Prachtig staaltje egoïsme natuurlijk, exact het probleem. Ik vermoed dat je geen kinderen hebt?New Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:07:
[...]
Ik heb pas een dure huis gekocht en wil niet dat het voorlopig veranderd. Wat mij betreft mogen die prijzen verder stijgen dan kan ik het eventueel weer verkopen.
Maar vooruit. Het is papieren waarde. Als de prijzen stijgen, wordt jouw volgende huis alleen maar duurder. Als je wil doorstromen, ben je juist slecht uit bij stijgende huizenprijzen. Jammer genoeg realiseren veel mensen zich dit niet.
Daarnaast stijgen enkel je gemeentelijke belastingen
De meeste mensen konden de afgelopen decennia doorstromen door dalende rentes, waardoor je goedkoper kan lenen (en dus de prijzen stijgen, en dus er overwaarde ontstaat). Die combinatie overwaarde + goedkoper lenen zorgt voor mogelijkheden.
Wie nu instapt zit echter met een groot probleem, want met hypotheekrentes van 0,8% is dit hele principe kapot. Dat zal niet zo ver meer kunnen dalen...
Macro economisch is het desastreus als een complete generatie 50% van zijn inkomen wegpist aan kale huur van een klein appartement. Allemaal geld wat niet de economie in gaat, plus een generatie die geen vermogen kan opbouwen. Waar gaat die generatie straks jouw AOW nog van betalen?
Maar geniet jij vooral van je papieren overwaarde waar je praktisch geen drol aan hebt
Ik geloof niet dat je doorhebt hoe de woningmarkt er op dit moment uit zietNew Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:12:
[...]
Gewoon buiten Randstad wonen in een impopulaire plek?
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 18-03-2021 01:18 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW