Starlink is een satellietnetwerk in opbouw van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor het aanbieden van internettoegang. Door duizenden satellieten in een lage aardbaan te plaatsen hoopt het bedrijf wereldwijd breedbandinternet te kunnen leveren, tegen een prijs die vergelijkbaar is met huidige (bekabelde) internetverbindingen. De gebruiker heeft hiervoor een antenne nodig die “zo groot als een pizzadoos” is. Een van de doelen van Starlink is volgens SpaceX’ directeur Elon Musk het verdienen van geld om de ontwikkeling van SpaceX marsraket Starship en aanverwante missies mee te financieren. Er zijn vergunningen voor het operationeel netwerk met tot 12.000 satellieten en SpaceX vroeg in oktober 2019 een vergunning voor een uitbreiding met nog eens 30.000 satellieten aan. Na twee lanceringen met ieder 60 satellieten was Starlink in januari 2020 gemeten naar het aantal satellieten reeds het grootste satellietnetwerk ter wereld. Elon Musk wil met Starlink drie tot vier procent van de internetmarkt bedienen. Het netwerk richt zich op het platteland waar geen hoogwaardig internet is en 5G-techniek onaantrekkelijk is vanwege de afstanden. Hij richt zich niet op stedelijke gebieden; een satellietnetwerk zou volgens hem nooit genoeg bandbreedte voor een dichtbevolkt gebied kunnen leveren. Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het Starlink aanbod en techniek van SpaceX Starlink. Terug naar Inhoudsopgave Wat is Starlink Direct2Cell? Starlink Direct2Cell maakt gebruik van een netwerk van Starlink-satellieten om verbinding te maken met mobiele telefoons. De eerste fase van de dienst richt zich op tekstberichten, met plannen voor stem- en datadiensten in de toekomst. De eerste satellieten voor deze dienst zijn recentelijk gelanceerd, en tests worden uitgevoerd om de service te optimaliseren. Landen en Providers Er zijn er al verschillende andere telecomproviders wereldwijd die betrokken zijn bij de Starlink Direct2Cell service. Dit omvat:
Prijzen zijn voor inwoners van Nederland & België.
Op dit moment is Starlink beschikbaar in de volgende landen:
Terug naar Inhoudsopgave
Tweakers Review - Aan de slag met Starlink van SpaceX - Door Wout Funnekotter (@WoutF) Video-review van Tweakers.net - 30/08/2021 Video-review van Jeven Dovey - 29/06/2024 Jou review hier? Stuur mij een privé bericht en we voegen dit met alle liefde toe! Momenteel zijn dit enkele relevante FAQ vragen & antwoorden van Starlink zelf. Als er belangrijke vragen in dit topic voorbij komen en beantwoord kunnen worden zal ik deze in de verloop van tijd toevoegen. Wat is Starlink? Starlink is een satellietinternetdienst die wereldwijd breedbandinternet aanbiedt via een netwerk van satellieten in een lage baan om de aarde, beheerd door SpaceX. Hoe snel is het internet van Starlink? Starlink biedt momenteel snelheden van 100 Mbps tot 200 Mbps, afhankelijk van je locatie en netwerkbelasting. Dit kan in de toekomst verbeteren naarmate er meer satellieten worden gelanceerd. Hoe installeer ik Starlink? De installatie van Starlink is eenvoudig. Je ontvangt een schotelantenne, een router en de benodigde kabels. Plaats de schotel op een locatie met vrij zicht naar de hemel en verbind deze met de router om je netwerk op te zetten. Heb ik een vrij zicht naar de hemel nodig voor Starlink? Ja, de Starlink-schotelantenne heeft een vrij zicht naar de hemel nodig om verbinding te maken met de satellieten. Obstakels zoals bomen, gebouwen of bergen kunnen de signaalontvangst verstoren. Wat gebeurt er bij slecht weer? Starlink is ontworpen om bestand te zijn tegen slecht weer zoals regen, sneeuw en wind. Zware weersomstandigheden kunnen echter wel de prestaties tijdelijk verminderen. Hoeveel apparaten kunnen verbinding maken met Starlink? De Starlink-router kan meerdere apparaten tegelijkertijd ondersteunen, hoewel het exacte aantal afhangt van de netwerkbelasting en de kwaliteit van het signaal op dat moment. Kan ik mijn eigen router gebruiken met Starlink? Ja, je kunt je eigen router gebruiken door deze aan te sluiten op de Starlink-terminal via de Ethernet-poort. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een mesh-netwerk of andere geavanceerde netwerkconfiguraties gebruiken. Terug naar Inhoudsopgave Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.
Terug naar Inhoudsopgave |
Met dank aan @rens-br & mede-auteurs van het 'T-Mobile Thuis Topic' voor de layout van dit topic.
[ Voor 188% gewijzigd door slijkie op 30-09-2024 18:21 ]