Via eBay een product gekocht uit Zwitserland. eBay vroeg mij om direct de 21% BTW te betalen. Ok, betaald via Paypal aan eBay Sarl, maar nu krijg ik een mail van PostNL dat ik inklaringskosten moet betalen. Euh.. Waar zit de fout? De verzender die de BTW niet aangegeven heeft? eBay die het niet afgedragen heeft? Ik heb dus aan eBay de prijs van het product + de verzendkosten en de 21% BTW betaald. Wat krijgt de verkoper dan? de prijs van het product? De prijs van het product met de verzendkosten of alles waarbij de verkoper de BTW had moeten aangeven en alvast betalen?
Van een product dat mij 84,40 gekost heeft, betaal ik 12,53 verzendkosten en wordt er 20,36 aan BTW over berekend. Ik heb in totaal 117,29 betaald aan eBay en nu krijg ik van PostNL nog eens de vraag of ik 31,79 (incl 6 euro afhandelingskosten) wil betalen over een bedrag van 122,81.
Dit klopt toch van geen kant? Nu zegt PostNL dat ik moet betalen en pas achteraf in bezwaar kan en dit staat er op hun website:
"Heb je al btw betaald aan de webshop?
Dan kun je voor aankopen met een waarde tot €150 de btw terugvragen aan de webshop of afzender. Als je tijdens je aankoop al btw betaalt, moet de afzender namelijk aan ons doorgeven dat je geen btw meer hoeft te betalen. Dat gaat niet altijd goed. Daarom gebeurt het weleens dat je inklaringskosten moet betalen terwijl je al btw hebt betaald. Is de waarde van je aankoop hoger dan € 150,-? Dan moet je misschien nog wel invoerrechten en afhandelingskosten betalen."
Ok dus ik moet BTW terugvragen aan .. de verkoper op eBay? Aan eBay (immers daar heb ik aan betaald (via Paypal))? Of kan ik gewoon in bezwaar bij PostNL en zien zij maar hoe zij die inklaringskosten gaan verhalen?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK