het service adres aan passen?
Service adres aanpassen ...zie ook hoe @HGM dat doet met zijn Franse Residential.
HGM schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:58:

Laat maar weten of het gelukt is ...

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:43
Laat maar weten of het gelukt is ...
Dat zal ik doen :)

• Raspoetin1977
duvekot schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:58:
[...]

Of hardware overdracht (dus helemaal geen antenne meer actief op je account) een aanleiding is om weer een nieuwe facturatie periode te starten als die er weer bij komt weet ik niet zeker. Dat weet @HGM waarschijnlijk wel ..
Dat weet ik inmiddels uit ervaring ook; ik heb mijn oorspronkelijke Mini verkocht, en er stond geen antenne meer geregistreerd op mijn account.
Toen de nieuwe binnenkwam, heb ik deze drie dagen voor mijn facturatieperiode geactiveerd, en er werd naar rato een bedrag afgeschreven. Op mijn oorspronkelijke facturatieperiode ging een nieuwe periode van start.

Kortom, bij een hardware overdracht blijft de oorspronkelijke facturatieperiode gehandhaafd.
Raspoetin1977 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Dat weet ik inmiddels uit ervaring ook; ik heb mijn oorspronkelijke Mini verkocht, en er stond geen antenne meer geregistreerd op mijn account.
Toen de nieuwe binnenkwam, heb ik deze drie dagen voor mijn facturatieperiode geactiveerd, en er werd naar rato een bedrag afgeschreven. Op mijn oorspronkelijke facturatieperiode ging een nieuwe periode van start.

Kortom, bij een hardware overdracht blijft de oorspronkelijke facturatieperiode gehandhaafd.
Thx .. dat is nu dus ook duidelijk .. (en jammer dat het niet reset daar door)

• HGM
  • Niet online

HGM

Raspoetin1977 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Maar heb je dan ook wel een nieuwe account aangemaakt?

• Raspoetin1977
HGM schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Maar heb je dan ook wel een nieuwe account aangemaakt?
Nee, gewoon op mijn al bestaande account. Nadat ik de nieuwe antenne ontvangen had, en daarna geactiveerd had, heb ik in het al bestaande account een nieuwe gebruiker toegevoegd vanwege de reisverklaring die ik wilde hebben.
Starlink kan zijn routers gewoon blijven verkopen in de USA.
Trump admin exempts SpaceX’s Starlink from FCC ban on foreign-made routers
A public notice issued by the FCC said Starlink routers received approval from the Department of War (also known as the Department of Defense). SpaceX’s exemption is good until February 1, 2028.
De FCC heeft een nieuwe regeling in het leven geroepen waardoor het verkopen van Routers die niet in de USA ontworpen, gemaakt en samengesteld zijn niet meer verkocht mogen worden. Tenzij je een uitzondering hen verkregen. Tot nu toe hadden alleen Netgear en Amazon en wat andere partijen een uitzondering gekregen ...sinds vandaag staat Starlink daar nu dus ook tussen.

• skippy01
Raspoetin1977 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:42:
[...]

Nee, gewoon op mijn al bestaande account. Nadat ik de nieuwe antenne ontvangen had, en daarna geactiveerd had, heb ik in het al bestaande account een nieuwe gebruiker toegevoegd vanwege de reisverklaring die ik wilde hebben.
zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan, na een hoop gekloot met die reisregistratie op een reeds bestaand account (met verschillen roepnaam/doopnaam). Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je die nieuwe gebruiker loskoppelt van je account en daar dan de Mini naar transferred. Welke facturatiecyclus zou er dan voor de nieuwe gebruiker gaan gelden? dezelfde als de oude (omdat je daar even aan gekoppeld bent geweest, of een nieuwe vanaf/op het moment dat je een creditcard koppelt?
skippy01 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:58:
[...]

zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan, na een hoop gekloot met die reisregistratie op een reeds bestaand account (met verschillen roepnaam/doopnaam). Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je die nieuwe gebruiker loskoppelt van je account en daar dan de Mini naar transferred. Welke facturatiecyclus zou er dan voor de nieuwe gebruiker gaan gelden? dezelfde als de oude (omdat je daar even aan gekoppeld bent geweest, of een nieuwe vanaf/op het moment dat je een creditcard koppelt?
Mooi experiment .. als je weer terug bent (tenzij je het wil proberen voor vertrek >:) )

• Jpiek
Ja, zo gaan mij hobby's wel heel erg door elkaar lopen !

https://homey.app/en-us/app/com.starlink.dish/Starlink/

:*)

• Aivy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 09:48
Voor ons vakantiehuis in Italië ben ik op zoek naar een goede internetoplossing. Op dit moment lijkt Starlink voor mij de beste optie, maar ik heb nog een paar twijfels.

Door het nieuwe abonnementsmodel, waarbij je de schotel kunt huren, is dat voor mijn situatie niet echt interessant. Het huis wordt namelijk niet het hele jaar bewoond. Daarom overweeg ik om de Starlink-schotel gewoon te kopen, zodat ik alleen een abonnement hoef te activeren in de maanden dat we er zijn en het daarna weer kan pauzeren.

Als ik verschillende topics en forums lees, lijkt dat gewoon mogelijk te zijn. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Daarnaast ben ik benieuwd waar ik op moet letten als ik een schotel koop. Zijn er nog verschillen tussen de generaties of types die de moeite waard zijn? Zijn er bepaalde modellen die jullie zouden aanraden of juist afraden?
Aivy schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:56:
Voor ons vakantiehuis in Italië ben ik op zoek naar een goede internetoplossing. Op dit moment lijkt Starlink voor mij de beste optie, maar ik heb nog een paar twijfels.

Door het nieuwe abonnementsmodel, waarbij je de schotel kunt huren, is dat voor mijn situatie niet echt interessant. Het huis wordt namelijk niet het hele jaar bewoond. Daarom overweeg ik om de Starlink-schotel gewoon te kopen, zodat ik alleen een abonnement hoef te activeren in de maanden dat we er zijn en het daarna weer kan pauzeren.

Als ik verschillende topics en forums lees, lijkt dat gewoon mogelijk te zijn. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

Daarnaast ben ik benieuwd waar ik op moet letten als ik een schotel koop. Zijn er nog verschillen tussen de generaties of types die de moeite waard zijn? Zijn er bepaalde modellen die jullie zouden aanraden of juist afraden?
Belangrijkste is .. hoeveel maximale snelheid wil je hebben? En als je wat koopt buiten Starlink om .. bijvoorbeeld 2de hands .. dan is het belangrijk dat je zeker weet dat de antenne helemaal losgekoppeld is van welk account op Starlink dan ook. Zonder dat kan je de antenne niet activeren op je eigen account.

En ben je de enige gebruiker van het huisje? Of zit het ook in de verhuur en wordt het door andere gebruikt? Want dan mag je natuurlijk ook wat andere maatregelen nemen op het netwerk etc

Bij resellers kan je ook een antenne kopen .. maar ik weet niet precies hoe dat tegenwoordig werkt.

Maar ... De huur is toch weer gratis op dit moment?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arCZo-d6HeyoHBe8jnMtrtH3_ss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IfeBMkVpTZK8eZDbVcmmmgtH.png?f=fotoalbum_large

• Aivy
duvekot schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:21:
[...]

Belangrijkste is .. hoeveel maximale snelheid wil je hebben? En als je wat koopt buiten Starlink om .. bijvoorbeeld 2de hands .. dan is het belangrijk dat je zeker weet dat de antenne helemaal losgekoppeld is van welk account op Starlink dan ook. Zonder dat kan je de antenne niet activeren op je eigen account.

En ben je de enige gebruiker van het huisje? Of zit het ook in de verhuur en wordt het door andere gebruikt? Want dan mag je natuurlijk ook wat andere maatregelen nemen op het netwerk etc

Bij resellers kan je ook een antenne kopen .. maar ik weet niet precies hoe dat tegenwoordig werkt.

Maar ... De huur is toch weer gratis op dit moment?
[Afbeelding]
Het huisje is alleen voor eigen gebruik (verstopt in de Toscaanse bergen 😉), dus er hoeven verder geen andere gebruikers of huurders op het netwerk.

Ik zit te denken aan het Residential-abonnement (tot 200 Mbit), dat lijkt voor ons meer dan voldoende.

Huren vind ik op zich niet het grootste probleem. Als ik het goed begrijp moet je, zodra je het abonnement opzegt, de schotel weer terugsturen. Doe je dat niet, dan blijf je ervoor betalen. Omdat het huisje nogal afgelegen ligt en pakketjes ontvangen en versturen daar best een uitdaging is, leek het mij qua gemak handiger om de schotel gewoon vooraf aan te schaffen.

Als ik er één koop, dan waarschijnlijk niet tweedehands maar gewoon nieuw via bijvoorbeeld de Pricewatch of Coolblue. Dan weet ik ook zeker dat ik geen gedoe krijg met een schotel die nog aan een ander Starlink-account gekoppeld is.
Aivy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Het huisje is alleen voor eigen gebruik (verstopt in de Toscaanse bergen 😉), dus er hoeven verder geen andere gebruikers of huurders op het netwerk.

Ik zit te denken aan het Residential-abonnement (tot 200 Mbit), dat lijkt voor ons meer dan voldoende.

Huren vind ik op zich niet het grootste probleem. Als ik het goed begrijp moet je, zodra je het abonnement opzegt, de schotel weer terugsturen. Doe je dat niet, dan blijf je ervoor betalen. Omdat het huisje nogal afgelegen ligt en pakketjes ontvangen en versturen daar best een uitdaging is, leek het mij qua gemak handiger om de schotel gewoon vooraf aan te schaffen.

Als ik er één koop, dan waarschijnlijk niet tweedehands maar gewoon nieuw via bijvoorbeeld de Pricewatch of Coolblue. Dan weet ik ook zeker dat ik geen gedoe krijg met een schotel die nog aan een ander Starlink-account gekoppeld is.
Als het voor je zelf is ...ga je ook nog naar andere plekken op vakantie? Met andere woorden ... Kan je een bijvoorbeeld een Starlink Mini gebruiken voor je andere reizen? En dus met een Roam abonnement?

Voor een Residential in Italië moet je wel een Italiaans Starlink account hebben. Met dus een registratie op een Italiaans adres. Als je dus wat in Nederland koopt .. zorg dat die antenne wel aan je Italiaanse account gekoppeld wordt. De eerste 120 dagen na de eerste registratie kan je hem niet overdragen naar een ander account nml. En daarna maar eens in de 90 dagen.

Pauzeren als je niet in Italië bent is alleen van belang als de regio druk is met andere Starlinks. Anders is gewoon helemaal stop zetten altijd goedkoper, maar moet je wel mobiel internet beschikbaar hebben om weer te activeren.

Bij Coolblue is de Starlink v4 met Gen3 router nu niet op voorraad zag ik .. en dat is wel vaker de laatste tijd. De Mini is er wel .. maar kost je 300 euro. Je kan die ook wel krijgen voor 199 via Starlink, maar koop hem dan via je Italiaanse account . Maar dan moet die ook in Italië afgeleverd worden.

• Aivy
duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Als het voor je zelf is ...ga je ook nog naar andere plekken op vakantie? Met andere woorden ... Kan je een bijvoorbeeld een Starlink Mini gebruiken voor je andere reizen? En dus met een Roam abonnement?

Voor een Residential in Italië moet je wel een Italiaans Starlink account hebben. Met dus een registratie op een Italiaans adres. Als je dus wat in Nederland koopt .. zorg dat die antenne wel aan je Italiaanse account gekoppeld wordt. De eerste 120 dagen na de eerste registratie kan je hem niet overdragen naar een ander account nml. En daarna maar eens in de 90 dagen.

Pauzeren als je niet in Italië bent is alleen van belang als de regio druk is met andere Starlinks. Anders is gewoon helemaal stop zetten altijd goedkoper, maar moet je wel mobiel internet beschikbaar hebben om weer te activeren.

Bij Coolblue is de Starlink v4 met Gen3 router nu niet op voorraad zag ik .. en dat is wel vaker de laatste tijd. De Mini is er wel .. maar kost je 300 euro. Je kan die ook wel krijgen voor 199 via Starlink, maar koop hem dan via je Italiaanse account . Maar dan moet die ook in Italië afgeleverd worden.
Ik denk niet dat ik voor een Roam-abonnement ga. De bedoeling is om de schotel hoog op het dak te monteren om zoveel mogelijk obstakels te vermijden. Daardoor wordt het niet iets wat ik makkelijk meeneem op reis. Maar wie weet verandert dat in de toekomst.

Met pauzeren bedoelde ik inderdaad het abonnement stopzetten. Het huisje wordt maar sporadisch gebruikt, naar verwachting in totaal zo'n zes maanden per jaar. Dan lijkt het me zonde om het abonnement het hele jaar door te laten lopen.

Wacht, kun je de schotel nog wel rechtstreeks via Starlink kopen? Ik had laatst op de Italiaanse website gekeken en kreeg juist de indruk dat alleen huren nog mogelijk was. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Bezorging blijft trouwens wel een uitdaging; het huisje ligt behoorlijk afgelegen, dus dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik liever alles vooraf geregeld heb.

• Jpiek
Aivy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Bezorging blijft trouwens wel een uitdaging; het huisje ligt behoorlijk afgelegen, dus dat is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik liever alles vooraf geregeld heb.
Kopen via een retailer (in NL), meenemen, zelf installeren en dan een abbo op de antenne afsluiten ?

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

Kopen via een retailer (in NL), meenemen, zelf installeren en dan een abbo op de antenne afsluiten ?
Dat werkt niet meer.

Starlink vraagt daar een extra fee voor tegenwoordig.

Ik heb een NL dish die ik nu op adres in Luxemburg wil zetten, en daar vragen ze 180 eur extra voor. Als je dish in Lux koopt het je dat probleem niet.

Dat is voor Italie hetzelfde probleem.

Wel nog aan het chatten omdat ik het maf vind, want ik heb de dish al.

Maar het schijnt door complexe EU regels te komen.
Aivy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:57:
[...]
Ik denk niet dat ik voor een Roam-abonnement ga. De bedoeling is om de schotel hoog op het dak te monteren om zoveel mogelijk obstakels te vermijden. Daardoor wordt het niet iets wat ik makkelijk meeneem op reis. Maar wie weet verandert dat in de toekomst.
Helder .. voor vaste installatie is dan een Starlink Standaard v4 het beste .. maar die moet je dan wel via een reseller in Italië kopen. En kijk of je genoeg hebt aan de standaard router .. of dat je (als een echte Tweaker) je eigen router wil met je eigen WiFi APs etc ..
Met pauzeren bedoelde ik inderdaad het abonnement stopzetten. Het huisje wordt maar sporadisch gebruikt, naar verwachting in totaal zo'n zes maanden per jaar. Dan lijkt het me zonde om het abonnement het hele jaar door te laten lopen.
Ja .. als je nog een andere manier van activeren hebt dan kan dat idd ...als het niet helemaal vol staat met andere Starlinks dus.
Wacht, kun je de schotel nog wel rechtstreeks via Starlink kopen? Ik had laatst op de Italiaanse website gekeken en kreeg juist de indruk dat alleen huren nog mogelijk was. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
De Mini kan je nog via Starlink kopen .. als je via Starlink Residential afneemt ...en daarna stopt .. willen ze je soms ook nog wel een aanbieding doen om de antenne over te nemen of zo (zo iets had ik ergens gelezen)
Dat blijft lastig .. maar als je er zelf bent .. dan weet de Italiaanse post je toch wel te vinden? Of anders bij een postkantoor in de buurt? Of een pakket punt .. dat zal er vast ook wel ergens zijn toch? (Misschien niet op 5min rijden .. maar in een wat grotere plaats in de buurt?)
HGM schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Dat werkt niet meer.

Ik heb een NL dish die ik nu op adres in Luxemburg wil zetten, en daar vragen ze 180 eur extra voor. Als je dish in Lux koopt het je dat probleem niet.

Bijzonder .. waar staat in de voorwaarden etc die 180 euro? If hadden ze dat niet gezegd?

Op de hardware opdracht support pagina staat daar niets over nml.
Hoe kan ik het eigendom van mijn Starlink-hardware overdragen?

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:18:
[...]

Bijzonder .. waar staat in de voorwaarden etc die 180 euro? If hadden ze dat niet gezegd?

Op de hardware opdracht support pagina staat daar niets over nml.
Hoe kan ik het eigendom van mijn Starlink-hardware overdragen?
https://starlink.com/public-files/OutsideRegionFee.pdf?srsltid=AfmBOoohraJExCA7Di93o07OUXXuVpm5aK5p5LJHm5NEB-X7Ike3jv-c

• Jpiek
Damn in talie bij een reseler kopen, het ging me om het 'lastig afleveren' stukje. Zorg dat je hem zelf mee kan nemen naar het uiteindelijke adres...

Ik had de mijne gewoon naar mijn werk laten sturen overigens
Wat ik lees zijn dat de kosten als je een antenne naar een andere regio overdraagt dan waar die oorspronkelijk gekocht is .. maar Nederland en Luxemburg zitten in de zelfde regio.

Als ik zoek in de service voorwaarden dan staat dat in 3.6
Kosten voor gebruik buiten de geautoriseerde zone. Een Starlink-kit die is geactiveerd buiten de regio waarin deze oorspronkelijk is gekocht kan onderworpen zijn aan ‘Kosten voor gebruik buiten de geautoriseerde zone’. Vanwege de volatiliteit van buitenlandse valuta en lokale belastingen kan het bedrag van de Kosten voor gebruik buiten de geautoriseerde zone onderhevig zijn aan kleine variaties. Meer informatie kunt u vinden in de Veelgestelde vragen over Starlink, waaronder een kaart met landen per regio.
Maar die "kaart met landen per regio" vind ik nergens meer terug (even los van de Europese Roaming regio). En zo ver ik weet zaten/zitten Nederland en Luxemburg in dezelfde regio .. tenzij de antenne die je hebt via een grijs circuit eigenlijk van buiten de Europese regio afkomstig is.

Als ik bijvoorbeeld mijn Australische Mini mee zou willen nemen naar Europa .. dan moet ik waarschijnlijk ook wat betalen verwacht ik (hoewel de Mini in Australië duurder is dan in Europa)

• Aivy
HGM schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Dat werkt niet meer.

Damm, Ik dacht het is maar een EU regio dus zou moeten kunnen. Kon tenminste niet vinden dat EU in nog meer sub-regios was verdeeld.

Daar gaat dan mijn idee van kit kopen in NL en dan activeren op Italiaans account.
duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

Wat ik lees zijn dat de kosten als je een antenne naar een andere regio overdraagt dan waar die oorspronkelijk gekocht is .. maar Nederland en Luxemburg zitten in de zelfde regio.

[...]

Maar die "kaart met landen per regio" vind ik nergens meer terug (even los van de Europese Roaming regio). En zo ver ik weet zaten/zitten Nederland en Luxemburg in dezelfde regio .. tenzij de antenne die je hebt via een grijs circuit eigenlijk van buiten de Europese regio afkomstig is.

Als ik bijvoorbeeld mijn Australische Mini mee zou willen nemen naar Europa .. dan moet ik waarschijnlijk ook wat betalen verwacht ik (hoewel de Mini in Australië duurder is dan in Europa)
Zo als ik punt 3.6 van voorwaarde lees en kijk naar het link van @HGM lees ik dat NL en Italie zelfde regio zou moeten zijn :?

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

[...]

Ik kan je met zekerheid melden dat het gaat om een land van aankoop.

Als ik een nieuw abonnement wil afsluiten in Lux krijg ik ook de melding dat ik na 3 dagen na activatie de extra kosten krijgen.

Ik ben nog altijd aan het chatten met Starlink omdat ik het er ook niet mee eens ben. Maar als je nu denkt om in NL een kit te kopen voor Italie krijg je op dit moment hetzelfde probleem.

• Aivy
@HGM zou je ons kunnen laten weten hoe dat bij jou afloopt? Ik heb nog een maand voor dat ik knoop moet door hakken.

• HGM
  • Niet online

HGM

Aivy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:10:
@HGM zou je ons kunnen laten weten hoe dat bij jou afloopt? Ik heb nog een maand voor dat ik knoop moet door hakken.
Als ik er niet uitkom via de chat. Dan activeer ik de service met een virtuele CC die ik daarna direct blokkeer. Dan weet ik iig wat er wel/niet klopt.
Starlink heeft nu op de "Reizen met Starlink Roam" expliciet gemaakt dat Polen echt niet onder de Europese Regio valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lWJxECmMkIniF4LIshqTL2QZGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgQRlNSYxRaYVzT6ITSUNNCb.png?f=fotoalbum_large

En er is nu zelfs een aparte sectie voor Poolse account eigenaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYf8eLOLXUm0UP7oY22l9o63tA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6F2M3LQDuyZdqXiYfKGaWn0l.png?f=fotoalbum_large

Blijft bijzonder dat Polen zo expliciet is uitgesloten, terwijl alle andere buurlanden waar Starlink beschikbaar is wel onder de Europese Regio vallen.

En voor Cyprus en de Andorra is er niet zo'n aparte vermelding.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-08 09:54
Aivy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Je hebt daar geen vast adres waar je wat gaat drinken ofzo? Ons lokale café in Portugal is het adres waar al onze post naar toe gaat. Je kan ze altijd een vergoeding geven.

• Aivy
Jron667 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:02:
[...]

Je hebt daar geen vast adres waar je wat gaat drinken ofzo? Ons lokale café in Portugal is het adres waar al onze post naar toe gaat. Je kan ze altijd een vergoeding geven.
Zal vast wel iets te regellen vallen, we zijn daar nieuw en nog niet zo bekend met de buurt.
SpaceX heeft haar eerste resultaten gedeeld sinds de beursgang.
Voor Starlink specifiek:
  • Verdubbeling van het aantal abonnees naar 12M in het afgelopen jaar.
  • 1.2M nieuwe abonnees in het tweede kwartaal van 2026
  • Gemiddeld 66 US Dollar per maand per klant (gelijk gebleven met Q1)
  • $4.29 Miljard omzet in de afgelopen 12 maanden
  • $2.49 Miljard omzet van consumenten
  • $1.37 Miljard in het afgelopen kwartaal uitgegeven aan nieuwe ontwikkelingen in hardware (capex)
  • $6 Miljard aan toekomstige omzet vanuit de overheid voor Starshield.
Hiet het volledige verslag:
Second Quarter 2026 Earnings Update

En door de beursgang en een obligatie hebben ze voorlopig wel voldoende cash beschikbaar: $100 Miljard op de bank, door $85.7 miljard dollar de beursgang.

• bart155
Starlink rental kit + Roam: mijn ervaring met tegenstrijdige info

Ik zit met een rental kit op een Residential 100 Mbps abonnement en wilde deze zomer gebruiken tijdens mijn vakantie in Italië. Wat volgde was een reeks tegenstrijdige antwoorden van Starlink:
  1. Chatbot (Grok), eerste gesprek: vertelde dat Roam niet mogelijk was op mijn kit vanwege locatie- en kit-beperkingen, maar dat mijn Residential-abonnement wél tot 60 dagen per trip internationaal gebruikt mag worden binnen de EU.
  2. Ik vroeg expliciet: "dus ik kan het gewoon gebruiken in Italië met mijn huidige abonnement?" — bevestigd: ja, tot 60 dagen per trip.
  3. Human agent (eerder ticket, mei): had daarnaast al bevestigd dat mijn kit handmatig omgezet kon worden naar Roam indien nodig.
  4. Human agent (via ticket, ter plekke in Italië): beweerde eerst het tegenovergestelde — rental kits kunnen niet naar Roam, ik zou eerst de kit moeten afkopen. Pas nadat ik expliciet om escalatie vroeg, kreeg ik alsnog het Roaming-abonnement toegewezen.
Resultaat: ik stond in Italië zonder werkende internetverbinding, met drie verschillende, tegenstrijdige antwoorden van Starlink zelf, en moest zelf escaleren voordat er een oplossing kwam.

Ik heb een ticket gestuurd waarin ik alle antwoorden naast elkaar zette (met ticketnummers als bewijs) en gevraagd om een werkende oplossing, ongeacht het mechanisme. Pas na escalatie kreeg ik reactie van Starlink support, die mijn kit als eenmalige uitzondering heeft omgezet naar Roam Unlimited. Na een reboot werkte alles weer.

Update: sinds deze uitzondering kan ik nu wél zelf schakelen tussen de verschillende abonnementen op mijn account. Ik weet niet zeker of dit een permanente wijziging is of dat dit ook weer teruggedraaid gaat worden.

Les: als je een rental kit hebt en naar het buitenland gaat, vertrouw niet blind op de chatbot — vraag expliciet en schriftelijk bevestiging van een human agent, bewaar alle tickets, en wees niet bang om te escaleren als het eerste antwoord niet klopt.
@bart155 iig verbinding dus 😁 .. maar dat een bot niet betrouwbaar is ..dat wisten we al .. en dat de echte medewerkers van Starlink soms ook dingen zeggen die niet kloppen was ook al bekend.

Wat nu interessant is .. is of ze de foute antwoorden van Grok gaan verbeteren .. en wat er gebeurt als je weer terug wil naar Residential.

Had je een abonnement met maandelijkse kosten voor de antenne? Omdat die nu tegenwoordig weer gratis is .... Dus de vraag is wat er straks op je factuur komt te staan. Hadden ze ook gezegd hoeveel je moest gaan betalen om de antenne af te kopen?

• bart155
duvekot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:28:
@bart155 iig verbinding dus 😁 .. maar dat een bot niet betrouwbaar is ..dat wisten we al .. en dat de echte medewerkers van Starlink soms ook dingen zeggen die niet kloppen was ook al bekend.

Wat nu interessant is .. is of ze de foute antwoorden van Grok gaan verbeteren .. en wat er gebeurt als je weer terug wil naar Residential.

Had je een abonnement met maandelijkse kosten voor de antenne? Omdat die nu tegenwoordig weer gratis is .... Dus de vraag is wat er straks op je factuur komt te staan. Hadden ze ook gezegd hoeveel je moest gaan betalen om de antenne af te kopen?
Ja, ik had er wel rekening mee gehouden dat het een moeilijk verhaal zou kunnen worden maar wel allemaal frusterend dus ik heb er ook wel wat moeite voor gedaan. Vrouwke van Starlink zei doodleuk dat ik maar naar de winkel in Italië moest gaan om een Starlink kit te gaan kopen... 8)7 Maar uiteindelijk hebben ze het (na aandringen) netjes opgelost. Met het roam plan heb ik het zelfs op de terugweg in de auto kunnen gebruiken en dat werkte echt perfect. :)

Ik heb ook aangegeven dat ze Grok wat beter moeten instrueren want dat zorgt inderdaad alleen maar voor frustratie, zeker omdat Grok het eerste "aanspreekpunt" is. Volgens mij is het wettelijk ook niet helemaal oke.

Anyways, ik kan dus nu zelf weer het plan terugzetten naar "Residential" en dit zal op 24 augustus gebeuren. Als ik het nu dan zelf weer op "Roam" kan zetten wanneer ik het weer nodig heb dan ben ik helemaal blij. Voor de duidelijkheid, en om je vraag te beantwoorden, ik heb in mei gebruik gemaakt van de aanbieding met de gratis rental kit en het "Residential" plan voor 3 maanden voor € 6,- p/m. Nu moet ik dus wel € 95,- betalen voor het "Roam - Unlimited" plan wat ik nu heb gebruikt.
bart155 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ja, ik had er wel rekening mee gehouden dat het een moeilijk verhaal zou kunnen worden maar wel allemaal frusterend dus ik heb er ook wel wat moeite voor gedaan. Vrouwke van Starlink zei doodleuk dat ik maar naar de winkel in Italië moest gaan om een Starlink kit te gaan kopen... 8)7 Maar uiteindelijk hebben ze het (na aandringen) netjes opgelost. Met het roam plan heb ik het zelfs op de terugweg in de auto kunnen gebruiken en dat werkte echt perfect. :)

Ik heb ook aangegeven dat ze Grok wat beter moeten instrueren want dat zorgt inderdaad alleen maar voor frustratie, zeker omdat Grok het eerste "aanspreekpunt" is. Volgens mij is het wettelijk ook niet helemaal oke.

