PLAE schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:29:
Wat ik van gisteren vond (probeer het zonder het inhoudelijke op een weegschaal te leggen).
Marijnissen
Deed het best aardig. Maar blijft volgens mij op veel mensen de indruk maken van een lichtgewicht. Ze wist IMO zichzelf redelijk te positioneren ten opzichte van Hoekstra en Rutte. Had het zeer makkelijk bij die ZZP'er. Qua presentatie: Wel een eng wit poedertje op haar wangen, wat het beeld van de zijkant een beetje spooky maakte.
Conclusie voor nu: niks verloren, misschien een klein beetje sympathie gewonnen
Ik vond haar opmerking over een kerncentrale in je achtertuin ook wel goed uit de verf komen. Die is bij mij toch goed blijven hangen. Voor de rest sprak ze natuurlijk en op een normale manier, wat ik zelf fijn vond.
Mijn conclusie: Geen stemmen verloren, mogelijk wat gewonnen.
Rutte
Matig optreden. Wist aanvallen redelijk te pareren. Maar nergens oversteeg het het niveau van een zesje. Ik denk dat hij zijn (potentiële) kiezers aansprak met zijn uitleg over waarom hij zelf wel doorgaat en niet is gestopt. Ook maakte Klaver een fout door Rutte een vraag te stellen. Waardoor Rutte rustig zijn verhaal kon doen en juist wat punten kon scoren. De glans die hij in het verleden kon hebben in debatten was nog ver te zoeken. Kreeg/nam/dwong niet de ruimte af om Klaver altijd goed te pareren. Qua presentatie: de grijze onverzorgde bakkebaarden (misschien zien ze dit als voordeel bij de VVD nu?), de altijd rare knikjes als hij door anderen wordt aangesproken, de slechte donkere shots op momenten waarop hij totaal niet betrokken was bij het debat deden hem geen goed.
Conclusie voor nu: stemmen verloren maar schade enigszins beperkt. Des te langer ik er over nadenk. Des te beter hij het heeft gedaan.
Terugkomend op de opmerking van Marijnissen over de kerncentrales. Rutte gaf aan eentje in Groningen te willen bouwen. Ik twijfel of de Groningers daar op zitten te wachten. Ze hebben het gezeik van het gas en de bevingtjes al. Hebben ze nu wel zin in een kerncentrale van Rutte?
Of kerncentrales nodig zijn wil ik even in het midden laten, maar als het fout gaat gaat het ook goed fout in de regio (Tsjernobyl, Japan?). Daar zit ik zelf meer mee. Ik denk zelf dat hij in Groningen wat stemmen mee kan verliezen.
Ik weet dat je de standpunten van de partij en je mening wil laten horen, maar ik vond het debat over de toeslagenaffaire met de vrouw minder. 3 minuten is inderdaad kort, maar Rutte liet de vrouw niet echt uitpraten. Ik stoorde me hier wel aan.
Mijn conclusie: wat stemmen verloren.
Klaver
Was duidelijk op zoek naar de zogenaamde gamechanger. Maar in mijn ogen is dat niet gelukt. Het gegrap over de familie in de nabeschouwing en online was niet van de lucht. Iets te gemaakt allemaal. Plaatste wel felle aanvallen waar Hoekstra en Rutte zich (ook door de debatvorm) niet altijd met succes wisten te verweren. Probeerde daarnaast ook de verbindende premiersrol te pakken. Al met al heeft Klaver wind tegen deze campagne zonder dat ik precies de vinger er op kan leggen waarom. Is het corona? Wat ik wel sterk vond was om geen keuze te maken bij de eerste stelling. Maar daar had hij de pech dat Wilders eerder het woord kreeg en ook geen keuze had gemaakt wat het effect deels teniet deed. Mocht plaatsnemen tegenover een meisje van D66 die hij zo in zijn binnenzak wipte. Qua presentatie: fris en fruitig...maar waarom die nietzeggende das? Doe dan de Obama-style van een paar jaar terug ofzo. Kwam regelmatig in beeld door nee te schudden. Scoorde ook daarmee wat puntjes.
Conclusie voor nu: zeg het maar? Ik vind het moeilijk.
Zijn verhalen waren inderdaad wat gemaakt en ingestudeerd. Hij haalde regelmatig z'n familieleden aan. Dit had van mij wel minder gemogen. Ik vond Klaver bij de eerste stelling ook sterk door geen keuze te maken. Rutte afrekenen op zijn klimaatdoelen (de berekening van de plannen van de VVD) kwam volgens mij oke uit de verf, maar het was geen klap voor Rutte.
Misschien heeft Klaver een puntje gemaakt bij dat de rijksten meer belasting moeten betalen, op het moment dat hij de aanval opende op Rutte en de kieswijzer waar een andere standpunt in stond. Ik weet niet meer wat Rutte hier precies had geantwoord, maar dat Klaver dit aankaartte is me wel goed bij gebleven.
Mijn conclusie: Ik denk niks verloren, eerder wat stemmen gewonnen.
Kaag
Kaag had haar Wilders/Pechtold moment al vlot te pakken. Kwam ook natuurlijker over in het debat. Maar toen het spannender leek te worden (met de boer) was het elitaire al snel terug. Omdat Marijnissen licht overkomt in dit geweld en Klaver in het beeld van sommige mensen wel erg hard/radicaal is + al een beetje meubilair is. Heeft zij denk ik het meeste profijt gehad van de afwezigheid van Ploumen. Qua presentatie: goed gekleed/gestyled. Maar pech met de achtergrond (in dezelfde kleur) waardoor ze er niet echt meer uitsprong.
Conclusie: stemmen gewonnen
Een dag na het debat heeft Kaag niet echt indruk op mij weten te maken. Eigenlijk is alleen het corona paspoort mij een beetje bijgebleven.
Mijn conclusie: Wat mij betreft geen stemmen verloren, niet echt stemmen gewonnen.
Hoekstra
Deed het misschien beter dan verwacht, zijn achterban zal tevreden zijn. Maar was dit echt goed? In de camera kijken kwam achteraf kritiek op. Maar genoeg mensen zullen het waarderen. Wist soms ook de premierrol op zich te nemen (beetje boven de partijen). Aanvallen op Rutte niet persé geslaagd. Het gesprek met de ondernemers maakte de avond niet beter voor Hoekstra. Misschien had hij ook wel het moeilijkste onderwerp/gesprek van de avond en is hij niet super gelikt. Maar dat kan zijn achterban waarderen denk ik. Qua presentatie: de bezwete bovenlip helpt niet. Maar hij is ook nog regelmatig lachend in beeld gebracht en daar houden mensen van.
Conclusie: stemmen gewonnen IMO. vooral ook dankzij de gratis bonus die hij van RTL kreeg door bij de nabeschouwing als ouwe jongens krentebrood aan te mogen schuiven voor wat gratis zendtijd voor politieke partijen.
Hoekstra was naar mijn idee meer op de camera gefocust. Ik had het zelf netter gevonden als hij de andere lijsttrekkers had aangekeken. Als ik met mijn baas in gesprek zou zijn, kijk ik ook niet naar het vogeltje die buiten zit. Ik vond Hoekstra niet echt overtuigend overkomen. Hij had zeker een moeilijk avondje door de coronacrisis, maar ik snap dat het allemaal lastig is. Dit is de eerste keer dat we zoiets hebben.
Mijn conclusie: mogelijk wat stemmen gewonnen.
Wilders
Wilders had een goede avond. Wist het bal te openen door niet te stemmen bij de eerste stelling en daar meteen vol de aanval te openen zoals we hem kennen. Toverde ineens zwarte piet uit zijn hoge hoed. Daar mag je van alles van vinden en hij draafde veels te ver door daarmee. Maar dit was er eentje uit de categorie Kaagbaan van het NPO Radio 1 debat. Daar kwam later de gehaktbal nog bij. Hier hebben mensen het vandaag bij de koffieautomaat over. Hield zich een aantal malen ook opvallend afzijdig. Ik had een aanval op GL verwacht inzake de 'not in my backyard' houding van een deel van de achterban daar. Maar daar maaide Rutte het gras weg voor de voeten van Wilders. 1 op 1 had hij volgens mij niet veel anders kunnen doen. Hij had al snel door dat hij er maar gewoon overheen moest walsen. De mevrouw probeerde hetzelfde. Qua presentatie: weinig bijzonders.
Conclusie: Wat stemmen gewonnen
Qua Wilders betreft... Ik weet het niet echt. Zelf ben ik geen fan van hem, dus ik heb een wat andere kijk op hem. Inderdaad vol in de aanval. Ik heb wel moeten lachen om de Kaagbaan grap van hem in het radiodebat. Het debat van 3 minuten met die vrouw vond ik hem niet echt netjes overkomen. Iedereen heeft een mening, maar laat de vrouw even uitpraten (dit was ook bij bijvoorbeeld Rutte het geval, niet laten uitpraten). En die gehaktbal... die kwam bij mij niet echt lekker binnen. Wat meer respect had wel gemogen.
Maar het is Wilders... Z'n achterban vindt de uitspraken van Wilders vast wel sterk.
Mijn conclusie: Mogelijk wat stemmen gewonnen.
offtopic:
De eerste keer dat ik een beetje in ga op een debat. Brand me niet te hard af haha

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x