Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
h4ns schreef op zondag 27 juni 2021 @ 02:35:
[...]

Edit: ik zie dat de "Tariff Insurance" optie niet meer te selecteren is dus ook bij BG gaan we hoogstwaarschijnlijk gewoon extra betalen bij elk pakket.

Jammer maar helaas. Gelukkig heb ik er de afgelopen jaren goed van kunnen profiteren lol.
Ik zie Tariff Insurance nu wel nog staan bij de checkout. Als je ShipTo wijzigt naar UK, zie je op de productpagina wel "Inclusive of VAT" verschijnen.

Ik ben eens benieuwd - heb ook wel redelijk wat besteld bij BG omdat het vaak toch iets sneller is dan Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
gangsta_playa schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:11:
Iemand deze help pagina al gezien van aliexpress?
Als ik het goed begrijp zouden ze dan gewoon de tax vragen bij het afrekenen en moet je zelf niets betalen van administratiekosten aan postnl/ bpost?

https://service.aliexpres...ge=1060863305&language=en
Dat was al eerder gezegd, o.a. de NOS had hier al over bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercury42
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjDoJCq7X9TGIwAvN3syT4DNDOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAmGgdPap5Lvv95bXGBuGmtf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kreeg ik als antwoord toen ik de vraag stelde in de chat bij AliExpress. Dus gewoon na 1 juli bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mercury42 op 27-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:08
Mercury42 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
[Afbeelding]

Dit kreeg ik als antwoord toen ik de vraag stelde in de chat bij AliExpress. Dus gewoon na 1 juli bestellen.
Goed nieuws, nu hopen dat Britse webshops dit ook gaan doen. Voor de brexit heb ik best vaak wat uit het VK besteld, wil eigenlijk weer wat bestellen. Gedoe ook allemaal met de extra kosten / levertijden nu. Royal mail was al niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 21:30
mad-dog schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Aah top! Had het nog niet tegengekomen en de Belgische nieuwssites zeiden er niet direct iets van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:52
Als ik het goed begrijp zouden ze dan gewoon de tax vragen bij het afrekenen en moet je zelf niets betalen van administratiekosten aan postnl/ bpost?

Dat is wel de theorie van het OSS systeem, de praktijk laat ik nog even afhangen van de ervaringen binnenkort. Op dit moment is deze feature nog niet live, dus even wachten tot/na 1 juli of de gok nemen dat de douane pakketten verzonden voor 1 juli niet gaat belasten als overgangsperiode, er staat echter nagenoeg nooit een verzenddatum op een pakket dus denk niet dat ze hier rekening mee houden.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
Jumpman schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:01:
de kleine onderdelen zodat je weer iets kon repareren (Wordt nu sneller niet minder de moeite waard).
Dat dus inderdaad. Even wat switches voor je muis? geen probleem, 2eu incl verzending.

Binnen de EU: 10-20eu. Dan wordt het toch een andere afweging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
Matthis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:07:
ik zie dit nu verschijnen op de productpagina's van Banggood:

Information on additional fees

When a package is delivered internationally, the buyer is responsible for paying the additional charges such as VAT, and/or customs duties imposed by the destination country, please contact the customs office in your country.

Stond er bij mijn weten voordien niet?
Wellicht dat ze het nu wat prominenter plaatsen, maar alle shops die ik ken hadden al een vergelijkbare melding op hun website staan.
Strikt genomen verandert er ook niets aan de regels van invoeren met als uitzondering dat de vrijstelling van €22 vervalt.

Daarnaast is de melding ook volledig correct. De particulier die importeert van buiten de EU is en was uiteindelijk diegene die de btw linksom of rechtsom moet betalen en daar, onder de streep, verantwoordelijk voor is.
ManiacsHouse schreef op zondag 27 juni 2021 @ 01:44:
[...]

Dat vraag ik me dus af. Op moment dat Ali voor 1 container met zooi de inklaring (en BTW?) doet of laat doen. Dan Postnl belt en zegt het we hebben een berg pakketjes die vanuit België naar Nederland moeten. Kan Postnl moeilijk ons ook nog even een inklaring/BTW gaan rekenen. Dan is het simpel een pakket-verzending binnen de EU. Mijn laatste pakketjes kwamen allemaal uit België vanuit centrale plek van Ali aldaar.
Uiteindelijk moet er iemand (de klant dus) btw betalen. Dat kan op drie manieren:
- De shop van buiten de EU stuurt het op en bij binnenkomst in de EU wordt het per pakketje door de vervoerder ingeklaard. Iedere geadresseerde krijgt een btw-aanslag met bijbehorende inklaringskosten. Zo gaat het nu.
- De shop int de btw direct bij het afrekenen en draagt die btw af aan een EU-fiscus. Deze mogelijkheid is nu geintroduceerd (dat kon dus voorheen niet). Het voordeel voor de kalnt is dat er geen bijkomende inklaringskosten meer zijn. Dit lijkt dus het meeste op shoppen binnnen de EU, daar wordt ook gewoon direct bij aankoop btw geint.
- De shop verzendt naar een bedrijf binnen de EU en vermeldt het I-OSS nummer op het pakket. De btw aangifte is daarmee verlegd naar het EU-bedrijf en die berekent de btw door aan zijn klanten,

In alle drie de gevallen betaalt de eindgebruiker de btw.
h4ns schreef op zondag 27 juni 2021 @ 02:22:
BTW afronden mag je doen bij de aangifte omzetbelasting over het TOTAALBEDRAG. Bij paketten inklaren betaal je gewoon de volledige BTW dus ik snap het geneuzel niet. Als je bij de Jamin een snoepje koopt van een kwartje, betaal je er toch ook gewoon BTW over bij het afrekenen? Of probeer je dan ook de "afrond-truc" ? _/-\o_
Als jij, als particulier, één snoepje koopt bij Jamin, betaal jij geen btw-aanslag, maar betaal jij de btw die de ondernemer (Jamin dus) in rekening brengt. De ondernemer doet periodiek btw-aangifte ovber alle verkopen van die periode en de aanslag die daaruit voortkomt wordt in het voordeel van de ondernemer afgerond op hele €'s.

Als jij, als particulier, iets importeert, dat wordt er door de vervoerder, uit jouw naam, een btw-aanslag opgemaakt over de waarde van de goederen die je importeert. Die aanslag, zo is de theorie, mag dan ook in het voordeel van de aangever (jij als particulier dus) in jouw voordeel afgerond worden op hele €'s.

Eindelijk 'officiele' informatie van Ali zelf. Thanks for sharing!
mad-dog schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Maar niemand had eerder nog informatie hierover gevonden op de Ali-site zelf (informatie uit eerste hand dus). Kudo's dus voor gangsta_playa
Vette73 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:13:
Ik heb vandaag een paar bestellingen gedaan waarbij ik mijn I-OSS nummer heb toegevoegd aan mijn adresregels in Ali.
Ben benieuwd hoe die ontvangen gaan worden bij PostNL / de douane.

Ook een bestelling gedaan <€4 (dus btw aanslag <€1) zonder I-OSS nummer om te zien hoe ze daarmee omgaan.
Dit waren bestellingen met een geschatte bezorgingsdatum van 30-50 dagen. Van twee van deze pakketjes heb ik nu bericht gekregen dat ze al in NL zijn...... Te snel dus voor mijn experimenten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 13-09 01:02
Hmmm comics/stripboeken vallen onder de 9% BTW. Ik bestel soms wel eens wat oude comics uit de VS of VK, ben benieuwd hoe dat nu straks gaat voor de lagere bedragen. Ik voorzie al weer telekens betalen en achteraf maar je gelijk krijgen. Helemaal belachelijk is dan wel die 4 euro van Post.nl ik betaal namelijk al tussen de 5 en 25 euro verzendkosten bij de aanschaf.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 28-06-2021 11:36 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 13-09 01:02
[

[ Voor 99% gewijzigd door Cobb op 28-06-2021 11:36 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:08
Cobb schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:35:
Hmmm comics/stripboeken vallen onder de 9% BTW. Ik bestel soms wel eens wat oude comics uit de VS of VK, ben benieuwd hoe dat nu straks gaat voor de lagere bedragen. Ik voorzie al weer telekens betalen en achteraf maar je gelijk krijgen. Helemaal belachelijk is dan wel die 4 euro van Post.nl ik betaal namelijk al tussen de 5 en 25 euro verzendkosten bij de aanschaf.
Dit is wel een lastige ja, dat je daar nu de dupe van wordt. Heb je geen kennissen in de VS en het VK om eerst eea te verzamelen en dan grotere aantallen tegelijk laat opsturen? Anders zal het toch iets zijn om maar mee te leren leven. Dat wordt je hobby dus helaas fors duurder met dank aan China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 11:35

SQB

Ik kom her en der in dit topic tegen dat btw onder de €1,– kwijtgescholden zou worden, maar in officiële communicatie (van de Douane, van PostNL) kom ik dit niet tegen.

Waar is dit idee op gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmck9ni
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-08-2023
Ik heb dit niet geweten, helemaal snap ik het nog niet, is er al info hoeveel kosten het nou zijn? ik zie verschillende bedragen.

Laat ik zeggen ik heb 5 producten besteld ( 2 van 22,50 ) 2 van 12euro en 1 van ongeveer 5euro.

1 hiervan is vandaag in nederland (22,50)

Moet ik over elke pakket zoveel bijbetalen?? en is dit ook voor onder de 22euro die 4/13euro?

dacht zit wel redelijk goed die bedragen.maar denk dat als ik het niet kan betalen die kosten al mijn pakketjes kwijt zal zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
hmck9ni schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:50:
Ik heb dit niet geweten, helemaal snap ik het nog niet, is er al info hoeveel kosten het nou zijn? ik zie verschillende bedragen.

Laat ik zeggen ik heb 5 producten besteld ( 2 van 22,50 ) 2 van 12euro en 1 van ongeveer 5euro.

1 hiervan is vandaag in nederland (22,50)

Moet ik over elke pakket zoveel bijbetalen?? en is dit ook voor onder de 22euro die 4/13euro?

dacht zit wel redelijk goed die bedragen.maar denk dat als ik het niet kan betalen die kosten al mijn pakketjes kwijt zal zijn
Ja, je moet op elk pakket, ongeacht de waarde* waar je geen gebruik gemaakt hebt van het IOSS systeem (dus BTW vooraf betaald) BTW gaan betalen. En om die inklaring voor jou te doen, gaat (er eventjes vanuit gaande dat je in NL woont) PostNL €4 (vanaf 1 juli, op voorwaarde dat je online betaald) inklaringskosten aanrekenen.

Dus jouw pakjes gaan je, als ze na 1 juli toekomen (en er geen overgangsperiode meer is), minstens €4 per pakje extra kosten.

* Er is speculatie dat er onder de €1 aan BTW (dus iets van < €4.76 aan aankoopwaarde) geen inning zou zijn, maar dat zijn @Vette73 en ik proefondervindelijk aan het uittesten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmck9ni
azerty schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Ja, je moet op elk pakket, ongeacht de waarde* waar je geen gebruik gemaakt hebt van het IOSS systeem (dus BTW vooraf betaald) BTW gaan betalen. En om die inklaring voor jou te doen, gaat (er eventjes vanuit gaande dat je in NL woont) PostNL €4 (vanaf 1 juli, op voorwaarde dat je online betaald) inklaringskosten aanrekenen.

Dus jouw pakjes gaan je, als ze na 1 juli toekomen (en er geen overgangsperiode meer is), minstens €4 per pakje extra kosten.

* Er is speculatie dat er onder de €1 aan BTW (dus iets van < €4.76 aan aankoopwaarde) geen inning zou zijn, maar dat zijn @Vette73 en ik proefondervindelijk aan het uittesten :+
4euro + btw is nog veel geld per pakketje van onder 22euro. maar beter als 13euro.

dan wordt het maar vernietigen ben ik bang wordt anders te duur in aankoop. beter dingen kunnen doen met dat geld. gaat hier om straks 100euro verlies. of ik moet betalen voor die ik wel wil maar hoe kom ik daar achter :D

en jammer dat een setje naalden in china 1$ kost en in nederland zelfde voor 10euro. consument heeft zo geen echte keus meer om goedkoper in het buiteland te halen.

geldklopperij om elk pakketje onder 22euro te belasten.
is dit de rekening ofzo van die vastgelopen container??

belachelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03

BLACKfm

o_O

hmck9ni schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:25:
[...]maar beter als 13euro.[...]
YouTube: Nee beter hè

:+ kon het niet laten...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hmck9ni schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:25:
[...]

4euro + btw is nog veel geld per pakketje van onder 22euro. maar beter als 13euro.

dan wordt het maar vernietigen ben ik bang wordt anders te duur in aankoop. beter dingen kunnen doen met dat geld. gaat hier om straks 100euro verlies. of ik moet betalen voor die ik wel wil maar hoe kom ik daar achter :D

en jammer dat een setje naalden in china 1$ kost en in nederland zelfde voor 10euro. consument heeft zo geen echte keus meer om goedkoper in het buiteland te halen.

geldklopperij om elk pakketje onder 22euro te belasten.
is dit de rekening ofzo van die vastgelopen container??

belachelijk
De aanbieder buiten Europa gaat dit voor je incalculeren, zo niet koop je daar niet. Je hebt niets aan pakje van E15,-, waar je via PostNL nog inklaringskosten op moet betalen.
(beter dan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
SQB schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:01:
Ik kom her en der in dit topic tegen dat btw onder de €1,– kwijtgescholden zou worden, maar in officiële communicatie (van de Douane, van PostNL) kom ik dit niet tegen.

Waar is dit idee op gebaseerd?
Dat is gebaseerd op een artikel op Heise waar @ehtweak naar gelinkt heeft: https://www.heise.de/news...nline-Handel-6046604.html i.c.m. de afrondingsregels van onze eigen Belastingdienst: https://www.belastingdien...maken/btw-bedrag_afronden
azerty schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:00:

Het lijkt erop dat mijn experiment mislukt. Ik kreeg bericht dat mijn pakketje al in het land is. Grote kans dus dat dit vandaag of morgen wordt ingeklaard, voor 1 juli dus........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Was deze al langsgekomen in dit topic?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Hd4BZZD/tweakers.png

Het lijkt erop dat dit gewoon netjes op 1 juli gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
Nee, die hadden we nog niet gezien.

Ze gebruiken alleen 20% i.p.v. 21%........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij is de link al vaker voorbij gekomen.
Maar dan nog een keertje, voor alle duidelijkheid:

https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/

citaat:

...
Oké, en hoe gaat dat betalen straks in zijn werk?

Heel simpel: we sturen je een betaalverzoek als je pakket in Nederland aankomt. Daarmee kun je de inklaringskosten direct online betalen. Je hebt je pakket dan in no-time in huis.

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.

...

Voor de rest; lees het artikel. Er staat gewoon keurig uitgelegd hoe en wat.

Wellicht dat onze Belgische tweakers een soortgelijke tekst hebben van hoe het in België in z'n werk gaat?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:11:
Volgens mij is de link al vaker voorbij gekomen.
Dat is een beetje het vervelende, de zoekfunctie hier werkt niet (goed).

Is de rest van jouw post aan mij gericht? Snap het all lang :>

De eerste phishing-betaalverzoeken zijn ook al gesignaleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Cheesy Nee hoor, het is gewoon algemene info.

Juist omdat vaak dezelfde vragen keer op keer opnieuw gesteld worden... :+

Misschien dat een mod de daadwerkelijke info van de 'officiële' instanties sticky kan maken?
@Yorinn ? @Perkouw ?

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 28-06-2021 14:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:49

Perkouw

Moderator General Chat
@ehtweak zal is overleggen. Dank voor de hint.

Ninja edit: gaan we verwerken in Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

[ Voor 55% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Laatst online: 13-09 09:14
Misschien ook al gesteld, maar kon het niet zo snel vinden.

Wat nu als ik een shirtje (30 euro) bestel, bij een "particulier" (iemand zonder IOSS nummer)?
Dan moet ik BTW betalen, geen inklaring volgens postNL.

Betaal ik dan btw over het bedrag genoemd aan de buitenkant van het pakket? Zo ja, dan zou je dus minder btw betalen als de aziaat een verkeerd bedrag op de envelop/pakket zet. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:36
-Bas schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:29:

Wat nu als ik een shirtje (30 euro) bestel, bij een "particulier" (iemand zonder IOSS nummer)?

Betaal ik dan btw over het bedrag genoemd aan de buitenkant van het pakket? Zo ja, dan zou je dus minder btw betalen als de aziaat een verkeerd bedrag op de envelop/pakket zet. Klopt dat?
https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/

Buiten de EU is het BTW en 4 a 7 euro inklaringskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar is het dan niet het handig om het ook bij dit topic als notitie en/of topicstart o.i.d. toe te voegen?
Zo te zien heeft dit topic al 75K hits en de vragen/discussies blijven maar komen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 28-06-2021 14:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

ehtweak schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Maar is het dan niet het handig om het ook bij dit topic als notitie en/of topicstart o.i.d. toe te voegen?
Zo te zien heeft dit topic al 75K hits en de vragen/discussies blijven maar komen. ;)
Hier zullen we het in de TW opnemen als het af is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31

Dan worden al die aziaten plotseling particulier denk ik, als je geen inklaringskosten zou moeten betalen, maar enkel de BTW... Hebben zij geen werk om IOSS in te voeren en blijft het lekker goedkoop voor de kopers (goedkoper dan BTW + inklaringskosten) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Ik wordt niet erg wijs uit het IOSS, is dit interessant voor particulieren?
Hoe gaat het in zijn werk?

Body mods don't determine skill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
  • Laatst online: 13-09 09:14
azerty schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Dan worden al die aziaten plotseling particulier denk ik, als je geen inklaringskosten zou moeten betalen, maar enkel de BTW... Hebben zij geen werk om IOSS in te voeren en blijft het lekker goedkoop voor de kopers (goedkoper dan BTW + inklaringskosten) :+
Vind de communicatie vanuit PostNL nog steeds niet heel sterk. Als je de tabel op de postnl pagina volgt, staat er geen inklaring onder de €150. Maar dat geldt dus alleen wanneer er een IOSS nummer vanuit het bedrijf op het product/pakket geplakt wordt.

Dan rest mij nog de vraag, of de Aziaten nu gewoon doorgaan met 'verkeerde' bedragen aan de buitenkant vermelden. Moeten wij dan over dit 'verkeerde' bedrag btw betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Betaal ik dan btw over het bedrag genoemd aan de buitenkant van het pakket?
Officieel betaal je over „de waarde”.

Maar dat kan enorm verschillen. In de praktijk gebruiken ze het bedrag dat op het pakketje geschreven staat, tenzij duidelijk is dat die waarde bijna niet kan kloppen. Als ze dat denken, dan vragen ze nog een keer aan jou (als ontvanger) wat de waarde is en ze zeggen er dan bij dat fraude plegen strafbaar is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
Dracyn schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:20:
Ik wordt niet erg wijs uit het IOSS, is dit interessant voor particulieren?
Hoe gaat het in zijn werk?
I-OSS is alleen voor bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:05:

[Afbeelding]

Ja, was gister al langs gekomen.

Scheelt veel mensen veel kosten, dat ali dit zelf gaat doen. Ze lijken het nu nog niet te doen, dus nu bestellen, en dan waarschijnlijk levering na de 1e is nog wel even een dingetje, dan loop je alsnog tegen die 4 euro aan. Dus nog even pauze wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Cheesy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:05:

[Afbeelding]

Zo gaat het eruit zien, als je tax betaalt bij Ali komt je pakket (onder de 150) gewoon aan zonder extra kosten of gedoe. Deze screenshot toont alleen de aflevering naar een ander land. Want technisch is dit gewoon allang klaar. Helaas voor de EU nog niet actief, dus ik schort mijn bestellingen toch maar even op tot 1 jul.
For Transitional Period goods, since they are ordered before 1 July, our IOSS number cannot be used to simplify the importation process. You may be contacted by the logistics partners for the relevant import VAT and charges, subject to the implementation practice of the respective EU customs authority and the logistics partners.

[ Voor 33% gewijzigd door Mistraller op 28-06-2021 15:57 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramoncito
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-08 16:22
Vette73 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Tja, tweede hands spullen......
Als ik een oldtimer importeer van buiten de EU betaal ik 9% btw (laag tarief), maar wanneer ik losse, tweede hands onderdelen voor dezelfde auto (dus precies even oud) importeer betaal ik 21%.
Ik heb mij daar altijd over verwonderd: Mijn moeder werkte vele jaren in een 2ehands merkkledingzaakje in A'dam, vandaar dat ik ik weet dat er geen btw wordt geheven op 2ehands kleding. De zaak moest wel btw betalen over de winst. Ik neem aan dat dit voor alle soorten 2ehands goederen geldt. De reden hiervoor is simpel: Er is al BTW betaald, er hoeft dus niet nóg een keer voor betaald te worden. Ik heb de Domeinen hier wel eens over aangeschreven, maar die reageerden er wijselijk niet op ;)

Een maat van mij voerde destijds onderdelen van oldtimer brommers en motoren in uit de UK. Dat gaf hij aan als schroot (laag BTW tarief). Je kunt stellen dat dat frauduleus was, maar feitelijk ís het dat ook (en die zooi zag er ook zo uit: een kar vol oude metalen meuk...).

Met dezelfde redenatie echter, kun je stellen dat er weliswaar BTW al is betaald, maar niet in Nederland. Toch lijkt het me enigszins oneerlijk om het volle BTW tarief te betalen voor bijvoorbeeld @Cobb 's 2ehands comics. Die BTW is betaald, maar niet hier. De destijds geheven BTW zou dan (om het allemaal gemakkelijk en eerlijk te maken) terugbetaald moeten worden aan de laatste eigenaar in het buitenland als het hier opnieuw betaald moet worden ;)

Overigens heb ik net gisteren mijn laatst bestelde pakketje binnengekregen. Het was al in Nederland op de 9e maar het zag ernaar uit dat het na 1 juli binnen zou komen, maar dat was dus gisteren. Ik kan dus ook geen extra info over eventuele naheffingen hierover delen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
Ramoncito schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Ik heb mij daar altijd over verwonderd: Mijn moeder werkte vele jaren in een 2ehands merkkledingzaakje in A'dam, vandaar dat ik ik weet dat er geen btw wordt geheven op 2ehands kleding. De zaak moest wel btw betalen over de winst. Ik neem aan dat dit voor alle soorten 2ehands goederen geldt. De reden hiervoor is simpel: Er is al BTW betaald, er hoeft dus niet nóg een keer voor betaald te worden. Ik heb de Domeinen hier wel eens over aangeschreven, maar die reageerden er wijselijk niet op ;)
Dat heet de margeregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
Ramoncito schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Het klinkt niet helemaal logisch wat je zegt:
vandaar dat ik ik weet dat er geen btw wordt geheven op 2ehands kleding.
De zaak moest wel btw betalen over de winst
Bedoel je niet dat er winstbelasting of inkomstenbelasting betaald moest worden over de winst?

In principe zijn 2e hands goederen marge producten. Daarover is (binnen de EU) al btw betaald en dat hoeft dan niet nog een keer.
Nu heb je het over Domeinen. Daar worden spullen verkocht die van de overheid waren of in beslag genomen goederen. Ondanks het feit dat het om gebruikte goederen gaat kan het toch zo zijn dat er nog geen btw over is betaald (omdat ze van een bedrijf zijn geweest bijv.)
Met dezelfde redenatie echter, kun je stellen dat er weliswaar BTW al is betaald, maar niet in Nederland.
Maak daarvan "maar niet in de EU" dan klopt het weer.
En als dat was in de tijd dat het VK lid was van de EU, dan was er in principe helemaal geen btw verschuldigd.

[ Voor 3% gewijzigd door Vette73 op 28-06-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mistraller schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:51:
[...]
Want technisch is dit gewoon allang klaar. Helaas voor de EU nog niet actief, dus ik schort mijn bestellingen toch maar even op tot 1 jul.
Het is even afwachten wanneer het ze echt lukt om dit „aan” te zetten.
Eigenlijk had dit nu al actief moeten zijn; door pas op 1 juli te beginnen zijn ze gewoon te laat.

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 28-06-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
aawe mwan schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Want eigenlijk had het nu al actief moeten zijn, 1 juli is gewoon te laat.
Ik quote hem het ook al:
For Transitional Period goods, since they are ordered before 1 July, our IOSS number cannot be used to simplify the importation process. You may be contacted by the logistics partners for the relevant import VAT and charges, subject to the implementation practice of the respective EU customs authority and the logistics partners.
Kortom; ligt niet aan Ali volgens mij.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherry750106
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb nog 4 pakketjes onderweg. Kan ik de pakketjes ook weigeren en retour sturen aan de verzender en het geld terug krijgen?

En als ik nu bestel op aliexpress bij een leverancier van binnen de EU hoef ik dan verder niks bij te betalen?

Vind dit zoooo jammer he. Gelukkig heb ik begin van het jaar nog leuke kleding, schoenen en dingen voor in huis kunnen bestellen dat is vanaf nu dan verleden tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
-Bas schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Vind de communicatie vanuit PostNL nog steeds niet heel sterk. Als je de tabel op de postnl pagina volgt, staat er geen inklaring onder de €150. Maar dat geldt dus alleen wanneer er een IOSS nummer vanuit het bedrijf op het product/pakket geplakt wordt.

Dan rest mij nog de vraag, of de Aziaten nu gewoon doorgaan met 'verkeerde' bedragen aan de buitenkant vermelden. Moeten wij dan over dit 'verkeerde' bedrag btw betalen?
Welke pagina dan? Deze is m.i. wel duidelijk: https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland

Vraag 2: Dat is denk ik niet anders dan nu. Ja, tenzij er twijfels zijn over de waarde. Dan mag je een aankoopbewijs overhandigen. We moeten in de praktijk ervaren hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 17:26

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dit zegt eva van aliAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDST2NuPB18oDsRpHlNx3eeCCvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D131Afh8dOr2Bq0CiApjRdko.jpg?f=fotoalbum_large

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
[...]

PostNL link is gewoon 100% duidelijk. PostNL = niet aliexpress. Dus of jouw winkel VAT rekent (EN het IOSS nummer vermeld) is gewoon aan jou om in de gaten te houden.

Als de webshop VAT rekent, betaal je tot een waarde van 150 dus nog eens 4 euro.
Als de webshop geen VAT rekent, krijg je een BTW rekening + 4 euro + eventuele administratiekosten natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SQB

SQB

Jazco2nd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:20:
Als de webshop VAT rekent, betaal je tot een waarde van 150 dus nog eens 4 euro.
Dat is niet wat PostNL zegt:
Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jazco2nd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Als de webshop geen VAT rekent, krijg je een BTW rekening + 4 euro + eventuele administratiekosten natuurlijk..
Bijna goed... ;)
Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.

M.a.w. als de webshop al netjes de BTW/VAT voor je heeft afgerekend, wordt het gewoon thuisbezorgd, zonder dat er 4 euro bijkomt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Thanks, mijn punt klopt dus, PostNL is 100% duidelijk :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SQB

SQB

Samenvatting (sticky maken?):
Wat verandert er?
Vanaf 1 juli 2021 moet over alle aankopen buiten de EU btw betaald worden. Waar er nu nog een vrijstelling geldt voor een waarde onder €22, geldt dat na die datum niet meer. Het gaat hierbij om de datum van invoer, dus ook als het pakketje vóór 1 juli is besteld maar pas na die datum wordt ingevoerd.

Let op dat dit ook geldt als het product weliswaar van binnen de EU komt, maar de verkoper zich buiten de EU bevindt.

Bron: Douane.
Bron: Ali Express.
Hoe betaal ik btw?
Er zijn twee manieren om deze btw te betalen. De verkoper kan deze innen en afdragen, of de vervoerder kan dit doen, waarbij deze inklaringskosten kan rekenen. In theorie zou je het ook zelf moeten kunnen mogen doen, maar in de praktijk heeft de vervoerder dit dan al gedaan.
AliExpress
Het lijkt er sterk op dat AliExpress er voor kiest de btw te innen. Er verandert dan eigenlijk niets voor de koper, behalve dan dat deze nét iets meer betaalt (namelijk de btw) en dat er een regel "btw" op de factuur staat.

Bron: Ali Express.
PostNL
PostNL heeft laten weten de inklaringskosten te verlagen. Waar deze voorheen €13 waren, worden deze nu verlaagd tot €7 bij afrekenen in persoon, en €4 bij betaling online. Voor dat laatste zal dan waarschijnlijk een linkje toegestuurd worden; zorg dat er een e-mailadres of mobiel telefoonnummer bij het afleveradres vermeld staat en pas op voor phishing.

Bron: PostNL.
DHL
Van DHL is in deze thread te lezen dat er geen inklaringskosten gerekend (zullen) worden, maar ik kan dat op de sites van DHL nog niet terugvinden.
Kwijtschelding
Er wordt ook gespeculeerd over het kwijtschelden van btw onder de €1, omdat de belastingdienst in het algemeen bedragen onder die grens kwijtscheldt. Dit is nog geenszins zeker. Verschillende Tweakers hebben goedkope producten gekocht om dit te testen.
Invoerrechten
Hier verandert niets aan. De grens is en blijft €150.

Laat maar weten wat ik gemist heb, dan vul ik dit aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
De afgelopen jaren heb ik steeds vaker gezien dat Aliexpress en Banggood al vanuit Tsjechië, Polen of Spanje leveren, voor dezelfde prijs als verzonden uit China. Ik verwacht dat ze dit nu nog meer gaan doen.

Het wordt voor de consument waarschijnlijk alleen maar beter omdat de verzendtijden uit de EU veel korter zijn dan uit China en verzenden meestal gratis is(in tegenstelling tot bestellen uit China, waar verzendkosten inmiddels niet meer gratis zijn en soms hoger zijn dan de kosten van het product zelf).

Die 21% btw op een modelbouwonderdeel of telefoonhoesje van 5€ gaan het verschil niet echt maken en gaan de Nederlandse middenstand met hun torenhoge marges niets helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:52
gold_dust schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:18:
De afgelopen jaren heb ik steeds vaker gezien dat Aliexpress en Banggood al vanuit Tsjechië, Polen of Spanje leveren, voor dezelfde prijs als verzonden uit China. Ik verwacht dat ze dit nu nog meer gaan doen.

Het wordt voor de consument waarschijnlijk alleen maar beter omdat de verzendtijden uit de EU veel korter zijn dan uit China en verzenden meestal gratis is(in tegenstelling tot bestellen uit China, waar verzendkosten inmiddels niet meer gratis zijn en soms hoger zijn dan de kosten van het product zelf).

Die 21% btw op een modelbouwonderdeel of telefoonhoesje van 5€ gaan het verschil niet echt maken en gaan de Nederlandse middenstand met hun torenhoge marges niets helpen.
Geld door handel vind altijd wel een weg, in dit geval wel of niet gesponsord door China zelf. Zou wel om te gieren zijn als ze door hun eigen treiterwet juist het tegenovergestelde bereiken door (veel) meer grijze import naar Europeesche warenhuizen te stimuleren.

Ben trouwens nog benieuwd of ze nog andere afspraken gaan maken met niet-Aziatische landen (lees US en UK). Die zitten ook niet te wachten op extra regels/heffingen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
naaitsab schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:56:
[...]

Geld door handel vind altijd wel een weg, in dit geval wel of niet gesponsord door China zelf. Zou wel om te gieren zijn als ze door hun eigen treiterwet juist het tegenovergestelde bereiken door (veel) meer grijze import naar Europeesche warenhuizen te stimuleren.
Zolang er netjes btw wordt afgedragen over 'wat de waarde dan ook is' is het de EU natuurlijk al lang goed.
Dat hele verhaal van 'oneerlijke concurentie' is allemaal voor de show.
Ben trouwens nog benieuwd of ze nog andere afspraken gaan maken met niet-Aziatische landen (lees US en UK). Die zitten ook niet te wachten op extra regels/heffingen.
Als ze dat gaan doen ligt het er wel heel dik bovenop dat het ze alleen aar te doen in om Chinezen te pesten.

Los van het feit dat er voor die landen weinig verandert omdat er, door de hoge verzendkosten uit die landen, toch al weinig <€22 verstuurd werd.
Voor alles >€22 hebben wordt het eigenlijk alleen maar goedkoper en dus voor de EU-consument aantrekkelijker om daar te shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Sherry750106 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:58:
Ik heb nog 4 pakketjes onderweg. Kan ik de pakketjes ook weigeren en retour sturen aan de verzender en het geld terug krijgen?

En als ik nu bestel op aliexpress bij een leverancier van binnen de EU hoef ik dan verder niks bij te betalen?

Vind dit zoooo jammer he. Gelukkig heb ik begin van het jaar nog leuke kleding, schoenen en dingen voor in huis kunnen bestellen dat is vanaf nu dan verleden tijd....
Ik heb ook nog 4 pakketjes. Eentje is een dollar item. Die ga ik weigeren. De rest haal ik wel op. Ik vind het niet fair om de chinezen op te laten draaien voor een besluit wat aan mijn kant van de oceaan wordt gesloten. Dus de douane mag mijn 1 dollar pakketje de kliko in gooien, maar ik ga niet mijn geld opeisen, da's niet fair.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
[...]

Eigenlijk had dit nu al actief moeten zijn; door pas op 1 juli te beginnen zijn ze gewoon te laat.
Dat klopt niet. AE kan niet nu al geld innen wat niet verschuldigd is. De regeling is nog niet ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
gold_dust schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:18:

Warehouses in Spanje zijn fors duurder. Ik heb werkelijk nog nooit een item gezien waarvan de EU prices gelijk of lager waren dan China.
Wel valt het me op dat ze de laatste 3 maanden bliksemsnel leveren. Kleine spulletjes, maar ook mijn nieuwe fietswielen waren met 10 werkdagen afgeleverd (waarbij die laatste dus sowieso inklaring zat want waarde hoger dan 150).

Zolang ik geen inklaring hoef te dokken vind ik de BTW alleen maar fair en doodnormaal. Kan ik tenminste mijn orders weer wat groter maken en tegelijk bestellen. (Je kon ook inklaringskosten krijgen als je meerdere pakketjes op hetzelfde moment kreeg die tezamen boven de 22 euro zaten)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramoncito
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-08 16:22
Juist :) Nooit geweten hoe het precies heet...

@Vette73 Tsja, EU inderdaad, mijn moeder is 80, dan weet je over welke tijd ik het heb ;)
Wat de Domeinen betreft: Er worden enorm veel in beslag genomen goederen (zoals auto's of juwelen van criminelen bv) geveild bij BVA, al die goederen is al BTW over betaald. Bij BVA bied je echter ex BTW, dan opgeld en vervolgens altijd nog de 21% BTW over het totaal. In mijn ogen is dat dubbel belasting heffen. Dat heb ik destijds gevraagd, en daar kreeg ik nooit antwoord op. Ik praat zelf natuurlijk als consument. Ik vraag me af of zo'n BTW heffing (met mijn voorbeeld in gedachten) stand houdt bij een rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Mistraller schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:56:
Warehouses in Spanje zijn fors duurder. Ik heb werkelijk nog nooit een item gezien waarvan de EU prices gelijk of lager waren dan China.
Wel valt het me op dat ze de laatste 3 maanden bliksemsnel leveren. Kleine spulletjes, maar ook mijn nieuwe fietswielen waren met 10 werkdagen afgeleverd (waarbij die laatste dus sowieso inklaring zat want waarde hoger dan 150).

Zolang ik geen inklaring hoef te dokken vind ik de BTW alleen maar fair en doodnormaal. Kan ik tenminste mijn orders weer wat groter maken en tegelijk bestellen. (Je kon ook inklaringskosten krijgen als je meerdere pakketjes op hetzelfde moment kreeg die tezamen boven de 22 euro zaten)
Ik zie juist wel dezelfde of lagere prijzen(elektronica, speelgoed, modelbouw) bij Banggood en AE in de EU. Ik heb vorige week nog wat besteld van AE uit Tsjechië en dat was inclusief verzendkosten(geen)tientallen procenten goedkoper dan uit China leveren(wel verzendkosten).

Ik heb niet de indruk trouwens dat ze tot nu toe btw afdroegen bij dingen die je in de EU kocht. De btw stond bij mij nooit op de factuur. Dat is bij Hobbyking ook zo, die leveren uit NL(Etten-Leur). Daar staat ook nooit btw op de factuur. Ik vraag me af hoe ze daar mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:05
pennywiser schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:54:
[...]

Dat klopt niet. AE kan niet nu al geld innen wat niet verschuldigd is. De regeling is nog niet ingegaan.
Ali kan natuurlijk pakketjes met ddp verzenden. Doet Amazon ook al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
hcQd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:28:
[...]

Ali kan natuurlijk pakketjes met ddp verzenden. Doet Amazon ook al jaren.
Ben je dan geen BTW verschuldigd? Of wat wil je ermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:05
Ddp = Delivered Duty Paid, oftewel alle kosten vooraf betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
gold_dust schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Ik zie juist wel dezelfde of lagere prijzen(elektronica, speelgoed, modelbouw) bij Banggood en AE in de EU. Ik heb vorige week nog wat besteld van AE uit Tsjechië en dat was inclusief verzendkosten(geen)tientallen procenten goedkoper dan uit China leveren(wel verzendkosten).
Apart... De zaken die ik koop; als het al in Spanje beschikbaar is, dan is het altijd duurder. (Of simpelweg "Do not deliver to netherlands") Ik koop alleen op Ali en Ebay, naar gelang ik de parts kan vinden die ik nodig heb. Doe eens een linkje? (ik geloof je overigens achter elkaar hoor) Ben gewoon nieuwsgierig, want ik bestel normaliter bijna dagelijks onderdelen, en nog nooit goedkoper gezien vanuit EU.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vette73 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:15:

Als jij, als particulier, één snoepje koopt bij Jamin, betaal jij geen btw-aanslag, maar betaal jij de btw die de ondernemer (Jamin dus) in rekening brengt. De ondernemer doet periodiek btw-aangifte ovber alle verkopen van die periode en de aanslag die daaruit voortkomt wordt in het voordeel van de ondernemer afgerond op hele €'s.

Als jij, als particulier, iets importeert, dat wordt er door de vervoerder, uit jouw naam, een btw-aanslag opgemaakt over de waarde van de goederen die je importeert. Die aanslag, zo is de theorie, mag dan ook in het voordeel van de aangever (jij als particulier dus) in jouw voordeel afgerond worden op hele €'s.
Lijkt me sterk. Als ik BTW moet betalen op een pakket ontvang ik gewoon een factuur van PostNL Pakketten Benelux BV.

Niks dus geen "aanslag" maar gewoon een ** FACTUUR ** met vermelding "Recht bij invoer" en "BTW bij invoer". Plus nog de afhandeling kosten.
Gelijk dus aan een uurtje-factuurtje indien ik die aan jou zou sturen. Er komt helemaal geen aanslag van de belasting aan te pas?

PostNL doet de aangifte bij de Douane, da's volgens mij ook nog steed niet direct bij de belastingdienst.

[ Voor 5% gewijzigd door h4ns op 28-06-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:56:
[...]

Bij Banggood CZ warehouse heb ik geregeld items gezien die juist goedkoper waren dan CN. ES inderdaad wat minder en verzending van CZ was ook goedkoper in vergelijk met ES, of helemaal gratis.
Hoe dat de komende tijd gaat lopen zullen we zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
gold_dust schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:27:

Ik heb niet de indruk trouwens dat ze tot nu toe btw afdroegen bij dingen die je in de EU kocht. De btw stond bij mij nooit op de factuur. Dat is bij Hobbyking ook zo, die leveren uit NL(Etten-Leur). Daar staat ook nooit btw op de factuur. Ik vraag me af hoe ze daar mee wegkomen.
De factuur van Hobbyking krijg je van Hobbyking Ltd in Hong Kong. Dat ze vanuit een warehouse in NL verzenden wil nog niet zeggen dat de een Nederlandse factuur dienen te verstrekken.

Over die dozen die ze verschuiven zal echt wel BTW voldaan zijn tijdens de import naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29
Vette73 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:15:
[...]

Wellicht dat ze het nu wat prominenter plaatsen, maar alle shops die ik ken hadden al een vergelijkbare melding op hun website staan.
Strikt genomen verandert er ook niets aan de regels van invoeren met als uitzondering dat de vrijstelling van €22 vervalt.

Daarnaast is de melding ook volledig correct. De particulier die importeert van buiten de EU is en was uiteindelijk diegene die de btw linksom of rechtsom moet betalen en daar, onder de streep, verantwoordelijk voor is.

[...]

Uiteindelijk moet er iemand (de klant dus) btw betalen. Dat kan op drie manieren:
- De shop van buiten de EU stuurt het op en bij binnenkomst in de EU wordt het per pakketje door de vervoerder ingeklaard. Iedere geadresseerde krijgt een btw-aanslag met bijbehorende inklaringskosten. Zo gaat het nu.
- De shop int de btw direct bij het afrekenen en draagt die btw af aan een EU-fiscus. Deze mogelijkheid is nu geintroduceerd (dat kon dus voorheen niet). Het voordeel voor de kalnt is dat er geen bijkomende inklaringskosten meer zijn. Dit lijkt dus het meeste op shoppen binnnen de EU, daar wordt ook gewoon direct bij aankoop btw geint.
- De shop verzendt naar een bedrijf binnen de EU en vermeldt het I-OSS nummer op het pakket. De btw aangifte is daarmee verlegd naar het EU-bedrijf en die berekent de btw door aan zijn klanten,

In alle drie de gevallen betaalt de eindgebruiker de btw.

[...]

[...]

Eindelijk 'officiele' informatie van Ali zelf. Thanks for sharing!

[...]

Maar niemand had eerder nog informatie hierover gevonden op de Ali-site zelf (informatie uit eerste hand dus). Kudo's dus voor gangsta_playa

[...]

Dit waren bestellingen met een geschatte bezorgingsdatum van 30-50 dagen. Van twee van deze pakketjes heb ik nu bericht gekregen dat ze al in NL zijn...... Te snel dus voor mijn experimenten......
Ben benieuwd welke verzend methode je hebt gekozen. Ik had bewust voor de standard shipping gekozen die sneller zou moeten zijn dan die van 30-50 dagen. Echter, een groot gedeelte van deze pakketjes zijn nog niet in NL, terwijl ik eerder dan jou besteld heb! Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

*knip* Werving is niet de bedoeling. Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 29-06-2021 08:54 ]

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Heb ook nog 2 pakketjes die nog binnen moeten komen. Ze staan beide op: "The item has arrived at the domestic sorting centre" ben benieuwd of ze nog op tijd binnen komen en zo niet of er BTW op geheven gaat worden omdat ze al in Nederland waren voor de 1e. Anders is het niet het einde van de wereld. Beide pakketjes hebben een waarde van 13 euro en het risico op inklaringskosten is ingecalculeerd, maar het zou mooi zijn als dat er niet bovenop komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Mistraller schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:00:
Apart... De zaken die ik koop; als het al in Spanje beschikbaar is, dan is het altijd duurder. (Of simpelweg "Do not deliver to netherlands") Ik koop alleen op Ali en Ebay, naar gelang ik de parts kan vinden die ik nodig heb. Doe eens een linkje? (ik geloof je overigens achter elkaar hoor) Ben gewoon nieuwsgierig, want ik bestel normaliter bijna dagelijks onderdelen, en nog nooit goedkoper gezien vanuit EU.
Bijvoorbeeld Creality Ender 3 V2:
- Duitsland/Polen: 227.86€ gratis verzenden
- China: 227.86€ + 63.30 verzenden + invoerrechten/BTW is ongeveer 350€ . Bij zo'n groot pakket krijg je vrijwel zeker een aanslag voor invoerrechten/BTW.

Duitsland/Polen is dus 125€ goedkoper en een veel snellere verzending. (Overigens heb ik deze printer laatst voor 185€ uit Polen besteld).

Voor de consument wordt het vanaf 1 juli alleen maar beter als AE, Bangood, etc meer vanuit EU warehouses gaan leveren. De verzendtijden uit de EU warehouses zijn veel korter, en er geen verzendkosten en invoerrechten/BTW meer bij komen.

@h4ns BTW op de factuur is verplicht in veel EU landen. Dus ze houden zich niet aan de BTW wetgeving: ze hebben een loophole gevonden waardoor ze geen BTW afdragen of de facturen zijn onvolledig. Ik heb nog nooit BTW gespecificeerd gezien op EU bestellingen van AE, Banggood of Hobbyking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
gold_dust schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Bijvoorbeeld Creality Ender 3 V2:
- Duitsland/Polen: 227.86€ gratis verzenden
- China: 227.86€ + 63.30 verzenden + invoerrechten/BTW is ongeveer 350€ . Bij zo'n groot pakket krijg je vrijwel zeker een aanslag voor invoerrechten/BTW.

Duitsland/Polen is dus 125€ goedkoper en een veel snellere verzending. (Overigens heb ik deze printer laatst voor 185€ uit Polen besteld).

Voor de consument wordt het vanaf 1 juli alleen maar beter als AE, Bangood, etc meer vanuit EU warehouses gaan leveren. De verzendtijden uit de EU warehouses zijn veel korter, en er geen verzendkosten en invoerrechten/BTW meer bij komen.

@h4ns BTW op de factuur is verplicht in veel EU landen. Dus ze houden zich niet aan de BTW wetgeving: ze hebben een loophole gevonden waardoor ze geen BTW afdragen of de facturen zijn onvolledig. Ik heb nog nooit BTW gespecificeerd gezien op EU bestellingen van AE, Banggood of Hobbyking.
Lijkt me dan wel dat sterk wisselend is! De wielen die ik besteld had, waren 70 euro goedkoper vanuit China. Maar goed, wielen, printers, zijn natuurlijk zaken die qua shipping een compleet ander verhaal zijn dan 99,9% van alle envelopjesbestellingen waar het in dit topic met name over gaat, ook gezien belastingen.

Mijn ervaring is dat kleine spulletjes (onder de 10 euro) altijd goedkoper zijn geweest in China. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig qua shippingtijd ook niet meer te klagen heb. Ik bestel ook wel eens zaken in Duitsland, laat dat 4 dagen zijn, veel China orders van Ali zijn er de laatste maanden ook al binnen 2 weken. Wat mij verder opvalt is dat de warehouses buiten China alleen de hardlopers hebben (logisch) en de maat/afmeting/kleur die ik zoek hebben ze dan meestal niet.
Het valt dan wel op dat er heel af en toe een ordertje tussen zit wat ineens wel een ruim een maand moet duren...je went er snel aan. ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Mistraller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:24:
Lijkt me dan wel dat sterk wisselend is! De wielen die ik besteld had, waren 70 euro goedkoper vanuit China. Maar goed, wielen, printers, zijn natuurlijk zaken die qua shipping een compleet ander verhaal zijn dan 99,9% van alle envelopjesbestellingen waar het in dit topic met name over gaat, ook gezien belastingen.

...
Dat is niet wat ik zie, brushless motoren, servo's, kabels, lipo's van minder 20€ zijn het goedkoopste bij Hobbyking in NL en niet in China. Helemaal als je naar het totale plaatje incl. verzendkosten en invoerrechten/BTW kijkt. Ook bij Banggood zie ik voor die producten ongeveer dezelfde prijzen in Tsjechië als in China.

Wel is op AE en Banggood het assortiment in China veel uitgebreider dan in de EU warehouses, dat is ook wat ik zie.

[ Voor 5% gewijzigd door gold_dust op 29-06-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
gold_dust schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:40:
[...]

Dat is niet wat ik zie, brushless motoren, servo's, kabels, lipo's van minder 20€ zijn het goedkoopste bij Hobbyking in NL en niet in China. Helemaal als je naar het totale plaatje incl. verzendkosten en invoerrechten/BTW kijkt. Ook bij Banggood zie ik voor die producten ongeveer dezelfde prijzen in Tsjechië als in China.

Wel is op AE en Banggood het assortiment in China veel uitgebreider dan in de EU warehouses, dat is ook wat ik zie.
Afhankelijk per productgroep denk ik dus. Voor écht RC spul haal ik daar ook wel eens wat. Maar kijkend naar fiets onderdelen, smd's, en weet ik veel wat voor troepjes gaat het echt niet op.
Kijk bv deze zonnebril; In china sowieso goedkoper, maar de verzendkosten vanuit spanje zijn bijna 7 euro hoger. https://nl.aliexpress.com...-47f3-ade1-613b91283475-1
Wat het geoefende oog dan wel ziet, is dat het prijsverschil zo'n beetje neerkomt op inklaring+btw. Gezien de huidige snelle leveringen vanuit China zou ik dus niet snel geneigd zijn om Spanje te kiezen. Ben heel benieuwd of dit na 1 juli ook een ander beeld gaat opleveren.
Kortom, gewoon in de gaten houden, want schijnbaar kan je er geen pijl op trekken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 29-06-2021 10:29 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmck9ni
Is het nog mogelijk om de LT track te vergelijken met een 3S code? zodat je weet welke pakketje onderweg is? ik wil ook 1/2 misschien weigeren van 1$ maar dan niet straks perongelijk het pakketje dat ik graag wil . |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ik gebruik altijd parcelsapp.com, die kan verbazingwekkend veel data ophoesten.

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 29-06-2021 13:14 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmck9ni
Mistraller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:14:
17track geeft zelfde results ben er na rondspeuren nu achter.

als je postnl app hebt en je het kan volgen staat er een barcode en die barcode hoort dus bij aliexpress track nummer.

Als ik het goed heb iig..

Maar niet gelijk bevestigen op aliexpresss dan is de LT niet meer te vinden :*)

[ Voor 9% gewijzigd door hmck9ni op 29-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
gold_dust schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:07:
Als ondernemer gevestigd in de EU ben je het verplicht ja.
Een onderneming buiten de EU (die dus ook geen vestiging en actief BTW-nummer in een EU land heeft) MAG dus helemaal geen Europese BTW heffen.

Nogmaals die factuur van Hobbyking (en BG etc.) is geen Nederlandse factuur, kijk maar naar het adres wat er op staat.

Of ze zelf BTW bij import afdragen blijft de vraag, ik denk het wel want er is uiteraard ook flink winst te behalen op shipping-costs, wanneer ze volle containers laten inklaren, i.p.v. ieder product los naar de consument sturen vanuit China. Die winst kan best eens flink hoger zijn dan pak 'm beet 21%

[ Voor 17% gewijzigd door h4ns op 29-06-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
h4ns schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:27:
[...]

Lijkt me sterk. Als ik BTW moet betalen op een pakket ontvang ik gewoon een factuur van PostNL Pakketten Benelux BV.

Niks dus geen "aanslag" maar gewoon een ** FACTUUR ** met vermelding "Recht bij invoer" en "BTW bij invoer". Plus nog de afhandeling kosten.
Gelijk dus aan een uurtje-factuurtje indien ik die aan jou zou sturen. Er komt helemaal geen aanslag van de belasting aan te pas?

PostNL doet de aangifte bij de Douane, da's volgens mij ook nog steed niet direct bij de belastingdienst.
Dat klopt, dat is de factuur van PostNL aan jou waarin ze jou de te betalen btw (die volgt uit de btw-aanslag die ze namens jou hebben ingediend) en de bijbehorende inklaringskosten in rekening brengen.
Aan het te betalen btw bedrag ligt een aanslag ten grondslag en dat is de aanslag waar het om gaat.

Je hebt overigens wel een punt want het viel mij op dat het bedrag aan te betalen btw niet (naar beneden) is afgerond. En dat zou, naar mijn idee, wel moeten.
zunrob schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:29:
[...]

Ben benieuwd welke verzend methode je hebt gekozen. Ik had bewust voor de standard shipping gekozen die sneller zou moeten zijn dan die van 30-50 dagen. Echter, een groot gedeelte van deze pakketjes zijn nog niet in NL, terwijl ik eerder dan jou besteld heb! Ben benieuwd!
Ik heb niet speciaal gekozen voor een shippingmethode. Ik heb erop gelet dat de verwachte bezorgdatum 30-50 dagen was zodat de bezorgdatum na 1 juli zou zijn.

Het eerste pakketje is vandaag bezorgd. Dit was een pakket van €30 waar ik mijn I-OSS op had willen hebben, maar dat nummer staat niet op het label (ook geen btw-hoeven betalen overigens want er staat ook geen waarde op het pakket)
h4ns schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:53:

Of ze zelf BTW bij import afdragen blijft de vraag, ik denk het wel want er is uiteraard ook flink winst te behalen op shipping-costs, wanneer ze volle containers laten inklaren, i.p.v. ieder product los naar de consument sturen vanuit China. Die winst kan best eens flink hoger zijn dan pak 'm beet 21%
Daar tegenover staat dat ze de kosten hebben van een warehouse in de EU.

Ik weet dat er gerommeld wordt/werd met de btw want ik heb meerdere keren pakketjes ontvangen met een sticker erop met iets als "dit product voldoet niet aan de EU-richtlijn ABCD" o.i.d.
Als je daar dan op Googlede dan bleek dat eht om niet ingevoerde producten ging.
Die komen dan uit een 'transfer zone'. Dat betekent dat ze wel fysiek in de EU zijn, maar niet officieel voor gebruik binnen de EU zijn ingevoerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Vette73 op 29-06-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vette73 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:30:
Ik weet dat er gerommeld wordt/werd met de btw want ik heb meerdere keren pakketjes ontvangen met een sticker erop met iets als "dit product voldoet niet aan de EU-richtlijn ABCD" o.i.d.
Als je daar dan op Googlede dan bleek dat eht om niet ingevoerde producten ging.
Die komen dan uit een 'transfer zone'. Dat betekent dat ze wel fysiek in de EU zijn, maar niet officieel voor gebruik binnen de EU zijn ingevoerd.
Dat is niet „rommelen met BTW”. Het betekent alleen dat PostNL de inklaring nog moet doen, ook al hebben ze het pakket zelf fysiek uit een EU land ontvangen (overgenomen van een andere vervoerder).

Rommelen met BTW is bijvoorbeeld wel als een Chinese verkoper zegt: „ik verstuur het pakket naar Nederland met een omweg via luchthaven UUU in land VVV want daar ken ik een corrupte medewerker bij transportbedrijf WWW die in z'n vrije tijd voor mij stickers op pakketten plakt zodat die verzonden lijken te zijn uit land VVV en jij dan dus niks meer hoeft te betalen”.

Rommelen met BTW is het ook als een bedrijf een factuur krijgt waar op staat dat het bedrijf BTW betaald heeft, dat het bedrijf dat BTW-bedrag vervolgens „terug”-betaald krijgt van de Nederlandse overheid terwijl terwijl die BTW helemaal nooit door de schrijver van de factuur afgedragen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

En toen begonnen ze al op 28 juni met BTW heffen, en had je mensen "ja, maar ze heffen BTW, dat hoeft pas vanaf de 1e, boeeee!" ;)

Be damned if you do, be damned if you don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Vette73 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Dat klopt, dat is de factuur van PostNL aan jou waarin ze jou de te betalen btw (die volgt uit de btw-aanslag die ze namens jou hebben ingediend) en de bijbehorende inklaringskosten in rekening brengen.
Aan het te betalen btw bedrag ligt een aanslag ten grondslag en dat is de aanslag waar het om gaat.

Je hebt overigens wel een punt want het viel mij op dat het bedrag aan te betalen btw niet (naar beneden) is afgerond. En dat zou, naar mijn idee, wel moeten.
Ik weet niet waar je die "belasting-AANSLAG" precies vandaan haalt, er wordt gewoon BTW berekend en dat is in ons geval momenteel 21% (tenzij het laag-tarief is)

Dat zou anders naast een hele hoop geld ook een hele berg werk zijn, hoeveel belasting aanslagen zouden er dan verwerkt moeten worden, en hoeveel losse betalingen afgerond op hele euro's zouden er dan via bankoverschrijving gedaan moeten worden?

Dat is niet te doen en ik geloof ook niet dat het juridisch zo in elkaar zit. Kortom er wordt gewoon netjes BTW berekend en de hele rits aan bedragen wordt maandelijks of per kwartaal netjes afgedragen via een enkele belasting aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
aawe mwan schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:47:
[...]
Rommelen met BTW is bijvoorbeeld wel als een Chinese verkoper zegt: „ik verstuur het pakket naar Nederland met een omweg via luchthaven UUU in land VVV want daar ken ik een corrupte medewerker bij transportbedrijf WWW die in z'n vrije tijd voor mij stickers op pakketten plakt zodat die verzonden lijken te zijn uit land VVV en jij dan dus niks meer hoeft te betalen”.

Rommelen met BTW is het ook als een bedrijf een factuur krijgt waar op staat dat het bedrijf BTW betaald heeft, dat het bedrijf dat BTW-bedrag vervolgens „terug”-betaald krijgt van de Nederlandse overheid terwijl terwijl die BTW helemaal nooit door de schrijver van de factuur afgedragen is.
Zo werkt het in de praktijk niet. Dit soort "import omwegen" zijn de afgelopen jaren volgens mij gedaan door speciale vervoers bedrijven die zich daar in gespecialiseerd hebben, en die hebben gewoon bepaalde afspraken met de belastingdienst in hun vestigingsland die juridisch wel kloppen. Men maakt bijvoorbeeld afspraken met Belgie dat daar alle pakketten voor de meeste EU landen binnen komen. Men betaald een lager tarief maar per saldo komt er toch meer geld binnen omdat het niet naar de andere landen toe gaat.

Net zo iets als Portugal die er geen problemen mee had om Europese paspoorten te verpatsen aan rijke Russen / Chinesen etc.
Als geld begint te rollen is er veel mogelijk, kijk maar naar de brievenbus firma's hier in Nederland die opgezet zijn om belasting te ontduiken, maar ondertussen geld in het laatje brengen voor NL.

Kijk maar eens op de pakketen van Banggood e.d. daar staat altijd de naam van het bedrijf op die de import voor ze heeft geregeld / geritseld. Ik denk echt dat dit legaal gebeurd, het is echt niet zoals met Coke dat er stiekem een enkele container ergens vrij gegeven wordt. Daarvoor is de volume gewoon veel te groot.
Ik heb wel eens gegoogeld op zo'n bedrijfsnaam, die geven op hun website duidelijk aan dat ze gespecialiseerd zijn in import en belasting aangifte / afdracht voor de buiten-Europese markt.

Dat laatste wat je noemt is geen rommelen maar puur fraude.

[ Voor 8% gewijzigd door h4ns op 29-06-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
h4ns schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:53:
Als ondernemer gevestigd in de EU ben je het verplicht ja.
Een onderneming buiten de EU (die dus ook geen vestiging en actief BTW-nummer in een EU land heeft) MAG dus helemaal geen Europese BTW heffen.

Nogmaals die factuur van Hobbyking (en BG etc.) is geen Nederlandse factuur, kijk maar naar het adres wat er op staat.

Je hebt gelijk, er staat een adres in Hong Kong op de factuur. Hoe dat dan precies met de btw zit, hoewel voor de consument eigenlijk niet zo relevant, blijft wat onduidelijk.

Als er wel BTW afgedragen is bij import naar een EU warehouse is dat wel interessant, in het geval van die 3D printer is de prijs in DE/Polen hetzelfde als in China en uiteindelijk veel goedkoper dus omdat er in de EU al BTW op zit en er geen verzendkosten bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
h4ns schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Ik weet niet waar je die "belasting-AANSLAG" precies vandaan haalt, er wordt gewoon BTW berekend en dat is in ons geval momenteel 21% (tenzij het laag-tarief is)

Dat zou anders naast een hele hoop geld ook een hele berg werk zijn, hoeveel belasting aanslagen zouden er dan verwerkt moeten worden, en hoeveel losse betalingen afgerond op hele euro's zouden er dan via bankoverschrijving gedaan moeten worden?

Dat is niet te doen en ik geloof ook niet dat het juridisch zo in elkaar zit. Kortom er wordt gewoon netjes BTW berekend en de hele rits aan bedragen wordt maandelijks of per kwartaal netjes afgedragen via een enkele belasting aangifte.
Ik ga er geen welles-nietus discussie van maken. Jij denkt dat anders zit dan ik en dat mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
gold_dust schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Je hebt gelijk, er staat een adres in Hong Kong op de factuur. Hoe dat dan precies met de btw zit, hoewel voor de consument eigenlijk niet zo relevant, blijft wat onduidelijk.

Als er wel BTW afgedragen is bij import naar een EU warehouse is dat wel interessant, in het geval van die 3D printer is de prijs in DE/Polen hetzelfde als in China en uiteindelijk veel goedkoper dus omdat er in de EU al BTW op zit en er geen verzendkosten bijkomen.
Je sluit een koopovereenkomst met Hobbyking op hun website, je koopt dus van een buitenlands bedrijf.
Dat het product vervolgens via een fullfilment bedrijf in Nederland verzonden wordt doet eigenlijk niet terzake, dat is een kwestie tussen Hobbyking en het fullfilment bedrijf. Dat zelfde bedrijf regelt misschien de import BTW, kan ook zijn dat Hobbyking het zelf doet of via een derde partij. Voor de rest betaald Hobbyking gewoon voor de opslag en verzending vanuit het NL warehouse. Zal een bepaald percentage zijn denk ik.

Maar het blijft een feit dat je iets gekocht hebt via Hobbyking in Hong Kong. Er kan en mag dus helemaal geen NL'se BTW op de factuur vermeld staan. Tevens heb je wat minder rechten als consument in het geval dat er iets verkeerd is/gaat met het product. De Europese garantie en kopersbescherming is immers ook niet van toepassing. ;)

Waarom er geen groot prijsverschil zit tussen EU en non-EU warehouses kan ik uiteraard ook alleen maar naar raden. Misschien is de marge gewoon ook lager maar kiezen ze voor dit soort constructies omdat ze daar mee de markt bedienen die gewoon niet weken op een order uit China wil wachten. Wat minder marge is waarschijnlijk beter als helemaal geen omzet.

[ Voor 3% gewijzigd door h4ns op 29-06-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

h4ns schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:46:
[...]
Net zo iets als Portugal die er geen problemen mee had om Europese paspoorten te verpatsen aan rijke Russen / Chinesen etc.
Ach, een verblijfsvergunning voor Nederland gaat ook zonder problemen.

Mijn twee laatste pakketjes (plastic hoesjes voor paspoort + vaccinatiepaspoort) zijn ook net op tijd de douane voorbij. So long and thanks for the fish, het heeft een hoop geld gescheeld de laatste 12-15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
h4ns schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:13:
[...]

Maar het blijft een feit dat je iets gekocht hebt via Hobbyking in Hong Kong. Er kan en mag dus helemaal geen NL'se BTW op de factuur vermeld staan. Tevens heb je wat minder rechten als consument in het geval dat er iets verkeerd is/gaat met het product. De Europese garantie en kopersbescherming is immers ook niet van toepassing. ;)
Dat is niet juist. Zo'n overeenkomst valt onder Nederlands recht, je hebt gewoon dezelfde rechten als dat je normaal zou hebben bij een binnenlandse webshop. Het is natuurlijk heel erg lastig om je recht te halen, maar in principe zou je gewoon naar de Nederlandse rechter kunnen gaan. Als ze met een warehouse in Nederland werken is er vast wel iets waar je beslag op zou kunnen laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Waar dit hele verhaal overigens ook een eind aan gaat maken, is het gesjoemel met de vermeldde waarde. Zonder te vragen (=strafbaar!) zetten de Chinezen een lage waarde op het pakket, zeker als het om en rond de 22 euro dreigt te komen.
Factuur=tax=vermeldde waarde.

Ali int de BTW toch al, dus de shipper heeft geen enkele reden meer om lagere waardes op te geven. Voor zolang het natuurlijk onder de 150 euro blijft....

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:52:
[...]

Dat is niet juist. Zo'n overeenkomst valt onder Nederlands recht, je hebt gewoon dezelfde rechten als dat je normaal zou hebben bij een binnenlandse webshop. Het is natuurlijk heel erg lastig om je recht te halen, maar in principe zou je gewoon naar de Nederlandse rechter kunnen gaan. Als ze met een warehouse in Nederland werken is er vast wel iets waar je beslag op zou kunnen laten leggen.
Ik wens je er succes mee. :) :)

Nogmaals die warehouses zijn in de meeste gevallen fullfilment bedrijven, geen eigendom van het bedrijf waar je iets gekocht hebt. Geen rechter die zo maar even een derde partij lastig gaat vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door h4ns op 30-06-2021 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Ach, een verblijfsvergunning voor Nederland gaat ook zonder problemen.

Mijn twee laatste pakketjes (plastic hoesjes voor paspoort + vaccinatiepaspoort) zijn ook net op tijd de douane voorbij. So long and thanks for the fish, het heeft een hoop geld gescheeld de laatste 12-15 jaar.
Een aantal van mijn pakketjes zijn ondertussen ook in Nederland, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze langs de douane zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
Ik heb wat besteld en dat is ook begin juni binnen gekomen.
Alleen was het niet het juiste product. (lcd controller) dus de verkoper heeft een andere op gestuurd.
Maar die gaat niet voor 1 juli binnen komen.
Heeft iemand enig idee hoe dat werkt? Het zelfde eigenlijk als je iets terug stuurt voor reparatie en het dan later weer terug krijgt?
Zit je dan aan vast aan die afhandelings kosten?
Hoe maak je postnl duidel ik dat het om een vervanger/reparatie/garantie pakketje gaat.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
macron0 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:42:
Ik heb wat besteld en dat is ook begin juni binnen gekomen.
Alleen was het niet het juiste product. (lcd controller) dus de verkoper heeft een andere op gestuurd.
Maar die gaat niet voor 1 juli binnen komen.
Heeft iemand enig idee hoe dat werkt? Het zelfde eigenlijk als je iets terug stuurt voor reparatie en het dan later weer terug krijgt?
Zit je dan aan vast aan die afhandelings kosten?
Hoe maak je postnl duidel ik dat het om een vervanger/reparatie/garantie pakketje gaat.?
In alle gevallen waar het oorspronkelijke produkt niet (aantoonbaar) is teruggestuurd naar de leverancier zal er (opnieuw) btw geheven worden omdat het in die gevallen gaat om een nieuw product dat de EU binnekomt, waarover niet eerder btw is betaald.

Het is mogelijk om spullen ter reparatie/garantie/vervanging naar buiten de EU te sturen zonder dat het product dat gerepareerd/vervangen terugkomt nogmaals met btw wordt belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Dat is wel jammer.
Terug sturen is veel te duur. Het was een 19.00 euro boardje.

Ik heb in het verleden wel een telefoon gehad die niet werkte. Die werd 2 keeronderschept De twee keer kon ik aangeven dat het om een garantie ging en dus ging hij zonder extra kosten door. Maar de return shipping (28 euro!) werd door de verkoper terug betaald.

Heb wel begrepen dat de inklaring een stuk lager word dan eerst.
Ik vraag me ook af welke prijs ze dan gaan rekenen. Ik heb ook geen idee wat dat andere boardje kost.

En ik zie nog steeds geen nieuws op de aliexpres site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:34
@macron0 Op de Aliexpres site zal ook geen nieuws komen aangezien PostNL de kosten maakt: https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/
Wat buitenlandse winkels kunnen gaan doen is voorraad aanhouden in een EU land en van daaruit versturen. Waarschijnlijk gaat de prijs van het product in dat geval ook omhoog vanwege extra opslag.
En dat is wat PostNL hanteert, als je DHL of een andere dienst voor de deur krijgt dan gelden er misschien andere kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door rvrbtcpt op 30-06-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
rvrbtcpt schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:39:
@macron0 Op de Aliexpres site zal ook geen nieuws komen aangezien PostNL de kosten maakt:
Dat is niet helemaal waar.
Kijk ajb even een aantal pagina's terug in dit topic. Er zijn diverse posts met linkjes en screenshots van de Ali site.

Ali geeft aan I-OSS te gaan gebruiken, wat inhoudt dat zij de verschuldigde btw gaan innen en afdragen waardoor de consument niet opgezadeld wordt met extra inklaringskosten van PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
@rvrbtcpt Ik zit te wachten tot dat aliexpress mij duidelijk maakt dat voor de items die ik bestel de btw al is betaald. Zoadat er geen inklaring is in Nederland.

Nu zie ik dat niet. Ik ben echt al weken aan het af kicken met niet bestellen omdat ik die inklaring niet wil betalen. Nu heb ik sinds een paar dagen door dat die inklaring 4 euro gaat zijn ipv 13 euro dus dat is gelukkkig een stuk minder.

Maar dan nog ga ik niet de 1 euro aankopen doen die ik vroeger deed als ik niet zeker weet of er nog kosten bij komen.

Ik zie al wel de laatste week dat de items die ook via europese warenhuizen te bestellen zijn eigenlijk niet meer van prijs verschillen ( ik heb niet alles getest) Waar voorheen afzender China altijd goedkoper was blijft de prijs nu vaak gelijk en heb je alleen exra verzendkosten als het niet uit china komt.

Nou ja nog 1 dag en kijken wat ze morgen doen.

Ik zag op trackentrace dat mijn pakketje sinds 1 uur vannacht in Luxemburg ligt. Dat is wel EU. Maar niet Nederland. Telt dat nu wel of niet als voor 1 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macron0
Mistraller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:14:
Dank je wel. Die kende ik nog niet maar ze laten veel meer zien dan 17track.net of alle andere die ik kon vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
macron0 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:58:
Ik zag op trackentrace dat mijn pakketje sinds 1 uur vannacht in Luxemburg ligt. Dat is wel EU. Maar niet Nederland. Telt dat nu wel of niet als voor 1 juli?
Het gaat om het moment van inklaren in de EU. Dat zie jij in de T&T als 'released bij customs' o.i.d.
Aankomen in de EU is niet het zelfde als ingevoerd zijn in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmck9ni
Wed Jun 3012:51NLDriver is en route
Wed Jun 3012:18NLShipment has been sorted

Krijg geen bericht in de postnl app nog? had ik dit niet al moeten hebben?

hoe krijg je zo bericht dat je moet betalen via app en email toch?? kan nog komen maar vorige keer kreeg ik wel het bericht in app iig.

Heb het ontvangen en geen melding in de app :S

Lucky me ! niks hoeven te betalen, de rest moet ik maar ff afwachten hoe dat loopt want baal dat ik geen melding zie in de app.

[ Voor 23% gewijzigd door hmck9ni op 30-06-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nu zal de ontknoping wel snel komen, want in China is het intussen al 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
aawe mwan schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:07:
Ik zie in ieder geval nog bij geen enkel product de BTW vermelding staan bij order summery / payment dus toch nog maar even wachten op morgen ;)

Ondertussen is een order van € 19,25 nog steeds niet zichtbaar in de tracking dus daar ga ik BTW + 4,- over bij betalen verwacht ik.

Een andere order van € 2,71 idem dito, maar die kost normaal buiten de sale 7,- dus dan zou ik nog goed uit moeten komen ook al betaal ik bij.

Drie andere orders van € 1,95 / € 3,05 / € 3,81 die ik besteld had in Mei: 2 er van staan al dik twee weken op "Arrived At Destination Country/Region" maar nog niets binnen, de derde doet helemaal niks met tracking dus ik denk dat ik die drie orders kan vergeten en spoedig een dispute over ga openen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:11
[...]
Als de transactie gebeurt via een portal als Ebay of Ali, moet de portal de aangifte op I-OSS doen en afrekenen.
Het is dan wel heel erg makkelijk om wat proefbestellingen te doen en te controleren of de aangifte klopt, lijkt me.
En als zo'n portal gaat frauderen zijn er ook meteen forse consequenties.

Wat wel zou kunnen is dat je wat bestelt en in je mandje zet, dan apart betaalt aan de verkoper, die het daarna opstuurt. Half-zwart dus. Wel jammer van je kopersbescherming dan, dus dat zal hem ook niet echt gaan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
aawe mwan schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:07:
Ik deed 2 minuten voor 00.00 op de knop koop nu bij Aliexpress en toen werd er nog geen btw berekend. en 1 minuut na 00.00 wel . dus het moest hier eerst 1 juli worden.

vanaf nu is alles dus duurder voor ons!
Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.