Matthis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:07:
ik zie dit nu verschijnen op de productpagina's van Banggood:
Information on additional fees
When a package is delivered internationally, the buyer is responsible for paying the additional charges such as VAT, and/or customs duties imposed by the destination country, please contact the customs office in your country.
Stond er bij mijn weten voordien niet?
Wellicht dat ze het nu wat prominenter plaatsen, maar alle shops die ik ken hadden al een vergelijkbare melding op hun website staan.
Strikt genomen verandert er ook niets aan de regels van invoeren met als uitzondering dat de vrijstelling van €22 vervalt.
Daarnaast is de melding ook volledig correct. De particulier die importeert van buiten de EU is en was uiteindelijk diegene die de btw linksom of rechtsom moet betalen en daar, onder de streep, verantwoordelijk voor is.
ManiacsHouse schreef op zondag 27 juni 2021 @ 01:44:
[...]
Dat vraag ik me dus af. Op moment dat Ali voor 1 container met zooi de inklaring (en BTW?) doet of laat doen. Dan Postnl belt en zegt het we hebben een berg pakketjes die vanuit België naar Nederland moeten. Kan Postnl moeilijk ons ook nog even een inklaring/BTW gaan rekenen. Dan is het simpel een pakket-verzending binnen de EU. Mijn laatste pakketjes kwamen allemaal uit België vanuit centrale plek van Ali aldaar.
Uiteindelijk moet er iemand (de klant dus) btw betalen. Dat kan op drie manieren:
- De shop van buiten de EU stuurt het op en bij binnenkomst in de EU wordt het per pakketje door de vervoerder ingeklaard. Iedere geadresseerde krijgt een btw-aanslag met bijbehorende inklaringskosten. Zo gaat het nu.
- De shop int de btw direct bij het afrekenen en draagt die btw af aan een EU-fiscus. Deze mogelijkheid is nu geintroduceerd (dat kon dus voorheen niet). Het voordeel voor de kalnt is dat er geen bijkomende inklaringskosten meer zijn. Dit lijkt dus het meeste op shoppen binnnen de EU, daar wordt ook gewoon direct bij aankoop btw geint.
- De shop verzendt naar een bedrijf binnen de EU en vermeldt het I-OSS nummer op het pakket. De btw aangifte is daarmee verlegd naar het EU-bedrijf en die berekent de btw door aan zijn klanten,
In alle drie de gevallen betaalt de eindgebruiker de btw.
h4ns schreef op zondag 27 juni 2021 @ 02:22:
BTW afronden mag je doen bij de aangifte omzetbelasting over het TOTAALBEDRAG. Bij paketten inklaren betaal je gewoon de volledige BTW dus ik snap het geneuzel niet. Als je bij de Jamin een snoepje koopt van een kwartje, betaal je er toch ook gewoon BTW over bij het afrekenen? Of probeer je dan ook de "afrond-truc" ?

Als jij, als particulier, één snoepje koopt bij Jamin, betaal jij geen btw-aanslag, maar betaal jij de btw die de ondernemer (Jamin dus) in rekening brengt. De ondernemer doet periodiek btw-aangifte ovber alle verkopen van die periode en de aanslag die daaruit voortkomt wordt in het voordeel van de ondernemer afgerond op hele €'s.
Als jij, als particulier, iets importeert, dat wordt er door de vervoerder, uit jouw naam, een btw-aanslag opgemaakt over de waarde van de goederen die je importeert. Die aanslag, zo is de theorie, mag dan ook in het voordeel van de aangever (jij als particulier dus) in jouw voordeel afgerond worden op hele €'s.
Eindelijk 'officiele' informatie van Ali zelf. Thanks for sharing!
Maar niemand had eerder nog informatie hierover gevonden op de Ali-site zelf (informatie uit eerste hand dus). Kudo's dus voor gangsta_playa
Vette73 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:13:
Ik heb vandaag een paar bestellingen gedaan waarbij ik mijn I-OSS nummer heb toegevoegd aan mijn adresregels in Ali.
Ben benieuwd hoe die ontvangen gaan worden bij PostNL / de douane.
Ook een bestelling gedaan <€4 (dus btw aanslag <€1) zonder I-OSS nummer om te zien hoe ze daarmee omgaan.
Dit waren bestellingen met een geschatte bezorgingsdatum van 30-50 dagen. Van twee van deze pakketjes heb ik nu bericht gekregen dat ze al in NL zijn...... Te snel dus voor mijn experimenten......