• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:40
Ja precies, maar cancellen en activeren kan wel ieder moment. Eigenlijk hetzelfde als "pauzeren" of zie ik dat verkeerd. Zie zoveel tegenstrijdige berichten hierover dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha.
g00gle schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:45:
Ja precies, maar cancellen en activeren kan wel ieder moment. Eigenlijk hetzelfde als "pauzeren" of zie ik dat verkeerd. Zie zoveel tegenstrijdige berichten hierover dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha.
Bij "Pauzeren" ga je eigenlijk over naar een 0.5Mbps onbeperkt data abonnement voor 5 EURO per maand. Dat is wat anders dan echt "cancellen" want dan betaal je na afloop van de huidige facturatie periode helemaal niets meer. Het is wel zo dat Starlink zegt dat als er geen capaciteit meer is als je wil heractiveren dat je dan moet wachten .. maar dat is alleen voor residential. Voor Roam kan je altijd activeren.

Het is dus belangrijk om te weten wanneer je facturatie periode stopt .. en dat is altijd op de dag van de allereerste activatie op je account. Bij mij is dat de 13de van de maand .. dus ik heb zojuist weer "gecancelled" (wat ze niet makkelijk maken .. kan alleen via de website en je moet wel 5 keer opletten op welke knop je moet drukken) .. dus mijn huidige roam abonnement loopt nu door tot en met de 12 middernacht UTC (ook belangrijk om te realiseren) .. om daarna in zijn geheel te stoppen.

En ik had op 14 Januari geactiveerd .. eerste met Roam 100 pro-rato tot en met de 12de februari .. toen dat op was geupgrade naar unlimited wat ook pro-rato ging met een credit van wat ik al bestaald had voor de Roam 100 voor de rest van de periode.. en nu dus geannuleerd per de 12de .. en dan kreeg ik ook nog ergens wat korting om te heractiveren .. maar die korting ben ik nu kwijt door de cancelation dus betaal ik de volgende keer weer de normale prijs pro-rato voor een abonnement. Ik heb dus (in australie) voor 61.13 AUD (roam 100 met korting) + 52.50 (Roam unlimted) = 113.63 AUD betaald voor bijna een maand aan unlimited data .. ipv 195 AUD (of 156 met 20% korting)

dus ja ..je kan elk moment activeren ... maar een cancel gaat dus altijd per einde facturatie periode.

Ik hoop dat dit wat hout geeft ipv bomen die in de weg staan.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:40
@duvekot thanks dat maakt veel duidelijk zeg!

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:37
duvekot schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Het is wel zo dat Starlink zegt dat als er geen capaciteit meer is als je wil heractiveren dat je dan moet wachten .. maar dat is alleen voor residential. Voor Roam kan je altijd activeren.
Ik heb dat anders begrepen, ik dacht namelijk dat ook voor Roam geldt dat je alleen door pauze zeker bent van een 'plek' als je het weer nodig hebt en wil activeren. Bij cancellation is het dus niet zeker dat je wordt toegelaten, bijvoorbeeld in extreme situaties zoals ernstige calamiteiten lijkt me dat niet wenselijk. Althans dat is het voor mij niet want ik heb juist starlink voor dat soort situaties (en omdat het een leuke gadget is 8) )
BitBug schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:16:
[...]
Ik heb dat anders begrepen, ik dacht namelijk dat ook voor Roam geldt dat je alleen door pauze zeker bent van een 'plek' als je het weer nodig hebt en wil activeren. Bij cancellation is het dus niet zeker dat je wordt toegelaten, bijvoorbeeld in extreme situaties zoals ernstige calamiteiten lijkt me dat niet wenselijk. Althans dat is het voor mij niet want ik heb juist starlink voor dat soort situaties (en omdat het een leuke gadget is 8) )
Hoe kan ik de service opnieuw activeren?
U kunt een Roam-abonnement op elk gewenst moment opnieuw activeren na annulering of gebruik van de stand-bymodus, behalve in zeer zeldzame situaties waarin roaming vanwege wettelijke redenen tijdelijk in een heel land beperkt is. Zelfs dan doen we ons uiterste best om de toegang zo snel mogelijk te herstellen.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
Heb ik overheen gelezen, dit is wel duidelijk.
Vraag me alleen af wat die zeldzame gevallen kunnen zijn 🤔

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

BitBug schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:43:
[...]

Heb ik overheen gelezen, dit is wel duidelijk.
Vraag me alleen af wat die zeldzame gevallen kunnen zijn 🤔
Dat zijn die gevallen die zij ook niet voorzien.
Wil je 100% zekerheid, begin je eigen sat dienst :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:37
Mini besteld, komt vandaag binnen. Nu heb ik een flinke lading Makita 18V batterijen op de plank liggen, gezien mijn volledige gereedschap collectie daar gebruik van maakt.

Iemand ervaring met dit soort accu's aan de mini hangen. Zie diverse oplossingen, denk er aan om waterdicht boxje te kopen, twee accu houders met zekeringen ertussen en schakelaar. Deze in serie te zetten en dan een female starlink plug te monteren.

Voordeel wat ik zie is dat ik 1 accu kan uitschakelen, wisselen voor een volle en weer kan inschakelen. En met de female connector kan ik de meegeleverde lange kabel gebruiken en dus mijn accupack ergens anders neerzetten.

Zou dit goed werken, of zijn er betere oplossingen in combinatie met 18v accus.
KryTech schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:01:
Mini besteld, komt vandaag binnen. Nu heb ik een flinke lading Makita 18V batterijen op de plank liggen, gezien mijn volledige gereedschap collectie daar gebruik van maakt.

Iemand ervaring met dit soort accu's aan de mini hangen. Zie diverse oplossingen, denk er aan om waterdicht boxje te kopen, twee accu houders met zekeringen ertussen en schakelaar. Deze in serie te zetten en dan een female starlink plug te monteren.

Voordeel wat ik zie is dat ik 1 accu kan uitschakelen, wisselen voor een volle en weer kan inschakelen. En met de female connector kan ik de meegeleverde lange kabel gebruiken en dus mijn accupack ergens anders neerzetten.

Zou dit goed werken, of zijn er betere oplossingen in combinatie met 18v accus.
Belangrijkste is stabiliteit .. en kijk hoeveel volt er overblijft aan de andere kant van de kabel (onder load) want er zit nog al een verval in heb ik gemerkt. Met een USB-c adapter die dus werkt met 20v USB-c PD is die 20v niet genoeg om de mini van stroom te voorzien na 15m kabel.

Je kan ze serieel zetten voor een hoger voltage, maar dan is wisselen wat lastiger. En kijk of je er wat tussen kan zetten die dus stabiliteit van het voltage realiseert en van 18v naar 30v gaat .. met bijvoorbeeld een condensator of zo er tussen dat bij omwisselen er geen dip ontstaat ..

Het is allemaal een interessante "journey" .

Hoeveel capaciteit zit er in zo'n batterij pack? Hoelang kan je daar mee doen als er continu 20Watt gevraagd gaat worden?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
Nog even voor de duidelijkheid:

Ook bij 'opzeggen' en daarna weer activeren (Roam in dit geval) wordt er gebruikt gemaakt van de initiële startdatum. Dat is jammer, want zo kan je nog niet "creatief" activeren. 2 weekjes vakantie kan zomaar betekenen dat je 1 maand + 1 week moet betalen.

Maargoed in elk geval weten we het nu dat dat zo gaat (en in dit geval komt het nog goed uit ook!)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Mattie112 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:24:
Nog even voor de duidelijkheid:

Ook bij 'opzeggen' en daarna weer activeren (Roam in dit geval) wordt er gebruikt gemaakt van de initiële startdatum. Dat is jammer, want zo kan je nog niet "creatief" activeren. 2 weekjes vakantie kan zomaar betekenen dat je 1 maand + 1 week moet betalen.

Maargoed in elk geval weten we het nu dat dat zo gaat (en in dit geval komt het nog goed uit ook!)
Wat je zegt klopt idd .. maar als je voor die twee weken genoeg hebt aan 100Gb per week dan is dat weer een beetje goedkoper >:)

Of je vakantie dus anders plannen .. op basis van je Starlink datums _O-

• KryTech
duvekot schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Belangrijkste is stabiliteit .. en kijk hoeveel volt er overblijft aan de andere kant van de kabel (onder load) want er zit nog al een verval in heb ik gemerkt. Met een USB-c adapter die dus werkt met 20v USB-c PD is die 20v niet genoeg om de mini van stroom te voorzien na 15m kabel.

Je kan ze serieel zetten voor een hoger voltage, maar dan is wisselen wat lastiger. En kijk of je er wat tussen kan zetten die dus stabiliteit van het voltage realiseert en van 18v naar 30v gaat .. met bijvoorbeeld een condensator of zo er tussen dat bij omwisselen er geen dip ontstaat ..

Het is allemaal een interessante "journey" .

Hoeveel capaciteit zit er in zo'n batterij pack? Hoelang kan je daar mee doen als er continu 20Watt gevraagd gaat worden?
Female female kabeltje besteld van 20cm, deze doorgeknipt, kabeltje eraan gemaakt en schoentjes aangezet.

Tevens korte 2m kabel male male besteld.

Resultaat is een werkende oplossing met een 18v Makita, staat nu uur aan en is 1 van de 4 streepjes accu verloren.

Voor nu goed genoeg en kosten rond de 12,-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzU4IIpFitIjfvUQz3Q-V8YfuZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvKCdQe8dIdl012qCZN6l6aY.jpg?f=fotoalbum_large
KryTech schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Female female kabeltje besteld van 20cm, deze doorgeknipt, kabeltje eraan gemaakt en schoentjes aangezet.

Tevens korte 2m kabel male male besteld.

Resultaat is een werkende oplossing met een 18v Makita, staat nu uur aan en is 1 van de 4 streepjes accu verloren.

Voor nu goed genoeg en kosten rond de 12,-
[Afbeelding]
Dus je hebt eigenlijk dit na gemaakt maar dan met een female aansluiting:

https://www.amazon.nl/Lum...r-Starlink/dp/B0FVXFSV9W/

• KryTech
duvekot schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:47:
[...]

Klopt helemaal, zie met name het voordeel dat ik nu ook een andere accu zou kunnen koppelen, of bijv een 15m snoer kan gebruiken. Net wat flexibeler bij noodgevallen op deze manier.
KryTech schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:58:
[...]

Klopt helemaal, zie met name het voordeel dat ik nu ook een andere accu zou kunnen koppelen, of bijv een 15m snoer kan gebruiken. Net wat flexibeler bij noodgevallen op deze manier.
Had je die 15m standaard kabel al eens getest?

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:43
duvekot schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:47:
[...]

8€ bespaard :9 werk kosten niet meegerekend.

Maar verder, hoelang werkt zo een mini ‘ongeveer’ op 1 boormachine accu?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Had hier een een Starlink - usb-c kabel.
Deze via een Anker siliconen c300 dc (welke ook ideaal is op de camping)en draait stabiel. Die anker kan ik weer via 12V opladen in de auto en zit er dan echt echt tussen als buffer.
Laats test gedaan voor paar uur en toen door gerekend, Starlink kan ongeveer 20 uur online blijven op de accu.
Grote voordeel ook mijn koelbox kan dan aanblijven in de auto als we stoppen :-)

[ Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 15-02-2026 08:30 ]

• KryTech
duvekot schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:31:
[...]

Had je die 15m standaard kabel al eens getest?
Nu wel, werkt gewoon zonder echter met problemen, geen idee hoeveel voltage inzakt maar valt af en toe uit / reboot. Dus korte kabel is zeker gewenst, of betere kabel dan de standaard kabel.

[ Voor 17% gewijzigd door KryTech op 21-02-2026 12:53 ]

• KryTech
slijkie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:51:
[...]

8€ bespaard :9 werk kosten niet meegerekend.

Maar verder, hoelang werkt zo een mini ‘ongeveer’ op 1 boormachine accu?
Op een volle accu van 5Ah maximaal 4 uur maar afhankelijk van aantallen gebruikers etc. Maar 2 uur zal die het makkelijk uithouden.
KryTech schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Nu wel, werkt gewoon zonder echter met problemen, geen idee hoeveel voltage inzakt maar valt af en toe uit / reboot. Dus korte kabel is zeker gewenst, of betere kabel dan de standaard kabel.
Ja .. dat komt overeen met mijn bevindingen .. je hebt echt wel iets van 30v nodig bij de 15m kabel.. je zou eventueel twee van die batterijen in serie zetten voor een hoger voltage .. 36V is geen probleem voor de Starlink Mini

• sibren222
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-03 07:50
Zijn er hier mensen die reeds ervaringen hebben met de professionele installatie door SBPM?

Had dit per ongeluk besteld, die mensen hebben mij gisteren opgebeld en beweren dat 45m UTP + werkuren met een simpele boring + de mount volledig gratis zouden zijn...Ik ben sceptisch?
sibren222 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:52:
Zijn er hier mensen die reeds ervaringen hebben met de professionele installatie door SBPM?

Had dit per ongeluk besteld, die mensen hebben mij gisteren opgebeld en beweren dat 45m UTP + werkuren met een simpele boring + de mount volledig gratis zouden zijn...Ik ben sceptisch?
Hier staat wat meer informatie over deze partij op de Starlink website:
Nederland:

SBPM: +31 20 532 5462
Opmerking: de betaling voor de installatie wordt geïnd door SBPM bij het plannen. De kosten van SBPM-led-installaties zijn NIET inbegrepen op het moment van afrekenen bij starlink.com.
Dus die partij is wel de officiële installateur in Nederland.

Als ik ga bestellen zie ik ook staan:
Hardware
Optionele, gratis professionele installatie via een geautoriseerde installateur inbegrepen. U ontvangt een e-mail om uw installatie te plannen na het afrekenen. Er kunnen extra kosten van toepassing zijn voor afwijkende installaties. Als u de service annuleert, moet u uw gehuurde Starlink-hardware retourneren.
Professionele installatie € 0
Dus als SBM jou installatie niet als "afwijkend" beschouwd .. dan is het zo te lezen echt gratis.

Misschien wel goed om uit te zoeken waar de antenne precies komt te staan, hoe de kabels gaan lopen en waar de modem komt te staan etc. Komt die in "By Pass" mode te staan zodat je het externe IP op je eigen router krijgt?

Ik heb zelf geen ervaring met hun diensten.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:27
Hoi Starlink tweakers, sorry voor de slight thread necromancy. Ik heb even een fact/reality check nodig.
Doel : Starlink mini als backup optie thuis EN om mee te kunnen roamen. Denk combi prepper en vakantievierder scenario. Ik heb dit bedacht:

- Starlink roam kopen a 222eu en 100GB abo nemen (done), gelijk pauzeren als die binnen is. Dus gereserveerde capaciteit voor in het noodgeval scenario en je heractivatie kan niet denied worden zoals met een gepauzeerde Residential
- Residential lite bestellen, dan komt er iemand een mini vast aan het huis monteren. Dit een maandje laten doorlopen en dan gelijk cancellen. Netjes deze mini terugsturen.

Resultaat: ik heb gratis (of ja.. voor 35 euro + terugstuur porto) mounting hardware geinstalleerd gekregen voor mijn mini aan mijn huis voor als ik hem daar wil hangen.
Mis ik iets?

Zo niet, heeft iemand echt die installatie laten doen door dat SBM? Wat doen zij precies? De mini heeft standaard geen PoE, trekken ze dan twee kabels (stroom&ethernet)? Wat voor hardware leveren ze precies? Gaan ze de kruipruimte in, als je hoofd-switch in de meterkast staat? (Dat zou ik willen namelijk...) En dan de mini aan de gevel ergens?

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:28
bumble_bee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:19:
Hoi Starlink tweakers, sorry voor de slight thread necromancy. Ik heb even een fact/reality check nodig.
Doel : Starlink mini als backup optie thuis EN om mee te kunnen roamen. Denk combi prepper en vakantievierder scenario. Ik heb dit bedacht:

- Starlink roam kopen a 222eu en 100GB abo nemen (done), gelijk pauzeren als die binnen is. Dus gereserveerde capaciteit voor in het noodgeval scenario en je heractivatie kan niet denied worden zoals met een gepauzeerde Residential
- Residential lite bestellen, dan komt er iemand een mini vast aan het huis monteren. Dit een maandje laten doorlopen en dan gelijk cancellen. Netjes deze mini terugsturen.

Resultaat: ik heb gratis (of ja.. voor 35 euro + terugstuur porto) mounting hardware geinstalleerd gekregen voor mijn mini aan mijn huis voor als ik hem daar wil hangen.
Mis ik iets?

Zo niet, heeft iemand echt die installatie laten doen door dat SBM? Wat doen zij precies? De mini heeft standaard geen PoE, trekken ze dan twee kabels (stroom&ethernet)? Wat voor hardware leveren ze precies? Gaan ze de kruipruimte in, als je hoofd-switch in de meterkast staat? (Dat zou ik willen namelijk...) En dan de mini aan de gevel ergens?
Ik snap even niet waarom je zoveel moeite doet voor 'gratis' mounting hardware. Kun je zoiets zelf niet doen?
Ik heb een mini, starlink v2 en starlink v3 thuis. Als ik hem nodig heb, leg ik hem buiten neer en doe ik kabeltje naar binnen toe.
In het ergste geval plak ik mini aan de buitenkant van m'n dakraam met een paar goeie zuignappen.

• bumble_bee
Pilovali schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:05:
Ik snap even niet waarom je zoveel moeite doet voor 'gratis' mounting hardware. Kun je zoiets zelf niet doen?
Ik heb een mini, starlink v2 en starlink v3 thuis. Als ik hem nodig heb, leg ik hem buiten neer en doe ik kabeltje naar binnen toe.
In het ergste geval plak ik mini aan de buitenkant van m'n dakraam met een paar goeie zuignappen.
Heb geen dakraam, wat ik zei ik heb graag dat die kabels ergens af gevel netjes via de kruipruimte naar de meterkast gaan (dat ga ik echt niet zelf doen de boringen etc daarvoor), en dat het een beetje netjes is, niet zomaar een mini'tje op een tafel ergens in de tuin. Ik weet dat dat wel kan en werkt.
De vraag is ook meer, als mijn stappenplan werkt, waarom zou ik het niet doen? Maar gaat dit ook werken is meer de vraag.

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:28
bumble_bee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Heb geen dakraam, wat ik zei ik heb graag dat die kabels ergens af gevel netjes via de kruipruimte naar de meterkast gaan (dat ga ik echt niet zelf doen de boringen etc daarvoor), en dat het een beetje netjes is, niet zomaar een mini'tje op een tafel ergens in de tuin. Ik weet dat dat wel kan en werkt.
De vraag is ook meer, als mijn stappenplan werkt, waarom zou ik het niet doen? Maar gaat dit ook werken is meer de vraag.
Ik heb geen idee, ik heb dat systeem niet misbruikt. Ik zou zelf gewoon een aannemer of satelliet bedrijf oid vragen om te monteren.

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:21

Rio

Ik heb al een boek

[...]

waarom zou ik het niet doen?
Knip. Reageer op een normale manier of reageer niet.

[ Voor 39% gewijzigd door rens-br op 05-03-2026 13:45 ]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Het klinkt in ieder geval als een hoop moeite voor deze maas in de dienstverlening. Laat een aannemer of klusjesman komen en hang de boel zelf goed op. Dan kan je eventueel ook nog een Access Point voor Wi-Fi ophangen en wanneer nodig vervangen met de Mini als de wereld vergaat.

Have you tried turning it off and on again?

• bvdberg75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-03 12:20
bumble_bee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:19:

Help mij alsjeblieft: waarom moet je meteen pauzeren? Wat zijn de voordelen? Wat bedoel je met "gereserveerde capaciteit"?

Ik ben nieuw met starlink, mijn nieuwe SL mini is as we speak onderweg naar mijn huis, daarom deze vragen.
bvdberg75 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:41:
[...]

Help mij alsjeblieft: waarom moet je meteen pauzeren? Wat zijn de voordelen? Wat bedoel je met "gereserveerde capaciteit"?

Ik ben nieuw met starlink, mijn nieuwe SL mini is as we speak onderweg naar mijn huis, daarom deze vragen.
Die "reservering" is alleen handig als je de starlink met Residential gebruikt .. en je in een plek woont waar een capaciteit tekort is .. en dat is niet aan de orde in Nederland ... en al helemaal geen probleem bij Roaming .. omdat je die altijd kan afnemen.

Dus @bumble_bee wil iets doen wat niet direct iets oplevert ... Tenzij je de "low speed" standby mode gewoon wil gebruiken zodat er altijd een verbinding is .. maar als je alleen maar iets wil hebben als de stroom voor langere tijd weg valt .. en voor vakantie .. dan is gewoon "opzeggen" misschien het handigste.

• bvdberg75
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-03 12:20
duvekot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Die "reservering" is alleen handig als je de starlink met Residential gebruikt .. en je in een plek woont waar een capaciteit tekort is .. en dat is niet aan de orde in Nederland ... en al helemaal geen probleem bij Roaming .. omdat je die altijd kan afnemen.

Dus @bumble_bee wil iets doen wat niet direct iets oplevert ... Tenzij je de "low speed" standby mode gewoon wil gebruiken zodat er altijd een verbinding is .. maar als je alleen maar iets wil hebben als de stroom voor langere tijd weg valt .. en voor vakantie .. dan is gewoon "opzeggen" misschien het handigste.
ok, dank je wel!

• bumble_bee
Probeer dat SBM al een aantal dagen te bellen om te vragen naar de evt meerkosten van de installatie. Telkens weer "no one is available to answer your call at this time" en dan mag ik een berichtje inspreken, wat ik nooit doe.. Bah. Slechte service zo hoor. Hoe kom ik er nu achter wat die grap zou kosten :/ Iemand een email adres oid van ze toevallig?

Verder wel de mini binnen, mooi systeem hoor! Al een aantal accessoires bij ome ali gehosseld, carry sleeve, zo'n hoes/case, usb-c adaptertjes en ethernet adapters, etc.

Las wel dat ze recentelijk het 'in motion' gebruik tijdens de pauze-stand gedisabled hebben, wat dan wel weer jammer is. Maar niet heel impactvol voor mijn usecase.

• bumble_bee
duvekot schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:42:
Leuk verhaal, wat uiteraard niet perse opgaat in het prepper-scenario, want dan wil ineens iedereen dat ding hebben natuurlijk.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bumble_bee schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:07:
en dan mag ik een berichtje inspreken, wat ik nooit doe..
verander dat eens. spreek wel wat in.
Misschien werkt het systeem dan zoals het moet.
Hunnie luisteren het berichtje af, en nemen contact met je op, juist omdat ze weten dat jij hun wilt spreken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• fz1971
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:23
mensen, ik ben helemaal nieuw in de wereld van StarLink. Ik wil er 1 aanschaffen voor ons chalet in Italie.
wat is het handigst qua abonnement? Roaming 100 GB of Residential Lite?
Wij verhuren ook ons chalet dus de huurders kunne ook hiervan gebruik gaan maken (internet en TV)
Kan ik de StarLink Kit met Residential Lite hier in Nederland kopen en laten thuisbezorgen en in Italie laten ingaan op dat adres of moet je dan Roaming abonnement nemen? Wat is handig mbt verhuur en dat het maar 8 mnd per jaar toegankelijk is het park.
Wie kan mij adviseren, alvast vriendelijk bedankt.
fz1971 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:53:
mensen, ik ben helemaal nieuw in de wereld van StarLink. Ik wil er 1 aanschaffen voor ons chalet in Italie.
wat is het handigst qua abonnement? Roaming 100 GB of Residential Lite?
Wij verhuren ook ons chalet dus de huurders kunne ook hiervan gebruik gaan maken (internet en TV)
Kan ik de StarLink Kit met Residential Lite hier in Nederland kopen en laten thuisbezorgen en in Italie laten ingaan op dat adres of moet je dan Roaming abonnement nemen? Wat is handig mbt verhuur en dat het maar 8 mnd per jaar toegankelijk is het park.
Wie kan mij adviseren, alvast vriendelijk bedankt.
Wil je dat het altijd en continue op die ene locatie staat? Dan is een Residential abonnement altijd goedkoper dan Roaming in welke vorm dan ook.

Nu hebben ze voor Italië net andere abonnementen dan in Nederland.

Je kan kiezen uit 3 verschillende abonnementen die beperkingen hebben op maximale snelheid:

Residential 100Mbps : 29 Eur
Residential 200Mbps : 39 Eur
Residential MAX : 59 Eur

Volgens mij kan je niet een abonnement in Nederland afsluiten voor Residential in Italië. Dus moet je het abonnement wel op de Italiaanse versie van de Starlink site afsluiten.

Heb je al gekeken naar de plekken waar het geïnstalleerde kan worden?

• fz1971
duvekot schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Wil je dat het altijd en continue op die ene locatie staat? Dan is een Residential abonnement altijd goedkoper dan Roaming in welke vorm dan ook.

Nu hebben ze voor Italië net andere abonnementen dan in Nederland.

Je kan kiezen uit 3 verschillende abonnementen die beperkingen hebben op maximale snelheid:

Volgens mij kan je niet een abonnement in Nederland afsluiten voor Residential in Italië. Dus moet je het abonnement wel op de Italiaanse versie van de Starlink site afsluiten.

Heb je al gekeken naar de plekken waar het geïnstalleerde kan worden?

Dit is dan sinds gisteren of vandaag want dat was eerst nog niet deze 3 opties.

Dus Roaming is eigenlijk de enige optei als we het ook niet heel het jaar door gebruiken alleen tijdens aanwezigheid van huurders en wij zelf?
Is 100GB dan genoeg voor TV kijken en internetten? Als de bundel op is wordt het onbeperkt maar dan met een hele lage ssnelheid, dan zal TV kijken en internetten wel bijna niet te doen zijn denk ik? Iemand ervaringen hiermee

Als ik nu hier zo'n start KIt koopt en meeneemt naar Italie en dan daar een abo afsluit bij Starlink (het Residential) dan kan dat dan toch wel?

[ Voor 21% gewijzigd door fz1971 op 13-03-2026 09:43 ]

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

fz1971 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Als ik nu hier zo'n start KIt koopt en meeneemt naar Italie en dan daar een abo afsluit bij Starlink (het Residential) dan kan dat dan toch wel?
Nee dat kan niet, want als je in NL bestelt moet hij in NL actief worden. Tenzij dus roaming.

Simpelste is dus via starlink italie bestellen.
fz1971 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Dit is dan sinds gisteren of vandaag want dat was eerst nog niet deze 3 opties.

Dus Roaming is eigenlijk de enige optei als we het ook niet heel het jaar door gebruiken alleen tijdens aanwezigheid van huurders en wij zelf?
Is 100GB dan genoeg voor TV kijken en internetten? Als de bundel op is wordt het onbeperkt maar dan met een hele lage ssnelheid, dan zal TV kijken en internetten wel bijna niet te doen zijn denk ik? Iemand ervaringen hiermee

Je kan het zelf nakijken op de Starlink.com/it site .. je kan residential volgens mij ook pauzeren .. dus daarmee kan je volgens mij ook geld besparen .. en als je een huurder zegt er is is WiFi .. dan gaan ze het ook echt gebruiken. Ik weet niet hoe groot het is wat je verhuurt, maar als je een stel met twee tieners krijgt die 24/7 Netflix kijken .. dan gaat het vrij snel met het verkeer.

En je zegt steeds "TV kijken" .. maar welke televisie dienst dan? Dat moet dan via een app zijn op de TV? Ik neem aan Italiaanse .. of ga je NLZiet of Videoland er op zetten? Met je eigen account actief er op? (Waar ze dus dan ook aanpassingen in kunnen doen?)

• fz1971
duvekot schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Je kan het zelf nakijken op de Starlink.com/it site .. je kan residential volgens mij ook pauzeren .. dus daarmee kan je volgens mij ook geld besparen .. en als je een huurder zegt er is is WiFi .. dan gaan ze het ook echt gebruiken. Ik weet niet hoe groot het is wat je verhuurt, maar als je een stel met twee tieners krijgt die 24/7 Netflix kijken .. dan gaat het vrij snel met het verkeer.

En je zegt steeds "TV kijken" .. maar welke televisie dienst dan? Dat moet dan via een app zijn op de TV? Ik neem aan Italiaanse .. of ga je NLZiet of Videoland er op zetten? Met je eigen account actief er op? (Waar ze dus dan ook aanpassingen in kunnen doen?)
Bedoel TV kijken op de smart TV via een app waar je alle zenders kan kijken
Ik dacht dat je alleen Roaming kon pauzeren voor €5 p/m wat ik zo kon achterhalen

[ Voor 4% gewijzigd door fz1971 op 13-03-2026 10:43 ]

• HGM
  • Niet online

HGM

fz1971 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ik dacht dat je alleen Roaming kon pauzeren voor €5 p/m wat ik zo kon achterhalen
Alleen roaming kan je pauzeren.
Residential kan je stopzetten, en weer later activeren. Dat is wel alleen mogelijk als er nog capaciteit is in het gebied. En dat hangt er dus vanaf waar precies.
Waar ik mijn residential actief heb is dat een te groot risico (op dit moment).
fz1971 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Zo'n TV app gebruikt best wel veel data ... Maar gelukkig maakt dat in Italië dus niet uit .. want daar is de snelheid dus een beperkende factor .. zelfs met 100Mbits kan je prima TV kijken .. en dan betaal je dus slechts 29 euro per maand .. en dat is eigenlijk best betaalbaar toch?

Maar ...dus wel allemaal op de Italiaanse starlink site bestellen ..

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:10
Ik zit te kijken naar een starlink mini kit.
Ik wil dit gebruiken als nood oplossing.
Stel er gebeurd wat en het meeste internet valt weg dan heb ik nog een starlink mini als fallback (wij hebben al een accu en ons systeem kan off grid draaien met PV installatie doordat hij dan los schakelt van het net automatisch)

Dat is dan een extreem geval.
Maar ook als zeg een mobiele kraan de kabels ergens kapot trekt of een provider word platgelegd door hackers.
Ander scenario is als wij op vakantie gaan en dat je deze dan mee neemt.

Het liefste wil ik dan de mini hebben, deze op standy (ik lees dat dat 5 euro per maand kost). Als er stront aan de knikker is ik hem direct naar residential lite kan opwaarderen. En wij op vakantie gaan ik dat ding in de auto kan gooien en een roaming abbo voor een maand neem.

Kan dit wat ik heb uitgedacht of mis ik iets?
nafofella schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:55:
Ik zit te kijken naar een starlink mini kit.
Ik wil dit gebruiken als nood oplossing.
Stel er gebeurd wat en het meeste internet valt weg dan heb ik nog een starlink mini als fallback (wij hebben al een accu en ons systeem kan off grid draaien met PV installatie doordat hij dan los schakelt van het net automatisch)

Dat is dan een extreem geval.
Maar ook als zeg een mobiele kraan de kabels ergens kapot trekt of een provider word platgelegd door hackers.
Ander scenario is als wij op vakantie gaan en dat je deze dan mee neemt.

Het liefste wil ik dan de mini hebben, deze op standy (ik lees dat dat 5 euro per maand kost). Als er stront aan de knikker is ik hem direct naar residential lite kan opwaarderen. En wij op vakantie gaan ik dat ding in de auto kan gooien en een roaming abbo voor een maand neem.

Kan dit wat ik heb uitgedacht of mis ik iets?
Grootste uitdaging voor bijvoorbeeld je vakantie is de abonnements periode. Stel je hebt ooit in het verleden je allereerst Starlink abonnement geactiveerd op de 15de van de maand ... Dan is dat voor "altijd" je start/eind datum. Dus als je op de eerste van de maand voor twee weken op vakantie gaat dan heb je geluk. Dan kan een Roam 100Gb activeren op de eerste van de maand .. en direct weer omzetten naar Standby Mode .. die dan de 15de in gaat. Je betaalt maar voor 15 dagen aan abonnement .. heel fijn.
Maar ga je een week later voor twee weken op pad .. dan betaal je eerst een week aan 100Gb .. gevolgd door een volledig maand. Je hebt dan wel 200Gb voor die twee weken .. maar je betaalt dus wel flink meer.
Hier wat meer informatie over wisselen van abonnementen:
Wijzigingen in het serviceabonnement
Ik weet niet of je "halverwege" de maand van Residential naar Roaming kan wisselen .. maar er staat dat een "upgrade" altijd kan .. dus in theorie moet dat wel kunnen werken.
Je mag maar maximaal 12 maanden in Standby Mode staan achter elkaar .. maar als je 1 keer per jaar op vakantie gaat dan moet dat ook geen problemen opleveren.
Wissel terug naar Standby Mode is een verlaging.. dus dat gaat altijd pas in op de eerstvolgende start van je facturatie periode.

• nafofella
duvekot schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Grootste uitdaging voor bijvoorbeeld je vakantie is de abonnements periode. Stel je hebt ooit in het verleden je allereerst Starlink abonnement geactiveerd op de 15de van de maand ... Dan is dat voor "altijd" je start/eind datum. Dus als je op de eerste van de maand voor twee weken op vakantie gaat dan heb je geluk. Dan kan een Roam 100Gb activeren op de eerste van de maand .. en direct weer omzetten naar Standby Mode .. die dan de 15de in gaat. Je betaalt maar voor 15 dagen aan abonnement .. heel fijn.
Maar ga je een week later voor twee weken op pad .. dan betaal je eerst een week aan 100Gb .. gevolgd door een volledig maand. Je hebt dan wel 200Gb voor die twee weken .. maar je betaalt dus wel flink meer.
Hier wat meer informatie over wisselen van abonnementen:
Wijzigingen in het serviceabonnement
Ik weet niet of je "halverwege" de maand van Residential naar Roaming kan wisselen .. maar er staat dat een "upgrade" altijd kan .. dus in theorie moet dat wel kunnen werken.
Je mag maar maximaal 12 maanden in Standby Mode staan achter elkaar .. maar als je 1 keer per jaar op vakantie gaat dan moet dat ook geen problemen opleveren.
Wissel terug naar Standby Mode is een verlaging.. dus dat gaat altijd pas in op de eerstvolgende start van je facturatie periode.
Oké. Dus als ik hier de kit bestel dan heb ik dus alleen de hardware. Dan moet ik hem registreren. Dan zou ik een residential lite 100 mbps nemen voor een maand. Daarna direct in stand-by mode voor 5 euro pm.

Stel er gebeurd wat en ik heb direct internet nodig dan kan ik via de mini de stand-by mode overzetten in residential lite 100. Of zeg roaming als ik op vakantie ga.

En als ik hem niet gebruik elders wil ik hem
Als failover aan mijn ucg ultra koppelen. Zeg maar als onderdeel van mijn noodpakket.

Ik zag nu deze op bol. Raden jullie daar bestellen aan of via de starlink site?

https://www.bol.com/nl/nl...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 3% gewijzigd door nafofella op 14-03-2026 16:33 ]

nafofella schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Oké. Dus als ik hier de kit bestel dan heb ik dus alleen de hardware. Dan moet ik hem registreren. Dan zou ik een residential lite 100 mbps nemen voor een maand. Daarna direct in stand-by mode voor 5 euro pm.

Stel er gebeurd wat en ik heb direct internet nodig dan kan ik via de mini de stand-by mode overzetten in residential lite 100. Of zeg roaming als ik op vakantie ga.

Ik zag nu deze op bol. Raden jullie daar bestellen aan of via de starlink site?

referrer=socialshare_pdp_iphoneapp
Persoonlijk zou ik altijd via de Starlink site gaan ... Maar resellers kunnen ook wel werken. Ik weet iemand die de grote Starlink in de Coolblue winkel had opgehaald op de ochtend van de vakantie .. en zonder problemen heeft kunnen activeren terwijl ze op de camping stonden ergens in Frankrijk.

Maar waarom zou je 279 gaan betalen via een reseller als je via Starlink.com de mini kan kopen voor 199Eur . En de normale prijs 249 eur is 😁

• nafofella
duvekot schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:35:
[...]

Persoonlijk zou ik altijd via de Starlink site gaan ... Maar resellers kunnen ook wel werken. Ik weet iemand die de grote Starlink in de Coolblue winkel had opgehaald op de ochtend van de vakantie .. en zonder problemen heeft kunnen activeren terwijl ze op de camping stonden ergens in Frankrijk.

Maar waarom zou je 279 gaan betalen via een reseller als je via Starlink.com de mini kan kopen voor 199Eur . En de normale prijs 249 eur is 😁
Ik zit op mijn gsm maar ik zie niet waar ik die kan bestellen voor 199. ? Ik krijg alleen abbos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_XlEuOf1rNmJU0qQrIRow0kmh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qou4ltZWfqzrbitHyGScitVK.png?f=fotoalbum_large
nafofella schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Ik zit op mijn gsm maar ik zie niet waar ik die kan bestellen voor 199. ? Ik krijg alleen abbos.
[Afbeelding]
Via Roam .. daar is de Mini 199 tegenwoordig .. goedkoopste Roam abonnement is €40 voor een maand. Dan wordt je wel eigenaar van de antenne, via de residential route is het een gratis huur antenne. Dat is de mini bij het 100Mbps abonnement, en de standaard bij 200Mpbs .. en bij het Max abonnement is het ook de standaard maar kan je de mini gratis huren tijdens vakanties. Maar zodra je je abonnement opzegt moet je de antenne terug sturen.

• nafofella
duvekot schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Via Roam .. daar is de Mini 199 tegenwoordig .. goedkoopste Roam abonnement is €40 voor een maand. Dan wordt je wel eigenaar van de antenne, via de residential route is het een gratis huur antenne. Dat is de mini bij het 100Mbps abonnement, en de standaard bij 200Mpbs .. en bij het Max abonnement is het ook de standaard maar kan je de mini gratis huren tijdens vakanties. Maar zodra je je abonnement opzegt moet je de antenne terug sturen.
Ik wil gewoon eigenaar worden van de hardware. Dan abbo in stand-by en kunnen aanzetten wat en als ik het nodig heb.

Starlink site is wat dat betreft wel slecht dat die optie er niet is.

[ Voor 5% gewijzigd door nafofella op 14-03-2026 17:07 ]

nafofella schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Ik wil gewoon eigenaar worden van de hardware. Dan abbo in stand-by en kunnen aanzetten wat en als ik het nodig heb.

Starlink site is wat dat betreft wel slecht dat die optie er niet is.
Die is er toch? Bij Roaming koop je de antenne .. maar je kan niet "rechtstreeks" naar Standby Mode zo ver als ik weet. Bij Coolblue is de Mini tijdelijk uitverkocht maar betaal je zo te zien 209 Euro .. maar kan je later zelf de antenne en een abonnement activeren.

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:25
Je moet het zo zien: de mini kost 199,- + 40,- voor een maand abonnement. Dat is goedkoper en dan kun je het meteen een maand uitproberen. Gedurende die maand kun je naar standby terugwisselen voor de maand erop. Let wel op, zoals Duvekot zegt, wanneer je je abonnement activeert want dat bepaalt je abonnementsperiode

• fz1971
wat raden jullie aan de mini met roaming of de residential met de standaard kit voor op een vakantie park voor 9 mnd te gebruiken per jaar.
Welke kit werk beter bij een vaste plek
fz1971 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:59:
wat raden jullie aan de mini met roaming of de residential met de standaard kit voor op een vakantie park voor 9 mnd te gebruiken per jaar.
Bij een vaste plek waarbij je hem niet hoeft te verplaatsen en er altijd voldoende stroom aanwezig is .. dan is een Residential abonnement altijd goedkoper per maand. Zeker met de nieuwe abonnement structuur op snelheid ..
Of het de standaard wordt of de Mini is afhankelijk van gekozen abonnement tegenwoordig. Omdat je de antenne nu gratis "huurt" .. ik weet niet zeker of de antenne ooit eigendom wordt in de laatste variant. Ik weet ook niet in detail wat er gebeurt als je hem in Standby Mode zet .. maar afhankelijk van je abonnement ingangsdatum kan het zo uit pakken dat het niet heel veel scheelt dus kan je het misschien gewoon door laten lopen.
Zorg dat je een goede plek hebt zonder bomen of struiken rondom en het is een zeer prettige ervaring.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:39
Ik zou gaan voor een Residential abbo (standaard set) incl een poll mount, zo dat je hem decend vast kan zetten op het huisje.
Zou daarna in je huisje een mini pc zetten (Pi) is voldoende.
En vanuit daaruit pi-Connect draaien (ja je zit achter een CGnat)
Kun je vanuit je thuis adres ook nog de boel in de gaten houden

Het is wat configureren maar daarna heb je gewoon acces tot je huisje.
Met de remote desktop op je Pi (dmv Pi-Connect) kun je alles overnemen in je huisje off monitoren.
Tevens kun je bij verhuur, remote de wifi code veranderen of enabelen, disabelen
Mocht je daar een klein netwerkje instaleren kun je ook nog een homewizard energie meter plaatsen, verwarming regelen, buiten camera, ook intern :) en wat je maar meer wilt. Je blijft een tweaker dus ..... leef je uit.

Door het abbo heb je er geen omkijken naar, ook in die 3 wintermaanden, als er spanning op blijft staan.

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 16-03-2026 10:21 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:07
fz1971 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:59:
Op een vaste plek zeker het Residential abonnement nemen. Je krijgt tegenwoordig een "gratis" huur kit, die wordt niet meer na 12 maanden je eigendom zoals eerst. Daarom kun je het abonnement niet 3 maanden per jaar onderbreken, dan zou je de kit moeten terugsturen. Of je het abonnement 3 maanden op Standby kan zetten is me niet helemaal duidelijk, ik verwacht het eigenlijk niet.

Als je aan 100 Mbps voldoende hebt, dan zou ik gewoon 12 maanden per jaar dat Residential abonnement nemen met de "gratis" huur kit.

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Zojuist een mail ontvangen;

Residential wordt opgeknipt in 3 sub-Residential-abo's;
- Residential 100 Mbps ad. € 29 p/m
- Residential 200 Mbps ad. € 49 p/m
- Residential Max (tot 400 Mbps) ad. € 69 p/m incl een in slaapstand verkerende mini kit die je 'gratis' maar eigenlijk voor € 5 p/m in bruikleen krijgt.

Gekke deal (hij zal wel weer aan de keta zitten 😜), maar ben gehecht aan de max snelheid, dus ik heb maar meteen geüpgraded naar dat Max abo. Kijk wel of ik al-dan-niet die mini claim.

• slijkie
Heb ook de upgrade gedaan, wacht nu op de mail van de mini.

Zelfde deals hier in 🇳🇴.

• franssie

franssie

Save the albatross

Rio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:03:
Zojuist een mail ontvangen;

Residential wordt opgeknipt in 3 sub-Residential-abo's;
- Residential 100 Mbps ad. € 29 p/m
- Residential 200 Mbps ad. € 49 p/m
- Residential Max (tot 400 Mbps) ad. € 69 p/m incl een in slaapstand verkerende mini kit die je 'gratis' maar eigenlijk voor € 5 p/m in bruikleen krijgt.

Gekke deal (hij zal wel weer aan de keta zitten 😜), maar ben gehecht aan de max snelheid, dus ik heb maar meteen geüpgraded naar dat Max abo. Kijk wel of ik al-dan-niet die mini claim.
maar wat is die mini optie/toevoeging dan, die jan toch roaming mee kan nemen op vakantie? Of voor erbij oid?

[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 17-03-2026 21:15 . Reden: iets duidelijker wellicht ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

franssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:08:
[...]

maar wat is die mini dan, die jan toch roaming mee kan nemen op vakantie? Of voor erbij oid?
-knip-LMGTFY links zijn niet de bedoeling.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 17-03-2026 23:26 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rio misschien had ik het niet goed verwoord, wat is de toegevoegde waarde van de mini dan? tov een res?
Ik heb een mini, maar misschien ben je nieuw in dit topic.

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

franssie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:14:
@Rio misschien had ik het niet goed verwoord, wat is de toegevoegde waarde van de mini dan? tov een res?
Ik heb een mini, maar misschien ben je nieuw in dit topic.
Ik denk dat ik (een van) de eerste Starlink Abo's van NL had 🙃

Hier zit imo een businessmodel achter: we geven onze 'powerusers' een 'gratis' Starlink mini -die voor € 5 p/m in slaapstand wordt gehouden- zodat de drempel om Starlink mee te nemen op reis -en dus nóg een abo te nemen- zo laag mogelijk is. Je hebt de mini tenslotte in de kast liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rio op 17-03-2026 21:33 ]

Rio schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ik denk dat ik (een van) de eerste Starlink Abo's van NL had 🙃

Hier zit imo een businessmodel achter: we geven onze 'powerusers' een 'gratis' Starlink mini -die voor € 5 p/m in slaapstand wordt gehouden- zodat de drempel om Starlink mee te nemen op reis -en dus nóg een abo te nemen- zo laag mogelijk is. Je hebt de mini tenslotte in de kast liggen.
Maar die "Standby Mode" zit dus al in die 69 per maand abbonement kosten?
En in Italie is die Max dus "maar" 59 per maand .. en als dat ook incl die 5 euro per maand standby mode is voor de extra Mini ...🤔

Maar je "krijgt" dus een Standaard antenne en een Mini in bruikleen/huur .. en als je dus op vakantie gaat hoef je dus alleen maar een roam abonnement er bij afsluiten (met dus effectief 5 euro korting?)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:21
duvekot schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:41:
[...]

En in Italie is die Max dus "maar" 59 per maand .. en als dat ook incl die 5 euro per maand standby mode is voor de extra Mini ...🤔

Maar je "krijgt" dus een Standaard antenne en een Mini in bruikleen/huur .. en als je dus op vakantie gaat hoef je dus alleen maar een roam abonnement er bij afsluiten (met dus effectief 5 euro korting?)
Roam abbonement kost ook maar de helft dan.
bottom line schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Roam abbonement kost ook maar de helft dan.
Ze willen je dan echt graag in het Starlink ecosysteem houden.
@fz1971 .. dus voor 59 per maand heb je de volledige bandbreedte van Starlink in je Italiaanse huisje .. plus een extra Mini tijdens je vakantie met 50% korting.

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

duvekot schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Ik maak er uit op dat je dus nog € 5 p/m extra betaalt, dus bovenop die € 69, maar ik laat me graag corrigeren.

• slijkie
50% korting op roaming als je hem meeneemt is ook wel meegenomen.
Als ik deze pagina zo lees dan moet je idd ook nog die 5 euro per maand er bij betalen:

https://starlink.com/nl/s...28-6708-f9ee-78faedbc5221

Dus het is dan 69 + 5 .. en 50% korting op Roam (dus 40 20 of 89 44.50 per maand)

• Lecenten
1 euro korting per maand en dan de snelheid beperkt op 200 Mbps is eigenlijk niet zo'n goede deal. Ik heb Grok al gevraagd of ik mijn oude abonnement niet terug kon krijgen voor 50 euro, maar hij (zij?) is er nog niet ingetrapt :) Maar goed, meer dan 200 Mbps krijg je toch niet vaak bij een download, ik ziet het wel eens bij OS updates en bij een Onedrive download maar niet heel vaak.

• worrel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:58
Lecenten schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:30:
1 euro korting per maand en dan de snelheid beperkt op 200 Mbps is eigenlijk niet zo'n goede deal. Ik heb Grok al gevraagd of ik mijn oude abonnement niet terug kon krijgen voor 50 euro, maar hij (zij?) is er nog niet ingetrapt :) Maar goed, meer dan 200 Mbps krijg je toch niet vaak bij een download, ik ziet het wel eens bij OS updates en bij een Onedrive download maar niet heel vaak.
inderdaad, 1 euro goedkoper en de snelheid bijna gehalveerd, ik kreeg gemiddeld met bekabelde speedtest wel tegen de 500Mbps aan. ook download snelheid in mijn Deco set staat regelmatig op 500Mbps + als ik grote bestanden voor mijn werk download. Een hele grote achteruitgang dit

Iedereen heeft recht op mijn mening

• Lecenten
Klopt, ik doe 3 keer per dag een bekabelde speedtest op mijn Home Assistant server. Zag gisteren nog 480/34 met 22 ms ping, dat is toch meer dan een halvering in download.

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

duvekot schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:25:
Als ik deze pagina zo lees dan moet je idd ook nog die 5 euro per maand er bij betalen:

https://starlink.com/nl/s...28-6708-f9ee-78faedbc5221

Dus het is dan 69 + 5 .. en 50% korting op Roam (dus 40 20 of 89 44.50 per maand)
Beter claim je die 'gratis' mini dan toch pas zodra je concrete reisplannen hebt? Anders betaal je tot die tijd € 5 p/m voor de kat z'n viool... Of mis ik iets?
Rio schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Beter claim je die 'gratis' mini dan toch pas zodra je concrete reisplannen hebt? Anders betaal je tot die tijd € 5 p/m voor de kat z'n viool... Of mis ik iets?
Zo lees ik het ook .. maar dat is dan "uitstel" .. want zodra je hem nodig hebt moet je hem na afloop dus op Standby Mode houden .. of terug sturen .. maar dan weet ik niet of je hem daarna nog een keer kan claimen.

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

duvekot schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Zo lees ik het ook .. maar dat is dan "uitstel" .. want zodra je hem nodig hebt moet je hem na afloop dus op Standby Mode houden .. of terug sturen .. maar dan weet ik niet of je hem daarna nog een keer kan claimen.
Same team, ik zie de upside niet zo van deze aktie. Als ik ooit een mini nodig heb, koop ik er tzt wel 1.
199 / 5 = 40 maanden ... Dus na iets minder dan 4 jaar heb je al de antenne er uit als je hem elk jaar bijvoorbeeld een maandje of twee maandjes zou gebruiken. (Maar die 50% korting moet ik dan eigenlijk ook nog verrekenen)

De vraag is .. wat is de levensduur van de huidige Mini antenne. Staan ze op een punt om de huidige manier van verbinding maken aan te passen om meer frequenties en bandbreedte te kunnen gaan gebruiken? Wat kan er nog uit de huidige antenne gehaald worden? Ze pushen nu nml wel erg hard op de huidige hardware.

Er zijn al meer dan een jaar de geruchten over de gigabit antenne .. en met Direct 2 Cell kunnen ze ook al steeds weer wat sneller. De vervanging van de huidige satellieten is volgens mij ook iets van 5 jaar .. en als Starship goed gaat vliegen kunnen ze ook daar weer sneller gaan vervangen ..of een tweede parallel netwerk opbouwen .. en de oude "uitmelken" .. omdat de investering al terug verdiend zijn en de klanten eigenlijk voor een paar jaar wel "vast zitten".

• slijkie
Die €5 boeit mij dus 0,0. Glas is hier rond €150 / maand, dus heb nu die Max abbo en die mini erbij. Lach mij stuk. Zit dan niet in Nederland waar je veel ‘goedkope’ opties hebt.

Starlink is hier veruit het goedkoopste.

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

5 euro boeit mij ook niet de kleinste zak. Ik heb alleen gewoon geen mini nodig. Ik heb hem dus ook niet wél nodig als ie verpakt zit in een aanbieding.

• slijkie
Rio schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:20:
5 euro boeit mij ook niet de kleinste zak. Ik heb alleen gewoon geen mini nodig. Ik heb hem dus ook niet wél nodig als ie verpakt zit in een aanbieding.
Dan klik je de link niet in de mail. :P

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

slijkie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Dan klik je de link niet in de mail. :P
Hehe best simpel eigenlijk. OK ik snap de hint, ik zal er over ophouden 😜

• worrel
Na contact met de helpdesk toch 1 maand gratis gekregen.
Ik heb geklaagd omdat het een flinke prijs verhoging is voor het snelste abonnement die langzamer is geworden.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
worrel schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:03:
Na contact met de helpdesk toch 1 maand gratis gekregen.
Ik heb geklaagd omdat het een flinke prijs verhoging is voor het snelste abonnement die langzamer is geworden.
Peanuts voor Starlink. Volgende maand betaal je de prijs alsnog?

Have you tried turning it off and on again?

• worrel
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Peanuts voor Starlink. Volgende maand betaal je de prijs alsnog?
Zeker is dit peanuts voor Starlink, maar het scheelt mij €69. Beter iets dan niets. Ik gebruik het tot ik eindelijk glasvezel krijg wat al 5 jaar uitgesteld is (buitengebied)

• slijkie
originele topic post aangepast met nieuwe prijzen & info. Laat maar weten in een PB als ik iets mis of een foutje heb gemaakt.

• fz1971
HGM schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Alleen roaming kan je pauzeren.
Residential kan je stopzetten, en weer later activeren. Dat is wel alleen mogelijk als er nog capaciteit is in het gebied. En dat hangt er dus vanaf waar precies.
Waar ik mijn residential actief heb is dat een te groot risico (op dit moment).
Het is in Italie in de buurt van het Luganomeer. Maar wss gaan we roaming onbeperkt nemen daar we het wss maar een paar maanden nodig hebben en dan kunnen we het pauzeren voor 5 euro p/m en ook nog eens een keer meenemen als we op wintersport gaan, en/of thuis in Nederland dan kan je hem daar toch gewoon aansluiten.

Is dan een Mini handiger om op verschillende locaties internet te hebben of toch de standard kit?

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:25
Ik zou dan voor de mini gaan. Compacter, verbruikt minder stroom en kan ook op de accu van je auto gebruikt worden.

• fz1971
wat is het verschil tussen de mini kit en standard kit? Ik zie alleen dat hij kleiner is (duh) en er zit geen router bij die kan je erbij kopen als extra
Heb je die echt nodig?
fz1971 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
wat is het verschil tussen de mini kit en standard kit? Ik zie alleen dat hij kleiner is (duh) en er zit geen router bij die kan je erbij kopen als extra
Heb je die echt nodig?
Nee .. de router zit al helemaal in de Mini ingebouwd.

Die doet DHCP en DNS etc voor je WiFi die er ook al standaard op zit.

Zeker weten dat je het niet langer nodig hebt dan 5 maanden? Krijg je glasvezel tegen die tijd? Zo niet .. dan zal Starlink waarschijnlijk altijd sneller en stabieler zijn dan welke andere aansluiting dan ook.

En als je het gaat gebruiken voor je zelf EN vakantie huisje met dus "vreemde mensen" .. dan zou ik sowieso goed nadenken over netwerk scheiding etc. Te vaak heb ik Airbnb gezien waarbij ik gewoon op de NAS van de verhuurder kon komen of handig printen op zijn printer ... >:)

En als je op pad gaat dan blijft er niemand achter die misschien wel internet nodig heeft?

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Zeker weten dat je het niet langer nodig hebt dan 5 maanden? Krijg je glasvezel tegen die tijd? Zo niet .. dan zal Starlink waarschijnlijk altijd sneller en stabieler zijn dan welke andere aansluiting dan ook.

En als je het gaat gebruiken voor je zelf EN vakantie huisje met dus "vreemde mensen" .. dan zou ik sowieso goed nadenken over netwerk scheiding etc. Te vaak heb ik Airbnb gezien waarbij ik gewoon op de NAS van de verhuurder kon komen of handig printen op zijn printer ... >:)

En als je op pad gaat dan blijft er niemand achter die misschien wel internet nodig heeft?
In de nieuwe software van Starlink kan je ook een gasten-Wifi aanmaken.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:02
[...]
Dat is voor 'in huis' weer niet ideaal. Betekend dat je wfi buiten zit terwijl je zelf binnen bent. Voor vakantie maakt dat ws. wat minder uit...

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Dat is voor 'in huis' weer niet ideaal. Betekend dat je wfi buiten zit terwijl je zelf binnen bent. Voor vakantie maakt dat ws. wat minder uit...
Starlink mini-router kopen en UTP kabel trekken. Werkt perfect.

• fz1971
[...]

Het is voor een huisje wat per jaar (7 mnd open) wellicht totaal 4 weken hoogseizoen en 4 weken in laagseizoen wordt verhuurd maar wil de huurders wel internet aanbieden (en onszelf als we er zijn) en dan indien niet verhuurd het kunnen pauzeren en tijdens dat het park gesloten is (5 mnd)

Met abonnement onbeperkt dan maakt het toch niet uit of er een scheiding is qua gebruik of zie ik iets over het hoofd?
fz1971 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Het is voor een huisje wat per jaar (7 mnd open) wellicht totaal 4 weken hoogseizoen en 4 weken in laagseizoen wordt verhuurd maar wil de huurders wel internet aanbieden (en onszelf als we er zijn) en dan indien niet verhuurd het kunnen pauzeren en tijdens dat het park gesloten is (5 mnd)

Met abonnement onbeperkt dan maakt het toch niet uit of er een scheiding is qua gebruik of zie ik iets over het hoofd?
Ook residential is te pauzeren:
Welke abonnementen ondersteunen pauzeren?
U kunt pauzeren met de Stand-bymodus met alle Roam-, Residential- en Priority-abonnementen (met uitzondering van promotionele aanbiedingen en bepaalde kitverhuur).
bron

Pauzeren is altijd pas na afloop van je huidige "facturatie periode" .. en die is weer afhankelijk van het moment waarop je de facturatie de allereerste keer laat in gaan.

Stel je neemt residential 200 (ruim zat) .. dan betaal je dus 39 per maand. Stel dat je die op de 15de van een maand in laat gaan ... Dan zal in de toekomst dus een pauzeren ook altijd op de 15de gaan starten. Laten we stellen dat dit toevallig ook altijd de eind datum is van verhuur .. dus dat je nooit meer betaald dan nodig is.
7 x 39 = 273 Euro
5 x 5 = 25 Euro

Dus voor 298 Euro per jaar heb je 200Mbps internet .. met een "standaard" antenne ... Dus een goede vaste plaatsing op een hoge en vrije locatie. Kabel naar je technische ruimte, goede router die mooi en goed gescheiden netwerken kan aanleggen etc etc.

Nu de situatie met Roam Unlimited:

7 x 89 = 623 EUR
3 x 5. = 15 EUR
2 x 89 = 179 EUR (eigen gebruik)

Dus totaal 816 EUR .. + 199 voor de Mini

Met een Mini ga je nooit die 200Mbps halen op een structurele wijze. Moet je ook nog die antenne ergens hoog weg halen en later weer monteren als je weer terug bent.

Terwijl als je de eerste oplossing doet EN een Mini koopt voor die twee maanden roaming eigen gebruik: 2 x 89 + 10 x 5 = 228 .. dat is nog steeds goedkoper als je residential voor het huisje neemt en gewoon laat staan.

Misschien moet je effectief wat meer betalen omdat je periode niet direct eindigt op een facturatie einde .. maar al met al .. is Residential voor een vaste locatie dus voordeliger.

• fz1971
Maar Residential kan je alleen aanschaffen in het land waar hij geïnstalleerd wordt toch. Dus niet hier in NED laten bezorgen en dan meenemen naar Italie en installeren
fz1971 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:41:
Maar Residential kan je alleen aanschaffen in het land waar hij geïnstalleerd wordt toch. Dus niet hier in NED laten bezorgen en dan meenemen naar Italie en installeren
Dat klopt .. maar dat is vast geen probleem als je daar een huisje hebt. Er is vast ook wel ergens een plek waar je het kan laten afleveren. En als er ook in Italië gratis installatie bij zit dan nemen misschien die wel de antenne met zich mee?

Maar je kan altijd overleggen met de klantenservice voordat je een bestelling plaatst.

Je kan al een account aanmaken op Starlink zonder te bestellen bijvoorbeeld.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:19
Is blijkbaar een nieuw grondstation in Erftstadt. Wellicht interessant voor de Limburgers.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier vandaag de Mini besteld met een Residential abonnement 100mbit.

Hierbij zou "gratis" installatie zitten, maar helaas toen ik de Franstalige mail aanklikte bleek het 399 euro excl. te kosten :'(.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

Kecin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:19:
Hier vandaag de Mini besteld met een Residential abonnement 100mbit.

Hierbij zou "gratis" installatie zitten, maar helaas toen ik de Franstalige mail aanklikte bleek het 399 euro excl. te kosten :'(.
Volgens mij is de installatie nu "optioneel" .. en dus niet meer gratis .. (dat was de vorige promotie blijkbaar)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duvekot schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:29:
[...]

Volgens mij is de installatie nu "optioneel" .. en dus niet meer gratis .. (dat was de vorige promotie blijkbaar)
Toen ik bestelde vanmiddag dacht ik het echt te hebben zien staan. Naja, geen probleem opzich :).

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:09

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Is Starlink per maand opzegbaar?
Dus zeg 1 maand afsluiten en meteen opzeggen?
sander817 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:04:
Is Starlink per maand opzegbaar?
Dus zeg 1 maand afsluiten en meteen opzeggen?
Ja .. maar afhankelijk van welke abonnement je hebt kan het dan zijn dat je de antenne etc weer terug moet sturen. Daarnaast is er sowieso een 30 dagen proefperiode:
Hoe werkt de 30 dagen proefperiode?
De 30 dagen proefperiode die op de Starlink-website wordt vermeld, betekent niet dat de eerste maand van de service gratis is, omdat het geen gratis proefperiode van 30 dagen is, maar juist een proefperiode van de Starlink-hardware. In plaats daarvan betekent dit dat u, als u niet tevreden bent met de service of het product binnen de eerste 30 dagen na gebruik van de service nadat de facturering is begonnen, de hardware kunt retourneren voor een volledige terugbetaling.

De factuur van uw eerste maand is niet inbegrepen bij uw eerste aankoop van hardware. In plaats daarvan wordt deze gefactureerd bij activering (of 7 dagen nadat uw Starlink is geleverd).
bron
Maar er zijn ook abonnementen geweest waarbij je aan een jaar vast zat ... Maar volgens mij zijn die er nu niet.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste