Acties:
  • +10 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21

Starlink is een satellietnetwerk in opbouw van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor het aanbieden van internettoegang. Door duizenden satellieten in een lage aardbaan te plaatsen hoopt het bedrijf wereldwijd breedbandinternet te kunnen leveren, tegen een prijs die vergelijkbaar is met huidige (bekabelde) internetverbindingen. De gebruiker heeft hiervoor een antenne nodig die “zo groot als een pizzadoos” is.

Een van de doelen van Starlink is volgens SpaceX’ directeur Elon Musk het verdienen van geld om de ontwikkeling van SpaceX marsraket Starship en aanverwante missies mee te financieren. Er zijn vergunningen voor het operationeel netwerk met tot 12.000 satellieten en SpaceX vroeg in oktober 2019 een vergunning voor een uitbreiding met nog eens 30.000 satellieten aan. Na twee lanceringen met ieder 60 satellieten was Starlink in januari 2020 gemeten naar het aantal satellieten reeds het grootste satellietnetwerk ter wereld.

Elon Musk wil met Starlink drie tot vier procent van de internetmarkt bedienen. Het netwerk richt zich op het platteland waar geen hoogwaardig internet is en 5G-techniek onaantrekkelijk is vanwege de afstanden. Hij richt zich niet op stedelijke gebieden; een satellietnetwerk zou volgens hem nooit genoeg bandbreedte voor een dichtbevolkt gebied kunnen leveren.

Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het Starlink aanbod en techniek van SpaceX Starlink.

Terug naar Inhoudsopgave

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBtOv4dA2DDzIhXhPT1_EIHg64M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7XcPzpSRVR2XnKLMXQ4JIAW4.png?f=fotoalbum_large

Wat is Starlink Direct2Cell?

Starlink Direct2Cell maakt gebruik van een netwerk van Starlink-satellieten om verbinding te maken met mobiele telefoons. De eerste fase van de dienst richt zich op tekstberichten, met plannen voor stem- en datadiensten in de toekomst. De eerste satellieten voor deze dienst zijn recentelijk gelanceerd, en tests worden uitgevoerd om de service te optimaliseren​.

Landen en Providers

Er zijn er al verschillende andere telecomproviders wereldwijd die betrokken zijn bij de Starlink Direct2Cell service. Dit omvat:
  • T-Mobile in de VS
  • Rogers in Canada
  • Optus in Australië
  • One NZ in Nieuw-Zeeland
  • KDDI in Japan
  • Salt in Zwitserland
  • Entel in Chili en Peru​
SpaceX is van plan om met nog meer telecomproviders samen te werken om deze service wereldwijd uit te breiden. De ambitie is om alle mobiele operators in elk land te bedienen, met de bedoeling om wereldwijde connectiviteit te verbeteren​

Prijzen zijn voor inwoners van Nederland & België.

PakketPrijs per maandHardware
Starlink WONING€50,-€349,- + €23 verzending & behandeling
Starlink ROAMING 50 GB - Max 2 maanden buitenland€40,-€349,- of €399 (Mini) + €23 verzending & behandeling
Starlink ROAMING UNLIMITED - Max 2 maanden buitenland€72,-€349,- of €399 (Mini) + €23 verzending & behandeling
Starlink BOTEN PRIORITY 50GB€289,-€2891,-
Starlink BOTEN PRIORITY 1TB€1137,-€2891,-

Op dit moment is Starlink beschikbaar in de volgende landen:
  • Albanië - April 2024
  • Argentinië - Maart 2024
  • Australië - April 2021
  • Bahama's - Augustus 2023
  • Barbados - November 2022
  • België - Mei 2021
  • Benin - November 2023
  • Botswana - Augustus 2024
  • Brazilië - Januari 2022
  • Bulgarije - Februari 2022
  • Burundi - September 2024
  • Canada - Januari 2021
  • Chili - September 2021
  • Colombia - Januari 2023
  • Costa Rica - November 2023
  • Cyprus - Juli 2023
  • Denemarken - Juli 2021
  • Dominicaanse Republiek - Juli 2022
  • Duitsland - Maart 2021
  • Ecuador - Maart 2023
  • El Salvador - April 2023
  • Estland - Augustus 2022
  • Eswatini - December 2023
  • Fiji - Mei 2024
  • Finland - November 2022
  • Frankrijk - Mei 2021
  • Georgië - November 2023
  • Griekenland - April 2022
  • Groenland - Niet gedekt
  • Guatemala - Juli 2023
  • Haïti - Maart 2023
  • Honduras - December 2023
  • Hongarije - Mei 2022
  • Ierland - Juli 2021
  • IJsland - Februari 2023
  • Iran - September 2022
  • Italië - September 2021
  • Jamaica - Oktober 2022
  • Japan - Oktober 2022
  • Kenia - Juli 2023
  • Kroatië - November 2021
  • Letland - April 2022
  • Litouwen - December 2021
  • Luxemburg - Juli 2022
  • Madagaskar - Juni 2024
  • Malawi - Juli 2023
  • Malta - September 2022
  • Mexico - November 2021
  • Micronesië - April 2024
  • Moldavië - Augustus 2022
  • Mongolië - Maart 2024
  • Mozambique - Juni 2023
  • Nederland - Mei 2021
  • Noord-Macedonië - Juni 2022
  • Noorwegen - Augustus 2022
  • Oekraïne - Februari 2022
  • Panama - Mei 2023
  • Paraguay - December 2023
  • Peru - Januari 2023
  • Polen - September 2021
  • Portugal - Augustus 2021
  • Roemenië - April 2022
  • Rwanda - Februari 2023
  • Sierra Leone - Juni 2024
  • Slovenië - Januari 2022
  • Slowakije - Januari 2022
  • Solomon Eilanden - September 2024
  • Spanje - Januari 2022
  • Saint Martin - Juli 2022
  • Saint Barthélemy - Juli 2022
  • Saint Lucia - November 2023
  • Trinidad en Tobago - Juni 2023
  • Tsjechië - September 2021
  • Verenigde Staten - November 2020
  • Verenigd Koninkrijk - Januari 2021
  • Zweden - Oktober 2021
  • Zwitserland - Augustus 2021
Terug naar Inhoudsopgave

VersieMiniGen 3
StarlinkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyd3cn2KpAqmsWclhclINGRhxSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FQzevG1vvitHpqYxx2ez2dLG.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbP6OqJvCJRz8XqAL_pLIT03M8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4YBAEF9OTX4MQLtCNg95NreM.png?f=user_large
Afmetingen298,5 mm x 259 mm383 x 594 mm
Gewicht1.16 kg2.9 kg
Hoogteonbekend cmonbekend cm
Mast Diametern.v.tn.v.t
Temperaturen-30°C to +50°C-30°C to +50°C
IP-Rating BuitenIP67 - type 4IP67 - type 4
WiFi-Router
IEEE 802.11a/b/g/n/aca/b/g/n/ac/ax
FrequentiesWifi 5 - Dual Band 3 x 3 MU-MIMOWifi 6 - Tri Band 4 x 4 MU-MIMO
MU-MIMO3x34x4
BeveiligingWPA2WPA2
Temperaturen-30°C to +50°C-30°C to +50°C
Ethernet Poort1 Ethernet poort2 Ethernet poorten
Stroom Adapter
Invoervermogen12-48 V 60 W57V DC 75-100 W
Input100-240 VAC 50/60 Hz, 1.6A Max100-240 VAC 50/60 Hz, 2.5A Max
Los/Geïntegreerdloslos
Kabels
Schotel-Adapter15m PoE - Schotel naar Router15m Adaptersnoer -
Adapter-Router
Stroom kabel15m stroom kabel15m 220v AC kabel
Statief

Tweakers Review - Aan de slag met Starlink van SpaceX - Door Wout Funnekotter (@WoutF)

Video-review van Tweakers.net - 30/08/2021

Video-review van Jeven Dovey - 29/06/2024

Jou review hier? Stuur mij een privé bericht en we voegen dit met alle liefde toe! O+

Momenteel zijn dit enkele relevante FAQ vragen & antwoorden van Starlink zelf. Als er belangrijke vragen in dit topic voorbij komen en beantwoord kunnen worden zal ik deze in de verloop van tijd toevoegen.

