Nou ik heb de knoop doorgehakt en zojuist Starlink Mini + de 15 meter kabel besteld via Coolblue.. om het toch enigszins te rechtvaardigen voor mezelf (het is nl voor een groot deel ook gewoon omdat het ik leuk vind om hier mee te experimenteren) heb ik de volgende usecase bedacht (vrouwlief ziet er nog steeds niet de meerwaarde van in, maar ik heb het geprobeerd haha).
Wij wonen aardig in het buitengebied als het aankomt op 5G bereik - tegelijkertijd hebben we wel glas liggen van Delta.. dus in de normale situatie heb ik gewoon een leuke 500 mbit glasvezel verbinding. Het mobiele bellen (ODIDO) gaat 3/4 van de tijd echter wel over WLAN van deze glasverbinding ipv via de daadwerkelijke 5G mast van ODIDO. Zonder WLAN bellen ben ik in praktijk praktisch thuis niet te bereiken (wat ook wel eens rustig is haha) - praktijk is echter ook dat de Delta verbinding er in de afgelopen 2 jaar nog nooit 'echt' heeft uitgelegen.. maar toch: een redundant internet verbinding die niet onderhevig is aan fysieke infra is wel een fijne gedachte en ook gewoon tof om mee te experimenteren (dat i.c.m. een thuis batterij die we ook hebben/gasloze woning - komt neer dat je in de zomer (bijna) helemaal off-grid kan zijn qua netbeheerder en ISP - alleen dat al vind ik een toffe gedachte!)
Wat ik ga doen is Starlink Residential Lite op 1 november activeren, want ik begrijp dat de activatie datum ook meteen de facturatie datum bepaald, daarna het abonnement direct op standy zetten voor 5 p/maand. Dan kan ik in heel november nog klooien met 'de volle verbinding' voor het bepalen van de ideale 'nood' setup:
-Optimale locatie in de achtertuin bepalen, aangezien ik geen permanente opstelling nodig heb (in eerste instantie gewoon ergens op de grond/op een tafeltje en anders op een statief of paal als dat niet lekker werkt)
-Dan door het raam aan de achtergevel naar mijn kantoor ruimte: hier zit direct onder het raam een ongebruikte utp socket richting te meterkast + stroom aansluiting, zodat ik in principe heel flexibel met de 15 meter (van zowel de Starlink Mini adapter als utp kabel) om kan gaan voor het plaatsen in de tuin.
-In de meterkast staat staat naast mijn Delta modem ook mijn primary Deco unit van het mesh netwerk - dus als het goed is kan ik gewoon de utp kabel (van de utp socket van mijn kantoor) verwisselen met de WAN verbinding die op dat moment in de Deco zit (Delta glasvezel) en heb ik per direct overal in huis de Starlink verbinding - zowel wired als draadloos. Profit! (nb: dan wel elk jaar even in november het abonnement activeren begrijp ik - omdat je niet permanent op standby mag zitten)
Ik heb overigens gekozen voor Starlink Mini omdat deze zuiniger qua stroomverbruik (in geval van gebruik tijdens noodstroom scenario op enkel de thuisbatterij) en dat de snelheid ook wel voldoende is voor dergelijke scenario's. Daarnaast sluit ik niet uit dat ik hem in de toekomst ook wel eens wil gaan gebruiken buiten de deur (i.c.m. een roam abonnment dan uiteraard) - dan is het compacte formaat ook wel een plus. En niet geheel onbelangrijk: in de aanschaf is hij ook de goedkoopste optie.
Ben benieuwd of het straks ik praktijk ook zo mooi werkt als dat ik hier nu schets