Silvos schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:41:
Ik heb er nog eens overnagedacht en ook wat reacties hier gelezen en gevoelsmatig blijven er voor mij 3 opties open (op waarschijnlijkheid);
- Of de boel ploft alsnog ergens de komende weken/maanden en Rutte moet opstappen. Dit is vermoedelijk omdat het besef inzinkt dat hij te zeer beschadigd is om het 4 jaar mee vol te kunnen houden. Ook kan er reflectie zijn met achterban (bijv. CU) of kunnen er nog nieuwe lijken uit de kast komen. (Elk klein dingetje is nu genoeg voor Ruttes positie). Daarin denk ik dat Wilders ook wel eens gelijk zou kunnen hebben dat de gevolgen van Kaag's motie effectiever zijn dan hoe ze hem eigenlijk bedoelde.
Ok, maar dit is natuurlijk geen voorspelling van het toekomstige kabinet

- Een minderheidskabinet van CDA/VVD. Ik vermoed dat CDA uiteindelijk terugkrabbelt omdat de partij de komende weken meer interne onenigheid zal krijgen dan ze al had. Meeregeren zal dan lonen voor de korte termijn maar wel effectief het einde betekenen van het CDA bij een vroegtijdige val van het kabinet (die niet geheel onaannemelijk is). CU zal misschien wel mee willen doen en ook niet hard afgestraft worden door hun achterban maar zonder het CDA is dit de moeite niet waard voor Kaag.
Dat is dan wel een minderheidskabinet met heel weinig zetels. Ook heb je voor een minderheidskabinet eigenlijk toch een hele stabiele partner in de kamer nodig om toch al die voorstellen erdoor te krijgen.
Wie zouden dat moeten zijn?
- Een meerderheidskabinet van CDA/VVD/CU/D66 met als belangrijke voorwaarde dat Rutte in goed overleg het stokje van Minister President overgeeft aan Kaag en zelf een ministerpost neemt op bijvoorbeeld Buitenlandse zaken. Dit haalt voor CU/D66 en CDA het belangrijkste gezichtsverlies weg en dus ook mogelijk electorale verlies mocht het kabinet toch voortijdig sneuvelen. De angel is er dan uit en de partijen kunnen min of meer verder of er niks gebeurd is en de VVD heeft 4 jaar om een nieuwe Rutte klaar te stomen.
Dit is een interessante gedachte. Het zou een unicum (of grote zeldzaamheid) zijn. Maar mijn vraag is dan: hoeveel ministersposten krijgt de vvd daar dan wel niet voor terug?
En waarom zou Rutte dit doen? Waarom heeft Rutte zich in deze kwestie als zondebok opgeworpen als hij daarvoor slechts een ministerspost voor terugkrijgt?
Dat is op voorhand onderhandeld. Waarom zou hij met dat scenario instemmen?
Dat er achter de rug om geformeerd is staat voor mij zo ongeveer wel vast. Ik bedoel: waarom was Kaag dagenlang niet beschikbaar voor commentaar voor de grootste huidige politieke crisis? Wat had zij te doen wat belangrijker was? Waarom sprak Rutte voor haar? Waarom heeft Rutte alle schuld naar zich toegetrokken, heeft nog wat olie op het vuur gegooid etc?
Voor een enkele ministerspost terwijl je 10 jaar MP geweest bent?
Het enige wat ik me kan voorstellen (en dit is nog veel meer complotdenken), is dat er nòg iets speelt. Dat er nog iets veel ergers gezegd is, of geschreven is, wat uit had kunnen komen als Kaag flink aangepakt was door de kamer. Dat Kaag dus nog iets heeft/weet (wat dan dus vermoedelijk ook op papier staat en buiten bereik van Kaag, Rutte en de informateurs is geraakt), wat dus boven tafel zou kunnen komen als zij zo hard aangepakt zou worden. Maar dat weten we niet.
Maar ik kan voor mezelf dus niet voorstellen dat Rutte vrijwillig zichzelf zo erg politiek beschadigd voor een ministerspost. Dus of ze moeten heel veel meer ministersposten krijgen (en wat krijgen Hoekstra, Omtzigt en de CU dan), of het complot is nog groter dan dat ik denk

nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:34:
[...]
Dat is toch heel duidelijk.
De motie van wantrouwen was tegen demissionair premier Rutte (die is nl. altijd tegen een bewindspersoon). Maar waar dit overging was niet premier Rutte, maar VVD partijleider Rutte. Met een aangenomen motie van wantrouwen was ons land in een echte crisis terecht gekomen:
...
Ja dat kan.
Maar vind je het dan niet ontzettend toevallig dat Rutte dan toevallig een meerderheid krijgt van partijen waarmee zowel VVD als D66 mee kunnen regeren?
En ook betreffende het bestuur in de coronacrisis: alle andere linkse partijen begrijpen dit natuurlijk ook.
Die weten ook dat er een pandemie aan de gang is en dat dat goed bestuur behoeft.
Maar die hebben dus allemaal de mening dat het belang van de demissionair MP daarin niet cruciaal is, en dat bijv. de minister van volksgezondheid, of binnenlandse zaken of wie dan ook dat beleid ook wel goed kunnen afhandelen en de wensen van het OMT kunnen verdisconteren.
Want de linkse oppositie heeft niet een heel ander standpunt betreffende de bestrijding van de pandemie dan het demissionaire kabinet. Alleen Wilders, Baudet en consorten hebben een andere visie.
Het oppositievoeren van links op de pandemiekwestie bestaat imo eigenlijk niet meer dan kritische vragen stellen over hoe lang de avondklok nog duurt, waarop Rutte eigenlijk antwoordt dat hij dat niet weet, omdat hij zich laat adviseren door het OMT, en die bekijkt dat naar aanleiding van de effectiviteit en de verspreiding van het virus.
En dan wordt er (door de oppositie) eigenlijk gesteld van "als u meer weet, informeer ons dan direct".
Dus ik denk niet dat de linkse oppositie het radicaal anders zou aanpakken dan Rutte. Alleen Wilders en Baudet (en Denk geloof ik) zijn soms openlijk voor een compleet andere aanpak (Baudet natuurlijk helemaal).
Dus ik vind het gewoon echt toevallig dat er een nipte meerderheid is die Rutte steunt, omwille van de coronacrisis, maar dat is dan wel een nipte meerderheid die op veel meer aspecten door 1 deur met Rutte kan terwijl degene die tegen zijn, niet tegen Rutte zijn vanwege de aanpak van de coronacrisis, maar vanwege al zijn andere aanpakken.
Edit: Wat is jouw voorspelling trouwens qua samenstelling voor het nieuwe kabinet?