Wat is Starlink?
Starlink is een satellietinternetdienst die wereldwijd breedbandinternet aanbiedt via een netwerk van satellieten in een lage baan om de aarde, beheerd door SpaceX.

Hoe snel is het internet van Starlink?
Starlink biedt momenteel snelheden van 100 Mbps tot 200 Mbps, afhankelijk van je locatie en netwerkbelasting. Dit kan in de toekomst verbeteren naarmate er meer satellieten worden gelanceerd.

Hoe installeer ik Starlink?
De installatie van Starlink is eenvoudig. Je ontvangt een schotelantenne, een router en de benodigde kabels. Plaats de schotel op een locatie met vrij zicht naar de hemel en verbind deze met de router om je netwerk op te zetten.

Heb ik een vrij zicht naar de hemel nodig voor Starlink?
Ja, de Starlink-schotelantenne heeft een vrij zicht naar de hemel nodig om verbinding te maken met de satellieten. Obstakels zoals bomen, gebouwen of bergen kunnen de signaalontvangst verstoren.

Wat gebeurt er bij slecht weer?
Starlink is ontworpen om bestand te zijn tegen slecht weer zoals regen, sneeuw en wind. Zware weersomstandigheden kunnen echter wel de prestaties tijdelijk verminderen.

Hoeveel apparaten kunnen verbinding maken met Starlink?
De Starlink-router kan meerdere apparaten tegelijkertijd ondersteunen, hoewel het exacte aantal afhangt van de netwerkbelasting en de kwaliteit van het signaal op dat moment.

Kan ik mijn eigen router gebruiken met Starlink?
Ja, je kunt je eigen router gebruiken door deze aan te sluiten op de Starlink-terminal via de Ethernet-poort. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een mesh-netwerk of andere geavanceerde netwerkconfiguraties gebruiken.

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V3.030-09-2024Oude info weg, prijzen update en mini toegevoegd.
V2.127-11-2023Gen 3 hardware toegevoegd.
V2.012-11-2023Prijzen & Beschikbaarheid aangepast, Maritiem & Roaming toegevoegd. Cellen link aangepast.
V1.202-02-2022Prijzen & Beschikbaarheid aangepast, Premium toegevoegd, afbeeldingen wijzigingen en tabel met hardware informatie.
V1.124-08-2021Prijzen & Beschikbaarheid aangepast
V1.014-02-2021Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

Met dank aan @rens-br & mede-auteurs van het 'T-Mobile Thuis Topic' voor de layout van dit topic. :)

[ Voor 188% gewijzigd door slijkie op 30-09-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
gereserveerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 15:32

WeirdEye

Eindbaas

Ben wel benieuwd hoe dit ontwikkeld en wat het moet gaan kosten.
Toevallig zag ik dit op YouTube voorbijkomen van Linus:

YouTube: Gaming on STARLINK!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Wat ik me afvraag, en niet snel terug kan vinden; hoe verloopt het upstream verkeer? Bij 'oude' satteliet verbindingen, verliep je upstream bijvoorbeeld over een telefoonlijn.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:52
ChaserBoZ_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:55:
Wat ik me afvraag, en niet snel terug kan vinden; hoe verloopt het upstream verkeer? Bij 'oude' satteliet verbindingen, verliep je upstream bijvoorbeeld over een telefoonlijn.
Hier loopt de hele verbinding via SpaceX's netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 13:26

ofc

Tijdens het (door mij niet afgeronde) bestelproces wordt deze informatie getoond bij een Nederlands adres:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1ydHGbq0grgXpbgE41T9xvBbU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WVxQZwCpQaR5EhSNvoUWzc6j.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:37
WeirdEye schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:44:
Ben wel benieuwd hoe dit ontwikkeld en wat het moet gaan kosten.
Toevallig zag ik dit op YouTube voorbijkomen van Linus:

YouTube: Gaming on STARLINK!!
De latency was op zich prima te doen (nog niet geweldig), maar het feit dat het goed werkt is een game-changer. Overal op de aardkloot een goede netwerkverbinding is nu nog onvoorstelbaar en duur. Als dit grootschalig wordt uitgerold en de snelheden / latency nog wat beter worden dan kan het ook gaan concurreren met een KPN o.i.d. op de plattelandsgebieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Groentjuh schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Hier loopt de hele verbinding via SpaceX's netwerk.
Duidelijk, dank!

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie

Zeer interessant, vroeg mij al af of ik dat wifi modempje moet gebruiken, maar je kan het dus direct in een router prikken. In mijn geval ook in mijn Unifi UDM Pro als failover lijn.

Mijn pre-order staat al. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:23
Oeh, dit topic volg ik. Denk niet op een plek te gaan wonen waar ik Starlink nodig ga hebben (sowieso lijkt me in Nederland 4G meestal de beste keus als je afgelegen woont), maar qua Tweaker-gehalte is dit natuurlijk extreem cool.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de snelheden en latencies die je nu ziet niet verwacht had. Toen ik het filmpje van LTT zag stond ik versteld!

Ook YouTube: Using ground relays with Starlink van een professor aan UCL is zeer interessante materie. Spoiler: hij geeft aan dat over lange afstanden de latency via Starlink lager zou kunnen zijn dan via (onderzeese) glasvezelkabels!

Nog een leuke: YouTube: I brought Starlink into the Mountains! Peak speeds of 150mbit/s Off ..., dude die zijn laptop en rackmount server midden in de bergen aansluit via Starlink :P Wat je in dit filmpje ook kan zien is dat je prima je eigen router kan aansluiten i.p.v. de Starlink-router.

[ Voor 6% gewijzigd door Lrrr op 21-02-2021 05:00 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:02
Deze video van Crosstalk is wel leuk om te kijken.

Ook https://findstarlink.com is wel leuk om zo nu en dat te bekijken.

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 21-02-2021 11:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 16:08
Starlink lijkt ook beschikbaar te komen in Nederland.

Had mij ook uit interesse opgegeven voor de beta en kreeg mail dat de set bij mij nu (beperkt) beschikbaar is voor bestellen. Regio Rotterdam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiFQEKYMYC1ssRmxhiUbKCG9D34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sgdUlWEbDbl6OOc38MAEquWF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AymPvReM7pYMAUELwMkcSKG0dic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DPePkEzNmy0XS8fEEGszgzc.png?f=fotoalbum_large

Kan de url niet delen gezien deze ook privé data bevat (referral+volledige adres).

Dus:
Hardware € 499,00
Service € 99,00 /mo
Shipping & Handling € 60,00
Due Today € 99,00

Heb momenteel al glasvezel dus geen starlink nodig :+

[ Voor 22% gewijzigd door tokko1 op 24-02-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-06-2024
Kreeg inderdaad ook het mailtje, denk wel leuk artikeltje voor Tweakers.

Nog wel beetje duur voor 50-150Mb/s, maar voor buiten gebieden zonder goede lijn wellicht wel de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

JapyDooge

NoxiousPluK

Vandaag ook mailtje gehad idd :) Heb 'm een uurtje geleden ofzo gesubmit in de nieuws queue (https://imgur.com/a/RuAz6H2).
joneboon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:29:
Kreeg inderdaad ook het mailtje, denk wel leuk artikeltje voor Tweakers.

Nog wel beetje duur voor 50-150Mb/s, maar voor buiten gebieden zonder goede lijn wellicht wel de moeite waard
Ja idd; zodra het wat meer stabiel beschikbaar is zeker een optie voor mijn ouders. Die hebben nu 4,5 Mbit down en ~900Kbit up als best mogelijke optie.

[ Voor 65% gewijzigd door JapyDooge op 24-02-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hier ook vandaag de e-mail binnen en direct ook besteld vandaag. Ben benieuwd wanneer het geleverd gaat worden. Maar zal nog wel even duren zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 15:03
En het lijkt er op dat het voor geheel europa beschikbaar is aangezien de voorwaarden voor de meeste EU landen er bij staan. Voor de noordelijke landen is het pas van volgend jaar beschikbaar. Maar voor ons gebied vanaf de zomer.

En natuurlijk besteld. Maar ik wil kijken of ik hem kan meenemen met de camper.

[ Voor 15% gewijzigd door killah op 24-02-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

killah schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:59:
En het lijkt er op dat het voor geheel europa beschikbaar is aangezien de voorwaarden voor de meeste EU landen er bij staan. Voor de noordelijke landen is het pas van volgend jaar beschikbaar. Maar voor ons gebied vanaf de zomer.

En natuurlijk besteld. Maar ik wil kijken of ik hem kan meenemen met de camper.
Dat laatste gaat nog een dingetje zijn omdat er een adres vastgelegd wordt in de overeenkomst waar het gebruikt gaat worden. Maar ik had hetzelfde idee voor vakantie of zo inderdaad.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

In de huidige versie van Starlink zit je nog vast aan de cell waar je device registered is, aandachtspuntje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JapyDooge schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:01:
In de huidige versie van Starlink zit je nog vast aan de cell waar je device registered is, aandachtspuntje ;)
Precies dat. Is daar ooit al wat over geroepen dat er een soort van roaming optie komt?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Gé Brander schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Precies dat. Is daar ooit al wat over geroepen dat er een soort van roaming optie komt?
Volgens mij wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ja er is wat over geroepen en ja dat komt er in de toekomst wellicht? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
JapyDooge schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:01:
Nu is de vraag hoe groot is die cel. Verhalen gelezen dat het zelfs 200km verder nog werkte. Dus gewoon uitproberen. Voor thuis is het apparaat overbodig. Ik zie het gewoon als een ervaring en wil zien wat voor creatieve dingen ik er mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tis natuurlijk met zo`n "Cell" hoe groot maak je die?

met zendmasten heb je altijd al dat je op den duur achter de horizon komt, of je moet enorm de hoogte in..

ansigh kan het een leuke "backup" zijn.. of voor in het veld werken.. ipv via 4/5G..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Update: According to the Starlink team, the ability to move your system to a new location is coming eventually, though as you might’ve guessed it’ll depend in part on having more satellites in the sky. There’s no word on just how many satellites that actually means, nor what sort of timeline might be involved to get there, and there’ll apparently be new hardware and software required too. It’s not entirely clear at this stage whether you’ll be able to simply roam around, digital nomad style, and have the dish keep you connected regardless, or if this is more about registering new fixed addresses whenever you move house, but it still seems like good news for the longer-term prospects of Starlink. [Thanks Michael!]
Van: https://www.slashgear.com...ng-applications-04658114/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Er was via Twitter al eens discussie met Elon of in de toekomst alle Tesla's een Starlink dish in hun dak konden hebben voor eigen verbinding / wifi-AP voor gebruikers. Daar was op geantwoord dat dat een mogelijkheid is - dus waarschijnlijk de eerste optie (digital nomad style) zou ik denken.

Als ik over 10 jaar rijk ben (:+) dan koop ik een oude bus, bouw 'm om naar mobiel huis en zet een dish op het dak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killah
JapyDooge schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:24:

Dan koop ik een oude bus, bouw 'm om naar mobiel huis en zet een dish op het dak :P
Dat is wat ik nu gedaan heb. 400AH lithium aan accu's er in. Werkplek in gemaakt. Een teltonika mifi met optionele relais functie en een lan poort. Idee is om nu om een te kijken in hoeverre ik dit kan ombouwen tot iets dat ik op de schotel op de dak drager van de bus kan bouwen en dat deze automatisch kan gaan werken. En uit gaan zoeken hoe groot de cel is om te gaan reizen.

Lekker pionieren.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 16:23
Ik heb vandaag ook mijn invite binnen gekregen en ben een zeeeeeeer groot fan van dhr Musk en zijn projecten,

Echter twijfel ik of ik starlink ga bestellen, dat zit oa in betalen via creditcard (heb ik niet) en de (momenteel) maandelijkse kosten.

Mijn huidige internetverbinding is een 100/30 voor €36 per maand, met een redelijk vast ipv4 adres (al jaren hetzelfde) en aangezien ik servers draai kan ik niet werken met cgnat

Verder heb ik inmiddels alle unboxings en install video’s over Starlink al gezien en gelezen dat de nieuwigheid voor mij daar al vanaf is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik vind starlink super.
Maar waarom die "regiolock"
Dit zou echt een mooie oplossing zijn voor schepen voor sneller internet, met nog steeds als backup een satphone.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

jack zomer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:10:
Ik vind starlink super.
Maar waarom die "regiolock"
Dit zou echt een mooie oplossing zijn voor schepen voor sneller internet, met nog steeds als backup een satphone.
Generatie 3 Starlink sats zijn daar perfect voor, omdat ze laser interlinks hebben. De huidige communiceren enkel tussen gebruiker en grondstation, niet onderling.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Klopt. Maar zolang die lock er is is het niet interessant.

Zelfs al een cello nu 50% dekking zou hebben gedurende de dag. Dan is dat voor bv een niet commerciële boot echt prima... En al beter dan 100% dekking van een trage satphone en dure verbinding.

Je zou ze alletwee nodig hebben, je wilt niet de Oceaan over met alleen starlink... Maar nu kan je met je starlink de Oceaan niet over want hij doet het niet...

Ik weet dat ze aan het kijken zijn om in de toekomst bewegingen toe te staan. Dus dat hij automatisch naar de andere cell kan overspringen...
Dus bezig zijn ze, jammer dat de lock er in staan.

Misschien staat hij er wel in om gezeur en gezeik in de opstart fase te verkomen.. wat prima te begrijpen is.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ze zijn tijdens deze fase erg gebonden aan de grenzen van de beschikbare downlinks in een cell ja, en de laser interlinks zijn simpelweg nog niet ontwikkeld. Het is dan ook in een beta-stadium.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 16:23
@jack zomer

De regio lock zoals u het noemt is een cell lock,

Het verhaal gaat om het volgende:

Het adres waar het abonnement is aangevraagd staat bij spacex aangegeven en voor dat adres zal een sateliet “gereserveerd” worden, Zolang je binnen het dekkings gebied van die sateliet zit kun je de phased array antenne gebruiken.

Het is niet zo dat er 1 sateliet voor altijd beschikbaar is maar meerdere,

De witte antenne krijgt updates om de zoveel tijd met een lijst van satelieten waar ie aan moet verbinden en op welke tijdstippen (de satelieten vliegen met km’s/seconden langs).

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:52
Weet iemand welk soort Credit card wel geaccepteerd wordt, ik heb diverse mastercards geprobeerd (3x Bunq, 1x N26) maar ik kom niet door de CC controle.

Pieter Holtrop

• dafo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 12:31
Gisteren ook een uitnodiging ontvangen omdat ik mij had aangemeld voor Starlink, puur uit nieuwsgierigheid. Maar met de luxe van een kabel + glasvezel aansluiting in mijn huis ga ik 'em toch maar niet aanschaffen. Ik denk wel dat in NL de buitengebieden hiermee zullen worden bediend, denk bv aan agrarische bedrijven.

Ben wel benieuwd of Starlink ook mobiele 5G coverage gaat toevoegen, dan zouden ze naast een nieuwe vaste internet concurrent ook een nog een mobiele concurrent kunnen worden. Ik heb gelezen dat o.a. Vodafone bezig is met plannen voor een satelliet netwerk voor 5G in afgelegen gebieden: naast dat Vodafone partners met Inmarsat's BGAN, zijn ze ook betrokken bij een (Texas-based) company met de naam AST SpaceMobile. De initiele zone voor deze AST service (vanuit Vodafone perspectief) is Ghana, Congo, Mozambique, Kenya, Tanzania and India.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pieter Holtrop schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:33:
Weet iemand welk soort Credit card wel geaccepteerd wordt, ik heb diverse mastercards geprobeerd (3x Bunq, 1x N26) maar ik kom niet door de CC controle.
Waarschijnlijk worden vanuit Nederland/Europa alleen echte postpaid creditcards geaccepteerd, zoals die van Rabobank, ING, American Express en ICS. De kaarten van N26 en bunq zijn debitcards. Zelfs de bunq Travel Card, die gepresenteerd wordt als creditcard, gedraagt zich in de praktijk als debitcard en wordt daardoor niet overal geaccepteerd.

[ Voor 18% gewijzigd door TexMex op 25-02-2021 10:56 ]

• slijkie
Als het goed is zit die ‘regiolock’ er alleen op tijdens de Beta, daarna zou je overal het kunnen gebruiken. Ik zou de tweet van Musk even moeten terug vinden, heb die nu namelijk niet 1,2,3 bij de hand.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door TexMex op 25-02-2021 10:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

xyanide schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:08:
[...]
Als dit grootschalig wordt uitgerold en de snelheden / latency nog wat beter worden dan kan het ook gaan concurreren met een KPN o.i.d. op de plattelandsgebieden!
Als ik kijk naar wat het nu al doet in Engeland, dan concurreert het al. Via onze SiB van KPN halen we max 52 Mb/s down en 18Mb/s up, en een latency varierend van 22 tot 54 ms. Dat is met een ADSL van 5M down en 700 k up (ja, echt!), KPN claimt zelfs dat ze hier geen dual-copper bonding kunnen bieden, wat ronduit beschamend is, eerlijk gezegd, zeker in het licht van wat Musk hier klaarspeelt. Ik heb meer het idee dat het hier in NL met de ISPs (en de gemeenten) puur luiheid en onwil is. Ze hebben helemaal geen financieel incentive om iets beters te gaan bieden in de buitengebieden, allemaal smoesjes over dat de bermen te smal zijn, of het asfalt te oud of de grond te vervuild is om er fiber in te leggen. Terwijl, enige wat ze hoeven te doen is de koper te vervangen voor fiber. Oeh, zooo lastig!

Ik schep er wel genoegen in dat het logge KPN en de luie nlse bureaucratie *nu al* gewoon wordt weggeblazen door Elon Musk's passies. Ja, het is duurder, maar je krijgt er ook echt meer voor. En, Musk een beetje kennende, is de uplink nog schoner dan die van KPN ook. Minder eaves-dropping, minder packet-inspection, minder bufferbloat!

• killah
slijkie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:47:
Als het goed is zit die ‘regiolock’ er alleen op tijdens de Beta, daarna zou je overal het kunnen gebruiken. Ik zou de tweet van Musk even moeten terug vinden, heb die nu namelijk niet 1,2,3 bij de hand.
Ze hebben het beheer nu simpel gemaakt. Het is geen fencing maar jouw set werkt alleen in die cell. Daarbuiten wordt de set gewoon niet geaccepteerd.
Er gaan in de toekomst volgens wel roaming opties komen(dat zal ook de cashcow gaan worden). Maar eerst moeten er meer satelieten beschikbaar komen om te kunnen roamen.

*Sorry het is geen abonnement, je kunt het op elk moment opzeggen.

Source https://www.reddit.com/r/..._ask_us_anything/gd3qsmx/

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 13:33

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Heb het mailtje ook gehad https://i.imgur.com/guqSt30.jpg
Ik kwam hier eigenlijk even zoeken omdat ze bij mij ook weer met een vraagbundelingscampagne bezig zijn voor glasvezel, we hebben nog 175 aanmeldingen voor 7 April nodig. We worden wekelijks op de hoogte gehouden met de aantallen.
Ik las dit gisteren toevallig ook kwam het eerst op YT tegen video van Linus, nog geen tijd voor gehad om die helemaal te kijken.
Doen jullie ook iets met bonding om een of meerdere verbindingen samen te voegen ?

Iedereen kan het bestellen als die wil. Hier word uitgelegd hoe je zo'n plus code kunt genereren https://support.google.co...orm%3DDesktop&hl=en&oco=0

Op het moment heb ik al een credit card van N26, weet iemand of die geaccepteerd zou worden ? https://n26.com/en-eu/mastercard Ik heb die doorzichtige.

[ Voor 25% gewijzigd door Pentiummania op 25-02-2021 14:50 ]

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 13:26

ofc

Pentiummania schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:40:
Ik kwam hier eigenlijk even zoeken omdat ze bij mij ook weer met een vraagbundelingscampagne bezig zijn voor glasvezel, we hebben nog 175 aanmeldingen voor 7 April nodig. We worden wekelijks op de hoogte gehouden met de aantallen.
De keus is aan jou, maar Starlink kun je later ook nog aanvragen. Dat is wat moeilijker bij glasvezel (niet mogelijk als er niet genoeg aanmeldingen zijn, of hoge kosten als je achteraf aangesloten moet worden).
Houd ook rekening met de hogere maandelijkse Starlink kosten van 99 euro voor het abonnement en (schatting) 15 tot 20 euro voor electriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Starlink lijkt me nou geen alternatief voor glasvezel, eerder voor brakke DSL verbindingen.

Zou vooral mee doen met glasvezel, als dat er eenmaal ligt heb je altijd nog de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

GrooV schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:10:
Starlink lijkt me nou geen alternatief voor glasvezel, eerder voor brakke DSL verbindingen.

Zou vooral mee doen met glasvezel, als dat er eenmaal ligt heb je altijd nog de keuze
Daar heb je zeker een punt, maar je kan het ook prima zien als backup verbinding voor mensen die veel thuiswerken en geen verstoring op de lijn kunnen veroorloven en voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
GrooV schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:10:

Het is ook nieuw "speelgoed".
Dus creatief met allerlei opties zoals:

https://www.reddit.com/r/...onsole_boot_login_prompt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Gé Brander schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:37:
[...]

Daar heb je zeker een punt, maar je kan het ook prima zien als backup verbinding voor mensen die veel thuiswerken en geen verstoring op de lijn kunnen veroorloven en voor bedrijven.
Vergeet ook niet dat je dan dus een internet verbinding zonde vaste regio hebt. Ik begreep uit dit nieuwsbericht bvdli in 'nieuws: Starlink-satellietinternet komt dit jaar beschikbaar in Ned... dat alle verbindigen van West-Europa via Frankrijk lopen. Dat is dan dus sowieso al 10ms extra latency van Amsterdam naar Parijs (en terug) als je Tweakers bezoekt.

Krijg je dan ook een Frans IP adres Of een Amerikaans adres? Dit gaat voor heel wat ongemakken zorgen als je geen NL adres hebt voor je dagelijkse werk. Google die standaard op Frans staat. Steam waar je mogelijk wel/geen lootbox kan openen. Geen filmpjes bij de NOS bekijken. Krijg je uberhaupt wel een eigen IPv4 of wordt het IPv6 met IPv4 NAT?

Allemaal geen wereldschokkende dingen maar zou mij toch wel tegenhouden om dit als permanente oplossing te gebruiken als er wel degelijk alternatieven aanwezig zijn.

Op de camping in Frankrijk lijkt me dit inderdaad ideaal, alleen is het dan wel prijzig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

GrooV schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:05:
[...]
Vergeet ook niet dat je dan dus een internet verbinding zonde vaste regio hebt. Ik begreep uit dit nieuwsbericht bvdli in 'nieuws: Starlink-satellietinternet komt dit jaar beschikbaar in Ned... dat alle verbindigen van West-Europa via Frankrijk lopen. Dat is dan dus sowieso al 10ms extra latency van Amsterdam naar Parijs (en terug) als je Tweakers bezoekt.
Dat is al niet meer het geval, er zit al een hele vette Duitse uplink aan, en ik verwacht dat de eerste de beste nederlandse speler die er ook geld in ziet staat te springen om een uplink te leveren direct vanaf waar de AMSIX en NIKHEF liggen. In het SciencePark bijv.
Daarbij komt, naarmate het aantal users toeneemt komt er ook de p2p optie bij. Hier wel een interessant verhaal daarover:

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

jack zomer schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:14:
Klopt. Maar zolang die lock er is is het niet interessant.

Zelfs al een cello nu 50% dekking zou hebben gedurende de dag. Dan is dat voor bv een niet commerciële boot echt prima... En al beter dan 100% dekking van een trage satphone en dure verbinding.

Je zou ze alletwee nodig hebben, je wilt niet de Oceaan over met alleen starlink... Maar nu kan je met je starlink de Oceaan niet over want hij doet het niet...

Ik weet dat ze aan het kijken zijn om in de toekomst bewegingen toe te staan. Dus dat hij automatisch naar de andere cell kan overspringen...
Dus bezig zijn ze, jammer dat de lock er in staan.

Misschien staat hij er wel in om gezeur en gezeik in de opstart fase te verkomen.. wat prima te begrijpen is.
Het is zeker jammer, maar er is zoveel vraag naar het product dat ze eerst met vaste stations gaan werken. Geduld, nog even, maar absoluut inderdaad ook op schepen een geweldig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
jubeth schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Dat is al niet meer het geval, er zit al een hele vette Duitse uplink aan, en ik verwacht dat de eerste de beste nederlandse speler die er ook geld in ziet staat te springen om een vette uplink te leveren direct vanaf waar de AMSIX en NIKHEF liggen. In het SciencePark bijv.
Daarbij komt, naarmate het aantal users toeneemt komt er ook de p2p optie bij. Hier wel een interessant verhaal daarover:
[YouTube: Using ground relays with Starlink]
_/-\o_
Die marketing/fanboy praat met "hele vette uplink" daar heeft niemand wat aan. Ik heb het toch ook niet over capaciteit? Dat is bij geen enkele provider een issue. Het gaat over latency en of je een IP uit je eigen land krijgt.

Als je op die wereld bol kijkt zie je dat NL verdeelt is over meerdere cellen, gedeeld over meerdere landen. De vraag is hoe Starlink dat op gaat lossen voor dicht bevolkte gebieden. Zuid limburg zit in een zelfde cell als Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland (eingelijk al vanaf de lijn Doetinchem -> Bergen op Zoom).

Dit hoeft overigens geen groot probleem te zijn, alleen zijn dit wel nadelen om Starlink op dit moment als dagelijks te gebruiken.

Starlink is echt heel mooi spul maar vraag me echt af wat het in NL gaat oplossen

instant edit: https://advanced-televisi...an-gateways-for-starlink/

En de Duitse locaties zijn geheim (als ze er al zijn) https://www.reddit.com/r/...german_gateway_locations/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

GrooV schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:05:
[...]
Krijg je dan ook een Frans IP adres Of een Amerikaans adres? Dit gaat voor heel wat ongemakken zorgen als je geen NL adres hebt voor je dagelijkse werk. Google die standaard op Frans staat. Steam waar je mogelijk wel/geen lootbox kan openen. Geen filmpjes bij de NOS bekijken.
Overigens is dat nu ook al zo met mobiele SIMs. Het lijkt mij dat routeren op basis van locatie zal geschieden, zoals ook al in eerdergeplaatst filmpje te zien is, en dat starlink eigen (herkenbare) IP-blocks zal gebruiken. Voor nu zal je juridisch gezien vanuit de VS internetten, maar het is niet lastig om dat naar vanuit NL te maken. Net zo snel als je schotel de juiste sat pakt, kan dit netwerk het MAC-adres van je modem/dishy gebruiken om een geo-stationair IP uit te delen. Volgens mij allemaal non-issues, zeker op termijn. Ook serven achter CGNAT is makkelijk te omzeilen.
GrooV schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:05:
[...]

Die marketing/fanboy praat met "hele vette uplink" daar heeft niemand wat aan. Ik heb het toch ook niet over capaciteit? Dat is bij geen enkele provider een issue.
Dat is het juist wel. Alle nlse providers cappen hun upstream. Alle nlse providers, sowieso de mobiele, doen aan overprovisie. Ze leggen een lijntje naar een mobiele mast, in de hoop dat niet iedereen die in het bereik ervan woont tegelijkertijd de maximale snelheid verwacht te halen. Dat is een hele andere benadering dan die starlink hanteert (alleen al omdat het veel minder controleerbaar is per satelliet zal men geneigd zijn speed-capping niet in te voeren, kost ook stroom en CPU, die je veel beter voor het ontwijken van space-debris kunt gebruiken..), bij starlink zal de uitbreiding linea recta resulteren in versnelling en vergroting van de capaciteit. Er is over nagedacht. Bij de huidige (land) ISPs is het zo dat het is ontstaan uit iets wat nu heel erg omslachtig en onhandig is, globaal gezien. Onderhoud van de oceaankabels en fiber onder de grond bijv. is (en blijft) peperduur, terwijl onderhoud aan 't starlink netwerk alleen maar in prijs zal dalen, afgezet tegen de capaciteit.
Het gaat over latency en of je een IP uit je eigen land krijgt.
https://twitter.com/elonmusk/status/1132903914586529793
Met de tesla's geloofde ook niemand wat 'ie claimde. Allemaal uitgekomen, zelfs meer dan dat met de model Y. Er staan diverse webinars over de techniek achter starlink online. De claim klopt. Het is 1,6ms tussen sats onderling. Een ander verhaal als je dat met landlijnen probeert, zeker voor grote afstanden gaat dat voor starlink hoge ogen scoren;
Latency bij KPN tussen bijv. Bangkok en Amsterdam is met wat geluk 250ms. Via starlink zou je latency voor die afstand al tot 50ms kunnen reduceren, puur op basis van de structuur van het netwerk.
Sub 10ms op ~40km afstand bijv. ga je voorlopig niet halen met fiber, voor starlink is dat een serieus toekomstperspectief.
Als je op die wereld bol kijkt zie je dat NL verdeelt is over meerdere cellen, gedeeld over meerdere landen. De vraag is hoe Starlink dat op gaat lossen voor dicht bevolkte gebieden. Zuid limburg zit in een zelfde cell als Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland (eingelijk al vanaf de lijn Doetinchem -> Bergen op Zoom).
Die cellen worden steeds kleiner naarmate er meer sats in orbit zijn, en zodra er een NLs datacenter bereid is een grondstation te plaatsen (ze staan te springen, denk ik, want het verdient goed!) is er geen sprake van een dichtbevolkt gebied meer. Bovendien, hoe veel mensen in de BeNeLux verwacht je die starlink prefereren? Juist hier is de dichtheid de laatste zorg voor starlink. Nog afgezien van het tijdzone-verschil. In de US internet prime time is het hier rustig, en andersom.
Starlink is echt heel mooi spul maar vraag me echt af wat het in NL gaat oplossen
Traag en onbetrouwbaar internet van logge ISPs en gemeenten die niets doen aan inwoners die al jaren smeken om fiber of coax, waar zelfs de mobiele providers moeilijk en vaag blijven doen over 5G voor thuis. Omdat ze daar niet op gebouwd hadden. Dat ene mastje was bedoeld voor een select groepje mobiele telefoons, niet voor Huawei Pro 2 modems 24/7 online, met servers en al.
En de Duitse locaties zijn geheim (als ze er al zijn) https://www.reddit.com/r/...german_gateway_locations/
Er is er maar 1 bekend. Maar sowieso, wie nog denkt dat het plaatsen van een uplink een issue is, sorry hoor, voor een bedrijf dat 60+ satellieten per maand in orbit brengt is dat echt een kleinigheid. Als er iets is wat grote datacenters hebben, dan is dat vrije ruimte en vrij bereik op hun dak! Zeker in NL. En ik denk dat vooral de bestaande ISPs en backbone providers in NL, bureaucratisch als altijd, hier zo veel mogelijk tegenstribbelen. Een datacenter kan het gelukkig behandelen als iedere andere uplink naar een ISP, alleen dan 1 die een paar grote schotels vereist.

[ Voor 21% gewijzigd door jubeth op 07-03-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Zucht.

Ik ga niet eens overal op reageren, ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik zeg alleen dat het NU niet kan en niet geschikt is als primaire verbinding omdat we in NL zat alternatieven hebben. Niemand heeft er iets aan om de fanboy uit te hangen op een forum en met foute cijfers te gaan strooien. Datacenters verdienen goed? Ik vraag het me af, de marges zijn klein. Onder de 10ms over meer dan 40km niet mogelijk? Ik haal 4ms op 110km van Amsterdam...

Overigens is je SIM in het buitenland het voorbeeld waarom het niet werkt. Al je verkeer wordt via een proxy in Nederland verstuurd wat voor een bak extra latency zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 06-05 17:01
sub 10ms kan zeker.

Ik zit op 0,95 ms naar Nikhef (70km), 1.2ms naar AM7 (TC2), via Nikhef totaal iets van 80-85km ofzo.

Tuurlijk, dat is wel nagenoeg de mooiste situatie, darkfiber die kant op, maar het kan prima. Ga je met low-latency apparatuur werken dan kan het nog wat lager.

De usecase is in NL wel minder idd, want hier zijn we verwend met een goede infra, op wat uitzonderingen na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Omdat ze op dit moment nog maar heel weinig sats hebben en ze de load per sat moeten beperken. Nu ziet je ontvanger meestal maar een sat (soms twee) maar over een paar jaar moeten er altijd 4 in het zicht zijn. Daarnaast zit je met wetgeving, Starlink moet vergunningen hebben voor elk jaar en mag alleen service aan bieden waar dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

GrooV schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:23:
Overigens is je SIM in het buitenland het voorbeeld waarom het niet werkt. Al je verkeer wordt via een proxy in Nederland verstuurd wat voor een bak extra latency zorgt.
Moet de buitenlandse ISP nog tegenkomen die alles via een proxy laat lopen, omdat je een nlse SIM hebt. Ben vrij vaak in 't buitenland (zelfs nu nog), heb een KPN mobiel SIM, en daarmee tether ik regelmatig, en dan is al bewezen dat er niets geproxied wordt als je even netflix, of NPO probeert etc. etc. Bovendien gebruik ik daarom juist OpenVPN en ssh-tunnels via mijn eigen server(s), wat al niet zou werken als er ergens een proxy tussen zou hangen. Je weet echt niet waar je het over hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
jubeth schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Moet de buitenlandse ISP nog tegenkomen die alles via een proxy laat lopen, omdat je een nlse SIM hebt. Ben vrij vaak in 't buitenland (zelfs nu nog), heb een KPN mobiel SIM, en daarmee tether ik regelmatig, en dan is al bewezen dat er niets geproxied wordt als je even netflix, of NPO probeert etc. etc. Bovendien gebruik ik daarom juist OpenVPN en ssh-tunnels via mijn eigen server(s), wat al niet zou werken als er ergens een proxy tussen zou hangen. Je weet echt niet waar je het over hebt.
Dat werkt gewoon, al het verkeer wordt via NL gestuurd

Maar goed ik weet niet waar ik het over heb dus ik laat anderen maar aan het woord https://community.t-mobil...ostid=1396553#post1396553

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 20:51

Barryke

blauw

Starlink gereserveerd, leuk topic.

Ziggo kost al bijna hetzelfde dus.. ik ben benieuwd naar deze techniek.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Bijna hetzelfde? Ziggo 250Mb/s is ongeveer €60/mnd, bijna de helft van wat Musk vraagt. En daarvoor heb je dus bijna 2x zo snel internet en ook nog online tv erbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Het is dan ook (again) geen vervanger voor bestaande goede connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Lrrr schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:27:
Bijna hetzelfde? Ziggo 250Mb/s is ongeveer €60/mnd, bijna de helft van wat Musk vraagt. En daarvoor heb je dus bijna 2x zo snel internet en ook nog online tv erbij.
Het is ook niet bedoelt om in druk bevolkte gebieden te gebruiken. Het plan is voor locaties waar mensen eigenlijk geen andere goede keuze hebben om "snel" internet aan te sluiten.
Dus vergelijken met ziggo is niet correct. Eerder met iemand die 15km van de centrale woont en alleen een 2-4Mbit verbinding kan ontvangen. Ik denk dat vele boeren en hun gezinnen veel voordeel mee kunnen krijgen. En als later ook de bedrijfsversie komt zie ik het ook op externe bouwlocaties en andere locatie in nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Ik ben niet degene die het met Ziggo vergelijkt, dat is @Barryke. Maar misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:52
TexMex schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Waarschijnlijk worden vanuit Nederland/Europa alleen echte postpaid creditcards geaccepteerd, zoals die van Rabobank, ING, American Express en ICS. De kaarten van N26 en bunq zijn debitcards. Zelfs de bunq Travel Card, die gepresenteerd wordt als creditcard, gedraagt zich in de praktijk als debitcard en wordt daardoor niet overal geaccepteerd.
Bedankt, met een nieuwe Visa Card van ICS is het gelukt om te betalen

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

Lrrr schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:27:
Niet helemaal waar. Vergeet niet dat Starlink nog maar op ongeveer 7% van haar volledige capaciteit zit. Ziggo zit al nagenoeg aan haar maximum, met wat ze technisch kunnen bieden over coax, als je geluk hebt woon je dichtbij en is je latency kort, als je pech hebt verder weg.
De limieten bij starlink zijn nagenoeg eindeloos, en de routes aanzienlijk korter (uiteindelijk). Ik denk dat veel mensen starlink nog zwaar onderschatten. In hun hoofden vergelijken ze het met oude bekende sat internet opties, maar die zijn niet vergelijkbaar in opzet. In basis is de structuur van het netwerk vele malen efficienter dan menig ander netwerk. We gaan het zien..

[ Voor 17% gewijzigd door jubeth op 20-03-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
jubeth schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:26:
[...]
Niet helemaal waar. Vergeet niet dat Starlink nog maar op ongeveer 7% van haar volledige capaciteit zit. Ziggo zit al nagenoeg aan haar maximum, met wat ze technisch kunnen bieden over coax, als je geluk hebt woon je dichtbij en is je latency kort, als je pech hebt verder weg.
De limieten bij starlink zijn nagenoeg eindeloos, en de routes aanzienlijk korter (uiteindelijk). Ik denk dat veel mensen starlink nog zwaar onderschatten. In hun hoofden vergelijken ze het met oude bekende sat internet opties, maar die zijn niet vergelijkbaar in opzet. In basis is de structuur van het netwerk vele malen efficienter dan menig ander netwerk. We gaan het zien..
Het is ook niet heel logisch om te kijken naar wat het per Mbit kost of per ms latency.

Mensen hebben een grens, afhankelijk van hoe ze internet willen gebruiken. Voor een groot deel van het gebruik (gamen, netflix, werken/school op afstand) heb je bijvoorbeeld iets van 50Mbps en een ping van <60ms nodig.
Aan dat minimum voldoen is een orde van grootte belangrijker dan wat daar nog bovenop komt.

Dus terwijl het logisch is dat 250Mbit/25ms ziggo voor €60 beter is dan 100Mbit/50ms starlink voor €100. Is voor bijna iedereen Ziggo nog steeds beter als starlink straks 1Gbps/15ms haalt voor dezelfde prijs.

Alleen voor alle mensen die nu nergens die 50Mbit/60ms verbinding kunnen krijgen. Of daar een veel hoger bedrag voor moeten betalen. Is dit ideaal.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

RocketKoen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:58:
[...]
Mensen hebben een grens, afhankelijk van hoe ze internet willen gebruiken. Voor een groot deel van het gebruik (gamen, netflix, werken/school op afstand) heb je bijvoorbeeld iets van 50Mbps en een ping van <60ms nodig.
Het is natuurlijk onzin om een vaste latency van <60ms te benoemen. Het hangt heel erg af van je internetgebruik en waar op de wereld je je bevindt. Maar in Zuid-Afrika met een ping van 200-220ms is het nog gewoon prima surfen op een website die in Nederland staat (andersom ook, bijvoorbeeld naar Radio Nacional de Argentina). Vanuit Nederland naar Invercargill of Otago (https://sit.ac.nz of https://otago.ac.nz - zo rond de 300ms-320ms) is m.i. goed te doen. De eerste oproep is wat langzaam, maar daarna gaat het gewoon prima. Sowieso moest ik echt zoeken naar sites die ook echt in Nieuw-Zeeland staan, want bijvoorbeeld kranten en de publieke omroepen hebben gewoon extra servers in Europa staan.

Starlink heeft intressante technologie en van satelliet naar satelliet kan netto sneller gaan dan via een kabel (van satelliet moet natuurlijk ook nog een keer weer op het net, en je bent er niet met één relais om naar Nieuw-Zeeland te komen), maar je moet je erg afvragen wat de toegevoegde waarde daarvan is voor die gebieden waar nu ook al een behoorlijke verbinding aanwezig is. Die paar ms winst lijkt mij vooral voor flitskapitaal handig, en natuurlijk helpt dit bedrijf ook om bandbreedte te brengen naar gebieden die nu niets hebben. Maar dan is 1000ms+ latency ook al geen probleem, lijkt me, als je natuurlijk al een vergunning krijgt om een VSAT te gebruiken (voor welk netwerk dan ook).

Het aantal mensen dat continue sites raadpleegt die alleen met 200+ms aan latency en nu met Starlink een fantastische oplossing hebben lijkt mij in Nederland eigenlijk nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:20:
[...]

Het aantal mensen dat continue sites raadpleegt die alleen met 200+ms aan latency en nu met Starlink een fantastische oplossing hebben lijkt mij in Nederland eigenlijk nihil.
Voor mensen in het buitengebied kan dit zeker een goede reden zijn om over te stappen (primair bandbreedte, maar latency ook). Zodra het uit de beta-fase is en hopelijk iets betaalbaarder ga ik er zeker naar kijken voor mijn ouders.

Die zitten nu op 5/0.7 Mbit met een ping van 50-150 naar praktisch alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 21:24
Ik ben vooral benieuwd of het in heel nederland te gebruiken is, aangezien nederland in vergelijking met Amerika vrij klein is zou het zomaar kunnen dat het bereik/cell heel nederland is.

Dan maakt dit kwa gebruik wel heel fijn als internet ''overal'' en op campings.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JapyDooge schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Die zitten nu op 5/0.7 Mbit met een ping van 50-150 naar praktisch alles.
En buiten het bereik van 4G?
AjDuLion schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:07:
Ik ben vooral benieuwd of het in heel nederland te gebruiken is, aangezien nederland in vergelijking met Amerika vrij klein is zou het zomaar kunnen dat het bereik/cell heel nederland is.
Vergeet niet dat er ook nog een GPS in de user terminal zit, dus de cel kan ook nog per software verkleind worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

KPN 'Sneller Internet Buitengebied' is niet beschikbaar want volgens KPN is de verbinding 'te goed', ze halen namelijk bijna 5Mbit down, en je krijgt 'Sneller Internet Buitengebied' enkel aangeboden als je op 4Mbit of lager down zit.

Kabel ligt er niet. Er is een alternatief van T-Mobile, maar het bereik van T-Mobile op locatie is bedroevend en daar moet je SMS'jes gaan sturen iedere keer als je over de limiet gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:39
JapyDooge schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:45:
[...]

KPN 'Sneller Internet Buitengebied' is niet beschikbaar want volgens KPN is de verbinding 'te goed', ze halen namelijk bijna 5Mbit down, en je krijgt 'Sneller Internet Buitengebied' enkel aangeboden als je op 4Mbit of lager down zit.

Kabel ligt er niet. Er is een alternatief van T-Mobile, maar het bereik van T-Mobile op locatie is bedroevend en daar moet je SMS'jes gaan sturen iedere keer als je over de limiet gaat.
Wanneer heb ik recht op Sneller Internet Buitengebied?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Bovenstaande punten verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.
Kan dus aan de dekking of capaciteit liggen, maar iig niet aan een 'te goede' verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

gjtm schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:59:
[...]

Kan dus aan de dekking of capaciteit liggen, maar iig niet aan een 'te goede' verbinding.
Hmm dat is veranderd dan, want dat was een jaar geleden wel het excuus. In middels ben ik er vanwege covid al een jaartje niet geweest en mij er dus niet genoeg aan geërgerd om opnieuw onderzoek te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 21:24
Anoniem: 567735 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:31:
[...]

En buiten het bereik van 4G?

[...]

Vergeet niet dat er ook nog een GPS in de user terminal zit, dus de cel kan ook nog per software verkleind worden.
yep ben ik me van bewust, als ze dan ook een optie krijgen voor zakelijk gebruik en in heel nederland zal ik een van de eerste zijn om dat te doen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

RocketKoen schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:58:
[...]
Mensen hebben een grens, afhankelijk van hoe ze internet willen gebruiken. Voor een groot deel van het gebruik (gamen, netflix, werken/school op afstand) heb je bijvoorbeeld iets van 50Mbps en een ping van <60ms nodig. Aan dat minimum voldoen is een orde van grootte belangrijker dan wat daar nog bovenop komt.
Tuurlijk, maar wat ook zwaar meespeelt is het eerder al beleefde/ervaarde. Zo had ik 23 jaar geleden latencies van 0,5 tot 6ms naar xs4all.nl gewoon op A2000 kabel, en dat went nogal. Internet bandbreedte is dan wel drastisch toegenomen, gemiddeld, maar de latency overall niet echt. Nu halen we gemiddeld nooit sub 10 ms latencies meer, dat was vroeger echt anders. Ook het idee dat dit komt door de veelheid aan ISP en overheids-tussenstappen aan routering, packet inspection, capture etc. De lijnen waren schoner in den beginne. Hoop een beetje dat dit met starlink weer nieuw leven ingeblazen wordt. Gewoon omdat het CPU/power scheelt, wat voor sat ineens weer mee gaat tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

JapyDooge schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:45:
[...]Er is een alternatief van T-Mobile, maar het bereik van T-Mobile op locatie is bedroevend en daar moet je SMS'jes gaan sturen iedere keer als je over de limiet gaat.
Dat laatste hoeft niet als je het abo afsluit via keepgo/evenwifi. Je krijgt minstens 30GB/etmaal, en als je daar overheen gaat hoor je ook niet meteen wat van ze, want ze bekijken het maandelijks.
Weet je zeker dat T-Mobile er geen (5G capable) dekking heeft? Hier waar ik woon, ook in buitengebied, zonder coax, fiber, met alleen ~5M down ADSL, bleek juist KPN weinig dekking te hebben, maar T-Mobile kunnen we gelukkig zelfs de mast van zien. Ver weg, maar line of sight! Dat scheelt alles, met mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Er komt ook een soort "roaming" aan voor starlink. Maar dat is eerder een geautomatiseerde pagina waarin de gebruiker een nieuwe locatie kan instellen ipv via de mail. Nog onbekend of ze dat altijd zullen goedkeuren en hoe snel dat gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Nog een beetje leuk leesvoer:

SPACEX STARLINK BETA IMPRESSIONS: WHAT A CYBERSECURITY EXPERT THINKS

Het lijkt er steeds meer op dat de snelheid steeds beter aan het worden is, hier en daar lees ik dat het nu zo rond de 150-200 mbps is. Plus de verwarming in de schotel is erg welkom, op mijn locatie hebben we toch wel zeker 5-6 maanden sneeuw. Zelf zal ik Starlink gebruiken als backup-WAN van de 500/500 glas. :)

Helaas staat mijn gebied als 2022. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Vers van de pers; meneer van Crosstalk Solutions (erg fijn Ubiquiti kanaal) gaat testen hoever je met de starlink kan ‘roadtrippen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
SpaceX doet zelf ook een roadtrip met een Starlink antenne:
Afbeeldingslocatie: https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2021/04/Starship-Boca-Chica-040821-NASASpaceflight-bocachicagal-SN15-pad-rollout-10-crop-edit.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

half uurtje geleden bevestiging binnen, mijn set is klaar en kan over een paar dagen verstuurt worden.
Meer mensen in Nederland die het bericht binnen hebben gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDlQWOSdDWYIfxxL-zN5v40XZeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PJqJAW3rxGfSGjrlV4VzoBQV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door cyclone op 13-05-2021 17:33 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlchris
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:12
Zojuist Starlink in de mail:

Starlink is now available in limited supply in the Netherlands!

Users can expect to see data speeds vary from 50Mb/s to 150Mb/s over the next several months as we enhance the Starlink system. There will also be brief periods of no connectivity at all.

As we launch more satellites, install more ground stations and improve our networking software, data speed, latency and uptime will improve dramatically.

To check availability for your location, visit starlink.com and re-enter your service address. If Starlink is not yet available in your area, you can place a deposit to hold your space in line for future service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
Exact, mail is hier ook binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMuzEaIXIkp_u3jKkEFIeVnu-1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cc9qdkmb4WRtEvoGuEen7y4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
cyclone schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:31:
half uurtje geleden bevestiging binnen, mijn set is klaar en kan over een paar dagen verstuurt worden.
[Afbeelding]
Kan je een (ruwe) indicatie geven van je locatie in Nederland?
Hier nog geen bevestiging van verzending van mijn order ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

duvekot schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Kan je een (ruwe) indicatie geven van je locatie in Nederland?
Hier nog geen bevestiging van verzending van mijn order ....
Regio Den Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04 12:15
Regio Den Haag, hier ook de bevestiging dat mijn order klaar voor shipment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:01
cyclone schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:31:
[Afbeelding]
Wanneer had je je aanvraag exact gedaan?

Ben wel benieuwd waar ik ongeveer in de rij sta. Heb hem op 10 februari aangevraagd.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

rudi-assauer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:26:
[...]

Wanneer had je je aanvraag exact gedaan?

Ben wel benieuwd waar ik ongeveer in de rij sta. Heb hem op 10 februari aangevraagd.
25 februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
Ik zag dit topic gelinkt in het nieuwsbericht over dat Starlink beschikbaar is in Nederland. Ik zit snel even de 4 pagina's door te scrollen, maar ik krijg een dubbel gevoel bij het beschikbaar stellen van Starlink in Nederland. Nederland zit op slot mbt internetprovides. En waar we 10 jaar geleden best mee konden met de wereldwijde ontwikkelingen merk ik nu toch wel dat andere landen sneller en goedkoper internet kunnen aanbieden.

Maar in hoeverre zitten wij te wachten op een Amerikaans bedrijf die in Nederland internet aanbied? Ik zie internet toch steeds meer als een basisbehoefte. Deze basisbehoefte wil je niet in handen leggen van een Amerikaans bedrijf die onder Amerikaanse wet en regelgeving valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
Nou, voor zover de first come first serve. De betrouwbaarheid van de aanbieder laat dus al te wensen over... -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

rudi-assauer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Nou, voor zover de first come first serve. De betrouwbaarheid van de aanbieder laat dus al te wensen over... -O-
Of je zit gewoon in een andere regio/cell?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

grote_oever schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:47:
Ik zag dit topic gelinkt in het nieuwsbericht over dat Starlink beschikbaar is in Nederland. Ik zit snel even de 4 pagina's door te scrollen, maar ik krijg een dubbel gevoel bij het beschikbaar stellen van Starlink in Nederland. Nederland zit op slot mbt internetprovides. En waar we 10 jaar geleden best mee konden met de wereldwijde ontwikkelingen merk ik nu toch wel dat andere landen sneller en goedkoper internet kunnen aanbieden.

Maar in hoeverre zitten wij te wachten op een Amerikaans bedrijf die in Nederland internet aanbied? Ik zie internet toch steeds meer als een basisbehoefte. Deze basisbehoefte wil je niet in handen leggen van een Amerikaans bedrijf die onder Amerikaanse wet en regelgeving valt.
Ik neem aan dat je zelf KPN (of een reseller op het KPN netwerk) hebt want dat is de enige nog Nederlandse provider in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
JapyDooge schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Of je zit gewoon in een andere regio/cell?
Heeft Nederland meerdere dan?

Zit in omgeving Enschede.

Wacht er met smart op. Heb nu geen internet en tv namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 17:13
hallo ik ben momenteel aan het kijken naar starlink (in frankrijk want daar zit ik en het word op mijn adres aangeboden) voor een internet verbinding

ik heb momenteel namelijk de keuze tussen OF 300 KB/s per seconde max OF 8 MB/s via 4G met data cap wat geen van beide ideaal is als je graag spul download zoals ik

vandaar dat ik hier ben aanbeland met aan aantal vragen :

als ik het goed gelezen heb zit er geen data cap hierop correct?

ik las ergens iets over constant moeten bijstellen via instucties uit de app

wat moet ik hieronder verstaan?

hartelijk dank voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:28
atthias schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:10:
hallo ik ben momenteel aan het kijken naar starlink (in frankrijk want daar zit ik en het word op mijn adres aangeboden) voor een internet verbinding

ik heb momenteel namelijk de keuze tussen OF 300 KB/s per seconde max OF 8 MB/s via 4G met data cap wat geen van beide ideaal is als je graag spul download zoals ik

vandaar dat ik hier ben aanbeland met aan aantal vragen :

Heb je deze gezien?
slijkie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:01:
Vers van de pers; meneer van Crosstalk Solutions (erg fijn Ubiquiti kanaal) gaat testen hoever je met de starlink kan ‘roadtrippen’.

[YouTube: How Far Can Starlink Go?? Let's Find out... (re-upload)]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

rudi-assauer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:10:
[...]

Heeft Nederland meerdere dan?

Zit in omgeving Enschede.

Wacht er met smart op. Heb nu geen internet en tv namelijk.
Volgens mij wel ja; zie ook het nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
mgizmo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Heb je deze gezien?

[...]
nee nog niet maar gaat voornamelijk over geo fencing als ik de inhouds opgave zie wat met mijn bepekte kennis van dit alles niet relevant lijkt voor mij of mis ik hier iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:28
atthias schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:48:
[...]

nee nog niet maar gaat voornamelijk over geo fencing als ik de inhouds opgave zie wat met mijn bepekte kennis van dit alles niet relevant lijkt voor mij of mis ik hier iets
Klopt, dacht ook even dat er een andere gelinkt was van Chris: YouTube: Starlink App Overview.
Hij heeft nog meer filmpjes over Starlink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
mgizmo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Klopt, dacht ook even dat er een andere gelinkt was van Chris: YouTube: Starlink App Overview.
Hij heeft nog meer filmpjes over Starlink.
deze lijkt inderdaad een stuk beter voor mij dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

atthias schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:10:

kuch kuch .. zo moeilijk was dit niet toch ?
https://www.starlink.com/faq

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uA5kvewGpHgE36cd5Mwbp5zvm5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZk82R7x8TwQV78nScZVFNzm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPCMrlT4AQ5ZoaZNdb-0Av_2K1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nkxscZEbz5OQEOGtS4dnTTXM.png?f=fotoalbum_large

En verder is gewoon tekenen bij het kruisje, ik heb letterlijk blind 100 euro over gemaakt en of ik nu nogmaals 460 euro daar aan toe wil voegen.
0 informatie gehad over abonnement, opzeg termijnen voorwaarde whatsoever. Ergo ik ben er nog niet zeker of ik de order ga accepteren of annuleren want ik heb geen idee waar ik mee akkoord ga.

[ Voor 13% gewijzigd door cyclone op 14-05-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
di ehb ik ook gelezen ja vandaaar de opmerking als ik het goed gelezen heb

de opmerking ober een field of view in de FAQ daarvan wist ik niet dat het verband had met het constant bijstellen via de app

nu zit ik echter met de vraag of je dus dat ding kunt bijstellen via de app of moet je de instucties lezen en dan vervolgens fysiek toepassen door op het dak te klimmen en dan de schotel met te hand te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

atthias schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:53:
nu zit ik echter met de vraag of je dus dat ding kunt bijstellen via de app of moet je de instucties lezen en dan vervolgens fysiek toepassen door op het dak te klimmen en dan de schotel met te hand te wijzigen?
Nou, als er een gebouw in de weg zit, dan helpt niets anders dan een positie waar die hindernis er niet is. Kijk maar eens naar het 'Urban Canyon' effect bij GPS, hier heb je hetzelfde. Uiteraard wordt dit effect minder naar mate er meer satellieten in de constellatie zitten (of als Starlink de omlopen optimaliseert voor bijvoorbeeld Europa of de USA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Nou, als er een gebouw in de weg zit, dan helpt niets anders dan een positie waar die hindernis er niet is. Kijk maar eens naar het 'Urban Canyon' effect bij GPS, hier heb je hetzelfde. Uiteraard wordt dit effect minder naar mate er meer satellieten in de constellatie zitten (of als Starlink de omlopen optimaliseert voor bijvoorbeeld Europa of de USA).
ik woon vrij op het platteland dus dat zal geen probleem vormen denk ik

maar wat k wil weten is ALS ik de schotel moet aanpassen ivm een boom of zo moet ik dan het dak p om fysiek aanpassingen te doen of kan ik via de app in mijn luie stoel dat ding bijstellen
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste