Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:11
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Een dynamisch gemiddelde zal voor iedereen anders zijn. Dat is het hele punt: met dynamisch kun je flink besparen als je het verbruik naar de goedkopere momenten stuurt. Iedereen doet dat op een andere manier en komt dus op een ander tarief uit.

Ik kom hier regelmatig de stelling tegen dat je met dynamische tarieven ALTIJD goedkoper uitbent en dat is simpelweg niet een stelling die altijd en voor iedereen waar is. De voorbeelden staan er waarin mensen in november en december (en ik vermoed ook in augustus en september) gewoon duurder uit waren dan ik en anderen met een 'normaal' tarief dat ik vorig jaar december kreeg aangeboden (en wat ik al duur vond...).

Ik ben zelf ook enthousiast over dynamische tarieven, maar het is geen magic bullet om zomaar even je energierekening te verlagen zonder dat je er omkijken naar hebt. En aan de vragen te zien komen hier best veel mensen uit wanhoop die door de energiekosten-bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat zij wel een genuanceerd verhaal moeten krijgen.
Zou je mij een linkje of messageid kunnen geven naar die aanbiedingen zodat we naar hetzelfde kijken?
Het topic gaat de laatste weken erg hard en heb niet alles op de letter gevolgt.

edit: zoals hierboven dus? Is dat een nieuw contract geweest wat je in december 2022 afsluit?
Zo nee: hoe lang heb je voor die prijs afgenomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 10-01-2023 16:29 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 22:50

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Jeroenk1987 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:26:
Ik hik nog steeds tegen een overstap aan. Veel gelezen en tabellen gezien, maar persoonlijke ervaring wil ook wat zeggen,

3500 Opwek
3400 verbruikt. Dus practisch 0. ==> Lekker bij Eneco blijven zitten.

Gas verbruik:
2021: 1700M3
2022: 1200M3 ==> Dus bij opletten onder / op de grens.

Is het dan wijs om ENKEL en alleen voor gas over te stappen naar een Dynamische aanbieder, zeker omdat ik weiger de boefjes van Eneco te spekken met onnodig belastinggeld.

Dus ben erg benieuwd.
Ja, overstappen voor gas lijkt het beste.

Eneco spek je niet met dat energie verbruik. Dat kost ze alleen geld vanwege salderen, en dat kunnen ze niet bij de overheid weghalen. (zolang je een jaar contract hebt met het hele jaar hetzelfde tarief), lees daar in andere topics soms wat problemen over.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:58
Ik kom hier regelmatig de stelling tegen dat je met dynamische tarieven ALTIJD goedkoper uitbent en dat is simpelweg niet een stelling die altijd en voor iedereen waar is. De voorbeelden staan er waarin mensen in november en december (en ik vermoed ook in augustus en september) gewoon duurder uit waren dan ik en anderen met een 'normaal' tarief dat ik vorig jaar december kreeg aangeboden (en wat ik al duur vond...).
En jij had dat contract in de afgelopen 6 maanden afgesloten?

Er zijn genoeg voorbeelden van oude contracten die lange tijd relatief goedkoop waren. Maar ik ben het afgelopen geen enkel nieuw contract tegen gekomen dat structureel met dynamisch kon concurreren. Natuurlijk zal dynamisch wel eens een uitschieter omhoog hebben, maar gemiddeld genomen is dynamisch zoveel goedkoper dat dat snel weer gecompenseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mythor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:37:
Heatmap van 2022 stroom inkoopprijs (excl alles)

x-as = dag van het jaar
y-as = uur van de dag (van 0 tot 23)

Elk blokje is 1 uur
Zie onder voor prijsschaal

[Afbeelding]
Leuk om het mooie weer, de stormen, de vakanties, het vullen van de gasvoorraad, en de weekenden te zien in die grafiek!.
helaas zie je ook de start van de oorlog zelf en wat voor reactie dat gaf, maart was toen ook nog eens koud, dus een stuk duurder dan verwacht toen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:41
phicoh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:30:
[...]

En jij had dat contract in de afgelopen 6 maanden afgesloten?

Er zijn genoeg voorbeelden van oude contracten die lange tijd relatief goedkoop waren. Maar ik ben het afgelopen geen enkel nieuw contract tegen gekomen dat structureel met dynamisch kon concurreren. Natuurlijk zal dynamisch wel eens een uitschieter omhoog hebben, maar gemiddeld genomen is dynamisch zoveel goedkoper dat dat snel weer gecompenseerd wordt.
Ik had een contract bij Greenchoice waar ik nooit echt naar om heb gekeken. Dus die tarieven golden per 1 januari of per 1 juli vziw. Ja, de prijzen zijn daarna in augustus enorm gestegen door de gas-chantage van Rusland. Maar niemand kan garanderen dat we komende zomer niet weer met zo'n situatie zitten.

Even algemeen:
Wat is er mis mee om mensen wel op de risico's te wijzen en wat nuance te geven? Ik stap zelf ook over hoor en geloof ook dat je over time (flink) kunt besparen, maar ik denk wel dat je enigszins bovenop moet zitten. Want er zullen ook weer piekmomenten komen en dan moet je het wel kunnen dragen (of dan je verbruik verschuiven).

Maar kennelijk maakt een beetje nuance nogal wat gevoelens los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20

x-as = dag van het jaar

Elk blokje is 1 uur

[Afbeelding]
Mooi patroon. Vooral ook hoe de verdeling over de dag is, gedurende het hele jaar. Van 0-5 goedkoop, van 7-9 duur, van 11 tot 16 goedkoper, van 17-22 duur en dan weer goedkoper. Kun je daar mee spelen dan ben je lekker bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Zou je mij een linkje of messageid kunnen geven naar die aanbiedingen zodat we naar hetzelfde kijken?
Het topic gaat de laatste weken erg hard en heb niet alles op de letter gevolgt.

edit: zoals hierboven dus? Is dat een nieuw contract geweest wat je in december 2022 afsluit?
Zo nee: hoe lang heb je voor die prijs afgenomen?
Daarvoor is een ander topic waar ik dat tarief had gevonden. De link staat in de topic start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Ik had een contract bij Greenchoice waar ik nooit echt naar om heb gekeken. Dus die tarieven golden per 1 januari of per 1 juli vziw. Ja, de prijzen zijn daarna in augustus enorm gestegen door de gas-chantage van Rusland. Maar niemand kan garanderen dat we komende zomer niet weer met zo'n situatie zitten.

Even algemeen:
Wat is er mis mee om mensen wel op de risico's te wijzen en wat nuance te geven? Ik stap zelf ook over hoor en geloof ook dat je over time (flink) kunt besparen, maar ik denk wel dat je enigszins bovenop moet zitten. Want er zullen ook weer piekmomenten komen en dan moet je het wel kunnen dragen (of dan je verbruik verschuiven).

Zie het vooral niet als aanval of minachting, gewoon een interessante discussie.

Ik kan me na ong. 6 jaar dynamische tarieven niet inleven in jouw gevoel.

Wat ik vooral om me heen heb gemerkt is dat veel mensen niet lange termijn kunnen kijken. Die zien een maand of twee hogere tarieven en raken in paniek.

Ik durf het tegenovergestelde van jouw stelling te beweren: Ook zonder energie-sturing ben je dynamisch goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55
s_schimmel schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:13:
[...]

[...]

Kan, hoeft niet. Kijk maar eens naar de tarieven van afgelopen augustus. Toen was het goed verdienen met je zonnepanelen.
JE hebt gelijk.
Ik heb het even in excel gerekend (vast al 100x gedaan :P) en het komt inderdaad in het voordeel van tibber uit. Wat ik heb gedaan:
- Van deze site de prijzen gepakt en een gemiddeld maandtarief uitgerekend
- Van deze site gehaald wat het aandeel opwek is per maand voor zonnepanelen.

Dit in tabel gezet en daar komt uit dat het salderen 62 euro voordeliger is via Tibber dan via bijvoorbeeld essent. Nou is dat getal natuurlijk niet super betrouwbaar want ik heb er maandtarieven van gemaand, gemiddelde percentages etc. Eigenlijk zou je de historische tibber dataset tegen een HomeWizard export aan willen houden. Conclusie voor mij is wel dat als opwek == verbruik dan is tibber niet interessant.

Dit antwoord geeft de Tabel uit de TS ook maar nu heb ik beter inzicht waarom dat zo is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWkYMq_f6c0eMCBas3WJ05SJas8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1F1H5Q1r1NawOR5zHWaBaH2y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 10-01-2023 17:14 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bilgy_no1 Daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog: super!
Maar dan wel het liefst met volledige info en een volledige vergelijking.

Gezien je tarieven per 1 januari of 1 juli gelden zou je dynamisch ook moeten vergelijken vanaf 1 januari of 1 juli. Dat is namelijk de periode waarvoor je risico hebt afgekocht.

(fwiw, mijn jaartotaal gemiddelde zit onder dat tarief en héél veel kan ik niet sturen)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 10-01-2023 16:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

x-as = dag van het jaar

Elk blokje is 1 uur

[Afbeelding]
Is er een verklaring waarom in de zomer de prijs tijdens ochtend/avond een stuk hoger is tov de winter?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Niet boeiend verder, maar heb me nu definitief aangemeld bij Zonneplan voor gas en elektra. Ga over per 31 januari. Klantenservice was wederom binnen 2 minuten aan de lijn. Wat een verademing. Een iets onoverzichtelijker afrekening neem ik voor lief. Ik check dat toch altijd in detail.
Daaaaag Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Dan moet je me wel helemaal quoten...

[...]

Dus voor januari waren mijn tarieven veel lager en ook gelijk aan of lager dan wat anderen hebben gerealiseerd met dynamisch.

En bovendien is het een logische fout om alleen te vergelijken met het tarief dat je van 1 dure aanbieder hebt kunnen krijgen. Een deel van de besparing is ook al te realiseren door naar een goedkopere 'vaste' aanbieder te over te stappen.

Maar goed, de verschillen over januari zijn inderdaad extreem. Ik wil dat ook zeker niet goedpraten, noch beweer ik dat dynamisch slecht zou zijn. Je moet alleen wel alert zijn op je verbruik en proberen te sturen naar de goedkopere momenten.

[...]

Maar wie zegt dat 2023 of 2024 weer 'normaal' worden?
Je geeft aan dat je contract zogenaamd goedkoper is en verzaakt vervolgens te vermelden dat je deze maand fors duurder uit bent. Dat is gewoon misleidend en ik corrigeer dat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52

de Peer

under peer review

Rimco schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Is er een verklaring waarom in de zomer de prijs tijdens ochtend/avond een stuk hoger is tov de winter?
Ja, toen ontstond de gascrisis. 2022 is wat dat betreft niet erg representatief voor voorgaande jaren en hopelijk ook niet voor toekomstige jaren.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reniera
  • Laatst online: 03-02-2023
[...]

Dit was de afgelopen zomer periode toen heel Europa in paniek was of we wel genoeg gas hadden. Hierdoor was die gasprijs zo hoog. En laat het net zo zijn dat in nederland de piekverbruiken worden opgewekt door gas. Dus zie je dat terug in de ochtend/avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:46:
@bilgy_no1 Daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog: super!
Maar dan wel het liefst met volledige info en een volledige vergelijking.

Gezien je tarieven per 1 januari of 1 juli gelden zou je dynamisch ook moeten vergelijken vanaf 1 januari of 1 juli. Dat is namelijk de periode waarvoor je risico hebt afgekocht.

(fwiw, mijn jaartotaal zit onder dat tarief)
en ook @phicoh

Ja, alleen die data heb ik niet paraat en ga ik ook niet opzoeken ;-)

Vooruit kijkend maakt het ook niet uit zoveel uit. Mensen maken nu een keuze en moeten een inschatting maken. Op dit moment met de tarieven die mensen bij hun vaste aanbieder hebben gekregen lijkt het een enorme no-brainer om over te stappen.

Ik vind alleen dat mensen wel alert moeten zijn, omdat de situatie op enig moment weer kan kantelen. Juist omdat de hele energiemarkt zo verstoord/gestoord is momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:46:
[...]

JE hebt gelijk.
Ik heb het even in excel gerekend (vast al 100x gedaan :P) en het komt inderdaad in het voordeel van tibber uit. Wat ik heb gedaan:
- Van deze site de prijzen gepakt en een gemiddeld maandtarief uitgerekend
- Van deze site gehaald wat het aandeel opwek is per maand voor zonnepanelen.

Dit in tabel gezet en daar komt uit dat het salderen 62 euro voordeliger is via Tibber dan via bijvoorbeeld essent. Nou is dat getal natuurlijk niet super betrouwbaar want ik heb er maandtarieven van gemaand, gemiddelde percentages etc. Eigenlijk zou je de historische tibber dataset tegen een HomeWizard export aan willen houden. Conclusie voor mij is wel dat als opwek == verbruik dan is tibber niet interessant.

Dit antwoord geeft de Tabel uit de TS ook maar nu heb ik beter inzicht waarom dat zo is :)

[Afbeelding]
De reden dat dit afgelopen jaar voordeliger was, was enkel omdat die zomer zo extreem duur was.
alle andere jaren tot nu toe is dat eerder andersom geweest, maar volgens mij verteld je excel dat ook wel aardig goed.

Kan ik die excel krijgen om deze beschikbaar te maken voor anderen om mee te spelen met wat aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:40:

Even algemeen:

Het lijkt erop dat jij alleen kijkt maar de periode dat jouw contract het toevallig goed deed.

Dus uitspraak is dat dynamisch goedkoper is ook al doe je helemaal geen moeite. En dan zeg jij, met het contract dat je al had, waren er een paar maanden die goedkoper waren dan dynamisch. Maar misschien moet je het gewoon vergelijken met de hele looptijd van je contract. Bijv. was jouw contract goedkoper dan het gemiddelde van dynamisch over 2022?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
[...]

Gas werd opgekocht.
En het laatste stukje van de energie bepaald de eindprijs.
Dit was puur het gevolg dit jaar vanwege het vullen van de gasvoorraden. en tegelijk het gebrek aan gas.
En we wekken gewoon heel veel elektra op door gas te verbranden. Duur gas is dus dure elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
icall5s schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Je geeft aan dat je contract zogenaamd goedkoper is en verzaakt vervolgens te vermelden dat je deze maand fors duurder uit bent. Dat is gewoon misleidend en ik corrigeer dat. :)
Dat hoefde je niet te corrigeren, want ik schreef letterlijk in de volgende zin:

"Januari is een heel ander verhaal uiteraard, met een tarief van €0,87/€0,71, vergeleken met jouw €0,29"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Vooruit kijkend maakt het ook niet uit zoveel uit. Mensen maken nu een keuze en moeten een inschatting maken. Op dit moment met de tarieven die mensen bij hun vaste aanbieder hebben gekregen lijkt het een enorme no-brainer om over te stappen.

Ik vind alleen dat mensen wel alert moeten zijn, omdat de situatie op enig moment weer kan kantelen. Juist omdat de hele energiemarkt zo verstoord/gestoord is momenteel.
Ik denk/hoop dat we het doemscenario nu mee hebben gemaakt. Het is uiteraard goed om mensen hier alert op te maken. Zo'n situatie kan zich voordoen.

Ik vind het heel prettig om geen voorschot te betalen (Tibber of Zonneplan) maar dan merk ik prijsschommelingen direct.

Maak mensen ook alert op het goed instellen van hun voorschot-bedrag, dan is de paniek niet zo groot. MijnDomein energie heeft in de online portal een pagina waar je zelf je voorschot kan aanpassen.

EasyEnergy werkt met voorschotten en past deze maandelijks aan. Deze deden dat naar mijn gevoel iets te extreem waarom het voorschot ineens x3 ging.

Door de juiste partij te kiezen zijn mensen zelf meer in-control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Helemaal eens, vergelijken is ook echt niet makkelijk. En zoals @de Peer al schreef hoop ik dat 2022 niet representatief is voor de komende jaren.

Het stukje risico en de nood om zelf een financiële buffer op te bouwen om dat risico af te dekken wordt hier in ieder geval gelukkig al veel meer benoemd dan een aantal maanden geleden.
Maar belangrijk is wel om dan vooruit te blijven kijken, als je nu een beslissing moet nemen dan vergelijk je met de keuzes die je nu hebt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Je hebt gelijk. Zeker als je het prijsplafond combineert met salderen dan kan je aardig ingewikkelde situaties krijgen. Zonder goed historisch overzicht is het moeilijk om een goede berekening te maken. En de meeste mensen snappen er toch al niets meer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Maar heb je daarvoor je verbruik gestuurd of niet?
Nee, ik heb daar niets aan veranderd.
Ik kook elektrisch, vaatwasser gaat aan wanneer vol na het eten.
Was wordt gedraaid wanneer nodig en droger wordt ook gebruikt als het uitkomt.
Ik weet zeker dat wanneer ik ga sturen het nog een stuk efficiënter kan, maar ik ben allang blij met deze prijzen tov het voorstel wat ik had van Eneco, dan zou ik 2.5x zoveel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 10:25

mythor

Held in opleiding

[...]

Naast wat de anderen zeggen is er in de zomertijd, 's nachts ook gemiddeld veel minder wind. Een zuchtje wind drukt de prijs behoorlijk, helemaal als de vraag laag is.

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Volgens mij is het niet echt nodig om daar een topic over te openen.

De Tibber app voor Android is in portrait. Gaat niet over naar landscape als je je telefoon draait. De grafieken in landscape lijken mij dan overzichtelijker doordat ze dan over een grotere breedte worden verdeeld

Ligt dat aan mij of aan de app. Mocht het n de app liggen, dan zal ik ze eens mailen of ze dat kunnen implementeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoAcars
Misschien het verkeerde draadje, maar hoe werkt dat eigenlijk met de P1 meter van zonneplan? Ik steek hem in de P1 poort van mijn slimme elektrameter. Maar hoe wordt dan de live data van het gasverbruik door gegeven aan mijn app? (van slimme gasmeter, naar netbeheerder, naar P1 meter, naar app?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
RCBL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:57:
Volgens mij is het niet echt nodig om daar een topic over te openen.

De Tibber app voor Android is in portrait. Gaat niet over naar landscape als je je telefoon draait. De grafieken in landscape lijken mij dan overzichtelijker doordat ze dan over een grotere breedte worden verdeeld

Ligt dat aan mij of aan de app. Mocht het n de app liggen, dan zal ik ze eens mailen of ze dat kunnen implementeren
Op mijn samsung tablet opent de Tibber app wel in landscape. Ook de grafieken. Zal straks is proberen of die daar wel draait.

EDIT: De Tibber draait op landscape en portrait (zowel op m'n telefoon als tablet. Heb je automatisch draaien op je toestel uitstaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Gecko123 op 10-01-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
NoAcars schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:13:
Misschien het verkeerde draadje, maar hoe werkt dat eigenlijk met de P1 meter van zonneplan? Ik steek hem in de P1 poort van mijn slimme elektrameter. Maar hoe wordt dan de live data van het gasverbruik door gegeven aan mijn app? (van slimme gasmeter, naar netbeheerder, naar P1 meter, naar app?)
Nee, die P1 maakt gebruikt van het mobiele netwerk, elke 5 minuten een update als ik het goed heb.
Wil je echt realtime zien dat wanneer je een apparaat aanzet wat dat doet in verbruik heb je iets anders nodig.
Voor mij voldoet het prima.

//EDIT: ik denk een verkeerd antwoord.. je gasmeter staat in verbinding met je energiemeter en die is benaderbaar via P1.

[ Voor 8% gewijzigd door BernardV op 10-01-2023 18:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
Vannacht weer ~16ct de kWh >:).

Sinds 1-1-23 bij Zonneplan en zit tot heden op 26ct de kWh, erg blij mee dan de 87ct de kWh wat ik anders zou hebben...

142,9 kWh x 26ct = 37,15 EUR
142,9 kWh x 87ct = 124,32 EUR
= 87,17 EUR bespaard deze maand tot heden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoAcars
BernardV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:31:
[...]

Nee, die P1 maakt gebruikt van het mobiele netwerk, elke 5 minuten een update als ik het goed heb.
Wil je echt realtime zien dat wanneer je een apparaat aanzet wat dat doet in verbruik heb je iets anders nodig.
Voor mij voldoet het prima.

//EDIT: ik denk een verkeerd antwoord.. je gasmeter staat in verbinding met je energiemeter en die is benaderbaar via P1.
Thanks, ik vond het volgende via Google:
De gasmeter stuurt eens per 5 minuten (bij nieuwe slimme meters) of eens per uur (oudere meters) zijn meterstand draadloos naar de slimme meter. Vervolgens kan deze worden uitgelezen door de P1 meter.

Je hebt voor een slimme meter en een gasmeter, maar een P1 meter nodig om beide te registreren.

Er is maar één P1 meter nodig om stroom en gas te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 19:31
tyfoon_2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
Voor de mensen die zijn overgestapt naar Zonneplan; Hoe lang van te voren kregen jullie de inlog gegevens/P1 reader? Ik ga over 20/01 maar behalve bevestiging nog niets ontvangen
Ik ga op exact dezeflde dag over en kreeg vandaag de melding dat de P1 reader is aangeboden aan PostNL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leguan
  • Laatst online: 05-06 21:15
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:06:

Sinds 1-1-23 bij Zonneplan en zit tot heden op 26ct de kWh, erg blij mee dan de 87ct de kWh wat ik anders zou hebben...

Ik verwacht de komende tijd meer jubelverhalen van besparingen met een dynamisch contract t.o.v. een variabel contract bij een traditionele leverancier. Ik stap overmorgen over naar Tibber voor elektra, en naar Groene Stroom Lokaal voor gas. Naar mijn idee loopt de spotmarkt altijd voor op de lange termijn markt. Bij de traditionele energiecontracten wordt voor de langere termijn gehandeld. Toen eind 2021 de prijs op de spotmarkt snel omhoog ging, bleven de prijzen van de variabele contracten lange tijd achter. Stroom en gas was eerder al tegen lage tarieven ingekocht. Nu zie je precies het omgekeerde. Op de spotmarkt is de prijs al flink gedaald. De tarieven van de variabele contracten zullen daar op volgen. Neemt niet weg dat ook ik het leuk zal gaan vinden als ik de komende maanden een besparing weet te realiseren. Maar besef me heel goed dat het eind van dit jaar ook andersom kan zijn. Op de lange termijn denk ik de besparing vooral te halen uit de verschuiving van verbruik naar de juiste momenten (opladen elektrische auto en boilervat tbv SWW verwarmen).

[ Voor 14% gewijzigd door Leguan op 10-01-2023 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Leguan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:31:
[...]

**knip**. Maar besef me heel goed dat het eind van dit jaar ook andersom kan zijn. Op de lange termijn denk ik de besparing vooral te halen uit de verschuiving van verbruik naar de juiste momenten (opladen elektrische auto en boilervat tbv SWW verwarmen).
Zeker! Als de tarieven komende maanden (lees tot 12 maand) acceptabel gaan worden in de “vaste” contracten dan zou ik ook kunnen denken om weer over te stappen.
Het verschil is nu gewoon te groot, december was voor mij gas+electra dynamisch ongeveer 420,- maar had ik variabel was het 1000,-

Eind 2020 zat ik stabiel op ongeveer 250,- per maand, elke maand weer. Als dat weer terug zou komen teken ik direct, mag ook best wat verschil in zitten. Maar de bedragen die nu gevraagd worden zijn te hoog en is dynamisch echt de beste manier.

Elke dag is het vooruitzicht qua maandbedrag anders in de Zonneplan-app, de inschatting is nu dat ik gemiddeld 280,- per maand ga betalen. Ik weet ook dat dit koffiedikkijken is, want je weet niet wat de prijzen gaan doen.. maar andere optie was accepteren dat ik elke maand ruim het dubbele zou betalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rolanda83
  • Laatst online: 27-01-2023
Beste allemaal,

Ik ben Rolanda en al een aantal jaren trouwe lezeres, gebruik tweakers om te vergelijken en om gewoon te lezen. Maar nu heb ik eens een vraagje.

Na toch heel veel gelezen te hebben(vooral hier) over het dynamische energie contract de stap gewaagd. Gisteren men eigen aangemeld bij tibber en 27 januari zal tibber gaan leveren.

Ik wil allereerst jullie bedanken voor alles wat er in dit topic staat (al had ik wel enkele dagen nodig om door het topic te komen) en alles is mij zo ook wel duidelijk.

Ik zit nu nog bij energiedirect. En heb net mijn jaarafrekening ontvangen en dus ook mijn nieuw voorschot inclusief totaal verbruik, en hier zat ik op te wachten om tot een juiste vergelijking te komen.

Even een korte situatie schets. Ik woon in een oude garage die omstreeks 2010 is omgebouwd naar woning. Het is dan ook geen grote woning maar doordat ze toen ook het gas hebben afgesloten zit ik met een redelijk stroomverbruik, en kom ik zo'n 200kwh ruimschoots bovenhet prijsplafond.(oude koelkast, oude airco en oude boiler) en over die laatste 2 gaat voornamelijk mijn vraag. Om nieuwe vragen bij de huisbaas zit er niet in 😉 ook niet in het bezit of mogelijkheid voor zonnepanelen, hier bovenop staat een volledige woning.

Dus wilde ik vragen, is het voor een leek op dit gebied mogelijk om deze 2 domme apparaten slimmer te krijgen doormiddel van een stekker of iets dergelijks? En dan voornamelijk de boiler dat die niet op de piekmomenten gaat verwarmen?

Ik ben in de mogelijkheid merendeels te sturen maar die 3 dingen natuurlijk niet, of is te oud bij voorbaat antwoord nee?

Alvast bedankt voor de komende antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 18:05
BernardV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Zeker! Als de tarieven komende maanden (lees tot 12 maand) acceptabel gaan worden in de “vaste” contracten dan zou ik ook kunnen denken om weer over te stappen.
Het verschil is nu gewoon te groot, december was voor mij gas+electra dynamisch ongeveer 420,- maar had ik variabel was het 1000,-

Eind 2020 zat ik stabiel op ongeveer 250,- per maand, elke maand weer. Als dat weer terug zou komen teken ik direct, mag ook best wat verschil in zitten. Maar de bedragen die nu gevraagd worden zijn te hoog en is dynamisch echt de beste manier.

Elke dag is het vooruitzicht qua maandbedrag anders in de Zonneplan-app, de inschatting is nu dat ik gemiddeld 280,- per maand ga betalen. Ik weet ook dat dit koffiedikkijken is, want je weet niet wat de prijzen gaan doen.. maar andere optie was accepteren dat ik elke maand ruim het dubbele zou betalen.
dit is exact hoe ik erover denk. Ik heb in december 1000+ euro minder uitgegeven door mijn energie via tibber ipv via Greenchoice af te nemen. verschil is gewoon veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:25
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:06:

Normaal zou je toch 0,40 betalen mits je binnen de plafondgrenzen zou blijven? Is nog steeds een verschil natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45
Davidrrr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Normaal zou je toch 0,40 betalen mits je binnen de plafondgrenzen zou blijven? Is nog steeds een verschil natuurlijk.
Sowieso betaal je het stuk boven de 40ct natuurlijk ook gewoon zelf via allerlei belastingen, dus eronder blijven is uiteindelijk hoe dan ook gunstiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:27
HiBe schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:30:
[...]

dit is exact hoe ik erover denk. Ik heb in december 1000+ euro minder uitgegeven door mijn energie via tibber ipv via Greenchoice af te nemen. verschil is gewoon veel te groot.
Elke dag dat ik nu profiteer van prijzen onder 0.40/kWh is er weer 1. Als ik bij Eneco was gebleven betaalde ik het dubbele, waarvan de overheid dus uiteindelijk iedereen de helft van sponsort.

Mocht het helemaal mis gaan gaan ook die variabele tarieven omhoog, ook variabele tarieven worden met de minimum 30 dagen termijn verhoogd. Bij sommige leveranciers beloven ze in de eerste 3 maanden niet te verhogen, daarna, hah, ze gaan elke prijsverhoging op EPEX/ENDEX echt wel doorbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 14:01
Rolanda83 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:27:
Dus wilde ik vragen, is het voor een leek op dit gebied mogelijk om deze 2 domme apparaten slimmer te krijgen doormiddel van een stekker of iets dergelijks? En dan voornamelijk de boiler dat die niet op de piekmomenten gaat verwarmen?
Boiler zou je met een stevige slimme stekker/tijdschakelaar al een heel eind moeten komen. Wel even op het max schakel wattage letten van de stekker en de boiler.
Airco, dan zou ik al gauw richting een esp8266 gaan met IR aansturing. Airco's kun je niet zomaar schakelen met een slimme stekker, in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
w00key schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:47:
[...]

…waarvan de overheid dus uiteindelijk iedereen de helft van sponsort.
Laatst een aflevering nieuwsuur gezien waar gezegd werd dat dit toch genuanceerder ligt, maar hoe dat berekend gaat worden is een tweede.

Ik ben het volkomen met je eens! Ik wil ook geen partij die zoveel meer vraagt of het nu wel of niet volledig vergoed gaat worden. Grote bedrijven kunnen nu wel gaan speculeren op de markt met het prijsplafond, de kleine kunnen dat niet en als ze dat wel doen.. zie eind 2020 begin 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben Rolanda en al een aantal jaren trouwe lezeres, gebruik tweakers om te vergelijken en om gewoon te lezen. Maar nu heb ik eens een vraagje.

Na toch heel veel gelezen te hebben(vooral hier) over het dynamische energie contract de stap gewaagd. Gisteren men eigen aangemeld bij tibber en 27 januari zal tibber gaan leveren.

Ik wil allereerst jullie bedanken voor alles wat er in dit topic staat (al had ik wel enkele dagen nodig om door het topic te komen) en alles is mij zo ook wel duidelijk.

Ik zit nu nog bij energiedirect. En heb net mijn jaarafrekening ontvangen en dus ook mijn nieuw voorschot inclusief totaal verbruik, en hier zat ik op te wachten om tot een juiste vergelijking te komen.

Even een korte situatie schets. Ik woon in een oude garage die omstreeks 2010 is omgebouwd naar woning. Het is dan ook geen grote woning maar doordat ze toen ook het gas hebben afgesloten zit ik met een redelijk stroomverbruik, en kom ik zo'n 200kwh ruimschoots bovenhet prijsplafond.(oude koelkast, oude airco en oude boiler) en over die laatste 2 gaat voornamelijk mijn vraag. Om nieuwe vragen bij de huisbaas zit er niet in 😉 ook niet in het bezit of mogelijkheid voor zonnepanelen, hier bovenop staat een volledige woning.

Ik ben in de mogelijkheid merendeels te sturen maar die 3 dingen natuurlijk niet, of is te oud bij voorbaat antwoord nee?

Er zijn diverse opties:
als je totaal niet technisch bent, in de topic start staat een stekker die dit automatisch voor je doet.

Daarnaast kan je aan de gang met bij voorbeeld philips hue waar je tijdschema's in kan zetten.

Nog een stap technischer is een soort hue clone achtig iets aansturen met homeassistent.

hoe technischer je het maakt hoe goedkoper het wordt over het algemeen, maar je betaald er wel een beetje met je tijd voor.
Als je het leuk vindt geen probleem. maar voor sommige mensen zijn kant en klaar oplossingen fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:03
antonboonstra schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Nog een analyse van 2022

Hoeveel uren in het jaar was een kWh een bepaalde prijs (in stappen van 2 ct/kWh)
[Afbeelding]

Hoeveel uren in het jaar was de prijs lager dan een bepaalde prijs? Ter vergelijk ook 2021 erbij gezet
[Afbeelding]
Ziet er interessant uit…..
Waar heb je deze grafieken mee gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
Davidrrr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Ik ga ruim 3-4x (als niet meer is) door het prijsplafond heen...

Maar nog erger is dat linksom of rechtsom, wij ervoor opdraaien en dat gun ik de energiebedrijven gewoon niet 8). Ook al zou ik onder het prijsplafond blijven.

(topic gaat overigens erg snel, amper bij te houden zeg...)

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 10-01-2023 21:50 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:11
Jazsie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Ik ga ruim 3-4x (als niet meer is) door het prijsplafond heen...

Maar nog erger is dat linksom of rechtsom, wij ervoor opdraaien en dat gun ik de energiebedrijven gewoon niet 8). Ook al zou ik onder het prijsplafond blijven.

(topic gaat overigens erg snel, amper bij te houden zeg...)
het mij toegekende prijsplafond voor januari heb ik ook al gebruikt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-03 17:45

TTZ

w00key schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Elke dag dat ik nu profiteer van prijzen onder 0.40/kWh is er weer 1. Als ik bij Eneco was gebleven betaalde ik het dubbele, waarvan de overheid dus uiteindelijk iedereen de helft van sponsort.

Mocht het helemaal mis gaan gaan ook die variabele tarieven omhoog, ook variabele tarieven worden met de minimum 30 dagen termijn verhoogd. Bij sommige leveranciers beloven ze in de eerste 3 maanden niet te verhogen, daarna, hah, ze gaan elke prijsverhoging op EPEX/ENDEX echt wel doorbelasten.
Het is niet alleen maar zonneschijn met een dynamisch contract, de situatie dat je wil salderen met je zonnepanelen opbrengst kan nog wel eens zuur uitpakken wanneer einde van het jaar blijkt dat je door het dynamische contract veel minder vergoed krijgt voor je teruggeleverde stroom dan dat je voor je gebruikte KWHs moet betalen.
Dan saldeer je dus niet zo lekker en zou je
hiervoor beter af zijn met een regulier contract waarbij je gewoon 1 op 1 saldeert. Een extra stukje onzekerheid dus, bovenop het bekende risico (en voordeel) van dynamische prijzen. Het blijft echt een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 18:35
Pali schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:05:
Nou. dit wordt een leuke.
Ik ben begin december overgestapt van Oxxio en Greenchoice naar ANWB Energie. Gezien beide oude leveranciers verschillende opzegtermijnen er op nahielden heb ik op advies van de ANWB klantenservice twee contracten laten aanmaken maken met verschillende startdata, eentje voor gas en eentje voor stroom.

Nu kom ik er vandaag achter dat mijn stroomcontract automatisch is stopgezet nadat mijn gascontract actief werd en ik sinds 24 december geen stroomleverancier meer heb. Hier is geen enkele communicatie over geweest, het viel me enkel op dat mijn verbruik al even niet meer up to date was maar dat was bij Oxxio wel vaker zo.

Zojuist de klantenservice gebeld, veel excuses gehad, en de opdracht gekregen een nieuwe aanvraag in te dienen voor zowel gas als elektriciteit maar wel de melding gekregen rekening te houden met een ingangsdatum van 1 maart. Leuk, maar waar komt m'n stroom tot die tijd vandaan dan?

Tot nu toe ontzettend tevreden over ANWB Energie maar dit valt me dan toch wel rauw op m'n dak.
Geen prettig verhaal voor je.
Geeft wel aan dat het wellicht toch verstandiger is om electra en gas bij elkaar te houden in 1 contract, dan wel zeer ruim op tijd (1 maand) oversluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TTZ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Het is niet alleen maar zonneschijn met een dynamisch contract, de situatie dat je wil salderen met je zonnepanelen opbrengst kan nog wel eens zuur uitpakken wanneer einde van het jaar blijkt dat je door het dynamische contract veel minder vergoed krijgt voor je teruggeleverde stroom dan dat je voor je gebruikte KWHs moet betalen.
Dan saldeer je dus niet zo lekker en zou je
hiervoor beter af zijn met een regulier contract waarbij je gewoon 1 op 1 saldeert. Een extra stukje onzekerheid dus, bovenop het bekende risico (en voordeel) van dynamische prijzen. Het blijft echt een persoonlijke afweging.
Dat kan inderdaad en moet dus goed worden afgewogen. Echter als je meer verbruikt dan opwekt kunnen de lagere tarieven ook de lagere terug lever vergoeding compenseren en als je veel verbruik naar bijvoorbeeld de nacht kunt verplaatsen (EV laden bijvoorbeeld) kan het zijn dat dat weer nóg goedkoper is dan de lage terug lever vergoeding overdag.
Puzzelen dus. Tot op heden heeft het mij in een maand al meer dan 500 euro bespaard tov oude leverancier.

P8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 18:35
JackBol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Klopt, de laatste tijd is de stroom tussen 00:00 en 06:00 vaak. <5ct / kWh geweest, dus ik doe 2 dingen:

1) Ik beperk mijn laadpaal om mijn auto enkel tussen 00:00 en 06:00 op te laden.
2) Ik laat mijn warmtepomp tussen 03:00 en 06:00 extra warm water maken, waardoor er tijdens het douchen s'ochtends geen warm water hoeft te maken tijdens de "piekuren" van 07:00 tot 09:00.
Netjes! Zo doe je dat met dynamische prijzen. Zo is de energiecrisis geen crisis meer en we belasten de overheid niet.
Ik heb ook een warmtepomp en verwarm in deze nacht weer voor 16 cent per kWh :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06 10:57
Jeroen50 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:03:
[...]

Netjes! Zo doe je dat met dynamische prijzen. Zo is de energiecrisis geen crisis meer en we belasten de overheid niet.
Ik heb ook een warmtepomp en verwarm in deze nacht weer voor 16 cent per kWh :)
Het is alleen een beetje jammer dat we zitten met de vernieuwde energiebelasting, dus als de stroom gratis is dan betalen we nog steeds 15 a 16 cent voor stroom.

Vorig jaar kwam je dan op misschien 5 a 6 cent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
We zullen ook dit jaar wel weer een paar uurtjes hebben dat de prijs onder de 16 cent komt.
Gewoon geduld hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
Ze kunnen ook gewoon de energiebelasting afschaffen. En de btw op energie.

[ Voor 17% gewijzigd door icall5s op 10-01-2023 23:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
icall5s schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:32:
Ze kunnen ook gewoon de energiebelasting afschaffen.
Jamaar, waar gaan ze dan de staatsteun voor de energiebedrijven het prijsplafond van betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baerleveldt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
[...]
Dan ben ik heel benieuwd naar dat tarief wat jij in december aangeboden hebt gekregen. Zelf heb ik door een complex geschil met Vattenfall in oktober noodgedwongen een nieuw contract moeten afsluiten. Bijna geen enkele partij nam in die periode überhaupt nieuwe klanten aan, het enige dat beschikbaar was waren variabele contracten. Het goedkoopste wat ik heb kunnen afsluiten was een variabel contract bij Budget Energie waarvan de tarieven toentertijd (en nu) vele malen hoger liggen dan de historische prijzen die ik bij bijvoorbeeld een ANWB Energie zie.

De vaste contracten die ik later nog voorbij heb zien komen waren eigenlijk net zo dramatisch. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben of er enige haken of ogen zitten aan het overstappen naar bijvoorbeeld een ANWB Energie. Gezien mijn huidige variabele tarieven heb ik het vermoeden dat ik beter zo snel mogelijk kan overstappen maar als ik iets over het hoofd zie, hoor ik dat uiteraard graag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:15
Voor de liefhebbers van prijsvergelijken of mensen die orienteren op een thuisbatterij. Mijn afschrift voor december.

Ik zit bij Tibber
45kWh batterij. Ik benut deze nog niet helemaal voor inkoop en verkoop. (Maand jan word een stuk efficenter als het goed is). Wel voor eigen gebruik. We leven standaard van de accu.

8375Wp panelen die 111kWh deden in december. Overigens deden deze over 2022 op 15kWh na 9 Megawattuur. Not bad.

Tesla als EV. Vandaar hoog verbruik.

19.06c inkoop gemiddeld over 1132kWh
39,52c verkoop gemiddeld over 213kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua4_tFq7p52SZJlSrAOlylM3fu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SSFlFn0WLoWvozs6A3wo39cR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 00:02
Magnat schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:19:
Voor de liefhebbers van prijsvergelijken of mensen die orienteren op een thuisbatterij. Mijn afschrift voor december.

Ik zit bij Tibber
45kWh batterij. Ik benut deze nog niet helemaal voor inkoop en verkoop. (Maand jan word een stuk efficenter als het goed is). Wel voor eigen gebruik. We leven standaard van de accu.

19.06c inkoop gemiddeld over 1132kWh
39,52c verkoop gemiddeld over 213kWh
Dat is een flinke setup! Mooi man! Mooi benefit ook dat je semi off grid bent.

Kun je iets meer vertellen over deze setup wat betreft je apparatuur, technisch & investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
tyfoon_2 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:12:
[...]

Dat is een flinke setup! Mooi man! Mooi benefit ook dat je semi off grid bent.

Kun je iets meer vertellen over deze setup wat betreft je apparatuur, technisch & investering?
@Magnat Daar hoor ik ook graag meer over, de setup.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Voor iedereen lees nogmaals de topic warning.
Er zijn andere plekken voor de discussies over thuisaccu's om dit in detail te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Smuggler schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:29:
Voor iedereen lees nogmaals de topic warning.
Er zijn andere plekken voor de discussies over thuisaccu's om dit in detail te bespreken.
Snap ik discussie hoeft wat mij betreft ook niet hier. ;-)
Maar hoe "lok" ik magnat naar het juiste topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:03
Jeroen50 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Geen prettig verhaal voor je.
Geeft wel aan dat het wellicht toch verstandiger is om electra en gas bij elkaar te houden in 1 contract, dan wel zeer ruim op tijd (1 maand) oversluiten.
Echt niet hoor, laat je vooral niet afschrikken door een incident.
Zelfs niet als je van dynamisch naar variabel gaat of welke andere combinaties dan ook. Een incident kan altijd gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LJ80 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:36:
[...]

de link in een DM plaatsen of in een reactie met de vraag om daar verder te discusseren,
Je kan zelfs het bericht quoten en dan in het juiste topic daar je vraag stellen onder de ander zijn quote. dan krijgt die persoon ook een melding dat er in dat andere topic op hem/haar is gereageerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anboni
LJ80 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Kijk gewoon even in z'n post history
Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Op mijn samsung tablet opent de Tibber app wel in landscape. Ook de grafieken. Zal straks is proberen of die daar wel draait.

EDIT: De Tibber draait op landscape en portrait (zowel op m'n telefoon als tablet. Heb je automatisch draaien op je toestel uitstaan?
Dank voor het even meekijken. Auto draaien staat aan. Werkt dus hier niet. Ga er eens verder mee prutsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:22
RCBL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Dank voor het even meekijken. Auto draaien staat aan. Werkt dus hier niet. Ga er eens verder mee prutsen
Bij mij draait die ook niet mee. Ik heb een BlackView 6300 met Android 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Gelet op de reacties in het topic het besluit genomen om van Easyenergy over te stappen naar Zonneplan.

Ik woon in een huis gebouwd in 2017 met een Landis+Gyr elektriciteitsmeter. Startend met een G serienummer

Tot mijn verbazing geeft Zonneplan aan dat mijn meter niet slim/geschikt is. Ik word doorverwezen naar stedin om de meter te vervangen.

Iemand hier ervaring mee. Het afrekenen per uur gaat bij easyenergy nu al 3 maanden prima. Daar heb ik ook geen serienummer in hoeven te vullen.

Bij Eneco kreeg ik ook, via Toon app, mijn elektronisch verbruik per uur goed te zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 13:49
Het kan zijn dat Zonneplan het fout heeft (bijv. doordat de administratie van jouw meter bij Stedin niet klopt), maar het kan ook zijn dat je bijv. een meter hebt met een verouderde versie van DSMR.
Even de klantenservice van Zonneplan bellen en opheldering vragen lijkt me het handigst.

Check ook alvast even je DSMR versie op de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Baerleveldt schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 03:08:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd naar dat tarief wat jij in december aangeboden hebt gekregen. Zelf heb ik door een complex geschil met Vattenfall in oktober noodgedwongen een nieuw contract moeten afsluiten. Bijna geen enkele partij nam in die periode überhaupt nieuwe klanten aan, het enige dat beschikbaar was waren variabele contracten. Het goedkoopste wat ik heb kunnen afsluiten was een variabel contract bij Budget Energie waarvan de tarieven toentertijd (en nu) vele malen hoger liggen dan de historische prijzen die ik bij bijvoorbeeld een ANWB Energie zie.

De vaste contracten die ik later nog voorbij heb zien komen waren eigenlijk net zo dramatisch. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben of er enige haken of ogen zitten aan het overstappen naar bijvoorbeeld een ANWB Energie. Gezien mijn huidige variabele tarieven heb ik het vermoeden dat ik beter zo snel mogelijk kan overstappen maar als ik iets over het hoofd zie, hoor ik dat uiteraard graag :)
Voor de beste tarieven en aanbiedingen bij 'vaste' is een apart topic; daar zou je kunnen kijken. Hij staat onder het lijstje relevante topics in de eerste post van dit topic: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Gezien je situatie met zeer hoge tarieven bij Vattenfal ben je waarschijnlijk snel beter uit bij een dynamische aanbieder in de komende maanden. En als je onder de gebruikscijfers van het prijsplafond blijft kun je dat dit jaar eigenlijk risicovrij doen.

Als je zelf met zonnepanelen teruglevert moet je even goed kijken hoe dat uitpakt.

Als je voor dynamisch kiest zou ik sowieso goed de tarieven in de gaten houden en de ontwikkelingen op de markt. Ook zou ik echt gaan kijken naar hoe je je verbruik kunt gaan sturen naar de goedkopere momenten (tarieven voor stroom varieren per uur en je weet ze pas een dag tevoren. Dus of automatiseren, of zelf regelmatig in de gaten houden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@bilgy_no1, dat je pas van te voren weet wat de goedkope moment zijn is eigenlijk best wel kul... Als je kijkt naar de heatmap van: mythor in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." dan zie je toch wel twee constante lijnen. Als je buiten die lijnen blijft zit je in de relatief goedkope tarieven.

In de basis: hoe meer je 's nachts kan doen hoe beter.
Als alternatief tussen 10 en 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ep Woody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:54:
@bilgy_no1, dat je pas van te voren weet wat de goedkope moment zijn is eigenlijk best wel kul... Als je kijkt naar de heatmap van: mythor in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." dan zie je toch wel twee constante lijnen. Als je buiten die lijnen blijft zit je in de relatief goedkope tarieven.

In de basis: hoe meer je 's nachts kan doen hoe beter.
Als alternatief tussen 10 en 14.
Dat is jouw ervaring en dat is prima. Zelf begin ik er net pas echt op te letten en moet ik dat inzicht ook nog opbouwen. Als ik iemand anders advies geef dan ga ik ze zeker niet zeggen om blind te varen op de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Baerleveldt schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 03:08:
[...]

Ik proef een beetje dat je je in een contract geforceerd voelde?

Dynamische energieleveranciers bestaan al heel erg lang... En zijn al heel erg lang gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
bilgy_no1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Dat is jouw ervaring en dat is prima. Zelf begin ik er net pas echt op te letten en moet ik dat inzicht ook nog opbouwen. Als ik iemand anders advies geef dan ga ik ze zeker niet zeggen om blind te varen op de ervaring van anderen.
Dat is gewoon kijken naar de data die beschikbaar is. Als je nu eerst ervaring moet opbouwen voordat je kan profiteren van de mogelijkheden zonder dat je kijkt naar het verleden dan heb je altijd een achterstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mars2020 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:31:
[...]
Ziet er interessant uit…..
Waar heb je deze grafieken mee gemaakt?
De grafieken met Excel. De analyse van alle uurwaarden met een PHP script.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ep Woody schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Dat is gewoon kijken naar de data die beschikbaar is. Als je nu eerst ervaring moet opbouwen voordat je kan profiteren van de mogelijkheden zonder dat je kijkt naar het verleden dan heb je altijd een achterstand.
Uiteraard. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor een verstoorde energiemarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
bilgy_no1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Uiteraard. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor een verstoorde energiemarkt.
Tenzij de verstoorde energiemarkt het verleden is waar je naar kijkt :+

Dit is in de basis gewoon hoe de prijzen verdeeld zijn over een dag. Goedkoop in de nacht, relatief goedkoop (afhankelijk van de opwek van de zon) tussen 10 en 15 en de rest is duurder. Als je daar een beetje mee kan spelen qua energiegebruik dan zit je prima.

Hou je er geen rekening mee dan is er nog geen man overboord en ben je meestal alsnog goedkoper uit dan de energiecontracten die nu aangeboden worden. Lukt het wel, extra winst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 21:02
hremijn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Als je de bijdrage aan dit forum begint met deze aanhef denk ik niet dat veel mensen je serieus gaan helpen.

Maar omdat ik het nu toch gelezen heb mijn reactie:
Je gaat een contract aan vlak voor de kerstdagen met een nieuwe leverancier terwijl je uit het verleden weet dat er mogelijk problemen zijn met de gasmeter.
Je doet dat in een periode dat alle energie bedrijven druk bezig zijn om het prijsplafond te implementeren.
Je sluit je nieuwe contract af bij een reseller van EnergyZero, dus waarschijnlijk moet de mevrouw die jou probeert te helpen het ook maar gaan vragen.
Dan vergeet je ook nog dat de meters beheerd worden door de netbeheerder waar waarschijnlijk van 24 dec. tot 8 januari minimale bezetting aanwezig is.
Misschien eens bij je netbeheerder gaan vragen?
Fair point over de aanhef, wel beetje kinderachtig maar meningen verschillen en taalgebruik ook. Als je mijn aanhef niet prettig vind, kan je mij rapporten.

Je legt de verwachting nu bij mij, wat ik niet terecht vind. Prima, het is druk, ja het is een reseller, ja er zijn vaker problemen geweest. Het gaat om management verwachting. Als je eerst zegt "einde dag heb je alles" na 5 dagen bel ik "owja, duurt normaal 5 dagen, morgen heb je het" en ik vervolgens weer een week moet wachten met 0 communicatie vanuit het bedrijf. Dat noem ik slechte klantenservice, druk of niet is niet mijn probleem.

Beloftes maken en die niet nakomen, juiste verwachting neerleggen bij een klant, dat is de verantwoordelijkheid van een bedrijf die goede klantenservice wilt leveren.

Wat jij nu doet is het een beetje omdraaien.

Uiteindelijk worden de problemen opgelost (zij hebben geen 1 keer contact opgenomen, maar ik ben zeer pro-actief geweest), morgen ben ik over.

Het gaat me niet zozeer om mijn 'probleem' met de gasmeter. Het gaat mij om de klantenservice van GroeneStroomLokaal en of mensen hier andere of dezelfde ervaringen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 11:12
Hier nog iemand die zich aan het oriënteren is.

Even kijkende naar de huidige prijs, en om een opmaak te maken voor mijn totaalverbruik van een maand, om eens verschil te kunnen zien, heb ik een berekingenetje gemaakt. Mocht dit kloppen, dan kan ik mijn excel met uurverbruik, dagverbuik en de prijzen van de ANWB er eens tegenaan houden om te kijken wat dat had gedaan met mijn stroomkosten. Dus, klopt mijn berekening hier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGhCHFmoQRXZzOSH7V0OKpmquTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6v23od3zxYoTCoNyJKJge8V2.png?f=user_large

Uiteindelijk wil ik een dagtotaal maken van de afgelopen pak hem beet 3 maanden. Ik snap dat de eindprijs hierboven veranderd als ik meer kWh per uur verbruik, omdat de per uur "kosten" natuurlijk maar 1 keer per uur berekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Beste allemaal,

De airco zou ik ook uit het stopcontact halen als je m niet gebruikt, schijnt ook in de "uit" stand nog wat stroom te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:13
Cai schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:52:
Gelet op de reacties in het topic het besluit genomen om van Easyenergy over te stappen naar Zonneplan.

Ik woon in een huis gebouwd in 2017 met een Landis+Gyr elektriciteitsmeter. Startend met een G serienummer

Tot mijn verbazing geeft Zonneplan aan dat mijn meter niet slim/geschikt is. Ik word doorverwezen naar stedin om de meter te vervangen.

Iemand hier ervaring mee. Het afrekenen per uur gaat bij easyenergy nu al 3 maanden prima. Daar heb ik ook geen serienummer in hoeven te vullen.

Bij Eneco kreeg ik ook, via Toon app, mijn elektronisch verbruik per uur goed te zien
Dat heeft wellicht met het volgende te maken: nieuws: Honderden slimme meters geven door sensordefect mogelijk foute meters...

Als je zoekt op "Landis+Gyr problemen" vind je meer artikelen op internet. Er is dus daadwerkelijk iets mis met een bepaalde serie van die meters.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
dr86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:29:
[...]

De airco zou ik ook uit het stopcontact halen als je m niet gebruikt, schijnt ook in de "uit" stand nog wat stroom te verbruiken.
Bovenstaande is volgens mij een hardnekkige onwaarheid. Airconditioners die in de europese unie verkocht worden moeten aan deze regels voldoen:

code:
1
2
3
4
5
6
Standby mode

The power consumption of equipment in any condition providing only a reactivation function, or providing only a reactivation function and a mere indication of enabled reactivation function, shall not exceed 0,50 W.

The power consumption of equipment in any condition providing only information or status display, or providing only a combination of reactivation function and information or status display shall not exceed 1,00 W.

bron: https://eur-lex.europa.eu...L/?uri=CELEX%3A32012R0206 Table 7 Requirements for maximum power consumption in off-mode and standby mode

LATE TOEVOEGING:
Deze grens geldt trouwens ook voor radios, tv;s, koffiezetapparaten, kookplaten, magnetrons en vele andere apparaten, een airconditioning is misschien een 'zwaargebruiker' als hij aanstaat, maar in standby valt hij binner dezelfde grenzen. Dus het volledig uitzetten van dergelijke andere apparaten doet ongeveer net zoveel. (4 Watt = 14.02 EUR per jaar bij prijsplafond van 0.40 Eur)

[ Voor 16% gewijzigd door AzertyNL op 11-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 20:29
dr86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Die van mij zit een energymeter tussen, gebruikt 4W in standby, waarschijnlijk voor de wifi..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
AzertyNL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Bovenstaande is volgens mij een hardnekkige onwaarheid. Airconditioners die in de europese unie verkocht worden moeten aan deze regels voldoen:

code:
1
2
3
4
5
6
Standby mode

The power consumption of equipment in any condition providing only a reactivation function, or providing only a reactivation function and a mere indication of enabled reactivation function, shall not exceed 0,50 W.

The power consumption of equipment in any condition providing only information or status display, or providing only a combination of reactivation function and information or status display shall not exceed 1,00 W.

bron: https://eur-lex.europa.eu...L/?uri=CELEX%3A32012R0206 Table 7 Requirements for maximum power consumption in off-mode and standby mode
Vertelde de installateur mij ook, en idd wat hierboven staat door de wifi is er ook nog stroomverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:30
Moet zeggen, de gasprijzen dalen nog niet zo hard als dat het nieuws doet vermoeden in mijn Zonneplan app ;)

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Kuhr89 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:49:
Moet zeggen, de gasprijzen dalen nog niet zo hard als dat het nieuws doet vermoeden in mijn Zonneplan app ;)
Vandaag precies het plafondbedrag, gaat de goede kant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:53
Wij zijn ook om naar Zonneplan!
De hoofdrede, we hebben al zonnepanelen van Zonneplan dus alles kan beheerd worden vanuit 1 app en het prijsverschil van Tibber + GSL was niet heel veel.
Ondanks dat ik alles aan HomeAssistant toe ga voegen is het toch wel fijn dat er niet nog 2 systemen bij zouden komen.
Vanaf 30 Januari zal het geleverd worden, ik ben benieuwd!
In de app is in ieder geval alles al zichtbaar en ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baerleveldt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
bilgy_no1 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Als je voor dynamisch kiest zou ik sowieso goed de tarieven in de gaten houden en de ontwikkelingen op de markt. Ook zou ik echt gaan kijken naar hoe je je verbruik kunt gaan sturen naar de goedkopere momenten (tarieven voor stroom varieren per uur en je weet ze pas een dag tevoren. Dus of automatiseren, of zelf regelmatig in de gaten houden).
Dank voor de toelichting. Op eten (inductie) en verwarming (vloerverwarming in badkamer + cv-ketel) na gebruik ik vrij weinig energie. Ja, een slurpende desktop PC maar die gebruik ik meestal pas laat op de avond, na de meeste pieken die ik gezien heb.

Die verwarming moet ik wel prima kunnen automatiseren (al dan niet een leuk hobbyproject met een programmeerbare thermostaat en een RPi oid die de tarieven uitleest :D ). En dat eten moet ook goed komen, ik probeer vaak veel porties tegelijk te maken, en dat kan prima op de dalmomenten. Plus ik ben vaak op kantoor en sowieso na de 'avondeetpiek' thuis dus daar zit ook wel wat ruimte.

Wat je zegt, met het prijsplafond kan ik dit jaar weinig averij oplopen dus ik ga het eens proberen, veel erger dan mijn huidige contract kan toch niet.
CarstenHouw schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ik proef een beetje dat je je in een contract geforceerd voelde?

Dynamische energieleveranciers bestaan al heel erg lang... En zijn al heel erg lang gunstiger.
Ja en nee. Lang verhaal kort, er speelde een flink geschil met Vattenfall over meters die op naam van mijn buren stonden en andersom; waarbij ik lang veel te veel betaald heb en mijn eigen meter bovendien ook nog kapot bleek waardoor de correctie veel en veel te gortig was. Eindstand was dat ik snel op zoek kon naar een nieuwe energieleverancier.

Op dat moment was ik nog vrij onwetend wat betreft dynamische energiecontracten daar ik pas sinds een aantal jaar zelf verantwoordelijk ben voor mijn energiecontract en eigenlijk nooit verder heb gekeken dan de standaardcontracten. Dus het enige wat ik destijds kon vinden was dit variabele contract bij Budget Energie maar kijkende naar mijn verbruik (en de tijdstippen) is een dynamisch contract volgens mij veel passender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
AzertyNL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:43:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
Standby mode

Wetgeving is inderdaad fijn. Mja de letters van de wet...
Als mijn TV (Sony, 2022) de optie IP Control (en soortgelijk) aan heeft staan dan gaat een flinke stack aan in 'standby' en stijgt het verbruik naar >25W.

Dus hoewel het overduidelijk niet de bedoeling is kan het geen kwaad om het even te checken. Meten is weten, lore heeft altijd een kern van waarheid.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mahagen
jusch schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Als de opslagen niet verhoogd waren hadden we er al onder gezeten.

Nu gaat het extra geld wat ze met de verhoging binnenhalen als een soort staatssteun direct door naar de energiebedrijven 8)7

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Berekening aangepast, een een 3kWh per uur berekening gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5XmgvZhS5Hm9qIMk5Ou88_sUpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njfA9RZI6GpPUJbkbkkBKPsC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:52

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:28:
Hier nog iemand die zich aan het oriënteren is.

Even kijkende naar de huidige prijs, en om een opmaak te maken voor mijn totaalverbruik van een maand, om eens verschil te kunnen zien, heb ik een berekingenetje gemaakt. Mocht dit kloppen, dan kan ik mijn excel met uurverbruik, dagverbuik en de prijzen van de ANWB er eens tegenaan houden om te kijken wat dat had gedaan met mijn stroomkosten. Dus, klopt mijn berekening hier?
[Afbeelding]

Uiteindelijk wil ik een dagtotaal maken van de afgelopen pak hem beet 3 maanden. Ik snap dat de eindprijs hierboven veranderd als ik meer kWh per uur verbruik, omdat de per uur "kosten" natuurlijk maar 1 keer per uur berekend worden.
je maakt het jezelf wel moeilijk door netbeheerkosten in je kwh tarief te gaan rekenen.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Dynamisch is in 99% van de gevallen goedkoper en vaak zelfs flink goedkoper. Kijk simpelweg naar de prijzen dynamisch van de afgelopen maanden en trek je conclusies.

Alleen kijken naar het duurste uur van dynamisch is nogal random natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Vandaag gestart bij Zonneplan, de app ziet er heel goed uit.
Zelfs de tool voor het prijsplafond wordt realtime getoond.

En nu maar afwachten of het allemaal lonend is......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YJHjsdOyyFegNUTrQ4AukItv_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nafM54WGeHZdLd3GHQjEMmW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:22
Bij Tibber.com kon je normaal de energie prijzen zien online maar dit kan niet meer. Als je nu "Bekijk Tibber-prijs" klikt gaat die naar je postcode in te vullen om over te stappen en op "Bekijk prijsgrafiek" gebeurd er niks.
Ik heb sowieso al het idee dat ze bij Tibber liever hebben dat je de app gebruikt. Is dat bij andere aanbieders ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:30
jusch schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:51:
[...]

De afgelopen weken zat het er onder en rond dit plafond.
Aangezien momenteel de prijzen lager zijn dan rond november, ben ik benieuwd wat het de komende weken gaat doen.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:48

MsG

Forumzwerver

Wat voor splitter hebben mensen bij Zonneplan? Ik vond de splitter die je moest kopen bij hen nogal duur. Iemand die het werkend heeft met een passieve splitter?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mahagen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Als de opslagen niet verhoogd waren hadden we er al onder gezeten.

Nu gaat het extra geld wat ze met de verhoging binnenhalen als een soort staatssteun direct door naar de energiebedrijven 8)7
Eh nee?
Van de energiebelasting wordt eerst de vermindering energiebelasting (basisbehoefte) betaald. :9
Verbruik je meer (bovenop saldering) dan wat gezien wordt als de basisbehoefte dan (pas) betaal je automagisch mee aan subsidiëring van het prijsplafond.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:53
MsG schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:21:
Wat voor splitter hebben mensen bij Zonneplan? Ik vond de splitter die je moest kopen bij hen nogal duur. Iemand die het werkend heeft met een passieve splitter?
Ik heb de actieve P1 splitter van HomeWizard.
Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-06 11:22
laurens0619 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Neem mijn antwoord niet voor waar aan, ik probeer alleen even te toetsen of ik het begrijp want ik ben net nieuw hier :P

Bij Essent ga je jaarlijks salderen. 6000 verbruik (Gemiddeld) - 6000 opwek (gemiddeld) kom je op 0 uit. Dan kost het je niets

Bij bv Tibber doen ze per uur salderen. Dus ieder uur kwh verbruik krijgt een prijs en ieder uur kwh opbrengst krijg een prijs.
Gemiddeld genomen is bij dynamisch de stroom in de zomer goedkoper. Goedkoper om te leveren maar ook wat je krijgt.

Stel je panelen pakken 2000kwh direct verbruik en nog 4000kwh wil je salderen.
Als die 4000 opgewekt is in de zomer a bv 0,10 is die 4000 kwh 400 euro waard
Echter die 4000 verbruik je over het hele jaar. Stel dat je verbruikskosten daar 0,15ct gemiddeld waren dan kost die stroom je 600 euro.

Het salderen gaat je dus in dit geval 200 euro kosten waar die bij Essent 0 was geweest.

Zover ik het nu begrijp is dynamisch interessant als je veel extra moet inkopen en je geen/te weinig panelen hebt.

Benieuwd wat de experts hier van zeggen of dit beetje klopt :)
Dus eigenlijk kan ik beter bij essent blijven zitten met de huidige tarieven welke ik heb ontvangen voor 2023?

Zou Engie dan met variabel niet nog goedkoper zijn?
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh]) € 0,48832 per kWh
Variabel leveringstarief Tarief per m3 (Staffel 1 [0 - 5.000 m3]) € 1,77966 per m3
182 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
de Peer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:11:
[...]

je maakt het jezelf wel moeilijk door netbeheerkosten in je kwh tarief te gaan rekenen.

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Dynamisch is in 99% van de gevallen goedkoper en vaak zelfs flink goedkoper. Kijk simpelweg naar de prijzen dynamisch van de afgelopen maanden en trek je conclusies.

Alleen kijken naar het duurste uur van dynamisch is nogal random natuurlijk.
Als je 100x te water wil springen is het water ook 99% van de tijd niet bevroren, maar die ene keer breek je wel je nek.

Om een goed vergelijk te maken wil ik die kosten wel per uur, gewoon om het op een rijtje te krijgen. Ik wil inzicht in de kosten per uur over een afgelopen periode, dan telt het ook gewoon mee.

Maar goed, andere vraagstelling: heb ik bij de ANWB nu alle kosten meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Morgen weer vergelijkbare prijzen met vandaag.
(prijs delen door 1000 voor kale day ahead prijs per kWh)

EPEX

Elke dag vanaf 12.40 zichtbaar.

Misschien kan deze op pagina 1?
Zijn veel vragen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Raymond P schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Eh nee?
Van de energiebelasting wordt eerst de vermindering energiebelasting (basisbehoefte) betaald. :9
Verbruik je meer (bovenop saldering) dan wat gezien wordt als de basisbehoefte dan (pas) betaal je automagisch mee aan subsidiëring van het prijsplafond.
Het gaat om de totaalprijs van 1.45 per m3. Alles hierboven (mits binnen verbruiksplafond) betaalt de overheid bij. Door de verhoging wordt deze totaalprijs eerder bereikt en gaat er dus eerder geld naar de energiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mahagen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Het gaat om de totaalprijs van 1.45 per m3. Alles hierboven (mits binnen verbruiksplafond) betaalt de overheid bij. Door de verhoging wordt deze totaalprijs eerder bereikt en gaat er dus eerder geld naar de energiebedrijven.
Van die 'totaalprijs' krijg je praktisch gezien vrijstelling van energiebelasting voor een vast bedrag per maand.
Zolang je daar niet overheen gaat gaat er geen cent direct daarvan naar de energiebedrijven.

Stapje terug en het groter plaatje bekijken dus.

- knip -

Pagina: 1 ... 96 ... 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels