• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jpiek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:10:
[...]
Dat is voor 'in huis' weer niet ideaal. Betekend dat je wfi buiten zit terwijl je zelf binnen bent. Voor vakantie maakt dat ws. wat minder uit...
Ja maar je kan wel de wifi uitzetten en gewoon de ethernet naar binnen trekken. Zou ik doen.

Maar de mini levert ook wel lagere snelheden: https://www.dishytech.com...arlinks-hardware-options/ . Logisch want veel kleinere phased array maar toch, wel goed om rekening mee te houden. Daardoor maakt het ook veel meer uit of je goed zicht rondom hebt denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 30-03-2026 13:38 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
Tivoler schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Het lijkt erop dat het voor mij eigenlijk wel ideaal is na meermaals nadenken; dus ik hoop dat de mini goed genoeg bereik heeft voor thuis in mijn bos.

Ik heb mijn eigen interne MESH met OpenWRT; werkt perfect. De Mini komt bovenop mijn huis, de nok omdat daar mijn schoorsteen zit. Zo kan ik hem - hoop ik - redelijk uit het zicht kwijt, maar aan de ¨straatkant¨ - want mijn huis zit in een oude muur bij eens stille weg - is ook prima omdat daar mijn schoorsteen zit.

Bij een standard zou ik een router boven in mijn huis moeten hebben, dat is niet ideaal en redelijk nuttloos voor wifi buiten, en voor mijn gasten bied ik eigenlijk nooit wifi aan omdat ze er niet om vragen; maar dat zou dan dus direct in de mini kunnen gezien je je onder het ongeisoleerde dak begeeft. Voordeel twee is dat ik direct buiten wifi heb en toch via VPN naar binnen wil zodra ik mijn eigen interne netwerk niet heb en buiten dan perfect super secure LAN wifi heb!

Het wordt nog even kijken of ik een routeloop kan voorkomen als ik op de mini wifi krijg en wil VPN-ennen naar mijn interne netwerk. Ik denk dat ik met wat fancy DNS instellingen op de mini - mits deze dat kan - wel straigt forward naar binnen kan; wellicht dat de dns/routing van het ding dat zelf al goed genoeg begrijpt.

Ben benieuwd, ik denk dat de mini perfect is voor mij hoewel groter en meer leuker lijkt maar ook gedoe.
Als het voor thuis is ...en stroom geen beperkende factor .. dan is een "standaard" altijd beter dan een Mini. Wat andere ook al zeggen .. groter oppervlak dus meer mogelijkheden om signalen op te vangen en te versturen.

Beide kan je in "Bypass Mode" zetten waardoor je het externe IP adres van Starlink (IPv6 en een CGNAT IPv4) op je eigen router kan krijgen. Bij de Mini zit de router in de antenne, maar bij de standaard kan je de officiële router "overslaan" als je maar de juiste PoE voeding naar de antenne kan krijgen.

En met de huidige thuis abonnementen die op snelheid gaan .. en waarbij je dus niets hoeft te betalen voor de antenne is het dus meer de vraag .. welke maximale (!) snelheid wil je hebben. Het is niet voor niets dat Starlink bij het 100Mbps abonnement de Mini meelevert, maar bij 200 en MAX de standaard antenne er bij doet.

Dus ... Als ik geen andere keuze had voor thuis ...zou ik dat extra 10tje per maand wel willen betalen voor de 100Mbps extra en de standaard antenne.

Maar dat is natuurlijk afhankelijk van je portemonnee.

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-04 20:34
duvekot schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Als het voor thuis is ...en stroom geen beperkende factor .. dan is een "standaard" altijd beter dan een Mini. Wat andere ook al zeggen .. groter oppervlak dus meer mogelijkheden om signalen op te vangen en te versturen.

Beide kan je in "Bypass Mode" zetten waardoor je het externe IP adres van Starlink (IPv6 en een CGNAT IPv4) op je eigen router kan krijgen. Bij de Mini zit de router in de antenne, maar bij de standaard kan je de officiële router "overslaan" als je maar de juiste PoE voeding naar de antenne kan krijgen.

En met de huidige thuis abonnementen die op snelheid gaan .. en waarbij je dus niets hoeft te betalen voor de antenne is het dus meer de vraag .. welke maximale (!) snelheid wil je hebben. Het is niet voor niets dat Starlink bij het 100Mbps abonnement de Mini meelevert, maar bij 200 en MAX de standaard antenne er bij doet.

Dus ... Als ik geen andere keuze had voor thuis ...zou ik dat extra 10tje per maand wel willen betalen voor de 100Mbps extra en de standaard antenne.

Maar dat is natuurlijk afhankelijk van je portemonnee.
Je maakt er echt geheel je eigen verhaal van; dat tientje is hier 4 euro maar acheraf blijkt dat de setup zoals ik hem uitleg volledig aan je voorbij gaat. Of je snapt niets van complexere netwerken of je wil gewoon je eigen zin doordrukken.

Ik vrees het laatste voor je. :+

(en yes! de helft minder power is zeker een must)

• Tivoler
Llopigat schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Ja maar je kan wel de wifi uitzetten en gewoon de ethernet naar binnen trekken. Zou ik doen.

Maar de mini levert ook wel lagere snelheden: https://www.dishytech.com...arlinks-hardware-options/ . Logisch want veel kleinere phased array maar toch, wel goed om rekening mee te houden. Daardoor maakt het ook veel meer uit of je goed zicht rondom hebt denk ik.
Ik heb eigenlijk niet meer dan 100 nodig; maar we gaan het zien.

• duvekot
Tivoler schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Je maakt er echt geheel je eigen verhaal van; dat tientje is hier 4 euro maar acheraf blijkt dat de setup zoals ik hem uitleg volledig aan je voorbij gaat. Of je snapt niets van complexere netwerken of je wil gewoon je eigen zin doordrukken.

Ik vrees het laatste voor je. :+

(en yes! de helft minder power is zeker een must)
Ook in Frankrijk zijn de residential prijzen aangepast als ik zo op de site kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Myeb4K87wjTmV4I9EiBRDxQXeL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/648wRH1t8rnQHQoiRGbOxYpa.png?f=fotoalbum_large

Je kan je gehele mesh systeem met OpenWRT gewoon intact laten. Omdat de Starlink je gewoon een WAN ip adres op je eigen router kan geven.

En dat kan idd ook prima met de Mini. Ethernet kabel in de Mini en rechtstreeks naar de WAN aansluiting van je huidige router. Het router gedeelte van de Mini uitschakelen door hem in Bypass Mode te zetten.

En ja .. daar heb ik ervaring mee .. ik heb de Mini ruime tijd zo gebruikt in de camper met een eigen Gl.Inet router met OpenWRT er op .. zodat ik een eigen Wireguard VPN naar ons huis in Nederland had vanuit de camper in Australië. Op die manier kon de mobiele telefoons denken dat ze op een Nederlandse WiFi zaten en werkte VoWiFi gewoon terwijl je door de outback van Australië aan het rijden was.

En ja .. als stroom een belangrijke factor is .. dan is de Mini een prima antenne. Gemiddeld verbruik zonder verwarming is tussen de 20-25 Watt.

Belangrijkste is een vrij uitzicht rondom bij de Mini. En zeker geen bomen met bladeren ergens in de zichtlijnen. Daar kan de Mini (en ook de Standaard) gewoon bijna niet doorheen "kijken".

• Tivoler
@duvekot knip, mag een maatje minder bot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMMR8jVKihuNAR7_ZBm6aEbGtOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpiBDcFAJpENkbFhb92N9xqN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door rens-br op 31-03-2026 09:15 ]

• duvekot
Tivoler schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:24:
@duvekot [mbr]knip, mag een maatje minder bot.[/mbr]

[Afbeelding]
Bijzonder .. die afwijkende prijzen die jij ziet .. ook de Max is veel goedkoper dan wat op de normale Franse Starlink site staat.
Maar past wel weer binnen hoe Starlink met de prijzen omgaat >:)

• Tivoler
duvekot schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Bijzonder .. die afwijkende prijzen die jij ziet .. ook de Max is veel goedkoper dan wat op de normale Franse Starlink site staat.
Maar past wel weer binnen hoe Starlink met de prijzen omgaat >:)
-knip-. Het een tweede keer herhalen is dan ook niet de bedoeling.

-knip-

Die prijzen hebben te maken met density in je gebied en de rest van je vorige reactie gaat ook alles voorbij en geeft alleen weer wat jij denkt te weten.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 31-03-2026 15:19 ]

• duvekot
Tivoler schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:05:
[...]

-knip-

Die prijzen hebben te maken met density in je gebied en de rest van je vorige reactie gaat ook alles voorbij en geeft alleen weer wat jij denkt te weten.
We zijn hier allemaal om te leren en nieuwe dingen te weten te komen toch. Ik sta altijd open om weer wat nieuws te leren.

Dus als je een locatie hebt die ik in kan voeren op de officiële Starlink site zodat ik ook die prijzen kan zien dan hoor ik dat graag.

Alle locaties van zeer dun bevolkte gebieden in Frankrijk die ik tot nu toe geprobeerd hebt laten gewoon de 29, 39, 59 Euro zien. En dat is zelfs met een Franse VPN verbinding in een schone browser zonder cookies etc.

Of het is dat Starlink je extra korting geeft op een tweede abbonement naast je bestaande? (Omdat ik in je screenshot links boven zie staan "order another Starlink")

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 31-03-2026 15:20 ]

• Tivoler
duvekot schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:46:
[...]

We zijn hier allemaal om te leren en nieuwe dingen te weten te komen toch. Ik sta altijd open om weer wat nieuws te leren.

Dus als je een locatie hebt die ik in kan voeren op de officiële Starlink site zodat ik ook die prijzen kan zien dan hoor ik dat graag.

Alle locaties van zeer dun bevolkte gebieden in Frankrijk die ik tot nu toe geprobeerd hebt laten gewoon de 29, 39, 59 Euro zien. En dat is zelfs met een Franse VPN verbinding in een schone browser zonder cookies etc.

Of het is dat Starlink je extra korting geeft op een tweede abbonement naast je bestaande? (Omdat ik in je screenshot links boven zie staan "order another Starlink")
-Knip-. Reageer op een normale manier of reageer niet.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 31-03-2026 15:17 ]

• Tivoler
Wat eigenlijk wel vreemd is is dat je de "find the dots" pas kan vinden zodra je je Starlink schotel actief is; van te voren zou natuurlijk vele malen handiger zijn als je wil bestellen of niet.

• fz1971
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-04 12:57
duvekot schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Bij een vaste plek waarbij je hem niet hoeft te verplaatsen en er altijd voldoende stroom aanwezig is .. dan is een Residential abonnement altijd goedkoper per maand. Zeker met de nieuwe abonnement structuur op snelheid ..
Of het de standaard wordt of de Mini is afhankelijk van gekozen abonnement tegenwoordig. Omdat je de antenne nu gratis "huurt" .. ik weet niet zeker of de antenne ooit eigendom wordt in de laatste variant. Ik weet ook niet in detail wat er gebeurt als je hem in Standby Mode zet .. maar afhankelijk van je abonnement ingangsdatum kan het zo uit pakken dat het niet heel veel scheelt dus kan je het misschien gewoon door laten lopen.
Zorg dat je een goede plek hebt zonder bomen of struiken rondom en het is een zeer prettige ervaring.
De bedoeling is om elke keer dat de huurder vertrekt uit ons huisje dat het stroom eraf gaat. Is dat een belemmering voor starlink abonnement ivm elke keer weer opstarten en aanmelden ofzo? Is dat allemaal niet handig en moet er continue stroom opstaan?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
fz1971 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:01:
[...]

De bedoeling is om elke keer dat de huurder vertrekt uit ons huisje dat het stroom eraf gaat. Is dat een belemmering voor starlink abonnement ivm elke keer weer opstarten en aanmelden ofzo? Is dat allemaal niet handig en moet er continue stroom opstaan?
Ligt een beetje aan de frequentie van huurders denk ik. In principe is het wel handig om 'm zo veel mogelijk aan te hebben in verband met de over the air updates van dat ding. Als na een paar dagen de stroom er weer op gaat is het niet zo erg, maar als dit weken of soms maanden betreft, dan weet ik niet of dat zo handig is.

Have you tried turning it off and on again?

• duvekot
fz1971 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:01:
[...]

Hij hoeft niet continue aan de stroom ... En als de stroom er weer opkomt dan zal die automatisch weer opstarten en verbinding maken. Je abonnement zit gekoppeld aan de unieke identificatie van de antenne. Dus er hoeft niet "ingelogd" te worden of zo.

Als er firmware updates zijn dan worden die standaard gedownload .. en vervolgens automatisch rond 3u snachts (op basis van de locatie van de antenne) geïnstalleerd door een reboot van de antenne. Als je die automatisch updates in de nacht uitzet dan gebeurt het sowieso altijd bij de volgende herstart.

Let eventjes op hoe je eigen netwerk hier mee omgaat. Soms is de volgorde van opstarten belangrijk .. maar je kan dat natuurlijk goed lokaal testen dat na een stroomonderbreking alles weer goed en correct online komt.

Als de antenne "maanden" (zoals hieronder vermeld) off-line is dat zal de eerste keer daarna weer een firmware download gedaan worden. Zelfs zonder een actief abonnement zal de antenne zelf die download doen.
Vorig jaar heeft Starlink een aparte email en notificaties uitgedaan aan mensen die nog een oude antenne hadden liggen die lange tijd niet actief was geweest. Er was nml een fundamentele aanpassing in de firmware ..en als je die niet op tijd zou downloaden dan kon je antenne niet meer verbinden met het Starlink netwerk. Maar als dat soort gevallen weer aan de orde zijn dan wordt dat ook wel gemeld in dit kanaal >:)

En als je een "huur" Starlink Antenne hebt dan is dat helemaal geen probleem .. dan mag Starlink zelf voor een nieuwe zorgen.

Had je al een goede plek gevonden? En was je er al uit wat je met het type abonnement gaat doen?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Tivoler schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:50:
Ja als die mounts gratis zijn; maar dat betwijfel ik...
Nee, dat niet, maar scheelt weer de verkeerde kopen enzo.
Kecin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Blijkbaar heb in toch met “gratis” installatie besteld. Maar eens achteraan gaan. Wat is de handigste wijze qua helpdesk bij hun? Social-media?

[Afbeelding]
Even mijzelf quoten, na gemaild te hebben naar de installatiepartij geen antwoord, bellen? "Mail naar...", weer gemaild, geen antwoord. De Starlink Mini ligt al sinds 31 maart vast bij DHL in Duitsland... Huh. Waar ben ik aan begonnen dacht ik. Nu komt het, Grok is dus blijkbaar heel goed in helpen. Nieuwe order aangemaakt (via ticket uiteindelijk), en een installatielink die er wel voor zorgde dat ik een gratis installatie kon bestellen (hoewel de eerste 4 daarvan het niet deden). Uiteindelijk ook een maand krediet gekregen omdat ik dus Starlink niet geactiveerd heb (kon niet, want ik heb hem niet in huis) maar kreeg wel de eerste factuur.

So far is de klantenservice netjes en werkt Grok best okay. Voor het eerst in mijn leven een positieve ervaring met een chatbot :).
Tivoler schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:54:
Wat eigenlijk wel vreemd is is dat je de "find the dots" pas kan vinden zodra je je Starlink schotel actief is; van te voren zou natuurlijk vele malen handiger zijn als je wil bestellen of niet.
Ik heb dit via de Starlink app kunnen doen? Of bedoel je iets anders? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 09-04-2026 12:04 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• fz1971
duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:22:
[...]

Hij hoeft niet continue aan de stroom ... En als de stroom er weer opkomt dan zal die automatisch weer opstarten en verbinding maken. Je abonnement zit gekoppeld aan de unieke identificatie van de antenne. Dus er hoeft niet "ingelogd" te worden of zo.

Als er firmware updates zijn dan worden die standaard gedownload .. en vervolgens automatisch rond 3u snachts (op basis van de locatie van de antenne) geïnstalleerd door een reboot van de antenne. Als je die automatisch updates in de nacht uitzet dan gebeurt het sowieso altijd bij de volgende herstart.

Let eventjes op hoe je eigen netwerk hier mee omgaat. Soms is de volgorde van opstarten belangrijk .. maar je kan dat natuurlijk goed lokaal testen dat na een stroomonderbreking alles weer goed en correct online komt.

Als de antenne "maanden" (zoals hieronder vermeld) off-line is dat zal de eerste keer daarna weer een firmware download gedaan worden. Zelfs zonder een actief abonnement zal de antenne zelf die download doen.
Vorig jaar heeft Starlink een aparte email en notificaties uitgedaan aan mensen die nog een oude antenne hadden liggen die lange tijd niet actief was geweest. Er was nml een fundamentele aanpassing in de firmware ..en als je die niet op tijd zou downloaden dan kon je antenne niet meer verbinden met het Starlink netwerk. Maar als dat soort gevallen weer aan de orde zijn dan wordt dat ook wel gemeld in dit kanaal >:)

En als je een "huur" Starlink Antenne hebt dan is dat helemaal geen probleem .. dan mag Starlink zelf voor een nieuwe zorgen.

Had je al een goede plek gevonden? En was je er al uit wat je met het type abonnement gaat doen?
bedankt voor de uitleg.
De antenne zal op dezelfde plek komen te staan waar nu de schotel van Canal Digitaal is geplaatst door de vorige eigenaar. Deze heeft vrij uitzicht dus hopelijk komt dat goed.
Nu zit ik op de site van Starlink met GROK te communiceren maar die zegt elke keer dat je het abonnement NIET kan pauzeren.
.........Nee, helaas kunt u Residentieel abonnementen niet pauzeren; alleen annuleren. Mobile/Roam kan wel via uw accountpagina. Voor uw 7 weken gebruik is Roam Unlimited met Standard Kit ideaal – check starlink.com. Overweegt u dat?.............

.........Onze documentatie bevestigt dat Residentieel en Priority niet pauzeerbaar zijn, alleen Roam/Mobile wel. Mogelijk regionale verschillen – voer uw adres in op starlink.com voor de laatste details. Welk abonnement toont de site voor u?..........

Dit krijg ik dus elke keer als antwoord terwijl er op de site ook staat dat het wel kan.
.....................Welke abonnementen ondersteunen pauzeren?
U kunt pauzeren met de Stand-bymodus met alle Roam-, Residential- en Priority-abonnementen (met uitzondering van promotionele aanbiedingen en bepaalde kitverhuur)...............................

Nu weet ik het ook niet meer.
Zij adviseren dus Roaming unlimited ipv residental

• duvekot
fz1971 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:00:
[...]

bedankt voor de uitleg.
De antenne zal op dezelfde plek komen te staan waar nu de schotel van Canal Digitaal is geplaatst door de vorige eigenaar. Deze heeft vrij uitzicht dus hopelijk komt dat goed.
Nu zit ik op de site van Starlink met GROK te communiceren maar die zegt elke keer dat je het abonnement NIET kan pauzeren.
.........Nee, helaas kunt u Residentieel abonnementen niet pauzeren; alleen annuleren. Mobile/Roam kan wel via uw accountpagina. Voor uw 7 weken gebruik is Roam Unlimited met Standard Kit ideaal – check starlink.com. Overweegt u dat?.............

.........Onze documentatie bevestigt dat Residentieel en Priority niet pauzeerbaar zijn, alleen Roam/Mobile wel. Mogelijk regionale verschillen – voer uw adres in op starlink.com voor de laatste details. Welk abonnement toont de site voor u?..........

Dit krijg ik dus elke keer als antwoord terwijl er op de site ook staat dat het wel kan.
.....................Welke abonnementen ondersteunen pauzeren?
U kunt pauzeren met de Stand-bymodus met alle Roam-, Residential- en Priority-abonnementen (met uitzondering van promotionele aanbiedingen en bepaalde kitverhuur)...............................

Nu weet ik het ook niet meer.
Zij adviseren dus Roaming unlimited ipv residental
Hoe werkt het pauzeren van de service?

Dat is wat er staat ..wat een vage bot er van maakt is niet belangrijk. (Geen idee hoe je bij die bot komt via de site .. )

En voor een vaste plek .. waarbij de antenne gewoon op 1 plek blijft .. dan is Residential de oplossing.

Als je wil rondrijden en van land naar land gaat .. dan heb je pas wat aan Roam.

In jouw situatie .. vaste plek, geen beweging .. zo nu en dan geactiveerd .. dan kan dat prima met Residential. Wel dus aanschaffen op de landen site van Starlink .. en laten bezorgen op een adres in dat land (Italië toch?)

En volgens mij heb je toch niet heel veel andere alternatieven buiten Starlink om ... En je kan het altijd 30 dagen lang proberen .. als het allemaal niet werkt (wel eerst hier voor hulp vragen) dan kan je binnen 30 dagen alles weer terug sturen ..

• fz1971
ok nou dan ga ik maar alles in gang zetten.

[ Voor 92% gewijzigd door fz1971 op 09-04-2026 16:42 ]

• duvekot
fz1971 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:40:
ok nou dan ga ik maar alles in gang zetten.
🤞 Succes .. maar dat zal wel goed gaan.

Voor welke residential variant ga je nu? Laat maar weten hoe het allemaal verloopt.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Oh, nog wat betreft mijn nieuwe order (100mbit residential): Ik krijg blijkbaar de "Mini X Kit" i.c.m. de "Router Mini".
https://starlink.com/be/support/article/55a3095c-62ea-59c7-dacb-a91dde272941
https://starlink.com/ca/support/article/f0851757-e430-1ac6-d95c-13d98ebe9c24
Ondanks dat op de eerste url staat; De Mini X-kit is momenteel alleen beschikbaar in Argentinië en wordt binnenkort in andere markten gelanceerd. Blijkbaar is die nu dus ook in Nederland :P. @slijkie, misschien kan je het toevoegen aan de TS? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 09-04-2026 20:38 ]

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:25
Kecin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:35:
Oh, nog wat betreft mijn nieuwe order (100mbit residential): Ik krijg blijkbaar de "Mini X Kit" i.c.m. de "Router Mini".
https://starlink.com/be/support/article/55a3095c-62ea-59c7-dacb-a91dde272941
https://starlink.com/ca/support/article/f0851757-e430-1ac6-d95c-13d98ebe9c24
Ondanks dat op de eerste url staat; De Mini X-kit is momenteel alleen beschikbaar in Argentinië en wordt binnenkort in andere markten gelanceerd. Blijkbaar is die nu dus ook in Nederland :P. @slijkie, misschien kan je het toevoegen aan de TS? :)
Goeie tip, ik wacht het nog even af om te kijken hoe of wat. Maar zal het daarna updaten. d:)b

• duvekot
Blijkbaar had Starlink door dat een Mini op het dak niet handig is voor de WiFi binnen >:)

Die "Router Mini" is eigenlijk gewoon een AP in die opstelling volgens mij ..

@Kecin waarom "maar" de 100Mbps versie?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:51:
Blijkbaar had Starlink door dat een Mini op het dak niet handig is voor de WiFi binnen >:)

Die "Router Mini" is eigenlijk gewoon een AP in die opstelling volgens mij ..

@Kecin waarom "maar" de 100Mbps versie?
De 100mbit omdat het om de secundaire verbinding gaat. Het snelle internet gaat via het glas :p

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

slijkie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:21:
[...]

Goeie tip, ik wacht het nog even af om te kijken hoe of wat. Maar zal het daarna updaten. d:)b
In eerste instantie is de gewone Mini X zonder router verzonden. Nu 2 bevestiging mails, van de Mini X en de Router Mini. Ook de orders zijn bijgewerkt, ik be benieuwd of het inderdaad een foutje is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwEDyDkhmjhBVWaiU-WiLVMh50w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTLO1SHsTRvAyVrGDalG52o6.jpg?f=fotoalbum_large

• fz1971
duvekot schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:45:
[...]

🤞 Succes .. maar dat zal wel goed gaan.

Voor welke residential variant ga je nu? Laat maar weten hoe het allemaal verloopt.
RESIDENTIAL 200 Mbps zojuist besteld.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-04 22:25
Kan je tegenwoordig geen starlink meer kopen? Alles lijkt huren te zijn. Wil er eigenlijk eentje als backup alleen dan gepauzeerd voor 5 euro want een normaal abo vind ik wat zonde. Of is een gepauzeerd abo ook goed genoeg voor je huur contract?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• duvekot
Mattie112 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:06:
Kan je tegenwoordig geen starlink meer kopen? Alles lijkt huren te zijn. Wil er eigenlijk eentje als backup alleen dan gepauzeerd voor 5 euro want een normaal abo vind ik wat zonde. Of is een gepauzeerd abo ook goed genoeg voor je huur contract?
Je kan een roaming nemen .. maandje betalen daarna op standby mode.. maar je moet dan wel 1 keer per jaar een maandje betalen .. omdat ze na 12 maanden "Standby Mode" ze lastig kunnen gaan doen.
Ben je dus 199 + 40 (Roaming 100 GB) + 11 x 5 = 55.. dus voor 95 euro per jaar volledig standby.

Maar je hoeft hem niet op standby te houden ... Dus dat scheelt weer 60 euro per jaar.

• Mattie112
Ik vind het niet erg om hem standby te houden (want je had dan alsnog een lage snelheid right?). Dat bewijst dat de boel werkt en dat ik altijd een ingang heb als het uitvalt.

Elke keer dat ik op de starlink site kijk verbaas ik me hoe "ingewikkeld" het is qua abos, periodes, aanschaf vs huren.

Zat me nu wel te bedenken dat ik bij een 3rd party een starlink kan kopen als ik hem niet wil huren, daar had ik nog niet aan gedacht.

• duvekot
Starlink heeft nu een promotie:
De eerste 3 maanden 19 Euro korting per maand op Residential 100, 200 en Max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUionfD2g2m5TBBhPT9UxGtdKaI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tHhM86FWMQGYyChGTMVNRGjE.png?f=fotoalbum_large
Voorwaarden serviceaanbieding voor 3 maanden – korting wordt toegepast bij het afrekenen:
Aanbieding geldt alleen voor nieuwe klanten tijdens hun 3 maanden. De korting is van toepassing op één servicelijn. Klanten die hun abonnement wijzigen, hun service annuleren of worden geschorst, verliezen hun promotieprijzen. Het promotieaanbod van de service varieert per locatie. Er kunnen andere algemene voorwaarden van toepassing zijn. De voorwaarden en duur kunnen worden gewijzigd.

• duvekot
Mattie112 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:52:
Ik vind het niet erg om hem standby te houden (want je had dan alsnog een lage snelheid right?). Dat bewijst dat de boel werkt en dat ik altijd een ingang heb als het uitvalt.

Elke keer dat ik op de starlink site kijk verbaas ik me hoe "ingewikkeld" het is qua abos, periodes, aanschaf vs huren.

Zat me nu wel te bedenken dat ik bij een 3rd party een starlink kan kopen als ik hem niet wil huren, daar had ik nog niet aan gedacht.
Daar zijn ze meestal de "normale" prijs .. als je bijvoorbeeld een Mini zou willen (nu uitverkocht) bij Coolblue betaal je 349 .. ipv 199 bij Starlink met Roaming. De Standaard kost 399 bij Coolblue

En van de prijzen in de Pricewatch wordt je ook niet vrolijk:
merk: Starlink

• Mattie112
Hm ja dat is ook wel weer zo, beetje vreemd. Of zo je later hem kunnen 'kopen' van Starlink zelf?

