Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Yep, je hebt (als VVD-stemmer) gestemd op Mark Rutte (niet op de partij), en je krijgt de CEO van DSM, met een historie van marktwerking en belangenverstrengeling.__fred__ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:00:
[...]
Het zou nog wel een grotere minachting van de stem van de kiezer zijn als je iemand premier maakt die niet de lijsttrekker van een partij is, laat staan iemand die niet op de lijst heeft gestaan. Volgens mij was de laatste keer Jelle Zijlstra een halve eeuw geleden en dat was een interim kabinet.
Niet echt lekker met het nieuwe imago van de VVD als volkspartij dat opkomt voor de hardwerkende middenklasse.
Daar maken Rutte en de verkenners het toch zelf naar? Door vaag te blijven doen, dan weer glashard te ontkennen en dan weer te moeten toegeven dat het toch weer anders zat krijg je dat.MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:36:
[...]
Wat ik wel een non issue vind is deze hele poppenkast de afgelopen week.
Wat dat betreft vond ik de opmerking van Ouwehand zo terecht toen Hoekstra het had over "we staan voor aap". Dat vond ik dus wel meevallen. Ja, een deel stond voor aap maar een deel was ook gewoon bezig waarvoor men is ingehuurd: de waarheid boven water krijgen.
En de tabakslobby. Nota bene als Minister van Volksgezondheid.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:54:
[...]
Ik denk niet dat je de relatie tussen Edith Schippers en Big Pharma begrijpt....
Het was nota bene Edith Schippers die keihard is gaan actie voeren tegen eenzijdige prijsbepaling vanuit de farmaceutische branche voor bepaalde producten. Een revolutie in Europa! Het maakt van Nederland een gevreesd gebied, welke farmeceuten liever vermijden wanneer het gaat om vermarkting van nieuwe medicatie met een kleine klantenkring.
Ik denk dat je doelt op haar warme contacten met de commerciële zorginstellingen?
Maar dat was niet het enige waar stevige vraagtekens bij gezet kon worden.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zoals ze elke 4 jaar met de miljoen stemmen van Wilders doen bedoel je?Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:25:
Hoe langer ik er over nadenk, hoe precairder de situatie lijkt. Het wegstemmen van Rutte (als beoogd premierskandidaat) zou effectief de stem van 2 miljoen Nederlanders wegstrepen.
Zie boven. En ik vraag me af hoeveel van die 2 miljoen Rutteaanhangers dit gedraai en gelieg accepteren.Wanneer de Kamer een goede twee weken na de verkiezingen besluit de stem van die 2 miljoen mensen naast zich neer te leggen, dan ga ik toch twijfelen aan de validiteit van de uitslag.
Haters everywhere but I don’t really care
- Kaag toont geen nieuw leiderschap
- Hoekstra steekt Omtzigt een mes in z'n rug
- Segers neemt het niet zo nauw met gij zult niet liegen
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
En wie gelooft deze premier dan nog als hij als schoolmeester het volk toespreekt? Ook in dat verhaal is het 'even volhouden' telkens verlengd. Corona kan nooit een verzachtende omstandigheid zijn om maar een loopje te nemen met van alles.GrooV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
Ja joh, regel ff een nieuwe premier terwijl we nog met onze nek in de Corona zitten. Ik zou Baudet dan premier maken, die wil toch alles afschaffen dus dan hoeft hij zich er ook niet in te verdiepen
De oppositie is de werkelijkheid volledig kwijt
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Volgens mij is wel glashard duidelijk geworden dat de kamer een zooitje gemaakt heeft van heel het verkennersproces. Kennelijk zijn de structuren etc wel heel erg onduidelijk als je de uitleg van Ollongren hoorde. Dus een moment van zelfreflectie van de kamer zou ook niet misstaan.D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:04:
[...]
Daar maken Rutte en de verkenners het toch zelf naar? Door vaag te blijven doen, dan weer glashard te ontkennen en dan weer te moeten toegeven dat het toch weer anders zat krijg je dat.
Wat dat betreft vond ik de opmerking van Ouwehand zo terecht toen Hoekstra het had over "we staan voor aap". Dat vond ik dus wel meevallen. Ja, een deel stond voor aap maar een deel was ook gewoon bezig waarvoor men is ingehuurd: de waarheid boven water krijgen.
Dat hebben ze zelf eigenlijk erkend doordat ze een nieuwe verkenner willen.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ja zo kan ik alles wel verdraaien natuurlijkPhilip Ross schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:56:
[...]
En als ze wel meeregeren krijg je het verhaal zoals bij PvdA. Probeer eens verder te kijken dan de marketing en framing in de media.
Maarja genoeg over dat onderwerp wat mij betreft
Wat? Ja.... Het CDA en D66 hebben niets te winnen bij nieuwe verkiezingen, je zal zien dat binnen het CDA het kiezers gaan schuiven naar Omtzigt (probleem voor Hoekstra m.b.t. zijn positie word nog groter) D66 kan electroraal niet nog meer bij links weg halen dan dat ze nu ook al doen (+/- 3 zetels)
De huidige VVD kiezers gaan niet over naar de PVV of FvD, kortom een r risico voor de partijen na nieuwe verkiezingen is veel te groot om meer kwijt te raken dan dat ze hebben.
Vanaf vannacht, Rutte heeft een veeg gekregen, gaan we na de paasdagen gewoon verder met informeren nieuwe stijl, er zal een onafhankelijk iemand aangesteld worden als gespreksleider, de eerste periode, en deze zal langer zijn dan normaal, vooral voor de bune, wordt gesproken over het vertrouwen, samenwerking en hoe met elkaar verder. Dan komt er een moment dat ze er uit zijn, op de achtergrond hebben CDA, D66 en CU aan de VVD willen laten weten welk offer ze willen van de VVD, en ze gaan daarna gewoon aan een nieuwe kabinet werken.
Cogitationis poenam nemo patitur
Hold your horses... De notities van de andere fractievoorzitters komen nog aan bod...Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:08:
Voor wie het debat gemist heeft:Alle andere fractievoorzitters hebben wel getracht het vertrouwen in de politiek te herstellen.
- Kaag toont geen nieuw leiderschap
- Hoekstra steekt Omtzigt een mes in z'n rug
- Segers neemt het niet zo nauw met gij zult niet liegen
Klaver bijvoorbeeld komt er ook niet echt lekker vanaf.
Geert Wilders - misschien goed voor 10% van het electoraat - is zijn eigen categorie van politicus. Misschien, trouwens, inmiddels bijgestaan doot Baudet.matthijst schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:05:
Zoals ze elke 4 jaar met de miljoen stemmen van Wilders doen bedoel je?
[...]
Zie boven. En ik vraag me af hoeveel van die 2 miljoen Rutteaanhangers dit gedraai en gelieg accepteren.
Wellicht heeft Wilders de ambitie premier te worden. Echter, zal hij dat wel moeten doen door een veel groter percentage van de stemmen te trekken. Hij zal minstens de grootste partij moeten worden. Zijn ideeën over de toekomst van Nederland sluiten namelijk niet aan bij die van andere partijen met welke hij wellicht samen moet werken. Tot op zo'n niveau dat zijn partij op voorhand wordt uitgesloten.
Daarin zie ik een groot verschil met Mark Rutte - in zijn eentje goed voor 30 zetels. En, daarmee, virtueel, in zijn eentje, de grootste partij. Mark Rutte, trouwens, die exclusief campagne voert op basis van de afdruk van het pluche op zijn achterste - met de belofte die afdruk alleen maar te doen toenemen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maar dat hebben die mensen toch zelf gedaan, terwijl ze konden weten wat er allemaal speelde? En wat nu als Rutte een moord pleegt? Laten we hem dan ook zitten? Het aantal stemmen dat iemand heeft gekregen kan never nooit de reden zijn om hem niet weg te stemmen.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:25:
Hoe langer ik er over nadenk, hoe precairder de situatie lijkt. Het wegstemmen van Rutte (als beoogd premierskandidaat) zou effectief de stem van 2 miljoen Nederlanders wegstrepen. Natuurlijk blijven die zetels bij de VVD, maar veel mensen hebben toch wel op dat poppetje gestemd denk ik.
Hoezo? Hij mag prima als tweede kamerlid blijven, daarvoor is hij gekozen. Als hij geen vertrouwen van een meerderheid kan krijgen lukt het hem niet om een kabinet te vormen. Als iemand anders dat wel lukt is er naar de meerderheid van de stemmers geluisterd.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:25:
Hoe langer ik er over nadenk, hoe precairder de situatie lijkt. Het wegstemmen van Rutte (als beoogd premierskandidaat) zou effectief de stem van 2 miljoen Nederlanders wegstrepen. Natuurlijk blijven die zetels bij de VVD, maar veel mensen hebben toch wel op dat poppetje gestemd denk ik.
Wanneer de Kamer een goede twee weken na de verkiezingen besluit de stem van die 2 miljoen mensen naast zich neer te leggen, dan ga ik toch twijfelen aan de validiteit van de uitslag.
Het is hetzelfde non argument als Wilders altijd aanvoert dat hij uitgesloten wordt. Het feit dat je de grootste bent geeft je niet meer recht om te regeren. Het maakt het alleen makkelijker om een meerderheid te vinden.
Stel je hebt de PVV met 60 zetels, en de SP en GL met beide 45 zetels. Dan is het logischer dat de SP en GL een regering vormen dan een andere combinatie, en dat vertegenwoordigd prima de wens van de meerderheid van de stemmers.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het één sluit het ander niet uit. Natuurlijk is het proces een zooitje maar dat ontslaat Rutte en co nog niet van de verantwoordelijkheid om er netjes mee om te gaan. Ook al is de beveiliging van je huis zo lek als een mandje, een inbreker die bij jou binnenkomt en wat meeneemt is nog steeds een dief.Bean77 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:09:
[...]
Volgens mij is wel glashard duidelijk geworden dat de kamer een zooitje gemaakt heeft van heel het verkennersproces. Kennelijk zijn de structuren etc wel heel erg onduidelijk als je de uitleg van Ollongren hoorde. Dus een moment van zelfreflectie van de kamer zou ook niet misstaan.
Dat hebben ze zelf eigenlijk erkend doordat ze een nieuwe verkenner willen.
Dat 'wij op links houden elkaar stevig vast' door GroenLinks begraven was viel ook wel op...MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:11:
Klaver bijvoorbeeld komt er ook niet echt lekker vanaf.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Och... Halvering van de veestapel vinden we ook niet zo heel belangrijk was er nog eentje...hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:14:
[...]
Dat 'wij op links houden elkaar stevig vast' door GroenLinks begraven leek viel ook wel op...
Kaag en in mindere mate Hoekstra waren aan Rutte's benen aan het zagen. Dit tot het "via via" moment toen zeker Kaag als een blad aan de boom draaide en de meer constructieve kant richting Rutte in moest zetten. Ergo: Kaag wist ook voor 09.00 van de informatie en Rutte wist dat.
Ga jij nu een moord vergelijken met een ontkenning en de terugtrekking daar van in een informatie ronde? Kom nou.... Je moet de zaken wel politiek blijven zien.D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:12:
[...]
Maar dat hebben die mensen toch zelf gedaan, terwijl ze konden weten wat er allemaal speelde? En wat nu als Rutte een moord pleegt? Laten we hem dan ook zitten? Het aantal stemmen dat iemand heeft gekregen kan never nooit de reden zijn om hem niet weg te stemmen.
Overigens, ik durf ook nog wel te bewerken dat leugentjes voor eigen program binnen alle partijen orde van de dag zijn. Het punt is alleen, men denkt Rutte hier als grootste partij een tik te kunnen geven.
Het gaat al lang niet met over toeslagen (waar Rutte feitelijk zelf maar heel weinig mee te maken heeft gehad). Het is puur beeld vorming, zijn machtsblok als grootste partij ondermijnen, nogmaals, je gaat zien dat Kaag en Hoekstra met het nodige gesputter gewoon bij Rutte aan tafel gaan zitten op weg naar een nieuw kabinet.
Ik sluit niet uit dat Kaag en Hoekstra vooraf gaande van de motie gewoon contact hebben gehad met de VVD fractie. Tik over de vingers en weer verder...PWM schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:16:
Nou, mijn analyse na alles bekeken en gelezen te hebben, blijft een beetje hetzelfde.
Kaag en in mindere mate Hoekstra waren aan Rutte's benen aan het zagen. Dit tot het "via via" moment toen zeker Kaag als een blad aan de boom draaide en de meer constructieve kant richting Rutte in moest zetten. Ergo: Kaag wist ook voor 09.00 van de informatie en Rutte wist dat.
[ Voor 22% gewijzigd door Bullet NL op 02-04-2021 11:20 ]
Vrij veel, steeds meer zelfs. Dit komt neer op wat Wiegel ooit omschreef als “Republikeinen kweken”, verwijzing naar cultural engineering van politiek cultisme in de VS.matthijst schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:05:
[...]
En ik vraag me af hoeveel van die 2 miljoen Rutteaanhangers dit gedraai en gelieg accepteren.
Heel eenvoudig gesteld: normatief mechanisme, superioriteitscomplex. Dat is ook zichtbaar hier in het topic. Doe wat je wil, we winnen toch - zero sum, plus onvermijdelijke smiley. Zo langzamerhand begint dat te consolideren.
Dat dit schadelijk is voor een land, tja, dat is niet relevant voor de sociale geografie. En dat past in het straatje. Selectief belang, men mag zich wijsmaken dat men wat extra mag, en dat men behartigd wordt.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Verwijderd
Zij staat ver genoeg van de partijen af én haar partij is te klein om baat te hebben bij nieuwe verkiezingen op dit moment.
Plus dat ze enorm sterk was gisteren.
Nee, dit heet mandaat. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe groter je mandaat. Daarom ben ik ook tegen een direct gekozen premier of -president. Die zou wel eens een meerderheidsmandaat kunnen krijgen - en daarmee altijd zijn stem doordrukken. Wegstemmen van een persoon met een groot mandaat gaat dus direct in tegen "de wil van het volk" - whatever that means. Het is de reden dat Trump onverstoort zn gang kan gaan, en zich bijvoorbeeld niets hoeft aan te trekken van een impeachment. Hij heeft het mandaat om 4 jaar lang huis te houden.D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:12:
[...]
Maar dat hebben die mensen toch zelf gedaan, terwijl ze konden weten wat er allemaal speelde? En wat nu als Rutte een moord pleegt? Laten we hem dan ook zitten? Het aantal stemmen dat iemand heeft gekregen kan never nooit de reden zijn om hem niet weg te stemmen.
Gelukkig hebben we in Nederland een ander systeem.
Maar de alternatieven liggen niet voor de hand. VVD heeft een campagne gevoerd van Mark Rutte, met de belofte hem premier te maken. Het wegstemmen van die ene persoon - die zelf zo 30 zetels wist te vergaren, en met het uitdrukkelijke doel daarmee premier te worden - leidt tot een electorale crisis. Je hebt gelijk dat het Rutte vrij staat plaats te nemen in de Kamer - maar dat is niet de reden waarom mensen voor hem hebben gekozen.Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:12:
Hoezo? Hij mag prima als tweede kamerlid blijven, daarvoor is hij gekozen. Als hij geen vertrouwen van een meerderheid kan krijgen lukt het hem niet om een kabinet te vormen. Als iemand anders dat wel lukt is er naar de meerderheid van de stemmers geluisterd.
Inderdaad. Dat is ook wel eens gebeurd. Maar de verkiezingsuitslag dwingt ons min of meer VVD op te nemen in een coalitie. Andere combinaties zijn gewoonweg schier onhaalbaar.Stel je hebt de PVV met 60 zetels, en de SP en GL met beide 45 zetels. Dan is het logischer dat de SP en GL een regering vormen dan een andere combinatie, en dat vertegenwoordigd prima de wens van de meerderheid van de stemmers.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ja goed plan... Met een voorkeur voor links en groen...Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:18:
Ik denk dat Ouwehand een goede formateur zou zijn.
Zij staat ver genoeg van de partijen af én haar partij is te klein om baat te hebben bij nieuwe verkiezingen op dit moment.
Je moet echt iemand erin fietsen die niet in de huidige politiek actief is.
Verwijderd
Iedereen heeft belangen. Tenzij je ook niet bent gaan stemmen en je jezelf niet in de politiek verdiept.MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:19:
[...]
Ja goed plan... Met een voorkeur voor links en groen...
Je moet echt iemand erin fietsen die niet in de huidige politiek actief is.
Een random burger die VVD stemde heeft ook belang...
Vanwaar die angst voor links/gelijkheid?
En tekenen bij het kruisjeBullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
[...]
Ga jij nu een moord vergelijken met een ontkenning en de terugtrekking daar van in een informatie ronde? Kom nou.... Je moet de zaken wel politiek blijven zien.
Overigens, ik durf ook nog wel te bewerken dat leugentjes voor eigen program binnen alle partijen orde van de dag zijn. Het punt is alleen, men denkt Rutte hier als grootste partij een tik te kunnen geven.
Het gaat al lang niet met over toeslagen (waar Rutte feitelijk zelf maar heel weinig mee te maken heeft gehad). Het is puur beeld vorming, zijn machtsblok als grootste partij ondermijnen, nogmaals, je gaat zien dat Kaag en Hoekstra met het nodige gesputter gewoon bij Rutte aan tafel gaan zitten op weg naar een nieuw kabinet.
[...]
Ik sluit niet uit dat Kaag en Hoekstra vooraf gaande van de motie gewoon contact hebben gehad met de VVD fractie. Tik over de vingers en weer verder...
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Haha. Dit is nog een 1 april grap?Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:18:
Nee joh, prima kamerlid voor haar ideologie maar geen persoon wat boven andere partijen hangt, zoveel respect heeft ze niet onder collega's....Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:18:
Ze staat niet ver genoeg van de partijen af; aangezien ze evengoed onderdeel van de kabinetsbesprekingen zou kunnen worden. En daarin dus sturend kan zijn. Precies wat er niet nodig is dus.Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:20:
[...]
Iedereen heeft belangen. Tenzij je ook niet bent gaan stemmen en je jezelf niet in de politiek verdiept.
Een random burger die VVD stemde heeft ook belang...
Vanwaar die angst voor links/gelijkheid?
:fill(white):strip_exif()/f/image/BRCsdS5pLaQpgx4E80ST9CjY.png?f=user_large)
Kijk, iedereen is op zoek naar een verpleeghuis voor Rutte. Site overbelast.
Met hem is op het moment ook zo'n beetje onhaalbaar. Bijna 50% van de kamer wantrouwt hem. D66, CDA en CU houden een kiertje open, maar lijkt mij dat ze daar bij een volgende verkiezing de rekening van gepresenteerd krijgen als ze daar toch in mee gaan.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:18:
[...]
Inderdaad. Dat is ook wel eens gebeurd. Maar de verkiezingsuitslag dwingt ons min of meer VVD op te nemen in een coalitie. Andere combinaties zijn gewoonweg schier onhaalbaar.
Grote verliezer is het Nederlandse volk, van het matige vertrouwen is weer een flink stuk afgebrokkeld
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik begin het idee te krijgen dat je niet ziet waar de Toeslagenaffaire om draaide. We mogen het gevoelig vinden, maar Mark is de grootste aanjager van de beleidsfundamenten die geïdentificeerd zijn als compromitteren van de rechtsstaat (zelfs het rapport komt er niet omheen dit te erkennen) en de grootste enabler van een verschuiving naar normatieve mechanismen waar paden en structuren van toezicht & controle in toenemende mate uitgehold worden.Bullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
[...]
Ga jij nu een moord vergelijken met een ontkenning en de terugtrekking daar van in een informatie ronde? Kom nou.... Je moet de zaken wel politiek blijven zien.
De slachtofferrol is iets waar je wel even stil bij zou mogen staan. Het is niet de eerste keer dat je dat op tafel legt, en als je even nadenkt weet je dat het een kenmerk van cultisme is.
Probeer er eens over na te denken vanuit partijbelang. Ja, je kan voor korte afstand winnen met de aanwezige gedragslijnen, maar we weten heel goed dat we een rekening opbouwen. Uiteindelijk komt die. En dat is dan ook nog iets waar het singulier politieke perspectief een onvolledige analyse bij is.
Het loont zich om eens heel rustig, zonder de bril, te kijken naar waar dezelfde gedragslijnen en draaiboeken naar stadium van effect / impact overgegaan zijn. Die landen zitten in cyclus van concentratie / kaalslag, waar het nota bene de eigen voetafdruk is die de rekening betaalt.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Nee, 50% van de kamer wil zijn positie hebben en zegt hem daarom te wantrouwen.... Je moet zaken in het juiste licht zien.... Als Wilders de volgende keer Kaag kan wippen zal hij dat niet na laten. Zo liggen zaken qua vertrouwen in de kamer.Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:23:
[...]
Met hem is op het moment ook zo'n beetje onhaalbaar. Bijna 50% van de kamer wantrouwt hem. D66, CDA en CU houden een kiertje open, maar lijkt mij dat ze daar bij een volgende verkiezing de rekening van gepresenteerd krijgen als ze daar toch in mee gaan.
Grote verliezer is het Nederlandse volk, van het matige vertrouwen is weer een flink stuk afgebrokkeld
Vandaag is iemand met je mee, volgende week heb je hem tegen. Rutte, als leider van de grootste partij heeft vrijwel altijd mensen tegen zich.
Dit is een frame voor beïnvloeding. Je projecteert nu gedrag van eigen kring voor machtsperspectief op een situatie / kwestie. Je gaat hiermee voorbij aan de functionaliteit van ons parlementaire stelsel.Bullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:25:
[...]
Nee, 50% van de kamer wil zijn positie hebben en zegt hem daarom te wantrouwen.... Je moet zaken in het juiste ligt zien.... Als Wilders de volgende keer Kaag kan wippen zal hij dat niet na laten. Zo ligt het qua vertrouwens in de kamer.
Vandaag is iemand met je mee, volgende week heb je hem tegen. Rutte, als leider van de grootste partij heeft vrijwel altijd mensen tegen zich.
Als leider van de grootste partij en als minister-president heeft hij ook een verantwoordelijkheid, maar iedere keer als het daarop aankomt kan hij zich het niet meer herinneren.Bullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:25:
[...]
Nee, 50% van de kamer wil zijn positie hebben en zegt hem daarom te wantrouwen.... Je moet zaken in het juiste ligt zien.... Als Wilders de volgende keer Kaag kan wippen zal hij dat niet na laten. Zo ligt het qua vertrouwens in de kamer.
Het staat CDA en D66 nog steeds vrij om niet akkoord te gaan met Rutte als premier in een nog te vormen kabinet. Als dat gebeurd wordt dat waarschijnlijk verpakt als een keuze die Rutte zelf heeft gemaakt. Misschien krijgt hij een post aangeboden op één van de andere vier belangrijke derpartementen - maar ik vraag me af of hij die gaat accepteren.Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:23:
Met hem is op het moment ook zo'n beetje onhaalbaar. Bijna 50% van de kamer wantrouwt hem. D66, CDA en CU houden een kiertje open, maar lijkt mij dat ze daar bij een volgende verkiezing de rekening van gepresenteerd krijgen als ze daar toch in mee gaan.
Zeker is dat die onderhandelings-chip nog heel, heel lang op tafel gaat blijven liggen. Kaag heeft al gezinspeeld op een mogelijkheid een andere premier te eisen.
Edit: Dit is nu precies waarom de positie van de VVD en Rutte op dit moment zo zwak is, en waarom CDA en D66 allicht het tactische spel hebben gespeeld zoals ze het gespeeld hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Helixes op 02-04-2021 11:30 ]
Ik neem aan dat je informateur bedoeld?Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:18:
De formateur is over het algemeen de beoogde nieuwe premier.
Daarbij vind ik niet dat ze ver genoeg van de partijen staat evenals het feit dat haar partij groot genoeg is om met 6 zetels een rol te spelen bij de vorming van een coalitie.

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 02-04-2021 11:37 ]
Sorry hoor, maar als je zelfs v.d. Staaij al zover krijgt om voor een motie van wantrouwen te stemmen, dan is het wel iets meer dan 'wil zijn positie hebben'.Bullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:25:
[...]
Nee, 50% van de kamer wil zijn positie hebben en zegt hem daarom te wantrouwen.... Je moet zaken in het juiste ligt zien.... Als Wilders de volgende keer Kaag kan wippen zal hij dat niet na laten. Zo liggen zaken qua vertrouwen in de kamer.
Je kan zeggen wat je wilt van de SGP, maar die partij is zo'n beetje de meest integere partij in ons hele bestel. (met imho PvdD als zeer goede 2e)
Die gaat echt niet zomaar voor zo'n motie stemmen omdat ze Rutte niet mogen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Het was het begin van een ontluisterende inkijk in de oude machtspolitiek van de VVD. Kritische kamerleden, zoals Pieter Omtzigt die samen met Renske Leijten de toeslagenaffaire aan het licht heeft gebracht, moeten gewieberd worden. Toen we de verslagen na lang doorvragen als Tweede Kamer eindelijk kregen bleek zowel Mark Rutte als de VVD en D66-verkenners keihard te hebben gelogen.
Rutte bleek zélf degene te zijn geweest die over Pieter Omtzigt was begonnen. Terwijl hij dat eerder had ontkent. Maar nu had hij er 'geen herinneringen meer aan'. Waar kennen we dat van? Van de memo's over het afschaffen van de dividendbelasting, de burgerdoden in Hawija, en de leugens van VVD-minister Zijlstra. Als het moeilijk wordt, dan werkt het geheugen van Rutte ineens niet goed meer.
Met deze oude machtspolitiek moeten we breken. Iemand die liegt, is lastig te vertrouwen. Diep in de nacht haalde een motie van wantrouwen tegen Mark Rutte het gisteren nèt niet. Maar duidelijk is wel: het is tijd voor eerlijke politiek. Een politiek waarin de belangen van mensen voorop staan en niet de eigen belangen van politici.
Was getekend, Lilian Marijnissen
Niet echt, sturingsdynamiek is iets wat niet op dat niveau besloten wordt. Hier ligt een probleem van toenemende rol / verbinding externe consultatie.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:28:
[...]
Het staat CDA en D66 nog steeds vrij om niet akkoord te gaan met Rutte als premier in een nog te vormen kabinet. Als dat gebeurd wordt dat waarschijnlijk verpakt als een keuze die Rutte zelf heeft gemaakt. Misschien krijgt hij een post aangeboden op één van de andere vier belangrijke derpartementen - maar ik vraag me af of hij die gaat accepteren.
Broedermoord is een kenmerk van machtspolitiek, maar ik kan hier stellen dat Hoekstra er een blinde vlek bij heeft en dat Kaag een te singuliere focus op interne dynamiek (nog) heeft.Zeker is dat die onderhandelings-chip nog heel, heel lang op tafel gaat blijven liggen. Kaag heeft al gezinspeeld op een mogelijkheid een andere premier te eisen.
Edit: Dit is nu precies waarom de positie van de VVD en Rutte op dit moment zo zwak is, en waarom CDA en D66 allicht het tactische spel hebben gespeeld zoals ze het gespeeld hebben.
Men is als verbinding betrapt geworden. Niet op spel versus elkaar.
Je kan het proberen te analyseren en/of te willen verklaren, tis gewoon een politiekfeit. Partijen stemmen als los zand met of tegen elkaar mee in de kamer. Met maar één reden; Het gewin van ideologie en uitbreiding van eigen macht.Virtuozzo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:28:
[...]
Dit is een frame voor beïnvloeding. Je projecteert nu gedrag van eigen kring voor machtsperspectief op een situatie / kwestie. Je gaat hiermee voorbij aan de functionaliteit van ons parlementaire stelsel.
Tot zoverre de functionaliteit van ons parlementaire stelsel, sterker... door de enorme versplintering van partijen van groot tot heel klein is dit nieuwe politiek. Partijen doen nog meer hun best om zich te profileren ten koste van anderen. Dus wat krijg je, het zal meer op de man/vrouw gaan en minder over het onderwerp...
Hey.... Waar hebben we dit eerder gezien... Iets met Trump.....
En dan durf ik ook nog te stellen dat een overgroot deel van de kiezers dit niets uit maakt, die stemt lekker vanuit de positie waar ze in zitten, hebben een hekel aan grote verandering (en on overzichtelijke kosten) dus alles blijf zoveel mogelijk bij het oude.
Op het normale ambtenarenvlak worden mensen (soms) ontslagen als ze niet integer zijn, in de politiek is dat gewoon geaccepteerd?
Die is blauw dat is gewoon een VVD'erQu3st schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:23:
Eerst hebben we een verkenner nodig, en ze willen een onafhankelijke verkenner, ik weet er nog wel 1:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Thompson op 02-04-2021 11:37 ]
Beeromaniac
Is er wel een 'dé VVD'?Philip Ross schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:34:
Denk dat het juist niet laten vallen van Rutte slim is.
As Rutte weg moet dan is de kans dat de onderhandelingen niet gaan slagen een stuk groter ook omdat de VVD dan niet blij is met D66&CDA.
Nu hebben D66&CDA zogenaamd Rutte geholpen maar is hij wel dusdanig verzwakt dat hij in de onderhandelingen moet inbinden.
Want nieuwe verkiezingen zonder Rutte wil de VVD nu ook niet.
Net als iedere andere politieke partij van enige omvang bestaat de VVD ook uit kampen. En zullen ook binnen de VVD wel lieden te vinden zijn die hem inmiddels liever kwijt dan rijk zijn.
Rutte heeft die partij sinds hij Verdonk versloeg echter dusdanig in zijn macht dat een tegengeluid geen kans maakt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat meen je niet. Je zegt dus eigenlijk dat we niet de tijd hebben om corruptie aan de kaak te stellen.GrooV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
Ja joh, regel ff een nieuwe premier terwijl we nog met onze nek in de Corona zitten. Ik zou Baudet dan premier maken, die wil toch alles afschaffen dus dan hoeft hij zich er ook niet in te verdiepen
De oppositie is de werkelijkheid volledig kwijt
Weet je waar we geen tijd voor hebben? We hebben geen tijd voor het POP van Rutte die zichzelf dus moet gaan ontwikkelen als integer politicus. We hebben geen tijd voor Kaag die nog even moet gaan nadenken over het paasweekend (4 dagen! lang).
De oppositie is er nog niet. Er is nog geen kabinet

Exact, daarom benoem ik ook de persoon Rutte waarmee het lastig is. Niet perse het VVD. Maar als Rutte niet zijn positie opgeeft zie ik het voor het CDA en D66 niet goed uitpakkenHelixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:28:
[...]
Het staat CDA en D66 nog steeds vrij om niet akkoord te gaan met Rutte als premier in een nog te vormen kabinet. Als dat gebeurd wordt dat waarschijnlijk verpakt als een keuze die Rutte zelf heeft gemaakt. Misschien krijgt hij een post aangeboden op één van de andere vier belangrijke derpartementen - maar ik vraag me af of hij die gaat accepteren.
Zeker is dat die onderhandelings-chip nog heel, heel lang op tafel gaat blijven liggen. Kaag heeft al gezinspeeld op een mogelijkheid een andere premier te eisen.
Echtgenote van Omtzigt noemt het geheel schandalig dat Rutte er nog zit. En aldus (concludeer ik daaruir), CDA beschuldigd van heulen met de vijand.
Denk dat Omtzigt vertrekt bij CDA.
Beatrix? Je hebt een troonswisseling gemist?horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:39:
Niet veel op met het koningshuis maar de enige die dit nog kan rechtbreien is Beatrix.
Echtgenote van Omtzigt noemt het geheel schandalig dat Rutte er nog zit. En aldus (concludeer ik daaruir), CDA beschuldigd van heulen met de vijand.
Als pun bedoeld hoop ik?horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:39:
Niet veel op met het koningshuis maar de enige die dit nog kan rechtbreien is Beatrix.
Aangezien we Wim-Lex al een tijdje hebben als koning...
Nee (die herinner ik mij nogMikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:40:
[...]
Beatrix? Je hebt een troonswisseling gemist?
@ArcticWolf ^dit.
[ Voor 3% gewijzigd door horizon1978 op 02-04-2021 11:42 ]
Ik denk dat ie zijn kwartet dan even bij moet werken.marcunator schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:42:
Ik zou wouter bos een geschikte verkenner vinden op dit moment.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik neem aan dat je bekend met het begrip metafoor?Bullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
[...]
Dus als iemand een inbraak pleegt mag hij of zij van jou wegkomen met het excuus "ja, maar hullie doen het ook"? Rutte is al tien jaar aan de macht. Feit is dat hij die misbruikt. Of een ander dat ook zou doen is totaal niet relevant.Overigens, ik durf ook nog wel te bewerken dat leugentjes voor eigen program binnen alle partijen orde van de dag zijn
We hebben alle tijd. Deze kamer kan met een demissionair kabinet prima de corona crisis afwerken. Dat gaat echt niet beter als dezelfde mensen plots weer demissionair zijn.GrooV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
België liep ooit een jaar lang prima zonder kabinet.
Dat doet totaal niet ter zake. Als iemand de spelregels overtreedt moet hij of zij de conclusies trekken. En in dit geval bepaalt de kamer dat. En net zo goed als Rutte een mandaat heeft van 30+ zetels hebben al die andere partijen een nog veel en veel groter mandaat om hem weg te sturen of niet meer met hem in een democratie te zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door D-e-n op 02-04-2021 11:45 ]
Wouter "Ik ben zo sociaal en aardig en stap dan over naar een multinational" Bos?marcunator schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:42:
PvdA achtergrond, lijkt mij nog te dichtbij.marcunator schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:42:
Een verkenner heeft altijd een politieke kleur.. Blanco ga je ze niet krijgen.Transportman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:43:
[...]
PvdA achtergrond, lijkt mij nog te dichtbij.
Yes, ik ben er stellig van overtuigd dat Wouter eigenlijk bij de verkeerde partij zathorizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:43:
[...]
Wouter "Ik ben zo sociaal en aardig en stap dan over naar een multinational" Bos?
[ Voor 6% gewijzigd door marcunator op 02-04-2021 11:45 ]
Kaag heeft heel veel geroepen en tot nu toch geen daadkracht getoond.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:28:
[...]
- Afschaffen avondklok;
- Nieuw leiderschap;
- Hier scheiden onze wegen.
Ik verwacht persoonlijk namelijk dat een Kabinet/Coalitie alsnog via de randvoorwaarden die de VVD wil zal worden gevormd. Zij zullen de grote lijnen uitzetten, met het oog op het belang van het land, laten de rest van de coalitie nog even schaven en plekjes verdelen, m.u.v. de plek van Rutte.
Gaan ze er niet in mee klapt het hele gebeuren en heeft de VVD de stok, landsbelang en een weg uit de crisis, om mee te slaan. D66 heeft laten zien, van alles te beloven en niets te doen als een blaffende hond zonder tanden.
Daarbij komen we weer terug in het oude liedje, waarbij mensen stemmen vanuit hun persoonlijke situatie.
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 11:47 ]
Zeker, maar ik denk dat iemand met iets minder (historische) kleur wel te vinden moet zijn.R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:44:
[...]
Een verkenner heeft altijd een politieke kleur.. Blanco ga je ze niet krijgen.
De profielschets: Nieuwe informateur wordt 'gezaghebbend en onafhankelijk', met afstand tot Binnenhof.ArcticWolf schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:40:
[...]
Als pun bedoeld hoop ik?
Aangezien we Wim-Lex al een tijdje hebben als koning...
Dan weten we in ieder geval wie het niet wordt
:strip_exif()/f/image/AaaOQwbjbN1vCsmZwsGvtyiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hm - zo zie ik dat dan weer helemaal niet.Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:38:
Exact, daarom benoem ik ook de persoon Rutte waarmee het lastig is. Niet perse het VVD. Maar als Rutte niet zijn positie opgeeft zie ik het voor het CDA en D66 niet goed uitpakken
Anders dan andere jaren is het premierschap een serieus onderdeel van de onderhandelingen. VVD zal flink consessies moeten doen in een eventueel regeerakkoord wanneer het Mark Rutte wil behouden voor de positie van premier.
Dat betekent, naar mijn beste inzicht, dat VVD mét Mark Rutte flink moet inboeten op diens ambities en partijpunten. Of, wel inzetten op VVD-beleid - zónder Mark Rutte als premier. Kies maar. En nee, er is CDA en D66 niets aan gelegen om het de VVD daarin gemakkelijk te maken.
Dat is een visie.TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:45:
Gaan ze er niet in mee klapt het hele gebeuren en heeft de VVD de stok, landsbelang en een weg uit de crisis om mee te slaan. D66 heeft laten zien, van alles te beloven en niets te doen als een blaffende hond zonder tanden.
Ik denk dat je de betrokken partijen pas mag afrekenen als er een regeerakkoord ligt....
Dang, valt af op beide gronden.ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:46:
De profielschets: Nieuwe informateur wordt 'gezaghebbend en onafhankelijk', met afstand tot Binnenhof.
Ik gok op Jort Kelder
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik zou eerder denken aan iemand als Gerdi Verbeet.marcunator schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:42:
Het enige waarmee ik nog in me in achterhoofd zit, is dat ze misschien een Wilders-stunt uitvoert. Gaan formeren en binnen het geringste Rutte laten vallen. Al hoewel het natuurlijk onwaarschijnlijk is, heeft ze die troef nog in handen. Verder is zowel het D66 en CDA natuurlijk hier door enorm geschaad en zullen ze denken nog wel wat kiezers verliezen na dit sprookje van gisteren.TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:45:
[...]
Kaag heeft heel veel geroepen en tot nu toch geen daadkracht getoond.Ik zie het niet gebeuren dat ze om een nieuwe premier gaat eisen.
- Afschaffen avondklok;
- Nieuw leiderschap;
- Hier scheiden onze wegen.
Ik verwacht persoonlijk namelijk dat een Kabinet/Coalitie alsnog via de randvoorwaarden die de VVD wil zal worden gevormd. Zij zullen de grote lijnen uitzetten, met het oog op het belang van het land, laten de rest van de coalitie nog even schaven en plekjes verdelen, m.u.v. de plek van Rutte.
Gaan ze er niet in mee klapt het hele gebeuren en heeft de VVD de stok, landsbelang en een weg uit de crisis om mee te slaan. D66 heeft laten zien, van alles te beloven en niets te doen als een blaffende hond zonder tanden.
Zou zeker kunnen, ik moest zelfs nog even aan Dijkhoff denken.Ultra schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:47:
[...]
Ik zou eerder denken aan iemand als Gerdi Verbeet.
.. Het zal wel niet, maar je weet het nooit met de VVD
Functie elders heeft niets te maken met de opmerkingen van Rutte en/of VVD machtspolitiek. Tenminste, hier is geen enkel bewijs voor. Ook dat Rutte heeft gelogen is niet bewezen. Net zoals dat niet bewezen is dat Ollongren en Joritsma gelogen zouden hebben. Blijf even bij de feiten Lillian. Of is dat onderdeel van je nieuwe politiek? Had de ambtenaar ondervraagt die dit opgeschreven had. Oh nee, want dan zou waarschijnlijk uitkomen dat voor deze opmerkingen geen link was met de VVD. Dat is niet in het belang van Lillian.DutchOwnage schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:33:
Functie elders
Het was het begin van een ontluisterende inkijk in de oude machtspolitiek van de VVD. Kritische kamerleden, zoals Pieter Omtzigt die samen met Renske Leijten de toeslagenaffaire aan het licht heeft gebracht, moeten gewieberd worden. Toen we de verslagen na lang doorvragen als Tweede Kamer eindelijk kregen bleek zowel Mark Rutte als de VVD en D66-verkenners keihard te hebben gelogen.
Rutte bleek zélf degene te zijn geweest die over Pieter Omtzigt was begonnen. Terwijl hij dat eerder had ontkent. Maar nu had hij er 'geen herinneringen meer aan'. Waar kennen we dat van? Van de memo's over het afschaffen van de dividendbelasting, de burgerdoden in Hawija, en de leugens van VVD-minister Zijlstra. Als het moeilijk wordt, dan werkt het geheugen van Rutte ineens niet goed meer.
Met deze oude machtspolitiek moeten we breken. Iemand die liegt, is lastig te vertrouwen. Diep in de nacht haalde een motie van wantrouwen tegen Mark Rutte het gisteren nèt niet. Maar duidelijk is wel: het is tijd voor eerlijke politiek. Een politiek waarin de belangen van mensen voorop staan en niet de eigen belangen van politici.
Was getekend, Lilian Marijnissen
Voor de honderste keer. Je kan ambtenaren niet 'zomaar' ondervragen. De top bij uitzondering zoals we zagen bij de parlementaire enquêtes.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
[...]
Had de ambtenaar ondervraagt die dit opgeschreven had.
Klopt, je bent dus op zoek naar iemand vermoedelijk van VVD huize (grootste partij) met veel ervaring maar ook afstand van de huidige politiek. Eerste naam die mij te binnen schiet is Pieter Winsemius, een oud VVD minister. De man is wel al 79 dus wellicht niet meer in staat om die functie te vervullen.R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:44:
[...]
Een verkenner heeft altijd een politieke kleur.. Blanco ga je ze niet krijgen.
Maar kan de ambtenaar of ambtenaren hier wel over ondervraagd worden?Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
[...]
Functie elders heeft niets te maken met de opmerkingen van Rutte en/of VVD machtspolitiek. Tenminste, hier is geen enkel bewijs voor. Ook dat Rutte heeft gelogen is niet bewezen. Net zoals dat niet bewezen is dat Ollongren en Joritsma gelogen zouden hebben. Blijf even bij de feiten Lillian. Of is dat onderdeel van je nieuwe politiek? Had de ambtenaar ondervraagt die dit opgeschreven had. Oh nee, want dan zou waarschijnlijk uitkomen dat voor deze opmerkingen geen link was met de VVD. Dat is niet in het belang van Lillian.
Het zou kunnen dat ze het zo spelen, maar dan voorzie ik een PVDA scenario bij de volgende verkiezingen voor het CDA/D66. Zeker voor de D66 die nu ook een stuk lastiger om de CU heenkomen, waar de achterban ook niet om staat te springenHelixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:46:
[...]
Dat betekent, naar mijn beste inzicht, dat VVD mét Mark Rutte flink moet inboeten op diens ambities en partijpunten. Of, wel inzetten op VVD-beleid - zónder Mark Rutte als premier. Kies maar. En nee, er is CDA en D66 niets aan gelegen om het de VVD daarin gemakkelijk te maken.
Je remt het af, maar het had gekund dat we op een dermate lager niveau zaten dat nu de terrassen weer open hadden gekund (maar niets anders).eMiz0r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:57:
[...]
En een failliet mkb, want ook al was het basisniveau nu lager geweest... je moet de maatregelen vasthouden om niet weer een nieuwe piek te veroorzaken. En het heeft imo weinig zin om om de 2 weken horeca en winkels weer open te gooien om ze daarna weer te sluiten. Voor scholen idem.
Corona stopt niet door de maatregelen maar rem je af. Die rem moet je er op houden om het niet te laten ontsporen. Alleen het vaccin stopt het virus, niets meer of minder.
Feit is echter dat er nu een situatie is met avondklok etc., en dat we nu een betere positie hadden kunnen hebben, met inderdaad een paar weken extra steun voor horeca. Het punt is dat we nu een derde routekaart gaan krijgen (geloof ik) en dat het de vraag is of we die dan wél gaan volgen. Het zwalkende beleid is echt een probleem.
Het is belangrijk om één richting te volgen, ook als die wellicht niet helemaal optimaal is. Wat we echter doen is telkens weer wat anders, telkens aanpassen. Daardoor wordt voorspelbaarheid steeds lager, in modellen maar ook voor de burger.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Is het orakel uit het noorden nog beschikbaar, Hans Wiegel?Philpend schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:49:
Klopt, je bent dus op zoek naar iemand vermoedelijk van VVD huize (grootste partij) met veel ervaring maar ook afstand van de huidige politiek. Eerste naam die mij te binnen schiet is Pieter Winsemius, een oud VVD minister. De man is wel al 79 dus wellicht niet meer in staat om die functie te vervullen.
Maakt haar stelling nog geen waarheid.CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:49:
[...]
Voor de honderste keer. Je kan ambtenaren niet 'zomaar' ondervragen. De top bij uitzondering zoals we zagen bij de parlementaire enquêtes.
Die heeft daar de energie niet meer voor. Wel scherp nog.Philpend schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:49:
[...]
Klopt, je bent dus op zoek naar iemand vermoedelijk van VVD huize (grootste partij) met veel ervaring maar ook afstand van de huidige politiek. Eerste naam die mij te binnen schiet is Pieter Winsemius, een oud VVD minister. De man is wel al 79 dus wellicht niet meer in staat om die functie te vervullen.
Tja, en waar komen de drivers voor die verschuiving vandaan? Uit de Teldersstichting. En dan specifiek de netwerkverbindingen tussen deze en een aantal bijzondere denk tanks. Ben heel voorzichtig met waar je een deksel van een put wil halen.Bullet NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:35:
[...]
Je kan het proberen te analyseren en/of te willen verklaren, tis gewoon een politiekfeit. Partijen stemmen als los zand met of tegen elkaar mee in de kamer. Met maar één reden; Het gewin van ideologie en uitbreiding van eigen macht.
[...]
Tot zoverre de functionaliteit van ons parlementaire stelsel, sterker... door de enorme versplintering van partijen van groot tot heel klein is dit nieuwe politiek. Partijen doen nog meer hun best om zich te profileren ten koste van anderen. Dus wat krijg je, het zal meer op de man/vrouw gaan en minder over het onderwerp...
Hey.... Waar hebben we dit eerder gezien... Iets met Trump.....
Dat mensen beïnvloedbaar zijn, in de zin dat men zelf programmerend is en dat het eenvoudig is om daar richting aan te geven (juist meer laagdrempelig naarmate perspectief van opbouw aanwezig is alsmede persoonlijke ontwikkeling - laten we het zo omschrijven) maakt groepsdynamica niet functioneel gezond of zelfs maar constructief.En dan durf ik ook nog te stellen dat een overgroot deel van de kiezers dit niets uit maakt, die stemt lekker vanuit de positie waar ze in zitten, hebben een hekel aan grote verandering (en on overzichtelijke kosten) dus alles blijf zoveel mogelijk bij het oude.
Je stapt hier opzij van het verschil tussen consequentie en effect. In het eerste kun je een “win” vinden, de rekening zit in het tweede. Nu is er absoluut een kerk waar de blik rigoureus op het eerste gehouden wordt, maar ja, je weet heel goed dat afschuiven energie concentreert in escalatiepotentieel.
De enige operationele correlatie voor perceptie in dit alles t.a.v. het waarom veel kiezers (geen overgroot deel, de datasets van sociale geografie zijn evident) er geen momentum bij hebben heeft nauwelijks iets te maken met de drivers van conformisme, maar met het falen van de vierde macht en andere controle functies (wat ook herleidbaar is tot een specifieke aanwezigheid van netwerkcorruptie) in het vertalen van de aanwezige veranderingen naar hapklare analyse voor consequenties en effecten.
Men mag heel, heel, heel erg blij zijn dat de niet-machtspolitieke scholen geen bereik hebben in media dynamiek voor de arena van collectieve perceptie en publiek debat. Was dit wel zo, dan was er een reële confrontatie inmiddels vanuit daadwerkelijk conformisme. De verschuivingen in beleidsfundamenten gaan immers in tegen machtsposities van burger en bedrijf als componenten van samenleving en bestel.
Tot zover het gericht misbruik van conformisme in organisatie van misdirectie. Er is altijd een punt waarop saturatie en eenvoudige overdracht in gelaagde structuren gekende disfuncties ontwikkelt. En wat heeft men dan? Een probleem van afwentelen van de rekening binnen condities waar dit enkel nog mogelijk is binnen eigen kring en voetafdruk. Je kan dit best weten, het is een van de kenmerken van machtspolitiek, het hyperparasitisme wat ontstaat verschuift naar binnen.
Ben wat voorzichtiger met het volgen van narratief, er ontbreken immers cruciale stukken bij. En dat is iets waar meer over nagedacht zou mogen worden. Het zegt immers iets over aanwezige organisatie dat men voor eigen kring dergelijke massage toepast.
Of Harry Mens?hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
[...]
Is het orakel uit het noorden nog beschikbaar, Hans Wiegel?
Ach wie weet wat er over 4 jaar speelt. Wie weet heeft het nieuwe kabinet (met Rutte) zich prima uit de crisis geknokt en is er een tijd geen schandaal geweest. Rutte vertrekt tegen die tijd vast, dus niemand die daar meer aan denkt. 4 jaar is lang in de politiek..Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
[...]
Het zou kunnen dat ze het zo spelen, maar dan voorzie ik een PVDA scenario bij de volgende verkiezingen voor het CDA/D66. Zeker voor de D66 die nu ook een stuk lastiger om de CU heenkomen, waar de achterban ook niet om staat te springen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Ik reken niemand af, ik schets alleen een mogelijk scenario.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:46:
[...]
Dat is een visie.
Ik denk dat je de betrokken partijen pas mag afrekenen als er een regeerakkoord ligt....
Door Rutte met een motie van afkeuring in het zadel te houden hebben de coalitiepartijen laten zien, dat deelname aan een kabinet blijkbaar belangrijker is dan andere zaken. Ze zullen een wat sterkere onderhandelingspositie hebben om hun eigen standpunten wat sterker in een akkoord te laten doorschemeren echter ligt de sleutel nog steeds bij de VVD.
Zonder de VVD komen ze niet tot een stabiele coalitie. Dat geldt andersom natuurlijk ook. Maar uiteindelijk heeft de VVD de beste papieren want die kunnen met minder partijen tot een coalitie komen en hoeven minder concessies te doen. Ze zouden in het uiterste geval zelfs zonder D66 tot een instabiele (meerderheids)coalitie kunnen komen.
Zo lang ze niet tot elkaar komen komt er geen regeerakkoord, dus iedereen zal uiteindelijk concessies moeten doen. Het "wegsturen" van Rutte is alleen heel lastig nu, omdat je hebt nagelaten dat te doen op het moment dat het telde.
Laten we vooral eerst het weekend maar eens afwachten, en wie er als informateur opgedoken wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 11:56 ]
Of Weisglas. Oud kamervoorzitter lijkt me geen gekke idd.Ultra schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:47:
[...]
Ik zou eerder denken aan iemand als Gerdi Verbeet.
Uiteraard mag Thom de Graaf het wat mij betreft ook proberen - maar die heeft natuurlijk wel een D66-achtergrond.
Regeren is halveren. Dat weet iedereen bij D66...Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
Het zou kunnen dat ze het zo spelen, maar dan voorzie ik een PVDA scenario bij de volgende verkiezingen voor het CDA/D66. Zeker voor de D66 die nu ook een stuk lastiger om de CU heenkomen, waar de achterban ook niet om staat te springen
Dat is verre van een onafhankelijk figuur die tussen de partijen kan staan.hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
[...]
Is het orakel uit het noorden nog beschikbaar, Hans Wiegel?
Maar hij past wel perfect in het plaatje van het normaliseren van de PVV waar @Virtuozzo steeds aan refereert...D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:54:
Dat is verre van een onafhankelijk figuur die tussen de partijen kan staan.
(denk dat ik net /s achter mijn post had moeten zetten)
[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 02-04-2021 11:55 ]
Maar daar gaat Kaag natuurlijk niet mee akkoord. Zo dom schat ik haar toch niet inhoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:54:
[...]
Maar hij past wel perfect in het plaatje van het normaliseren van de PVV waar @Virtuozzo steeds aan refereert...
ps.
Die hele formatie kan me overigens gestolen verder. In welke combinatie ook: het beleid zal ongeveer hetzelfde zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 02-04-2021 11:58 ]
Nee, het is inderdaad niet bewezen dat ze gelogen hebben. Wel dat ze alle drie collectief geheugen-falen hebben gehad.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
[...]
Ook dat Rutte heeft gelogen is niet bewezen. Net zoals dat niet bewezen is dat Ollongren en Joritsma gelogen zouden hebben.
In termen van operationele machtsdynamiek liggen er nu juist flinke prikkels voor zowel CDA als D66 om door te duwen in sterkere verbinding met machtspolitieke agenda. Zeker D66, in acceptatie van netwerk / advies heeft men gezien dat de cyclus van “regeren is halveren” doorbroken kan worden.Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
[...]
Daarbij, normalisatie van de PVV is waar het draaiboek “PvdA” substituut de focus heeft. Ik merk nogmaals op dat het in de hetze Geert was die de draai gaf aan focus van situatie weg van beleidsperspectieven en meta focus naar micro niveau van detail en persoon.
Machtspolitiek heeft een singuliere focus op termijn visie als gereedschap voor bepalen van condities voor optimaal gebruik van variabelen.
Waarom zouden ze met die kennis in een kabinet stappen? zeker als ze straks gewoon kunnen zeggen "we willen wel met de VVD, maar niet met Rutte". Ik denk dat hun achterban dat een stuk meer zou steunen.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:54:
Regeren is halveren. Dat weet iedereen bij D66...
Wat valt er te bewijzen als er 7 dagen de tijd is geweest om met een verhaal te komen die ze met elkaar kunnen afstemmen. Rutte heeft zoveel dingen gezegd, het is waarschijnlijker dat ie over alles heeft gelogen dan dat hij niet heeft gelogen.horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:56:
[...]
Nee, het is inderdaad niet bewezen dat ze gelogen hebben. Wel dat ze alle drie collectief geheugen-falen hebben gehad.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Ouwehand wist mijn gedachten tijdens het debat vaak precies te verwoorden.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
[...]
Ook dat Rutte heeft gelogen is niet bewezen.
Je hebt:
- Of gelogen en daarom niet geschikt als premier.
- Of een dermate slecht geheugen op zeer gevoelige onderwerpen en daarom niet geschikt als premier.
Overigens hoop ik dat Kaag geen premier wordt. Die is op voorhand al net zo ongeloofwaardig als Rutte geworden is. Met haar oproep voor nieuw leiderschap valt het niet te rijmen dat de motie van wantrouwen niet is gesteund.
Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?
Even wat anders, k vind het vrij bizar dat ambtenaren zo'n grote vigerende rol spelen in dit Proces!! Hoe kan dat??
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Wiegel schrijft nog een column voor de telegraaf en was daarin erg blij met de zetels voor FvD. Dat zal voor de meeste andere partijen dus een no-no zijn. Ed Nijpels wellicht?D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:55:
[...]
Maar daar gaat Kaag natuurlijk niet mee akkoord. Zo dom schat ik haar toch niet in
Dit topic is gesloten.
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/