Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Als je 100x te water wil springen is het water ook 99% van de tijd niet bevroren, maar die ene keer breek je wel je nek.
Ja, maar daar gaat een berekening over de afgelopen 3 maanden niets aan veranderen ;)
En 'breek je je nek' staat hier synoniem voor: dan ben je op jaarbasis toch 100 euro duurder uit. Oftewel een zeer acceptabel worst case scenario.
Om een goed vergelijk te maken wil ik die kosten wel per uur, gewoon om het op een rijtje te krijgen. Ik wil inzicht in de kosten per uur over een afgelopen periode, dan telt het ook gewoon mee.
Als je dat leuk vindt om te doen moet je dat ook gewoon lekker doen natuurlijk. Maar het gaat je waarschijnlijk geen nieuwe inzichten opleveren.
Maar goed, andere vraagstelling: heb ik bij de ANWB nu alle kosten meegerekend?
ja volgens mij wel, maar wel uitkijken met de vaste jaarlijkse kosten (en vermindering energiebelasting) die jij nu in je kWh tarief mee lijkt te willen nemen. dat is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
MsG schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:21:
Wat voor splitter hebben mensen bij Zonneplan? Ik vond de splitter die je moest kopen bij hen nogal duur. Iemand die het werkend heeft met een passieve splitter?
Collega van me heeft p1-monitor op een raspberry pi draaien en een custom p1-kastje die we zelf aan het ontwikkelen zijn en gebruikt succesvol:

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1288854

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 19:52
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Van die 'totaalprijs' krijg je praktisch gezien vrijstelling van energiebelasting voor een vast bedrag per maand.
Zolang je daar niet overheen gaat gaat er geen cent direct daarvan naar de energiebedrijven.

Stapje terug en het groter plaatje bekijken dus.
Vrijstelling is van 681,63 naar 493.27 gegaan dus is ook eerder op, lees eerder boven plafondprijs. Kan nog veel stapjes terugzetten maar hele verhaal blijft toch krom. Aan de ene kant prijs verhogen om het aan de 'winst kant' van de leveranciers te compenseren.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Willempie27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:16:
Bij Tibber.com kon je normaal de energie prijzen zien online maar dit kan niet meer. Als je nu "Bekijk Tibber-prijs" klikt gaat die naar je postcode in te vullen om over te stappen en op "Bekijk prijsgrafiek" gebeurd er niks.
Ik heb sowieso al het idee dat ze bij Tibber liever hebben dat je de app gebruikt. Is dat bij andere aanbieders ook?
Bij ANWB is de app gewoon dezelfde als energie.anwb.nl. Ik bekijk het liever op de desktop, kan ik snel mijn kWh en € Excel lijst bijwerken.

Ik zit all inclusive voor december op 0.31 en januari tot nu toe op 0.27/kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Voor de liefhebbers, dit is mijn invulling van een heatmap.

De ontwikkeling van de prijzen ten opzichte van de gemiddelde prijs van die dag.
2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4q1Zog6FFov3zDVsEqgU9Vf-Tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R1oyFAyeDPtq96bO49x42Asq.png?f=fotoalbum_large

2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXr1K3IkdloZPnvikjKWhSHg_6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TDir4LUbTEBMr2hyjiU7nkv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Ep Woody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:28:

De ontwikkeling van de prijzen ten opzichte van de gemiddelde prijs van die dag.
2021:
[Afbeelding]

2022:
[Afbeelding]
Plaatjes zijn niet heel scherp maar wel mooi te zien dat in de zomer 's middags meer groen is, hoogstwaarschijnlijk door zonnestroom ...

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
mahagen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Vrijstelling is van 681,63 naar 493.27 gegaan dus is ook eerder op, lees eerder boven plafondprijs. Kan nog veel stapjes terugzetten maar hele verhaal blijft toch krom. Aan de ene kant prijs verhogen om het aan de 'winst kant' van de leveranciers te compenseren.
Alsnog hoger dan 2021, in 2022 was deze extra verhoogd omdat er geen 'prijsplafond' klaar was maar compensatie toch wenselijk was.
Ja, het is eerder op. Energiebelasting is dan (deels) ook een prikkel om minder te verbruiken, dat je die eerder gaat betalen lijkt mij dan ook niet onredelijk gezien de huidige situatie.

Of het krom is of niet laat ik in het midden. De stap die gezet is was nodig om ervoor te zorgen dat er geen extra honderdduizenden huishoudens totaal in armoede zouden zinken.
Uiteindelijk is dat waar je voor betaalt...

Mijn punt is dat de hoeveelheid energiebelasting die je betaalt niet voor elke afgenomen eenheid hetzelfde is. De groepering hier die dat bij de leveranciers wel in de uurtarieven bijgevoegd willen zien snap ik dan ook niet helemaal. :)
Wat betreft het prijsplafond: aan de kant van de leverancier is die gewoon kaal gedefinieerd, hoeveel belasting je betaalt is totaal irrelevant voor hoeveel er vergoed wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het is wel grappig, je hebt eigenlijk 2 soorten van dalmomenten. De ene is dalmomenten doordat er minder verbruik is in de nacht. Die is sterker in de winter en de andere is als er veel opwek is door de zon. Die is best sterk van van half februari tot november.

Ik zal kijken of ik een scherpere versie kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:34
Ep Woody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:36:
Het is wel grappig, je hebt eigenlijk 2 soorten van dalmomenten. De ene is dalmomenten doordat er minder verbruik is in de nacht. Die is sterker in de winter en de andere is als er veel opwek is door de zon. Die is best sterk van van half februari tot november.

Ik zal kijken of ik een scherpere versie kan maken.
Dalmoment in de nacht en in mindere mate overdag is ook enorm afhankelijk van hoe veel windenergie er word opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 09:36
Ep Woody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:28:

2021:
[Afbeelding]

2022:
[Afbeelding]
Mooie analyse. De legenda begrijp ik niet helemaal. Deze spreekt over 0%, 100% en +100%. Ik denk dat je bedoelt dat het groene deel onder het gemiddelde ligt en het rode boven het gemiddelde van de dag. Dan zou ik het gemiddelde als 0 beschouwen en de uiterste -100% en + 100%. Het plaatje verandert daar volgens mij niet mee.

Wat overigens wel betekent dat groen op de ene dag iets anders betekent op een andere dag, omdat de uiterste (prijzen) verschillen per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Markappelman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Mooie analyse. De legenda begrijp ik niet helemaal. Deze spreekt over 0%, 100% en +100%. Ik denk dat je bedoelt dat het groene deel onder het gemiddelde ligt en het rode boven het gemiddelde van de dag. Dan zou ik het gemiddelde als 0 beschouwen en de uiterste -100% en + 100%. Het plaatje verandert daar volgens mij niet mee.

Wat overigens wel betekent dat groen op de ene dag iets anders betekent op een andere dag, omdat de uiterste (prijzen) verschillen per dag.
Dat is idd correct. Groen is 100% (of meer) onder het gemiddelde, rood is 100% boven het gemiddelde of meer.

Ja, per dag betekent dit iets anders, maar als je per dag je verbruikers stuurt dan is dit wel waar je naar kijkt om te bepalen waar de goedkope momenten liggen zonder dat je actief moet sturen. Dus de boiler opwarmen in de winter in de nacht of in de overige seizoenen overdag, auto opladen of in de nacht of tussen 10 en 16, maar vooral niet tussen 17 en 23 of tussen 7 en 10.

Dat is makkelijker om mee te werken/aan te leren dan iedere dag de optimale momenten op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Dalmoment in de nacht en in mindere mate overdag is ook enorm afhankelijk van hoe veel windenergie er word opgewekt.
Uiteindelijk gaat het meer om gevoel te krijgen met wanneer zijn de dalmomenten bij dynamisch dan wat is de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Toffe plaatjes! Geweldig hoeveel informatie zichtbaar wordt door patronen in zo'n plaatje.

Wat ik denk te zien:

De 'werk'dagen ten opzichte van weekend is mooi te zien door een terugkerend horizontaal patroon.

Opsta tijd (7-9 uur) is altijd wat duurder.

De eveneens wat duurdere ''kook"uren zijn in de zomer wat later dan in de winter, het is een rood/gele lijn die van links naar rechts in een lichte V smiley vorm loopt (17-18 uur winter en 18-19 uur in zomer).

Elke weekend, in de zonnestroom uren van de zonnestroom maanden, is de prijs laag overdag (de groene verticale strepen), zelfs nog terug te zien op werkdagen.

In de maanden met meer wind (zeg even herfst en winter) is (ook weer vooral op weekend en niet-werkdagen te zien) de stroom s'-nachts (0-6 uur) goedkoper.

Ik zie nog 1 opvallend fenomeen, er zijn een stuk of 10-15 dagen met een fel groene EN fel rode band op dezelfde dag. Iemand een idee wat er toen aan de hand was??? Het lijkt wel alsof de stroomprijs van goedkoop naar duur gaat alsof er een grote producent uitgezet wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door AzertyNL op 11-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCU7dYLTsF0SfD8RQCFtrCL0PTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MFuSjqqXboj8827IoJRATFOH.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een scherpere versie, incl 2020.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Ep Woody SVG voor posterformaat boven m'n bed?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:02
AzertyNL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:44:
Ik heb net mijn (eerste) maand factuur van Zonneplan over december 2022 gekregen.

Het merkwaardige is dat ze voor alle posten (behalve stroom en gas zelf) zoals energiebelasting, netbeheerkosten en vermindering energiebelasting 21% BTW gerekend hebben, in plaats van het lagere geldende tarief voor 2022 (vanaf juli 2022).
Ook hebben ze de netbeheerkosten en energiebelasting en vermindering energiebelasting op basis van de tarieven in 2023 toegepast en niet die van 2022.
Tenslotte hebben ze de bedragen op een volle maand gebaseerd terwijl mijn energiecontract bij Zonneplan pas halverwege de maand is ingegaan.
In hun online-chat heb ik nagevraagd of er geen fout gemaakt is, maar er werd me verzekerd dat het op de jaar 2023 eindafreking rechtgetrokken wordt. Ik ben benieuwd, dat wordt een hoop reken/controlewerk in december 2023.
Hebben andere zonneplan klanten hetzelfde?
mmmm vreemd, nik mis met de factuur van December 2022, er staat zowel een 9% als 21% btw bedrag op, maar heb dit al eerder meegemaakt in het verleden!!! en bij mij gaat het om enkele euro's aan btw! dus geen drama,

Ja, en na eind contract word alles gewoon opnieuw nagecalculeerd en komt het vanzelf goed... heb dit namelijk vaker gezien en net nog gehad met einde contract van Easyenergy, die trouwens beter word met afhandelen en communicatie, maar voor hun nu te laat!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
icall5s schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:32:
Ze kunnen ook gewoon de energiebelasting afschaffen. En de btw op energie.
graag. Dat zou meteen de onevenredige nadeel voor de uren met goedkope en daarom groene stroom opheffen.
Doen andere landen al lang, energiebelasting in percentages ipv een vast bedrag per eenheid.
oh, en kan me nog iemand uitleggen hoezo de normaal gebruiker meer dan 100 keer meer belasting betaald dan de grote grootverbruiker?

Belasting op elektriciteit
Jaar 2023
0 t/m 10.000 kWh : € 0,12599
...
meer dan 10 miljoen kWh zakelijk: € 0,00115

https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
zie ook: Elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen,
Elektriciteit geleverd aan walstroominstallaties: € 0,0005!!!

[ Voor 26% gewijzigd door hackbard op 11-01-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
BernardV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Nee, ik heb daar niets aan veranderd.
Ik kook elektrisch, vaatwasser gaat aan wanneer vol na het eten.
Was wordt gedraaid wanneer nodig en droger wordt ook gebruikt als het uitkomt.
Ik weet zeker dat wanneer ik ga sturen het nog een stuk efficiënter kan, maar ik ben allang blij met deze prijzen tov het voorstel wat ik had van Eneco, dan zou ik 2.5x zoveel betalen.
Nou ik zie liever alle prijzen flink zakken zoals ca, 2021 en daarvoor was, dit scheelt nogal wat, men staart zich te veel blind op de plafondprijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Jcrs7 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Dus eigenlijk kan ik beter bij essent blijven zitten met de huidige tarieven welke ik heb ontvangen voor 2023?

Zou Engie dan met variabel niet nog goedkoper zijn?
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh]) € 0,48832 per kWh
Variabel leveringstarief Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3]) € 1,77966 per m3
182 per maand
Jij hebt volledige saldering van je stroom. Dan maken de tarieven toch helemaal niets uit?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 17:41
marciej123 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:51:
Wij zijn ook om naar Zonneplan!
De hoofdrede, we hebben al zonnepanelen van Zonneplan dus alles kan beheerd worden vanuit 1 app en het prijsverschil van Tibber + GSL was niet heel veel.
Ondanks dat ik alles aan HomeAssistant toe ga voegen is het toch wel fijn dat er niet nog 2 systemen bij zouden komen.
Vanaf 30 Januari zal het geleverd worden, ik ben benieuwd!
In de app is in ieder geval alles al zichtbaar en ziet er goed uit!
Hoe kun je al de app gebruiken? Ik krijg 20 januari zonneplan maar ik kan nog niets met de app.

edit: Ik heb een kwartier geleden een 'Jouw Zonneplan Connect
is onderweg' ontvangen. Dus ik kan al inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Animal op 11-01-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Willempie27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:16:
Bij Tibber.com kon je normaal de energie prijzen zien online maar dit kan niet meer. Als je nu "Bekijk Tibber-prijs" klikt gaat die naar je postcode in te vullen om over te stappen en op "Bekijk prijsgrafiek" gebeurd er niks.
Ik heb sowieso al het idee dat ze bij Tibber liever hebben dat je de app gebruikt. Is dat bij andere aanbieders ook?
Zonneplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Marcva schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Yup. Bij mij stopt het 29-12 in de middag. Al kan dat ook 30-12 0:00 uur zijn.
Zie ook Marcva in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Enexis gebied toevallig?
29 december laatste registratie door Enexis waardoor ik dus voor zowel E als G voor contracttarrief afgerekend zal worden. Enexis geeft ondertussen geen sjoege. Als je belt en kiest voor optie "uitleesstoring slimme meter" verwijzen ze naar de site en verbreken de verbinding. Op de site staat: we hebben een storing. Geen idee toe lang die duurt.
Zojuist een dame gesproken via andere menu-optie. Aangegeven: Enexis is in gebreke, ik leidt schade. Hoe gaan we dat doen? Mw haalde verbaal het schouders op, maar erkende dat ik schade leidt. Begreep van haar dat uurstanden voor max 10 dagen gebufferd worden in de meter. Ik zit daar over heen.

Inmiddels via website een claim ingediend van € 20,- per dag via een claimformulier. Uiteraard bedoeld voor graafwerk en zo, maar ben benieuwd ;) Teller staat op € 240,= inmiddels.

Ik kies voor dynamisch om zelf de regie te pakken, maar Enexis zet mij nu als nog in een afhankelijke positie :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:56
Marcva schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]

29 december laatste registratie door Enexis
Heeft je leverancier niet een P1 lezer waarop ze hun facturatie kunnen baseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:33
Animal schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Hoe kun je al de app gebruiken? Ik krijg 20 januari zonneplan maar ik kan nog niets met de app.

edit: Ik heb een kwartier geleden een 'Jouw Zonneplan Connect
is onderweg' ontvangen. Dus ik kan al inloggen
Wij hadden al zonnepanelen van Zonneplan, dus daarvoor hadden we de App al! ;)
Enkele uren later kwamen er in het energiemenu steeds meer opties bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb zojuist een paar lege posts die weg konden weggehaald. Dus niet schrikken als jouw bericht is verwijderd :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
anboni schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Heeft je leverancier niet een P1 lezer waarop ze hun facturatie kunnen baseren?
Tibber en Mijndomein. Ik weet het eigenlijk niet.
Lees sinds eind december zelf uit via Home Assistant, maar daar kan Tibber iig niks mee.

Wat mij hoofdzakelijk stoort is dat Enexis geen verantwoordelijkheid neemt én monopolist is. Die combi is dodelijk. Ze hebben 2 taken: leveren en meten. Dat eerst doen ze prima, dat laatste niet. Vandaar dat ik graag de bal bij hen leg: doe gewoon waar je voor op aarde bent!
Kijken of ze wakker worden :)
Ik denk niet dat ze dagelijks zulke claims krijgen, dus hoop dat het wat gespreksstof oplevert op de Enexis burelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Alsnog hoger dan 2021, in 2022 was deze extra verhoogd omdat er geen 'prijsplafond' klaar was maar compensatie toch wenselijk was.
Ja, het is eerder op. Energiebelasting is dan (deels) ook een prikkel om minder te verbruiken, dat je die eerder gaat betalen lijkt mij dan ook niet onredelijk gezien de huidige situatie.

Of het krom is of niet laat ik in het midden. De stap die gezet is was nodig om ervoor te zorgen dat er geen extra honderdduizenden huishoudens totaal in armoede zouden zinken.
Uiteindelijk is dat waar je voor betaalt...

Mijn punt is dat de hoeveelheid energiebelasting die je betaalt niet voor elke afgenomen eenheid hetzelfde is. De groepering hier die dat bij de leveranciers wel in de uurtarieven bijgevoegd willen zien snap ik dan ook niet helemaal. :)
Wat betreft het prijsplafond: aan de kant van de leverancier is die gewoon kaal gedefinieerd, hoeveel belasting je betaalt is totaal irrelevant voor hoeveel er vergoed wordt.
Prikkels om minder te gebruiken zijn altijd goed maar een plafond dat geen rekening houdt met bijvoorbeeld gezinssamenstelling (3 kinderen of alleenstaand) klopt gewoon niet. Maar er moest iets gebeuren dat staat vast.

Energiebelasting - Vermindering Energiebelasting - Omzetbelasting - Verbruiksplafond(s). Leuker kunnen we het niet maken.... Bij programmeren noemen ze dit Mickey Mouse oren.

Vermindering energiebelasting verwerkt in het uurtarief zou ik ook niet willen zien, reken gewoon op 50,-- korting per maand. Vaste opslag mag wel in het tarief, dit doet Zonneplan ook en geeft een beter beeld over wat je rekening zal worden.

Als het kaal gedefinieerd is dan heeft het inderdaad geen invloed, iets wat ze dan wel goed hebben gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Deldenaar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Nou ik zie liever alle prijzen flink zakken zoals ca, 2021 en daarvoor was, dit scheelt nogal wat, men staart zich te veel blind op de plafondprijzen...
Dat ben ik helemaal met je eens, maar op voorhand al tekenen voor bedragen die een veelvoud van de plafondprijzen zijn heb ik geen zin in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Marcva schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]

29 december laatste registratie door Enexis waardoor ik dus voor zowel E als G voor contracttarrief afgerekend zal worden. Enexis geeft ondertussen geen sjoege. Als je belt en kiest voor optie "uitleesstoring slimme meter" verwijzen ze naar de site en verbreken de verbinding. Op de site staat: we hebben een storing. Geen idee toe lang die duurt.
Zojuist een dame gesproken via andere menu-optie. Aangegeven: Enexis is in gebreke, ik leidt schade. Hoe gaan we dat doen? Mw haalde verbaal het schouders op, maar erkende dat ik schade leidt. Begreep van haar dat uurstanden voor max 10 dagen gebufferd worden in de meter. Ik zit daar over heen.

Inmiddels via website een claim ingediend van € 20,- per dag via een claimformulier. Uiteraard bedoeld voor graafwerk en zo, maar ben benieuwd ;) Teller staat op € 240,= inmiddels.

Ik kies voor dynamisch om zelf de regie te pakken, maar Enexis zet mij nu als nog in een afhankelijke positie :(
Ik heb ook eens een aantal dagen een storing gehad bij het uitlezen van een enexis meter, was nog voordat ik een dynamisch contract had. Bij mij is dat toen opgelost door de meter te resetten, even alle stroom er af (van de hoofdschakelaars, in mijn geval de 3x 25a automaten) en daarna werkte het weer. Enexis monteur was met twee minuten weer weg. Had ik dus ook prima zelf kunnen doen omdat in mijn meterkast de hoofdschakelaars gewoon bereikbaar zijn.
Dus als je er bij kan zou je dat nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:03
Hebben jullie ook het probleem bij EasyEnergy dat niet alle facturen in het portaal staan? Ik ben per 1-12-2022 overgestapt naar EasyEnergy (enkel gas) en heb een voorschotfactuur van 16-nov en 17-dec betaalt. Enkel die van 16-nov staat in het portaal. Ook missen alle verbruiksgegevens van 2023 nog.

Als ik had geweten hoe brak dat EasyEnergy was, dan had ik voor een ander gekozen. Geen app en dat portaal lijkt dus ook al flink te rammelen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:42
laurens0619 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Jij hebt volledige saldering van je stroom. Dan maken de tarieven toch helemaal niets uit?
Je hebt gelijk!
Alleen is me nog niet helemaal duidelijk als je een dynamisch contract hebt. Ik blijf maandelijks onder de M3 gas. Bij Essent betaal ik dan 1,45 en erboven 2,93, maar bij dynamisch betaal je de dagprijs van het gas? Onder en boven het limiet?

Zou voor gas niet aantrekkelijker zijn om dynamisch te nemen? Ipv de de Essent prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Greenman2 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Ik heb ook eens een aantal dagen een storing gehad bij het uitlezen van een enexis meter, was nog voordat ik een dynamisch contract had. Bij mij is dat toen opgelost door de meter te resetten, even alle stroom er af (van de hoofdschakelaars, in mijn geval de 3x 25a automaten) en daarna werkte het weer. Enexis monteur was met twee minuten weer weg. Had ik dus ook prima zelf kunnen doen omdat in mijn meterkast de hoofdschakelaars gewoon bereikbaar zijn.
Dus als je er bij kan zou je dat nog kunnen proberen.
Tnx, gedaan. Ben benieuwd. Wel raar dat Enexis die tip zelf niet geeft, maar een monteur langs stuurt.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 11-01-2023 16:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Jcrs7 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Je hebt gelijk!
Alleen is me nog niet helemaal duidelijk als je een dynamisch contract hebt. Ik blijf maandelijks onder de M3 gas. Bij Essent betaal ik dan 1,45 en erboven 2,93, maar bij dynamisch betaal je de dagprijs van het gas? Onder en boven het limiet?

Zou voor gas niet aantrekkelijker zijn om dynamisch te nemen? Ipv de de Essent prijzen?
gas geen verstand van maar ik denk alleen de prijs onder de limiet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Dynamisch en gas werkt alsvolgt met het prijs plafond.
Er zijn 2 varianten, per maand en per jaar middelen, volgens mij doen de meesten per maand.

Ze pakken het gewogen gemiddelde per maand, als dat 1,30 euro is totaal, dan wordt het prijsplafond niet toegepast en hoef je enkel die 1,30 per m³ te betalen.

Mocht de maand daarna 4 euro zijn. dan wordt het prijsplafond toegepast op die waarde. en betaal je dus maar 1,45 per m³ de rest vult de overheid in.

Mocht je over het limiet heen gaan. dan betaal je tot het limiet die 1,45 per m³ en alleen over het gedeelte dat je daarboven komt die 4 euro per m³

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 23:15
[...]

Je hebt gelijk!

Ja ook voor gas is het /kan het aantrekkelijker zijn dynamisch te nemen.

Binnen het limiet betaal je de dagprijs gemaximeerd tot prijsplafondprijs, boven het plafond de dagprijs zonder het prijsplafond maximum.

Loont dus nogal snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
Bezzerk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Binnen het limiet betaal je de dagprijs gemaximeerd tot prijsplafondprijs, boven het plafond de dagprijs zonder het prijsplafond maximum.

Loont dus nogal snel.
Dat is helaas niet zo, dat wilden de sponsors van minister Jetten niet hebben. Het prijsplafond beperkt alleen je gewogen gemiddelde prijs per maand (of zelfs per jaar bij Zonneplan en wellicht nog wat anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
earthman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Dat is helaas niet zo, dat wilden de sponsors van minister Jetten niet hebben. Het prijsplafond beperkt alleen je gewogen gemiddelde prijs per maand (of zelfs per jaar bij Zonneplan en wellicht nog wat anderen).
En wat maakt dat anders dan wat ik zei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
Bezzerk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:10:
[...]

En wat maakt dat anders dan wat ik zei?
Jouw uitleg suggereert dat elke dag dat de prijs boven de 1,45 uitkomt, je voor die dag toch maar 1,45 per m3 betaalt. Dat is dus helaas niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-04 16:07
[...]

Je hebt gelijk!

Het is altijd aantrekkelijk als er minder geld de kas in stroomt van die graaiers van onder andere Essent, Vattenfall en Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
earthman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Jouw uitleg suggereert dat elke dag dat de prijs boven de 1,45 uitkomt, je voor die dag toch maar 1,45 per m3 betaalt. Dat is dus helaas niet het geval.
Je betaald toch max het prijsplaffond, tenzij je meer verbruikt, maar dat zie je pas aan het eind van de maand/jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:45:
Er zijn 2 varianten, per maand en per jaar middelen, volgens mij doen de meesten per maand.

Ze pakken het gewogen gemiddelde per maand, als dat 1,30 euro is totaal, dan wordt het prijsplafond niet toegepast en hoef je enkel die 1,30 per m³ te betalen.

Mocht de maand daarna 4 euro zijn. dan wordt het prijsplafond toegepast op die waarde. en betaal je dus maar 1,45 per m³ de rest vult de overheid in.

Mocht je over het limiet heen gaan. dan betaal je tot het limiet die 1,45 per m³ en alleen over het gedeelte dat je daarboven komt die 4 euro per m³
Hoe vaak heb je dit nu al geschreven? Ik ben het in ieder geval al meerdere keren tegengekomen. .. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dr86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Je betaald toch max het prijsplaffond, tenzij je meer verbruikt, maar dat zie je pas aan het eind van de maand/jaar?
Nee zo werkt het niet. Per dag kan je best boven die 1,45 zitten. Het gaat om het gewogen maandgemiddelde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
dr86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Rekenvoorbeeldje:
Je gebruik 1500 m3 gas in 2023, je betaalt daar 2500 euro voor.
Dan heb je per m3 gas € 1,67 voor betaalt.
Je krijgt dan een vergoeding van 1,67-1,45=€0,22 per m3 gas vergoed voor 1200 m3.
Oftewel je krijgt dan: 264 vergoed door het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Ep Woody Ik denk niet dat het zo'n feestje zal worden. ;)

Als je de 1200 bereikt hebt stopt de teller. Ga je maandelijks over het plafond heen stopt de teller (als je geen opgebouwd 'tegoed' hebt om bij te leggen).
Gezien de kans aanzienlijk is dat gas in Q4 flink geprijsd zal zijn kan dat nogal een verschil maken.

edit: *de teller waarover het gemiddelde berekend wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 11-01-2023 19:28 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:21:
@Ep Woody Ik denk niet dat het zo'n feestje zal worden. ;)

Als je de 1200 bereikt hebt stopt de teller. Ga je maandelijks over het plafond heen stopt de teller (als je geen opgebouwd 'tegoed' hebt om bij te leggen).
Gezien de kans aanzienlijk is dat gas in Q4 flink geprijsd zal zijn kan dat nogal een verschil maken.

edit: *de teller waarover het gemiddelde berekend wordt.
Nee, de teller blijft lopen. Over het totaal van de periode wordt uiteindelijk gekeken hoe hoog het gemiddeld was en wat je dan als vergoeding krijgt. Je krijgt dan max 1200 m3 * het verschil tussen het plafond en de uiteindelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:26
AzertyNL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Bovenstaande is volgens mij een hardnekkige onwaarheid. Airconditioners die in de europese unie verkocht worden moeten aan deze regels voldoen:

code:
1
2
3
4
5
6
Standby mode

The power consumption of equipment in any condition providing only a reactivation function, or providing only a reactivation function and a mere indication of enabled reactivation function, shall not exceed 0,50 W.

The power consumption of equipment in any condition providing only information or status display, or providing only a combination of reactivation function and information or status display shall not exceed 1,00 W.

bron: https://eur-lex.europa.eu...L/?uri=CELEX%3A32012R0206 Table 7 Requirements for maximum power consumption in off-mode and standby mode

LATE TOEVOEGING:
Deze grens geldt trouwens ook voor radios, tv;s, koffiezetapparaten, kookplaten, magnetrons en vele andere apparaten, een airconditioning is misschien een 'zwaargebruiker' als hij aanstaat, maar in standby valt hij binner dezelfde grenzen. Dus het volledig uitzetten van dergelijke andere apparaten doet ongeveer net zoveel. (4 Watt = 14.02 EUR per jaar bij prijsplafond van 0.40 Eur)
Daikin airco’s gebruiken gewoon 6w in standby, uit 2020 dus nog geen oud beesje ofzo en volgens mij is dat bij meer modellen en merken, helemaalbij oude spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ep Woody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Nee, de teller blijft lopen. Over het totaal van de periode wordt uiteindelijk gekeken hoe hoog het gemiddeld was en wat je dan als vergoeding krijgt. Je krijgt dan max 1200 m3 * het verschil tussen het plafond en de uiteindelijke prijs.
Dat stukje is ook leverancier/rekenmethode (maand/jaar) afhankelijk. Ik zat te veel te reflecteren vanuit m'n eigen situatie.
Op maandbasis wordt er wel (altijd) het totale verbruik genomen om het gemiddelde tarief te bepalen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:20
Zijn er hier mensen die de Tibber Pulse kunnen aansluiten op de P1 zonder extra usb voeding?

Bij mij gaat zonder usb de Pulse wel aan maar trekt die de WiFi niet……

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
refused81 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:19:
Zijn er hier mensen die de Tibber Pulse kunnen aansluiten op de P1 zonder extra usb voeding?

Ja bij mij werkt dat wel. Heb overigens een actieve splitter aan de P1 poort hangen en ook nog de Homewizard P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 13:44
Kreeg vandaag eindelijk een mail van nextenergy(nadat ik al vanaf 21 december naar zonneplan ben gegaan) met de de nota van de 190 compensatie van december. Dat die over paar dagen op rekening wordt gestort. De eindnota moet nog komen(tegenstrijdig is dat ze via chat zeiden dat het met de eindnota tegelijk zou komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
refused81 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:19:

Ja hoor, alleen de P1 stekker volstaat hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Marcva schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Tnx, gedaan. Ben benieuwd. Wel raar dat Enexis die tip zelf niet geeft, maar een monteur langs stuurt.
Ja dat doen ze omdat er ook wat anders aan de hand kan zijn en resetten niet voldoende is.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Smuggler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:45:

Bezzerk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Loont dus nogal snel.
Dus als dynamisch gas 1,30 per m3 blijft en je gaat over de limiet heen, blijf je 1,30 per m3 betalen!?
NickvdLinde schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Het is altijd aantrekkelijk als er minder geld de kas in stroomt van die graaiers van onder andere Essent, Vattenfall en Eneco.
Dat zal altijd zo zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:33
dreas schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:58:
[...]

De subsidieregeling staat niet toe om tegoed mee te nemen na een eindfactuur, zoals iemand anders opmerkte moet de aanbieder dus kiezen. Daarom suggereren ook geen andere aanbieders dit te kunnen.

Tibber was erg ontwijkend, ik wil de correspondentie best via PB delen maar niet volledig in dit topic. In hun huidige KB artikel geven ze overigens nergens expliciet aan niet achteraf eventueel te corrigeren.

Ik heb ze gevraagd wanneer ze de informatie op de website bijwerken, dat lijkt me voor iedereen het handigst.
Om nog even hierop terug te komen. Ik heb ook contact gezocht met Tibber en bij mij waren ze niet ontwijkend. Ik kreeg duidelijk bevestigd dat de plafondprijs echt per maand toegepast wordt, en er geen correctie achteraf komt op basis van het jaargemiddelde.

Dit betekent volgens mij dus dat Tibber de meest gunstige plafondafhandeling heeft van alle dynamische leveranciers (maandgemiddelde + doorschuiven). Hoe ze dit voor elkaar krijgen binnen de regels van de subsidieregeling weet ik niet, maar zoals @qwertyszzz en @Raymond P eerder suggereerden zou het kunnen dat ze een deel uit eigen zak betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jcrs7 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:43:
[...]

[...]

Dus als dynamisch gas 1,30 per m3 blijft en je gaat over de limiet heen, blijf je 1,30 per m3 betalen!?

[
Ja tuurlijk. Wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Kard schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Om nog even hierop terug te komen. Ik heb ook contact gezocht met Tibber en bij mij waren ze niet ontwijkend. Ik kreeg duidelijk bevestigd dat de plafondprijs echt per maand toegepast wordt, en er geen correctie achteraf komt op basis van het jaargemiddelde.

Dit betekent volgens mij dus dat Tibber de meest gunstige plafondafhandeling heeft van alle dynamische leveranciers (maandgemiddelde + doorschuiven). Hoe ze dit voor elkaar krijgen binnen de regels van de subsidieregeling weet ik niet, maar zoals @qwertyszzz en @Raymond P eerder suggereerden zou het kunnen dat ze een deel uit eigen zak betalen.
Dat is toch gewoon volgens de regels, het is net alsof je zou overstappen van leverancier elke maand. Dus je krijgt elke maand een afrekening.
Dus geen "tegoed" meenemen naar de volgende maand en per maand een gemiddelde nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Willempie27 Bij Tibber neem je wel ongebruikt 'tegoed' mee.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:04:
Dat is dan voor sommige wel een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickvdLinde
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:04:
Volgens mij zegt de overheid heel duidelijk dat je geen te goed mee kunt nemen. Je krijgt elke maand een bepaalt deel van je plafond. In de winter meer m³ dan in de zomer per maand.

Ze rekenen per maand omdat iedereen een andere startdatum heeft van het jaar.

Correct me if I am wrong
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRg_bJUp_ZbhU36cCdu9Vd0g3dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyklR7T9DyprxTcryyLa9Qix.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet het hierboven. In de wintermaanden krijg je meer tegoed van je krijgt plafond dan in de zomer. Dit is overigens de verdeling voor stroom. Deze zag ik hier vandaag voorbij komen. De verdeling van gas weet ik niet precies.

[ Voor 14% gewijzigd door NickvdLinde op 11-01-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
NickvdLinde schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Volgens mij zegt de overheid heel duidelijk dat je geen te goed mee kunt nemen. Je krijgt elke maand een bepaalt deel van je plafond. In de winter meer m³ dan in de zomer per maand.

Correct me if I am wrong [Afbeelding]

Je ziet het hierboven. In de wintermaanden krijg je meer tegoed van je krijgt plafond dan in de zomer.
Dat hebben ze puur gedaan voor als je wisselt van leverancier. En daarnaast zorgt je jaarrekening ook voor de splitsing. Voor of na de wissel, of jaarrekening, wordt het bij elkaar opgeteld en kun je het dus meenemen naar een andere maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
[...]

Correct me if I am wrong [Afbeelding]

Je ziet het hierboven. In de wintermaanden krijg je meer tegoed van je krijgt plafond dan in de zomer. Dit is overigens de verdeling voor stroom. Deze zag ik hier vandaag voorbij komen. De verdeling van gas weet ik niet precies.
Je kant het niet meenemen na je eindafrekening. Maar als je contract rond 1-1-2023 ingaat is dat niet zo van belang. Want dan komt je eindafrekening rond 1-1-2024. Mijn contract bij Tibber gaat op 16 januari in dus ik kan de helft van het 'budget' van januari niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Vecodo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Het gaat mij om de klantenservice van GroeneStroomLokaal en of mensen hier andere of dezelfde ervaringen mee hebben.
Ik heb geen probleem met de gebruikte aanhef op zich maar meer in de combinatie met het probleem.
De klantenservice had jou gewoon moeten vertellen dat ze dat met de netbeerder moeten regelen (of zo) en dat ze daar pas op 9 januari weer terecht konden.

Ik zou alleen niet de kwaliteit van een klantenservice beoordelen op het oplossen van een probleem tijdens de kerstvakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickvdLinde
icall5s schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Je kant het niet meenemen na je eindafrekening. Maar als je contract rond 1-1-2023 ingaat is dat niet zo van belang. Want dan komt je eindafrekening rond 1-1-2024. Mijn contract bij Tibber gaat op 16 januari in dus ik kan de helft van het 'budget' van januari niet meenemen.
Je hebt gelijk. Ik ben in de war.

Als je als eindafrekening datum 30-06-2023 hebt. En je hebt een hele koude januari en februari en stookt tot 30-06-2023 70% van je plafond er door heen ga je flink bij betalen tot je eindafrekening. Je kan namelijk maar 50% verbruiken in een half jaar. De overige 20% in de eerste 6 maanden van dat jaar betaal je je normale tarief.

Met het plaatje hieronder (afkomstig van een rijksoverheid .pdf) kan je zelf kijken wat je voor en na je afrekening mag gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNeRqIlMzNkE_N1laqUOWavKekI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiNncVnjTNMoWREDv5v4XUAH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@NickvdLinde Die weergave is ietwat complexer omdat je bij hun maandelijks afrekent. Zonneplan is een van de leveranciers die het plafond op jaarbasis toepast, je zult dus mogelijk een bedrag terug moeten betalen. Extra inzicht in wat er gebeurt is dan op z'n plaats.

Je kunt wel sparen, maar niet overhevelen ná een eindafrekening. Behalve bij Tibber.
Regels zijn daar niet voor, wel afspraken. Maar die afspraken zijn niet openbaar gemaakt, wat Tibber schrijft gaat wel tegen de ministeriële regeling in.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk

De verdeling is zelfs per dag, maar wordt gecommuniceerd op maandbasis inderdaad.
Per dag omdat dan bij overstap altijd duidelijk is welk deel van het plafond je nog ter beschikking hebt resterende de maand. Die informatie mogen de leveranciers niet met elkaar uitwisselen dus kunnen ze beredeneren aan de hand van de datum start contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raspaardje
  • Laatst online: 28-12-2023
[...]

Dat kan wel want het maandelijkse plafondvolume is eigenlijk per dag opgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:28:
@NickvdLinde
Je kunt wel sparen, maar niet overhevelen ná een eindafrekening. Behalve bij Tibber.
Regels zijn daar niet voor, wel afspraken. Maar die afspraken zijn niet openbaar gemaakt, wat Tibber schrijft gaat wel tegen de ministeriële regeling in.
Ik geloof dat dat nooit houdbaar is voor Tibber.
Het is of meenemen van tegoed en het plafond toepassen met gewogen jaarprijs.
Of het plafondvolume per maand toepassen met de gewogen maandprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Het kan ook dat Tibber de bal bij de overheid laat. Tibber kan altijd nog naar de rechter stappen als de overheid iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
raspaardje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Ik geloof dat dat nooit houdbaar is voor Tibber.
Het is of meenemen van tegoed en het plafond toepassen met gewogen jaarprijs.
Of het plafondvolume per maand toepassen met de gewogen maandprijs.
Heb je een bron? (Als je de leveranciers vergelijkt dan lijkt het daar wel op.)

Tibber heeft voldoende centen om dat gewoon bij te lappen (ik ga er ook van uit dat de overheid dat niet dekt). Er zullen maar weinig klanten zijn met een SAP die 2900kWh voor extreem dure uren zullen sparen.
Onder de streep is het mogelijk zelfs goedkoper voor ze.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Heb je een bron? (Als je de leveranciers vergelijkt dan lijkt het daar wel op.)

Tibber heeft voldoende centen om dat gewoon bij te lappen (ik ga er ook van uit dat de overheid dat niet dekt). Er zullen maar weinig klanten zijn met een SAP die 2900kWh voor extreem dure uren zullen sparen.
Onder de streep is het mogelijk zelfs goedkoper voor ze.
Geen bron, ik zie alleen dat alleen Tibber afwijkt van de 2 eerder genoemde mogelijkheden. En dat de overheid wellicht niet meegaat in de afwijkende manier bij Tibber om de energiebelasting te innen.

Ik zie niet in waarom het goedkoper voor Tibber zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
[...]

Ik vermoed dat je dan de hele maand niet kan meenemen (bij een nieuwe leverancier) maar dat energievolume achterlaat bij de vorige leverancier.

De subsidieaanvraag vwb het energieplafond, van/door een energiemaatschappij, is naar mijn weten per hele kalendermaand, gerekend vanaf de eerste van een maand. De wet zelf is daarin, vind ik, wat onduidelijk. De reden van hele maanden is vooral dat de overheid die kan toetsen en niet wil soebatten met op/afgebouwde volumes.

Is de (ver)rekening van energieplafond toch per dag, dan maakt het effectief niet uit of en wanneer je afrekenmoment is. In de regeling is daarvoor een hele lijst opgenomen met verbruikt per dag.

OT, is het verrekte jammer dat de overheid ten faveure van de grotere variabele spelers niet per dag, laat staan per uur, de energie-subsidie wilde toepassen.
Onze dynamische tarieven worden dan qua plafond gemiddeld vergeleken, ik citeer:
"... .... indien een contractueel leveringstarief voor komende kalendermaand niet bekend is op moment van indienen van de aanvraag voor een voorschot, wordt het contractuele leveringstarief voor die kleinverbruikaansluiting berekend aan de hand van indices. Deze zijn voor elektriciteit de door ICE ENDEX gepubliceerde NLB-Dutch Power Financial Base Futures, omgerekend naar kWh elektriciteit. Voor gas zijn deze de door de ICE ENDEX gepubliceerde TFM-Dutch TTF Natural Gas Base Load Dutch, omgerekend naar m 3 (n) gas." ...
:? ... hoe ik daar (?) zelf de prijzen moet aflezen is mij onduidelijk. Ik neem dan maar aan dat de "dynamische" leveranciers daar wel uit weten te komen.

Voor mijzelf, als afnemer, wordt het een "gewogen gemiddelde" verhaal dat als periode-volume (factuurmoment) verrekend wordt met het "energieplafond" van €0,40. Vooralsnog, we zijn halverwege de maand, is dat qua prijsstelling nog niet aan de orde geweest.
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:28:
@NickvdLinde Die weergave is ietwat complexer omdat je bij hun maandelijks afrekent. Zonneplan is een van de leveranciers die het plafond op jaarbasis toepast, je zult dus mogelijk een bedrag terug moeten betalen. Extra inzicht in wat er gebeurt is dan op z'n plaats.

Yep het lijkt mij heel stug want de wet/regeling gaat expliciet uit van daadwerkelijke facturatiemomenten die dan dienen als knipmoment.
Ik zou mij (en Tibber) er niet op afrekenen dat er (g)een "truc" is om over te hevelen. Of men moet de betaling alszijnde formeel verrekenmoment, dwz gepaard met een te betalen factuur, dan aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door PtrO op 11-01-2023 23:20 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
Verrekening van plafondvolume per dag volgens Zonneplan: https://www.zonneplan.nl/...giecontract-2023#meenemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
raspaardje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Geen bron, ik zie alleen dat alleen Tibber afwijkt van de 2 eerder genoemde mogelijkheden. En dat de overheid wellicht niet meegaat in de afwijkende manier bij Tibber om de energiebelasting te innen.

Ik zie niet in waarom het goedkoper voor Tibber zou kunnen zijn?
Ontwikkelen en support kost ook tijd en geld.
Ik gok dat Tibber wat minder tijd kwijt zal zijn aan uitleg van de facturen in januari '24 dan Zonneplan in diezelfde maand aan uitleg van hun jaarrekeningen '23 zal moeten spenderen. De subsidie die ze daarvoor krijgen is ook niet heel hoog (tientje per klant voor het hele jaar, geloof ik).

Als een aanzienlijk deel van hun klanten niet al te veel tegoed meeneemt dan zijn de absolute kosten waarschijnlijk ook niet al te hoog. En die situatie is, denk ik, best realistisch.

@PtrO Volgens Tibber is van dat laatste geen sprake. Mogelijk speelt daar ook de salderingsregeling mee en de vorm die in de komende maanden daaraan gegeven/gecorrigeerd wordt.

Ik vermaak mij er wel mee, het is nog steeds een prima clownshow. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 11-01-2023 23:28 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
PtrO schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Yep het lijkt mij heel stug want de wet/regeling gaat expliciet uit van daadwerkelijke facturatiemomenten die dan dienen als knipmoment.
Ik zou mij (en Tibber) er niet op afrekenen dat er (g)een "truc" is om over te hevelen. Of men moet de betaling alszijnde formeel verrekenmoment, dwz gepaard met een te betalen factuur, dan aanpassen.
De wet spreekt over de "Eindfactuur". Voor de definite wordt dan verwezen naar de Energie wet waarin staat waaraan een factuur moet voldoen.
Als ik de regeling lees en alle toelichtingen dan lees ik dat met de eindfactuur de factuur bedoelt wordt die de traditionele leveranciers sturen aan het eind van het contract jaar of bij het beëindigen van het contract.
Er is daarbij totaal geen rekening gehouden met leveranciers die per maand factureren.
De dynamische leveranciers moeten wel aan het eind van het contractjaar een factuur sturen voor het verekenen van de belastingen. Mogelijk is er overleg geweest tussen de dynamische leveranciers en het ministerie over de definitie van "Eindfactuur" voor dynamische aanbieders.
Ik weet het niet, maar ik zou het me voor kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
[b]PtrO schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:08:

Voor mijzelf, als afnemer, wordt het een "gewogen gemiddelde" verhaal dat als periode-volume (factuurmoment) verrekend wordt met het "energieplafond" van €0,40. Vooralsnog, we zijn halverwege de maand, is dat qua prijsstelling nog niet aan de orde geweest.
Hoe bedoel je dit? 10 januari was er een piek van €0,424 kwh (tibber), hoe je die terugziet op je factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 23:51
Bezzerk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:45:
[...]

Hoe bedoel je dit? 10 januari was er een piek van €0,424 kwh (tibber), hoe je die terugziet op je factuur?
Met die korte piek kan je praktisch gezien geen eigen maand gemiddelde van meer dan 0,40 euro per kWh over het eigen verbruik krijgen. Tot nu dan, van alles kan nog gebeuren in theorie.
Dus is het prijsplafond tot heden nog niet aan de orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Is het dan niet aantrekkelijker om toch naar Dynamisch over te gaan? Weliswaar ergens met een redelijk goede TLV?

Zoals ik al zei ga ik momenteel per maand over het stroom tegoed heen, waardoor ik bij Essent gemiddeld 0,84cent per kWh ga betalen als ik eroverheen ga. Binnen 1,5 maand gaat er voor 7500kWh panelen gelegd worden, wat volgens sunny design een opbrengst van 6200-6700 gaat geven. mijn verbruik zal rond de 6000kWh gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Jcrs7 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:05:
[...]

Is het dan niet aantrekkelijker om toch naar Dynamisch over te gaan? Weliswaar ergens met een redelijk goede TLV?
Bij dynamisch bestaat er niet zoiets als een "goede" TLV. Er bestaat alleen de huidige uurprijs. Dat is wat je betaalt als je afneemt en dat is wat je ontvangt als je teruglevert.
Zoals ik al zei ga ik momenteel per maand over het stroom tegoed heen, waardoor ik bij Essent gemiddeld 0,84cent per kWh ga betalen als ik eroverheen ga. Binnen 1,5 maand gaat er voor 7500kWh panelen gelegd worden, wat volgens sunny design een opbrengst van 6200-6700 gaat geven. mijn verbruik zal rond de 6000kWh gaan zitten.
Dan heb je op dit moment een aardige rekensom te doen wat interessanter is. Bij Essent kun je over het hele jaar zowel de leveringsprijs als de belasting van je verbruik wegstrepen tegen je teruglevering. Bij een dynamisch contract geldt dat alleen voor de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bezzerk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:45:
[...]

Dat was de prijs incl energie belasting en ODE, maar die tellen niet mee in het prijsplafond. Dat is enkel kale inkoop, inkoopvergoeding en btw. Die is deze maand nog niet boven de 30ct geweest.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
JackBol schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Dat was de prijs incl energie belasting en ODE, maar die tellen niet mee in het prijsplafond. Dat is enkel kale inkoop, inkoopvergoeding en btw. Die is deze maand nog niet boven de 30ct geweest.
Volgens mij klopt dat niet. De prijsplafond regeling heeft het over een kale prijs van rond de 24ct, wat inclusief belasting (ODE bestaat niet meer) neerkomt op 40ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

anboni schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. De prijsplafond regeling heeft het over een kale prijs van rond de 24ct, wat inclusief belasting (ODE bestaat niet meer) neerkomt op 40ct.
Ik heb even gegoogeld en je hebt gelijk.
In eerste instantie was er sprake van dat het plafond op kale inkoopprijs zou zijn, maar dat is in de revisie naar 40ct veranderd naar inclusief EB.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het prijsplafond heeft mij nu toch al een totaal van 3.43 cent bespaard!

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:02:
Voor gas dan, want qua elektriciteit kom ik totaal niet boven het prijsplafond uit. Ik zit gemiddeld incl belastingen op 28 cent per kWh deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
JackBol schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb even gegoogeld en je hebt gelijk.
In eerste instantie was er sprake van dat het plafond op kale inkoopprijs zou zijn, maar dat is in de revisie naar 40ct veranderd naar inclusief EB.
In de staatscourant praten ze toch echt over de kale prijs, wat voor ons neerkomt op beursprijs + inkoopvergoedingen.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html
Artikel 2.2 (vaststelling plafondtarieven)
1.Het plafondtarief voor elektriciteit wordt vastgesteld op: € 0,24755 per kWh.

2.Het plafondtarief voor gas wordt vastgesteld op: € 0,85734 per m3(n).

3.Het plafondtarief voor warmte wordt vastgesteld op: € 47,38 per GJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Ep Woody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:05:
[...]

In de staatscourant praten ze toch echt over de kale prijs, wat voor ons neerkomt op beursprijs + inkoopvergoedingen.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-34154.html

[...]
Ja, maar de (onjuiste) aanname hierboven was dat de 40ct waar iedereen het over heeft exclusief belasting zou zijn. Dat klopt dus niet (blijkt ook uit jouw quote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Ep Woody Stroom, ik ga vrolijk uit van worst case. De rest van de maand is het elk uur >40ct. :+
(M'n gewogen gemiddelde tot nu toe is 28.67 incl.)

M'n gas moet waarschijnlijk al 35ct voor bijgelapt worden denk ik, dat staat op 149.04.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:12:
@Ep Woody Stroom, ik ga vrolijk uit van worst case. De rest van de maand is het elk uur >40ct. :+
(M'n gewogen gemiddelde tot nu toe is 28.67 incl.)

M'n gas moet waarschijnlijk al 35ct voor bijgelapt worden denk ik, dat staat op 149.04.
Mochten we echt weer een koude periode krijgen dan zal het inderdaad wel weer omhoog gaan, maar eerst zien... De 14 daagsvoorspelling is relatief zacht, dus weinig om echt zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ontwikkelen en support kost ook tijd en geld.
Ik gok dat Tibber wat minder tijd kwijt zal zijn aan uitleg van de facturen in januari '24 dan Zonneplan in diezelfde maand aan uitleg van hun jaarrekeningen '23 zal moeten spenderen. De subsidie die ze daarvoor krijgen is ook niet heel hoog (tientje per klant voor het hele jaar, geloof ik).

Als een aanzienlijk deel van hun klanten niet al te veel tegoed meeneemt dan zijn de absolute kosten waarschijnlijk ook niet al te hoog. En die situatie is, denk ik, best realistisch.
Indien de opzet van facturering eenmaal is ingeregeld voor alle scenarios en duidelijk wordt neergezet voor de klanten dan zal dat uitleggen toch wel meevallen?

Uiteindelijk is het denk ik niet alleen aan Tibber om eventuele extra kosten door meenemen van tegoed zelf te slikken maar dus ook of de overheid deze manier accepteert. De tijd zal het leren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
raspaardje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Indien de opzet van facturering eenmaal is ingeregeld voor alle scenarios en duidelijk wordt neergezet voor de klanten dan zal dat uitleggen toch wel meevallen?
Als ze het daadwerkelijk voor elkaar krijgen om het duidelijk neer te zetten voor de massa dan stap ik in '24 over naar Zonneplan. :)
Uiteindelijk is het denk ik niet alleen aan Tibber om eventuele extra kosten door meenemen van tegoed zelf te slikken maar dus ook of de overheid deze manier accepteert. De tijd zal het leren?
De overheid keert een subsidie uit en controleert op een later tijdstip of die subsidie is besteed aan compensatie inkoop energie, daar houdt het bij op.
Hoe een bedrijf verder zaken doet hebben ze (gelukkig/helaas) niets over te zeggen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:37
Hier de overstap gemaakt naar Zonneplan.

Als ik kijk naar wanneer wij stroom verbruiken zouden we goedkoper uit moeten zijn.

Gas zal niet echt schelen. Wanneer de wp er staat veranderd dit natuurlijk, ik hoop in positieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 23:53
Wie heeft er ervaring met wanneer Tibber precies factureert?

Op de website staat dat dit meestal op de 10e van de volgende maand plaatsvindt. Vorige maand kreeg ik de factuur op de 6e, maar nu heb ik voor december nog geen factuur gehad.

Ik wilde de klantenservice niet meteen lastig gaan vallen met dat ik nog geen factuur heb gehad, want zo erg sta ik er nou ook weer niet om te springen. 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Raymond P schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:02:
Nou ja je kan zeggen wat het is, maar het voelt goed om het geld voor mijn vriend Rob Jetten (aka de belastingbetaler) te besparen en niet in de zakken van Vattenfaal te zien verdwijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
FlyingPineapple schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:48:
Wie heeft er ervaring met wanneer Tibber precies factureert?

Op de website staat dat dit meestal op de 10e van de volgende maand plaatsvindt. Vorige maand kreeg ik de factuur op de 6e, maar nu heb ik voor december nog geen factuur gehad.

Ik wilde de klantenservice niet meteen lastig gaan vallen met dat ik nog geen factuur heb gehad, want zo erg sta ik er nou ook weer niet om te springen. 😅
Ik heb de 9e een factuur over december gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
Kard schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Op mijn vraag aan Tibber (na eerdere correspondentie waarin er geen duidelijk antwoord kwam en ze aangaven er nog mee bezig te zijn):
Ik: De subsidie voor het prijsplafond wordt alleen verstrekt over de gemiddelde prijs tot de eindfactuur. Dat is dus niet te combineren met het aanhouden van tegoeden na de eindfactuur.

Begrijp ik het dus goed dat jullie het prijsplafond inderdaad toepassen op het gemiddelde eindfactuurtarief wat dan over een langere periode dan een maand zal gaan?
Was het antwoord van Tibber op 6 januari om 17:38:
Tibber: Het is inderdaad correct dat we de berekening van de korting van het prijsplafond over een langere periode dan een maand bekijken.

Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld onze aanpak met betrekking tot salderen waarbij de berekening wordt gemaakt over een jaar maar er wordt afgerekend op maandbasis. Dit wordt aan het einde van de periode, mits nodig, gecorrigeerd.

De factuur wordt opgemaakt zoals normaal, en daarnaast zullen we voor de korting een cumulatief plafond volume bijhouden versus een benut cumulatief plafond volume in combinatie met een gewogen gemiddelde leveringstarief over die periode.
Op mijn vraag wanneer ze dit op de website gaan verduidelijken hebben ze niet meer gereageerd...

[ Voor 7% gewijzigd door dreas op 12-01-2023 09:55 . Reden: Hele antwoord nu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@dreas Ahja een "we fucked up" is ook altijd nog een optie...

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
Raymond P schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:57:
@dreas Ahja een "we fucked up" is ook altijd nog een optie...
Ja, daarom deel ik het antwoord hier nu ook, dat lijkt me geen optie dan meer. Het feit dat ze het niet ondubbelzinnig op de website willen uitleggen is .. onduidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 23:53
Ep Woody schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb de 9e een factuur over december gekregen.
Vreemd, dan moet ik ze toch even aan de mouw gaan trekken (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
dreas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Op mijn vraag aan Tibber (na eerdere correspondentie waarin er geen duidelijk antwoord kwam en ze aangaven er nog mee bezig te zijn):

[...]

Was het antwoord van Tibber op 6 januari om 17:38:

[...]

Op mijn vraag wanneer ze dit op de website gaan verduidelijken hebben ze niet meer gereageerd...
Dat is idd best een ding. Ben benieuwd naar de afloop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb inspiratie opgedaan van @antonboonstra en een live-grafiek gemaakt met de pareto van de energieprijzen (ex BTW): http://www.maasluip.nl/energyprice/pareto.html
Prijzen vanaf 2020 (wat was de wereld toen nog in orde zeg) en 2023 wordt elke dag aangevuld.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Maasluip schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:34:
Ik heb inspiratie opgedaan van @antonboonstra en een live-grafiek gemaakt met de pareto van de energieprijzen (ex BTW): http://www.maasluip.nl/energyprice/pareto.html
Prijzen vanaf 2020 (wat was de wereld toen nog in orde zeg) en 2023 wordt elke dag aangevuld.
Verschil is zo duidelijk te zien.
Ik heb het ook verdrongen, maar de wereld was verre van in orde in 2020 :|
Pagina: 1 ... 97 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels