De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.234 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:36
New Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:07:
[...]

Ik heb pas een dure huis gekocht en wil niet dat het voorlopig veranderd. Wat mij betreft mogen die prijzen verder stijgen dan kan ik het eventueel weer verkopen.
Prachtig staaltje egoïsme natuurlijk, exact het probleem. Ik vermoed dat je geen kinderen hebt?

Maar vooruit. Het is papieren waarde. Als de prijzen stijgen, wordt jouw volgende huis alleen maar duurder. Als je wil doorstromen, ben je juist slecht uit bij stijgende huizenprijzen. Jammer genoeg realiseren veel mensen zich dit niet.
Daarnaast stijgen enkel je gemeentelijke belastingen :P

De meeste mensen konden de afgelopen decennia doorstromen door dalende rentes, waardoor je goedkoper kan lenen (en dus de prijzen stijgen, en dus er overwaarde ontstaat). Die combinatie overwaarde + goedkoper lenen zorgt voor mogelijkheden.
Wie nu instapt zit echter met een groot probleem, want met hypotheekrentes van 0,8% is dit hele principe kapot. Dat zal niet zo ver meer kunnen dalen...

Macro economisch is het desastreus als een complete generatie 50% van zijn inkomen wegpist aan kale huur van een klein appartement. Allemaal geld wat niet de economie in gaat, plus een generatie die geen vermogen kan opbouwen. Waar gaat die generatie straks jouw AOW nog van betalen?

Maar geniet jij vooral van je papieren overwaarde waar je praktisch geen drol aan hebt _/-\o_
New Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:12:
[...]

Gewoon buiten Randstad wonen in een impopulaire plek?
Ik geloof niet dat je doorhebt hoe de woningmarkt er op dit moment uit ziet :P

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 18-03-2021 01:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:14:
[...]

VVD is op basis van deze grafriek een keurige middenpartij
Zorgvuldig positioneren in politieke marketing, en het doelmatig overnemen van talking points daarbij. Het partijgedrag is meetbaar heel, heel schept anders. Caveat, daar zit een stukje bij vanuit positie als regering, zie de Urgenda case en reactief beleid. Maar goed, dat beleid is dan weer volledig conform de dominante lijnen van handelen.

Dat draaiboek werkt gewoon. Laat anderen zich vastbijten in echt werk, proces en procedure - gewoon zelf het verhaal doen.

Ergens ligt hier wel een les voor de burger, maar goed, daar zit meteen ook weer dat debat functie van media.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:43
Update: motorblok nog maar 75, PVV en JA21 beide +1

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:16:
[...]

Corona, de nieuwe nomaal..... Je kan prima in het Zuiden, het Oosten of het Noorden wonen
Het Westen is niet zaligmakend.... Werkgevers en werknemers moeten gewoon anders kijken na woonlocatie ten aanzien van werk.
Nogal behoorlijk wat weerstand daarbij, in de bepalende kringen van groot-zakelijke belangenbehartiging - gelieerde voetafdruk vastgoedmarkt e.d.

Ik ben het eens dat er een ander perspectief kan en zou moeten volgen, maar goed, hier zit een bottleneck van externe consultatie en selectief belang.

Jammer dat dit onderwerp geen tractie kreeg in media, zeker gezien de crisis én overige kwesties zat hier wel interessante verkenning voor politieke perspectieven.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:16:
[...]

Prachtig staaltje egoïsme natuurlijk, exact het probleem. Ik vermoed dat je geen kinderen hebt?

Maar vooruit. Het is papieren waarde. Als de prijzen stijgen, wordt jouw volgende huis alleen maar duurder. Als je wil doorstromen, ben je juist slecht uit bij stijgende huizenprijzen. Jammer genoeg realiseren veel mensen zich dit niet.
Daarnaast stijgen enkel je gemeentelijke belastingen :P

De meeste mensen konden de afgelopen decennia doorstromen door dalende rentes, waardoor je goedkoper kan lenen (en dus de prijzen stijgen, en dus er overwaarde ontstaat). Die combinatie overwaarde + goedkoper lenen zorgt voor mogelijkheden.
Wie nu instapt zit echter met een groot probleem, want met hypotheekrentes van 0,8% is dit hele principe kapot. Dat zal niet zo ver meer kunnen dalen...

Macro economisch is het desastreus als een complete generatie 50% van zijn inkomen wegpist aan kale huur van een klein appartement. Allemaal geld wat niet de economie in gaat, plus een generatie die geen vermogen kan opbouwen. Waar gaat die generatie straks jouw AOW nog van betalen?

Maar geniet jij vooral van je papieren overwaarde waar je praktisch geen drol aan hebt _/-\o_

[...]

Ik geloof niet dat je doorhebt hoe de woningmarkt er op dit moment uit ziet :P
Niet mijn probleem ik heb alleen maar gespaard en bitcoins gekocht waardoor ik nu een huis hebt. Meeste jongeren willen maar feesten. Ik heb pas 2020 Nederlandse nationaliteit en gelijk voor JA21 gestemd

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:19:
Update: motorblok nog maar 75, PVV en JA21 beide +1
JA21 is ook een grote in de Eerste Kamer. D66 zal er wel niet op wachten, maar VVD en CDA zullen hen er wellicht wel bij willen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Als je ziet dat FvD en JA21 een paar maanden terug nog 1 partij waren, hebben ze samen nog steeds flink gewonnen als je ziet dat ze van 2 zetels komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Richh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:23:
[...]

JA21 is ook een grote in de Eerste Kamer. D66 zal er wel niet op wachten, maar VVD en CDA zullen hen er wellicht wel bij willen?
Kans is groot, maar goed.... CU is ook nog steeds een mogelijkheid (huidig kabinet) met JA21 is natuurlijk ook gedoog steun vanuit de 1e kamer kunnen leveren (in ruil voor wat agendapunten)

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Balans perspectief tussen cultureel links en cultureel rechts met partijlabels op basis van de 2e exit poll.

Opnieuw: strikt op basis van politieke marketing, dus niet op basis van effectief partijgedrag. Zie D66, meteen een interessante verkenning voor verklaring daar - in combinatie met eerdere overlap GL voor electoraal reservoir.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnfF58mQewrYkV0hcb8eaB4z9mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq0qJBpJr7lCkVIZ4cCVhWu6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:24:
Als je ziet dat FvD en JA21 een paar maanden terug nog 1 partij waren, hebben ze samen nog steeds flink gewonnen als je ziet dat ze van 2 zetels komen.
Effectief blijft het één radicaal-rechtse hefboom. JA21 lijkt effectief te zijn geweest in het zich vrij snel normaliseren, maar goed, de sponsoren zijn nog steeds dezelfde als die van het FvD, het gedachtegoed idem.

Het enige functionele verschil zit hem in de prikkels die men gebruikt voor bindingskracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
New Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:22:
[...]

Niet mijn probleem ik heb alleen maar gespaard en bitcoins gekocht waardoor ik nu een huis hebt. Meeste jongeren willen maar feesten.
_O- Het is dus precies wel jou probleem als je door zou willen stromen :)

Buiten dat het laatste zinnetje mooi bij je sig aansluit, zijn starters tegenwoordig steeds vaker geen jongere meer, maar dik in de 30.

Egoïsme icm electorale verdeling / verhoudingen in de bevolkingspiramide icm een democratie, zorgt bij dit soort kwesties voor immorele keuzes. Dat is toch jammer vind ik.
Zelf zal ik ook na aankoop van onze eerste koopwoning blijven pleiten voor een hervorming van het huidige systeem, want dit maakt op termijn echt meer kapot dan je lief is.

Je opmerking over Bitcoin kan ik wel onderschrijven maar dat lijkt me offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Virtuozzo nav je leeftijdsgrafiekje zie ik PvdA en CDA binnen nu en 10 jaar verdwijnen, zoals ik gisteren ergens nog aangaf.

Wat denk jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

dawg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:31:
@Virtuozzo nav je leeftijdsgrafiekje zie ik PvdA en CDA binnen nu en 10 jaar verdwijnen, zoals ik gisteren ergens nog aangaf.

Wat denk jij?
PvdA zegt links te zijn, maar is te rechts, CDA is een verzuilingspartij....
Je conclusie is eigenlijk voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Voor wie vannacht nog aan de milkshake analyse wil, om 0200 op Radio 1, NTR Wetenschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:31:

Wat denk jij?
Ja, en binnen niet al te lang daarna ook de SP. Nul verjonging.

De enige partij in het spectrum voor linkse en progressieve kenmerken van partijgedrag is GroenLinks.

De zet vanuit Tech om D66 te richten op precies die vijver is dan wel meteen context ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:37:
De enige partij in het spectrum voor linkse en progressieve kenmerken van partijgedrag is GroenLinks.
Maar werkt dat ook nog als ze de jonge Klaver weer vervangen door iemand van het type Van Oijk? Of Rosenmoller, of een allochtoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:33:
[...]

De PvdA kan niet meer herstellen van de Stilte van Kok - de Derde Weg kwestie, waar men op zoek naar nieuwe relevantie (herstel na de val van Den Uyl in de grote confrontatie tussen werkgevers en vakbonden in de jaren ‘70) viel voor een door neoconservatieve lobby geschapen politieke school.

Met het onbewust maar effectief consolideren van neoliberale beleidsfundamenten heeft de partij zich zelf gereduceerd tot een links noch rechts maar schuldig partij - zo drukte een medewerker van Kok het ooit uit.

Toen men op gegeven moment gepositioneerd werd in verlies van talking points voor migratie (PVV hefboom effect én het verwijderen van Cohen - saillant, in het Linkse Politiek topic ging het even over de sociaal Democraten in Denemarken, die volgen exact wat Cohen voorstond) was het na de Turkije kwestie eigenlijk klaar.

Als men tijdig post mortem had gedaan? Misschien had men de beheersing over eigen condities weer terug kunnen krijgen. Voor GroenLinks ligt hier nu een harde waarschuwing.

Geen stuk rood vlees, maar dood vlees, de PvdA. Hard, maar goed. Meetbaar. Nieuw vlees kan daar niets meer aan veranderen - men beheerst eigen condities niet, dat is waar die leeftijdsverdeling reeds kritiek geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:42:
[...]

Maar werkt dat ook nog als ze de jonge Klaver weer vervangen door iemand van het type Van Oijk? Of Rosenmoller, of een allochtoon?
Nee, dan vernietigen ze potentieel juist. Er kan best veel gezegd worden over de fouten van het partijbureau (met name het bankieren op die “links niet laten uitspelen” verbinding) en de transitie van Klaver (van fenomeen naar politicus), maar die jonge segmenten hebben intrinsieke correlatie met de club van Klaver zelf.

An sich zit het niet verkeerd daar, men zal zich wel moeten realiseren dat men als doelwit aangemerkt is, als koe om electoraal te melken.

Wie vooraan staat heeft aldus veel minder gewicht dan hoeveel bereik men weet te scheppen de komende periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
gws24 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:10:
[...]
Alleen moet je dan ook weer wat terugkopen wat ook duurder is geworden dus je schiet er geen zak mee op. Tenzij je natuurlijk echt in een hutje op de hei gaat wonen met je pensioen :P .
Helemaal juist. Van klein naar groot verhuizen, kunnen de huizenprijzen beter zakken. Verlies op je eigen huis wordt volledig gecompenseerd door de prijsdaling op t grotere/duurdere huis.Van groot naar kleiner zijn stijgende huizenprijzen gunstig voor de portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:33:
[...]

Nog als opmerking hierbij, er zal eens heel serieus gekeken moeten worden naar hoe Geert de PVV positioneert - tegen alle realiteit van partijgedrag in - als linkse partij én als regent. Zijn koe om te melken is en blijft voor dat eerste de PvdA, dat tweede het CDA.

En al levert hij wat in, als ik naar de onderzoeken kijk, gaat die transitie hem goed af. De kiezers die hij consolideert kiezen voor de PVV vanuit perceptie van links zijn.

Ergens is dit wel rauwe ironie. Een radicaal-rechtse niet-partij die (vanuit en voor de marketing) “links” is (enfin, aldus gezien wordt, met totale blinde vlek voor het reële partijgedrag, neo-klassiek rechts).

Wiegel krijgt nog gelijk. De PVV als kanaliseren van de onderbuik en de arbeider (waarbij hij toen al opmerkte dat de arbeider van de toekomst zowel de loodgieter als de advocaat zou zijn - onderscheid arbeid/vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Virtuozzo SP vergeten maar inderdaad, die ook. Als Marijnissen aanblijft nog sneller vermoed ik.

PVV; Wilders is tevreden met de rol die hij heeft, dacht ik uit zijn reactie straks te horen. Die wilde ook helemaal niet groter worden, maar VVD scherp houden (scherp vanuit zijn perspectief, uiteraard niet het mijne).

Ik zie het weemoedig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat de PVV uniek maakt is dat ze zowel links lullen op zorg etc, maar ook rechts op immigratie en Europa. Die combinatie leeft gewoon in NL en dat trekt stemmers van allerlei allooi omdat het een uniek geluid is: sociaal maar alleen voor de mensen in NL.
En hoewel de 'minder Marokkanen' uitspraak hem nog wel achtervolgt positioneert hij zijn beweging op een plek waar hij gewoon een van de grotere partijen is.

Stemgedrag moet ik eens induiken, maar gezien de schimmige financiering etc zal ik daar wel wat van gaan vinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Virtuozzo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:37:
Ja, en binnen niet al te lang daarna ook de SP. Nul verjonging.
Mja, maar dan denk ik aan de quote:

‘If you’re not a liberal when you’re 25, you have no heart. If you’re not a conservative by the time you’re 35, you have no brain.’

Ook SPers, PVDAers etc kopen huizen, vergaren bezit, bouwen pensioen op en gaan dan meer stemmen richting wat de eigen bezittingen en rechten vertegenwoordigd, niet noodzakelijk meer wat voor het algemeen belang is.

Idealisme is makkelijker als je niets te verliezen hebt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@gambieter klopt. En dat is nu met met name het woningtekort en de onbetaalbaarheid van wonen in in NL een probleem voor ze. Stikstof reductie moet maar als daardoor er geen woningen gebouwd kunnen worden ... dan stem je wellicht wat minder snel op een klimaatpartij als je al 10+ jaar op een wachtlijst staat en nooit een koopwoning kan kopen in de regio waar je werkt. Ik zie de hunkerbunkers (flats voor verpleegkundigen etc) nog wel eens terug komen omdat anders de randstad hier onhoudbaar wordt voor ondersteunen beroepen zoals politie, zorg etc etc. Uiteindelijk is het hemd nader dan de rok.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Nog 3 gemeenten en we weten als Drenthe, van oorsprong PvdA/CDA bolwerk, helemaal over is gegaan naar de VVD, zal moeten blijken uit winst/verlies van de PVV in Emmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Bullet NL kijk je dan naar nos.nl? https://nos.nl/collectie/...lagen-van-de-verkiezingen

Ik denk dat er nu ook niet veel meer binnen zal komen? Sommigen zijn vanochtend om 6 uur opgestaan om het stembureau te bemannen en die zijn nu ook wel gaar lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:01:
[...]

‘If you’re not a liberal when you’re 25, you have no heart. If you’re not a conservative by the time you’re 35, you have no brain.’

Ook SPers, PVDAers etc kopen huizen, vergaren bezit, bouwen pensioen op en gaan dan meer stemmen richting wat de eigen bezittingen en rechten vertegenwoordigd, niet noodzakelijk meer wat voor het algemeen belang is.

Ik ken hem, maar het is niet volledig correct als uitspraak. De crux zit hem niet in gecorreleerde opbouw voor bezit, maar in relatie afhankelijkheden / zekerheden. Denk aan die andere uitspraak, austerity begets authoritarianism.

En dat is een patroon, meetbaar. Scheve lijnen.

Het frame van idealisme is verklaarbaar, maar als we een beetje terugkijken in de geschiedenis van het frame dan valt al snel op dat het geschapen en gedragen is door conservatieve politiek 😎 Met effect. Zo gaan we vrij snel voorbij aan een andere meetbare realiteit, conservatieve politiek vermijdt het werk als arena doelbewust, progressieve politiek juist niet. En daar ligt een opvallende match met menselijke groepsdynamica en kenmerken van gedragslijnen.

Mensen worden echt niet structureel minder progressief naarmate ze ouder worden en/of bezit vergaren, ze worden wel conditioneel meer conservatief in relatie tot confrontatie met risico’s voor aanwezige opbouw.

Dit onderscheid moet gemaakt worden. En dan moet ook eigenlijk opgemerkt worden dat de relatie voor continuïteit en stabiliteit met progressief gedrag (zowel voor groep als individu) meetbaar brede en diepe correlatie heeft. Waar die voor conservatief gedrag altijd op het randje zit van status quo naar juist afglijden.

Status quo dynamiek sterft af. Maar het hemd is nader dan de rok is gereedschap.

Waarom zien we altijd weer dat conservatieve machtsconcentratie altijd vanuit agenda eigen samenleving schaadt wanneer het óf geconfronteerd wordt met de noodzaak echt werk te leveren, én/óf verlies aan bereik voor dominante talking points (ongeacht of dat nu uit saturatie is of houdbaarheid of in confrontatie met crisis of verschuivingen)?

Omdat het effectief gereedschap is. En het belang achter de politieke component dient. Oud recept. Cyclisch. Kijk eens naar het vroege Interbellum. En dan telkens zo 60-70 jaar verder terug in sprongen.

[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 18-03-2021 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

franssie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:16:
@Bullet NL kijk je dan naar nos.nl? https://nos.nl/collectie/...lagen-van-de-verkiezingen

Ik denk dat er nu ook niet veel meer binnen zal komen? Sommigen zijn vanochtend om 6 uur opgestaan om het stembureau te bemannen en die zijn nu ook wel gaar lijkt me.
Er komt nog steeds wat binnen..
Overigens, Als Rucphen, waar de PVV 4 jaar geleden enorm was, ook een verschuiving krijgen (en de VVD daar ook de grootste zal worden) is Brabant ook helemaal VVD Blauw geworden.

De kans lijkt mij klein met een PVV van 48% in 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:40
Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:21:
[...]
Overigens, Als Rucphen, waar de PVV 4 jaar geleden enorm was, ook een verschuiving krijgen (en de VVD daar ook de grootste zal worden) is Brabant ook helemaal VVD Blauw geworden.

De kans lijkt mij klein met een PVV van 48% in 2017
Rucphen komt nu toevallig binnen, PVV inderdaad de grootste met 30,9%. VVD 25%.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:01:
[...]

Om nog toe te voegen aan de vorige reactie hierop 😎

If you’re not a liberal by the time you’re 45, you either don’t have kids, or you’ve decided to ignore the increasing complexity of your world - where you only continue to do well if the others do well.

Coleman bootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

voske schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:23:
[...]

Dan kan het alleen nog in het mooie Drenthe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bullet NL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:30:
[...]

Dan kan het alleen nog in het mooie Drenthe :+
Helaas - Emmen heeft PVV als grootste staan nu. Maar Drenthe blijft mooi ;-)

edit: Maar niets is nog helemaal definitief en het verschil is echt klein.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 18-03-2021 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

voske schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 02:23:
[...]

Tjeemig zit ik relaxed te scrollen zie ik opeens "PVV inderdaad de grootste met 30,9%". :z
Gelukkig in het rustieke (!?) Rucphen en niet in heel Nederland.
Toch ruimschoots grootste oppositie partij. 11% van de stemmen.

FvD ook nog op 2. Las ik ook ergens anders eerder dat ze 5-6 zetels hebben. Ook fout hoop ik, op de NOS zie ik 2. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Verder niet informatief maar JA21 vind ik echt een slechte naam.
Rolt net zo soepel van de tong als een kroket van 130 graden die bij de eerste hap ontploft.

Zie ik het goed dat de huidige coalitie nu 80 zetels hebben? 4 meer dan vorige ronde.
Dan gaat er dus helemaal niets veranderen. Zoals verwacht.

* MrMonkE zwaait "Ze zoeken het maar uit daar in het Haagse" O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:18
MrMonkE schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 03:33:
FvD ook nog op 2. Las ik ook ergens anders eerder dat ze 5-6 zetels hebben. Ook fout hoop ik, op de NOS zie ik 2. Dat lijkt me meer dan genoeg.
Volgens de ANP exit poll nu net 8 zetels >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

https://docs.google.com/s...V-G7ZtE/edit#gid=58001680

FvD zit met de huidige tussenstand van getelde stemmen gewoon op 8 zetels hoor.

Vooral D66 loopt al de hele avond/nacht achter. Staat al urenlang op 22 zetels, moet nog heel veel goed maken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ow, na een refresh ook bij de NOS nu. :/
sigh.
Ik wacht wel tot ze klaar zijn met tellen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MrMonkE schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 03:33:
[...]
<>
Bij NOS op 8
<>
Zie ik het goed dat de huidige coalitie nu 80 zetels hebben? 4 meer dan vorige ronde.
Dan gaat er dus helemaal niets veranderen. Zoals verwacht.

<>
Yup 80 maar de verhoudingen zijn wel erg verschoven, D66 zal zich minder als gedoogpartner opstellen dan in het huidige kabinet als ze doorgaan in de huidige samenstelling. CDA staat minder sterk en zal willen nadenken. CU wil wel regeren schat ik in maar dat zal wel knallen met D66, dat deed het al maar dat conflict zal nu vergroot worden waardoor de CU wel eens zou kunnen kiezen om toch niet mee te doen. Dan is de vraag wie wel wil instappen. PvdD? PvdA? Dat belemmert de VVD dan weer.

Het worden leuke weken of tergende maanden.

edit: wellicht dat JA21 nog iets kan betekenen voor de VVD, maar tsja, is al een afsplitsing en hoewel behaalde resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst zijn ... het zijn meestal niet de meest stabiele partijen.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 18-03-2021 03:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
JA21 is ook gewoon radicaal rechts ... Dat is nogal een normalisatie experiment - vele haken en ogen, van andere aard dan “ja maar jong”.

D66 zal zeker zich zoeken te profileren, maar het is een strikt neo-klassiek fundament. Ik zie een volledig gedeelde lijn met de VVD.

Of het CDA wil nadenken? Nou, eerste vraag is eigenlijk wat het partijbureau wil. De tweede is welke vorm de reacties binnen de leden kaders zullen hebben. Maar men zal gewoon meedoen. Business Club.

De kans bestaat nog steeds dat men de CU zal zoeken. En anders, de SGP staat altijd te koop voor gedoogsteun voor extra marge - indien nodig. Afwachten op finaal resultaat D66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

D66 +5
VVD +3
Dus maar 2 zetels verschil tov van vorige keer.
Dus ik vereacht niet dat D66 nu opeens het voor het zeggen heeft.
Wel linkvoor CU want samen hebben VVD+D66+CDA nu al 75.
Kunnen ze er ook een ander bij nemen ipv CU. Hebben ze ook 75+ zetels.

Formeren maar. GO GO GO!!

ed: Ik verwacht dat VVD alles zal doen om een nieuwe rechtse partij geen strobreed te gunnen.
Dus JA21 kan wel shaken dat ze mee mogen doen met het kabinet.

En 8 loose-cannons van de FvD zitten ze ook niet op te wachten lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door MrMonkE op 18-03-2021 03:58 . Reden: strobreed ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:18
MrMonkE schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 03:55:
D66 +5
VVD +3
Dus maar 2 zetels verschil tov van vorige keer.
Dus ik vereacht niet dat D66 nu opeens het voor het zeggen heeft.
Wel linkvoor CU want samen hebben VVD+D66+CDA nu al 75.
Kunnen ze er ook een ander bij nemen ipv CU. Hebben ze ook 75+ zetels.

Formeren maar. GO GO GO!!
Ik denk wel dat d66 een flinke vinger in de pap heeft. VVD heeft feitelijk geen opties zonder D66 dus in principe kunnen ze eisen wat ze willen. Natuurlijk zijn ze in de basis tot elkaar veroordeeld maar ik zou zeker inschatten dat VVD meer toeschietelijker is dan in 2017.
Virtuozzo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 03:55:
JA21 is ook gewoon radicaal rechts ... Dat is nogal een normalisatie experiment - vele haken en ogen, van andere aard dan “ja maar jong”.

D66 zal zeker zich zoeken te profileren, maar het is een strikt neo-klassiek fundament. Ik zie een volledig gedeelde lijn met de VVD.

Of het CDA wil nadenken? Nou, eerste vraag is eigenlijk wat het partijbureau wil. De tweede is welke vorm de reacties binnen de leden kaders zullen hebben. Maar men zal gewoon meedoen. Business Club.

De kans bestaat nog steeds dat men de CU zal zoeken. En anders, de SGP staat altijd te koop voor gedoogsteun voor extra marge - indien nodig. Afwachten op finaal resultaat D66.
Ik vind je reacties doorgaans interessant om te lezen maar ik acht de kans dat de SGP gaat deelnemen niet groot. De verschillen tussen D66 en CU zijn al moeilijk overbrugbaar. Als er echt zeteltjes gesprokkeld moeten worden is JA21 of Volt of zelfs PvdA veel waarschijnlijker dan de SGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Men zal zeker de CU zoeken, maar CU zal niet willen regeren met D66 die al eerder aangaf ethische kwesties buiten het regeer akkoord te willen houden en dat aan de kamer over te willen laten. En laat dat nu net (!) de reden zijn waarom CU regeringsdeelname blieft. SGP lijkt me kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Silvos Volt en D66 gaat wel samen denk ik inderdaad, die optie had ik gemist.

edit: JA21 is met name interessant vanwege de zetels die ze in de Eerste Kamer hebben. Dat moet ik ook nog doorrekenen.

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 18-03-2021 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Kabinet met volt word 78 zetels en met JA21 79. CU gaat het niet worden?

[ Voor 21% gewijzigd door New Yorker op 18-03-2021 04:11 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

New Yorker schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 04:10:
Kabinet met volt word 78 zetels en met JA21 79.
Klopt (met de cijfers van nu) - houdt niet veel over. Met JA21 betere dekking in de eerste kamer (anders komen de gedoogconstructie weer in beeld en dat verlamt ook wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

https://docs.google.com/s...V-G7ZtE/edit#gid=58001680

VVD+CDA+D66 momenteel op 76 zetels, waarbij de laatste restzetel nu constant wisselt tussen CDA en D66.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Geen BIJ1 meer.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Die heeft de hele avond de kiesdeler nog niet gehaald en komt echt behoorlijk stemmen te kort, maar D66 ligt ook nog 4-5 zetels achter op exitpoll dus ga er vanuit dat gemeenten waar zij t normaal goed doen nog binnen moeten komen.

JA21 zit hele avond al dicht tegen 4e zetel aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 18-03-2021 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zou het meedoen van CU een voorwaarde voor CDA deelname kunnen zijn? O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 04:12:
[...]

Klopt (met de cijfers van nu) - houdt niet veel over. Met JA21 betere dekking in de eerste kamer (anders komen de gedoogconstructie weer in beeld en dat verlamt ook wel).
Dat en in Eerdmans heb je denk ik een meer doorgewinterde politicus dan de nieuwe namen bij Volt. Een zetel meer in de kamer en 8 tot 10 meer in de senaat is zeer interessant. Aan de andere kant is het met Volt misschien lekker makkelijk onderhandelen; want nauwelijks ervaring en een enorme kans om én de kamer in te komen als nieuwe partij én meteen de regering. Die laten wss zat spul vallen, zitten er immers natuurlijk ook uitsluitend namens de federalisten binnen de EU en daar vinden ze D66 al met overlap qua overige standpunten, dusja.

Toch denk ik dat Ja21 een veel logischere keuze is als het er op aan komt, maar het zal dan aan D66 liggen of dat gaat lukken of niet. En ik vrees dat dat nog lastig zou kunnen worden.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WhatsappHack schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 04:44:
[...]

Toch denk ik dat Ja21 een veel logischere keuze is als het er op aan komt, maar het zal dan aan D66 liggen of dat gaat lukken of niet. En ik vrees hoop dat dat nog lastig zou kunnen worden.
There, fixed that for you... Eerdmans en zijn clubje heeft misschien meer ervaring, maar in de afgelopen decennia is hij meerdere malen betrokken geweest bij oproer. Uit de LPF gezet omdat hij bezig was met Een NL, daarna uit de landelijke politiek. In Leefbaar Rotterdam, naar FvD, betrokken bij de poging om de FvD op te blazen en een eigen partij. Dat wil je toch niet in een kabinet hebben :X

[ Voor 3% gewijzigd door Zwerver op 18-03-2021 05:27 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 18:56
Ppfff 4 jaar lange hetzelfde beleid. Echt balen dat we door Corona min of meer hetzelfde kabinet gaan krijgen. Klaver's hype trein is ook al weer een gepasseerd station, moet wel eerlijk bekennen dat ik ook wel moeite had om op hem te stemmen.
Alle hoop is dus gevestigd of Sigrid Kaag een beetje kan onderhandelen. Haar voorganger wilde regering deelname ten koste van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Richh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 01:04:
Geen van deze partijen wil de woningmarkt hervormen en hun achterban vind die papieren overwaarde wel prettig.
Wat valt er te vervormen?
Alle problemen op de woningmarkt van de afgelopen 20 jaar zijn direct of indirect het gevolg van krapte.
Er zijn structureel gewoon veel te weinig woningen, al 25 jaar lang, als gevolg van dat er te weinig grond beschikbaar gesteld wordt.
Ik geloof dat de VVD daar al misschien 30 jaar iets aan probeert te doen. Dat links nu zó heeft ingeleverd is dat misschien mogelijk. Wat dat betreft vind ik het een fantastische uitslag.
Nu hopen dat het Europees beleid wat wordt ingedamd (zal moeilijk worden met d66).
(Ik zie een sterker Europa namelijk in een minder sterk Europa; denk daar maar eens over na :) ; de brexit kan zich wel eens gaan herhalen... )

Op een andere noot: ik vraag me af waar alle SP stemmers gebleven zijn.
GL'ers die massal weggelopen zijn (-7 zetels), zitten nu denk ik bij D66 en Volt (samen +8 zetels winst), maar SP (-5 zetels)? Zijn die naar FvD gegaan?
Ik denk dat 50+ (ook 3 zetels verlies) wellicht naar de VVD is gegaan, en dat de PVV'ers die weg zijn gegaan (3 zetels) hoofdzakelijk naar FvD gegaan zijn.
Ergens zijn er toch mensen behoorlijk van links naar rechts gegaan.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 06:33 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:36
@mr_petit er zijn best veel zweverige types en anti vaccinatie types van links naar rechts gegaan denk ik. Vooral FvD trekt dat soort *knip*erg aan. Die zaten in het verleden nog vaak bin GL.

Volgens de lijstjes van de NOS gisteren was het corona standpunt voor meer dan 70% van de FvD stemmers een belangrijke reden voor hun stem.

Dergelijke denigrerende classificaties laten we achterwege aub.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 19-03-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FvD kreeg voornamelijk stemmen van de PVV en SP, dus dat die twee partijen dalen ten bate van de FvD is dan wel duidelijk.

Bron: Ipsos

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerver op 18-03-2021 06:55 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
En dan heb je nog JA21 met vier zetels, die er zeker drie van het FvD afsnoepen. Volgens mij heeft de opkomst van het FvD, voordat het de coronacomplotten omarmde, tussen 2017 en 2019 vrij veel rechtse kiezers die eerder niet stemden of te jong waren wel politiek geëngageerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Soccer98 op 18-03-2021 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Laguna schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Dat valt volgens mij niet alleen de volgende generatie te verwijten:

18-30 = ~2,5 miljoen
31-50 = ~4 miljoen
51-100+ = ~6,5 miljoen

Maar tot nu toe een zeer betreurenswaardige verkiezingsuitslag. Men lijkt te kiezen voor het continueren van het huidige (wan)beleid. Het coronapaspoort zal er nu ook wel komen...
Ah dat is zeker niet alleen aan de volgende generatie te wijten, het was een reactie op iemand die zei dat er jongeren waren die zelfstandig op de VVD waren gekomen. Als je zo rechts stemt de eerste keer dat je mag stem je gewoon op de huidige grootste partij zonder na te denken. Dat heeft niks met zelf onderzoek doen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:51:
@mr_petit er zijn best veel zweverige types en anti vaccinatie types van links naar rechts gegaan denk ik. Vooral FvD trekt dat soort wappies erg aan. Die zaten in het verleden nog vaak bin GL.
Dat is toch apart want die partijen (dus GL en FvD) liggen zo extreem ver van elkaar. Maar ja, wappies....
Zouden dan SP'ers naar D66 en Volt zijn gegaan? Dat is ook niet zo logisch, want de SP was nooit een sterke pro-EU partij
HEt is mij onduidelijk waar bepaalde kiezers naar toe zijn gegaan. Maar goed, dat er een grote stroom van links naar rechts is gegaan is wel duidelijk.
Volgens de lijstjes van de NOS gisteren was het corona standpunt voor meer dan 70% van de FvD stemmers een belangrijke reden voor hun stem.
Ja dat zag ik ook. Maar ik had verwacht dat dat ook veel ex PVV'ers zouden zijn geweest (3 zetels)
En wellicht ook SP (zoals @Zwerver ook opmerkt) (dat is toch een soort van tegenpartij historisch gezien)
Ik kan GL'ers gewoon niet bij FvD plaatsen. Maar ik ken ze natuurlijk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 07:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06
Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:51:
@mr_petit er zijn best veel zweverige types en anti vaccinatie types van links naar rechts gegaan denk ik. Vooral FvD trekt dat soort wappies erg aan. Die zaten in het verleden nog vaak bin GL.
Ja klopt mijn broertje zit in die hele spirituele energie hoek op Facebook en daar zijn inderdaad veel zweeftypes helemaal doorgeslagen richting wappie land, angst voor de overheid. Daar is maar 1 partij voor en helaas zien deze mensen te weinig van politiek om het fascisme te herkennen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Dat is toch raar dat ze dan bij GL zaten. Dat is 1 van de partijen die pleit voor een hele grote overheid. Dat zit in hun historie. Het hard-core socialisme zit in hun dna.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:13:
[...]

Dat is toch raar dat ze dan bij GL zaten. Dat is 1 van de partijen die pleit voor een hele grote overheid. Dat zit in hun historie.
Misschien dat ze meer bij de SP zaten dan bij GL. Dat kan natuurlijk ook.

Maar als corona voor jou op dit moment het enige is waar je voor stemt dan maakt het natuurlijk niet uit of die partij economisch links of rechts is. Dan is een stap van SP naar FvD ineens niet zo groot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
Geluk bij een ongeluk..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Vinden jullie dat partijen zich meer hadden kunnen onderscheiden op coronagebied? Als dat een belangrijk thema voor jou als kiezer zou zijn geweest, had je weinig keuze behalve de PVV of het FvD. Natuurlijk kan het zo zijn dat andere partijen daadwerkelijk eens zijn met het regeringsbeleid

Ik vond het bij een debat enkele weken geleden bijvoorbeeld tekenend dat Klaver zijn bijdrage begon met zeggen dat hij avondklokverlenging steunt om vervolgens drie minuten een betoog te houden wat hij fout vindt aan hoe die regel aangepakt wordt. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:17:
[...]
Dan is een stap van SP naar FvD ineens niet zo groot
Dat is waar. Ook qua klimaatvisie liggen ze dichter bij elkaar dan bijv GL en FvD
Maar ja, FvD is en blijft ultrarechts en SP ultralinks. Wat ze gemeen hebben is dat het anarchisten zijn (om maar even bij het dual axis politieke spectrummodel te blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Soccer98 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:20:
Vinden jullie dat partijen zich meer hadden kunnen onderscheiden op coronagebied? Als dat een belangrijk thema voor jou als kiezer zou zijn geweest, had je weinig keuze behalve de PVV of het FvD. Natuurlijk kan het zo zijn dat andere partijen daadwerkelijk eens zijn met het regeringsbeleid

Ik vond het bij een debat enkele weken geleden bijvoorbeeld tekenend dat Klaver zijn bijdrage begon met zeggen dat hij avondklokverlenging steunt om vervolgens drie minuten een betoog te houden wat hij fout vindt aan hoe die regel aangepakt wordt. Tja.
Denk dat je de echte wappies toch niet weg zou halen bij FvD. Dus vraag me af wat er te winnen viel.

Zo zag je bijvoorbeeld toen SP Europees probeerde te concurreren met PVV en FvD dat dat desastreus uitpakte. Dus waarschijnlijk hadden ze moeten proberen het debat veel meer richting de "hoe bouwen we straks de economie weer op na corona" te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Soccer98 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:20:
Ik heb dat niet gezien, maar ik kan me nauwelijks een andere implementatie voorstellen.
Het concept van avondklok is redelijk eenduidig lijkt me.
Of wou hij details aanpassen? hoogtes van boetes enzo?

Het grote probleem met corona is dat niemand het antwoord heeft. Het is een nieuwe ziekte. Dus veel politici durven daar ook hun handen niet aan te branden (op Fvd eigenlijk na). Niemand heeft de wijsheid in pacht, en als je minder voorzichtig bent met implementatie van maatregelen kan je situaties krijgen zoals in Zweden destijds het geval was, waarbij er extreem veel meer doden vielen dan in omliggende landen. Ook Zweden is van hun beleid teruggekomen.
Als je een gevestigde partij bent, kan dat gewoon de doodsteek betekenen.
Ik vraag me bijvoorbeeld af in hoeverre het geblunder van Halsema tijdens die BLM bijeenkomsten gevolg heeft gehad voor het massale verlies bij GL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:26:

Ik vraag me bijvoorbeeld af in hoeverre het geblunder van Halsema tijdens die BLM bijeenkomsten gevolg heeft gehad voor het massale verlies bij GL.
Ik denk weinig. Bij GL stemmers was het niet echt een rel of blunder. Vooral rechtse media zijn altijd erg fel op Halsema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:26:
[...]

Ik heb dat niet gezien, maar ik kan me nauwelijks een andere implementatie voorstellen.
Het concept van avondklok is redelijk eenduidig lijkt me.
Of wou hij details aanpassen? hoogtes van boetes enzo?

Het grote probleem met corona is dat niemand het antwoord heeft. Het is een nieuwe ziekte. Dus veel politici durven daar ook hun handen niet aan te branden (op Fvd eigenlijk na). Niemand heeft de wijsheid in pacht, en als je minder voorzichtig bent met implementatie van maatregelen kan je situaties krijgen zoals in Zweden destijds het geval was, waarbij er extreem veel meer doden vielen dan in omliggende landen. Ook Zweden is van hun beleid teruggekomen.
Als je een gevestigde partij bent, kan dat gewoon de doodsteek betekenen.
Staat in een kort filmpje in dit artikel. In mijn beleving was het overigens een betoog van drie minuten zie ik, want dit fragment duurt niet veel langer dan anderhalve minuut. Afijn, Klaver/GL steunde de avondklokverlenging, maar legt vervolgens wel uit wat hij fout vindt gaan. Ik vind dat tegenstrijdig en een beetje een toonbeeld van hoe je je wel had kunnen onderscheiden, door dan simpelweg tegen te stemmen. Afijn, beetje spijkers op laag water zoeken besef ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:23:
[...]

Alle problemen op de woningmarkt van de afgelopen 20 jaar zijn direct of indirect het gevolg van krapte.
Er zijn structureel gewoon veel te weinig woningen, al 25 jaar lang, als gevolg van dat er te weinig grond beschikbaar gesteld wordt.
Ik geloof dat de VVD daar al misschien 30 jaar iets aan probeert te doen. Dat links nu zó heeft ingeleverd is dat misschien mogelijk. Wat dat betreft vind ik het een fantastische uitslag.
Nu hopen dat het Europees beleid wat wordt ingedamd (zal moeilijk worden met d66).
(Ik zie een sterker Europa namelijk in een minder sterk Europa; denk daar maar eens over na :) ; de brexit kan zich wel eens gaan herhalen... )

Op een andere noot: ik vraag me af waar alle SP stemmers gebleven zijn.
GL'ers die massal weggelopen zijn (-7 zetels), zitten nu denk ik bij D66 en Volt (samen +8 zetels winst), maar SP (-5 zetels)? Zijn die naar FvD gegaan?
Ik denk dat 50+ (ook 3 zetels verlies) wellicht naar de VVD is gegaan, en dat de PVV'ers die weg zijn gegaan (3 zetels) hoofdzakelijk naar FvD gegaan zijn.
Ergens zijn er toch mensen behoorlijk van links naar rechts gegaan.
Niet alleen van krapte , ook van speculatie. Het Nederlandse stelsel faciliteert dit. We hebben al decennia lang last van huisjesmelkers, met de gebrilde prins (nota bene opgegroeid met belastinggeld) voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Soccer98 punt is dat het grootste deel van de oppositie de maatregelen gesteund heeft. En ook de verkiezingsprogramma's ontliepen elkaar niet zoveel op dit punt.
Daarnaast mag ik hopen dat we binnen de komende vier jaar van deze ongein af zijn. Hoeveel vruchten pluk je dan van dit thema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Soccer98 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:35:
[...]

Staat in een kort filmpje in dit artikel. In mijn beleving was het overigens een betoog van drie minuten zie ik, want dit fragment duurt niet veel langer dan anderhalve minuut.
Ja een beetje laf oppositiespel
Ik weet niet wat het antwoord was, maar volgens mij is het beleid dat coronamaateregelen voortdurend worden geëvalueerd naar wat het OMT acht wat zinvol is aan de hand van de besmettingscijfers, en Klaver vraagt wat er in de toekomst als eerste gaat veranderen. Dus Mark moest waarschijnlijk z'n glazen bol even uit z'n bureaulade halen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
MrAngry schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:08:
[...]

Ja klopt mijn broertje zit in die hele spirituele energie hoek op Facebook en daar zijn inderdaad veel zweeftypes helemaal doorgeslagen richting wappie land, angst voor de overheid. Daar is maar 1 partij voor en helaas zien deze mensen te weinig van politiek om het fascisme te herkennen.
*knip*
Nee dat valt gelukkig nog bij lange na niet onder fascisme, drogeredeneringen laten we achterwege.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 18-03-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Erapaz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:38:
[...]

Niet alleen van krapte , ook van speculatie. Het Nederlandse stelsel faciliteert dit. We hebben al decennia lang last van huisjesmelkers, met de gebrilde prins (nota bene opgegroeid met belastinggeld) voorop.
Ja dat klopt, en wat je ook doet, de krapte op de markt zorgt dat huisjesmelkers en speculanten daarvan kunnen profiteren.
Minder krapte = minder speculeren.
En krapte los je alleen maar op door meer te bouwen.
Die krapte neem je niet weg doro huisjesmelkers en speculanten aan te pakken. De huizen die zij hebben staan namelijk niet leeg. Ook die zijn bewoond.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
Zou je met GL niet kunnen stellen dat alleen de hardcore GL'ers zijn overgebleven?
Gezien de sprong naar d66 heeft het GL o.a. haar eigen glazen niet ingegooid door niet mee te doen met de coalitie, en daarmee eigenlijk niets kunnen bereiken?
Daarnaast het pfas dossier waar mensen wel last van hebben, wellicht als schuld wordt gezien van 'links'.
Dat Jesse er niet lekker uitkwam rondom biomassa.
En als laatste dat GL hun normaliter flitsende campagne in drukke zaaltjes niet geeft kunnen uitvoeren, waardoor glans verdween.

Let wel, de partij op links waar ik op gestemd heb heeft ook dik verloren, maar GL is wel erg extreem.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Malarky schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 04:37:
JA21 zit hele avond al dicht tegen 4e zetel aan.
Rotterdam moet nog binnenkomen, gezien de rest van de uitslagen in de regio Rijnmond worden dat veel extra stemmen voor 'Leefbaar Rotterdam'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ben benieuwd wat er aan de woningmarkt gedaan gaat worden. Bijbouwen is natuurlijk maar deels een oplossing. Ook niet heel groen natuurlijk. Een goede stap zou zijn om te verbieden om een woning te bezitten waar je niet in woont. Wat moet je ermee anders dan verdienen ten koste van andermans eerste levensbehoefte. Daarna huishouden bij alle louche verhuurders(maatschappijen) Spreek een wettelijke maximumprijs af en en houd razzia’s om te kijken of ze hun taken niet verzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Ik zag trouwens nog wel dat er van Rotterdam (en enkele omliggende districten) nog geen uitslag was.
In rotterdam wonen natuurlijk erg veel mensen.
Traditioneel is R'dam natuurlijk links, al zitten daar ook veel populisten, dus eea kan nog iets bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deruxian schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:52:
Ben benieuwd wat er aan de woningmarkt gedaan gaat worden. Bijbouwen is natuurlijk maar deels een oplossing. Ook niet heel groen natuurlijk. Een goede stap zou zijn om te verbieden om een woning te bezitten waar je niet in woont. Wat moet je ermee anders dan verdienen ten koste van andermans eerste levensbehoefte. Daarna huishouden bij alle louche verhuurders(maatschappijen) Spreek een wettelijke maximumprijs af en en houd razzia’s om te kijken of ze hun taken niet verzaken.
Dat kan je vergeten met deze uitslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Bijbouwen is natuurlijk maar deels een oplossing.
Hoezo is dat deels een oplossing?
De hoeveelheid mensen die een extra huis hebben waar ze niet in wonen is echt bijzonder klein in vergelijk met de totale krapte op de markt. En daarnaast zijn heel veel huizen die extra in bezit zijn waarin niet gewoond wordt vakantiewoningen. Daarin mag geeneens permanent gewoond worden.
Dus als daarop de energie wordt gefocussed, dan los je misschien 0,5% van de krapte op. De overige 99,5% zal toch echt gebouwd moeten worden. (ik geloof dat ze het over 200.000 woningen hebben oid?; da's een stad van een half miljoen mensen)

Echt....het eerste wat gedaan moet worden is bijbouwen. En masse. Alleen daarmee los je die enorme krapte op.
En aan het beschikbare geld licht het niet als je kijkt hoeveel er nu voor een woning betaald wordt. Het is puur de hoeveelheid ruimte die beschikbaar wordt gesteld voor nieuwe woningbouw. En dat is het al 25 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Dat kan je vergeten met deze uitslag.
Ja inderdaad!;

..dan pak je louter het electoraat van de winnende partijen.... moest er nog achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Zwerver schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 05:25:
In Leefbaar Rotterdam, naar FvD, betrokken bij de poging om de FvD op te blazen en een eigen partij. Dat wil je toch niet in een kabinet hebben :X
Verwacht niet dat Volt en/of Ja21 officiële coalitiepartners worden, maar informele gedoogsteun is relatief makkelijk te regelen.

Wat je ook van hem vindt, Eerdmans zit al bijna 20 jaar in de politiek, die weet hoe het spel werkt en daar zijn goed afspraken mee te maken.

Het motorblok maakt een doorstart zonder CU, dan kan D66 eindelijk haar medisch-ethische kwesties realiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:57:
[...]

Wat je ook van hem vindt, Eerdmans zit al bijna 20 jaar in de politiek, die weet hoe het spel werkt en daar zijn goed afspraken mee te maken.
Tussen landelijk en lokaal zit nogal een verschil. Landelijk is hij vooral een partijhopper gebleken. Dat klinkt niet erg "betrouwbaar"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Kansloos idee. Nog los van hoe wenselijk dat is (ja, wel in de zin van woningnood maar zeker niet in overheidsbemoeienis over eigendom) Dit is een conservatief socialistisch idee dat je enkel van een SP of PvdA zou kunnen verwachten, zeker niet van liberalen als D66 en VVD.

Ik hoop gewoon dat ze in steden flink wat hoogbouw bijbouwen. Daar willen veel mensen wonen en daarmee maak je van de rest van het land geen stad.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:57:
[...]

Ja hij is wethouder, gemeenteraadslid, kamerlid enz geweest, dus hij heeft aanzienlijke bestuurlijke ervaring.
Hij is geen nieuwkomer. Alleen zijn partij is dat.
D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:00:
[...]

Tussen landelijk en lokaal zit nogal een verschil. Landelijk is hij vooral een partijhopper gebleken. Dat klinkt niet erg "betrouwbaar"
Heel veel politici zijn bij andere partijen begonnen dan waar ze geëindigd zijn.
De partijen waar hij bij gezeten heeft zijn uit elkaar gevallen. Dan ben je geen partijhopper hoor.
Hij is iemand die partijen opricht (of op heeft gericht).

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2021 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:58
De verkiezingsuitslag is wat ik had verwacht.
SP afgestraft vanwege hun anti Europese beweging en matige oppositie beleid
GL vanwege hun zeer slechte oppositie beleid. Iedereen zit daar zo naar Jesse Klaver te gapen dat ze niet in de gaten hebben dat daar een veel radicaler figuur moet staan
CDA omdat de boeren het fatsoen hebben overtreden en Wobke veel te veel een gladde jongen is, daar hoort een robuuste nuchtere figuur te staan, geen Mark nummer 2
D66 vanwege Sigrid Kaag. Ik denk dat ze geraakt was door Wilders en hoe ze dat droeg veel mensen sympathie heeft gegeven voor haar.
VVD omdat Mark. Ze kunnen doen wat ze willen, hij geeft toch geen verantwoording. Daarbij is hij positief gebleven, heeft vervelende dingen moeten doen tijdens de coronacrisis die je met gezond verstand alleen maar kunt goedkeuren (mede dank zij het RIVM, zij hebben de VVD geholpen). Dat wordt en is gewoonweg beloond.
Sta ervan te kijken dat JA21 zo ver is gekomen. Ik had gedacht dat al het gekonkel ervoor zou zorgen dat ze gestraft werden, maar nee. Het sterke anti immigratie marketing gedoe van PVV en een beetje het neoliberalisme van de VVD heeft ervoor gezorgd dat dit nog alive and kicking is
PvdA: tsja, fouten gemaakt, slechte timing van Asscher om af te treden ebook weer zwak optreden van Asscher (koning pluche)
Volt, mijn keuze dit jaar want goede punten, klaar en eerlijk, zeer sociaal maar vooral realistisch want met Europa kom je verder. Zeker als je ervoor zorgt dat de lokale cultuur behouden blijft....

Dus, veilige keuze, we hobbelen nog 4 jaar door met de VVD. Hopelijk dat de D66 er nog een sociaal gebeuren van kan maken, anders blijft het ikke ikke in NL....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Denk je dat hij, en vooral de krachten achter hem, deze gouden kans laat liggen? Nee, die kikkers zitten stevig in de kruiwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
Het belangrijkste punt van FvD was bindende referenda, dat heeft hij meerdere malen aangegeven. Ook letterlijk op de vraag "als je 1 punt uit je programma mocht doorvoeren, wat zou dat zijn?". Dat is ook de hele reden dat die partij is opgericht: de burger meer betrekken bij de politieke besluitvorming voor en na wat er gebeurde met het Oekraïne referendum.

Het is raar dat partijen tegen referenda zijn, dan hebben ze geen vertrouwen dat de burger het met ze eens zijn...

En het argument dat de burger niet in staat is om een geïnformeerde beslissing of afweging te maken gaat recht in tegen het algemene kiesrecht: dan zouden ze ook niet in staat zijn om een geïnformeerde keuze te maken over de samenstelling vd regering wat veel complexer is dan "willen jullie onderwerp X wel of niet". En de vraag hoe dat betaald moet worden kun je ook gewoon voorleggen aan het volk.

In het huidige systeem met een dichtgetimmerd regeerakkoord ligt alles 4 jaar vast en heeft de hele oppositie 4 jaar lang vrij weinig in te brengen behalve doen alsof de discussie in de tweede kamer iets uitmaakt. Niks: want de beslissing ligt al vast in het regeerakkoord. Welke oppositie partij je dan stemt maakt niet uit: een stem op GL heeft hetzelfde effect als op de PVV.

Het regeerakkoord is een flinke mengelmoes van partijprogramma's die helemaal niet overeen hoeft te komen met de wil van de meerderheid het volk. Ik zie liever dat er per onderwerp daadwerkelijk stemming komt in de tweede kamer, of dat elk groot onderwerp via een referendum aan het volk wordt gevraagd. Zeker bij grote belangrijke en dure kwesties. Wel of niet van het gas af? Wel of niet max 100 op de snelweg? Wel of niet avondklok? Wel of niet afschaffen wet Hillen? Wel of niet meer macht naar Europa? Wel of niet ....

De laatste maanden heeft FvD zich gefocust op anti corona beleid, in plaats van dat ze bij hun kern bleven en de democratie wilden vergroten door meer macht aan het volk te geven. Juist die anti corona aanpak heeft hun zetels gekost als je het mij vraagt. En die zijn nu juist naar D66 gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 18-03-2021 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
GAIAjohan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:49:
Zou je met GL niet kunnen stellen dat alleen de hardcore GL'ers zijn overgebleven?
Gezien de sprong naar d66 heeft het GL o.a. haar eigen glazen niet ingegooid door niet mee te doen met de coalitie, en daarmee eigenlijk niets kunnen bereiken?
Daarnaast het pfas dossier waar mensen wel last van hebben, wellicht als schuld wordt gezien van 'links'.
En als laatste dat GL hun normaliter flitsende campagne in drukke zaaltjes niet geeft kunnen uitvoeren, waardoor glans verdween.

Let wel, de partij op links waar ik op gestemd heb heeft ook dik verloren, maar GL is wel erg extreem.
Bedenk ook dat GL vorige keer extreem had gewonnen. Dus veel strategische stemmen had gekregen van bijvoorbeeld D66 stemmers. Nu is dat omgekeerd.

De truc of GL te framen voor het niet meeregeren heeft ook gewerkt.

Ok zich een flink verlies voor GL maar zoals gezegd is gewoon terug naar hun core aanhang. Nog iets boven het gemiddelde aantal zetels van de partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Kansloos idee met deze coalitie zeker, maar soms is wat overheidsbemoeienis helemaal niet zo verkeerd, vooral niet als het om eerste levensbehoeften gaat. De kansen van de liberale markt wat betreft de woningbouw inmiddels verkeken wat mij betreft.

Bouwen in de hoogte moet zeker gebeuren. Meer bouwen ook zeker. Het systeem is nu klaarblijkelijk rot. Als je kijkt naar het aantal poppetjes wat een huis moet en het daadwerkelijk aantal (potentieel) beschikbare huizen zit dan een onevenredig groot gat.
Kijk maar naar veel nieuwbouwprojecten; die worden opgekocht door investeerders en de woningen gaan aantal keer over de kop.

En ook vraag ik me af hoeveel mensen woningnood woningnood noemen omdat ze niet op de voorkeurslocatie wonen. Maar vaak heeft dat ook als reden dat als er naar een alternatief gezocht wordt je een problematische woon-werk situatie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Ik vind het lastig. Landelijk doet hij al een tijdje mee maar nooit als leider. Lokaal heeft bij boven verwachting veel lof vergaard. Hij zit steeds bij politieke stromingen waar ik niet zoveel mee heb maar hij heeft in Rotterdam toch bewezen constructief te kunnen zijn.

Kan interessant worden omdat hij steun uit de eerste kamer kan binden. De vraag is alleen hoe stabiel zo'n club van FvD weglopers is.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

mr_petit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:23:
[...]

De VVD heeft bijna onafgebroken in de regering gezeten de afgelopen 30 jaar, dit in tegenstelling tot de linkse partijen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:06:
Ok zich een flink verlies voor GL maar zoals gezegd is gewoon terug naar hun core aanhang. Nog iets boven het gemiddelde aantal zetels van de partij.
Correct, maar het grote risico voor GroenLinks is imo dat na deze halvering een interne richtingenstrijd uitbreekt. Klaver was juist een 'gematigd' uithangbord, betwijfel of ze met een veel radicaler figuur zoals @wowly stelt ooit nog boven de 8-10 zetels komen.

Die kiezers moeten van D66 en nog rechtser komen, aan de linkerflank rest slechts leegte (zie ook Bij1 die het niet lijkt te redden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44
GAIAjohan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:49:

Het zou iets in die trend kunnen zijn. Sinds dat Klaver aan het roer staat heb ik het idee dat hun lijn wat "extremer" is richting het groene op aan. Extremer als in: niet zeggen van "de economie moet beter en wat gelijker, maar het moet ook groener", maar eerder iets van "alles moet groener worden en dat is nummer 1 prio, daarna zien we wel verder". Is natuurlijk wat gechargeerd zo, maar toch.

Ik denk dat dit soort dingen in een situatie van crisis, waarin veel onzekerheid is en veel mensen hun baan verloren hebben of hun zaak op omkiepen staat, dit niet zo goed valt. Ik had ook al zo'n vermoeden toen de partijprogramma doorrekeningen van het CPB kwamen, zie bijvoorbeeld hier. Vrijwel alle partijen (PVDA is de enige uitzondering) die volgens die berekeningen heel fors wilden investeren in de economie zijn er in zetels op achteruit gegaan. Veelal, denk ik, omdat ja leuk al die tientalle miljarden investeren, maar wie gaat dat betalen? Uiteindelijk wij (Nederlanders) zelf, zei het rechtstreeks via hogere belastingen op dingen, of bedrijven die het uiteindelijk doorrekenen naar hun personeel. Verbaasd me in die zin dan wel dat de PVDA dan gelijk gebleven is, wellicht dat mensen die altijd links stemmen dan maar kozen voor "the lesser of two evils".

En terugkomend op GL: ik denk dat een overgroot deel van de mensen wel "groen" bezig wil zijn, maar niet koste wat kost. Massa's mensen leggen zonnepanelen aan, deels omdat men denkt dat t goed is voor het milieu, maar het scheelt tegelijk ook in de portemonnee. Dat is een positieve impuls om wat "groener" te worden. Echter, zodra het erop neer komt dat heel veel leuke en/of "noodzakelijke" dingen ineens meer belast worden om geld in te zamelen voor vergroening (belasting op vlees, autorijden duurder, energie duurder) dan geeft het ineens een vieze bijsmaak. En van die voorgaande voorbeelden, ik weet niet of die allen op het verlanglijstje van GL staan, of dat sommigen meer bij de PvdD horen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
@pirke probleem met referendum is dat het vaak een complexe zaak is die volledig platgeslagen word tot een ja/nee vraag. Alle nuance verdwijnt daarmee en het word dus ook extreem beïnvloedbaar voor media en populisten. Dat heb je bijvoorbeeld gezien met de brexit.

Het verschil met de tweede kamer verkiezingen is dat je daarop op een totale partij stemt. Dus meer een algemeen idee en plan en dat door polderen achteraf de wat extremere punten afgezwakt worden.

Een referendum is zo zwart wit. Een winner takes all krijg je dan. Iets wat in andere landen vaak niet goed uitpakt.

@hoevenpe ben het met je eens. Ze moeten niet radicaal het roer om gooien, daar winnen ze niets mee. Ze ernstig was dit verlies niet. Normaal is 7 of 8 zetels een goede uitslag voor GL. Het is alleen zuur omdat ze afgelopen paar jaar hoger stonden. Maar dat was ook uitzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

wowly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:01:

Sta ervan te kijken dat JA21 zo ver is gekomen. Ik had gedacht dat al het gekonkel ervoor zou zorgen dat ze gestraft werden, maar nee.
Ik sta daar helemaal niet van te kijken.
Ik sta vooral te kijken van eigenlijk het geblunder van FvD (Baudet dan) en ook wel een beetje de PVV.
Die hebben (en hadden) op bepaalde momenten extreem veel zetels, maar lijken niet echt door te kunnen groeien naar een globale partij. Het single issue element blijft overheersen bij PVV en FvD.
FvD en PVV hebben natuurlijk wel veel meer zetels dan JA21, maar JA21 profileert zich niet als een single issue partij, meer als een wat standvastigere rechtse partij. (dus wellicht om het 'gat' op te vullen daar waar VVD iets meer naar links opgeschoven is)

Ik denk nog wel dat als er geen breuk in het FvD had zijn ontstaan en als Baudet niet zo'n extreme klimaat en corona ontkenner was geworden (en wat minder een fascist 8)7 ) dat het FvD nog veel groter had kunnen zijn (dus zeg maar de voorsprong van 2 jaar geleden vast had kunnen houden). Maar zo is het dus niet gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:11:
[...]

Correct, maar het grote risico voor GroenLinks is imo dat na deze halvering een interne richtingenstrijd uitbreekt. Klaver was juist een 'gematigd' uithangbord, betwijfel of ze met een veel radicaler figuur zoals @wowly stelt ooit nog boven de 8-10 zetels komen.

Die kiezers moeten van D66 en nog rechtser komen, aan de linkerflank rest slechts leegte (zie ook Bij1 die het niet lijkt te redden).
Het gaat er om wat GL wil. Willen ze een echte volkspartij worden met aantrekking richting het
midden dan kun je niet te radicaal zijn. Zelfs Klaver is dan voor velen een brug te ver.

Daarom vind ik die roep om een fusie op links altijd zo overdreven. Veel modale kiezers willen GL er juist helemaal niet bij, hooguit als coalitie partner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Moi_in_actie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:12:
[...]

Het zou iets in die trend kunnen zijn. Sinds dat Klaver aan het roer staat heb ik het idee dat hun lijn wat "extremer" is richting het groene op aan. Extremer als in: niet zeggen van "de economie moet beter en wat gelijker, maar het moet ook groener", maar eerder iets van "alles moet groener worden en dat is nummer 1 prio, daarna zien we wel verder". Is natuurlijk wat gechargeerd zo, maar toch.

Ik denk dat dit soort dingen in een situatie van crisis, waarin veel onzekerheid is en veel mensen hun baan verloren hebben of hun zaak op omkiepen staat, dit niet zo goed valt. Ik had ook al zo'n vermoeden toen de partijprogramma doorrekeningen van het CPB kwamen, zie bijvoorbeeld hier. Vrijwel alle partijen (PVDA is de enige uitzondering) die volgens die berekeningen heel fors wilden investeren in de economie zijn er in zetels op achteruit gegaan. Veelal, denk ik, omdat ja leuk al die tientalle miljarden investeren, maar wie gaat dat betalen? Uiteindelijk wij (Nederlanders) zelf, zei het rechtstreeks via hogere belastingen op dingen, of bedrijven die het uiteindelijk doorrekenen naar hun personeel. Verbaasd me in die zin dan wel dat de PVDA dan gelijk gebleven is, wellicht dat mensen die altijd links stemmen dan maar kozen voor "the lesser of two evils".

En terugkomend op GL: ik denk dat een overgroot deel van de mensen wel "groen" bezig wil zijn, maar niet koste wat kost. Massa's mensen leggen zonnepanelen aan, deels omdat men denkt dat t goed is voor het milieu, maar het scheelt tegelijk ook in de portemonnee. Dat is een positieve impuls om wat "groener" te worden. Echter, zodra het erop neer komt dat heel veel leuke en/of "noodzakelijke" dingen ineens meer belast worden om geld in te zamelen voor vergroening (belasting op vlees, autorijden duurder, energie duurder) dan geeft het ineens een vieze bijsmaak. En van die voorgaande voorbeelden, ik weet niet of die allen op het verlanglijstje van GL staan, of dat sommigen meer bij de PvdD horen.
Maar dat is natuurlijk een groot deel framing. Want juist die baan onzekerheid en slecht salaris komt door de partijen waar ze nu dus op stemmen. En ook de kosten van het klimaatbeleid op de burger afwentelen is niet iets van GL maar juist van de huidige coalitie.

Uit dezelfde berekening van het CPB bleek namelijk dat juist de onder en middenklasse er hard op vooruit gaat bij partijen als PvdA en GL.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pirke er kwam gisteren al naar voren dat voor 76% van de fvd stemmers het coronabeleid een zwaarwegende reden was om op fvd te stemmen.

In hoeverre die groep ook voor een bindend referendum is werd er niet bij gezegd uiteraard. Maar dat is werkelijk het slechtste idee allertijden. Over hoeveel onderwerpen wil je inspraak geven? Hoe ga je fatsoenlijke kennis vergaring faciliteren?

Kan er maar 1 ding op zeggen eigenlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIYkoXu5C4Yhd0fVnEsNh1DR-Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SeP1SY3cDTdcTsNY1aro0VJ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:16:
[...]

Het gaat er om wat GL wil. Willen ze een echte volkspartij worden met aantrekking richting het
midden dan kun je niet te radicaal zijn. Zelfs Klaver is dan voor velen een brug te ver.

Daarom vind ik die roep om een fusie op links altijd zo overdreven. Veel modale kiezers willen GL er juist helemaal niet bij, hooguit als coalitie partner.
En veel progressiever GL leden willen dus weer niet de conservatieve SP en PvdA er bij. Zeker de jongere stemmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

GroenLinks heeft zich gewoon verkeken. Klaver heeft meermaals het verwijt gekregen dat zijn campagne zich te veel op jongeren richt. De 'hip factor' van GL is er wel uit én er zijn nu meer partijen voor die doelgroep.

Benieuwd of Simons door Rotterdam een zetel kan sprokkelen. Ben in ieder geval blij dat de winst van D66 iets getemperd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:02
@Deruxian er is wel degelijk woningnood , als mensen in aardbevingsgebied al niet meer vragen naar schade en rustig overbieden (nieuwsuur) kan je wel stellen dat er de nodige paniek zit en mensen koste wat kost door willen met hun leven.

Het tekort is echt nijpend , sinds 2008 is er amper iets gedaan aan gerichte woningbouw , alleen bouwen wat verkocht was , dat was nogal lastig toen. Net daarvoor was het ook al duur maar lang niet zoveel geïnteresseerden per woning. 2008 was zo’n beetje de vorige top in prijzen maar nog wel met een aanbodzijde waar ruimte zat.

Sinds een jaar of 5 na het absolute dieptepunt was zijn veel mensen met uitgestelde woonwens vanwege de crisis in de positie gekomen dat ze konden gaan kijken naar een huis. Met de huidige partijen gaat er geen gestructureerde aanpak komen om de marktwerking op de woningmarkt te beteugelen.

Dus nog minimaal 4 jaar dure huizen bouwen voor een steeds kleiner deel van de mensen. En houdt die voorraad kopers op , nou dan stopt het bouwen weer. Want niets of niemand blijkt geïnteresseerd in echte hervormingen.
Pagina: 1 ... 27 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/