Het aanbieden van een NL-website en een NL-betaalmiddel maakt je niet opeens een rechtspersoon in NL dat onder NL jurisdictie valt.
(en dat ze niet buiten de EU zouden opereren is natuurlijk gewoon niet waar)
Als Ali helemaal niets in de EU heeft dan wordt het lastig te handhaven maar die kans is klein. Gezien het volume wat ze hier weg zetten, hebben ze vast wel ergens een kantoor met wat marketing mensen. Ze hebben warehouses, ze laten vele containers binnen komen. De kans op een NL of IE postbusfirma is ook best groot. Kortom ze hebben vast wel iets in de EU om ze aan te pakken.
Daarom schreef ik eerder: "zolang niemand mij eenduidig kan laten zien dat Ali een in de EU geregistreerd bedrijf is blijf ik bij mijn stelling dat Ali opereert buiten de juristrictie van de EU en dat zij slechts op vrijwillige basis de EU regels (zeggen te) volgen."
Maar ook al zouden ze dat allemaal niet hebben, dan nog moeten ze voldoen aan de wetgeving hier. Denk je echt dat het zo simpel zou zijn door alleen maar een BV buiten de EU op te richten en dan alle wetten naast je neer te kunnen leggen?
Ali heeft niet 'alleen maar een BV buiten de EU opgericht om hier alle wetten naast zich neer te kunnen leggen'. Ali is gewoon een Chinees bedrijf dat daar ooit door een Chinees (geen EU-inwoner) is opgericht. Daarmee vallen ze onder Chinese jurisdictie en niet onder die van de EU.
Mistraller schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:48:
[...]
Die redenen zijn er helemaal niet want volgens mij worden regels voor zakelijke aangifte en btw inning door elkaar gehaald.
Als ondernemer doe je (mits je geen KOR regeling hebt getroffen natuurlijk) aangifte voor de BTW.
Bij aangiftes mag je, net zoals je aangifte inkomstenbelasting, afronden op de euro.
Dat staat hier inderdaad, zoals aangehaald; heel duidelijk.
https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden
Als dit werkelijk zou kloppen, dan zou ALI de eerste zijn om daar gebruik van te maken, om zodoende laagste prijs te kunnen behouden. Boekhoudkundig kan een bedrijf als ALI het wel schudden immers als ze voor miljoenen BTW innen en dit niet afdragen.
Kortom, ik geloof ook die hele stellingname van dat Duitse artikel niet. Maar goed, we gaan het zien.
Die discussie ga ik niet nog een keer voeren, wat ik er wel nog over wil zeggen is dat die 'afrond regel' alleen zou gelden bij aankopen bij bedrijven die niet meedoen met I-OSS.
Bij bedrijven die dat wel doen (zoals Ali vanaf 1 juli) is dit punt idd niet relevant.
De aankopen die @
azerty en ik hebben gedaan zijn geweest voor 1 juli, toen Ali nog geen btw inde, met de verwachting dat die pas na 1 juli de EU in zouden komen (bij mij is dat mislukt want mijn pakketje is de 26e al door de douane gegaan).
Tom-Z schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:55:
@
Mistraller Ik vermoed dat je, als je gebruik maakt van IOSS, je dat verplicht voor álle verkopen moet doen en er niet voor kan kiezen om bij dingen <€5 die te versturen zonder de BTW vooraf te betalen. Maar een webshop die alleen maar handelt in dingen van €5 zou er voor kunnen kiezen zich niet aan te melden voor IOSS en z'n pakjes "los" kunnen verzenden om zo deze vrijstelling nog te gebruiken.
Ik heb nog niets over die verplichting gelezen.
Zelf heb ik een I-OSS nummer en reken maar dat ik dat niet ga gebruiken bij aankopen <=€4,73
[
Voor 4% gewijzigd door
Vette73 op 01-07-2021 19:55
]