En heb je een onderbouwing van die claim die neit van een verzekeringstoko komt?
Want hun punten:
1. er wordt ieder jaar meer geïnvesteerd in de zorg: kan goed zijn, maar als de medicijnprijzen of de kosten van een behandeling omhoog vliegen elk jaar, kan ik moeilij kover een investering praten. Als daarbij in bazale zorg wordt gesneden (zie bv. dat we voor ic bedden nu moeten uitwijken naar Duitsland, omdat het helemaal 'efficiënt' is gemaakt) kun je wederom moeilijk van investeren spreken
2. 'steeds meer mensen kunnen hun zorgpremie betalen!': fijn gedraai met cijfers en window dressing: men geeft zelf al aan dat ze soepeler betalingsregelingen aan gaan. Dat zijn mensen die hun verzekering dus niet kunnen betalen

Het is voor de rest ook een wild statement: er is zorgtoeslag nodig om de toko draaiende te houden, lonen zijn niet mee gegroeid met de inflatie. Hoe kun je dan even stellen dat de zorgpremie geen probleem is?
3. we krijgen het personeel niet bij elkaar en moeten bij een pandemie patiënten verplaatsen naar omringende landen die ervoor kozen niet tot op het bot te snijden. Maar ze mogen nog eens orakelen hoe dit mogelijk wel het beste zorgsysteem is. De verwijzing naar wat marktwerking ons wel allemaal niet heeft gebracht is ook grotendeels onzin: premies zijn heel hard aan het groeien sinds de marktwerking en de meeste medische uitvindingen/doorbraken komen van universiteiten, dus overheidsgeld en niet vanuit de markt.
4. zorgverzekeraars en hoe ze om gaan met geld: window dressing. Ze bieden allemaal dezelfde dienst aan, het is evident dat die reclame, kortingen en veel salarissen overhead zijn. Ze pleiten wederom voor hun eigen beurs. Het punt dat ze geen winst mogen maken zegt niets: dan kan ik nog altijd heel stevige salarissen betalen. In feite: ik moet mijn winst gewoon op maken voor het einde van het boekjaar en ik zit goed
5. dat 'Nederland is klaar met dit zorgstelsel' wat niet zou kloppen: ah een moral appeal, beetje inspelen op emoties, onzinnig statement.
6. onnodig veel geld bij zorgverzekeraars: gezien er vorig jaar ziekenhuizen in bepaalde regio's moesten stoppen met bepaalde handelingen omdat ze niet meer vergoed werden voor dat jaar, is het een verdraaiing wat men roept. Ze wijzen er nu op dat ze buffers hebben die royaal boven een minimum liggen, maar ik denk dat mensen vooral issues ermee hebben dat er buffers zijn en ze alsnog deze of gene behandeling mee rkunnen verkrijgen bij Zuyderland (om maar wat te noemen) omdat het potje met die specifieke verzekeraar leeg is.
7. zorgpersoneel verdient wel niet genoeg en dan een link met andere landen: cheap shot. Als ik 2 miljoen per jaar verdien, maar het levensonderhoud op een minimum niveau kost 2.1 miljoen kan ik bovengemiddeld veel verdienen, maar ik heb er nog altijd niets aan. Het is een leuk grafiekje, maar wat je salaris waard is in een land is een relatief verhaal, relatief ten opzichte van de kosten in dat land.
Als je dan met punten wil strooien moet je toch echt met een betere bron komen, want als je op deze troep je mening baseert, moet ik toch wel even fronsen.