Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-06 14:02
Ik ben nog even mijn bestelling aan het bekijken wat ik de laatste maand allemaal gekocht heb. en dan zie je nu wat erbij komt aan belasting als je dat opnieuw zou willen kopen. echt niet normaal meer!!! dit scheelt honderden euro's!!! ik heb echt goede zaken gedaan. dus ik had het liever gehouden zoals het voor 1 juli was en ga zoveel geld in de toekomst niet uitgeven aan belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door drestar op 01-07-2021 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:27
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:15:
Ik ben nog even mijn bestelling aan het bekijken wat ik de laatste tijd allemaal gekocht heb. en dan zie je nu wat erbij komt aan belasting als je dat opnieuw zou willen kopen. echt niet normaal meer!!! dit scheelt honderden euro's!!! ik heb echt goede zaken gedaan. veel dingen ver boven de 22 euro en alles kwam er gewoon door met dank aan de verkopers op Aliexpress. dus ik had het liever gehouden zoals het voor 1 juli was en ga zoveel geld in de toekomst niet uitgeven aan belasting.
Jouw verhaal betekent dat deze EU maatregel dus de Europese webshop helpt,je gaat minder uit China importeren.
Overigens niet voor mij, ik bestel zelden zaken uit China die boven de 22 euro uitkwamen. 21% extra is een forse prijsverhoging echter ik verwacht dat het nog steeds goedkoper blijft dan lokaal bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drestar
glatuin schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:19:
[...]

Jouw verhaal betekent dat deze EU maatregel dus de Europese webshop helpt,je gaat minder uit China importeren.
Overigens niet voor mij, ik bestel zelden zaken uit China die boven de 22 euro uitkwamen. 21% extra is een forse prijsverhoging echter ik verwacht dat het nog steeds goedkoper blijft dan lokaal bestellen.
Ja maar ik ga het ook niet in Nederland of Europa kopen. alleen met hele hoge korting anders krijgen ze mijn geld hier ook niet.

overigens kleine dingetjes van een paar euro blijf ik wel gewoon op Aliexpress kopen maar geen spullen van meer dan 80 euro..

[ Voor 10% gewijzigd door drestar op 01-07-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mijn bestelling van 23 april ligt al sinds 9 juni te wachten bij "Clearing customs .......handover to PostNL"
eea betekent dat het mi al sinds 9 juni weliswaar in Nederland is, maar nog steeds niet is ingeklaard.
Iets wat helaas de laatste maanden niet ongewoon is.
Echter ondertussen nu 1 juli en zijn er wat zaken gewijzigd.

Ben benieuwd of het pakketje nog komt en zo ja of de BTW+inklaring ervan alsnog doorberekend wordt.
We wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

glatuin schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:19:
[...]

Uiteindelijk zorgt dit er alleen maar voor dat Europese webshops meer gaan importeren en voor hogere bedragen exact dezelfde producten doorverkopen, een gedateerd concept waar de EU aan vast wil blijven hangen. Het zou beter voor de EU in zijn geheel om naar de toekomst te kijken, en de markt meer gaat richten op informatie en technologie i.p.v. vasthangen op doorverkoop van wat uiteindelijk toch geproduceerd wordt in erbarmelijke omstandigheden.

Qua strategische impact kan ik vrijwel garanderen dat de productie binnen de EU hierdoor niet gaat toenemen. Dat zal alleen mogelijk zijn met geavanceerde automatisering en strategische planning van de infrastructuur - een visie die de Europese Comissie mist omdat deze een sterke bias heeft naar alfa- en gamma-gedachten met een tunnelvisie naar klassieke marktcontrole in een digitale samenleving.

Dit gaat enkel voor opnieuw een vergroting van de marktinefficiëntie zorgen, omdat veel van deze lokale webshops of diensten van de marktgiganten niet hoeven te bestaan als mensen gewoon direct hun producten kunnen inkopen. Arbeidsplekken die eigenlijk gesubsidieerd worden op deze inefficiëntiemarge gecreëerd door artificiële heffingen, die doorgerekend gaan worden aan de consument. De rekening komt juist voor de doorsnee mensen die direct van de fabrikant kochten en die veelal niet heel riant leven, vooral ten gunste voor bijv. Amazon of Coolblue waar de kleine mom-and-pop shop toch nauwelijks mee kan concurreren.

[ Voor 5% gewijzigd door Fox op 01-07-2021 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Als ik iets bij Aliexpress uit Polen of Spanje wil bestellen komt daar ook nog eens 21% btw bij zag ik . dit klopt toch niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:05:
...voor 00.00 op de knop koop nu bij Aliexpress en toen werd er nog geen btw berekend. en 1 minuut na 00.00 wel . .....
Alles is weliswaar duurder, echter is mij niet duidelijk dat dit de BTW afdracht betreft. Iets wat ik toch wel vooraf zou willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
elinx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:44:
[...]
Alles is weliswaar duurder, echter is mij niet duidelijk dat dit de BTW afdracht betreft. Iets wat ik toch wel vooraf zou willen weten.
Het is niet normaal. ik heb een heleboel in mijn winkelwagen staan bij verschillende verkopers waar ik Polen. Frankrijk ,Italie en Spanje heb geselecteerd. bij koop nu word daar gewoon nog eens 21% extra belasting bijgeteld. ik dacht als je iets besteld binnen de EU je niet nog eens 21% extra moest betalen??? de prijzen zijn sowieso al duurder dan vanuit China.

kan iemand uitleggen waarom er ook binnen de EU nog eens belasting op komt. want dit kan toch niet kloppen?

Verzending: € 0,28
via Seller's Shipping Method - ES
Geschatte levering op 03 aug
Bericht achterlaten
1

Subtotaal
€ 18,61
Verzending
€ 0,28
VAT
€ 3,96
Winkelbonnen
Totaal
€ 22,85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
elinx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:44:
[...]
Staat uitgelegd als je op het vraagtekentje drukt achter VAT/BTW.

@drestar Staat volgens mij ook uitgelegd als je op het vraagtekentje drukt. Wanneer het vanuit Europa wordt verzonden maar de verkoper is gevestigd buiten de EU.
Daarnaast is het toch normaal om BTW te betalen? Waarschijnlijk hadden we daarvoor geluk dat we geen BTW betaalden voor spullen die vanuit de EU werden verzonden.

[ Voor 34% gewijzigd door Jimster op 01-07-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:49:
[...]

Het is niet normaal. ik heb een heleboel in mijn winkelwagen staan bij verschillende verkopers waar ik Polen. Frankrijk ,Italie en Spanje heb geselecteerd. bij koop nu word daar gewoon nog eens 21% extra belasting bijgeteld. ik dacht als je iets besteld binnen de EU je niet nog eens 21% extra moest betalen??? de prijzen zijn sowieso al duurder dan vanuit China.

kan iemand uitleggen waarom er ook binnen de EU nog eens belasting op komt. want dit kan toch niet kloppen?

Verzending: € 0,28
via Seller's Shipping Method - ES
Geschatte levering op 03 aug
Bericht achterlaten
1

Subtotaal
€ 18,61
Verzending
€ 0,28
VAT
€ 3,96
Winkelbonnen
Totaal
€ 22,85
Ik vermoed dat er het eea nog niet helemaal goed gaat bij Aliexpress . Ik had als test een SSD uit Spanje in m'n winkelmand gedaan, daar werd geen BTW berekend. Bij andere producten daarentegen wel(Polen/Frankrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Jimster schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:51:
[...]

@drestar Staat volgens mij ook uitgelegd als je op het vraagtekentje drukt. Wanneer het vanuit Europa wordt verzonden maar de verkoper is gevestigd buiten de EU.
Ok maar het word dan toch bv vanuit Polen dus binnen de EU verzonden, dus ik neem aan dat er dan al belasting over betaald is? want de Polen prijzen zijn 21% hoger als de China prijzen als je bij dezelfde verkoper het product kiest vanuit China of Polen .dus als je dan nog eens belasting erover moet betalen dan is dat toch al 2 keer? beetje vreemde gang van zaken .dan kunnen ze die EU warenhuizen ook wel opdoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
[...]

....
Er staat nergens Vat/Btw bij, vandaar mijn opmerking.
Alleen prijs en verzendkosten.

De vraag is daarom wanneer dit in beeld komt.
Als dit pas na het bestellen is heb ik weinig meer aan die informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 11:00
[...]

Daarnaast is het toch normaal om BTW te betalen? Waarschijnlijk hadden we daarvoor geluk dat we geen BTW betaalden voor spullen die vanuit de EU werden verzonden.
Dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde nog is van die EU warehouses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
[...]

Die btw zat er toch altijd al bij in vanuit de EU verzonden. die prijzen zijn normaal gezien altijd al hoger als vanuit China..

[ Voor 18% gewijzigd door drestar op 01-07-2021 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
elinx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:00:
[...]

Er staat nergens Vat/Btw bij, vandaar mijn opmerking.
Alleen prijs en verzendkosten.

De vraag is daarom wanneer dit in beeld komt.
Als dit pas na het bestellen is heb ik weinig meer aan die informatie.
In het scherm voordat je gaat betalen

Edit: er staat Tax. Of Belasting als de app in het Nederlands ingesteld staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2hZikkaRjVPL6OgVPlbcjf7MUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hTsrKvn4CknRIDtHW7dCfBS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jimster op 01-07-2021 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:56:
[....dus als je dan nog eens belasting erover moet betalen dan is dat toch al 2 keer? beetje vreemde gang van zaken .dan kunnen ze die EU warenhuizen ook wel opdoeken..
Ik vermoed dat niet in alle EU warehouses de controle op Vat/Btw zo nauwkeurig verliep. Ook ik heb wel eens een gele sticker op mijn pakketje gehad. (waarschuwing dat er geen BTW is afgedragen).
Nu wordt in het EU land van binnenkomst de BTW verrekend, dus verloopt eea meer volgens de regels.
Jimster schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:04:
....
In het scherm voordat je gaat betalen....
Duidelijk, dus inderdaad na het bestellen.
Bedankt

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 01-07-2021 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
elinx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:05:

[...]
Bedankt
Het komt zo wel als een verrassing bij het afrekenen. AliExpress voldoet zo niet aan de wet. Aangezien ze zich richten op consumenten, zouden ze alle prijzen inclusief BTW moeten tonen.
Ik weet alleen niet of dat een NL wet is of Europese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 23:52

M2M

medicijnman

Ben ik verplicht om de kosten die de vervoerder rekent te betalen als ik het pakket weiger?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
Jimster schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:11:
....
Deel van het probleem is dat per land een ander btw tarief geldt, dus zonder inloggen is eea moeilijk door Ali te berekenen. Echter na inloggen is het land waarnaar toe verzonden wordt bekend, dus zou meteen de belasting zichtbaar kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
elinx schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:05:
[...]
Ik vermoed dat niet in alle EU warehouses de controle op Vat/Btw zo nauwkeurig verliep. Ook ik heb wel eens een gele sticker op mijn pakketje gehad. (waarschuwing dat er geen BTW is afgedragen).
Nu wordt in het EU land van binnenkomst de BTW verrekend, dus verloopt eea meer volgens de regels.

[...]
Bedankt
De prijzen waren sowieso wel al hoger en neem aan vanwege dat er toch btw op betaald is om het in een EU warehouse te krijgen. Mijn enigste hoop was nog om vanuit de EU te bestellen via Aliexpress maar als dat dan nog eens 2 keer duurder word met extra belasting gaat volgens mij niemand vanuit daar meer bestellen en hebben ze ook niks meer aan de EU warenhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 00:56:
[...]

Ik vermoed dat er het eea nog niet helemaal goed gaat bij Aliexpress . Ik had als test een SSD uit Spanje in m'n winkelmand gedaan, daar werd geen BTW berekend. Bij andere producten daarentegen wel(Polen/Frankrijk)
Zit die SSD toevallig boven de 150,- Euro ?

Da's iets waar je nu wel op moet letten, bij een bestelling boven de 150 verdwijnt de BTW vermelding nu, maar reken maar dat je dan bij invoer flink bij moet betalen indien de verkoper buiten de EU is gevestigd. Ik denk tevens dat er nu niet veel pakketjes meer door "slippen" zoals in het verleden. Ik heb het afgelopen jaar constant boven de 22,- Euro besteld en nooit bij moeten betalen bij Ali Standard Shipping. Dat is nu dus wel afgelopen, tot 150,- dus sowieso 21% er boven op, en boven 150,- ook extra invoer rechten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
mad-dog schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:00:
[...]

Dan vraag ik me af wat de toegevoegde waarde nog is van die EU warehouses.
Snelheid van leveren? Het hoeft niet helemaal uit China te komen.
Jimster schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:11:
[...]

Het komt zo wel als een verrassing bij het afrekenen. AliExpress voldoet zo niet aan de wet. Aangezien ze zich richten op consumenten, zouden ze alle prijzen inclusief BTW moeten tonen.
Ali is geen EU bedrijf en hoeft dus ook niet te voldoen aan EU wetgeving.
M2M schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 01:15:
Ben ik verplicht om de kosten die de vervoerder rekent te betalen als ik het pakket weiger?
Nee. Dan zou je iemand behoorlijk kunnen naaien door allemaal goedkope rommel op zijn naam te bestellen.
h4ns schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 02:35:
[...]

Zit die SSD toevallig boven de 150,- Euro ?

Da's iets waar je nu wel op moet letten, bij een bestelling boven de 150 verdwijnt de BTW vermelding nu, maar reken maar dat je dan bij invoer flink bij moet betalen indien de verkoper buiten de EU is gevestigd. Ik denk tevens dat er nu niet veel pakketjes meer door "slippen" zoals in het verleden. Ik heb het afgelopen jaar constant boven de 22,- Euro besteld en nooit bij moeten betalen bij Ali Standard Shipping. Dat is nu dus wel afgelopen, tot 150,- dus sowieso 21% er boven op, en boven 150,- ook extra invoer rechten betalen.
Dat valt best mee hoor.
Invoerrechten zijn meestal maar ee paar procent (en niet zoals btw 21%)
Van veel producten kan je invoerrechten hier vinden: https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Snelheid van leveren? Het hoeft niet helemaal uit China te komen.

[...]

Ali is geen EU bedrijf en hoeft dus ook niet te voldoen aan EU wetgeving.

[...]

Nee. Dan zou je iemand behoorlijk kunnen naaien door allemaal goedkope rommel op zijn naam te bestellen.

[...]

Dat valt best mee hoor.
Invoerrechten zijn meestal maar ee paar procent (en niet zoals btw 21%)
Van veel producten kan je invoerrechten hier vinden: https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop
Ali richt zich (onder andere) op verkoop binnen de EU en moet daarmee zeer zeker wel aan de wetgeving van de EU voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 22:00
Nou de BTW staat er bij nu of niet. We kunnen weer bestellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 21:34
Belasting staat erbij, we kunnen ons winkelmandje naar de kassa duwen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZuuwqT5_QiJ87fWnlC2fV5DFsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KRC6pKITUVuiwwH6zpknMqNE.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 01-07-2021 09:07 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-06 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydwnwv6cLnTidIKd0bJeXEiA9Gk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLCkr7ohw8G8HIVyTzjwgQEb.jpg?f=fotoalbum_small

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik ben benieuwd hoe AliExpress BTW gaat rekenen over de 1 cent artikelen waarbij je de rest met coins betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Ik denk dat meer mensen waaronder ik vanaf nu eerder geneigd zijn voor hogere bedragen te bestellen. Geen onverwachte BTW en inklaring meer tot 150 euro ex BTW.

Overigens om weet wat % terug te pakken kan ik www.spaarwinkelen.nl aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik had gisteren nog een bestelling gedaan van 16 euro bij AliExpress..
Word verzonden vanuit Frankrijk, kan ik hier nog extra kosten van verwachten of geldt dat nou alleen voor pakketten buiten Europa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:43:
[...]

Ali richt zich (onder andere) op verkoop binnen de EU en moet daarmee zeer zeker wel aan de wetgeving van de EU voldoen.
Dat is wat de EU en o.a. consumentenorganisaties jou graag willen doen geloven, maar als ik, als Chinees in China, een website maak in o.a. het Nederlands waardoor Nederlanders ook bij mij komen shoppen heb ik niets te maken met de Nederlandse wet (of EU wet).
De NL wet (of EU wet) geldt niet op de plaats waar ik mij bevind en NL kan de NL wet (of EU wet) ook niet handhaven waar ik mij bevind (jurisdictie)

Shoppen in het buitenland (nu buiten de EU) is niets nieuws. Dat gebeurt al sinds jaar en dag en daarom is het ook zo dat diegene die invoert de btw en evt. invoerrechten moet betalen. Dat is namelijk iemand die valt binnen de jurisdictie en daar is op te handhaven.
De verkoper bevindt zich buiten de jurisdictie en kan in principe doen wat hij wil.

Dat hij er geen puinhoop van maakt is omdat hij graag tevreden klanten wil hebben, maar niet omdat hij aan NL- of EU-wetten wil of moet voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24

slaay

Natuurbeleven.com

038Robijno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:47:
Word verzonden vanuit Frankrijk, kan ik hier nog extra kosten van verwachten of geldt dat nou alleen voor pakketten buiten Europa?
In theorie heb je kans dat je alsnog BTW moet gaan betalen. Maar doordat het pakket uit Frankrijk komt zal het zonder problemen door de douane komen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:24

slaay

Natuurbeleven.com

Dit geldt dus ook voor bedrijven die via Amazon Marketplace verkopen toch?
Als de verkoper iets buiten of binnen de EU verzend en het BTW nummer van de verkoper (staat bij de informatie over de verkoper) is bijvoorbeeld uit Verenigd Koninkrijk of een Aziatisch land dan moet je die extra BTW afdragen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 18:30
@Vette73 het gaat om je richten op de EU. Het geven van productinformatie in het Nederlands, het aanbieden van betalingen via iDeal, en het integreren van bezorgstatus met PostNL laten zien dat het bedrijf zich ook richt op Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
sympa schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:12:
@Vette73 het gaat om je richten op de EU. Het geven van productinformatie in het Nederlands, het aanbieden van betalingen via iDeal, en het integreren van bezorgstatus met PostNL laten zien dat het bedrijf zich ook richt op Nederland.
Zoek eens de betekenis op van het woord 'jurisdictie'.

Ik kan wel willen dat jij je aan mijn regels houdt, maar als jij dat niet doet en je bevindt je ergens waar ik niets te vertellen heb, wat ga ik dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Daar bestaat dus een douane voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
sympa schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:18:
Daar bestaat dus een douane voor.
En wat doet die dan?
Die stuurt het pakketje terug of vernietigt het? Waardoor de consument (die misschien wel gewoon de btw en invooerrechten wil betalen) z'n spullen, waar hij al voor betaald heeft, niet ontvangt?

De douane is geen partij in een koopovereenkomst tussen twee partijen (en gaat ook niet over de condities op basis waarvan die twee partijen die koopovereenkomst hebben afgesloten).
De douane zorgt er slechts voor dat er geen 'verboden' goederen binnenkomen en dat de verschuldigde belastingen over de binnenkomende goederen betaald worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Vette73 op 01-07-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
Er wordt vanaf vandaag btw ingehouden.

Je ziet nu bij het afrekenen dat er btw wordt berekend.

Dus ik kan nu weer gerust bestellen.

[ Voor 19% gewijzigd door macron0 op 01-07-2021 10:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• glatuin
Even een check gedaan met Amazon in het VK. Daar is kopen nu ook ineens voordeliger geworden (geen 13 euro inklaringskosten meer). BTW van 21% netjes meegerekend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:12
Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Dat is wat de EU en o.a. consumentenorganisaties jou graag willen doen geloven, maar als ik, als Chinees in China, een website maak in o.a. het Nederlands waardoor Nederlanders ook bij mij komen shoppen heb ik niets te maken met de Nederlandse wet (of EU wet).
De NL wet (of EU wet) geldt niet op de plaats waar ik mij bevind en NL kan de NL wet (of EU wet) ook niet handhaven waar ik mij bevind (jurisdictie)
Wist je dat aliexpress zelf een webpagina heeft waarop ze haarfijn uitleggen dat Europees/Nederlands recht van toepassing is als je bij hen koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
glatuin schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:54:
Even een check gedaan met Amazon in het VK. Daar is kopen nu ook ineens voordeliger geworden (geen 13 euro inklaringskosten meer). BTW van 21% netjes meegerekend.
Nice goed te weten. Banggood heeft het zo te zien nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
pennywiser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Het worden interessante tijden. Degene die het niet op orde hebben gaan marktaandeel verliezen in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercury42
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2022
Eerste bestelling gedaan, btw stond er netjes bij. Ik kreeg ook nog een €2 coupon van AliExpress. Ze willen de klanten weer stimuleren om gewoon te bestellen bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
slaay schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:06:
[...]

In theorie heb je kans dat je alsnog BTW moet gaan betalen. Maar doordat het pakket uit Frankrijk komt zal het zonder problemen door de douane komen.
Bestellingen uit Frankrijk in binnen de EU verzonden en komen toch niet door de douane?
038Robijno schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:47:
Het is mij nog steeds een raadsel waarom je nog eens 21%btw moet betalen op bestellingen die vanuit een EU land worden verzonden waarvan de prijs al hoger is, dus aannemelijk de belasting al bij in zit. schijnbaar heeft niemand hier daar een antwoord op?

€ 18,43
Verzending: € 5,46
via Seller's Shipping Method - FR
Geschatte levering op 09 jul
Bericht achterlaten
1

Subtotaal
€ 18,43
Verzending
€ 5,46
VAT
€ 5,02
Winkelbonnen
Totaal
€ 28,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook bij betalingen in dollars (dat is altijd iets goedkoper dan betalen in euro's) met een Europees afleveradres, neemt AliExpress de btw netjes mee in het prijsoverzicht. Dus ook die optie blijft gelukkig bestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_mQauGhKIvdZg8jJ2R8BYE-DWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myHMylCWjBa6rqxWJ1VicbLy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door TexMex op 01-07-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:24

Coach4All

I'm a Coach 4 All

drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:09:
[...]

Bestellingen uit Frankrijk in binnen de EU verzonden en komen toch niet door de douane?

[...]

Het is mij nog steeds een raadsel waarom je nog eens 21%btw moet betalen op bestellingen die vanuit een EU land worden verzonden waarvan de prijs al hoger is, dus aannemelijk de belasting al bij in zit. schijnbaar heeft niemand hier daar een antwoord op?

€ 18,43
Verzending: € 5,46
via Seller's Shipping Method - FR
Geschatte levering op 09 jul
Bericht achterlaten
1

Subtotaal
€ 18,43
Verzending
€ 5,46
VAT
€ 5,02
Winkelbonnen
Totaal
€ 28,91
Hoezo aannemelijk dat de belasting er al in zit? Ik zou eerder denken aan opslag-kosten die duurder zijn binnen de EU..

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Coach4All schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Hoezo aannemelijk dat de belasting er al in zit? Ik zou eerder denken aan opslag-kosten die duurder zijn binnen de EU..
Dat word dan helemaal duur als er nog eens extra btw bij komt. er gaat dan toch niemand meer bestellen uit EU warenhuizen als de prijzen sowieso al hoger liggen dan vanuit China. overigens is de levertijd doorgaans ook langer vanuit EU warenhuizen. maar goed dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom er 21% btw word gerekend als het binnen Europa word verzonden. alles wat naar hier geimporteerd is heeft men wel degelijk belasting over moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Dat word dan helemaal duur als er nog eens extra btw bij komt. er gaat dan toch niemand meer bestellen uit EU warenhuizen als de prijzen sowieso al hoger liggen dan vanuit China. overigens is de levertijd doorgaans ook langer vanuit EU warenhuizen. maar goed dan heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom er 21% btw word gerekend als het binnen Europa word verzonden. alles wat naar hier geimporteerd is heeft men wel degelijk belasting over moeten betalen.
Op elke koop betaal je gewoon BTW, ook bij de supermarkt betaal je toch BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baasje1990
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 19:12
Dus als ik het goed begrijp, ga ik nog 4-7 euro per pakketje betalen, pakketjes die ik voor 1 juli heb besteld maar nog niet binnen heb gekregen?
Maar het is dus mogelijk om het pakket te annuleren?
Ik had namelijk voor 1 juli nog een aantal dingen besteld, waarde van 2-10 euro. Gaat zo een duur grapje worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
emnich schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Wel vreemd dat je dan nooit eerder BTW moest betalen vanuit een EU warenhuis verzonden voor spullen ver boven de 22 euro... en heb jij vast geen antwoord op..

[ Voor 5% gewijzigd door drestar op 01-07-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnoK1
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-12-2021
Situatie vanaf 1 juli 2021
De omzetdrempels per EU-land vervallen.

https://www.belastingdien...r-verandert-voor-de-btw-x

^ mogelijk dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:30:
Wel vreemd dat je dan nooit eerder BTW moest betalen vanuit een EU warenhuis verzonden voor spullen ver boven de 22 euro...
Ze trekken het strakker aan nu. Het kan best in een pakhuis "voor de douane" liggen daar in die opslag. Dat is heel gebruikelijk namelijk. De BTW moet je per land berekenen waar je naar toe verzendt. (En je gaat liever niet iets invoeren wat je nog niet hebt verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:50
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:09:
Het zou kunnen als die EU warenhuizen zogenaamde entrepots zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
sympa schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Ze trekken het strakker aan nu. Het kan best in een pakhuis "voor de douane" liggen daar in die opslag. Dat is heel gebruikelijk namelijk. De BTW moet je per land berekenen waar je naar toe verzendt. (En je gaat liever niet iets invoeren wat je nog niet hebt verkocht).
Dat is ook maar een gedachte . ik heb nu de verkopers zelf om uitleg gevraagd ,hopelijk krijg ik daar een goed antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Baasje1990 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:24:
Dus als ik het goed begrijp, ga ik nog 4-7 euro per pakketje betalen, pakketjes die ik voor 1 juli heb besteld maar nog niet binnen heb gekregen?
Maar het is dus mogelijk om het pakket te annuleren?
Ja, in principe moet je dat inderdaad betalen. Het hangt er van af of ze al door de douane zijn of niet.
Je kan het pakket weigeren, dan hoef je niet te betalen. Wel is het dan de vraag of je je geld voor de oorspronkelijke aankoop terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Tom-Z schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Wist je dat aliexpress zelf een webpagina heeft waarop ze haarfijn uitleggen dat Europees/Nederlands recht van toepassing is als je bij hen koopt?
Dat is mij bekend en dat is precies wat ik bedoelde met
Dat hij er geen puinhoop van maakt is omdat hij graag tevreden klanten wil hebben, maar niet omdat hij aan NL- of EU-wetten wil of moet voldoen.
Het feit dat Ali aangeeft rechten van consumenten te respecteren zoals vereist door de EU-wetgeving vertelt mij niet of ze dat doen om consumenten tevreden te houden of omdat ze werkelijk MOETEN voldoen aan die wetten.
Het feit dat de eerste arbritage in Hong Kong plaatsvindt doet mij vermoeden dat het vrijwillig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Het feit dat Ali aangeeft rechten van consumenten te respecteren zoals vereist door de EU-wetgeving vertelt mij niet of ze dat doen om consumenten tevreden te houden of omdat ze werkelijk MOETEN voldoen aan die wetten.
Het feit dat de eerste arbritage in Hong Kong plaatsvindt doet mij vermoeden dat het vrijwillig is.
Aliexpress heeft het zelf over rechten die je op grond van Brussels I bis hebt:
[...] this is without prejudice to any rights you may have under Article 18 of the Brussels I bis Regulation (OJ EU 2012 L351/1), which means that you may bring a claim regarding your statutory rights in the EU country in which you live, generally in the courts of the place where you are domiciled.
Ze hebben dit ingevoerd na een actie van de ACM. AliExpress heeft dit kennelijk ingevoerd omdat ze geen ruzie willen met de ACM, niet om klanten tevreden te houden (ik denk niet dat de klanten van AliExpress meer/minder tevreden zijn als je ze informeert over rechten die ze technisch gezien hebben maar in de praktijk nauwelijks kunnen uitoefenen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macron0
glatuin schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:54:
De usb isolater van 7.20 euro kost nu nog 6.10 euro met btw. Die is dus goedkoper geworden. Andere items zijn wel weer duurder geworden. Meer dan de +21 btw trouwens.

Ook kan ik nu weer de "free" shipping items bestellen want ik heb geen deadline meer.

Ik denk dat deze regeling erg nadelig gaat zijn voor de lokale webwinkels. Er is vast weer een over ijverige amtenaar geweest die dacht de lobisten te helpen. Of was het meer belasting innen tenkoste vande lokale webwinkels?

Ik kan nu zonder zorgen tot 149 euro (inclusief shipping) gaan bestellen. Dat geeft ineens heel veel meer opties. Kan ik eindelijk een solder station bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Dat is mij bekend en dat is precies wat ik bedoelde met

[...]

Waarom denk je dat iemand die hier handel wil drijven zich niet aan de wet zou moeten houden? Natuurlijk moeten ze zicht gewoon aan de wetten hier houden als ze zich actief richten op Nederland.

Het maakt helemaal niet uit waar je gevestigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Tom-Z schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Aliexpress heeft het zelf over rechten die je op grond van Brussels I bis hebt:

[...]

Ze hebben dit ingevoerd na een actie van de ACM. AliExpress heeft dit kennelijk ingevoerd omdat ze geen ruzie willen met de ACM, niet om klanten tevreden te houden (ik denk niet dat de klanten van AliExpress meer/minder tevreden zijn als je ze informeert over rechten die ze technisch gezien hebben maar in de praktijk nauwelijks kunnen uitoefenen).
Ik begrijp helemaal wat je zegt en ik kan jouw gedachte ook helemaal volgen, maar zolang niemand mij eenduidig kan laten zien dat Ali een in de EU geregistreerd bedrijf is blijf ik bij mijn stelling dat Ali opereert buiten de juristrictie van de EU en dat zij slechts op vrijwillige basis de EU regels (zeggen te) volgen.

Dat verhaal van herroepingsrecht is natuurlijk een wassen neus want (en dat mogen ze binnen de regelgeving) moet de consument de retourzending betalen.
Hiervan zal dus in de praktijk bijna niemand gebruik maken.

2 jaar garantie hetzelfde. Dat kan je klanten zeer moeilijk maken. Tot op zo'n hoogte dat iemand het erbij laat zitten en dat verhaal van de EU rechtbank hebben ze idd toegevoegd, maar de eerste arbitrage blijft in HongKong.
Die drempel maakt dat het aantal klanten dat helemaal doorgaat tot een EU-rechter zeer beperkt zal blijven.

Dat artikel van de ACM moet je ook in deze context lezen.
Het staat natuurlijk heel stoer dat de ACM met een actie Ali op z'n knieen heeft gekregen, maar zolang Ali buiten de juristrictie van de EU opereert blijft dat nietszeggende grootpraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Ik begrijp helemaal wat je zegt en ik kan jouw gedachte ook helemaal volgen, maar zolang niemand mij eenduidig kan laten zien dat Ali een in de EU geregistreerd bedrijf is blijf ik bij mijn stelling dat Ali opereert buiten de juristrictie van de EU en dat zij slechts op vrijwillige basis de EU regels (zeggen te) volgen.
Ik denk dat Ali (onder druk) zal proberen mee te werken. Ze hebben namelijk echt dat btw nummer/ registratie systeem nodig waarmee ze de btw van te voren vragen en afdragen aan de eu. zodat niet allepakjes worden onderschept en extra kosten krijgen. Dus ik denk dat de EU die registratie gewoon kan intrekken als Ali zicht niet houd aan de EU regels en dat gaat ze dan omzet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Ik vraag me af hoe Banggood het gaat regelen de komende tijd, juist Banggood was de ideale shop om juist dure spullen belastingvrij te kopen. Heb regelmatig producten van enkele honderden tot dik 1000,- Euro gewoon via Priority Direct / EU Direct Line zonder extra kosten binnen gekregen. Kan best zijn dat ze dat nog steeds voor elkaar gaan krijgen.

Maar voor de wat lagere bedragen is Ali voorlopig toch de meest ideale manier om te bestellen denk ik. Even afwachten de komende tijd hoe de ervaringen met BG gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
macron0 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat Ali (onder druk) zal proberen mee te werken. Ze hebben namelijk echt dat btw nummer/ registratie systeem nodig waarmee ze de btw van te voren vragen en afdragen aan de eu. zodat niet allepakjes worden onderschept en extra kosten krijgen. Dus ik denk dat de EU die registratie gewoon kan intrekken als Ali zicht niet houd aan de EU regels en dat gaat ze dan omzet kosten.
Dat denk ik ook. Het is een bedrijfsmatige beslissing en niet omdat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Ze moeten gewoon voldoen aan de Nederlandse wet (en dus EU). Jij denkt omdat het vanuit de EU niet af te dwingen is voor een bedrijf in China dat het dan niet meer moet maar dat is natuurlijk niet zo.

De handhaving kan moeilijk zijn maar daardoor vervalt niet automatisch de verplichting om aan de wet te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
emnich schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Ze moeten gewoon voldoen aan de Nederlandse wet (en dus EU). Jij denkt omdat het vanuit de EU niet af te dwingen is voor een bedrijf in China dat het dan niet meer moet maar dat is natuurlijk niet zo.

De handhaving kan moeilijk zijn maar daardoor vervalt niet automatisch de verplichting om aan de wet te voldoen.
Jurisdictie: https://www.google.com/se...sgBCcABAQ&sclient=gws-wiz

Je kunt van iemand die opereert buiten jouw jurisdictie wel vragen of hij zich wil houden aan jouw regels en wetten. Dat doet hij dan vrijwillig of hij doet het niet maar je kunt hem niet dwingen.

Wij zouden toch ook niet accepteren indien China zou zeggen dat alle EU burgers in China belasting moeten gaan betalen omdat wij in China kopen?
In dat geval kan China alleen Chinese shops verbieden aan EU-consumenten te verkopen om te handhaven, maar een EU-burger dwingen of een sactie opleggen kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, daar is het dan, het lang verwachte artikel, waar dit topic al maandenlang over speculeert:

reviews: Meer betalen voor pakjes buiten EU - Chinese businessmodel in gevaar?

Al onze vragen beantwoord... of toch niet? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmenmeijer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-01-2023
Producten die ik eerder uit China kocht zijn bij AliExpress vandaag ongeveer 21% duurder geworden. Maar als je gaat afrekenen wordt er nogmaals 21% bijgeteld.

Ik hoop maar dat dat een fout is in de implementatie van de Europese BTW regels want nu zijn de prijzen dus 46,4% hoger (21%x21%). Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me! De Chinese verkopers op het platform zullen dat ook wel zien en daar ook allerminst blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
harmenmeijer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:06:
Producten die ik eerder uit China kocht zijn bij AliExpress vandaag ongeveer 21% duurder geworden. Maar als je gaat afrekenen wordt er nogmaals 21% bijgeteld.

Ik hoop maar dat dat een fout is in de implementatie van de Europese BTW regels want nu zijn de prijzen dus 46,4% hoger (21%x21%). Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me! De Chinese verkopers op het platform zullen dat ook wel zien en daar ook allerminst blij mee zijn.
Heb ik niets van gezien, heb er zojuist nog een paar bestellingen doorheen gejast. Ben je niet gewoon een korting van de shop misgelopen?

Wat ik net las in dat stuk van tweakers: "Bovendien zijn producten van 5,23 euro of minder sinds 1 juli nog altijd uitgezonderd van btw."

Die vind ik wel bijzonder. Bovengenoemde orders waren kleintjes, en dus ca 50/60 cent BTW afgedragen bij Ali. Hoe moet ik dit nu lezen?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 13:21
Mistraller schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:13:
[...]
Wat ik net las in dat stuk van tweakers: "Bovendien zijn producten van 5,23 euro of minder sinds 1 juli nog altijd uitgezonderd van btw."

Die vind ik wel bijzonder. Bovengenoemde orders waren kleintjes, en dus ca 50/60 cent BTW afgedragen bij Ali. Hoe moet ik dit nu lezen?
Zoals ik het zie past aliexpress dit niet toe, dus heft altijd het 'btw' ook onder dat bedrag terwijl het niet hoeft.
Lijkt me dat ze daar die grens niet goed hebben staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Die €5.23 was ook speculatie hier in het topic, en de reden waarom onder meer @Vette73 en ikzelf een paar kleine bestellingen als experiment gedaan hebben.

Als die er daadwerkelijk zonder kosten doorkomen, dan gaat AE dat best zo snel mogelijk aanpassen, zo niet is het beter dat ze er al de BTW over heffen, want bij die bestellingen gaat niemand die invoerkosten betalen denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
azerty schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:23:
Die €5.23 was ook speculatie hier in het topic, en de reden waarom onder meer @Vette73 en ikzelf een paar kleine bestellingen als experiment gedaan hebben.

Als die er daadwerkelijk zonder kosten doorkomen, dan gaat AE dat best zo snel mogelijk aanpassen, zo niet is het beter dat ze er al de BTW over heffen, want bij die bestellingen gaat niemand die invoerkosten betalen denk ik :p
Ik vind dat toch allemaal wel uiterst speculatief. Want dan blijft voor China de uiterst aantrekkelijke optie open om over de waarde te liegen.
En voor kopers blijft dan het risico dat er toch ingeklaard wordt. Want de zendingen die ik eind mei bestelde en nog onderweg zijn, zijn ook deels onder de 5 euro, waarbij ik dus verwacht dat er nog 4euro+btw bij komt.
Alles BTW=Alles BTW. Binnen de EU is ook niet alles onder de €5,23 belastingvrij; anders zou het lonen om meerdere keren een kleine hoeveelheid van iets te kopen, zoals we buiten de EU ook gewend waren.

Ik geloof hier niks van, dit zou een giga maas in de wet zijn. Ben het ook nog nergens tegengekomen; ik denk dat het artikel niet klopt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmenmeijer
Mistraller schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Heb ik niets van gezien, heb er zojuist nog een paar bestellingen doorheen gejast. Ben je niet gewoon een korting van de shop misgelopen?
Nope. Bij al mijn recente bestellingen zie ik dat eerst het product 21% duurder is en bij afrekenen komt daar nog eens 21% bij:
Eerdere bestelling van 16 Juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YeDKjfmsY82UASD6C4-brkb7I0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wwE26BZL89Mck16tkBhiJO1C.png?f=user_large
Product vandaag (bij zelfde verkoper uiteraard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAtKBBb3nJdiRFiCfoVv-1bNbik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAeMH5NAnHGnCS02zf1iTftg.png?f=user_large
bij afrekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R17FU4TpPElIwTtwWnh7qNCNa4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/63N8ZA4oG3pGT8DhA4OjMWXX.png?f=user_large

We gaan dus van vandaag 6,94 naar ruim 10 euro. Wie het snapt mag het zeggen!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
harmenmeijer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:34:
[...]

Nope. Bij al mijn recente bestellingen zie ik dat eerst het product 21% duurder is en bij afrekenen komt daar nog eens 21% bij:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bij afrekenen:
[Afbeelding]

Je vergelijkt dollar met euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Mistraller schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Ik vind dat toch allemaal wel uiterst speculatief. Want dan blijft voor China de uiterst aantrekkelijke optie open om over de waarde te liegen.
En voor kopers blijft dan het risico dat er toch ingeklaard wordt. Want de zendingen die ik eind mei bestelde en nog onderweg zijn, zijn ook deels onder de 5 euro, waarbij ik dus verwacht dat er nog 4euro+btw bij komt.
Alles BTW=Alles BTW. Binnen de EU is ook niet alles onder de €5,23 belastingvrij; anders zou het lonen om meerdere keren een kleine hoeveelheid van iets te kopen, zoals we buiten de EU ook gewend waren.

Ik geloof hier niks van, dit zou een giga maas in de wet zijn. Ben het ook nog nergens tegengekomen; ik denk dat het artikel niet klopt.
Er is niet iets als een grens van €5,23, er zijn redenen om aan te nemen dat btw-bedragen <€1 niet geint gaan worden (zie het Heise artikel waar in dit topic meermaals naar gelinkt is).

Voor Duitsland, met een btw-tarief van 19% zou dat dan neerkomen op een vrijstelling van €5,23. Voor NL, met een btw-tarief van 21% hebben we het over een vrijstelling van €4,73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:32
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
bij afrekenen:
[Afbeelding]

ehmmm 6,94 x 1,21 = 8,3974. Laten we het afronden naar 8,40 euro.

8,40 euro is met de huidige dollarkoers volgens xe.com 9,97 dollar

Aliexpress zal wel een minder gunstige koers rekenen dus kom je uit op ongeveer het bedrag van 10,16 dollar zoals aangegeven in je afbeelding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Jurisdictie: https://www.google.com/se...sgBCcABAQ&sclient=gws-wiz

Je kunt van iemand die opereert buiten jouw jurisdictie wel vragen of hij zich wil houden aan jouw regels en wetten. Dat doet hij dan vrijwillig of hij doet het niet maar je kunt hem niet dwingen.

Wij zouden toch ook niet accepteren indien China zou zeggen dat alle EU burgers in China belasting moeten gaan betalen omdat wij in China kopen?
In dat geval kan China alleen Chinese shops verbieden aan EU-consumenten te verkopen om te handhaven, maar een EU-burger dwingen of een sactie opleggen kunnen ze niet.
Maar ze opereren niet buiten de EU, ze opereren nadrukkelijk binnen de EU o.a. door de site in het Nederlands aan te bieden met een Nederlands betaalmiddel (iDeal).

Als Ali helemaal niets in de EU heeft dan wordt het lastig te handhaven maar die kans is klein. Gezien het volume wat ze hier weg zetten, hebben ze vast wel ergens een kantoor met wat marketing mensen. Ze hebben warehouses, ze laten vele containers binnen komen. De kans op een NL of IE postbusfirma is ook best groot. Kortom ze hebben vast wel iets in de EU om ze aan te pakken.

Maar ook al zouden ze dat allemaal niet hebben, dan nog moeten ze voldoen aan de wetgeving hier. Denk je echt dat het zo simpel zou zijn door alleen maar een BV buiten de EU op te richten en dan alle wetten naast je neer te kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online

Dollar en Euro inderdaad..

Ik heb al weken flink wat producten in de shopping cart zitten en ik zie géén noemenswaardige veranderingen in de (netto) prijzen.

Dat een bepaald deel van goederen het afgelopen jaar flink duurder zijn geworden is een feit, ik zie het ook bij Banggood. De "gouden tijden" om in China te shoppen zijn al wat langer voorbij. Uitzonderingen daargelaten.

Maar de de BTW verhoging staat daar los van.

[ Voor 8% gewijzigd door h4ns op 01-07-2021 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmenmeijer
UglyDinosaur schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:36:
[...]

Je vergelijkt dollar met euro
Haha, jij gaat door naar de volgende ronde! Wat suf van me. Mijn browser op het werk vond blijkbaar dat ik in dollars wilde shoppen. 8)7

Ik zie nog steeds kleine verschillen in de orde van centen maar dat zit in de wisselkoersen en gewoon in prijsstijgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
emnich schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Ja maar als het goed was betaalde we al BTW (en eventueel invoer rechten) als je bestelde via EU warenhuizen. Dat was namelijk al gedaan en dat was toch het de hele reden van die waren huizen om gedoe bij de douane te voorkomen?

De paar items die ik op die manier heb besteld zijn ook niet onderschept door douane maar waren ook altijd wat duurder dan via China en vaak (hogere) verzend kosten.

Dat die nu ook 21% btw er bij vragen is wel raar. Weet je zeker dat het 21% duurderis dan gisteren? en er dan nog eens 21% bij komt?

Heb ik dan al die tijd geluk gehad en het verkeerd begrepen?

[ Voor 14% gewijzigd door macron0 op 01-07-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vette73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Er is niet iets als een grens van €5,23, er zijn redenen om aan te nemen dat btw-bedragen <€1 niet geint gaan worden (zie het Heise artikel waar in dit topic meermaals naar gelinkt is).

Voor Duitsland, met een btw-tarief van 19% zou dat dan neerkomen op een vrijstelling van €5,23. Voor NL, met een btw-tarief van 21% hebben we het over een vrijstelling van €4,73.
Die redenen zijn er helemaal niet want volgens mij worden regels voor zakelijke aangifte en btw inning door elkaar gehaald.
Als ondernemer doe je (mits je geen KOR regeling hebt getroffen natuurlijk) aangifte voor de BTW.
Bij aangiftes mag je, net zoals je aangifte inkomstenbelasting, afronden op de euro.
Dat staat hier inderdaad, zoals aangehaald; heel duidelijk. https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden

Als dit werkelijk zou kloppen, dan zou ALI de eerste zijn om daar gebruik van te maken, om zodoende laagste prijs te kunnen behouden. Boekhoudkundig kan een bedrijf als ALI het wel schudden immers als ze voor miljoenen BTW innen en dit niet afdragen.

Kortom, ik geloof ook die hele stellingname van dat Duitse artikel niet. Maar goed, we gaan het zien.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
@Mistraller Volgens mij gaat het over een vrijstelling voor losse pakketjes waarbij niet via IOSS de BTW vooruit betaald is en je los BTW-aangifte doet. Als de te betalen BTW <€1 is wordt dat volgens het artikel kwijtgescholden. Ik vermoed dat je, als je gebruik maakt van IOSS, je dat verplicht voor álle verkopen moet doen en er niet voor kan kiezen om bij dingen <€5 die te versturen zonder de BTW vooraf te betalen. Maar een webshop die alleen maar handelt in dingen van €5 zou er voor kunnen kiezen zich niet aan te melden voor IOSS en z'n pakjes "los" kunnen verzenden om zo deze vrijstelling nog te gebruiken.

@macron0 Ik het het vermoeden dat het via die EU-warehouses niet altijd netjes ging qua BTW betalen...

[ Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 01-07-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
emnich schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Maar ze opereren niet buiten de EU, ze opereren nadrukkelijk binnen de EU o.a. door de site in het Nederlands aan te bieden met een Nederlands betaalmiddel (iDeal).
Het aanbieden van een NL-website en een NL-betaalmiddel maakt je niet opeens een rechtspersoon in NL dat onder NL jurisdictie valt.
(en dat ze niet buiten de EU zouden opereren is natuurlijk gewoon niet waar)
Als Ali helemaal niets in de EU heeft dan wordt het lastig te handhaven maar die kans is klein. Gezien het volume wat ze hier weg zetten, hebben ze vast wel ergens een kantoor met wat marketing mensen. Ze hebben warehouses, ze laten vele containers binnen komen. De kans op een NL of IE postbusfirma is ook best groot. Kortom ze hebben vast wel iets in de EU om ze aan te pakken.
Daarom schreef ik eerder: "zolang niemand mij eenduidig kan laten zien dat Ali een in de EU geregistreerd bedrijf is blijf ik bij mijn stelling dat Ali opereert buiten de juristrictie van de EU en dat zij slechts op vrijwillige basis de EU regels (zeggen te) volgen."
Maar ook al zouden ze dat allemaal niet hebben, dan nog moeten ze voldoen aan de wetgeving hier. Denk je echt dat het zo simpel zou zijn door alleen maar een BV buiten de EU op te richten en dan alle wetten naast je neer te kunnen leggen?
Ali heeft niet 'alleen maar een BV buiten de EU opgericht om hier alle wetten naast zich neer te kunnen leggen'. Ali is gewoon een Chinees bedrijf dat daar ooit door een Chinees (geen EU-inwoner) is opgericht. Daarmee vallen ze onder Chinese jurisdictie en niet onder die van de EU.
Mistraller schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Die redenen zijn er helemaal niet want volgens mij worden regels voor zakelijke aangifte en btw inning door elkaar gehaald.
Als ondernemer doe je (mits je geen KOR regeling hebt getroffen natuurlijk) aangifte voor de BTW.
Bij aangiftes mag je, net zoals je aangifte inkomstenbelasting, afronden op de euro.
Dat staat hier inderdaad, zoals aangehaald; heel duidelijk. https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden

Als dit werkelijk zou kloppen, dan zou ALI de eerste zijn om daar gebruik van te maken, om zodoende laagste prijs te kunnen behouden. Boekhoudkundig kan een bedrijf als ALI het wel schudden immers als ze voor miljoenen BTW innen en dit niet afdragen.

Kortom, ik geloof ook die hele stellingname van dat Duitse artikel niet. Maar goed, we gaan het zien.
Die discussie ga ik niet nog een keer voeren, wat ik er wel nog over wil zeggen is dat die 'afrond regel' alleen zou gelden bij aankopen bij bedrijven die niet meedoen met I-OSS.
Bij bedrijven die dat wel doen (zoals Ali vanaf 1 juli) is dit punt idd niet relevant.

De aankopen die @azerty en ik hebben gedaan zijn geweest voor 1 juli, toen Ali nog geen btw inde, met de verwachting dat die pas na 1 juli de EU in zouden komen (bij mij is dat mislukt want mijn pakketje is de 26e al door de douane gegaan).
Tom-Z schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:55:
@Mistraller Ik vermoed dat je, als je gebruik maakt van IOSS, je dat verplicht voor álle verkopen moet doen en er niet voor kan kiezen om bij dingen <€5 die te versturen zonder de BTW vooraf te betalen. Maar een webshop die alleen maar handelt in dingen van €5 zou er voor kunnen kiezen zich niet aan te melden voor IOSS en z'n pakjes "los" kunnen verzenden om zo deze vrijstelling nog te gebruiken.
Ik heb nog niets over die verplichting gelezen.

Zelf heb ik een I-OSS nummer en reken maar dat ik dat niet ga gebruiken bij aankopen <=€4,73

[ Voor 4% gewijzigd door Vette73 op 01-07-2021 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 19:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

harmenmeijer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:06:

Ik hoop maar dat dat een fout is in de implementatie van de Europese BTW regels
Er zijn tientallen tools waarmee Aliexpres verkopers de advertentie van een andere verkoper (groothandel of TaoBao bijvoorbeeld) kunnen kopiëren en synchroniseren, inclusief de prijs met een opslag/afslag. Mogelijk dat die systemen nog niet allemaal aangepast zijn. Tip: zoek naar de handelaar waar jouw verkoper de producten doorbestelt. Dat kan je zomaar de helft in prijs schelen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
*knip* Patsen met hoe je fraudeert is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 01-07-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aawe mwan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Er zijn tientallen tools waarmee Aliexpres verkopers de advertentie van een andere verkoper (groothandel of TaoBao bijvoorbeeld) kunnen kopiëren en synchroniseren, inclusief de prijs met een opslag/afslag. Mogelijk dat die systemen nog niet allemaal aangepast zijn. Tip: zoek naar de handelaar waar jouw verkoper de producten doorbestelt. Dat kan je zomaar de helft in prijs schelen.
Nog handiger zou die tips zijn met de info hoe je dat kan vinden :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik het goed begrijp wordt alles gewoon 21 procent duurder? Bij Ali dan tenminste? Dan blijf ik het gewoon gebruiken. Niet voor de zooi die ze bij de Action ook hebben, maar ik heb al zoveel niche dingen daar gekocht die in NL ofwel niet te krijgen zijn ofwel veel duurder zijn..

https://a.aliexpress.com/_vN0Zef

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 01-07-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
FreakNL schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:53:
Als ik het goed begrijp wordt alles gewoon 21 procent duurder? Bij Ali dan tenminste? Dan blijf ik het gewoon gebruiken. Niet voor de zooi die ze bij de Action ook hebben, maar ik heb al zoveel niche dingen daar gekocht die in NL ofwel niet te krijgen zijn ofwel veel duurder zijn..

https://a.aliexpress.com/_vN0Zef
Ik heb een aantal items op het oog en heb een paar weken gewacht tot vandaag. Maar ik bestel wel in het weekend. Eerst kijken hoe Aliexpress dit aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
*knip* Dit is al meermaals gemeld en hoeft niet iedere keer herhaald te worden.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 01-07-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Wat ik mij nog afvraag. als een pakje verloren gaat met de post en dat gebeurd vaak met Aliexpress. hoe zit het dan met de betaalde btw???? en gaat de post ook meer zorg dragen voor bestellingen uit China

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:41:
Wat ik mij nog afvraag. als een pakje verloren gaat met de post en dat gebeurd vaak met Aliexpress. hoe zit het dan met de betaalde btw???? en gaat de post ook meer zorg dragen voor bestellingen uit China
Zolang het post bedrijf er weinig tot geen verzendvergoeding voor krijgt zal ‘de post’ er niet beter voor zorgen.

Btw staat los van wat een post bedrijf betaald krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-07-2021 23:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
YakuzA schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:44:
[...]

Zolang het post bedrijf er weinig tot geen verzendkosten voor krijgt zal de post er niet beter voor zorgen.

Btw staat los van wat een post bedrijf betaald krijgt.
Dus Ali draait op voor de btw ? die je dan terug krijg betaald in het dispute als je een pakje niet hebt ontvangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Nu online
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:45:
.....
Dus Ali draait op voor de btw ? die je dan terug krijg betaald in het dispute als je een pakje niet hebt ontvangen..
In principe wel, maar de tijd zal uitwijzen of dat werkelijk zal gebeuren.
Trouwens.... Ali draait niet op voor de BTW, maar regelt als service de afdracht daarvan voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:45:
[...]

Nou niet echt want Ali kan die BTW dan later weer crediteren zeg maar, bij hun uiteindelijke aangifte ;)

Maar jij krijgt normaal gesproken het volledige bedrag terug wat je betaald hebt indien de dispute gunstig uit valt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:41:
In de eerste plaats wil ik bestrijden dat er vaak pakjes kwijt raken.
Mijn ervaring, met meerdere honderden pakketjes in de afgelopen jaren, is dat dat ver onder de 1% ligt.
Eén ervan was een administratieve fout (verkeerd adres op het label door Ali), één een verpakkingsfout (slecht verpakt waardoor een item uit een gescheurde verpakking is gevallen) en een enkele die 'gewoon nooit bezorgd is' waarbij ook PostNL steken heeft laten vallen (pakketjes dus die wel in NL zijn aangekomen, maar niet bij mij).

In de tweede plaats de btw.
Bij Ali werken slimme mensen. Net zoals de verkoper bij Ali z'n geld pas krijgt nadat de koper het pakket heeft ontvangen zullen ze dat natuurlijk ook doen met de btw.
Bij terugbetalen van een niet ontvangen item betaalt Ali de btw gewoon terug (net zoals de evt. verzendkosten).
Omdat die btw nog niet is afgedragen zijn boekhoudkundige trucs als crediteren helemaal niet nodig.
Ze gaan het daar natuurlijk niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:34
Op zich is het helemaal niet moeilijk voor de aanbieders om aan de regelgeving te voldoen en het de klant niet moeilijker te maken. Ja, die betaalt nu ook voor de E-commerce zaken BTW waar dat in het verleden niet zo was. Mocht je dus geen BTW willen betalen moet je ook niets meer kopen....

Met de aanvullende kosten die inrekening gebracht worden door de vervoerders ligt dat anders. Die kosten kunnen namelijk makkelijk voorkomen worden door de juiste leverancier te kiezen.

De aanbieders (China of ergens anders vandaan) kunnen zich gewoon ergens binnen de EU aanmelden bij de een Belastingdienst in een lidstaat. Dus met 1 aanmelding kunnen ze alles regelen met de EU, dus ook voor andere lidstaten. Bij alle lidstaten aanmelden kan maar is niet nodig. Ze moeten dan netjes even het pakje met de waarde doorgeven en de BTW periodiek afdragen en/ of hun administratie laten auditen.

De plaatselijke Belastingdienst regelt het dan verder met de andere lidstaten over de afdracht van de ingehouden BTW. De aanbieder moet dan wel aannemelijk maken dat hij de juiste BTW voor het juiste land inhoudt conform het verzendadres. Het laten versturen naar een andere land om BTW te ontwijken kan dan, maar je moet het pakje daar dan wel weer ophalen of opnieuw versturen. Het verschil met Nederland is maximaal 4% dus kun je maximaal €0,88 per pakje besparen door het naar Luxemburg te laten sturen.. Is natuurlijk wel een beetje zielig...

De aanbieder komt op de "witte lijst". Iedere zending wordt even gecheckt door de vervoerder bij de Douane op de afzender en de vervoer hoeft ook niets te regelen met naheffing en dergelijk als de afzender een groen vinkje krijgt van de Douane, net als vanouds. De grote jongens zoals Ali regelen dat gewoon en houden dus ook netjes al de BTW in en dragen die dus ook af, anders donderen ze immers van de lijst af van "gecertificeerde" aanbieders en draaien de klant voor de gevolgen op en lopen kwaad weg...

Komt er een pakje binnen van een aanbieder die niet op de "goede" lijst staat wordt het pakje ingeklaard door de vervoer waarbij die vervoerders vervolgens weer door de douanes worden gecontroleerd of ze hun werk wel doen (aantal rode kruisjes tellen en een volledigheidcontrole uitvoeren op de aangiftes...).
Aangezien het aantal punten waarlangs de goederenstromen lopen vrij beperkt is (handjevol havens, vliegvelden maar ook vervoerders) is de controle relatief eenvoudig "waterdicht" te krijgen vooral omdat je anders als vervoerder grote problemen gaat krijgen als je je niet aan de regels houdt of niet meewerkt of teveel fouten maakt. Als vervoerder wil je immers niet op een zwarte lijst komen aangezien je complete logistieke proces dan ontregelt gaat worden door de Douanes in de betreffende landen.
In grote lijnen bestaat dit proces immers ook al voor de pakjes met een grotere waarde. Dat ging vaak met steekproeven en soms had je geluk en nu wordt alles integraal door de BTW-fuik gehaald, dus ook de zendingen met een aanzienlijke waarde.. De kans op het moeten betalen van invoerrechten (naast de BTW) kan dus groter worden...

Als je als klant dus een flinke naheffing wilt voorkomen kun je dus maar beter zaken doen met gecertificeerde leveranciers buiten de EU die dus de heffingen alvast inhouden. Als die dus geen BTW/ VAT/ Taxes vermelden is het dus uitkijken geblazen.

Wat het restitueren van de BTW betreft is het natuurlijk de vraag hoe de vervoerders en "Ali" ermee omgaan. Je moet immers de waardeketen kunnen volgen en dus het pakje weer of leverancier inklaren bij retourzendingen zodat Ali zijn administratie weer op orde kan houden. Als er bij een klant natuurlijk teveel misgaat (er claims voor komen) kom je natuurlijk bij Ali op de zwarte lijst en krijg je op termijn ook niets meer...

Smokkelen kan natuurlijk altijd maar of je er een strafbaar feit voor over hebt om een paar cent aan BTW te besparen???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vette73
Fijn dat je het I-OSS proces helemaal uitgeschreven hebt!
en/ of hun administratie laten auditen.
Dat lijkt mij niet realistisch bij Chinese bedrijven.
Als je als klant dus een flinke naheffing wilt voorkomen kun je dus maar beter zaken doen met gecertificeerde leveranciers buiten de EU die dus de heffingen alvast inhouden. Als die dus geen BTW/ VAT/ Taxes vermelden is het dus uitkijken geblazen.
Dat is angstzaaierij. Dat zou je niet moeten doen.
Die 'flinke naheffing' bedraagt €4 (of max. €7) + de dezelfde btw die je anders al direct bij het afrekenen had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:13:
Dat is angstzaaierij. Dat zou je niet moeten doen.
Die 'flinke naheffing' bedraagt €4 (of max. €7) + de dezelfde btw die je anders al direct bij het afrekenen had betaald.
In Belgie is het 15 eur, dus dat is al best wel wat :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:13:
Fijn dat je het I-OSS proces helemaal uitgeschreven hebt!

[...]

Dat lijkt mij niet realistisch bij Chinese bedrijven.
Toch is daar een systeem voor. Een webwinkel kan in "quarantaine" komen als ze hun zaakjes niet op orde hebben en mogen dan twee jaar geen gebruik meer maken van IOSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
Vette73 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 06:41:
[...]

In de eerste plaats wil ik bestrijden dat er vaak pakjes kwijt raken.
Mijn ervaring, met meerdere honderden pakketjes in de afgelopen jaren, is dat dat ver onder de 1% ligt.
Eén ervan was een administratieve fout (verkeerd adres op het label door Ali), één een verpakkingsfout (slecht verpakt waardoor een item uit een gescheurde verpakking is gevallen) en een enkele die 'gewoon nooit bezorgd is' waarbij ook PostNL steken heeft laten vallen (pakketjes dus die wel in NL zijn aangekomen, maar niet bij mij).

In de tweede plaats de btw.
Bij Ali werken slimme mensen. Net zoals de verkoper bij Ali z'n geld pas krijgt nadat de koper het pakket heeft ontvangen zullen ze dat natuurlijk ook doen met de btw.
Bij terugbetalen van een niet ontvangen item betaalt Ali de btw gewoon terug (net zoals de evt. verzendkosten).
Omdat die btw nog niet is afgedragen zijn boekhoudkundige trucs als crediteren helemaal niet nodig.
Ze gaan het daar natuurlijk niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk.
Ik heb wel vaak dat mijn pakketjes kwijt raken .die zelfs volgens tracking zijn afgeleverd .ik krijg daar gelukkig wel altijd mijn geld van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Ik heb wel vaak dat mijn pakketjes kwijt raken .die zelfs volgens tracking zijn afgeleverd .ik krijg daar gelukkig wel altijd mijn geld van terug.
Het wordt een beetje off topic zo, echter had vroeger veel vaker last van verdwenen pakketten dan de laatste paar jaar. De bekende 11/11 bestellingen zijn wel door de drukte super traag maar afgelopen keer allemaal aangekomen. Er wordt nogal veel bij oa AE besteld hier (ik ken de postbode inmiddels erg goed ;) ) en het is echt verbeterd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
drestar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Als het volgens de tracking bezorgd is dan 'stinkt' het in jouw woonplaats.
Of jouw postbode is niet helemaal te vertrouwen, of de buurt niet of jij zelf niet.

Ik vind het netjes van Ali dat ze jouw geld teruggeven, maar als het met de lokale bezorging misgaat kan je niet zeggen dat Ali pakketjes vaak kwijtraken.
Tom-Z schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Toch is daar een systeem voor. Een webwinkel kan in "quarantaine" komen als ze hun zaakjes niet op orde hebben en mogen dan twee jaar geen gebruik meer maken van IOSS.
Ik heb al best wat gelezen over I-OSS (ik heb zelf ook zo'n nummer) maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Vette73 op 02-07-2021 12:03 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.