Anyways, ik kan dus nu zelf weer het plan terugzetten naar "Residential" en dit zal op 24 augustus gebeuren. Als ik het nu dan zelf weer op "Roam" kan zetten wanneer ik het weer nodig heb dan ben ik helemaal blij. Voor de duidelijkheid, en om je vraag te beantwoorden, ik heb in mei gebruik gemaakt van de aanbieding met de gratis rental kit en het "Residential" plan voor 3 maanden voor € 6,- p/m. Nu moet ik dus wel € 95,- betalen voor het "Roam - Unlimited" plan wat ik nu heb gebruikt.
Had je de Roam Unlimited ook echt nodig? En je had deze precies op de start van een factuur periode in laten gaan? Vanwege de discussie met Starlink snap ik dat je direct naar Unlimited bent gegaan ... maar Roam 100GB als start is meestal net wat goedkoper.

• bart155
duvekot schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Had je de Roam Unlimited ook echt nodig? En je had deze precies op de start van een factuur periode in laten gaan? Vanwege de discussie met Starlink snap ik dat je direct naar Unlimited bent gegaan ... maar Roam 100GB als start is meestal net wat goedkoper.
Ik had expliciet om Roam Unlimited gevraagd destijds omdat we het waarschijnlijk met 100 GB niet gingen redden (17 dagen Italië met 5 volwassen en twee kiddos). Ze hebben het meteen in laten ingaan nadat ik het e.e.a. heb laten escaleren.
bart155 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Ik had expliciet om Roam Unlimited gevraagd destijds omdat we het waarschijnlijk met 100 GB niet gingen redden (17 dagen Italië met 5 volwassen en twee kiddos). Ze hebben het meteen in laten ingaan nadat ik het e.e.a. heb laten escaleren.
Dan zal dat vast niet direct op je facturatie datum gebeurt zijn .. dus let daar eventjes op .. want als het toevallig over je facturatie datum heen gaat ... Dan betaal je deel van een maand en een volle maand (omdat residential goedkoper is .. gaat die aanpassing pas bij de volgende facturatie periode starten)
Er heeft iemand goed zitten grasduinen in de support paginas voor de V5 antenne. En daar kwamen ze deze zin tegen:
Note: Standby Mode is not available for V5 hardware.
Wel bijzonder dat dit dan weer "hardware specifiek" is? .. of is het voor wat anders 🤔

In de US werken ze ook aan Starlink Mobile .. hun eigen mobiele operator met hun eigen frequentie etc .. waarbij gezegd werd dat ze ook grond gebaseerde installatie zouden gaan gebruiken. Gisteren in de "earnings call" werd het volgende gezegd:
“The spectrum that we purchased from EchoStar does have terrestrial components, so we definitely intend to build out the terrestrial component,” SpaceX President Gwynne Shotwell said in response to questions on the earnings call. “So you will have not only the capacity from the satellites themselves, but you will have a buildout of the terrestrial, basically the hardware and systems necessary to make a true mobile service exactly what you want it to be.”
bron

En zowel Shotwell als Musk zeggen beide dat ze "femtocellen" willen gaan maken met dus Starlink verbinding:
Shotwell and SpaceX CEO Elon Musk indicated the firm won’t build large cell towers. Instead, the terrestrial component will consist of “little femtocells around the country,” Shotwell said. She said the plan is to put “a cellular base station on the, basically, the gear that holds a Starlink broadband dish.”
Dus ... Als je dat combineert .. hebben ze in de V5 hardware al iets zitten daarvoor? En kan je daarom niet pauzeren omdat de verbinding dan afgeknepen wordt tot 0.5-1.0 Mbps?

In de FCC registratie staat er zo ver ik kan herinneren niets daar over.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Het delen van referrals is hier en op de rest van het forum niet toegestaan.