De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.283 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:55:
Edith Schippers is een mooie uitweg, zowel voor de VVD als voor D66. Twee vrouwen aan het roer.
Jort Kelder denkt ook dat Edith Schippers wordt gebeld >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:14:
Ik denk dat het wegsturen van een demissionair MP die sowieso door vrijwel niemand meer vertrouwd wordt weinig invloed heeft op het beleid.
Het gaat er niet om wat jij of ik denken, maar wat het electoraat zou kunnen denken als er een code zwart ontstaat, of dat nu het gevolg is van de motie van wantrouwen of niet.

De MP wordt bij een motie van wantrouwen weggestuurd door een of meerdere coalitiepartijen vs. de MP neemt eventueel zelf verantwoordelijkheid en stapt (een keer) op, hoewel de coaltiepartijen duidelijk hebben aangegeven dat ze de crisisbeheersing belangrijk vinden en die uiteraard wel moet worden voortgezet.

De vraag is dus bij wie het afbreukrisico ligt, bijvoorbeeld als er bestuurlijke chaos zou ontstaan bij acuut vertrek. Dat is precies de diplomatieke finesse die het verschil kan maken.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:38:
[...]

Leiderschap tonen houdt volgens mij ook in dat je duidelijkheid schept. Dat doet Kaag hier bepaald niet. Ze wordt nu door Segers min of meer voor het blok gezet. En dat had ze zelf kunnen voorkomen ...
Leiderschap gaat ook over betrouwbaarheid. Als je zegt dat je iemand de tijd geeft te bezinnen, dan moet je dat ook waar maken en ook geven. Dat lijkt me voor een christen ook wel fundamenteel.

Kaag heeft direct die avond al gezegd dat zei zou zijn opgestapt, dus we weten heus wel hoe ze erin staat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 09:04

drooger

Falen is ook een kunst.

nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:13:
Ik vind overigens dat Segers vandaag meer leiderschap toont dan Kaag en Hoekstra.
Vooral voor Kaag lijkt me dit vervelend voor de beeldvorming omtrent haar "nieuwe leiderschap". Dat is nl. zo goed als onzichtbaar. Ze komt over als een Rutte light on pumps ...

... en dat is niet bepaald nieuw leiderschap.
Die beeldvorming hoeft toch niet meer? Campagnetijd is voorbij, verkiezingen zijn al geweest. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 17:52
CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:48:
[...]

Leiderschap gaat ook over betrouwbaarheid. Als je zegt dat je iemand de tijd geeft te bezinnen, dan moet je dat ook waar maken en ook geven. Dat lijkt me voor een christen ook wel fundamenteel.

Kaag heeft direct die avond al gezegd dat zei zou zijn opgestapt, dus we weten heus wel hoe ze erin staat.
Ja, maar ze had ook gewoon meteen kunnen zeggen dat zij hem niet meer geschikt vindt als premier. Dat heeft ze niet (direct) gedaan, alleen indirect. Nu wordt ze door de actie van Segers voor het blok gezet ...

Dit heeft niet zoveel met betrouwbaarheid te maken, meer met onduidelijkheid en transparantie. Nu laat ze wel iets doorschemeren (nl. ik vind Rutte niet heel erg geschikt meer) maar doet ze er niets mee. Dat is geen duidelijkheid en/of transparantie. Dat is schemerig ... en daar willen we nu net van af.

Kortom, imho geen sterke beurt van Kaag.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:54:
[...]
Kortom, imho geen sterke beurt van Kaag.
Dat mag, ik denk er anders over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Schippers zou ik enkel powerplay van VVD vinden; die heeft immers helemaal geen mandaat van de kiezer.

En volgens mij wil de rest juist van die powerplay af, dat is wel gebleken.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:40:
[...]

Jort Kelder denkt ook dat Edith Schippers wordt gebeld >:)

[Twitter]
En als er iemand dicht bij Rutte staat (op de piste) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:40
De naam van Schippers wordt steeds vaker genoemd in de media als nieuwe minister president en de eerste vrouwelijke minister president. Lijkt mij persoonlijk een goed alternatief als Rutte voor veel partijen geen optie meer is.
Rutte kan vanuit de kamer als fractievoorzitter al de stemmers vertegenwoordigen en een beetje poken bij D66 en andere linkse partijen en bij de PVV/FvD. Over 4 jaar kan hij weer oogsten en is Rutte IV toch een realiteit.
Zou zo maar DE strategie van de VVD kunnen zijn.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:37
Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:47:
[...]

Het gaat er niet om wat jij of ik denken, maar wat het electoraat zou kunnen denken als er een code zwart ontstaat, of dat nu het gevolg is van de motie van wantrouwen of niet.
Die code zwart gaat er niet meer komen denk ik. Bovendien kan een kamer ook daadkrachtig optreden zonder kabinet. Mocht er echt een noodsituatie ontstaan kan de kamer binnen 1 dag met een ruime meerderheid wetgeving aannemen of bijv. een speciale gezant of commissie aanstellen aangezien noch links noch rechts hierbij gebaat is. Je kunt dat ook spinnen als een symbool van eenheid terwijl Rutte in crisistijd de formatie vroegtijdig opblies. Framen kan je 2 kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Jorritsma heeft de verkenning al gedaan en is van mening dat Schippers heel geschikt zou zijn als premier.

De kaarten zijn reeds geschud :+
Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:12:
[...]

Eerst zelf Hermans als vervanger van Rutte voorstellen en vervolgens beweren dat Kaag overschat wordt.. tevens gaat Schippers het sowieso niet worden alvorens er nieuwe verkiezingen op het programma staan.
Hermans was meer cynisch bedoelt.

Hoezo nieuwe verkiezingen? Daar is toch totaal geen reden voor? Rutte fractie voorzitter, doet recht aan de stemmen. En dan Schippers als premier. Werkt prima zou ik zeggen en prima uit te leggen.
Dat een gedeelte van Nederland hier niet op zit te wachten snap ik uiteraard. Maar op Ouwehand of Baudet zitten ook niet veel mensen te wachten.

[ Voor 63% gewijzigd door Bean77 op 03-04-2021 15:16 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:41

Laguna

Connaisseur

Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:09:
[...]

Als het uitblijven van een nieuw kabinet te lang duurt zie ik overigens CU nog wel draaien in het landsbelang. Zeker als hier de nodige tijd overheen is gegaan en Rutte wat positiever gedrag laat zien.
Het is en blijft politiek mensen.
[...]
We hebben het hier over CU niet over D66.
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:29:
In de media komen nu berichten dat de druk op Rutte toeneemt. Maar welke druk is dat dan vraag ik mij af.
De druk van de vierde macht dus.
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:39:
[...]

Volgens mij is na de verkiezingen wel heel duidelijk dat Kaag behoorlijk overschat wordt met haar "nieuwe leiderschap" en hoe dat in praktijk eruit ziet (of niet door onzichtbaarheid).
Ik zou eerder pleiten voor Ollongren als min pres dan Kaag.
Eerst zelf Hermans als vervanger van Rutte voorstellen en vervolgens beweren dat Kaag overschat wordt.. tevens gaat Schippers het sowieso niet worden alvorens er nieuwe verkiezingen op het programma staan.

@Number10 het huidige kabinet vaart al maandenlang op het OMT advies, dat kan ook prima zonder Rutte als MP.
CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:48:
[...]

De boodschap donderdag richting Rutte was heel helder met een overweldigend aangenomen motie van afkeuring en ternauwernood ontweken motie van wantrouwen. Hij lijkt echter totaal verblind door macht. De reactie direct na het debat dat hij totaal geen probleem zag om door te gaan kan de spreekwoordelijke druppel zijn geweest voor de CU, geen enkel moment van bezinning of zelfreflectie.

Het is wel te hopen dat de CU nu voet bij stuk houdt en niet in de eventuele krokodillentranen trapt wanneer Rutte meent het licht te hebben gezien.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Laguna de gehele VVD én achterban lijkt verblind door de macht. Zie de reacties van VVD-stemmers en oud-VVD’ers.

Het doet ergens een beetje aan als een sekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Kernwoorden.
Bovendien kan een kamer ook daadkrachtig optreden zonder kabinet
Kan allemaal, maar dat doet niets aan het afbreukrisico vooraf.
Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:12:
het huidige kabinet vaart al maandenlang op het OMT advies
Dat is niet het punt. Het gaat om het afbreukrisico. Daar gaat nu niemand z’n vingers aan branden en al zeker niet bij >700 mensen op de IC en de RIVM grafieken met onzekerheden tijdens de technische briefings. Veel mensen vinden de MP namelijk een hele goede crisismanager, of dat nu terecht is of niet.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:03:
De naam van Schippers wordt steeds vaker genoemd in de media als nieuwe minister president en de eerste vrouwelijke minister president. Lijkt mij persoonlijk een goed alternatief als Rutte voor veel partijen geen optie meer is.
Schippers zou denk ik een goede tot uitstekende kandidaat zijn voor/namens de VVD. Ze staat vierkant voor alles waar die partij qua standpunten etc voor staat, en haar beleid als minister ligt ook precies in lijn met de partij-idealen. Een goede match lijkt me.

Daarnaast iemand met de nodige bestuurlijke ervaring op dit niveau, en een groot netwerk, beiden ook niet onbelangrijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:19:
[...]

Dat is niet het punt. Het gaat om het afbreukrisico. Daar gaat nu niemand z’n vingers aan branden en al zeker niet bij >700 mensen op de IC en de RIVM grafieken met onzekerheden tijdens de technische briefings. Veel mensen vinden de MP namelijk een hele goede crisismanager, of dat nu terecht is of niet.
En jij meent dat er geen afbreukrisico is met een MP waar het volk geen vertrouwen meer in heeft?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:23:
[...]

En jij meent dat er geen afbreukrisico is met een MP waar het volk geen vertrouwen meer in heeft?
Wat we weten is dat een gedeelte van de kamer geen vertrouwen meer heeft. Om namens alle Nederlanders te praten gaat toch echt een paar bruggen te ver. Maar als iedereen dit 10x achter elkaar gaat framen zou je bijna gaan denken dat het waar is, maar dat is dus alles behalve een gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:20:
[...]

Schippers zou denk ik een goede tot uitstekende kandidaat zijn voor/namens de VVD. Ze staat vierkant voor alles waar die partij qua standpunten etc voor staat, en haar beleid als minister ligt ook precies in lijn met de partij-idealen. Een goede match lijkt me.

Daarnaast iemand met de nodige bestuurlijke ervaring op dit niveau, en een groot netwerk, beiden ook niet onbelangrijk.
Dit is makkelijk gezegd natuurlijk en ik begrijp waarom deze naam nu genoemd wordt, maar vergeet niet dat waarschijnlijk een groot deel Rutte heeft gestemd vanwege het rally around the flag effect. Schippers stond niet eens op de lijst en heeft dus geen mandaat.

Daarnaast; met de parlementaire enquêtes in het vooruitzicht waar het komende kabinet hoogstwaarschijnlijk voor zal gaan aftreden is het maar de vraag of Schippers haar CEO baan op wil geven voor zoiets onvoorspelbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:16:
Als je een groot deel van je fractie opbouwt met (oud)politiek adviseurs, dan heb je genoeg ja-knikkers. Dat was ook terechte kritiek in nieuwsuur op de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:29:
[...]

Wat we weten is dat een gedeelte van de kamer geen vertrouwen meer heeft. Om namens alle Nederlanders te praten gaat toch echt een paar bruggen te ver. Maar als iedereen dit 10x achter elkaar gaat framen zou je bijna gaan denken dat het waar is, maar dat is dus alles behalve een gegeven.
Vertrouwen in Rutte halveert, VVD-kiezers blijven leider steunen

Oftewel 75% vertrouwt 'm niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:09

Grvy

Bot

Zo zeg, dat is nog eens een manier van de statistieken naar je hand zetten. :P Doe je knap.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:30:
[...]

Dit is makkelijk gezegd natuurlijk en ik begrijp waarom deze naam nu genoemd wordt, maar vergeet niet dat waarschijnlijk een groot deel Rutte heeft gestemd vanwege het rally around the flag effect. Schippers stond niet eens op de lijst en heeft dus geen mandaat.

Daarnaast; met de parlementaire enquêtes in het vooruitzicht waar het komende kabinet hoogstwaarschijnlijk voor zal gaan aftreden is het maar de vraag of Schippers haar CEO baan op wil geven voor zoiets onvoorspelbaars.
Dat Schippers geen mandaat zou hebben is veel te kort door de bocht. Volgens mij onderschat je Schippers behoorlijk door dit zo te stellen.
De VVD die de eerste vrouwelijke premier gaat leveren, Rutte die zichtbaar als fractievoorzitter vanuit de kamer toezicht houdt, volgens mij kunnen veel VVD stemmers hier zich prima in vinden. Angel Rutte als premier is eruit, blokkades zijn weg, dus formeren maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 09:04

drooger

Falen is ook een kunst.

Grvy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:35:
[...]

Zo zeg, dat is nog eens een manier van de statistieken naar je hand zetten. :P Doe je knap.
Het vertrouwen in demissionair premier Rutte is na de situatie rond de mislukte verkenning gedaald naar 25 procent.
100 - 25? :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:47:
[...]

De MP wordt bij een motie van wantrouwen weggestuurd door een of meerdere coalitiepartijen vs. de MP neemt eventueel zelf verantwoordelijkheid en stapt (een keer) op, hoewel de coaltiepartijen duidelijk hebben aangegeven dat ze de crisisbeheersing belangrijk vinden en die uiteraard wel moet worden voortgezet.

De vraag is dus bij wie het afbreukrisico ligt, bijvoorbeeld als er bestuurlijke chaos zou ontstaan bij acuut vertrek. Dat is precies de diplomatieke finesse die het verschil kan maken.
Die bestuurlijke chaos is er nu ook wel, want elk debat over corona met Rutte erbij is sowieso eentje met wantrouwen. Wat dat betreft kan De Jonge het dan beter overnemen (los van wat je van hem vindt) want dan heb je dat "wantrouwen wegens liegen en informatie achterhouden" niet. :P Een code zwart of wat dan ook maakt de chaos niet groter of kleiner, want chaos is het dan toch wel.

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bananenrepubliek in de polder.

Ik ben benieuwd of links en progressief zich realiseren dat de enige weg hier om machtspolitiek als syndroom te verwijderen het vermijden van regeringsdeelname is. Ongeacht narratieven en verzuchtingen.

Even terzijde, wat staat men te kijk buiten het Nederlandse. Gruwelijk.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:40:
Bananenrepubliek in de polder.

Ik ben benieuwd of links en progressief zich realiseren dat de enige weg hier om machtspolitiek als syndroom te verwijderen het vermijden van regeringsdeelname is. Ongeacht narratieven en verzuchtingen.

Even terzijde, wat staat men te kijk buiten het Nederlandse. Gruwelijk.
Je pleit voor een rechts kabinet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:36:
[...]

Dat Schippers geen mandaat zou hebben is veel te kort door de bocht. Volgens mij onderschat je Schippers behoorlijk door dit zo te stellen.
De VVD die de eerste vrouwelijke premier gaat leveren, Rutte die zichtbaar als fractievoorzitter vanuit de kamer toezicht houdt, volgens mij kunnen veel VVD stemmers hier zich prima in vinden. Angel Rutte als premier is eruit, blokkades zijn weg, dus formeren maar.
Nu ja, vraag is wel, wil de VVD toch de rekening krijgen voor de Covid crisis? Bij Schippers ligt een gruwelijke open deur naar het niet Hugo het zondebokje te laten zijn, maar te riskeren dat er resonantie ontstaat voor beleid en persoon die er voor gezorgd heeft dat alles bij de crisis onderuit ging. En dan komt het bij Schippers uit, beleid zorg, kaalslag, verstrengelingen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:23:
Het gaat niet over mij mening, maar over de vraag waarom een motie van wantrouwen naar ik vermoed niet is gesteund door de coalitiepartijen.

Die willen dat risico niet lopen en houden het op deze manier weg bij zichzelf. Een keuze door de MP om op een moment op te stappen is immers niet meer de keuze van die coalitiepartijen.

Het ‘vertrouwen’ waar je op wijst is natuurlijk wel relevant, maar is een veel generieker maatschappelijk vraagstuk waarvoor niet een mogelijk ‘code zwart’ scenario door het RIVM is voorspeld binnen de onzekerheden van een model. Als ‘code zwart’ daadwerkelijk plaatsvindt zal de vraag zich opdringen of dat het gevolg was van eventuele bestuurlijke chaos en dat is eenvoudig te ‘duiden’ (terecht of onterecht) door de vinger te wijzen als de coalitiepartijen een motie van wantrouwen zouden hebben gesteund.
CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:30:
Als je een groot deel van je fractie opbouwt met (oud)politiek adviseurs, dan heb je genoeg ja-knikkers. Dat was ook terechte kritiek in nieuwsuur op de VVD.
Maar dat geldt niet alleen voor de VVD.
https://stukroodvlees.nl/...s-op-vernieuwd-binnenhof/
Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:32:
Oftewel 75% vertrouwt 'm niet meer.
De VVD stemmers volgens dat onderzoek volgens mij nog wel. Maar dit onderzoek kwam ook nog:
Number10 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic"
Bart-Willem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:38:
Een code zwart of wat dan ook maakt de chaos niet groter of kleiner, want chaos is het dan toch wel.
Je denkt volgens mij steeds vanuit jezelf. Of wat er volgens jou had moeten gebeuren. Maar ik probeer te duiden waarom de motie van wantrouwen niet is ondertekend door de coalitiepartijen. Je moet daarvoor dus denken vanuit het perspectief van het electoraat als het tot (meer) bestuurlijke chaos zou leiden. Niet wat het nu is.

Dat levert op z’n minst een afbreukrisico op waar de coalitiepartijen logischerwijs voor passen en de route met een motie van afkeuring lost dat op. Die verplaatst dat risico namelijk.

Daar laat ik het verder even bij, want ik heb het nu meerdere uitgelegd en we zitten volgens mij op een andere ‘golflengte’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Silvos schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:41:
Ik heb er nog eens overnagedacht en ook wat reacties hier gelezen en gevoelsmatig blijven er voor mij 3 opties open (op waarschijnlijkheid);

- Of de boel ploft alsnog ergens de komende weken/maanden en Rutte moet opstappen. Dit is vermoedelijk omdat het besef inzinkt dat hij te zeer beschadigd is om het 4 jaar mee vol te kunnen houden. Ook kan er reflectie zijn met achterban (bijv. CU) of kunnen er nog nieuwe lijken uit de kast komen. (Elk klein dingetje is nu genoeg voor Ruttes positie). Daarin denk ik dat Wilders ook wel eens gelijk zou kunnen hebben dat de gevolgen van Kaag's motie effectiever zijn dan hoe ze hem eigenlijk bedoelde.
Ok, maar dit is natuurlijk geen voorspelling van het toekomstige kabinet :)
- Een minderheidskabinet van CDA/VVD. Ik vermoed dat CDA uiteindelijk terugkrabbelt omdat de partij de komende weken meer interne onenigheid zal krijgen dan ze al had. Meeregeren zal dan lonen voor de korte termijn maar wel effectief het einde betekenen van het CDA bij een vroegtijdige val van het kabinet (die niet geheel onaannemelijk is). CU zal misschien wel mee willen doen en ook niet hard afgestraft worden door hun achterban maar zonder het CDA is dit de moeite niet waard voor Kaag.
Dat is dan wel een minderheidskabinet met heel weinig zetels. Ook heb je voor een minderheidskabinet eigenlijk toch een hele stabiele partner in de kamer nodig om toch al die voorstellen erdoor te krijgen.
Wie zouden dat moeten zijn?
- Een meerderheidskabinet van CDA/VVD/CU/D66 met als belangrijke voorwaarde dat Rutte in goed overleg het stokje van Minister President overgeeft aan Kaag en zelf een ministerpost neemt op bijvoorbeeld Buitenlandse zaken. Dit haalt voor CU/D66 en CDA het belangrijkste gezichtsverlies weg en dus ook mogelijk electorale verlies mocht het kabinet toch voortijdig sneuvelen. De angel is er dan uit en de partijen kunnen min of meer verder of er niks gebeurd is en de VVD heeft 4 jaar om een nieuwe Rutte klaar te stomen.
Dit is een interessante gedachte. Het zou een unicum (of grote zeldzaamheid) zijn. Maar mijn vraag is dan: hoeveel ministersposten krijgt de vvd daar dan wel niet voor terug?
En waarom zou Rutte dit doen? Waarom heeft Rutte zich in deze kwestie als zondebok opgeworpen als hij daarvoor slechts een ministerspost voor terugkrijgt?
Dat is op voorhand onderhandeld. Waarom zou hij met dat scenario instemmen?
Dat er achter de rug om geformeerd is staat voor mij zo ongeveer wel vast. Ik bedoel: waarom was Kaag dagenlang niet beschikbaar voor commentaar voor de grootste huidige politieke crisis? Wat had zij te doen wat belangrijker was? Waarom sprak Rutte voor haar? Waarom heeft Rutte alle schuld naar zich toegetrokken, heeft nog wat olie op het vuur gegooid etc?
Voor een enkele ministerspost terwijl je 10 jaar MP geweest bent?
Het enige wat ik me kan voorstellen (en dit is nog veel meer complotdenken), is dat er nòg iets speelt. Dat er nog iets veel ergers gezegd is, of geschreven is, wat uit had kunnen komen als Kaag flink aangepakt was door de kamer. Dat Kaag dus nog iets heeft/weet (wat dan dus vermoedelijk ook op papier staat en buiten bereik van Kaag, Rutte en de informateurs is geraakt), wat dus boven tafel zou kunnen komen als zij zo hard aangepakt zou worden. Maar dat weten we niet.
Maar ik kan voor mezelf dus niet voorstellen dat Rutte vrijwillig zichzelf zo erg politiek beschadigd voor een ministerspost. Dus of ze moeten heel veel meer ministersposten krijgen (en wat krijgen Hoekstra, Omtzigt en de CU dan), of het complot is nog groter dan dat ik denk ;)
nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:34:
[...]
Dat is toch heel duidelijk.
De motie van wantrouwen was tegen demissionair premier Rutte (die is nl. altijd tegen een bewindspersoon). Maar waar dit overging was niet premier Rutte, maar VVD partijleider Rutte. Met een aangenomen motie van wantrouwen was ons land in een echte crisis terecht gekomen:
...
Ja dat kan.
Maar vind je het dan niet ontzettend toevallig dat Rutte dan toevallig een meerderheid krijgt van partijen waarmee zowel VVD als D66 mee kunnen regeren?
En ook betreffende het bestuur in de coronacrisis: alle andere linkse partijen begrijpen dit natuurlijk ook.
Die weten ook dat er een pandemie aan de gang is en dat dat goed bestuur behoeft.
Maar die hebben dus allemaal de mening dat het belang van de demissionair MP daarin niet cruciaal is, en dat bijv. de minister van volksgezondheid, of binnenlandse zaken of wie dan ook dat beleid ook wel goed kunnen afhandelen en de wensen van het OMT kunnen verdisconteren.
Want de linkse oppositie heeft niet een heel ander standpunt betreffende de bestrijding van de pandemie dan het demissionaire kabinet. Alleen Wilders, Baudet en consorten hebben een andere visie.
Het oppositievoeren van links op de pandemiekwestie bestaat imo eigenlijk niet meer dan kritische vragen stellen over hoe lang de avondklok nog duurt, waarop Rutte eigenlijk antwoordt dat hij dat niet weet, omdat hij zich laat adviseren door het OMT, en die bekijkt dat naar aanleiding van de effectiviteit en de verspreiding van het virus.
En dan wordt er (door de oppositie) eigenlijk gesteld van "als u meer weet, informeer ons dan direct".
Dus ik denk niet dat de linkse oppositie het radicaal anders zou aanpakken dan Rutte. Alleen Wilders en Baudet (en Denk geloof ik) zijn soms openlijk voor een compleet andere aanpak (Baudet natuurlijk helemaal).
Dus ik vind het gewoon echt toevallig dat er een nipte meerderheid is die Rutte steunt, omwille van de coronacrisis, maar dat is dan wel een nipte meerderheid die op veel meer aspecten door 1 deur met Rutte kan terwijl degene die tegen zijn, niet tegen Rutte zijn vanwege de aanpak van de coronacrisis, maar vanwege al zijn andere aanpakken.

Edit: Wat is jouw voorspelling trouwens qua samenstelling voor het nieuwe kabinet? :)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Nee hoor. Ze stond niet op de lijst, en heeft dus geen stemmen gekregen. Derhalve geen mandaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:44:
[...]

Nu ja, vraag is wel, wil de VVD toch de rekening krijgen voor de Covid crisis? Bij Schippers ligt een gruwelijke open deur naar het niet Hugo het zondebokje te laten zijn, maar te riskeren dat er resonantie ontstaat voor beleid en persoon die er voor gezorgd heeft dat alles bij de crisis onderuit ging. En dan komt het bij Schippers uit, beleid zorg, kaalslag, verstrengelingen.
Tsja je kan 2 kanten op met situatie Schippers.
Ze doet het heel goed en over 4 jaar wordt er weer geoogst.
Ze doet het niet goed en het geeft Rutte weer het podium.

Zolang er geen serieuze alternatieven zijn op rechts blijven de meeste stemmers wel rond de VVD hangen.
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:46:
[...]

Nee hoor. Ze stond niet op de lijst, en heeft dus geen stemmen gekregen. Derhalve geen mandaat.
Gelukkig heb ik dan geen Grapperhaus gestemd om een voorbeeld te noemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bean77 op 03-04-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:16:
@Laguna de gehele VVD én achterban lijkt verblind door de macht. Zie de reacties van VVD-stemmers en oud-VVD’ers.

Dat zien we toch ook bij de republikeinen in Amerika? De angst voor gelijkheid, de angst dat anderen een goed leven kunnen opbouwen, de angst dat dit ten koste gaat van de miljarden die multinationals aan belastingvoordelen krijgen.

Angst doet gekke dingen met mensen. Kijk naar Trump, die weigerde ook te vertrekken.

Het enige vervelende is dat die angst geprojecteerd wordt op 'de werkende mens'. Alsof zij dit allemaal moeten ophoesten en nooit meer op vakantie kunnen. Mooi staaltje propaganda vanuit de multinationals die bang zijn dat ze niet 1 miljard maar 0.99 miljard gaan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

En dat geldt voor Kaag de vorige keer niet? Of Grapperhaus? Of Ollongren? Of toen Bos ooit met Cohen als premierkandidaat kwam? :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:42:
[...]

Je pleit voor een rechts kabinet?
Ik pleit nergens voor. Ik merk op dat alles we gewoon even nuchter en eerlijk zijn, we links- of rechtsom een probleem hebben met stabiliteit van rechtsstaat en parlementair stelsel ten gevolge van een absolute dominantie van machtspolitiek.

Hoe we het ook wenden of keren, bij welke kwestie of crisis we kijken, machtspolitiek komt er elke keer weer uit als driver.

Leuk of niet leuk, machtspolitiek zal er uit moeten. Ook juist vanuit perspectief op eigen belang voor rechts. Machtspolitiek doet immers altijd rekeningen opstapelen, het is geworteld in een oud streven naar het onderuit halen van politiek, alle politiek. Zodra conform agenda alles anders dood is, wordt men zelf ook onderuit gehaald. Als we enkel al kijken hoe het draaiboek in het VK loopt, daar wordt het hele systeem van baantjes en beloningen voor de trouwe rechtse politici vernietigd.

Dus, machtspolitiek er uit.

Nu ja, dat komt neer op afsnijden van het voedingssysteem, en het vermogen tot afwentelen van de rekeningen.

Even cru, maar de VVD is niet dom, enkel normatief geworden. De liberale en progressieve stromen zijn weggezuiverd. Ten gunste van machtspolitiek. Maar zet de netwerk structuur voor het blok en men kiest voor eigen belang. Zo erg is het niet om mensen te vragen eens echt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bart-Willem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:49:
[...]

En dat geldt voor Kaag de vorige keer niet? Of Grapperhaus? Of Ollongren? Of toen Bos ooit met Cohen als premierkandidaat kwam? :P
Maar dat was niet ná de verkiezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:50:
[...]

Maar dat was niet ná de verkiezingen.
Kaag, Grapperhaus en Ollongren kregen hun baantjes ook pas ná de verkiezingen en stonden nergens op een kieslijst. :+

Sterker nog: stel dat Rutte afgelopen donderdag was opgestapt, en De Jonge was al eerder gewieberd wegens zijn vaccinatie-faalbeleid: dan hadden we nu Ollongren als MP gehad terwijl die nooit verkiesbaar is geweest. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:50:
[...]

Ik pleit nergens voor. Ik merk op dat alles we gewoon even nuchter en eerlijk zijn, we links- of rechtsom een probleem hebben met stabiliteit van rechtsstaat en parlementair stelsel ten gevolge van een absolute dominantie van machtspolitiek.

Hoe we het ook wenden of keren, bij welke kwestie of crisis we kijken, machtspolitiek komt er elke keer weer uit als driver.

Leuk of niet leuk, machtspolitiek zal er uit moeten. Ook juist vanuit perspectief op eigen belang voor rechts. Machtspolitiek doet immers altijd rekeningen opstapelen, het is geworteld in een oud streven naar het onderuit halen van politiek, alle politiek. Zodra conform agenda alles anders dood is, wordt men zelf ook onderuit gehaald. Als we enkel al kijken hoe het draaiboek in het VK loopt, daar wordt het hele systeem van baantjes en beloningen voor de trouwe rechtse politici vernietigd.

Dus, machtspolitiek er uit.

Nu ja, dat komt neer op afsnijden van het voedingssysteem, en het vermogen tot afwentelen van de rekeningen.

Even cru, maar de VVD is niet dom, enkel normatief geworden. De liberale en progressieve stromen zijn weggezuiverd. Ten gunste van machtspolitiek. Maar zet de netwerk structuur voor het blok en men kiest voor eigen belang. Zo erg is het niet om mensen te vragen eens echt te werken.
Maar als de VVD de houding pakt dat ze laten blijken dat het land verder bestuurd moet worden en dat zij verantwoordelijkheid willen pakken. Als dan de reactie van links Nederland is dat ze een lange neus trekken en alles in een impasse laten zakken. Dan krijgt links Nederland toch vanuit de beeldvorming de rekening dat zij hun verantwoordelijkheid niet willen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:48:
[...]

Dat zien we toch ook bij de republikeinen in Amerika? De angst voor gelijkheid, de angst dat anderen een goed leven kunnen opbouwen, de angst dat dit ten koste gaat van de miljarden die multinationals aan belastingvoordelen krijgen.

Angst doet gekke dingen met mensen. Kijk naar Trump, die weigerde ook te vertrekken.

Het enige vervelende is dat die angst geprojecteerd wordt op 'de werkende mens'. Alsof zij dit allemaal moeten ophoesten en nooit meer op vakantie kunnen. Mooi staaltje propaganda vanuit de multinationals die bang zijn dat ze niet 1 miljard maar 0.99 miljard gaan verdienen.
Nu ja, zoals Wiegel het ooit stelde op een bijeenkomst voor de primaire kring georganiseerd door VNO-NCW, “Republikeinen kweken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bart-Willem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:52:
[...]

Kaag, Grapperhaus en Ollongren kregen hun baantjes ook pas ná de verkiezingen en stonden nergens op een kieslijst. :+

Sterker nog: stel dat Rutte afgelopen donderdag was opgestapt, en De Jonge was al eerder gewieberd wegens zijn vaccinatie-faalbeleid: dan hadden we nu Ollongren als MP gehad terwijl die nooit verkiesbaar is geweest. :+
Jawel, maar een minister is natuurlijk geen premier, dat is echt andere koek omdat je dan onder de premier valt. Laten we die nuance niet opzij schuiven want dat zet deuren open die je liever dicht wilt houden lijkt me. Zeker nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:16
[...]

Edith Schippers zou een creatieve oplossing zijn. Staatsrechtelijk lan het ook, we kiezen de kamer geen minister-president.

Echter, op mij komt het wel opportunistisch over. Leider Rutte, hét gezicht van de campagne van de VVD is weg. Maar we nemen gewoon een ander, want we stemmen ten slotte op een partij en voor de tweede kamer.

Ik ben persoonlijk ook van het stemmen op partijen en programma's. Maar Edith Schippers op het schild hijsen is toch wel heel erg teren op de stemmen van Mark Rutte.

In dit geval is er wel degelijk een ontbrekend mandaat, maar dat zou gelden voor élke kandidaat uit het VVD kamp. En ik acht onze politici lenig genoeg om Edith Schippers (vrouw, jippie nu wordt alles beter) te installeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Hoe is dat anders dan voor (niet uitputtend lijstje):
- Hugo de Jonge (direct vanuit Rotterdam naar minister)
- Kajsa Ollongren (direct vanuit Amsterdam naar minister)
- Sigrid Kaag (direct vanuit de VN naar minister)
- Ank Bijleveld (direct vanuit commissariaat van de koning naar minister)
- Cora van Nieuwenhuize (direct vanuit het EU parlement naar minister)
- Hugo de Jonge (direct vanuit de eerste kamer naar minister)
- Ferdinand Grapperhuis (direct vanuit van alles naar minister).

En in het verleden van personen die geen lijsttrekker waren maar wel MP:
Een premier is niet per definitie de lijsttrekker van een politiek partij, maar vaak was dat wel het geval. Lubbers is een voorbeeld van een premier die geen lijsttrekker was. In 1982 was Van Agt namelijk lijsttrekker van het CDA. Ook eerder waren lang niet alle premiers van tevoren lijsttrekker. Dat gold bijvoorbeeld voor De Quay, Marijnen, Cals en De Jong. Marijnen en De Jong waren minister voor zij premier werden; Cals was oud-minister en Tweede Kamerlid en De Quay was Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant.

Vóór 1940 kwamen de minister-presidenten De Meester, Cort van de Linden en Ruijs de Beerenbrouck van buiten de directe landelijke politiek. De Meester was bestuurder in Nederlands-Indië, Cort van der Linden was lid van de Raad van State en Ruijs was Commissaris van de Koningin in Limburg. Die laatste was echter wel oud-Tweede Kamerlid.

[...]

Als regel komt de minister-president uit de grootste partij, maar er zijn uitzonderingen. Die kwamen vóór 1970 vaker voor dan daarna. Na 1970 kwam de premier alleen in 1971, 1977 en 1982 niet uit de grootste fractie en die partij (PvdA) bleef zelfs buiten de toen gevormde kabinetten.
https://www.parlement.com...gheden_minister_president

We moeten er dus ook niet procesmatig al te krampachtig over doen dat het iemand heel anders zal zijn zoals Edith Schippers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:01
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:29:
[...]

Dat is anders dezelfde tactiek die Rutte gebruikt, als hij 10x achter elkaar hetzelfde zegt denken sommigen ook dat het waar is. Maar daar hebben die mensen dan toevallig weer geen herinnering aan.

Daarnaast is de Tweede Kamer onze gekozen vertegenwoordiging, en van die gekozen vertegenwoordiging zegt ook een groot deel het vertrouwen in hem op en de meerderheid keurde zijn gedrag af, dat is ook een niet te negeren signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:52:
[...]

Maar als de VVD de houding pakt dat ze laten blijken dat het land verder bestuurd moet worden en dat zij verantwoordelijkheid willen pakken. Als dan de reactie van links Nederland is dat ze een lange neus trekken en alles in een impasse laten zakken. Dan krijgt links Nederland toch vanuit de beeldvorming de rekening dat zij hun verantwoordelijkheid niet willen nemen?
Dat hebben we zelf bekokstoofd. Dit krijg je wanneer je zo lang altijd werk en rekening afschuift, je schept kaalslag thuis en weet dan niet meer wat waar te doen met wie.

Dat was altijd het eind scenario. Zodra alles locked down is en machtspolitiek singulier dominant, stort de partij in. De progressieven waarschuwden daar al in de periode Balkenende tegen, het syndroom van vertrouwen hebben in mensen met skeletten in de kast en er zo steeds meer verliezen.

Nu ja, laten we eerlijk zijn, dat is ook precies wat gevolgd is, steeds erger.

Als we verantwoordelijkheid willen nemen, dan zetten we de schouders er onder als minderheidskabinet of marginaal kabinet. Shoppen, werken. Kappen met toegeven aan machtspolitiek - dat is gewoon gelovige luiheid binnen de partij. Met scheut van verslavingsgedrag.

Ja, het land moet bestuurd worden. Saillant, het land bestuurt zich zelf eigenlijk al. Den Haag zou in zee kunnen zakken en er is gewoon bestuurlijke continuïteit- zo zitten onze structuren en mechanismen in elkaar. De crux is dat het land geleid dient te worden, en dat is net iets anders.

Links laat niets in impasse zakken. Dat is VNO marketing. Links is “nodig” omdat we de rekening niet willen. Krijgen we die wel op het bord, dan worden we gedwongen om te werken voor beleid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:39
Schippers stond niet eens op de lijst en heeft dus geen mandaat.
Of je het leuk vindt of niet, we kiezen in Nederland geen premier alleen volksvertegenwoordigers. Als Rutte een tijdje in de kamer blijft is er staatsrechtelijk niets aan de hand.

Dat de VVD gebruik maakt van de ontstane situatie om een relatief vloeiende machtswissel uit te voeren kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Dat zou elke partij in die positie gedaan hebben. Schippers of Harbers lijken me beide geschikte kandidaten, beide hebben een groot netwerk en zorgen ervoor dat de partij in het centrum van de macht blijft opereren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:53:
[...]

Jawel, maar een minister is natuurlijk geen premier, dat is echt andere koek omdat je dan onder de premier valt. Laten we die nuance niet opzij schuiven want dat zet deuren open die je liever dicht wilt houden lijkt me. Zeker nu.
Dan nog: toen Bos met Cohen aan kwam kakken deed 'ie in feite hetzelfde en daar kraaide geen haan naar. En in de door mij geschetste situatie met Ollongren (wat bíjna werkelijkheid kon worden) is het ook niet veel anders. :P

Ik vind het sowieso een vorm van kiezersbedrog, maar dat vond ik al bij het invliegen van ministers die niet op de kieslijst hebben gestaan. Kaag werd pas (weer) lid van D66 vlak voordat ze minister werd, dat klopt ook niet. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Gelijk goed voor de hele macht en tegenmacht discussie. Lijkt me eigenlijk helemaal niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
DeKever schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:53:
[...]

Edith Schippers zou een creatieve oplossing zijn. Staatsrechtelijk lan het ook, we kiezen de kamer heen minister-president.

Echter, op mij komt het wel opportunistisch over. Leider Rutte, hét gezicht van de campagne van de VVD is weg. Maar we nemen gewoon een ander, want we stemmen ten slotte op een partij en voor de tweede kamer.

Ik ben persoonlijk ook van het stemmen op partijen en programma's. Maar Edith Schippers op het schild hijsen is toch wel heel erg teren op de stemmen van Mark Rutte.

In dit geval is er wel degelijk een ontbrekend mandaat, maar dat zou gelden voor élke kandidaat uit het VVD kamp. En ik acht onze politici lenig genoeg om Edith Schippers (vrouw, jippie nu wordt alles beter) te installeren.
Eens, maar proces Schippers zal niet in een paar dagen zijn beslag krijgen. Het is aan de VVD om de slachtofferkaart te spelen. Zij hebben de meeste stemmen, maar de stem van de kiezer wordt getorpedeerd door andere partijen door Rutte uit te sluiten. Rutte maakt een knieval uit landsbelang en omdat de crisis aangepakt moet worden. Dan komt Schippers in beeld en daar kunnen de andere partijen eigenlijk geen nee meer zeggen. Dit zal mogelijk in een periode van 2 a 3 weken nog wel uitgemolken worden. Dat kan prima want een kabinet zonder VVD lijkt toch een onhaalbare kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

We kiezen alleen in Nederland kamerleden, we kiezen géén ministers of minister-preisdenten. Er zijn zát voorbeelden van ministers, ook in het huidige (demissionaire) kabinet die niet op de lijst stonden, en dus volgens jouw redenatie ook geen mandaat hebben.

Dat is dus niet echt een valide argument om Schippers, die uiterst geschikt is voor deze functie en precies haart partij vertegenwoordigt in zowel ideeën als (in haar tijd als minister) beleid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:56:
[...]

Hoe is dat anders dan voor (niet uitputtend lijstje):
- Hugo de Jonge (direct vanuit Rotterdam naar minister)
- Kajsa Ollongren (direct vanuit Amsterdam naar minister)
- Sigrid Kaag (direct vanuit de VN naar minister)
- Ank Bijleveld (direct vanuit commissariaat van de koning naar minister)
- Cora van Nieuwenhuize (direct vanuit het EU parlement naar minister)
- Hugo de Jonge (direct vanuit de eerste kamer naar minister)
- Ferdinand Grapperhuis (direct vanuit van alles naar minister).

En in het verleden van personen die geen lijsttrekker waren maar wel MP:

[...]

https://www.parlement.com...gheden_minister_president

We moeten er dus ook niet procesmatig al te krampachtig over doen dat het iemand heel anders zal zijn zoals Edith Schippers
Ik zeg ook nergens dat het niet kan. Maar ik vind het niet logisch, verre van. Het komt vooral over als een wanhopige machtsgreep. En dan moet je je wel de vraag stellen; wat is het doel? Is het doel macht? Is het doel rechts beleid? Of is het doel het vertegenwoordigen van Nederland en zijn inwoners? Serieuze vraag.

Ik krijg sterk de indruk dat het niet te doen is om het vertegenwoordigen van Nederland. Dat heeft @Virtuozzo natuurlijk ook al meermaals uit de doeken gedaan. In die context is het natuurlijk logisch. Maar wat logisch of gewenst is door een enkele partij is niet noodzakelijk ook het beste.

Daarnaast; dan opper ik voor Kaag. Grootste partij hoeft niet de premier te leveren toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DeKever schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:53:
[...]

Edith Schippers zou een creatieve oplossing zijn. Staatsrechtelijk lan het ook, we kiezen de kamer heen minister-president.

Even als opmerking, eigenlijk klopt dit niet in ons bestel. We stemmen op personen. Zie Grondwet. We hangen daar een boom aan op, maar de structuur is mandaat, opdracht, persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:03:
[...]
Daarnaast; dan opper ik voor Kaag. Grootste partij hoeft niet de premier te leveren toch? 8)
Er is op dit moment (objectief gezien) inderdaad niemand beter geschikt dan zij. Als het een neutrale sollicitatie was geweest, dan had ze geen concurrentie gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:01:
[...]

Eens, maar proces Schippers zal niet in een paar dagen zijn beslag krijgen. Het is aan de VVD om de slachtofferkaart te spelen. Zij hebben de meeste stemmen, maar de stem van de kiezer wordt getorpedeerd door andere partijen door Rutte uit te sluiten. Rutte maakt een knieval uit landsbelang en omdat de crisis aangepakt moet worden. Dan komt Schippers in beeld en daar kunnen de andere partijen eigenlijk geen nee meer zeggen. Dit zal mogelijk in een periode van 2 a 3 weken nog wel uitgemolken worden. Dat kan prima want een kabinet zonder VVD lijkt toch een onhaalbare kaart.
Oei, kijk uit. Het zijn niet andere partijen die zaken torpederen.

Het is Mark die gelogen heeft, en op subversieve wijze een cultuur van machtspolitiek gekweekt heeft.

Hang in eigen boezem hier. En dat moet ook voor andere redenen. Immers, Mark was ook degene die iedereen in de pijplijn er uit gewerkt heeft.

Links- of rechtsom, Mark was ook voor de VVD al een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bart-Willem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:00:
[...]

Dan nog: toen Bos met Cohen aan kwam kakken deed 'ie in feite hetzelfde en daar kraaide geen haan naar. En in de door mij geschetste situatie met Ollongren (wat bíjna werkelijkheid kon worden) is het ook niet veel anders. :P

Ik vind het sowieso een vorm van kiezersbedrog, maar dat vond ik al bij het invliegen van ministers die niet op de kieslijst hebben gestaan. Kaag werd pas (weer) lid van D66 vlak voordat ze minister werd, dat klopt ook niet. :P
Ja daar ben ik het mee eens. Dat wereldwijd shoppen naar bewindspersonen mag weleens stoppen. Neem maar gewoon mensen uit de lijsten waarop mensen in het land hebben kunnen stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:01:
[...]

Gelijk goed voor de hele macht en tegenmacht discussie. Lijkt me eigenlijk helemaal niet zo gek.
Gewoon werken voor het geld. Schouders eronder. Herstel rechtsstaat en parlementair stelsel, maar ook - en hier mag de VVD even eerlijk zijn - reparatie van eigen partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:06:
[...]

Oei, kijk uit. Het zijn niet andere partijen die zaken torpederen.

Het is Mark die gelogen heeft, en op subversieve wijze een cultuur van machtspolitiek gekweekt heeft.

Hang in eigen boezem hier. En dat moet ook voor andere redenen. Immers, Mark was ook degene die iedereen in de pijplijn er uit gewerkt heeft.

Links- of rechtsom, Mark was ook voor de VVD al een probleem.
VVD moet aan de slag met het beïnvloeden van de beeldvorming. En met name hierin het verschuiven van de focus hiervan. CU geeft met het uitsluiten al een aanleiding.
We gaan het zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-10 20:10

MLLL

Palm Treo 650

Het is altijd de schuld van Rutte.....

Volgens mij blijft hij tóch één van de beter kandidaten om MP te zijn, er schiet niemand te binnen die hem kan evenaren.

Er zitten teveel enge of incompetente leden in de Tweede Kamer, dat weet ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:09:
[...]

VVD moet aan de slag met het beïnvloeden van de beeldvorming. En met name hierin het verschuiven van de focus hiervan. CU geeft met het uitsluiten al een aanleiding.
We gaan het zien ;)
Nee, de VVD moet aan de slag met cultuurverandering. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:06:
[...]

Ja daar ben ik het mee eens. Dat wereldwijd shoppen naar bewindspersonen mag weleens stoppen. Neem maar gewoon mensen uit de lijsten waarop mensen in het land hebben kunnen stemmen.
Mwua, dit weet ik zo net nog niet. Ik snap waarom je graag gekozen kamerleden hebt. Die zijn verkozen en wij het volk hebben op ze gestemd. Maar veel kamerleden halen hun eigen zetel niet binnen, zeker niet aan de onderkant van de lijst. Daarnaast zijn er kamerleden die waarschijnlijk slechte bestuurders zijn, en andersom. Ik heb dan liever dat een goede bestuurder word ingevlogen vanuit het bedrijfsleven of lokale politiek, dan dat een goed kamerlid een matige minister word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

MLLL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:09:

Er zitten teveel enge of incompetente leden in de Tweede Kamer, dat weet ik wel.
Waar baseer je dit op? Je kent ze alle 150 persoonlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik weet niet of jij de VVD/CDA/D66/PvdA/GroenLinks lijst bekeken hebt maar daar staat weinig minister-waardig materiaal op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Volgens mij blijft hij tóch één van de beter kandidaten om MP te zijn, er schiet niemand te binnen die hem kan evenaren.

Met rutte als engste?
Weet je echt niemand of kan je je het niet meer voorstellen omdat hij te lang zit?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wiens schuld zou het hier anders zijn? Hij heeft glashard gelogen, en heeft Alzheimer. Wie is dan verantwoordelijk voor zijn leugens en zijn vergeetachtigheid, als hijzelf dat niet is?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:39
CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:05:
[...]

Als het een neutrale sollicitatie was geweest, dan had ze geen concurrentie gehad.
Die neutrale sollicitatie kan nog steeds. Laat de kamer een onafhankelijke formateur kiezen. Vraag is dan wel wie zich durft kandidaat te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:46:
[...]

[...]

Ja dat kan.
Maar vind je het dan niet ontzettend toevallig dat Rutte dan toevallig een meerderheid krijgt van partijen waarmee zowel VVD als D66 mee kunnen regeren?
En ook betreffende het bestuur in de coronacrisis: alle andere linkse partijen begrijpen dit natuurlijk ook.
Die weten ook dat er een pandemie aan de gang is en dat dat goed bestuur behoeft.
Maar die hebben dus allemaal de mening dat het belang van de demissionair MP daarin niet cruciaal is, en dat bijv. de minister van volksgezondheid, of binnenlandse zaken of wie dan ook dat beleid ook wel goed kunnen afhandelen en de wensen van het OMT kunnen verdisconteren.
Want de linkse oppositie heeft niet een heel ander standpunt betreffende de bestrijding van de pandemie dan het demissionaire kabinet. Alleen Wilders, Baudet en consorten hebben een andere visie.
Het oppositievoeren van links op de pandemiekwestie bestaat imo eigenlijk niet meer dan kritische vragen stellen over hoe lang de avondklok nog duurt, waarop Rutte eigenlijk antwoordt dat hij dat niet weet, omdat hij zich laat adviseren door het OMT, en die bekijkt dat naar aanleiding van de effectiviteit en de verspreiding van het virus.
En dan wordt er (door de oppositie) eigenlijk gesteld van "als u meer weet, informeer ons dan direct".
Dus ik denk niet dat de linkse oppositie het radicaal anders zou aanpakken dan Rutte. Alleen Wilders en Baudet (en Denk geloof ik) zijn soms openlijk voor een compleet andere aanpak (Baudet natuurlijk helemaal).
Dus ik vind het gewoon echt toevallig dat er een nipte meerderheid is die Rutte steunt, omwille van de coronacrisis, maar dat is dan wel een nipte meerderheid die op veel meer aspecten door 1 deur met Rutte kan terwijl degene die tegen zijn, niet tegen Rutte zijn vanwege de aanpak van de coronacrisis, maar vanwege al zijn andere aanpakken.

Edit: Wat is jouw voorspelling trouwens qua samenstelling voor het nieuwe kabinet? :)
Mijn voorspelling is of een minderheidskabinet van VVD/D66/CDA of een kabinet van VVD/D66/CDA en ofwel GL of PVDA.
CU zie ik niet meer meeregeren met een kabinet waar D66 een grotere invloed heeft dan het huidige.
SP zie ik ook niet meeregeren met een neo-liberaal kabinet en voor de rest zie ik nauwelijks mogelijkheden.
Als het lang duurt zou eventueel Volt nog kunnen naast VVD/D66 en CDA, maar ik weet niet of dit voor CDA een no go is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gropah schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:10:
[...]

Mwua, dit weet ik zo net nog niet. Ik snap waarom je graag gekozen kamerleden hebt. Die zijn verkozen en wij het volk hebben op ze gestemd. Maar veel kamerleden halen hun eigen zetel niet binnen, zeker niet aan de onderkant van de lijst. Daarnaast zijn er kamerleden die waarschijnlijk slechte bestuurders zijn, en andersom. Ik heb dan liever dat een goede bestuurder word ingevlogen vanuit het bedrijfsleven of lokale politiek, dan dat een goed kamerlid een matige minister word.
Mwa. Ligt eraan waar de focus ligt. Zo gaf Wijffels het afgelopen zondag nog goed aan in Buitenhof. (mijn woorden:) De bestuurscultuur is verziekt en de vijver waaruit gevist wordt herbergt dezelfde typen bestuurder.

Dan liever lokale politiek, die staan toch wat dichter bij de maatschappij.
Daarnaast is het ook een probleem dat de ervaring van Kamerleden afneemt. Dit zou een manier kunnen zijn om deze ervaring te vergroten en zodoende de kwaliteit van de Kamer en dus wetgeving ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77

Dat is ook het probleem. Rutte is de enige serieuze kandidaat voor MP op basis van geschiktheid. Ook op het wereldtoneel is hij gewoon een sterke vertegenwoordiger van Nederland, dat gaan niemand hem evenaren, en ook niet in benaderen.

De kans dat hij MP wordt is wel kleiner geworden nu. Daarom is Schippers het enige alternatief zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Besturen is natuurlijk wel wat anders dan kamerlid zijn. Dus op zich is het niet raar eens iemand van buiten te pakken.
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:10:
[...]

Ik weet niet of jij de VVD/CDA/D66/PvdA/GroenLinks lijst bekeken hebt maar daar staat weinig minister-waardig materiaal op.
Hoe weet jij dat? Ken jij die mensen allemaal zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:10:
[...]

Godzijdank niet.

Ik volg het 'nieuws' *O*

Ik word met de dag verdrietiger over de gang van zaken in Nederland.
Het is tegenwoordig afzeiken om het afzeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:45:
[...]

Het gaat niet over mij mening, maar over de vraag waarom een motie van wantrouwen naar ik vermoed niet is gesteund door de coalitiepartijen.

Die willen dat risico niet lopen en houden het op deze manier weg bij zichzelf. Een keuze door de MP om op een moment op te stappen is immers niet meer de keuze van die coalitiepartijen.

Het ‘vertrouwen’ waar je op wijst is natuurlijk wel relevant, maar is een veel generieker maatschappelijk vraagstuk waarvoor niet een mogelijk ‘code zwart’ scenario door het RIVM is voorspeld binnen de onzekerheden van een model. Als ‘code zwart’ daadwerkelijk plaatsvindt zal de vraag zich opdringen of dat het gevolg was van eventuele bestuurlijke chaos en dat is eenvoudig te ‘duiden’ (terecht of onterecht) door de vinger te wijzen als de coalitiepartijen een motie van wantrouwen zouden hebben gesteund.
Dit neigt toch behoorlijk naar confirmation bias. Voor wat betreft CU kan ik daar nog in meegaan. Voor D66 en CDA zie ik toch een hoop andere belangen die hier aan bijgedragen hebben.
Misschien eerst even het nieuws lezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MLLL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:15:
[...]

Ironisch dat je dan zelf ook iedereen in de Tweede Kamer zit af te zeiken terwijl je ze niet eens kent.

De pot die de ketel verwijt zwart te zien, noemen ze dat geloof ik....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:13:
[...]
Als het lang duurt zou eventueel Volt nog kunnen naast VVD/D66 en CDA, maar ik weet niet of dit voor CDA een no go is.
Is in jouw optiek Volt een groter probleem voor de CDA dan GL?
Ik heb wel het idee dat Klaver veel van z'n principiele ideeen uit de achterban nu durft los te laten en verder durft te compromitteren dan 4 jaar geleden. Ik denk dat hij voor zichzelf als doel heeft gesteld dat hij de persoon moet zijn die GL als eerste in de regering leidt. Gezien het verlies van GL kan dit ook wel eens z'n laatste kans zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
MLLL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:15:
[...]

Godzijdank niet.

Ik volg het 'nieuws' *O*

Het afzeiken had van mij al jaren geleden gemogen..
Rutte z'n geheugen is al vaker zo lek als een zeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:10:
[...]

Wellicht. Ik neem die uitspraak niet op me want ik ben niet op de hoogte van alle competenties van deze mensen.

Echter is het met enkel een minister niet opgelost. Ook zal de roulatie onder topambtenaren (de Algemene Bestuursdienst ABD) moeten veranderen zodat niet na een paar jaar de opgebouwde kennis en ervaring weer van een department verdwijnt.

Het is complex. Het vergt tijd. En dus investering. Ik zie derhalve een mooie kans om nu eens echt door te pakken. En dan niet op de Hoekstra/Rutte wijze en hun machtspolitiek. Er zijn namelijk grote uitdagingen, dat weet jij ook wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

wildhagen schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:16:
[...]

Ironisch dat je dan zelf ook iedereen in de Tweede Kamer zit af te zeiken terwijl je ze niet eens kent.

De pot die de ketel verwijt zwart te zien, noemen ze dat geloof ik....
Ho ho, ik zeik niemand af , het is een constatering meer niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:13:
[...]

Dat is ook het probleem. Rutte is de enige serieuze kandidaat voor MP op basis van geschiktheid.
Dat is gewoon klinkklare onzin. Ten eerste blijkt hij inmiddels zo in de macht gezogen te zijn dat hij op dit moment zwaar ongeschikt is. Tweede: het is geen rocket-science. MP is een hondenbaan waar je zin in moet hebben en je moet een beetje kunnen spreken maar kom op: zo moeilijk is het ook weer niet. Talloze premiers, inclusief Rutte, zijn er zo ingerold en langzaam in gegroeid.
Daarom is Schippers het enige alternatief zo'n beetje.
Daarom ook onzin. Ze is de vrouwelijke kopie van Rutte en inhoudelijk een brekebeen. Ze heeft een ravage van het zorgstelsel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Moet de wereld niet gewoon even wennen aan een Nederland zonder MR? De opvolger doet ervaring op en zit zo ook op een acceptabel niveau. MR zit ver onder acceptabel al een tijdje inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:14:
Hoe weet jij dat? Ken jij die mensen allemaal zo goed?
Hoeveel daarvan hebben in het bedrijfsleven gewerkt en/of op hoog niveau machtspolitiek bedreven? Een goede volksvertegenwoordiger hoeft helemaal geen goede bestuurder te zijn en andersom idem (Hoekstra).

De meeste Kamerleden zijn geselecteerd op hun volgzaamheid, zijn dat echt mensen die je leiding ziet geven aan een ministerie met duizenden medewerkers? De slangenkuil van de belastingdienst of justitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:16:
Dit neigt toch behoorlijk naar confirmation bias.
Want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:16:
[...]

Is in jouw optiek Volt een groter probleem voor de CDA dan GL?
Ik heb wel het idee dat Klaver veel van z'n principiele ideeen uit de achterban nu durft los te laten en verder durft te compromitteren dan 4 jaar geleden. Ik denk dat hij voor zichzelf als doel heeft gesteld dat hij de persoon moet zijn die GL als eerste in de regering leidt. Gezien het verlies van GL kan dit ook wel eens z'n laatste kans zijn natuurlijk.
CDA weet wat ze aan GL hebben. GL heeft als kleinste partij sowieso weinig invloed (geldt ook voor Volt), maar heeft wel als voordeel dat ze bekend zijn. Volt weet zelf van heel veel punten nog niet wat voor standpunt ze hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Laguna schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:16:
[...]

Misschien eerst even het nieuws lezen?
Je bedoelt de uitspraken van de CU? (ik raad hier maar wat omdat je niks concreets zegt....)

Kan ook allemaal het spelletje spelen zijn. Kaag had toch ook al het vertrouwen opgezegd?
We weten we pas als Rutte opstapt, of als er een nieuw kabinet zit.
Er zit altijd nog een groot verschil tussen wat gezegd wordt en wat gedaan wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 03-04-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:17:
[...]

Dat is gewoon klinkklare onzin. Ten eerste blijkt hij inmiddels zo in de macht gezogen te zijn dat hij op dit moment zwaar ongeschikt is. Tweede: het is geen rocket-science. MP is een hondenbaan waar je zin in moet hebben en je moet een beetje kunnen spreken maar kom op: zo moeilijk is het ook weer niet. Talloze premiers, inclusief Rutte, zijn er zo ingerold en langzaam in gegroeid.

[...]

Daarom ook onzin. Ze is de vrouwelijke kopie van Rutte en inhoudelijk een brekebeen. Ze heeft een ravage van het zorgstelsel gemaakt.
Volgens mij is het veilig om te stellen dat we beide een andere mening/kijk hebben. En zoals gezegd wordt zal de waarheid ergens in het midden (tussen Kaag en Rutte) liggen, dus Wopke dan maar als MP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:20:
[...]

Je bedoelt de uitspraken van de CU? (ik raad hier maar wat omdat je niks concreets zegt....)

Kan ook allemaal het spelletje spelen zijn. Kaag had toch ook al het vertrouwen opgezegd?
We weten we pas als Rutte opstapt, of als er een nieuw kabinet zit.
Er zit altijd nog een groot verschil tussen wat gezegd wordt en wat gedaan wordt.
Segers kun je toch niet betichten van spelletjes spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:07
Een nutteloze statement weer uit kamp VVD lees ik net op de nos. Logisch dat ze hem steunen ze kunnen niet anders, maar diep van binnen weten ze ook dat de vervanger asap gevonden moet worden. Indien Rutte geen mp word, dan is het verval van de VVD een feit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7PDD3t79tyxzBSqbf4SiTzlpUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TSVIrWTD4KWVWau60trhZ7Zc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

nocalimero schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:19:
[...]

CDA weet wat ze aan GL hebben. GL heeft als kleinste partij sowieso weinig invloed (geldt ook voor Volt), maar heeft wel als voordeel dat ze bekend zijn. Volt weet zelf van heel veel punten nog niet wat voor standpunt ze hebben ...
Ik gok dat Dassen zijn eigen partijprogramma wel gelezen zal hebben. Hij komt in elk geval vele malen beter over als mevrouw Bij1 Simons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:17:
Echter is het met enkel een minister niet opgelost. Ook zal de roulatie onder topambtenaren (de Algemene Bestuursdienst ABD) moeten veranderen zodat niet na een paar jaar de opgebouwde kennis en ervaring weer van een department verdwijnt.
Daar heb je een goed punt: het probleem is veel meer dan het poppetje met een dienstauto. Bijna alle ministers zijn van goede wil maar lopen keer op keer kleerscheuren op door interne problemen op hun ministerie, de koninkrijkjes en het niet volledig geïnformeerd worden door hun eigen topambtenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:21:
[...]

Segers kun je toch niet betichten van spelletjes spelen.
Volgens mij kan je elke politicus daarvan betichten :P
Maar Segers komt idd niet als het prototype gladde aal over nee.
Dat gezegd hebbende, de ultieme gladde aal komt nooit zo over. :o
De toekomst zal het leren. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

R0w!N schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:21:
Een nutteloze statement weer uit kamp VVD lees ik net op de nos. Logisch dat ze hem steunen ze kunnen niet anders, maar diep van binnen weten ze ook dat de vervanger asap gevonden moet worden. Indien Rutte geen mp word, dan is het verval van de VVD een feit.[Afbeelding]
Meneer Rutte, kan de heer Weekers nog door? Ja natuurlijk, ik zie geen reden waarom hij weg zou moeten.

Meneer Rutte, kunnen de heren Opstelten en Teeven nog door? Ja natuurlijk, ik zie geen reden waarom deze mensen weg zouden moeten. Het zijn fantastische bewindspersonen.

Meneer Rutte, kan de heer Zijlstra nog aanblijven? Hij heeft een fout gemaakt, fouten maken mag.

Meneer Rutte, kan Henry Keizer nog aanblijven als voorzitter? Ik ken Henry Keizer heel goed, en hij is een heel integere en kundige man.

Ik parafraseer. Maar als VVD'ers onderling vertrouwen uitspreken richting andere VVD'ers moet je uitkijken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zou het kunnen dat D66 met opzet "kamerlid Omtzigt functie elders" heeft gelekt om het Rutte moeilijk te maken zodat Kaag premier kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

R0w!N schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:21:
Indien Rutte geen mp word, dan is het verval van de VVD een feit.
Dat is zeker waar. Maar het is ook een probleem voor de kiezer: 2 miljoen mensen hebben op Rutte gestemd.
Niemand komt daar ook maar bij in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 03-04-2021 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 22:05
mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:26:
[...]

Dat is zeker waar. Maar het is ook een probleem voor de kiezer: 2 miljoen mensen hebben op Rutte gestemd.
En Rutte kan die mensen prima vertegenwoordigen vanuit de tweede kamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:10:
[...]

Ik ken ze ook niet alle 150 persoonlijk. Maar ik ken er een aantal wel persoonlijk door mijn werk en een aantal netm geen blad voor de mond in de pers en daar zitten er al genoeg bij dat ik die stelling wel wil onderschrijven.

Maar het hangt natuurlijk af van wat je te veel vindt, mag ik uit jouw idee dat je alle 150 persoonlijk moet kennen concluderen dat jij een heel groot percentage enge of incompetente mensen geen probleem vindt?
[...]

Het probleem is een gebrek aan alternatieven. FvD valt voor mij af door de weigering afstand te nemen van een aantal uitspraken en personen. PVV is een centrum linkse, geen rechtse partij en op partijen die tegen recht op abortus en euthenasie zijn stem ik principieel niet. Ik heb dus op de nr 2 van VVD gestemd, bij gebrek aan fatsoenlijke keuze.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

michaelscott schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:27:
[...]

En Rutte kan die mensen prima vertegenwoordigen vanuit de tweede kamer. ;)
Rutte is geen Bolkenstein hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:48

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Tja, die kiezers hadden na al de affaires ook beter kunnen weten natuurlijk, is allemaal geen verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:20
RemcoDelft schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:26:
Zou het kunnen dat D66 met opzet "kamerlid Omtzigt functie elders" heeft gelekt om het Rutte moeilijk te maken zodat Kaag premier kan worden?
Lijkt me niet. Volgens mij moest ze gewoon spoedig in quarantaine en heeft ze alles snel gepakt.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Ja, voor hem als kamerlid. Niemand heeft op hem gestemd voor het minister-presidentschap. Daar stemmen we immers niet voor in Nederland.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:21:
[...]

Volgens mij is het veilig om te stellen dat we beide een andere mening/kijk hebben. En zoals gezegd wordt zal de waarheid ergens in het midden (tussen Kaag en Rutte) liggen, dus Wopke dan maar als MP ;)
Hoho, jij bent het hier die jouw mening over Rutte ("goede MP") brengt alsof het de enige optie is. En waarom zouden Asscher, Hoekstra of Kaag geen goede MP kunnen zijn? Of Aboutaleb of Dijksma of Marijnissen? Nogmaals: MP zijn is geen rocket science. Iedere goede acteur kan bij wijze van spreken een goede MP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:07
[...]

Zoals een reactie eerder 11 miljoen stemmers niet...
dawg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:26:
[...]

Meneer Rutte, kan de heer Weekers nog door? Ja natuurlijk, ik zie geen reden waarom hij weg zou moeten.

Meneer Rutte, kunnen de heer Opstelten en Teeven nog door? Ja natuurlijk, ik zie geen reden waarom deze mensen weg zouden moeten. Het zijn fantastische bewindspersonen.

Meneer Rutte, kan de heer Zijlstra nog aanblijven? Hij heeft een fout gemaakt, fouten maken mag.

Meneer Rutte, kan Henry Keizer nog aanblijven als voorzitter? Ik ken Henry Keizer heel goed, en hij is een heel integere en kundige man.

Ik parafraseer. Maar als VVD'ers onderling vertrouwen uitspreken richting andere VVD'ers moet je uitkijken. :+
Iedereen weet toch als de kat in het nauw is Den Haag, los van de VVD, dat ze allemaal als een baksteen laten vallen? Dan komt het carrousel wel naar voren voor een andere top baan binnen de (semi) overheid. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

wildhagen schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ja, voor hem als kamerlid. Niemand heeft op hem gestemd voor het minister-presidentschap. Daar stemmen we immers niet voor in Nederland.
Ja zo kan je het ook zien.
Dan kunnen we ook wel een volledig lekenkabinet opstellen. (dat gebeurt natuurlijk al wel voor ministers en staatssecretarissen, maar volgens mij nauwelijks voor MP's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ik ken ze ook niet alle 150 persoonlijk. Maar ik ken er een aantal wel persoonlijk door mijn werk en een aantal netm geen blad voor de mond in de pers en daar zitten er al genoeg bij dat ik die stelling wel wil onderschrijven.

Maar het hangt natuurlijk af van wat je te veel vindt, mag ik uit jouw idee dat je alle 150 persoonlijk moet kennen concluderen dat jij een heel groot percentage enge of incompetente mensen geen probleem vindt?
Nee natuurlijk niet. Maar ik vind het nogal een ferme uitspraak om te doen. Er zullen goede en minder goede Kamerleden zijn. Net zoals in de gehele maatschappij. Maar iedereen? Lijkt me enigszins kort door de bocht, denk je ook niet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:26:
Door met een brief snel voorbij een fotograaf te lopen in de hoop dat die net op dat moment een foto maakt op het goede moment en iemand inzoomed op de foto etc.?

Pagina: 1 ... 84 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/