Ik heb aardig wat mensen om mijn heen zowel in privé als professionele sferen. In mijn beleving is deze uitslag totaal niet vreemd, gezien mijn waarneming binnen die kringen. Ik generaliseerd even op basis van mijn ervaring:
1. Mensen zijn niet op de hoogte van de poltiek (kamerdebatten, standpunten partijen etc.)
2. Politiek boeit mensen over het algemeen niet
Waar mensen het dat vooral van moeten hebben:
- Kieswijzers
- Youtube fragmenten/ TV optredens
Daarom proberen al die partijen die Youtube hitjes te scoren en oneliners erin te jassen. Politiek is entertainment geworden. Hoewel de opkomst is gegroeid weet ik vrijwel zeker dat het aantal geïnformeerde stemmen sterk is gedaald.
Om mijn generalisatie even verder te trekken:
Rutte is die vrolijke beleefde landsleider die sorry zegt en concullega's bedankt, zo sympathiek! Zijn campagne ging niet over inhoud, maar over leiderschap.
Kaag is die sterke vrouw tussen al die mannen die eerste vrouwelijke premier wil worden, ze zal ze leren!
Hoekstra is die elitaire gast die zijn eigen partijprogramma niet kent
Ploumen sympathieke zeikerd die je buurvrouw had kunnen zijn maar geen sterke politica
Marijnissen is de onsympathieke zeikerd die alle debatten voert met een hoofd alsof ze randje huilen zit
Klaver Etterbak die zijn campagne afkijkt van Obama en Sanders, die zijn partij niet onder de controle heeft ,waarbij Groenlinks in het land alle draagvlak verziekt voor alles waar ze voor staan
Dan de partijen die in stand worden gehouden/bij gekomen zijn door identiteitspolitiek
Segers Die nette beleefde Christen, de missionaris standje van de politiek met een eigen vaste Christelijke achterban
van der Staaij Die meneer die - als je er even in duikt toch wel voor hele bedenkelijke punten anno 2021 staat - maar wat praat hij leuk!
DENK - Voor mensen met een migratie achtergrond en een achterstand in de samenleving
BIJ1 - Voor mensen met een ras en discriminatie hoog op de agenda hebben staan
PVV - Voor die mensen die migratie een grote issue vinden
FvD - Voor de complot vatbare wappies
JA21 - Voor de PVV'ers die 0 resultaat zien bij de PVV
En zo kan ik nog wel even door gaan.