Yep, ze zijn nu redelijk tot elkaar veroordeeld, en ik sluit het niet uit dat het de komende dagen gaat rommelen en alsnog klapt hoor.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
[...]
Maar wellicht is het ook al politieke zelfmoord dat de motie tegen Rutte nu niet is gesteund. Dan moet de formatie wel lukken, want nieuwe verkiezingen nu zouden voor D66 niet goed uitpakken gok ik. Ook niet voor VVD, CDA en CU
Die zijn nu pas weer wakker aan het worden, wij gaan hier op tweakers in alle topics natuurlijk dag en nacht door.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
[...]
Ah, dat staat dus niet op de samenvattende artikeltjes op de website van de NOS en die van RTL, wtf
Bedankt dat ik hier meer nieuws kan halen dan daar
Ik moest de telling van de motie van afkeuring overigens wel even opzoeken hoor op de site van de Tweede kamer.
(exacte telling kan nog veranderen want het verslag is nog niet gecorrigeerd, direct overgenomen na de vergadering van vannacht, vandaar de noodzaak tot het in de microfoon spreken van steun e.d.)
[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 09:37 ]
Kaag had hier gewoon het volgende moeten zeggen:
Als het nieuwe kabinet niet vervroegd valt, hebben Kaag en Hoekstra het slim gespeeld. Dan is iedereen het weer vergeten. Als dat wel gebeurt, kan dit ze alsnog achtervolgen.
Maar dat doet ze niet. Hoekstra en Kaag kiezen voor status quo. Liever samen met Rutte, omdat hun partijen eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Bij nieuwe verkiezingen zouden ze sowieso allemaal op hun donder krijgen en de formatie kan sowieso niet doorgaan met een compleet gebroken VVD. Maar de VVD heeft daar gewoon te veel zetels voor.Ik sta voor nieuw leiderschap, dus ik steun deze motie van wantrouwen.
Als het nieuwe kabinet niet vervroegd valt, hebben Kaag en Hoekstra het slim gespeeld. Dan is iedereen het weer vergeten. Als dat wel gebeurt, kan dit ze alsnog achtervolgen.
Ja eens hoor, dat is heel lastig. Maar ook voor het CDA, mind you, de partij van Pieter Omtzigt.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:33:
[...]
De vraag is of je het kunt maken om hem premier te laten worden. D66, nieuw leiderschap, grote vertrouwensbreuk Rutte, toch weer dezelfde leider maar nu met de bevestiging dat hij gelogen heeft.
Hoe het ook zei - er is geen alternatief meer voor een coalitie met CDA, VVD en D66. Stembusgang is op voorhand uitgesloten. Andere smaken waren al lastig, maar lijken nu ondenkbaar.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
Maar wellicht is het ook al politieke zelfmoord dat de motie tegen Rutte nu niet is gesteund. Dan moet de formatie wel lukken, want nieuwe verkiezingen nu zouden voor D66 niet goed uitpakken gok ik. Ook niet voor VVD, CDA en CU
CU heeft - na het The Pasion had uitgekeken - heel hard gesoliciteerd naar plekje vier aan de tafel.
Als dat het resultaat is van vierentwintig uur Rutte bashen dan... meh.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat is een probleem voor over 3 á 4 jaar. Tegen die tijd zijn er weer nieuwe 18+'ers, mensen die zich dit niet meer zo goed kunnen herinneren, of op basis van andere argumenten hun stem willen uitbrengen op een bepaalde partij.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
Anyway, het lijkt erop dat het lastig wordt om een ander soort coalitie te vormen. Voor D66 is het politieke zelfmoord als ze nu doorgaan zónder dat er een heel duidelijke verandering in beleid en manier van politiek bedrijven zichtbaar wordt.
Misschien wordt het halveren na regeren, maar ik snap dat ze de gok durven te wagen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Laten we ook niet vergeten dat de kamer verantwoordelijk is voor het verkenningsproces en alle regels en kaders (die er dus niet lijken te zijn). Voor nagenoeg de hele chaos is de kamer zelf verantwoordelijk. Wat pijnlijk duidelijk is geworden de afgelopen dagen is dat de kamer kennelijk niet in staat is een duidelijk en transparant proces af te spreken. Iedereen doet maar wat. Kijk maar naar de reactie van OIlongren wanneer ze uitlegt wat de kamervoorzetter aan haar heeft gevraagd in de rol van verkenner.harmen1987 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:26:
[...]
Exact, gisteren was van alle partijen een toneelstukje. De oppositie zoals verwacht schreeuwen alsof Rutte persoonlijk een moord heeft gepleegd. VVD alsof er niets aan de hand is en de partijen die nog willen regeren er een beetje tussenin.
Over een paar weken is iedereen dit weer vergeten en gaat alles vrolijk door.
Zo ook in de socials, iedereen die al een hekel had aan Rutte gaat lekker los, terwijl het waarschijnlijk veel mensen toch niet echt boeit. Misschien dat de peiling de komende periode wat lager is, maar veel mensen zien toch geen acceptabel rechts alternatief en komen dan toch weer uit op de VVD, helemaal als het straks weer over andere zaken gaat.
En waar ging het nou eigenlijk over achteraf, als Rutte niet zo dom was geweest, het verslag had opgevraagd en vorige week al had toegegeven was er bijna niets aan de hand geweest. Ik kan me niet voorstellen (en dat is ook bevestigd door andere oud formateurs) dat er in onderhandelingen anders nooit over personen wordt gepraat.
Sowieso erg slecht voor de formatie dat gesprekken openbaar worden, in iedere onderhandeling wil je niet meteen alles op tafel leggen. En dan kan iedereen wel zeggen dat het achterkamertjespolitiek is (dat is het technisch ook) maar ook in het bedrijfsleven en zelfs in prive gesprekken heeft geheimhouding een doel.
Het is pijnlijk duidelijk hoe ziek de politiek is. Iemand op voorhand schuldig verklaren en naderhand wanneer getuigen een zeer plausibel verhaal houden toch tegen beter weten in blijven gillen om vooral zelf geen gezichtsverlies te hebben. Vervolgens zie je dat de het onderhandelingsproces weer gaat beginnen door gebruik/misbruik te maken om de onderhandelingspositie (zie D66) bij het vervolg te versterken. Ook dit is weer typisch politiek en niets vernieuwend van Kaag.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ik snap niet dat de media dit niet als kop gebruikt: "Rutte overleeft ternauwernood motie van wantrouwen". 72 stemmen dat je moet opzouten, dat is niet niks.TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:22:
[...]
Nee, de telling was 78 tegen de motie van wantrouwen, dus: VVD (34), D66 (24), CDA (15), CU (5) = 78
Er is wel door iedereen met uitzondering van de VVD gestemd voor de motie van afkeuring.
Ik heb ook nog even alle devices uit gelaten tot nu net dus ik ben ook pas wakker aan het worden in die zin, maar ik lees nu allerlei quotes zoals van Rutte "geen moment aan opstappen gedacht"Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:37:
[...]
Hoe het ook zei - er is geen alternatief meer voor een coalitie met CDA, VVD en D66. Stembusgang is op voorhand uitgesloten. Andere smaken waren al lastig, maar lijken nu ondenkbaar.
CU heeft - na het The Pasion had uitgekeken - heel hard gesoliciteerd naar plekje vier aan de tafel.
Als dat het resultaat is van vierentwintig uur Rutte bashen dan... meh.

Echt, de VVD-stemmer staat hier toch ook niet meer achter joh? Hoewel die over het algemeen wellicht niet zo principieel is en enkel uit financieel eigenbelang erop stemt, maar toch
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
We zullen het nooit weten, maar ik sluit niet uit dat als we vandaag verkiezingen hadden Rutte gewoon weer de grootste zou worden.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:39:
[...]
Echt, de VVD-stemmer staat hier toch ook niet meer achter joh?
Degenen die nu het hardst roepen dat Rutte weg moet hadden sowieso al weinig op met Rutte voor gisteren. Maar ja, daar heeft hij de verkiezingen ook niet mee gewonnen.
Omdat de moties van de oppositie over het algemeen dit aantal stemmen krijgen, maar altijd de minderheid van het aantal stemmen zijn.Tk55 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:37:
[...]
Ik snap niet dat de media dit niet als kop gebruikt: "Rutte overleeft ternauwernood motie van wantrouwen". 72 stemmen dat je moet opzouten, dat is niet niks.
Kijk ook maar naar alles met betrekking tot het verhogen van de salarissen in de zorg, ook hoge aantallen stemmen voor. Maar uiteindelijk was er telkens een minderheid, tot die laatste motie.
*tweede deel, was een antwoord op een verkeerd gelezen deel van je post*
Ik heb overigens geen herinneringen meer aan hetgeen getypt.
[ Voor 61% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 09:46 ]
Verwijderd
Toch zou voor dit soort moties de grens moeten liggen op minder dan de helft in mijn ogen. Zodat je ook tegen de macht in kan gaan. Juist dat zou gezond zijn voor een democratie.TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:43:
[...]
Echter is dit wel hoe de democratie werkt, de meerderheid beslist. Anders krijgen we nooit meer iets gedaan in dit land.
Ik zou er heel graag een peiling over zien, misschien komt die er wel de komende dagen.Arrne schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:42:
[...]
We zullen het nooit weten, maar ik sluit niet uit dat als we vandaag verkiezingen hadden Rutte gewoon weer de grootste zou worden.
Degenen die nu het hardst roepen dat Rutte weg moet hadden sowieso al weinig op met Rutte voor gisteren. Maar ja, daar heeft hij de verkiezingen ook niet mee gewonnen.
Maar denk dat je gelijk hebt, een groot deel van de VVD-ers maakt hier geen halszaak van.
Dat deden ze niet met de toeslagen-affaire, waarom zouden ze het hier wel mee doen?
Ik wil niet zeggen dat dit niet zo is, maar ik denk dat CDA en D66 vooral het strategische spel hebben gespeeld de positie van Rutte te verzwakken op het moment dat hij zich niet kan verschuilen achter het kabinet (zoals hij dat al 10 jaar doet).ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
Zowel D66 als CDA hebben denk ik geprobeerd Rutte de eer aan zichzelf te laten houden.
Tegen beter weten in natuurlijk, Rutte vertrekt gewoon niet uit zichzelf en de VVD heeft geen opvolger.
Dat kun je ze zeker beiden kwalijk nemen.
CDA en D66 verwerven zich hiermee, gezien de uitslag, de beste positie om terug de onderhandelingen in te gaan. Zij hebben Rutte gered. Rutte mag bij de gratie van die twee partijen doorgaan als premier. Maar - basta met dit soort grappen. Hij wordt niet langer uit de wind gehouden.
Als je door je wimpers heen kijkt, is dat natuurlijk ook al een vorm van nieuw leiderschap
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
“Andere politici liegen ook”, is steevast het verweer. Daarnaast /care, de beurzen gaan goed en er is niet echt een alternatief voor de niet Christelijke rechtse liberaal die niet meteen bij een wappie partij wil horen. Aldus, de VVD stemmer.
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 02-04-2021 09:50 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Dit weet Mark natuurlijk zelf maar al te goed....daar handelt ie dan ook al zo'n 8 jaar naar. Oftewel, ik Mark, heb een totaal vrijspel van mijn kiezers in mijn doen (keer op keer liegen) en laten (de waarheid vertellen).ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:45:
[...]
een groot deel van de VVD-ers maakt hier geen halszaak van.
Dat deden ze niet om de toeslagen-affaire, waarom zouden ze het hier om wel doen?
Ik denk dat VVD vooral door de coronacrisis en het leiderschap van Rutte in deze tijd veel stemmen heeft gekregen.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:39:
[...]
Ik heb ook nog even alle devices uit gelaten tot nu net dus ik ben ook pas wakker aan het worden in die zin, maar ik lees nu allerlei quotes zoals van Rutte "geen moment aan opstappen gedacht"
Echt, de VVD-stemmer staat hier toch ook niet meer achter joh? Hoewel die over het algemeen wellicht niet zo principieel is en enkel uit financieel eigenbelang erop stemt, maar toch
Zelf stemde ik ook VVD, dit keer juist niet dankzij alle schandalen rond Rutte. Nu Volt.
Er zijn denk ik veel VVD stemmers weggegaan, maar er zijn door de pandemie nog meer nieuwe stemmers bijgekomen. Waarschijnlijk mensen die weinig tot niks met politiek hebben. De laatste stemming is volgens mij totaal niet representatief voor wat het volk inhoudelijk echt wil stemmen.
Vier jaar voor een liegende MP vind ik te veel. Ik hoop dat de coalitie dat ook echt blokkeert, alleen jammer dat het dan waarschijnlijk Kaag wordt. Linksom of rechtsom, we zijn de pineut qua politieke leiders.
Je begrijpt wel dat je dan carte blanche geeft aan iedereen en z'n paashaas om het regeren van een land onmogelijk te maken. Of juist heel makkelijk naar een regering van 1 partij die per onderwerp de steun zal gaan zoeken. Dan hadden we in de laatste 10 jaar welke elke 2 jaar bij de stembus gestaan, en had er effectief maar een jaar geregeerd geweest met het formatieproces elke keer.Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:45:
[...]
Toch zou voor dit soort moties de grens moeten liggen op minder dan de helft in mijn ogen. Zodat je ook tegen de macht in kan gaan. Juist dat zou gezond zijn voor een democratie.
Bij een grens van bijvoorbeeld 40% komt je dan in een situatie dat je 81 zetels nodig hebt om die grens te doorbreken. Dan heb je of 5 partijen nodig, de huidige coalitie +1 partij met tenminste 3 zetels, of je moet toch in zee met een partij die je vanuit je eigen standpunten al buitenspel hebt gezet en die laatste 8 zetels kan leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 09:54 ]
Ik maak hier inderdaad totaal geen halszaak van als VVDer. Het komt op mij over dat de meeste partijen de grootste moeite doen om van Rutte af te komen omdat ze daar zelf belang bij hebben. Ze pakken alles aan om dit maar voor elkaar te krijgen. Landsbelang? Belang van de democratie? Dikke onzin imho. Rutte is populair, Rutte trekt kiezers. Daarom moet hij weg. Kaag laat Ollongren ook compleet vallen nu? Die krijgt ook geen top positie meer omdat ze ook niet te vertrouwen is? Of is dat weer anders? Rutte heeft dagen van 12+ uur met diverse gesprekken en ook nog een redelijke crisis. Ik kan me best voorstellen dat bepaalde dingen dan niet blijven hangen. Ook als verkenners dezelfde herinnering hebben.ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:45:
[...]
Ik zou er heel graag een peiling over zien, misschien komt die er wel de komende dagen.
Maar denk dat je gelijk hebt, een groot deel van de VVD-ers maakt hier geen hals zaak van.
Dat deden ze niet om de toeslagen-affaire, waarom zouden ze het hier om wel doen?
CDA was/is van belang. De partij zit zelf ook in de maag met Pieter. Vind ik het gek dat daar over gesproken word? Nee. Totaal niet. Kan men nu allemaal verontwaardigd zijn maar dat is echt dikke onzin imho.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dit overduidelijke bedrog is al jaren de modus operandi van de VVD onder Rutte._Bailey_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:50:
als Den Haag gisteren iets voor elkaar heeft gekregen is het wel dat de groep stemgerechtigde Nederlanders die weinig nut zien in stemmen tijdens Verkiezingen dit gevoel alleen nog maar immens groter te hebben gemaakt.
De uitspraak ''stemmen is belangrijk!11!1!!!'' is na gisteren/vannacht natuurlijk 1 grote wassen neus geworden.
Nederland heeft afgelopen 24 uur ook nog eens goed kunnen zien dat liegen dikke prima is, zolang je maar netjes je excuses aanbiedt daarna.
En dit liegen mag dan keer op keer, vele malen plaatsvinden. Is helemaal prima.
Wel de excuses dus daarna en weer tot de orde van de dag.
Als stemgerechtigd NL hier iets van zou kunnen leren is het dat er blijkbaar een heel groot deel van NL dit simpelweg tolereert en de VVD continu de grootste partij blijft stemmen. Ik hoop dat ze ook beseffen dat dit de voedingsbodem van het wantrouwen in de politiek/overheid is.
Ja, die insteek zit er waarschijnlijk ook in.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:49:
[...]
Ik wil niet zeggen dat dit niet zo is, maar ik denk dat CDA en D66 vooral het strategische spel hebben gespeeld de positie van Rutte te verzwakken op het moment dat hij zich niet kan verschuilen achter het kabinet (zoals hij dat al 10 jaar doet).
CDA en D66 verwerven zich hiermee, gezien de uitslag, de beste positie om terug de onderhandelingen in te gaan. Zij hebben Rutte gered. Rutte mag bij de gratie van die twee partijen doorgaan als premier. Maar - basta met dit soort grappen. Hij wordt niet langer uit de wind gehouden.
Als je door je wimpers heen kijkt, is dat natuurlijk ook al een vorm van nieuw leiderschap
Is wel risico-vol, als het nu klapt, en er zelfs nieuwe verkiezingen zouden komen (kleine kans daarop) dan wordt je wel stevig afgerekend.
Er komen een lading parlementaire enquêtes aan die zeker niet fraai gaan uitvallen voor diegenen die de afgelopen jaren verantwoordelijk waren voor het beleid.drooger schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:37:
[...]
Dat is een probleem voor over 3 á 4 jaar. Tegen die tijd zijn er weer nieuwe 18+'ers, mensen die zich dit niet meer zo goed kunnen herinneren, of op basis van andere argumenten hun stem willen uitbrengen op een bepaalde partij.
Misschien wordt het halveren na regeren, maar ik snap dat ze de gok durven te wagen.
Ik geloof er niks van dat we pas over 3 a 4 jaar pas weer verkiezingen hebben.
Zonnekoning blijven spelen gaat niet meer wanneer dat negatief uitvalt voor die poppetjes met selectief geheugenverlies, er gaan nog wel wat verantwoordelijken sneuvelen de komende tijd.
Zal mij benieuwen of je dat met een miljoenencampagne kan fixen voordat er nieuwe verkiezingen zijn.
De oppositie heeft afgelopen nacht een lading nieuwe munitie gekregen.
Ben nu wel benieuwd naar de uitslag van een populairiteitspoll over onze grote bulletproof lijer leider.
Het mooie van dit verhaal is eigenlijk dat we nu weten dat er alsnog over Omtzigt gesproken gaat worden, want het is was geen taak van de verkenners maar verder in het proces gaat dat wel een rol spelen.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:53:
[...]
CDA was/is van belang. De partij zit zelf ook in de maag met Pieter. Vind ik het gek dat daar over gesproken wordt? Nee. Totaal niet. Kan men nu allemaal verontwaardigd zijn maar dat is echt dikke onzin imho.
Aangezien we nu naar de informateur gaan, zal de stabiliteit binnen het CDA en de rol van Omtzigt hoe dan ook een rol gaan spelen.
Ik moet overigens als niet VVD stemmer, zeggen dat het me geen hol interesseert waar ze het over hebben in die gespreken zo lang er maar een stabiele coalitie komt die het land kan regeren en dat ook gewoon doet. (en als het even kan de standpunten van de partij waar ik op gestemd heb nog even meeneemt als die onderdeel zijn van de coalitie) Of dat dan gaat over het wegwerken van Omtzigt of het geven van een prominente rol binnen de politieke arena moeten ze allemaal lekker zelf weten.
Omtzigt kan ook zelf beslissen de eer aan zichzelf te houden en nee te zeggen tegen een "promotie" CDA heeft jaren geleden ook al eens geprobeerd Omtzigt te lozen door hem op plek 39 te zetten. Hoor je nu ook niemand over.
[ Voor 35% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 10:01 ]
Volgens mij is de inzet dat Rutte zich bemoeit met de positie van het kamerlid dat bijna hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is voor de val van Rutte 3. Daar kwam later het liegen erover bij. Het is toch wel fijn om een premier te hebben waar je van kunt uitgaan dat hij de waarheid spreekt of in ieder geval herinnert wat hij bespreekt. Wat hebben de Teevendeal, die burgerdoden in Irak, Zijlstra-gate, de dividentbelasting en Omtzigt-gate allemaal met elkaar gemeen? Dat dat voor Rutte enorm precaire punten waren waarbij hij toevallig op cruciale punten dingen is vergeten.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:53:
[...]
Ik maak hier inderdaad totaal geen halszaak van als VVDer. Het komt op mij over dat de meeste partijen de grootste moeite doen om van Rutte af te komen omdat ze daar zelf belang bij hebben. Ze pakken alles aan om dit maar voor elkaar te krijgen. Landsbelang? Belang van de democratie? Dikke onzin imho. Rutte is populair, Rutte trekt kiezers. Daarom moet hij weg. Kaag laat Ollongren ook compleet vallen nu? Die krijgt ook geen top positie meer omdat ze ook niet te vertrouwen is? Of is dat weer anders? Rutte heeft dagen van 12+ uur met diverse gesprekken en ook nog een redelijke crisis. Ik kan me best voorstellen dat bepaalde dingen dan niet blijven hangen. Ook als verkenners dezelfde herinnering hebben.
CDA was/is van belang. De partij zit zelf ook in de maag met Pieter. Vind ik het gek dat daar over gesproken wordt? Nee. Totaal niet. Kan men nu allemaal verontwaardigd zijn maar dat is echt dikke onzin imho.
Mja, ik denk dat de strategie in de politiek soms mythische proporties krijgt. Maar stel dat je gelijk hebt, de VVD is vrijwel onmisbaar voor een nieuwe coalitie. Rutte is (en was) beschadigd maar heeft een VVD fractie met heel veel getrouwen. Maar stel dat de Rutte het licht ziet en niet voor premierschap gaat, er wordt gezegd dat er niemand klaar staat als opvolger. Dat klopt tot op zekere zin als je naar de TK fractie kijkt, maar dan nog heeft de VVD de sleutels in handen.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:49:
[...]
Ik wil niet zeggen dat dit niet zo is, maar ik denk dat CDA en D66 vooral het strategische spel hebben gespeeld de positie van Rutte te verzwakken op het moment dat hij zich niet kan verschuilen achter het kabinet (zoals hij dat al 10 jaar doet).
Zonder VVD heb je als coalitiemogelijkheid: D66/CDA/PvdA/SP/GL/PvdD/CU. Zie dat niet gebeuren (waarom zou bijvoorbeeld het CDA aanhaken in zo'n coalitie).
Ach, politiek hé? Alles voor eigen gewin...dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:30:
Dus de hele avond wordt Rutte voor van alles uitgemaakt door D66 enzo en die stemmen hem vervolgens niet weg.. Dan ben je af hoor wat mij betreft
:fill(white):strip_exif()/f/image/CyUMfZNuxjmCJjuBZwW3cXob.png?f=user_large)
Nu zegt ze dat ze het niet vanzelfsprekend vindt dat Rutte (de VVD) het voortouw neemt bij de formatie en betwijfelt ze of het vertrouwen überhaupt hersteld kan worden en of ze met hem in een nieuw kabinet wil.
Tja, dan had je die motie vannacht maar moeten steunen Sigrid. Je had de mogelijkheid hem van de troon te stoten maar hebt dat niet gedaan. Nu moet je maar weer leven met de realiteit dat hij de lakens uitdeelt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Je kunt niet jarenlang de premier zijn die in elk debat elk detail uit elk dossier kent, en tegelijkertijd op de momenten dat het er toe doet een weigerachtig geheugen hebben.Soccer98 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:57:
[...]
Volgens mij is de inzet dat Rutte zich bemoeit met de positie van het kamerlid dat bijna hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is voor de val van Rutte 3. Daar kwam later het liegen erover bij. Het is toch wel fijn om een premier te hebben waar je van kunt uitgaan dat hij de waarheid spreekt of in ieder geval herinnert wat hij bespreekt. Wat hebben de Teevendeal, die burgerdoden in Irak, Zijlstra-gate, de dividentbelasting en Omtzigt-gate allemaal met elkaar gemeen? Dat dat voor Rutte enorm precaire punten waren waarbij hij toevallig op cruciale punten dingen is vergeten.
Die twee gaan gewoon niet samen.
Natuurlijk, maar aan deze aantallen merk je dus dat er een behoorlijke spagaat zit in de Tweede Kamer. Bij salarissen in de zorg is dat niet zo'n enorm issue (let op: ik zeg niet dat het niet belangrijk is) maar nu gaat het over de grote baas.TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:43:
[...]
Omdat de moties van de oppositie over het algemeen dit aantal stemmen krijgen, maar altijd de minderheid van het aantal stemmen zijn.
Kijk ook maar naar alles met betrekking tot het verhogen van de salarissen in de zorg, ook hoge aantallen stemmen voor. Maar uiteindelijk was er telkens een minderheid, tot die laatste motie.
*tweede deel, was een antwoord op een verkeerd gelezen deel van je post*
Ik heb overigens geen herinneringen meer aan hetgeen getypt.
Interessante insteek. Het is natuurlijk wel een beetje externalisatie van het probleem.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:53:
[...]
Ik maak hier inderdaad totaal geen halszaak van als VVDer. Het komt op mij over dat de meeste partijen de grootste moeite doen om van Rutte af te komen omdat ze daar zelf belang bij hebben. Ze pakken alles aan om dit maar voor elkaar te krijgen. Landsbelang? Belang van de democratie? Dikke onzin imho. Rutte is populair, Rutte trekt kiezers. Daarom moet hij weg. Kaag laat Ollongren ook compleet vallen nu? Die krijgt ook geen top positie meer omdat ze ook niet te vertrouwen is? Of is dat weer anders? Rutte heeft dagen van 12+ uur met diverse gesprekken en ook nog een redelijke crisis. Ik kan me best voorstellen dat bepaalde dingen dan niet blijven hangen. Ook als verkenners dezelfde herinnering hebben.
Rutte is inmiddels wel bekend van zijn daar-heb-ik-geen-actieve-herinneringen-aan-gebbetje. Meestal precies op het moment dat hij in een positie zou kunnen komen welke hem in verlegenheid zou kunnen brengen. Of hij wel of niet over Omtzigt had mogen spreken in een verkenningsgesprek wil ik buiten beschouwing laten. Ik denk het namelijk van wel.
Wat hem schaadt zijn de leugens die daarop volgen. Stellige leugens die volgen op zijn excuses en beloftes op beterschap na het vorige echec. Volgens Rutte in een interview vorige week zou er niemand verantwoording afleggen over de notities van Ollongren. Het klonk mij als een krampachtige bezwering. Dat is niet voor het eerst. En, laat me je vertellen, dat is niet voor het laatst. Tel daar de Rutte-doctrine bij op, en zijn leiderschapsstijl lijkt door een neutrale bril toch wel problematisch.
Maar goed. Ik wil niet afdoen aan je opvattingen natuurlijk. Het is wel interessant om te zien hoe die dingen daar intern gaan.
Blijkbaar welultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:00:
[...]
Je kunt niet jarenlang de premier zijn die in elk debat elk detail uit elk dossier kent, en tegelijkertijd op de momenten dat het er toe doet een weigerachtig geheugen hebben.
Die twee gaan gewoon niet samen.
(Vergis je niet in het team wat er achter zit, hij zit echt niet te Facebooken wanneer je Rutte met zijn telefoon ziet spelen, daar zit een complete afdeling achter om hem van input te voorzien)
[ Voor 21% gewijzigd door PalingDrone op 02-04-2021 10:06 ]
Ja vooruit, zouden niet samen moet kunnen gaan dan
Dat zei ze volgens mij vannacht al voor de stemming plaatsvond, dus niet achteraf.alexbl69 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:00:
[...]
Nu zegt ze dat ze het niet vanzelfsprekend vindt dat Rutte (de VVD) het voortouw neemt bij de formatie en betwijfelt ze of het vertrouwen überhaupt hersteld kan worden en of ze met hem in een nieuw kabinet wil.
De uitleg zoals ik het begreep: ze hebben het op de staatsrechtelijk juiste manier proberen te doen, je kunt volgens hen geen Kamerlid/Fractievoorzitter wegsturen. Ze hebben Rutte met die pet op veroordeeld.Tja, dan had je die motie vannacht maar moeten steunen Sigrid. Je had de mogelijkheid hem van de troon te stoten maar hebt dat niet gedaan. Nu moet je maar weer leven met de realiteit dat hij de lakens uitdeelt.
Vraag is of dat slim was want het valt moeilijk uit te leggen naar de bühne. Zelfs vd Staaij die op dat vlak vaak juist lijkt te zitten stemde voor de motie van wantrouwen.
D66 doet zo langzamerhand dat ene spreekwoord enorm eer aan. Wat was het ook al weer?Fleximex schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:40:
D66 is de partij waar je elke verkiezingen even twijfelt om op te stemmen, maar dat niet doet omdat je in tegenstelling tot Rutte wel een geheugen hebt en je je herinnert dat D66 nooit doet waar het zogenaamd voor staat.
Nieuw leiderschap? Dat kan ook weer de prullenbak in...
Oh ja...
"Oude wijn in nieuwe zakken".
Gelukkig laat mijn geheugen mij niet actief in de steek, en weet ik dat nog.
Mag ik deze niet snappen? Wat heeft dit met stemmen is belangrijk te maken? Wat had er dan moeten gebeuren? Mensen hebben nou eenmaal op deze partijen gestemd, kan je het mee oneens zijn, maar zo werkt democratie. Als er nu nieuwe verkiezingen waren gekomen, wat een enkeling wilde, dan was stemmen wel echt zinloos geworden, en had ik zeer zwaar overwogen om voor het eerst in mijn leven niet te stemmen. We hebben gestemd, en gedraag je nu als een stel volwassenen en maak een kabinet. Uiteraard heb ik dan nog wel het gevoel dat Rutte een neurologisch onderzoek kan gebruiken gezien hoe vaak hij dingen vergeet, maar dat veranderd niks aan de stemmen._Bailey_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:50:
als Den Haag gisteren iets voor elkaar heeft gekregen is het wel dat de groep stemgerechtigde Nederlanders die weinig nut zien in stemmen tijdens Verkiezingen dit gevoel alleen nog maar immens groter te hebben gemaakt.
De uitspraak ''stemmen is belangrijk!11!1!!!'' is na gisteren/vannacht natuurlijk 1 grote wassen neus geworden.
Nederland heeft afgelopen 24 uur ook nog eens goed kunnen zien dat liegen dikke prima is, zolang je maar netjes je excuses aanbiedt daarna.
En dit liegen mag dan keer op keer, vele malen plaatsvinden. Is helemaal prima.
Wel de excuses dus daarna en weer tot de orde van de dag.
Tja, ik vind het niet zo gek over een periode van tien jaar. Maar goed. Twee verkenners die minder op het bordje hadden dan Rutte wisten het ook niet meer. Of geloven we allemaal het complot van Wilders dat Rutte ze dit heeft laten zeggen? Kaag met haar nieuwe leiderschap is ook totaal niet geloofwaardig imho. Pakt ze door? Nee, ze neemt dit mooi mee in de onderhandelingen straks om er zelf beter aan te worden. Prima als het zo werkt. Maar die dubbele moraal van iedereen komt me als burger redelijk de nek uit. Ollongren krijgt straks ook gewoon weer een leuke post. Dat is dan geen issue?Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:02:
[...]
Interessante insteek. Het is natuurlijk wel een beetje externalisatie van het probleem.
Rutte is inmiddels wel bekend van zijn daar-heb-ik-geen-actieve-herinneringen-aan-gebbetje. Meestal precies op het moment dat hij in een positie zou kunnen komen welke hem in verlegenheid zou kunnen brengen. Of hij wel of niet over Omtzigt had mogen spreken in een verkenningsgesprek wil ik buiten beschouwing laten. Ik denk het namelijk van wel.
Wat hem schaadt zijn de leugens die daarop volgen. Stellige leugens die volgen op zijn excuses en beloftes op beterschap na het vorige echec. Volgens Rutte in een interview vorige week zou er niemand verantwoording afleggen over de notities van Ollongren. Het klonk mij als een krampachtige bezwering. Dat is niet voor het eerst. En, laat me je vertellen, dat is niet voor het laatst. Tel daar de Rutte-doctrine bij op, en zijn leiderschapsstijl lijkt door een neutrale bril toch wel problematisch.
Maar goed. Ik wil niet afdoen aan je opvattingen natuurlijk. Het is wel interessant om te zien hoe die dingen daar intern gaan.
Tja dat is maar net hoe je het bekijkt, ik ben bang dat iedere situatie die niet in het straatje van de oppositie past de kans geeft om alles weg te stemmen. Volgens mij hebben we in het laatste jaren toch ook een aantal keer zulke uitkomsten gezien bij moties van wantrouwen richting bewindspersonen. Maar omdat het dan nu over Rutte gaat die iets gezegd heeft en zich dat niet meer kan herinneren is het ineens een issue. Die andere ministers mochten toch ook blijven zitten en daar maakten we geen halszaak van.Tk55 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:01:
[...]
Natuurlijk, maar aan deze aantallen merk je dus dat er een behoorlijke spagaat zit in de Tweede Kamer. Bij salarissen in de zorg is dat niet zo'n enorm issue (let op: ik zeg niet dat het niet belangrijk is) maar nu gaat het over de grote baas.
Het interesseert mij als kiezer geen hol wat ze daar bespreken, of het nu het behang van de vergaderkamer is, de kleur van het taartje of de rol van een kamerlid in relatie tot de stabiliteit van een partij. Zo lang er maar een stabiele coalitie gevormd wordt, of "mijn partij" daar dan bij zit maakt me niet zoveel uit (liever wel natuurlijk met het oog op mijn eigen keuzes
De jaren onder Rutte hebben mij in ieder geval geen windeieren gelegd, ondanks dat niet altijd "mijn partij" in de coalitie zat. Of de standpunten die ik belangrijk vind onderdeel zijn geworden van een regeerakkoord. Dat neemt niet weg dat ik stem op een partij die mijn belangen het best behartigd vanuit haar programma. Tot op heden is dat in die 10 jaar overigens niet de VVD geweest, echter zijn zij in die 10 jaar wel telkens de grootste geweest en ik ben het niet altijd eens met de VVD en toch ben ik tevreden genoeg over het beleid van deze regeringen kijkend naar mijn eigen situatie.
En dat is toch uiteindelijk waar de kiezer voor kiest, of zijn eigen situatie en het programma dat het best past binnen zijn situatie, of de ideologie die hij aanhangt.
[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 10:15 ]
De grote vraag is of dit wel een Rutte-doctrine is of een veel breder probleem in bestuurlijk Nederland. Kijk naar Amsterdam en wethouder van Doorninck (GL) op het dossier van de Nieuwe Meervaart in de Sloterplas (bijv hier), over windmolens, biomassa. Je ziet een zelfde soort reacties, er zijn wob-verzoeken nodig om stukken boven tafel te krijgen, er wordt op zijn minst misleid etc. En dit is nog wel een Groen Linkser. Nee het probleem is veel groter en ik denk dat Rutte er eerder een exponent van is dan de uitvinder.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:02:
[...]
Tel daar de Rutte-doctrine bij op, en zijn leiderschapsstijl lijkt door een neutrale bril toch wel problematisch.
Kinderopvangtoeslag en het gedrag van de overheid jegens de burger, namelijk “schuldig tenzij”, rijmt niet echt lekker met die farce van gister.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Laat ik op voorhand aannemen dat dat geen whataboutism isPolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
De grote vraag is of dit wel een Rutte-doctrine is of een veel breder probleem in bestuurlijk Nederland. Kijk naar Amsterdam en wethouder van Doorninck (GL) op het dossier van de Nieuwe Meervaart in de Sloterplas (bijv hier), over windmolens, biomassa. Je ziet een zelfde soort reacties, er zijn wob-verzoeken nodig om stukken boven tafel te krijgen, er wordt op zijn minst misleid etc. En dit is nog wel een Groen Linkser. Nee het probleem is veel groter en ik denk dat Rutte er eerder een exponent van is dan de uitvinder.
Maar goed. Je hebt gelijk. Het probleem van de Rutte-doctrine heeft zich ondanks of dankzij Rutte weten te verspreiden. Zouden we hem daarvoor moeten belonen of afstraffen?
En - als we met zn allen die bladzijde zouden willen omslaan, is dat dan beter te doen met- of zonder diens grootste proponent?
Het is niet verwonderlijk dat dat beleid door gaat sijpelen als de 'top dog' de negatieve variant van 'lead by example' doet. Het wordt niet afgestraft want! Als je je tegenstander kunt strongarmen dan is het prima.PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
[...]
De grote vraag is of dit wel een Rutte-doctrine is of een veel breder probleem in bestuurlijk Nederland. Kijk naar Amsterdam en wethouder van Doorninck (GL) op het dossier van de Nieuwe Meervaart in de Sloterplas (bijv hier), over windmolens, biomassa. Je ziet een zelfde soort reacties, er zijn wob-verzoeken nodig om stukken boven tafel te krijgen, er wordt op zijn minst misleid etc. En dit is nog wel een Groen Linkser. Nee het probleem is veel groter en ik denk dat Rutte er eerder een exponent van is dan de uitvinder.
Het 11de gebod is simpelweg in werking: gij zult niet gesnaaid worden, maar als dat toch gebeurt krijgen we het 12de gebod: zorg dat we allemaal gesnaaid zijn, dan is niemand gesnaaid.
Men helpt gemeentes actief om via schimmige wetgevingscontructies zoveel mogelijk beleid geheim te houden en af te schermen. Daarbij weigert men elkaar verantwoordelijk te houden (dat was de shitshow die we gisteren zagen) omdat men binnen machtspolitiek denken hier voordeel van denkt te hebben. Het geheel van regels en procedures waar onze democratie op is gebaseerd worden gewoon genegeerd.
Symptoon daarvan: 'laten we het aantal rechtzaken tegen de overheid omlaag brengen want dat is lastig!'. De oplossing? 'maak de sociaal advocatuur lam en klaar!'. Wettelijk kan het misschien, in de praktijk laat het vooral een overheid zien die oncontroleerbaar wil zijn en in plaats van op inhoud gewoon beleidsmatig mensen het onmogelijk maakt zich te verdedigen. Ook Kaag heeft zich hier gisteren schuldig aan gemaakt door die kans op 'nieuw leiderschap' te laten liggen. Het CDA is nog schandaliger, in koele bloede en met een grote grijns op het gezicht een broedermoord uitvoeren. De VVD ga ik nog eens geen woorden meer vuil aan maken: of we het nu hebben over de conservatieven van BoJo in het VK of het GOP in de VS, dezelfde soort meuk, met hooguit een ander plekje in de tijdslijn.
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 02-04-2021 10:18 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
De oppositie doet gewoon wat ze al 10 jaar doen, alle kansen aangrijpen om Rutte weg te krijgen. Helemaal nu duidelijk werd dat een hoop partijen sowieso niet gingen regeren.
Voor mij is het belangrijkst dat het land goed geregeerd wordt, de rest is bijzaak. We zitten midden in een crisis en de oppositie vond het belangrijkst om hier bijna 20 uur over te debatteren.
En dan komt Baudet weer met zijn kenniskabinet, "een militair op defensie", de oppositie heeft zichzelf in ieder geval al volledig ongeschikt verklaard, inclusief de nieuwkomers.
@armageddon_2k1 Regeren doe je in Nederland niet alleen, de kamer stond te springen om het toeslagen systeem strenger te maken na de Bulgaren fraude
Voor mij is het belangrijkst dat het land goed geregeerd wordt, de rest is bijzaak. We zitten midden in een crisis en de oppositie vond het belangrijkst om hier bijna 20 uur over te debatteren.
En dan komt Baudet weer met zijn kenniskabinet, "een militair op defensie", de oppositie heeft zichzelf in ieder geval al volledig ongeschikt verklaard, inclusief de nieuwkomers.
@armageddon_2k1 Regeren doe je in Nederland niet alleen, de kamer stond te springen om het toeslagen systeem strenger te maken na de Bulgaren fraude
Dat vind ik ook het bizarre eraan. Waarom zou je daar zo krampachtig over doen? Als je gewoon had gezegd dat je het inderdaad over de rol van Omzigt had gehad in een toekomstig kabinet met het CDA, dan was er een stuk minder aan de hand geweest dan nu. Hij was immers de tweede man met een enorme achterban. Dan had het enkel over de grote broek van Rutte gegaan. Dat hij er niet over gaat. Dan had hij kunnen benoemen dat de rol van de verkenning niet is vastgelegd. Nu ging het weer over het structureel probleem van zijn geheugen en waarschijnlijke leugens.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:02:
[...]
Meestal precies op het moment dat hij in een positie zou kunnen komen welke hem in verlegenheid zou kunnen brengen. Of hij wel of niet over Omtzigt had mogen spreken in een verkenningsgesprek wil ik buiten beschouwing laten. Ik denk het namelijk van wel.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dit! Het is leuk voor de krantenkoppen, journalisten hebben weer werk, TV programmas zitten vol en politici wrijven in hun handjes om loopgraven te bouwen. Maar wat heb ik als burger aan dit gekibbel? Raakt de crisis hierdoor opgelost? Blijven bedrijven en werkgelegenheid overeind?TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:08:
[...]
Het interesseert mij als kiezer geen hol wat ze daar bespreken, of het nu het behang van de vergaderkamer is, de kleur van het taartje of de rol van een kamerlid in relatie tot de stabiliteit van een partij. Zo lang er maar een stabiele coalitie gevormd wordt, of "mijn partij" daar dan bij zit maakt me niet zoveel uit (liever wel natuurlijk met het oog op mijn eigen keuzes) zo lang er maar een regering komt die kan regeren met een goed plan en niet na een jaar alweer valt.
Wat in die achterkamertjes of aan de onderhandeltafel besproken wordt zal me echt een zorg zijn. Ik wil een daadkrachtige regering dat keuzes maakt, beleid opstelt en uitvoert. En als dat niet goed gaat, stemmen we anders.
De rest is zeer geschikt voor de roddelpers maar laat ik graag aan me voorbij gaan.
Vraag is of dat veroorzaakt is door Rutte of dat het nu dusdanig vaak of slordig in zicht komt.polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:13:
[...]
Het is niet verwonderlijk dat dat beleid door gaat sijpelen als de 'top dog' de negatieve variant van 'lead by example' doet. Het wordt niet afgestraft want! Als je je tegenstander kunt strongarmen dan is het prima.
Het 11de gebod is simpelweg in werking: gij zult niet gesnaaid worden, maar als dat toch gebeurt krijgen we het 12de gebod: zorg dat we allemaal gesnaaid zijn, dan is niemand gesnaaid.
Oh nee zo bedoelde ik het helemaal niet. Het ging mij er mee om dat het probleem veel groter is dan Rutte en ik denk ook helemaal niet begonnen is bij Rutte. En in die zin vind ik het de Rutte-doctrine noemen teveel eer voor Rutte. Het is meer dat hij er grootmeester in is. Wat ik belangrijk vind is dat we niet denken dat als we het maar de Rutte-doctrine noemen en Rutte weggaat het probleem weg is. Dat zit veel dieper.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:13:
[...]
Laat ik op voorhand aannemen dat dat geen whataboutism is
Waar komt toch deze KaagPromotie vandaan? D66 heeft 10 zetels minder. Omdat de media het wil ofzo? Wat ze is zo ontzettend gehyped, niet normaal. Vooralsnog laat ze een grote kans liggen om de VVD van zijn stemmenkanon te ontdoen. Met niemand in aantocht kan je zo de volgende verkiezing toeslaan. Blijkbaar kijkt ze niet verder dan haar eigen termijn.pirke schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:09:
Gokje, nu gaan ze Kaag MP maken, met de VVD, CDA en CU erbij ...
Grootste politieke verliezer is het CDA die weer zijn eigen lid onder de bus gooit. Dat is ie natuurlijk wel gewend, want het is al de derde keer in ~9 maanden tijd. Hoekstra speelde hard-to-get in de formatie, maar zet hem 12 uur in een debat en je krijgt dus alles gedaan van hem.
Maar goed, Rutte met CDA, D66 en CU dus. En hoe gaan ze erop vertrouwen dat ie afspraken uit het regeerakkoord niet vergeet?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
'regeerakkoord? Het spijt mij, daar heb ik geen actieve herinneringen aan'Señor Sjon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:18:
Maar goed, Rutte met CDA, D66 en CU dus. En hoe gaan ze erop vertrouwen dat ie afspraken uit het regeerakkoord niet vergeet?
*slaat boos met vuist op tafel*
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Vermoed dat het vooral een machts-dingetje is, je ziet hetzelfde gebeuren in het bedrijfsleven maar ook met het bestuur van de plaatselijke voetbalclub. Het teveel eer om het aan Rutte op te hangen, het was er al lang voordat hij premier werd (hooguit de laatste tijd wat zichtbaarder).MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:16:
Vraag is of dat veroorzaakt is door Rutte of dat het nu dusdanig vaak of slordig in zicht komt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik heb zon gevoel dat we dan hetzelfde gekissebis hadden gehad alleen dan over een ander onderwerp. De Nederlandse politiek is vervallen door enkel ruzie te zoeken met als onderliggend belang stemmen te werven. Het vertrouwen in de politiek wordt volgens mij echt zwaar geschaad. En dat komt niet (alleen) door Rutte, dat komt door de gehele tweede kamer en hoe hier nu mee wordt om gegaan.CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:16:
[...]
Dan had het enkel over de grote broek van Rutte gegaan. Dat hij er niet over gaat. Dan had hij kunnen benoemen dat de rol van de verkenning niet is vastgelegd. Nu ging het weer over het structureel probleem van zijn geheugen en waarschijnlijke leugens.
Wilders stipte terecht aan dat het CDA Omtzigt in 2019 ook al voor de bus gooide. Die hele strijd tussen Omtzigt en Hoekstra was al een farce en dan nu zo verontwaardigd doen...
Ze doen allemaal mee aan die enorme poppenkast
"waar staat dat dan"polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:19:
[...]
'regeerakkoord? Het spijt mij, daar heb ik geen actieve herinneringen aan'
*slaat boos met vuist op tafel*
"hier"
"dat stuk kan ik mij niet voor de geest halen"
Is nog maar de vraag hoe lang dat college dat kan volhouden gezien het nieuwe beleid in Amsterdam:PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
[...]
https://www.oudestadt.nl/open-tenzij/Sofie Bustraan heeft sinds haar aantreden in mei, de opdracht om openbaarheid van informatie te stimuleren, aan te jagen en te handhaven. Zij is een van de twee Informatiecommissarissen in Nederland (de ander zit in Utrecht). De ambitie van het college: de Gemeente Amsterdam wil een open overheid zijn, dus: informatie van de gemeente beschikbaar stellen zonder dat daar om gevraagd hoeft te worden. Rekening houdend met de privacy van de Amsterdammer.
Zelfs als ze wel voor de motie van wantrouwen had gestemd. Good luck met de formatie. Zonder VVD is er geen echte werkbare meerderheid mogelijk.Señor Sjon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:18:
[...]
Waar komt toch deze KaagPromotie vandaan? D66 heeft 10 zetels minder. Omdat de media het wil ofzo? Wat ze is zo ontzettend gehyped, niet normaal. Vooralsnog laat ze een grote kans liggen om de VVD van zijn stemmenkanon te ontdoen. Met niemand in aantocht kan je zo de volgende verkiezing toeslaan. Blijkbaar kijkt ze niet verder dan haar eigen termijn.
Ja, dan doe je 5 maanden een paringsdans, lukt niet, nieuwe verkiezingen en vervolgens heb je wel een grote tegenstander minder.PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]
Zelfs als ze wel voor de motie van wantrouwen had gestemd. Good luck met de formatie. Zonder VVD is er geen echte werkbare meerderheid mogelijk.
En dan krijg je nieuwe verkiezingen waarbij je kunt verwachten dat degene die daarvoor gezorgd hebben worden afgestraft. Oftewel dan is de kans groot dat D66 minder zetels gaat krijgen. Dus het was van te voren al bekend dat dat niet ging gebeuren.PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]
Zelfs als ze wel voor de motie van wantrouwen had gestemd. Good luck met de formatie. Zonder VVD is er geen echte werkbare meerderheid mogelijk.
Wel hoop ik dat hierdoor Rutte niet opniew premier wordt. Niet zozeer omdat ik hem zo slecht vind als wel dat ik vind dat iemand niet meer dan 2 termijnen daar zou moeten zitten. Juist om dit soort dingen van (al dan niet gespeeld) inkakken te voorkomen.
[removed]
De manier van aan de macht komen (of juist niet) is minstens net zo belangrijk als de macht die je dan kan uitvoeren.eMiz0r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:16:
[...]
Dit! Het is leuk voor de krantenkoppen, journalisten hebben weer werk, TV programmas zitten vol en politici wrijven in hun handjes om loopgraven te bouwen. Maar wat heb ik als burger aan dit gekibbel? Raakt de crisis hierdoor opgelost? Blijven bedrijven en werkgelegenheid overeind?
Wat in die achterkamertjes of aan de onderhandeltafel besproken wordt zal me echt een zorg zijn. Ik wil een daadkrachtige regering dat keuzes maakt, beleid opstelt en uitvoert. En als dat niet goed gaat, stemmen we anders.
De rest is zeer geschikt voor de roddelpers maar laat ik graag aan me voorbij gaan.
Ja hoe gaan we dit als democratie verbeteren? Welke andere landen doen dit beter? Noorwegen? Finland? IJsland?PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
[...]
Toen Otten met de FvD opkwam had ik goede hoop dat dit een soort frisse wind zou meebrengen met meer directe democratie en transparantie, maar die wind begon met Baudet helaas snel te stinken.. Dat komt niet meer goed.
Maar welke partijen dan wel? Een complete nieuwkomer gaat nooit in een klap structurele veranderingen aan kunnen brengen en risico op splinters is dan vaak levensgroot.
Punt is dan wel weer dat hij dan alleen als huidige demissionair premier had moeten aftreden (zviw). Daarna kan hij in theorie weer aantreden. Maar ja, ik ben ook wel heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren...alexbl69 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:00:
[...]
Ach, politiek hé? Alles voor eigen gewin...
[Afbeelding]
Tja, dan had je die motie vannacht maar moeten steunen Sigrid. Je had de mogelijkheid hem van de troon te stoten maar hebt dat niet gedaan. Nu moet je maar weer leven met de realiteit dat hij de lakens uitdeelt.
Ja joh, regel ff een nieuwe premier terwijl we nog met onze nek in de Corona zitten. Ik zou Baudet dan premier maken, die wil toch alles afschaffen dus dan hoeft hij zich er ook niet in te verdiepenSorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:25:
[...]
Punt is dan wel weer dat hij dan alleen als huidige demissionair premier had moeten aftreden (zviw). Daarna kan hij in theorie weer aantreden. Maar ja, ik ben ook wel heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren...
De oppositie is de werkelijkheid volledig kwijt
gaat het debat vandaag verder of niet?
“Vroeger” kon er gewoon samengewerkt worden zonder elkaar de grond in te boren. Zowel oppositie als coalitie. Het is gewoon de hedendaagse maatschappij en reflecteert in de 2e kamer (of andersom). De Amerikaanse verkiezingen hebben meer met dirt diggen te maken en klagen over fraude dan stevig debatteren en winnen op de inhoud. En dat waait hier over; het gaat al lang niet meer over de inhoud.Basekid schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:25:
[...]
De manier van aan de macht komen (of juist niet) is minstens net zo belangrijk als de macht die je dan kan uitvoeren.
“Macht” is iets wat past bij een dictatuur. In een democratie voer je overleg en maak je keuzes op basis van een meerderheid dmv samenwerking.
Paar dagen afkoelen. Derde golf op komst die de aandacht nog meer op gaat eisen en over een week of wat met een "onpartijdige" informateur opnieuw beginnen. D66&CDA hebben weer wat achter de hand in de onderhandelingen. Alles voor de macht en eigen partij. Als iedereen denkt dat Rutte de enige is die moet zich even na laten kijken denk ik.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:25:
[...]
Punt is dan wel weer dat hij dan alleen als huidige demissionair premier had moeten aftreden (zviw). Daarna kan hij in theorie weer aantreden. Maar ja, ik ben ook wel heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren...
Ik weet niet of er per se veel moet veranderen aan het bestel, of directe democratie een verbetering geeft. Het is ook een cultuurding. Als bij de toeslagenaffaire veel eerder de staatssecretaris had ingegrepen, had toegeven/aangegeven dat de bestrijding van fraude was doorgeslagen onder de fingerende wetgeving, druk van (een deel van de) kamer etc dan was het helemaal anders afgelopen. Maar het is eerst onder het tapijt geschoven, gebagatelliseerd, stukken achterhouden etc etc. Dat is voornamelijk een cultuur probleem.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:25:
[...]
Ja hoe gaan we dit als democratie verbeteren? Welke andere landen doen dit beter? Noorwegen? Finland? IJsland?
Toen Otten met de FvD opkwam had ik goede hoop dat dit een soort frisse wind zou meebrengen met meer directe democratie en transparantie, maar die wind begon met Baudet helaas snel te stinken.. Dat komt niet meer goed.
Maar welke partijen dan wel? Een complete nieuwkomer gaat nooit in een klap structurele veranderingen aan kunnen brengen en risico op splinters is dan vaak levensgroot.
Zeg.
Wat weerhoudt de hoge heren ervan om niet een greep te doen in het bestand van VVD-coryfeën voor een premier?
Kabinet Nijpels-1?
Wat weerhoudt de hoge heren ervan om niet een greep te doen in het bestand van VVD-coryfeën voor een premier?
Kabinet Nijpels-1?
Klopt, alle partijen gedragen zich precies zo om zo veel mogelijk macht te krijgen (of als we het positief willen zien: zo veel mogelijk van de idealen van hun kiezers verwezenlijken). Of het nou de oppositie of de (toekomstige) coalitie is.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:29:
[...]
Paar dagen afkoelen. Derde golf op komst die de aandacht nog meer op gaat eisen en over een week of wat met een "onpartijdige" informateur opnieuw beginnen. D66&CDA hebben weer wat achter de hand in de onderhandelingen. Alles voor de macht en eigen partij. Als iedereen denkt dat Rutte de enige is die moet zich even na laten kijken denk ik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Zo de verwachte uitkomst. Dat betreft was dit idd wel tijdsverspilling.
Niets, hoewel er wel betere kandidaten zijn dan Nijpels. De naam van Edith Schippers werd al genoemd, dat zou geen gekke uitkomst zijn voor de VVD, de VVD levert de eerste vrouwelijke premier en Kaag terug in haar hok.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:31:
Zeg.
Kabinet Nijpels-1?
Niet alles waarbij de uitkomst zoals verwacht is is tijdsverspillingVrietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:32:
Zo de verwachte uitkomst. Dat betreft was dit idd wel tijdsverspilling.

Denk dat het juist niet laten vallen van Rutte slim is.
As Rutte weg moet dan is de kans dat de onderhandelingen niet gaan slagen een stuk groter ook omdat de VVD dan niet blij is met D66&CDA.
Nu hebben D66&CDA zogenaamd Rutte geholpen maar is hij wel dusdanig verzwakt dat hij in de onderhandelingen moet inbinden.
Want nieuwe verkiezingen zonder Rutte wil de VVD nu ook niet.
As Rutte weg moet dan is de kans dat de onderhandelingen niet gaan slagen een stuk groter ook omdat de VVD dan niet blij is met D66&CDA.
Nu hebben D66&CDA zogenaamd Rutte geholpen maar is hij wel dusdanig verzwakt dat hij in de onderhandelingen moet inbinden.
Want nieuwe verkiezingen zonder Rutte wil de VVD nu ook niet.
Niet alle hoor. Maar wel heel veel.harmen1987 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:32:
[...]
Klopt, alle partijen gedragen zich precies zo om zo veel mogelijk macht te krijgen (of als we het positief willen zien: zo veel mogelijk van de idealen van hun kiezers verwezenlijken). Of het nou de oppositie of de (toekomstige) coalitie is.
Waardoor komt dat? Omdat de oppositie (inclusief regeringspartijen) monddood wordt gemaakt door de dichtgetimmerde regeerakkoorden van de afgelopen kabinetten. Daarmee maak je de macht / tegenmacht, die de basis vormt van onze parlementaire democratie, onmogelijk. Als je dus op inhoudsniveau niet meer écht met elkaar in debat kan, dan kan je niet anders dan ofwel het debat aangaan op procesniveau of jezelf dan maar profileren.eMiz0r schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
“Vroeger” kon er gewoon samengewerkt worden zonder elkaar de grond in te boren. Zowel oppositie als coalitie.
Tja kan ook. Persoonlijk kan ik me in de huidige crises geen betere premier indenken dan Ed Nijpels - maar goed. Schippers is wellicht een goede optie.PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:33:
Niets, hoewel er wel betere kandidaten zijn dan Nijpels. De naam van Edith Schippers werd al genoemd, dat zou geen gekke uitkomst zijn voor de VVD, de VVD levert de eerste vrouwelijke premier en Kaag terug in haar hok.
Alsof dat zo moeilijk is, gewoon het OMT volgen en luisteren naar wat Hugo de Jonge al weet.GrooV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
Ja joh, regel ff een nieuwe premier terwijl we nog met onze nek in de Corona zitten. Ik zou Baudet dan premier maken, die wil toch alles afschaffen dus dan hoeft hij zich er ook niet in te verdiepen
Het gros van de zaken zijn al uitgezet, niet alsof ineens alles en iedereen vergeet wat er gedaan moet worden als er niet Mark Rutte, maar een ander persoon staat bij de persconferenties.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Dit was langer geleden natuurlijk ook al zo. Was laatste op tv waarin ze zich begin jaren 90 daar ook al over beklaagden.CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:34:
[...]
Waardoor komt dat? Omdat de oppositie (inclusief regeringspartijen) monddood wordt gemaakt door de dichtgetimmerde regeerakkoorden van de afgelopen kabinetten. Daarmee maak je de macht / tegenmacht, die de basis vormt van onze parlementaire democratie, onmogelijk. Als je dus op inhoudsniveau niet meer écht met elkaar in debat kan, dan kan je niet anders dan ofwel het debat aangaan op procesniveau of jezelf dan maar profileren.
Die dichtgetimmerde akkoorden heeft natuurlijk ook een reden. Je wilt natuurlijk niet als partij dat als je ergens water bij de wijn hebt gedaan, dat de tegenprestatie wordt getorpedeerd door de kamer. Maar je hebt gelijk dat de debatten eigenlijk een beetje zinloos zijn geworden en daardoor het een groot toneelstukje maakt.
Ok, er zullen vast wat kleine partijen zijn die toch geen kans op echte macht hebben die nog wel volledig integer zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door harmen1987 op 02-04-2021 10:40 ]
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Dit had ik dus een paar jaar terug met Klaver. Mooie praatjes en dan vervolgens als het moet is die er niet. Ook eigenlijk de reden dat ik niet zoveel met politiek heb, allemaal mooie praatjes en stevige taal tot er daadwerkelijk iets moet gebeuren..alexbl69 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:00:
[...]
Ach, politiek hé? Alles voor eigen gewin...
[Afbeelding]
Ik zou me als rechtse stemmer eerder druk maken over onze internationale betrekkingen na Rutte. Hij heeft een hoop ervaring op dat gebied vanuit zijn liberale gedachten goed. Net als dat er europees gezien een tijd gaat komen van voor Merkel en van na Merkel.GrooV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
Ja joh, regel ff een nieuwe premier terwijl we nog met onze nek in de Corona zitten. Ik zou Baudet dan premier maken, die wil toch alles afschaffen dus dan hoeft hij zich er ook niet in te verdiepen
Ik denk dat Kaag daar nog veel geschikter voor is vanuit haar achtergrond, maar daar heb je als rechtse kiezer niks aan
Daarom worden nu de volgende stappen politiek gezien interessant.
Rutte wegsturen als demissionair MP heeft weinig zin (je creeert nog meer chaos) maar D66 en CDA kunnen hem wel buiten spel zetten in de uiteindelijke kabinetsvorming. Dus wel onderhandelen met Rutte / VVD over het regeerakkoord, maar wanneer het gaat om het verdelen van de posten, ook al in de verkenning, duideijk maken dat dit zonder Rutte zal moeten, vanwege de motie van afkeur of iets dergelijks. Daarmee manouvreren D66 en CDA de VVD in een erg lastige positie, want als ze dat niet accepteren, dan 'nemen zijn hun verantwoordleijkheid niet' en zetten ze individueel en partijbelang boven landsbelang en gaat dat leiden tot verkiezingen. En andersom als VVD dat wel accepteert, dan gaan ze verder relatief gezichtsloos het kabinet in, want een VVD premier zie ik dan niet gebeuren. Het geeft verder wel de VVD de mogelijkheid om een nieuw gezicht te introduceren, en te profileren, voor vervanging van Mark.
Dat is waarom ik zei dat dit wel tot Kaag I kan leiden.
Rutte wegsturen als demissionair MP heeft weinig zin (je creeert nog meer chaos) maar D66 en CDA kunnen hem wel buiten spel zetten in de uiteindelijke kabinetsvorming. Dus wel onderhandelen met Rutte / VVD over het regeerakkoord, maar wanneer het gaat om het verdelen van de posten, ook al in de verkenning, duideijk maken dat dit zonder Rutte zal moeten, vanwege de motie van afkeur of iets dergelijks. Daarmee manouvreren D66 en CDA de VVD in een erg lastige positie, want als ze dat niet accepteren, dan 'nemen zijn hun verantwoordleijkheid niet' en zetten ze individueel en partijbelang boven landsbelang en gaat dat leiden tot verkiezingen. En andersom als VVD dat wel accepteert, dan gaan ze verder relatief gezichtsloos het kabinet in, want een VVD premier zie ik dan niet gebeuren. Het geeft verder wel de VVD de mogelijkheid om een nieuw gezicht te introduceren, en te profileren, voor vervanging van Mark.
Er stemmen maar heel weinig mensen echt uit financieel eigenbelang op de VVD; zoveel bestuursvoorzitters, grootaandeelhouders en asfaltfabrikanten zijn er nu ook weer niet in NederlandSorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:39:
[...]
Ik heb ook nog even alle devices uit gelaten tot nu net dus ik ben ook pas wakker aan het worden in die zin, maar ik lees nu allerlei quotes zoals van Rutte "geen moment aan opstappen gedacht"
Wens, vader, gedachte.Bonsaiboom schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:40:
Ik zie het niet gebeuren dat de VVD hier in meegaat.
Zeker niet als ze dat zouden doen nadat ze eerst met Rutte een regeerakkoord uitonderhandeld hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door Arrne op 02-04-2021 10:44 ]
Veel mensen willen graag denken dat ze vanuit eigenbelang op de VVD stemmen.migchiell schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:41:
[...]
Er stemmen maar heel weinig mensen echt uit financieel eigenbelang op de VVD; zoveel bestuursvoorzitters, grootaandeelhouders en asfaltfabrikanten zijn er nu ook weer niet in Nederland
Die zijn er vast. I'm bedoelde meer dat de mate waarin dit gebeurt wel verschilt tussen de grote en partijen.harmen1987 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:37:
[...]
Ok, er zullen vast wat kleine partijen zijn die toch geen kans op echte macht hebben die nog wel volledig integer zijn.
Je bedoelt dat hij niet bereid was zijn principes en verkiezingsbeloften op te offeren voor een beetje macht? Dat is toch juist precies het omgekeerde van waar hier over gesproken wordt?dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:39:
[...]
Dit had ik dus een paar jaar terug met Klaver. Mooie praatjes en dan vervolgens als het moet is die er niet. Ook eigenlijk de reden dat ik niet zoveel met politiek heb, allemaal mooie praatjes en stevige taal tot er daadwerkelijk iets moet gebeuren..
Door het steunen van de motie van wantrouwen had ze de VVD niet uitgesloten, maar had ze wel een duidelijk signaal af kunnen geven dat de machtspolitiek van Rutte niet meer getolereerd wordt en daarmee had ze het vertrouwen in de politiek kunnen herstellen. Vervolgens zou de VVD aan zet zijn geweest om de veroordeling van Rutte intern te bespreken en naar eer en geweten te handelen, alvorens ze terug zouden keren aan de onderhandelingstafel.PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]
Dat ze als alternatief kwam met een motie van afkeuring was een zwaktebod. Hoe laconiek Rutte met de motie van afkeuring omgaat onderstreept dit.
[ Voor 4% gewijzigd door Laguna op 02-04-2021 10:50 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Harbers I, Schippers I of Van Zanen I in dat geval...Bonsaiboom schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:40:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk niet dat Kaag de leiding gaat nemen in het kabinet, maar ik acht de kans wel aanwezig dat het een andere VVD'er gaat zijn. Ik gok op iemand als Edith Schippers. Vertrouweling van Rutte en daarmee de eerste vrouwelijke premier, dus voor haar ook aantrekkelijk.Bonsaiboom schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:40:
Enige punt waarop ik denk dat het niet gaat lukken is dat hij Lubbers wil inhalen als langst zittende premier. Daarvoor is zijn ego te groot. Zie ook de MR campagne i.p.v. de VVD campagne.
Zucht....CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:46:
Enige punt waarop ik denk dat het niet gaat lukken is dat hij Lubbers wil inhalen als langst zittende premier. Daarvoor is zijn ego te groot. Zie ook de MR campagne i.p.v. de VVD campagne.
Het land wordt gegijzeld door de ego van Mark Rutte. Dat op zichzelf lijkt mij eigenlijk al problematisch genoeg.
Bij het steunen van de motie zou Rutte weg moeten. En dan lijkt het me niet gek dat de VVD zou zeggen; succes Kaag.Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:45:
[...]
Door het steunen van de motie van wantrouwen had ze de VVD niet uitgesloten, maar had ze wel een duidelijk signaal af kunnen geven dat de vele fouten van Rutte niet meer getolereerd worden en daarmee had ze het vertrouwen in de politiek kunnen herstellen. Vervolgens zou de VVD aan zet zijn geweest om de veroordeling van Rutte intern te bespreken en naar eer en geweten te handelen.
Dat ze als alternatief kwam met een motie van afkeuring was een zwaktebod. Hoe laconiek Rutte met de motie van afkeuring omgaat onderstreept dit.
Uiteindelijk nieuwe verkiezingen en dan kan de VVD de kaart spelen dat het allemaal door D66 gekomen is dat het land stil staat etc etc. Dat is een risico voor de D66. Dus dit is gewoon een betere uitkomst. Geen nieuw leiderschap overigens.
Mensen dénken dat ze uit financieel eigenbelang erop stemmen ja. Ze hebben geen idee dat je als ondernemer in het MKB beter af bent bij een andere partijmigchiell schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:41:
[...]
Er stemmen maar heel weinig mensen echt uit financieel eigenbelang op de VVD; zoveel bestuursvoorzitters, grootaandeelhouders en asfaltfabrikanten zijn er nu ook weer niet in Nederland
Wordt inderdaad genoemd, maar met haar profiel van tomeloze uitbreiding marktwerking in de zorg, en dubieuze zaakjes, belangenverstrengeling etc is zij nu ook niet de droomkandidaat.CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:46:
[...]
Ik denk niet dat Kaag de leiding gaat nemen in het kabinet, maar ik acht de kans wel aanwezig dat het een andere VVD'er gaat zijn. Ik gok op iemand als Edith Schippers. Vertrouwelijk van Rutte en daarmee de eerste vrouwelijke premier, dus voor haar ook aantrekkelijk.
Als de reden dat je Rutte opzij schuift is dat je de vertrouwen terug wilt winnen, dan is Edith Schippers beslist niet de beste keus. Haar banden met Big Pharma zijn daarvoor te groot.PolarBear schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:33:
[...]
Niets, hoewel er wel betere kandidaten zijn dan Nijpels. De naam van Edith Schippers werd al genoemd, dat zou geen gekke uitkomst zijn voor de VVD, de VVD levert de eerste vrouwelijke premier en Kaag terug in haar hok.
De selectiecommissie van de VVD is niet zo streng.ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:49:
[...]
Wordt inderdaad genoemd, maar met haar profiel van tomeloze uitbreiding marktwerking in de zorg, en dubieuze zaakjes, belangenverstrengeling etc is zij nu ook niet de droomkandidaat.
Volgens mij blijkt uit wat er gisteren allemaal is gebeurd dat vertrouwen terugwinnen absoluut geen prioriteit heeftHollovVpo1nt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:49:
[...]
Als de reden dat je Rutte opzij schuift is dat je de vertrouwen terug wilt winnen, dan is Edith Schippers beslist niet de beste keus. Haar banden met Big Pharma zijn daarvoor te groot.
Willen meeregeren en een verschil kunnen maken in een situatie en dan puntje bij paaltje afzien.. De situaties zijn inderdaad anders en ik heb ook zeker niet veel politiek inzicht. Wat me wel op valt is dat er vaak een grote heisa wordt gemaakt en dat het moment dan er is gekomen om iets te doen dat vaak toch wordt afgezienPhilip Ross schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:43:
[...]
Die zijn er vast. I'm bedoelde meer dat de mate waarin dit gebeurt wel verschilt tussen de grote en partijen.
[...]
Je bedoelt dat hij niet bereid was zijn principes en verkiezingsbeloften op te offeren voor een beetje macht? Dat is toch juist precies het omgekeerde van waar hier over gesproken wordt?
Maakt dat wat uit met het zwalkend beleid waar we nu mee te maken hebben? Met routekaarten die niet worden gevolgd met als gevolg de situatie waar we nu in zitten?GrooV schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:28:
[...]
(in september/oktober hebben met name de linkse partijen, maar ook het CDA, aangedrongen op aanscherping van maatregelen; hadden ze dat toen gedaan dan hadden we nu op een lager basisniveau gezeten qua besmettingen)
Ik denk niet dat je de relatie tussen Edith Schippers en Big Pharma begrijpt....HollovVpo1nt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:49:
Als de reden dat je Rutte opzij schuift is dat je de vertrouwen terug wilt winnen, dan is Edith Schippers beslist niet de beste keus. Haar banden met Big Pharma zijn daarvoor te groot.
Het was nota bene Edith Schippers die keihard is gaan actie voeren tegen eenzijdige prijsbepaling vanuit de farmaceutische branche voor bepaalde producten. Een revolutie in Europa! Het maakt van Nederland een gevreesd gebied, welke farmeceuten liever vermijden wanneer het gaat om vermarkting van nieuwe medicatie met een kleine klantenkring.
Ik denk dat je doelt op haar warme contacten met de commerciële zorginstellingen?
En als ze wel meeregeren krijg je het verhaal zoals bij PvdA. Probeer eens verder te kijken dan de marketing en framing in de media.dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:51:
[...]
Willen meeregeren en een verschil kunnen maken in een situatie en dan puntje bij paaltje afzien.. De situaties zijn inderdaad anders en ik heb ook zeker niet veel politiek inzicht. Wat me wel op valt is dat er vaak een grote heisa wordt gemaakt en dat het moment dan er is gekomen om iets te doen dat vaak toch wordt afgezien
Dat bedoel ik inderdaad. Dank voor de correctie. En niet te vergeten, de te-toevallig gate. Met andere woorden, sorry we got caught.Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat je doelt op haar warme contacten met de commerciële zorginstellingen?
En een failliet mkb, want ook al was het basisniveau nu lager geweest... je moet de maatregelen vasthouden om niet weer een nieuwe piek te veroorzaken. En het heeft imo weinig zin om om de 2 weken horeca en winkels weer open te gooien om ze daarna weer te sluiten. Voor scholen idem.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:52:
[...]
(in september/oktober hebben met name de linkse partijen, maar ook het CDA, aangedrongen op aanscherping van maatregelen; hadden ze dat toen gedaan dan hadden we nu op een lager basisniveau gezeten qua besmettingen)
Corona stopt niet door de maatregelen maar rem je af. Die rem moet je er op houden om het niet te laten ontsporen. Alleen het vaccin stopt het virus, niets meer of minder.
Nee, bij het steunen van de motie zou Rutte louter moeten aftreden als demissionair premier. De VVD zou vervolgens toch wel weer in een coalitie gaan zitten. De drang naar macht is te groot om dat niet te doen.Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:48:
[...]
Bij het steunen van de motie zou Rutte weg moeten. En dan lijkt het me niet gek dat de VVD zou zeggen; succes Kaag.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Het zou nog wel een grotere minachting van de stem van de kiezer zijn als je iemand premier maakt die niet de lijsttrekker van een partij is, laat staan iemand die niet op de lijst heeft gestaan. Volgens mij was de laatste keer Jelle Zijlstra een halve eeuw geleden en dat was een interim kabinet.CurlyMo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:46:
[...]
Ik denk niet dat Kaag de leiding gaat nemen in het kabinet, maar ik acht de kans wel aanwezig dat het een andere VVD'er gaat zijn. Ik gok op iemand als Edith Schippers. Vertrouweling van Rutte en daarmee de eerste vrouwelijke premier, dus voor haar ook aantrekkelijk.
Tsja, ik verbaas me sowieso al tijden hoe diep de VVD kan gaan. Ik denk dat ze er best mee weg komen, want eerste vrouw als premier. Dat was toch ook het pleidooi van Kaag en Ploumen. Minder seksisme__fred__ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:00:
[...]
Het zou nog wel een grotere minachting van de stem van de kiezer zijn als je iemand premier maakt die niet de lijsttrekker van een partij is, laat staan iemand die op de lijst heeft gestaan. Volgens mij was de laatste keer Jelle Zijlstra een halve eeuw geleden en dat was een interim kabinet.
ik probeerde met mijn post slechts de (mogelijke) motivatie van veel Nederlanders om niet te gaan stemmen tijdens Verkiezingen.Sissors schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:07:
[...]
Mag ik deze niet snappen? Wat heeft dit met stemmen is belangrijk te maken? Wat had er dan moeten gebeuren? Mensen hebben nou eenmaal op deze partijen gestemd, kan je het mee oneens zijn, maar zo werkt democratie. Als er nu nieuwe verkiezingen waren gekomen, wat een enkeling wilde, dan was stemmen wel echt zinloos geworden, en had ik zeer zwaar overwogen om voor het eerst in mijn leven niet te stemmen. We hebben gestemd, en gedraag je nu als een stel volwassenen en maak een kabinet. Uiteraard heb ik dan nog wel het gevoel dat Rutte een neurologisch onderzoek kan gebruiken gezien hoe vaak hij dingen vergeet, maar dat veranderd niks aan de stemmen.
Wat er afgelopen 24 uur is gebeurd zal dus alleen maar meer motivatie zijn voor deze groep Nederlanders om niet (meer) naar de stembus te gaan, met als mogelijke redenen: ''Ze zitten daar in Den Haag puur en alleen voor zichzelf, niet om het volk te vertegenwoordigen'' , ''1 grote slangenkuil daar in Den Haag'', ''het enige dat ze daar in Den Haag doen is liegen voor puur eigen belang'' etc etc...
Dit is niet mijn eigen gedachtegang he
En ergens snap ik ze wel na wat er nu gebeurd is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/