Starlink is een satellietnetwerk in opbouw van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor het aanbieden van internettoegang. Door duizenden satellieten in een lage aardbaan te plaatsen hoopt het bedrijf wereldwijd breedbandinternet te kunnen leveren, tegen een prijs die vergelijkbaar is met huidige (bekabelde) internetverbindingen. De gebruiker heeft hiervoor een antenne nodig die “zo groot als een pizzadoos” is. Een van de doelen van Starlink is volgens SpaceX’ directeur Elon Musk het verdienen van geld om de ontwikkeling van SpaceX marsraket Starship en aanverwante missies mee te financieren. Er zijn vergunningen voor het operationeel netwerk met tot 12.000 satellieten en SpaceX vroeg in oktober 2019 een vergunning voor een uitbreiding met nog eens 30.000 satellieten aan. Na twee lanceringen met ieder 60 satellieten was Starlink in januari 2020 gemeten naar het aantal satellieten reeds het grootste satellietnetwerk ter wereld. Elon Musk wil met Starlink drie tot vier procent van de internetmarkt bedienen. Het netwerk richt zich op het platteland waar geen hoogwaardig internet is en 5G-techniek onaantrekkelijk is vanwege de afstanden. Hij richt zich niet op stedelijke gebieden; een satellietnetwerk zou volgens hem nooit genoeg bandbreedte voor een dichtbevolkt gebied kunnen leveren. Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het Starlink aanbod en techniek van SpaceX Starlink. Terug naar Inhoudsopgave -Placeholder- (indien er meer diensten beschikbaar komen) Starlink biedt vooralsnog alleen Internet aan via zijn "Beter dan Niks" Beta programma, dat wil zeggen dat de diensten alleen op uitnodiging kunnen worden afgenomen. Er worden snelheden van 100 tot 200 Mb/s verwacht gedurende de beta periode. Tevens zal de ping ergens rond de 20 ms liggen. Het kan ook zijn dat er korte periodes zijn waar geen internet connectiviteit mogelijk is. In februari 2022 is er een een 'Premium' pakket aangekondigd, Premium-klanten kunnen snelheden van 150 tot 500Mbit/s verwachten met een latency van 20 tot 40ms. Voor het reguliere Starlink-abonnement belooft SpaceX snelheden van tussen de 100 en 200Mbit/s. Premium is daardoor volgens SpaceX vooral geschikt voor kleine kantoren van tien tot twintig gebruikers, winkels en 'superusers'. Vooralsnog is dit pakket nog niet beschikbaar in de Benelux.
Op dit moment is Starlink alleen beschikbaar in de volgende landen:
Terug naar Inhoudsopgave
De complete kit: De nieuwe 'Dishy McFlatface': Weerbestendige Schotel: Het modem: Tweakers Review - Aan de slag met Starlink van SpaceX - Door Wout Funnekotter (@WoutF) Video-review van Tweakers.net - 30/08/2021 Jou review hier? Stuur mij een privé bericht en we voegen dit met alle liefde toe! ![]() Momenteel zijn dit enkele relevante FAQ vragen & antwoorden van Starlink zelf. Als er belangrijke vragen in dit topic voorbij komen en beantwoord kunnen worden zal ik deze in de verloop van tijd toevoegen. Zijn er datalimieten bij het Starlink Beta progamma? Op dit moment zijn er geen datalimieten. Wat zit er in de Starlink kit? De Starlink-set bevat alles wat je nodig hebt om verbinding te maken met het internet, zoals de schotel, wifi-router, voeding, kabels en montagestatief. Het montagestatief is ontworpen voor installatie op grondniveau, of ter ondersteuning van een snelle start om uw internetverbinding te testen. Voor gebruikers die een dakinstallatie nodig hebben, zijn daksteunen beschikbaar in de Starlink webshop. Heeft de WiFi router een Ethernet poort? De kit met de cirkelvormige schotel heeft wel een ethernet poort. De kit met de vierkante schotel heeft géén ethernet poort op de router. Er is echter een adapter beschikbaar die je lost kunt aanschaffen in de Starlink Shop. Waarom heb ik een duidelijk "gezichtsveld" nodig om Starlink te gebruiken? Als je de verbinding tussen een Starlink-satelliet en je Starlink zou kunnen zien, zou het eruit zien als een enkele straal tussen de twee objecten. Terwijl de satelliet beweegt, beweegt de straal ook. Het gebied waarbinnen deze straal beweegt, is het "gezichtsveld". Als een voorwerp zoals een boom, schoorsteen, paal, enz. De baan van de straal onderbreekt, zelfs maar kort, wordt uw internetdienst onderbroken. Bij vroeg gebruik is het vereiste heldere gezichtsveld een kegel van 100 graden rond het midden van de schotel (na kantelen) met een minimum van 25 graden. Sommige obstakels zijn erger dan andere. Obstakels laag in de lucht zullen meer uitval veroorzaken omdat satellieten zich vaker in dit deel van de lucht bevinden. De beste begeleiding die we kunnen geven, is om uw Starlink op de hoogst mogelijke hoogte te installeren, waar het veilig is, met vrij zicht op de lucht. Gebruikers die in gebieden wonen met veel hoge bomen, gebouwen, enz. Zijn wellicht geen goede kandidaten voor een vroeg gebruik van Starlink. Naarmate er echter meer satellieten worden gelanceerd, zullen de beperkingen van het gezichtsveld afnemen, waardoor een grotere verscheidenheid aan gebruikers mogelijk wordt. De meeste mensen beoordelen het gezichtsveld van hun Starlink niet nauwkeurig. Om de best mogelijke service te garanderen, downloadt u de Starlink-app om het gezichtsveld op de gewenste installatielocatie te beoordelen voordat u met installeren begint. Starlink iOS App Starlink Android App Kan ik mijn serviceadres wijzigen? Starlink is alleen goedgekeurd voor gebruik op het serviceadres dat u heeft opgegeven toen u zich aanmeldde op starlink.com. Bij het plaatsen van uw eerste bestelling heeft u de mogelijkheid om een ander verzendadres te selecteren om uw Starlink-pakketten te ontvangen. Als je Starlink al hebt besteld en je serviceadres verandert, neem dan contact op met ons ondersteuningsteam door in te loggen op je account. Kan ik met Starlink reizen of het naar een ander adres verplaatsen? Starlink-satellieten zijn gepland om internet naar alle gebruikers binnen een aangewezen gebied op de grond te sturen. Dit aangewezen gebied wordt een cel genoemd. Uw Starlink is toegewezen aan een enkele cel. Als u uw Starlink buiten de toegewezen cel verplaatst, wordt er geen satelliet gepland om uw Starlink te bedienen en ontvangt u geen internet. Dit wordt beperkt door geometrie en is geen willekeurige geofencing. Ik woon in een gebied met zware regen, sneeuw of wind. Kan ik Starlink nog steeds gebruiken? Je Starlink zal sneeuw detecteren en smelten die er direct op valt, maar ophopende sneeuw rond je Starlink kan het gezichtsveld blokkeren. We raden aan om Starlink te installeren op een locatie waar sneeuwophoping en andere obstakels het gezichtsveld niet blokkeren. Zware regen of wind kan ook invloed hebben op uw satellietinternetverbinding, wat mogelijk kan leiden tot lagere snelheden of een zeldzame storing. Terug naar Inhoudsopgave Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.
Terug naar Inhoudsopgave |
Met dank aan @rens-br & mede-auteurs van het 'T-Mobile Thuis Topic' voor de layout van dit topic.

[Voor 35% gewijzigd door slijkie op 02-02-2022 13:15]