Nikey3 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:20:
[...]
Het is geen particuliere afzender, daardoor valt die niet onder de vrijstelling.
De geest van deze regeling is verjaardagskado's e.d. van familie en vrienden.
Tenminste dit is het stand up van PostNL, ik heb hetzelfde probleem gehad, maar ondanks dat ik dezelfde tekst heb aangehaald, heb ik geen gelijk gekregen.
Ik vrees dat je gelijk hebt
ik heb nog even de assistent bot erop los gelaten
U zegt:
btw over relatie geschenk
Douane zegt:
U wilt weten of u extra kosten betaalt als het gaat om een geschenk, begrijp ik dat goed?
U zegt:
ja
Douane zegt:
Ik wil graag samen met u kijken hoeveel u moet betalen. U gaf zojuist aan dat het om een geschenk ging. Is het een geschenk van een particulier?
U zegt:
nee
Douane zegt:
Gaat het om een product van buiten de EU?
U zegt:
ja
Douane zegt:
Wat was de waarde van uw geschenk (exclusief vervoerskosten) in euro's?
U zegt:
0,05
Douane zegt:
Kunt u aangeven om welk product het gaat of in welke categorie uw product valt?
U zegt:
Schoonheidsmiddelen en verzorgingsproducten
Douane zegt:
Voor uw bestelling van schoonheidsmiddelen en verzorgingsproducten betaalt u:
- 21% btw
- geen invoerrechten
- 'inklaringskosten' aan de bezorger van uw pakket
U betaalt bij ontvangst van uw pakket het totale bedrag aan bijkomende kosten aan de bezorger. Vraag uw pakketdienst naar de hoogte van de kosten. Zal ik u de contactgegevens geven van uw pakketdienst?
De 45 euro regel komt alleen naar voren als ik aangeef dat een particulier het verstuurd. Anders blijft ie volhouden dat er 21% over betaald moet worden, ook als ik waarde 0 in geef. Dus de pagina van PostNL is in dezelfde lijn.
Op de pagina van de belastingdienst komt niet goed naar voren dat de verzender particulier of zakelijk, uitmaakt om wel of niet in aanmerking te komen voor de vrijstelling. Doordat te beginnen met de vraag betaal je btw over een relatie geschenk suggereren ze dat deze pagina daar over gaat, maar dat staat er dus niet...
Ik heb met de doune gebeld maar die verwees me naar het h
andboek douane maar daar vind ik het niet in (sectie 24.00, 3 (gaat niet over BTW) of 11 (gaat over internationale betrekkingen, maar betwijfel of mijn wasbol daaronder valt). Wel lees ik daar over een vrijstelling tussen particulieren
Waardeloze site, ik zoek maar op omzetbelasting en geschenk, maar nog kom ik niet verder.
Heb ook de
europese richtlijn er eens op na geslagen, echter alleen expliciete melding van particulier naar particulier.
De enige ander mogelijkheid die ik nog zie is de
douanewaarde gelijk te stellen aan de transactiewaarde (=nul) maar geen idee of dat wat gaat opleveren
Enfin, ik heb betaald, ben wel benieuwd waar de waarde 0,05 euro vandaan komt...