De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:28:
[...]

Maar hier zit je fout, er veranderd heel veel:

1. Rutte kan zelfs met aantoonbaar liegen wegkomen
2. Rutte/VVD kunnen zelfs proefballonnetjes oplaten om lastige kamerleden weg te promoveren en ze komen ermee weg ook nog. Zelfs als het heel populaire kamerleden zijn waarvan is gekend dat ze lastige dossiers zonder schroom aanpakken
3. D66 is lekker opportunistisch en bedoeld voora lmet 'nieuw leiderschap': als we een kans zien voor een beetje kruimels op te pakken, dan doen we dat meteen. De inhoud is niet zo relevant voor de rest
4. Het CDA kent de meest basale vorm van loyaliteit niet: een eigen kamerlid steunen (de nummer 2 op de lijst oko nog eens nota bene!) die aan de kant geschoven dreigt te worden en doodleuk een onderhandelingspuntje is

We hebben heel erg veel kunnen leren gisteren kortom. Als er nog mensen twijfelden en iets anders willen in Nederland: schrap D66 maar net zo hard van de lijst, want ook Kaag doet doodleuk aan machtspolitiek. Hoekstra? Hoekstra is dat onhandige maffiamannetje wat nu per ongeluk toch die lastige secondant half heeft geraakt.

@__fred__ die halvering hoeven ze zich niet druk om te maken als het gaat om steun buiten hun eigen big stakeholders. Zelfs binnen de groep van stemmers op het CDA is er meer dan genoeg steun om te stoppen met intensieve veehouderij. Men zit echter vast in een netwerk wat dit punt disproportioneel maakt op de agenda, waardoor je de facto het issue krijgt dat ruim meer dan de helft van de Nederlanders steun geeft aan het aanpassen van deze veehouderij, maar de CDA heel stellig blijft signaleren dat hier geen draagvlak voor zou zijn. De VS en het VK kunnen heel veel vertellen wat je krijgt met deze vormen van politiek :)
Dat zijn toch geen veranderingen? Dat is status quo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12

drooger

Falen is ook een kunst.

Webgnome schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:42:
Iedereen heeft trouwens zijn mond vol van ' de normale burger' etc maar vergeten we even niet dat een meerderheid op de VVD heeft gestemd? Nu is natuurlijk de vraag wat vinden deze kiezers hier van eigenlijk?
Ik denk dat een gros ermee kan leven, net zoals bij elk affaire en schandaal.
Zolang zij maar niet de klos ervan (denken te) zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:56

polthemol

Moderator General Chat
Wilf schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:52:
[...]
Dat zijn toch geen veranderingen? Dat is status quo.
nee, het zijn veranderingen: de grens van acceptabel gedrag is immens hard opgeschoven. Het is bon ton geworden om kritische kamerleden over de kling te jagen en daarna doodleuk proberen weg te promoveren.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:44:
[...]

Er heeft geen meerderheid op de VVD gestemd.
ok ok ok.. Ik heb mijn reactie al aangepast. Een grote groep mensen heeft op de VVD gestemd met als gevolg dat de VVD de grootste partij is geworden. Zo goed? O-)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

drooger schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:52:
[...]

Associatie door wensdenken. Er zijn ook in Nederland veel ‘tijdelijke niet-miljardairs’; mensen die zichzelf graag (menen te) scharen onder de riches maar in wezen niets anders doen dan de schijn ophouden en zichzelf voor de gek houden. Mrs Bucket voor de ouderen onder ons.

@polthemol dat is al toch veel vaker gebeurd onder Rutte? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 02-04-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Webgnome schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:55:
[...]

ok ok ok.. Ik heb mijn reactie al aangepast. Een grote groep mensen heeft op de VVD gestemd met als gevolg dat de VVD de grootste partij is geworden. Zo goed? O-)
een grote groep mensen heeft op Omtzigt gestemd omdat ze in hem een goed kamerlid zien ;) (ik wijs even op de fout die je maakt qua aantal stemmen op iemand/een partij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:32

Amphiebietje

In de blubber

mcgloud schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:45:
[...]

Die zijn totaal niet op de hoogte hoe het echt zit.

Binnen mijn familie 4 personen die op de VVD/Rutte hebben gestemd en twee kennissen van mij.

Geen van allen zijn ze helemaal op de hoogte geweest van bijvoorbeeld de toeslagenaffaire of bijvoorbeeld zaken als dat de VVD als enige nog het leenstelsel voor studenten wilt behouden.
Je moet wel in een enorm gat leven om niet op de hoogte te zijn van de toeslagenaffaire, gezien de media-aandacht die dat heeft gehad. :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:49:
[...]

Ik vind dit eerlijk gezegd in zijn geheel nogal een lelijke vertoning. Van vrijwel alle partijen. VVD, D66 en CDA voorop. En in vergelijking met de voorgaande kwesties vind ik dit echt een totaal non issue.
Het was de druppel. Na vier jaar liegen, duiken en onder tafel schuiven was dit de druppel. Marijnissen stipte het aan, Ouwehand ook: het is de cultuur die onder Rutte gemeengoed is geworden.

Hij heeft het, gezien zijn reacties, zelf waarschijnlijk niet eens door. Zaken "regelen" en het hachje redden van zijn clubje is zo gewoon geworden dat hij niet eens doorheeft dat hij allerlei grenzen over gaat. Hij zit er wat dat betreft ook gewoon te lang.

Wat de kiezer betreft. Feitelijk heeft Rutte, hoewel onbedoeld, natuurlijk ook gewoon vals kunnen spelen de laatste verkiezingen. De corona persconferenties zijn een grote Rutte campagne gebleken. En tel daarbij de door de media aangereikte één op één debatten met Wilders erbij op: de tegenstanders hadden geen schijn van kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48
[b]polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:28
@__fred__ die halvering hoeven ze zich niet druk om te maken als het gaat om steun buiten hun eigen big stakeholders. Zelfs binnen de groep van stemmers op het CDA is er meer dan genoeg steun om te stoppen met intensieve veehouderij. Men zit echter vast in een netwerk wat dit punt disproportioneel maakt op de agenda, waardoor je de facto het issue krijgt dat ruim meer dan de helft van de Nederlanders steun geeft aan het aanpassen van deze veehouderij, maar de CDA heel stellig blijft signaleren dat hier geen draagvlak voor zou zijn. De VS en het VK kunnen heel veel vertellen wat je krijgt met deze vormen van politiek :)
Een kleine meerderheid van de CDA kiezer als we Lubach mogen geloven. Het is nog steeds een punt dat het CDA electoraat verdeelt. Dat i.c.m. Omtzigt die straks losgaat tegen het eigen beleid van de coalitie lijkt me een lastig recept voor electorale uitbreiding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:49
siggy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:50:
[...]

Dat sowieso, maar, het is pijnlijk duidelijk dat je ook niet iedere narcist en pathalogische leugenaar niet in de politiek wilt hebben. Die ede afleggen is ook een wassen neus. Het hebben van een politieke carriere is al per definitie voor de politiek zelf en niet voor de burger. En dat terwijl je het volk zou moeten vertegenwoordigen. Right.
Volgens mij trekt het "beroep" van politici sowieso een bepaald soort mensen. Soms heb ik het idee dat je de kamer beter met een loting kan vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:59
drooger schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:52:
[...]

Juist zo lang je niet direct geraakt wordt of ook niet geraakt gaat worden, zal het de meeste mensen een rotzorg zijn wat er in Den Haag gebeurd.

Dat zag je met de toeslagenaffaire ook, de politiek werd eigenlijk niet echt afgerekend op de situatie. De gedachte dat de slachtoffers de fout in gegaan waren lag bij veel mensen meer voor de hand dan de overheid. Zeker ook gezien de fraude bij een aantal kinderopvangen met de toeslagen. Vervolgens komt er uit dat de overheid fouten heeft gemaakt en de rest van Nederland gaat weer verder business as usual, want het treft hen niet.

Overigens even los van hoe het geformuleerd is door de Ambtenaar, ik denk dat een Omtzigt als Minister van "rechtsbescherming" wel iemand op de juist plek zou kunnen zijn. De Minister die als luis in de pels van het Kabinet de eigen departementen doorlicht.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:37:
Zo, jullie hebben er een latertje van gemaakt... :)
Uiteindelijk dus 72-78, waarmee de volgende regering duidelijk is: Rutte 4 van VVD/D66/CDA/CU. Je verwacht het niet...
Toch mooi om te zien dat alles hier naar wees en het er zo uit komt rollen. Het CDA/CU wordt gebruikt en dat maakt Hoekstra/Segers niks uit. Enkel Kaag heeft het slim proberen te spelen door Rutte dusdanig beschadigd uit de strijd te laten komen.

Ik vond Azarkan, Dassen, Marijnissen en Ouwehand de lijsttrekkers die messcherp waren gedurende de dag. Het is dat de voormalige kabinetspartijen kleur bekenden met een afkeuring die boterzacht is. Maargoed nu een afkeuring, straks komen er nog wat parlementaire enquêtes. Traditioneel toch meer de momenten waarop een kabinet echt gaat wieberen. Dus een nieuw kabinet acht ik geen lang leven beschoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:33:
[...]

Ze tonen loyaliteit richting de VVD. Stel je nog eens de vraag: wie gaat de 4de partij worden voor de coalitie ;) Wat de CU vooral heeft geleerd van de bijbel lezen is dat Judas een beste zak zilver scoorde door principes aan de kant te schuiven.
Het is nog vroeg :p

Maar inderdaad, dat lijkt op de korte termijn de aanpak. Ik mag hopen dat dat bij een volgende verkiezing wordt afgestraft, maar wellicht zie ik verkeerd wat de gemiddelde CU-stemmer over de vorige coalitie vond.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 22:22
polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:57:
[...]

een grote groep mensen heeft op Omtzigt gestemd omdat ze in hem een goed kamerlid zien ;) (ik wijs even op de fout die je maakt qua aantal stemmen op iemand/een partij).
Sorry, een fout maken? Dat kan ik mij niet meer herinneren.. 8)7

offtopic:
hoewel we op personen stemmen doen veel mensen volgens mij toch nog steeds het eerste poppetje en is het daarmee de facto een stem op de partij.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Virtuozzo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 01:59:
[...]

Mark mag heel blij zijn dat Lübach en zijn team weer geneutraliseerd zijn.
Elke journalist die te lang in het Haagse establishment zit zou eigenlijk vervangen moeten worden door onderzoekende journalisten als Lubach en van de Keuken.

En ja, ik weet dat ik de grenzen van journaille oprek door Lubach als journalist te bestempelen maar hij pakt (met zijn team) wel op wat establishment laat liggen. :|

[ Voor 19% gewijzigd door Wilf op 02-04-2021 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 21:52
Ik durf het trouwens wel aan: dit gaat de langste formatie ooit worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Wilf schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:01:
[...]
Elke journalist die te lang in het Haagse establishment zit zou eigenlijk vervangen moeten worden door onderzoekende journalisten als Lubach en van de Keuken.
Ik hoop stiekem dat Arjan het niet kan laten en toch nog een item maakt over het krabbeltje een "niets zeggend" document en het geheime telefoontje. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

polthemol schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:55:
[...]

nee, het zijn veranderingen: de grens van acceptabel gedrag is immens hard opgeschoven. Het is bon ton geworden om kritische kamerleden over de kling te jagen en daarna doodleuk proberen weg te promoveren.
...en dus zal dit ook in allerlei bedrijven en instellingen worden toegepast als doctrine, plus "Ik kan mij dat niet actief herinneren" etc. als excuus voor alles en nogwat.

"U heeft geld overgemaakt naar uw eigen rekening terwijl u daar geen tostemming voor had."

"Ik kan mij dat niet actief herinneren"

"Werknemers beklagen zich dat hun overuren niet worden betaald."

"Ik heb om 7.30 uur een telefoontje gehad waarin werd gezegd dat dat mocht."

Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:58:
[...]

Het was de druppel. Na vier jaar liegen, duiken en onder tafel schuiven was dit de druppel. Marijnissen stipte het aan, Ouwehand ook: het is de cultuur die onder Rutte gemeengoed is geworden.

Hij heeft het, gezien zijn reacties, zelf waarschijnlijk niet eens door. Zaken "regelen" en het hachje redden van zijn clubje is zo gewoon geworden dat hij niet eens doorheeft dat hij allerlei grenzen over gaat. Hij zit er wat dat betreft ook gewoon te lang.
Ik zou best eens de mening over deze gang van zaken willen horen van een goede buitenlandse (Italiaans o.i.d.) anti-corruptie-rechter. Mijn gok is dat de conclusies vernietigend zouden zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik begin er van overtuigd te raken dat hij een sociopaat is. Verklaart zijn vermogen om te liegen. Verklaart waarom hij overal telkens mee wegkomt. Verklaart waarom hij na 12 uur acteren nog steeds met een grijns wegloopt, na een gigantische wanprestatie. En waarom hij maar geen vrouw kan vinden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21
Mooi om te zien dat na een lange nacht waarbij de geur van verschraald bier nog in dit draadje hangt de ochtendploeg al enthousiast aan de slag gegaan is.

Dacht echt even dat Rutte de eer aan zichzelf ging houden, zeker na dat gedoe rond 'via-via'. We weten nog steeds niet wie het lek was, hoe voorkom je dat dit lijntje in stand blijft? Rutte kan zeggen 'dit mag niet meer gebeuren' maar dat is net zo geloofwaardig als Marco Borsato nadat hij betrapt is bij zijn vierde slippertje.

En wat doen we nu verder met Omtzigt? Daar moet nog steeds wat mee...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Webgnome schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:01:
[...]

Sorry, een fout maken? Dat kan ik mij niet meer herinneren.. 8)7

offtopic:
hoewel we op personen stemmen doen veel mensen volgens mij toch nog steeds het eerste poppetje en is het daarmee de facto een stem op de partij.
fout misschien een groot woord ook van mijn kant: maar het aantal stemmen op een partij of persoon is al lang geen expliciete goedkeuring meer voor het beleid. Het is een goedkeuring veelal voor de kwaliteit van de PRafdeling van een politieke partij. Omtzigt was een dissonant op dat gebied: de man banjerde overal doorheen (regeerakkoorden, partijdiscipline, he could not give a shit vanaf dat er iets fouts bezig was).

Het verschil is dat de VVD onder Rutte geen visie heeft, geen beleidsidee buiten het 'zijn' en het overleven. CU, D66, CDA rennen daar lustig achteraan, Omtzigt spiegelde zichzelf echter heel erg aan de functie die hij had als kamerlid en wat de bedoeling was van die functie en dat maakte hem op bepaalde dossiers moeilijk buigbaar.

Wat we nu zagen is dus dat Omtzigt een ~350 000 stemmen haalde (5 zetels meende ik?) en die stemmers doodleuk aan de kant worden geschoven: promoveer maar weg die knakker. Hier liegt men ook nog even keihard over. Qua mandaat zeggen die stemmen voor de rest weinig dus: er is geen goedkeuring gegeven door stemmers aan Rutte voor deze actie, men zou het zelfs nooit geweten hebben als het niet gelekt was. Nog veel beter: men zou Rutte een applaus geven omdat hij names de VVD Omtzigt voor zijn uitstekende werk beloonde met een ministerschap (op een of ander niets-zeggende ministerie waar hij niets meer kan).

Dus: dat aantal stemmen en goedkeuren is hooguit een goedkeuring voor de windowdressing wat we zagen, niet voor het daadwerkelijke beleid, want het daadwerkelijke beleid hebben we gisteren/vannacht pas mogen zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:09
Word je wat later wakker op een Goede Vrijdag, waarna je het nieuws verneemt dat de democratie in Nederland definitief dood en begraven is :/.

Werkelijk.... de man is al een paar jaar van God los en komt telkens weg met machtspelletjes, de waarheid verdraaien en selectieve amnesie.

Tot nu toe dacht ik dat hem dat lukte omdat hij telkens voldoende tijd tussen al die gebreken voorbij liet gaan. Tijd waarin de scherpste kantjes telkens weer net bot genoeg werden om dingen te laten vergeten.

Maar nu hij al deze 'kwaliteiten' in het tijdsbestek van een paar dagen heeft moeten etaleren en er nog mee wegkomt is zijn definitieve machtsgreep gelukt. Niemand kan hem nu nog wat deren.

Als Omtzigt verstandig is stopt hij er vandaag mee. Het is toch zinloos om je gezondheid op te offeren aan het vechten tegen windmolens. Daarnaast zou hij de zonnekoning er nog wat meer mee in het zonnetje zetten. De zonnekoning vindt dat natuurlijk prachtig, maar het bespoedigt hopelijk het proces dat de buitenwacht ziet welk monster men hier heeft geschapen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 01:45
Groot respect voor Pieter Omtzigt en ben groot fan van hem als persoon, politicus en als schrijver.

En hij moet natuurlijk de tijd nemen en doen wat hij zelf wilt, maar het is voor hem nu toch wel echt nogmaals pijnlijk duidelijk geworden dat hij het CDA achter zich moet laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Als Omtzigt stopt, zou dat wel een enorm sterk signaal afgeven naar de rest en vooral de samenleving. Zeker als hij dat combineert met een mooie donderpreek van een uur of twee, waarin hij het establishment onder leiding van Rutte uit elkaar scheurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:13:
Als Omtzigt stopt, zou dat wel een enorm sterk signaal afgeven naar de rest en vooral de samenleving. Zeker als hij dat combineert met een mooie donderpreek van een uur of twee, waarin hij het establishment onder leiding van Rutte uit elkaar scheurt.
Dat boeit Rutte toch niet? Die hoort het aan en gaat verder met zijn eigen plan, namelijk kabinet Rutte-IV.

Alles ter meerdere eer en glorie van hemzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 02-04-2021 08:14 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Joosie200 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:00:
Ik vond Azarkan, Dassen, Marijnissen en Ouwehand de lijsttrekkers die messcherp waren gedurende de dag.
Van der Plas van BBB deed ook goed haar best en had soms scherpe bijdragen.

Onvergelijkbaar met ervaren politici als Ouwehand, Marijnissen en Azarkan maar over de hele linie vielen de 'rookies' me niet tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Dan stopt Omtzigt, maar wat dan? Over een maandje zijn de meeste mensen dit al vergeten. Al neemt hij alles en iedereen in Den Haag onder vuur; het maakt niet uit, ze horen het aan, zeggen dat ze hun best gaan doen (wat uiterst gratuit is) en laten het ondertussen van zich af druipen (en gaan over tot de orde van de dag). Het maakt gewoon niet uit. Deze huidige democratie is gewoon een grote farce en we hebben elk recht om andere landen te wijzen op hun bestuurlijke tekortkomingen m.i. verspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Signaal aan z'n kiezers?
[...]

De druppel? Voor wie?

Voor jou was er jaren geleden zo te zien al een vol emmertje. ;)

En de rest van de huidige coalitie ziet blijkbaar ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48
Ik vermoed dat niemand hem uit de kamer krijgt en dat ie zich verheugt op de enquêtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Eens kijken wat vandaag de reacties zijn. Misschien dat een paar partij-mastodonten zich gaan roeren.

De politieke toekomst van Rutte hangt aan een zijden draadje. Hij is nu aangeschoten wild en een risico geworden in een regering.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:15:
[...]

Van der Plas van BBB deed ook goed haar best en had soms scherpe bijdragen.

Onvergelijkbaar met ervaren politici als Ouwehand, Marijnissen en Azarkan maar over de hele linie vielen de 'rookies' me niet tegen.
Van der Plas is me totaal niet opgevallen eerlijk gezegd, behalve de uitspraak "ik ben nieuw hier".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcgloud
Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:57:
[...]

Je moet wel in een enorm gat leven om niet op de hoogte te zijn van de toeslagenaffaire, gezien de media-aandacht die dat heeft gehad. :X
Klopt ik vind het ook verbazingwekkend maar nu komt de crux: ze vinden allemaal dat Rutte het goed heeft gedaan met de Corona aanpak.

Als je alleen daar je stem op baseert, hoef je wat mij betreft nooit meer te gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:09:
Mooi om te zien dat na een lange nacht waarbij de geur van verschraald bier nog in dit draadje hangt de ochtendploeg al enthousiast aan de slag gegaan is.

Dacht echt even dat Rutte de eer aan zichzelf zou houden, zeker na dat gedoe rond 'via-via'. We weten nog steeds niet wie het lek was, hoe voorkom je dat dit lijntje in stand blijft? Rutte kan zeggen 'dit mag niet meer gebeuren' maar dat is net zo geloofwaardig als Marco Borsato nadat hij betrapt is na zijn vierde slippertje.

En wat doen we nu verder met Omtzigt? Daar moet nog steeds wat mee...
Als het de verkenners niet waren, moeten het één van die ambtenaren geweest zijn.

Als ik het goed begrepen heb, zijn die verkenners en "hun" ambtenaren echt afzonderlijke entiteiten geweest, waardoor die niet direct weet hadden van het handelen van hun voorgangers. Toen het gespreksverslag van Rutte op tafel kwam heeft één van die ambtenaren dat gemeld denk ik dan. (hetzij direct, hetzij indirect aan Rutte)

Als je nu kiest voor een staf die niet gelieerd is aan een ministerie maar bijvoorbeeld aan de kamervoorzitter dan ondervang je dat. Duur geintje een x-aantal FTE voor eens in de 4 jaar in dienst te hebben maar ze kunnen vast ook staf dingen voor de kamervoorzitter doen.

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:17:
[...]

Van der Plas is me totaal niet opgevallen eerlijk gezegd, behalve de uitspraak "ik ben nieuw hier".
Ik mis de #2 van BBB, die was je wel opgevallen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
De druppel qua leugenachtig gedrag. Jij vindt het een non-issue maar dat is het al een paar jaar niet meer. Dat de Rutte kiezer liegen blijkbaar geen probleem vindt is wat anders.
En de rest van de huidige coalitie ziet blijkbaar ruimte.
Dat is nog maar de vraag. Vergeet niet dat Kaag nog steeds een partij uit het linker blok erbij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
welk signaal? Hij heeft aangetoond dat de zittende regering actief en beleidsmatig de rechten van haar eigen burgers ana het schenden was voor wat politiek gewin. Laat dat even op je inwerken. Dat is de meest grove schending die je als regering kunt maken.

Het effect? Zijn eigen partij schuift hem hier voor de 2de keer op rij doodleuk aan de kant, want dat is toch wel vervelend zo een collega die misstanden blijft aankaarten.

Die donderspeech heeft hij al eens gegeven en het resultaat daarvan? Men ging zaken niet met zwart maar met wit weglakken: dramatische effect was meteen weg en daar stond hij dan zielig met witte blaadjes te wapperen.

Het enige wat hij kan doen, als hij voor een signaal wil gaan, is zijn zetel gebruiken om maximale schade aan te richten aan de komende coaliteit. Niet meer meestemmen met zijn eigen fractie, verder samenwerken met SP en misschien Volt (die moeten zich nog profileren dus die willen graag als kleine fractie de mankracht leveren) en blijven graven in die hoofdpijndossiers van de coalitie. Elke andere actie komt er de facto op neer dat hij zijn verlies erkent en is uitgeschakeld.

(spreekt voor zich dat hij ook gewoon dat lidmaatschap van CDA asap publiekelijk moet opzeggen met de melding dat ze naar de tyfus kunnen lopen met hun 'christelijke' principes).

De partijen aan de linkerkant moeten dit momentum grijpen om zich te organiseren en samen te pakken. Bij voorkeur zelfs gewoon samen op gaan in 1 nieuwe partij, want daarmee had je deze ellende kunnen tegen gaan, dit bevecht je alleen maar als je zelf gegroepeerd en georganiseerd bent en met focus te werk gaat (zie het verschil tussen Baudet zijn toevalstreffer waar hij zelf niet wist wat ermee te doen en Ouwehand haar scherpe focus waarmee ze bleef doorpeuteren, dat laatste moet je hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Op de lange termijn heeft geen van de regeringspartijen hier toch last van?

Zolang dit nog te recent in t geheugen zit laten ze de regering niet vallen, want een electoraal risico; dus over 4 jaar nieuwe verkiezingen, vermoedelijk zonder Rutte, want die is dan echt wel over de datum, dus kunnen ze de VVD lastig aanvallen dat nog 4 jaar Rutte niet is wat we moeten willen; D66 kan mooie show halen wat ze allemaal gedaan hebben ondanks Rutte en de 1e vrouwelijke premier met Kaag.

Status quo voorlopig handhaven, komend jaar is Corona voorbij en trekt de economie aan, dus provinciale Staten winnen is ook prima te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik denk dat Omtzigt juist alleen maar gesterkt wordt hierdoor. Als hij weer fit is, dan gaat hij er met een vol gestrekt been in. Puur kijkend naar het resultaat van vandaag, denk ik wel dat er twee verliezers zijn: het CDA, maar die hebben dat nog niet door, en de ouders van de toeslagenaffaire. Wat zich de afgelopen week heeft afgespeeld, kan ik me best wel voorstellen dat het een ongelofelijke klap in het gezicht is. Rutte gaat gewoon door met zooi onder het tapijt schuiven en in deze gaat het nog eens over de man die voor hun opkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat een teleurstelling. Niet dat ik veel hoop had dat Rutte zelf z'n verantwoording zou nemen maar de oude coalitieparijten stellen wel erg teleur. Dit is gewoon voorsorteren op hetzelfde kabiner als Rutte 3.

Maar je begint daardoor bijna in een partijkartel te geloven waar Baudet het altijd over heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcgloud
RodeStabilo schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:27:
Wat een teleurstelling. Niet dat ik veel hoop had dat Rutte zelf z'n verantwoording zou nemen maar de oude coalitieparijten stellen wel erg teleur. Dit is gewoon voorsorteren op hetzelfde kabiner als Rutte 3.

Maar je begint daardoor bijna in een partijkartel te geloven waar Baudet het altijd over heeft.
Dat partij kartel is er ook gewoon. En volgens Omtzigt ook alleen die noemt het de Haagse kliek.

Na gisteren en vannacht mag het duidelijk zijn dat er wel degelijk een kartel/kliek is. Met dank aan D66, CDA en het kleine, lullige CU van pastoor Segers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:50
Rutte zal nu al vergeten zijn dat hij de toezegging heeft gedaan om zijn best te gaan doen het vertrouwen te herstellen, hopen dat de rest van de wereld een keer niet vergeetachtig is als het om Rutte zijn vergeetachtigheid gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Tjongejongejonge..

Slap gedrag dit de coalitiepartijen. Daar had ik écht meer van verwacht.
Maar succes met formeren nu. Hoe kan je met Rutte in een nieuw kabinet gaan zitten als je als huidige 'oppositie' een motie van wantrouwen hebt ingediend. Het zou voor iedereen beter zijn geweest als Rutte weg was gegaan.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:20:
[...]

De druppel qua leugenachtig gedrag. Jij vindt het een non-issue maar dat is het al een paar jaar niet meer. Dat de Rutte kiezer liegen blijkbaar geen probleem vindt is wat anders.

[...]

Dat is nog maar de vraag. Vergeet niet dat Kaag nog steeds een partij uit het linker blok erbij wil.
Ho wacht even...
Dat selectieve geheugen vind ik zeker wel een issue. Ben er niet van overtuigd dat dat geen schering en inslag is. Maar als dat zo vaak naar voren komt, gaat er iets mis.

Wat ik wel een non issue vind is deze hele poppenkast de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het blijft wel apart dat een stelletje ambtenaren (te leen van Ruttes departement) zowel de oude als de nieuwe verkenners had wijsgemaakt dat ze niet bij de notities mochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Nat-Water schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:35:
Tjongejongejonge..

Slap gedrag dit de coalitiepartijen. Daar had ik écht meer van verwacht.
Maar succes met formeren nu. Hoe kan je met Rutte in een nieuw kabinet gaan zitten als je als huidige 'oppositie' een motie van wantrouwen hebt ingediend. Het zou voor iedereen beter zijn geweest als Rutte weg was gegaan.
Naast het feit dat de "oude" coalitie gewoonweg een meerderheid heeft, zijn er genoeg partijen die nu voor de motie van wantrouwen stemmen, maar op het moment dat de deur open gezet wordt om deel te nemen aan een regering zich daar echt wel toe laten verleiden. De prijs zal voor de VVD misschien wel hoog zijn, maar uiteindelijk niet onbetaalbaar.
eamelink schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:38:
Het blijft wel apart dat een stelletje ambtenaren (te leen van Ruttes departement) zowel de oude als de nieuwe verkenners had wijsgemaakt dat ze niet bij de notities mochten.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar als ik Ollongren zo hoor zijn het 2 verschillende groepen geweest Verkennersgroep 1 en Verkennersgroep 2 die volgens haar uitleg niet bij elkaar stukken konden totdat het moment daar was dat de kamer die stukken wilde hebben.

Op zich is dat ook wel logisch want je wil dat de verkenners natuurlijk neutraal die gespreken in gaan, en niet gekleurd door de stukken van een eerdere verkenning.

Als ik het ook goed begrepen heb, hebben ook van Ark en Koolmees die stukken woensdag pas ingezien, en toen contact gezocht met Ollongren.

Ik ben het overigens wel met je eens dat het vreemd is dat de verkenningsstaf van een ministerie komt (helemaal dat ze van AZ komen) en niet onderdeel van de staf van de voorzitter van de Tweede kamer zijn.

Als je een nieuwe Min. Pres. krijgt is dat misschien geen probleem, maar als iemand herkozen wordt kun je dat natuurlijk wel als opmerkelijk beschouwen.

[ Voor 45% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 08:45 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:41
D66 is de partij waar je elke verkiezingen even twijfelt om op te stemmen, maar dat niet doet omdat je in tegenstelling tot Rutte wel een geheugen hebt en je je herinnert dat D66 nooit doet waar het zogenaamd voor staat.
Nieuw leiderschap? Dat kan ook weer de prullenbak in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eamelink schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:38:
Deze hele constructie is gedoemd om te mislukken. Fiets Willie er maar weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ultimateharry

Team Slayer:-)

TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:38:
[...]

Naast het feit dat de "oude" coalitie gewoonweg een meerderheid heeft, zijn er genoeg partijen die nu voor de motie van wantrouwen stemmen, maar op het moment dat de deur open gezet wordt om deel te nemen aan een regering zich daar echt wel toe laten verleiden. De prijs zal voor de VVD misschien wel hoog zijn, maar uiteindelijk niet onbetaalbaar.
De enige mogelijke nieuwe coalitie gaat de huidige coalitie zijn.
En dat is al heel erg lastig voor zowel D66 (Kaag met haar "nieuwe leiderschap") als CDA (hallo Pieter Omtzigt).
Klaver en Ploumen kunnen nooit meer geloofwaardig deelnemen, gaat gewoon niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 02-04-2021 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Met de hakken over de sloot toch gehaald, was na het voorzichtig schuiven in de avond te verwachten.

Dan zullen de coalitiepartijen waarschijnlijk verwachten nu meer uit de formatie te kunnen halen, Rutte is kwetsbaar en door hun heeft hij het gered.

Wordt vervolgd na de Pasen :P

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:38:
[...]

Ik weet dat ze een meerderheid hebben, maar D66 en CU samen? Krijg je dezelfde discussie wbt levenseind en abortus, en volgens mij was D66 daar duidelijk in dat ze dat niet meer wilden. Als ze daarin bijdraaien gaat ze dat weer zetels kosten gok ik. Je hoopt dat ze niet zo stom zijn.

Rutte wegsturen (puur het persoon, niet de hele VVD) had imo meer deuren open gehouden, en goed voor de algehele geloofwaardigheid van de politiek en zijn partijen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, met de hakken over de sloot. Het had D66 gesierd als ze Mark hadden laten vallen. Ik denk dat ze bij nieuwe verkiezingen in ieder geval met een (veel) linkser kabinet hadden kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:42:
[...]

En dat is al heel erg lastig voor zowel D66 als CDA.
Geloofwaardigheid, politiek en regeren is in die zin natuurlijk ook niet echt een gouden combinatie. :+

Ik ben het met je eens hoor, dat ze hun geloofwaardigheid verliezen wanneer ze instappen. Aan de andere kant is dit wel het moment om voor bijv. GL in te stappen en die nieuwe wind te laten waaien samen met D66.
Nat-Water schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:46:
[...]

Ik weet dat ze een meerderheid hebben, maar D66 en CU samen? Krijg je dezelfde discussie wbt levenseind en abortus, en volgens mij was D66 daar duidelijk in dat ze dat niet meer wilden. Als ze daarin bijdraaien gaat ze dat weer zetels kosten gok ik. Je hoopt dat ze niet zo stom zijn.

Rutte wegsturen (puur het persoon, niet de hele VVD) had imo meer deuren open gehouden, en goed voor de algehele geloofwaardigheid van de politiek en zijn partijen.
Ach weet je uiteindelijk ben je in NL gebonden aan coalities, dus D66 kan het wel niet willen maar ja wat moeten ze dan? Zelf het voortouw nemen en met 7/8 partijen een meerderheid proberen te vormen? Een minderheidscoalitie?

Er zijn legio opties maar misschien wel net zo slecht als samenwerken met de CU.

Nieuwe verkiezingen zie ik niet gebeuren, dat is alleen maar koren op de molen van versplintering waardoor je altijd gebonden zal zijn aan 4/5 partijen of met de PVV in zee zal moeten.

[ Voor 46% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:17:
Mijn verwachting van haar was voornamelijk gebaseerd op LuckyTV 'waar kan ik hier even schijten'... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06

Thompson

Beeromaniac

Nat-Water schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:46:
[...]

Ik dacht gistermiddag ook dat het daar op uit zou draaien.
Rutte stapje terug maar niet volledig weg, VVD schuift marionet naar voren met de hand van Rutte in de reet. Maar hé er staat een ander poppeke en daardoor staan alle deuren weer gewoon open en laten we dat oud zeer vooral vergeten want Rutte heeft braaf een stapje terug gedaan.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Nu online

ultimateharry

TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:47:
[...]

Geloofwaardigheid, politiek en regeren is in die zin natuurlijk ook niet echt een gouden combinatie. :+

Ik ben het met je eens hoor, dat ze hun geloofwaardigheid verliezen wanneer ze instappen. Aan de andere kant is dit wel het moment om voor bijv. GL in te stappen en die nieuwe wind te laten waaien samen met D66.
En dat in combinatie met een soort vrije rol voor Omtzigt in de kamer om echt de boel op te schudden.
Zou mooi zijn. Niet heel erg waarschijnlijk, wel mooi ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
als Den Haag gisteren iets voor elkaar heeft gekregen is het wel dat de groep stemgerechtigde Nederlanders die weinig nut zien in stemmen tijdens Verkiezingen dit gevoel alleen nog maar immens groter te hebben gemaakt.

De uitspraak ''stemmen is belangrijk!11!1!!!'' is na gisteren/vannacht natuurlijk 1 grote wassen neus geworden.

Nederland heeft afgelopen 24 uur ook nog eens goed kunnen zien dat liegen dikke prima is, zolang je maar netjes je excuses aanbiedt daarna.
En dit liegen mag dan keer op keer, vele malen plaatsvinden. Is helemaal prima.
Wel de excuses dus daarna en weer tot de orde van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:42:
[...]

En dat is al heel erg lastig voor zowel D66 (Kaag met haar "nieuwe leiderschap") als CDA (hallo Pieter Omtzigt).
Ook eens, de formatie is zo nog moeilijker geworden. Ik hoop ook ten zeerste dat de boel klapt maar ik verwacht 4 jaar hetzelfde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:50:
[...]

En dat in combinatie met een soort vrije rol voor Omtzigt in de kamer om echt de boel op te schudden.
Zou mooi zijn. Niet heel erg waarschijnlijk, wel mooi ;)
"Minister van Rechts(staat)bescherming"

Alle departementen door laten lichten, met een capabele staf en de bezem er doorheen naar een nieuwe open overheid. Neem wel je jas mee want het tocht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12

drooger

Falen is ook een kunst.

_Bailey_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:50:
als Den Haag gisteren iets voor elkaar heeft gekregen is het wel dat de groep stemgerechtigde Nederlanders die weinig nut zien in stemmen tijdens Verkiezingen dit gevoel alleen nog maar immens groter te hebben gemaakt.

De uitspraak ''stemmen is belangrijk!11!1!!!'' is na gisteren/vannacht natuurlijk 1 grote wassen neus geworden.

Nederland heeft afgelopen 24 uur ook nog eens goed kunnen zien dat liegen dikke prima is, zolang je maar netjes je excuses aanbiedt daarna.
En dit liegen mag dan keer op keer, vele malen plaatsvinden. Is helemaal prima.
Wel de excuses dus daarna en weer tot de orde van de dag.
Stemmen is belangrijk, zodat VVD/CDA/D66 (+CU) geen meerderheid krijgen. :+
Stel Wilders had 40 zetels gekregen, dan was dit helemaal niet aan de orde.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 17:21
mcgloud schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:17:
[...]

Klopt ik vind het ook verbazingwekkend maar nu komt de crux: ze vinden allemaal dat Rutte het goed heeft gedaan met de Corona aanpak.

Als je alleen daar je stem op baseert, hoef je wat mij betreft nooit meer te gaan stemmen.
Ik vraag me vooral af op basis van wat ze vinden dat Rutte het goed heeft gedaan. Niet op basis van een vergelijking met de meeste andere landen.

Maar Rutte blijft natuurlijk gewoon zitten. De verkenners waren sowieso voor de sier, D66 en VVD die het overduidelijk al met de CDA gingen doen. Omtzigt was natuurlijk lastig. Het probleem is vooral dat het door dommigheid is uitgelekt. Voor de rest niks nieuws in de politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
tweakduke schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:43:
Dan zullen de coalitiepartijen waarschijnlijk verwachten nu meer uit de formatie te kunnen halen, Rutte is kwetsbaar en door hun heeft hij het gered.
Dat verwacht ik ook, Rutte is relatief makkelijk met het weergeven in onderhandelingen zolang ABDUP maar tevreden was en hij het torentje krijgt. Zie o.a. de inkomensafhankelijke zorgpremie waar zelfs Bos bij de doorrekening al van zei dat Rutte dit nooit aan zijn achterban kon verkopen.

Nu Rutte wegsturen heeft tot gevolg dat zijn opvolger binnen de VVD zich moet profileren, veel minder speelruimte heeft om het verkiezingsprogramma overboord te gooien zonder dat de kiezers massaal weglopen. Die overweging zullen D66 en CDA ook gemaakt hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Laguna

Connaisseur

Het vertrouwen in de politiek kon ditmaal alleen hersteld worden door de motie van wantrouwen te steunen. Het is tekenend dat juist de partijen die deel uitmaakten van het gevallen kabinet wegens de toeslagenaffaire dit hebben nagelaten.

Rutte heeft daarnaast een bord voor z'n kop van epische proporties.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
Hier scheiden onze wegen .... niet dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Even terug op de aantekening van de ambtenaren waar Ollongren en Jorritsma niet meer aan mochten komen omdat de ze taak hadden neergelegd. Ze gaf aan dit ook zo hoorde dat je dan geen beschikking meer over die stukken had.

Maar ze hadden wel nog hun eigen aantekeningen. Die hadden ze dan, als het zo officieel moet, ook moeten inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Jammer, dat Hiddema er niet meer bij is (hij had ook niet kunnen spreken gister) maar het zou komende debatten wel humor zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:02:
Even terug op de aantekening van de ambtenaren waar Ollongren en Jorritsma niet meer aan mochten komen omdat de ze taak hadden neergelegd. Ze gaf aan dit ook zo hoorde dat je dan geen beschikking meer over die stukken had.

Maar ze hadden wel nog hun eigen aantekeningen. Die hadden ze dan, als het zo officieel moet, ook moeten inleveren.
Die zaten ook gewoon bij de kamerstukken die gisteren geopenbaard waren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:16
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan de ene kant wel waardering kan opbrengen voor Kaag. Er was niets makkelijker geweest Rutte te wippen en zelf mp proberen te worden. Dat was ook een tikje opportunistisch geweest.

De meesten hier vinden het slap van D66. Dat begrijp ik ook wel. Haar argumentatie was ook vrij politiek en een beetje krom, zoals je vaker bij regeringspartijen ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 17:21
DeKever schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:04:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan de ene kant wel waardering kan opbrengen voor Kaag. Er was niets makkelijker geweest Rutte te wippen en zelf mp proberen te worden. Dat was ook een tikje opportunistisch geweest.

De meesten hier vinden het slap van D66. Dat begrijp ik ook wel. Haar argumentatie was ook vrij politiek en een beetje krom, zoals je vaker bij regeringspartijen ziet.
Rutte wippen betekent vrij zeker dat de VVD niet meedoet aan de formatie en er waarschijnlijk nieuwe verkiezingen moeten komen. Met de enorme winst voor D66 zien ze dat natuurlijk niet zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:06

Bij mij vloog D66 er al uit toen Jetten bij hoog en laag tegen de avondklok was, om een dag(!) later akkoord te gaan mits het een half uurtje later kon, om vervolgens zelf het voorstel in te brengen.

Nu zie ik bij Kaag hetzelfde opportunistisch gedrag, waardoor ik moet concluderen dat dit iets partijbreeds is.
Ollongren trouwens hetzelfde beeld: Die vindt het ook prima om zich met onfrisse zaakjes bezig te houden zolang haar partij maar aan de macht blijft. Dat werd me gister wel duidelijk.

Tuurlijk, in de politiek moet je compromissen kunnen sluiten, maar principes komen mij hier teveel achterin te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoffa op 02-04-2021 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Gokje, nu gaan ze Kaag MP maken, met de VVD, CDA en CU erbij ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 19:15
Het toneelstukje wat Rutte opvoert en zich van de domme houdt irriteert mij mateloos. Hij is 10 jaar premier geweest en lijdt nu aan geheugenverlies en zegt sorry voor het feit dat hij incapabel is. Totaal ongeloofwaardig is die man, dat was eerder al duidelijk maar wordt keer op keer bevestigd. Het feit dat CDA en D66 daar hem niet keihard voor afstraft vind ik onbegrijpelijk als kiezer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:09
dr.lowtune schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:16:
Dan stopt Omtzigt, maar wat dan? Over een maandje zijn de meeste mensen dit al vergeten. Al neemt hij alles en iedereen in Den Haag onder vuur; het maakt niet uit, ze horen het aan, zeggen dat ze hun best gaan doen (wat uiterst gratuit is) en laten het ondertussen van zich af druipen (en gaan over tot de orde van de dag). Het maakt gewoon niet uit. Deze huidige democratie is gewoon een grote farce en we hebben elk recht om andere landen te wijzen op hun bestuurlijke tekortkomingen m.i. verspeeld.
Al is het alleen al voor zijn eigen gezondheid. Hij heeft zich de afgelopen periode 3 slagen in de rondte gewerkt, zit overspannen thuis.

En voor wat? De aanstichter van alle ellende staat zelfs nadat bekend is geworden dat hij over Omtzigts positie 'speculeerde' vanaf vandaag weer breed lachend de lakens uit te delen.

Zou zelf de energie niet meer hebben om met dezelfde passie door te blijven strijden. Maar eerlijk gezegd zou ik wat hij tot nu toe heeft gedaan ook niet zelf hebben kunnen doen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Nu online

ultimateharry

Ik denk dat Kaag Rutte wilde bewegen om de eer aan zichzelf te houden.
Tenminste, de bewoordingen wezen sterk die kant op ("Ik zou niet doorgaan" etc).
Tegelijkertijd naief, omdat ze ook wel weet dat Rutte pas weg gaat als hij door de beveiliging uit het gebouw wordt verwijderd ;)
En de VVD geen opvolger heeft klaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-10 14:12

Ze heeft zich wel zelf in deze slappe positie weten te wringen! Zowel in de 1e als 2e termijn viel ze Rutte aan, noemde ze het een patroon van vergetelheid en min of meer met de conclusie dit kan niet. Ze had eigenlijk alle ingrediënten opgenoemd voor wantrouwen of vervolgens met een slap aftreksel te komen met afkeuring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
pirke schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:59:
Hier scheiden onze wegen .... niet dus
Dat ging vast over de paasbrunch waar Mark voor uitgenodigd was... :+
horizon1978 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:02:

De kamer heeft hier jaren geleden gewoon grote fouten gemaakt door het niet voldoende afkaderen van de verkennersfunctie en de ondersteuning.

Er had een aparte staf moeten zijn, onder leiding van de kamervoorzitter, de werkzaamheden hadden duidelijk omschreven moeten zijn evenals de werkwijze zowel tijdens de opdracht als na de opdracht.

Het feit dat op het moment dat de verkenners hun opdracht teruggegeven hadden niet meer bij de "officiele" stukken konden maar wel de kamer moesten informeren getuigd hier toch al van. Wanneer je op basis van de eigen aantekeningen moet informeren, terwijl er een 3-tal aantekeningen gemaakt zijn is voldoende om te weten dat jij waarschijnlijk niet alles opgeschreven hebt.

Met het oog op eventuele vragen in de toekomst vond ik het niet heel raar dat de verkenners hun eigen aantekeningen nog hadden. Ik werk zelf ook bij de overheid en kan je vertellen dat ik nog aantekeningen heb van zaken waar ik jaren geleden aan gewerkt heb. Te meer omdat ik al vaker met dat bijltje gehakt heb en er dus daadwerkelijk vragen en/of onderzoeken kwamen over die zaken.

Ik vind het dan toch wel fijner om m'n eigen aantekeningen gewoon even door te lezen van wat er toen gebeurd is, dan dat ik 100'en e-mails en stukken moet gaan zitten doorzoeken op zoek naar de feiten die waarschijnlijk ook in die aantekeningen staan of specifiek naar die documenten verwijzen.

Het feit dat er sprake was van 2 verschillende teams vond ik wel een goed doordachte werkwijze (vast niet bedacht door de kamer) waardoor team 2 met een schone lei begon niet vervuild door de gespreksverslagen van team 1.

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

pirke schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:09:
Ik zie het niet zo snel gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
alexbl69 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:10:
[...]
En voor wat? De aanstichter van alle ellende staat zelfs nadat bekend is geworden dat hij over Omtzigts positie 'speculeerde' vanaf vandaag weer breed lachend de lakens uit te delen.
Voor de gerechtigheid van de mensen die een oor zijn aangenaaid. Daar was het Omtzigt primair om te doen, dat zij hun leven weer terug krijgen. Ook dat is afwachten overigens, maar ik las laatst dat dat wel de goede kant opgaat. 0 credits naar het demissionaire kabinet daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Laguna schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:58:
Het vertrouwen in de politiek kon ditmaal alleen hersteld worden door de motie van wantrouwen te steunen. Het is tekenend dat juist de partijen die deel uitmaakten van het gevallen kabinet wegens de toeslagenaffaire dit hebben nagelaten.

Rutte heeft daarnaast een bord voor z'n kop van epische proporties.
Procesmatig lijkt het wel logisch. Ik heb liever dat hij opstapt als fractievoorzitter (en misschien wel als kamerlid), dan dat hij valt als premier van een demissionair kabinet. Maar gezien dat epische bord, gaat hij pas als hij door de VVD buitenspel gezet wordt.

Deze klucht gaat niet over het functioneren van Rutte als MP, dit gaat over zijn integriteit als fractievoorzitter. Ook al was dat patroon ook al duidelijk aanwezig bij Rutte als MP.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:06
Zo'n motie van afkeuring is eigenlijk ook vlees noch vis. Mag wat mij betreft worden afgeschaft wegens nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 22:17
pirke schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:09:
Verwacht niet dat dit het gaat worden. Rutte gewoon weer MP. Zal even tijd nodig hebben voor het versterken van vertrouwen en dan is het gewoon weer politiek in optima forma. Wat een en weer draaien en alles is weer mogelijk. Het is niet voor niets de politiek.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Er is eigenlijk geen precedent voor een gevallen lijsttrekker van de grootste partij nog voor de formatie is afgerond.

Het feit dat de grootste partij (binnen de coalitie) de premier levert is een traditie. Er weerhoudt de coalitiepartners niets ervan daarvan af te wijken. Maar, met het verdwijnen van Rutte zou ik het waarschijnlijker achten dat VVD gewoon een andere premierskandidaat naar voren schuift. De kansen van Kaag zouden zeer klein zijn geweest.

Het alternatief is nieuwe verkiezingen, denk ik. Of het wenselijk zou zijn geweest op dit moment in de historie de verkiezingen over, zeg, een half jaar te herhalen... weet ik niet.

CDA en D66 kunnen nu aanschuiven bij een verzwakt VVD. Het is duidelijk dat Rutte, anders dan in de voorgaande kabinetten, op zijn tellen moet passen. En, als verzwakte partij, wellicht niet de grootste eisen op tafel werpen.

Tel daarbij op het besef dat Nederland in deze tijd wel degelijk een echt kabinet nodig heeft - en je zult zien dat de motie van wantrouwen eigenlijk geen kans heeft gehad. De motie van afkeuring was het hoogst haalbare.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Maar ik neem aan dat Kaag nu niet denkt dat er opeens wel een progressief kabinet komt? Vooral het CDA is conservatief en de ChristenUnie ook op een paar, voor D66, belangrijke punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 19:15
Helixes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:14:
[...]

Er is eigenlijk geen precedent voor een gevallen lijsttrekker van de grootste partij nog voor de formatie is afgerond.

Het feit dat de grootste partij (binnen de coalitie) de premier levert is een traditie. Er weerhoudt de coalitiepartners niets ervan daarvan af te wijken. Maar, met het verdwijnen van Rutte zou ik het waarschijnlijker achten dat VVD gewoon een andere premierskandidaat naar voren schuift. De kansen van Kaag zouden zeer klein zijn geweest.

Het alternatief is nieuwe verkiezingen, denk ik. Of het wenselijk zou zijn geweest op dit moment in de historie de verkiezingen over, zeg, een half jaar te herhalen... weet ik niet.

CDA en D66 kunnen nu aanschuiven bij een verzwakt VVD. Het is duidelijk dat Rutte, anders dan in de voorgaande kabinetten, op zijn tellen moet passen. En, als verzwakte partij, wellicht niet de grootste eisen op tafel werpen.

Tel daarbij op het besef dat Nederland in deze tijd wel degelijk een echt kabinet nodig heeft - en je zult zien dat de motie van wantrouwen eigenlijk geen kans heeft gehad. De motie van afkeuring was het hoogst haalbare.
Het zal allemaal waar zijn, maar het is gewoon pijnlijk om te zien dat je als je de grootste partij bent gewoon zoveel kan maken zonder daar verantwoordelijk voor gehouden te worden. Politiek en vertrouwen in deze tijd is zeer belangrijk, hoe kan je straks van mensen verwachten dat ze zich aan de regels houden terwijl het grote voorbeeld in de vorm van de premier zelf dat niet doet. In een tijd van "fake news" liegen op TV en ontkennen dat je hebt gelogen is alleen maar een afzwakking van de tweede kamer haar mandaat en begrip bij het publiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

Sorcerer8472

Mens sana?

Man, als ik Rutte was dan zou ik me toch zo ontzettend schamen en echt niet meer door willen nu. Volgens mij moet je bijna psychopate eigenschappen hebben om als persoon nu nog door te gaan in de politiek met een ongetwijfeld groot wantrouwen vanuit zowel de Kamer als het publiek.

Zijn er hier nog mensen die D66 hebben gestemd? En zo ja, wat vind je ervan hoe het is gegaan? Slim ivm sterk verzwakte VVD, of slecht dat Rutte dit politiek overleeft? Want tja, je moet ook na een motie van wantrouwen nog met Rutte gaan praten, alleen de kans dat hij premier wordt is dan wel kleiner; maar wellicht is dat nu ook nog steeds geen gegeven.

Trouwens, heeft nou ook de CU vóór de motie van wantrouwen gestemd? Ja toch?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:20:
Trouwens, heeft nou ook de CU vóór de motie van wantrouwen gestemd? Ja toch?
Nee, de telling was 78 tegen de motie van wantrouwen, dus: VVD (34), D66 (24), CDA (15), CU (5) = 78

Er is wel door iedereen met uitzondering van de VVD gestemd voor de motie van afkeuring.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Ik snap werkelijk waar niet waarom het CDA tegen de motie van wantrouwen zou stemmen.

Nieuwe verkiezingen lijken me toch wel wenselijk voor het CDA?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Hoe langer ik er over nadenk, hoe precairder de situatie lijkt. Het wegstemmen van Rutte (als beoogd premierskandidaat) zou effectief de stem van 2 miljoen Nederlanders wegstrepen. Natuurlijk blijven die zetels bij de VVD, maar veel mensen hebben toch wel op dat poppetje gestemd denk ik.

Wanneer de Kamer een goede twee weken na de verkiezingen besluit de stem van die 2 miljoen mensen naast zich neer te leggen, dan ga ik toch twijfelen aan de validiteit van de uitslag. Uiteraard had Rutte eigenlijk zijn conclusies moeten hebben getrokken na de vorige crisis - die nu door ettert in deze soap - maar goed. Daar is Rutte wars van.

Áls Rutte was weggestemd, dan denk ik dat de enige logische conclusie was geweest nieuwe verkiezingen te houden. En ik denk dat daar geen tijd voor was geweest....
TheUninvited schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:19:
Het zal allemaal waar zijn, maar het is gewoon pijnlijk om te zien dat je als je de grootste partij bent gewoon zoveel kan maken zonder daar verantwoordelijk voor gehouden te worden. Politiek en vertrouwen in deze tijd is zeer belangrijk, hoe kan je straks van mensen verwachten dat ze zich aan de regels houden terwijl het grote voorbeeld in de vorm van de premier zelf dat niet doet. In een tijd van "fake news" liegen op TV en ontkennen dat je hebt gelogen is alleen maar een afzwakking van de tweede kamer haar mandaat en begrip bij het publiek.
Luister, ik ben het met je eens. Wat mij betreft had Rutte zich teruggetrokken. Wat mij betreft had Rutte zich na het vorige echec terug getrokken. Wat mij betreft had de VVD Rutte niet op de kieslijst gezet.

Rutte's overmoed stort ons allen in een diepe crisis. Hij weet dat hij er op een House-of-Cards-achtige manier wel mee weg kan komen - en doet dat dan ook gewoon. Ten koste van heel erg veel. En dan vooral ten koste van het vertrouwen van Jan Publiek in de politiek. Maar, in mijn mening ook ten koste van de rechtsstaat. Het is heel, heel pijnlijk om te zien voltrekken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
marcunator schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:24:
Ik snap werkelijk waar niet waarom het CDA tegen de motie van wantrouwen zou stemmen.

Je krijgt er geen nieuwe verkiezingen mee.

Daarnaast: dan wint Omtzigt teveel voorkeursstemmen, als hij al bij het CDA blijft. Als hij weggaat blijft er niks over van het CDA.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 11:40
Bean77 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:13:
[...]

Verwacht niet dat dit het gaat worden. Rutte gewoon weer MP. Zal even tijd nodig hebben voor het versterken van vertrouwen en dan is het gewoon weer politiek in optima forma. Wat een en weer draaien en alles is weer mogelijk. Het is niet voor niets de politiek.
Exact, gisteren was van alle partijen een toneelstukje. De oppositie zoals verwacht schreeuwen alsof Rutte persoonlijk een moord heeft gepleegd. VVD alsof er niets aan de hand is en de partijen die nog willen regeren er een beetje tussenin.

Over een paar weken is iedereen dit weer vergeten en gaat alles vrolijk door.

Zo ook in de socials, iedereen die al een hekel had aan Rutte gaat lekker los, terwijl het waarschijnlijk veel mensen toch niet echt boeit. Misschien dat de peiling de komende periode wat lager is, maar veel mensen zien toch geen acceptabel rechts alternatief en komen dan toch weer uit op de VVD, helemaal als het straks weer over andere zaken gaat.

En waar ging het nou eigenlijk over achteraf, als Rutte niet zo dom was geweest, het verslag had opgevraagd en vorige week al had toegegeven was er bijna niets aan de hand geweest. Ik kan me niet voorstellen (en dat is ook bevestigd door andere oud formateurs) dat er in onderhandelingen anders nooit over personen wordt gepraat.

Sowieso erg slecht voor de formatie dat gesprekken openbaar worden, in iedere onderhandeling wil je niet meteen alles op tafel leggen. En dan kan iedereen wel zeggen dat het achterkamertjespolitiek is (dat is het technisch ook) maar ook in het bedrijfsleven en zelfs in prive gesprekken heeft geheimhouding een doel.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Amphiebietje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:03:
[...]

...en dus zal dit ook in allerlei bedrijven en instellingen worden toegepast als doctrine, plus "Ik kan mij dat niet actief herinneren" etc. als excuus voor alles en nogwat.

"U heeft geld overgemaakt naar uw eigen rekening terwijl u daar geen tostemming voor had."

"Ik kan mij dat niet actief herinneren"

"Werknemers beklagen zich dat hun overuren niet worden betaald."

"Ik heb om 7.30 uur een telefoontje gehad waarin werd gezegd dat dat mocht."

Etc.
Dat is ook gebeurd "met de kennis van nu" uitspraak van Balkenende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

alexbl69 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:10:
Word je wat later wakker op een Goede Vrijdag, waarna je het nieuws verneemt dat de democratie in Nederland definitief dood en begraven is :/.

Werkelijk.... de man is al een paar jaar van God los en komt telkens weg met machtspelletjes, de waarheid verdraaien en selectieve amnesie.

Tot nu toe dacht ik dat hem dat lukte omdat hij telkens voldoende tijd tussen al die gebreken voorbij liet gaan. Tijd waarin de scherpste kantjes telkens weer net bot genoeg werden om dingen te laten vergeten.

Maar nu hij al deze 'kwaliteiten' in het tijdsbestek van een paar dagen heeft moeten etaleren en er nog mee wegkomt is zijn definitieve machtsgreep gelukt. Niemand kan hem nu nog wat deren.

Als Omtzigt verstandig is stopt hij er vandaag mee. Het is toch zinloos om je gezondheid op te offeren aan het vechten tegen windmolens. Daarnaast zou hij de zonnekoning er nog wat meer mee in het zonnetje zetten. De zonnekoning vindt dat natuurlijk prachtig, maar het bespoedigt hopelijk het proces dat de buitenwacht ziet welk monster men hier heeft geschapen.
Omtzigt moet niet nu uit het CDA stappen, maar pas op het moment dat het nieuwe kabinet beëdigd is. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:20:
Man, als ik Rutte was dan zou ik me toch zo ontzettend schamen en echt niet meer door willen nu.
Als je Rutte was en je zou dat doen, dan zouden mensen zich erg zorgen gaan maken over het out-of-character gedrag van Rutte ineens. :P

Het zou natuurlijk nog zo kunnen zijn dat hij zich af en toe bijna schaamt, en dan denkt "waar schaam ik me eigenlijk voor... geen actieve herinnering aan."

Bij de NOS hadden ze het er gister over hoe Rutte steeds sterker overkwam met zijn verhaal. Men zegt ook weleens: als je de leugen maar vaak genoeg herhaalt... je ziet in Mark een soort belichaming daarvan, alsof ie zelf steeds meer in die leugen gaat geloven. Maarja ik ben geen psycholoog natuurlijk. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet voor Hoekstra. Omtzigt zou vermoedelijk de nummer 1 worden, zeker na dit debacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125

Waar moeten die extra stemmen dan vandaan komen? Er is geen kiezer die bij zijn partij weg gaat vanwege het Omtzigt verhaal nu.

Ik denk eerder dat het CDA stemmen gaat verliezen tijdens een nieuwe verkiezing omdat de partij vooral bezig was het eigen straatje schoon te vegen om de stabiliteit te bewaren en niet volle bak inzette op het onderste steen boven. Dat kwam eigenlijk pas tijdens dit debat om vervolgens duidelijk een politiek spel te spelen met D66 om in een betere onderhandelingspositie te komen.

"Onderhandelingsstijl Hoekstra" anyone?
Bart-Willem schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
[...]

Omtzigt moet niet nu uit het CDA stappen, maar pas op het moment dat het nieuwe kabinet beëdigd is. :P
En dan? Als de rest van de partij blijft zitten, gebeurd er toch nog niets? (78 wordt 77) Dan gaat Omtzigt met één zetel ergens anders in de kamer zitten en heeft de coalitie nog steeds een meerderheid.

De zetels zijn van het CDA, niet van het kamerlid, die heeft uiteindelijk alleen zeggenschap over eigen zetel.

[ Voor 25% gewijzigd door TIGER1125 op 02-04-2021 09:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:59
Dus de hele avond wordt Rutte voor van alles uitgemaakt door D66 enzo en die stemmen hem vervolgens niet weg.. Dan ben je af hoor wat mij betreft :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:30:
Dus de hele avond wordt Rutte voor van alles uitgemaakt door D66 enzo en die stemmen hem vervolgens niet weg.. Dan ben je af hoor wat mij betreft :)
Je snapt het niet: dat heet 'nieuw leiderschap'... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

TIGER1125 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:22:
[...]

Nee, de telling was 78 tegen de motie van wantrouwen, dus: VVD (34), D66 (24), CDA (15), CU (5) = 78

Er is wel door iedereen met uitzondering van de VVD gestemd voor de motie van afkeuring.
Ah, dat staat dus niet op de samenvattende artikeltjes op de website van de NOS en die van RTL, wtf 8)7
Bedankt dat ik hier meer nieuws kan halen dan daar 8)7

Anyway, het lijkt erop dat het lastig wordt om een ander soort coalitie te vormen. Voor D66 is het politieke zelfmoord als ze nu doorgaan zónder dat er een heel duidelijke verandering in beleid en manier van politiek bedrijven zichtbaar wordt.

Maar wellicht is het ook al politieke zelfmoord dat de motie tegen Rutte nu niet is gesteund. Dan moet de formatie wel lukken, want nieuwe verkiezingen nu zouden voor D66 niet goed uitpakken gok ik. Ook niet voor VVD, CDA en CU :+

Edit: in het artikel dat nu op de RTLnieuws voorpagina staat, staat het wel!

[ Voor 4% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-04-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Nu online

ultimateharry

dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:30:
Zowel D66 als CDA hebben denk ik geprobeerd Rutte de eer aan zichzelf te laten houden.
Tegen beter weten in natuurlijk, Rutte vertrekt gewoon niet uit zichzelf en de VVD heeft geen opvolger.
Dat kun je ze zeker beiden kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ultimateharry schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
[...]

Zowel D66 als CDA hebben denk ik geprobeerd Rutte de eer aan zichzelf te laten houden.
Tegen beter weten in natuurlijk, Rutte vertrekt gewoon niet uit zichzelf en de VVD heeft geen opvolger.
Dat kun je ze zeker beiden kwalijk nemen.
De vraag is of je het kunt maken om hem premier te laten worden. D66, nieuw leiderschap, grote vertrouwensbreuk Rutte, toch weer dezelfde leider maar nu met de bevestiging dat hij gelogen heeft.

Pagina: 1 ... 76 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/