Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
ik zit even op alie te kijken en kennelijk wordt alles met 21% belast, ook uit EU pakhuizen. Ik snap niet dat ergens een paar blokken terug waar ik had gelezen verkeerde gedeclareerde waardes nog steeds kan, maar hoe wil je minder btw betalen zonder dat de verkoper eerst zijn prijs moet gaan veranderen voor de btw meekrimpt?

stel je gaat nu iets minder kopen, maar wel duurdere producten. Allereerst speelt de angst mee dat pakketten kunnen verdwijnen, dat was voor mij al een reden tot aan 22 EUR te bestellen. Het product dat je wilt hebben kost 30 EUR, 6.30 tweemaal in de maand per jaar staat al gauw op 151.20 en ik ben bang dat het daar niet bij blijft. Belastingverhoging, extra kosten, hogere verzendkosten of alsnog invoeren van afhandelingskosten zijn zomaar mogelijk. Ik heb geen idee of het waar is dat men in België daar 15 EUR voor vraagt, maar als dat zo is dan kunnen ze hier over een poosje stellen dat men dit hier ook maar moet gaan aanhouden.

Voor mij houdt het hier echt mee op, tenzij ik iets zie dat ik dolgraag wil hebben. Vergelijk het met een bezoek aan Canada waar je nou ineens mag betalen voor een waiver. Het gaat me absoluut om het principe, al was het 1 EUR en was het tien jaar geldig, ik ga dan wel ergens anders mijn vakantiegeld uitgeven. Of juist helemaal niet. Ik zag gisteren tijdens een ommetje door een winkelstraat dat er vijftien euro gevraagd werd voor bretels die sprekend leken op die van Alie van 1 EUR. Dat is namelijk ook een gevaar dat de prijzen van veel goederen plaatselijk zullen stijgen.

Spijtig dat er toch zeer weinig tegenstand te vinden is, ook op de reddit forums waar ik vermeen veel Nederlanders actief zijn veel reacties in de trant van "zo lang ik maar geen afhandelingskosten hoef te betalen". Toen er twee jaar geleden iemand over begon waren er duidelijk veel meer mensen tegen dat voorstel. Belasting beneden de 22 euro per bestelling afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Jarwo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:07:
Ik heb geen idee of het waar is dat men in België daar 15 EUR voor vraagt, maar als dat zo is dan kunnen ze hier over een poosje stellen dat men dit hier ook maar moet gaan aanhouden.
Dat is gewoon zo. Je betaalt €15 inklaringskosten (en er komt daar nog eens 21% BTW over!) als de shop geen IOSS implementeert.

Afbeeldingslocatie: https://www.bpost.be/sites/default/files/Wall-E_Desktop_Tabel_NL.jpg

Source: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu

[ Voor 4% gewijzigd door azerty op 02-07-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
Ik vind ook dat als je btw moet betalen de post beter zijn best moet gaan doen. er word totaal geen prioriteit gegeven en zorg gedragen aan zendingen uit China. van de postbezorger kreeg ik zelfs te horen dat er in Rotterdam veel werd achtergehouden. ook worden pakketjes voor het gemak door de brievenbus kapot gepropt terwijl die daar niet eens doorpassen.

Ik ben in onderhandeling met een verkoper op Aliexpress over de btw. hij stelt voor de btw terug te betalen middels een dispute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:33:
Ik vind ook dat als je btw moet betalen de post beter zijn best moet gaan doen. er word totaal geen prioriteit gegeven en zorg gedragen aan zendingen uit China. van de postbezorger kreeg ik zelfs te horen dat er in Rotterdam veel werd achtergehouden. ook worden pakketjes voor het gemak door de brievenbus kapot gepropt terwijl die daar niet eens doorpassen.
Daar zou jij PostNL op aan moeten spreken en niet Ali.
Maak er foto's van en gooi die met #PostNL op Twitter of zo.
Ik ben in onderhandeling met een verkoper op Aliexpress over de btw. hij stelt voor de btw terug te betalen middels een dispute
Hoe kan je nu op 2 juli al een dispuut hebben over btw?
Sterker, realiseer ik mij nu, btw is een heffing waar Ali helemaal niet verantwoordelijk is als zij dat niet geint hebben. Dat is iets tussen jou en de Douane.

[ Voor 12% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Daar zou jij PostNL op aan moeten spreken en niet Ali.

De Post schuift het weer op Ali af..

[...]

Hoe kan je nu op 2 juli al een dispuut hebben over btw?
Voordat ik de koop sluit. als ik het dan ontvangen heb kan ik een dispute openen zodat hij de btw terug kan betalen. of hij zijn afspraak gaat nakomen is af te wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:40:
[...]

Voordat ik de koop sluit. als ik het dan ontvangen heb kan ik een dispute openen zodat hij de btw terug kan betalen. of hij zijn afspraak gaat nakomen is af te wachten...
Sorry, maar ik begrijp het nog steeds niet....... (gaat dat over iets <=€4,73?)
De Post schuift het weer op Ali af..
Dat is natuurlijk onzin. Als PostNL iets sloopt kan dat nooit afgeschoven worden op Ali. Niet door jou en ook niet dooe PostNL.

[ Voor 6% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Sorry, maar ik begrijp het nog steeds niet....... (gaat dat over iets <=€4,73?)

[...]

Dat is natuurlijk onzin. Als PostNL iets sloopt kan dat nooit afgeschoven worden op Ali.
Volgens mij begrijp jij niet veel van zulke zaken.. weet je wel hoe een dispute kan werken. verkopers kunnen je daarin gewoon elk bedrag wat je invult terug betalen .

en als de post iets sloopt of kwijtraakt moet je daarvoor wel verzekerd zijn . pakketjes van
Ali zijn dat niet dus zijn zij ook niet verantwoordelijk . de afzender is dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44

de Peer

under peer review

Ik vind ook dat als je btw moet betalen de post beter zijn best moet gaan doen.
Zeg je dat in de supermarkt ook? Ik verwacht wel betere service hoor, ik heb nota bene BTW betaald hoor!
De winkel/post hebben niets met BTW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Volgens mij begrijp jij niet veel van zulke zaken.. weet je wel hoe een dispute kan werken. verkopers kunnen je daarin gewoon elk bedrag wat je invult terug betalen .
Misschien is wel het probleem dat ik te veel weet van btw en dat ik daarom te moeilijk denk.

Wat ik weet is dat voor 1 juli btw niet het probleem was van Ali en daarom begrijp ik werkelijk niet hoe je op 2 juli al een discussie kan hebben met Ali (of een Ali verkoper) over btw.

edit
Of gaat dit over een vervanging van een product dat je voor 1 juli hebt ontvangen en waarvan de vervanging nu na 1 juli gaat aankomen? Waar je in dat geval terecht btw over zou moeten betalen.
/edit
en als de post iets sloopt of kwijtraakt moet je daarvoor wel verzekerd zijn . pakketjes van
Ali zijn dat niet dus zijn zij ook niet verantwoordelijk . de afzender is dat.
Je bedoelt dus te zeggen dat de weg van de minste weerstand is om dan maar 'een beschadigd' pakket te claimen bij de verkoper?

[ Voor 9% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:17

sjirafje

No inspirational quotes here

Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Misschien is wel het probleem dat ik te veel weet van btw en dat ik daarom te moeilijk denk.

Wat ik weet is dat voor 1 juli btw niet het probleem was van Ali en daarom begrijp ik werkelijk niet hoe je op 2 juli al een discussie kan hebben met Ali (of een Ali verkoper) over btw.

edit
Of gaat dit over een vervanging van een product dat je voor 1 juli hebt ontvangen en waarvan de vervanging nu na 1 juli gaat aankomen? Waar je in dat geval terecht btw over zou moeten betalen.
/edit

[...]

Je bedoelt dus te zeggen dat de weg van de minste weerstand is om dan maar 'een beschadigd' pakket te claimen bij de verkoper?
totaal offtopic, maar:
Jij hebt helemaal geen overeenkomst met postnl. De afzender heeft een overeenkomst met de partij waarmee hij het pakket heeft verzonden. Raakt het pakket beschadigd dan krijg je niets van postnl je kunt klagen tot je een ons weegt maar je hebt immers geen overeenkomst met postnl. Jij hebt een overeenkomst met de verkoper, die is er voor verantwoordelijk het product onbeschadigd bij jou af te leveren. Jij kunt dus de schade claimen bij de verkoper, die op zijn beurt de schade weer kan proberen te verhalen op de vervoerder.
Wel of niet betalen van BTW heeft hier werkelijk niets mee te maken.

enigszins ontopic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX3Rv4XpDM_dpb9pgog52ThTA1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOYiWcSCWRtMjg8pfioe6CAp.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ook maar eens een bestelling geplaatst om te kijken hoe die door de douane komt.

[ Voor 18% gewijzigd door sjirafje op 02-07-2021 13:10 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
@sjirafje dat verhaal over de btw gaat over de laatste zin in de oorsprokelijke post van drestar

Maar ik denk dat ik het begin te begrijpen:
Ik vermoed dat drestar iets heeft besteld. Daar, bij invoer, btw over heeft moeten betalen en dat pakket is kapot gegaan doordat PostNL het door zijn bus heeft gepropt.
Nu wil hij dus dat het pakket + de betaalde btw wordt vergoed door de verkoper.

Is dat correct @drestar ?

[ Voor 18% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

@Vette73 Excuus, verkeerde post gequote

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje81
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik zie dat ali de btw berekent over het totaalbedrag, dus ook over de verzendkosten. Klopt dat wel eigenlijk? Hoort het niet alleen over de waarde van het product te zijn, en niet over de verzendkosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
draadje81 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:22:
Ik zie dat ali de btw berekent over het totaalbedrag, dus ook over de verzendkosten. Klopt dat wel eigenlijk? Hoort het niet alleen over de waarde van het product te zijn, en niet over de verzendkosten?
Ja, dat is hoe het hoort. Zie site Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:47
https://www.zjadvies.nl/2...erzendkosten-wel-of-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De rekenvoorbeelden van de douane zijn inmiddels ook aangepast: https://www.belastingdien...edrijven/rekenvoorbeelden. Al staat in de tekst nog wel deze onjuiste zin: "U moet btw betalen omdat de waarde van de handtas € 22 of meer is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:11:
@sjirafje dat verhaal over de btw gaat over de laatste zin in de oorsprokelijke post van drestar

[...]

Ik vermoed dat drestar iets heeft besteld. Daar, bij invoer, btw over heeft moeten betalen en dat pakket is kapot gegaan doordat PostNL het door zijn bus heeft gepropt.

Hahahaha! laat maar zitten joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
macron0 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Ik kan nu zonder zorgen tot 149 euro (inclusief shipping) gaan bestellen. Dat geeft ineens heel veel meer opties.
Exclusief shipping zelfs. Nog iets beter dus... Zolang de waarde van het artikel niet boven € 150 uitkomt, zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:11:

[...]

Ik vermoed dat hij de btw terug probeert te krijgen van een bestelling die vanuit een Europees magazijn wordt verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
@TexMex Tja, als hij het erbij laat zitten zullen we het nooit weten......
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:38:
Hahahaha! laat maar zitten joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:43
elinx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:27:
Mijn bestelling van 23 april ligt al sinds 9 juni te wachten bij "Clearing customs .......handover to PostNL"
......
Ben benieuwd of het pakketje nog komt en zo ja of de BTW+inklaring ervan alsnog doorberekend wordt.
...
Update
Mijn pakketje werd vandaag bezorgd zonder kosten, maar wel met een opvallend geel stickertje dat het pakket NIET aan de EU eisen voldoet als vastgelegd in art 28 en 29

Er was dus een vermoeden dat de waarde niet klopte en ik had waarschijnlijk daarover bericht moeten krijgen en de waarde moeten verantwoorden voor eventuele BTW afdracht.
Iets wat niet is gebeurd, maar misschien wel de hoofdreden is dat het pakket langer is blijven liggen.

FYI: De waarde was trouwens wel juist op het etiket vermeld, maar de artikelen waren wel wat zwaar
Ik had daarom geen enkel probleem gehad om dit te verantwoorden als dit de levering versneld had.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 02-07-2021 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
elinx schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:12:
[...]
Update
Mijn pakketje werd vandaag bezorgd zonder kosten, maar wel met een opvallend geel stickertje dat het pakket NIET aan de EU eisen voldoet als vastgelegd in art 28 en 29

Er was dus een vermoeden dat de waarde niet klopte en ik had waarschijnlijk daarover bericht moeten krijgen en de waarde moeten verantwoorden voor eventuele BTW afdracht.
Iets wat niet is gebeurd, maar misschien wel de hoofdreden is dat het pakket langer is blijven liggen.

FYI: De waarde was trouwens wel juist op het etiket vermeld, maar de artikelen waren wel wat zwaar
Ik had daarom geen enkel probleem gehad om dit te verantwoorden als dit de levering versneld had.
Die sticker is erop geplakt door de verzender en zou een teken voor PostNL moeten zijn dat het pakketje nog ingeklaard moet worden.
Het is verstuurd uit een EU warehouse waarbij er nog geen btw over is betaald.
Wanneer de waarde <€22 is en het pakketje al voor 1 juli door de douane is is er niets raars gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Voor de bepaling of je BTW plichtig bent wordt alleen naar de waarde van het product gekeken.
Zit dat boven een grens (vroeger €22 en €150), dan moet BTW betaald worden over de waarde PLUS verzendkosten.
Dit is bv de reden waarom ik (voor 1 juli) nooit zo happig was op "gratis" verzending als de waarde rond €22 of $25,- was.

PostNL stuurde je een brief om de waarde te verantwoorden, maar DHL ging daarmee heel ruimhartig om.
Waarde pakket volgens etiket, vervolgens telde ze daarbij de verzendkosten afhankelijk van gewicht (ca €25) en berekende pas daarna de BTW en deden er nog eens €17,- inklaring bovenop.
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:23:
Die sticker is erop geplakt door de verzender .....
...
Het klopt dat dergelijke stickers in een EU land voor het doorverzenden (zonder inklaring) werden geplakt.
Meestal betrof dit de opmerking dat in dit EU land nog geen BTW afdracht had plaatsgevonden, zodat dit kon gebeuren in het land van de ontvanger. (het niet plakken van dit soort stickers is imho de basis voor het bestaan van bepaalde EU warehouses)
Sinds 1 juli moet in het eerste EU land BTW worden afgedragen, dus nog vóór het doorzenden en zijn dergelijk stickers niet meer nodig.

Het stickertje waar ik naar verwijs zegt iets over de twijfel aan de waarde op het etiket en is dus iets anders.

Het pakket was door PostNL vanuit China direct naar Nederland verstuurd. (Dus geen YunExpress of Cainiao). Meestal is dit goed voor snelle ontvangst en betrouwbare tracking. Een EU tussenstation heb ik niet gezien (ook Luik niet)
Alles verliep vlotjes tot "clearing customs......" waar ik denk dat het pakket terzijde is geschoven in afwachting van een eventuele waardeverantwoording.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 02-07-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gepstra
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 23:26
elinx schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:46:

PostNL stuurde je een brief om de waarde te verantwoorden, maar DHL ging daarmee heel ruimhartig om.
Waarde pakket volgens etiket, vervolgens telde ze daarbij de verzendkosten afhankelijk van gewicht (ca €25) en berekende pas daarna de BTW en deden er nog eens €17,- inklaring bovenop.
Doen ze dit nog steeds? Deze praktijken heb ik een jaar of 5 geleden met succes bezwaar voor aangetekend bij DHL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Dit deden ze (korter dan 5 jaar geleden nog), maar of ze het nog steeds doen weet ik niet.
Volgens mij had je bezwaar alleen succes als je kon aantonen dat je verzendkosten had betaald.

[ Voor 35% gewijzigd door elinx op 02-07-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
elinx schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:46:
Het stickertje waar ik naar verwijs zegt iets over de twijfel aan de waarde op het etiket en is dus iets anders.
Art. 28 en 29 gaan over vrij verkeer van goederen binnen de EU: https://europadecentraal....rij-verkeer-van-goederen/
Artikelen die zich wel al binnen de EU bevinden, maar waarover nog geen btw en invoerrechten zijn afgedragen voldoen dus niet aan de EU eisen zoals vastgelegd in art. 28 en 29. Voor deze artikelen geldt dat 'vrij verkeer van goederen binnen de EU' dus niet.

Deze artikelen zijn herkenbaar (of zouden herkenbaar moeten zijn) aan de sticker waar jij over schrijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:58:
....
Artikelen die zich wel al binnen de EU bevinden, maar waarover nog geen btw en invoerrechten zijn afgedragen voldoen dus niet aan de EU eisen zoals vastgelegd in art. 28 en 29. Voor deze artikelen geldt dat 'vrij verkeer van goederen binnen de EU' dus niet......
Op de verzendsticker van het pakket was een (juiste) waarde vermeld van €8,-, dus ruimschoots onder €22,- die in mei 2021 nog als BTW grens van kracht was.
Het land van EU binnenkomst is (volgens de tracking van PostNL) Nederland.
Ik weet dan ook niet waar, wanneer en waarom de sticker erop is geplakt.
Alleen dat ik vermoed dat er twijfel aan de waarde was bij een klein relatief zwaar pakket.

Nietemin.
De reden van de update was om mijn twijfel, over de consequenties van bezorging van een pakket na 1 juli wat al sinds begin juni op inklaring lag te wachten, toe te lichten.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 02-07-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
TexMex schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Ik vermoed dat hij de btw terug probeert te krijgen van een bestelling die vanuit een Europees magazijn wordt verzonden.
Nog 1 keer dan.. ik wil iets kopen op Aliexpress als de verkoper mijn btw achteraf terug betaald. ik ben in onderhandeling met de verkoper en die heeft daar wel oren naar. de btw terug betaling kan dan via een dispute onder een te selecteren reden die er niet toe doet . ik heb vaker zo geld terug gekregen maar dan ging het bv om een krasje op een artikel. je vult dan een bedrag in en de verkoper gaat akkoord en dan betaald Ali je geld terug. zo wil ik dat dan ook doen met de btw. je vult het bedrag aan btw in wat je bij je bestelling betaald hebt en de verkoper gaat akkoord en je krijgt het dan terug. hiervoor moet je natuurlijk eerst de bestelling incl btw betalen. zodra je de bestelling ontvangen hebt open je daarvoor een dispute in samenspraak met de verkoper die vervolgens akkoord gaat voor de terugbetaling en het dispute daarna sluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Nog 1 keer dan.. ik wil iets kopen op Aliexpress als de verkoper mijn btw achteraf terug betaald. ik ben in onderhandeling met de verkoper en die heeft daar wel oren naar. de btw terug betaling kan dan via een dispute onder een te selecteren reden die er niet toe doet . ik heb vaker zo geld terug gekregen maar dan ging het bv om een krasje op een artikel. je vult dan een bedrag in en de verkoper gaat akkoord en dan betaald Ali je geld terug. zo wil ik dat dan ook doen met de btw. je vult het bedrag aan btw in wat je bij je bestelling betaald hebt en de verkoper gaat akkoord en je krijgt het dan terug. hiervoor moet je natuurlijk eerst de bestelling incl btw betalen. zodra je de bestelling ontvangen hebt open je daarvoor een dispute in samenspraak met de verkoper die vervolgens akkoord gaat voor de terugbetaling en het dispute daarna sluit.
Mmmmm..... Dat klinkt als fraude...... Waarom zou die verkoper daar aan meewerken? Hij moet die btw immers afdragen, dus jouw 'winst' is zijn verlies.

Ik ga jou nergens van beschuldigen, maar ik begin een patroon te zien:
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:41:
Wat ik mij nog afvraag. als een pakje verloren gaat met de post en dat gebeurd vaak met Aliexpress. hoe zit het dan met de betaalde btw???? en gaat de post ook meer zorg dragen voor bestellingen uit China
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:32:
Ik heb wel vaak dat mijn pakketjes kwijt raken .die zelfs volgens tracking zijn afgeleverd .ik krijg daar gelukkig wel altijd mijn geld van terug.
ook worden pakketjes voor het gemak door de brievenbus kapot gepropt terwijl die daar niet eens doorpassen.
ik heb vaker zo geld terug gekregen maar dan ging het bv om een krasje op een artikel. je vult dan een bedrag in en de verkoper gaat akkoord en dan betaald Ali je geld terug.
etc.

Vreemd toch dat ik op honderden pakketjes eigenlijk nooit dit soort problemen ondervind.

[ Voor 49% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
@drestar De BTW terugbetalen kan/mag helemaal niet. Wat de verkoper lijkt voor te stellen is dat hij jou gewoon achteraf 17% korting geeft waardoor je onder de streep netto (incl. BTW) de ex. BTW prijs betaalt. Kennelijk heb je een heel welwillende verkoper te pakken, want ik kan me niet voorstellen dat iedereen "zomaar" 17% korting gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Dan zal de verkoper de btw wel afdragen en mij korting geven aan wat ik aan btw heb betaald. dit lijkt mij geen fraude als beide partijen daarmee instemmen is het toch goed. ze zijn immers ook allang blij dat ze je iets kunnen verkopen. door de btw regeling zal er echt veel minder verkocht gaan worden en die verkopers zien die bui ook wel hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:48:
Dan zal de verkoper de btw wel afdragen en mij korting geven aan wat ik aan btw heb betaald. dit lijkt mij geen fraude als beide partijen daarmee instemmen is het toch goed. ze zijn immers ook allang blij dat ze je iets kunnen verkopen. door de btw regeling zal er echt veel minder verkocht gaan worden en die verkopers zien die bui ook wel hangen.
Waarom geeft hij die korting dan niet gewoon gelijk? Dat scheelt hem een dispuut achter zijn naam wat zijn reputatie bij Ali alleen maar schaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Waarom geeft hij die korting dan niet gewoon gelijk? Dat scheelt hem een dispuut achter zijn naam wat zijn reputatie bij Ali alleen maar schaadt.
Voor mij de veiligste manier want sommige verkopers stellen voor via Paypal terug te betalen en daar trap ik niet in. hoe moet hij anders de juiste korting geven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:58:
[...]

Voor mij de veiligste manier want sommige verkopers stellen voor via Paypal terug te betalen en daar trap ik niet in. hoe moet hij anders de juiste korting geven dan?
Als je het niet erg vindt ga ik mij daar niet in mengen want ik vertrouw dit echt helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32
Ik zat net te browsen op Aliexpress en ontdekte een “grensgevalletje”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbxDieATpaOPMs0YxgpXyAKCyFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjAJQlzGhoTjPo5TxHJHbXW9.jpg?f=fotoalbum_large

Item 1 is 150,93 euro. Dus boven de 150 euro grens waardoor Aliexpress eigenlijk geen BTW meer hoeft af te rekenen met de klant. De klant moet de BTW, invoerrechten en inklaringskosten etc. afrekenen bij de vervoerder. Toch heffen ze hier wel de BTW ……

Ik vraag me af of een dergelijk geval dan aankomt zonder inklaring en invoerrechten te betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q82xfiMvGTiJEo_DeenVyBZgtPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ik0yOQjMHV4rSRNJpZMCTTs3.jpg?f=fotoalbum_large

Item 2 is een paar euro duurder, 154,43 euro. Daar wordt wel afgezien van het heffen van de btw. Dus daar gaat het wel “goed”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Strikt genomen is de waarde van het artikel nog steeds >€150 (ondanks het feit dat je met die coupon onder de €150 uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Als je het niet erg vindt ga ik mij daar niet in mengen want ik vertrouw dit echt helemaal niet.
Ok ik ga het gewoon proberen. en mocht de verkoper afhaken dan open ik evengoed een dispute en upload een screenshot van het chatgesprek waarin hij belooft mij terug te betalen. dan kan Aliexpress Judgen. ik heb vaker op deze manier, op basis van verkopers beloften disputes gewonnen en mijn geld terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Ik vraag me af of ze nu ook strenger gaan worden voor de bestellingen van meer dan 150 EUR. Want in de praktijk werden deze de voorbije jaren toch ook nooit gecontroleerd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Ok ik ga het gewoon proberen. en mocht de verkoper afhaken dan open ik evengoed een dispute en upload een screenshot van het chatgesprek waarin hij belooft mij terug te betalen. dan kan Aliexpress Judgen. ik heb vaker op deze manier, op basis van verkopers beloften disputes gewonnen en mijn geld terug gekregen.
Ik wens je succes, maar zoals ik het nu zie ben jij een klant van Ali die ze eigenlijk niet zouden moeten willen hebben.
[...]

Ken jij het spreekwoord "Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten"?

[ Voor 24% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:10:
[...]

Ik wens je succes, maar zoals ik het nu zie ben jij een klant van Ali die ze eigenlijk niet zouden moeten willen hebben.
Mij wil je nergens als klant hebben .niemand zal dan ooit nog wat verdienen behalve ik zelf. ik ben niet voor niks rijk geworden.. groetjes van Dagobert Duck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
[...]

Duidelijk. Maar waarom zou je dit doen? Wat is de reden? Puur omdat je geen btw over je bestellingen bij AliExpress wenst te betalen? Of ben je het gewoon niet eens met de nieuwe regeling? Het komt enigszins cheap over, terwijl AliExpress sowieso al niet heel duur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Mij wil je nergens als klant hebben .niemand zal dan ooit nog wat verdienen behalve ik zelf. ik ben niet voor niks rijk geworden.. groetjes van Donald Duck
Je weet dat Dagobert de rijke is heh... |:(

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Overigens betwijfel ik of AliExpress in de EU inderdaad zoveel minder zal verkopen. Doordat klanten nu direct tijdens het bestellen de btw betalen, heb je juist veel meer zekerheid. Goedkope rommel is met 21% extra nog steeds goedkoop en dus prima betaalbaar. En vanaf 22 euro (tot 150 euro) ben je juist goedkoper uit dan voorheen en heb je niet meer met inklaringskosten te maken.

Alleen bestellen vanuit Europese magazijnen wordt minder aantrekkelijk, maar wellicht dat AliExpress die prijzen nog even moet finetunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
OmeJoyo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Je weet dat Dagobert de rijke is heh... |:(
Dagobert idd ja haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Jarwo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:07:
ik zit even op alie te kijken en kennelijk wordt alles met 21% belast, ook uit EU pakhuizen.....
Logisch als in die EU pakhuizen geen BTW afdracht plaatsvond voordat het artikel naar een ander EU land werd gezonden waar men in de veronderstelling was (net als jij) dat het een zending vanuit EU was.
Sinds 1 juli moet BTW afgedragen worden bij binnenkomst in EU, dus wordt er zeker BTW afgedragen in de door jou genoemde EU pakhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
TexMex schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Duidelijk. Maar waarom zou je dit doen? Wat is de reden?
Lees even terug wat ik van hem gequote heb en trek je eigen conclusie.
En hij is er nog trots op ook, onze anonieme keyboard ridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
TexMex schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Duidelijk. Maar waarom zou je dit doen? Wat is de reden? Puur omdat je geen btw over je bestellingen bij AliExpress wenst te betalen? Of ben je het gewoon niet eens met de nieuwe regeling? Het komt enigszins cheap over, terwijl AliExpress sowieso al niet heel duur is.
Ik ben het zeker niet eens met de nieuwe regeling. als het aan mij lag kocht niemand iets meer vanwege die btw zodat ze niks aan btw konden binnen halen. maar zoals jij al aangeeft denken veel mensen zoals jou. het is niet duur dus we blijven gewoon kopen terwijl de zakken van de verkeerde mensen gevuld worden. ik vind het allemaal pure uitzuigerij en misdadig. jarenlang word er niet om gemaald en ineens zien ze dat iedereen uit China gaat kopen en willen ze wel mee graaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:08:
Strikt genomen is de waarde van het artikel nog steeds >€150 (ondanks het feit dat je met die coupon onder de €150 uitkomt).
Dat was een goede hint. Als ik de coupon weghaal dan wordt er inderdaad geen BTW afgerekend :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Ik ben het zeker niet eens met de nieuwe regeling. als het aan mij lag kocht niemand iets meer vanwege die btw zodat ze niks aan btw konden binnen halen. maar zoals jij al aangeeft denken veel mensen zoals jou. het is niet duur dus we blijven gewoon kopen terwijl de zakken van de verkeerde mensen gevuld worden. ik vind het allemaal pure uitzuigerij en misdadig. jarenlang word er niet om gemaald en ineens zien ze dat iedereen uit China gaat kopen en willen ze wel mee graaien.
Begrijp ik nu goed dat je gewoon geen btw wilt betalen? Sta je dan ook in de supermarkt bij de kassa stampij te maken dat je korting wil omdat je geen btw wenst te betalen?
dcell schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Dat was een goede hint. Als ik de coupon weghaal dan wordt er inderdaad geen BTW afgerekend :+
Maar dan moet je btw + inklaringskosten betalen. Dan ben je toch duurder uit?

[ Voor 15% gewijzigd door sjirafje op 02-07-2021 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmck9ni
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08-2023
Let op fraude in berichten zie postnl website https://www.postnl.nl/kla...wat-is-phishing-smishing/of bel naar postnl als je twijfelt over echtheid.

Mijn pakket van ali was vannacht wel aangekomen in nederland, en half uur daarvoor kreeg ik bericht van PostNL van <noreply@notificatie.postnl.nl> (die gebruikt postnl ook)

Ga je naar button van betaal inklaringskosten zie je url wat begon met " efds.club/ "

Volgens postnl website is het dus nep.gebeld en werd ook bevestigd dat de mail nep is.

Bijna! ingetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
sjirafje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:37:

Maar dan moet je btw + inklaringskosten betalen. Dan ben je toch duurder uit?
Ja dat klopt maar ik was niet van plan om daadwerkelijk een aankoop te doen. Ik zat wat te spelen met de grenswaarde bedragen van 150 euro om te kijken hoe Aliexpress er mee om gaat.

Ik weet ook niet hoe de Douane met een dergelijk geval om zou gaan. Stel dat de coupon wordt toegepast dan komt het bedrag onder de 150 uit. Er wordt dan BTW afgerekend bij Aliexpress en ik verwacht dat er een IOSS nummer op het pakketje komt. Theoretisch zou die er dan doorheen moeten komen zonder inklaring want <150 euro en BTW is afgedragen.

De feitelijke waarde is echter nog steeds boven 150 euro. Zouden ze dan alsnog wat random controles op pakketjes met IOSS nummer gaan doen ? Stel dat deze er dan wordt uitgepikt, gaan ze dan inklaren en invoerrechten heffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Ik moet eerder denken aan die andere, met dat masker....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Ik heb wel vaak dat mijn pakketjes kwijt raken .die zelfs volgens tracking zijn afgeleverd .ik krijg daar gelukkig wel altijd mijn geld van terug.
Heb ik de afgelopen tijd ook een paar keer mee gemaakt. Als je bij postnl dan de tracking checkt met je eigen postcode werkt de tracking niet. Het wordt dus naar een andere postcode verzonden, compleet andere plaats in Nederland. Via dispute nog altijd mijn geld terug gekregen, maar ik bestel dan ook veel en meld het ook steeds netjes als ik iets ontvangen heb.

Ik schat ergens tussen de 2 en 5% op jaarbasis wat niet is aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dcell schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:47:
[...]
Ja dat klopt maar ik was niet van plan om daadwerkelijk een aankoop te doen. Ik zat wat te spelen met de grenswaarde bedragen van 150 euro om te kijken hoe Aliexpress er mee om gaat.

Ik weet ook niet hoe de Douane met een dergelijk geval om zou gaan. Stel dat de coupon wordt toegepast dan komt het bedrag onder de 150 uit. Er wordt dan BTW afgerekend bij Aliexpress en ik verwacht dat er een IOSS nummer op het pakketje komt. Theoretisch zou die er dan doorheen moeten komen zonder inklaring want <150 euro en BTW is afgedragen.

De feitelijke waarde is echter nog steeds boven 150 euro. Zouden ze dan alsnog wat random controles op pakketjes met IOSS nummer gaan doen ? Stel dat deze er dan wordt uitgepikt, gaan ze dan inklaren en invoerrechten heffen ?
Ze zullen op termijn wel meer random controles gaan doen, maar denk dat ze de eerste maanden de handen wel vol hebben aan de pakketjes zonder IOSS nummer.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
h4ns schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:01:

Ik schat ergens tussen de 2 en 5% op jaarbasis wat niet is aangekomen.
Dat gaat dan dus om pakketjes die binnen NL kwijtraken.
Dat percentage zou dus +/- gelijk moeten zijn aan het totale percentage van alle post die PostNL kwijtraakt.

Mijn eigen ervaring is dat het (ruim) <1% is.
Ik woon in een dorp, wellicht dat het in de stad anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Mwa, btw (of een variant daarop) is in de meeste landen de normaalste zaak van de wereld. Ook in China zelf betaalt men btw. (Dus bij een Chinees afleveradres zal AliExpress ook btw in rekening brengen.) Wel zijn er landen waarin de aangegeven verkoopprijs exclusief btw is. Die komt er dan pas aan de kassa bij.

Vanwege de enorme logistieke rompslomp waren zendingen van niet-EU naar EU vrijgesteld van btw bij een waarde lager dan 22 euro. Maar economisch gezien had die btw sowieso al berekend moeten worden. Net als bij zendingen met een waarde van meer dan 22 euro al de bedoeling was. Dat zendingen van 22-150 euro vaak alsnog zonder controle de douane doorkwamen, was mooi meegenomen. Maar dat geluk had je puur vanwege de enorme logistieke operatie. Niet omdat je er recht op had.

Het is niet zo dat je me deze nieuwe regeling een oor wordt aangenaaid. Er wordt simpelweg een oude maas in de wet rechtgezet, waar we heel lang van hebben kunnen profiteren. Daar is ongetwijfeld heel veel voor gelobbyd, vanwege de groei van het 'shoppen in China'. En of het voor Europese ondernemers uiteindelijk een positief effect heeft, is nog maar de vraag. Maar begrijpelijk is het wel en het moest er een keer van komen. Binnen de EU wordt er immers ook btw in rekening gebracht onder de 22 euro. De keuze is eigenlijk zo: óf btw voor alle aankopen ongeacht de herkomst, óf helemáál geen btw in rekening brengen. Het economische speelveld is in de EU nu in ieder geval weer een piepklein beetje gelijker geworden.

Maar zoals ik het interpreteer ben je het gewoon niet eens met het hele btw-systeem an sich, wáár die dan ook in rekening gebracht worden. Dat is uiteraard je goed recht. Maar dan zou je er eigenlijk ook binnen de EU alles aan moeten doen om een korting van 21/121=17,3% op al je aankopen te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
[...]

Je kan de order plaatsen maar de betaling annuleren, het komt dan in je lijst met orders te staan met een vermelding nog niet betaald / Pay now.

De seller kan het bedrag dan aanpassen, daarna voer je de betaling uit.

Heb dit zo wel eens gedaan bij een verkoper waar we tevens op een forum contact mee hadden, die gaf de forum members korting en stelde zelf voor het op die manier te doen.

Edit: of je kan om een coupon vragen..

Voorbeeld:
Discount Rate: 8%
Terms:
1. Only available in SIYI Official Aliexpress Store (Radios Datalink Videolink Store). *Due to license issue, the store name will be changed to "SIYI Official" in a couple of months.
2. The buyer owns an RCGroups ID and made at least one post in this FM30 thread.
Methods to get discount:
1. If you are familiar with Aliexpress rules, then start an order in the store but do not make payment. At the same time, please mark your RCGroups ID in your order or send the ID in store chat. Discount should be made in 24 hours by adjusting the order amount directly.
2. If you are new to Aliexpress, then send you ID to store chat and ask for an RCGroups coupon.

[ Voor 35% gewijzigd door h4ns op 02-07-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
dcell schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:47:
[...]

Als jou een verkoopprijs in rekening is gebracht die níet boven 150 euro ligt, zit je normaal gesproken goed. Het maakt niet uit of die prijs met coupons of andere kortingen tot stand is gekomen. Dan hoort het pakket inderdaad gewoon met een IOSS-nummer te komen en zou je geen invoerrechten hoeven te betalen. Uit je screenshots blijkt dat AliExpress dit inderdaad ook zo toepast (als de verkoopprijs door de coupon in je eerste screenshot inderdaad onder de 150 euro uitkomt). Waarschijnlijk zou je op de factuur wel een verkoopprijs zien die net onder de 150 euro ligt.

Sowieso is het verstandig om bij AliExpress in dollars te betalen. Teruggerekend naar euro's komt de prijs dan nog wat lager uit dan wanneer je direct in euro's betaalt. Zo schuiven je grensgevallen ook nog weer een klein stukje op. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door TexMex op 02-07-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Dat gaat dan dus om pakketjes die binnen NL kwijtraken.
Dat percentage zou dus +/- gelijk moeten zijn aan het totale percentage van alle post die PostNL kwijtraakt.

Mijn eigen ervaring is dat het (ruim) <1% is.
Ik woon in een dorp, wellicht dat het in de stad anders is.
Nee en Nee.

Het gaat dus over pakketten die ongetwijfeld een verkeerde postcode adres krijgen, dat kan fraude zijn van de seller (er zitten nog steeds genoeg onbetrouwbare op Ali) of er gaat iets fout bij her-adressering bijvoorbeeld in Luik.

Daarnaast gaat het ook wel eens fout voordat het in de EU aan komt, tevens zijn er soms pakketten die niet eens China uit geraken en daar zoek raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
nu nog eens gechat met Banggood - daar lijken ze niet van plan IOSS toe te passen, maar verwijzen ze naar hun 'tariff insurance' . Ik weet het toch zo niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 12-09 11:16
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:08:
Tenzij de coupon gezien kan worden als betaling is de prijs na kortingen de douane waarde. Deze coupon is overduidelijk korting en geen betaling dus de waarde is onder de 150. Een betaalde Ali gift card als coupon gebruiken bijvoorbeeld zou anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 02-07-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Matthis schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:31:
..Banggood - daar lijken ze niet van plan IOSS toe te passen, ....
In dat geval zal de toekomst uitwijzen of dit houdbaar is. Het hangt er natuurlijk vanaf om hoeveel klanten het gaat in Europa en hoezeer deze willen meegaan in de voorgestelde regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Maar uhh.. Een product boven de 150 euro, geen btw bij ali maar bij inklaring dus.. Maar als het uit EU verzonden wordt maakt 1 150 of 100k euro niet uit dus, altijd btw als de verkoper technisch gezien niet in de EU zit? Dus straks gaan de Chinezen deze spullen verkopen vanuit een EU warehouse in dat in de artikel beschrijving zetten maar tegen Ali zeggen 'shipping from China'. (Doen ze nu ook al bij bepaalde categorieen, of uit EU of via de trein naar tax free zone in Polen en dan weer verder) Ben benieuwd welke creativiteit we allemaal gaan zien.

[ Voor 11% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 02-07-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
nu nog eens gechat met Banggood - daar lijken ze niet van plan IOSS toe te passen, maar verwijzen ze naar hun 'tariff insurance' . Ik weet het toch zo niet.
Kan dus best zijn dat je daar toch nog steeds BTW vrij kan kopen, daar hadden ze in het verleden ook geen problemen mee. (en dan doel ik op producten tevens in de hogere prijsklassen - met Priority Direct / EU Direct Line / Railway Express)

De toekomst zal het uit wijzen. Ik heb er momenteel niets in bestelling staan maar koop er regelmatig RC spul.
Of ze nog steeds dezelfde truc uit kunnen halen weet ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door h4ns op 02-07-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durandal
  • Laatst online: 24-07 13:18
Ik zit nog met twee vragen
- kunnen bedrijven/eenmanszaken BTW terugvragen (bv voor onderdelen)?
- is er al ergens een lijst van shops die wel/niet IOSS toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Durandal schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:10:
- Indien het een aankoop voor zakelijk gebruik betreft wel ja.
- Ik denk dat het daar nog wat te vroeg voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Na verzending staat er nu een invoice/factuur button bij Ali in je order list, dus die kan je gewoon downloaden en in je boekhouding stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Wel... mijn eerste pakket waar nog geen BUB (*) over betaald is, is gisteren aangekomen in Luik:

Arrived At Destination Country/Region
【1】Arrive attransit country or district.
2021-07-02 11:31:37

【1】Liege-Linehaul Arrival
2021-07-01 23:54:00

Ben benieuwd hoe en wanneer ik nu bericht ga ontvangen?
Verwacht dat dat wel minimaal een weekje gaat duren voor ik het in huis heb.
Iemand anders al een dergelijk bericht van de PostNL inklaring ontvangen?

* Burger Uitzuig Belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zoals al eerder langsgekomen in dit topic kun je als ondernemer je VAT gegevens invoeren dan hoef je van alie geen BTW te betalen.
Zie je account, daar staat het (bij mij) iig in het rood aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Zoals al eerder langsgekomen in dit topic kun je als ondernemer je VAT gegevens invoeren dan hoef je van alie geen BTW te betalen.
Ik verwacht dat postNL dan alsnog BTW + inklaring van je wil vangen?

Ik koop voornamelijk voor eigen gebruik bij Ali dus ik ga mijn BTW nummer er niet in voeren.
Voor die enkele keren dat ik zakelijk koop verreken ik de BTW wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Kortingsbon?

En wow... Anderen die eerst je verhaal zo invullen, om daarna nog eens even keihard te oordelen en net niet letterlijk je van fraude te beschuldigen. .. 8)7 :N :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
h4ns schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:44:
[...]

Nee en Nee.

Het gaat dus over pakketten die ongetwijfeld een verkeerde postcode adres krijgen, dat kan fraude zijn van de seller (er zitten nog steeds genoeg onbetrouwbare op Ali) of er gaat iets fout bij her-adressering bijvoorbeeld in Luik.

Daarnaast gaat het ook wel eens fout voordat het in de EU aan komt, tevens zijn er soms pakketten die niet eens China uit geraken en daar zoek raken.
Ik heb eens goed in mijn Ali en Ebay historie zitten graven en ik kom op net geen 2% (mijn schatting van <1% was dus te laag)
Ik heb gisteren wat producten (waar ik in geintereseerd ben) zit zitten vergelijken op meerdere China sites (Banggood, DX, TomTom, GearBest etc.) en wat mij opviel was dat ze het of niet hadden, of minimaal een paar keer duurder waren dan Ali. Wat mij betreft hebben ze de concurentiestrijd met Ali al verloren, maar wellicht ligt dat aan de productgroepen waar ik naar kijk.
TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:39:
[...]

Tenzij de coupon gezien kan worden als betaling is de prijs na kortingen de douane waarde. Deze coupon is overduidelijk korting en geen betaling dus de waarde is onder de 150. Een betaalde Ali gift card als coupon gebruiken bijvoorbeeld zou anders zijn.
Je kan het op heel veel manieren uitleggen en ik ga ook mee in jouw uitleg.
Mijn ervaring echter is dat de Belastingdienst/Douane op een andere manier naar zaken kijkt dan wij en nogal eens, voor ons ongunstig, beslist. Het is dus, zoals de oorspronkelijke poster @dcell al schreef, een grensgevalletje.
Ondernemers mogen in principe altijd btw terugvragen, dus je zou de vraag anders moeten stellen. Bijv.: "Zijn er redenen waardoor ik betaalde btw op producten uit China niet zou mogen terugvragen?"

Als je zelf ondernemer bent, dan weet je dat er bepaalde eisen zijn aan (btw-)facturen. Als dus niet duidelijk te maken is wat het btw-bedrag is dat je hebt betaald, dan kan je de btw niet terugvragen.
Maar hieronder lees ik dat Ali ondertussen 'invoices' aanlevert, dus dat zou goed moeten gaan.
dragon2 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Als ik naar 'Mijn Aliexpress' ga, dan krijg ik een lijstje opties: My Orders, Manage Feedback, My Coupons, Ledencentrum,Recently Vieuwed Products, My Shipping Address, Cange Password en Manage Reports. Maar nergens in die menu's heb ik een optie voor mijn VAT gegevens. Waar zit dat dan?
Ik wil nog experimenteren met mijn I-OSS nummer (wat gewoon mijn btw-nummer is)
h4ns schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:51:
[...]

Als 'de VAT gegevens' waar @dragon2 naar verwijst o.a. het I-OSS nummer is, dan zou PostNL het pakket zonder verdere controle door moeten laten.
Het gebruik van een btw-nummer of I-OSS nummer is iets tussen mij en de Belastingdienst. Daarnaast doe ik maar 1 keer per kwartaal aangifte.
Maar dat wil ik graag een keer uitproberen.

Mijn I-OSS nummer in de extra adresregel bij 'My Shipping address' zetten werkt in ieder geval niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Vette73 op 03-07-2021 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vette73 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:31:
Als ik naar 'Mijn Aliexpress' ga, dan krijg ik een lijstje opties: My Orders, Manage Feedback, My Coupons, Ledencentrum,Recently Vieuwed Products, My Shipping Address, Cange Password en Manage Reports. Maar nergens in die menu's heb ik een optie voor mijn VAT gegevens. Waar zit dat dan?
In de app - > account tab:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewCLnXR4di2zKxiJmxA5eJYMW4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plrrIuvNCFfvQ1NJoswfI97M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Mmmm..... Dank.
Ik gebruik de app niet. Vreemd dat het via de website niet zo prominent getoont wordt.
Ik ga Ali wel eens vragen.

Dit is mijn 'ledencentrum':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h6GPmpWkAnTN9VEq4VpjSeobis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IOMtDLQhTAGTACd935NFDg6v.png?f=user_large

[ Voor 118% gewijzigd door Vette73 op 03-07-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Is een IOSS ook niet alleen zakelijk dan?
Zo ja, dan kan je de BTW bij de kwartaalaangifte terugvorderen, zo nee, dan kan je direct BTW voldoen op IOSS sites.
Gaat het dan alleen nog om de inklaringskosten bij niet-IOSS sites?

Overigens, als IOSS ook voor prive is en het is hetzelfde nummer als je BSN dan heeft de belastigdienst weer hetzelfde privacy probleem als ze net met eenmanszaken hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Waarom zou je? Je kan gewoon je btw nummer invoeren dan rekenen ze geen btw, dan valt er ook niks terug te vragen, net als EU intracommunautaire levering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
h4ns schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:51:
[...]

Ik koop voornamelijk voor eigen gebruik bij Ali dus ik ga mijn BTW nummer er niet in voeren.
Voor die enkele keren dat ik zakelijk koop verreken ik de BTW wel.
Nee ali klaart de zending voor je in, op jouw btw gegevens, intracommunautaire levering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Durandal schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:19:
Is een IOSS ook niet alleen zakelijk dan?
Zo ja, dan kan je de BTW bij de kwartaalaangifte terugvorderen, zo nee, dan kan je direct BTW voldoen op IOSS sites.
Gaat het dan alleen nog om de inklaringskosten bij niet-IOSS sites?

Overigens, als IOSS ook voor prive is en het is hetzelfde nummer als je BSN dan heeft de belastigdienst weer hetzelfde privacy probleem als ze net met eenmanszaken hebben opgelost.
Of het nummer alleen zakelijk is of niet heeft geen gevolgen voor het terug kunnen vragen van btw. Die btw is voldaan door jou voor jouw bedrijf, dat kan je dus terugvragen. (Er moet uiteraard wel netjes een btw factuur je administratie in, die mag ook op prive naam staan maar het moet dan wel duidelijk een levering zijn voor je bedrijf en geen lading luiers terwijl je een telefoon reparatie zaak hebt)

Maar, ja, ioss is enkel zakelijk en niet particulier.

Het is overigens de verkoper die zich registreerd niet de koper, ook niet een zakelijke koper. Die hebben gewoon een btw nummer.

Het gaat inderdaad om de inklaringskosten. Anders betaal je bij postnl dus 13 euro (die 13 is al incl bt toch?) plus 21 cent over iets van 1 euro incl verzend. Maar wel of geen ioss die 21 cent blijft 21 cent.

Gewoon dikke onzin allemaal dit, de politiek had gewoon die debiele inklaringskosten moeten aanpakken als ze die 22 euro naar 0 wilden, ene land in EU had ze niet, andere land rekent 13 euro per envelop. Maar in elk land ging het allemaal al electronisch automatisch en snel en alleen dat hoefte verbeterd te worden. Nog geautomatiseerder en electronisch en op een uniforme manier. (en ja dat hebben ze nu dan ook gedaan maar wel weer lekker omslachtig en nadeling voor de kleinere handelaar) Heel dat gedoe dat elke verkoper moet registreren en er een aparte boekhouding op moet nahouden etc heeft te veel nadelen tov van de voordelen. (dit heeft ook gevolgen voor EU bedrijven die leveren aan consumenten in andere EU landen trouwens, omdat de grensbedragen fors omlaag zijn gegaan moet je als middelgroot bedrijfje al snel voor meerdere landen apart boekhouden en aangiftes doen) Gewoon je zaakjes op orde hebben als EU in plaats van heel een netwerk optuigen om anderen hoofdpijn te geven. Prima de chinees maakt winst, maar het is toch echt de EU onderdaan die importeur is.

[ Voor 55% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 03-07-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Wat doet de overheid met geinde btw op goederen die retour zijn gegaan naar de (web)winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
*knip* Offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 03-07-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:03:
[...]

Waarom zou je? Je kan gewoon je btw nummer invoeren dan rekenen ze geen btw, dan valt er ook niks terug te vragen, net als EU intracommunautaire levering
Dat lijkt inderdaad zo te gaan. Ik kijk net bij LCSC en die hebben o.a. het volgende te melden over IOSS:
What will JLCPCB react to EU VAT reform?

1. JLCPCB will register IOSS VAT ID number and levy VAT for B2C customers’ orders with an intrinsic value not exceeding EUR 150 at check-out point.

2. JLCPCB will declare and pay VAT to EU tax authorities on a monthly basis.

3. From 1 July 2021, in order to verify whether it is a B2B or B2C order, B2B customers will be required to provide the VAT number when placing an order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Vette73 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:31:
[...]

Ik heb gisteren wat producten (waar ik in geintereseerd ben) zit zitten vergelijken op meerdere China sites (Banggood, DX, TomTom, GearBest etc.) en wat mij opviel was dat ze het of niet hadden, of minimaal een paar keer duurder waren dan Ali. Wat mij betreft hebben ze de concurentiestrijd met Ali al verloren, maar wellicht ligt dat aan de productgroepen waar ik naar kijk.
[...]

Banggood hangt inderdaad van de productgroep af, voor de RC modelbouw hobby (en met name FPV gerelateerd) is het al tijden een van de grootste spelers, hoewel er tegenwoordig op Ali ook steeds meer te vinden is.
Vergelijken is soms raadzaam, Banggood (en in het verleden Gearbest) was tot nu toe wel de aangewezen weg om producten in de hogere prijsklassen import vrij binnen te krijgen. Of dat nu nog steeds is blijft de vraag. Ik ben zelf het afgelopen jaar ook wel steeds meer bij Ai gaan bestellen.

Wat mij vandaag op valt is dat er een nieuwe melding staat bij de BG producten:

About European Union VAT:

Goods purchased from Banggood and delivered to the destination located in the European Union (EU) ,the sales price includes VAT and duties(if applicable),and you do not additional payment is required. For more information about these costs, please contact the tax and customs authorities in your country.

Ook lekker duidelijk weer :?
Als 'de VAT gegevens' waar @dragon2 naar verwijst o.a. het I-OSS nummer is, dan zou PostNL het pakket zonder verdere controle door moeten laten.
Het gebruik van een btw-nummer of I-OSS nummer is iets tussen mij en de Belastingdienst. Daarnaast doe ik maar 1 keer per kwartaal aangifte.
Maar dat wil ik graag een keer uitproberen.

Mijn I-OSS nummer in de extra adresregel bij 'My Shipping address' zetten werkt in ieder geval niet.
Ik heb geen idee hoe dit werkt, maar heb nog nooit mijn BTW nummer op een verzendlabel gezien. In de oude situatie (1 of 2 jaar geleden?) waar het nog het Sofi-nummer was bij eenmanszaak rechtsvorm was dat al helemaal een probleem i.v.m. privacy.

Ik kon het ook niet vinden waar het op Ali ingevoerd zou moeten worden als je dat al wil. Bij Amazon.de heb ik het wel maar daar krijg je bij een groot aantal producten ook weer de melding dat het niet geschikt is voor zakelijke aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
h4ns schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:33:
[...]

[...]

Banggood hangt inderdaad van de productgroep af, voor de RC modelbouw hobby (en met name FPV gerelateerd) is het al tijden een van de grootste spelers, hoewel er tegenwoordig op Ali ook steeds meer te vinden is.
Vergelijken is soms raadzaam, Banggood (en in het verleden Gearbest) was tot nu toe wel de aangewezen weg om producten in de hogere prijsklassen import vrij binnen te krijgen. Of dat nu nog steeds is blijft de vraag. Ik ben zelf het afgelopen jaar ook wel steeds meer bij Ai gaan bestellen.

Wat mij vandaag op valt is dat er een nieuwe melding staat bij de BG producten:

About European Union VAT:

Goods purchased from Banggood and delivered to the destination located in the European Union (EU) ,the sales price includes VAT and duties(if applicable),and you do not additional payment is required. For more information about these costs, please contact the tax and customs authorities in your country.

Ook lekker duidelijk weer :?

[...]

Ik heb geen idee hoe dit werkt, maar heb nog nooit mijn BTW nummer op een verzendlabel gezien. In de oude situatie (1 of 2 jaar geleden?) waar het nog het Sofi-nummer was bij eenmanszaak rechtsvorm was dat al helemaal een probleem i.v.m. privacy.

Ik kon het ook niet vinden waar het op Ali ingevoerd zou moeten worden als je dat al wil. Bij Amazon.de heb ik het wel maar daar krijg je bij een groot aantal producten ook weer de melding dat het niet geschikt is voor zakelijke aankopen.
Het ioss nummer is van de verkoper of een tussenpartij die dat voor de verkoper afhandelt. Dat is geen btw nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:32:
[...]

Het ioss nummer is van de verkoper of een tussenpartij die dat voor de verkoper afhandelt. Dat is geen btw nummer.
Behalve dan dat het aan mij toegekende I-OSS nummer precies gelijk is aan het btw-nummer dat ik al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Vette73 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Behalve dan dat het aan mij toegekende I-OSS nummer precies gelijk is aan het btw-nummer dat ik al had.
Voor leveringen maar andere EU lidstaten en vanaf de 10k per land via de Nederlandse fiscus laten afdragen? Tjah dan hoort dat indeed gewoon je btw nummer te zijn. Het btw nummer systeem is tenslotte overal in de EU al gelijkend. Maargoed, uniformiteit en 'leuker kunnen we het niet maken ook makkelijker of goedkoper niet'.

Als je het goed bekijkt is een ioss nummer inderdaad een btw nummer.

[ Voor 50% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 03-07-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:33:
[...]

Voor leveringen maar andere EU lidstaten en vanaf de 10k per land via de Nederlandse fiscus laten afdragen? Tjah dan hoort dat indeed gewoon je btw nummer te zijn. Het btw nummer systeem is tenslotte overal in de EU al gelijkend. Maargoed, uniformiteit en 'leuker kunnen we het niet maken ook makkelijker of goedkoper niet'.

Als je het goed bekijkt is een ioss nummer inderdaad een btw nummer.
Nee, voor leveringen van buiten de EU <€150 aan mij. Die mag ik dan zelf aangeven. Daarvoor is I-OSS.
De regels voor leveringen met of zonder btw binnen de EU ken ik. Hiervoor gebruik ik mijn btw-nummer.

[ Voor 3% gewijzigd door Vette73 op 03-07-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Vette73 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Dat is eigenlijk wel bijzonder als je bedenkt dat er ook nog 26 andere landen nummers uitgeven en ook aan entiteiten buiten de EU die geen BTW nummers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Durandal schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:06:
[...]

Dat is eigenlijk wel bijzonder als je bedenkt dat er ook nog 26 andere landen nummers uitgeven en ook aan entiteiten buiten de EU die geen BTW nummers hebben.
Dan is het juist niet bijzonder lijkt mij.
Het zou veel verwarrender zijn als btw-nummer NL12345B01 aan mij wordt uitgegeven en NL12345B01 als I-OSS-nummer aan een entiteit buiten de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Nee ik bedoel, welk nummer gaan ze dan aan een Chinese webshop geven? Die hebben nu geen BTW nr.

Ze zullen wel de landcode van het aanvraagland er voor laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Durandal schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:36:
Nee ik bedoel, welk nummer gaan ze dan aan een Chinese webshop geven? Die hebben nu geen BTW nr.

Ze zullen wel de landcode van het aanvraagland er voor laten staan.
Volgens mij mag een buiten de EU gevestigd bedrijf zelf kiezen in welk EU land ze zich registreren.
Het formaat van een btw/I-OSS nummer ligt vast, dus voor een bedrijf dat NL kiest om zich te registreren zal het iets worden als NLabcdefghiBxy

Als bijv. NLabcdefghiB99 niet aan NL-bedrijven wordt uitgegeven kunnen al 1 miljard bedrijven van buiten de EU zich in NL registreren.
Is een questie van een reeks prikken en voor dat doel registreren.
Nadat het eerste Ali I-OSS pakketje is aangekomen weten we het.

[ Voor 9% gewijzigd door Vette73 op 03-07-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 07:12
Het bedrijf mag inderdaad zelf kiezen in welk land ze aangifte willen doen. Ze mogen zich ook in meerdere landen aanmelden maar dat is niet nodig. Het land van aanmelding is den clearinghouse voor de overige EU landen voor wat betreft de afhandeling van de BTW voor die EU landen (lees: maakt de BTW over naar die landen). One stop shopping dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:14
Ik heb nu het volgende staan bij mijn pakketje: Pre-declaration of the item has been received by customs
Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Viel me trouwens op dat PostNL nog de oude informatie op hun website heeft staan: https://www.postnl.nl/en/...s/customs-clearance-fees/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 09:35

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

Ik heb net wat dingetjes bij Ali besteld.
Bij het afrekenen komt er naar mijn berekening 21% overheen.
Lijkt mij goed te gaan.
Schijnbaar kan ik nu dingen kopen van meer dan €22 zonder dat ik te maken krijg met die, in mijn ogen, belachelijke administratiekosten van €13.
Is opzich voor mij een win-win situatie!

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jandebehanger schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:17:
Lijkt mij goed te gaan.
Schijnbaar kan ik nu dingen kopen van meer dan €22 zonder dat ik te maken krijg met die, in mijn ogen, belachelijke administratiekosten van €13.
Als het inderdaad allemaal zo doorkomt, zou ik bijna zeggen dat het goedkoper wordt :+ Nu heb ik van alle pakketjes niet vaak die 13 euro gehad, maar over de jaren tikt dat wel bijzonder hard aan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
jandebehanger schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:17:
Lijkt mij goed te gaan.
Nou niet echt want met Aliexpress Standard Shipping kon je voorheen ook in 99.9% van de gevallen gewoon bestellen zonder import gezeur. Tenzij het heel groot en / of zwaar was.

Over het algemeen is alles gewoon 21% duurder geworden. En de prijzen waren de afgelopen jaren al gestegen, ook in China en dat gaat alleen maar erger worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Net eens de bedragen copy past gedaan van de afgelopen maanden bij Ali.

8 keer een order boven 22,- Euro die ik gewoon binnen gekregen heb zonder extra kosten.
Indien ik daar wel 8x 13,- inklaring en BTW over had betaald was ik nog steeds minder kwijt geweest.

€962,99 daadwerkelijk betaald en geen cent meer. nu ben ik hoe dan ook direct dik 200,- Euro meer kwijt voor hetzelfde.

€12,50
€15,94
€18,06
€14,47
€44,53 / €44,53
€13,66
€9,04
€7,25
€14,73
€1,44
€3,01
€40,03 / €40,03
€16,00
€4,70
€1,53
€3,35
€10,40
€8,00
€8,93
€14,48
€13,68
€6,07
€10,04
€136,59 / €136,59
€2,22
€11,47
€1,69
€2,77
€1,74
€1,96
€1,95
€18,76
€6,75
€3,10
€3,05
€4,61
€11,06
€5,59
€2,41
€3,20
€2,19
€2,83
€1,51
€24,11 / €24,11
€2,71
€2,52
€13,96
€3,81
€2,02
€82,11 / €82,11
€10,28
€2,82
€1,60
€1,49
€19,72
€3,90
€7,56
€26,90 / €26,90
€1,36
€3,02
€11,46
€2,42
€13,43
€29,13 / €29,13
€7,32
€10,78
€5,93
€19,65
€13,70
€2,65
€37,26
€17,57
€59,22 / €59,22
€1,36
€3,93

€962,99 / 442,62. (totaal)

BTW 202,23 / BTW 92,95 + 8x13 =104. = 196,95

€1.165,22

---------------------------------------------------------
Edit: ik zie nu dat ik het bedrag van €37,26 vergeten ben er uit te plukken in excel.
Maar doet er dus niet zo veel toe omdat immers orders boven de 22,- Euro gewoon probleemloos allemaal door kwamen. Bij orders splitsen en losse pakketjes bestellen.. keek ik eerder naar het feit of iets door de brievenbus zou kunnen passen dan dat het over 22,- Euro zat lol.

[ Voor 13% gewijzigd door h4ns op 05-07-2021 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Zelfde ervaring hier... Van al die 100-den pakjes is er misschien kleine handvol tegen gehouden... Alles wordt dus inderdaad gewoon 21% duurder.

En de prijzen zijn de laatste jaren inderdaad ook sterk aan het stijgen en nu zijn er ook nog veel waar een hoop verzendkosten bijgekomen zijn die er vroeger niet waren.

Ik schat dat Ali ondertussen dus in prijs verdubbeld is als je het gehele plaatje bekijkt t.o.v. enkele jaren geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
UglyDinosaur schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:59:
.....

Ik schat dat Ali ondertussen dus in prijs verdubbeld is als je het gehele plaatje bekijkt t.o.v. enkele jaren geleden.
Zou kunnen, zeker nu er tevens BTW berekend wordt over alle aankopen.
Maar feitelijk is dit mi helemaal niet interessant.
Het gaat erom dat het prijsverschil met eenzelfde NL of EU exemplaar groot genoeg is om nog steeds bij AliExpress te bestellen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

h4ns schreef op maandag 5 juli 2021 @ 00:21:
Net eens de bedragen copy past gedaan van de afgelopen maanden bij Ali.

8 keer een order boven 22,- Euro die ik gewoon binnen gekregen heb zonder extra kosten.
Indien ik daar wel 8x 13,- inklaring en BTW over had betaald was ik nog steeds minder kwijt geweest.

€962,99 daadwerkelijk betaald en geen cent meer. nu ben ik hoe dan ook direct dik 200,- Euro meer kwijt voor hetzelfde.
Dus wat is de conclusie? Als je belasting (21% BTW) betaalt ben je duurder uit dan wanneer je geen belasting betaalt? :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
fsfikke schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Dus wat is de conclusie? Als je belasting (21% BTW) betaalt ben je duurder uit dan wanneer je geen belasting betaalt? :+
Ja wel vreemde conclusie zo even uit de lucht gegrepen :+

Kern van de wet is dat vrijstelling voor kleine bedragen komt te vervallen, gezien China dit systeem jaren heeft gebruikt/misbruikt om pakketen die buiten die vrijstelling vallen alsnog in die vrijstelling te laten vallen door de waardes foutief op te geven. Dus dat alles nu onderhevig is aan BTW is het allemaal niet zo vreemd dat het "ineens" 21% duurder is.

Denk dat we met dit systeem bij Ali alsnog mazzel hebben dat die ronduit kansloze bijkomende "administratiekosten" (inklaringskosten) niet in rekening gebracht gaan worden als het allemaal goed gaat met het OSS systeem. Dit moet ik eerst zien voor ik weer veel ga bestellen.

DHL berekend helemaal geen inklaringskosten zeggen ze maar het lijkt alsof PostNL monopolie heeft op import. Onderzoekje waard lijkt me.

if (!coffee) {
Work = false; }

Pagina: 1 ... 10 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.