De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.281 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
nog steeds actueel

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:32:
[...]

Je doet nu net alsof het laten zien van die stukken het probleem is. Het probleem is hetgeen er in die stukken staat. Het probleem dat hetgeen er in de stukken staat niet klopt met wat Rutte ons voorhield.

Dat de verkenners er ook een puinhoop van hebben gemaakt maakt niet dat het niet om Rutte draait. Het laten zien van die stukken was feitelijk een zegen want het geeft inkijk in wat er gebeurt.
Ook wat er in die stukken stond was niet echt het probleem. Dat was vooral de waan van de dag met als catalysator het optreden van Rutte.

Het echte probleem was dat de verkenning en de informatievoorziening daarover in deze fase erg slecht geregeld is. Dat gaat vanzelf en komt wel goed. Nou niet dus. Sinds 2012 de verantwoordelijkheid van de kamer, op eigen verzoek. Teleurstellend dat juist zo weinig er op gericht was om dat concreet te verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
sambalbaj schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:05:
Het echte probleem was dat de verkenning en de informatievoorziening daarover in deze fase erg slecht geregeld is.
Het was geen echte verkenning, hooguit het verzamelen van argumenten om op een plausibele wijze bij de vooraf bekokstoofde combinatie uit te komen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

mr_petit

opperprutser

Russel88 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:11:
[...]
Aangeboden krijgen misschien wel, accepteren is iets anders.
Ik zie Omtzigt niet snel een minister post accepteren onder Rutte 4. Onderdeel zijn van het kliekje dat hem al die jaren heeft tegengewerkt....
Ik denk dat in de periode dat Kaag niet in de media verscheen om op het Ollongren drama te reageren, en Rutte voor haar het woord deed, zij druk koffie zat te drinken in Enschede om deze explosieve situatie te onderhandelen (dat is haar expertise :P ) en wat er moet gebeuren om er uit te komen. Wat wil Omtzigt. Wat wil hij zien in een nieuw kabinet.

Maar het is inderdaad allemaal volledig speculatief. Niemand hier heeft bij die gesprekken gezeten, en er is ZEKER niets op papier gezet :D
Dus elke uitspraak hierover is natuurlijk speculatief, tenzij je Kaag of Rutte heet.
Maar zoals ik het zie is dit best knap in elkaar gezet dat Rutte alle schuld naar zich toe getrokken had (in de hele aanloop kwam ook opeens naar boven dat de uitspraak van Rutte kwam, dat hij dingen vergeten is, dat hij 'toevallig' eerder werd ingelicht dan de rest van de kamer etc etc), en dat Kaag het vuur achter de schermen geblust heeft.
Maar we zullen zien wat de toekomst brengt.
Welk kabinet er komt, en waar Hoekstra en Omtzigt terecht komen.
Ik ben echt benieuwd. Ik kan m'n lachen denk ik niet bedwingen als ze daadwerkelijk beide een fikse post krijgen :P

Als het allemaal zo gaat als dat ik voorspel dat het gaat, is links wel volledig in z'n hemd gezet.
Ik vraag me ook af wat ze eraan hadden kunnen doen als dit waarheid is (en of het spelletje altijd zo gespeeld wordt).
Hadden ze van tevoren (voor de verkiezingen) overleg moeten voeren, en op de dag dat de uitslag er was gelijk Kaag moeten opbellen met het voorstel dat als ze Rutte links laat liggen, ze de volledige steun van PVDA/SP/GL/PVDD/CDA/CU zou krijgen en dat zij MP zou worden?
Misschien hebben ze wel zo'n soort plan maar hadden ze minder partijen in die samenzwering?

Maar het is raar dat gisteren een motie van afkeuring (welke gewoon niet zo heel veel zegt), nb ingediend door D66 en CDA samen, het heel makkelijk haalt, maar komt er een motie van wantrouwen, dan stemt gelijk D66, CDA en CU tegen.
Die motie van wantrouwen was m.i. nodig omdat dan WA het ontslag dan wel moet accepteren.

We zullen zien ;)
ik ben benieuwd hoe lang de formatie gaat duren en welke dingen ze gaan bedenken om toch eerst met andere partijen in zee proberen te gaan (dat zijn Kaag en Hoekstra nu verplicht) om alsnog bij Rutte uit te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2021 21:22 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
Inderdaad een helder verhaal van haar, wat ze toch in best korte maar concrete zinnen weet toe te lichten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:20:
[...]
ze de volledige steun van PVDA/SP/GL/PVDD/CDA/CU zou krijgen en dat zij MP zou worden?
Ik denk dat er alle motivatie is om dit nu serieus te verkennen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Weet niet of deze al gedeeld was:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v0K5UUc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat er alle motivatie is om dit nu serieus te verkennen.
Ja dat zullen ze ook gaan doen (zowel CDA als D66 zijn dit moreel verplicht), en ik denk dat het stuk gaat lopen en er als nog VVD/D66/CDA/CU uit komt.
Maar ik ben benieuwd.
Ik denk dat er niet zo vaak gespeculeerd is op een toekomstige samenstelling als nu, zo vroeg in het informatietraject (want dat is/was het nog wel)

Jammer dat vooralsnog zo weinig mensen hier de gok durven te nemen en hun voorspelling ook daadwerkelijk hier op schrift stellen :P
Ik heb er geen moeite mee; ik ben ook niet bang om nat te gaan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik denk dat in de periode dat Kaag niet in de media verscheen om op het Ollongren drama te reageren, en Rutte voor haar het woord deed, zij druk koffie zat te drinken in Enschede om deze explosieve situatie te onderhandelen (dat is haar expertise :P ) en wat er moet gebeuren om er uit te komen. Wat wil Omtzigt. Wat wil hij zien in een nieuw kabinet.

Maar het is inderdaad allemaal volledig speculatief. Niemand hier heeft bij die gesprekken gezeten, en er is ZEKER niets op papier gezet :D
Dus elke uitspraak hierover is natuurlijk speculatief, tenzij je Kaag of Rutte heet.
Maar zoals ik het zie is dit best knap in elkaar gezet dat Rutte alle schuld naar zich toe getrokken had (in de hele aanloop kwam ook opeens naar boven dat de uitspraak van Rutte kwam, dat hij dingen vergeten is, dat hij 'toevallig' eerder werd ingelicht dan de rest van de kamer etc etc), en dat Kaag het vuur achter de schermen geblust heeft.
Ik ben echt benieuwd. Ik kan m'n lachen denk ik niet bedwingen als ze daadwerkelijk beide een fikse post krijgen :P

Als het allemaal zo gaat als dat ik voorspel dat het gaat, is links wel volledig in z'n hemd gezet.
Ik vraag me ook af wat ze eraan hadden kunnen doen als dit waarheid is (en of het spelletje altijd zo gespeeld wordt).
Hadden ze van tevoren (voor de verkiezingen) overleg moeten voeren, en op de dag dat de uitslag er was gelijk Kaag moeten opbellen met het voorstel dat als ze Rutte links laat liggen, ze de volledige steun van PVDA/SP/GL/PVDD/CDA/CU zou krijgen en dat zij MP zou worden?
Misschien hebben ze wel zo'n soort plan maar hadden ze minder partijen in die samenzwering?

Maar het is raar dat gisteren een motie van afkeuring (welke gewoon niet zo heel veel zegt), nb ingediend door D66 en CDA samen, het heel makkelijk haalt, maar komt er een motie van wantrouwen, dan stemt gelijk D66, CDA en CU tegen.
Die motie van wantrouwen was m.i. nodig omdat dan WA het ontslag dan wel moet accepteren.

We zullen zien ;)
ik ben benieuwd hoe lang de formatie gaat duren en welke dingen ze gaan bedenken om toch eerst met andere partijen in zee proberen te gaan (dat zijn Kaag en Hoekstra nu verplicht) om alsnog bij Rutte uit te komen.
Ik denk dat je eerder voorspelling van VVD/D66/CDA/CU dichter bij de waarheid zit en dan niet met Kaag als PM. Rutte heeft Kaag uit de wind gehouden door de schuld op zich te nemen en dus heeft Kaag nu een schuld aan Rutte. Dat betekend meteen ook dat ze haar wens om meer op links te gaan met de formatie kan inleveren, eigenlijk wilde D66 niet met de CU maar met een linkse partij. Die wens kunnen ze nu wel inleveren.

Slim gespeeld van Rutte, niet netjes maar wel slim. Mevrouw Kaag krijgt gelijk een koekje van machtspolitiek voor haar kiezen van de meester.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De coalitie heeft gisteren gewonnen, maar de Nederlander heeft verloren.

Ben er oprecht verdrietig over. D66 gestemd voor een progressief, meer links kabinet. Iets wat ze vaak zat hebben geroepen.

En dat uit zich op deze manier... door Rutte weer in het zadel te helpen. Zelfs na een wanvertoning al deze.. Heb nog nooit zoveel spijt gehad van mijn stem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

AndereKoekoek schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:39:
De coalitie heeft gisteren gewonnen, maar de Nederlander heeft verloren.

Ben er oprecht verdrietig over. D66 gestemd voor een progressief, meer links kabinet. Iets wat ze vaak zat hebben geroepen.

En dat uit zich op deze manier... door Rutte weer in het zadel te helpen. Zelfs na een wanvertoning al deze.. Heb nog nooit zoveel spijt gehad van mijn stem.
Dat hebben er zoveel, afgelopen week al vóór het debat begon. :P

Vond de oppositie gisteren wel echt een verademing. En ik denk dat ik voor velen spreek dat die bij de volgende verkiezingen op een (huidige) oppositiepartij ga stemmen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:20
Indoubt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat je eerder voorspelling van VVD/D66/CDA/CU dichter bij de waarheid zit en dan niet met Kaag als PM. Rutte heeft Kaag uit de wind gehouden door de schuld op zich te nemen en dus heeft Kaag nu een schuld aan Rutte. Dat betekend meteen ook dat ze haar wens om meer op links te gaan met de formatie kan inleveren, eigenlijk wilde D66 niet met de CU maar met een linkse partij. Die wens kunnen ze nu wel inleveren.

Slim gespeeld van Rutte, niet netjes maar wel slim. Mevrouw Kaag krijgt gelijk een koekje van machtspolitiek voor haar kiezen van de meester.
Jep, ze moet nog leren om niet alleen voor haar eigen partij te praten maar om ook het grotere geheel te zien.
Daar is ze de afgelopen dagen mee door de mand gevallen.

Meest verstandige compromis is nog steeds Rutte als premier en over een jaar of 2 als de crisis over is voordragen voor een Europese functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:11
[...]

Een motie van afkeuring is volgens mij erg hard en geen vlees noch vis. Samen met de gesproken woorden betekent dit per saldo het einde van de kansen op een nieuwe termijn van Rutte. Notabene Wilders, geen fan van D66, gaf ook deze inschatting. Zowel het CDA, D66 en CU kunnen niet meer geloofwaardig met Rutte door. Theoretisch kan het wel en Rutte houdt vol dat het kan. Maar Kaag kan niet zonder gezichtsverlies door met Rutte als premier.

Een motie van wantrouwen had onvermijdelijk nieuwe verkiezingen opgeleverd. Tel maar na, Rutte weg, VVD ministers weg, acute leiderschapcrisis.

Wellicht krijgen we nu ook nieuwe verkiezingen, maar kan het íets ordentelijker verlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Laguna

Connaisseur

mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:35:
[...]

Jammer dat vooralsnog zo weinig mensen hier de gok durven te nemen en hun voorspelling ook daadwerkelijk hier op schrift stellen :P
Ik heb er geen moeite mee; ik ben ook niet bang om nat te gaan :)
Wat voor coalitie het gaat worden is niet langer interessant na wat er gister allemaal gebeurd is. De burger heeft verloren alleen lijken bepaalde mensen dat niet te beseffen.

Volgens mij begrijpt niet iedereen wat een motie van wantrouwen voor gevolgen heeft. Rutte zou daarmee louter z'n functie als demissionair premier moeten neerleggen, waardoor er een tijdelijke vervanger ingezet zal moeten worden. Rutte blijft gewoon fractievoorzitter in de kamer. Voor de overige demissionaire VVD ministers heeft het al helemaal geen gevolgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Laguna op 02-04-2021 22:01 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
De VVD achterban is wel heel goed in excuses verzinnen voor z'n gedrag... (die conclusie trek ik bij kijken van nieuwsuur en Volkskrant interviews).

[ Voor 33% gewijzigd door Basekid op 02-04-2021 21:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
man man man...hoe Henk Kamp nu bij Nieuwsuur ff z'n arm diep bij Mark inbrengt.

Eigenlijk stelt 't niets voor gisteren...

[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 02-04-2021 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-10 18:55
Basekid schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:50:
De VVD achterban is wel heel goed in excuses verzinnen voor z'n gedrag...
Ja dit is wel een enorm slecht interview bij Nieuwsuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Basekid schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:50:
De VVD achterban is wel heel goed in excuses verzinnen voor z'n gedrag... (die conclusie trek ik bij kijken van nieuwsuur en Volkskrant interviews).
Dat doen ze al jaren. Niets nieuws onder de zon.

Zolang de gemiddelde Nederlander 1x per jaar op vakantie kan gaan, smartphone elke twee jaar kan aanschaffen en niet verder dan hun eigen voordeur kijken zal dit ook niet veranderen.

Maar kan je dit de gemiddelde Nederlander wel kwalijk nemen?

Sinds jaren 80 is men erachter gekomen dat men de middenklasse net genoeg moet pleasen om geen complete verkiezingsverassing te krijgen.

De laatste keer was na de dood van Pim Fortuyn. Onvoorziene omstandigheden.

Asimov / Foundation in het klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

_Bailey_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:50:
man man man...hoe Henk Kamp nu bij Nieuwsuur ff z'n arm diep Mark inbrengt.

Eigenlijk stelt 't niets voor gisteren...
Zo ook Frits Hoefnagel bij de nieuwe maan, volop bagatelliseren.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Rutte heeft Kaag uit de wind gehouden door de schuld op zich te nemen en dus heeft Kaag nu een schuld aan Rutte.
Zo zie ik dat niet. Hij heeft het woord gevoerd namens Kaag en daarmee haar mee willen trekken in zijn val. Hij heeft dingen geroepen ook namens Kaag, waarvan hij zeer zeker kon weten dat ze er niet achter zou staan. Bijv. de weigering om een debat te willen, de stelling dat er niks gezegd is over Omtzigt (wat Kaag ook niet had gedaan, Rutte wel). Kaag heeft ook in het debat erkent dat het een fout was niet sneller Rutte op zijn plek te zetten wat betreft die misinformatie die hij ook namens haar uitsprak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:57:
[...]

Zo ook Frits Hoefnagel bij de nieuwe maan, volop bagatelliseren.
Zegt natuurlijk genoeg over de diepgewortelde cultuur binnen de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:30

Amphiebietje

In de blubber

Off-topic: Toen ik schertsend zoiets voorstelde in het coronaforum werd mijn bericht weggemodereerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:56:
[...]

Dat doen ze al jaren. Niets nieuws onder de zon.

Zolang de gemiddelde Nederlander 1x per jaar op vakantie kan gaan, smartphone elke twee jaar kan aanschaffen en niet verder dan hun eigen voordeur kijken zal dit ook niet veranderen.

Maar kan je dit de gemiddelde Nederlander wel kwalijk nemen?

Sinds jaren 80 is men erachter gekomen dat men de middenklasse net genoeg moet pleasen om geen complete verkiezingsverassing te krijgen.

De laatste keer was na de dood van Pim Fortuyn. Onvoorziene omstandigheden.

Asimov / Foundation in het klein.
Ik ben drie keer aan die boeken begonnen en kwam er niet doorheen 😋
Misschien een 4e keer proberen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:30

Amphiebietje

In de blubber

DeKever schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:49:
[...]

Een motie van afkeuring is volgens mij erg hard en geen vlees noch vis. Samen met de gesproken woorden betekent dit per saldo het einde van de kansen op een nieuwe termijn van Rutte. Notabene Wilders, geen fan van D66, gaf ook deze inschatting. Zowel het CDA, D66 en CU kunnen niet meer geloofwaardig met Rutte door. Theoretisch kan het wel en Rutte houdt vol dat het kan. Maar Kaag kan niet zonder gezichtsverlies door met Rutte als premier.
Natuurlijk kan Kaag door met Rutte, dat is een kwestie van doen waar D66 goed in is: A zeggen, en B doen. Plus natuurlijk de nieuw gevonden strategie van selectief vergeten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:59:
[...]

Off-topic: Toen ik schertsend zoiets voorstelde in het coronaforum werd mijn bericht weggemodereerd..
offtopic:
Het zou zeker niet misstaan in het slowchat topic daar. In het langlopende topic is de sfeer al enige tijd verre van gezond. Ik heb er ook wat afstand van genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:01:
[...]

Natuurlijk kan Kaag door met Rutte, dat is een kwestie van doen waar D66 goed in is: A zeggen, en B doen. Plus natuurlijk de nieuw gevonden strategie van selectief vergeten. :/
Ik verwacht inderdaad dat dat hetgene is wat er gaat gebeuren. Oude samenstelling zoals voorheen met wat meer D66 poppetjes en wat minder CDA poppetjes. D66 gaat wel steeds meer op de VVD lijken maar dat deden ze de afgelopen 4 jaar eigenlijk ook al.

Het heeft ze electoraal dan misschien geen windeieren gelegd maar datgene waar D66 voor stond lijkt er dan ook niet meer te zijn.

Wat ik vervelende vindt is dat al die partijen steeds meer luisteren naar de externe consultatie voor advies en beleid. Dat zijn de mensen die we niet kiezen maar blijkbaar een grotere invloed hebben dan de kiezer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Stemmen op D66 us in feite hetzelfde als stemmen op de VVD. Ze zijn niet meer los van elkaar te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
Indoubt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik verwacht inderdaad dat dat hetgene is wat er gaat gebeuren. Oude samenstelling zoals voorheen met wat meer D66 poppetjes en wat minder CDA poppetjes. D66 gaat wel steeds meer op de VVD lijken maar dat deden ze de afgelopen 4 jaar eigenlijk ook al.

Het heeft ze electoraal dan misschien geen windeieren gelegd maar datgene waar D66 voor stond lijkt er dan ook niet meer te zijn.

Wat ik vervelende vindt is dat al die partijen steeds meer luisteren naar de externe consultatie voor advies en beleid. Dat zijn de mensen die we niet kiezen maar blijkbaar een grotere invloed hebben dan de kiezer.
Onder Pechthold was het al dat D66 steeds meer op de VVD lijkt.
Toen ze jaren geleden met het afschaffen van het referendum kwamen, was het voor mij al helemaal over, want dan ben je democratisch in je naam het überhaupt niet waard! Dat was tevens ook nog is Ollongren :+
https://www.businessinsid...affen-van-het-referendum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:50
[...]

Notabene Wilders, geen fan van D66, gaf ook deze inschatting. Zowel het CDA, D66 en CU kunnen niet meer geloofwaardig met Rutte door. Theoretisch kan het wel en Rutte houdt vol dat het kan. Maar Kaag kan niet zonder gezichtsverlies door met Rutte als premier. .
Ja, hehe. Dit is koren op de molen van Wilders, als D66 toch in Rutte-4 terecht komt kan hij ze hiermee tot het einde der tijden om de oren slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:49:
[...]
Wat voor coalitie het gaat worden is niet langer interessant na wat er gister allemaal gebeurd is.
Ze gaan toch 4 jaar lang bepalen wat er in dit land gebeurt. Dat lijkt mij interessant.
Volgens mij begrijpt niet iedereen wat een motie van wantrouwen voor gevolgen heeft. Rutte zou daarmee louter z'n functie als demissionair premier moeten neerleggen, waardoor er een tijdelijke vervanger ingezet zal moeten worden. Rutte blijft gewoon fractievoorzitter in de kamer. Voor de overige demissionaire VVD ministers heeft het al helemaal geen gevolgen.
Dat klopt. als de motie van wantrouwen erdoor was gekomen, dan had WA het ontslag van Rutte moeten accepteren. De motie was gericht op rutte.
Maar, je kan Rutte als nog wegkrijgen door een interim kabinet te vormen. Die vervangt het complete kabinet. Moet je wel een meerderheid hebben in de 2e kamer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...] Samen met de gesproken woorden betekent dit per saldo het einde van de kansen op een nieuwe termijn van Rutte.
Wat is dan jouw voorspelling voor het nieuwe kabinet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Helixes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:47:
Bijna 2 miljoen mensen hebben op Rutte gestemd - bijna één op de vijf (bron).

Welnu, mensen, hier is waar jullie voor gekozen hebben....
Die is makkelijk te spinnen: 11 miljoen kiesgerechtigden hebben daarentegen niet op Rutte gestemd ;)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:24:
[...]

Die is makkelijk te spinnen: 11 miljoen kiesgerechtigden hebben daarentegen niet op Rutte gestemd ;)
hij heeft nog steeds meeste stemmen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[...]

eigenlijk wilde D66 niet met de CU maar met een linkse partij.
In mijn ogen is CU een linkse partij ;) , maar ik had, voor deze affaire ergens al een keer de voorspelling gedaan voor een VVD/D66/CDA/PVDA kabinet.
Dàt was mijn voorspelling vóór de kwestie Ollongren.
Deze partijen kennen elkaar heel goed, hebben zó vaak samengewerkt, en het PVDA heeft bij de vorige verkiezingen verloren en is bewust de oppositie in gegaan, maar het nettoresultaat is exact 0. Dan kan je beter gaan regeren als het toch niets uitmaakt :P
Dat leek mij een logische gedachte.

Wat mij nu vooral interesseert is: hoe is de CU erbij gekomen?
Het was natuurlijk ook voor de kwestie Ollongren duidelijk dat VVD en D66 samen willen, dat CDA er eigenlijk bij moet, en dan nog 1 partij voor de meerderheid.
CDA heeft een key positie. Ik denk dat die nóg minder met GL willen dan de VVD, vanwege de belangen van boeren.
Dat er een motie van wantrouwen zou komen, dat zat er natuurlijk dik in. Dat wist iedereen, al heel vroeg.
Die kans was gewoon heel groot.
Dus Rutte/Kaag moesten al een meerderheidssteun vinden. Die zijn dus gaan polsen.
Eerst natuurlijk het CDA weer heel lijmen (iedereen heet z'n prijs, we zullen zien hoeveel ministers die krijgen), maar dan...
Wie dan?
Ik vraag me af hoe dat gaat. Is het PVDA benaderd en hebben ze nee gezegd?
Of heeft het CU zèlf D66 en VVD benaderd? (als in: "als jullie beide het cda meekrijgen, kunnen jullie op onze steun rekenen als er plaats voor ons is"). Rutte is glad als een aal, maar dat betekent niet dat andere politici dat ook niet kunnen zijn :+ (ik ken de CU er niet goed genoeg voor)
Zelf dacht ik gisteren in debat: die Klaver loopt Rutte enorm te sparen, hij was erg mild in z'n uitspraken.
Een soort van lijmpoging. Maar wel tegen gestemd. Hij moet wel, vanwege de achterban. Dus zijn hand is geforceerd. Ik denk dat de VVD/D66 dat ook al op voorhand wist. Die motie van wantrouwen mag er niet komen en er kan niet op GL vertrouwd worden omdat Klaver dan zelfmoord pleegt voor z'n achterban.

Dus ik vraag me af wat er gebeurd is dat de CU daar is gekomen ipv de PVDA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Zelf wilde ik dat JA21 mee deed maar nu kom ik erop terug omdat Rutte nu een tijdbom is en iedereen die met hem meedoet neer kan storten. Of het nou CU is of GroenLinks is ze hebben genoeg opties onder de partij kartel

[ Voor 22% gewijzigd door New Yorker op 02-04-2021 22:40 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:42
[...]

We zullen zien ;)
Dit gaat voor mij iets te ver. Waarom zou Kaag zo ver gaan om weer met de CDA en CU te regeren met de VVD.
Feit is wel dat dit de meest logische coalitie is na de poppenkast van gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:21:
[...]

Ze gaan toch 4 jaar lang bepalen wat er in dit land gebeurt. Dat lijkt mij interessant.
Het is niet interessant omdat er niets gaat veranderen. Gewoon dezelfde machtspolitiek als we al jarenlang hebben. Het is wachten op het volgende schandaal waar men geen actieve herinnering aan heeft.
[...]

Dat klopt. als de motie van wantrouwen erdoor was gekomen, dan had WA het ontslag van Rutte moeten accepteren. De motie was gericht op rutte.
Maar, je kan Rutte als nog wegkrijgen door een interim kabinet te vormen. Die vervangt het complete kabinet. Moet je wel een meerderheid hebben in de 2e kamer natuurlijk.
Dat is natuurlijk totaal onrealistisch op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Russel88 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:42:
[...]
Dit gaat voor mij iets te ver. Waarom zou Kaag zo ver gaan om weer met de CDA en CU te regeren met de VVD.
Omdat de kans anders groot is dat er nieuwe verkiezingen komen.
De partijen die dat het minst willen zijn m.i. D66 (gaat veel zetels verliezen, want dan komt er natuurlijk een campagne waarbij Rutte erop zal hameren dat het evenveel de schuld van D66 is), en het CDA.
Bij het CDA kunnen 2 dingen gebeuren:
- Omtszigt begint voor zichzelf en neemt een aantal andere cda'ers mee, en krijgt heel veel steunzetels van andere partijen
- De strijd om het lijsttrekkerschap binnen het cda gaat zich herhalen tussen Hoekstra en Omtzigt. Dat wil Hoekstra echt niet.

Let wel, dit is van tevoren bedacht. dus als D66 VVD niet zou steunen, had Rutte zich niet als zondebok opgeworpen. Alles wat Rutte gisteren zei, was zó klungelig dat het wel bijna geënsceneerd moet zijn.

Maar mijn vraag is dus vooral, waarom staat de CU hier en niet het PVDA. Want dat zou een oplossing bieden voor zowel D66, als CDA (die een keypositie heeft), en toch ook wel de VVD.
(is de PVDA gepolst en heeft nee gezegd, of is de CU zèlf naar VVD/D66 gestapt? In mijn kleine complottheorie: zijn die gasten zó glad :P ))

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:48:
[...]

Dat is natuurlijk totaal onrealistisch op dit moment.
Dat is het ook, maar staatskundig gezien bestaat de mogelijkheid. Dat is het enige wat ik eigenlijk wou zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:51:
[...]

Omdat de kans anders groot is dat er nieuwe verkiezingen komen.
De partijen die dat het minst willen zijn m.i. D66 (gaat veel zetels verliezen, want dan komt er natuurlijk een campagne waarbij Rutte erop zal hameren dat het evenveel de schuld van D66 is), en het CDA.
Bij het CDA kunnen 2 dingen gebeuren:
- Omtszigt begint voor zichzelf en neemt een aantal andere cda'ers mee, en krijgt heel veel steunzetels van andere partijen
- De strijd om het lijsttrekkerschap binnen het cda gaat zich herhalen tussen Hoekstra en Omtzigt. Dat wil Hoekstra echt niet.

Let wel, dit is van tevoren bedacht. dus als D66 VVD niet zou steunen, had Rutte zich niet als zondebok opgeworpen. Alles wat Rutte gisteren zei, was zó klungelig dat het wel bijna geënsceneerd moet zijn.

Maar mijn vraag is dus vooral, waarom staat de CU hier en niet het PVDA. Want dat zou een oplossing bieden voor zowel D66, als CDA (die een keypositie heeft), en toch ook wel de VVD.
Nieuwe verkiezingen gebeuren nog lang niet.
Een nieuwe strijd tussen Hoekstra en Omtzigt - nee die race is wel gelopen. Omtzigt gaat zich niet meer in die strijd mengen. Het afsplitsen is natuurlijk een mogelijkheid, echter denk ik dat hij weet, als hij die 5 zetels meeneemt, natuurlijk nog moet invullen en capaciteit in gaat leveren waarin hij juist zo sterk is. Kritisch controleren. Dit gegeven gaat hij niet opgeven. Bedoel het is niet de eerste keer dat hij een mes in de rug krijgt bij het CDA. Ik verwacht ook wel dat hij zijn positie gewoon inneemt en zoals ze zeggen in de kamer; "We gaan weer over tot de order van de dag".

Als laatste dat het bedacht is, is in mijn ogen ook wel een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:58:
[...]

Nieuwe verkiezingen gebeuren nog lang niet.
Een nieuwe strijd tussen Hoekstra en Omtzigt - nee die race is wel gelopen. Omtzigt gaat zich niet meer in die strijd mengen. Het afsplitsen is natuurlijk een mogelijkheid, echter denk ik dat hij weet, als hij die 5 zetels meeneemt, natuurlijk nog moet invullen en capaciteit in gaat leveren waarin hij juist zo sterk is. Kritisch controleren. Dit gegeven gaat hij niet opgeven. Bedoel het is niet de eerste keer dat hij een mes in de rug krijgt bij het CDA. Ik verwacht ook wel dat hij zijn positie gewoon inneemt en zoals ze zeggen in de kamer; "We gaan weer over tot de order van de dag".

Als laatste dat het bedacht is, is in mijn ogen ook wel een feit.
Dus jij denkt niet dat er een VVD/D66/CDA/CU kabinet komt, en dat zeker Omtzigt daar geen plaats in zal hebben?
Wat is jouw voorspelling dan? (ik ben echt serieus geïnteresseerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:20
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:36:
[...]

In mijn ogen is CU een linkse partij ;) , maar ik had, voor deze affaire ergens al een keer de voorspelling gedaan voor een VVD/D66/CDA/PVDA kabinet.
Dàt was mijn voorspelling vóór de kwestie Ollongren.
Deze partijen kennen elkaar heel goed, hebben zó vaak samengewerkt, en het PVDA heeft bij de vorige verkiezingen verloren en is bewust de oppositie in gegaan, maar het nettoresultaat is exact 0. Dan kan je beter gaan regeren als het toch niets uitmaakt :P
Dat leek mij een logische gedachte.

Wat mij nu vooral interesseert is: hoe is de CU erbij gekomen?
Het was natuurlijk ook voor de kwestie Ollongren duidelijk dat VVD en D66 samen willen, dat CDA er eigenlijk bij moet, en dan nog 1 partij voor de meerderheid.
CDA heeft een key positie. Ik denk dat die nóg minder met GL willen dan de VVD, vanwege de belangen van boeren.
Dat er een motie van wantrouwen zou komen, dat zat er natuurlijk dik in. Dat wist iedereen, al heel vroeg.
Die kans was gewoon heel groot.
Dus Rutte/Kaag moesten al een meerderheidssteun vinden. Die zijn dus gaan polsen.
Eerst natuurlijk het CDA weer heel lijmen (iedereen heet z'n prijs, we zullen zien hoeveel ministers die krijgen), maar dan...
Wie dan?
Ik vraag me af hoe dat gaat. Is het PVDA benaderd en hebben ze nee gezegd?
Of heeft het CU zèlf D66 en VVD benaderd? (als in: "als jullie beide het cda meekrijgen, kunnen jullie op onze steun rekenen als er plaats voor ons is"). Rutte is glad als een aal, maar dat betekent niet dat andere politici dat ook niet kunnen zijn :+ (ik ken de CU er niet goed genoeg voor)
Zelf dacht ik gisteren in debat: die Klaver loopt Rutte enorm te sparen, hij was erg mild in z'n uitspraken.
Een soort van lijmpoging. Maar wel tegen gestemd. Hij moet wel, vanwege de achterban. Dus zijn hand is geforceerd. Ik denk dat de VVD/D66 dat ook al op voorhand wist. Die motie van wantrouwen mag er niet komen en er kan niet op GL vertrouwd worden omdat Klaver dan zelfmoord pleegt voor z'n achterban.

Dus ik vraag me af wat er gebeurd is dat de CU daar is gekomen ipv de PVDA :)
Meest logische verklaring is dat Christen Unie het spel tactisch speelt.
Ze zeggen dat ze vanwege de crisis nu geen motie van wantrouwen willen steunen.

Ongemerkt blijven ze daardoor als enige logische coalitiepartner over waardoor ze D66 klem zetten op medisch gebied. Win Win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

D-dark schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:01:
[...]
Ongemerkt blijven ze daardoor als enige logische coalitiepartner over waardoor ze D66 klem zetten op medisch gebied. Win Win situatie.
Ja en misschien nog wel meer.
Die steun van zowel CU als CDA bij de motie van wantrouwen zal duur betaald worden (als dat tot een kabinet leidt)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2021 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:00:
[...]

Dus jij denkt niet dat er een VVD/D66/CDA/CU kabinet komt, en dat zeker Omtzigt daar geen plaats in zal hebben?
Gezien de motie van wantrouwen die door je genoemde 4 partijen niet gesteund werd denk ik dat die motie de formatie een lichtjaar vooruit heeft geholpen.
Deze 4 partijen worden het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Delerium schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:03:
[...]
denk ik dat die motie de formatie een lichtjaar vooruit heeft geholpen.
Bij Lubach lieten ze toch al zo'n fragment zien dat Rutte het absoluut niet hoopte dat de formatie weer zo lang zou duren als in 2017?
Mission accomplished :+ 8)7 :D
(zonder gekheid, de formatie gaat denk ik gewoon lang duren want ze gaan alle mogelijkheden onderzoeken om uiteindelijk toch uit te komen bij VVD/D66/CDA/CU: dat nou juist die laatste optie die ze gaan onderzoeken het toch uiteindelijk wordt..... wie had dat nou gedacht :z )

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2021 23:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:47
Russel88 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:11:
[...]

Aangeboden krijgen misschien wel, accepteren is iets anders.
Ik zie Omtzigt niet snel een minister post accepteren onder Rutte 4. Onderdeel zijn van het kliekje dat hem al die jaren heeft tegengewerkt....

Alhoewel Kamp een kick off heeft gedaan om hem te beschadigen, als hij geen ministerspost accepteert.
Kamp is dan ook lid van hetzelfde machtsclubje.

De boodschap richting Omtzigt lijkt te zijn: 'put up our shut up'.

Maar dat is meer een boodschap richting de buitenwereld. In de hoop dat zijn populariteit vermindert als het frame dat hij geen verantwoordelijkheid zou willen nemen aanslaat.

Maar hij (en de meesten hier) weten wel beter. Op het moment dat hij minister zou worden wordt hij ingekapseld. Dan heeft hij geen tijd en positie meer om lastige vragen te stellen over het systeem, want dan is hij het systeem.

Hij heeft als kamerlid meer voor elkaar gekregen dan als minister - of zelfs als minister-president - ooit had kunnen doen. Of tenminste... hij heeft tot nu toe alleen dingen aan het licht gebracht. Het is nu aan het echelon daarboven om daar iets mee te doen, of het 'vlammetje' Omtzigt succesvol te doven.

Dat laatste lukt echter nog niet bepaald. En dat eerste ook niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:00:
[...]

Ik weet natuurlijk niks zeker, Den Haag is natuurlijk onvoorspelbaar. Dat was gisteren ook wel weer zichtbaar.
Mijn twijfels over je kabinet zijn in mijn ogen CDA en CU. CU omdat die ook in de vorige formatie enorm op de vingers zijn getikt door hun achterban over voltooid leven wat D66 slim speelde. Ik vraag me af of dat deze ronde weer kan doen en op dit moment heeft D66 natuurlijk een nog sterkere positie op dit moment.

CDA is voor mij op dit moment verder een raadsel. Eigenlijk is er gisteren in mijn ogen een nog grotere interne crisis van start gegaan. Hoeksta is als bestuurder (zoals hij zichzelf noemt) gisteren dit debat in gegaan en heeft de zoveelste mes in de rug gestoken van Omtzigt. Omtzigt heeft aangegeven dat hij juist zijn kritische opstelling in het controleren enorm geweldig vind en dit eigenlijk ook wel wilt gaan doen. Dus een ministerpost, kamervoorzitter of wat voor functie dan ook, nee daar gaat hij voor passen in mijn optiek. Want meeregeren is niet meer controleren.

Ik durf nauwelijks een voorspelling te doen over deze formatie verder stand brengt. Het huidige kabinet kan natuurlijk nog steeds, maar gezien het feit dat de hele oppositie tegen stemt met de motie van wantrouwen zijn andere partijen lastig te vinden. In mijn ogen op basis van de notities zouden alleen JA21 en GL nog een poging willen doen. Klaver wou veel schipperen en Eerdmans houd wel van de aandacht van macht/regeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:35
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:51:
[...]

Maar mijn vraag is dus vooral, waarom staat de CU hier en niet het PVDA.
Omdat er niks van jouw theorie klopt. Je probeert het steeds richting Kaag te framen maar hoewel ze hier fouten heeft gemaakt en D66 niet mijn partij is is ze toch echt niet degene die alles zo gespind heeft.

Wat Kaag het liefst wil is én GL én PvdA. En dat komt hierdoor niet dichterbij, één van de twee al niet.

Ik denk ook aan de dodelijke opmerking van haar vandaag over Rutte: "IK was opgestapt". Dat is behoorlijk negatieve karakterschets van onze premier, die van een man zonder eergevoel, zonder ballen. Dat is kennelijk wat ze van hem vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 03-04-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:28:
[...]

Omdat er niks van jou theorie klopt
Het kan best zijn dat mijn theorie niet klopt. Tijd zal het leren.

Je sluit dus eigenlijk uit dat er iig zeker geen een samenwerking tussen D66 en VVD komt (gebaseerd op wat je Kaag hebt horen zeggen)
Maar wat dan wel?

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2021 23:39 . Reden: dubbele ontkenning gefixt ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:31:
[...]
Je sluit dus eigenlijk uit dat er iig zeker geen samenwerking tussen D66 en VVD komt (gebaseerd op wat je Kaag hebt horen zeggen)
Was dit bewust met een dubbele ontkenning opgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

oeps, nee per ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
alexbl69 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:09:
[...]

Kamp is dan ook lid van hetzelfde machtsclubje.

De boodschap richting Omtzigt lijkt te zijn: 'put up our shut up'.

Maar dat is meer een boodschap richting de buitenwereld. In de hoop dat zijn populariteit vermindert als het frame dat hij geen verantwoordelijkheid zou willen nemen aanslaat.

Maar hij (en de meesten hier) weten wel beter. Op het moment dat hij minister zou worden wordt hij ingekapseld. Dan heeft hij geen tijd en positie meer om lastige vragen te stellen over het systeem, want dan is hij het systeem.

Hij heeft als kamerlid meer voor elkaar gekregen dan als minister - of zelfs als minister-president - ooit had kunnen doen. Of tenminste... hij heeft tot nu toe alleen dingen aan het licht gebracht. Het is nu aan het echelon daarboven om daar iets mee te doen, of het 'vlammetje' Omtzigt succesvol te doven.

Dat laatste lukt echter nog niet bepaald. En dat eerste ook niet.
Is het gek als ik Kamp nog wel vooruit geschoven zie worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:39:
[...]

Als vervanger van Rutte of als informateur?

Ik denk dat er sowieso geen vvd of d66 informateur komt.
En Rutte wordt ook niet vervangen als lijsttrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:20:
Stemmen op D66 us in feite hetzelfde als stemmen op de VVD. Ze zijn niet meer los van elkaar te zien.
Nadat dat al gebeurd was met het CDA en PVDA.

Dan stemt Wilders en het SGP ook nog eens altijd mee, en dus heb je eigenlijk een heel grote VVD in Nederland. (102 zetels, dan nog niet eens nieuwe partijen daarin meegenomen.)

Er moet dus meer weggestemd worden om daar vanaf te komen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:39:
[...]

Terug op defensie misschien na Hawija.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:31:
[...]

Het kan best zijn dat mijn theorie niet klopt. Tijd zal het leren.
Geen idee. Rutte stuurt aan op voortzetting van het huidige maar daar heeft Kaag niks aan. Maar voorlopig is er zoveel wantrouwen dat het totaal niet interessant is om er al over na te denken. Best kans dat Rutte zich toch onmogelijk heeft gemaakt.

En als er dan na heel veel langdurig theater toch een kabinet Rutte 4 komt dan is er grote kans dat voortijdig klapt. Er komen meerdere parlementaire enquêtes aan en dan komen Rutte en co weer onder vuur en komt er vast nog meer boven water. En ook Rutte zal uiteindelijk eens zijn Waterloo vinden.

Wat we de komende jaren gaan zien is vooral tijdverspilling. Want die cultuur van onder 't tapijt schuiven blijft nog wel even. Het levert mooi theater maar is zonde van de tijd en uiteindelijk niet goed voor het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
[...]

Omdat er niks van jou theorie klopt. Je probeert het steeds richting Kaag te framen maar hoewel ze hier fouten heeft gemaakt en D66 niet mijn partij is is ze toch echt niet degene die alles zo gespind heeft.

Wat Kaag het liefst wil is én GL én PvdA. En dat komt hierdoor niet dichterbij, één van de twee al niet.

Ik denk ook aan de dodelijke opmerking van haar vandaag over Rutte: "IK was opgestapt". Dat is behoorlijk negatieve karakterschets van onze premier, die van een man zonder eergevoel, zonder ballen. Dat is kennelijk wat ze van hem vindt.
Duidelijk gespind mwoah ik twijfel. Hier lijkt eerder een driehoekje van Hoekstra, Kaag en Rutte. Anders was die gezamenlijke motie van afkeur niet gekomen. Of ze perse over links wil met die 2, vraag ik me ook af. Denk dat die partijen eerder voor de Bühne zijn.

De dodelijke opmerking vind ik nog wel meevallen, als die zo dodelijk was had ze de motie van wantrouwen wel voor gestemd. Ik denk eerder dat het sneer terug is dat Rutte namens haar het woord had gedaan in de media. Verder heeft ze natuurlijk al lange tijd laten blijken dat ze MP wil worden, dus een gooi nogmaals doen is meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:42:
[...]

Geen idee. Rutte stuurt aan op voortzetting van het huidige maar daar heeft Kaag niks aan. Maar voorlopig is er zoveel wantrouwen dat het totaal niet interessant is om er al over na te denken. Best kans dat Rutte zich toch onmogelijk heeft gemaakt.
Er is toch alleen wantrouwen naar Rutte?
Je sluit een kabinet met VVD uit.
Dan kan er binnen jouw ideologie toch nog steeds iets moois geformeerd worden?

Waarom wil je die voorspelling niet doen?
Ik ben echt geïnteresseerd.

Er gaat toch uiteindelijk een kabinet komen. Dat staat vast.

Ik zie die 'dodelijke opmerking' in mijn kleine complottheorietje nog steeds als schone schijn.
Voor mij staat vast dat Rutte de volledige schuld op zich genomen heeft. Anders had hij alle geplaatste opmerkingen nooit zo klungelig geplaatst. Hij is een meester in het opvangen van klappen.
Maar iedereen mag z'n eigen interpretatie hier op toepassen natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:42:
[...]

Duidelijk gespind mwoah ik twijfel. Hier lijkt eerder een driehoekje van Hoekstra, Kaag en Rutte. Anders was die gezamenlijke motie van afkeur niet gekomen. Of ze perse over links wil met die 2, vraag ik me ook af. Denk dat die partijen eerder voor de Bühne zijn.

De dodelijke opmerking vind ik nog wel meevallen, als die zo dodelijk was had ze de motie van wantrouwen wel voor gestemd. Ik denk eerder dat het sneer terug is dat Rutte namens haar het woord had gedaan in de media. Verder heeft ze natuurlijk al lange tijd laten blijken dat ze MP wil worden, dus een gooi nogmaals doen is meer dan logisch.
Er zijn meerdere wegen om van Rutte af te komen natuurlijk. Ik zou ook de motie van wantrouwen verwachten maar ook daarmee was hij niet weggeweest als partijleider. Misschien is ze wel slimmer dan wij. Ze was diplomaat he? Die hele dubbelrol van Rutte is overigens vervelend. Want als wat stuur je hem weg?

Ik vind het toch allemaal onwaarschijnlijke complottheorieën. Er wordt heus veel gespind maar vooral ook tegen elkaar. Want ze willen er allemaal zo sterk mogelijk uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:42:
[...]

Als vervanger van Rutte of als informateur?

Ik denk dat er sowieso geen vvd of d66 informateur komt.
En Rutte wordt ook niet vervangen als lijsttrekker.
Als vervanger van Rutte. Lijkt me een acceptabele keuze voor alle partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:50:
[...]

Er zijn meerdere wegen om van Rutte af te komen natuurlijk. Ik zou ook de motie van wantrouwen verwachten maar ook daarmee was hij niet weggeweest als partijleider. Misschien is ze wel slimmer dan wij. Ze was diplomaat he? Die hele dubbelrol van Rutte is overigens vervelend. Want als wat stuur je hem weg?

Ik vind het toch allemaal onwaarschijnlijke complottheorieën. Er wordt heus veel gespind maar vooral ook tegen elkaar. Want ze willen er allemaal zo sterk mogelijk uitkomen.
Ze is ongetwijfeld slimmer dan wij denken (denk ik :+). Zoals ik vandaag hoorde bij Nieuwsuur o.a. steunt VVD Rutte zolang die mag blijven. Dus indirect zegt de partij als Rutte opstapt, zeggen wij het vertrouwen ook op. Maarja ik zie geen waardige vervanger, bedoel van Ark als nummer 2, nee dat gaat niet gebeuren.
Het zal een feit blijven dat het een enorm lange formatie gaat worden en als.. als... Rutte 4 komt, lijkt mij haast ondenkbaar dat deze 4 jaar blijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:20:
Dit was al duidelijk sinds de z.g.n. strategische omwenteling van D66 in de periode Balkenende van maatschappelijk progressieve en economisch linkse partij, naar een maatschappelijk progressieve en economisch rechtse partij. Het probleem hierin is dat de progressieve sociaal maatschappelijke thema's op geen enkele manier een bedreiging zijn voor de bestaande sociaal economische hiërarchie.

Om het even scherp te stellen: je kan opkomen voor LGBT+ rechten, klimaat en minderheden en hierin z.g.n. progressief zijn, zonder de neoliberale ordening van de maatschappij aan te raken die inherent sociaal economisch ongelijkheid tot haar kern heeft. Op sociaal economische gebied is er qua beleid weinig verschil in visie tussen D66 en VVD, beide gaan uit van de huidige status-quo van ordening en invloed als basis van beleid.

Dat dit thema niet veel meer een issue is geworden neem ik zowel de inhoudelijke wederom de zeer zwakke campagne berichtgeving in de media kwalijk, alsmede de naïviteit van linkse partijen zelf. Juist SP, GL en PvdA hadden D66 moeten aanvallen om deze tegenstelling scherp te krijgen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:54:
[...]

Het zal een feit blijven dat het een enorm lange formatie gaat worden en als.. als... Rutte 4 komt, lijkt mij haast ondenkbaar dat deze 4 jaar blijft.
Is dat 'als' niet 'wanneer'?
Want je hebt nog steeds geen voorspelling gegeven :P
Of zo'n kabinet 4 jaar blijft weet ik ook niet.
Kabinetten vallen om zoveel redenen. Ik weet zeker dat er over 4 jaar wel weer nieuwe schandalen zijn.
Die zijn er in elk kabinet.

Ik zie overal heel veel uitspraken dat een aanstaand kabinet met de VVD onmogelijk is, maar zie eigenlijk geen voorspellingen van kabinetten zonder VVD :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:44:
[...]

Er is toch alleen wantrouwen naar Rutte?
Klopt maar we moeten eerst zien of dat wantrouwen wel weggaat.
Je sluit een kabinet met VVD uit.
Ik sluit niks uit. Ik sluit dus ook niet uit dat de VVD Rutte moet inleveren
Dan kan er binnen jouw ideologie toch nog steeds iets moois geformeerd worden?

Waarom wil je die voorspelling niet doen?
Ik ben echt geïnteresseerd.
Iets moois zie ik vanuit mijn perspectief niet gebeuren. Iets moois zou voor mij betekenen dat we echt iets met die toeslagen affaire zouden doen, dat we echt anders tegen mensen en hun bijdrage aan de samenleving zouden gaan aankijken. Iets moois zou betekenen het afscheid nemen van de BV Nederland en terug gaan naar de menselijke maat. Een einde aan de terreur van de marketing cultuur. Dat kan niet met Rutte en co. Bestaat niet.

Voortzetting van de coalitie met CU of anders GL of PvdA daarvoor in de plaats: het gaat qua beleid weinig uitmaken want met tien zetels krijg je de kruimels. Of het bijvoorbeeld de PvdA wat zou opleveren als ze wat ministers zouden mogen leveren als vierde partner? Geen idee. Je kunt ook heel goed beredeneren van niet.

Daarom: I don't care. Ik zie het wel. Voorlopig is het allemaal ergerniswekkend. De status quo van de huidige macht. De inhoud wordt pas weer interessant als Rutte alsnog uit beeld zou verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:04:
[...]

Is dat 'als' niet 'wanneer'?
Want je hebt nog steeds geen voorspelling gegeven :P
Of zo'n kabinet 4 jaar blijft weet ik ook niet.
Kabinetten vallen om zoveel redenen. Ik weet zeker dat er over 4 jaar wel weer nieuwe schandalen zijn.
Die zijn er in elk kabinet.

Ik zie overal heel veel uitspraken dat een aanstaand kabinet met de VVD onmogelijk is, maar zie eigenlijk geen voorspellingen van kabinetten zonder VVD :P
Kijk ff terug daar heb ik een antwoord gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

R0w!N schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:05:
[...]

Kijk ff terug daar heb ik een antwoord gegeven ;)
Ik heb je posts teruggelezen maar ik zie het niet.
Alleen dat je twijfelt over CDA en CU. (in de samenstelling zoals ik 'm zie)
Maar niet wat daarvoor in de plaats moet komen.
En een opmerking over GL en JA21, maar ik neem aan dat je niet bedoelt dat die CDA en CU gaan vervangen.
Dat past qua zetels geloof ik ook niet.

Dus ik zie nog steeds niet een harde voorspelling :)

Ik zou eigenlijk een lijstje moeten bijhouden zodat ik niet ga vergeten wie wat heeft voorspeld.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 03-04-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:11:
[...]

Ik heb je posts teruggelezen maar ik zie het niet.
Alleen dat je twijfelt over CDA en CU. (in de samenstelling zoals ik 'm zie)
Maar niet wat daarvoor in de plaats moet komen.
En een opmerking over GL en JA21, maar ik neem aan dat je niet bedoelt dat die CDA en CU gaan vervangen.
Dat past qua zetels geloof ik ook niet.

Dus ik zie nog steeds niet een harde voorspelling :)

Ik zou eigenlijk een lijstje moeten bijhouden zodat ik niet ga vergeten wie wat heeft voorspeld.
Misschien niet een concrete voorspelling maar wel input. GL/JA21 kunnen de CU vervangen, CDA is onmogelijk idd. Echter blijft de vraag wat CDA wil. Voorlopig wel meeregeren is mijn optiek.
Dan zou je uitkomen op VVD/D66/CDA/GL of JA21. Maar het blijft koffie dik kijken, laten we maar is zien wat Pasen brengt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

R0w!N schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:19:
[...]

Misschien niet een concrete voorspelling maar wel input. GL/JA21 kunnen de CU vervangen, CDA is onmogelijk idd. Echter blijft de vraag wat CDA wil. Voorlopig wel meeregeren is mijn optiek.
Dan zou je uitkomen op VVD/D66/CDA/GL of JA21.
JA21 zie ik niet gebeuren. Ik denk dat D66 een stuk verder van JA21 afstaat dan van CU.
GL zou kunnen omdat Klaver m.i. op een punt is aangekomen dat hij genoeg water bij de wijn durt te doen om de brug naar de VVD te bouwen, maar ik vraag me af of hij het met het CDA eens kan worden betreffende issues als de veestapel.
En ik vraag me dan dus ook af waarom CU tegen de motie van wantrouwen was. Wat hadden ze te verliezen als ze toch de oppositie ingeduwd zouden worden?
Maar het blijft koffie dik kijken, laten we maar is zien wat Pasen brengt ;)
Als je doelt op (officiële) duidelijkheid in de formatie dan vraag ik: Pasen 2022 of 2023? :+

Die formatie gaat lang duren omdat ze een spel gaan spelen (denk ik). En al die tijd zit er nog steeds hetzelfde kabinet, en als ik gelijk krijg... daarna weer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

mr_petit schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:44:
[...]

Voor mij staat vast dat Rutte de volledige schuld op zich genomen heeft. Anders had hij alle geplaatste opmerkingen nooit zo klungelig geplaatst. Hij is een meester in het opvangen van klappen.
Hoogmoed komt voor de val.
defiant schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:56:
[...]

Dat dit thema niet veel meer een issue is geworden neem ik zowel de inhoudelijke wederom de zeer zwakke campagne berichtgeving in de media kwalijk, alsmede de naïviteit van linkse partijen zelf. Juist SP, GL en PvdA hadden D66 moeten aanvallen om deze tegenstelling scherp te krijgen.
Precies, gewoon blijven herhalen een stem op D66 is een stem op de VVD.

Ik hoop persoonlijk op een maandenlange formatie waarbij de betrokken partijen VVD, D66, CDA en CU, het niet eens kunnen worden, er onvoldoende vertrouwen is en het hele zooitje implodeert doordat Rutte weigert op te stappen, met uiteindelijk nieuwe verkiezingen als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:26
Ik heb er nog eens overnagedacht en ook wat reacties hier gelezen en gevoelsmatig blijven er voor mij 3 opties open (op waarschijnlijkheid);

- Of de boel ploft alsnog ergens de komende weken/maanden en Rutte moet opstappen. Dit is vermoedelijk omdat het besef inzinkt dat hij te zeer beschadigd is om het 4 jaar mee vol te kunnen houden. Ook kan er reflectie zijn met achterban (bijv. CU) of kunnen er nog nieuwe lijken uit de kast komen. (Elk klein dingetje is nu genoeg voor Ruttes positie). Daarin denk ik dat Wilders ook wel eens gelijk zou kunnen hebben dat de gevolgen van Kaag's motie effectiever zijn dan hoe ze hem eigenlijk bedoelde.

Overigens vroeg ik me in dit kader af of er ook nog de optie is om de motie van wantrouwen nog een keer in te dienen maar dan met een hoofdelijke stemming in plaats van stemming per partij? Mogelijk geeft dit net de 3 zetels winst die nodig zijn om deze aan te nemen. Ik vond het sowieso raar dat men per partij stemde omdat juist vertrouwen een gevoelskwestie is die lijkt mij alleen door individuele Kamerleden voor zichzelf kan worden gemaakt. Vertrouw IK rutte nog?

- Een minderheidskabinet van CDA/VVD. Ik vermoed dat CDA uiteindelijk terugkrabbelt omdat de partij de komende weken meer interne onenigheid zal krijgen dan ze al had. Meeregeren zal dan lonen voor de korte termijn maar wel effectief het einde betekenen van het CDA bij een vroegtijdige val van het kabinet (die niet geheel onaannemelijk is). CU zal misschien wel mee willen doen en ook niet hard afgestraft worden door hun achterban maar zonder het CDA is dit de moeite niet waard voor Kaag.

Eventueel zal Kaag alvorens voor de bühne nog de optie onderzoeken om over links te gaan met 7 partijen om vervolgens snel te concluderen dat de gesprekken vastliepen. Zo kan zij verkopen dat ze er toch alles aan heeft gedaan om een zo progressief mogelijk Kabinet te vormen (zonder Rutte) maar dat dit echt niet ging en de schuld op de oppositie afschuiven.

- Een meerderheidskabinet van CDA/VVD/CU/D66 met als belangrijke voorwaarde dat Rutte in goed overleg het stokje van Minister President overgeeft aan Kaag en zelf een ministerpost neemt op bijvoorbeeld Buitenlandse zaken. Dit haalt voor CU/D66 en CDA het belangrijkste gezichtsverlies weg en dus ook mogelijk electorale verlies mocht het kabinet toch voortijdig sneuvelen. De angel is er dan uit en de partijen kunnen min of meer verder of er niks gebeurd is en de VVD heeft 4 jaar om een nieuwe Rutte klaar te stomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Silvos op 03-04-2021 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hoofdelijke stemming, heh. Succes.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:46:
Hoofdelijke stemming, heh. Succes.
Mis ik daarin iets? Ik lees hier dat elke Kamerlid een hoofdelijke stemming kan aanvragen? Gezien het minieme verschil in stemmen tekort (3) en de controverse (bijv. al binnen de CU) lijkt mij het mij bijna een garantie dat de motie van wantrouwen het dan alsnog haalt. Waarom zou Wilders dit bijv. niet vragen?

https://www.tweedekamer.n...amer_vergadert/stemmingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Omdat er niks van jou theorie klopt. Je probeert het steeds richting Kaag te framen maar hoewel ze hier fouten heeft gemaakt en D66 niet mijn partij is is ze toch echt niet degene die alles zo gespind heeft.

Dat eerste, ja. Toch heb ik zeer serieuze twijfel bij dat tweede, de linkse verbinding. Al was het maar omdat Kaag niet die kringen deelt, maar juist heel andere - ze is omgeven door corporatisten, we mogen niet vergeten hoe de adviesfuncties uitgeruild zijn.

Het positioneren, in politieke zin is het verklaarbaar, er is nogal wat discussie binnen leden. Die boodschap is interne messaging, dat is zichtbaar in de herhaling daarvan binnen eigen informatiestromen - daar buiten wordt het slechts gericht herhaald.

Niet dat ik uitsluit dat er een verbinding mogelijk zou zijn in theorie - maar het valt mij op dat het een idee is wat in ieder geval ik veel meer zie binnen linkse stukken van het spectrum in een expressie van zoeken naar ingang. Vanuit links, bij D66. En dat is iets waar ik toch bij moet opmerken dat men in die stukjes de machtspolitiek de afgelopen dagen gemist lijkt te hebben.

Laat ik het zo zeggen, het verhaal treft mij meer als een zoeken vanuit links van degenen die regeringsdeelname zoeken.

Maar goed, het zal niet moeilijk zijn om in de komende weken uit te werken of het positioneren is, of dat Kaag ondanks aanwezige kaders toch een deur open wil zetten. In dat laatste geval denk ik dan toch even aan afwezig Derde Weg post mortem.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Silvos schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:48:
[...]

Mis ik daarin iets? Ik lees hier dat elke Kamerlid een hoofdelijke stemming kan aanvragen? Gezien het minieme verschil in stemmen tekort (3) en de controverse (bijv. al binnen de CU) lijkt mij het mij bijna een garantie dat de motie van wantrouwen het dan alsnog haalt. Waarom zou Wilders dit bijv. niet vragen?

https://www.tweedekamer.n...amer_vergadert/stemmingen
Klopt, dat kan.

Maar, je gaat dan vragen naar het voor het blok zetten van kamerleden binnen die machtspolitieke partijen om voorbij te gaan aan fractiediscipline nadat het moment voor momentum reeds gepasseerd is.

Dat moment was er gisteren. Vandaag niet meer. Het is al flink ingepeperd, de messaging is behoorlijk hevig.

Ik begrijp waar je op wijst, maar ook binnen de CU is het volbracht - laat ik het zo zeggen. De jongeren zijn daar de factor, maar het is een organisatie van hiërarchie en een cultuur van afspraken.

Daarbij, ik vrees dat elders in de segmenten van niet-machtspolitieke partijen er weinig animo voor is, het risico van besmetting van perceptie bij hun handelen is reëel. Dat is immers iets wat ze niet zelf in handen hebben buiten hun respectievelijke kernsegmenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:27:
[...]

JA21 zie ik niet gebeuren. Ik denk dat D66 een stuk verder van JA21 afstaat dan van CU.
Logisch. JA21 is gewoon radicaal rechts. Klassiek sadopopulisme. Het idee om daar een verbinding mee te zoeken is onverkoopbaar. Als dat idee bij D66 geïntroduceerd wordt is het meteen terug naar “regeren is halveren”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:59:
[...]

Klopt, dat kan.

Maar, je gaat dan vragen naar het voor het blok zetten van kamerleden binnen die machtspolitieke partijen om voorbij te gaan aan fractiediscipline nadat het moment voor momentum reeds gepasseerd is.

Dat moment was er gisteren. Vandaag niet meer. Het is al flink ingepeperd, de messaging is behoorlijk hevig.

Ik begrijp waar je op wijst, maar ook binnen de CU is het volbracht - laat ik het zo zeggen. De jongeren zijn daar de factor, maar het is een organisatie van hiërarchie en een cultuur van afspraken.

Daarbij, ik vrees dat elders in de segmenten van niet-machtspolitieke partijen er weinig animo voor is, het risico van besmetting van perceptie bij hun handelen is reëel. Dat is immers iets wat ze niet zelf in handen hebben buiten hun respectievelijke kernsegmenten.
Ik snap wat je bedoeld maar toch vind ik het opmerkelijk dat in eerste instantie niet is gevraagd om hoofdelijke stemming, tijdens dus dit momentum. Ik begrijp daarbij dat het nu gelijk een 2e keer mosterd na de maaltijd is en ook ongemakkelijkheid kan opwekken.

Toch zou het interessant zijn - mocht er de komende weken nog een nieuw schandaal of andere ontwikkelingen aan het licht komen - dat men dezelfde motie of een vergelijkbare motie hoofdelijk zou voorleggen. Feit blijft namelijk dat dit een kwestie is van vertrouwen en zeker als Rutte door wil/kan gaan moet duidelijk zijn hoeveel vertrouwen er dus ECHT is in de kamer en niet alleen langs de partijlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
defiant schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:56:
[...]

Dit was al duidelijk sinds de z.g.n. strategische omwenteling van D66 in de periode Balkenende van maatschappelijk progressieve en economisch linkse partij, naar een maatschappelijk progressieve en economisch rechtse partij. Het probleem hierin is dat de progressieve sociaal maatschappelijke thema's op geen enkele manier een bedreiging zijn voor de bestaande sociaal economische hiërarchie.

Om het even scherp te stellen: je kan opkomen voor LGBT+ rechten, klimaat en minderheden en hierin z.g.n. progressief zijn, zonder de neoliberale ordening van de maatschappij aan te raken die inherent sociaal economisch ongelijkheid tot haar kern heeft. Op sociaal economische gebied is er qua beleid weinig verschil in visie tussen D66 en VVD, beide gaan uit van de huidige status-quo van ordening en invloed als basis van beleid.

Met bijzondere rol voor a) de uitruil van adviesfuncties en b) de introductie van nieuwe instrumentatie messaging / targeting / marketing (met bijzondere beloning).

Met name dat tweede viel op. Het CDA zocht naar dezelfde ingangen, kreeg ze echter niet. Als je vergelijkt wat ingezet is per partij (D66 / CDA) voor effect en resultaat, de CDA campagne is behoorlijk verspillend geweest, en bitter ineffectief voor doelstellingen (saillant, de Xenos vergelijkingen waren niet van de lucht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Silvos schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 02:09:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar toch vind ik het opmerkelijk dat in eerste instantie niet is gevraagd om hoofdelijke stemming, tijdens dus dit momentum. Ik begrijp daarbij dat het nu gelijk een 2e keer mosterd na de maaltijd is en ook ongemakkelijkheid kan opwekken.

Toch zou het interessant zijn - mocht er de komende weken nog een nieuw schandaal of andere ontwikkelingen aan het licht komen - dat men dezelfde motie of een vergelijkbare motie hoofdelijk zou voorleggen. Feit blijft namelijk dat dit een kwestie is van vertrouwen en zeker als Rutte door wil/kan gaan moet duidelijk zijn hoeveel vertrouwen er dus ECHT is in de kamer en niet alleen langs de partijlijnen.
Het was ook opmerkelijk. Met name in relatie tot Wilders, zijn debat focus en methodologie en het introduceren van de motie.

Als eerste werd het debat gereduceerd tot issue van persoon / detail, de meta / principe / conformiteit focus viel weg. Als tweede had met name Wilders heel goed moeten en kunnen weten wat de berekening bij voorbaat was - een motie had bij commotie enkel kans bij hoofdelijke stemming.

Daar liggen beslissingspunten bij. Scheermes van Hanlon, maar toch. De PVV functioneert als hefboom waar de baat altijd bij een VVD terecht komt. Dat roept wel vragen op.

Enfin, vertrouwen, ik heb moeite met die framesets. Democratie is een stelsel van georganiseerd wantrouwen. Dat stelsel is gecompromitteerd, zelfs de bijzonder gebrekkige rapportage en onderzoek bij een Toeslagenaffaire constateerde dat net zoals bij de evaluaties na de kwestie dividendbelasting.

De crux is eigenlijk dat de mechanismen van wantrouwen niet langer werken, en dat daarmee men eigenlijk gedwongen wordt om te gaan bankieren in het geven van vertrouwen - wat ook niet werkt.

Brits eigenlijk, weg van kaders van regels en procedure, naar normatief stelsel - wat gewoon subjectief en van het moment in perceptie is. Nu ja, als ik zie hoe dat onder Thatcher in het VK geïntroduceerd werd en wat dat allemaal aan schadelast heeft opgeleverd ... tja ...

Anders gezegd: er is dus geen enkele manier meer om te bankieren op of functionele interactie te hebben met machtspolitieke coalitie.

Hoe meer het verhaal van vertrouwen en herstel rondgepompt wordt, des te minder bewustzijn van de breuken in basale functies van kamer en kamerleden.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 03-04-2021 02:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 02:03:
[...]

Logisch. JA21 is gewoon radicaal rechts. Klassiek sadopopulisme. Het idee om daar een verbinding mee te zoeken is onverkoopbaar. Als dat idee bij D66 geïntroduceerd wordt is het meteen terug naar “regeren is halveren”.
https://www.nu.nl/politie...-uit-te-veel-gebeurd.html
Rutte moet weg of ze moeten met JA21 in zee.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Mwa, voldoende verdere opties, tot aan minderheidskabinet wat eens echt moet werken. Ook niets mis mee.

Ik vraag me wel af wat dan vandaag nog bij de CU over tafel gegaan is. De jongerenorganisatie gaf signaal, maar gaf ook aan te volgen. Dan moet het ergens anders vandaan gekomen zijn. Maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 04:31:
[...]

Mwa, voldoende verdere opties, tot aan minderheidskabinet wat eens echt moet werken. Ook niets mis mee.
Hoe lang is een minderheidskabinet van VVD/D66 een leven beschoren onder deze omstandigheden? Denk eerlijk gezegd niet met het oog op dit bericht van de Christenunie dat Kaag dat risico nog wil nemen. Het is nu wachten op een totale impasse tenzij Rutte opstapt. Dan is het business as usual maar is er in ieder geval symbolisch een stap gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik geloof niet dat de show / poppenkast van afgelopen week (van demissionaire coalitiezijde) ook maar iets te weeg gaat brengen (qua verandering van koers).

Glas, plas, was.

De kiezer krijgt een fluim in het gelaat, excrement op het couvert en Rutte wordt MP van de coalitie VVD/D’66/CDA/?

Het vraagteken wordt nog het meeste (spin)werk; Rutte en partij ‘?’ moeten zullen gaan verkopen voor de bühne hoe deze partijen alsnog “na lange, hardvochtige onderhandelingen” bij elkaar zijn gekomen.

Die lange tijd is echter gelijk aan het wachtbalkje op sites van prijsvergelijkers; geef ‘de consument’ (in neoliberalisme ook gelijk aan de kiezer) de perceptie dat iets tijd kost om de suggestie van waarde te vergroten. Immers; als een resultaat te snel volgt voelt de consument zich bekocht of genept.

Kaag zal niet inbrengen dat het per sé links moet zijn en het CDA niet dat het per sé rechts moet zijn want ze weten dat ze toch al wankel staan (zouden er nu herverkiezingen plaatsvinden) en onder de vleugels van Rutte is het goed schuilen.

Het excuus zal zijn “Corona, stabiliteit, kunde” en een voortzetting van 3 zal naadloos zijn. Toeslagenaffaire? Pieter Omtzigt functie elders? Dat vergeet iedereen weer tot het een “O ja”-momentje wordt tijdens het jaaroverzicht.

[ Voor 22% gewijzigd door Wilf op 03-04-2021 05:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik moet het nog zien, of Rutte wederom een vierde termijn premier kan (zal) zijn. Mijn gevoel zegt eigenlijk van niet, geen echte verklaring voor, enkel de meest recente ontwikkelingen waarom ik dat denk.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
Segers sluit deelname CU aan kabinet met Rutte uit. Onderbouwing met nogal wat harde woorden richting Mark Rutte. Artikel in AD.

Dat gaan nog een paar interessante weken worden hoe VVD dat gaat oplossen. Ik denk dat Rutte zo niet meer te handhaven is.

[ Voor 52% gewijzigd door Rene44 op 03-04-2021 07:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:11
Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:01:
[...]

D66 schaamt zich inderdaad nergens voor, maar mijn inschatting is dat nu doorgaan met Rutte zelfs voor D66 een brug te ver is.

De CU geeft ook aan dat Rutte klaar is als premier:

https://nos.nl/artikel/23...utte-als-premier-uit.html
De ChristenUnie komt niet in een volgende regering als VVD-leider Mark Rutte opnieuw premier wordt. Onder Ruttes leiding kan een nieuw kabinet "niet op geloofwaardige wijze" zorgen voor een cultuuromslag, zegt partijleider Gert-Jan Segers in het Nederlands Dagblad.
Als de motie van afkeuring nog niet duidelijk genoeg was, dan is bovenstaand het wel. Onderstaand bevestigt dat een motie van wantrouwen tot een acute bestuurscrisis had geleid en daarom is vermeden:
Segers noemt die motie van wantrouwen een groot dilemma. "Willen we een kabinet midden in de coronacrisis onthoofden, waardoor we de politieke chaos alleen maar vergroten? Daarvoor durfden wij geen verantwoordelijkheid te nemen. Maar wij willen niet terug naar business as usual.
Een verstandige opstelling wat mij betreft.

Mijn glazen bol zegt dat een VVD CDA D66 GL combinatie geprobeerd gaat worden, waarbij Rutte geen premier wordt. Als Rutte wil mag hij minister worden. Lukt dit niet, of heeft Rutte geen zin hierin dan krijgen we verkiezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
DeKever schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 06:41:
[...]

Een verstandige opstelling wat mij betreft.

Mijn glazen bol zegt dat een VVD CDA D66 GL combinatie geprobeerd gaat worden, waarbij Rutte geen premier wordt. Als Rutte wil mag hij minister worden. Lukt dit niet, of heeft Rutte geen zin hierin dan krijgen we verkiezingen.
Ik denk dat het nu echt afgelopen is met een Rutte 4. Kaag had gelijk, van een afstandje zou hij conclusie getrokken moeten hebben. Dat CU nu handen van hem aftrekt, en met die nogal on CU-iaanse bewoordingen zegt mij genoeg. VVD zal iemand anders moeten gaan neerzetten om verkiezingen te voorkomen.

Fascinerend hoe een briljant politicus als Rutte niet inzag dat de fout van Ollongren, en zijn lulverhaal daarover een brug te ver was voor de kamer. Dronken van de verkiezingsoverwinning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Virtuozzo schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 04:31:
[...]

Ik vraag me wel af wat dan vandaag nog bij de CU over tafel gegaan is. De jongerenorganisatie gaf signaal, maar gaf ook aan te volgen. Dan moet het ergens anders vandaan gekomen zijn. Maar waar.
Meestal vind ik je analyses super scherp, alleen hier mis ik iets want dit is me te simpel gedacht. Welk minderheidskabinet, onder leiding van Rutte wel te verstaan, zie jij zowel het benodigde politieke werk verzetten om voorstellen door de kamer te krijgen, en welke partij(en) zijn bereid om met een dusdanig beschadigde voorman dat risico mee te nemen?

Door van D66, CDA en CU de eerste te zijn die deze stap zet, zie ik CU zich hiermee scherp richting op het confessionele gedeelte van het CDA. Kleur bekennen, duidelijkheid, verantwoordelijkheid, en uitleg voor de keuzes van de afgelopen 48 uur.

Ik kan in NL best een minderheidskabinet zien werken, maar niet met een controversiële minister president.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:03
Wat ik soort van hoopvol vind is het dat deze kabinetsperiode vast al ruim voor tijd gaat eindigen.

Volgens mij begint de campagne voor linkse partijen om het narratief vandaag. Ik hoop dat zij dat ook zo zien.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DeKever schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 06:41:
Als de motie van afkeuring nog niet duidelijk genoeg was, dan is bovenstaand het wel. Onderstaand bevestigt dat een motie van wantrouwen tot een acute bestuurscrisis had geleid en daarom is vermeden:
Precies. Ik vraag me af of mensen voldoende onderkennen dat er twee crises door elkaar lopen:

- een mogelijke bestuurscrisis
- een bestaande gezondheidscrisis

Volgens mij heeft het niet steunen van de motie van wantrouwen vooral met het laatste te maken. De bedbezetting op de IC en overige cijfers lopen immers op. We zitten ook al maanden in het hoogste risiconiveau:

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/veiligheidsregio

Als we in code zwart terecht komen brengt dat bij een motie van wantrouwen het politieke risico met zich mee dat de coalitiepartijen die nu het (de)missionaire kabinet steunen, door het electoraat zal worden verweten dat ze op het slechts mogelijke moment het kabinet stuurloos hebben gemaakt. Of dat ook echt zo is laat ik even buiten beschouwing, maar veel kiezers vinden de MP een goede crisismanager. Of dat óók echt zo is laat ik wederom even buiten beschouwing, want - terzijde - waarom zouden we dan nog steeds in een gezondheidscrisis zitten?

Met een motie van afkeuring (en nu de persoonlijke uitsluiting door de CU) laten die partijen de eventuele schuldvraag over ‘code zwart’ buiten beschouwing. De crisis kan verder worden afgehandeld door het (de)missionaire kabinet, maar een nieuwe meerderheidscoalitie zit er alleen in met een andere MP. En een VVD coalatie is uiteraard niet per se verbonden aan een persoon, noch kiest Nederland een MP. Die kan bij een VVD coalitie ook uit een andere partij komen en er schijnt iemand nadrukkelijk die ambitie te hebben uitgesproken.

Het wordt denk ik ook ‘functie elders’. Maar niet voor de persoon waar oorspronkelijk op werd gedoeld.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Nieuwe verkiezingen gaan nu echt wel een optie worden.

Het lijkt er op dat er een soort 'heren (dame-) akkoord' is gesloten waarbij D66/CDA/CU de motie van wantrouwen niet steunden onder voorwaarde dat Rutte de eer aan zichzelf zou houden met betrekking tot de volgende formatie. De reden voor het niet steunen van de motie is door @DeKever hierboven gegeven.

Nu Rutte geen enkel signaal geeft dat hij zich aan die afspraak gaat houden komen de huidige coalitiepartijen één voor één 'uit de kast'... ze willen niet met Rutte verder in een nieuw kabinet.

Dat betekent dat als hij - ondanks deze druk - toch blijft zitten de formatie op voorhand al is mislukt. En dat betekent op termijn nieuwe verkiezingen. Niet onaantrekkelijk voor de andere partijen aangezien Rutte waarschijnlijk heel veel stemmen op de 'automatische piloot' heeft verkregen. Stemmen van burgers die totaal niet geïnteresseerd zijn of volgen wat er in Den Haag gebeurt en op hem stemmen omdat ze wel tevreden zijn over hun leven en hij nu al eenmaal een decennium de premier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 16:53
Waarom zou de formatie al op voorhand zijn mislukt? Kan het niet zo zijn dat de VVD zegt tegen Rutte. Nu even pas op de plaats maken ( om even moderne termen te gebruiken ). Dan kan de formatie doorgaan want Rutte is niet meer en heb je geen nieuwe verkiezingen nodig. Of kan dit scenario niet ivm voorkeursstemmen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
alexbl69 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:43:
Nieuwe verkiezingen gaan nu echt wel een optie worden
Ik weet niet of dit onderzoek hier al was gedeeld:

2 april 2021:
https://eenvandaag.avrotr...s-blijven-leider-steunen/

14 oktober 2020:
https://eenvandaag.avrotr...-als-de-premier-doorgaat/

Samenvatting: het vertrouwen van Nederland in de persoon lijkt zeer fors gekelderd, maar niet in de partij op zich als coalitiepartner. De vraag is wiens geheugen beter is: dat van een politicus of van een kiezer?

[ Voor 5% gewijzigd door Number10 op 03-04-2021 07:54 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Number10 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:53:
[...]

Ik weet niet of dit onderzoek hier al was gedeeld:

2 april 2021:
https://eenvandaag.avrotr...s-blijven-leider-steunen/

14 oktober 2020:
https://eenvandaag.avrotr...-als-de-premier-doorgaat/

Samenvatting: het vertrouwen van Nederland in de persoon lijkt zeer fors gekelderd, maar niet in de partij op zich als coalitiepartner. De vraag is wiens geheugen beter is: dat van een politicus of van een kiezer?
VVD stemmers blijven achter hem staan dus we schieten dan nog steeds niet op als hij opnieuw grootste is..

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Webgnome schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:49:
Waarom zou de formatie al op voorhand zijn mislukt? Kan het niet zo zijn dat de VVD zegt tegen Rutte. Nu even pas op de plaats maken ( om even moderne termen te gebruiken ). Dan kan de formatie doorgaan want Rutte is niet meer en heb je geen nieuwe verkiezingen nodig. Of kan dit scenario niet ivm voorkeursstemmen?
Weet ik eerlijk gezegd niet. Dat een partijleider al voor de formatie (onvrijwillig) op moet stappen is volgens mij een unicum.

Het zou betekenen dat je een heel andere premier krijgt dan waar je tijdens de verkiezingen mee 'geadverteerd' hebt. De VVD blijft namelijk wel het recht behouden om de premier te leveren, en ze zullen wel gek zijn om die positie niet in te vullen.

Zonder de VVD zie ik geen mogelijkheid tot het vormen van een coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Webgnome schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:49:
Het zijn kamerverkiezingen, geen kabinetsverkiezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
alexbl69 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:59:
[...]

Weet ik eerlijk gezegd niet. Dat een partijleider al voor de formatie (onvrijwillig) op moet stappen is volgens mij een unicum.

Het zou betekenen dat je een heel andere premier krijgt dan waar je tijdens de verkiezingen mee 'geadverteerd' hebt. De VVD blijft namelijk wel het recht behouden om de premier te leveren, en ze zullen wel gek zijn om die positie niet in te vullen.

Zonder de VVD zie ik geen mogelijkheid tot het vormen van een coalitie.
Welk recht om een premier te leveren? Het is gebruikelijk, maar volgens mij is dat een ongeschreven regel. En ja, ergens denk ik dat de VVD wel gek is om een premier te leveren die niet Mark Rutte is. Wie dan? En als het een kabinet is dat meer over links is, dan zou het de VVD juist beter uitkomen om niet het gezicht van dat kabinet te zijn. Dan kan de VVD voorman/vrouw net als Wilders, Baudet en Eerdmans kritisch zijn op bv een Kaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
New Yorker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:56:
VVD stemmers blijven achter hem staan
Als duidelijk is dat regeren er niet in zit, dan is het maar de vraag of dat zo blijft. En los daarvan of het aantal stemmers op de VVD even groot blijft, want veel zwevende kiezers schijnen hun keuze pas enkele dagen van tevoren te maken of soms zelfs pas in het stemhokje.

Maar zoals we hebben kunnen zien in het debat is het geheugen van sommige mensen op onderdelen niet zo sterk en dat geldt voor veel kiezers vrees ik ook.
alexbl69 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:59:
De VVD blijft namelijk wel het recht behouden om de premier te leveren
Is dat een recht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 16:53
MikeyMan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:01:
[...]

Het zijn kamerverkiezingen, geen kabinetsverkiezingen.
wat bedoel je hiermee te zeggen?
Bonsaiboom schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:03:
[...]

Welk recht om een premier te leveren? Het is gebruikelijk, maar volgens mij is dat een ongeschreven regel.
Dat dacht ik ook al. Ik kon er zo snel niets over vinden anders dan dat het wel gebruikelijk is en veel info over de keren dat het niet gebeurde. Maar nergens staat er beschreven dat het een wetmatigheid is inderdaad.

[ Voor 51% gewijzigd door Webgnome op 03-04-2021 08:05 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Webgnome schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:04:
[...]

wat bedoel je hiermee te zeggen?
Dat die voorkeursstemmen alleen iets zeggen over of Rutte de kamer in mag. Niet over eventuele kabinetsfuncties.

Overigens; ik zeg het nog eens, ik weiger principieel nog een keer te gaan stemmen. Neem zomaar aan dat ik daarin ook niet de enige ben. Ook dat kan effect hebben op de eventuele uitslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Nog even over de hoofdelijke stemming. Volgens mij was dat strategie. Het doel was niet de motie van wantrouwen aangenomen te krijgen. Het doel was een krachtig signaal afgeven en MR eer aan zichzelf te laten houden en de VVD te dwingen tot introspectie. Komt die introspectie er niet dan is dat de meest schadelijke uitkomst.

Pagina: 1 ... 81 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/