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:43
Je kunt zowel een Mini als een standaard kit kopen op de Starlink website met een Roaming abonnement, dat is goedkoper dan bij een retailer. En dan het abonnement op standby zetten.

• duvekot
Mattie112 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:51:
Hm ja dat is ook wel weer zo, beetje vreemd. Of zo je later hem kunnen 'kopen' van Starlink zelf?
Nee... voor Residential is het nu altijd huur ... Voor Roaming altijd koop (tot nu toe) ..
Dus .. waar wil je hem voor gebruiken? Altijd vast? En geen idee wat Starlink zegt als je na een maandje Residential hem overzet naar Roaming .. voor de vakantie .. en daarna op Standby Mode zet ... 🤔

• slijkie
duvekot schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:10:
[...]

Nee... voor Residential is het nu altijd huur ... Voor Roaming altijd koop (tot nu toe) ..
Dus .. waar wil je hem voor gebruiken? Altijd vast? En geen idee wat Starlink zegt als je na een maandje Residential hem overzet naar Roaming .. voor de vakantie .. en daarna op Standby Mode zet ... 🤔
Tenzij je het Max abbo neemt, krijg je de Mini (voor Roaming) er ook als huur bij ;)

• Mattie112
Ja het gaat me vooral om thuis, wil niet zeggen dat ik hem nooit een keertje op roaming zal zetten...

Maar dan zijn er dus 2 opties:
- residential met gratis huur (waarvan het de vraag is of je hem lang op stand by mag hebben)
- roaming met koop (die je wel op stand by kan zetten)

• duvekot
Mattie112 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:23:
Ja het gaat me vooral om thuis, wil niet zeggen dat ik hem nooit een keertje op roaming zal zetten...

- residential met gratis huur (waarvan het de vraag is of je hem lang op stand by mag hebben)
- roaming met koop (die je wel op stand by kan zetten)
Standby kan altijd ... langer dan 12m standby wordt lastig .. maar bij koop kan je ook helemaal zonder abonnement.

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik bestelde donderdag 9 april een Starlink mini icm met residential 100. Voor ons snel genoeg en stroomverbruik van de mini vind ik wel interessant. Werken nu met een 4G router maar die is echt niet stabiel.
Vrijdag bericht dat levering 13-17 april zou zijn, vanmorgen bericht dat dit aangepast is naar 18-22 april… ben benieuwd.

• Lecenten
Mattie112 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:23:

https://starlink.com/nl/s...5d-595b-06e6-4882ebe915df

• Mattie112
Ah top, daar staat het heel duidelijk!
Tijdens de huurperiode is de Stand-bymodus niet beschikbaar en kunnen de services niet worden gepauzeerd.

Als u een huidige Starlink-klant bent met de optie om Starlink te huren, en u uw kit wilt kopen om de eigenaar ervan te worden, maak dan een ondersteuningsticket aan.
Dus wat ik wil kan niet, dan moet ik een roaming versie kopen en dan kan het wel. (Vreemd verhaal maargoed!)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:19:
[...]

De 100mbit omdat het om de secundaire verbinding gaat. Het snelle internet gaat via het glas :p
@slijkie De Router Mini is binnen. De dish die in dezelfde FedEx bus lag nog niet :’)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duvekot schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:27:
Starlink heeft nu een promotie:
De eerste 3 maanden 19 Euro korting per maand op Residential 100, 200 en Max.

[Afbeelding]

[...]
Grok wil me geen korting geven ondanks dat ik alle hardware nog niet binnen heb. Want ik ben klant sinds 8 april :p

• duvekot
Kecin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:47:
[...]

Grok wil me geen korting geven ondanks dat ik alle hardware nog niet binnen heb. Want ik ben klant sinds 8 april :p
Ook niet als je zegt binnen de 30dagen bedenk termijn de boel terug te sturen en opnieuw te bestellen? .. en waarom via Grok?...je kan toch gewoon een ticket aanmaken en dan kijkt er een persoon naar? En waar zit Grok dan in de Starlink App? Of website?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duvekot schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:
[...]

Ook niet als je zegt binnen de 30dagen bedenk termijn de boel terug te sturen en opnieuw te bestellen? .. en waarom via Grok?...je kan toch gewoon een ticket aanmaken en dan kijkt er een persoon naar? En waar zit Grok dan in de Starlink App? Of website?
Omdat vorige keer Grok zo goed ging, was echt ideaal. Maar ik ben bang dat als ik een ticket aanmaak het helemaal misgaat, gezien de leveringen niet echt willen lukken. Heb dus 2 orders op cancelled staan, 1 geleverd en nog 1 onderweg. :) Misschien dat ik even een ticket aanmaak als ik alles binnen heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 14-04-2026 14:34 ]

• slijkie
@Kecin , je info van Mini X kit toegevoegd. Verder ook aantal updates.

Ik ga nu ook een sectie met referal links maken, maak een script die klikbaar is en een random referal link pakt, dus iedereen die zijn link erin wil hebben, stuur mij een PB en dan zet ik die erin.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

slijkie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:39:
@Kecin , je info van Mini X kit toegevoegd. Verder ook aantal updates.

Ik ga nu ook een sectie met referal links maken, maak een script die klikbaar is en een random referal link pakt, dus iedereen die zijn link erin wil hebben, stuur mij een PB en dan zet ik die erin.
Top dat je het hebt toegevoegd. Ik wou nog een foto posten, maar heel spannend is het niet. Ethernet in en uit, klein apparaat.

Ik zal mijn refferallink naar je dmmen.

• slijkie
https://crypted.link/starlink.html

Ben hem nog even goed aan het testen, @Rio @Kecin @g00gle en ik staan er alvast in, plaats hem als hij eenmaal goed getest is. :-)

Edit 1: Staan er nog een paar in, heb nu namen verwijderd en dat het een uur blijft. Ga hem de komende 24u nog even goed doortesten, dat het wel fair is en random blijft. Als iemand suggesties heeft, absoluut welkom in PB. :)

[ Voor 39% gewijzigd door slijkie op 14-04-2026 15:50 ]

• duvekot
Amazon wil toch echt wel wat gaan maken van Leo. En koopt Globalstar voor $11.57B

Amazon to buy Globalstar for $11.57B in bid to flesh out its satellite biz
The $90-per-share deal will net Amazon all of Globalstar’s satellite operations, infrastructure, and mobile satellite services spectrum licenses, enabling the larger company to flesh out its young satellite business, Amazon Leo, with direct-to-device services ahead of its launch later this year.
Dus er komt een stevige concurrent zo bij .. jammer dat het nog steeds Amerikaans is. IRIS² vanuit Europa duurt nog een tijdje

Nu ook op de frontpage:
nieuws: Apple Watches en iPhones gaan Amazon-satellieten gebruiken voor commu...

[ Voor 23% gewijzigd door duvekot op 14-04-2026 19:17 . Reden: Frontpage link toegevoegd ]

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-04 16:59
Knikmops schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:46:
Ik bestelde donderdag 9 april een Starlink mini icm met residential 100. Voor ons snel genoeg en stroomverbruik van de mini vind ik wel interessant. Werken nu met een 4G router maar die is echt niet stabiel.
Vrijdag bericht dat levering 13-17 april zou zijn, vanmorgen bericht dat dit aangepast is naar 18-22 april… ben benieuwd.
Ondertussen bericht dat de Router mini een of twee weken later zal komen. Schotel zou wel onderweg zijn maar geen concretere datum dan 18-22 april.

• Voxxie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 13:16
Vandaag via Markplaats een Mini ontvangen en geinstalleerd.
Ga hem gebruiken op mijn vakantieadres, wifi daar is nogal belabberd ;)

Ik moet zeggen, eerste indruk is echt super.
Installeren ging soepel (oude eigenaar moest hem nog wel even ontkoppelen, maar goed daar kan starlink niets aan doen ;) )

Heb voor nu een residential 100, is ruim voldoende lijkt me.

Eerste 3 maanden betaal ik €14,50 zover ik kan zien.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31

franssie

Save the albatross

@Voxxie Wel gekoppeld aan je vakantieadres neem ik aan? Dat is bij residential wel van belang (of moet verandert zijn).
!00 is voor op vakantie meer dan genoeg, tenzij je 5 kinderen hebt die allemaal wat anders streamen op 4K, dan wordt het krap maar niet onmogelijk :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Voxxie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 13:16
franssie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:54:
@Voxxie Wel gekoppeld aan je vakantieadres neem ik aan? Dat is bij residential wel van belang (of moet verandert zijn).
!00 is voor op vakantie meer dan genoeg, tenzij je 5 kinderen hebt die allemaal wat anders streamen op 4K, dan wordt het krap maar niet onmogelijk :P
Het vakantie adres is in Nederland ;)
Begreep dat je binnen Nederland altijd de service location kan wijzigen, dus moet goed komen.

Vrouw en 3 kids, waarvan 1 een puberende tiktok'er.
Dus die 100 is voldoende :)

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Inmiddels de Mini en Router Mini ontvangen en tijdelijk aangesloten. Geen service, hij is gelockt omdat mijn subscription niet past bij het hardware ID (waarschijnlijk komt dit door de eerste variant die door DHL niet bezorgd kon worden, heb dus 4 orders op naam terwijl ik maar 2 apparaten heb, de Mini en de router).

De router gedraagt zich als mesh node en kopieert lijkt het de ssid van de Mini WLAN. Werkt grappig.

Verder via de ticket ook de korting gekregen die nu geldt voor nieuwe gebruikers ondanks dat ik op 8 april besteld heb.

Tot dusver erg tevreden over hun klantenservice! Nu nog even wachten voor het syncen van de hardware + residential subscription, maar het is gelukkig niet mijn primaire verbinding. Tot dusver wel tussen 1~2 uur reactie op een ticket. De debuginfo binnen de app is ook top :).

Ik zal nog wat screenshots delen over de typische situatie (zal wel snel worden opgelost).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byRbPnSGQa0h6x4n69iQzRbxnU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fuPxYly8ePmOBtv2hQEOBrHv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyGvX8p5eVsS_sNISJGswKX3-G8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g7hWpKKqAacPMI6iaHzKSUaZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l_743FEzjdVmsDwqH10wm0v2iE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jHIEriNKpoT5tvwEMJwqCN8M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 15-04-2026 18:29 ]

• duvekot
Kecin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:40:
Inmiddels de Mini en Router Mini ontvangen en tijdelijk aangesloten. Geen service, hij is gelockt omdat mijn subscription niet past bij het hardware ID (waarschijnlijk komt dit door de eerste variant die door DHL niet bezorgd kon worden, heb dus 4 orders op naam terwijl ik maar 2 apparaten heb, de Mini en de router).

De router gedraagt zich als mesh node en kopieert lijkt het de ssid van de Mini WLAN. Werkt grappig.

Verder via de ticket ook de korting gekregen die nu geldt voor nieuwe gebruikers ondanks dat ik op 8 april besteld heb.

Tot dusver erg tevreden over hun klantenservice! Nu nog even wachten voor het syncen van de hardware + residential subscription, maar het is gelukkig niet mijn primaire verbinding. Tot dusver wel tussen 1~2 uur reactie op een ticket. De debuginfo binnen de app is ook top :).

Ik zal nog wat screenshots delen over de typische situatie (zal wel snel worden opgelost).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zit je dus niet mee .. en ook weer wel 😁 (de korting)
Maar je kan nu dus mooi zien wat er gebeurt als iemand anders je Starlink antenne "meeneemt". Vanaf het moment dat die "ontkoppeld" wordt .. kan je er dus helemaal niets mee. Dat is ook breed bekend .. dus de kans dat iemand hem "meeneemt" is dus heel klein.
Bij een Residential zit er nog een tweede "fail safe" op .. omdat de antenne het alleen doet in de juiste"cel" ... Die gekoppeld is aan je service locatie.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duvekot schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:06:
[...]

Het zit je dus niet mee .. en ook weer wel 😁 (de korting)
Maar je kan nu dus mooi zien wat er gebeurt als iemand anders je Starlink antenne "meeneemt". Vanaf het moment dat die "ontkoppeld" wordt .. kan je er dus helemaal niets mee. Dat is ook breed bekend .. dus de kans dat iemand hem "meeneemt" is dus heel klein.
Bij een Residential zit er nog een tweede "fail safe" op .. omdat de antenne het alleen doet in de juiste"cel" ... Die gekoppeld is aan je service locatie.
Precies. Ik had nog geprobeerd om de GPS uit te zetten en het via de Starlink satellieten te positioneren maar ook dat werkte (natuurlijk) niet omdat deze hardware simpelweg niet aan mijn profiel hangt in de back-office. Wel knap dat dat dus al vanuit de fabriek gekoppeld word, ik dacht dat is vast de eerste keer met een nieuwe account en schotel.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik kon het hardware ID van de mini al zien voordat ik hem ontvangen had. Dus dat koppelen ze inderdaad al voordat ze versturen. Wel prettig dat je het niet zo simpel kan jatten, helemaal als het doel "kampeer" gebruik is. Hoop er nooit achter te komen, maar ben ook wel benieuwd of starlink nog iets voor je wil betekenen als de schotel wel gestolen zou worden. Maar dat zal wel niet.

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 15-04-2026 20:54 ]

• duvekot
g00gle schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:52:
Ik kon het hardware ID van de mini al zien voordat ik hem ontvangen had. Dus dat koppelen ze inderdaad al voordat ze versturen. Wel prettig dat je het niet zo simpel kan jatten, helemaal als het doel "kampeer" gebruik is. Hoop er nooit achter te komen, maar ben ook wel benieuwd of starlink nog iets voor je wil betekenen als de schotel wel gestolen zou worden. Maar dat zal wel niet.
Ze zullen de boel direct blokkeren voor je ... En daarna kunnen ze volgens mij elke keer als die aan de stroom gaat bijna direct zien waar die staat. Dus ik verwacht dat ze die gegevens wel door kunnen geven aan de juiste instanties.

Daarnaast valt het gewoon onder je verzekering .. en. Het is nog eens "goedkoper" dan een mobieltje.

En vervanging is meestal wel snel te regelen. Mijn Mini deed raar in Australië .. we kregen binnen een week gewoon een nieuwe opgestuurd maar we moesten wel de oude binnen 30 dagen terug sturen. Tijdelijk hadden we beide antennes op ons account staan .. en nadat de nieuwe goedgekeurd was .. hebben we de oude ook zonder extra kosten terug kunnen sturen. Dus 0 nada noppes extra kosten.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Het werkt hier inmiddels! 100 down, 20 up en 22ms! En hij staat niet eens op de goede positie! Erg blij mee :).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31

franssie

Save the albatross

Kecin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:28:
Het werkt hier inmiddels! 100 down, 20 up en 22ms! En hij staat niet eens op de goede positie! Erg blij mee :).
Dat is dan redelijk snel opgelost. Ik had iets soortgelijks 4 jaar gelden, schotel wss bezrogf (DHL) maar niet uitgescand door DHL (waarom zou je ook).
Ticket aangemaakt, binnen 5 minuten antwoord waar ik de serial kon vinden en dat ik die foto even moest sturen, kwartier later werkte ie.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik wil eigenlijk slechts 1 kabel naar de plek waar de Mini opgehangen moet worden. Dus ik zit te kijken naar een PoE injector setje. Deze is voor aansluiting op WAN2 van een UDM-Pro. Nu zag ik deze op Amazon, reviews lijken goed en is zelfs al eens genoemd in dit topic. Iemand nog betere/goedkopere tips of oplossingen? Of dit gewoon lekker bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KGqcek-pV58ic4aup7mBEQPG-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgLwjylqa7H4k1WLxCSZTZof.jpg?f=fotoalbum_large

https://amzn.eu/d/061qtqAv

• slijkie
Kecin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:05:
Ik wil eigenlijk slechts 1 kabel naar de plek waar de Mini opgehangen moet worden. Dus ik zit te kijken naar een PoE injector setje. Deze is voor aansluiting op WAN2 van een UDM-Pro. Nu zag ik deze op Amazon, reviews lijken goed en is zelfs al eens genoemd in dit topic. Iemand nog betere/goedkopere tips of oplossingen? Of dit gewoon lekker bestellen?

[Afbeelding]

https://amzn.eu/d/061qtqAv
Als je toch een Unifi setup hebt, waarom neem je niet een PoE injector of PoE switch van Ubiquiti die dat ding powered?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

slijkie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:39:
[...]

Als je toch een Unifi setup hebt, waarom neem je niet een PoE injector of PoE switch van Ubiquiti die dat ding powered?
Ik heb alleen 24v PoE injectors liggen en op mijn WAN2 poort heb ik geen PoE, dus het moet sowieso via een injector. Of dat nu een losse van een ander merk is of UniFi maakt me niet zoveel uit (is toch een "dom" ding). Het ging me vooral ook om de aansluiting bij de Dishy (met weather seal). Dit leek me een mooi compleet pakket.

• g00gle
Je moet ook nog een losse voeding hebben zie ik, best wel prijzig geheel word het dan?

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:26
Ik heb zo'n soort setup voor de Standard activated, en idd. aan het eind van de rit kost het best wat geld.

Ik wilde een 1 plug setup in de caravan. Heb tot op heden (sinds de zomer eigenlijk ook niet meer getest) echter nog geen fatsoenlijke snelheid gehaald met de setup (lees: 10 mbit of minder). Ik weet dus nog niet of dat aan de Amazonapparaatjes ligt of aan de koppeling met mijn wifirouter in de caravan (default wellicht naar 10mbit link)...

Slechts een waarschuwing, inpluggen en draaien zo wel heel erg mooi zijn...

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

g00gle schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:02:
Je moet ook nog een losse voeding hebben zie ik, best wel prijzig geheel word het dan?
Goed gespot! Ik dacht dat er 230v inkon! Dan ga ik voor een losse en koop ik wel een 48v PoE injector erbij :). Losse zijn +/- 31 euro:
https://amzn.eu/d/01pmeD8i

[ Voor 54% gewijzigd door Kecin op 16-04-2026 17:21 ]

• duvekot
Kecin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:17:
[...]

Goed gespot! Ik dacht dat er 230v inkon! Dan ga ik voor een losse en koop ik wel een 48v PoE injector erbij :). Losse zijn +/- 31 euro:
De Mini heeft zelf geen PoE ...en die adapter werkt volgens mij alleen met een eigen passieve verbinding volgens mij .. dus volgens mij werkt een standaard PoE injector ook niet echt.
Dus ff goed opletten en nakijken wat en hoe. De Mini is nogal "picky" op de stroom .. daarom dat de meegeleverde 230v ac adapter ook 30v (en max 3A) levert.

En ook kijken naar de reviews en of je ook op andere manieren aan echte gebruikers ervaringen kan komen.

Ik had bijvoorbeeld een 12v naar 24v adapter gekocht op Amazon voor de stroom voorziening naar mijn Mini in de camper .. en die is eigenlijk binnen 3 maanden weer stuk gegaan.

Maar is de 15m DC kabel niet lang genoeg om ergens naar binnen te krijgen? En het zelfde voor de officiële Starlink Ethernet kabel van 15m voor de Mini?

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duvekot schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:31:
[...]

De Mini heeft zelf geen PoE ...en die adapter werkt volgens mij alleen met een eigen passieve verbinding volgens mij .. dus volgens mij werkt een standaard PoE injector ook niet echt.
Dus ff goed opletten en nakijken wat en hoe. De Mini is nogal "picky" op de stroom .. daarom dat de meegeleverde 230v ac adapter ook 30v (en max 3A) levert.

En ook kijken naar de reviews en of je ook op andere manieren aan echte gebruikers ervaringen kan komen.

Ik had bijvoorbeeld een 12v naar 24v adapter gekocht op Amazon voor de stroom voorziening naar mijn Mini in de camper .. en die is eigenlijk binnen 3 maanden weer stuk gegaan.

Maar is de 15m DC kabel niet lang genoeg om ergens naar binnen te krijgen? En het zelfde voor de officiële Starlink Ethernet kabel van 15m voor de Mini?
De recenties zien er allemaal goed uit voor de breakout/splitter. Jammer genoeg dat de Mini geen PoE aan boord heeft, zou wat schelen. Ik heb waar die komt vlakbij een stopcontact, maar ik haat teveel kabels. Heb het hele huis vol met Cat6 en Fiber. In dit geval komt die waarschijnlijk op een tuinhuis (waar dus ook PoE ligt en ik nog een losse string kan leggen vanuit WAN2 -> Starlink Breakout adapter -> Mini. Scheelt kabels, is netter dan 2 kabels uit de Mini imho. Qua camperen enzo zie ik niet zoveel issues, heb thuis een dik Victron systeem (alles op noodstroom enzo) en zelfde voor de caravan, die kan het haast doen zonder "wal"stroom.

• duvekot
Kecin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:51:
[...]

De recenties zien er allemaal goed uit voor de breakout/splitter. Jammer genoeg dat de Mini geen PoE aan boord heeft, zou wat schelen. Ik heb waar die komt vlakbij een stopcontact, maar ik haat teveel kabels. Heb het hele huis vol met Cat6 en Fiber. In dit geval komt die waarschijnlijk op een tuinhuis (waar dus ook PoE ligt en ik nog een losse string kan leggen vanuit WAN2 -> Starlink Breakout adapter -> Mini. Scheelt kabels, is netter dan 2 kabels uit de Mini imho. Qua camperen enzo zie ik niet zoveel issues, heb thuis een dik Victron systeem (alles op noodstroom enzo) en zelfde voor de caravan, die kan het haast doen zonder "wal"stroom.
In de camper ook een Victron Multiplus .. maar om de inverter nou aan te laten om 240v te laten maken om dat direct weer om te zetten naar 30v is wel heel erg onzinnig natuurlijk 😁.
De Multiplus verbruikt bijna 18W om 240V AC standby te hebben .. dus dat is bijna net zoveel als dat de 25W die de Mini nodig heeft.

• Jpiek
Kecin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:17:
[...]

Gaat niet werken, die injectors 'vragen' hoeveel volt er geleverd moet worden en die kastjes hebben die functie niet. Die verwachten gewoon 48v te krijgen. Ik heb mijn 48v PoE injector toen moeten retourneren...

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Jpiek schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:35:
[...]

Gaat niet werken, die injectors 'vragen' hoeveel volt er geleverd moet worden en die kastjes hebben die functie niet. Die verwachten gewoon 48v te krijgen. Ik heb mijn 48v PoE injector toen moeten retourneren...
Goede tip! Ik heb daar ook wat in de reviews over gelezen. Vandaar dat er dus ook de variant is die directe spanning levert. Ik cancel mijn bestelling. Heb jij het uiteindelijk nog op kunnen lossen?

• g00gle
@Kecin misschien niet helemaal wat je wil, maar kwam dit tegen:
https://a.aliexpress.com/_ExcLrXg

Vind het voor mijn toepassing helemaal zo'n gek idee niet, heb een router in de caravan staan. Moet alleen nog even de verdere doorvoer uitdenken. Maar zo heb je geen last van UTP connecties die uitfikken door de vrij hoge PoE spanning en vocht.

Edit, wel een behoorlijk dure kabel, vind al dat spul trouwens vrij duur..

[ Voor 10% gewijzigd door g00gle op 16-04-2026 22:57 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

g00gle schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:52:
@Kecin misschien niet helemaal wat je wil, maar kwam dit tegen:
https://a.aliexpress.com/_ExcLrXg

Vind het voor mijn toepassing helemaal zo'n gek idee niet, heb een router in de caravan staan. Moet alleen nog even de verdere doorvoer uitdenken. Maar zo heb je geen last van UTP connecties die uitfikken door de vrij hoge PoE spanning en vocht.

Edit, wel een behoorlijk dure kabel, vind al dat spul trouwens vrij duur..
Voor op reis sowieso handig! Om door de muur te halen wat minder.

Ik denk er nog over om zo’n PoE breakout variant te gebruiken en dan te voeden met de originele barrelplug adapter als step up voor de constante levering van stroom. Barrelplugje naar 2 aderig draad en dat zou denk ik moeten werken. Maar dat is even hobby’en en daar heb ik momenteel geen tijd voor :’(

• Jpiek
Kecin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:19:
[...]

Goede tip! Ik heb daar ook wat in de reviews over gelezen. Vandaar dat er dus ook de variant is die directe spanning levert. Ik cancel mijn bestelling. Heb jij het uiteindelijk nog op kunnen lossen?
Ja, via zo'n kastje van Amazon er bij, en een 230v naar 12v losse voeding. Vandaar mijn opmerking over 'veel geld eind v/d rit'...

Je moet ff een heel eind terugscrollen (ik denk ruim een jaar terug ofzo) maar staat allemaal in dit draadje...

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:03
Topic gevonden! :)

Ik ben aan het kijken naar Starlink voor onze nieuwe woning. Punt is: dat is over de grens (Duitsland). Nu wil ik eigenlijk de kit alvast bestellen zodat ik na de verhuizing meteen internet heb, maar kan ik bij bestelling ook het aflever-adres aangeven?

-edit- Gevonden: het afleveradres kan anders zijn dan het service-adres, maar moet in hetzelfde land zijn. Bestellen in Duitsland en afleveren in Nederland is dus niet mogelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Kars op 17-04-2026 13:04 ]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• slijkie
Kars schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:41:

Ik ben aan het kijken naar Starlink voor onze nieuwe woning. Punt is: dat is over de grens (Duitsland). Nu wil ik eigenlijk de kit alvast bestellen zodat ik na de verhuizing meteen internet heb, maar kan ik bij bestelling ook het aflever-adres aangeven?
Je kan de locatie van de kit altijd later aanpassen in je account onder ‘Service Locatie’. :)

• duvekot
Kars schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:41:

LET OP: ... Je account is aan een land gekoppeld . En je kan je land NIET aanpassen nadat het account aangemaakt is. Starlink is daar heel helder in:
Hoe kan ik mijn account overzetten naar een nieuw land?
Als u naar een nieuw land verhuist waar de Starlink-service beschikbaar is (zie kaart, of als u uw account wilt bijwerken naar een onlangs beschikbaar gekomen land, moet u uw huidige serviceabonnement annuleren en een nieuw account instellen in uw land van bestemming.
Dus zorg dat je bestelling en je account vanaf het eerste moment al "Duits" is .. en dat betekent waarschijnlijk ook dat je alleen Duitse aflevering adressen kan gebruiken.

Als je een Nederlands account gebruikt om te bestellen en af te leveren dan kan je dat abonnement dus niet eenvoudig meenemen ...moet je de boel terug sturen naar Starlink ...en een nieuwe bestelling doen waarschijnlijk.

Klein voordeel .. je betaalt maar 19 euro administratie en verzendkosten in Duitsland (23 in Nederland)

• Kars
duvekot schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:31:
[...]

LET OP: ... Je account is aan een land gekoppeld . En je kan je land NIET aanpassen nadat het account aangemaakt is. Starlink is daar heel helder in:
Hoe kan ik mijn account overzetten naar een nieuw land?

[...]

Dus zorg dat je bestelling en je account vanaf het eerste moment al "Duits" is .. en dat betekent waarschijnlijk ook dat je alleen Duitse aflevering adressen kan gebruiken.

Als je een Nederlands account gebruikt om te bestellen en af te leveren dan kan je dat abonnement dus niet eenvoudig meenemen ...moet je de boel terug sturen naar Starlink ...en een nieuwe bestelling doen waarschijnlijk.

Klein voordeel .. je betaalt maar 19 euro administratie en verzendkosten in Duitsland (23 in Nederland)
Dank voor je antwoord!
Ja ik heb mijn service-adres al op ons nieuwe Duitse adres staan, maar voor dat ik op 'bestellen' klik, wou ik even weten of ik het aflever-adres op mijn oude adres kan zetten :)

-edit- Helaas:

Beperkingen voor verzendadressen

Verzenden van uw artikelen naar een ander land dan het serviceadres waarmee u zich heeft aangemeld, is niet mogelijk. Dit geldt voor alle serviceabonnementen van Starlink. Hiervoor is een account nodig dat in het gewenste land is aangemaakt.
De vereisten voor verzendadressen verschillen per regio.
Sommige vervoerders kunnen niet op bepaalde soorten adressen leveren (bijv. postbussen worden in bepaalde landen niet ondersteund).

[ Voor 17% gewijzigd door Kars op 17-04-2026 13:02 ]

• g00gle
@Kars Volgens mij kun je wel je hardware "ontkoppelen" en opnieuw "kopppelen" aan een duits starlink account. Volgens mij is dat het doel wat je wil bereiken toch?

zag wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://shortit.in/oXzFJ

[ Voor 17% gewijzigd door g00gle op 17-04-2026 14:57 ]

• Kars
g00gle schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:52:
@Kars Volgens mij kun je wel je hardware "ontkoppelen" en opnieuw "kopppelen" aan een duits starlink account. Volgens mij is dat het doel wat je wil bereiken toch?

zag wel dit:
[Afbeelding]
Yes, maar zoals in jouw screenshot ook al staat, dat kan pas na 90 dagen. Dan heeft het niet zo'n zin als we volgende maand gaan verhuizen.
Ik ga even wachten en dan in Duitsland bestellen :)

• g00gle
Inderdaad, ik wist eigenlijk niet dat het zo werkte, pas toen ik het ging nakijken of ik mijn kit kon overdragen. Opzich snap ik deze keuze wel. Anders is het te makkelijk om meerdere starlink accounts te hebben voor meerdere landen en zo de "roaming" kosten te omzeilen.

• Lecenten
Kars schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:59:
[...]

Yes, maar zoals in jouw screenshot ook al staat, dat kan pas na 90 dagen. Dan heeft het niet zo'n zin als we volgende maand gaan verhuizen.
Ik ga even wachten en dan in Duitsland bestellen :)
Ik neem aan dat je een Residential abo wil met gratis huurkit, dan kun je de service niet annuleren en de kit dus niet ontkoppelen. Inderdaad bestellen in Duitsland dus.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik wil voor mijn schoonvader een starlink bestellen. Ik heb zelf een standard en gebruik een roaming abonnement.

Schoonvader wil hem voor zijn chalet op de camping. Als ik bij starlink kijk lijkt er alleen nog een huuroptie te zijn bij een residential abbonnement. Hierbij zou een mini meegeleverd worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een standard in combinatie met een residential abonnement, maar deze kan ik nergens bestellen?

Kijk ik ergens overheen?

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:47
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:29:
Schoonvader wil hem voor zijn chalet op de camping. Als ik bij starlink kijk lijkt er alleen nog een huuroptie te zijn bij een residential abbonnement. Hierbij zou een mini meegeleverd worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een standard in combinatie met een residential abonnement, maar deze kan ik nergens bestellen?

Kijk ik ergens overheen?
Gewoon een nieuw service adres toevoegen en dan kom je op de pagina dat je zowel een woning al roaming kunt selecteren. En kies je woning en kun je een residental toevoegen en dan volgt de keuze tussen mini of standaard. Abbo 200 of Max.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• duvekot
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:29:
Ik wil voor mijn schoonvader een starlink bestellen. Ik heb zelf een standard en gebruik een roaming abonnement.

Kijk ik ergens overheen?
Je kijkt er idd overheen .. bij 100Mbps residential een Mini .. bij 200Mbps een standaard .. en bij Max ook een standaard . EN een mini die je in met 50% korting met Roaming kan gebruiken.
(Zie ook de topic start)

En nu dus ook nog 3 maanden 19 euro korting op het maand bedrag.

Wordt de Chalet full time/het hele jaar gebruikt?

• Willianv
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:02:
[...]

Wordt de Chalet full time/het hele jaar gebruikt?
Ongeveer van april tm oktober.

• duvekot
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:05:
[...]
Ongeveer van april tm oktober.
Je zou eventueel kunnen besparen als je een losse standaard antenne koopt (349) .. en het abonnement dus 5 maanden per jaar helemaal stopt.
5 x 69 = 345 (dus ongeveer een standaard antenne) bij een Max Residential abonnement.

5 x 49 = 245 (dus ongeveer de prijs van een Mini)

Bij een "gratis antenne" moet je het abonnement gedurende die 5 maanden wel op Standby Mode houden (dus 5 x 5 euro = 25 per jaar). Dus als je het daar mee vergelijkt dan duurt het dus eigenlijk 8 - 14 jaar om een eigen Mini of Standaard terug te verdienen. En bij de huur optie krijg je gewoon een nieuwe als er een probleem mee is ... Of als ze een upgrade doen etc.

Dus hoeveel snelheid wil je schoonvader hebben?

En hoevaak gebruik je je eigen antenne met Roaming? Wie weet beide combinaties doen? Max voor je schoonvader .. en dan roaming niet op de extra Mini .. maar met je huidige eigen standaard met 50% korting ..

• Willianv
  • Niet online
@duvekot Kan ik een losse antenne kopen zonder abonnement?

Ik had zelf zitten rekenen met een Residential 200, dat zou dan voor het eerste jaar 3 maanden x 30 euro zijn en 9 maanden x 49 euro. Dus 531 euro voor het eerste jaar.

Bij koop van een standaard i.c.m. 1 maand roaming kom ik voor de eerste maand op 89 euro. Daarna switchen naar Residential 100. Dat zou dan 7 maanden x 29 euro zijn, dus een 292 euro tm oktober totaal. Daarna pauzeren voor 5 euro per maand. Daarbij komt dan nog wel de 349 euro koop van de standard.

Ik dach en was er vanuit gegaan dat je het abonnementsmodel niet kon pauzeren, maar ik begrijp uit jouw post dat dat wel zou kunnen?

Aan een residential 100 heeft hij genoeg, is voor beetje internet en tv te kunnen kijken vanaf max 2 tv’s.

Ik gebruik mijn eigen starlink max 3 maanden per jaar. Dan lijkt me de optie van residential max financieel niet uit te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Willianv op 18-04-2026 18:52 ]

• duvekot
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:38:

Ik had zelf zitten rekenen met een Residential 200, dat zou dan voor het eerste jaar 3 maanden x 30 euro zijn en 9 maanden x 49 euro. Dus 531 euro voor het eerste jaar.

Bij koop van een standaard i.c.m. 1 maand roaming kom ik voor de eerste maand op 89 euro. Daarna switchen naar Residential 100. Dat zou dan 7 maanden x 29 euro zijn, dus een 292 euro tm oktober. Daarna pauzeren voor 5 euro per maand. Daarbij komt dan nog wel de 349 euro koop van de standard.

Ik dach en was er vanuit gegaan dat je het abonnementsmodel niet kon pauzeren, maar ik begrijp uit jouw post dat dat wel zou kunnen?

Aan een residential 100 heeft hij genoeg, is voor beetje internet en tv te kunnen kijken vanaf max 2 tv’s.

Ik gebruik mijn eigen starlink max 3 maanden per jaar.
De huidige "huur optie" is niet volledig te stoppen zonder de antenne terug te moeten sturen .. maar als je al een antenne hebt kan je alles zelf starten en stoppen.
50% korting op een roaming abonnement voor 3 maanden is niet goedkoper dan de extra kosten voor een Residential Max 😁.

Dus als je schoonvader helemaal happy is met een 100Mpbs .. dan is de Mini ook een prima antenne daar voor .. en ben je dus voor 7x 29 + 5x5 = 228 per jaar voor 100Mbps .. en het eerste jaar dus 171 (3 x 19 korting)

De toegevoegde waarde van een Standaard is alleen interessant als je meer dan 100Mbps nodig hebt.

• Willianv
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:51:
[...]

De huidige "huur optie" is niet volledig te stoppen zonder de antenne terug te moeten sturen .. maar als je al een antenne hebt kan je alles zelf starten en stoppen.
50% korting op een roaming abonnement voor 3 maanden is niet goedkoper dan de extra kosten voor een Residential Max 😁.

Dus als je schoonvader helemaal happy is met een 100Mpbs .. dan is de Mini ook een prima antenne daar voor .. en ben je dus voor 7x 29 + 5x5 = 228 per jaar voor 100Mbps .. en het eerste jaar dus 171 (3 x 19 korting)

De toegevoegde waarde van een Standaard is alleen interessant als je meer dan 100Mbps nodig hebt.
Ik had net mijn post iets aangevuld, maar we zitten denk ik op 1 lijn dat een max niet interessant gaat zijn.

De voorkeur heeft een standaard, niet vanwege de hogere snelheden, maar vanwege dat de standard komt met een losse router welke in het chalet geplaatst zal worden. Bij de mini zit de wifi router in de starlink schotel zelf. Echter, de starlink komt een stukje vanaf het chalet te staan (de 15 meter kabel voldoet), en zijn dan bang voor een mindere wifi ontvangst in het chalet zelf.
Bij de Mini X zit ook nog een mesh router, maar meshing betekent sowieso altijd verlies in snelheid. Dus vandaar de voorkeur voor de standard uitvoering.

• duvekot
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:59:
[...]

Ik had net mijn post iets aangevuld, maar we zitten denk ik op 1 lijn dat een max niet interessant gaat zijn.

De voorkeur heeft een standaard, niet vanwege de hogere snelheden, maar vanwege dat de standard komt met een losse router welke in het chalet geplaatst zal worden. Bij de mini zit de wifi router in de starlink schotel zelf. Echter, de starlink komt een stukje vanaf het chalet te staan (de 15 meter kabel voldoet), en zijn dan bang voor een mindere wifi ontvangst in het chalet zelf.
Bij de Mini X zit ook nog een mesh router, maar meshing betekent sowieso altijd verlies in snelheid. Dus vandaar de voorkeur voor de standard uitvoering.
Die Mini X is gewoon een Mini met een losse Mini router ..en die zit gewoon via Ethernet aangesloten op de Mini antenne . Dus niet echt een "Mesh" ..anders dan dat de Mini router automatisch het zelfde SSID overneemt van de Mini Antenne.

Kijk maar even naar deze post van @Kecin
Kecin in "[SpaceX Starlink] Ervaringen & Discussie"

• Willianv
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:56:
[...]

Die Mini X is gewoon een Mini met een losse Mini router ..en die zit gewoon via Ethernet aangesloten op de Mini antenne . Dus niet echt een "Mesh" ..anders dan dat de Mini router automatisch het zelfde SSID overneemt van de Mini Antenne.

Kijk maar even naar deze post van @Kecin
Kecin in "[SpaceX Starlink] Ervaringen & Discussie"
Dank, de Mini X heeft dus wat aanvullende functionaliteit ;)

Alleen jammer dat de Mini X alleen in combi is met de abonnementsvorm. Zodra je roaming neemt krijg je bij koop de gewone mini.

Ik ben een heel stuk wijzer geworden, dank!

Ik denk dat we voor schoonvader gewoon gaan voor een standard model. Als de bomen vol in blad komen te staan kan hij daar wat hinder van gaan ondervinden. De standard heeft een betere ontvangst dan een mini.

Dat zou dan op 349 eenmalige aanschaf zijn, 1 maand 89 euro voor roaming unlimited, daarna een maand gratis voor hem (en voor mezelf) wegens gebruik van mijn referral en daarna omzetten naar residential 100 voor 29 per maand. In de wintermaanden pauzeren voor 5 euro per maand.

Kan zijn canal-digitaal ook de deur uit…

Dank voor het meedenken.

• duvekot
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:39:
[...]

Dank, de Mini X heeft dus wat aanvullende functionaliteit ;)

Alleen jammer dat de Mini X alleen in combi is met de abonnementsvorm. Zodra je roaming neemt krijg je bij koop de gewone mini.

Ik ben een heel stuk wijzer geworden, dank!

Ik denk dat we voor schoonvader gewoon gaan voor een standard model. Als de bomen vol in blad komen te staan kan hij daar wat hinder van gaan ondervinden. De standard heeft een betere ontvangst dan een mini.

Dat zou dan op 349 eenmalige aanschaf zijn, 1 maand 89 euro voor roaming unlimited, daarna een maand gratis voor hem (en voor mezelf) wegens gebruik van mijn referral en daarna omzetten naar residential 100 voor 29 per maand. In de wintermaanden pauzeren voor 5 euro per maand.

Kan zijn canal-digitaal ook de deur uit…

Dank voor het meedenken.
Die Mini router was ooit ook los te koop. Nu niet meer te vinden op de site ..

En je hoeft niet die eerste maand roaming te hebben. De standaard kan je ook gewoon bij Coolblue halen bijvoorbeeld ...en daarna koppelen aan een Residential abonnement.

Alleen werkt een referral niet als je de antenne niet via de Starlink site koopt ..

• g00gle
Het viel mij op dat wanneer ik direct naast of iets vanaf de starlink mini sta, verbonden met wifi en ik doe speedtest naar de "router" toe, dat ik vrijwel niet hoger uitkom als +/-50mbit/s is die een bekend euvel en is daarom sowieso verstandig om de starlink alleen als uplink te gebruiken met een fatsoenlijke wifi router? Het lijkt me vrij laag zonder dat ik er ver vanaf sta.

• duvekot
g00gle schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:04:
Het viel mij op dat wanneer ik direct naast of iets vanaf de starlink mini sta, verbonden met wifi en ik doe speedtest naar de "router" toe, dat ik vrijwel niet hoger uitkom als +/-50mbit/s is die een bekend euvel en is daarom sowieso verstandig om de starlink alleen als uplink te gebruiken met een fatsoenlijke wifi router? Het lijkt me vrij laag zonder dat ik er ver vanaf sta.
Dat klinkt laag ..en kan aan je telefoon liggen misschien? Ik had met mijn Pixel 8 van/naar de router (dus NIET internet) gewoon een goede snelheid die hoort bij 5Ghz en moderne WiFi variant.

• Willianv
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:27:
[...]

Die Mini router was ooit ook los te koop. Nu niet meer te vinden op de site ..

En je hoeft niet die eerste maand roaming te hebben. De standaard kan je ook gewoon bij Coolblue halen bijvoorbeeld ...en daarna koppelen aan een Residential abonnement.

Alleen werkt een referral niet als je de antenne niet via de Starlink site koopt ..
Klopt, maar bij CB is deze 399, bij Starlink 349. Als je dan ook nog een maand gratis via de referral kan je hem net zo goed bij Starlink zelf bestellen. Dan zou het activeren ook automatisch moeten gaan.

Schoonvader gaat hem ontvangen als ik zelf met vakantie ben. Ik heb destijds hem wel bij CB gekocht, maar met activeren moest ik echt wel ff opletten.

Bovendien krijg ik ook een maand gratis als we via SL bestellen.

• Lecenten
Willianv schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:38:

Bij koop van een standaard i.c.m. 1 maand roaming kom ik voor de eerste maand op 89 euro. Daarna switchen naar Residential 100. Dat zou dan 7 maanden x 29 euro zijn, dus een 292 euro tm oktober totaal. Daarna pauzeren voor 5 euro per maand. Daarbij komt dan nog wel de 349 euro koop van de standard.

Een gratis huurkit bij een Residential abo kun je niet pauzeren (Standby).

Als je een standaard kit koopt, dan hoef je die in de winter niet te pauzeren, je kunt het abonnement ook stopzetten.

• g00gle
duvekot schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:22:
[...]

Dat klinkt laag ..en kan aan je telefoon liggen misschien? Ik had met mijn Pixel 8 van/naar de router (dus NIET internet) gewoon een goede snelheid die hoort bij 5Ghz en moderne WiFi variant.
Geen idee, zit wel op een standby abonnement, maar dat zou niet uit moeten maken. iPhone 15 pro.

• duvekot
Lecenten schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:52:
Een gratis huurkit bij een Residential abo kun je niet pauzeren (Standby).
Ik heb nog steeds geen definitief antwoord daar op gekregen/gelezen .. en mijn interpretatie van alle voorwaarden is tot nu toe dat Pauzeren/Standby Mode WEL mogelijk is met een Residential 100/200/MAX service abonnement.

Dus als je een pointer hebt naar de voorwaarden van Starlink waarbij expliciet het pauzeren voor die abbonement vormen uitgesloten wordt. Er staat een generieke melding over "Huur kits" .. maar hier is geen sprake van "huur" ..maar dat is misschien iets wat @Kecin eens kan nakijken in zijn specifieke voorwaarden die hij expliciet bij zijn Residential 100Mbps ontvangen had.

• Lecenten
Deze voorwaarden gaan over kosteloos huren bij een Residential abonnement:

https://starlink.com/nl/s...5d-595b-06e6-4882ebe915df

• g00gle
duvekot schreef op zondag 19 april 2026 @ 00:22:
[...]

Ik heb een theorie, die moet ik nog testen. Ik maakte gebruik van een makita accu om de mini van stroom te voorzien, misschien doordat het voltage dan maar 18V is de starlink een soort throttling doet op het wifi accesspoint. Ik ga dat vd week wel ff testen als ik tijd heb! Want ik vond het echt bijzonder laag.

• duvekot
g00gle schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb een theorie, die moet ik nog testen. Ik maakte gebruik van een makita accu om de mini van stroom te voorzien, misschien doordat het voltage dan maar 18V is de starlink een soort throttling doet op het wifi accesspoint. Ik ga dat vd week wel ff testen als ik tijd heb! Want ik vond het echt bijzonder laag.
Ik zou het bijzonder vinden als dat wat gaat uitmaken. Probeer het ook eens met andere telefoons? En heb je zowel 2.4 als 5Ghz actief staan?
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste