Groen links kan nog een restzetel pakken ten koste van JA21
Je bedoeld dat GL haar restzetel kan kwijtraken, die heeft ze nog maar net aan?MeTooPV schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:07:
Groen links kan nog een restzetel pakken ten koste van JA21
De VVD is op jacht naar de restzetel van D66 of GL en komt snel dichterbij.
SP heeft ook daar flink verlorenMalarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:01:
Oss is binnen. https://www.verkiezingensite.nl/uitslag/oss
VVD goede resultaten behaald daar, komt ook snel dichterbij op een extra restzetel nu.
"man is not truly one, but truly two,"
Mwah, GL was relatief groot daar, dus de kans is best wel aanwezig dat ze bovengemiddeld daar scoren, net zoals de PvdD en D66, en dat zijn de 3 grootste 'risico-gevallen' wat de restzetel betreft. Maar het zit wel redelijk dicht bij elkaar, dat klopt zekerhandoff schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:10:
Rotterdam kan nog alles opschudden toch? Qua restzetels.
Tja, als thuishaven van de Marrijnissen doet dat wel even pijn....
Wat gewoon opvalt, en dat is al vaker geschreven, de linkse stemmen zijn gewoon helemaal verdampt.... Nederland heeft echt een ruk naar rechts gemaakt.
Cogitationis poenam nemo patitur
Volgens mij had de SP daarstraks inderdaad de eerste restzetel en is dat nu een "echte" zetel geworden.rik86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:03:
we zijn ook ergens een restzetel 'kwijtgeraakt' zie ik nu
Be yourself, no matter what they say ...
Grappig op Bonaire is D66 gehalveerd en is de kiezer massaal naar CDA gelopen: https://www.verkiezingensite.nl/uitslag/bonaire
Al zijn het geen grote getalen, maar waarom zouden inwoners daar zo massaal overstappen.
Al zijn het geen grote getalen, maar waarom zouden inwoners daar zo massaal overstappen.
Ik denk dat het daar vooral om de lokale vertegenwoordigers gaat.Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:20:
Grappig op Bonaire is D66 gehalveerd en is de kiezer massaal naar CDA gelopen: https://www.verkiezingensite.nl/uitslag/bonaire
Ja. Ik was vooral benieuwd hoe 'bolwerken' het doen tov hun achterban.Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:16:
[...]
SP en Oss zijn onlosmakelijk verbonden, net als GL en Nijmegen. (en voor GL natuurlijk ook verlies in Amsterdam omdat ze in zo'n belangrijke stad de Burgermeester hebben mogen leveren).
Voor de rest weet ik niet of er echte 'bolwerken' bestaan, alleen deze komen bij mij op.
Iemand anders ideeën hierover? Amsterdam was natuurlijk ooit pvda bolwerk (er was eens...) en Groningen wellicht ook
ook superlage opkomst daar. Maar dat is te begrijpen.Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:21:
[...]
Ik denk dat het daar vooral om de lokale vertegenwoordigers gaat.
Ik bedoel GL op 8 zetels, JA21 op 3. Dat is op basis van wat er nu aan uitslagen bekend is bij verkiezingensite.nl (incl. Nissewaard) .Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:08:
[...]
Je bedoeld dat GL haar restzetel kan kwijtraken, die heeft ze nog maar net aan?
De VVD is op jacht naar de restzetel van D66 of GL en komt snel dichterbij.
Dus dan komt nog Leiden en Rotterdam. Gebruik jij een ander overzicht?
Ik lees ook gewoon de ANP live feed uit elke 10 seconden: https://docs.google.com/s...V-G7ZtE/edit#gid=58001680MeTooPV schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:24:
[...]
Ik bedoel GL op 8 zetels, JA21 op 3. Dat is op basis van wat er nu aan uitslagen bekend is bij verkiezingensite.nl (incl. Nissewaard) .
Dus dan komt nog Leiden en Rotterdam. Gebruik jij een ander overzicht?
Verkiezingensite.nl neemt Nissewaard nog niet mee, want nog niet aangemeld bij ANP, ik ook niet.
Maar verkiezingensite.nl stelt JA21 op 4 zetels en in Nissewaard krijgt Ja21 meer stemmen dan GL.MeTooPV schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:24:
[...]
Ik bedoel GL op 8 zetels, JA21 op 3. Dat is op basis van wat er nu aan uitslagen bekend is bij verkiezingensite.nl (incl. Nissewaard) .
Met die data kan GL toch niet op 8 zetels komen en JA21 op 3?
Niet dat ik een superspreadsheet oid heb, ik gebruik hier ff m'n BBBoerenverstand..

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 17:32 ]
Rotterdam moet ook nog komen, de thuisbasis van Leefbaar Rotterdam en Eerdmans.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:30:
Maar verkiezingensite.nl stelt JA21 op 4 zetels en in Nissewaard krijgt Ja21 meer stemmen dan GL.
Dat zal vrijwel zeker hem de 4e zetel geven ten koste van GroenLinks, of de VVD nog D66 kan inhalen is twijfelachtig.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
D66 haalt makkelijk 20.000 stemmen in Leiden, vorige keer al ruim 16.000. Terwijl ze in Rotterdam ook bovengemiddeld scoren (t.o.v. hun normale landelijke cijfers), dus ik weet het nog niet. Tel daarbij de briefstemmers nog op (mensen in buitenland woonachtig), dat zijn traditioneel ook massaal VVD en jawel D66 stemmers.hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:32:
[...]
Rotterdam moet ook nog komen, de thuisbasis van Leefbaar Rotterdam en Eerdmans.
Dat zal vrijwel zeker hem de 4e zetel geven ten koste van GroenLinks, of de VVD nog D66 kan inhalen is twijfelachtig.
D66 is zwaar in het voordeel van de grotere gemiddelden ook nog is, ik denk dat JA21 de 4e zetel kan afschrijven.
[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 18-03-2021 17:37 ]
Ik zag net even de cijfers van Ommen langskomen.
Niet dat Ommen zo groot is
, maar daar moest de CDA ook echt even flink inleveren zeg.
Ten koste van BBB, FvD en VVD.
Dat kan wel problemen geven voor een coalitie. Op boerenbeleid denk ik dat CDA en D66 niet echt overeenkomstig denken (ik kan me vergissen). Ik kan me voorstellen dat CDA huiverig toeziet hun hard core achterban te verliezen.
Niet dat Ommen zo groot is
Dat kan wel problemen geven voor een coalitie. Op boerenbeleid denk ik dat CDA en D66 niet echt overeenkomstig denken (ik kan me vergissen). Ik kan me voorstellen dat CDA huiverig toeziet hun hard core achterban te verliezen.
JA21 gaat die zetel niet pakken van D66, maar van GroenLinks verwacht ik.Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:36:
D66 is zwaar in het voordeel van de grotere gemiddelden ook nog is, ik denk dat JA21 de 4e zetel kan afschrijven.
De vraag is of de VVD nog een zetel van D66 kan laten omslaan, dat ligt nu erg dicht bij elkaar.
Volgens mij heeft verkiezingensite geen live update van restzetel verdeling. Bij ANP staan ze al op die 3 zetels, met een behoorlijk gat naar GL.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:30:
[...]
Maar verkiezingensite.nl stelt JA21 op 4 zetels en in Nissewaard krijgt Ja21 meer stemmen dan GL.
Niet dat ik een superspreadsheet oid heb, ik gebruik hier ff m'n BBBoerenverstand..
Edit: als ik het over afpakken heb, dan gaat het me niet over de laatste restzetel, maar over het eind resultaat, verschil in zetelverdeling zoals nu weergegeven op de meeste websites.
[ Voor 15% gewijzigd door MeTooPV op 18-03-2021 17:42 ]
Was Venlo geen PVV bolwerk? Met de nadruk op was, want daar is de VVD de grootste geworden.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Ja. Ik was vooral benieuwd hoe 'bolwerken' het doen tov hun achterban.
SP en Oss zijn onlosmakelijk verbonden, net als GL en Nijmegen. (en voor GL natuurlijk ook verlies in Amsterdam omdat ze in zo'n belangrijke stad de Burgermeester hebben mogen leveren).
Voor de rest weet ik niet of er echte 'bolwerken' bestaan, alleen deze komen bij mij op.
Iemand anders ideeën hierover? Amsterdam was natuurlijk ooit pvda bolwerk (er was eens...) en Groningen wellicht ook
Ja, daar komt ie vandaan. Nissewaard overigens op zich ook (Spijkenisse). Ook daar is de VVD de grootste.Robkazoe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:54:
[...]
Was Venlo geen PVV bolwerk? Met de nadruk op was, want daar is de VVD de grootste geworden.
Voor de rest Heerlen/kerkrade die hoek is een pvv kluit.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 18:11 ]
@Malarky Voorspel jij dat DENK op twee zetels blijft haken of gaan ze naar drie? Ze zijn op VVD na de partij die het meest tegen een volgende zetel aanligt.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Gem. Rotterdam zei tegen RTV Rijnmond dat ze klaar zijn om hun uitslag om 18:00 te publiceren, dus ik wacht daar op voor ik voorspellingen doeRazorMaron schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:01:
@Malarky Voorspel jij dat DENK op twee zetels blijft haken of gaan ze naar drie? Ze zijn op VVD na de partij die het meest tegen een volgende zetel aanligt.
Gemeente Rotterdam is vanmiddag via diverse uitzendbureau's, buurtapps, vraag-een-vriend en andere kanalen druk geweest om nog tientallen stemmen tellers te vinden: https://www.ad.nl/dossier...-stemmentellers~af1699b9/
Gedurende de middag je melden in Ahoy en diezelfde avond nog 100 euro meer naar huis nemen. Niet verkeerd voor een student.
Gedurende de middag je melden in Ahoy en diezelfde avond nog 100 euro meer naar huis nemen. Niet verkeerd voor een student.
Klopt, het Vechtdal (ook Hardenberg en Dalfsen) was altijd een CDA bolwerk, nu is de VVD het grootst. Pijnlijk voor het CDA.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:37:
Niet dat Ommen zo groot is, maar daar moest de CDA ook echt even flink inleveren zeg.
Rotterdam is binnen: 1. D66 2. VVD 3. PVV 4. DENK 5. GroenLinks
Uitslag is al verwerkt in de sheet ook.
https://docs.google.com/s...V-G7ZtE/edit#gid=58001680
VVD wint een restzetel, D66 verliest een zetel.
Groenlinks en JA21 nek aan nek, maar Groenlinks behoudt voor nu.
https://docs.google.com/s...V-G7ZtE/edit#gid=58001680
VVD wint een restzetel, D66 verliest een zetel.
Groenlinks en JA21 nek aan nek, maar Groenlinks behoudt voor nu.
[ Voor 28% gewijzigd door Malarky op 18-03-2021 18:13 ]
En JA21 valt ff tegen, zo!Soccer98 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:11:
Rotterdam is binnen: 1. D66 2. VVD 3. PVV 4. DENK 5. GroenLinks
:fill(white):strip_exif()/f/image/m02WLY9dXmnVrqwX8QMl4K0f.png?f=user_large)
Edit: Denk naar 3, D66 naar 23?
[ Voor 4% gewijzigd door Sjurm op 18-03-2021 18:14 ]
idd maar ca. 1% hoger dan landelijk gemiddelde.
PVV levert daar ook fors in.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 18:18 ]
Komen nu 14.200 stemmen ongeveer tekort voor 4e zetel, zijn er dus door Rotterdam op achteruit gegaan, en dus vrijwel definitief gewoon 3 zetels.
Bedankt voor je bericht. Op dit moment vinden er nog enkele hertellingen plaats. We verwachten dit vandaag te kunnen afronden. Daarna kunnen we een voorlopige uitslag bekendmaken. ^DS
— Gemeente Leiden (@GemeenteLeiden) 18 maart 2021
Schiet nog niet echt op in Leiden. Lijkt de laatste gemeente te zijn die nog binnen moet komen voor zover ik kan zien?
Dat valt tegen idd, had ze wel op 5% geschat daar. Kan D66 met Leiden nog de restzetel van GroenLinks pakken?
Kijkend naar FvD zijn de Rotterdammers niet zo gediend van het maten naaienSjurm schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:13:
[...]
En JA21 valt ff tegen, zo!
[Afbeelding]
Edit: Denk naar 3, D66 naar 23?
jip_86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:20:
[...]
Kijkend naar FvD zijn de Rotterdammers niet zo gediend van het maten naaien
Heel brutale vraag nu. @Malarky DENK een 4e zetel?
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Hoe dan?RazorMaron schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:22:
Heel brutale vraag nu. @Malarky DENK een 4e zetel?
Ze hebben minder stemmen dan Volt en Ja21
Omdat het realisten zijn. Bonaire loopt doorgaans 1 verkiezing voor qua inzichten!Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:20:
Owh jeetje, niet eens gezien. Iets te snel gereageerd wegens blijdschap.hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:23:
[...]
Hoe dan?
Ze hebben minder stemmen dan Volt en Ja21
Lmao, bij 1vandaag iemand die twijfelde tussen PVV en GL. Holy shit, hoe kom je op 2 zulke verschillende partijen
Volgens de NOS komt een paar procent van de nieuwe D66 stemmers bij de PVV vandaan, dus dat moeten dan ook een paar duizend mensen zijn. Dan denk ik ook: wie zijn dat?Lanfear89 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:26:
Lmao, bij 1vandaag iemand die twijfelde tussen PVV en GL. Holy shit, hoe kom je op 2 zulke verschillende partijen
Denk studenten die zwalkend stemmen zonder er al teveel over te piekeren.
Lol grotere tegenstelling is er niet volgens mij. Het zou misschien kunnen als je klimaat belangrijk vind (GL) maar moeite hebt met immigratie (PVV)?Lanfear89 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:26:
Nissewaard had heel weinig GroenLinks en moet samen met Leiden en de briefstemmen nog komen. Je zou toch zeggen dat Kaag die ene zetel nog kan pakken.
Weet iemand hoeveel die briefstemmen zijn?
Meestal enkele tienduizenden uit het buitenland.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:32:
Weet iemand hoeveel die briefstemmen zijn?
Ik zie nu pas dat Ommen inmiddels groen is geworden voor CDA, dat was niet zo vanochtend.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:37:
Niet dat Ommen zo groot is, maar daar moest de CDA ook echt even flink inleveren zeg.
Mijn gemeente Hardenberg heeft de briefstemmen ook nog steeds niet geteld trouwens.
Sterker nog: het zou eigenlijk niet heel slim zijn voor het CDA om nog mee te gaan regeren. Dit om meerdere redenen:mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:37:
- CDA ligt steeds slechter bij de boeren (vandaar de opkomst van BBB, als gevolg van afgelopen 4 jaren coalitie maar ook in de provincie en gemeentebesturen)
- met D66 als veel grotere coalitiepartner weet je dat de halvering van de veestapel er echt aan gaat komen
- dat gaat bovendien samen met het uitkopen van boeren om landbouwgrond om te gooien naar bouwgrond
- en veel achterban heeft weinig met de klimaatakkoorden, terwijl D66 nu vol op het orgel zal gaan wegens meer zetels.
En niet onbelangrijk: elke 4 jaar verliest CDA sowieso anderhalve zetel wegens overlijdende achterban. Dus als ze hun neergang nóg meer willen doorzetten moeten ze vooral gaan mee regeren. Dat zou alleen lukken als ze de veestapel-krimp en landbouwgrond onteigenen kunnen tegenhouden. Maar dat gaat nooit gebeuren met zo'n groot D66.
Oftewel: eigenlijk is het CDA ten dode opgeschreven. Want meeregeren wordt halveren, en in de oppositie wordt het tegenhouden van klimaatmaatregelen of belangen van boeren verdedigen heel lastig.
Gemeenten gedeeltelijk binnen:
- Cranendonck
- Amsterdam
- Den Haag
- Hardenberg
Stemmen nog niet gemeld bij ANP:
- Nissewaard
- Leiden
- Saba
- Buitenland stemmen
Stemmers uit het buitenland waren vorige keer overwegend: https://www.verkiezingensite.nl/uitslag/Briefstemmers
D66 (14.138), VVD (13.862) en GL (10.178). Rest aanzienlijk minder.
Denk dat FvD zich nog serieus zorgen moet maken over haar 8e zetel, die zal D66 wel van ze pakken. Tel extra stemmen uit Amsterdam, Leiden en buitenland bij elkaar op.....
- Cranendonck
- Amsterdam
- Den Haag
- Hardenberg
- Nissewaard
- Leiden
- Saba
- Buitenland stemmen
Stemmers uit het buitenland waren vorige keer overwegend: https://www.verkiezingensite.nl/uitslag/Briefstemmers
Denk dat FvD zich nog serieus zorgen moet maken over haar 8e zetel, die zal D66 wel van ze pakken. Tel extra stemmen uit Amsterdam, Leiden en buitenland bij elkaar op.....
[ Voor 53% gewijzigd door Malarky op 18-03-2021 18:50 ]
Of zorg belangrijk vindt? Qua zorg past PVV zo tussen GL, SP, PvdA, etc.jip_86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:29:
[...]
Lol grotere tegenstelling is er niet volgens mij. Het zou misschien kunnen als je klimaat belangrijk vind (GL) maar moeite hebt met immigratie (PVV)?
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 18-03-2021 18:46 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ja maar je hebt nu toch die briefstemmen van ouderen?hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:35:
[...]
Meestal enkele tienduizenden uit het buitenland.
Alle 70 plussers hebben dat gekregen volgens mij.
Een zelfde analyse kan je natuurlijk schrijven over de teloorgang van de SP of de linkerkant van de PvdA, partijen die links of rechtsBart-Willem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:45:
[...]
Sterker nog: het zou eigenlijk niet heel slim zijn voor het CDA om nog mee te gaan regeren. Dit om meerdere redenen:
- CDA ligt steeds slechter bij de boeren (vandaar de opkomst van BBB, als gevolg van afgelopen 4 jaren coalitie maar ook in de provincie en gemeentebesturen)
- met D66 als veel grotere coalitiepartner weet je dat de halvering van de veestapel er echt aan gaat komen
- dat gaat bovendien samen met het uitkopen van boeren om landbouwgrond om te gooien naar bouwgrond
- en veel achterban heeft weinig met de klimaatakkoorden, terwijl D66 nu vol op het orgel zal gaan wegens meer zetels.
En niet onbelangrijk: elke 4 jaar verliest CDA sowieso anderhalve zetel wegens overlijdende achterban. Dus als ze hun neergang nóg meer willen doorzetten moeten ze vooral gaan mee regeren. Dat zou alleen lukken als ze de veestapel-krimp en landbouwgrond onteigenen kunnen tegenhouden. Maar dat gaat nooit gebeuren met zo'n groot D66.
Oftewel: eigenlijk is het CDA ten dode opgeschreven. Want meeregeren wordt halveren, en in de oppositie wordt het tegenhouden van klimaatmaatregelen of belangen van boeren verdedigen heel lastig.
Vergeet niet dat het CDA niet alleen oudere stemmers heeft, niet heel "jong" Nederland is ongelovig, waarbij een CDA voor deze mensen een prima alternatief is voor de VVD.
Het probleem van het CDA is dat hun traditionele achterban zich niet meer gehoord voelt, zie de komst van BBB en de spong naar de VVD in de landelijke gebieden. een CDA-er is als de perfecte buurman, je hebt er geen last van, je hoort hem niet en daar door weet je ook niet wat hij precies doet......
[ Voor 8% gewijzigd door Bullet NL op 18-03-2021 18:54 ]
Die zijn als het goed is allemaal al geteldmr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:52:
Ja maar je hebt nu toch die briefstemmen van ouderen?
Alle 70 plussers hebben dat gekregen volgens mij.
Dat was zelfs een uurtje geleden nog niet zo (vvd was de grootste toen).Sjurm schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:37:
[...]
Ik zie nu pas dat Ommen inmiddels groen is geworden voor CDA, dat was niet zo vanochtend.
Ik ging naar Ommen kijken omdat ik dat in de update van het spreadsheet zag. (officiele cijfers?!?)
Toen zag ik dat vvd het grootste was en cda extreem ingeleverd had.
Dus daar heeft toch een correctie plaatsgevonden want CDA is daar weer de grootste (wel verlies natuurlijk)
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 18:57 ]
Ja en nee: "jong" Nederland dat wel gelovig is, is weer vaak te vinden bij de ChristenUnie en SGP. In Brabant, Limburg en delen van Overrijssel, Drenthe en Gelderland was het altijd wel CDA wat de klok slaat en voor VVD'ers het CDA inderdaad een goed alternatief zouden zijn. Maar in bijvoorbeeld Brabant geldt wel een vliegwiel-effect: als er in de familie boeren zitten en die laten CDA vallen dan kan het best dat de rest van de familie die niet-agrarisch zijn ook het CDA laten vallen.Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:52:
[...]
Een zelfde analyse kan je natuurlijk schrijven over de teloorgang van de SP of de linkerkant van de PvdA, partijen die links of rechtsingehaald worden met standpunten waardoor ze de komende jaren niet meer dan stabiel blijven op het niveau waar ze nu ook op zitten.
Vergeet niet dat het CDA niet alleen oudere stemmers heeft, niet heel "jong" Nederland is ongelovig, waarbij een CDA voor deze mensen een prima alternatief is voor de VVD.
Misschien moet het CDA die eeuwige Protestant-vs-Katholiek-vete eens begraven en een katholieke leider aanstellen. Want alles wat Protestant of Hervormd heet is toch al bij de ChristenUnie of SGP.
Laten we nu niet de fout maken partijen voortijdig te begraven. Kiezers worden ook weer ouder en wijzigen dan wellicht ook weer van partij. Partijen als het CDA of de PvdA krijgen wellicht ook weer andere leiders die kiezers dan weer wel aanspreken
Nou, dat zien we aan de fantastische wederopstanding van de PvdA!D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:01:
Laten we nu niet de fout maken partijen voortijdig te begraven. Kiezers worden ook weer ouder en wijzigen dan wellicht ook weer van partij. Partijen als het CDA of de PvdA krijgen wellicht ook weer andere leiders die kiezers dan weer wel aanspreken
D66 staat nu op 23 zetels. Nog steeds knap, maar toch niet de euforie van gisteren. +4, erg netjes, geen landslide.
Hopelijk blijft het hierbij, maar ik vrees dat door Leiden het toch 24 gaan worden.PWM schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:06:
D66 staat nu op 23 zetels. Nog steeds knap, maar toch niet de euforie van gisteren. +4, erg netjes, geen landslide.
Neen, zie Noord Friesland en Groningen, Protestants en CDA.....Bart-Willem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:57:
[...]
Ja en nee: "jong" Nederland dat wel gelovig is, is weer vaak te vinden bij de ChristenUnie en SGP. In Brabant, Limburg en delen van Overrijssel, Drenthe en Gelderland was het altijd wel CDA wat de klok slaat en voor VVD'ers het CDA inderdaad een goed alternatief zouden zijn. Maar in bijvoorbeeld Brabant geldt wel een vliegwiel-effect: als er in de familie boeren zitten en die laten CDA vallen dan kan het best dat de rest van de familie die niet-agrarisch zijn ook het CDA laten vallen.
Misschien moet het CDA die eeuwige Protestant-vs-Katholiek-vete eens begraven en een katholieke leider aanstellen. Want alles wat Protestant of Hervormd heet is toch al bij de ChristenUnie of SGP.
Westerkwartier is alleen maar Vvd door de vmlg gemeente Leek.Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:08:
[...]
Neen, zie Noord Friesland en Groningen, Protestants en CDA.....![]()
Zuidhorn en Grootegast waren eigenlijk altijd cda+cu, net als Noord Oost Friesland. Vmlg gemeente Marum was een beetje tussenin, kon voor de Vvd of cda gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 18-03-2021 19:14 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dan heeft GroenLinks er 7, wat is je probleem?Bart-Willem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:08:
Hopelijk blijft het hierbij, maar ik vrees dat door Leiden het toch 24 gaan worden.
De lastenverzwaring van 15,4 miljard bij die weeïge luchtfietsers, dat is mijn probleem.hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:16:
[...]
Dan heeft GroenLinks er 7, wat is je probleem?
In tegenstelling tot JA21 is het programma van GL wel doorgerekend. Dus wie zijn hier de luchtfietsers?Bart-Willem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:26:
[...]
De lastenverzwaring van 15,4 miljard bij die weeïge luchtfietsers, dat is mijn probleem.
Nee FvD gaat haar 8e zetel inleveren.hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:16:
[...]
Dan heeft GroenLinks er 7, wat is je probleem?
Leiden + briefstemmers, dat leveren zowel D66 als GL tienduizenden stemmen op en FvD vrijwel niets. Komen nog wel stemmen uit Utrecht en Amsterdam bij (weer D66 en GL en geen FvD).
Die 8e zetel kunnen ze vrijwel zeker afschrijven ze hebben nu al vrijwel geen marge meer.
Ik call de media rel alvast, FvD levert in aan D66 dat moet wel fraude zijn toch
@hoevenpe Nissewaard heeft 10 minuten geleden haar stemmen doorgegeven aan ANP, geen verschuivingen.
[ Voor 24% gewijzigd door Malarky op 18-03-2021 19:57 ]
Ik denk dat je voornaamste probleem zou moeten zijn dat de lastenverzwaringen onder Rutte die 15 miljard al lang zijn overstegen.Bart-Willem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:26:
[...]
De lastenverzwaring van 15,4 miljard bij die weeïge luchtfietsers, dat is mijn probleem.
Sommige partijen zijn gewoon wat transparanter in wat ze van plan zijn....
Elke linkse zetel die er nog kan komen is mij meer dan welkom.
Is dat echt zo?Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:16:
...
Wat gewoon opvalt, en dat is al vaker geschreven, de linkse stemmen zijn gewoon helemaal verdampt.... Nederland heeft echt een ruk naar rechts gemaakt.
Ik neem mezelf even als voorbeeld. Ik ben economisch rechts, voor mij is er dan maar één partij en dat is de VVD. Ook al ben ik helemaal niet happy met de VVD, maar andere serieuze partijen zijn me veel te links, of te gelovig.
Voor mn gevoel was dat aan linkerkant ook al decennia het geval: als je een beetje progressief en een beetje economisch links van het midden of centrum bent, dan had je eigenlijk net zo'n lastige keuze als ik. Maar de laatste jaren zijn juist de middenpartijen iets linkser geworden imho, zelfs de VVD is naar links opgeschoven. Dus heb je als gematigd linkse stemmer opeens opties en hoef je niet meteen helemaal meer GL/SP/PvdA te stemmen.
Ik wilde dat ik ook die optie zou krijgen. Een iets rechtsere VOLT zou zo mijn stem krijgen!
D66, want ik had het daarover en niet over GL.D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:31:
[...]
In tegenstelling tot JA21 is het programma van GL wel doorgerekend. Dus wie zijn hier de luchtfietsers?
Dat was toch geen keuze? Dacht dat nieuwe partijen het doorreken-aanbod niet kregen.D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:31:
[...]
In tegenstelling tot JA21 is het programma van GL wel doorgerekend. Dus wie zijn hier de luchtfietsers?
Hoppa. Daar was de eerste FvD kiezeres alweer ; moeten er meer zijn geweest, is fraude.
OMG
OMG
Ik zit even naar jouw model te kijken, maar de PvdA en PvdD zijn vrijwel gelijk aan FvD.Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:45:
Nee FvD gaat haar 8e zetel inleveren.
Waarom ben je er zo zeker van dat Baudet zijn 8e zetel gaat verliezen en niet een van deze twee?
Door links ook nog volgens haarmaartend schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:09:
Hoppa. Daar was de eerste FvD kiezeres alweer ; moeten er meer zijn geweest, is fraude.
OMG

Oh, die kreeg ik niet mee mee door het lachen
Toch weer wel zag ik bij 1-vandaag.New Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 04:33:
Geen BIJ1 meer.
Ach, misschien krijgen we dan nog wat vuurwerk af en toe. Toch nog een troost misschien.
Het zou leuk zijn voor een weekje, of misschien 2 weken. Maar om nou 4 jaar zo'n hofnar erbij te hebben zitten gaat te ver.LA-384 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:16:
[...]
Toch weer wel zag ik bij 1-vandaag.![]()
Ach, misschien krijgen we dan nog wat vuurwerk af en toe. Toch nog een troost misschien.
Ach, we hebben toch al een paar clowns in dat kamertje op de 2de verdieping.Bart-Willem schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:17:
[...]
Het zou leuk zijn voor een weekje, of misschien 2 weken. Maar om nou 4 jaar zo'n hofnar erbij te hebben zitten gaat te ver.
Bizar dat mensen zich druk maken om een lullig zeteltje voor mevrouw Simons terwijl er straks acht corona ontkennende, met neonazistische groeperingen flirtende en de vrije journalistiek bedreigende clowns in de kamer zitten.
Ik wist niet dat er mensen waren die corona ontkende in de politiek en ook nog eens de vrije journalistiek (staat los van de kwaliteit want die is niet best) bedreigde. Is Bassie in de politiek gegaan?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Elke zetel minder voor mensen geobsedeerd door huidskleur is een pluspunt wat mij betreft. De groei van FvD ben ik ook alles behalve blij mee, hopelijk is het vooral Corona, maar tja. Veranderd niet dat ik ook hoop dat Bij1 een zeteltje inlevert.D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:27:
Bizar dat mensen zich druk maken om een lullig zeteltje voor mevrouw Simons terwijl er straks acht corona ontkennende, met neonazistische groeperingen flirtende en de vrije journalistiek bedreigende clowns in de kamer zitten.
Helaas staat BIJ1 vast dacht ik te lezen.Sissors schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:33:
[...]
Elke zetel minder voor mensen geobsedeerd door huidskleur is een pluspunt wat mij betreft. De groei van FvD ben ik ook alles behalve blij mee, hopelijk is het vooral Corona, maar tja. Veranderd niet dat ik ook hoop dat Bij1 een zeteltje inlevert.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Fijn dat je in elk geval erkent dat ze flirten met het neonazisme. De rest komt nog wel dan op het moment dat de opgejutte aanhang rare dingen gaat doen.carpebios schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:30:
Ik wist niet dat er mensen waren die corona ontkende in de politiek en ook nog eens de vrije journalistiek (staat los van de kwaliteit want die is niet best) bedreigde. Is Bassie in de politiek gegaan?
Ik heb niks met Simons en ik vind haar aanpak totaal contraproductief en olie op het vuur gooiend. Maar het staat in geen verhouding tot.Sissors schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:33:
[...]
Elke zetel minder voor mensen geobsedeerd door huidskleur is een pluspunt wat mij betreft. De groei van FvD ben ik ook alles behalve blij mee, hopelijk is het vooral Corona, maar tja. Veranderd niet dat ik ook hoop dat Bij1 een zeteltje inlevert.
Ik had heb dat ook. Bij mij kwam Bij1 echt als allerhoogste uit mijn stemwijzers, maar dat is op standpunten van de partij. Op uitvoering/aanpak daarvan haak ik dus volledig af. Strijd bleef tussen Volt en GL.D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:37:
[...]
Ik heb niks met Simons en ik vind haar aanpak totaal contraproductief en olie op het vuur gooiend.
Huh, je noemt wat dingen op en nu kom je terug op 1 ding waar ik gemakshalve niet op inging. Ik ben geen FvD volger, maar ze ontkennen corona volgens mij niet.D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:35:
[...]
Fijn dat je in elk geval erkent dat ze flirten met het neonazisme. De rest komt nog wel dan op het moment dat de opgejutte aanhang rare dingen gaat doen.
Niet van het bestaan, wel van de ernstcarpebios schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:40:
[...]
Huh, je noemt wat dingen op en nu kom je terug op 1 ding waar ik gemakshalve niet op inging. Ik ben geen FvD volger, maar ze ontkennen corona volgens mij niet.
Ja, je zegt nu iets compleet anders, dat klopt wat je zegt, maar ze ontkennen niet het bestaan.
[ Voor 14% gewijzigd door carpebios op 18-03-2021 20:48 ]
Ik heb helemaal niks gezegd.carpebios schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:48:
[...]
Ja, je zegt nu iets compleet anders, dat klopt wat je zegt, maar ze ontkennen niet het bestaan.
Maar verder is het semantics wat je doet. Voor mij is de ernst ontkennen, ook de ziekte ontkennen.
[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 18-03-2021 20:55 ]
Je gaat de mist in daar je er van uit gaat dat het een het ander uitsluit. Beide partijen zijn te missen als kiespijn imo, al kan je dat over een aantal andere extremere partijen ook zeggenD-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:27:
[ Voor 7% gewijzigd door Lanfear89 op 18-03-2021 20:54 ]
Je bedoelt semantisch?maartend schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:51:
[...]
Ik heb helemaal niks gezegd.
Maar verder is het symantics wat je doet. Voor mij is de ernst ontkennen, ook de ziekte ontkennen.
Gelukkig hebben we een taal zodat we elkaar begrijpen nietwaar. Ben blij dat jij je eigen betekenis van dingen hebt
Je hebt gelijk. MOet ook nooit All you need is love kijken en dan nog iets serieus proberen
Ja zo las ik het ook. Alsof je het ene niet mag zeggen als je het andere ook niet zegt.Lanfear89 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:53:
[...]
Je gaat de mist in daar je er van uit gaat dat het een het ander uitsluit. Beide partijen zijn te missen als kiespijn imo, al kan je dat over een aantal andere extremere partijen ook zeggen
Ik vind het beide aanstellers
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 20:57 ]
De vraag is "heeft links het slecht gedaan of heeft rechts het goed gedaan?". In mijn (vrij linkse) bubbel zie ik weinig zelfreflectie en voornamelijk fingerpointing richting rechts, maar dat kan niet het hele verhaal zijn.Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:16:
[...]
Hello. Is it me you're looking for?
Is dat niet een beetje hetzelfde?iamerwin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:57:
[...]
"heeft links het slecht gedaan of heeft rechts het goed gedaan?".
Als je het op een dual axis model uitzet kan je wellicht andere verschuivingen zien.
Op de ene as raken GL en D66 (danwel Volt) elkaar, maar op de andere as raken GL en SP de PVV en FvD
Even uitgaande dat er in GL nog steeds elementen van de CPN en PPR zitten.
edit: ik bedoel dus zoiets als een Nolan chart.
De ene as (bijv. de x as) is de klassieke scheiding tussen "links" en "rechts" (daar schurkt GL dus tegen D66 en Volt aan),
Maar op de Y as staat de verdeling conservatief anarchistisch.
Zowel GL, als SP hebben een anarchistische basis en dat hebben de PVV en FvD ook.
En zo kan je nog wel meer assige modellen maken om partijen of stromingen tegen elkaar uit te zetten.
Als een bepaalde groep kiezers daarop getriggered wordt, dan kan je hele rare verschuivingen krijgen die niet logisch lijken als iemand niet voor dezelfde reden op een partij stemt als jij.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 21:15 ]
Niet alleen dat, dit is vrijwel zeker een 'corona-uitslag'. Links heeft zich met geen enkel punt in de schijnwerpers kunnen zetten en daarna is ondergesneeuwd door corona.iamerwin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:57:
[...]
De vraag is "heeft links het slecht gedaan of heeft rechts het goed gedaan?". In mijn (vrij linkse) bubbel zie ik weinig zelfreflectie en voornamelijk fingerpointing richting rechts, maar dat kan niet het hele verhaal zijn.
Grootse campagnes om je punten uit te lichten? Nope, iedereen binnen blijven, niks geen bijeenkomsten.
Toeslagenaff- wat? Nee, corona corona.
Milieu/klimaat? O ja, naast corona dat was er ook nog.
De regeringspartijen hebben met alle persconferenties mooi hun blije bakkes op TV gehad om 'het probleem' aan te pakken, de oppositie hoorde je misschien een beetje morren als het de laatste maanden ging om nieuwe maatregelen (en er vervolgens toch mee instemmen).
De oppositie maakte geen schijn van kans, ze waren totaal niet aanwezig het laatste jaar en hebben daardoor nu het nakijken.
Dat is niet helemaal waar. FvD is extreem gegroeid, en dat is toch ook echt een oppositiepartij.Lanfear89 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:17:
[...]
De oppositie maakte geen schijn van kans, ze waren totaal niet aanwezig het laatste jaar en hebben daardoor nu het nakijken.
Het is de linkse oppositie die niet aanwezig was.
Ze zijn niet anti coronamaatregelen (à la FvD), maar ze zijn ook niet wakker genoeg geweest om in het begin te zeggen dat de toenmalige maatregelen (dus omstreeks maart/april vorig jaar) veel te slap waren.
HEt probleem hierin ligt natuurlijk dat bij oppositie voeren op de toeslagenaffaire of het klimaat, het heel makkelijk de koe in de kont kijken is. Maar bij het coronaprobleem kan de gevestigde orde makkelijk zeggen: waarom heb je dat dan toen niet gezegd? (als er gerefereerd wordt naar het initieel onderschatten van het probleem)
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 21:31 ]
Leiden zegt vanavond nog te komen. Hoe staan de niet volledige plaatsen ervoor? Zijn daar nog significante hoeveelheden stemmen te verwachten?Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:45:
Gemeenten gedeeltelijk binnen:
- Cranendonck
- Amsterdam
- Den Haag
- Hardenberg
- Nissewaard
- Leiden
- Saba
- Buitenland stemmen
Aye, FvD heeft in dat opzicht ook een corona-uitslag denk ik, maar voor hun dan in positieve zin. En verder idd oorverdovende stilte aan het begin en daarna nooit met een rol van betekenis gespeeld. Wat dat betreft moet corona voor de regeringspartijen bijna 'de droom' geweest, de perfecte bliksemafleider voor alle andere ellende. Zonder had ik wel gezien dat de VVD stevig wat zetels in had moeten leveren en hadden we wellicht een veel linksere coalitie gekregen. Maar dat is pure speculatie.mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:28:
[...]
Dat is niet helemaal waar. FvD is extreem gegroeid, en dat is toch ook echt een oppositiepartij.
Het is de linkse oppositie die niet aanwezig was.
Ze zijn niet anti coronamaatregelen (à la FvD), maar ze zijn ook niet wakker genoeg geweest om in het begin te zeggen dat de toenmalige maatregelen (dus omstreeks maart/april vorig jaar) veel te slap waren.
HEt probleem hierin ligt natuurlijk dat bij oppositie voeren op de toeslagenaffaire of het klimaat, het heel makkelijk de koe in de kont kijken is. Maar bij het coronaprobleem kan de gevestigde orde makkelijk zeggen: waarom heb je dat dan toen niet gezegd? (als er gerefereerd wordt naar het initieel onderschatten van het probleem)
Hardenberg is nu volledig binnen. CDA toch nog voorbij de VVD gekomen, daar zullen ze blij mee zijn.
Heeft wel iets weg van de Amerikaanse verkiezingen zo met die briefstemmen/stemmen van 15 en 16 maart die later worden geteld
De ouderen stemmen toch iets traditioneler, wat hier zich vertaald in de CDA die toch de VVD weer in kan halen, net als in Ommen.
Heeft wel iets weg van de Amerikaanse verkiezingen zo met die briefstemmen/stemmen van 15 en 16 maart die later worden geteld
De ouderen stemmen toch iets traditioneler, wat hier zich vertaald in de CDA die toch de VVD weer in kan halen, net als in Ommen.
[ Voor 56% gewijzigd door Sjurm op 18-03-2021 21:43 ]
Stelselmatig COVID-19 een 'griepje' noemen is toch echt wel 'corona-ontkennen' in mijn boek. Ik vind je opmerking eigenlijk een beetje pedant. Ik neem aan dat je de strekking toch ook wel begreep.carpebios schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:53:
[...]
Je bedoelt semantisch?
Gelukkig hebben we een taal zodat we elkaar begrijpen nietwaar. Ben blij dat jij je eigen betekenis van dingen hebt
Uitslag Leiden bekend:
https://sleutelstad.nl/20...slag-leiden-d66-grootste/
https://sleutelstad.nl/20...slag-leiden-d66-grootste/
[ Voor 14% gewijzigd door MeTooPV op 18-03-2021 22:02 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/