Belasting beneden de 22 euro per bestelling afschaffen.

Pagina: 1
Acties:
  • 10.395 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
Allen,

Al tijden is de belastingdienst mij een doorn in het oog. Particulieren kunnen maar raak zonder BTW en invoerrechten uit China hun spullen bestellen. Tot 22 euro hoef je sowieso geen invoerrechten en btw te betalen: https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

Nu het feit dat vanuit China de verzending ook nog gesubsidieerd wordt is het wat ingewikkeld om binnen NL bepaalde spullen nog kwijt te raken. Materialen met 10% marge wegzetten en dan vervolgens nog 21% btw moeten rekenen en je bent alsnog duurder uit dan in China.

Waarom moet beneden de 22 euro belastingvrij? De Chinezen belazeren de boel natuurlijk enorm. Er komt nooit een waarde meer dan 22 op het pakket te staan zelfs als je meer dan 100 euro afgetikt hebt.

Ik snap dat particulieren deze methode mooi vinden. Sommige mensen zullen btw afdragen bij import als "straf" zien maar eigenlijk is het probleem best wel groot volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
En hoe wil je het gat opvangen dat ontstaat door alle misgelopen belasting?
Het is niet zo simpel als gewoon even alles onder de 22 euro belastingvrij maken. De douane heeft ergens een grens getrokken. Ook om de werkdruk lager te houden. Als ze elk pakket moeten controleren en naheffingen moeten sturen dan kost dit de staat zoveel meer dan dat het opbrengt aan belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
Ik snap wel dat dit geen oplossing is. Het gaat me meer om het probleem wat eigenlijk best groot is geworden. In china kunnen ze je al verzekeren dat je geen belasting hoeft te betalen bij bijvoorbeeld banggood als je bepaalde keuzes maakt bij het afrekenen.

Werkdruk kun je trouwens gewoon laten betalen doormiddel van administratiekosten toch? Volgens mij is de administratiekosten altijd iets van 12 euro. Ze zouden net als bij bedrijven bijvoorbeeld 10% moeten vragen naar hun transactie die bij de betreffende bestelling hoort zo kun je fraude aanpakken. Dan ook meteen een boete er op als het niet juist is opgegeven.

[ Voor 0% gewijzigd door LiquiD-AciD op 20-01-2018 13:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Je hebt zelf een een winkel neem ik aan? Waarom ben jij dan niet concurrerend en punt 2 weet ik niet van jouw bestaan?

Ik wil graag in Nederland mijn spullen kopen. Niet als het meeste hier 2 maal zo duur is. Heb ik het niet over China maar ook over Duitsland en Engeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 12:20
Als dat wordt gedaan wordt er enorm misbruik van gemaakt. Dan gaan webshops producten van honderd euro aanbieden in vijf onderdelen als 5*20 euro.
Je kan dat misbruik niet allemaal tegengaan.

De reden dat pakketjes uit China onder de €22 belastingvrij zijn is hetzelfde, je kan niet elk pakketje controleren. Om op elk pakketje 21% belasting te heffen kost enorm veel werk en levert weinig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ondernemersrisico. Voor goede kwaliteitspullen betaal ik graag wat meer zeker als je niet weken hoeft te wachten.

[ Voor 73% gewijzigd door Hackus op 20-01-2018 14:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
@pennywiser goeie vraag. Concurrerend kán niet. Je zult dan dus 20% goedkoper moeten worden dan de chinezen. Die marge is er helemaal niet bij deze hobby.

@wouterg00 ben ik deels met je eens. Als de BD hier komt te controleren is het natuurlijk meteen duidelijk dat je de boel zit te besodemieteren als je zoiets zou doen. Het gaat me ook meer om het misbruik wat er door de chinezen inmiddels van wordt gemaakt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
Dus eigenlijk wil je beschermd worden van buitenlandse aanbieders zodat Nederlandse kopers meer moeten betalen voor dezelfde spullen? Wie worden hier precies beter van? Volgens mij alleen jij (als in: Nederlandse handelaren). Consumenten zijn duurder uit, concurrentie wordt de kop in gedrukt, buitenlandse handelaren zien hun afzetmarkt krimpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pennywiser
LiquiD-AciD schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:00:
@pennywiser goeie vraag. Concurrerend kán niet. Je zult dan dus 20% goedkoper moeten worden dan de chinezen. Die marge is er helemaal niet bij deze hobby.
Dan zou ik stoppen met deze "hobby" te gebruiken voor je inkomsten en een baan zoeken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 17:40
Ga eens voor de grap zoeken op Duracell batterijen van het type 2016.
Pakje van 4 stuks besteld via Amazon.de, OMDAT dat goedkoper was, dan om het in NL te kopen, waar nog eens rustig ~6 euro gerekend wordt door de webshops, om het bij je thuis te krijgen.

Mijn 4 knoopcellen worden helemaal uit Italië vandaan verzonden via UPS en komen maandag aan, voor minder dan de verzendkosten in NL.

En dan hebben we het hier niet eens over China, maar over de EU.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Met toxict. Nederlanders durven elkaar schandelijke prijzen te rekenen. En dan over concurrerend beginnen.

Kan je niet concurrerend zijn, en maak je geen winst, ga dan niet de schuld extern lopen zoeken maar stop met je, kennelijk overbodige - want anders had je wel klanten, businness.

Sorry de wereld is hard. Life sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
@O88088 daar komt het wel op neer ja. Ik zie niet zo goed waarom je geen belasting hoeft te betalen als je iets buiten de EU haalt. Dat houd eigenlijk in dat ik me beter kan gaan richten op verkoop naar de USA en de USA op ons. Beide keren geen btw, wel een bergje verzendkosten maargoed dat mag de pret niet drukken.

Zoals het nu is snap ik het wel, ik koop ook alles in China omdat de overheid zelf er voor kiest om die belastingeuro's te negeren. Verzenden binnen NL moet je namelijk als bedrijf ook gewoon nog eens btw over betalen (wat je bij de supermarkt als consument niet hoeft). Daar wordt het allemaal nog veel duurder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 12:20
Tja, 90% van de spullen uit China zijn een tientje waard. Daar haal je dus twee euro belasting over. Het kost ook geld (10€ administratiekosten die de klant betaalt) om elk pakketje open te maken en waarde te bepalen. Dat betekent dat mensen minder in China gaan kopen.

Je wilt dus het liefst dat de overheid er voor zorgt dat Nederlandse bedrijven de winst pakken op die producten in plaats van Chinezen? Dan kom je op het verhaal van protectionisme uit. Spoiler alert: gaat niet werken.

Protectionisme zorgt alleen maar voor marktverstoring en een lager totaal surplus. De overheid in Nederland (en de EU) willen een zo hoog mogelijk consumentensurplus. Protectionisme wil men zo min mogelijk.
China is nu eenmaal goedkoop en belasting op pakketjes heffen zorgt voor hogere kosten voor de consument. Dat is door niemand gewenst, behalve door bedrijven die geld willen verdienen door veel te hoge prijzen te vragen en de rest te verbieden.

[ Voor 8% gewijzigd door wouterg00 op 20-01-2018 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is je onderliggende probleem? Dat je een webwinkel als hobby hebt maar niemand bij je koopt omdat je tov China te duur bent?

If so: ja sucks maar such is life. Jij wilt als particulier zelf ook niet meer betalen dan nodig, dus omgekeerd profiteer je er ook van. En gelukkig hebben we het hier in NL allemaal zo goed dat we niet net als die Chinezen keihard moeten werken voor een schijntje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
@wouterg00 Thanks, daar heb je wel een punt, thanks!

Dan heb je nog het punt dat het verzenden vanuit China gratis is door subsidie van hun overheid. Van hier naar China kost je voor een pakket bijvoorbeeld minimaal 30 euro. Bij veel producten zoals TV's heb je een minimale verkoopprijs waardoor de grote bedrijven met dure spullen de marges wel ontvangen om verzending gratis te doen. Er is alleen onbegrip als je een product van 2 euro niet gratis kunt versturen in NL

@The Eagle Nou, zo werkt het ook niet helemaal. Er zijn veel Chinezen die idd voor een schijntje werken. Als het dan aan komt op de bedrijven die ook Engels kunnen en exporteren is dat heel anders. Daar hoef je echt geen medelijden mee.

[ Voor 20% gewijzigd door LiquiD-AciD op 20-01-2018 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toxict
  • Laatst online: 13-09 17:40
LiquiD-AciD schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:15:
@wouterg00 Thanks, daar heb je wel een punt, thanks!

Dan heb je nog het punt dat het verzenden vanuit China gratis is door subsidie van hun overheid. Van hier naar China kost je voor een pakket bijvoorbeeld minimaal 30 euro. Bij veel producten zoals TV's heb je een minimale verkoopprijs waardoor de grote bedrijven met dure spullen de marges wel ontvangen om verzending gratis te doen. Er is alleen onbegrip als je een product van 2 euro niet gratis kunt versturen in NL

@The Eagle Nou, zo werkt het ook niet helemaal. Er zijn veel Chinezen die idd voor een schijntje werken. Als het dan aan komt op de bedrijven die ook Engels kunnen en exporteren is dat heel anders. Daar hoef je echt geen medelijden mee.
Ik wil deze even nuanceren.

Kijk...Je hebt webshops die voor een product van 2 euro iets van 1.95 aan verzendkosten vragen.
Maar... je hebt ook webshops die standaard 6.95 vragen en sommigen zelfs nog meer.

Die laatsten mogen van mij hard failliet gaan.
Dat heet niet meedenken met de klant, maar "anders" zeg maar.

Een item van 2 euro kan vaak best via de brievenbus in een bubbeltjes envelop o.i.d. en kost dan ook echt niet meer dan de 1.95 euro aan verzendkosten.

En afhankelijk van hoe snel ik iets nodig heb of niet, wil ik best die 1.95 betalen, maar zeker geen 7-8 euro o.i.d. Dan wacht ik principieel liever 2-3 weken op China.

[ Voor 6% gewijzigd door toxict op 20-01-2018 14:21 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pennywiser
Het is misverstand dat er subsidie wordt verleend. Productie- en ook vervoerskosten liggen er lager, en er worden vrachten klaargemaakt zodat een vliegtuig helemaal vol zit. Deze wordt dan gezamelijk betaald door alle verzenders, wat over alle pakketjes verdeeld slechts een paar cent is. Dit zit bij de prijs in uiteraard.

Jij noemt dat misbruik. Ik zie in Nederland het omgekeerde domme gedrag. We vragen lalala veel geld, en wachten op onze luie kont tot er een klant komt.

In Azie is men over algemeen ondernemender. Voorbeeld. Hier op de markt staat een Vietnamese loempiameneer die een bordje heeft staan op zijn toonbank in zijn kar: ik repareer ook uw computer. Daarbij wijst hij nieuwe gezichten ook op het bordje. Die meneer heeft het heel druk, en rijdt in een mooie auto. Dan verdien je dus respect bij mij. Niet met klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@LiquiD-AciD je kunt dus op je handen natellen dat China er inmiddels ook op toelegt. Als je stapels producten voor een paar euro levert terwijl verzenden terug inderdaad altijd al tientallen euro’s kost..

Dan is dat nu voor jou vervelend maar kost het ze hoe langer het duurt, des te meer geld. Kwestie van tijd. Als je al langer shopt weet je ook dat prijzen al langzaan beginnen op te lopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
NiGeLaToR schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:21:
@LiquiD-AciD je kunt dus op je handen natellen dat China er inmiddels ook op toelegt. Als je stapels producten voor een paar euro levert terwijl verzenden terug inderdaad altijd al tientallen euro’s kost..

Dan is dat nu voor jou vervelend maar kost het ze hoe langer het duurt, des te meer geld. Kwestie van tijd. Als je al langer shopt weet je ook dat prijzen al langzaan beginnen op te lopen.
Dat ligt aan de hogere dollar dan paar jaar terug. Aliexpress ontploft momenteel qua populariteit en gaat niet meer weg (helaas/gelukkig).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:21:
Het is misverstand dat er subsidie wordt verleend. Productie- en ook vervoerskosten liggen er lager, en er worden vrachten klaargemaakt zodat een vliegtuig helemaal vol zit. Deze wordt dan gezamelijk betaald door alle verzenders, wat over alle pakketjes verdeeld slechts een paar cent is. Dit zit bij de prijs in uiteraard.
En door verouderde verdragen moet vervolgens PostNL het bezorgen voor een bedrag minder dan wat TS moet betalen om iets in Nederland te versturen. Ik noem dat idioot.
O88088 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:01:
Dus eigenlijk wil je beschermd worden van buitenlandse aanbieders zodat Nederlandse kopers meer moeten betalen voor dezelfde spullen? Wie worden hier precies beter van? Volgens mij alleen jij (als in: Nederlandse handelaren). Consumenten zijn duurder uit, concurrentie wordt de kop in gedrukt, buitenlandse handelaren zien hun afzetmarkt krimpen.
Lol? Iedereen wordt hier beter van? Meer werkgelegenheid in Nederland, de Chinezen moeten ook gewoon de belasting betalen net als iedereen, dus meer belastinginkomsten. Wie worden er precies slechter van? Ja die kopers op korte termijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (en vervolgens gaan klagen over globalisering).

Hoe kan je in hemelsnaam het gelijktrekken van belastingen vergelijken met concurrentie de kop in drukken, of zoals iemand anders schreef, protectionisme? Waarom zou het oneerlijk, of slecht, als je Chinese verkopers en Nederlandse verkopers allebei gewoon evenveel belasting laat betalen?

Mijn inziens moet er ook een methode komen om te zorgen dat afzenders die systematisch frauderen met de waarde van pakketten gewoon standaard geblokkeerd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 20-01-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
toxict schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Ik wil deze even nuanceren.

Kijk...Je hebt webshops die voor een product van 2 euro iets van 1.95 aan verzendkosten vragen.
Maar... je hebt ook webshops die standaard 6.95 vragen en sommigen zelfs nog meer.

Die laatsten mogen van mij hard failliet gaan.
Dat heet niet meedenken met de klant, maar "anders" zeg maar.

Een item van 2 euro kan vaak best via de brievenbus in een bubbeltjes envelop o.i.d. en kost dan ook echt niet meer dan de 1.95 euro aan verzendkosten.

En afhankelijk van hoe snel ik iets nodig heb of niet, wil ik best die 1.95 betalen, maar zeker geen 7-8 euro o.i.d. Dan wacht ik principieel liever 2-3 weken op China.
Ik heb het dan over spullen die sowieso niet door de brievenbus passen. Je betaald als je circa 100 pakketten in NL verstuurd circa 5,25 ex btw verzendkosten (komt nog een doosje en vulmateriaal bij). Een brievenbusdoosje is tot 2000 stuks 3.95 ex btw en doosje. Dat is voor een zending van 2 euro niet echt heel realistisch te noemen lijkt mij om dan maar 1.95 (incl btw) verzending te betalen toch?

En dan heb ik het ngo niet over het "afzender is aansprakelijk" en "ik heb het niet ontvangen van de klant" deel wat ook enorm veel kost tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door LiquiD-AciD op 20-01-2018 14:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• O88088
Sissors schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Lol? Iedereen wordt hier beter van? Meer werkgelegenheid in Nederland, de Chinezen moeten ook gewoon de belasting betalen net als iedereen, dus meer belastinginkomsten. Wie worden er precies slechter van? Ja die kopers op korte termijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (en vervolgens gaan klagen over globalisering).

Hoe kan je in hemelsnaam het gelijktrekken van belastingen vergelijken met concurrentie de kop in drukken, of zoals iemand anders schreef, protectionisme? Waarom zou het oneerlijk, of slecht, als je Chinese verkopers en Nederlandse verkopers allebei gewoon evenveel belasting laat betalen?

Mijn inziens moet er ook een methode komen om te zorgen dat afzenders die systematisch frauderen met de waarde van pakketten gewoon standaard geblokkeerd worden.
Maatregelen om binnenlandse ondernemers te beschermen zijn gewoon protectionisme, ook al doe je dat onder het mom van 'gelijktrekken'. Op het eerste gezicht levert dat misschien banen op (TS maakt bijvoorbeeld winst omdat Chinese concurrenten buiten de boot vallen). Maar ik, als consument, heb geen oneindige voorraad geld (helaas ;( ). Dus als alles duurder wordt neemt de vraag ook af.

Simpel voorbeeld: ik heb 10 euro. Ik hoop een fancy brood van €2, een pakje pennen van €5 en een Chinese fidgetspinner van €3,-. Dan is m'n geld op.

Stel nu dat de Chinese import strikter wordt nagekeken waardoor de fidgetspinner €5 gaat kosten. Daar heb ik geen geld voor. Dan kan TS hoog en laag springen dat hij ze voor €4 kan aanbieden maar dan koop ik 'm nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Is dat nou echt serieus? Als iedereen evenveel belasting moet betalen is het protectionisme? Tja, op die manier gaan we er niet uit komen nee.

Jouw simpele voorbeeld slaat uiteraard nergens op. Maar sowieso zelfs daar is dus het eindresultaat dat je zonder belasting dan €3 naar China gooit, en met belasting dat je €2 naar een Nederlandse ondernemer gooit (die het hier weer uitgeeft aan andere zaken), en €1 naar de belastingdienst stuurt (nou ja, wat minder, maar je begrijpt hopelijk het idee).

Verder heb je het inderdaad wel goed begrepen dat je meer kan kopen als alles belastingvrij is. Maar ik mag toch hopen dat je begrijpt waarom dat geen goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:15
LiquiD-AciD schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:47:
Allen,

Al tijden is de belastingdienst mij een doorn in het oog. Particulieren kunnen maar raak zonder BTW en invoerrechten uit China hun spullen bestellen. Tot 22 euro hoef je sowieso geen invoerrechten en btw te betalen: https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

Nu het feit dat vanuit China de verzending ook nog gesubsidieerd wordt is het wat ingewikkeld om binnen NL bepaalde spullen nog kwijt te raken. Materialen met 10% marge wegzetten en dan vervolgens nog 21% btw moeten rekenen en je bent alsnog duurder uit dan in China.

Waarom moet beneden de 22 euro belastingvrij? De Chinezen belazeren de boel natuurlijk enorm. Er komt nooit een waarde meer dan 22 op het pakket te staan zelfs als je meer dan 100 euro afgetikt hebt.

Ik snap dat particulieren deze methode mooi vinden. Sommige mensen zullen btw afdragen bij import als "straf" zien maar eigenlijk is het probleem best wel groot volgens mij.
Tja, als ik in China een muursticker koop dan betaal ik drie euro. Zoek ik een Nederlands webwinkeltje op dan betaal ik 9,99 + verzendkosten...

Koop ik in China een telefoon hoesje betaal ik 3 euro. Bestel in die bij een webwinkel in Nederland dan betaal ik 10 euro.

En je krijgt hetzelfde product. De webwinkels kopen ze ook in China in, betalen invoerrechten en BTW (maar wel korting met inkoop) en willen er dan nog goed aan verdienen terwijl ze niks extra's leveren behalve kortere wachttijden.

Vanuit de consument is het dus alleen maar logisch. Wel balen voor de Markthandelaren en de kleine webshops die de afgelopen 20 jaar flink hebben kunnen verdienen.

Nu wordt het inderdaad voor deze groep lastig. Voor de Chinezen alleen maar voordelig.

De douane kan niet alles controleren, dus hoe moeten ze al die kleine pakjes gaan belasten? Op basis waarvan? PostNL bezorgt, dus die worden blijkbaar gewoon betaald (ook al betaal ik geen verzendkosten apart). Het zou niet te handhaven zijn. De Chinese sites/bedrijven zullen vast mee helpen met een lage waarde, is beter voor de zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

Harrie

NederVlaming

Ik ben het daar toch niet mee eens hoor. In mijn ogen is dat geen protectionisme.
Probleem is dat de btw op pakketten uit China gewoon niet geind wordt, onder het mom van "het kost meer dan het opleverd".

Een Nederlandse handelaar moet wel zelf al die boekhouding doen en de btw afdragen.
In principe zou de invoerder van de goederen uit China (in dit geval dus de consument) dit ook gewoon moeten doen.

Helaas leid dat in de realiteit dus tot oneerlijkheid. Als Nederlandse webshop moet je jezelf dus voldoende differentiëren, want gewoon dezelfde artikelen aanbieden gaan ze nooit competitief kunnen doen.
Tenzij je natuurlijk begint met drop-shipping. Dan misbruik je dezelfde oneerlijkheid, maar heb je natuurlijk ook totaal helemaal geen differentiatie in de massa van aanbieders.

Daarnaast dan nog het feit dat er vaak niet de werkelijke waarde aangegeven wordt op de pakketten uit China. Dat is natuurlijk gewoon massale fraude en belastingontduiking.

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 20-01-2018 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
Daarin heb je gelijk, echter subsidieert China ook heel veel:

Hikvision: https://ipvm.com/reports/hikvision-exim concurreert momenteel heel de markt kapot omdat ze het kunnen...
Post/Verzendkosten: http://www.vatfraud.org/b...-union-upu-terminal-dues/
et.c etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is eigenlijk een soortgelijk probleem als openingstijden in "touristisch gebied" en vooral ook bv supermarkten op afgeschermde/concurrentie-vrije lokaties zoals taxfree zones, stations en bv ziekenhuizen.

Plaatsen waar dan bv een andere/hogere prijs wordt gevraagd voor hetzelfde produkt.

Maw markt verstoring door lokatie gebaseerde afspraken/gunsten/politiek.

De enige goede oplossing daarvoor is de regio "af te schaffen" door gelijkheid te verplichten, maw wat je in die regio doet ben je verplicht ook buiten die regio uitoefenen.
De supermarkt moet dan bv dezelfde prijs voor de produkten hanteren in het afgesloten gebied als ze voor de rest van het land doen.

In dit Chinese verzend geval, is de oplossing dus dat de Chinezen om door de douane te mogen komen vanuit de EU verplicht worden dezelfde functie in te richten voor dezelfde prijs als ik iets wil versturen uit de EU naar een andere regio op deze planeet.

Ben benieuwd of de Chinese overheid bereid is alle pakket transport van de hele wereld te gaan subsidieren. (denk het niet eerlijk gezegd)

Ze rekenen nu effectief geen geld/gratis voor een treinkaartje van Amsterdam naar Utrecht, maar voor de terugweg mag je 30 euro betalen. (is imho niet erg socialistisch)

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 20-01-2018 15:02 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:10
LiquiD-AciD schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb het dan over spullen die sowieso niet door de brievenbus passen. Je betaald als je circa 100 pakketten in NL verstuurd circa 5,25 ex btw verzendkosten (komt nog een doosje en vulmateriaal bij). Een brievenbusdoosje is tot 2000 stuks 3.95 ex btw en doosje. Dat is voor een zending van 2 euro niet echt heel realistisch te noemen lijkt mij om dan maar 1.95 (incl btw) verzending te betalen toch?

En dan heb ik het ngo niet over het "afzender is aansprakelijk" en "ik heb het niet ontvangen van de klant" deel wat ook enorm veel kost tegenwoordig.
Wat heeft het afschaffen van belasting onder de 22 euro voor positief effect hierop?

2,00 eur incl belasting zou 1.65 eur excl belasting zijn. Ik kan je vertellen, dat is niet het probleem.

Dan komt jouw daadwerkelijke probleem; 5 euro verzendkosten voor een pakket van 2 euro terwijl Chinezen dit in de prijs van 2 euro kunnen verwerken.

Zelfs als er BTW verrekend zou worden voor die pakketten uit China ga je het nog niet winnen door de leveringskosten. Wellicht probeer je in de verkeerde markt te concurreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Tja en dan je het over china dat er te goedkoop verkocht/verstuurd wordt .
maar wat denk je van een simpel zweeds meubelwaren huis.
prijs verschillen ten overvloede tussen Nederland / Belgie en Duitsland.
simpel voorbeeld buro Malm Belgie 89,90 Nederland 99,95 Duitsland 109,-
Met andere woorden je ziet horde's duitsers de grens overrijden richting Belgie om daar ikea leeg te kopen

En zolang er op europees niveau geen afspraken gemaakt worden over 1 btw tarief blijft dit dus zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
rdfeij schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Daarin heb je gelijk, echter subsidieert China ook heel veel:

Hikvision: https://ipvm.com/reports/hikvision-exim concurreert momenteel heel de markt kapot omdat ze het kunnen...
Post/Verzendkosten: http://www.vatfraud.org/b...-union-upu-terminal-dues/
et.c etc. etc.
Wij subsidiëren rockbands zoals de Staat met 1 miljoen euro. En windmolens welke meteen worden afgebroken nadat de subsidie stopt zodat er met subsidie weet nieuwe geplaatst worden.

De Chinese subsidie zorgt voor werk in China en betaalbare spullen voor jou en mij. En straft dure luie ondernemers af. Win-win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er leven pakketbezorgers van, en er zijn ook webshops die de Chna gear hier verkopen. Ook op markten staan ze met spul uit China. 90% is zo defect of wordt al snel weggegooid. Dus we belasten het milieu er ook mee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Wij subsidiëren rockbands zoals de Staat met 1 miljoen euro. En windmolens welke meteen worden afgebroken nadat de subsidie stopt zodat er met subsidie weet nieuwe geplaatst worden.

De Chinese subsidie zorgt voor werk in China en betaalbare spullen voor jou en mij. En straft dure luie ondernemers af. Win-win.
Huh? Subsidies geven aan ondernemers en bedrijven straft dure luie ondernemers af? Sorry maar ik kan jouw gedachtengang in dit topic echt niet volgen. Dus des te meer subsidies we gaan uitdelen ter protectionisme (oh wacht, dat is het blijkbaar alleen als wij het doen, en niet als China het doet), des te efficienter ons bedrijfsleven wordt omdat dure en luie ondernemers erdoor worden afgestraft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nee. China is nou eenmaal goedkoop. Nederland is al veel langer veel te duur. Dit zorgt inderdaad voor pak ransel voor dure ondernemers die nu wel heel erg overbodig blijken. Mijn gedachten gang staat daar los van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:55
Wat ik uit dit verhaal haal:

TS heeft een zaak in Chinese producten.

Word natuurlijk weg geconcurreerd door de Chinese winkels, die steeds sneller en belastingvrij kunnen leveren.

Nu wil TS dat het belastingsysteem aangepast word, zodat hij weer winst kan maken met het verkopen van diezelfde Chinese producten.
8)7

Vind je het nou zelf ook niet een beetje hypocriet?

Ik vind het overigens ook helemaal niet erg dat je geen geld kan verdienen door alleen maar een dozenschuiver te zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 20-01-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb geleerd van “Chinees” bestellen. Ooit een hoesje voor mijn S6 besteld, deze kostte omgerekend een kleine 15 euro. Moest hier vervolgens nog even doodleuk 35 euro aan btw, invoerrechten en administratie kosten gaan betalen :/ waardoor dat hoesje dus 50 euro was.
Het mag allemaal wel wat transparanter vind ik. Daarnaast loopt de overheid allerlei belastingen mis als de invoerrechten worden aangepast.
@ de TS vanwaar deze statement. Als de invoerrechten “ aangepast” worden... waar komen dan de gemiste centen vandaan? Die betaal je dan via andere belastingen weer dubbel en dwars terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

WEBGAMING schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:49:
Wat ik uit dit verhaal haal:

TS heeft een zaak in Chinese producten.

Word natuurlijk weg geconcurreerd door de Chinese winkels, die steeds sneller en belastingvrij kunnen leveren.

Nu wil TS dat het belastingsysteem aangepast word, zodat hij weer winst kan maken met het verkopen van diezelfde Chinese producten.
8)7

Vind je het nou zelf ook niet een beetje hypocriet?

Ik vind het overigens ook helemaal niet erg dat je geen geld kan verdienen door alleen maar een dozenschuiver te zijn.
TS heeft in zoverre een punt dat het inderdaad een raar systeem is.

Maar wat hij weglaat in het hele verhaal is dat zijn hobbywinkeltje waarschijnlijk ook lagere kosten heeft dan een 'echte' ondernemer. En dat hij met z'n gehobby dus even goed een hardwerkende ondernemer het brood uit de mond stoot.

Zullen we daar ook maar wat extra belasting over gaan heffen TS? Een forfaitaire bijtelling in het kader "wet voorkoming onterecht concurrentievoordeel wegens niet-beroepsmatig uitoefenen van onderneming"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En toch klopt het niet helemaal wat de TS stelt.

Als je bijvoorbeeld naar de Action kijkt dan leveren die vaak producten voor prijzen die behoorlijk concurrerend zijn met Chinese webshops/Aliexpress.
Vaak even duur of echt een fractie duurder dan de Chinese webshops.

En dat het misschien ietsje duurder is dat nemen een hoop mensen voor lief, want ze hoeven niet twee maanden op hun pakketje te wachten, plus als er iets mis mee is kan je gewoon terug naar de winkel.

Maar mijn punt is dat de TS het met z'n winkeltje misschien niet helemaal goed doet, want het kán namelijk wel, kijk naar de Action. Of de Big Bazarr. En zo zullen er wel meer zijn.

Misschien kan de TS kijken of-ie misschien direct bij de fabriek iets kan regelen. Of in grotere oplages z'n producten afnemen. Want de discounters zijn het bewijs dat de vrijstelling van importheffingen het probleem niet zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:20:
Nee. China is nou eenmaal goedkoop. Nederland is al veel langer veel te duur. Dit zorgt inderdaad voor pak ransel voor dure ondernemers die nu wel heel erg overbodig blijken. Mijn gedachten gang staat daar los van.
Ondernemers zijn overbodig omdat ondernemers die geen belasting betalen het goedkoper doen?
Yucon schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:56:
[...]

TS heeft in zoverre een punt dat het inderdaad een raar systeem is.

Maar wat hij weglaat in het hele verhaal is dat zijn hobbywinkeltje waarschijnlijk ook lagere kosten heeft dan een 'echte' ondernemer. En dat hij met z'n gehobby dus even goed een hardwerkende ondernemer het brood uit de mond stoot.

Zullen we daar ook maar wat extra belasting over gaan heffen TS? Een forfaitaire bijtelling in het kader "wet voorkoming onterecht concurrentievoordeel wegens niet-beroepsmatig uitoefenen van onderneming"?
Hoe bedoel je 'ook' maar extra belasting heffen? TS wil dat Chinesen evenveel belasting betalen als hij moet doen (of dat hij evenveel moet betalen als de Chinezen). Het verbaast mij echt dat zoveel mensen het eerlijker vinden als Nederlandse ondernemers meer belasting moeten betalen dan buitenlandse over producten die in Nederland verkocht worden.
anandus schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:07:
Misschien kan de TS kijken of-ie misschien direct bij de fabriek iets kan regelen. Of in grotere oplages z'n producten afnemen. Want de discounters zijn het bewijs dat de vrijstelling van importheffingen het probleem niet zijn.
Schokkend, grote ketens hebben schaalvoordeel. Maar zelfs dus ondanks dit schaalvoordeel weten ze niet tot nauwelijks goedkoper te zijn dan kleine Chinese webshops die naar andere kant van de wereld moeten verschepen, maar geen belasting hoeven te betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 20-01-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:36
Wat mij betreft mogen ze alle pakketjes van buiten de EU verplicht controleren tegen een vergoeding (eventueel verrekend met de BTW).

Iedereen die hard roept dat het protectionisme zou zijn om tegen de “dump” van Chinese producten op te treden als EU zijnde realiseert zich niet dat de “gratis” verzendkosten subsidies zijn vanuit de Chinese overheid. Het niet berekenen van realistische kosten zorgt voor een dusdanig verstoorde markt dat webshops binnen de EU hier niet mee kunnen concurreren.

Er is vanuit de EU een noodzaak om af en toe in te grijpen en dit is ook al vaker gebeurt (zonnepanelen, Chinees staal) om een gezonde markt te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allen,

Jij verkoopt zeker diezelfde spullen nadat je ze zelf geïmporteerd hebt? ;)

Dit heet de markt. Wat jij wilt heet protectionisme. Het idee is nu juist dat we dat steeds minder gaan doen.

Waarom slagen de Chinese webshops? Omdat ze prima kwaliteit bieden, een gigantische range aan producten zonder gezeik over verzendkosten en voor een scherpe prijs- zolang je weet waar je naar kijkt. Regel dat in NL, dan bestel ik hier weer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:14:
[...]

Jij verkoopt zeker diezelfde spullen nadat je ze zelf geïmporteerd hebt? ;)

Dit heet de markt. Wat jij wilt heet protectionisme. Het idee is nu juist dat we dat steeds minder gaan doen.
Los van wat TS verkoopt. De markt gaat uit van een level playing field en dat is er nu niet..

China:
- Geen verzendkosten (gesubsidieerd door de Chinese overheid)
- Geen BTW/Invoerrechten/inklaringskosten

Nederland:
- Wel verzendkosten
- Wel BTW/Invoerrechten/inklaringskosten

Hoe verwacht je dat een Nederlandse webshop daartegen gaat concurreren?

[ Voor 5% gewijzigd door n0pe op 20-01-2018 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Ja en dezelfde mensen die zo tegen zijn om uit het buitenland(vooral uit China) te bestellen die willen het graag van een Nederlandse dozenschuiver kopen. Want ja dat zou Nederlands zijn.

Al onze producten die we hier kopen uit de winkel zoals de kleding komt uit lageloonlanden.

Ik snap de hypocrisie niet dat het moreel niet kan als je iets goedkoop direct koopt zonder tussenpartijen.
Als men hierdoor inkomsten/belasting misloopt dan klopt er iets niet aan het kapitalistisch systeem. Het zou vreemd zijn als we gekke regels gaan bedenken om dit in stand te houden.

Kopen jullie ook je boodschappen bij de particuliere supermarkt ipv een supermarkt keten? Of producten die niet van Unilever of van Nestlé zijn?
Als het om inkomsten gaat dan moeten ze maar eens even kijken naar de grote multinationals die hier en daar belasting ontduiken en niet bij de burger die een goedkoop ladertje scoort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

n0pe schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Los van wat TS verkoopt. De markt gaat uit van een level playing field en dat is er nu niet..

China:

Nederland:
- Wel verzendkosten
Nee, dat staat er helemaal niet los van. TS zou hier zich niet druk over maken als hij zelf niets verkocht. En als TS een simpele dozenschuiver is heb ik geen enkel respect voor dit gezeur. Hij wil dus in principe zelf wel die spullen kunnen kopen voor een lekker lage prijs om ze vervolgens met een 200% markup hier weer te kunnen verkopen? Ga weg man.

Wat de belastingen betreft, dat doet er niet toe. Het effect is hetzelfde: ik kan uit China iets goedkoper halen inclusief verzendkosten van betere kwaliteit met een betere klantenservice en met meer keuze dan in NL. Zodra men dat hier kan regelen bestel ik het lekker weer hier.

Als Europese webshops niet kunnen concurreren ( met exact hetzelfde spul wat ik zelf uit China haal maar dan met een merkje erop geplakt en twee keer zo duur) dan moeten ze iets anders gaan doen.

De Chinezen begrijpen dat mensen geen zin hebben in gezeik. Als ik in NL iets wil bestellen:

- Eerst uitzoeken wat je exact wilt, want er is geen site die praktisch alles heeft
- Prijzen vergelijken tussen sites
- Bestellen, inclusief verplicht account aanmaken wat je nooit meer gaat gebruiken omdat de shop toch maar een klein assortiment heeft
- Twee keer zoveel betalen en dan ook nog belachelijk hoge verzendkosten
- Slechte klantenservice
- Een product wat 9/10 keer niet werkt met de meest voorkomende internationale standaarden

Als ik in China iets bestel:

- Hooguit twee sites vergelijken omdat die samen meer producten hebben dan dat je ooit kan willen kopen ( wat je dus ook in staat stelt om exact het ding te kopen wat jij wilt)
- Betere websites omdat ik op meer kenmerken van producten kan selecteren
- Account hoef je maar één keer te doen, want ze hebben toch alles op die twee sites
- Direct betalen, geen verzendkosten betalen
- Als het ding niet aankomt of kapot gaat geven ze je je geld terug
- Alle Chinese producten werken met de meest voorkomende internationale standaarden

Dus waarom zou ik in vredesnaam nog iets in NL bestellen? Het hele gezeur over 'ja maar dit is oneerlijk!!!!111oneoneone' van de zolderkamer-dozenschuivers die eerder nog lekker konden verdienen met minimale moeite door exact diezelfde producten door te verkopen en er een merkje op te plakken, is compleet irrelevant. De klant boeit het niet bij welke winkel hij iets haalt: hij wil gewoon een goede prijs, een makkelijke ervaring en geen gezeik aan zijn hoofd.

De enige webwinkel hier die dat echt snapt is Amazon, maar daar kunnen we weer alleen de Duitse versie van gebruiken.

Ofwel, het is allemaal compleet irrelevant: shoppen in China is voor mij als klant vele malen makkelijker, goedkoper en simpeler dan in NL. Kan je hier als NL'se webshop niet tegenop? Jammer dan, dan moet je de deuren sluiten of producten gaan verkopen die men uit China niet kan krijgen. Wil je een tip? Luchtbuksen en munitie daarvoor. Want die kan ik namelijk niet uit China halen. Let wel; zodra ik die makkelijker kan importeren uit Turkije of Spanje dan gaat dat uiteraard gebeuren.

Als laatste: Coolblue kan het wel. Waarom kan de rest het dan niet? Blijkbaar snappen ze niet hoe het werkt of doen ze niet genoeg moeite. Uiteindelijk is het effect hetzelfde: je wordt uit de markt gewipt. De markt discrimineert niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:29:
[...]

Nee, dat staat er helemaal niet los van. TS zou hier zich niet druk over maken als hij zelf niets verkocht. En als TS een simpele dozenschuiver is heb ik geen enkel respect voor dit gezeur. Hij wil dus in principe zelf wel die spullen kunnen kopen voor een lekker lage prijs om ze vervolgens met een 200% markup hier weer te kunnen verkopen? Ga weg man.
Het gaat er meer om dat het gesubsidieerd wordt, de prijs die jij voor je product uit China betaalt kan niet als je de daadwerkelijke verzendkosten/belastingen meetelt.

Begrijp me niet verkeerd, ik bestel ook veel uit China en heb zelf geen handeltje in Chinese producten.
Wat de belastingen betreft, dat doet er niet toe. Het effect is hetzelfde: ik kan uit China iets goedkoper halen inclusief verzendkosten van betere kwaliteit met een betere klantenservice en met meer keuze dan in NL. Zodra men dat hier kan regelen bestel ik het lekker weer hier.
Als je de daadwerkelijke prijs zou betalen (verzendkosten + BTW etc) zou je het dan nog steeds uit China halen?
Ofwel, het is allemaal compleet irrelevant: shoppen in China is voor mij als klant vele malen makkelijker, goedkoper en simpeler dan in NL. Kan je hier als NL'se webshop niet tegenop? Jammer dan, dan moet je de deuren sluiten of producten gaan verkopen die men uit China niet kan krijgen.
Eens en ik geef je ook geen ongelijk, zoals eerder vermeld bestel ik ook veel uit China. Echter vind ik het niet irrelevant dat de verzendkosten gesubsidieerd worden en de belasting niet geheven wordt. Als er voor het verzenden en de BTW en dergelijke wel betaald zouden worden ontstaat er een compleet andere markt waar het voor een Europese partij interessant is om deze producten allemaal aan te bieden.

Ik heb eerlijk gezegd liever een webshop waar ik 30-40% meer betaal, het product de volgende dag in huis heb en ook daadwerkelijk dingen retour kan sturen/garantie kan claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Hackus schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:59:
Ondernemersrisico. Voor goede kwaliteitspullen betaal ik graag wat meer zeker als je niet weken hoeft te wachten.
Ik niet. Ik zoek altijd de allergoedkoopste prijs in China. En dan vind ik de levertijd te lang en laat ik het hele plan maar varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

n0pe schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:40:
[...]

Het gaat er meer om dat het gesubsidieerd wordt, de prijs die jij voor je product uit China betaalt kan niet als je de daadwerkelijke verzendkosten/belastingen meetelt.

Begrijp me niet verkeerd, ik bestel ook veel uit China en heb zelf geen handeltje in Chinese producten.
I know. Maar doet het ertoe? De hoeveelheid geld die van mijn rekening af gaat wordt er niet meer om.
[...]

Als je de daadwerkelijke prijs zou betalen (verzendkosten + BTW etc) zou je het dan nog steeds uit China halen?
Er is niet zoiets als de daadwerkelijke prijs. Voor mij als klant is de enige prijs hetgeen er van mijn rekening afgeschreven wordt :)
[...]

Eens en ik geef je ook geen ongelijk, zoals eerder vermeld bestel ik ook veel uit China. Echter vind ik het niet irrelevant dat de verzendkosten gesubsidieerd worden en de belasting niet geheven wordt. Als er wel betaalt zou moeten worden voor het verzenden en de BTW en dergelijke wel betaald zouden worden ontstaat er een compleet andere markt waar het voor een Europese partij interessant is om deze producten allemaal aan te bieden.

Ik heb eerlijk gezegd liever een webshop waar ik 30-40% meer betaal en ook daadwerkelijk dingen retour kan sturen/garantie kan claimen.
Nou ja, dat is dus het grappige: ik heb in China eigenlijk alleen maar goede ervaringen met garantie. In NL heb ik exclusief slechte ervaringen ermee. De Chinezen begrijpen dat de klant koning is, en dat het geven en nemen is; de webshops waar ik ervaring mee heb in NL geven je de middelvinger. Prima, dan bestel ik daar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dit klopt volgens mij niet helemaal, er word, volgens mij, door de Chinese webshops niet betaald voor het laatste stukje van de bezorging, hier in Nederland. Als ik vanuit Nederland met PostNL een pakketje naar iemand anders in Nederland stuur kost dat een paar euro (afhankelijk van of het door de brievenbus past en het gewicht etc.). Als je vanuit China een pakketje (zeg ook iets kleins wat door de brievenbus past) dan kost het haast niet, denk daarbij vooral aan goedkope 'rommel' (bijvoorbeeld een kabeltje, een hoesje ,etc.) die minder dan een paar euro kost. De zending van China naar Nederland kan natuurlijk heel goedkoop door een container te delen met duizenden andere pakketjes, maar de bezorging tot bij mij thuis niet (dat is immers gewoon een Nederlandse bezorger die 'duur' betaald wordt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:10
Niet. Moet je uberhaupt willen concurreren tegen dergelijke partijen? Als klanten liever 2-10 weken wachten op hun product moet je sowieso even achter je oor krabben, toch?

Ga de politiek in, verander dit. Of zoek een ander business-model zou ik zeggen ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Verwijderd1 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:43:
[...]

Dit klopt volgens mij niet helemaal, er word, volgens mij, door de Chinese webshops niet betaald voor het laatste stukje van de bezorging, hier in Nederland. Als ik vanuit Nederland met PostNL een pakketje naar iemand anders in Nederland stuur kost dat een paar euro (afhankelijk van of het door de brievenbus past en het gewicht etc.). Als je vanuit China een pakketje (zeg ook iets kleins wat door de brievenbus past) dan kost het haast niet, denk daarbij vooral aan goedkope 'rommel' (bijvoorbeeld een kabeltje, een hoesje ,etc.) die minder dan een paar euro kost. De zending van China naar Nederland kan natuurlijk heel goedkoop door een container te delen met duizenden andere pakketjes, maar de bezorging tot bij mij thuis niet (dat is immers gewoon een Nederlandse bezorger die 'duur' betaald wordt).
Dat is door landen/postbedrijven onderling geregeld. China Post bezorgt pakketjes die ik hier met PostNL heb verstuurd en vice versa. Dat ze bij de contractonderhandelingen niet het onderste uit de kan halen is een ander verhaal. Maar PostNL heeft niks te klagen, ze hebben zelfs een deal gesloten met AliExpress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
Mrjraider schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:54:
Ik heb geleerd van “Chinees” bestellen. Ooit een hoesje voor mijn S6 besteld, deze kostte omgerekend een kleine 15 euro. Moest hier vervolgens nog even doodleuk 35 euro aan btw, invoerrechten en administratie kosten gaan betalen :/ waardoor dat hoesje dus 50 euro was.
Het mag allemaal wel wat transparanter vind ik. Daarnaast loopt de overheid allerlei belastingen mis als de invoerrechten worden aangepast.
@ de TS vanwaar deze statement. Als de invoerrechten “ aangepast” worden... waar komen dan de gemiste centen vandaan? Die betaal je dan via andere belastingen weer dubbel en dwars terug ;)
Als je gewoon een betaal bewijs hebt van die €15, had je bezwaar kunnen aantekenen, dan moet je dus je betaal bewijs overleggen, en dan krijg je extra gemaakte kosten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
eric.1 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:50:
[...]

Niet. Moet je uberhaupt willen concurreren tegen dergelijke partijen? Als klanten liever 2-10 weken wachten op hun product moet je sowieso even achter je oor krabben, toch?
Vertel? Omdat iemand 2 weken op een product wil wachten, wat? Is het een slechte klant ofzo? Wat wil je nou zeggen?

10 weken is het ook al heel lang niet meer, de meeste dingen komen binnen in 2-4 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Uiteindelijk kom je uit op wat ook in De zonsondergang van fysieke winkels tot in den treure is besproken: De reden dat veel mensen liever hun shit kopen bij de Action, of rechtstreeks van Ali/een of andere chinees, is omdat men ontdekt heeft dat de kwaliteit niet echt onder doet voor "Blokker-niveau", maar de prijs wel een stuk lager is.

En ja, als die geest eenmaal uit de fles is...

Ik snap dat dat als winkelier behoorlijk vervelend is, maar als jij concurrentie hebt van een bedrijf wat 2 maanden kan doen over het afleveren van je pakketje, doe je imho ook iets goed fout, vaak een combinatie van redelijke kwaliteit, voor een vrij hoge prijs, en vaak ook beperkte keuze en genoeg winkels krijgen het ook voor elkaar om slechte service erbij te doen. Ja, in deze tijd ga je dan ten onder.

En ik geloof niet dat huilen bij de overheid dan helpt, veel ondernemers moeten inzien dat de tijden veranderd zijn, en dat concurreren op prijs onmogelijk is, maar je kan wel concurreren op kwaliteit of service. Want ja, ik koop Chinese meuk, maar voor dingen die ik gewoon goed wil hebben koop ik natuurlijk gewoon bij een specialist.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
O88088 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:51:
[...]
China Post bezorgt pakketjes die ik hier met PostNL heb verstuurd en vice versa.
Dat snap ik, punt is dat het bezorgen in China (door een Chinese postbode met een Chinees loon) een stuk goedkoper is dan het bezorgen in Nederland (door een Nederlandse postbode met Nederlands loon). Die lonen kunnen wel een factor 10 schelen http://www.worldsalaries.org/postman.shtml.

Tel daar bij op dat er waarschijnlijk veel meer pakketjes van China naar Nederland gaan dan andersom en het lijkt erop dat, in ieder geval Postnl, niet echt een goede deal hebben. Postnl zal dit wel doorberekenen naar betalende klanten (Nederlandse webshops en consumenten die iets versturen), en dat is dan effectief een voordeel voor de Chinese webshops. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

[...]

China:

Nederland:
- Wel verzendkosten

Het blijft een argument wat hardnekkig gebruikt blijft worden maar niet klopt.

Door winkels zoals Gearbest, Banggood etc zal er gewoon verzendkosten betaald moeten worden. Die krijgen geen subsidie. De reden waarom ze goedkoop zijn is schaal, volume en internationale post afspraken.

Die winkels opereren vaak ook nog eens op het randje van de wet (en vaak genoeg ook gewoon illegaal) , zijn in het buitenland geregistreerd en sluizen hun geld weg naar het buitenland. Die krijgen echt geen steun van de overheid.

Kijk je naar 'eerlijke' webwinkels uit China zoals bijv de Europese tak van Xiaomi, die betalen gewoon belasting, import kosten etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

_O- _O- _O- Misschien moet je ergens anders je onzin gaan vertellen, want dit hele verhaal is pertinent onwaar of je bent wel erg afgezet door meerdere instanties.

Hoesje van 15 euro kan best, persoonlijk kosten die die ik bestel zo'n 20% van dat bedrag maargoed, misschien extra fancy hoesje van dure Chinees die extra blij was dat hij zn dingetje van 10 cent x150 heeft kunnen doen.

Dan komt de onzin, onder de 22 euro betaal je helemaal niks (daar gaat nou net dit hele topic over), tussen de 22 en de 150 euro betaal je alleen BTW, geen invoerkosten (wel nog plus inklaringskosten). Die inklaring kost zo'n 13 euro, blijft er dus 22 euro aan BTW over van jouw bedrag van 50 euro. Dat betekent dat de ambtenaar die de waarde vastgesteld had gedacht moet hebben dat je hoesje meer dan 100 euro gekost zou hebben! Daarbuiten krijg je ook meestal een verzoek om een rekening op te sturen om de waarde te bepalen en anders krijg je de waardebepaling en BTW berekening te zien waarmee je dus meteen had kunnen zien dat het niet klopte.

Dus misschien is er een kleine kans dat je verhaal klopt en je gigantisch laks bent geweest met je laten afzetten door jan en alleman, but I'm just gonna call Bullshit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
Dit is 100 procent onzin....
Ik geloof het in iedergeval niet..
Je kan toch aantonen hoeveel je hebt betaald...

En 35 euro bijbetalen?
Dan was het volgens de douane een hoesje van 100 dollar?

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 21-01-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:08:
[...]
Schokkend, grote ketens hebben schaalvoordeel.
offtopic:
De Action is gewoon als enkel winkeltje begonnen

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Ik heb ook geleerd van mijn vele 100en bestellingen aldaar. Dat er wel eens iets misgaat, maar dat het me bakken scheelt.

Geleerd opv 1 bestelling? Really?
[...]

Niet, want dat is namelijk de realiteit van tegenwoordig. Je kan ervoor of ertegen zijn. Als je ertegen gaat concurreren lijkt me dat nogal dom.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 21-01-2018 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
De Europese Comissie "digitale eengemaakte markt" heeft juist recent (nouja, alweer twee jaar geleden) een voostel ingediend om de belastingvrijstelling voor pakketjes van buiten de EU van onder €22 af te schaffen (zodat je overal BTW over moet betalen).
Maatregelen tegen btw-fraude van buiten de EU: de invoer in de EU van kleine zendingen met een waarde van minder dan € 22 is momenteel vrijgesteld van de btw. Jaarlijks worden er in de EU ongeveer 150 miljoen pakjes zonder btw ingevoerd: het systeem is dan ook gevoelig voor fraude en misbruik op grote schaal, waardoor het speelveld voor EU-bedrijven sterk wordt scheefgetrokken. Enerzijds worden EU-bedrijven sterk benadeeld omdat zij, in tegenstelling tot hun niet-EU-concurrenten, btw moeten aanrekenen vanaf de eerste verkochte eurocent. Anderzijds worden importgoederen van hoge waarde zoals smartphones en tablets steevast ondergewaardeerd of in de invoerdocumenten fout beschreven om van de btw-vrijstelling te kunnen profiteren. De Commissie heeft dan ook besloten om deze vrijstelling te schrappen.
De regels zouden na 2021 moeten ingaan. Gelukkig doet de Comissie ook gelijk iets aan de torenhoge "afhandelingskosten" als je BTW moet afdragen. Zo worden handelsplaatsen (als aliexpress) verplicht om BTW te innen en af te dragen (zodat het postkantoor dat niet meer hoeft te doen) en komt er een handige regeling voor "betrouwbare handelaren" van buiten de EU om eenvoudig, vooraf BTW af te dragen (zoiets als banggood nu al met priority direct mail doet, misschien):
After 2021, all goods bought online by EU consumers from sellers outside the EU will also be subject to VAT, in line with current EU sales practices.
[...]For the first time, large online marketplaces will be made responsible for ensuring VAT is collected on sales on their platforms that are made by companies in non-EU countries to EU consumers.
[...]
Registration in the VAT One Stop Shop will be open to trustworthy sellers from outside the EU. All such traders will be able to designate an EU intermediary (such as a courier, postal operator or customs agent) to deal with VAT-related compliance where they make sales of goods of a value of not more that €150. It will be efficient because a large number of consignments are usually of low value and since most intermediaries are already familiar with the EU VAT system and procedures and have good relations with customs and tax authorities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
Je hoeft niet te concurreren met China. In de IT is ook geen droog brood te verdienen op hardware. Als ik wat bij de distributeur wil bestellen kost me dat meer dan bij een webshop en betaal ik vaak ook nog orderkosten.
Toch haal ik zo'n 5-10% marge op hardware. Het boeit mijn klanten echt geen ruk dat ik die marge neem bovenop de webshopprijs, ze vragen mij gewoon om de boel te regelen, dat is meer dan alleen dat stukje hardware op de post doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Als Europese webshops niet kunnen concurreren ( met exact hetzelfde spul wat ik zelf uit China haal maar dan met een merkje erop geplakt en twee keer zo duur) dan moeten ze iets anders gaan doen.
Natuurlijk kan je niet concurreren tegen een winkel die geen belasting en veel minder verzendkosten hoeft te betalen. Ja degene die groot schaalvoordeel hebben kunnen het wel (nu begrijp ik niet hoe het relevant is dat die ooit klein waren, want nu hebben ze gewoon dat schaalvoordeel), en niet in elke markt is het een probleem.

Ik vraag me af of al die mensen hier die het goed vinden dat Chinese webshops geen belasting hoeven te betalen (en onrealistisch weinig verzendkosten, en nee dat heeft niks te maken met PostNL onderhandelingen maar alles met VN verdragen waar PostNL weinig aan kan veranderen), ook zo'n voorstander ervan zijn dat bijvoorbeeld Starbucks nauwelijks belasting betaald. Al betalen die tenminste wel gewoon BTW. Immers als de kleine koffiewinkels niet kunnen concurreren tegen een multinational die wel belasting ontduikt dan hadden ze maar concurrerender moeten zijn, eigen schuld dus. En dat de staat belasting misloopt? Nou ja blijkbaar is het protectionisme hier als je een gelijk speelveld zou afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:26:
Je hoeft niet te concurreren met China. In de IT is ook geen droog brood te verdienen op hardware. Als ik wat bij de distributeur wil bestellen kost me dat meer dan bij een webshop en betaal ik vaak ook nog orderkosten.
Toch haal ik zo'n 5-10% marge op hardware. Het boeit mijn klanten echt geen ruk dat ik die marge neem bovenop de webshopprijs, ze vragen mij gewoon om de boel te regelen, dat is meer dan alleen dat stukje hardware op de post doen.
Ondernemers meerwaarde mensen.

@Tom-Z Ik zie dat wel gebeuren ja. De hele afhandeling gaat steeds efficiënter, dus zal dit makkelijk in de keten kunnen worden opgenomen. 10 jaar geleden kon je er makkelijk doorheen glippen met > 22 euro, dat kan nu bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

anandus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:00:
[...]
offtopic:
De Action is gewoon als enkel winkeltje begonnen
in een totaal andere markt ja, gestart in het jaar dat het internet privaat beschikbaar kwam en het enige Chinees nog het restaurant in het dorp was.

Mooi gewouwel over of TS wel of geen handeltje en goed business model heeft maar feit blijft dat een Chinees oneerlijk concurrentievoordeel heeft. (Geen BTW afdracht). Over de verzending (maar ook zaken als milieuwetgeving, arbeidsrecht etc.) Hebben we het dan nog niet eens.

Dat een multinational ook oneerlijk concurrentievoordeel heeft en hier nog grover van profiteert klopt maar het één betekend niet dat het ander opeens prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Sissors schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:28:
[...]
Ik vraag me af of al die mensen hier die het goed vinden dat Chinese webshops geen belasting hoeven te betalen
GoldenSample schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:32:
[...]

Mooi gewouwel over of TS wel of geen handeltje en goed business model heeft maar feit blijft dat een Chinees oneerlijk concurrentievoordeel heeft. (Geen BTW afdracht). Over de verzending (maar ook zaken als milieuwetgeving, arbeidsrecht etc.) Hebben we het dan nog niet eens.
Het blijft maar herhaald worden maar het is bullshit.
Chinese webshops betalen gewoon belasting over hun inkoop, in China. En als ze het puur via de legale wijze doen ook op de export.

Waarom wordt er zo afgegeven op Chinese webshops wanneer hetzelfde gebeurd als je iets vanuit Amerika besteld. En de oudere shoppers hier hebben vast nog wel eens bij Play.com besteld.

Het gaat om belasting die over producten geheven wordt bij import naar de EU. Legale webshops betalen die gewoon. Dat er een aantal zijn die er met trucjes onderuit proberen te komen (vaak op aandringen van de klant) wil niet zeggen dat het ineens legaal is.

Misschien eens kijken naar de klanten die altijd lopen te zeuren om "ik wil geen importkosten betalen bij mijn al supergoedkope bestelling" in plaats van te wijzen naar de shops.

[ Voor 16% gewijzigd door Kenzi op 21-01-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Pfft PostNL is gewoon schrikbarend duur. Als je kijkt bij de buren in DE en die prijzen naast de NL prijzen legt voor het versturen van brieven en pakketjes nationaal (waar DE dus een stuk groter is) dan zie je een behoorlijk verschil. Dat is dan zonder overheidssubsidies etc etc. Kijk eens voor de grap wat je mag verzenden als Warensendung bijvoorbeeld....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kenzi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:46:
[...]

[...]

Chinese webshops betalen gewoon belasting over hun inkoop, in China. En als ze het puur via de legale wijze doen ook op de export.

Waarom wordt er zo afgegeven op Chinese webshops wanneer hetzelfde gebeurd als je iets vanuit Amerika besteld. En de oudere shoppers hier hebben vast nog wel eens bij Play.com besteld.

Het gaat om belasting die over producten geheven wordt bij import naar de EU. Legale webshops betalen die gewoon. Dat er een aantal zijn die er met trucjes onderuit proberen te komen (vaak op aandringen van de klant) wil niet zeggen dat het ineens legaal is.

Misschien eens kijken naar de klanten die altijd lopen te zeuren om "ik wil geen importkosten betalen bij mijn al supergoedkope bestelling" in plaats van te wijzen naar de shops.
Betaald men wel of geen BTW onder de 22 euro vanbuiten de EU? Ja of Nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

GoldenSample schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:50:
[...]

Betaald men wel of geen BTW onder de 22 euro vanbuiten de EU? Ja of Nee?
In China ja, op export wordt belasting geheven. Die BTW waar jij het over hebt is voor de klant. En die wordt niet geheven onder de 22 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kenzi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:53:
[...]

In China ja, op export wordt belasting geheven. Die BTW waar jij het over hebt is voor de klant. En die wordt niet geheven onder de 22 euro.
Wordt die BTW wel geheven als je binnen de EU besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Qwerty-273 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:47:
Pfft PostNL is gewoon schrikbarend duur. Als je kijkt bij de buren in DE en die prijzen naast de NL prijzen legt voor het versturen van brieven en pakketjes nationaal (waar DE dus een stuk groter is) dan zie je een behoorlijk verschil. Dat is dan zonder overheidssubsidies etc etc. Kijk eens voor de grap wat je mag verzenden als Warensendung bijvoorbeeld....
Jep, vroeger was het zelfs goedkoper om een pakketje internationaal vanuit Duitsland of België naar Nederland te sturen dan gewoon hier in Nederland op de post doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
Deze discussie loopt eigenlijk wel een beetje zoals ik hoopte. Ongeveer 3 kwart is het niet met me eens dat we belasting moeten betalen en als dat niet hoeft dat dat misschien niet oneerlijke concurrentie is, maar zeker ook niet geheel eerlijk.

Ergens zou ik gewoon degene die nog niet in China bestellen moeten helpen met een dropshipping service waarbij je gegarandeerd geen btw en invoerrechten hoeft te betalen en anders betaal ik dat, een soort verzekering zeg maar om belasting te kunnen ontduiken. Dit is namelijk ongeveer de indruk die ik krijg als ik jullie reacties lees. Of is dit "anders"?

Nog 1 ding, Export in China is belastingvrij @Kenzi

[ Voor 7% gewijzigd door LiquiD-AciD op 21-01-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

LiquiD-AciD schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:30:
Nog 1 ding, Export in China is belastingvrij @Kenzi
Er is geen export tax in de letterlijke zin van het woord maar er is wel degelijk VAT die wordt geheven op export goederen naast de standaard custom duties.
(ook zijn er bepaalde categorieën waar wel export tax opgeheven wordt maar dat zijn voor grondstoffen).

en je wil serieus gaan aanmoedigen om belasting te gaan ontduiken? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Kenzi op 21-01-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kenzi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:46:
[...]

[...]

Ik weet niet waar jij het over hebt, maar hier hebben we het over verkoop van webshops, welke belasting over inkoop zit is weer een ander verhaal, maar over verkoop moet een Nederlandse webshop BTW betalen en een Chinees niet. Dus ik weet niet wat daar bullshit aan is, maar volgens mij begrijp jij de discussie nog niet helemaal.

Zover ik kan vinden met Google is er geen export tax, belasting, BTW, of hoe je het ook wil noemen op goederen in China. Zie bijvoorbeeld: https://assets.kpmg.com/c...essentials-guide-2016.pdf. Als jij zegt dat het anders is zie ik daar graag een bron van terug.
Gokje, omdat die niet massaal hier spullen onder de €22 (of ze dat nou wel of niet zijn) naartoe verschepen?

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 21-01-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Sissors schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:43:
[...]

Zover ik kan vinden met Google is er geen export tax, belasting, BTW, of hoe je het ook wil noemen op goederen in China. Zie bijvoorbeeld: https://assets.kpmg.com/c...essentials-guide-2016.pdf. Als jij zegt dat het anders is zie ik daar graag een bron van terug.
Het staat notabene in je eigen linkje op pagina 20. Maar dat is lastig lezen dus hier nog een linkje waar het wat duidelijker staat: https://en.portal.santand.../china/exporting-products
No export tax. But the VAT (17%), usually nonrefundable in the event of export, can be regarded as an export tax.
Verdere bronnen, je kan bijv Dezan Shira eens opzoeken, die hebben een goed blog over import / export in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09
Eigenlijk heel benieuwd wat je zelf verkoopt.
Jij koopt dus wel in in China omdat het waarschijnlijk (veel?) goedkoper is dan hier in NL maar je wil niet dat wij dat doen 8)7

Ik heb laatst voor een paar euro weer iets gekocht waar ze hier voor precies hetzelfde het viervoudige vragen in de winkel. Beide zonder verzendkosten berekend.
Precies hetzelfde merk/type/verpakking/hoeveelheid in de verpakking echt 100% hetzelfde.
Ja en ik ben gekke Henkie (sorry Henkie) als ik het dan hier koop....

Ik ben best bereid om wat meer te betalen hier in NL voor meer service etc.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
Nou, zoals ik al aangaf gaat het om marges van maximaal 10% dus wees niet bang. Het gaat er niet perse om wat ik verkoop. Maar ga uit van een product wat inclusief invoerrechten, shipping en aanschaf op ongeveer 9 euro zit en vanuit china dus hier te kopen is voor 10 euro. Ik verkoop het hier voor 11,50 inclusief btw. Gezien het bedrag van 9 euro direct bij de fabrikant is (maar de fabrikanten tegenwoordig zelf ook alles op Ali verkopen) is het niet zo dat daar veel marge op mogelijk is.

Then again, het gaat hier om de discussie en niet perse om wat, hoe en óf ik uberhaubt spullen verkoop. Ik ben gewoon geïnteresseerd in het idee en of het tegenwoordig al ethisch verantwoord is om bewust te gaan belastingontduiken om daar geld mee te verdienen. (zie mijn vorige post)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14
[...]

Hij wil dus in principe zelf wel die spullen kunnen kopen voor een lekker lage prijs om ze vervolgens met een 200% markup hier weer te kunnen verkopen?

ik kan uit China iets goedkoper halen inclusief verzendkosten van betere kwaliteit met een betere klantenservice en met meer keuze dan in NL.

Als ik in NL iets wil bestellen:

- Een product wat 9/10 keer niet werkt met de meest voorkomende internationale standaarden

Als ik in China iets bestel:

- Alle Chinese producten werken met de meest voorkomende internationale standaarden

Het hele gezeur over 'ja maar dit is oneerlijk!!!!111oneoneone' van de zolderkamer-dozenschuivers die eerder nog lekker konden verdienen met minimale moeite door exact diezelfde producten door te verkopen en er een merkje op te plakken, is compleet irrelevant.

De enige webwinkel hier die dat echt snapt is Amazon, maar daar kunnen we weer alleen de Duitse versie van gebruiken.
Hoe krijg je het voor elkaar om jezelf zo vaak tegen te spreken in één bericht?
Je koopt exact hetzelfde product als de Nederlandse webshops waar je over klaagt, bij jou werkt het en voldoet het aan de internationale standaarden maar bij de webshops niet?
Dat opgeplakte merkje en de twee keer zo hoge prijs zorgt er zeker voor dat het product 9/10 keer niet werkt en ook niet meer voldoet aan internationale standaarden? :P
En natuurlijk niet te vergeten dat je ook nog betere kwaliteit hebt met exact hetzelfde spul zolang het maar je eigen bestelling is en niet die van de webshop.

PS
Bij Amazon kunnen we ook de Britse .co.uk versie gebruiken, vaak zat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kenzi schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Het staat notabene in je eigen linkje op pagina 20. Maar dat is lastig lezen dus hier nog een linkje waar het wat duidelijker staat: https://en.portal.santand.../china/exporting-products
Het zal idd wel aan mij liggen, want wat voor mij zo lastig is om te lezen staat:
Exports of goods are treated as zero rated for VAT purposes
exports are exempt from VAT;
When it exports the products, it is not subject to output VAT on the export
Nog een link: http://www.china-briefing...tax-rebates-in-china.html
Goods and services being exported are either classified as zero-rated or exempt. In effect, neither pay VAT upon export.
Bij deze https://www.deloitte.com....from_China_Export_VAT.pdf, begrijp ik er uit dat er 0-17% BTW op export zit, maar dat ze die weer kunnen aftrekken van de betaalde belasting.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 21-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Voor wat betreft de post kosten ben ik het met je eens: in plaats van verzending uit Hong Kong betalen we gewoon meer voor de kerstkaart naar oma. We betalen hoe dan ook, maar nu via een andere weg dan voor het product. Dat mag wat mij betreft zsm geegaliseerd worden: een brief naar Hong Kong moet hetzelfde kosten als een brief van Hong Kong.

BTW ben ik op zich ook wel met je eens, maar dat wordt natuurlijk snel onpraktisch, en lijkt me ook makkelijk te foppen als Chinese exporteur.

Met een gebrek aan importbelasting (bovenop BTW) heb ik niet zo'n probleem: alsof we via de lokale importeur ook niet gewoon Chinese meuk binnenhalen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Sissors schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:20:
[...]

Het zal idd wel aan mij liggen, want wat voor mij zo lastig is om te lezen staat:

Bij deze https://www.deloitte.com....from_China_Export_VAT.pdf, begrijp ik er uit dat er 0-17% BTW op export zit, maar dat ze die weer kunnen aftrekken van de betaalde belasting.
Simpelgezegd, op de meeste goederen betaal je VAT (standaard 17%), echter zijn er product groepen waarbij je een VAT rebate kan aanvragen.
Die rebate is provincie / SER verschillend en kan 0% tot 100% zijn die je achteraf kan terug vragen.
Een paar voorbeelden vind je hier: http://hd.chinatax.gov.cn/fagui/action/InitChukou.do

Maar goed, weinig zin op daar verder op in te gaan. De Chinese belastingwetgeving en export proces is behoorlijk complex daar je ook nog te maken kan hebben met country of origin (weder-export) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:28:
[...]

Natuurlijk kan je niet concurreren tegen een winkel die geen belasting en veel minder verzendkosten hoeft te betalen. Ja degene die groot schaalvoordeel hebben kunnen het wel (nu begrijp ik niet hoe het relevant is dat die ooit klein waren, want nu hebben ze gewoon dat schaalvoordeel), en niet in elke markt is het een probleem.

Ik vraag me af of al die mensen hier die het goed vinden dat Chinese webshops geen belasting hoeven te betalen (en onrealistisch weinig verzendkosten, en nee dat heeft niks te maken met PostNL onderhandelingen maar alles met VN verdragen waar PostNL weinig aan kan veranderen), ook zo'n voorstander ervan zijn dat bijvoorbeeld Starbucks nauwelijks belasting betaald. Al betalen die tenminste wel gewoon BTW. Immers als de kleine koffiewinkels niet kunnen concurreren tegen een multinational die wel belasting ontduikt dan hadden ze maar concurrerender moeten zijn, eigen schuld dus. En dat de staat belasting misloopt? Nou ja blijkbaar is het protectionisme hier als je een gelijk speelveld zou afdwingen.
Dat is economie voor je. Eerlijk of niet doet er niet toe. Winst doet ertoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
LiquiD-AciD schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:30:

Ergens zou ik gewoon degene die nog niet in China bestellen moeten helpen met een dropshipping service waarbij je gegarandeerd geen btw en invoerrechten hoeft te betalen en anders betaal ik dat, een soort verzekering zeg maar om belasting te kunnen ontduiken. Dit is namelijk ongeveer de indruk die ik krijg als ik jullie reacties lees. Of is dit "anders"?
Nee natuurlijk niet. Dan is er letterlijk helemaal geen reden meer om bij jou te bestellen.

Je zegt later dat je dingen voor 11,50 verkoopt, die normaal 9 euro kosten in de (chinese) winkel?
Als jij iets binnen 2 dagen kan leveren voor 11,50, waar je uit china 2 weken op moet wachten, moet je denk ik wat harder je best doen, want ik denk dat je dan best wat kan verkopen.

Je zal er niet op binnen lopen, sterker nog, ik denk dat als je alles gaat berekenen je helemaal geen winst maakt met 2,50 per product, maar goed.

Betaal je zelf wel BTW? :X Het product kost al 10,89 inc. BTW.
Ben je hier nou mee bezig voor 60 cent "winst" per product? Of misschien iets meer omdat je groter in koopt?

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2018 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
Belasting heffen is een afweging tegen kosten en baten. Blijkbaar heeft de belastingdienst zo uitgerekend dat belasting heffen over producten onder de 22 euro buiten de EU niet meer 'rendabel' is. Dat de kosten om de belasting heffen vele malen hoger ligt dan simpelweg geen belasting heffen.

Je bent toch ondernemer? Dan ga je ondernemen. Zorgen dat je inkoop goedkoper wordt of je gaat andere producten verkopen waar meer marge op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
LiquiD-AciD schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:04:
Nou, zoals ik al aangaf gaat het om marges van maximaal 10% dus wees niet bang. Het gaat er niet perse om wat ik verkoop. Maar ga uit van een product wat inclusief invoerrechten, shipping en aanschaf op ongeveer 9 euro zit en vanuit china dus hier te kopen is voor 10 euro. Ik verkoop het hier voor 11,50 inclusief btw. Gezien het bedrag van 9 euro direct bij de fabrikant is (maar de fabrikanten tegenwoordig zelf ook alles op Ali verkopen) is het niet zo dat daar veel marge op mogelijk is.

Then again, het gaat hier om de discussie en niet perse om wat, hoe en óf ik uberhaubt spullen verkoop. Ik ben gewoon geïnteresseerd in het idee en of het tegenwoordig al ethisch verantwoord is om bewust te gaan belastingontduiken om daar geld mee te verdienen. (zie mijn vorige post)
Zoals ik het lees heb jij eerder problemen met je fabrikant, hij maakt zelf de markt kapot om zelf rechtstreeks aan consumenten te verkopen Ipv alleen aan groothandels/winkels.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is gewoon een gebrek aan handhaving, net zoals die snorfietsen die allemaal 37 km/h rijden... Iedereen en z'n neef weet dat tegenwoordig bijna alles boven de 22 euro ook gewoon wordt doorgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08 20:51
Ik vraag me af of alleen die BTW het probleem is. Als alle dingen onder de 22 euro 20% duurder worden zijn ze vermoedelijk nog steeds goedkoper dan je ze hier in Nederland kan kopen. Dat gaat dus weinig zoden aan de dijk zetten.

Naast lagere arbeidskosten zijn de spullen uit China potentieel ook goedkoper omdat ze niet aan allerhande (milieu)wetgeving hoeven te voldoen en dergelijke. En eventuele subsidie van de verzendkosten in China zal potentieel ook wat bijdragen aan de lage prijzen. Maar dat zijn niet dingen waar we hier heel veel aan kunnen doen. (behoudens het (compleet) blokkeren van import uit China)

Heffing van BTW over de pakjes van buiten de EU zal waarschijnlijk weinig aan mijn koopgedrag veranderen, mits die idiote extra kosten die daar bovenop komen er wel afgehaald worden.
Zoals enkele andere posters hier al gezegd hebben vrees ik dat het merendeel van de Nederlandse ondernemers die weggeconcureerd worden door AliExpress het ook met invoering van BTW voor die pakketjes niet gaan redden. Het probleem is daar waarschijnlijk niet de concurrentie uit China, maar het feit dat deze ondernemingen gewoon te weinig toegevoegde waarde leveren om bestaansrecht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:29

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik ben gewoon geïnteresseerd in het idee en of het tegenwoordig al ethisch verantwoord is om bewust te gaan belastingontduiken om daar geld mee te verdienen. (zie mijn vorige post)
Wat een vraag, natuurlijk niet.

Als je niet kunt concurreren op prijs dan moet je iets veranderen. Ofwel je onderscheiden op kwaliteit, service of het leven van een andere meerwaarde. En als dat bij jouw product niet van toepassing is, gewoon iets anders gaan doen. Belastingontduiking is nooit een acceptabele oplossing voor je probleem, en natuurlijk al helemaal niet ethisch verantwoord.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

GoT is niet bedoeld om belasting te ontduiken (te faciliteren), noch om businesmodellen te verifiëren. Daarom gaat dit topic dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.