Ik vind het allemaal kanp lastig om een partij te kiezen. Een paar voorbeelden:Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:11:
[...]
Of nog beter, Stemgedrag. verkiezingsprogramma is ook slechts reclame en marketing.
* ik zie mijzelf als rechts, en sta qua standpunten niet heel ver van VVD af. Maar ik heb grote moeite met Rutte als voorman.
* nieuwe kerncentrale? Wat is dat nou weer voor vraag? Ik zou graag het antwoord geven "laat de energieproducent het zelf uitzoeken en met de provincie een milieuvergunning regelen". Maar die optie is er niet. Als je "voor" kiest ben je rechts, als je "tegen" kiest kom je in de hoek van GL/PvdD uit.
* ontwikkelingssamenwerking en asielzoekers. Je zou kunnen betogen dat je met meer ontwikkelingssamenwerking kunt zorgen voor meer welvaart, vrede en betere omstandigheden in de derde wereld, en daarmee indirect de asielstromen kunt beperken. Dat lijkt me een mooie uitkomst, want moeten vluchten is voor niemand prettig. Maar dan komt de stemwijzer. Voor extra ontwikkelingssamenwerking en voor beperken van asielzoekers? Dan ben je PVV en GL tegelijk
* beloning in de zorg verghogen? Voor. Hoe financieren? Door een harde rem te zetten op toelating van medische innovaties in het basispakket tenzij die bijdragen aan kostenbesparing Die optie heb je niet, je hebt alleen de linkse en rechtse optie binnnen het huidige kader (zorgkosten laten oplopen vs bezuinigen elders in de zorg)
* verbod op gezichtsbedekkende kleding afschaffen? Voor. Vrijheid, blijheid. Ik ben liberaal genoeg om Moslima's hun traditionele kleding te gunnen, zoals ik ieder ander ook gun op zich naar eigen inzicht te kleden. Met die stelling vind ik mijzelf terug in de hoek van doelgroepen-partijen Nida, Denk en linkse partijen zoals GL (terwijl ik het als liberale stelling zie)
De lijst gaat door en door.