De Tweede Kamerverkiezingen 2021: Kroegtopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 108 Laatste
Acties:
  • 254.215 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Of nog beter, Stemgedrag. verkiezingsprogramma is ook slechts reclame en marketing.
Ik vind het allemaal kanp lastig om een partij te kiezen. Een paar voorbeelden:

* ik zie mijzelf als rechts, en sta qua standpunten niet heel ver van VVD af. Maar ik heb grote moeite met Rutte als voorman.
* nieuwe kerncentrale? Wat is dat nou weer voor vraag? Ik zou graag het antwoord geven "laat de energieproducent het zelf uitzoeken en met de provincie een milieuvergunning regelen". Maar die optie is er niet. Als je "voor" kiest ben je rechts, als je "tegen" kiest kom je in de hoek van GL/PvdD uit.
* ontwikkelingssamenwerking en asielzoekers. Je zou kunnen betogen dat je met meer ontwikkelingssamenwerking kunt zorgen voor meer welvaart, vrede en betere omstandigheden in de derde wereld, en daarmee indirect de asielstromen kunt beperken. Dat lijkt me een mooie uitkomst, want moeten vluchten is voor niemand prettig. Maar dan komt de stemwijzer. Voor extra ontwikkelingssamenwerking en voor beperken van asielzoekers? Dan ben je PVV en GL tegelijk :)
* beloning in de zorg verghogen? Voor. Hoe financieren? Door een harde rem te zetten op toelating van medische innovaties in het basispakket tenzij die bijdragen aan kostenbesparing Die optie heb je niet, je hebt alleen de linkse en rechtse optie binnnen het huidige kader (zorgkosten laten oplopen vs bezuinigen elders in de zorg)
* verbod op gezichtsbedekkende kleding afschaffen? Voor. Vrijheid, blijheid. Ik ben liberaal genoeg om Moslima's hun traditionele kleding te gunnen, zoals ik ieder ander ook gun op zich naar eigen inzicht te kleden. Met die stelling vind ik mijzelf terug in de hoek van doelgroepen-partijen Nida, Denk en linkse partijen zoals GL (terwijl ik het als liberale stelling zie)

De lijst gaat door en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:07
@t_captain stemt dus op Jezus Leeft, de partij voor de zwevende kiezer... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:32:
[...]

* ik zie mijzelf als rechts, en sta qua standpunten niet heel ver van VVD af. Maar ik heb grote moeite met Rutte als voorman.
* nieuwe kerncentrale? Wat is dat nou weer voor vraag? Ik zou graag het antwoord geven "laat de energieproducent het zelf uitzoeken en met de provincie een milieuvergunning regelen". Maar die optie is er niet. Als je "voor" kiest ben je rechts, als je "tegen" kiest kom je in de hoek van GL/PvdD uit.
* ontwikkelingssamenwerking en asielzoekers. Je zou kunnen betogen dat je met meer ontwikkelingssamenwerking kunt zorgen voor meer welvaart, vrede en betere omstandigheden in de derde wereld, en daarmee indirect de asielstromen kunt beperken. Dat lijkt me een mooie uitkomst, want moeten vluchten is voor niemand prettig. Maar dan komt de stemwijzer. Voor extra ontwikkelingssamenwerking en voor beperken van asielzoekers? Dan ben je PVV en GL tegelijk :)
* beloning in de zorg verghogen? Voor. Hoe financieren? Door een harde rem te zetten op toelating van medische innovaties in het basispakket tenzij die bijdragen aan kostenbesparing Die optie heb je niet, je hebt alleen de linkse en rechtse optie binnnen het huidige kader (zorgkosten laten oplopen vs bezuinigen elders in de zorg)
* verbod op gezichtsbedekkende kleding afschaffen? Voor. Vrijheid, blijheid. Ik ben liberaal genoeg om Moslima's hun traditionele kleding te gunnen, zoals ik ieder ander ook gun op zich naar eigen inzicht te kleden. Met die stelling vind ik mijzelf terug in de hoek van doelgroepen-partijen Nida, Denk en linkse partijen zoals GL (terwijl ik het als liberale stelling zie)

De lijst gaat door en door.
Ik ben het ook niet met alle punten van de VVD eens, maar tis wel een partij waar ik het meeste mee heb, omdat we in Nederland toch een coalitie kabinet hebben, denk ik dan altijd maar zo dat de coalitie partijen de scherpe randjes van de VVD er af halen...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@hoevenpe
Lol :)

Volgens mij halen die 0.3 zetel van CU af en doen ze daarmee hun achterban geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:05
@hoevenpe Dat is dus Jezus Leeft, niet Jezus Zweeft. Van wat ik begrepen heb is hij inmiddels gearriveerd op zijn bestemming. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bullet NL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Ik ben het ook niet met alle punten van de VVD eens, maar tis wel een partij waar ik het meeste mee heb, omdat we in Nederland toch een coalitie kabinet hebben, denk ik dan altijd maar zo dat de coalitie partijen de scherpe randjes van de VVD er af halen...
Ik zou me redelijk kunnen vinden bij de standpunten van VVD, zeker in coalitie. Alleen heb ik geen vertrouwen in Rutte als persoon en de zijwindgevoelige koers van de VVD onder zijn leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Nog een mooi voorbeeld is de kieskompas vraag over het helpen van arme landen in een crisis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raK-ewNq4P4IkFS9vVxWnJr5Jqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txZk0n81u1w4XVEVAW9v2JDs.png?f=fotoalbum_large

Op zich ben ik voor. Echter, bedoelen ze hier (afgaande op de antwoorden) ook Italië en Spanje. Wat we ook vinden van wel of geen steun aan Italië, een arm land is het in ieder geval niet.

Ik ben wel voor steun van arme landen maar sta kritisch tegenover de steun aan Italië en Spanje. Daar kom je dus niet uit met kieskompas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@t_captain
Maar is het puur Rutte waar je moeite mee hebt?

Uiteindelijk gaat het om het beleid wat je wenst en minder het poppetje, in dat geval is een stem op een andere kandidaat van dezelfde partij een betere keus dan op een partij stemmen waar je inhoudelijk minder mee hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:15
@t_captain klinkt heel erg als D66. Beetje GL en beetje VVD. Overigens ben ik het vaak met het VVD programma eens maar zelden met de uitvoering daarvan. Daar zit nog een groot verschil helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:39:
@t_captain klinkt heel erg als D66. Beetje GL en beetje VVD. Overigens ben ik het vaak met het VVD programma eens maar zelden met de uitvoering daarvan. Daar zit nog een groot verschil helaas.
En dan wordt Volt ook een goed alternatief

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Joris748 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:42:
[...]

En dan wordt Volt ook een goed alternatief
Inderdaad, ligt daar ook tussen. Iets meer richting VVD dan D66 is. Overigens nog wel onbekende track record en netwerken er achter maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Benieuwd hoeveel mensen het Volt programma echt gelezen hebben. Ik geloof dat er veel mensen bewust op stemmen hoor. Maar de 3 in mijn omgeving die zeiden (mogelijk) voor Volt te gaan, waren snel genezen na een paar standpunten opgelezen te hebben :+ Het lijkt een beetje hype onder jongeren. Maar misschien weten ze te verrassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:24

ultimateharry

Team Slayer:-)

hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:38:
@t_captain

Uiteindelijk gaat het om het beleid wat je wenst en minder het poppetje, in dat geval is een stem op een andere kandidaat van dezelfde partij een betere keus dan op een partij stemmen waar je inhoudelijk minder mee hebt.
Niet perse zo lijkt me, zeker niet als je het hebt over de toekomstige premier. En het is niet voor niets dat de VVD een "stem op Mark Rutte" campagne voert natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:38:
@t_captain

Ja, Rutte en de partij die heb in zijn zoektocht naar maximale zetels volgt. VVD heeft zijn lot zeer sterk verbonden met dat van Rute, dus dat wordt hem niet voor mij.
PWM schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Nog een mooi voorbeeld is de kieskompas vraag over het helpen van arme landen in een crisis.

[Afbeelding]

Op zich ben ik voor. Echter, bedoelen ze hier (afgaande op de antwoorden) ook Italië en Spanje. Wat we ook vinden van wel of geen steun aan Italië, een arm land is het in ieder geval niet.

Ik ben wel voor steun van arme landen maar sta kritisch tegenover de steun aan Italië en Spanje. Daar kom je dus niet uit met kieskompas.
Ik zit ook in een spagaat wat betreft de EU. Mijn standpunt:

* ik geloof dat we per saldo veel geld verdienen aan de EU. Ik ben om onder meer die reden voor de EU.
* de winsten: grote homogene afzetmarkt zonder belemmeringen voor handel en transport, besparing op valuta-hedges en papierwerk, veel mogelijkheden om belastingen te optimaliseren
* de kosten: om die grote homogene markt in stand te houden (ondanks de aanzienelijke verschillen in welvaart, ontwikkeling en concurrentiekracht) moet er structureel wat geld van "hier" naar "daar".
* de winsten vallen bij de grote bedrijven.
* de kosten vallen bij de belastingbetaler.
* door de status quo van open internationale markt maar zonder fiscale harmonisatie, komen de belastgingen steeds meer bij de burger terecht.
* ik acht het verstandig om een stap verder te gaan in Europese integratie: boekhoudprincipes en belastgingtarieven voor ondernemingen moeten worden gelijkgetrokken.
* herverdeling van baten en lasten tussen bedrijven en burgers is aan de orde.

Ik ben dus voor "EU", voor "meer EU" maar tegelijk "kritisch op EU". Welke partij is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:47:
Ik ben dus voor "EU", voor "meer EU" maar tegelijk "kritisch op EU". Welke partij is dat?
Klinkt als Volt to be honest.. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:45:
Benieuwd hoeveel mensen het Volt programma echt gelezen hebben. Ik geloof dat er veel mensen bewust op stemmen hoor. Maar de 3 in mijn omgeving die zeiden (mogelijk) voor Volt te gaan, waren snel genezen na een paar standpunten opgelezen te hebben :+ Het lijkt een beetje hype onder jongeren. Maar misschien weten ze te verrassen :)
Ben benieuwd hoeveel mensen überhaupt programma's lezen, en of mensen echt weten wat partijen weten. Veel mensen kijken wat debatten of doen wat stemwijzers...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@t_captain Je kunt beter vragen "welke partij is dat het best, en welke het minst"? Dat werk je dan vervolgens aan de hand van de programma's uit. De t_captain Party for a Better Europe die exact dit uitdraagt moet je zelf oprichten voor je erop kunt stemmen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:47:
SP, Splinter, PvdD of toch met dichtgeknepen neus VVD?
Volt en D66 lijken me te uitgesproken 'pro' als ik je zo hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Voor de VVD is het enorm jammer dat Klaas Dijkhoff stopt. Dat was een enorm goede opvolger geweest. Voor de rest mist het een beetje aan echt goede talenten op het moment.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mijn partij zal heten:

"The t_captain center for kids who can't read good and want to lean to do other stuff good too"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:51:
Mijn partij zal heten:

"The t_captain center for kids who can't read good and want to lean to do other stuff good too"
Ik zei toch: Jezus Leeft... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:27
Ik heb gisteren heel wat chats gehad met kiezers van andere partijen op https://waaromkiesjij.nl/

Viel mij op dat bij bespreking van de stellingen veel VVD'ers niet meestemden met hun partij standpunten. Maar ze gaan stemmen op Rutte omdat ze geen beter alternatief zagen die het land kan leiden. Lijkt toch te werken die campagne van de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:50:
[...]

SP, Splinter, PvdD of toch met dichtgeknepen neus VVD?
Volt en D66 lijken me te uitgesproken 'pro' als ik je zo hoor.
Volt is een Europese partij die ook in NL meedoet. Eigenlijk vergelijkbaar met landelijke partijen die voor de gemeenteraad gaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
@Sjurm Dubbel ironisch als je Rutte telkens hoort praten over dat hij toch zeker niet de baas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
@t_captain over het algemeen iets dat enigszins links is als je de verdeling tussen burgers en bedrijfsleven wil veranderen. Kijk welke partijen bijvoorbeeld aangesloten zijn bij welke Europese fracties.

Ook de meeste pro EU partijen willen veel veranderingen in de EU hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
Sjurm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:52:
Ik heb gisteren heel wat chats gehad met kiezers van andere partijen op https://waaromkiesjij.nl/

Viel mij op dat bij bespreking van de stellingen veel VVD'ers niet meestemden met hun partij standpunten. Maar ze gaan stemmen op Rutte omdat ze geen beter alternatief zagen die het land kan leiden. Lijkt toch te werken die campagne van de VVD.
Tja. 54% van de VVD achterban wil ook gewoon dat Wilders aanschuift bij de formatie, ondanks zijn islam standpunten.

Je kunt van Wilders niet verwachten dat hij excuses aan gaat bieden voor zijn minder minder minder uitspraken, dan kan ie net zo goed kappen met de PVV. Verder denk ik dat er puntje bij puntje best met Wilders te praten valt over die achterlijke standpunten zoals Korans verbieden enz.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchOwnage op 17-03-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online

Het beste verkooppunt van de VVD is Rutte, daarom gaat hij door. Als Dijkhoff was gebleven had hij nog iemand om het stokje aan over te geven. Maar als Rutte weggaat zie ik nog wel gebeuren dat de VVD een stuk minder populair zal worden. Ze hebben geen troon opvolger...
(Rutte had in 2006 de lijsttrekker verkiezingen gewonnen met 51% van verdonk moet je je voorstellen als dat net anders was gelopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 16:55
Turdie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:18:
Ik twijfel nog tussen FVD en Ja21.
Laad je niet leiden door wat er allemaal over wie dan ook gezegd wordt. Doe zelf je onderzoek, evenals naar de feiten over zaken als effectieviteit van mondkapjes, IFR en het effect van wel of geen lockdown.
wildhagen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:53:
Baudet doet insinuaties dat de verkiezingen rigged zijn: Baudet zegt peilingen niet te geloven

Vooral dit stuk is wel tekenend:

[...]

(veel meer info in het artikel)

Nog even en we hebben hier Trumpiaanse praktijken met bestormingen van de Tweede Kamer (analoog aan de bestorming van de Trump-aanhangers van het Capitool) :X

Gevaarlijk mannetje dat Baudet. Hij heult al tijden openlijk met het neo-nazisme (zie ophef rondom die jeugd-afdeling) en nu ook dit soort praktijken :X
De propaganda machine werkt goed bij jou. De rallys zijn allemaal openbaar, kijk zelf naar de hele context en wat hij zegt. "En dat wij op 17 maart de vrijheid heroveren, het land terugpakken, onze democratie herstellen.’’ Ja bij de stembus en niet de tweede kamer bestormen natuurlijk |:(

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Ankona schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:50:
Voor de VVD is het enorm jammer dat Klaas Dijkhoff stopt. Dat was een enorm goede opvolger geweest. Voor de rest mist het een beetje aan echt goede talenten op het moment.
Kan je benoemen wat je er zo goed aan vond? Vond het vooral iemand zonder enige ruggengraat die continu in opdracht van de partij populistische ballonnetjes aan het oplaten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Chilly_Willy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Laad je niet leiden door wat er allemaal over wie dan ook gezegd wordt. Doe zelf je onderzoek, evenals naar de feiten over zaken als effectieviteit van mondkapjes, IFR en het effect van wel of geen lockdown.

[...]

De propaganda machine werkt goed bij jou. De rallys zijn allemaal openbaar, kijk zelf naar de hele context en wat hij zegt. "En dat wij op 17 maart de vrijheid heroveren, het land terugpakken, onze democratie herstellen.’’ Ja bij de stembus en niet de tweede kamer bestormen natuurlijk |:(
Je bedoelt dat je zelf in de propaganda machine getrapt bent. We weten allemaal dat Baudet het doet om het vertrouwen in de democratie te schaden voor eigen gewin. Dat zal nog niet direct tot bestormingen leiden maar dat is wel het lange termijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00

Het is of de campagne of de conclusie dat Nederlanders geen beter alternatief zien qua leiderschap voor Nederland.

Misschien dat Kaag en/of Hoekstra over 4 jaar verder gegroeid zijn om een alternatief te zijn.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DutchOwnage schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:56:
Je kunt van Wilders niet verwachten dat hij excuses aan gaat bieden voor zijn minder minder minder uitspraken, dan kan ie net zo goed kappen met de PVV. Verder denk ik dat er puntje bij puntje best met Wilders te praten valt over die achterlijke standpunten zoals Korans verbieden enz.
Als Wilders al excuses aanbiedt voor 'minder minder' dan pas vanavond om 21u01...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Chilly_Willy schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:57:
Alleen al de implicatie dat "het land" op dit moment op de een of andere manier "niet van ons" is, en dat de democratie kapot is en "hersteld" moet worden zijn al genoeg nare dog whistles.

"Kijk toch vooral naar de context", ik hoor het mensen nog zeggen bij Trump z'n speech. Zolang er inderdaad geen gekkies het gebouw bestormen is het allemaal gewoon goed naar de context kijken en niet overdrijven, en als het wel gebeurt hadden we het zeker niet zo bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 17-03-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bean77 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:59:
Misschien dat Kaag en/of Hoekstra over 4 jaar verder gegroeid zijn om een alternatief te zijn.
Kaag zie ik nog wel groeien, maar buiten haar zie ik niemand die ik capabel genoeg acht voor het torentje. Hoekstra, Klaver en Ploumen zijn veel te licht daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Kaag zie ik nog wel groeien, maar buiten haar zie ik niemand die ik capabel genoeg acht voor het torentje. Hoekstra, Klaver en Ploumen zijn veel te licht daarvoor.
Marijnissen. Ook groeiende :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad als velen hier waaronder @t_captain

Eigenlijk zie ik mijzelf een beetje als rechts. Dat komt voornamelijk omdat ik economie, bedrijfsleven en werk en inkomen hele belangrijke aspecten vindt in een samenleving en dan kom je al snel wat rechtser uit.

Tegelijkertijd vindt ik ook dat dat voor iedereen moet werken en dan kom je dus al wat socialer/linkser uit. Afbraak van sociale zekerheid en vangnetten is te ver doorgevoerd.

Ik betaal graag belasting maar waarom als enige en waarom zoveel. Starbucks etc betalen bijna niks.

Ik ben ook voor vrijheid blijheid en dan ben je dus een beetje liberaal. Maar dan in de originele betekenis en niet het Neo-liberale waar we steeds meer van zien.

Ik vindt zowel de VS als het VK prachtige landen maar sommige aspecten van die maatschappijen wil ik hier echt niet. Hetgeen we politiek uit de Anglosaksiche wereld hebben geïmporteerd het afgelopen decennium staat mij echt niet aan.

Zeker na de Brexit maar ook daarvoor al is voor mij het belang van een sterk Europa klip en klaar. Er moet gewoon beter worden samengewerkt en als dat betekend meer Europa (of EU moet ik zeggen) dan is dat maar zo. Er is daar veel wat moet en kan verbeteren.

Ook op het gebied van klimaat kun je dat als NL niet alleen. Met alleen wind en zon gaan we het ook niet redden. In Frankrijk hebben ze kerncentrales en heel veel minder CO2 uitstoot (en nog veel meer andere deeltjes die nooit ter sprake komen) Ik ben niet direct voor kernenergie maar wil het zeker niet uitsluiten. Het eentje die minder kwaad doet dan kolen en olie.

Ik ervaar de keuze dan ook als moeilijker dan in de voorgaande decennia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Het verbaasd mij dat Klaver in deze campagne totaal niet zichtbaar is. Heeft hij ergens zijn momentum gemist of word hij volkomen overvleugeld door Kaag?
Ploumen begin ik zowaar sympathie voor te krijgen, maar dat komt volledig vanuit medelijden. Ik dacht dat de PvdA tijd had om te bouwen aan een nieuw fundament, maar kennelijk moeten ze daar nog mee beginnen. Is er werkelijk geen ander alternatief dan Ploumen?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
Indoubt schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:06:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad als velen hier waaronder @t_captain

Eigenlijk zie ik mijzelf een beetje als rechts. Dat komt voornamelijk omdat ik economie, bedrijfsleven en werk en inkomen hele belangrijke aspecten vindt in een samenleving en dan kom je al snel wat rechtser uit.

Tegelijkertijd vindt ik ook dat dat voor iedereen moet werken en dan kom je dus al wat socialer/linkser uit. Afbraak van sociale zekerheid en vangnetten is te ver doorgevoerd.

Ik betaal graag belasting maar waarom als enige en waarom zoveel. Starbucks etc betalen bijna niks.

Ik ben ook voor vrijheid blijheid en dan ben je dus een beetje liberaal. Maar dan in de originele betekenis en niet het Neo-liberale waar we steeds meer van zien.

Ik vindt zowel de VS als het VK prachtige landen maar sommige aspecten van die maatschappijen wil ik hier echt niet. Hetgeen we politiek uit de Anglosaksiche wereld hebben geïmporteerd het afgelopen decennium staat mij echt niet aan.

Zeker na de Brexit maar ook daarvoor al is voor mij het belang van een sterk Europa klip en klaar. Er moet gewoon beter worden samengewerkt en als dat betekend meer Europa (of EU moet ik zeggen) dan is dat maar zo. Er is daar veel wat moet en kan verbeteren.

Ook op het gebied van klimaat kun je dat als NL niet alleen. Met alleen wind en zon gaan we het ook niet redden. In Frankrijk hebben ze kerncentrales en heel veel minder CO2 uitstoot (en nog veel meer andere deeltjes die nooit ter sprake komen) Ik ben niet direct voor kernenergie maar wil het zeker niet uitsluiten. Het eentje die minder kwaad doet dan kolen en olie.

Ik ervaar de keuze dan ook als moeilijker dan in de voorgaande decennia
(ik moet vooraf zeggen ik heb zelf aandelen in Volt :P )
Is volt dan niet iets? Aan de ene kant zijn ze wat linkser en willen een aantal dingen voor werknemers verbeteren aan andere kant willen ze ook wat dingen verruimen voor werkgevers.

Ze willen werken aan wetgeving om multinationals te beperken en kleinere bedrijven meer steun in de rug te geven.

Volt is pro-europees maar wel kritisch ze willen dingen structureel verbeteren.

En klimaat aanpakken is een van de hoofdpunten van Volt en wil het meer Europees aanpakken. Ze willen het Europese energienet beter afstemmen tussen landen...

Als ik je punten zo zie denk ik gewoon meteen Volt, het zal nooit 100% passen maar het is wel zeker in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
De partij van 'gratis bier' heeft een interessant speerpunt, geen gezeik iedereen rijk:
Johan Vlemmix wil één zetel voor De Feestpartij: 'Wel realistisch'

Mocht De Feestpartij inderdaad in de Tweede Kamer komen, dan weet de Oranjefan en oud-presentator al waar hij zich als eerste hard voor wil maken: getroffen sectoren tijdens de coronacrisis. "Het gaat niet goed met de horeca, de winkels, de evenementenbranche. De economie ligt helemaal op z’n gat. Als ik word gekozen, ga ik gelijk een motie indienen om iedere Nederlander 10.000 euro te geven", vertelt hij over zijn plannen. "Natuurlijk kost dat veel geld, maar dan gaan mensen wel weer geld uitgeven. Uiteindelijk komt dat weer terug en dat is goed voor de economie."

"Maar we gaan het allemaal zien, ik zit vanavond voor de buis. En mocht het niet lukken, dan doe ik de volgende verkiezingen gewoon weer mee. Ik heb er zoveel van geleerd", besluit hij.
Het grappige is dat Biden in de VS met zijn 1400 dollar cheque precies dit doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
Bean77 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Het verbaasd mij dat Klaver in deze campagne totaal niet zichtbaar is. Heeft hij ergens zijn momentum gemist of word hij volkomen overvleugeld door Kaag?
Ploumen begin ik zowaar sympathie voor te krijgen, maar dat komt volledig vanuit medelijden. Ik dacht dat de PvdA tijd had om te bouwen aan een nieuw fundament, maar kennelijk moeten ze daar nog mee beginnen. Is er werkelijk geen ander alternatief dan Ploumen?
Ascher is natuurlijk "net" weg en moest men in paniek op zoek naar iemand anders. Er was geeneens tijd voor verkiezingen. En Ploumen moet opeens genoeg weten van alle dossiers en "straatvechter" worden. Dat is moeilijk om in geeneens twee maanden eventjes te leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

FreakNL

Well do ya punk?

XWB schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:04:
[...]

Hij rijd tenminste zelf. In België heeft de gemiddelde minister een dienstwagen met chauffeur :+
Heeft hij ook, maar daar mag je niet mee door de stem-drive-through...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Is volt dan niet iets? Aan de ene kant zijn ze wat linkser en willen een aantal dingen voor werknemers verbeteren aan andere kant willen ze ook wat dingen verruimen voor werkgevers.

Ze willen werken aan wetgeving om multinationals te beperken en kleinere bedrijven meer steun in de rug te geven.

En klimaat aanpakken is een van de hoofdpunten van Volt en wil het meer Europees aanpakken. Ze willen het Europese energienet beter afstemmen tussen landen...

Als ik je punten zo zie denk ik gewoon meteen Volt, het zal nooit 100% passen maar het is wel zeker in de buurt...
Volt is echter wel relatief rechts in dat ze veel via de markt willen doen. En ook in de EU niet echt banden lijken te willen leggen aan de macht van grote bedrijven.

Dat is ook niet zo gek gezien de achtergrond van het partijbestuur. Veel uit rijke families, nauwe banden met grote zuid as consultancy kantoren en rijke donateurs.

Denk dat iets als D66 hem meer ligt. Of zelfs GL als het tegengaan van het de laatste jaren naar rechts doorgeschoten beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Als ik de huidige peilingen bekijkt, dan bekruipt mij het gevoel dat de Nederlandse kiezer het pappen en nat houden van de afgelopen 20 jaar wel best vindt:

Vanaf het eerste paarse kabinet Kok is er eigenlijk niet veel veranderd: eerst een paar kabinetten paars, toen een tien tal jaren Balkenende die op het torentje mocht letten en nu al 10 jaar rutte die zalvende woorden spreekt, maar feitelijk niets verandert. Tuurlijk, er wordt wat geschoven met geld, geen prestatiebeurs, maar een leenstelsel en wat geld voor het verbranden van biomassa. Maar echte problemen oplossen, ho maar.

En de Nederlandse kiezer? Die kiest, na alle schandalen, gewoon weer voor de VVD en hun coalitiepartijtjes cda, d66 en PvdA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:15:
De partij van 'gratis bier' heeft een interessant speerpunt, geen gezeik iedereen rijk:
[...]
Ik vind het interessanter dat de beste man denkt dat 1 zetel wel realistisch is, terwijl de partij maar in 8 kieskringen vertegenwoordigd is. Mijn stem heeft hij dan ook niet kunnen krijgen. :P

Merk op dat Jezus Leeft (het favoriete mikpunt van spot voor veel mensen) de zaken beter op orde heeft met vertegenwoordiging in 16 van de 20 kieskringen. Daar sta je dan met je Feestpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Die staat inderdaad op nr 1 op mijn lijstje. Ik begrijp ook dat ze al op 4 zetels staan en een upward potential hebben naar 5 zetels. Voor een nieuw partij is dat een heel behoorlijke prestatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
DeArmeStudent schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:22:
Als ik de huidige peilingen bekijkt, dan bekruipt mij het gevoel dat de Nederlandse kiezer het pappen en nat houden van de afgelopen 20 jaar wel best vindt:

Vanaf het eerste paarse kabinet Kok is er eigenlijk niet veel veranderd: eerst een paar kabinetten paars, toen een tien tal jaren Balkenende die op het torentje mocht letten en nu al 10 jaar rutte die zalvende woorden spreekt, maar feitelijk niets verandert. Tuurlijk, er wordt wat geschoven met geld, geen prestatiebeurs, maar een leenstelsel en wat geld voor het verbranden van biomassa. Maar echte problemen oplossen, ho maar.

En de Nederlandse kiezer? Die kiest, na alle schandalen, gewoon weer voor de VVD en hun coalitiepartijtjes cda, d66 en PvdA.
Ik snap dat ook niet, ik zou eerst niet gaan stemmen omdat er inderdaad nooit wat veranderd maar de situatie is nu zo schrijnend(woningmarkt, toeslagenaffaire, koopkracht of eigenlijk gebrek daaraan) dat ik tegen Rutte heb gestemd. Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom er nog steeds VVD, CDA of D66 wordt gestemd, dat is een doelbewuste keuze voor afbraakbeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Volt is echter wel relatief rechts in dat ze veel via de markt willen doen. En ook in de EU niet echt banden lijken te willen leggen aan de macht van grote bedrijven.

Dat is ook niet zo gek gezien de achtergrond van het partijbestuur. Veel uit rijke families, nauwe banden met grote zuid as consultancy kantoren en rijke donateurs.

Denk dat iets als D66 hem meer ligt. Of zelfs GL als het tegengaan van het de laatste jaren naar rechts doorgeschoten beleid.
Volt wil dat multinationals meer en eerlijker gaan bijdragen. ze willen iets doen aan belasting ontwijking;
https://static1.squarespa...mma-2021%E2%80%932025.pdf
blad 51

Ja er komen een aantal mensen uit consultancy maar het verkiezingsprogramma is samen met de leden opgesteld. Ze willen bijv. dat NL niet meer in het rijtje met de kaaiman eilanden staat :).

Volt is op sommige punten rechts en andere links, het is niet zo makkelijk in te delen...

[ Voor 4% gewijzigd door klaw op 17-03-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Ascher is natuurlijk "net" weg en moest men in paniek op zoek naar iemand anders. Er was geeneens tijd voor verkiezingen. En Ploumen moet opeens genoeg weten van alle dossiers en "straatvechter" worden. Dat is moeilijk om in geeneens twee maanden eventjes te leren...
Ik ga zelf met een beetje frisse tegenzin PvdA stemmen (minst slechte keus) , maar hoop inderdaad dat Ploumen een tussenpaus is. Ik wil haar niet diskwalificeren, maar ze spreekt mij gewoon niet/heel weinig aan. Overigens zie ik op dit moment heel weinig potentiële kandidaten binnen de PvdA die mij wel aanspreken, ik was wel benieuwd geweest hoe iemand als Dijsselbloem het zou hebben gedaan op haar post.

Edit: ik denk overigens dat een aantal potentiële kandidaten neen hebben gezegd omdat de PvdA op dit moment maar beter uit het kabinet blijft als kleinere partij. Wellicht dat over vier jaar er meer mogelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door Philpend op 17-03-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 12:51

FreakNL

Well do ya punk?

Nog een paar jaar aanmodderen met deze coalitie (inclusief affaires, want die krijg je er gratis bij met Rutte) en dan Aboutaleb naar voren schuiven. Garantie voor 40 zetels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Dat is uiteraard zo. Bij de vorige verkiezingen werden ze afgeslacht en hadden ze met Ascher destijds al kunnen werken aan het fundament. Na 4 jaar is dan de conclusie dat Ploumen the best there is. Dan denk ik dat of de partij top heeft zitten slapen of dat de constatering is dat de vijver met talent/leiderschap (op dit moment) behoorlijk leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Bean77 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Klaver heeft gewoon een paar cases erg slecht aangepakt. Je kan de mensen in het kabinet verwijten dat ze geen verantwoordelijkheid nemen en/of excuses kunnen maken, maar hij doet er niet voor onder. Kauthar heeft hij compleet verkeerd aangepakt, maar ook zijn reacties op de Biomassa kritiek leken nergens op.

Ik denk ook dat in de regio Amsterdam de lokale aanpak rond het windmolen debacle niet geholpen heeft.

"Ik heb inderdaad Groenlinks gestemd en ben voorstander van veel duurzame energie. Maar ik had niet verwacht dat de windmolens in mijn uitzicht geplaatst zouden worden."
Bean77 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:33:
[...]
Dan denk ik dat of de partij top heeft zitten slapen of dat de constatering is dat de vijver met talent/leiderschap (op dit moment) behoorlijk leeg is.
Welke partij heeft dat wel op orde? De VVD in ieder geval niet. CDA en D66 hebben nu hun laatste troef ingezet. Groenlinks en SP hebben ook geen sterke kandidaat klaar staan.

De sterke Nr 2's zijn een beetje op.

[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 17-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
Bean77 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Dat is uiteraard zo. Bij de vorige verkiezingen werden ze afgeslacht en hadden ze met Ascher destijds al kunnen werken aan het fundament. Na 4 jaar is dan de conclusie dat Ploumen the best there is. Dan denk ik dat of de partij top heeft zitten slapen of dat de constatering is dat de vijver met talent/leiderschap (op dit moment) behoorlijk leeg is.
Nouja Ascher ging weg vanwege toeslagen affaire ploumen is meer "the next best thing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Volt wil dat multinationals meer en eerlijker gaan bijdragen. ze willen iets doen aan belasting ontwijking;
blad 51

Ja er komen een aantal mensen uit consultancy maar het verkiezingsprogramma is samen met de leden opgesteld. Ze willen bijv. dat NL niet meer in het rijtje met de kaaiman eilanden staat :).

Volt is op sommige punten rechts en andere links, het is niet zo makkelijk in te delen...
Wat er in het programma staat dat weet ik want die heb ik gelezen. Bovendien heb ik met enkele Volters gepraat. Dat is ook de reden dat ze bij mijn lijstje op plekje 1 staan.

Ik weet dat ze niet gaan regeren maar ik denk dat ze wel wat goeds kunnen brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:28:
[...]

blad 51

En dat maakt het een mooie partij imo. Ik ben op veel punten rechts maar qua Europa ben ik meer midden links en pro meer Europa. Qua klimaat, pro en kritisch over Europa en economie een fris geluid.

Gekozen burgemeester hoeft van mij niet. En qua immigratie zie ik niet echt wat ze nou willen, ja een eerlijke verdeling maar ik wil gewoon dat Europa meer voor Europa kiest en niet alles zomaar binnenharkt dmv die verschrikkelijke NGO's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
DeArmeStudent schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:22:

gold_dust schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Ik snap dat ook niet, ik zou eerst niet gaan stemmen omdat er inderdaad nooit wat veranderd maar de situatie is nu zo schrijnend(woningmarkt, toeslagenaffaire, koopkracht of eigenlijk gebrek daaraan) dat ik tegen Rutte heb gestemd. Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom er nog steeds VVD, CDA of D66 wordt gestemd, dat is een doelbewuste keuze voor afbraakbeleid.
Uiteindelijk hoef je de keuzes van andere mensen ook niet te begrijpen. Ik begrijp de keuzes van mensen die FVD stemmen ook totaal niet. Soms kan ik ook niet begrijpen dat mensen 'tegen de VVD' stemmen. Je stemt nooit ergens tegen, je stemt altijd ergens vóór.

Ik vind het niet slecht gaan met Nederland, zo doende zie ik dus ook geen grootschalige problemen met VVD aan het roer. Er zijn problemen, er zijn fouten, zullen er ook zijn wanneer andere partijen aan het roer gaan. VVD is gewoon een partij dat rechtse oriëntaties heeft, maar het ook prima vindt om te onderhandelen en concessies te doen wanneer dat nodig is. Ik vind dat niet perse een slecht iets.

Echter stem ik zelf dit jaar geen VVD, maar Volt. Past op een paar topics beter bij de dingen die ik belangrijk vind.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Philpend
Dijsselbloem is weer meer van hetzelfde. Daar ga je geen verandering mee bereiken.

@Philip Ross
Heb je meer info over die financiering van Volt? Want ik heb er ook geen goed gevoel bij. Omdat ze nog nooit in aanmerking zijn gekomen voor een coalitie kunnen ze nu het redelijke alternatief uithangen maar in de praktijk is het gewoon een soort van klein D66 en in geen honderd jaar gaat dat een verandering in gang zetten. Of Volt moet massaal stemmen van de VVD afpakken maar dat is niet het geval volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@gold_dust
Ben toch wel benieuwd wat een 'tegen Rutte' stem in jouw optiek is, vond dat zelf in ieder geval erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47
D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:41:
@Philpend
Dijsselbloem is weer meer van hetzelfde. Daar ga je geen verandering mee bereiken.

@Philip Ross
Heb je meer info over die financiering van Volt? Want ik heb er ook geen goed gevoel bij. Omdat ze nog nooit in aanmerking zijn gekomen voor een coalitie kunnen ze nu het redelijke alternatief uithangen maar in de praktijk is het gewoon een soort van klein D66 en in geen honderd jaar gaat dat een verandering in gang zetten. Of Volt moet massaal stemmen van de VVD afpakken maar dat is niet het geval volgens mij.
Mensen willen een midden rechts georiënteerde groene vernieuwende partij. Dan kom je snel bij VOLT uit, die vast wat VVD zal wegsnoepen maar voornamelijk denk ik de D66/Groenlinks stemmers aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Philpend

@Philip Ross
Volt heeft niet veel geld, die hebben nog net op minimalistische wijze hun campagne kunnen bekostigen met hulp van veel onbetaalde vrijwilligers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mijn probleem met links is in fiscaal beleid dat je wel heel snel in de hoek zit waar de klappen vallen.

Zo zie ik ernstige problemen met de huidige trend naar hyper-concentratie van vermogen, een paar mensen met 100 miljard en een heleboel met niets dan schulden en spullen op afbetaling.

Maar in mijn visie is het juist goed om een heleboel mensen met een beetje vermogen te hebben. Dan moet je geen toptarief inkomstenbelasting op een inkomen van 1-10x modaal leggen. Maar wel op een inkomen van 100-1000x modaal.

hint: die inkomens gaan via vennootschappen en niet via de loonstrook.

Ik sta voor een zwaardere heffing op geootschalige vermogensconcentratie. Maar een lichtere heffing op kleinschalige vermogensconcentratie. Ben ik links of rechts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:27
Indoubt schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Volt heeft niet veel geld, die hebben nog net op minimalistische wijze hun campagne kunnen bekostigen met hulp van veel onbetaalde vrijwilligers.
Overigens kun je de donaties hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
Mijn probleem met links is in fiscaal beleid dat je wel heel snel in de hoek zit waar de klappen vallen.

Zo zie ik ernstige problemen met de huidige trend naar hyper-concentratie van vermogen, een laar mensen met 100 miljard en een heleboel met niets dan schulden en spullen op afbetaling.

Maar in mij visie is het juist goed om een heleboel mensen met een beetje vermogen te hebben. Dan moet je geen toptarief inkomstenbelasting op een inkomen van 1-10x modaal leggen. Maar wel op een inkomen van 100-1000x modaal.

Ik sta voor een zwaardere heffing op geootschalige vermogensconcentratie. Maar een lichtere heffing op kleinschalige vermogensconcentratie. Ben ik links of rechts?
Geen idee. Ik heb hetzelfde idee. Vroeger was ik rechts, nu past die term niet meer zo goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
AMARONE schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Mensen willen een midden rechts georiënteerde groene vernieuwende partij. Dan kom je snel bij VOLT uit, die vast wat VVD zal wegsnoepen maar voornamelijk denk ik de D66/Groenlinks stemmers aantrekken.
Als ze midden-rechts met groen zouden willen zouden ze als basis een kabinet met VVD-D66 als motorblok willen toch? Dan helpt het niet als je het groene blok zwakker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Idee: afschaffen van zowel inkomsten- als vennootschapsbelasting.

Introduceren van 1 nieuwe heffing voor alle personen (rechtspersonen en natuurlijk personen) die vermogensconcentratie belast. Hetzelfde tarief voor Shell en t_captain. Hoger dan de vennootschapsbelasting, lager dan de inkomstenbelasting.

Volgens mij zou dat een rechts idee moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
@Philpend

@Philip Ross
Over de financiering van Volt zijn ze heel transparant, alle donaties boven de 3000 euro staan vermeld op de sites: https://voltnederland.org/transparantie https://www.volteuropa.org/transparency

Natuurlijk zijn ze als kleinere partij nog afhankelijk van enkele grote donateurs, ze hebben nog niet voldoende massa om te "leven" van kleinere donaties.

Ze zitten inderdaad met veel topics dicht bij D66, maar ze zijn toch echt anders. Bij D66 gaat het vooral om de vraag meer of minder EU en weinig over hoe de EU anders kan. Volt heeft daar een duidelijke visie op, waardoor de EU democratischer wordt en breder gedragen kan worden door de Europese bevolking. Op de nationale onderwerpen is het verschil tussen Volt en D66 misschien kleiner, maar ze zijn nog net iets progressiever, duurzamer en socialer.

Disclaimer: ik ben Volt-lid.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik werk nog even een broodje naar binnen en dan naar het stemlokaal. Hopelijk mag ik het potlood houden :)
Voor het eerst ga ik niet op de lijsttrekker stemmen maar op de #2, die kwam een stuk sympathieker over

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:15:
Het grappige is dat Biden in de VS met zijn 1400 dollar cheque precies dit doet...
In de VS gebeurt dit omdat veel bedrijven in het begin van de coronacrisis gelijk een hele hoop medewerkers eruit hebben gemikt. In Nederland is het ontslaan van personeel heel wat moeilijker en veel bedrijven hebben staatsteun ontvangen.

De grafiek in onderstaande artikel beschrijft de situatie in de VS heel goed. Alle vorige recessies verbleken bij het aantal nieuwe werklozen in periode maart-april.

https://www.bbc.com/news/business-52137727

Die cheque van 1400 dollar is nog weinig ook, veel Amerikanen wachten al bijna een jaar op überhaupt een beetje hulp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Als ze midden-rechts met groen zouden willen zouden ze als basis een kabinet met VVD-D66 als motorblok willen toch? Dan helpt het niet als je het groene blok zwakker maakt.
Tijd voor GroenRechts.

GroenLinks is imho een verouderde combo uit de tijd dat "rijk" en "vervuilend" samen op gingen.

Ik denk aan ongeveer 1980. Rijke mensen hadden auto's (soms al 2). arme mensen hadden fietsen. Rijke mensen woonden groter, in een tijd dat isolatie alleen op stroomkabels zat en een gemiddeld huis 3000 m3 gas stookte. Rijke mensen gingen naar Spanje op vakantie, arme mensen bleven thuis of binnen NL. Rijke mensen aten meer vlees. Etc.

Fast forward >> 2021. Rijke mensen rijden Tesla (fiscaal vriendelijk in de eigen zaak, want rijk in loondienst bestaat niet meer). Arme mensen rijden een Focus uit 2004. Rijke mensen pakken een rekenmachine en zien een leuk rendement op isolatie en zonnepanelen. Arme mensen zijn afhankelijk van de woninistichting en als ze een eigen woning hebben missen ze financieringsmogelijkheden. Rijke mensen winkelen bij Ecoplaza, arme mensen bij Lidl.

Ik denk dat "groen" tegenwoordig beter combineert met "rechts".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Chevalric schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:50:
[...]

maar ze zijn nog net iets progressiever, duurzamer en socialer.
Met dit soort zogenaamde nuances heb ik dus een probleem. Je hebt D66, als je het economisch wat linkser wilt heb je GL en als je wat eurokritischer bent de SP. Hoeveel smaken hebben we nodig? Het worden allemaal detail discussies zo terwijl de grote lijn in de politiek niet verandert.

Ondertussen wordt Volt hier zowel wat rechtser als wat linkser geframed dus duidelijker wordt het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 17-03-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

PWM schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:35:
[...]
Ik denk ook dat in de regio Amsterdam de lokale aanpak rond het windmolen debacle niet geholpen heeft.

"Ik heb inderdaad Groenlinks gestemd en ben voorstander van veel duurzame energie. Maar ik had niet verwacht dat de windmolens in mijn uitzicht geplaatst zouden worden."
Mijzelf quoten :p Ik kijk net naar de AT5 poll. Daar blijkt GL inderdaad 40% van zijn kiezers kwijt te zijn geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:07

Thompson

Beeromaniac

Zo zie ik ernstige problemen met de huidige trend naar hyper-concentratie van vermogen, een paar mensen met 100 miljard en een heleboel met niets dan schulden en spullen op afbetaling.

Maar in mijn visie is het juist goed om een heleboel mensen met een beetje vermogen te hebben. Dan moet je geen toptarief inkomstenbelasting op een inkomen van 1-10x modaal leggen. Maar wel op een inkomen van 100-1000x modaal.

Same, dat vind ik ook een erg moeilijk iets.
Multi-miljonairs helemaal prima, verschil moet er zijn en mensen moeten iets hebben om naar te streven. Multi-miljardairs, ja dan begint het gewoon achterlijke vormen aan te nemen.
Het geld wat dat oplevert zou w.m.b. ook helemaal niet aan de onderkant terecht hoeven te komen, maar juist net iets daarboven.

Maar hoe je dat écht gaat bestrijden? Geen idee.
Het is denk ik echt te makkelijk gedacht dat als je die mega vermogens (persoon of bedrijf) zwaarder gaat belasten dat je er daadwerkelijk een flinke som geld van gaat krijgen. Dat wordt echt wel weer in allerlei constructies, al dan niet in het buitenland, tegengewerkt waardoor het amper echt zoden aan de dijk zet.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Chevalric schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Over de financiering van Volt zijn ze heel transparant, alle donaties boven de 3000 euro staan vermeld op de sites: https://voltnederland.org/transparantie https://www.volteuropa.org/transparency

Natuurlijk zijn ze als kleinere partij nog afhankelijk van enkele grote donateurs, ze hebben nog niet voldoende massa om te "leven" van kleinere donaties.

Ze zitten inderdaad met veel topics dicht bij D66, maar ze zijn toch echt anders. Bij D66 gaat het vooral om de vraag meer of minder EU en weinig over hoe de EU anders kan. Volt heeft daar een duidelijke visie op, waardoor de EU democratischer wordt en breder gedragen kan worden door de Europese bevolking. Op de nationale onderwerpen is het verschil tussen Volt en D66 misschien kleiner, maar ze zijn nog net iets progressiever, duurzamer en socialer.

Disclaimer: ik ben Volt-lid.
Kijk, dergelijke transparantie vindt ik erg goed.

Ik weet dat ze moeite hebben gehad om de eindjes aan elkaar te knopen (uit betrouwbare bron)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@Dazzler2120
Ik vind het niet slecht gaan met Nederland, zo doende zie ik dus ook geen grootschalige problemen met VVD aan het roer. Er zijn problemen, er zijn fouten, zullen er ook zijn wanneer andere partijen aan het roer gaan.
Het enige wat deze partijen goed doen is coalities sluiten en 4 jaar de gelederen dicht houden, maar de toeslagenaffaire of Halbe Zijlstra die even met rijkswaterstaat belt voor een vergunning van milieuvervuillende afvalstort in een milieugebied, vind ik geen klein bier. Een gewone burger zou hiervoor een grote boete of gevangenisstraf krijgen:

https://www.bnnvara.nl/ze...egels-in-granulietdossier

En dit toont aan hoezeer de VVD, CDA, D66 en de PvdA verweven zijn met andere lagen van bestuur, zodat ze dit soort schandalen kunnen afdoen als klein bier

Ook biomassa verbranden voor het reduceren van CO2 uitstoot is gewoon debiel te noemen. Ook legt de VVD de kosten van het milieubeleid bij de burgers neer, en niet bij de vervuiler, zoals energieslurpende en de co2 producerende industrie. Zogenaamd omdat de energieslurpende industrie of datacenters zoveel banen opleveren...(niet dus)

[ Voor 12% gewijzigd door DeArmeStudent op 17-03-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Tijd voor GroenRechts.

GroenLinks is imho een verouderde combo uit de tijd dat "rijk" en "vervuilend" samen op gingen.

Ik denk aan ongeveer 1980. Rijke mensen hadden auto's (soms al 2). arme mensen hadden fietsen. Rijke mensen woonden groter, in een tijd dat isolatie alleen op stroomkabels zat en een gemiddeld huis 3000 m3 gas stookte. Rijke mensen gingen naar Spanje op vakantie, arme mensen bleven thuis of binnen NL. Rijke mensen aten meer vlees. Etc.

Fast forward >> 2021. Rijke mensen rijden Tesla (fiscaal vriendelijk in de eigen zaak, want rijk in loondienst bestaat niet meer). Arme mensen rijden een Focus uit 2004. Rijke mensen pakken een rekenmachine en zien een leuk rendement op isolatie en zonnepanelen. Arme mensen zijn afhankelijk van de woninistichting en als ze een eigen woning hebben missen ze financieringsmogelijkheden. Rijke mensen winkelen bij Ecoplaza, arme mensen bij Lidl.

Ik denk dat "groen" tegenwoordig beter combineert met "rechts".
Eigenlijk stel je dat er al een GroenRechts is. Dat is gewoon het huidige rechtse blok. Lekker ieder voor zich, laat de armen maar achter.

Juist voor de aanpak van de klimaatcrisis heb je meer nodig dan enkel wat rijken die in Tesla's rijden en zonnepanelen op het dak hebben. Ik zie niet hoe rechts dat voor elkaar moet krijgen, want rechts hoopt nog steeds dat de markt of het individu de klimaatcrisis wel even fixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Met dit soort zogenaamde nuances heb ik dus een probleem. Je hebt D66, als je het economisch wat linkser wilt heb je GL en als je wat eurokritischer bent de SP. Hoeveel smaken hebben we nodig? Het worden allemaal detail discussies zo terwijl de grote lijn in de politiek niet verandert.
Smaken kunnen ook verdwijnen.
Zelf verwacht ik dat de PvdA voor 2030 óf opgaat in een fusie, óf zo weinig stemmen krijgt dat het geen zetel bemachtigd.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Ondertussen wordt Volt hier zowel wat rechtser als wat linkser geframed dus duidelijker wordt het niet.
Volt is ook linkser en rechtser tegelijk. Het verschilt per thema. Ze willen:
- meer geld naar defensie en NAVO => rechts
- een snellere aanpak van klimaatproblemen => links
- meer geld naar Frontex => rechts
- Frontex hervormen om vluchtelingen een eerlijkere kans te geven => links
- Kernenergie als mogelijke oplossing onderzoeken => rechts
- geen belastingparadijs in NL => links

En zo kun je hun hele programma door lopen.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Thompson schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:55:
[...]

verschil moet er zijn en mensen moeten iets hebben om naar te streven.
Verschil hoeft er van mij niet eens te zijn.

Utopie: Ik zou het liefst een samenleving hebben waarin iedereen financieel onafhankelijk is met een schuldenvrij huis en een bezit van een miljoen. Ik geloof dat die samenleving duurzaam, vreedzaam en gelukkig zal zijn.

Maar verschil zal er altijd zijn. fact of life. Er zullen altijd mensen zijn die met alle hulp van de wereld niet rijk zullen worden. Gebrek aan talent? Misschien gewoon gebrek aan motivatie om rijk te willen worden. Liever een grote TV kopen dan 10 aandelen.

Filosofie: bescheiden vermogens (orde 100k - 1M) brengen stabiliteit en doen goed in hun omgeving. Extreme vermogens zijn ontwrichtend op lokale en globale schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:48:
Idee: afschaffen van zowel inkomsen- als vennootschapsbelasting.

Introduceren van 1 nieuwe heffing voor alle personen (rechtspersonen en natuurlijk personen) die vermogensconcentratie belast. Hetzelfde tarief voor Shell en t_captain. Hoger dan de vennootschapsbelasting, lager dan de inkomstenbelasting.

'Probleem' is dat je hiermee nog steeds niet de extreme vermogens aanpakt. Ik bedacht mij laatst iets in de trant van een flat-tax met treden/schalen: +EUR 20.000 per trede, +15% belasting per trede. Begin op trede 0 met 0% belasting, max 75% belasting (belasting is natuurlijk over het bedrag in die trede, niet over alles). Niet te ingewikkeld maken natuurlijk ;)

Hierdoor is de 1e EUR 20.000 belasting vrij, over de 2e EUR 20.000 betaal je 15%, over de 3e EUR 20.000 betaal je 30%, etc.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:24

ultimateharry

Team Slayer:-)

t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:48:
Idee: afschaffen van zowel inkomsten- als vennootschapsbelasting.

Niet perse een rechts idee denk ik.

Traditioneel rechts (op economisch vlak) is volgens mij vooral liberaal, de overheid is klein, grijpt weinig in, laat het aan de markt, en heft zo weinig mogelijk belasting. En bemoeit zich ook minimaal met zaken als vermogensconcentratie (dat is een resultante van een goed werkende markt immers volgens hen).

De verdeling van belasting over burgers en bedrijfsleven is volgens mij een thema dat nu speelt bij zowel rechts als links, maar meer belastingdruk voor het bedrijfsleven is niet een typisch rechts idee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
drooger schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Smaken kunnen ook verdwijnen.
Zelf verwacht ik dat de PvdA voor 2030 óf opgaat in een fusie, óf zo weinig stemmen krijgt dat het geen zetel bemachtigd.
Die noemde ik dus nog geeneens. Maar ik vind het verschil tussen Volt en D66 echt verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
backupdevice schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Woorden, zoals moeilijke keuzesa maken. Zoals opstappen nav de toeslagen affaire. MR heeft een keuze gemaakt , maar dan alleen naar zijn eigen daden gekeken en geen verantwoordelijkheid genomen over zijn positie als leider van dit geheel.

Heel die riedel van Rutte over weglopen en beslissingen nemen. Zum kotsen.

Wilders tja... idd heeft hij geen zin om te regeren.

Vind het moeilijk deze keer. Qua persoonlijke omstandigheden is een stem op de VVD aan te raden , maar qua gevoel niet.
Tsja, als je iemand al 10 jaar uitsluit van regeringsdeelname moet je niet klagen dat ie niet meeregeert. :P
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:08:
IK heb gisteren alle mogelijke stemwijzers ingevuld. Ik kom op kieskompas overall precies in het midden uit, terwijl mijn standpunten volgens mij wel stevig zijn. Op stemwijzer ben ik het met geen enkele partij minder dan 62% of meer dan 66% eens.

Eigenlijk wil ik gewoon op wetsvoorstellen stemmen in plaats van partijen.
Dan moet je sowieso niet bij D66 zijn, die hebben net hun paradepaardje begraven. :+ Was ook een intikker voor Wilders c.s., niks gehoord erover.

Overigens viel me wel op dat ook in de debatten nauwelijks over de afgelopen jaren ging buiten de toeslagenaffaire. Er was zoveel meer. Een beetje nadenken en de VVD kon zo op het hakblok. De dividendbelasting die nergens in het verkiezingsprogramma stond en ook geen binnenlandse voordelen kent (hij is al aftrekbaar) bijvoorbeeld. Terug van 130 naar 100. De immer voortslepende stikstofdiscussie. Die laatste is generiek overigens, want de partijen buitelen over elkaar om honderdduizenden huizen te bouwen, met de (door hunzelf ingevoerde) regelgeving van nu is dat gewoon onmogelijk. Ik heb geen enkele partij daar een realistisch antwoord op horen geven.

Ik heb mijn vrouw gemachtigd om te stemmen, dan gaat ie niet verloren. Zelf had ik geen idee.

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 17-03-2021 12:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Die noemde ik dus nog geeneens. Maar ik vind het verschil tussen Volt en D66 echt verwaarloosbaar.
Zoveel mensen zoveel smaken. Ik vindt de verschillen dus behoorlijk significant. D66 zou het nooit worden bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woestijn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb ooit ergens een uitleg gelezen waaruit bleek dat 1 stem nooit enig verschil kan maken in de uiteindelijke zetelverdeling, waardoor je als individu nooit invloed kon hebben op de uitslag, maar kan dat nu nergens meer terugvinden.

Het zal iets te maken gehad hebben met hoe de kiesdeler wordt afgerond, of wat er gebeurd bij een vrijwel gelijke stand tussen twee partijen voor een zetel.

Weet iemand van jullie wat hier nou precies de oorzaak van was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:08:
Eigenlijk wil ik gewoon op wetsvoorstellen stemmen in plaats van partijen.
Maar alleen die enkelen waar je echt persoonlijk om geeft neem ik aan? Die 95% andere wetten wil je neem ik aan gewoon af laten handelen door een vertegenwoordiger die ideologisch een beetje op jouw lijn zit. Ander ben je dagelijks aan het inlezen wat de voors en tegens zijn van elk wetsvoorstel..

Hoop dat er nu een stap wordt gezet in een minimaal regeerakkoord en meer vrije kwesties waar alle partijen en alle individuele kamerleden vrij op mogen stemmen ipv dat we straks met een in beton gegoten allesomvattend regeerakkoord zitten en ze oppositie er weer 4 jaar voor spek en bonen bij zit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Mijn mening: Een stem op links heeft meer kans om hetgeen jij wil te bereiken dan een stem op rechts.

Waarom? Rechts heeft grote moeite met invoeren hogere belasting in het topsegment. Links belast (volgens jou) te snel op lage vermogens. Een middenweg is ergens daar tussenin. Je komt bij die middenweg door rechts en links meer in balans te brengen dan het nu is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Thompson schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Het is denk ik echt te makkelijk gedacht dat als je die mega vermogens (persoon of bedrijf) zwaarder gaat belasten dat je er daadwerkelijk een flinke som geld van gaat krijgen. Dat wordt echt wel weer in allerlei constructies, al dan niet in het buitenland, tegengewerkt waardoor het amper echt zoden aan de dijk zet.
Juist daarom ben ik voor versterking van de EU.

De praktijk van de afgelopen 20 jaar leert dat grote bedrijven (en daarmee de oprichters, de UBO's van die miljarenden) zo enorm rijk zijn geworden omdat beddrijven in het high tech tijdperk beter schalen dan voorheen, maar ook omdat ze steeds minder belasting betalen.

We hebben nu een "halve eenheid", wel een open markt voor goederen en diensten en de mogelijkheid om overal BV's op te richten. Maar geen homogeniteit in de boekhuidprincipes en belastingen. Dus betalen de bedriijven (internationaal opererend en met een bepaalde schaalgrootte om de juridische kosten te kunnen rechtvaardigen --> grote bedrijven) nauwelijks meer belasting en de burger die een ton verdient betaalt zich blauw.

Mijn oplossing is de vlucht naar voren: niet terugdeinzen uit de EU, maar juist een stap verder met harmoniseren.

Wat denken de rechtse partijen:
* VVD: zweigt over het probleem en kiest in wetsvoorstellen en stemmingen structureel voor de "100 miljard" doelgroep boven de "1 miljoen" doelgroep;
* PVV en FvD: lijken het dossier niet te overzien en kiezen voor het populisme: uit de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
edie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:02:
[...]

'Probleem' is dat je hiermee nog steeds niet de extreme vermogens aanpakt. Ik bedacht mij laatst iets in de trant van een flat-tax met treden/schalen: +EUR 20.000 per trede, +15% belasting per trede. Begin op trede 0 met 0% belasting, max 75% belasting (belasting is natuurlijk over het bedrag in die trede, niet over alles). Niet te ingewikkeld maken natuurlijk ;)

Hierdoor is de 1e EUR 20.000 belasting vrij, over de 2e EUR 20.000 betaal je 15%, over de 3e EUR 20.000 betaal je 30%, etc.
Dat is dus geen flat-tax, maar een progressief belastingstelsel ;) Bij een flat-tax betaalt iedereen hetzelfde percentage over het volledige inkomen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
edie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:02:
[...]

Ik vind het een goed idee, maar... Inkomensongelijkheid in Nederland is niet zo groot. Vermogensongelijkheid wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G37MIVY4ZCLvtwRRZvibid7VFGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0mqcAaIFZjBEJwhMOGGs83PY.png?f=fotoalbum_large
Dit is in tien delen opgedeeld.

Als je dit nog preciezer opdeeld, zie je een nog scherpere verdeling. Er is gewoon een hele kleine groep die héél veel heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQZFoqzlmHqPXTx5LRR7sefFZwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OriC7nvF54KNMd5f3hoiOdmH.jpg?f=user_large

https://longreads.cbs.nl/...d-in-inkomen-en-vermogen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online

Ik moest even zoeken, maar de insteek van Volt is dat mensen met grotere vermogens meer en eerlijker worden belast, kleine vermogens worden niet zo genoemd, expleciet wordt het niet genoemd maar tussen de regels door lees ik dat ze dus eigenlijk willen wat jij wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Ik moest even zoeken, maar de insteek van Volt is dat mensen met grotere vermogens meer en eerlijker worden belast, kleine vermogens worden niet zo genoemd, expleciet wordt het niet genoemd maar tussen de regels door lees ik dat ze dus eigenlijk willen wat jij wil?
Staat er ook wat klein en groot is? En dan ook of bij die grote vermorgens overwaarde van huizen meegeteld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Staat er ook wat klein en groot is? En dan ook of bij die grote vermorgens overwaarde van huizen meegeteld worden?
Er staat: Vooral multinationals en mensen met grote vermogens moeten meer en eerlijker gaan bijdragen.
Verder op staat dat ze meer financiele gelijkheid willen

ah gevonden, wist dat het ergens stond:
"Vermogen gaan we zwaarder belasten door het fictief rendement in box 3 voor vermogen boven de 1 miljoen zwaarder te belasten." Daarnaast willen ze mensen die veel rendement op hun vermogen hebben (boven 1 miljoen ook belasting over het rendement laten betalen.

blad 40

(als je het zoekwoord verkeerd typt wordt het lastig zaken te vinden 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door klaw op 17-03-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 16:50
gws24 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:46:
[...]
edit: zie het op het nos liveblog al volgens mij, je hebt het over de briefstemmen. Maar goed, dan is die verdeling niet zo raar met al die oudjes :+
Inderdaad, de boomer generatie wil natuurlijk wel op de centen blijven zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
PWM schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:35:

Dat is sws iets van nu lijkt het.

Hetzelfde met huizen bouwen.

"Ja maar dit is een "stadsgezicht" dus daar mag niks gebouwd worden want het is al 300 jaar zo...."

Dat er een x miljoen mensen bijgekomen zijn die ergens moeten wonen lijkt men vervolgens niet te begrijpen....

En die mensen mogen ook stemmen.... :X

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Bijna.

Bij mij moet er naast "hoger belasten" ook iets wordt genoemd dat lager belast moet worden. Anders lopt de overheidsquote op en daar ben ik als klassieke liberaal geen fan van.

Ik zou graag zien: "grote vermogens zwaarder belasten, de weg naar kleine vermogens lichter belasten"

Die weg naar een vermogen van pakweg 5 ton tot 1 miljoen, dat is een redelijk hoog inkomen zodat je een eigen huis kunt financieren, je huis versneld kunt inlossen en nog wat sparen en beleggen. Ik denk dat inkomens van bruto genormaliseerd 40-80k wel wat lager belast zouden mogen worden om een grotere middenklasse qua vermogen te herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Tja in dat opzicht zijn de meeste mensen wel NIMBYs...

Vlees is slecht voor het milieu, maar ik wil in de zomer wel elke dag kunnen BBQen!
Groene stroom is belangrijk, maar geen windmolens in mijn zichtveld!
Migranten vind ik zielig, maar geen AZC in mijn stad!
Pensioenleeftijd mag omhoog, maar pas als ik met pension ben!
Etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Bijna.

Bij mij moet er naast "hoger belasten" ook iets wordt genoemd dat lager belast moet worden. Anders lopt de overheidsquote op en daar ben ik als klassieke liberaal geen fan van.

Ik zou graag zien: "grote vermogens zwaarder belasten, de weg naar kleine vermogens lichter belasten"

Die weg naar een vermogen van pakweg 5 ton tot 1 miljoen, dat is een redelijk hoog inkomen zodat je een eigen huis kunt financieren, je huis versneld kunt inlossen en nog wat sparen en beleggen. Ik denk dat inkomens van bruto genormaliseerd 40-80k wel wat lager belast zouden mogen worden om een grotere middenklasse qua vermogen te herstellen.
Heeft het huidige kabinet dat niet al gedaan? Die hebben het heffingsvrije vermogen verhoogd, ik kan niets vinden dat ze dit willen terugdraaien dus het zal zo blijven... maar er staat verder inderdaad niets over "lage vermogens"... dus die gaan wat Volt betreft geen verlaging krijgen...

[ Voor 3% gewijzigd door klaw op 17-03-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Heeft het huidige kabinet dat niet al gedaan? Die hebben het heffingsvrije vermogen verhoogd, ik kan niets vinden dat ze dit willen terugdraaien dus het zal zo blijven... maar er staat verder inderdaad niets over "lage vermogens"... dus die gaan wat Volt betreft geen verlaging krijgen...
Vermogen.

Maar de weg naar nieuw vermogen is inkomen, en de belastingdruk op inkomen is alleen maar gestegen. Het toptarief is voor de buhne wat verlaagd, maar kijk naar het hele plaatje. Heffingskortingen zijn verder afgebouwd, wie een goed inkomen heeft krijgt bijna geen AHK en AK meer. Aftrekposten tegen lager tarief. Zelfstandigenaftrek omlaag, MKB winstvrijstelling omlaag.

Mensen die reeds vermogen hebben, worden wat minder belast. Mensen die het moeten gaan opbouwen juist meer. Dat is beschermend voor de gevestigde orde en strijdig met mijn streven naar het democratiseren van vermogen.

[ Voor 12% gewijzigd door t_captain op 17-03-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
klaw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Heffingsvrij vermogen is verhoogd van ca 30.000 EUR naar 50.000 EUR. Met partner is dat dus 100.000 EUR. Ik vraag me af hoeveel % van de Nederlanders een vermogen boven de 100.000 EUR in box 3 heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Box 3 staat op Binance :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Nu online
t_captain schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Vermogen.

Maar de weg naar nieuw vermogen is inkomen, en de belastingdruk op inkomen is alleen maar gestegen. Het toptarief is voor de buhne wat verlaagd, maar kijk naar het hele plaatje. Heffingskortingen zijn verder afgebouwd, wie een goed inkomen heeft krijgt bijna geen AHK en AK meer. Aftrekposten tegen lager tarief. Zelfstandigenaftrek omlaag, MKB winstvrijstelling omlaag.

Mensen die reeds vermogen hebben, worden wat minder belast. Mensen die het moeten gaan opbouwen juist meer. Dat is beschermend voor de gevestigde orde en strijdig met mijn streven naar het democratiseren van vermogen.
Klopt als je dus op grote vermogens belasting verhoging wil hoef je in ieder geval niet op de VVD te stemmen. Lage vermogens tot 50.000 0f 100.000 voor samenwonenden zijn al onbelast. Komen we terug bij Volt die wil juist de hoge vermogens extra belasten 1 miljoen wordt specifiek genoemd als grens maar dat is toch een goed begin? Stem volt zou ik zeggen! :9

Pagina: 1 ... 18 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/