De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:47
Nee, maar het is wel gewoonterecht geworden. En ik zie niet dat de VVD zich onder Kaag-1 helemaal leeg laat eten door de PVV.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42
Als de CU nu publiekelijk maakt dat ze niet in een regering willen zitten met Mark Rutte als mp, dan is de kans toch nihil dat de CDA en D66 dat wel doen?
Ik bedoel een beschadigde mp met formatie waarbij partijen elkaar niet voor 100% vertrouwen, zo'n kabinet valt zo om. Leg dan de kiezers maar uit wat je bedoelde met nieuw leiderschap, leg dan de kiezers maar uit waarom je in zee bent gegaan met de man die je nummer 2 monddood wilde maken.
Meest logische is dat de VVD een nieuwe mp kandidaat naar voren schuift. En net als de CDA word dat niet hun nummer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:22
CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:09:
Nog even over de hoofdelijke stemming. Volgens mij was dat strategie. Het doel was niet de motie van wantrouwen aangenomen te krijgen. Het doel was een krachtig signaal afgeven en MR eer aan zichzelf te laten houden en de VVD te dwingen tot introspectie. Komt die introspectie er niet dan is dat de meest schadelijke uitkomst.
Dat leek inderdaad uit de interruptie van Wilders op de indiening van de motie van afkeuring door Kaag te blijken. Hij was niet verontwaardigd dat zij niet meeging met de motie van wantrouwen, maar gebruikte haar motie om te laten zien dat Rutte er alleen voor stond.

Ik ben wel benieuwd wie de VVD naar voren schuift als Rutte wegvalt (wat ik eerst nog maar moet zien). Op dit moment is het de VVD = Rutte. Rutte is ook de reden dat met name de zwevende kiezers op de VVD hebben gestemd, dat was hun hele campagne.

Kan me niet voorstellen dat ze mee gaan doen aan een coalitie, maar bijvoorbeeld de PM aan D66 (Kaag) zullen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:07:
Overigens; ik zeg het nog eens, ik weiger principieel nog een keer te gaan stemmen. Neem zomaar aan dat ik daarin ook niet de enige ben. Ook dat kan effect hebben op de eventuele uitslag.
Of dat een effect heeft betwijfel ik en je zet jezelf als kiezer buiten spel. Het maakt de kans op meer van hetzelfde volgens mij alleen maar groter.

Of het voor jou opgaat weet ik niet, maar veel mensen stemmen op een partij en niet op een persoon. Als je stemt op een persoon in wie je veel vertrouwen hebt en die jouw standpunten (grotendeels) behartigt, doet het er niet veel toe hoe de partijen verder handelen als jouw voorkeurskandidaat zich integer gedraagt.

Het kost misschien even tijd om een kandidaat te vinden en jezelf los te schudden van het partij-plaatje dat consequent wordt voorgespiegeld. Het gaat om jouw vertrouwen in een kandidaat kamerlid, niet in een partij op zich hoewel die twee vaak samen zullen gaan vermoed ik.

Bijkomend voordeel als de meeste mensen dit zouden doen: de onzinnige ‘zetelroof’ discussie is ook voorbij, want zetelroof bestaat helemaal niet.
alexbl69 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:13:
Nee, maar het is wel gewoonterecht geworden.
Ongewone tijden vereisen wellicht ook ongewoon gewoonterecht.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:42:
Geen idee. Rutte stuurt aan op voortzetting van het huidige maar daar heeft Kaag niks aan. Maar voorlopig is er zoveel wantrouwen dat het totaal niet interessant is om er al over na te denken. Best kans dat Rutte zich toch onmogelijk heeft gemaakt.
Dat wantrouwen tussen Rutte, Kaag en Hoekstra en Segers valt imo reuze mee. Hun lichaamstaal/houding in het debat sprak boekdelen, het opzetje van de motie van Afkeuring was te geregistreerd zonder echte emotie in de richting van Rutte. Het was toneelspel.

Ouwehand en Marijnissen waren de enigen die echt boos waren, Klaver en Ploumen waren op de achtergrond nog steeds met Rutte aan het formeren. Wilders had een succesvolle hoofdelijke stemming kunnen forceren maar liet dat achterwege. Baudet leek high van zijn 'ontdekking' van de via-via maar was verder ineffectief.

Kaag weet ook dat als ze zelf in het torentje zou zitten het niet heel anders was gegaan. Geen enkele MP treed uit zichzelf af, elke bestuurder gebruikt alle beschikbare middelen om de media en collega's te beïnvloeden.

In Amsterdam doen GroenLinks wethouders op kleinere schaal hetzelfde, idem het CDA in Limburg, het bestuur van de voetbalclub, etc. Dat is machtspolitiek, heb je eenmaal die nacht dan laat je het niet niet meer los. Het is juist de kracht van onze democratie: dat leiders door de kiezers tot aftreden gedwongen worden.

De kiezers hebben gesproken en willen in grote lijnen voortzetting van het huidige beleid onder Rutte, als ze al een signaal afgegeven hebben dan is het dat het een tandje 'rechtser' mag.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
@Number10 het heeft net zoveel effect als wel gaan stemmen. Nihil.

Mijn rationale is overigens dat ik het onacceptabel vind om nog een keer te gaan stemmen omdat de uitslag de heren en dames van de volksvertegenwoordiging niet behaagt. Blijf niet naar de stembus rennen tot het ze wel behaagt om eruit te komen. Absoluut onacceptabel.

Het volk heeft gesproken, je regelt het maar.

Overigens; als iemand door zijn plek op de partij lijst verkozen wordt, zonder voldoende voorkeursstemmen, en vervolgens zijn zetel meeneemt is er m.i. wel degelijk sprake van zetelroof.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2021 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Rene44 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 06:37:
Segers sluit deelname CU aan kabinet met Rutte uit. Onderbouwing met nogal wat harde woorden richting Mark Rutte. Artikel in AD.

Dat gaan nog een paar interessante weken worden hoe VVD dat gaat oplossen. Ik denk dat Rutte zo niet meer te handhaven is.
Wat ik me vooral afvraag is waarom CU die motie van wantrouwen gewoon niet gesteund heeft. Want nu doen ze in feite hetzelfde. :F

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38

Amphiebietje

In de blubber

Sjurm schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:24:
[...]

Dat leek inderdaad uit de interruptie van Wilders op de indiening van de motie van afkeuring door Kaag te blijken. Hij was niet verontwaardigd dat zij niet meeging met de motie van wantrouwen, maar gebruikte haar motie om te laten zien dat Rutte er alleen voor stond.

Ik ben wel benieuwd wie de VVD naar voren schuift als Rutte wegvalt (wat ik eerst nog maar moet zien). Op dit moment is het de VVD = Rutte. Rutte is ook de reden dat met name de zwevende kiezers op de VVD hebben gestemd, dat was hun hele campagne.

Kan me niet voorstellen dat ze mee gaan doen aan een coalitie, maar bijvoorbeeld de PM aan D66 (Kaag) zullen laten.
Dat laatste.

Premier Kaag, D66 lekker in de kaart spelen/inspelen op hun machtslust, en dan voor de volgende verkiezingen D66 de zwarte piet toespelen zodat zij "verantwoordelijk" worden gehouden voor VVD-beleid en fors verliezen en de VVD erbij wint. Dan Rutte V.

Tegen die tijd heeft het Nederlandse electoraat ook geen actieve herinnering aan wie het over Omtzigt had.

Win-Win.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:33:
Overigens; als iemand door zijn plek op de partij lijst verkozen wordt, zonder voldoende voorkeursstemmen, en vervolgens zijn zetel meeneemt is er m.i. wel degelijk sprake van zetelroof.
De grondwet is heel duidelijk: kamerleden stemmen in het parlement als individu, niet als fractie en vertegenwoordigen alle Nederlanders. Zetelroof is een verzinsel van partijbesturen die graag fractiediscipline willen afdwingen.

Juist door vast te houden aan het idee van zetelroof bevestig je volgens mij als kiezer de gevestigde structuur van een gebrek aan macht en tegenmacht.

Alleen stemmers die kiezen voor een lijsttrekker omdat ze zich niet willen of kunnen verdiepen in een kandidatenlijst kunnen dus zetelroof ervaren. Maar dat is volgens mij een oude marketingtruc van partijen.
Bart-Willem schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:39:
Wat ik me vooral afvraag is waarom CU die motie van wantrouwen gewoon niet gesteund heeft. Want nu doen ze in feite hetzelfde. :F
Ik denk hierom:

Number10 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:36
[...]

Zie mijn laatste reactie. De VVD en MR dwingen tot introspectie die er tot ongenoegen tot CU niet snel genoeg kwam. MR had nog iets van zijn eer kunnen redden door gewoon zelf op te stappen. Extern gedwongen iets te doen is toch echt anders dan iemand nog één kans geven dat intern gewogen datzelfde te doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
[...]

Dat wilden ze wel, maar vonden ze onverantwoord in een crisis. Dat hadden ze dan overigens ook wel in hardere bewoordingen zo mogen uiten in de kamer.

@Number10 daar wringt de schoen nogal. De partij gunt je een plek op de lijst. Je komt op andermans stemmen de kamer in en neemt vervolgens je zetel mee. Wat een kabinet tot een minderheid kan brengen bijvoorbeeld.

Ben met je eens dat idealiter elk kamerlid op persoonlijke titel gekozen wordt, maar dat lijkt me een utopie. Heb overigens ook niet op de nr1 gestemd.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:22
[...]

"Maar bij de motie van wantrouwen stonden wij voor een groot dilemma: willen we een kabinet midden in de coronacrisis onthoofden, waardoor we de politieke chaos alleen maar vergroten? Daarvoor durven wij geen verantwoordelijkheid te nemen. Maar wij willen niet terug naar business as usual. Daarom hebben we als fractie ook al meteen besloten: wij kunnen geen deel uitmaken van een vierde kabinet-Rutte."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:06
MikeyMan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:33:
@Number10 het heeft net zoveel effect als wel gaan stemmen. Nihil.

Mijn rationale is overigens dat ik het onacceptabel vind om nog een keer te gaan stemmen omdat de uitslag de heren en dames van de volksvertegenwoordiging niet behaagt. Blijf niet naar de stembus rennen tot het ze wel behaagt om eruit te komen. Absoluut onacceptabel.

Het volk heeft gesproken, je regelt het maar.

Het volk heeft binnen twee weken na het stemmen ook een heel ander beeld van de politieke mensen gekregen. Genoeg mensen die momenteel totaal niet blij zijn met hun stem. En we moeten nog vier jaar verder met die uitkomst.
Aan de andere kant wel met je eens dat ze het maar regelen. Je zou bijna je eigen politieke partij oprichten om de bende in de politiek eens op te ruimen. Ze zijn van ons, door ons gekozen. Maar veel politici missen dat concept.
Er is mogelijk iets positiefs aan de uitkomsten. Mark Rutte kan op zich goed leiding geven, maar zo nu en dan is hij achterbaks bezig. Als hij na deze blamage echt zijn best gaat doen op een eerlijke manier, dan wordt hij denk ik wel een betere MP voor het land, mocht hij dat alsnog worden.
Maar het zou ook interessant zijn om hem in de oppositie te zien, naast Wilders en Baudet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:45:
Heb overigens ook niet op de nr1 gestemd
(y) En die zou je stem waarschijnlijk toch wel waarderen bij volgende verkiezingen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Playa del C. schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:49:
[...]

Het volk heeft binnen twee weken na het stemmen ook een heel ander beeld van de politieke mensen gekregen. Genoeg mensen die momenteel totaal niet blij zijn met hun stem. En we moeten nog vier jaar verder met die uitkomst.
Aan de andere kant wel met je eens dat ze het maar regelen. Je zou bijna je eigen politieke partij oprichten om de bende in de politiek eens op te ruimen. Ze zijn van ons, door ons gekozen. Maar veel politici missen dat concept.
Er is mogelijk iets positiefs aan de uitkomsten. Mark Rutte kan op zich goed leiding geven, maar zo nu en dan is hij achterbaks bezig. Als hij na deze blamage echt zijn best gaat doen op een eerlijke manier, dan wordt hij denk ik wel een betere MP voor het land, mocht hij dat alsnog worden.
Maar het zou ook interessant zijn om hem in de oppositie te zien, naast Wilders en Baudet...
Ander beeld? Volgens mij is dit deels niet verrassend (personen die besproken worden), deels herhaling van zetten (Rutte die iets vergeet) en deels enorm overdreven (de verontwaardiging). Dus hoezo is dit nieuws? :P

Maar sluit inderdaad niet uit dat Rutte flexibel genoeg is om het spel anders te gaan spelen ook.

@Number10 ja, maar ik hou wel vast aan mijn principes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 03-04-2021 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
MikeyMan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:54:
[...]

Ander beeld? Volgens mij is dit deels niet verrassend (personen die besproken worden), deels herhaling van zetten (Rutte die iets vergeet) en deels enorm overdreven (de verontwaardiging). Dus hoezo is dit nieuws? :P
Rutte valt voor een aantal mensen die hem nog niet goed genoeg kenden nu ook door de mand. Kaag valt voor de vele D66-kiezers door de mand. Hoekstra deels voor zijn kiezers ook.
Omtzigt kan wellicht op nog meer voorkeursstemmen rekenen.
Plus, de openbare notulen van de verkenners geven ook bepaalde inzichten in waarom je wel of niet op een partij kan stemmen.
Enorm veel nieuws dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35

Mfpower

In dubio

[...]

Ik hoorde van een insider dat de achterban binnen de CU nogal ontstemd was dat Segers de motie van wantrouwen niet steunde. Op deze manier corrigeren ze dit zonder teveel gezichtsverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben benieuwd of de VVD nu de Van Agt - Lubbers act gaan doen uit 1981. Het had gekund als Dijkhof niet op sabbatical was gestuurd. Rutte die dus opzij stapt voor zijn opvolger. Aan de macht blijven en dat netwerk in stand houden zal de machtspolitieke stroming binnen de VVD belangrijker achten. Als Rutte daarvoor gedurende Pasen geofferd moet worden, ik zie ze het doen. Maar enkel tegen heug en meug in, want zonder kroonprins aanwezig geen opvolger.

Of ze moeten er toch uitkomen met het CDA/D66 maar goed de tactiek achter de motie van afkeuring lijkt voor als nog te werken. Christenunie heeft al lopen nadenken, wellicht dat CDA dit paasweekend tot het besef komt dat zij niet langer een vehikel willen zijn die vrijelijk door de VVD wordt gebruikt. Ik denk dat nog langer de Rutte doctrine in stand houden zwaarder weegt dan de vrees / het spook van de val.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
Mfpower schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:00:
[...]

Ik hoorde van een insider dat de achterban binnen de CU nogal ontstemd was dat Segers de motie van wantrouwen niet steunde. Op deze manier corrigeren ze dit zonder teveel gezichtsverlies.
Ik hoor niet bij de achterban van de CU, maar ik ben er ook ontstemd over dat CU en de andere twee partijen niet de motie van wantrouwen durfden aan te gaan. De argumentatie dat ze het kabinet niet willen onthoofden, is op zich zelf al corrupt. Dus liever iemand wantrouwen en demissionair premier laten zijn, dan echt voor de democratie staan en het probleem aanpakken. Iedereen is vervangbaar, zeker als het wantrouwen zo groot is. Niet durven doorpakken, is precies wat Nederlandse politiek zo negatief typeert. In een democratie wil je totaal vertrouwen, niet dit jarenlange onderlinge wantrouwen. Informele gedoogconstructies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:29:
[...]

Of dat een effect heeft betwijfel ik en je zet jezelf als kiezer buiten spel. Het maakt de kans op meer van hetzelfde volgens mij alleen maar groter.

Of het voor jou opgaat weet ik niet, maar veel mensen stemmen op een partij en niet op een persoon. Als je stemt op een persoon in wie je veel vertrouwen hebt en die jouw standpunten (grotendeels) behartigt, doet het er niet veel toe hoe de partijen verder handelen als jouw voorkeurskandidaat zich integer gedraagt.

Het kost misschien even tijd om een kandidaat te vinden en jezelf los te schudden van het partij-plaatje dat consequent wordt voorgespiegeld. Het gaat om jouw vertrouwen in een kandidaat kamerlid, niet in een partij op zich hoewel die twee vaak samen zullen gaan vermoed ik.

Bijkomend voordeel als de meeste mensen dit zouden doen: de onzinnige ‘zetelroof’ discussie is ook voorbij, want zetelroof bestaat helemaal niet.

[...]

Ongewone tijden vereisen wellicht ook ongewoon gewoonterecht.
Het gekke is juist dat veel mensen op een persoon stemmen. Meestal de lijsttrekker omdat ie om wat voor reden dan ook de sympathie van de stemmer wint. Dan heb je nog een groepje mensen die stemwijzer invult en daarmee een vals idee denkt te hebben over wat voor beleid je krijgt. Een paar vaste stemmers en mensen zoals hier die er iets meer over nadenken.

Ik snap @MikeyMan wel. Ook ik overweeg elk jaar niet te stemmen. Het gevoel dat het niet uitmaakt. Zelfs als je op een vertegenwoordiger stemt die jouw belangen behartigt zitten ze vast in fractie discipline. Daarbij vind ik bijna alle partijen hetzelfde (neo liberaal) of staan ze te ver weg van hoe ik tegen het leven aankijk of te populistisch. Maar toch stem ik telkens weer.

Tot slot zou het misschien een idee zijn om bestuurders los van de vertegenwoordiging te gaan kiezen. Onmogelijk bijna ik weet het maar ik zou graag over de ellende van regeer akkoorden en fractie discipline heen komen. Zo kan een kleine partij / oppositie meer invloed krijgen. Nu is het achterover zitten terwijl de dictatuur van de meerderheid 4 jaar z’n gang gaat. De vertegenwoordiger van mijn belangen is gewoon machteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Joosie200 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:04:
Ik ben benieuwd of de VVD nu de Van Agt - Lubbers act gaan doen uit 1981. Het had gekund als Dijkhof niet op sabbatical was gestuurd.
Ik zie het nog wel gebeuren met Mark Harbers als nieuwe MP en Rutte in de bankjes die ziet dat het goed is.

En de prijs voor CDA/D66/CU zal een duidelijker VVD profiel in het regeerakkoord zijn, Harbers moet tenslotte de VVD achterban overtuigen dat hij de juiste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:54
Ik heb het idee dat D66 iets teveel hooi op de vork neemt , ze denken Kaag nu als premier te kunnen positioneren en hebben wellicht een deal met Hoekstra. Ze dansen daar weer te vroeg op de tafel. CU moet iets met de onvrede in de achterban en doet nu verder afstand van Rutte.

Maar Rutte zou Rutte niet zijn als hij zich er toch weer uit manoeuvreert. Ze weten bij de VVD ook wel dat als Rutte als boegbeeld en premier exit is er niet veel qua opvolging aanwezig is. En ze dan veel stemmen kwijtraken. Verkiezingen zou nu wel eens verkeerd uit kunnen pakken.

Ik heb niets met Rutte maar een lappendeken van Partijen aan de rechterzijde als kabinet wat na nogmaals verkiezingen heel goed mogelijk is , zou erger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:11
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:33:
[...]

Dat wantrouwen tussen Rutte, Kaag en Hoekstra en Segers valt imo reuze mee.
Segers denkt daar kennelijk toch anders over. Bij de andere twee moeten we dat afwachten maar Segers heeft hiermee wel het bal geopend.
Het is juist de kracht van onze democratie: dat leiders door de kiezers tot aftreden gedwongen worden.
Namens de bevolking vindt waarschijnlijk een meerderheid van de net gekozen kamer het niet meer acceptabel dat Rutte een kabinet gaat leiden. Ook dat is pure democratie. Het is wat mij betreft nu aan de VVD om hiermee om te gaan en te kijken hoe ze dan wel een bijdrage kunnen leveren aan een nieuw kabinet.
De kiezers hebben gesproken en willen in grote lijnen voortzetting van het huidige beleid onder Rutte
De meeste kiezers hebben niet voor Rutte gestemd maar voor een ander. We kiezen geen premier. Dat sommige kiezers te stom zijn om dat te beseffen is iets waar we misschien wat mee moeten op de lange termijn maar daar kunnen we in deze formatie niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Mfpower schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:09:
[...]

Tot slot zou het misschien een idee zijn om bestuurders los van de vertegenwoordiging te gaan kiezen.
Even hardop denkend: het formatieproces ligt kennelijk niet vast. Dus theoretisch kan de kamer elke formateur aanwijzen die het wil. De kamer kan bijvoorbeeld partijen vragen om een formateur met een programma aan te leveren en dan vervolgens daarover te stemmen. En die persoon hoeft niet eens uit de kamer zelf te komen.

Vergezocht en ingewikkeld en misschien niet wenselijk maar alles kan in principe.

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 03-04-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:06:
De argumentatie dat ze het kabinet niet willen onthoofden
Stel dat de motie van wantrouwen werd wel gesteund door coalitiepartijen behoudens VVD en de IC’s lopen dermate snel vol dat er op een gegeven moment sprake is van code zwart.

Wie krijgt de ‘schuld’ daarvan? En wie gaat dat heel hard roepen?
Mfpower schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:09:
Het gekke is juist dat veel mensen op een persoon stemmen. Meestal de lijsttrekker omdat ie om wat voor reden dan ook de sympathie van de stemmer wint.
Maar dat is precies het punt. Stemmen op de lijsttrekker uit sympathie en die persoon de komende vier jaar mandaat geven om ingrijpend over je leven te beslissen is tamelijk apart als je erover nadenkt.
Dan heb je nog een groepje mensen die stemwijzer invult en daarmee een vals idee denkt te hebben over wat voor beleid je krijgt.
Gezien het belang van volksvertegenwoordiging is het opvallend hoe weinig tijd mensen lijken te steken in een goede keuze. Het komt over als een soort bij-dingetje dat ‘ook nog moet’.

Hier overigens een podcast over stemwijzers:
https://stukroodvlees.nl/...kiezer-nauwelijks-helpen/
Een paar vaste stemmers en mensen zoals hier die er iets meer over nadenken.
En dat zou het normaal moeten worden. ‘Vroegah’ deed de pastoor of dominee dat, maar nu is die er niet meer voor veel mensen. Wie vult die leemte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:18:
[...]

Ook dat is pure democratie. Het is wat mij betreft nu aan de VVD om hiermee om te gaan en te kijken hoe ze dan wel een bijdrage kunnen leveren aan een nieuw kabinet.
Representative democratie*

Het zou mij eigenlijk ook niet verbazen als hij het spel uitspeelt en gewoon blijft. Iemand zei hier eerder heel gevat dat de "recente" gebeurtenissen de druppel zijn. Dat is natuurlijk heel pakkend, maar over een tijdje kan dit gewoon op de stapel van eerdere akkefietjes.

De vraag is nu alleen wie er eerst knippert. Als de VVD aan Rutte vasthoudt dan kan de rest geen kant op (of een zelfsdestructie doen). Heeft de VVD een vervanger klaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
New Yorker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:56:
VVD stemmers blijven achter hem staan dus we schieten dan nog steeds niet op als hij opnieuw grootste is..
Update via een ander publiekspanel:
https://www.hartvannederl...n-stem-hart-van-nederland

Portee: veel VVD stemmers twijfelen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt, overigens geldt dat ook voor andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Tja ik weet inderdaad ook niet of ik weer GroenLinks zou stemmen nu... Migratie niet belangrijk, veestapel maar een beetje boeiend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Basekid schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:46:
Tja ik weet inderdaad ook niet of ik weer GroenLinks zou stemmen nu... Migratie niet belangrijk, veestapel maar een beetje boeiend...
Kan je lastig zeggen als je niet weet wat ze er wel voor hadden terug onderhandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:44

HollovVpo1nt

I like gadgets

Nu CU zich heeft teruggetrokken is het vrijwel onmogelijk voor Rutte om MP te worden toch? Met andere fracties dam CDA en D66 aan blijven als premier gaat niet want alle andere fracties hebben motie van wantrouwen gesteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Silvos schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:48:
[...]

Mis ik daarin iets? Ik lees hier dat elke Kamerlid een hoofdelijke stemming kan aanvragen? Gezien het minieme verschil in stemmen tekort (3) en de controverse (bijv. al binnen de CU) lijkt mij het mij bijna een garantie dat de motie van wantrouwen het dan alsnog haalt. Waarom zou Wilders dit bijv. niet vragen?

https://www.tweedekamer.n...amer_vergadert/stemmingen
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:59:
[...]

Klopt, dat kan.

Maar, je gaat dan vragen naar het voor het blok zetten van kamerleden binnen die machtspolitieke partijen om voorbij te gaan aan fractiediscipline nadat het moment voor momentum reeds gepasseerd is.
Kan een kleine partij met maar 1 zetel dat aanvragen, die hebben dat probleem niet.

[ Voor 37% gewijzigd door enchion op 03-04-2021 10:31 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:01:
Nu CU zich heeft teruggetrokken is het vrijwel onmogelijk voor Rutte om MP te worden toch? Met andere fracties dam CDA en D66 aan blijven als premier gaat niet want alle andere fracties hebben motie van wantrouwen gesteund.
Deze zet is dan ook vooral om Rutte de gelegenheid te geven om zichzelf terug te trekken en de eer aan zichzelf te houden.

Als het CDA of D66 of beide zelfs het niet zien zitten met Rutte dan is het helemaal duidelijk. Denk eerlijk gezegd dat het na de paasdagen wel duidelijk wordt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42
Basekid schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:46:
Als je zo klein bent als GL, dan heb je niet zoveel te eisen. Tijdens de campagne promoot je wat je wilt bereiken en tijdens de formatie kies je uit welke punten voor jou wel belangrijk zijn.
Maar ik denk idd dat het beeld bij GL blijft hangen dat ze zulke punten niet belangrijk vinden.
Als er NU nieuwe verkiezingen worden gehouden, dan word GL waarschijnlijk kleiner en krijgt Omtzigt nog meer voorkeur stemmen.
Over een maand kan het weer helemaal anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

HollovVpo1nt schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:01:
En anders gewoon een minderheidskabinet. Dan zit je ook niet met zo’n vastomlijnd regeerakkoord en heeft de oppositie ook nog wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Laatst online: 18-08 08:57
Rutte moet reflecterend terugkomen na Pasen en zijn nummer twee kabinet in schuiven en hij leidt fractie vanuit kamer. Putin style.

Zie ik hem voor aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
Mfpower schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:09:
[...]

En anders gewoon een minderheidskabinet. Dan zit je ook niet met zo’n vastomlijnd regeerakkoord en heeft de oppositie ook nog wat te doen.
Zou zelfs alleen met d66 en VVD kunnen. Bij rechtse thema's die flank van de kamer meenemen naar meerderheid en bij linkse thema's de linkerkant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ga er vanuit dat de volgende verkenner een briefje ‘Mark Rutte, functie elders’ onder z’n arm draagt :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
eamelink schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:21:
Ik ga er vanuit dat de volgende verkenner een briefje ‘Mark Rutte, functie elders’ onder z’n arm draagt :p
Ik denk dat die verkenner zal uitleggen dat hij enkel heeft gesuggereerd MR een ministerspost te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38

Amphiebietje

In de blubber

Natuurlijk kan dat nog steeds premier zijn. Nu is hij maar kamerlid.

(gezien het soort redeneringen dat we de afgelopen paar dagen hebben gehoord uit Den Haag, acht ik dit een volledig realistische optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
En dan Rutte als fractievoorzitter in de kamer. Is een functie elders buiten het kabinet. Putin stijl inderdaad, even wisselen. Vervolgens weet je toch dat VVD elke zijspan van een partij makkelijk voor de bus gooit als het moet.

Het CU wil niet meer zo gemakkelijk als zijspan kop van jut spelen. Je zag Rutte er al naar verwijzen in het debat. Sinds wanneer heb ik u ooit belazerd? We hebben al jarenlang samen opgetrokken als coaltiepartners jadieja.

Ik ben benieuwd welk paaskonijn Rutte nu weer uit de hoge hoed trekt dinsdag.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik denk dat ik de komende Verkiezingen op deze nieuwe verfrissende partij ga stemmen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw91QY4C1FhMnB0hCgrvfD-iCHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE1qGQZ7xGgojiYRSsZQnXES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20

Bullet NL

Eigen Wijs

VVD, D66, CDA en de door D66 gewenste linkse partij PvdA.....

D66 krijgt wisselgeld, denk aan de voor hen zwaar wegende dossiers die voorheen door CU werden tegen gehouden. Daarnaast, de gewenste partij op link voor Kaag.

Het grappige is, CU krijgt door de uitspraak van Segers op deze manier juist een beweging die ze op veel vlaken (medisch ethisch e.d.) helemaal niet willen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bullet NL op 03-04-2021 10:31 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bullet NL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:29:
De prangende vraag blijft met of zonder MR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:20

Bullet NL

Eigen Wijs

CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:31:
[...]

De prangende vraag blijft met of zonder MR?
Ga er maar vanuit dat de VVD de MP blijft leveren, al dan niet met Rutte vanuit de kamer. Qua beleid veranderd er niets, daarnaast is Rutte z'n positie dan steker dan ooit (ze kunnen hem niet weg sturen).

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Bullet NL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:33:
[...]

Ga er maar vanuit dat de VVD de MP blijft leveren, al dan niet met Rutte vanuit de kamer. Qua beleid veranderd er niets, daarnaast is Rutte z'n positie dan steker dan ooit (ze kunnen hem niet weg sturen).
Maar past Rutte de rol van kamerlid zoals ik ook hier verwoorde:
CurlyMo in "Formatie.. wie komen er in t kabinet?"

De VVD heeft gewoon geluk gehad met Balkenende. Men was Balkenende en CDA moe. VVD werd de grootste en MR kon in één keer MP worden. Het was niet voor niks dat toen Rita Verdonk meer voorkeursstemmen had. RV was voor de partij een te grote bedreiging door haar populisme. De kiezer zag MR niet echt zitten. Tot hij opeens in de rol van staatsman belande. Toen kwam hij uit de verf. Dat gaat als kamerlid totaal niet gebeuren met de andere zwaargewichten op rechts zoals Wilders en Eerdmans.

Vergeet ook niet de strijd Samson en Rutte. Dat was toen ook meer geluk dan wijsheid voor MR. Het opvolgende kabinet ook. Aangezien men nogal beurs was van PvdA in dat kabinet. Nu heeft MR de corona bonus te pakken. Dat hoor je ook in de reactie op straat.

Wat ik dus ook beschouw is dat MR en de VVD veel van het verlies van anderen heeft kunnen profiteren. Eerst het CDA (Balkenende III), toen PVV (Rutte I), toen PvdA (Rutte II), nu corona (Rutte III).

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 03-04-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:41:
[...]

Update via een ander publiekspanel:
https://www.hartvannederl...n-stem-hart-van-nederland

Portee: veel VVD stemmers twijfelen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt, overigens geldt dat ook voor andere partijen.
Jammer dat ze dit weer vergeten als er herverkiezing komt.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
extra journaal om 1200u zo n.a.v. de ontwikkelingen in Den Haag.

alleen vanwege de CU of nog iets anders? O-)

[ Voor 28% gewijzigd door _Bailey_ op 03-04-2021 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Mark neemt zijn verlies als (kandidaat)-MP, maar verrassing! In goede paastraditie komt hij na drie dagen weer terug en alles wordt weer zoals het was. Men heeft immers sorry gezegd.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
Bullet NL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:29:
Het is maar helemaal de vraag of de PvdA dat gaat willen. Wellicht nog als het een kabinet zonder Rutte is, maar nog veel belangrijker, de PvdA heeft niks te winnen in een neo-liberaal kabinet. De PvdA heeft aangegeven alleen te willen nadenken over regeren als dat met minimaal 2 linkse partijen is, en d’66 valt voor de PvdA niet onder de definitie van ‘links’.

Wat mij betreft moet de PvdA (en eigenlijk heel links) zichzelf opnieuw uitvinden (iets met echt wenkend perspectief en veel minder marktwerking) en een zeer aansprekende krachtige partijleider vinden voordat regeringsdeelname weer aan de orde kan zijn. Als de PvdA nu weer als bijwagen een neo-liberaal kabinet mogelijk gaat maken zijn ze mijn stem kwijt, en ze hebben er al niet zo veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Philpend op 03-04-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Egocentrix schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:59:
Mark neemt zijn verlies als (kandidaat)-MP, maar verrassing! In goede paastraditie komt hij na drie dagen weer terug en alles wordt weer zoals het was. Men heeft immers sorry gezegd.
Of naar het voorbeeld van Baudet, maar zonder de afsplitsing :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_Bailey_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:56:

Ik denk dat Rutte aan gaat kondigen dat hij nog meer dingen vergeten is, en dat hij Alzheimer heeft.

Dat, of hij zegt 'sorry', en doet alsof er niets gebeurd is. Iedereen doet een plas, en alles bleef zoals het was. Dat is ook iets waar Rutte heel goed in is, naast dingen vergeten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Ik vindt dat we Rutte kans moeten geven. Hij heeft sorry gezegd en iedereen maakt wel foutjes.

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34
New Yorker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:01:
Ik vindt dat we Rutte kans moeten geven. Hij heeft sorry gezegd en iedereen maakt wel foutjes.
Serieus? Het hoeveelste foutje + sorry is het inmiddels?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik gok, afgaande op zijn signature, dat het een grapje was ;)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
Opnieuw sorry dat ik actief de democratische macht / tegenmacht aan het afbreken ben, dat al 10 jaar. Sorry dat het nu weer naar buiten is gekomen. Ik zal het nooit meer doen. Sorry dat ik dat de vorige keer ook al zei en toch weer gedaan heb. Sorry dat ik sorry heb gezegd. Had ik al sorry gezegd?

Sorry, Sorry, Sorry, Kut, Dividendbelasting, Sorry, Boterhoofd, Kanker, Socialisme, Sorry,

Sorry, Sorry, dat was mijn Tourette, Sorry, meestal kan ik het beperking tot Sorry Sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 03-04-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:04

drooger

Falen is ook een kunst.

_Bailey_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:56:

Dat heb ik gemist, waar heb je gelezen of gehoord dat er een extra journaal komt? :o

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
drooger schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:07:
[...]

Dat heb ik gemist, waar heb je gelezen of gehoord dat er een extra journaal komt? :o
NOS Teletekst

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

drooger schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHLs9T4DSsAzQK1Q1jXkN-6E9U4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kt5T0EIoLaQfCbRdMzVwnDT6.png?f=user_large

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:59

ManiacsHouse

Scheisse!

Euhm eeeeh. Okay... :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch wel een tikkende tijdbom. De motie tegen Rutte van Wilders werd niet aangenomen en de CU was de enige die realistisch gezien ermee in zou stemmen om het verschil te maken. Zelfs de jongerenpartij van CU sloot Rutte al uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ik snap wel dat Segers niet de motie van wantrouwen heeft willen steunen. Zoals hij zelf ook aangeeft dat hij niet de verantwoordelijkheid wil nemen om de politieke chaos in de crisis te willen vergroten.

Maar dit artikel is wel een beetje een dolk in de rug van Rutte. Wel een beetje jammer, want zonder CU komen ethische dillema's met gemak door 2e kamer.

ChristenUnie zet VVD onder druk, Segers wil niet verder onder Rutte   - https://nos.nl/l/2375181

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 03-04-2021 11:18 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Quad schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:17:
ChristenUnie zet VVD onder druk, Segers wil niet verder onder Rutte   - https://nos.nl/l/2375181
Zoals blijkbaar de meerderheid van NL het dan wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Alleen Segers lijkt me toch geen extra journaal waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Goh, weet Rutte ook hoe Wilders zich voelt. ;) :p

Als men aan rechterzijde genoeg uitgesloten wordt, kom je vanzelf op 76 zetels uit. VVD + PVV + FVD + JA21 is al 62 zetels aan verstotenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

CurlyMo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:18:
[...]

Zoals blijkbaar de meerderheid van NL het dan wil.
Ja maar het etische kompas van CU is beter door de christelijke moraal. Wij zijn van god los.

Ofzo.

Ik hoop echt dat medisch etisch plannen gewoon kunnen worden aangenomen als er een meerderheid voor is. We kunnen ons niet laten gijzelen door wat fundamentalisten.

Als zij geen euthanasie/voltooid leven willen nemen ze dat toch niet? Maar geef mij wel de ruimte.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik wil eigenlijk de rest van de VVD horen. Het kan toch niet zijn dat de partij slechts 1 woordvoerder heeft en juist deze momenteel 'omstreden' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:31
Delerium schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:27:
Ik wil eigenlijk de rest van de VVD horen. Het kan toch niet zijn dat de partij slechts 1 woordvoerder heeft en juist deze momenteel 'omstreden' is.
Probleem: VVD = Mark Rutte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Gezien de eerdere reacties vandaag en gisteren van de diverse VVD mastodonten moet de VVD er eerst weer achter gaan komen dat ze een partij zijn en geen eenmanszaak.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 03-04-2021 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Laguna

Connaisseur

Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 04:31:
[...]

Ik vraag me wel af wat dan vandaag nog bij de CU over tafel gegaan is. De jongerenorganisatie gaf signaal, maar gaf ook aan te volgen. Dan moet het ergens anders vandaan gekomen zijn. Maar waar.
Ik geloof graag dat de massale verontwaardiging op social media richting Segers/CU daarin heeft bijgedragen (aangezien ik zelf ook een duit in dat zakje heb gedaan).
De VVD is Rutte zoals de PVV Wilders is (vooral door exit Dijkhoff).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:04

drooger

Falen is ook een kunst.

Philpend schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:29:
[...]

In de partijtop waarschijnlijk ja, maar of dat ook zo is als alle leden gevraagd worden?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
drooger schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:30:
[...]

In de partijtop waarschijnlijk ja, maar of dat ook zo is als alle leden gevraagd worden?
Rest van VVD kan ook afsplitsen net als JA21

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
New Yorker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:51:
[...]

Jammer dat ze dit weer vergeten als er herverkiezing komt.
Gelijk aan Rutte hebben kiezers over het algemeen over vier jaar geen actieve herinnering meer aan wat er deze week is voorgevallen.

Of gewoon een verkeerde herinnering. En dan komt de VVD met een goede campagne zoals ze nu deden en hop VVD weer de grootste partij.

Andere partijen zouden het slimmer kunnen spelen maar gaan volgzaam mee in het draait niet om de inhoud maar om de kopstuk. (Bij D66 Kaag, bij GL Klaver, Forum is Baudet, PVV is Wilders etc)

Dus die herverkiezingen daar gaat geen enkele partij garen bij spinnen. Mochten de informatie onderhandelingen stranden is het toch wie breekt betaalt. VVD zal het zo spinnen dat hun geen blaam treft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Philpend schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:29:
[...]

Dat is toch geen probleem? Rutte heeft netjes z'n werk gedaan door ondanks 16000 doden z'n coronabonus van het vele op TV zijn binnen te slepen voor de VVD. De zetels zijn binnen, dus Rutte kan gerust overstappen naar een dikbetaald adviesbaantje ergens in het door hem gesubsidieerde bedrijfsleven.

Ik snap al die VVD-stemmers niet. Ik heb altijd het idee dat mensen zichzelf wijsmaken genoeg geld te hebben om tot de VVD doelgroep te behoren, terwijl dat maar een fractie van de bevolking is. Zolang je niets in box 2 hebt aan te geven, heb je niets bij de VVD te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:36:
[...]

Of gewoon een verkeerde herinnering. En dan komt de VVD met een goede campagne zoals ze nu deden en hop VVD weer de grootste partij.
De campagne was in het ogenschouw van de uitslag inderdaad goed maar anderzijds ook twijfelachtig aangezien er vrijwel niet op de inhoud werd gestuurd maar enkel op de persoon. Probleem is natuurlijk dat de persoon Rutte steeds meer deuken oploopt en om dit nogmaals zo te doen er veel voorwerk gaat zijn in de voorgaande regeerperiode.

Het is wat dat betreft tekenend dat een campagne - die ze pretendeerde niet te voeren - zonder inhoud zo veel resultaat weet te realiseren :+

[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 03-04-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 22:17
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:22:
Rutte voor minister buitenlandse zaken en Sophie Hermans voor minister president!

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
D66 heeft ook op Kaag gefocust, CDA had... Hoekstra... ok, die moesten het van de inhoud hebben. :p

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:22:
Ik gok dat Rutte wat besloten heeft nadat Segers het nieuws naar buiten bracht dat CU niet met Rutte verder wil.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:42:
[...]

Ik gok dat Rutte wat besloten heeft nadat Segers het nieuws naar buiten bracht dat CU niet met Rutte verder wil.
Herhaling van afgelopen dagen?

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:43
https://www.ed.nl/politie...ekker-gaan-doen~a0046549/

Poeh, daar meppen alle VVD mastodonten toch vrij hard en wild in het rond.
Links kan niks en hoeven we niet eens te proberen, Omtzigt kan leuk kritiek leveren maar laat hem zelf maar besturen (leuk geprobeerd Henk Kamp om hem als nog te proberen hem weg te promoveren).

Werkelijk vol op het orgel met getracht elk verwijt aan de VVD om te draaien en terug te kaatsen, men ziet zich kennelijk genoodzaakt tot een flink stukje publieke powerplay om de aandacht zo snel mogelijk elders te leggen met min of meer dezelfde verwijten die de VVD zijn toegekomen. En de journalistiek pent het lustig op als doorgeef luik.

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 03-04-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:45:

Links kan niks en hoeven we niet eens te proberen, Omtzigt kan leuk kritiek leveren maar laat hem zelf maar besturen (leuk geprobeerd Henk Kamp om hem als nog te proberen hem weg te promoveren).
Waarom wil links zo graag Rutte naar rechts duwen? Zo dwingen ze hem een rectste kabinet met VVD PVV CDA VVD JA21 SGP

Weg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
,,Als mevrouw Kaag denkt te kunnen gaan regeren met zeven linkse partijtjes moet ze dat maar lekker gaan doen, schrijf dat maar op. Dan ligt de boel binnen 1,5 jaar op z’n gat, alsjeblieft zeg, kom nou toch.”
Oeh, iemand is zijn zelfbeheersing verloren :P

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06

ultimateharry

Team Slayer:-)

Tja, weet niet wat die lieden beogen, maar als het Rutte helpen zou zijn, dan helpt dit niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
New Yorker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:48:
[...]
Waarom wil links zo graag Rutte naar rechts duwen? Zo dwingen ze hem een rectste kabinet met VVD PVV CDA VVD JA21 SGP
Dus ze zouden minder principieel moeten zijn, omdat jij verwacht dat rechts dat ook zal zijn ?
(na wat rechts in het debat heeft verkondigd zouden ze ook niet meer met Rutte als persoon moeten kunnen regeren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
New Yorker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:48:
[...]

Dan zouden al die rechtse partijen ook door de mand vallen want die hebben de motie van wantrouwen ook gesteund,met uitzondering van het CDA.

De uitgangspositie van het CDA is wat dat betreft ook hetzelfde als die van D66.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 03-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:59

ManiacsHouse

Scheisse!

XWB schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:48:
[...]

Zo dan, de arrogantie laat zich wel zien zo. Weinig respectvol naar andere partijen en een groot deel van de kiezers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
Ben wel benieuwd naar het journaal, zeker als 81% van de VVD'ers nog gewoon Rutte steunt.
Zou wel bizar zijn als dit journaal gaat over een stukje Segers en dan over astrazeneca gaat

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
ultimateharry schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:48:
[...]
Tja, weet niet wat die lieden beogen, maar als het Rutte helpen zou zijn, dan helpt dit niet....
Publieke opinie beinvloeden, die Omtzigt is leuk met kritiek maar kan toch niets verhelpen, daar heb je ervaren bestuurders voor nodig van de VVD en het CDA (niet zo'n stel linkse pipo's die elkaar in 1,5 jaar uit de tent vechten). En natuurlijk een goede primus inter pares ... met 10 jaar staat van dienst en af en toe een onhandigheidje.
Maar dat het kennelijk nodig wordt geacht en ook zo hard en zo massaal, dat lijkt me als je er wat doorheen probeert te kijken toch wel tekenend ... ik zie het als een teken van onzekerheid waarbij alle gebruikelijke middelen en kanalen tegelijk worden ingezet.

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 03-04-2021 11:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Werkelijk vol op het orgel met getracht elk verwijt aan de VVD om te draaien en terug te kaatsen, men ziet zich kennelijk genoodzaakt tot een flink stukje publieke powerplay om de aandacht zo snel mogelijk elders te leggen met min of meer dezelfde verwijten die de VVD zijn toegekomen. En de journalistiek pent het lustig op als doorgeef luik.
Ik dacht dat ik op de Speld terecht was gekomen 8)7 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:18:
We kiezen geen premier. Dat sommige kiezers te stom zijn om dat te beseffen is iets waar we misschien wat mee moeten op de lange termijn maar daar kunnen we in deze formatie niets mee.
Daarom verbaas ik me ook zo over de suggestie dat er nieuwe verkiezingen zouden moeten komen, het VVD programma is niet veranderd. Ze zijn nog niet eens aan de informatie-fase toegekomen en dan zouden we opnieuw moeten gaan stemmen? Puur opportunisme, waarbij de partijen die het hardst om nieuwe verkiezingen roepen wel eens het lid op de neus kunnen krijgen.

De VVD achterban gaat echt niet opeens op Ouwehand of Marijnissen stemmen. Het CDA en D66 als alternatieven staan er ook niet lekker op, verwacht dat vooral Volt, JA21, BBB, PVV, PvdD en Bij1 van nieuwe verkiezingen profiteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
ManiacsHouse schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:51:
[...]

Zo dan, de arrogantie laat zich wel zien zo. Weinig respectvol naar andere partijen en een groot deel de kiezers.
Het laat wel zien waar het probleem van de VVD zit. De VVD gedraagt zich bijna als ware ze de communistische partij in China: geen tegengas gewend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:53
Ik zit klaar op NPO 1. Ben heel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:52:
Ben wel benieuwd naar het journaal, zeker als 81% van de VVD'ers nog gewoon Rutte steunt.
Zou wel bizar zijn als dit journaal gaat over een stukje Segers en dan over astrazeneca gaat
Dus 1/5 van de VVD achterban loopt weg. Dat is niet niks. Zetel of 6/7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Egocentrix

Egocentrix

Parttime zeurkous

Teeven noemt het "Een minder momentje. Maar geen reden om in de hoek te gaan staan."
Als dit nou het enige 'momentje' was geweest had hij nog een punt gehad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:53
D-e-n schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:53:
[...]

Het laat wel zien waar het probleem van de VVD zit. De VVD gedraagt zich bijna als ware ze de communistische partij in China: geen tegengas gewend....
Wat een onzin. Om een Nederlandse politieke partij te vergelijken met de communistische partij in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Het leest zo ontzettend weg als dat het Rutte overkomen is maar er niets/weinig aan heeft kunnen doen. Het is hem overkomen, dat hij in een positie is gedreven terwijl dat wellicht niet helemaal eerlijk is. De "karaktermoord" die plaatsvind komt vast niet door zijn handelen.

Is de controle weg aan het glippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Bean77 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:52:
Jij doelt op dit wellicht:

Maar ondertussen is er ook dit:
hoevenpe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:53:
De VVD achterban gaat echt niet opeens op Ouwehand of Marijnissen stemmen.
Of het om die partijen gaat weet ik niet, maar zie hierboven, m.n. de tweede link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06

ultimateharry

Team Slayer:-)

Egocentrix schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:55:
Teeven noemt het "Een minder momentje. Maar geen reden om in de hoek te gaan staan."
Als dit nou het enige 'momentje' was geweest had hij nog een punt gehad...
Tja Fred “de bonnetjes” Teeven kijkt hier natuurlijk op zijn manier naar ;)

Niet perse de endorsement die je nu wil hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
Teeven-deal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
horizon1978 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:53:
[...]

Dus 1/5 van de VVD achterban loopt weg. Dat is niet niks. Zetel of 6/7.
Waar staat dat 1/5 geen VVD meer zou stemmen? Zoals @hoevenpe al eerder schreef verwacht ik weinig veranderingen als er nieuwe verkiezingen gehouden zouden worden (wat niet gaat gebeuren). Denk dat D66 en CDA veel meer te verliezen hebben.

Als Rutte geen minister president meer zal zijn dan zal er gekeken worden aan bijvoorbeeld Schippers en co. Als Rutte de blokade is en die weg zou zijn dan is VVD nog steeds met grote afstand de grootste partij en die levert doorgaans toch de min pres.
Ik denk alleen niet dat we er op vooruit gaan met een andere min pres dan Rutte, maar goed we'll see.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
XWB schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:48:
De stijl van onze buschauffeur is weer ouderwets, maar hij heeft wel een punt: VVD/PVV/FvD/Ja21/BBB/SGP hebben samen 66 zetels. Bij1 en 50+ zie ik niet regeren en bij DENK heb ik gezien de invloed van Turkije ook grote twijfels.

Dan hou je een potpourri van partijen over die maar één gezamenlijk standpunt delen: Mark is stom. Hoe CDA/CU en PvdD een compromis over de veestapel zouden kunnen vinden is mij een raadsel. Voor de VVD is oppositie een 'blessing in disguise', in alle rust een nieuwe leider zoeken en de rest elkaar de tent uit laten vechten. Dan staan ze in 2022 of 2023 weer in het middelpunt van de macht.

Pagina: 1 ... 82 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/