icall5s schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:18:
[...]
Je kant het niet meenemen na je eindafrekening. Maar als je contract rond 1-1-2023 ingaat is dat niet zo van belang. Want dan komt je eindafrekening rond 1-1-2024. Mijn contract bij Tibber gaat op 16 januari in dus ik kan de helft van het 'budget' van januari niet meenemen.
Ik vermoed dat je dan de
hele maand niet kan meenemen (bij een nieuwe leverancier) maar dat energievolume achterlaat bij de vorige leverancier.
De subsidieaanvraag vwb het energieplafond, van/door een energiemaatschappij, is naar mijn weten per hele kalendermaand, gerekend vanaf de eerste van een maand. De
wet zelf is daarin, vind ik, wat onduidelijk. De reden van hele maanden is vooral dat de overheid die kan toetsen en niet wil soebatten met op/afgebouwde volumes.
Is de (ver)rekening van energieplafond toch per dag, dan maakt het effectief niet uit of en wanneer je afrekenmoment is. In de regeling is daarvoor een hele lijst opgenomen met verbruikt per dag.
OT, is het verrekte jammer dat de overheid ten faveure van de grotere variabele spelers niet per dag, laat staan per uur, de energie-subsidie wilde toepassen.
Onze dynamische tarieven worden dan qua plafond gemiddeld vergeleken, ik citeer:
"... .... indien een contractueel leveringstarief voor komende kalendermaand niet bekend is op moment van indienen van de aanvraag voor een voorschot, wordt het contractuele leveringstarief voor die kleinverbruikaansluiting berekend aan de hand van indices. Deze zijn voor elektriciteit de door ICE ENDEX gepubliceerde NLB-Dutch Power Financial Base Futures, omgerekend naar kWh elektriciteit. Voor gas zijn deze de door de ICE ENDEX gepubliceerde TFM-Dutch TTF Natural Gas Base Load Dutch, omgerekend naar m 3 (n) gas." ...

... hoe ik daar (?) zelf de prijzen moet aflezen is mij onduidelijk. Ik neem dan maar aan dat de "dynamische" leveranciers daar wel uit weten te komen.
Voor mijzelf, als afnemer, wordt het een "gewogen gemiddelde" verhaal dat als periode-volume (factuurmoment) verrekend wordt met het "energieplafond" van €0,40. Vooralsnog, we zijn halverwege de maand, is dat qua prijsstelling nog niet aan de orde geweest.
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:28:
@
NickvdLinde Die weergave is ietwat complexer omdat je bij hun maandelijks afrekent. Zonneplan is een van de leveranciers die het plafond op jaarbasis toepast, je zult dus mogelijk een bedrag terug moeten betalen. Extra inzicht in wat er gebeurt is dan op z'n plaats.
Je kunt wel sparen, maar n
iet overhevelen ná een eindafrekening. Behalve bij Tibber.
Regels zijn daar niet voor, wel afspraken. Maar die afspraken zijn niet openbaar gemaakt, wat Tibber schrijft gaat wel tegen de ministeriële regeling in.
Yep het lijkt mij heel stug want de wet/regeling gaat expliciet uit van daadwerkelijke facturatie
momenten die dan dienen als knipmoment.
Ik zou mij (en Tibber) er niet op afrekenen dat er (g)een "truc" is om over te hevelen. Of men moet
de betaling alszijnde formeel verrekenmoment, dwz gepaard met een te betalen factuur, dan aanpassen.
[
Voor 17% gewijzigd door
PtrO op 11-01-2023 23:20
]