Als liberaal kan ik onmogelijk teleurgesteld zijn met deze uitkomst, maar als iemand die in de komende kabinetsperiode graag een huis had willen kopen zie ik dit met lede ogen aan.
Geen van deze partijen wil de woningmarkt hervormen en hun achterban vind die papieren overwaarde wel prettig.
D66: voorstander van meer leenruimte door naar 40 jarige hypotheken te gaan, volledig aflossingsvrij terugvoeren. Meer leenruimte zorgt per direct voor hogere prijzen (volgens oa DNB), niet voor nieuwbouw.
Ze willen wel dat de veestapel krimpt, om daar te bouwen.
CDA: wil zeker geen krimpende veestapel. Wil door middel van een premie die je later moet terug betalen ook de leenruimte verder oprekken, wat ook enkel prijsopdrijvend is. Hier is geen starter mee geholpen, men betaalt gewoon meer voor hetzelfde krot.
VVD: vastgoedpartij is natuurlijk de oorzaak van dit debacle, eeuwig uitstellen van afschaffing HRA, verhuurdersheffing en doet nu zijn uiterste best om de vrije sector huren zo flexibel en duur mogelijk te houden.
Ik snap het wel, te weinig jongeren die democratisch gewicht brengen om hier aandacht aan te besteden. Er zijn teveel woningbezitters die graag hun 10% waardestijging per jaar door zien groeien.
Dat dit macro economisch desastreus is maakt natuurlijk niet uit als je gratis geld krijgt.
Maar jammer is het wel.
[
Voor 6% gewijzigd door
Richh op 18-03-2021 01:06
]