Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:43:
[...]

't ontgaat me ff denk ik.
Liefst heb ik 1 kabel aan de antenne die ik ergens in de caravan klik aan de 'buitenkant'. Ik zit hie dan ook met een verloop aan de buitenkant als ik een rj45 keystone in de caravanwand bouw...
Ik bedoel zo iets:

https://www.amazon.nl/EDU...r-Satelliet/dp/B0DMVGYY3Q

Dus daarmee kan je met 1 buiten kabel werken. Die splitter laat je lekker aan de ethernet kabel zitten .. en haal je dus beide los.

Aan de andere kant (caravan kant) maar je bijvoorbeeld zo iets:

https://www.amazon.nl/RJ4...Receptacles/dp/B0D5H6VXZ2

Zodat je vanuit buiten een waterdichte verbinding hebt ...

En dan kan je aan de "achterkant" .. dus binnen in de caravan kan je dus vanaf daar gewoon naar je PoE inserter en naar je router binnen.

Dan moet je nog wel besluiten of je de mini in pass through mode gaat zetten .. zodat je de externe IP op je router krijgt .. of dat je van je router een AP maakt .. en de mini de router rol op zich laat nemen.

Of je pakt de Starlink Mini router als mash router in de caravan:

https://www.starlink.com/...f0-e33e-d356-2d667d610c80

Dus buiten gebruik je dus 1 kabel (met een permanente vastgemaakte splitter er op) .. die je dus in de mini kan stoppen aan de ene kant ..en rechtstreeks in de caravan aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:14
Ohw, maar ik heb geen mini maar de standard actuated met :

https://camo.githubuserco...f31313030783632302e706e67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Zelfde principe .. maar dan met deze adapter . Welke je ook vast op de Ethernet kabel kan schroeven ...

https://www.amazon.nl/Ada...s-1200Mbps/dp/B0D25ZDCJ8/

En natuurlijk een PoE inserter binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door duvekot op 03-06-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 16:10
Starlink mini nu voor €199 (aanbieding) tot 16 juni.

https://x.com/Starlink/status/1929767340620894368

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ja jammer, wij hadden hem op iets van 23 maart besteld dus geen recht op "korting achteraf" :(

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Zelfde principe .. maar dan met deze adapter . Welke je ook vast op de Ethernet kabel kan schroeven ...

https://www.amazon.nl/Ada...s-1200Mbps/dp/B0D25ZDCJ8/

En natuurlijk een PoE inserter binnen.
Beide besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
:X .. laat maar weten of het werkt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ik bedoel dus de omzetter van SPX-rj45 en terug en de waterdichte stekkerset, de POE en eigen router heb ik immers al werkend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetje-57
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-06 18:00
Advies gevraagd:
Ik verblijf 6 maanden per jaar in Frankrijk met een goede glasvezel aansluiting (thuisadres, dus geen Starlink nodig).
De andere 6 maanden ben ik onderweg in Frankrijk en Spanje, waarvan 4 in Spanje op een vast adres.
Wat zou voor mij de beste optie zijn (uiteraard met roaming onbeperkt)?
1. Registratie in Spanje en pauzeren tijdens verblijf in Frankrijk?
2. Registratie in frankrijk en pauzeren tijdens verblijf in Frankrijk (met het risico van de de 2 maanden regel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
peetje-57 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
Advies gevraagd:
Ik verblijf 6 maanden per jaar in Frankrijk met een goede glasvezel aansluiting (thuisadres, dus geen Starlink nodig).
De andere 6 maanden ben ik onderweg in Frankrijk en Spanje, waarvan 4 in Spanje op een vast adres.
Wat zou voor mij de beste optie zijn (uiteraard met roaming onbeperkt)?
1. Registratie in Spanje en pauzeren tijdens verblijf in Frankrijk?
2. Registratie in frankrijk en pauzeren tijdens verblijf in Frankrijk (met het risico van de de 2 maanden regel)?
Wat gebeurt er de overige 8 maanden in Spanje? Want misschien is het handiger om daar dan een losse residential antenne neer te zetten .. die eventueel ook door andere daar gebruikt kan worden?

Voor de rest .. de prijs voor Roaming Unlimited is overal in Europa tegenwoordig 72 Euro per maand .. dus daar zit geen verschil tussen.

Ik zou me niet te druk maken over die 2 maanden regel .. ik heb nog niemand in Europa gehoord die er door geraakt was. (Maar ook niet hard gezocht er naar)

Ik zou optie 2 doen .. dat klinkt me logischer in de oren . Zeker als Frankrijk je huis adres is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Wat gebeurt er de overige 8 maanden in Spanje? Want misschien is het handiger om daar dan een losse residential antenne neer te zetten .. die eventueel ook door andere daar gebruikt kan worden?

Voor de rest .. de prijs voor Roaming Unlimited is overal in Europa tegenwoordig 72 Euro per maand .. dus daar zit geen verschil tussen.

Ik zou me niet te druk maken over die 2 maanden regel .. ik heb nog niemand in Europa gehoord die er door geraakt was. (Maar ook niet hard gezocht er naar)

Ik zou optie 2 doen .. dat klinkt me logischer in de oren . Zeker als Frankrijk je huis adres is.
Nu alweer 4 maanden in gebruik buiten het vestigingsland. Zonder melding of problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetje-57
Bedankt voor de info.
Residential neerzetten: ik denk zelf aan een mini voor onderweg.
Ter info:
- woonachtig in Frankrijk (April- September)
- onderweg met camper in oktober
- vast in caravan van november tot maart
- onderweg terug naar Frankrijk voor een maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
peetje-57 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:16:
Bedankt voor de info.
Residential neerzetten: ik denk zelf aan een mini voor onderweg.
Ter info:
- woonachtig in Frankrijk (April- September)
- onderweg met camper in oktober
- vast in caravan van november tot maart
- onderweg terug naar Frankrijk voor een maand
Sowieso een mini voor onderweg ... Maar 4-5 maanden een residential voor bij die caravan in Spanje kan misschien wel interessant zijn. Een residential lite in Spanje kost je 29 euro per maand .. ipv 72 voor roaming unlimited. En bij Residential Lite heb je ook unlimited en misschien wat minder snelheid als het druk is .. maar dat ligt er dus aan waar je zit en hoeveel mensen er Starlink hebben. En gewoon Residential in Spanje kost je 40 per maand .. dus ook nog bijna de helft van Roaming.

Dan heb je per jaar dus maar 4 maanden roaming .. en 4-5 maanden residential .. dat is bij elkaar ook goedkoper. Heb je wel de aanschaf van 2 Mini antennes. Dus dat even uitrekenen na hoeveel maanden dat goedkoper is dan alleen maar 1 roaming abbonement van 72 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ajt0Futdt2aRC7NGsmbSX_adaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IJV44px0Z6SQKX295TxvSSp.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft Nederland dit ook al? Kreeg net de mail, dit is precies wat ik zoek voor mijn backup oplossing.

Vertaling:
Blijf verbonden, zelfs wanneer je op pauze bent gezet

We hebben de pauzefunctie geüpgraded om je verbonden te houden, zelfs wanneer je de volledige Starlink-service niet gebruikt. Voor € 5/maand krijg je het volgende:

• 5 GB aan hogesnelheidsdata voor kritieke momenten (bijv. stroomstoringen, slecht weer en onderbrekingen van bestaande serviceproviders).

• Na 5 GB, onbeperkte lage-snelheidsdata voor tekstberichten, telefoongesprekken of slimme thuissystemen.

• Onmiddellijke reactivering tijdens een noodgeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
slijkie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:24:
[Afbeelding]

Heeft Nederland dit ook al? Kreeg net de mail, dit is precies wat ik zoek voor mijn backup oplossing.

Vertaling:

[...]
Alleen in Peru, Chili, België en Noorwegen
(Zie : Hoe werkt de pauzeservice?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erWgQ3BKhunnQFgL5Y8XZghxYag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HuekH4HsMezads9wtZGMjphm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
duvekot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Sowieso een mini voor onderweg ... Maar 4-5 maanden een residential voor bij die caravan in Spanje kan misschien wel interessant zijn. Een residential lite in Spanje kost je 29 euro per maand .. ipv 72 voor roaming unlimited.
Let wel op dat je met residential niet van regio kan veranderen. Het werkt niet in het hele land (zeker niet bij zo'n groot land als Spanje). Roam natuurlijk wel. Dus als je op verschillende plaatsen kampeert kan dat wel een probleem zijn.

Edit: @peetje-57 zit op een vast adres zie ik, dan zou ik ook residential doen want dan heb je geen voordeel van roam behalve dat je het uit kan zetten.

En je kan dan ook nog camera's ophangen die een oogje in het zeil houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Llopigat op 05-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 16:27
Llopigat schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:19:
[...]

Let wel op dat je met residential niet van regio kan veranderen. Het werkt niet in het hele land (zeker niet bij zo'n groot land als Spanje). Roam natuurlijk wel. Dus als je op verschillende plaatsen kampeert kan dat wel een probleem zijn.
Je mag met een Residential abonnement binnen een land van service adres veranderen, daar zit geen beperking aan (mits er capaciteit is).

Van land naar land moet je voor elk land een apart account aanmaken.

Je kunt een Residential abonnement ook pauzeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Lecenten op 06-06-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetje-57
duvekot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Sowieso een mini voor onderweg ... Maar 4-5 maanden een residential voor bij die caravan in Spanje kan misschien wel interessant zijn. Een residential lite in Spanje kost je 29 euro per maand .. ipv 72 voor roaming unlimited. En bij Residential Lite heb je ook unlimited en misschien wat minder snelheid als het druk is .. maar dat ligt er dus aan waar je zit en hoeveel mensen er Starlink hebben. En gewoon Residential in Spanje kost je 40 per maand .. dus ook nog bijna de helft van Roaming.

Dan heb je per jaar dus maar 4 maanden roaming .. en 4-5 maanden residential .. dat is bij elkaar ook goedkoper. Heb je wel de aanschaf van 2 Mini antennes. Dus dat even uitrekenen na hoeveel maanden dat goedkoper is dan alleen maar 1 roaming abbonement van 72 per maand.
Bedankt,

Dus als ik het goed begrijp heb ik 2 antennes nodig en kan ik niet veranderen van abonnement (roaming wanneer onderweg en residential (light) wanneer in Spanje) en dan 1 antenne registreren in Frankrijk (roaming) en 1 in Spanje (residential (light)) en elk abonnement pauzeren wanneer niet in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
peetje-57 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Bedankt,

Dus als ik het goed begrijp heb ik 2 antennes nodig en kan ik niet veranderen van abonnement (roaming wanneer onderweg en residential (light) wanneer in Spanje) en dan 1 antenne registreren in Frankrijk (roaming) en 1 in Spanje (residential (light)) en elk abonnement pauzeren wanneer niet in gebruik?
Dat zou idd een oplossing kunnen zijn .. want volgens mij heb je dan de laagste kosten per maand, maar een iets grotere aanschaf kosten in eerste instantie. Ik vermoed dat het dan ook handig is om het op twee verschillende accounts te doen .. maar dat weet ik niet zeker. En als er de rest van het jaar in Spanje nog andere activiteiten zijn rondom die caravan daar (ik neem aan een vaste?) dan kan het verhaal misschien weer anders zijn.

Edit: voor residential is er volgens mij geen pauze .. maar alleen annuleren en later weer activeren. Maar effectief is het het zelfde .. maar als Starlink vind dat er geen capaciteit is in het gebied waar je het wil hebben .. dan kan het zijn dat je of extra toeslag betaald ... Of het niet kan heractiveren. Maar omdat ze ook de light aanbieden in Spanje denk ik niet dat er een capaciteit probleem is.

[ Voor 18% gewijzigd door duvekot op 07-06-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:28

evol

hello world

Al een tijdje hier een Gen3 schotel op een luidspreker statief naast het huis.
Werkt over het algemeen prima, maar nu is het bijgebouw klaar en wilde ik de schotel daar op het platte dak leggen. In eerste instantie dacht ik de standaard kick stand te gebruiken, maar na wat gegoogle lijkt dat toch niet zo'n goed idee.

Het platte dak heeft een opstaande rand van een kleine 50cm waar ik eigenlijk binnen wil blijven.
Omdat ik niet wil boren, lijkt een tegelvoet een goede optie, maar die vind ik met mast van minimaal 75cm.
Of dat nou makkelijk in te korten is, weet ik niet, maar misschien een optie.

Hebben jullie nog goede ideeën/suggesties?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://schotelzaak.nl/wi...x30-1-20-meter-hoog-buis/

En een haakse slijper om de buis in te korten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Lecenten schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:41:
[...]
Je kunt een Residential abonnement ook pauzeren.
Oh dat wist ik niet van dat pauzeren. Dat maakt het wel een interessante optie als backup, zeker omdat ik begreep dat je op een gedeactiveerd abo toch 5GB per maand kan gebruiken?

Let wel op dat ze in Spanje tot voor kort een 9 euro "regulatory fee" rekenden. Ik weet niet wat daar nu mee is gebeurd, ik zie hem niet meer maar tot voor kort stond die er wel. Volgens mij zag ik het volgende maand nog maar ik checkte het ff voor ik dit postte en ik zag hem nu niet staan. Maar hij was er zeker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WesYhzpznIhft-nUHUR-6txlUXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LdEtB3xhELD4J75pKCWU9i9h.png?f=user_large

Wellicht is hij niet verdwenen maar krijg je die rekening later apart ofzo dus ik zou het ff checken wat daar mee gebeurd is.

[ Voor 15% gewijzigd door Llopigat op 08-06-2025 06:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Llopigat schreef op zondag 8 juni 2025 @ 06:05:
[...]

Oh dat wist ik niet van dat pauzeren. Dat maakt het wel een interessante optie als backup, zeker omdat ik begreep dat je op een gedeactiveerd abo toch 5GB per maand kan gebruiken?
+@Lecenten
Nee .. een normaal residential abbonement is NIET te pauzeren:

Hoe werkt de pauzeservice?
De optie om de service te pauzeren is alleen beschikbaar voor Roaming- en Priority-serviceabonnementen. Andere serviceabonnementen hebben de optie om de service te annuleren en kunnen in de meeste gebieden later opnieuw worden geactiveerd.
Dus alleen opzeggen en later opnieuw afsluiten.

En de 5Gb "standby dienst" is alleen beschikbaar in 4 landen (zie mijn eerdere post daar over)
Voor klanten in Peru, Chili, België en Noorwegen omvat pauzeren de onderstaande functies tegen een kleine maandelijkse vergoeding:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
duvekot schreef op zondag 8 juni 2025 @ 06:41:
[...]

+@Lecenten
Nee .. een normaal residential abbonement is NIET te pauzeren:

Hoe werkt de pauzeservice?

[...]

Dus alleen opzeggen en later opnieuw afsluiten.

[...]
Het effect van opzeggen en opnieuw afsluiten bij Residential is exact hetzelfde als pauzeren bij Roam. Dus feitelijk kan je Residential wel pauzeren. Je kunt alleen niet gegarandeerd opnieuw afsluiten als er op dat moment geen capaciteit is, maar dat speelt op dit moment nergens in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:30
Vandaag een Starlink standard gen4 aangeschaft. Echter wist ik niet dat je zonder abb af te nemen hem niet kan aanmelden.

Nu gaan we 5 juli op vakantie, hoe gaat dat met het omzetten van het abb tussendoor? wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:30:
Vandaag een Starlink standard gen4 aangeschaft. Echter wist ik niet dat je zonder abb af te nemen hem niet kan aanmelden.

Nu gaan we 5 juli op vakantie, hoe gaat dat met het omzetten van het abb tussendoor? wat kan ik nu het beste doen?
Waar heb je hem gekocht? Als het goed is zou je gewoon via de Starlink app een account kunnen aanmaken ....en daarna je abonnement te activeren.

Hoe activeer ik mijn Starlink?
BELANGRIJK: We raden u aan de Starlink-app te downloaden en te gebruiken om uw kit te activeren.
Opmerking voor aankoop bij detailhandel: Wanneer u een nieuwe detailhandelkit koopt, ontvangt u een uur internettoegang wanneer u uw Starlink voor het eerst aansluit. Hiermee kunt u uw service activeren en het aanmeldingsproces voltooien, zelfs zonder een bestaande internetverbinding. Als u de toegang van één uur hebt uitgeput, kunt u uw Starlink activeren via een andere internetbron en de bovenstaande activeringsstappen volgen.
Omdat je per maand betaald ..is het het handigste om hem dus bijvoorbeeld op de 3de te activeren zodat je weet dat alles werkt voordat je vertrekt.

[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 08-06-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Ik heb hem bij Coolblue gehaald. Maar betekend het dus dat ik hem nu niet kan activeren zonder abb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:12:
Ik heb hem bij Coolblue gehaald. Maar betekend het dus dat ik hem nu niet kan activeren zonder abb?
Heb je dat artikel gelezen wat is doorgegeven had?
Daarin staat precies wat je moet doen .. als je hem nu al wil activeren kan dat .. dan sluit je hem aan en ga je door de registratie proces heen .. maar dan start je abonnement ook direct .. dus vandaar.. wacht tot een paar dagen voor je vertrek .. en doe het dan. Je kan je telefoon verbinden met de Starlink antenne om de gehele activatie te voltooien ..

Maar natuurlijk heb je uiteindelijk wel een abbonement nodig om hem te kunnen blijven gebruiken ... Anders stopt de verbinding er mee na een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Nog een vraagje als ik nu een abb neem, kan ik hem dan tussentijds wijzigen? Van thuis naar roaming. Of de roaming 50gb naar onbeperkt? Want wil hem nu voor de zekerheid activeren als er problemen zijn kan ik nog actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:44:
Nog een vraagje als ik nu een abb neem, kan ik hem dan tussentijds wijzigen? Van thuis naar roaming. Of de roaming 50gb naar onbeperkt? Want wil hem nu voor de zekerheid activeren als er problemen zijn kan ik nog actie ondernemen.
Wijzigingen naar een duurder abonnement gaan direct in .. naar een goedkopere alleen na afloop van de huidige abonnements periode.

Maar of het eenvoudig heen en weer wisselen tussen roaming en Residential altijd goed gaat weet ik niet.

(Sowieso is van Roaming naar Residential een overgegaan naar een goedkopere variant)

Activeren gaat echt wel goed .. daar hoef je niet bang voor te zijn .. en als je het 2-3 dagen voor je vertrek doet (op roaming) dan heb je voldoende tijd als er echt wat mis gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door duvekot op 08-06-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:15:
[...]

:X .. laat maar weten of het werkt :o
Spulletjes binnen, mocht ff duren want verzonden naar een POstNL afhaalpunt wat net daarna is gestopt met afhaalpunt zijn, dus naar mijn huisadres, of nee, toch maar naar een ander afhaalpunt, maar sticker van oude afhaalpunt nog leesbaar op pakje, dus daarheen, oh geen afhaalpunt dus dan maar naar huisadres, , oh nee, toch maar naar een ander afhaalpunt, maar sticker... enz. bij de 5de keer dacht iemand 'he dat pakje ken ik'... |:(

Effin, spx conversiekabel werkt prima, is compatible met mijn andere conversie box dus die en de andere helft van het kabelsetje kan ik achterwege laten. De waterdichte connector ziet er goed en degelijk uit.

Plan word dus conversiekabel van SPX (waterdicht) naar eigen rj45 kabel (kleur en lengte naar keuze 8) ) dan met de waterdichte connector aansluiten op buitenzijde caravan, aan de binnenkant weer een rj45 kabel erin en vervolgens richting POE injector op mijn eerder getoonde setup.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
De actie met een gratis Standaard kit bij een 12 maands abonnement is afgelopen. Daarvoor is nu de Mini gratis bij een 12 maands Residential abonnement.

Zonder Residential abonnement kost de Mini nu (tot 16 juni) 199 euro. De Standaard kost nu 233 euro exclusief verzendkosten via de Starlink website, bij Coolblue 229 euro inclusief verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
De instantie en activeren is gelukt dank je wil! Ik heb nog 2 vraagjes:
- zoemt/bromt jullie schotel en router ook? Het is maar heel licht kwa geluid maar ik hoor het wel.
- klopt het dat de hoeken van de schotel de 2 delen iets of wat open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Hieperdepiep schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:13:
- zoemt/bromt jullie schotel en router ook? Het is maar heel licht kwa geluid maar ik hoor het wel.
Het zoemen/brommen is normaal. Heeft iedereen.

Die 2e kan ik niet bevestigen, en geen zin om het dak op te gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
slijkie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Het zoemen/brommen is normaal. Heeft iedereen.
Hmm, ik hoor niks

..kan ook mijn leeftijd zijn :D
Die 2e kan ik niet bevestigen, en geen zin om het dak op te gaan. :+
De mijne is mooi vlak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Heb je een foto van die hoekjes?

Dat de antenne zelf geluid maakt is bekend ... Gewoon aan de andere kant van de caravan zetten .. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
duvekot schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:25:
[...]

Heb je dat artikel gelezen wat is doorgegeven had?
Daarin staat precies wat je moet doen .. als je hem nu al wil activeren kan dat .. dan sluit je hem aan en ga je door de registratie proces heen .. maar dan start je abonnement ook direct .. dus vandaar.. wacht tot een paar dagen voor je vertrek .. en doe het dan. Je kan je telefoon verbinden met de Starlink antenne om de gehele activatie te voltooien ..

Maar natuurlijk heb je uiteindelijk wel een abbonement nodig om hem te kunnen blijven gebruiken ... Anders stopt de verbinding er mee na een uurtje.
Ik zit eigenlijk in dezelfde situatie geloof ik. Heb ook via Coolblue een gen 3 aangeschaft en wil eigenlijk wel even weten of hij het doet.

We gaan de eerste 3 weken van augustus op vakantie en zou dan eigenlijk graag de roaming pas willen activeren.

Is er een optie om door het registratieproces heen te lopen zonder al een abbonement te activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@Supervedette :
ontvangt u een uur internettoegang wanneer u uw Starlink voor het eerst aansluit. Hiermee kunt u uw service activeren en het aanmeldingsproces voltooien, zelfs zonder een bestaande internetverbinding. Als u de toegang van één uur hebt uitgeput, kunt u uw Starlink activeren via een andere internetbron en de bovenstaande activeringsstappen volgen.
Ik lees dit als 'je kunt ook een uur freewheelen' en via een ándere internetverbinding je registratie/activatie voltooien, maar pin me er niet op vast.

Wij gingen 18-5 op vacantie en stopten de service op 30-5. Daar betaalden we maar 30 euro voor overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Jpiek schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:32:
@Supervedette :

[...]

Ik lees dit als 'je kunt ook een uur freewheelen' en via een ándere internetverbinding je registratie/activatie voltooien, maar pin me er niet op vast.

Wij gingen 18-5 op vacantie en stopten de service op 30-5. Daar betaalden we maar 30 euro voor overigens...
Volgens mij kan je alleen verbinding maken met de Starlink server ... Niet algehele internet toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dat zou genoeg zijn als je alleen wilt testen of de setup werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 20:38
Krijg hier net een mail, roam unlimited verhoogd naar 89 euro. Het is wat met het prijsbeleid bij die bedrijven van Musk…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-fCyXY55h73-tttKI308E_2IFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kklKurpm70DC3WBrUytHUvqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
Magicw00b schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 02:11:
Krijg hier net een mail, roam unlimited verhoogd naar 89 euro. Het is wat met het prijsbeleid bij die bedrijven van Musk…
[Afbeelding]
Hoezo? De prijzen van Tesla’s dalen toch al een poosje? >:)

Maar dit is wel serieus zuur, heb dat ding net van de week aangeschaft…twijfeltwijfel om hem terug te doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Supervedette schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:54:
[...]

Maar dit is wel serieus zuur, heb dat ding net van de week aangeschaft…twijfeltwijfel om hem terug te doen…
Tja, maar een alternatief is er op dit moment niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Het is nog altijd minder dan wat ik betaal voor Unlimited Roaming in Australië.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pErObkktMyhxsIVyel3Zdky6I8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jm65AFYTIBNYBaRDFp2k2xFi.png?f=fotoalbum_large
Die 195 AUD is omgerekend iets van 110 EUR. Maar wat andere ook al zeggen .. er is (nog) geen vergelijkbaar alternatief, zeker niet in de Australische outback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Ach het gaat om Roam, oftewel men is al aan het reizen wat duur is. En logisch als je ‘onberekende’ capaciteit op je sectoren hebt.

De Residential (en al helemaal Lite) is bizar goedkoop. Althans t.o.v van veel landen vaste lijnen en op de plekken waar geen Glas is.

Vind ‘t helemaal niet zo erg. (Nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Supervedette schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:54:
[...]

Dat hoor ik vaker bij elke prijsstijging...

Maar serieus ? Omdat je vakantie nu 89-72= 17 euro per maand duurder wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Dat hoor ik vaker bij elke prijsstijging...

Maar serieus ? Omdat je vakantie nu 89-72= 17 euro per maand duurder wordt ?
Ik deed het eerder op een wifi router met prepaid kaartje van Vodafone…a €14 per week dus ja…

Het internet op een camping is altijd 8)7 8)7 vandaar dat ik het altijd zelf fixte…die €72 was al een redelijke verhoging tov de Vodafone…maargoed misschien moet ik niet zeurn…het is tenslotte vakantie
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Supervedette schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Ik deed het eerder op een wifi router met prepaid kaartje van Vodafone…a €14 per week dus ja…

Het internet op een camping is altijd 7(8)7 b vandaar dat ik het altijd zelf fixte…die €72 was al een redelijke verhoging tov de Vodafone…maargoed misschien moet ik niet zeurn…het is tenslotten vakantie
;)
2 glaasjes wijn of 2 zakken chips minder. Poeh. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Supervedette schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:43:
[...]

En als je je 4/5G Vodafone verbinding vergelijkt met de 100-200mb die je op de Starlink krijgt?

Ken je de Ziggo-wifi reclame ? Zo zaten wij regelmatig in de caravan met onze router en KPN simkaart... In Limburg, in Frankrijk aan de kust etc...

Startlink is mast uitklappen, antenne er op, kabels aansluiten en gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supervedette
Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:48:
[...]

En als je je 4/5G Vodafone verbinding vergelijkt met de 100-200mb die je op de Starlink krijgt?

Ken je de Ziggo-wifi reclame ? Zo zaten wij regelmatig in de caravan met onze router en KPN simkaart... In Limburg, in Frankrijk aan de kust etc...

Startlink is mast uitklappen, antenne er op, kabels aansluiten en gaan....
Heb dat ding 3 jaar zonder problemen gebruikt. Streamen van F1 + youtube van de kids tegelijk…maar dat kan per locatie natuurlijk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 22:27
slijkie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Er zijn natuurlijk ook mensen die Starlink gebruiken tijdens hun langdurige (camper) reis, voor wie het dus eigenlijk hun vaste internet is. Er mag best geklaagd worden als je vaste isp zo vaak prijzen wijzigt die zo fors zijn. Dan gaat het niet meer om twee glaasjes wijn, maar 2 dagen avondeten per maand. Nog meer als je de keuze hebt gemaakt tov 4/5G toen het nog goedkoper was per maand.

Prijswijzigingen zijn ok, maar als de gemiddelde glasvezelboer dit 2x per jaar zou doen zou ook half NL op de achterpoten staan, ook al is het maar 2 biertjes tijdens de stapavond op vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
slijkie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Minder dan een jaar geleden was het nog €59,- , toen werd het €72,- en nu €89,-

Dat is €30,- in 9 maanden tijd. Dat mag best idioot genoemd worden, ongeacht of iemand dat kan betalen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
En ietsjes meer dan een jaar geleden was het nog 99,=
m.a.w. het is altijd nog goedkoper dan dat het was...

En als je op langdurige camperreis bent en 17,=/maand meer is een probleem heb je imho je prioriteiten niet helemaal op orde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Magicw00b schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Minder dan een jaar geleden was het nog €59,- , toen werd het €72,- en nu €89,-

Dat is €30,- in 9 maanden tijd. Dat mag best idioot genoemd worden, ongeacht of iemand dat kan betalen of niet.
En voor die prijs van 59 euro was het 99 euro . Dus 10 euro goedkoper in ietsjes meer dan een jaar ... Dat mag best fijn genoemd worden. >:)
alles is relatief

Edit: what he ⬆️ said

[ Voor 2% gewijzigd door duvekot op 12-06-2025 09:14 . Reden: What he said.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Supervedette schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Heb dat ding 3 jaar zonder problemen gebruikt. Streamen van F1 + youtube van de kids tegelijk…maar dat kan per locatie natuurlijk verschillen.
Idd. en dat probleem vang je met een Startlink dus af... Zorgeloos op vakantie en altijd internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:14:
[...]

En voor die prijs van 59 euro was het 99 euro . Dus 10 euro goedkoper in ietsjes meer dan een jaar ... Dat mag best fijn genoemd worden. >:)
alles is relatief
Kan me herinneren dat we met de verhoging van 59,= naar 72,= exact dezelfde discussie hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

[...]

alles is relatief

Ik heb het abonnement als sinds de 99 euro. Mocht het stijgen naar >200 euro dan is het een ander verhaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Ach, elke euro extra naar Musk’s firma’s is prima. Premium+ abbo op X, duurste starlink abbo, 2 Tesla’s met Autopilot abbo en premium connectivity. Vergeet ik nog iets? Neuralink en BoringCompany kan ik helaas nog niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
[...]

alles is relatief

Ja zo kan ik ook lekker alles recht lullen. Volgens mij was toen de mededeling dat het netwerk inmiddels zo groot is, dat ze door de schaalgrote de prijzen konden verlagen. Het zelfde met de terminals, die zijn ook enorm in prijs gedaald.

Maar goed, blijkbaar mag je hier heen kritiek hebben… fanboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dat is normaal, veel informatie over te vinden op Reddit en ook reacties van Starlink klantenservice.

Wat er in zit is op zich al waterdicht, de buitenste behuizing is volgens mij alleen voor mechanische bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Magicw00b schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
[...]
Ja zo kan ik ook lekker alles recht lullen. Volgens mij was toen de mededeling dat het netwerk inmiddels zo groot is, dat ze door de schaalgrote de prijzen konden verlagen. Het zelfde met de terminals, die zijn ook enorm in prijs gedaald.
Feit blijft natuurlijk dat het nu alsnog goedkoper is dan een jaar terug... En als je op wilt zeggen kan dat dezelfde maand nog...
fanboys
Tjonge wat een dooddoener zeg...

hater... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Magicw00b schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Maar goed, blijkbaar mag je hier heen kritiek hebben… fanboys
Natuurlijk mag je kritiek hebben .. en als je ingestapt was bij 59 euro dan snap ik ook wel dat het een grote verhoging is ..

En vergeet niet dat ik zelfs meer betaal in Australië .. maar omdat er dus weinig alternatieven zijn .. blijf ik bij Starlink. En ik heb ook jaren rond gereden met MiFi accesspoints in Europa .. zelfs toen 3G net opkwam ... Maar je regelmatig toch met edge zat opgescheept (als je geluk had) .. als je überhaupt dekking had.

En omdat Starlink weet dat ze geen echte concurrentie hebben .. zullen ze intern net als elk ander bedrijf kijken wat er mogelijk is rondom de prijzen van hun producten/diensten. De vraag die je zelf altijd moet stellen is . Wanneer kan ik zelf een prijs niet meer verantwoorden .. en vandaar dat ik ook zei .. alles is relatief.

Binnen Europa is het echt afhankelijk van waar je zit en hoe je reist .. waarbij de concurrentie van mobiele aanbieders een stuk groter is. Dus als ik steeds op een camping ga staan in het midden van een stad . Dan is het eigenlijk niet nodig .. zelfs overbodig omdat je al betaald voor je mobiele abonnement. Maar als je de buitengebieden opzoekt .. maar je wil toch verbinding hebben . .. dan is het een persoonlijke keuze.

In Australië is het een no-brainer .. en zelfs een life saver omdat alles leeg en zonder dekking zit. En ja . het is niet de enige manier voor communicatie die we bij ons hebben .. ook een Garmin Inreach is binnen handbereik. Zonder nood communicatie middelen moet je echt niet op pad gaan in Australië.

En natuurlijk .. in de middle of nowhere gewoon via een VPN naar Nederland via VoWiFi gewoon bereikbaar kunnen zijn op je Nederlandse mobiele nummer is (voor een Tweaker) ook gewoon wel kicken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Hier ook de prijsverhoging. Wel jammer, eerste vakantie om het te gebruiken meteen duurder. En ja het is geen probleem. Maar het verschil met een lokaal (e)simmetje is wel weer kleiner geworden. En ook zo plotseling... Eerst adverteren met korting op de hardware en dan de prijs verhogen -O-

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Als ik de mail goed begrepen heb is de verhoging voor 'nieuwe klanten' en niet voor mensen die al een abbo hebben lopen, die krijgen een korting.

Of die ook geldt als je je abbo gepauzeerd hebt is me dan weer niet duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 15:04
Ik woon in België en ben aan het inventariseren wat mijn mogelijkheden zijn. Ik wil liefst niet meer afhankelijk zijn van Base/Telenet en Proximus haalt beroerde snelheden. Ik kan de antenne redelijk open plaatsen.

- Wat zijn de snelheden van starlink? Ik zou dan voor Home kiezen Maar zie nergens snelheden op de site.
- Maakt het uit welke ''antenne''/hardware ik neem voor de snelheid?
- Lite is geeft een mooie prijs maar ik kan nergens vinden welke snelheden ze halen. is er een groot snelheidsverschil tijdens piekuren?
"Gebruikers met een Residential Lite-abonnement krijgen prioriteit na Residential en ervaren lagere snelheden tijdens piekuren"
- Is unlimited data ook echt unlimited? Ik verbruik momenteel 1 / 1.5 TB per maand.

Hopelijk kan iemand mij helpen met zijn/haar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:23:
Als ik de mail goed begrepen heb is de verhoging voor 'nieuwe klanten' en niet voor mensen die al een abbo hebben lopen, die krijgen een korting.

Of die ook geldt als je je abbo gepauzeerd hebt is me dan weer niet duidelijk...
Ik heb inderdaad een tegoed van 17 euro staan nu.
Maar of dat voor de volgende maanden ook gaat gebeuren kan ik er niet uit opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Awesomo4k schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:25:
Ik woon in België en ben aan het inventariseren wat mijn mogelijkheden zijn. Ik wil liefst niet meer afhankelijk zijn van Base/Telenet en Proximus haalt beroerde snelheden. Ik kan de antenne redelijk open plaatsen.

- Wat zijn de snelheden van starlink? Ik zou dan voor Home kiezen Maar zie nergens snelheden op de site.
- Lite is geeft een mooie prijs maar ik kan nergens vinden welke snelheden ze halen. is er een groot snelheidsverschil tijdens piekuren?
"Gebruikers met een Residential Lite-abonnement krijgen prioriteit na Residential en ervaren lagere snelheden tijdens piekuren"
- Is unlimited data ook echt unlimited? Ik verbruik momenteel 1 / 1.5 TB per maand.

Ik heb dit net gevonden: Dat is al een antwoord:
Typische downloadsnelheden variëren van 45 - 130 Mbps (in vergelijking met 100 - 270+ Mbps voor het serviceabonnement Residential)
Typische uploadsnelheden variëren van 10 - 20 Mbps *U kunt op elk moment upgraden naar de service Starlink 'Residential'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:23:

Voor zover ik begrijp is dat eenmalig die korting.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Awesomo4k schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb dit net gevonden: Dat is al een antwoord:
Typische downloadsnelheden variëren van 45 - 130 Mbps (in vergelijking met 100 - 270+ Mbps voor het serviceabonnement Residential)
Typische uploadsnelheden variëren van 10 - 20 Mbps *U kunt op elk moment upgraden naar de service Starlink 'Residential'
Ik heb op 2 locaties starlink en een mini voor roaming.

Op de 2 vaste locaties heb ik 1 residential en 1 residential lite. In praktisch alle uren heb ik speedtests (automatisch) laten doen en merk nauwelijks verschil, rond de 200-350 beiden.

Ik zou gewoon het Lite nemen en dan eventueel upgraden later als je toch merkt dat trager is. Het hangt helemaal af van je ‘sector’, of er veel gebruikers daar zijn of niet.

Tenzij je de nieuwste v4 kit ‘gratis’ krijgt bij een normaal residential abbo voor 1 jaar. Dan haal je het er zo wel uit. Dan zou ik dat doen als eerste jaar.

Data is inderdaad unlimited, ben nog geen beperkingen tegen gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door slijkie op 12-06-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
slijkie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:05:
[...]
Die mini, heb je daar ook minder snelheid mee? Of vaker verbroken verbindingen? Ik ben wel benieuwd hoe goed dat werkt met die kleinere antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:43
Llopigat schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Die mini, heb je daar ook minder snelheid mee? Of vaker verbroken verbindingen? Ik ben wel benieuwd hoe goed dat werkt met die kleinere antenne.
Snelheid is minder snel (denk aan ~100 Mbps down en tussen 10 en 30 Mbps up in Nederland, soms uitschieters naar 200 Mbps download). Bij mij is die net zo stabiel als de grotere broer.
In IJsland haalde ik wel 300+ Mbps met de Mini, dat was wel geinig.

Dit haalde ik een paar weken geleden met Residential Lite op een Mini:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/17802414184.png

Wel bekabeld, want de wifi is niet zo top.

[ Voor 15% gewijzigd door Pilovali op 12-06-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 22:27
Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:13:
En ietsjes meer dan een jaar geleden was het nog 99,=
m.a.w. het is altijd nog goedkoper dan dat het was...

En als je op langdurige camperreis bent en 17,=/maand meer is een probleem heb je imho je prioriteiten niet helemaal op orde....
Het gaat er natuurlijk niet direct om of iets een probleem is qua niet meer kunnen betalen. Als een zak aardappelen van 2 euro binnen een jaar naar 10 euro gaat, kan ik het nog steeds betalen, maar vind ik het wel van de zotte. Het gaat er om dat Starlink helaas alles kan maken qua prijs, omdat ze (nog) geen concurrentie hebben en dat ook gewoon doen. Eigenlijk kan het zo zijn dat ze net zo goed alles naar 300 euro gaan zetten volgend jaar, want wie houdt ze tegen. Dus Starlink aanschaffen (en ook de hardware) is een beetje Russisch roulette, volgende maand kan het een teintje zijn of 200 euro. Je weet het gewoon niet en dat maakt het voor mij moeilijk om voor Starlink te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Awesomo4k schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:25:

- Ik haal in Nederland (3 keer per dag automatische speedtest) gemiddeld 300/20 Mbps down/up.
- Ja, neem de Standaard
- Hangt er van af hoeveel andere abonnees in je omgeving zitten, zijn dat er weinig dan zal er weinig verschil zijn tussen Lite en Residential.
- Is echt unlimited, 1.5 TB per maand is geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Feit blijft natuurlijk dat het nu alsnog goedkoper is dan een jaar terug... En als je op wilt zeggen kan dat dezelfde maand nog...

[...]

Tjonge wat een dooddoener zeg...

hater... >:)
:(:) <3 <3 :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
lucash schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Het gaat er natuurlijk niet direct om of iets een probleem is qua niet meer kunnen betalen. Als een zak aardappelen van 2 euro binnen een jaar naar 10 euro gaat, kan ik het nog steeds betalen, maar vind ik het wel van de zotte. Het gaat er om dat Starlink helaas alles kan maken qua prijs, omdat ze (nog) geen concurrentie hebben en dat ook gewoon doen. Eigenlijk kan het zo zijn dat ze net zo goed alles naar 300 euro gaan zetten volgend jaar, want wie houdt ze tegen.
Ik, laat ik het anders parafraseren ; ik vindt 89 euro per maand voor een vrijwel altijd en overal beschikbare internetverbinding terwijl je op reis bent helemaal geen slechte deal.

Dat wordt bij 300 euro wel degelijk anders, en ik denk dat ze dat bij Starlink ok wel snappen dat er dan een hoop mensen afhaken.

En Starlink heeft concurrentie, o.a. van 5G en van inmiddels/binnenkort een Europese aanbieder.

Ik had meerdere keuzes iig voor ik voor Starlink koos, met el z'n voor- en nadelen. 4/5G, Openbare Wifi, Wifi van de camping... Kwalitatief is Starlink de beste, is dat 'geen concurrentie' ? Misschien, maar dat ligt dan ook aan de concurrentie...
Dus Starlink aanschaffen (en ook de hardware) is een beetje Russisch roulette, volgende maand kan het een teintje zijn of 200 euro. Je weet het gewoon niet en dat maakt het voor mij moeilijk om voor Starlink te kiezen.
Je kunt, zoals de mail aangeeft, op zeggen per volgende maand, en je krijgt nu korting o de hoge prijs. Je bent dus niet verplicht die prijsverhoging te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Llopigat schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Snelheid is iets minder, maar zeker zeer acceptabel, denk ongeveer 100-200 gemiddeld. Niet perse vaker verbroken, mits op een locatie met vrij zicht zonder belemmeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
lucash schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Het gaat er natuurlijk niet direct om of iets een probleem is qua niet meer kunnen betalen. Als een zak aardappelen van 2 euro binnen een jaar naar 10 euro gaat, kan ik het nog steeds betalen, maar vind ik het wel van de zotte. Het gaat er om dat Starlink helaas alles kan maken qua prijs, omdat ze (nog) geen concurrentie hebben en dat ook gewoon doen. Eigenlijk kan het zo zijn dat ze net zo goed alles naar 300 euro gaan zetten volgend jaar, want wie houdt ze tegen. Dus Starlink aanschaffen (en ook de hardware) is een beetje Russisch roulette, volgende maand kan het een teintje zijn of 200 euro. Je weet het gewoon niet en dat maakt het voor mij moeilijk om voor Starlink te kiezen.
2 naar 10 euro is 400% stijging, dat is dit natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Ik, laat ik het anders parafraseren ; ik vindt 89 euro per maand voor een vrijwel altijd en overal beschikbare internetverbinding terwijl je op reis bent helemaal geen slechte deal.
Dat is waar. En satteliet is traditioneel heel duur. Moet je eens zien wat je ook vandaag de dag betaalt voor een extreem trage verbinding bij Iridium :') Daar heb je voor 89 euro nauwelijks een paar MB dataverkeer en met 2400bps snelheid :F Dat is wat ik op mijn XT PC had in 1990.

Zie: https://satellitephonesto...le/details/iridium-go-252 . 900$ voor het modem. Er is een unlimited abo maar dat heeft alsnog maar 2400 baud. Dat is dus 2,4kbps of 0,002 megabit/s _O- Voor 180$ per maand. Waar je ook niet veel aan hebt want zelfs een webpagina laden wordt een uitdaging op die snelheid.

Stel dat je met de Starlink mini 100mbit haalt continu. Dan heb je in een uur 45 GB binnen.
Met Iridium go haal je dan net iets meer dan 1 MB. En ook nog eens 2x zo duur per maand. Daarmee is starlink 90.000 keer zo goedkoop voor dezelfde bitjes. Dat gaat nergens meer over.

En het kunnen stopzetten van Roam is ook een heel goede deal. Bij mijn Garmin Inreach op Iridium (niet hetzelfde, ik weet het, kan alleen tekstberichten) moet ik een tientje per maand betalen ook als ik hem helemaal niet gebruik die maand. De meeste sat providers staan niet onbetaald pauzeren toe.

Je hebt idd wel concurrentie van 5G en dat kan in sommige landen echt veel goedkoper uitpakken. In Spanje bijvoorbeeld heb je 315GB data voor 20 euro op prepaid (dus je kan gewoon 1 maand pakken, simkaart kost 5 euro). Als het echt puur voor de twee weekjes vakantie is zou ik dat gewoon doen. Een lokale SIM is ook veel sneller dan 5G roaming trouwens.

Maar voor satteliet is Starlink echt ongehoord goedkoop en snel vergeleken met de traditionele aanbieders. Om over de latency maar niet te beginnen. Als je vaak met een camper ofzo op pad gaat zou ik het zeker doen. Zelfs als het 300 zou zijn dan is het voor satteliet alsnog extreem goedkoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 12-06-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Llopigat schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:07:
[...]
Je hebt idd wel concurrentie van 5G en dat kan in sommige landen echt veel goedkoper uitpakken. In Spanje bijvoorbeeld heb je 315GB data voor 20 euro op prepaid (dus je kan gewoon 1 maand pakken, simkaart kost 5 euro). Als het echt puur voor de twee weekjes vakantie is zou ik dat gewoon doen. Een lokale SIM is ook veel sneller dan 5G roaming trouwens.
Mee eens, maar ik heb te vaak ergens gestaan waar ik geen of slechte ontvangst had. En een 5G router (als je het niet via je telefoon doet) is ook niet goedkoop.

Ooit eens in Frankrijk heuvelop moeten lopen om ontvangst te krijgen. Sta je daar 's morgens vroeg in je blote r.. op een duin omdat je wél een smsje met gemist gesprek vanuit huis kreeg ergens toen de ontvangst ff terug was.
Sta je toch niet op je gemak >:) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:32:
[...]
Ooit eens in Frankrijk heuvelop moeten lopen om ontvangst te krijgen. Sta je daar 's morgens vroeg in je blote r.. op een duin omdat je wél een smsje met gemist gesprek vanuit huis kreeg ergens toen de ontvangst ff terug was.
Sta je toch niet op je gemak >:) O-)
Haha :') Klopt ja, alleen starlink gaat juist daar niet mee helpen. Tenminste niet todat Direct to Cell beschikbaar wordt op Europese providers. Er is er momenteel alleen eentje in Zwitserland.

Edit: Alhoewel, je hebt voice over WiFi natuurlijk. Ik weet niet of dat ook SMS ondersteunt. Maar voice iig wel. Ik weet niet of NL providers dat doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 12-06-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Llopigat schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Haha :') Klopt ja, alleen starlink gaat juist daar niet mee helpen. Tenminste niet todat Direct to Cell beschikbaar wordt op Europese providers. Er is er momenteel alleen eentje in Zwitserland.

Edit: Alhoewel, je hebt voice over WiFi natuurlijk. Ik weet niet of dat ook SMS ondersteunt. Maar voice iig wel. Ik weet niet of NL providers dat doen.
NL providers hebben een block op IP adressen uit het buitenland .. dus kan je geen verbinding maken met de VoWiFi servers ... maar dat is weer op te lossen met een VPN .. dat werkt wel .. en ik spreek uit ervaring met bellen via de VPN via Starlink naar Vodafone Nederland .. met VoWiFi vanuit de middle of nowhere in Outback Australie. .. en op recente telefoons werkt SMS via VoWiFi ook (en met RCS is dat sowieso al via IP).

Vanuit Nederland met VoWiFi bellen via mijn Australische sim werkt .. maar alleen zonder problemen op een Samsung Galaxy .. op een Pixel moet je hem in flightmodus zetten .. daarna WiFi uit/aan zetten .. en dan even wachten .. maar dan kan je gewoon bellen .. en de Australische provider ziet je dan als een Australische locale verbinding .. dus je kan tegen je normale kosten bellen .. alleen niet naar buitenlandse nummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Nee, geen telefonie. maar dan had ik wel een appje kunnen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
slijkie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Op de 2 vaste locaties heb ik 1 residential en 1 residential lite. In praktisch alle uren heb ik speedtests (automatisch) laten doen en merk nauwelijks verschil, rond de 200-350 beiden.

Ik zou gewoon het Lite nemen en dan eventueel upgraden later als je toch merkt dat trager is. Het hangt helemaal af van je ‘sector’, of er veel gebruikers daar zijn of niet.

Tenzij je de nieuwste v4 kit ‘gratis’ krijgt bij een normaal residential abbo voor 1 jaar. Dan haal je het er zo wel uit. Dan zou ik dat doen als eerste jaar.

Data is inderdaad unlimited, ben nog geen beperkingen tegen gekomen.
Ik zie een actie met ''gratis standaard kit'' maar moet wel 99 euro betalen? Ik kan er niet uithalen of je dan b.v. ergens anders die 99 euro terug krijgt? Mij lijkt 99 euro niet gratis anders? Ook geen idee of dit v4 is waarover je spreekt :).

Liefst een Lite abo als ik toch dezelfde snelheid haal maar zie dat ik dan een stuk meer moet betalen voor die standaard kit. Weet iemand of de actie ook geld met Lite?

** Wat is de optie Starlink-kit van $ 0 met aanmelding voor Residential-service van 12 maanden?
Het Residential-serviceabonnement van 12 maanden werd voorheen de verbintenis van 12 maanden genoemd.

In bepaalde gebieden kunnen nieuwe Starlink-klanten gratis een Starlink-kit ontvangen wanneer ze zich verbinden tot een Residential-service van 12 maanden. De termijn van 12 maanden begint op de datum van activering, na de proefperiode. In bepaalde markten kan het Residential Lite-abonnement ook in aanmerking komen voor deze aanbieding. Deze promotie is exclusief beschikbaar voor nieuwe klanten of bestaande gebruikers die een nieuwe servicelijn openen. **

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FlL17MIUWXcpH_J24zjkY9CsTQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i5TgzxIQQ5m7B696FCBV6GSQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
En nog een vraag, klopt het dat je geen modem nodig hebt? Zou ik een SL-residential direct aan kunnen sluiten op b.v. een van mijn poorten van mijn eigen router/switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Awesomo4k schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:55:
En nog een vraag, klopt het dat je geen modem nodig hebt? Zou ik een SL-residential direct aan kunnen sluiten op b.v. een van mijn poorten van mijn eigen router/switch?
De Antenne is eigenlijk je "modem" (iets wat een ethernet signaal omzet in iets wat naar de satellieten gestuurd kan worden, en iets wat de signalen van de satellieten kan omzetten naar Ethernet) .. maar met de standaard antenne moet je wel de Starlink Router er tussen houden. Als je de Starlink Router in "Bypass Mode" zet kan je je eigen router gebruiken achter de Starlink Router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Awesomo4k schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Ik zie een actie met ''gratis standaard kit'' maar moet wel 99 euro betalen? Ik kan er niet uithalen of je dan b.v. ergens anders die 99 euro terug krijgt? Mij lijkt 99 euro niet gratis anders? Ook geen idee of dit v4 is waarover je spreekt :).

Liefst een Lite abo als ik toch dezelfde snelheid haal maar zie dat ik dan een stuk meer moet betalen voor die standaard kit. Weet iemand of de actie ook geld met Lite?

** Wat is de optie Starlink-kit van $ 0 met aanmelding voor Residential-service van 12 maanden?
Het Residential-serviceabonnement van 12 maanden werd voorheen de verbintenis van 12 maanden genoemd.

In bepaalde gebieden kunnen nieuwe Starlink-klanten gratis een Starlink-kit ontvangen wanneer ze zich verbinden tot een Residential-service van 12 maanden. De termijn van 12 maanden begint op de datum van activering, na de proefperiode. In bepaalde markten kan het Residential Lite-abonnement ook in aanmerking komen voor deze aanbieding. Deze promotie is exclusief beschikbaar voor nieuwe klanten of bestaande gebruikers die een nieuwe servicelijn openen. **

[Afbeelding]
Volgens de informatie pagina is deze actie niet beschikbaar in België (waar ik hem nu alleen te zijn krijg) .. en in Nederland is er nu een gratis mini actie bij een overeenkomst van 12 maanden .. dus de service paginas lopen een beetje achter bij wat de kassa laat zien.

Maar als je eigenlijk een light wil .. rekenen dan eens uit wat de verschillen zijn tussen de verschillende opties over 12 maanden in totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
Totale kosten over 12 maanden verschillen 23 EUR in het voordeel van het Lite abo. Maar goed... voor die 23 EUR zou ik dus toch gewoon voor de ''normale'' versie gaan want je weet maar nooit of ze je ergens knijpen. Kan dan over 12 maanden altijd nog Lite proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Kan iemand mij helpen. Ben al een paar dagen aan het zoeken maar kom er niet aan uit.

Wil graag de gen 4 op een statief zetten. Zodat ik overal uit te voeten kan waar beperking zou zijn op lage hoogte.

Maar de statief moet wel handzaam zijn om in de caravan of auto te vervoeren. Dacht eerst een camping droogmolen en daarvan alleen de standaard en pijp gebruiken. Alleen lijkt me de pijp te dun en is hij maar ong 1.5m hoog.

Zelf zat ik rond de 2 meter te denken. Iemand een oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:59:
[...]
maar met de standaard antenne moet je wel de Starlink Router er tussen houden. Als je de Starlink Router in "Bypass Mode" zet kan je je eigen router gebruiken achter de Starlink Router.
Hoeft niet, je kunt erg gewoon een andere router opzetten, als je maar een conversie naar ethernet kunt doen. Zie mijn setup verder terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hieperdepiep schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:34:
Zelf zat ik rond de 2 meter te denken. Iemand een oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8szfiIyrYHO9MHXrNlRn2aczH6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wODXWhA0WXrW14ZvmEVPgXui.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBKKZcHO1uMbJ0SvohP9adFwWXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMT8ioi5EmITk5uoisL0s2lS.jpg?f=fotoalbum_large
Bij Baxshop gekocht, is eigenlijk een speakerstand...

https://www.bax-shop.nl/s...tstatief-heavy-uitvoering

[ Voor 28% gewijzigd door Jpiek op 12-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Nu lijkt me Bax Shop nu niet de meest stabiele winkel om iets te kopen >:) .. maar dat kan @Hieperdepiep zelf ook wel bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Toen ik ze kocht was er nog niet veel loos bij Bax....

En elders kopen kan natuurlijk ook gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 19:51
Ik heb dit statief en ben er zeer tevreden over.
Staat heel stevig en kan met bijgeleverde pennen in de grond worden verankerd. Is hoog genoeg.
Makkelijk draaibaar voor de uitlijning.
https://www.obelink.nl/megasat-profi-line-statief.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Frup : ligt het aan mij ? Ik vind ze verdacht veel op elkaar lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxertall
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 12:54
Nog een alternatief: ik had nog een standaard voor onderhoud aan de fiets in de schuur liggen.
Deze: https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-342419?mc=8891344

Bleek een 45 mm diameter te hebben.
Past icm de steun van Ali perfect.

https://nl.aliexpress.com...YxYN&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 19:51
@Jpiek lijken inderdaad veel op elkaar. De poten lijken iets anders. Ook met de insteekpennen, dan kun je hem eerst op hoogte zetten en nog draaien voor de uitlijning. De Bax heeft ook een extra buis zie ik. En kan hoger, wat een voordeel is. Op 2,70 m zou ik hem i.i.g. met penharingen goed vast zetten voor de stabiliteit. Ik heb de extra hoogte overigens (nog) niet gemist met de Megasat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Frup Ik heb inderdaad de extra buis (30 cm ) erbij gekocht. Ik heb de Standard Actuated, en dus een Ali buismontage die echt op de sbuis geklemd is. Wel zo makkelijk met dat losse stukje buis, die kan ik zo van de stand afhalen...

Ik ben niet bang dat hij omvalt, de basis is best heel breed, ik denk snel een meter. Hij is ook best wel aan gewicht. Hij is bedoeld voor speakers op een podium, dus die antenne stelt echt niks voor. Die 2,70 +30 cm vind ik wel erg fijn, komt dan altijd boven de caravan (268) uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:00:
@Frup Ik heb inderdaad de extra buis (30 cm ) erbij gekocht. Ik heb de Standard Actuated, en dus een Ali buismontage die echt op de sbuis geklemd is. Wel zo makkelijk met dat losse stukje buis, die kan ik zo van de stand afhalen...

Ik ben niet bang dat hij omvalt, de basis is best heel breed, ik denk snel een meter. Hij is ook best wel aan gewicht. Hij is bedoeld voor speakers op een podium, dus die antenne stelt echt niks voor. Die 2,70 +30 cm vind ik wel erg fijn, komt dan altijd boven de caravan (268) uit
Ik heb deze nu ruim een jaar in gebruik met een gen1. Ook met sterke storm geen enkel probleem. Zonder extra bevestiging aan de grond.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste