psdata schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Wellicht nog even je netwerk beschrijven (incl je router)
Ik zou gaan voor een router met een dubble wan, en je sluit daarop je Starlink aan. (udm, microtik,
Zelf maak ik ook gebruik van een starlink (niet de mini maar de gewone Gen3 (na al jaren eerst een Gen 1 gehad te hebben)
Hij staat bij altijd aan, en ik heb vlan gast de starlink als default gateway gezet, zodat iedereen die inlogt op het gast netwerk (zowel bekabeld als wifi) via starlink naar buiten gaat.
De fall back is standaard van de een naar de andere, dus geen loadbalance of iets degelijks
Overig verkeer gaat gewoon via Delta naar buiten (glas 8g)
gast netwerk word best wel gebruikt (laptops/telefoons (werkgevers, school), familie, kennissen smartphone's.
Succes met je test
Hmmm.. je Starlink instellen als standaard gateway voor je gasten netwerk is een leuke.. die onthoud ik!
Huidige situatie is:
[Nokia XS-2426G-B] > Glasvezel modem en router in-1 - DHCP (WIFI staat uit)
▼ wired
[Deco M5 | Main] > AP
▼ wired
[Cisco switch]
├── wired → Deco M5 > AP Begane grond
├── wired → Deco M5 > AP Eerste verdieping
├── wired → Deco M5 > AP Zolder
└── wireless → Deco M5 > AP Tuin (overkapping)
Idee is dus om tijdens een 'nood scenario' dit te doen:
[Starlink Mini - tijdelijk opgesteld in de tuin] > DHCP
▼ wired via patch socket naar meterkast
[Deco M5 | Main] > ingesteld als AP
▼ wired
[Cisco switch] > etc.
En als ik het permanent ga opstellen (Starlink Mini met mount op plat dak mbv PoE splitter aangesloten in "Bypass Mode" - @
duvekot) komt er dus nog een extra router in de meterkast met support voor 2 x WAN (UDM/MikroTik - @
psdata) die ik dan ook de DHCP laat doen.
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
misschien goed om je DHCP juist voor dit soort zaken los te trekken van je router (bijvoorbeeld met PiHole). Dan op de mini DHCP uit zetten .. maar wel zorgen dat die in het zelfde IP netwerk met zelfde router IP opstart .. dan is de overgang waarschijnlijk naadloos. (en sowieso je DHCP leasetijd naar beneden instellen .. hier staat alles op half uur)
als je de DHCP op je delta router laat .. dan moet je ff goed nadenken over de DHCP ranges tussen de delta en starlink router .. als die niet overlappen dan gaat het goed .. anders kan je IP conflicten krijgen.
oja ... en nog niet gehad over IPv6 .. dat is weer een andere lastigheid

Als ik het goed begrijp is het bij een permanente opstelling 'leuker' om een router met 2 x WAN er tussen te zetten om de DHCP te doen, omdat je dan ook kan spelen met failover / Starlink instellen als gasten netwerk (nb: dan PiHole te gebruiken) - in het nood scenario wordt het Delta glasvezel model/router buitenspel gezet, dus ik heb dan sowieso geen last van conflicten - hooguit even ipconfig /release + /renew doen als ik achter mijn Windows bak zit of wat apparaten herstarten die al aan stonden.