Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:30
dan ga ik dat wel doen, anders wordt het Starlink <> 5 meter UTP over het garagedak - door het dak naar berging <> op 8 meter aanwezige UTP naar meterkast <> op 10 meter aanwezige UTP naar Computerkamer.

Is nog wat meer dan 20 meter zelfs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Jpiek schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:35:
dan ga ik dat wel doen, anders wordt het Starlink <> 5 meter UTP over het garagedak - door het dak naar berging <> op 8 meter aanwezige UTP naar meterkast <> op 10 meter aanwezige UTP naar Computerkamer.

Is nog wat meer dan 20 meter zelfs..
dat kan Ethernet prima hebben (100m tussen actieve aansluitpunten)... hier in huis ook kabels die van de ene kant van het huis door een buis naar de kruipruimte gaan, dan daar doorheen en aan de andere kant weer met een buis helemaal naar zolder gaan .. dat is zover ik me kan herinneren iets van 35 meter of zo ...
ik snap prima dat je niet door een buitenmuur met isolatie heen wil boren .. dus een route door de kruipruimte en vanuit daar naar buiten handiger kan zijn.

dat maakt zo'n PoE oplossing voor de mini (en de standaard antenne ook) zo handig omdat je gewoon best wel wat speelruimte hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-10 10:17
BaT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:01:
Nou ik heb de knoop doorgehakt en zojuist Starlink Mini + de 15 meter kabel besteld via Coolblue.. om het toch enigszins te rechtvaardigen voor mezelf (het is nl voor een groot deel ook gewoon omdat het ik leuk vind om hier mee te experimenteren) heb ik de volgende usecase bedacht (vrouwlief ziet er nog steeds niet de meerwaarde van in, maar ik heb het geprobeerd haha).

Wij wonen aardig in het buitengebied als het aankomt op 5G bereik - tegelijkertijd hebben we wel glas liggen van Delta.. dus in de normale situatie heb ik gewoon een leuke 500 mbit glasvezel verbinding. Het mobiele bellen (ODIDO) gaat 3/4 van de tijd echter wel over WLAN van deze glasverbinding ipv via de daadwerkelijke 5G mast van ODIDO. Zonder WLAN bellen ben ik in praktijk praktisch thuis niet te bereiken (wat ook wel eens rustig is haha) - praktijk is echter ook dat de Delta verbinding er in de afgelopen 2 jaar nog nooit 'echt' heeft uitgelegen.. maar toch: een redundant internet verbinding die niet onderhevig is aan fysieke infra is wel een fijne gedachte en ook gewoon tof om mee te experimenteren (dat i.c.m. een thuis batterij die we ook hebben/gasloze woning - komt neer dat je in de zomer (bijna) helemaal off-grid kan zijn qua netbeheerder en ISP - alleen dat al vind ik een toffe gedachte!)

Wat ik ga doen is Starlink Residential Lite op 1 november activeren, want ik begrijp dat de activatie datum ook meteen de facturatie datum bepaald, daarna het abonnement direct op standy zetten voor 5 p/maand. Dan kan ik in heel november nog klooien met 'de volle verbinding' voor het bepalen van de ideale 'nood' setup:

-Optimale locatie in de achtertuin bepalen, aangezien ik geen permanente opstelling nodig heb (in eerste instantie gewoon ergens op de grond/op een tafeltje en anders op een statief of paal als dat niet lekker werkt)
-Dan door het raam aan de achtergevel naar mijn kantoor ruimte: hier zit direct onder het raam een ongebruikte utp socket richting te meterkast + stroom aansluiting, zodat ik in principe heel flexibel met de 15 meter (van zowel de Starlink Mini adapter als utp kabel) om kan gaan voor het plaatsen in de tuin.
-In de meterkast staat staat naast mijn Delta modem ook mijn primary Deco unit van het mesh netwerk - dus als het goed is kan ik gewoon de utp kabel (van de utp socket van mijn kantoor) verwisselen met de WAN verbinding die op dat moment in de Deco zit (Delta glasvezel) en heb ik per direct overal in huis de Starlink verbinding - zowel wired als draadloos. Profit! (nb: dan wel elk jaar even in november het abonnement activeren begrijp ik - omdat je niet permanent op standby mag zitten)

Ik heb overigens gekozen voor Starlink Mini omdat deze zuiniger qua stroomverbruik (in geval van gebruik tijdens noodstroom scenario op enkel de thuisbatterij) en dat de snelheid ook wel voldoende is voor dergelijke scenario's. Daarnaast sluit ik niet uit dat ik hem in de toekomst ook wel eens wil gaan gebruiken buiten de deur (i.c.m. een roam abonnment dan uiteraard) - dan is het compacte formaat ook wel een plus. En niet geheel onbelangrijk: in de aanschaf is hij ook de goedkoopste optie.

Ben benieuwd of het straks ik praktijk ook zo mooi werkt als dat ik hier nu schets (8>
Haha zelfde situatie hier. Ik heb een v2 standard dish (die zelf draait) en een mini. En de mini gebruik ik nu voor wifi in de tuin en ik leg hem achterin de auto als ik weg ga op de bonnefooi. Mijn vrouw ziet er ook de meerwaarde niet van in totdat we op een camping met super dure wifi zitten en slecht 5G. Ik rechtvaardig het voor mijzelf gewoon door te zeggen dat ik de techniek gewoon erg mooi vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
BaT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:59:
Thnx, als ik (weet waar ik) ga boren - ga ik zeker zorgen het via POE gaat idd; en momenteel gebruik ik mijn Delta modem als DHCP router en is het Deco mesh netwerk enkel ingesteld als Access point, dus bypass mode hoef ik nog niet in te stellen - dat komt dan wel als ik idd iets heb waar ik 2xWAN in kan pluggen.
misschien goed om je DHCP juist voor dit soort zaken los te trekken van je router (bijvoorbeeld met PiHole). Dan op de mini DHCP uit zetten .. maar wel zorgen dat die in het zelfde IP netwerk met zelfde router IP opstart .. dan is de overgang waarschijnlijk naadloos. (en sowieso je DHCP leasetijd naar beneden instellen .. hier staat alles op half uur)

als je de DHCP op je delta router laat .. dan moet je ff goed nadenken over de DHCP ranges tussen de delta en starlink router .. als die niet overlappen dan gaat het goed .. anders kan je IP conflicten krijgen.

oja ... en nog niet gehad over IPv6 .. dat is weer een andere lastigheid >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:30
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:31:
[...]
dat kan Ethernet prima hebben (100m tussen actieve aansluitpunten)...
ik snap prima dat je niet door een buitenmuur met isolatie heen wil boren .. dus een route door de kruipruimte en vanuit daar naar buiten handiger kan zijn.
Ja dat weet ik. Ben IT'er dus heb de nodige kabels getrokken.
Maar zoveel eindjes koppelen met koppelstukjes voor het de router ingaat had ik weinig trek in. Ik heb ook een soort kleurenschema qua netwerkkabels in huis, die ik dan overhoop zou gooien. Kan mijn OCD niet tegen :henk

Via kruipruimte is geen optie, garage heeft die niet. Waar de Starlink zou komen is letterlijk aan de andere kant van de kamermuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Laatst online: 24-10 23:06

BaT

psdata schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Wellicht nog even je netwerk beschrijven (incl je router)
Ik zou gaan voor een router met een dubble wan, en je sluit daarop je Starlink aan. (udm, microtik,

Zelf maak ik ook gebruik van een starlink (niet de mini maar de gewone Gen3 (na al jaren eerst een Gen 1 gehad te hebben)

Hij staat bij altijd aan, en ik heb vlan gast de starlink als default gateway gezet, zodat iedereen die inlogt op het gast netwerk (zowel bekabeld als wifi) via starlink naar buiten gaat.

De fall back is standaard van de een naar de andere, dus geen loadbalance of iets degelijks
Overig verkeer gaat gewoon via Delta naar buiten (glas 8g)

gast netwerk word best wel gebruikt (laptops/telefoons (werkgevers, school), familie, kennissen smartphone's.

Succes met je test
Hmmm.. je Starlink instellen als standaard gateway voor je gasten netwerk is een leuke.. die onthoud ik!

Huidige situatie is:

[Nokia XS-2426G-B] > Glasvezel modem en router in-1 - DHCP (WIFI staat uit)
▼ wired
[Deco M5 | Main] > AP
▼ wired
[Cisco switch]
├── wired → Deco M5 > AP Begane grond
├── wired → Deco M5 > AP Eerste verdieping
├── wired → Deco M5 > AP Zolder
└── wireless → Deco M5 > AP Tuin (overkapping)

Idee is dus om tijdens een 'nood scenario' dit te doen:

[Starlink Mini - tijdelijk opgesteld in de tuin] > DHCP
▼ wired via patch socket naar meterkast
[Deco M5 | Main] > ingesteld als AP
▼ wired
[Cisco switch] > etc.

En als ik het permanent ga opstellen (Starlink Mini met mount op plat dak mbv PoE splitter aangesloten in "Bypass Mode" - @duvekot) komt er dus nog een extra router in de meterkast met support voor 2 x WAN (UDM/MikroTik - @psdata) die ik dan ook de DHCP laat doen.
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

misschien goed om je DHCP juist voor dit soort zaken los te trekken van je router (bijvoorbeeld met PiHole). Dan op de mini DHCP uit zetten .. maar wel zorgen dat die in het zelfde IP netwerk met zelfde router IP opstart .. dan is de overgang waarschijnlijk naadloos. (en sowieso je DHCP leasetijd naar beneden instellen .. hier staat alles op half uur)

als je de DHCP op je delta router laat .. dan moet je ff goed nadenken over de DHCP ranges tussen de delta en starlink router .. als die niet overlappen dan gaat het goed .. anders kan je IP conflicten krijgen.

oja ... en nog niet gehad over IPv6 .. dat is weer een andere lastigheid >:)
Als ik het goed begrijp is het bij een permanente opstelling 'leuker' om een router met 2 x WAN er tussen te zetten om de DHCP te doen, omdat je dan ook kan spelen met failover / Starlink instellen als gasten netwerk (nb: dan PiHole te gebruiken) - in het nood scenario wordt het Delta glasvezel model/router buitenspel gezet, dus ik heb dan sowieso geen last van conflicten - hooguit even ipconfig /release + /renew doen als ik achter mijn Windows bak zit of wat apparaten herstarten die al aan stonden.

Product Owner - Connec2

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste