Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

atthias schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:53:
[...]
fysiek toepassen door op het dak te klimmen en dan de schotel met te hand te wijzigen?
Als je wat op youtube kijkt zie je dat de schotel zichzelf positioneert/richt d.m.v. servomotoren.
kortom lijkt mij evident dat je dat dus niet met de hand moet doen en dat deze schotel indien nodig zichzelf kan bijstellen om goed zicht te houden op een satelliet.
Enige wat dus cruciaal is zoals de FAQ ook aangeeft is line of sight en de schotel de hele hemel moet kunnen "zien" zonder dat daar dus bomen / gebouwen of andere obstakels tussen staan. Op dit moment is er nog te weinig info naar welke richting hij het meest gaat "kijken"

Mijn ervaring met C band antennes op schepen (die zijn "iets" groter) dat een schotel zich prima dynamisch automatisch kan richten op een beam als hij hem eenmaal maar te pakken heeft een dergelijke ACU (Antenna Controll Unit) lijkt ook gewoon in de StarLink schotel te zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door cyclone op 14-05-2021 12:25 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 17:13
cyclone schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Als je wat op youtube kijkt zie je dat de schotel zichzelf positioneert/richt d.m.v. servomotoren.
kortom lijkt mij evident dat je dat dus niet met de hand moet doen.
aaha stom glad vergeten had daar maanden terug wat over gelezen wat oenig van me 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

atthias schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:19:
[...]
maar wat k wil weten is ALS ik de schotel moet aanpassen ivm een boom of zo moet ik dan het dak p om fysiek aanpassingen te doen of kan ik via de app in mijn luie stoel dat ding bijstellen
Nou, als er een gebouw in de weg zit, dan helpt niets anders dan een positie waar die hindernis er niet is.
Je mag voor bovenstaande zin in plaats van 'gebouw' ook 'boom' (vooruit, boom met blad) lezen.

Als er dus maar één satelliet in zicht is, en die boom tussen de antenne en de satelliet is, dan houdt het op.

Dan kan de terminal wachten tot er een andere satelliet in zicht komt (ik verwacht dat er efemerische tabellen geladen worden, dus dan kan alvast naar die positie gedraaid worden, als dat überhaupt nodig is).
Als er meerdere satellieten in zicht zijn, heb je dat probleem dus niet.

Gezien de omloopsnelheid, de signaalsterkte en de openingshoek van de antenne verwacht ik eigenlijk niet dat dat ding continue draait

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 14-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:06
Het bijstellen is alleen als blijkt dat de schotel geen vrij zicht heeft op de lucht in de richting van waar de satellieten voorbij komen.
En omdat ze dus niet stil hangen zoals bij een TV satelliet .. maar heel snel voorbij razen is het dus belangrijk dat vanuit de schotel gezien er dus echt vrij zicht is.

De schotel zelf kan zelfs zonder te bewegen zijn signaal "sturen" .. en zal daarnaast ook zich in een juiste positie plaatsen om het beste signaal op te kunnen pakken en te kunnen versturen. Maar dan dus wel met vrij zicht rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atthias
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 17:13
hartelijk dank voor jullie hulp dan ga ik het overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-05 13:01
JapyDooge schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Volgens mij wel ja; zie ook het nieuwsbericht.
Beetje grasduinen op Reddit leert me dat de cellen zeshoeken zijn met een diagonaal van ongeveer 24 km lengte. Dus dan zijn het er nog al wat in NL. Cellen worden appart opengezet klaarblijkelijk.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 13:33

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

The Night Sky van https://icandiapps.com/ is wel een leuke app, daar zie je vaak de starlink satellieten voorbij komen. Misschien dat de app handig kan zijn! De app van starlink is volgens mij meer ter voorbereiding op de installatie en daadwerkelijke installatie, weet niet of die app ook iets meer doet met Augmented reality (AR).

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De altijd goed geïnformeerde The Verge heeft een review:
Starlink, a new satellite internet service from SpaceX, is a spectacular technical achievement that might one day do all of these things. But right now it is also very much a beta product that is unreliable, inconsistent, and foiled by even the merest suggestion of trees.
Bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maken ze nou oprecht een punt over bomen? :D Da's zoiets als een auto reviewen: "Als je op volle snelheid in een rechte lijn door een bos wil gaan rijden zal je zien dat deze auto bij de eerste de beste boom al in de kreukels ligt, écht een beta-product!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Blue-eagle schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:04:
Maken ze nou oprecht een punt over bomen? :D Da's zoiets als een auto reviewen: "Als je op volle snelheid in een rechte lijn door een bos wil gaan rijden zal je zien dat deze auto bij de eerste de beste boom al in de kreukels ligt, écht een beta-product!"
Hoeveel last heb jij van bomen met de andere draadloze communicatie die vandaag de dag beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B-lex schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:01:
[...]
Hoeveel last heb jij van bomen met de andere draadloze communicatie die vandaag de dag beschikbaar is?
Maar hoeveel daarvan is op frequenties tussen 10 en 30 GHz én via een incomplete constellatie, die dus vaak slechts aan de horizon of vlak daarboven te zien is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Maar hoeveel daarvan is op frequenties tussen 10 en 30 GHz én via een incomplete constellatie, die dus vaak slechts aan de horizon of vlak daarboven te zien is?
Gelukkig niks, anders hadden we allemaal zo’n belabberde userexperience met onze mobieltjes in het bos, stad etc. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 15-05-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
-

[ Voor 99% gewijzigd door B-lex op 15-05-2021 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

B-lex schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:01:
[...]

Met satellietcommunicatie bedoeld u (appels met appels vergelijken) ?
Altijd.

Tis al vaak benoemd, en heel simpel voor satellietcommunicatie heb je vrije line of sight nodig.
Alles wat er tussen de schotel en de sat staat zal communicatie verstoren of verhinderen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• VDB Computers
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-03 22:11
Vandaag het pakket ontvangen!

En hier een redelijk tevreden starlink gebruiker vanuit het mooie Avenhorn (Noord Holland). :P

Zoals verwacht plaatsen zeer eenvoudig, installeren een eitje.
gewoon in de tuin op het gras gezet helemaal prima.

Ping redelijk 20 tot 40 ms en af en toe moet de schotel zoeken naar een andere satelliet.
Download tussen de 60 en 80 Mbit upload rond de 25 Mbit.

Al met al een redelijk stabiele verbinding. Verbetering is zeker welkom maar dat zal snel beter worden gezien de hoeveelheid raketten er de lucht in gaan de laatste tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jxDcLIzg5ltznRPbFWUjJiZbeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXVcWTsqJWCZdoGj7sfgH32g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door VDB Computers op 17-05-2021 19:32 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 13:38
Hebbem ook binnen, high five! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n2p6ItHv3OeBuH-OSIdzq1RvOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C9BD3rbLA063yhCvQhIPJRw.jpg?f=fotoalbum_large

Gepost via StarLink vanuit een "boerengehucht" vlakbij Hilversum.

Mijn 8mbit DSL kan er gelijk uit! Haal 80 a 100 mbit down en 20 a 40 up :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stephanoid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05-2024
Hier is ie ook binnengekomen!
Locatie Bussum.
Wat een prachtig systeem 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhLePwhuAkynr9Lsh3aAwhy21cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFQlm6ZydegadKTa4tyYAL4v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxcmJ6aR0FZSWgwkgMesuR01csk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1lXplar5IinjnQbHuZkMnhn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

JapyDooge

NoxiousPluK

Zo da's best een nette download :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Power Neet
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03 22:04
Gisteren ging het nog best leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBw5LtIlS0PxxHLnHl9LJEFD7kI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1Lo48fIYeRZWg07NKxFh93d.jpg?f=fotoalbum_large
17-05-2021 16:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix6pCJmkdEi-VPSR24it4ElI5ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ5nD180WOqOA7PeiAyXfKmZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwaHZbNP4C06D40gqkcmiJ3bXvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07VEcgc7XfxLFfaALJfCyyIn.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vanochtend een drama....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvCZZdVQNKNnkPeD-Lzo63DTBY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gzbdbzGX586pDb9LzJZV3bYu.jpg?f=user_large
18-05-2021 09:00 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MDlTXtHIQXRG1OX7kvFoYJgBK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doWB0VfEl5t0d3JQveRY3fra.jpg?f=fotoalbum_large
18-05-2021 09:00 uur

Hier vanuit het Westland.

[ Voor 28% gewijzigd door Power Neet op 18-05-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Power Neet schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:03:
Maar vanochtend een drama....

[...]

Hier vanuit het Westland.
Ja, door blad wordt het niets met die verbinding, zéker niet als het nat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Power Neet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MDlTXtHIQXRG1OX7kvFoYJgBK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doWB0VfEl5t0d3JQveRY3fra.jpg?f=fotoalbum_large

Nou dat is niet het probleem als hij nu recht omhoog wijst.

Hij staat op het dak van mijn schuur, die is 5 meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Power Neet Dus dan is nu de snelheid weer hersteld naar normaal lijkt mij?
Als hij met zo'n kleine hoek 'over de aarde' kijkt heeft ie zo op het oog last van bomen die op die foto erachter staan. Daarbij heeft ie veel meer last van atmosferische omstandigheden om dat de signalen door aanzienlijk meer atmosfeer lopen. Eventuele zware bewolking / een flinke bui in zijn kijkrichting heeft ook nadelige invloed.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 18-05-2021 09:51 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power Neet
@remco_k Nou de snelheid is juist nog steeds drama. Die hoek recht omhoog is juist zo slechte snelheid en die foto is van vanochtend. Gisteren stond hij juist in een schuine hoek, en toen werkte het juist best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ah. Je postte die foto onder de tekst "Maar vanochtend een drama....".
Die stand werkte dus juist beter dan dat het nu doet als hij bijna recht omhoog kijkt?
Het weer zou nog steeds in de weg kunnen zitten wellicht. Of gewoon het hele netwerk wat het even moeilijk heeft.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

VDB Computers schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:06:
Vandaag het pakket ontvangen!

En hier een redelijk tevreden starlink gebruiker vanuit het mooie Avenhorn (Noord Holland). :P

Zoals verwacht plaatsen zeer eenvoudig, installeren een eitje.
gewoon in de tuin op het gras gezet helemaal prima.

Ping redelijk 20 tot 40 ms en af en toe moet de schotel zoeken naar een andere satelliet.
Download tussen de 60 en 80 Mbit upload rond de 25 Mbit.

Al met al een redelijk stabiele verbinding. Verbetering is zeker welkom maar dat zal snel beter worden gezien de hoeveelheid raketten er de lucht in gaan de laatste tijd.
[Afbeelding]
Hoe is jouw line-of-sight? Zitten het schuurtje en de boom niet in de weg?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Power Neet
@remco_k Je hebt gelijk, ik heb het even de tekst gecorrigeerd en de foto van vanochtend erbij gezet.

Er zit niets in de weg. Gisteren ook niet, daarom juist. Hij kijkt over de bomen heen. 5 meter hoog.
En nu kijkt hij juist recht omhoog, dus moet alles juist goed gaan.

Ik denk dat nu inmiddels half Nederland die paar (!!) satellieten belast......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik hou dit onderwerp in de gaten. een kennis van mij heeft een werk locatie waar geen internet beschikbaar is behalve via een 4G verbinding.

Dit werkt, maar de beperkingen (geen VPN in, open poorten enz) leveren problemen op.

Hoe zit het met het modem dat erbij geleverd word? is deze zelf instelbaar? en zijn er beperking op het netwerk om bv een vpn server te draaien, remote benaderen van server/nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Erik2B schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:35:
Ik hou dit onderwerp in de gaten. een kennis van mij heeft een werk locatie waar geen internet beschikbaar is behalve via een 4G verbinding.

Dit werkt, maar de beperkingen (geen VPN in, open poorten enz) leveren problemen op.

Hoe zit het met het modem dat erbij geleverd word? is deze zelf instelbaar? en zijn er beperking op het netwerk om bv een vpn server te draaien, remote benaderen van server/nas?
Je zit achter een NAT, dus servers draaien/poorten openen gaat niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:54
GrooV schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Je zit achter een NAT, dus servers draaien/poorten openen gaat niet lukken
Dus het is niet mogelijk om poortforwarding te doen op het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ik geloof dat er sprake is van carrier-grade NAT inderdaad; weet niet of dat nog gaat veranderen.
Je kan natuurlijk een VPN er doorheen halen als dat een groot probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Ze willen naar IPV6 dan zou het wel moeten kunnen (op IPV6 only), nu dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDB Computers
Rob schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Hoe is jouw line-of-sight? Zitten het schuurtje en de boom niet in de weg?
Geen enkel probleem, de laatste 12 uur in totaal 6 minuten geen satelliet gevonden en een nette snelheid van 123.61 Mbps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prfBPKXB679E9fYEhOrQgHryj94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaeFHWdtt2nysYBA7BUWfG45.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoid
Ter info, bij mij is de snelheid het hoogste tussen 22:00 en 23:00. Het heeft duidelijk te maken met welke satelliet er langs komt.

Er zit ook NAT op, ik krijg een 10.x.x.x IP op mijn router. Je locatie bepaalt daarna welk uitgaand IP je hebt. Ze zullen wel een aantal IPs per land hebben geeserveerd, zodat ze kunnen voldoen aan allerlei regelgeving.

Als je perse van buitenaf op je netwerk wilt komen, dan zal je eerst een vpn naar buiten moeten maken (bv een VPS van een paar euro per maand met een vast IP).

Stroomverbruik valt me op, je zit al gauw op 50 cent tot een euro per dag. Maar ik moet het nog over een langere periode meten.

Als je een eigen router hebt, dan kan je op 192.168.100.1 kijken voor statistics.

We zitten nu met de hele familie over starlink te internetten ipv onze tmobile thuis glasvezel. Nog geen grote problemen gehad.

[ Voor 73% gewijzigd door Stephanoid op 19-05-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:26:
En omdat ze dus niet stil hangen zoals bij een TV satelliet .. maar heel snel voorbij razen is het dus belangrijk dat vanuit de schotel gezien er dus echt vrij zicht is.
Heb je enig idee waarom deze niet stil hangen en die voor de TV wel?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stephanoid
Ernemmer schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Dat is het hele punt bij Starlink, ze hangen lager bij de aarde, zodat de afstand tussen schotel en satelliet en grondstation korter is. Dan heb je minder latency.
Maar als ze lager bij de aarde hangen, kan je ze niet stil laten hangen ten opzichte van de aarde en moeten ze sneller rond de aarde heen draaien.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• duvekot
[...]

Om een gevoel te krijgen hoeveel satellieten ze al hebben, en om te kunnen zien waar ze zijn vind ik deze site wel mooi:

https://satellitemap.space/

Maar idd wat hierboven al gezegd werd .. een TV satelliet "hangt" precies in de ruimte op zo'n manier dat hij net ze snel beweegt als dat de aarde draait. Dat noemen ze een "geo stationaire" baan. Dus altijd precies boven de zelfde plek op de aarde, precies boven de evenaar.
Wikipedia: Geostationaire baan

Daardoor kan je satelliet schotel altijd naar precies de juiste plek kijken en de signalen "eenvoudig" opvangen.

Een starlink satelliet heeft dat niet omdat de afstand vanaf de grond terug naar de satelliet te ver zou zijn .. en je dus niet een lage response tijd kan hebben. Die draaien ruwweg op ongeveer 550km hoogte. Maar om te zorgen dat ze niet "terug vallen" naar de aarde moeten ze dan wel heel snel bewegen. Ongeveer met 28.000 km/h .
Ze hebben een speciale baan waardoor ze elke dag wel een keer boven elke plek op aarde zijn geweest. Maar ook dat ze voorspelbaar steeds op het zelfde moment boven de zelfde plek zijn. En ze draaien ongeveer 15 rondjes om de aarde per dag. Dus dan kan je wel uitrekenen dat als je eigenlijk 24/7 een satelliet in het zicht wil hebben van elke plek op aarde hoeveel satellieten je nodig hebt.

Wil je dus een signaal opvangen van zo'n satelliet dan zou je dus je schotel altijd heel snel mee moeten laten draaien met de snelheid van de satelliet boven je. En dan heel snel weer terug bewegen om naar de volgende te wijzen als de eerste te ver weg is. Zo als je wel zult begrijpen is dat gewoon niet te doen. Je kan nooit zo snel en zo nauwkeurig bewegen met die schotel om dat mogelijk te maken. En terwijl je de schotel terug aan het bewegen heb je ook geen verbinding. Daarom gebruiken ze een speciale "schotel antenne". Dit heet een "phased array" antenne ( Wikipedia: Phased array ) waarmee je met een heleboel kleinere antennes en slimme electronica heel precies en heel snel een signaal een bepaalde kant op kan sturen. Daardoor is de Starlink antenne ook plat en niet gebogen/hol als een normale satelliet schotel. Omdat je maar een beperkte sturing kan doen van zo'n signaal moet de antenne wel een beetje kunnen bewegen om iig ruwweg de juiste kant op te wijzen. Daardoor zie je ook video's van die Starlink schotels die zelf heen en weer bewegen. En doordat de tijd en plaats wanneer een satelliet precies bij je in de buurt is van te voren te berekenen/bepalen is kunnen ze dus prima verbinding houden.

Ik hoop dat wat helpt in het begrijpen en waarderen van de "rocket science" achter Starlink en hoe knap het is dat ze dit allemaal voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Power Neet
Wifi op de meegeleverde router werkt niet zo goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq7IeUHqp90uI5s2IGVzBWXFUPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAP7Zjq4eePo8Xk2wGbluzr7.jpg?f=fotoalbum_large
In huis, 10 meter bij de WIFI router vandaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtCCxZ9-znLnsq8cQOnke4Aq7Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNiAgEW2eaRYRjbjgAeN9UVG.jpg?f=fotoalbum_large
Naast de WIFI router, in de schuur

Maar in een geval meer ontvangst dan gisteren ;) super !

[ Voor 6% gewijzigd door Power Neet op 19-05-2021 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoid
Nu tijdens heftige regen en onweer blijft het ook gewoon werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Gaaf om dit in gebruik te zien, bedankt voor het delen van jullie ervaringen! :D

Ik heb vooral meegekeken met heel veel SpaceX ontwikkeling/launches en ben zelf niet echt de doelgroep (misschien mijn ouders, maar die willen er niet zoveel voor betalen ;)) - maar het is tof om het in de praktijk werkend te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
duvekot schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Om een gevoel te krijgen hoeveel satellieten ze al hebben, en om te kunnen zien waar ze zijn vind ik deze site wel mooi:

Apart om te zien hoeveel treintjes er nog zijn. Starlink 17 t/m 26 zijn nog bezig om in de juist baan en spreiding te komen. In totaal zo'n 350 starlinks die nog niet in hun definitieve baan zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Maar idd wat hierboven al gezegd werd .. een TV satelliet "hangt" precies in de ruimte op zo'n manier dat hij net ze snel beweegt als dat de aarde draait. Dat noemen ze een "geo stationaire" baan. Dus altijd precies boven de zelfde plek op de aarde, precies boven de evenaar.
Wikipedia: Geostationaire baan

Daardoor kan je satelliet schotel altijd naar precies de juiste plek kijken en de signalen "eenvoudig" opvangen.

Een starlink satelliet heeft dat niet omdat de afstand vanaf de grond terug naar de satelliet te ver zou zijn .. en je dus niet een lage response tijd kan hebben. Die draaien ruwweg op ongeveer 550km hoogte. Maar om te zorgen dat ze niet "terug vallen" naar de aarde moeten ze dan wel heel snel bewegen. Ongeveer met 28.000 km/h .
Ze hebben een speciale baan waardoor ze elke dag wel een keer boven elke plek op aarde zijn geweest. Maar ook dat ze voorspelbaar steeds op het zelfde moment boven de zelfde plek zijn. En ze draaien ongeveer 15 rondjes om de aarde per dag. Dus dan kan je wel uitrekenen dat als je eigenlijk 24/7 een satelliet in het zicht wil hebben van elke plek op aarde hoeveel satellieten je nodig hebt.

Wil je dus een signaal opvangen van zo'n satelliet dan zou je dus je schotel altijd heel snel mee moeten laten draaien met de snelheid van de satelliet boven je. En dan heel snel weer terug bewegen om naar de volgende te wijzen als de eerste te ver weg is. Zo als je wel zult begrijpen is dat gewoon niet te doen. Je kan nooit zo snel en zo nauwkeurig bewegen met die schotel om dat mogelijk te maken. En terwijl je de schotel terug aan het bewegen heb je ook geen verbinding. Daarom gebruiken ze een speciale "schotel antenne". Dit heet een "phased array" antenne ( Wikipedia: Phased array ) waarmee je met een heleboel kleinere antennes en slimme electronica heel precies en heel snel een signaal een bepaalde kant op kan sturen. Daardoor is de Starlink antenne ook plat en niet gebogen/hol als een normale satelliet schotel. Omdat je maar een beperkte sturing kan doen van zo'n signaal moet de antenne wel een beetje kunnen bewegen om iig ruwweg de juiste kant op te wijzen. Daardoor zie je ook video's van die Starlink schotels die zelf heen en weer bewegen. En doordat de tijd en plaats wanneer een satelliet precies bij je in de buurt is van te voren te berekenen/bepalen is kunnen ze dus prima verbinding houden.

Ik hoop dat wat helpt in het begrijpen en waarderen van de "rocket science" achter Starlink en hoe knap het is dat ze dit allemaal voor elkaar krijgen.
Inderdaad erg interessant om eens in te duiken, ook de aandrijving is wel iets aparts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 21:30
[...]

Deze is ook goed, maar om te hemelstaren: https://james.darpinian.com/satellites/?special=starlink

Ik zag toevallig vorige week woensdag om 04h00 reeks 27 voorbij komen, die was toen nog maar net gelanceerd en zaten dus nog erg dicht op elkaar. Was in het echt meer indrukwekkend dan op YouTube.

Edit: vannacht om 03h12 en 04h46 komen er weer grote reeksen voorbij, maar maar ze zijn nu al verder uit elkaar. Maar het is onbewolkt, dus toch wel mooi denk ik.

2edit: Mist. En al teveel daglicht.

[ Voor 14% gewijzigd door cybermaus op 20-05-2021 05:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
[...]
Die van de TV "hangen" heel ver weg. Daardoor is hun baan 24h, gelijk aan een dag en lijken ze stil te hangen.
Maar dat is niet gunstig voor internet: Lange ping tijden door de afstand, en ook veel energie nodig om aan te stralen. Denk eens in als elk huis een eigen 1000W zender op het dak heeft....

Deze hangen heel dichtbij, 400KM geloof ik. Korte ping tijden en weinig energy per zender nodig.

En daarmee is hun baan maar 2 uur of zo (of was het nou 4 uur). Dus zo'n 12 keer per dag rond. (Ik weet de omloop tijd niet precies meer uit mijn hoofd)
Vandaar dat zo'n schotel continue aan het tracken is.

[ Voor 3% gewijzigd door cybermaus op 19-05-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
Mooie pings & snelheden hier. Wie doet de eerste traceroute? (En delen uiteraard :-))

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VDB Computers
slijkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:19:
Mooie pings & snelheden hier. Wie doet de eerste traceroute? (En delen uiteraard :-))
Geen probleem, hierbij de traceroute naar tweakers.net

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_3wxOhZwBeZHOI0sMNdZOoIEyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRyLtlgbubDo6nJMJh3ajPtU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cybermaus schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:05:
[...]
Die van de TV "hangen" heel ver weg. Daardoor is hun baan 24h, gelijk aan een dag en lijken ze stil te hangen.
Maar dat is niet gunstig voor internet: Lange ping tijden door de afstand, en ook veel energie nodig om aan te stralen. Denk eens in als elk huis een eigen 1000W zender op het dak heeft....
En natuurlijk... bij geostationaire satelleiten deel je de bandbreedte van één satelliet met heel Europa.

Ik vermoed ook dat Starlink moeilijker af te luisteren is dan geostationaire satellieten, maar dat weet ik niet zeker. Maar ga er maar vanuit dat ze ook rond de grondstations van Starlink extra opletten op busjes die er lang geparkeerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
VDB Computers schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]
Ter vergelijking, hier een traceroute naar tweakers.net vanaf een KPN DSL verbinding vanaf het Friese platteland.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
$ traceroute -I tweakers.net
traceroute to tweakers.net (213.239.154.30), 30 hops max, 60 byte packets
 1  _gateway (10.10.10.1)  0.338 ms  0.491 ms  0.654 ms
 2  192.168.2.252 (192.168.2.252)  1.543 ms  1.822 ms  1.890 ms
 3  192.168.2.254 (192.168.2.254)  1.969 ms  2.042 ms  2.124 ms
 4  195-190-228-87.fixed.kpn.net (195.190.228.87)  8.415 ms  8.457 ms  9.031 ms
 5  145.54.47.102 (145.54.47.102)  11.036 ms  11.077 ms  11.149 ms
 6  145.54.47.106 (145.54.47.106)  11.916 ms  10.132 ms  19.386 ms
 7  * * *
 8  * * *
 9  * * *
10  nl-ams04a-ri3-ae-9-0.aorta.net (84.116.130.242)  19.156 ms  19.634 ms  19.709 ms
11  br0.nikhef.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.240)  22.858 ms  22.896 ms  22.980 ms
12  cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net (37.139.139.25)  10.255 ms  10.219 ms  9.849 ms
13  true-router.fusix.true.nl (37.139.137.115)  16.810 ms  42.073 ms  42.585 ms
14  et-0-0-0.eun-spine-02.true.nl (87.233.21.3)  56.644 ms  53.231 ms  53.324 ms
15  et-0-0-49.eun-leaf-03.true.nl (87.233.21.18)  35.253 ms  28.398 ms  115.306 ms
16  87.233.241.106 (87.233.241.106)  12.130 ms  12.832 ms  12.408 ms
17  tweakers.net (213.239.154.30)  12.350 ms  11.749 ms  12.997 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-01 14:52
VDB Computers schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:46:
[...]

Geen enkel probleem, de laatste 12 uur in totaal 6 minuten geen satelliet gevonden en een nette snelheid van 123.61 Mbps

[Afbeelding]
Heb je last bij tv/Netflix van die xx minuten downtime? Ik heb blubber internet (buitengebied) dus ik wil dit ook echt nemen, maar ik word een beetje tegengehouden tegen de downtime.

Ik neem alles serieus, behalve mezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Brian12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Heb je last bij tv/Netflix van die xx minuten downtime? Ik heb blubber internet (buitengebied) dus ik wil dit ook echt nemen, maar ik word een beetje tegengehouden tegen de downtime.
Heb je ook "beter buitengebied" (iow, 4G ondersteuning)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
VDB Computers schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:38:
[...]

[Afbeelding]
Dank! Vreemde routing;

Jou > Duitsland > Duitsland > VK.... etc

Zouden de grondstations in Duitsland staan? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 08:51

Perkouw

Moderator General Chat
Stephanoid schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:54:
Stroomverbruik valt me op, je zit al gauw op 50 cent tot een euro per dag. Maar ik moet het nog over een langere periode meten.
Ik lees overal 90W / 100W gebruik.
Ben wel even benieuwd, want 50 cent tot 1 euro per dag is wel heel stevig wat jij nu aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VDB Computers
slijkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Dank! Vreemde routing;

Er zijn in totaal op dit moment 3 groundstations zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El_PStEbnIyMxb9X5hBwBKF0fz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w3kHbvao26UBHL1Ypk0TUxZk.png?f=fotoalbum_large

[edit] Tevens met nieuwsgroepen een test qua snelheid uitgevoerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwdOQ46E9Sfuzvmyxb1FfG5p2hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qfL1Ju1kzX47YzLZWe1UlhVf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door VDB Computers op 21-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:29
Is er een mogelijkheid om het op twee locaties te mogen gebruiken (Portugal & Nederland)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
wouter.N schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:33:
Is er een mogelijkheid om het op twee locaties te mogen gebruiken (Portugal & Nederland)?
Vooralsnog niet.

https://www.starlink.com/faq
Can I travel with Starlink, or move it to a different address?
Starlink satellites are scheduled to send internet down to all users within a designated area on the ground. This designated area is referred to as a cell.

Your Starlink is assigned to a single cell. If you move your Starlink outside of its assigned cell, a satellite will not be scheduled to serve your Starlink and you will not receive internet. This is constrained by geometry and is not arbitrary geofencing.

[ Voor 54% gewijzigd door Perkouw op 21-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:49
Jammer
Voor een onderdeel van ons bedrijf zou ik graag een starlink-setje op de plank leggen om als fallback achter de hand te hebben, onze klant waarvoor we dit nodig hebben zou hier graag voor betalen.

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Perkouw schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:05:
[...]

Ik lees overal 90W / 100W gebruik.
Ben wel even benieuwd, want 50 cent tot 1 euro per dag is wel heel stevig wat jij nu aangeeft.
Nouja; 100W * 24 uur = toch 2.4kWh; als je uit gaat van 22 cent per kWh is dat toch zo'n 53 cent; zo'n 200 euro op jaarbasis / 16 euro per maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDB Computers
Powermage schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:35:
Jammer
Voor een onderdeel van ons bedrijf zou ik graag een starlink-setje op de plank leggen om als fallback achter de hand te hebben, onze klant waarvoor we dit nodig hebben zou hier graag voor betalen.
Pin me er niet aan vast maar ik heb wel ergens gelezen dat je hem in de toekomst op pauze kunt zetten, dus enkel activeren wanneer je hem nodig hebt.

Het lijkt mij wel aannemelijk dat dat per hele maand gaat maar alsnog zou dat een mooie oplossing zijn.

Zelf heb ik thuis en op de zaak 1GB fiber en deze als mobiele oplossing (camper, camping enz) en zou dus ideaal zijn om hem op pauze te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
JapyDooge schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Nouja; 100W * 24 uur = toch 2.4kWh; als je uit gaat van 22 cent per kWh is dat toch zo'n 53 cent; zo'n 200 euro op jaarbasis / 16 euro per maand extra.
Klopt, maar dan reken ik dus met hoogst mogelijke. De 100W constant tegen 24 cent. Hoor nu tot een euro. :-) Even benieuwd waar dat hem in zit. Zou, van wat ik terug vind, <~60 cent moeten zijn per dag maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDB Computers
[...]

Tot nu toe geen enkel last van gehad, afgelopen 35 uur geen enkel package lost gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Perkouw schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Klopt, maar dan reken ik dus met hoogst mogelijke. De 100W constant tegen 24 cent. Hoor nu tot een euro. :-) Even benieuwd waar dat hem in zit. Zou, van wat ik terug vind, <~60 cent moeten zijn per dag maximaal.
Ja van wat ik online lees is het ook nogal temperatuur-afhankelijk; de meeste mensen zitten blijkbaar rond de 90 watt gemiddeld maar als het koud is dan gaat hij zichzelf verwarmen.

Een hele euro zie ik zo snel niet gebeuren, of je hebt wel een erg prijzig energiecontract. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoid
[...]

Netflix werkt uitstekend!

Heb ook bijna geen downtime gehad.
We zijn hier 1gbit/1gbit glasvezel gewend en zitten nu allemaal over Starlink, heb nog niet echt verschil gemerkt. Behalve bij grote uploads natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Power Neet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrsLnAlaW-bbjO2iTFChX87Zsow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvVZUAX8m57LPx7Cxxe1WST2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuvZdKH3Wf0ihhsz-DHwIrGIbQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeWiJ44URxsnBerxCeObnyc1.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend binnen 5 minuut tijd.... vreselijk schommelen van de snelheid...
Lijkt haast als ik vanuit de APP doet: test snelheid, dat de snelheid ineens vreselijk snel even omhoog gaat, en daarna weer instort. 8)7

Maar goed ben in een geval blij, sneller c.q. stabieler dan 4G alhier.

[ Voor 11% gewijzigd door Power Neet op 21-05-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
cybermaus schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Heb je ook "beter buitengebied" (iow, 4G ondersteuning)?
Ja klopt, maar 12mb is zo'n beetje standaard. En dat met 2x thuiswerken en 2x thuis onderwijs is niet te doen (nog los van Netflix en YouTube)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
Power Neet schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanochtend binnen 5 minuut tijd.... vreselijk schommelen van de snelheid...
Lijkt haast als ik vanuit de APP doet: test snelheid, dat de snelheid ineens vreselijk snel even omhoog gaat, en daarna weer instort. 8)7

Maar goed ben in een geval blij, sneller c.q. stabieler dan 4G alhier.
Ik doe al een moord voor de laagste waarde, laat staan de hoogste! Maar als rond de 45mb laag is, dan weet ik wat ik ga doen: een geschikt plekje op het dak zoeken.

Iemand al iets gevonden om het op een punt dak te bevestigen? Ik zie wel iets wat Starlink aanbiedt, maar dat is voor Amerikaanse huizen (met een veel mindere punt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
Brian12 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:33:
[...]Ja klopt, maar 12mb is zo'n beetje standaard. En dat met 2x thuiswerken en 2x thuis onderwijs is niet te doen (nog los van Netflix en YouTube)
Is inderdaad karig. Wij gingen van 7Mb naar 30~50Mb door the 4G, dus best wel tevreden.

Ik had wel express de Sagem modem helemaal in op zolder gemonteerd voordat de monteur kwam om hem in te regelen. Met mobiele telefoon scheelt dat ook 2 streepjes, dus leek me een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
cybermaus schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Is inderdaad karig. Wij gingen van 7Mb naar 30~50Mb door the 4G, dus best wel tevreden.

Ik had wel express de Sagem modem helemaal in op zolder gemonteerd voordat de monteur kwam om hem in te regelen. Met mobiele telefoon scheelt dat ook 2 streepjes, dus leek me een goed idee.
Ha ha ja ik ook. Honderden jaren beschaving en dan loop je doelloos door het huis te zoeken naar de meeste streepjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racer993
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-07-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy2sw6YwmlZArREpDdJAFddsW0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bXh7uCPn7L9Fiafw5UmcxJM.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is geen modem maar een gewone router. Je hoeft deze niet te gebruiken, je kan ook bijvoorbeeld je fritzbox aan de schotel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
slijkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Dank! Vreemde routing;

Ik heb ergens opgepikt dat in Nederland ze nabij de Google datacenters staan, dus noord holland of noord groningen?

[ Voor 9% gewijzigd door cybermaus op 22-05-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

100Watt gemiddeld? Wow, dat is een kwart van het gemiddeld energieverbruik van een huishouden. Niet best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Ik las dat het een 100W power-brick is. Dus Max, niet gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
VDB Computers schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Pin me er niet aan vast maar ik heb wel ergens gelezen dat je hem in de toekomst op pauze kunt zetten, dus enkel activeren wanneer je hem nodig hebt.

Het lijkt mij wel aannemelijk dat dat per hele maand gaat maar alsnog zou dat een mooie oplossing zijn.

Zelf heb ik thuis en op de zaak 1GB fiber en deze als mobiele oplossing (camper, camping enz) en zou dus ideaal zijn om hem op pauze te kunnen zetten.
Het gaat mij eerlijk gezegd niet eens om de kosten, tegenover regulier satteliet internet is dit echt 3x niets, en die zou ik graag doorlopend betalen.

Het gaat mij erom dat ik hem gewoon in kan zetten waar ik wil, dus niet alleen "ergens" in NL, maar ook ergens anders op de wereld indien nodig.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Powermage schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Het gaat mij erom dat ik hem gewoon in kan zetten waar ik wil, dus niet alleen "ergens" in NL, maar ook ergens anders op de wereld indien nodig.
Ik denk dat dit nog wel komt, zo moeilijk zal dat niet zijn om te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Technisch gezien zal het idd geen probleem moeten zijn, maar ik vermoed dat om die flexibiliteit je wel weer fors meer in je abbonement mag gaan betalen en je dan 500 per maand betaald oid 😅

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Zeker met Starlink V3 met laser interlinks kunnen ze blijven garanderen dat je downlink in je eigen land is. Dat zal nog even duren, maar komt er wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik moet het even delen, boven noord nederland heb ik zojuist een starlink satelite train voorbij zien komen,

Wat gaaf om dat mee te mogen maken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
shure-fan schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:59:
https://james.darpinian.com/satellites/?special=starlink

Ze zal ze trouwens nooit noordelijker zien. Geen dekking in denemarken of noorwegen, zie: https://satellitemap.space/

[ Voor 23% gewijzigd door cybermaus op 23-05-2021 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:27

mb1

Power Neet schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]

Nou dat is niet het probleem als hij nu recht omhoog wijst.

Hij staat op het dak van mijn schuur, die is 5 meter hoog.
Beetje regen en er staat een plas water in ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
cybermaus schreef op zondag 23 mei 2021 @ 07:35:
[...]

Ze zal ze trouwens nooit noordelijker zien. Geen dekking in denemarken of noorwegen, zie: https://satellitemap.space/
Dat klopt niet .. Starlink heeft iig 10 satellieten in een "Polar Orbit" op dit moment en dat worden er meer waardoor er juist wel een goede dekking in de noordelijke gebieden is.
https://www.tesmanian.com...blog/starlink-polar-orbit
Dit zijn ook de eerste die met de laser verbinding mogelijkheden .. zodat ze onderling data kunnen uitwisselen om zo data naar een grond station te krijgen terwijl ze boven de pool hangen.
(Ik heb geprobeerd die 10 te vinden op bovenstaande kaart maar dat is nog niet gelukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
mb1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Beetje regen en er staat een plas water in ben ik bang...
Die schotel heeft niet voor niets de bijnaam "Dishy McFlatface" .. in tegenstelling tot "normale" satelliet schotels is dit een volledige platte schotel met een actieve Phased Array antenne er in.

Dus hij kan prima recht omhoog kijken zonder dat er water in komt te staan. En omdat er ook een verwarmingselement in zit blijft er ook geen sneeuw op liggen dus blijft ook met veel sneeuw gewoon doorwerken. (Tenzij er zoveel sneeuw omheen valt dat die "ingesneeuwd" wordt rondom)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoid
cybermaus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:36:
Ik las dat het een 100W power-brick is. Dus Max, niet gemiddeld.
Ik lees hier en daar wat tegenstrijdige dingen over de voeding, maar voor de duidelijkheid, er staat op de voeding total max 180W.

Mijn opmerking over stroomverbruik kwam door een engelse kennis die ook starlink heeft, hij heeft 150W gemiddeld gemeten.

Op die van mij zit nu een kwh meter, ik zal over een week posten wat het verbruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik moet het even delen, boven noord nederland heb ik zojuist een starlink satelite train voorbij zien komen,

Op de vorige pagina staat een linkje waar je kan zien hoe laat er wat over komt.

2:31 aankomende nacht komen er 69 recht over NL, nu nog even kijken of het heldere nacht is.

en morgenavond om 23:41 60 stuks, dan hoef je niet speciaal het bed uit om ze te zien :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 23-05-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
duvekot schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:19:
[...]Dat klopt niet .. Starlink heeft iig 10 satellieten in een "Polar Orbit" op dit moment en dat worden er meer waardoor er juist wel een goede dekking in de noordelijke gebieden is.
https://www.tesmanian.com...blog/starlink-polar-orbit
Dit zijn ook de eerste die met de laser verbinding mogelijkheden .. zodat ze onderling data kunnen uitwisselen om zo data naar een grond station te krijgen terwijl ze boven de pool hangen.
(Ik heb geprobeerd die 10 te vinden op bovenstaande kaart maar dat is nog niet gelukt)
Well, OK, wist ik niet, geef ik toe.
Ik zag ze op dit moment toevallig wel, en goed dat are plannen zijn, maar ik denk dat we op voorlopig toch wel kunnen stellen dat er geen dekking is: Polar view Starlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
cybermaus schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Well, OK, wist ik niet, geef ik toe.
Ik zag ze op dit moment toevallig wel, en goed dat are plannen zijn, maar ik denk dat we op voorlopig toch wel kunnen stellen dat er geen dekking is: Polar view Starlink
starlink 24 Jan

zo .. dat zijn de 10 Starlink satellieten van de lancering van de 24ste Januari , en waar ze nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20

Ik heb ze enkele maanden terug in de vroege ochtend (rond 06:00) ook gezien. Ik kon het toen totaal niet plaatsen, ik maar denken dat ik gek was geworden :D.

Later las ik erover en was het ineens duidelijk.

Het was inderdaad best gaaf om te zien. Het ging hier minutenlang door, tientallen kwamen er voorbij.

Ook Noord Nederland, regio Drachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoid
Stroomverbruik bij mij, alleen de schotel, was 15.5kw de afgelopen 7 dagen.
Gemiddeld dus 2.21kw per dag of 92.3watt per uur.
Wel iets om rekening mee te houden, maar ook weer niet vreselijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 12:40

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Stephanoid schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:07:
Stroomverbruik bij mij, alleen de schotel, was 15.5kw de afgelopen 7 dagen.
Gemiddeld dus 2.21kw per dag of 92.3watt per uur.
Wel iets om rekening mee te houden, maar ook weer niet vreselijk veel.
Goed punt, is toch ongeveer €160 per jaar aan stroomkosten, dus €13.50 per maand bovenop de €99 abonnementskosten.

Niet heel veel geld, maar wel nadeel tov een koper- of fiberkabel, als die het huis al verbindt met de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Kennen jullie deze al? :)

https://findstarlink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 14:00
Ik heb starlink bij een klant geplaatst naar tevredenheid. Starlink werd binnen 14 dagen geleverd, dit was de melding, na het invullen van het adres:

Your service address cannot be changed after placing your order. This order is only applicable to the service address above.

Bij 2 andere klanten krijg ik deze melding:

Starlink is targeting coverage in your area in mid to late 2021. You will receive a notification once your Starlink is ready to ship.

Hebben jullie ervaring hoe snel er geleverd wordt, als dit de melding is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
dwarsdrijver schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:29:
Ik heb starlink bij een klant geplaatst naar tevredenheid. Starlink werd binnen 14 dagen geleverd, dit was de melding, na het invullen van het adres:

Your service address cannot be changed after placing your order. This order is only applicable to the service address above.

Bij 2 andere klanten krijg ik deze melding:

Starlink is targeting coverage in your area in mid to late 2021. You will receive a notification once your Starlink is ready to ship.

Hebben jullie ervaring hoe snel er geleverd wordt, als dit de melding is?
Starlink heeft een wachtlijst. Je moest je aanmelden met je adres. En op basis daarvan zijn er uitnodigingen gestuurd. Voorlopig werkt de verbinding dan ook alleen binnen een afgebakend gebied van enkele tientallen kilometers breed.

Je kan dus geen Starlink bestellen op het adres van je bedrijf en dan bij klanten thuis installeren.
En iemand die zich nu aanmeldt komt onderaan de wachtlijst te staan. En meerdere aanmeldingen op hetzelfde adres roepen waarschijnlijk ook vraagtekens op.

De beperking zit vooral in de productie van de schotels. En ze proberen ook de uitrol zoveel mogelijk geografisch te spreiden zodat het netwerk minder wordt belast.

Je klant is dus zelf verantwoordelijk voor het aanmelden. Net als bijvoorbeeld een Ziggo abonnement. Daar kun je ook niet je modem in een ander huis zetten en verwachten dat het werkt. Hij kan jou dan inhuren om het aan te sluiten als dat nodig is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 14:00
RocketKoen schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:55:
[...]

Starlink heeft een wachtlijst. Je moest je aanmelden met je adres. En op basis daarvan zijn er uitnodigingen gestuurd. Voorlopig werkt de verbinding dan ook alleen binnen een afgebakend gebied van enkele tientallen kilometers breed.

Je kan dus geen Starlink bestellen op het adres van je bedrijf en dan bij klanten thuis installeren.
En iemand die zich nu aanmeldt komt onderaan de wachtlijst te staan. En meerdere aanmeldingen op hetzelfde adres roepen waarschijnlijk ook vraagtekens op.

De beperking zit vooral in de productie van de schotels. En ze proberen ook de uitrol zoveel mogelijk geografisch te spreiden zodat het netwerk minder wordt belast.

Je klant is dus zelf verantwoordelijk voor het aanmelden. Net als bijvoorbeeld een Ziggo abonnement. Daar kun je ook niet je modem in een ander huis zetten en verwachten dat het werkt. Hij kan jou dan inhuren om het aan te sluiten als dat nodig is.
Ik was wellicht niet duidelijk. ik bestel het rechstreeks op naam en adres van de klant.

Alleen in het zuiden van zuid-holland krijg, ik de melding dat ik hem kan bestellen en dat hij dan snel wordt verstuurd.

In het noorden van Zuid-holland krijg ik de melding: Starlink is targeting coverage in your area in mid to late 2021. You will receive a notification once your Starlink is ready to ship.

mijn vraag is, hebben jullie ervaring met deze melding en wanneer je hem dan kan verwachten?
is er simpelweg nog geen bereik in het noorden van zuid-holland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

dwarsdrijver schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Ik was wellicht niet duidelijk. ik bestel het rechstreeks op naam en adres van de klant.

Alleen in het zuiden van zuid-holland krijg, ik de melding dat ik hem kan bestellen en dat hij dan snel wordt verstuurd.

In het noorden van Zuid-holland krijg ik de melding: Starlink is targeting coverage in your area in mid to late 2021. You will receive a notification once your Starlink is ready to ship.

mijn vraag is, hebben jullie ervaring met deze melding en wanneer je hem dan kan verwachten?
is er simpelweg nog geen bereik in het noorden van zuid-holland?
Dat is wel opvallend, het overgrote deel van Nederland valt in dezelfde drie cellen die allemaal boven de 95% lijken te zitten: https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Nu het netwerk nog in opbouw is, wil Starlink de beschikbare capaciteit enigszins gelijkmatig verdelen. Hoewel er voldoende dekking is, kan het zijn dat er nog onvoldoende netwerkcapaciteit is in dit specifieke gebied/cell.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselKiens
  • Laatst online: 27-04 08:14
Zijn er hier ook gebruikers met een opstelling in het buitenland? Zo ja, hoe werkt dit?
Buitenland bedoel ik mee buiten Nederland maar wel in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 18:38

WoutF

Hoofdredacteur
Sinds vanochtend staat er een Dishy bij mij op het dakterras met de bedoeling dat we er op Tweakers iets over gaan publiceren :) Zijn er bepaalde zaken die jullie graag terug zouden zien in een review?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Zaken die bij mij opkomen:
- Latency naar veel gebruikte Nederlandse websites / diensten
- Is er fatsoenlijk over te gamen / andere low-latency zaken zoals RDP
- Hoe consistent is de ontvangst / snelheid over tijd
- Hoe zit het met CGNAT, en kun je daar fatsoenlijk overheen tunnelen met VPNs enz.
- Hoe zit het met het energieverbruik / wat doet dat met de totale prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmenno
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-04 12:39
Ik ben wel benieuwd hoe groot de cel is waar je in kan blijven, kan het ding ook mee op de camper naar een buurland of zelfs verder weg bijvoorbeeld Spanje?
Edit: lees hierboven CGNAT, dat is wel brrr in combinatie met bijvoorbeeld Playstation gamen.

[ Voor 23% gewijzigd door xmenno op 05-08-2021 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Laatst online: 08-05 13:01
Is het puur een review of kunnen jullie aan starlink ook nog vragen terugstellen?

Zo ja;

Waarom hebben ze bepaalde cellen in NL wel open gezet en anderen niet?
Wanneer komt het in heel Nederland beschikbaar?

Zoals hierboven benoemd:

Goede analyse van stroomverbruik aub.

De PoE kabel heeft een bepaalde lengte. Is die met een connector te verlengen, bijv. naar 100 meter, en zo ja heeft dat invloed op de prestaties?

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
- Performance i.c.m verschillende weer types (zon/regen/bewolkt etc) maar ook overdag / snachts

[ Voor 52% gewijzigd door HKLM_ op 05-08-2021 07:08 ]

Cloud ☁️

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste